In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Wat, heeft Prime ook een live stream? Heb je toevallig een link voor me, krijg niets gevonden. Maar als ik er toch voor betaal wil ik die wel eens proberenaerofreak schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:58:
[...]
Op prime is dezelfde live stream als op youtube, helaasch dus niks extras
Stream op prime loopt ook 20 seconden voor op youtube
[ Voor 55% gewijzigd door aerofreak op 20-07-2021 15:07 ]
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Als het de mijne was, had ze al lang een hoek te pakken
Mischien als ze in de ruimte zijn? Lijkt mij het meest logische. Hoor ze in iedergeval wel.coelho schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:14:
Ik had beelden uit de capsule verwacht
Of in ieder geval beelden vanaf de booster & capsule buitenkant.coelho schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:14:
Ik had beelden uit de capsule verwacht
~Leonardo Da Vinci~
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Jep. Complete heen en terug trip is 11 minuten volgens de planning.carpebios schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:17:
Dit is het? anderhalve minuut of zo?
Ja, 3 minuten buiten de stoel geloof ik.carpebios schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:17:
Dit is het? anderhalve minuut of zo?
Het leek echt even alsof ze geen seperation hadden, zeker omdat ze dat niet aankondigden in het commentaar.BlackMonkey schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:17:
"You see the two vehicles there" , je ziet twee stipjes...
If you choose not to decide, you still have made a choice.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Rupsen, Rapsen.
Zo accuraat ook, nice!Metian schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:19:
Mooiste beeld van de hele stream. Het moment om de booster te zien landen..
Bensimpel
Positieve meneer
Ik ga dan liever naar het ISS, 1,5 minuut in de ruimte? Doe maar even een nachtje in een spacehotelWaaj schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:23:
Ondanks dat het een kermisattractie is zou ik best zelf een keer mee willen gaan.
😆 - Denk ook eens om ;)
Dat schijnt super zacht te gaan.. De wolken die je ziet, zijn van boosters onder de capsule die tegendruk geven.torp schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:24:
Lijkt me niet comfortabel, die landing.
Rupsen, Rapsen.
Ja nogal ja, give me a hug.Metian schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:30:
Ik zit me meer te vermaken om die ongemakkelijkheid van beide commentatoren dan dat ze de deur open maken.
Trek jezelf gewoon omhoog aan je eigen laarzen en jij kan ook de ruimte in!Migrator schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:32:
Toch jammer dat ik al een aantal jaar geen 18 meer ben en m'n ouders niet rijk genoeg waren/zijn om me een plek in die capsule te geven
blup
[ Voor 6% gewijzigd door Illegal_Alien op 20-07-2021 15:33 ]
Aha, op het laatste moment dus. Want ik vond de daling nog best snel.Sahi_NL schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:29:
Dat schijnt super zacht te gaan.. De wolken die je ziet, zijn van boosters onder de capsule die tegendruk geven.
Dan moet jij zorgen dat je wel rijk genoeg bent voor je eigen nageslacht zoiets te gunnenMigrator schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:32:
Toch jammer dat ik al een aantal jaar geen 18 meer ben en m'n ouders niet rijk genoeg waren/zijn om me een plek in die capsule te geven
Ja tuurlijk, geef mij maar een ticket...
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Iets met crypto ofzo...bottom line schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:34:
[...]
Dan moet jij zorgen dat je wel rijk genoeg bent voor je eigen nageslacht zoiets te gunnen
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
FT en MPH-compensatieIllegal_Alien schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:33:
Ze zeggen The Netherlands i.p.v. Holland, Ok dat zijn bonusplusjes
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
De beelddenker in mij denkt hier aan een installatie waarin je - in ruimtepak - in een stel laarzen gaat staan en met een katapult gelanceerd wordtBezulba schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:33:
[...]
Trek jezelf gewoon omhoog aan je eigen laarzen en jij kan ook de ruimte in!
Ik geloof dat je in Texas wel mag drinken onder toeziend oog van een ouder of voogd.Who Am I? schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:36:
Ohjee...die Nederlander is pas 18 en loopt met een fles champagne. Dat gaat een mooie rel worden in het Amerika waar je op je 18e een geweer mag kopen, maar pas op je 21e alcohol mag drinken...
