Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KHXohXNo5z_neIaYQqbRrdTv9g=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ZYTnM7iQwP6fPwwXxlRqp0YA.png?f=fotoalbum_medium
Gister na 4 maanden wachten eindelijk redelijk helder tijdens een sikkelmaan, dus de spullen maar even buiten gezet en vanochtend alles aan elkaar gestitcht.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:46

Goverman

not loaded

Dit weekend zijn de landelijke sterrenkijkdagen! Op tientallen plekken in het land kun je door telescopen naar de sterrenhemel kijken. Zie site met meer informatie.

Zelf ga ik naar Rijswijk, omdat ik daar actief ben.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:38

franssie

Save the albatross

Goverman schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:44:
Dit weekend zijn de landelijke sterrenkijkdagen! Op tientallen plekken in het land kun je door telescopen naar de sterrenhemel kijken. Zie site met meer informatie.

Leuk en veel plezier!
Zelf kan ik niet, maar zou anders wellicht met de camper hiernaartoe gegaan zijn: https://www.np-lauwersmee...andelijke-sterrenkijkdag/

Noordkust kan je met het blote ook de melkweg nog zien, met verrekijker of telescoop alleen maar beter.

Misschien volgend jaar, zondag een lezing in het Teylers.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:14
Goverman schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:44:

Leuk! En het lijkt ook helder weer te worden.
Zelf ben ik actief in Leiden en ga daar zondag een telescoop bedienen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 23:42

Reinier

\o/

Bij ons in Amersfoort was het kneiterdruk vorige week zaterdag. Net als bij de vorige vier of vijf kijkavonden waren we met te weinig vrijwilligers. Ik heb tussen 19:00 en 23:00 echt tientallen bezoekers bij mijn telescoop gehad. Mensen stonden er een half uur voor in de rij :P

Aardig artikeltje met video: https://www.destadamersfo...-landelijke-sterrenkijkda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
Reinier schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:06:
Bij ons in Amersfoort was het kneiterdruk vorige week zaterdag. Net als bij de vorige vier of vijf kijkavonden waren we met te weinig vrijwilligers. Ik heb tussen 19:00 en 23:00 echt tientallen bezoekers bij mijn telescoop gehad. Mensen stonden er een half uur voor in de rij :P

Aardig artikeltje met video: https://www.destadamersfo...-landelijke-sterrenkijkda
Het was weer heel leuk, maar ook bij ons was het gekkenwerk. Overdag ging het nog wel en tussen 14.00 en 18.00 heb ik zo'n 100 bezoekers gehad. Tussen 19.00 en 22.00 zullen het er 60 per uur, dus nog eens bijna 200 geweest zijn. Toen stond er ook een heel lange rij. Dat moeten we bij een volgende open avond echt anders gaan doen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jELCC3U5HgGXve_uYXsuakMzUpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aVW7DgNv1BzWfbmzTNw9mEmJ.jpg?f=fotoalbum_large
Extra data aan de foto toegevoegd. Nu totaal 137 frames van 180sec per stuk. Ruim 6 uur integratietijd totaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-08 07:57

Younes

Wie, Wat, Waar?

Reinier schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:06:

Grote kans dat we elkaar dan even gezien en gesproken hebben. Ik was er eind v d avond met mijn dochter. We hebben mars en de maan bekeken. We hebben niet door de dobson gekeken, maar een andere telescoop die op een statief stond. Er stonden toen nog maar 2 telescopen opgesteld.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Younes schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:18:
[...]

Grote kans dat we elkaar dan even gezien en gesproken hebben. Ik was er eind v d avond met mijn dochter. We hebben mars en de maan bekeken. We hebben niet door de dobson gekeken, maar een andere telescoop die op een statief stond. Er stonden toen nog maar 2 telescopen opgesteld.
Leuk, dat kan ik me herinneren! Je dochter vond de maan heel mooi :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

En dan was het deze telescoop (is ook in bovengenoemde video te zien):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1Ctq3AG1jfmjvnQaGblMH1dLFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PtTIshdl7Dk7qktQeuACwFd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-08 07:57

Younes

Wie, Wat, Waar?

Reinier schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:36:
En dan was het deze telescoop (is ook in bovengenoemde video te zien):

[Afbeelding]
Ik ben net lid geworden. Dus grote kans dat we elkaar weer tegen zullen komen :)

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Younes schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:41:
[...]

Ik ben net lid geworden. Dus grote kans dat we elkaar weer tegen zullen komen :)
Ik zag het :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Voor de belangstellenden:
Een asteroïde die groot genoeg is om een stad compleet te verwoesten, scheert dit weekeinde dicht langs de aarde. Geen paniek: de ruimterots zal onze planeet niet raken. Maar dit biedt wetenschappers wel de kans het object van ‘dichtbij’ te bestuderen met kleine telescopen.

Het gaat om de asteroïde die een maand geleden is ontdekt en door de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie Nasa wordt aangeduid als 2023 DZ2. Deze vliegt zaterdag met 28.000 kilometer per uur tussen de aarde en de maan voorbij. Dat klinkt snel, maar is in de wereld van asteroïden redelijk langzaam.

DZ2 zal ons waarschijnlijk op 68.000 kilometer hoogte passeren. Volgens Nasa is het een zeldzaamheid dat een asteroïde zo dicht langs de aarde vliegt. Daardoor is die voor sterrenkijkers al te zien met een kleine telescoop (diameter van 15 centimeter).

Om 08.00 uur Nederlandse tijd zal de asteroïde het best te zien zijn als een ‘langzaam bewegende ster'. Het Virtual Telescope Project zorgt voor een live webcast.

Wetenschappers schatten dat de ruimterots een diameter heeft van tussen de 40 en 90 meter. Daarmee is DZ2 minstens drie keer zo groot als de 18 meter lange asteroïde die in 2013 boven de Russische stad Tsjeljabinsk explodeerde. Daarbij liepen duizenden gebouwen schade op en raakten meer dan 1400 mensen gewond, voornamelijk door rondvliegend glas.

Nu is er geen reden tot paniek, zeggen deskundigen. ,,Er is geen enkele kans dat deze ‘stadsmoordenaar’ de aarde treft, maar zijn nabijheid biedt een geweldige mogelijkheid voor observaties”, zegt Richard Moissl, hoofd planetaire defensie van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA in een verklaring.

Na dit weekeinde zal asteroïde DZ2 pas in 2026 weer voorbijkomen. Aanvankelijk was de vrees dat hij dan wél de aarde zou raken, maar wetenschappers hebben dat rampscenario onlangs uitgesloten
Bron: Superasteroïde scheert zo dicht langs de aarde dat die met een kleine telescoop te zien is

Wikipedia: 2023 DZ2

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Volgens het Astroforum zou er afgelopen woensdag een ISS-transitie plaatsvinden over de Maan, om 20:26. Deze transities zijn redelijk voorspelbaar. Voor je eigen locatie kun je dat nazoeken via ISS Transit-finder.

