• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-01 11:50
Scrub voor de Falcon 9 lancering vandaag.

Range violation.

• bottom line
Tory Bruno en Elon Musk lekker bezig op Twitter :P

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:47
En om het geen SpaceX exclusive topic te houden:

Vanmiddag wordt er een Virgin Orbit de lucht in geschoten, wordt de eerste commerciële launch. Raket hangt onder een 747 en zal cubesats (waaronder Nederlandse!) lanceren. Zie de volgende link:
https://virginorbit.com/livestream/

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Daar hoort ook dit nieuwsbericht bij:
NOS: Nederlandse krijgsmacht gaat de ruimte in: 'We moeten mee met onze tijd'

[ Voor 24% gewijzigd door EJlol op 30-06-2021 11:25 ]

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-01 10:33

TrekDr0p

QR niet scannen

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E5FAoWbVIAIgE1F?format=jpg&name=large

Enorm groot.
Past echt maar net in High Bay :+
Ben benieuwd hoe die straks over de weg vervoerd gaat worden :o

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-01 05:12
Rechtop gok ik. Net als Starship. Ik vraag mij wel af hoe bizar gefundeerd die wegen standaard zijn in de VS. Naar mijn weten hebben ze niets aan die weg gedaan sinds SpaceX daar is begonnen🤔 Ik kan mij niet voorstellen dat het (regelmatig)vervoeren van raketten die >100ton per stuk (Starship is al 100ton) wegen goed is voor het asfalt😅 Wanneer ze die weg zouden moeten aanpakken weet ik ook niet, ze hebben hem de afgelopen twee jaar nooit langer dan een week niet gebruikt volgens mij😋

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Who Am I? schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:08:
Rechtop gok ik. Net als Starship. Ik vraag mij wel af hoe bizar gefundeerd die wegen standaard zijn in de VS. Naar mijn weten hebben ze niets aan die weg gedaan sinds SpaceX daar is begonnen🤔 Ik kan mij niet voorstellen dat het (regelmatig)vervoeren van raketten die >100ton per stuk (Starship is al 100ton) wegen goed is voor het asfalt😅 Wanneer ze die weg zouden moeten aanpakken weet ik ook niet, ze hebben hem de afgelopen twee jaar nooit langer dan een week niet gebruikt volgens mij😋
Het fijne van die SPMT's is dat ze een relatief lage asdruk hebben dankzij de gigantische hoeveelheid assen. Dus het valt waarschijnlijk mee hoeveel slijtage dat oplevert. De gigantische hoeveelheid zandvrachtwagens en betonmolens heeft de weg waarschijnlijk meer onder te lijden.

Maar er zijn ook al een aantal keer asfalteerwerkzaamheden uitgevoerd, volgens mij door SpaceX zelf. Ook weer zo'n Amerikaans dingetje, dat een private partij gewoon een openbare weg mag aanleggen of onderhouden als ze daar heil in zien.

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:44
Who Am I? schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:08:
Wanneer ze die weg zouden moeten aanpakken weet ik ook niet, ze hebben hem de afgelopen twee jaar nooit langer dan een week niet gebruikt volgens mij😋
Ze zijn er onlangs mee begonnen:
Major Roadwork Continues Near the Launch Site
YouTube: Pad A Prepared for Super Heavy Testing | SpaceX Boca Chica

• phYzar
mcDavid schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:22:
Maar er zijn ook al een aantal keer asfalteerwerkzaamheden uitgevoerd, volgens mij door SpaceX zelf. Ook weer zo'n Amerikaans dingetje, dat een private partij gewoon een openbare weg mag aanleggen of onderhouden als ze daar heil in zien.
Psst, snelweg adopteren? :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEloFzBs0mZcvLIGCJ-M25Y3LOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kqahd8OVnvfWvwKo3hl5pK36.png?f=fotoalbum_large

YouTube: Super Heavy Booster 3 Stacked | SpaceX Boca Chica

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:57
Als ik zo'n artikel lees dan gaan m'n tenen echt werkelijk waar zo krom staan dat het gewoon zeer doet!

Het is 2021 en de Nederlandse krijgsmacht heeft dan _eindelijk_ een eigen 'satelliet' hoor. Poeh poeh.

Een fucking cubesat... want ze moeten met hun tijd mee en heeft tot 2021 geduurd om met een technology demonstrator op de proppen te komen. Man man man.

Eerst maar eens zien of Virgin Orbit die lancering voor elkaar krijgt. 1x succesvol pas, dus altijd ff afwachten of het nu weer goed zal gaan.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Spooksel schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:39:
[...]
...
Het is 2021 en de Nederlandse krijgsmacht heeft dan _eindelijk_ een eigen 'satelliet' hoor. Poeh poeh.

Een fucking cubesat... want ze moeten met hun tijd mee en heeft tot 2021 geduurd om met een technology demonstrator op de proppen te komen. Man man man.
...
Dat waren precies ook mijn gedachten toen ik het las :')

• thomskipsp
[...]

Als ik zo'n artikel lees dan gaan m'n tenen echt werkelijk waar zo krom staan dat het gewoon zeer doet!