Niet als ik dit mag geloven: (Wikipedia: Alcohol laws of Texas)Migrator schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:37:
[...]
Ik geloof dat je in Texas wel mag drinken onder toeziend oog van een ouder of voogd.
Niet, maar ik ga niet opzoeken wat de uitzonderingen zijn.People must be at least 21 years of age to legally consume alcoholic beverages in Texas with certain exceptions, as in any other state in the United States. However, employment at a company serving alcoholic beverages can be entered into at age 18 provided they get certified by the Texas Alcoholic Beverage Commission.[11]
[ Voor 15% gewijzigd door Illegal_Alien op 20-07-2021 15:40 ]
But that's Djip and Djanneke champagne from HEMAIllegal_Alien schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:40:
[...]
Niet als ik dit mag geloven: (Wikipedia: Alcohol laws of Texas)
[...]
Niet, maar ik ga niet opzoeken wat de uitzonderingen zijn.
Daarom is dit ook kermis en geen ruimtevaartTwixie schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:40:
Eigenlijk wel apart hoe heel die meute daar vlakbij de capsule staan te vieren. Normaal wordt niet-gauthorizeerd volk toch op een veilige afstand gehouden bij dit soort landingen ?
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Hoeft ook niet, want uit diezelfde link:Illegal_Alien schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:40:
[...]
Niet als ik dit mag geloven: (Wikipedia: Alcohol laws of Texas)
[...]
Niet, maar ik ga niet opzoeken wat de uitzonderingen zijn.
Of: Wikipedia: List of alcohol laws of the United Statesan adult may provide alcohol to a minor if they are the minor's adult parent, guardian, or spouse, and is visibly present when the minor possesses or consumes the alcoholic beverage
Texas law permits consumption by minors (any age under 21) if in the "visible presence" of a parent, guardian or adult spouse.
Zijn allemaal rond de $70.000
Dat is enkel met bedrijven die zich serieus achten te zijn.Twixie schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:40:
Eigenlijk wel apart hoe heel die meute daar vlakbij de capsule staan te vieren. Normaal wordt niet-gauthorizeerd volk toch op een veilige afstand gehouden bij dit soort landingen ?
Blue Origin is enkel voor de glitter and glamour of the rich
En mocht iemand nog een leuke trip willen zien met (prototypes van) deze wagens is dit wel een aanrader: https://www.longwayup.com/Illegal_Alien schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:42:
Ow en dit zijn de wagens waarin ze gebracht werden: https://rivian.com/
Zijn allemaal rond de $70.000
Hoofdzaak zijn wel de elektrische Harleys, maar de Rivians spelen ook een grote rol
Het was korten dan mijn gemiddeld bezoek aan het toilet. Dan hoef je geen dokter bij de hand te hebben om de astronauten uit de capsule te tillen e.d. Ze zijn niet verzwakt of bevattelijker voor ziektes, dus waarom niet?Twixie schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:40:
blup
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Ik dacht eerder aan bvb schadelijke stoffen of gassen van Bob de afrem-boosters
Ze mochten pas in de buurt komen nadat die 2 mannetjes aan het begin allemaal dingen hadden gedaan. Aangezien het geen goede PR is als je "publiek" opgeblazen wordt ga ik er vanuit dat het allemaal netjes en veilig getest is en er gewoon niet heel veel dingen fout kunnen gaan na de landing.Twixie schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:48:
[...]
Ik dacht eerder aan bvb schadelijke stoffen of gassen van Bob de afrem-boosters
blup
Er zal vast nog wel nuttige ontwikkeling uitkomen maar als het doel puur is om rijke mensen 100km de ruimte in te schieten om ze die ervaring te geven...#fout
Wat wel al scheelt is dat hun brandstof een STUK milieuvriendelijker is dan dat van Virgin. Bij de BE-3 komt er in feite alleen maar waterdamp vrij na de verbranding
Moet eerlijk zeggen dat ik niet weet wat ik er van moet denken, maar moet wel ineens denken aan een citaat van wijlen John Hammond:Stefke schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:08:
Ik was graag meegegaan als ik de kans/middelen had gekregen, maar eigenlijk vind ik het niet kunnen dat Blue Origin, als ik de commentators hoor, eigenlijk alleen maar als doel ruimtetoerisme heeft. Wat een verkwisting voor de rijken der aarde.