Volgens de app Sky Safari klopte dat ook voor mijn locatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/FU9d4QCl391mPpPCjZ1RLl2A.gif

Okay, dat klinkt interessant genoeg om vast te leggen! Dus had ik het plan om de kijker op het balkon op te stellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/RwKGnlXeOs0hlGMTkwEyqirH.jpg

Maar dan...
- 20:05: ik was laat thuis van werk (dat gebeurt), dus dan is het haasten...
- 20:20: De montering (Skywatcher AZ-GTI, dat witte kastje bovenop het zwarte zuiltje) staat, camera er aan, laptop klaar en gaan!
- 20:20: Ah, crap... Dit werkt met ASCOM en een speciaal programmaatje wat ik nog niet op mijn opgeschoonde laptop had gezet... Ik gebruik de AZ-GTI niet vaak met laptop, dus ja... dan krijg je dat het niet gelijk werkt.
- 20:21: Okay, dan via een (oude) mobiel waarmee ik de montering (die WIFI hotspot is) bedienen: crap... die is niet opgeladen en dus helemaal leeg (aargh...)
- 20:22: back-up: hopen dat mijn normale mobiel wel werkt. Vaak moet je net even wat portsettings instellen en dat is altijd even zoeken... Maar goed, JA, gelukkig, werkt. Okay, snel mikken. Nog 4 minuten te gaan...
- 20:23: Yes, Maan in beeld en de kijker volgt, top!
- 20:23: het opnameprogramma N.I.N.A doet moeilijk (zucht). dit is meer gericht op lange opnames dan dit soort opnames. De settings zijn te complex om snel te handelen. Nog drie minuten te gaan...
- 20:23: okay, alternatief: Sharpcap dan maar. Maar daar denkt McAfee anders over: die ziet het als bedreiging (zucht). En nu?
- 20:24: Okay, op hoop van zegen: McAfee uitzetten (yikes...). Yes, Sharpcap start, na enig spartelen over licenties kan ik door!
- 20:25:00: okay, settings snel aanpassen: GAIN (soort van ISO) op 0, zo kort mogelijk belichte frames en GO!
- 20:25:30: capturen gelijk aanzetten en scherpstellen...
- 20:26:00: Scherpgesteld!
- 20:26:02: Woesj... Daar is het ISSis
- 20:26:04: En weg ISSie weer...

Zoooo, dat was just in time management... :F 8) :Y :o

Ohwkee, dat was het. En dan? Zijn de Frames bruikbaar?
- Er zijn een paar honderd frames, van 20:25:51 tot 20:26:15
- Op 70 ervan is de transit te zien.
- Selecteren en dan? Met dank aan enkele betrokkenen bij de Sterrenwacht Rijswijk heb ik het volgende gedaan:
1. in AstroPixel Processor Pro in batches bewerken, croppen en als PNG opslaan
2. in PIPP de PNG's laten samenvoegen tot een filmpje: maan stil, ISS vliegt langs
3. in Paint Shop Pro de 60 frames croppen met het ISS steeds op dezelfde plek (op een raster)
4: in PIPP de alternatieve crops laten samenvoegen tot een filmpje: ISS stil, Maan schiet door beeld.

Resultaat:

[Video: https://www.astroforum.nl/data/video/108/108249-9a353738be1d86ba2a3a31ecab55af36.mp4]
Hier vliegt ISS door beeld heen. In het echt duurt dit 2 secondes, hier heb ik 80 frames met 10FPS gedaan, dus timelapse van 8 secondes (4x vertraagd)

[Video: https://www.astroforum.nl/data/video/108/108298-f95573c94561edacf41493c4fd95dcc2.mp4]
Hier 'schiet de Maan onder het ISS door'. 53 Frames, 7 FPS, dus ook zo'n 8 secondes (5x vertraagd ongeveer).

Specs van de apparatuur:
- De telescoop is een svbony SV503 80 mm ED (f/7), F=560mm, zonder reducer.
- De camera is een SVBony SV605 CC (IMX533 chip), resolutie 3008x3008 pixels (3,76 um/px).
- belichting per frame: < 10 ms (ik kan zo snel niet per frame nagaan wat belichtingstijd was)
- De montering is een Skywatcher AZ-GTI (hier azimutaal opgesteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
@Goverman heel erg netjes gedaan, zeker met je apparatuur.
Dit staat nog steeds op mijn verlanglijstje om een keer te doen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Nieuw plaatje van Webb. 45.000 sterrenstelsels. Soort van Hubble Deep Field, maar dan een stuk beter. Persoonlijk vind ik plaatjes als deze altijd het mooiste om te zien. Een enkel sterrenstelsel kan 100'en miljarden sterren hebben met nog veel meer planeten en hier zien we even 45.000 sterrenstelsels op een enkel plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Qfxxvw0ehVmX1_x9SrO9Jwfr1Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZAKN37HDh1eR3Y2tG5uPftyi.jpg?f=user_large

Alleen even de 132MB versie downloaden natuurlijk.

Bron: https://webbtelescope.org...1H1Q1CGJD51CDJTK2NHJWD06M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:56

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

H a l o   i s  d a a r  i e m a n d  

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 12:16
Vraagje. Heb mijn eerste telescoop (skywatcher explorer 130/650)

Daar zitten natuurlijk beschermingskappen op. De beschermingskap aan de voorkant heeft 2 kleinere uitsparingen. 1 zit dicht, de ander zou een zonnefilter voor kunnen. Nu kan ik dat zelf printen en dan dat solarfolie er in plaatsen, maar het lijkt me dat dit gaat frommelen. Dus zit ik te denken om een echt zonnefilter aan te schaffen. Maar dan?
Schaf ik er 1 aan die in dat gat in de kap (ong 44mm) kan of schaf ik een 130mm aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:47
20(?) jaar geleden had ik seti@home draaien, dan kreeg je een stukje heelal-ruis doorgestuurd en ging je computer dat blokje voor blokje uitpluizen voor afwijkende signalen. We wachten volgens mij nog op de eerste alien die daarmee gevonden is ;)

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 13:21
maartend schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:22:
Vraagje. Heb mijn eerste telescoop (skywatcher explorer 130/650)

Daar zitten natuurlijk beschermingskappen op. De beschermingskap aan de voorkant heeft 2 kleinere uitsparingen. 1 zit dicht, de ander zou een zonnefilter voor kunnen. Nu kan ik dat zelf printen en dan dat solarfolie er in plaatsen, maar het lijkt me dat dit gaat frommelen. Dus zit ik te denken om een echt zonnefilter aan te schaffen. Maar dan?
Schaf ik er 1 aan die in dat gat in de kap (ong 44mm) kan of schaf ik een 130mm aan?
Baader zonnefolie mag enigszins kreuken. Je mag het juist niet strak monteren. Ik zou een 130mm filter aanschaffen, maar Baader zonnefolie is visueel beter afaik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kippy
Persoonlijk zou ik nooit een folie durven gebruiken, zeker in combinatie met een newton. Een gaatje, oneffenheid en het kan het einde van je oog zijn.
Het beste is een echte solar scope, maar die prijzen vind ik nooit te rechtvaardigen voor iets wat je maar op een object kunt gebruiken.
Het beste alternatief is dan zo'n filter https://thousandoaksoptic...e-solarlite-polymer-copy/
Is ook geen echt goedkoop grapje, maar nog te doen als de zon bekijken echt je doel is. Anders kun je je geld veel beter investeren in een mooi oculair om in de nacht te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
Valt reuze mee. Je oog is ook niet in 1 keer kapot als je even direct naar de zon kijkt zonder bescherming. Daarnaast buigt een hoop licht af als het door een klein gaatje schijnt door refractie. Gaatjes hoor je met zwarte verf te dichten. Doet niet merkbaar af in beeldkwaliteit. Ik kan nog wel een velletje opsturen voor weinig indien nodig. Heb een aantal jaren geleden een halve vierkante meter gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Joep schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 00:09:
Valt reuze mee. Je oog is ook niet in 1 keer kapot als je even direct naar de zon kijkt zonder bescherming.
Dat klopt, maar met een telescoop ben je wel al het licht aan het bundelen. Net zoals je heerlijk vuurtje kan stoken met een vergrootglas.

En waarschijnlijk heb je gelijk dat een klein gaatje in het folie niet heel veel kwaad kan. Maar het blijft gewoon iets waar je heel erg voorzichtig mee moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
kippy schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:04:
Maar het blijft gewoon iets waar je heel erg voorzichtig mee moet zijn.
Dat spreekt voor zich. Als je door een telescoop met een filter naar de zon kijkt, moet je voorzichtig zijn dat het filter (folie, ERF of glas) er niet vanaf waait of opeens breekt of dat jij of iemand anders 'm ervan af stoot. Want dan heb je wel onherstelbare schade aan je netvlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Sterrenkundigen hebben de felste planeet tot nu toe ontdekt. De planeet weerkaatst zo veel licht dat hij in feite werkt als een soort spiegel. De planeet stelt wetenschappers voor een raadsel.

