Dit weekend zijn de landelijke sterrenkijkdagen! Op tientallen plekken in het land kun je door telescopen naar de sterrenhemel kijken. Zie site met meer informatie.
Zelf ga ik naar Rijswijk, omdat ik daar actief ben.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
Leuk en veel plezier!Goverman schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:44:
Dit weekend zijn de landelijke sterrenkijkdagen! Op tientallen plekken in het land kun je door telescopen naar de sterrenhemel kijken. Zie site met meer informatie.
Zelf kan ik niet, maar zou anders wellicht met de camper hiernaartoe gegaan zijn: https://www.np-lauwersmee...andelijke-sterrenkijkdag/
Noordkust kan je met het blote ook de melkweg nog zien, met verrekijker of telescoop alleen maar beter.
Misschien volgend jaar, zondag een lezing in het Teylers.
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Leuk! En het lijkt ook helder weer te worden.Goverman schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:44:
Zelf ben ik actief in Leiden en ga daar zondag een telescoop bedienen.
Bij ons in Amersfoort was het kneiterdruk vorige week zaterdag. Net als bij de vorige vier of vijf kijkavonden waren we met te weinig vrijwilligers. Ik heb tussen 19:00 en 23:00 echt tientallen bezoekers bij mijn telescoop gehad. Mensen stonden er een half uur voor in de rij 
Aardig artikeltje met video: https://www.destadamersfo...-landelijke-sterrenkijkda

Aardig artikeltje met video: https://www.destadamersfo...-landelijke-sterrenkijkda
Het was weer heel leuk, maar ook bij ons was het gekkenwerk. Overdag ging het nog wel en tussen 14.00 en 18.00 heb ik zo'n 100 bezoekers gehad. Tussen 19.00 en 22.00 zullen het er 60 per uur, dus nog eens bijna 200 geweest zijn. Toen stond er ook een heel lange rij. Dat moeten we bij een volgende open avond echt anders gaan doen.Reinier schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:06:
Bij ons in Amersfoort was het kneiterdruk vorige week zaterdag. Net als bij de vorige vier of vijf kijkavonden waren we met te weinig vrijwilligers. Ik heb tussen 19:00 en 23:00 echt tientallen bezoekers bij mijn telescoop gehad. Mensen stonden er een half uur voor in de rij
Grote kans dat we elkaar dan even gezien en gesproken hebben. Ik was er eind v d avond met mijn dochter. We hebben mars en de maan bekeken. We hebben niet door de dobson gekeken, maar een andere telescoop die op een statief stond. Er stonden toen nog maar 2 telescopen opgesteld.Reinier schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:06:
...en waarom?
Leuk, dat kan ik me herinneren! Je dochter vond de maan heel mooiYounes schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:18:
[...]
Grote kans dat we elkaar dan even gezien en gesproken hebben. Ik was er eind v d avond met mijn dochter. We hebben mars en de maan bekeken. We hebben niet door de dobson gekeken, maar een andere telescoop die op een statief stond. Er stonden toen nog maar 2 telescopen opgesteld.

Ik ben net lid geworden. Dus grote kans dat we elkaar weer tegen zullen komenReinier schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:36:
En dan was het deze telescoop (is ook in bovengenoemde video te zien):
[Afbeelding]

...en waarom?
Ik zag hetYounes schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:41:
[...]
Ik ben net lid geworden. Dus grote kans dat we elkaar weer tegen zullen komen

Voor de belangstellenden:
Wikipedia: 2023 DZ2
Bron: Superasteroïde scheert zo dicht langs de aarde dat die met een kleine telescoop te zien isEen asteroïde die groot genoeg is om een stad compleet te verwoesten, scheert dit weekeinde dicht langs de aarde. Geen paniek: de ruimterots zal onze planeet niet raken. Maar dit biedt wetenschappers wel de kans het object van ‘dichtbij’ te bestuderen met kleine telescopen.
Het gaat om de asteroïde die een maand geleden is ontdekt en door de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie Nasa wordt aangeduid als 2023 DZ2. Deze vliegt zaterdag met 28.000 kilometer per uur tussen de aarde en de maan voorbij. Dat klinkt snel, maar is in de wereld van asteroïden redelijk langzaam.
DZ2 zal ons waarschijnlijk op 68.000 kilometer hoogte passeren. Volgens Nasa is het een zeldzaamheid dat een asteroïde zo dicht langs de aarde vliegt. Daardoor is die voor sterrenkijkers al te zien met een kleine telescoop (diameter van 15 centimeter).
Om 08.00 uur Nederlandse tijd zal de asteroïde het best te zien zijn als een ‘langzaam bewegende ster'. Het Virtual Telescope Project zorgt voor een live webcast.
Wetenschappers schatten dat de ruimterots een diameter heeft van tussen de 40 en 90 meter. Daarmee is DZ2 minstens drie keer zo groot als de 18 meter lange asteroïde die in 2013 boven de Russische stad Tsjeljabinsk explodeerde. Daarbij liepen duizenden gebouwen schade op en raakten meer dan 1400 mensen gewond, voornamelijk door rondvliegend glas.
Nu is er geen reden tot paniek, zeggen deskundigen. ,,Er is geen enkele kans dat deze ‘stadsmoordenaar’ de aarde treft, maar zijn nabijheid biedt een geweldige mogelijkheid voor observaties”, zegt Richard Moissl, hoofd planetaire defensie van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA in een verklaring.
Na dit weekeinde zal asteroïde DZ2 pas in 2026 weer voorbijkomen. Aanvankelijk was de vrees dat hij dan wél de aarde zou raken, maar wetenschappers hebben dat rampscenario onlangs uitgesloten
Wikipedia: 2023 DZ2
Virussen? Scan ze hier!