Er zal vast nog wel nuttige ontwikkeling uitkomen maar als het doel puur is om rijke mensen 100km de ruimte in te schieten om ze die ervaring te geven...#fout
"This is wonderful technology, but it’s also frightfully expensive technology. The fact is, it can only be supported as entertainment. That’s just the way it is.”
[ Voor 3% gewijzigd door Melkunie op 20-07-2021 16:13 ]
In Texas mag dat als je parent aanwezig isWho Am I? schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:36:
Ohjee...die Nederlander is pas 18 en loopt met een fles champagne. Dat gaat een mooie rel worden in het Amerika waar je op je 18e een geweer mag kopen, maar pas op je 21e alcohol mag drinken...
(edit: spuit 11)
Ook de richting van de G krachten maakt veel uit, 3G de normale (zwaartekracht) richting op is voor mensen veel makkelijker te verdragen dan G krachten de andere kant op waarbij je organen omhoog geduwd worden.phYzar schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:45:
[...]
Ff opgezocht:
https://www.blueorigin.com/new-shepard/become-an-astronaut
[...]
Wikipedia: g-kracht
Versnelling (g ≈ 9,8 m/s²) Symptoom bij ongetrainde mensen
1...2 g Goed te verdragen, veiligheidsgordel niet nodig
2...3 g Verkleining van het gezichtsveld treedt op
3...4 g Beperkt cilindervormig gezichtsveld, grey-out
4...5 g Black-out (verlies gezichtsvermogen)
5...6 g Bewusteloosheid
//edit: De Python doet 3,5 G
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
.@JeffBezos speaking truth after successful #BlueOrigin flight:
— Dan Linden (@DanLinden) 20 juli 2021
“I also want to thank every Amazon employee and every Amazon customer because you guys paid for all of this.” https://t.co/hMS01eRzMs pic.twitter.com/3CueAOX9M8
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Rare vent die Bezos, niet zo'n creep als Zuckerberg, maar toch
[ Voor 67% gewijzigd door Stefke op 20-07-2021 21:37 ]
Tjah, hele hordes Nederlanders gaan in de zomer naar het strand om letterlijk alleen maar bruin te worden en zich vol te eten aan het buffet om dan weer terug te vliegen.Stefke schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:08:
Ik was graag meegegaan als ik de kans/middelen had gekregen, maar eigenlijk vind ik het niet kunnen dat Blue Origin, als ik de commentators hoor, eigenlijk alleen maar als doel ruimtetoerisme heeft. Wat een verkwisting voor de rijken der aarde.
Is dat dan zoveel fouter/beter?
blup
Is niet vergelijkbaar. De buffet garde eet zich niet vol om machtsinstrumentatie op te bouwen waar de thuisblijver geen verdediging bij heeftBezulba schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 21:50:
[...]
Tjah, hele hordes Nederlanders gaan in de zomer naar het strand om letterlijk alleen maar bruin te worden en zich vol te eten aan het buffet om dan weer terug te vliegen.
Is dat dan zoveel fouter/beter?
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Je bedoelt dat de uitlaatgassen milieuvriendelijk zijn? Want stellen dat de brandstof óók milieuvriendelijk is zonder ook te overleggen dat 't puur d.m.v. groene energie is gemaakt, is nogal een stretch IMOSpooksel schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:12:
Wat wel al scheelt is dat hun brandstof een STUK milieuvriendelijker is dan dat van Virgin. Bij de BE-3 komt er in feite alleen maar waterdamp vrij na de verbranding
Wat een jaloezie in dit topic, met dit als uitblinker. Gaan we alles verbieden wat enkel als doel heeft vermaakt? Of vanaf een bepaalde grens? Misschien een limiet hoeveel je per jaar aan vermaak mag uitgeven?Stefke schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:08:
Als jullie voor €5k een dag in een ruimtehotel kunnen verblijven, doe je dat? Laat ik maar meteen zeggen dat ik van de partij ben.