Dat schrijven wetenschappers in het tijdschrift Astronomy and Astrophysics. Het gaat om de planeet LTT-9779b (het kleine stipje rechts op de foto bovenaan dit artikel). Die bevindt zich in de Melkweg, op zo'n 264 lichtjaar van de aarde. De planeet behoort tot het sterrenbeeld Beeldhouwer, dat maar zeer beperkt te zien is vanaf de aarde.

LTT-9779b is een zogenoemde expolaneet. Dat zijn planeten die draaien om een andere ster dan onze zon. LTT-9779b weerkaatst zeker 80 procent van het licht van die ster en wordt daarom vergeleken met een spiegel. Het is de felste planeet die we ooit gezien hebben. Ter vergelijking: de aarde weerkaatst ongeveer een derde van het licht van de zon, en Venus drie kwart.

Doordat de planeet veel licht weerkaatst, is hij ook zeer heet. Volgens hoofdonderzoeker James Jenkins is het er zo heet, dat alle metalen smelten en in wolken van onder meer glas en titanium om de planeet heen zweven.

Vooral dat laatste stelt sterrenkundigen voor een raadsel. "Deze planeet hoort niet te bestaan. Zo'n atmosfeer wordt vaak weggeblazen door hun ster, waardoor er alleen steen overblijft", zegt medeonderzoeker Vivien Parmentier.

Aan de oppervlakte kan LTT-9779b ongeveer 2.000 graden Celsius worden. Dat zou te warm moeten zijn voor wolken van welk materiaal of element dan ook. Het Europees Ruimteagentschap (ESA) onderzoekt de planeet verder om uit te zoeken hoe dat kan.
Bron: Zeer hete 'spiegelplaneet' verwart sterrenkundigen: 'Hoort niet te bestaan'

Afbeeldingslocatie: https://media.nu.nl/m/qbsxs9zawusj_wd854/zeer-hete-spiegelplaneet-verwart-sterrenkundigen-hoort-niet-te-bestaan.jpg

Die planeet draait dus rondom deze ster: Wikipedia: LTT 9779

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Interessant :)

Deze kan ik niet helemaal plaatsen:
Doordat de planeet veel licht weerkaatst, is hij ook zeer heet.
Daar ga ik me nog even in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Ik vind het altijd zo jammer dat ze er dan een plaatje bij zetten en er niet bij zeggen dat dit een render is.
We hebben geen telescopen op aarde of in de ruimte die dit soort foto's kunnen maken, los van het feit dat de verhoudingen niet kloppen.

https://www.aanda.org/art...a46117-23/aa46117-23.html Dit document bevat de echte data met een paar foto's er in.

Desondanks is het natuurlijk wel weer interessant dat dit soort vreemde extremen worden ontdekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:36
Reinier schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:44:
Het is een artikel op nu.nl. Als het ook maar iets dieper gaat dan "aanrijding geweest op de Nxxx" dan moet je niet rekenen op feitelijke juistheden ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

JeroenH schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:27:
[...]

Het is een artikel op nu.nl. Als het ook maar iets dieper gaat dan "aanrijding geweest op de Nxxx" dan moet je niet rekenen op feitelijke juistheden ;)
Begrijp ik ja :)
Ik ben ermee opgehouden om me daar aan te ergeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Reinier schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:28:
[...]

Begrijp ik ja :)
Ik ben ermee opgehouden om me daar aan te ergeren.
Hier is het volledige wetenschappelijke paper. Ik heb momenteel geen tijd om het gedegen te lezen, maar daar zou in moeten staan wat men daadwerkelijk ontdekt heeft. Ik zag dingen als "a highly metallic atmosphere", dat is al erg interessant.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Nieuw plaatje van Webb voor het eerste jaar dat ie in gebruik is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UgKgGaZ2OfqCb6Ify0vmGqXxTV4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/00Jtzyk93akZbagq2WKfO1fw.png?f=user_large

Alleen even de 135MB versie bekijken natuurlijk.

https://webbtelescope.org...1H449193V5Q4Q6GFBKXAZ3S03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

kippy schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:26:
Ik vind het altijd zo jammer dat ze er dan een plaatje bij zetten en er niet bij zeggen dat dit een render is.
Denk dat iedereen dat ook wel begrijpt ;)

Als je wetenschappelijke info op nu.nl zet ligt vermoedelijk 99,98 procent van je lezerspubliek te kijken alsof ze water zien branden ;)

Vandaar dus in Jip-en-Janneke taal, of in dit geval beelden.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-09 15:16
Zonet pre order geplaatst voor de ZWO Seestar S50

ziet er een heel interessant apparaat uit en zeker ook van een hele gerenomeerde specialist terzake astrofotografie

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind foto's met perspectief altijd fascinerend.

Hier zie je bvb. onze buur Andromeda op 2,5 miljoen lichtjaar afstand, met op de voorgrond sterren van ons eigen sterrenstelsel (enkele tot tienduizenden lichtjaren verwijderd):
https://upload.wikimedia....cial_Park_Observatory.jpg

Op deze foto zie je 2 sterrenstelsels die vlakbij elkaar lijken te liggen, maar het ene ligt op 200 miljoen lichtjaar en het andere op 300 miljoen lichtjaar afstand. Op de voorgrond zie je nog een ster uit ons stelsel en op de achtergrond andere stelsels op miljarden lichtjaren afstand:
https://cdn.spacetelescop...mages/large/potw2201a.jpg

Hier zie je op de voorgrond een stelsel op 1 miljard lichtjaar afstand en op de achtergrond stelsels tot 10 miljard lichtjaren afstand. De 'stervormige' objecten zijn denk ik ook nog sterren uit ons stelsel: https://cdn.esawebb.org/archives/images/large/potm2301a.jpg

Tenslotte de befaamde Hubble Ultra Deep Field, met stelsel tot 13 miljard lichtjaar verwijderd:
https://upload.wikimedia...._field_high_rez_edit1.jpg

En dan de vragen die ik me stel: Hoeveel planeten met leven zijn er op zo'n foto? Hoeveel planeten met intelligent leven? Hoe ziet hun leven er uit? Doen ze het beter dan wij of net slechter? Hoe ziet de intelligenste beschaving er uit? Zitten ze ook naar gelijkaardige foto's van onze Melkweg te kijken en zich afvragen of hier (intelligent) leven is? Door de afstanden zullen wij of zij het waarschijnlijk nooit te weten komen.

Ik weet niet of ik deze hier al eens gepot heb, heel mooi gepresenteerd en met mooie muziek:

YouTube: TIMELAPSE OF THE ENTIRE UNIVERSE

YouTube: TIMELAPSE OF THE FUTURE: A Journey to the End of Time (4K)

YouTube: LIFE BEYOND 3: In Search of Giants. The Hunt for Intelligent Alien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfp4ck
Wolfp4ck schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:33:
Zonet pre order geplaatst voor de ZWO Seestar S50

ziet er een heel interessant apparaat uit en zeker ook van een hele gerenomeerde specialist terzake astrofotografie
Deze gisteren binnengekregen :) nu eens wachten op clearskies voor een eerste test :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Wolfp4ck schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:39:
[...]

Deze gisteren binnengekregen :) nu eens wachten op clearskies voor een eerste test :)
Leuk apparaat, vooral omdat je er ook 'gewoon' mee kan fotograferen en filmens als zijnde het een webcam met betere lensen en zoom.

Ben erg benieuwd naar je bevindingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwe foto's van de Euclid telescoop, die itt JWST gemaakt is om scherpe beelden met een brede hoek te maken, ipv beelden van heel verre objecten in een breed spectrum.
Never before has a telescope been able to take such sharp astronomical images over such a large area of the sky while looking so deep into the distant universe.
The image shows 1000 galaxies belonging to the Perseus Cluster, and more than 100 000 additional galaxies further away in the background. Many of these faint galaxies were previously unseen. Some of them are so distant that their light has taken 10 billion years to reach us.
Een meer technisch artikel hier.

Hopelijk snel ook hi-res images. Meer foto's in dit NL-talig artikel.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2023 14:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:55:
Nieuwe foto's van de Euclid telescoop, die itt JWST gemaakt is om scherpe beelden met een brede hoek te maken, ipv beelden van heel verre objecten in een breed spectrum.

[...]

[...]