Dat stelt hij toch helemaal niet? Hij geeft aan in principe gewoon mee te zijn gegaan als hij de kans kreeg. Een limiet aan kosten voor vermaak is lastig, maar niet gek. Besef jezelf dat het salaris dat een Amazon betaald voor mensen in de magazijnen en als bezorgers nauwelijks voldoende is om überhaupt van te leven, laat staan dat ze fatsoenlijke arbeidsnormen hebben. Daar zijn zat voorbeelden van te vinden. Of Spaceport van Virgin wat betaalt is met $200 miljoen overheidsgeld, terwijl zelfs basis dingen als infrastructuur in Amerika nog problemen hebben. Prima als je geld uitgeeft aan vermaak voor jezelf, maar het vermogen van Bezos is op geen manier een juiste representatie van de arbeid die hij als individu heeft geleverd. Daar mag dus ook best een vraagteken bij geplaatst worden zonder dat het jaloezie is. Ondanks dat ik ook gewoon de livestreams kijk en het technisch interessant vind, zou ik het geld liever anders uitgegeven zien.Sissors schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:40:
[...]
Wat een jaloezie in dit topic, met dit als uitblinker. Gaan we alles verbieden wat enkel als doel heeft vermaakt? Of vanaf een bepaalde grens? Misschien een limiet hoeveel je per jaar aan vermaak mag uitgeven?
Als jullie voor €5k een dag in een ruimtehotel kunnen verblijven, doe je dat? Laat ik maar meteen zeggen dat ik van de partij ben.
De lading was al toxisch, dus …Twixie schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:40:
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
https://www.nature.com/articles/d41586-021-01954-4
Working with the United Nations, scientists hope to establish standards for satellite ‘megaconstellations’ and reduce disruption of astronomical observations.
...
Tens of thousands of satellites could be added to Earth orbit in the next few years to provide broadband Internet, if companies and governments build and launch all the networks, or ‘megaconstellations’, they have publicly announced. The sheer number of these could mean that hundreds are visible all night long, affecting the sky like never before in human history. “These constellations are changing dramatically the way space has been used,” says Piero Benvenuti, an astronomer at the University of Padua in Italy and a former general secretary of the International Astronomical Union (IAU).
He and other astronomers have been working through the IAU to raise international awareness of how the megaconstellations are affecting scientists and members of the public. They say the goal is not to pit astronomers against satellite companies, but to develop a vision of how to fairly use the shared realm of outer space. “The consensus has to come from all the countries,” says Connie Walker, an astronomer at NOIRLab, an umbrella organization for several US-funded observatories. Scientists discussed these and other topics at a conference on satellite constellations, called SATCON2, that was held virtually from 12 to 16 July.
...
Hij houdt wel van een beetje humor inderdaadStefke schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 21:36:
haha, wat slecht
Rare vent die Bezos, niet zo'n creep als Zuckerberg, maar toch
zoals ook door @BlackMonkey al is aangegeven. Het heeft niet zoveel met Jaloezie te maken. Als je het geld en de middelen hebt om dit te kunnen doen.. ga je gang. Waar je bij mensen zoals Bezos e.a. wel je vraagtekens kan zetten is of dat de manier waarop men hun vermogen heeft vergaard wel zo eerlijk is. En dan als je ook nog eens bedenkt dat bezos na zijn tripje er nu nog verder van overtuigd is dat de wereld moet worden beschermd.. Dat geloof je toch zeker zelf niet? Of wel? Dat is de grootste PR onzin die je je maar kan verzinnen.Sissors schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:40:
[...]
Wat een jaloezie in dit topic, met dit als uitblinker. Gaan we alles verbieden wat enkel als doel heeft vermaakt? Of vanaf een bepaalde grens? Misschien een limiet hoeveel je per jaar aan vermaak mag uitgeven?
Mensen moeten altijd wat te zeiken hebben, vooral als het om het vermaak van de rijken gaat. Alles wat mensen met meerdere miljoenen/miljarden doen is verspilling (behalve wanneer ze een paar miljard aan een goed doel donerenYucon schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 07:07:
In hoeverre zijn dit soort zaken nu echt puur vermaak? Ja ok, dit is natuurlijk een circus.. Maar ik was eigenlijk in de veronderstelling dat dit een tussenstap was om toe te werken naar een manier om heel snel intercontinentaal te reizen.
Tsja....dan heb je nu 'the final frontier', en nu écht een mogelijkheid voor de rijken om er een unieke ervaring in te hebben. Het kon in principe al met de Russen, maar daar moest je dan tientallen miljoenen voor neertellen en een lange(re) training voor ondergaan enzo. Straks kun je dan voor een kwart miljoen 10 minuutjes de lucht in. Net zo lang lol als in de rosse buurt, maar iets meer geld
Ja, dat vinden de 'opiniemakers' niet leuk natuurlijk. En deze mensen mogen vooral geen astronaut worden genoemd, want er is geen wetenschappelijk, maatschappelijk of sociaal doel mee gediend. Nou ja....ze kunnen ook een 5de Lamborghini van kopen natuurlijk, of nóg een kasteeltje in Zuid Frankrijk. Maar een ruimtereis klinkt veel beter, toch?
Maar dan is het wel bijzonder dat je je eerst bezighoudt met ruimtetoerisme wat best belastend is voor het milieu. Om zijn doel te bereiken moet hij, net als SpaceX, een systeem ontwikkelen om makkelijk en goedkoop veeeeeeeeeeeeeeeeel massa in een baan om de Aarde te brengen. Sure, de BE-3 moet dan de motor worden voor de 2e trap van New Glenn, maar dat die motor prima werkt dat gelooft iedereen nu wel. Daar heb je geen toerisme voor nodig, maar ja... omzet omzet.
nou ja, op zich is voldoende geld/ een winstgevende organisatie, wel handig om de vervolginvesteringen te kunnen doen. Kan die natuurlijk prima uit eigen zak betalen, maar daar vind ik 'm ook niet heel erg 't type voorSpooksel schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:32:
Tja, op zich vind ik Bezos zijn 'droom' waarbij de mensheid uitbreid de ruimte in om zodoende alle zware industrie weg te halen vanaf Aarde niet heel gek eigenlijk.
Maar dan is het wel bijzonder dat je je eerst bezighoudt met ruimtetoerisme wat best belastend is voor het milieu. Om zijn doel te bereiken moet hij, net als SpaceX, een systeem ontwikkelen om makkelijk en goedkoop veeeeeeeeeeeeeeeeel massa in een baan om de Aarde te brengen. Sure, de BE-3 moet dan de motor worden voor de 2e trap van New Glenn, maar dat die motor prima werkt dat gelooft iedereen nu wel. Daar heb je geen toerisme voor nodig, maar ja... omzet omzet.
Toch wel opvallend dat heel specifiek deze vlucht als probleem wordt gezien, als het geen jaloezie is. Als je problemen hebt hoe Bezos zijn geld heeft verdient, tja prima, ik snap je punt. Maar wat heeft dat in hemelsnaam met een ruimtevaart topic te maken? Gaan we ook los op Paypal hier?Webgnome schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 07:21:
[...]
zoals ook door @BlackMonkey al is aangegeven. Het heeft niet zoveel met Jaloezie te maken. Als je het geld en de middelen hebt om dit te kunnen doen.. ga je gang. Waar je bij mensen zoals Bezos e.a. wel je vraagtekens kan zetten is of dat de manier waarop men hun vermogen heeft vergaard wel zo eerlijk is.
Nee natuurlijk niet, dat is standaard geneuzel wat je kan verwachten. Waarschijnlijk vindt hij ook vooral dat die bescherming door andere moet worden betaald. Dat kan allemaal weinig verrassend zijn.En dan als je ook nog eens bedenkt dat bezos na zijn tripje er nu nog verder van overtuigd is dat de wereld moet worden beschermd.. Dat geloof je toch zeker zelf niet? Of wel? Dat is de grootste PR onzin die je je maar kan verzinnen.
Precies, met wat ruimtetoeristen kan hij vast wat van de uitgaven compenseren, maar echt niet genoeg om BO draaiende te houden. Maar goed, het is niet te ontkennen dat SpaceX gewoon een hele grote voorsprong heeft, dus dan moet je toch een niche voor je eigen bedrijf vinden, en ruimtetoerisme is dat dus geworden. Maar uiteraard zijn de plannen om meer dan dat te doen.Spooksel schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:38:
Terwijl dat toch exact is wat ie al jaren doet! Hij verkoopt 1 miljard aan Amazon aandelen per jaar om BO draaiende te houden.