Een meer technisch artikel hier.

Hopelijk snel ook hi-res images. Meer foto's in dit NL-talig artikel.
In dit artikel zijn de beelden te downloaden in Hi-Res (jpg en tiff) door op de afbeeldingen te klikken.
https://www.esa.int/Scien...dazzling_edge_of_darkness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

franssie schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:59:
[...]

In dit artikel zijn de beelden te downloaden in Hi-Res (jpg en tiff) door op de afbeeldingen te klikken.
https://www.esa.int/Scien...dazzling_edge_of_darkness
Bedankt, ik had er niet op geklikt :)

Wel jammer dat het eerder bolvormige stelsels zijn en geen spiraalvormige.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2023 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Verwijderd IC 342 is toch spiraalvormig, of bedoel je iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

franssie schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:03:
@Verwijderd IC 342 is toch spiraalvormig, of bedoel je iets anders?
Idd, maar ik bedoel hier: https://www.esa.int/var/e...s_cluster_of_galaxies.jpg

Daar zijn niet zo veel duidelijke spiralen te zien.

Edit: misschien zien ze er bolvormig uit omdat ze op die foto zo helder zijn.

Ze schrijven dat de foto's heel scherp zijn, maar op 'native' resolutie zie ik toch veel ruis, ook bij de TIFF.

Deze vind ik nog steeds mooier: https://cdn.esawebb.org/archives/images/large/potm2301a.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2023 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Verwijderd ik denk dat er sprake is van 'lichtvervuiling' door achterliggende stelsels en sterren. Die in het midden lijkt spiraalvormig maar die komt niet 'lekker uit de verf'.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 12:13
Nice.

Gisteren Jupiter goed kunnen zien en Saturnus ook. Nu wil ik deze met mijn 8" dobson wat "groter" zien, moet ik me dan focussen op het werkend krijgen van een Barlow (daar heb ik een focus issue mee, lijkt iets met de afstand tot spiegel niet lekker te zijn), of beter een ander oculair, 4mm ofzo?

• celshof
De_Bastaard schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:49:
Nice.

Gisteren Jupiter goed kunnen zien en Saturnus ook. Nu wil ik deze met mijn 8" dobson wat "groter" zien, moet ik me dan focussen op het werkend krijgen van een Barlow (daar heb ik een focus issue mee, lijkt iets met de afstand tot spiegel niet lekker te zijn), of beter een ander oculair, 4mm ofzo?
In Nederland is 200x vergroting meestal wel maximaal. Hoger kan wel, maar meestal is de atmosfeer daar te rumoerig voor en houdt het daar wel ongeveer op. 8"Dobson zal rond de 1200mm lengte hebben, gok ik. Een 6mm oculair is dan best een aardige optie. Die heb ik zelf ook vaak gebruikt met een vergelijkbare telescoop.
6mm kun je in allerlei budgetten krijgen. De goedkoopste die ik best kan waarderen is de 6mm met een beeldveld van 66 graden "red line" of "gold line". Ganymedes verkoopt ze: https://www.ganymedes.nl/...r-66-graden-gezichtsveld/
Via iets als Aliexpress kun je die dingen ook wel vinden, van verschillende merken, maar zelfde fabriek, vermoed ik.Kijk maar eens naar https://www.mafoma.nl/Ome...-Angle-oculair-1.25-inch- en dan zie je dat deze Omegon wel heel erg op die bij Ganymedes lijkt

[ Voor 6% gewijzigd door celshof op 16-11-2023 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Reinier schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:44:
Ineteressant :)

[...]

Daar ga ik me nog even in verdiepen.
... which is covered by reflective clouds of metal, making it the shiniest exoplanet ever found.
Hitte zorgt voor metaalachtige wolken, waarbij de wolken zorgen voor reflectie.. de interpretatie is wel geestig ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
celshof schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:15:
[...]

In Nederland is 200x vergroting meestal wel maximaal. Hoger kan wel, maar meestal is de atmosfeer daar te rumoerig voor en houdt het daar wel ongeveer op. 8"Dobson zal rond de 1200mm lengte hebben, gok ik. Een 6mm oculair is dan best een aardige optie. Die heb ik zelf ook vaak gebruikt met een vergelijkbare telescoop.
6mm kun je in allerlei budgetten krijgen. De goedkoopste die ik best kan waarderen is de 6mm met een beeldveld van 66 graden "red line" of "gold line". Ganymedes verkoopt ze: https://www.ganymedes.nl/...r-66-graden-gezichtsveld/
Via iets als Aliexpress kun je die dingen ook wel vinden, van verschillende merken, maar zelfde fabriek, vermoed ik.Kijk maar eens naar https://www.mafoma.nl/Ome...-Angle-oculair-1.25-inch- en dan zie je dat deze Omegon wel heel erg op die bij Ganymedes lijkt
AliExpress ?
Occulairen kunnen enorm veel geld gaan kosten, via AliExpress kan ik me toch niet voorstellen dat je kwaliteit zal hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Wolfp4ck schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:24:
[...]

AliExpress ?
Occulairen kunnen enorm veel geld gaan kosten, via AliExpress kan ik me toch niet voorstellen dat je kwaliteit zal hebben ?
Ik heb zelf een aantal jaar het volgende oculair besteld en dat doet echt niet onder voor een vergelijkbaar model wat meer dan het dubbele in Nederland of Duitsland kost.
https://nl.aliexpress.com...hXU2&gatewayAdapt=glo2nld

Uiteraard wordt er ook genoeg troep verkocht en en zijn er ook zeker betere verkrijgbaar. Maar ik was positief verbaast over de kwaliteit, gewicht en wat je er doorheen kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Wolfp4ck schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:24:
[...]
AliExpress ?
Net zoals @kippy heb ik een aantal van die oculairen (6, 9 en 15). Ben er erg tevreden over, al heb ik ondertussen betere en gebruik ik ze niet zoveel meer. En dat ze van Ali komen maakt niet zo heel veel uit, want het zijn echt dezelfde als bij Ganymedes en van prima kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Heeft iemand hier toevallig tips m.b.t. het kopen van een montering voor astrofotografie?

Ik heb nu een tijd die dobson maar wil me nu wat meer richten op astrofotografie. Overal lees ik dat de montering het belangrijkste is, maar er zijn zoveel verschillende types/varianten dat het nog best lastig is om een fatsoenlijke te vinden. Of, om überhaupt maar te weten wat nu fatsoenlijk is.

Voorlopig wil ik me gewoon richten op het maken van astro foto's met mijn (oude) dSLR. Ik zal waarschijnlijk een 300mm lens ergens op de kop tikken, maar zie ook zomaar gebeuren dat ik over een tijd een 60 of 70mm refractor koop. Zo'n doublet lijkt me iets waar ik voorlopig wel mee vooruit zou kunnen.

Kan ik dan nou met zoiets nog uit te voeten met zo'n Startracker (SkyGuider Pro bijv.) of moet ik al iets anders zoeken? Zo zie ik bijv. een iexos-100 pmc8 voorbij komen (gebruikt) voor 275,-, dat valt dan nog mee maar lees ik weer verschillende verhalen over.

Een HEQ5 is dan waarschijnlijk weer erg goed, maar overkill voor als je nog geen telescoop hebt voor erop? Ik zie mezelf de komende tijd nog geen refractor van 3k kopen zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
De_Bastaard schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:44:
Heeft iemand hier toevallig tips m.b.t. het kopen van een montering voor astrofotografie?

Ik heb nu een tijd die dobson maar wil me nu wat meer richten op astrofotografie. Overal lees ik dat de montering het belangrijkste is, maar er zijn zoveel verschillende types/varianten dat het nog best lastig is om een fatsoenlijke te vinden. Of, om überhaupt maar te weten wat nu fatsoenlijk is.

Voorlopig wil ik me gewoon richten op het maken van astro foto's met mijn (oude) dSLR. Ik zal waarschijnlijk een 300mm lens ergens op de kop tikken, maar zie ook zomaar gebeuren dat ik over een tijd een 60 of 70mm refractor koop. Zo'n doublet lijkt me iets waar ik voorlopig wel mee vooruit zou kunnen.