Persoonlijk ben ik bang dat de New Glenn gewoon een 'DOA' wordt. En waarom? Starship! Als dat ding echt werkt over een paar jaar, oi oi oi... Dag dag competitie. So long met jullie verouderde, niet volledig herbruikbare techniek.
Áls ze hem daadwerkelijk bouwen dan is er altijd wel een klant voor, desnoods zijzelf. Maar van de tekentafel zal dat ding niet snel opstijgen.Spooksel schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:49:
Persoonlijk ben ik bang dat de New Glenn gewoon een 'DOA' wordt.
Ook de bijbehorende motoren willen niet echt vlotten:
https://arstechnica.com/s...rriage-is-an-unhappy-one/
But so far at least, his Blue Origin space company has been a less reliable vendor.
This has been especially of concern to United Launch Alliance, which is relying on Blue Origin-built engines for its new Vulcan rocket. The US Space Force is also watching, as it is counting on the Vulcan booster to help launch some of its most precious satellites into orbit. Blue Origin's powerful BE-4 rocket engine, which burns methane and liquid oxygen, is years late.
Privately, multiple sources say, the relationship between Blue Origin and United Launch Alliance is not good. "There is great concern about this engine development," one person in the industry said. "It's much more than Tory Bruno is showing publicly. There is great concern that Blue is not putting enough attention and priority on the engine."
Niet alleen is ULA dus op z'n zachts gezegd 'not amused' dat Blue zo laat is en problemen heeft met die BE-4, ook de New Glenn van Blue zelf loopt nu dus gewoon business mis van een klant die goed en wel dus eigenlijk gewoon een 'done deal' zou moeten zijn.
Eh, nee. Blue is echt wel met meer bezig dan alleen ruimte-toerisme, kijk naar New Glenn wat toch een flinke toeter is. Of Blue Moon, waar ze toch serieus mee bezig zijn. Het PR gedeelte is voornamelijk rijkelui-promotie "space for all", maar er wordt echt serieus hard aan de weg getimmerd, vergelijkbaar met de andere "new space" bedrijven, a la SpaceX.Stefke schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:08:
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
SpaceX: Opgericht 6 mei 2002 - Orbit: 4 juni 2010Garyu schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:28:
maar er wordt echt serieus hard aan de weg getimmerd, vergelijkbaar met de andere "new space" bedrijven
Rocket Lab: Opgericht Juni 2006 - Orbit: 21 januari 2018
Virgin Orbit: Opgericht (als Virgin Galactic, later afgesplitst) 2004 - Orbit: 17 januari 2021
Astra: Opgericht oktober 2016 - Orbit: Net niet, mislukte poging op 15 december 2020 (net te traag om in een baan te blijven)
Blue Origin: Opgericht: 8 september 2000 - Orbit? ...
Serieus hard zou ik niet als classificatie gebruiken.
Dat is wel sterk gesimplificeerd. De realiteit is vaak nog wel iets genuanceerder. Nog lang niet alles in de ruimtevaart valt enkel op prijs te beconcurreren; al zal dat bij dit soort snoepreisjes wel de belangrijkste factor zijn, dit zag/zie je ook bij de lijnvluchten naar het ISS. Uiteindelijk bestrijken SpaceX, Blue Origin en Virgin ieder hun eigen niche in de markt en ontlopen ze elkaar tot dusver als directe concurrenten.Spooksel schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:49:
De voorsprong van SpaceX is echt killing inderdaad, dat weet Bezos maar al te goed. Dat is wel gebleken over dat boek over Amazon wat uitgekomen is waarin ook een passage zit over Blue Origin. Bezos heeft zelfs geprobeerd Shotwell weg te kapen bij SpaceX om Blue voor hem te runnen, maar die bedankte ervoor en als gevolg daarvan heeft Blue nu een soort 2e keus CEO die bij een traditioneel ruimtevaartbedrijf vandaan komt. Gevolg is dat Blue nu net zo risico vermijdend werkt als al die oude bedrijven. Whoopsie.
Persoonlijk ben ik bang dat de New Glenn gewoon een 'DOA' wordt. En waarom? Starship! Als dat ding echt werkt over een paar jaar, oi oi oi... Dag dag competitie. So long met jullie verouderde, niet volledig herbruikbare techniek.