Kan ik dan nou met zoiets nog uit te voeten met zo'n Startracker (SkyGuider Pro bijv.) of moet ik al iets anders zoeken? Zo zie ik bijv. een iexos-100 pmc8 voorbij komen (gebruikt) voor 275,-, dat valt dan nog mee maar lees ik weer verschillende verhalen over.

Een HEQ5 is dan waarschijnlijk weer erg goed, maar overkill voor als je nog geen telescoop hebt voor erop? Ik zie mezelf de komende tijd nog geen refractor van 3k kopen zeg maar.
Het ligt er heel erg aan wat je er voor over hebt. Ik ben zelf met een Mead LXD75 begonnen en dat was een van de slechtere aankopen. Heel veel gedoe met startracking en dergelijke gehad.
Op het moment heb ik een AZ-EQ6 en dat maakt het leven een heel stuk makkelijker, al is de mount zwaar overkill voor de 6" newton war ik mee begon. Maar in de tussentijd staat er ook regelmatig een 8" newt of een C8 op die een heel stuk zwaarder zijn.

Dus ja het advies koop een zo'n groot / goed mogelijk mount ben ik het door ervaring zeker mee eens.
Dat gezegd hebbende, dit doe ik allemaal vanuit de achtertuin dus ik hoef niet met het spul te slepen. Als ik dat wel veel zou doen dan had ik voor een skywatcher AZ-GTi gaan die EQ compatibel is. En hierbij dan een goed statief kopen. Daarmee kun je een relatief goedkope mobiele setup maken.

Maar hoe dan ook blijft het een erg dure hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
kippy schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:03:
[...]

Het ligt er heel erg aan wat je er voor over hebt. Ik ben zelf met een Mead LXD75 begonnen en dat was een van de slechtere aankopen. Heel veel gedoe met startracking en dergelijke gehad.
Op het moment heb ik een AZ-EQ6 en dat maakt het leven een heel stuk makkelijker, al is de mount zwaar overkill voor de 6" newton war ik mee begon. Maar in de tussentijd staat er ook regelmatig een 8" newt of een C8 op die een heel stuk zwaarder zijn.

Dus ja het advies koop een zo'n groot / goed mogelijk mount ben ik het door ervaring zeker mee eens.
Dat gezegd hebbende, dit doe ik allemaal vanuit de achtertuin dus ik hoef niet met het spul te slepen. Als ik dat wel veel zou doen dan had ik voor een skywatcher AZ-GTi gaan die EQ compatibel is. En hierbij dan een goed statief kopen. Daarmee kun je een relatief goedkope mobiele setup maken.

Maar hoe dan ook blijft het een erg dure hobby.
Oh nice, die AZ_GTi ken ik nog niet maar lijkt ook wel de job te doen. Ik heb vanuit m'n fotografie een statief, de vraag is natuurlijk of die stevig genoeg is. In het begin gok ik van wel, tot ik een grotere lens/telescoop erop zet...

Zo'n AZ-EQ6 is nu echt te gortig, ik wil eerst m'n interesse wat meer prikkelen voordat ik zo'n aankopen doe :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
De_Bastaard schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:15:
[...]

Oh nice, die AZ_GTi ken ik nog niet maar lijkt ook wel de job te doen. Ik heb vanuit m'n fotografie een statief, de vraag is natuurlijk of die stevig genoeg is. In het begin gok ik van wel, tot ik een grotere lens/telescoop erop zet...

Zo'n AZ-EQ6 is nu echt te gortig, ik wil eerst m'n interesse wat meer prikkelen voordat ik zo'n aankopen doe :D
Ja die kleinen mounts zijn erg leuk. Maar veel meer dan 400mm zul je er niet op kunnen zetten, zowel in gewicht als nauwkeurigheid in tracking kom je daar niet mee weg.

Dus de afweging na mijn idee moet zijn: koop je nu iets kleins om het te leren en later iets nieuws te kopen. Of koop je nu iets waarmee je door kunt groeien (dan is een HEQ5 de beste prijs kwaliteit verhouding na mijn inziens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
kippy schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:21:
[...]

Ja die kleinen mounts zijn erg leuk. Maar veel meer dan 400mm zul je er niet op kunnen zetten, zowel in gewicht als nauwkeurigheid in tracking kom je daar niet mee weg.

Dus de afweging na mijn idee moet zijn: koop je nu iets kleins om het te leren en later iets nieuws te kopen. Of koop je nu iets waarmee je door kunt groeien (dan is een HEQ5 de beste prijs kwaliteit verhouding na mijn inziens)
Yes, dat is ook wel de afweging :p.

Ik kan natuurlijk ook een 2e hands Skyguider Pro kopen voor ~500 piek, en die t.z.t. weer doorverkopen... HEQ5 zie je niet zo heel vaak (gebruikt) te koop :(

Die AZ-GTi lijkt wel leuk, maar als ik zo wat reviews lees is die wel een stuk minder dan zo'n Skyguider / Adventurer ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

De_Bastaard schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:30:
[...]

Yes, dat is ook wel de afweging :p.

Ik kan natuurlijk ook een 2e hands Skyguider Pro kopen voor ~500 piek, en die t.z.t. weer doorverkopen... HEQ5 zie je niet zo heel vaak (gebruikt) te koop :(

Die AZ-GTi lijkt wel leuk, maar als ik zo wat reviews lees is die wel een stuk minder dan zo'n Skyguider / Adventurer ...
Mwah, die AZ-GTI is een prima ding hoor! De meerwaarde zit er vooral in dat je hem azimutaal (dus links/rechts en omhoog/omlaag) EN equatoriaal (zoals bij de HEQ5) kunt gebruiken. In tegenstelling tot de skyguider en staradventurer werkt de AZ-GTI over twee assen en niet 1 as. Daarmee is de mount ook geschikt om mee te autoguiden. Het is natuurlijk geen volwaardige montering voor astrofotografie van Skywachter of iOptron (of nog veel luxer), maar je komt er echt wel een eindje mee vooruit.

Het nadeel van veel monteringen is dat ze nogal groot en zwaar zijn - en daarmee toch wel een drempel zijn om 'even snel' naar buiten te gaan. Ook neem je ze niet zo snel mee op reis, omdat je gelijk een hoop extra meuk moet meezeulen.

Ik heb een AZ-GTI en gebruik hem vooral wanneer ik even snel naar Jupiter wil kijken ofzo. Ook heb ik een iOptron GEM 28 die ik voor de meer geavanceerde astrofotografie gebruik. Die kon ik vorig jaar met een mazzeltje overnemen - en daar ben ik nog steeds heel erg blij mee. Die kan zo'n 8 kilo aan voor astrofotografie, maar is toch nog lekker compact.

Op dit moment zijn de 'harmonic drive mounts' (bijv. ZWO AM5) in zwang. Die zijn compact en licht, maar kunnen veel gewicht aan, vaak zonder contragewicht. Er is - uiteraard - een nadeel: de prijs... Ze gaan voor rond de € 2500,- over de toonbank - als je er al een kun krijgen...

Overigens heb ik afgelopen vrijdag (1 december), vanuit mijn flat in Rijswijk, noorderlicht weten vast te leggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/USMpAgOYLyXpKTQZNdxvOGV8.jpg

Het is de vage rode gloed boven de rookpluim, in een opname van 30 seconde met een compactcamera. Best wel blij mee, omdat de Maan bijna vol was en Rijswijk/Den Haag natuurlijk het Mordor van de sterrenhemel is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Goverman schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:35:
[...]

Mwah, die AZ-GTI is een prima ding hoor! De meerwaarde zit er vooral in dat je hem azimutaal (dus links/rechts en omhoog/omlaag) EN equatoriaal (zoals bij de HEQ5) kunt gebruiken. In tegenstelling tot de skyguider en staradventurer werkt de AZ-GTI over twee assen en niet 1 as. Daarmee is de mount ook geschikt om mee te autoguiden. Het is natuurlijk geen volwaardige montering voor astrofotografie van Skywachter of iOptron (of nog veel luxer), maar je komt er echt wel een eindje mee vooruit.