Beste vergelijking op dit moment is Boeing vs. Airbus voor wat betreft passagiersvliegtuigen. De één is doorgaans ook iets goedkoper dan de ander, maar moet het dan weer afleggen in ladingcapaciteit/passagiers/bereik. Op die manier blijven ook de duurdere alternatieven in trek voor specifieke projecten. Dat Nike marktleider is betekent niet dat Adidas aan de afgrond van een faillissement staat. Voor bepaalde sporten/toepassingen levert Adidas misschien wel een beter product en er is voldoende vraag naar beide merken.
Edit: SpaceX is naar mijn mening niet minder risicomijdend dan de traditionele ruimtevaart. Grootste kostenvoordeel wordt behaald doordat zij veelal 'inhouse' produceren i.p.v. de eindeloze keten met toeleveranciers en partners wat een gigantische hoeveelheid papierwerk/kwaliteitscontroles/contractuele verplichtingen/transport/communicatie etc. scheelt. Ze zijn dus in staat die veiligheidschecks en procedures minder vaak en sneller te doen, zonder de tussenkomst van legal/supply chain/quality assurance van verschillende partijen en landen. Samen met de herbruikbaarheid van materialen zit daar het grootste kostenvoordeel wat voor traditionele ruimtevaart bedrijven niet meer te realiseren is (point of no return voor visie/bedrijfsstrategie zijn ze veelal gepasseerd).
[ Voor 18% gewijzigd door Ypuh op 21-07-2021 13:38 ]
Aantallen medewerkers bij Blue Origin over de afgelopen jaren lijkt me een betere indicator voor hoe serieus ze er mee bezig zijn dan wanneer ze opgericht zijn.phYzar schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:07:
[...]
SpaceX: Opgericht 6 mei 2002 - Orbit: 4 juni 2010
Rocket Lab: Opgericht Juni 2006 - Orbit: 21 januari 2018
Virgin Orbit: Opgericht (als Virgin Galactic, later afgesplitst) 2004 - Orbit: 17 januari 2021
Astra: Opgericht oktober 2016 - Orbit: Net niet, mislukte poging op 15 december 2020 (net te traag om in een baan te blijven)
Blue Origin: Opgericht: 8 september 2000 - Orbit? ...
Serieus hard zou ik niet als classificatie gebruiken.
July 2013, approximately 250 people.
May 2015, approximately 400 employees
April 2017, approximately 1000 employees.
August 2018, approximately 1500 employees
April 2019, approximately 2000 employees
Momenteel: ca. 3500 medewerkers.
Zoals gezegd, ze timmeren hard aan de weg. Het zijn er nog altijd een stuk minder dan bij SpaceX (bijna 10k medewerkers nu), maar hebben ook een stuk minder "operations" (launches, Starlink, etc).
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
"One small step for mankind, one giant leap for me personally"
[ Voor 27% gewijzigd door BadRespawn op 21-07-2021 21:56 ]
Die komen er op het gebied van mensenrechten nou ook niet vaak heel goed vanaf. Dus het is niet zo gek als iemand daar op zijn minst een vraagteken bij zet. Dat is geen zeiken. Mocht je dat zeiken vinden, ben ik blij dat je het hier niet voor het zeggen hebt.mphilipp schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:08:
[...]
Mensen moeten altijd wat te zeiken hebben, vooral als het om het vermaak van de rijken gaat.
Ik zou dat in dit geval zeker liever zien. Kan al het hoogopgeleide personeel de kennis voor bijvoorbeeld infrastructuur inzetten. Verder op dit onderwerp doorgaan heeft in dit topic niet zoveel zin. Maar een kanttekening gelijk als jaloezie of gezeik af te schilderen, is wat kort door de bocht.Nou ja....ze kunnen ook een 5de Lamborghini van kopen natuurlijk, of nóg een kasteeltje in Zuid Frankrijk. Maar een ruimtereis klinkt veel beter, toch?
I am the great Cornholio!
Komt natuurlijk omdat het een Brabander is.Illegal_Alien schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:33:
Ze zeggen The Netherlands i.p.v. Holland, Ok dat zijn bonusplusjes
Launch timer:
Geen launch.