Het nadeel van veel monteringen is dat ze nogal groot en zwaar zijn - en daarmee toch wel een drempel zijn om 'even snel' naar buiten te gaan. Ook neem je ze niet zo snel mee op reis, omdat je gelijk een hoop extra meuk moet meezeulen.

Ik heb een AZ-GTI en gebruik hem vooral wanneer ik even snel naar Jupiter wil kijken ofzo. Ook heb ik een iOptron GEM 28 die ik voor de meer geavanceerde astrofotografie gebruik. Die kon ik vorig jaar met een mazzeltje overnemen - en daar ben ik nog steeds heel erg blij mee. Die kan zo'n 8 kilo aan voor astrofotografie, maar is toch nog lekker compact.

Op dit moment zijn de 'harmonic drive mounts' (bijv. ZWO AM5) in zwang. Die zijn compact en licht, maar kunnen veel gewicht aan, vaak zonder contragewicht. Er is - uiteraard - een nadeel: de prijs... Ze gaan voor rond de € 2500,- over de toonbank - als je er al een kun krijgen...

Overigens heb ik afgelopen vrijdag (1 december), vanuit mijn flat in Rijswijk, noorderlicht weten vast te leggen:
[Afbeelding]

Het is de vage rode gloed boven de rookpluim, in een opname van 30 seconde met een compactcamera. Best wel blij mee, omdat de Maan bijna vol was en Rijswijk/Den Haag natuurlijk het Mordor van de sterrenhemel is...
Ah bedankt voor de info! Misschien toch die az-gti overwegen dan :)

Nja om Jupiter en Saturnus te bekijken heb ik mijn 8” dobson :-).

Ik zoek dus echt iets om nevels of überhaupt Melkweg foto’s mee te kunnen maken. Het gaat echt nog wel even duren voordat ik een triplet kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
De_Bastaard schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:00:
[...]

Ik zoek dus echt iets om nevels of überhaupt Melkweg foto’s mee te kunnen maken. Het gaat echt nog wel even duren voordat ik een triplet kan betalen.
300mm is voor een hoop nevels best mooi. Guiding is in ieder geval wel een must als je nevels wilt fotogeferen. Dus je zult sowieso een kleien guide scope en guide camera moeten aanschaffen. Maar dat is tweedehands best betaalbaar en ook zonder lukt het wel, maar dan moet je je beperken tot kortere (max 30 sec) sluitertijden.
Maar al dit soort dingen kun je stapje voor stapje upgraden en uitbreiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

De_Bastaard schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:00:
[...]

Mocht je in de buurt wonen, in Rijswijk zit een sterrenwacht waar we je wel wat op weg kunnen helpen, inclusief een real life demonstratie van de AZ-GTI (die neem ik dan wel even mee). Plaatjes van opstelling van de AZ-GTI azimutaal / equatoriaal kan ik ook wel even plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Goverman schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:59:
[...]

Mocht je in de buurt wonen, in Rijswijk zit een sterrenwacht waar we je wel wat op weg kunnen helpen, inclusief een real life demonstratie van de AZ-GTI (die neem ik dan wel even mee). Plaatjes van opstelling van de AZ-GTI azimutaal / equatoriaal kan ik ook wel even plaatsen.
Helaas, ik zit echt in het zuid-oosten. Toch bedankt voor het aanbod. Waarschijnlijk ga ik binnenkort bij de lokale sterrenwacht even informeren naar die trackers/monteringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb een telescoopje op marktplaats gekocht om deze hobby (weer) op te pakken.

Een 60/900 refractor (Bresser Classic op AZ-montering) voor €35.
Bijgeleverd is een SR-4mm, H-12,5mm en H-20mm oculair.

Wat is handig voor mij om eventueel nog aan te schaffen?
Ik zat te denken aan een 15mm Plossl? En nog iets anders?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:30
De_Bastaard schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:42:
[...]Helaas, ik zit echt in het zuid-oosten. Toch bedankt voor het aanbod. Waarschijnlijk ga ik binnenkort bij de lokale sterrenwacht even informeren naar die trackers/monteringen.
In Zevenaar zit ook nog een sterrenwacht, misschien een optie?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
anandus schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:15:
Ik heb een telescoopje op marktplaats gekocht om deze hobby (weer) op te pakken.

Een 60/900 refractor (Bresser Classic op AZ-montering) voor €35.
Bijgeleverd is een SR-4mm, H-12,5mm en H-20mm oculair.

Wat is handig voor mij om eventueel nog aan te schaffen?
Ik zat te denken aan een 15mm Plossl? En nog iets anders?
Een 32/40mm Plössl als overzichtsoculair? Die Huygens-oculairs kun je volgens mij net zo goed weggooien. Zit er een fijne diagonaal bij?

Edit: Misschien moet je deze vraag maar eens op het astroforum plaatsen. En misschien dat ze op Ali ook leuke goedkope oculairs verkopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Joep op 11-12-2023 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Yaksa schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:29:
[...]

In Zevenaar zit ook nog een sterrenwacht, misschien een optie?
Haha no thanks. Vanuit zuid Limburg best een aardige trip :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
De_Bastaard schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:27:
[...]

Haha no thanks. Vanuit zuid Limburg best een aardige trip :p
Hier staat een overzicht van sterrenwachten: https://www.astronomie.nl/publiekssterrenwachten-16
Heerlen zou wel in de buurt moeten zijn, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Nou,

Ik ga woensdag een 2e hands AZ-GTi, wedge, driepoot, 66ED refractor, polarfinder met volgcamera ophalen. Denk dat ik wel even vooruit kan _O-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

De_Bastaard schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:22:
Nou,

Ik ga woensdag een 2e hands AZ-GTi, wedge, driepoot, 66ED refractor, polarfinder met volgcamera ophalen. Denk dat ik wel even vooruit kan _O-.
Leuk! Ervaringen zijn zoals altijd welkom. en zeker foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
De_Bastaard schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:22:
Nou,

Leuk setje meteen. Veel plezier er mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Nou, meteen een uitdaging met die set hoor.

Iemand toevallig ervaring met het uitlijnen van zo'n AZ-GTi ? Is dat hetzelfde als met een andere EQ mount?

Ja, ik heb dus zo'n wedge en hij draait in EQ mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
De_Bastaard schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:05:
Nou, meteen een uitdaging met die set hoor.

Iemand toevallig ervaring met het uitlijnen van zo'n AZ-GTi ? Is dat hetzelfde als met een andere EQ mount?

Ja, ik heb dus zo'n wedge en hij draait in EQ mode.
Geen directe ervaring, maar wel veel over gelezen. Ja het werkt hetzelfde als een normale EQ mount. Dus je steld de wedge in op de hoogte graag van je locatie en richt pal op het noorden. Als je dan de Poolster in het het midden van het beeld zet moet je al een eind in de goede richting zijn.
Hierna kun je als je een echte astro camera hebt in combinatie met het programma phd een drift alignment doen (zijn ook handmatige truckjes voor als je lange sluitertijden gebruikt). De uitkomst van de drift alignment vertelt je hoe groot je afwijkingen is en welke richting je moet bijstellen.

En dit is exact het geen waarom astrofotografie niet zo maar plug en play is. Het kost best veel tijd om je setup op te zetten voor je kunt beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
kippy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 07:26:
[...]

Geen directe ervaring, maar wel veel over gelezen. Ja het werkt hetzelfde als een normale EQ mount. Dus je steld de wedge in op de hoogte graag van je locatie en richt pal op het noorden. Als je dan de Poolster in het het midden van het beeld zet moet je al een eind in de goede richting zijn.
Hierna kun je als je een echte astro camera hebt in combinatie met het programma phd een drift alignment doen (zijn ook handmatige truckjes voor als je lange sluitertijden gebruikt). De uitkomst van de drift alignment vertelt je hoe groot je afwijkingen is en welke richting je moet bijstellen.

En dit is exact het geen waarom astrofotografie niet zo maar plug en play is. Het kost best veel tijd om je setup op te zetten voor je kunt beginnen.
Dat laatste inderdaad dus. Ik ga nu maar even opzoek naar wat ik nodig heb om bijv. NINA te kunnen gebruiken :D. Er zijn wel een hoop mooie programma's bij die dat alignment goed voor je kunnen doen met platesolving, even zien wat nu het fijnste werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door De_Bastaard op 04-01-2024 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
De_Bastaard schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:33:
[...]

Dat laatste inderdaad dus. Ik ga nu maar even opzoek naar wat ik nodig heb om bijv. NINA te kunnen gebruiken :D. Er zijn wel een hoop mooie programma's bij die dat alignment goed voor je kunnen doen met platesolving, even zien wat nu het fijnste werkt.
NINA werkt erg goed ja en plate solving is een wondermiddel, al blijft het meest nauwkeurige meerdere keren een drift alignement. Maar ook daarbij moet je wel 100% zeker weten dat de onderkant van je wedge echt waterpas staat.
En in de meeste gevallen is "best wel goed" meer dan goed genoeg, zeker met dit soort relatief korte focal lengtes. Als je nu een schmidt cassegrain gaat gebruiken dan wordt het een heel ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
kippy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 07:26:
[...]

Deep Sky dan. Planetair stelt niet zoveel eisen. Dat heb ik al prima met een manuele Dobson gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
kippy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:43:
[...]

NINA werkt erg goed ja en plate solving is een wondermiddel, al blijft het meest nauwkeurige meerdere keren een drift alignement. Maar ook daarbij moet je wel 100% zeker weten dat de onderkant van je wedge echt waterpas staat.
En in de meeste gevallen is "best wel goed" meer dan goed genoeg, zeker met dit soort relatief korte focal lengtes. Als je nu een schmidt cassegrain gaat gebruiken dan wordt het een heel ander verhaal.
Wat is dan aan te raden qua software? NINA, AstroBerry of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Zelf gebruik ik Nina als capture software, phd2 voor guiding en cards dus ceil voor richten. Nina integreer deze software wel een stuk, maar zelf schakel ik toch wel vaak over. Dit alles draai ik op een oude core i5 gen 3 laptop.

En mijn data bewerk ik met pix insight en photoshop.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

De afgelopen maanden was het natuurlijk regelrecht bagger qua weer. De avonden dat het dan helder is moeten dan ook echt gebruikt worden... Tijdens de vorst van de afgelopen twee weken stond de wind noord/oost. Dat is voor mij niet perse gunstig, omdat dat de setup nadelig beïnvloedt. Deze is op een balustrade van balkon geschroefd en die balustrade vangt toch behoorlijk wat wind (trillingen). Daarnaast heb ik vanwege de oriëntatie maar een beperkt aantal uren per avond (afhankelijk van de positie 1 tot 3 uur per avond) om data van een object te verzamelen. Maar goed, dat is een gegeven.

Uiteindelijk heb ik in twee avonden voor ruim 2 uur aan bruikbare data weten te vangen van de Rosettenevel (NGC 2244, een nevel in sterrenbeeld Monoceros, de Eenhoorn), met een dualband filter (H-alpha - dus rood - en OIII - dus blauw). Totale belichting is 61 x 2 minuten = 121 minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/Z3vYvYzBKeFj37bmDaHqKTsf.jpg

Daarnaast heb ik van Thor's helmet (NGC 2359) in sterrenbeeld Canis Major (grote hond) ook nog wat fotonen weten op te vangen: 30x120 secondes met dual band filter en 99x30 secondes met UHC-filter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/pQNnI9ARJizSzvOCQvuunPuv.jpg

Setup is trouwens dit:

montering: iOptron GEM 28
kijker: SVBony SV503 80 mm ED f/7 (doublet) met een 0,8x reducer
aansturing: N.I.N.A., draaiend op een Quieter mele 3c mini-pc
focus: ZWO EAF autofocusser
verdeling stroom/usb: Astro Powerbox advance
camera: SVBony SV605CC cooled DSO camera (op IMX 533 chip, resolutie: 3008*3008px)
filters: SVBony SV220 dualband filter (7 nm, H=-alpha / OIII) en een UHC-filter
guiding: 30 mm f/4 kijker met een SVBony SV905C guiding camera

Hopelijk snel weer heldere avonden!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Nieuw plaatje van Webb.

Helaas geen mega hoge resolutie, maar daarom niet minder mooi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1zer3IlEd22xm5YMpbqT4QUrcQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ftjZcCTtXnnveUwGRnRJpluD.png?f=fotoalbum_medium

Op een enkele ster na is ieder lichtpuntje een volledig sterrenstelsel. Prachtig om zo enorm veel stelsels bij elkaar te zien.

In het kleine zwarte vlakje is een stelsel zichtbaar dat zo ver weg is dat het voor ons zichtbaar is zoals het was slechts 430 miljoen jaar na de big bang. Het licht is zo'n 13 miljard jaar onderweg geweest om uiteindelijk op de spiegels van Webb te vallen.

[ Voor 6% gewijzigd door PilatuS op 04-03-2024 19:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
In de VS was gisteren de volledige zonsverduistering te zien, zeer veel van te vinden op de "sociale" media enz.

Maar dit is toch wel... bijzonder:

https://trends.google.com...My%20eyes%20hurt&hl=en-GB

7(8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kwam net dit tegen. Ik vond het wel tweakers-waardig.

Man bouwt thuis Eise Eisinga's planetarium na:

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
Gisterenavond geprobeerd om eens de maan te fotograferen met mijn 66ED telescoop + Canon RP camera.

Ben opzich niet heel ontevreden over het resultaat, toch enkele notes to self:

- Ik denk dat ik om de maan te fotograferen eigenlijk nog iets meer vergroting nodig heb. Heb deze toch echt aanzienlijk moeten croppen. Wat is een betaalbare manier om alsnog meer vergroting te krijgen?
- Hoge ISO is niet handig bij het fotograferen van een volle maan. Onderstaande foto is nog gemaakt met ISO100, heb er een aantal met 3200 en dat is echt veel te veel ruis.
- Volgende keer eens proberen met tracken en stacken. Al weet ik niet of stacken überhaupt gaat i.v.m. de draaiing van de maan zelf?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oD0BSXQp2d8FdBlgzoyyViDe4Qc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iF2zMGu5y0zzRP2HGPf6XFX0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
De_Bastaard schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:25:
Al weet ik niet of stacken überhaupt gaat i.v.m. de draaiing van de maan zelf?
Welke draaiing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Als je een hemellichaam fotografeert met een niet-volgende montering, zal die met de tijd door de draaiing van de aarde altijd wat roteren in je beeldveld (tenzij het object exact op de hemelequator ligt).

Ik heb in een grijs verleden wel eens kort wat met stacking-software gespeeld, maar ik heb het idee dat die meestal wel met die rotatie om kan gaan? Iemand met meer ervaring zou daar wat over moeten kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Nou ik weet dus even niet zeker of de maan zelf ook nog om zijn as draait, of dat wij altijd dezelfde kant van de maan zien (en het dus vrij eenvoudig te stacken is).

Ik heb een AZ-GTi met EQ-Mod, zodra het helder is ga ik eens proberen of ik het tracken kan fixen :-)

Iemand nog tips om meer te vergroten (en toch je camera erop te kunnen aansluiten) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:12
De_Bastaard schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:47:
[...]

Nou ik weet dus even niet zeker of de maan zelf ook nog om zijn as draait, of dat wij altijd dezelfde kant van de maan zien (en het dus vrij eenvoudig te stacken is).

Ik heb een AZ-GTi met EQ-Mod, zodra het helder is ga ik eens proberen of ik het tracken kan fixen :-)

Iemand nog tips om meer te vergroten (en toch je camera erop te kunnen aansluiten) ?
De maan draait wel om zijn as, maar die rotatie is synchroon met de baan om de aarde. Daarom zien wij altijd dezelfde kant van de maan. Dat wil niet zeggen dat onze zicht op de maan 'statisch' is, zie libratie. Maar dat ga je in een nachtje niet zien... ;)

Filmpje van NASA dat het goed illustreert:

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kippy
De_Bastaard schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:25:
Gisterenavond geprobeerd om eens de maan te fotograferen met mijn 66ED telescoop + Canon RP camera.

Ben opzich niet heel ontevreden over het resultaat, toch enkele notes to self:

- Ik denk dat ik om de maan te fotograferen eigenlijk nog iets meer vergroting nodig heb. Heb deze toch echt aanzienlijk moeten croppen. Wat is een betaalbare manier om alsnog meer vergroting te krijgen?
- Hoge ISO is niet handig bij het fotograferen van een volle maan. Onderstaande foto is nog gemaakt met ISO100, heb er een aantal met 3200 en dat is echt veel te veel ruis.
- Volgende keer eens proberen met tracken en stacken. Al weet ik niet of stacken überhaupt gaat i.v.m. de draaiing van de maan zelf?

[Afbeelding]
Stacken kan zeker en kan erg mooie resultaten opleveren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNHUWnFDdO7Ag-DixoapDCXi4Rc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/96IBHf20Q4sCKlR4XMuzyXJj.png?f=fotoalbum_large
Deze foto heb ik een paar jaar geleden gemaakt. Hiervoor heb ik een 150mm f5 newton gebruikt met een Canon D650. Ik heb toen 4000 (ja 4k stuks) frames geschoten en daar de beste 30% in een stack gestopt om zo een paar minuten aan integratie tijd bij elkaar te krijgen.
Als je https://www.autostakkert.com/ en https://www.astronomie.be/registax/ gebruikt hoeven je foto's niet getrackt te zijn. Maar het maakt het hele proces wel makkelijker en sneller.

Kwa zoom is een goedkope 300mm lens, bijvoorbeeld een tair-3 https://www.pentaxforums....osnaiper-12-ensemble.html een goed begin. Die komen regelmatig nog wel voorbij voor een 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:44:
[...]

Als je een hemellichaam fotografeert met een niet-volgende montering, zal die met de tijd door de draaiing van de aarde altijd wat roteren in je beeldveld (tenzij het object exact op de hemelequator ligt).
Dat snap ik, maar hij had 't al over tracking en ik reageerde op zijn vraag van de draaiing van de maan zélf. Omdat de maan zelf dus niet "draait" ;)
De_Bastaard schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:47:
[...]

Ik nam aan dat het algemene kennis was bij de mensheid dat de maan altijd dezelfde kant laat zien? :? Vooral als iemand geïnteresseerd in in astro-fotografie ;)

Wél doet de maan aan precessie, maar geen idee of dat effect groot genoeg is om je foto's te verprutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
kippy schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:27:
[...]

Stacken kan zeker en kan erg mooie resultaten opleveren.
[Afbeelding]
Deze foto heb ik een paar jaar geleden gemaakt. Hiervoor heb ik een 150mm f5 newton gebruikt met een Canon D650. Ik heb toen 4000 (ja 4k stuks) frames geschoten en daar de beste 30% in een stack gestopt om zo een paar minuten aan integratie tijd bij elkaar te krijgen.
Als je https://www.autostakkert.com/ en https://www.astronomie.be/registax/ gebruikt hoeven je foto's niet getrackt te zijn. Maar het maakt het hele proces wel makkelijker en sneller.

Kwa zoom is een goedkope 300mm lens, bijvoorbeeld een tair-3 https://www.pentaxforums....osnaiper-12-ensemble.html een goed begin. Die komen regelmatig nog wel voorbij voor een 100 euro.
Oef, die is wel heel mooi geworden inderdaad. Zou ik met mijn 66ED telescoop dan geen langere focal length hebben dan met een 300mm ? (300mm f4 canon ofzo staat nog wel op mijn wishlist :p).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
De_Bastaard schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:59:
[...]

Oef, die is wel heel mooi geworden inderdaad. Zou ik met mijn 66ED telescoop dan geen langere focal length hebben dan met een 300mm ? (300mm f4 canon ofzo staat nog wel op mijn wishlist :p).
Daar heb je gelijk in. Grootste verschil is dat ik aps-c gebruik en als ik het goed heb gebruik jij full frame. Dat is natuurlijk een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
kippy schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:31:
[...]

Daar heb je gelijk in. Grootste verschil is dat ik aps-c gebruik en als ik het goed heb gebruik jij full frame. Dat is natuurlijk een groot verschil.
Yes, full frame inderdaad :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
En een echte astro camera is natuurlijk beter, maar dat is ook een flinke uitgaven. En als je nog geen tracking mount hebt dan is dat de beste eerst volgende upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
kippy schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:35:
En een echte astro camera is natuurlijk beter, maar dat is ook een flinke uitgaven. En als je nog geen tracking mount hebt dan is dat de beste eerst volgende upgrade.
Ja klopt maar mijn oude 450D was toe aan vervanging, en dit is volgens mij wel voor beide doeleinden een goede camera.

Tracking mount heb, een AZ-GTi met EQ mod :)

Ok, net even gespeeld autostakkert, ik had immers toch wat meer foto’s gemaakt met interval gisteren. Resultaat is inderdaad al iets beter.

[ Voor 14% gewijzigd door De_Bastaard op 23-05-2024 18:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Nieuwe DeepField van Webb: https://webbtelescope.org...1HZ083EXXCJNE64ERAH2ER2FM

Onderstaand is een paar procent van het geheel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/f2jVhCJehWlPuLuq6u7R9NGk.jpg

De Unannotated Full Res van 200MB is erg mooi. Helemaal omdat Webb het in infrarood ziet zijn er extreem veel sterrenstelsels zichtbaar. Het is nogal een upgrade tegenover Hubble qua hoeveelheid stelsels. Geen idee hoeveel dit er zijn, maar ik gok flink meer dan 100k.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

En weer een recordafstand of verste blik in het verleden: https://www.allesoverster...egste-sterrenstelsel-ooi/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JiJfTcPUm5i64_ajWP-E8zxMl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VyIL5azh0oLmMbpk90RiGH1j.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2024 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:06
Ligt astroforum eruit? Wou na alle regen van de afgelopen maanden weer eens m'n telescoop gebruiken en het forum checken maar krijg geen verbinding.. website lijkt eruit te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Bij mij ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joep
Nopheros schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:24:
Ligt astroforum eruit? Wou na alle regen van de afgelopen maanden weer eens m'n telescoop gebruiken en het forum checken maar krijg geen verbinding.. website lijkt eruit te liggen.
Ja: https://x.com/nopmobiel/status/1821901052192715018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
Gelukkig. Als complete newbie kan ik eigenlijk niet zonder :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
Wat wil je dan checken op het forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
Joep schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:22:
Wat wil je dan checken op het forum?
Is voor mij een bron van kennis, vooral de al reeds gestelde vragen en de antwoorden zijn handig.

Op dit moment heb ik echter een probleem met m'n Omegon 9x50 finder, misschien dat hier iemand er ervaring mee heeft.

Om de finder af te stellen in de behuizing/houder zitten er 2 schroeven en een veertje in het apparaat maar ik krijg dit gewoon niet strak afgesteld. De finder/scope beweeg teveel in de houder en het lijkt erop dat 3 punten gewoon te weinig is. Met wat karton ertussen gaat het al beter maar nog steeds niet perfect, dit kan niet de bedoeling zijn.

Doe ik wat verkeerd of heb ik gewoon een brak product te pakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kWGi9TAdZQ5sxLY5YzaT5d8dq0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wIBpl8oHizlotA8T28QCcCPK.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Nopheros op 09-08-2024 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Als het goed is heeft de zoeker ergens vooraan een inkeping waar een rubberen O-ring omheen kan. Zie: https://www.cloudynights....5600-1527540216_thumb.jpg Dat zou de speling aan de voorkant moeten oplossen zodat je met 2 schroeven aan de achterkant 'm kunt afstellen. Mocht je die O-ring kwijt zijn, dan kun je het tijdelijk oplossen met een paar elastiekjes ofzo.

[ Voor 13% gewijzigd door Joep op 09-08-2024 22:27 ]

Pagina: 1 ... 19 ... 21 Laatste