Eerst maar eens zien of Virgin Orbit die lancering voor elkaar krijgt. 1x succesvol pas, dus altijd ff afwachten of het nu weer goed zal gaan.
Tja er moet wel geld voor zijn…bij een krimpende Krijgsmacht is er weinig plek voor een nieuwe divisie.

Inderdaad spannende lancering, hopen op het beste :)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
[...]

Een beetje hetzelfde niveau als TU studenten teams meer dan 10 jaar geleden dus.

TheS4ndm4n#1919

• Spooksel
2min ong tot de lancering van het brikje :P

YouTube: Tubular Bells: Part One Livestream | Virgin Orbit

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 19:29
BRIC in space ? Stage 2 brandt nog. Fairing is eraf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fedvAgOKdzNeXUP90qrV-3-4go=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7jFeFWJwzPtU6fKn6kxD2TBh.png?f=fotoalbum_large

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 20:52
mcDavid schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:22:
[...]

Het fijne van die SPMT's is dat ze een relatief lage asdruk hebben dankzij de gigantische hoeveelheid assen. Dus het valt waarschijnlijk mee hoeveel slijtage dat oplevert. De gigantische hoeveelheid zandvrachtwagens en betonmolens heeft de weg waarschijnlijk meer onder te lijden.

In NL worden openbare wegen ook door private partijen aangelegd en onderhouden. ;)
De aannemers zijn namelijk niet van de overheid. :+

Maar ga er maar van uit dat als je in NL een bouwproject start dat een openbare weg dusdanig zwaar belast dat die opnieuw aangelegd moet worden dat je daar ook gewoon de rekening voor krijgt of dat het onderdeel van de vergunning is dat je een door de overheid goedgekeurde aannemer moet betalen om de weg te onderhouden gedurende het project.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Deployment succesvol, de eerste commerciële lancering van Virgin Orbit.

https://twitter.com/VirginOrbit/status/1410289775676952576

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• thomskipsp
RocketKoen schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:35:
[...]

Een beetje hetzelfde niveau als TU studenten teams meer dan 10 jaar geleden dus.
https://www.rijksoverheid...ncering-brik-ii-satelliet

Inderdaad, i.c.m. TU Delft :) Je moet natuurlijk ergens beginnen en dit is een vrij low-cost oplossing om kennis op te doen.

• RocketKoen
thomskipsp schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 20:09:
[...]

https://www.rijksoverheid...ncering-brik-ii-satelliet

Inderdaad, i.c.m. TU Delft :) Je moet natuurlijk ergens beginnen en dit is een vrij low-cost oplossing om kennis op te doen.
TUd studenten hebben al sinds 2008 een cubesat in een baan om de aarde. Op het moment staat de teller op 3.
https://www.tudelft.nl/lr/delfi-space/delfi-c3

TheS4ndm4n#1919

• bottom line

Live.
Lancering over 10 minuten

Landing op vasteland trouwens

[ Voor 12% gewijzigd door bottom line op 30-06-2021 21:22 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Is hun 2e poging, gisteren was er een range violation vlak voor t=0.

[ Voor 11% gewijzigd door Osiris op 30-06-2021 21:23 ]

• thomskipsp
RocketKoen schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 20:28:
[...]

TUd studenten hebben al sinds 2008 een cubesat in een baan om de aarde. Op het moment staat de teller op 3.
https://www.tudelft.nl/lr/delfi-space/delfi-c3
Die ken ik ja.

Begrijp me niet verkeerd, tuurlijk vind ik het jammer dat de Luchtmacht er nog niet zo ver mee is. Wat wel handig is om te realiseren is dat de afgelopen tijd er simpelweg minder geld beschikbaar was. Dan ga dus dit soort high tech projecten voor je uit schuiven.

Zouden we meer en sneller kunnen ontwikkelen? Tuurlijk. Kost alleen meer geld.

Lopen we achter ten opzichte van andere landen? Ik denk van wel. Komt uiteindelijk allemaal neer op financiën helaas. Ik ben echter wel blij dat de Luchtmacht er nu wél serieus naar kijkt en daarbij Nederlandse kennis in meeneemt.

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:01
Nette landing weer.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• bottom line
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/8f168fb622616ddd4404adcdc478ac03.gif

• ZeRoC00L
  • Niet online
bottom line schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 21:21:
[YouTube: Transporter-2 Mission]

Live.
Lancering over 10 minuten

Landing op vasteland trouwens
En mooie landing op LZ-1.
Precies in het midden, echt gaaf om te zien !

De kennis die ze hebben opgedaan met Falcon-9 gaat ze enorm helpen met Starship verwacht ik.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• bottom line
ZeRoC00L schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 21:41:
[...]

En mooie landing op LZ-1.
Precies in het midden, echt gaaf om te zien !

De kennis die ze hebben opgedaan met Falcon-9 gaat ze enorm helpen met Starship verwacht ik.
Best wel gek dat er nog maar 2x een raket 'gefaald' heeft bij de landing.
En dat van de 90 landingen ondertussen (+-).
Reliability is echt enorm hoog.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

Twee? Nooit dit filmpje van SpaceX gezien? Er faalt er zo nu en dan wel eentje. Sowieso de center stage van de eerste falcon heavy (na dit filmpje). Recentelijk gaat het wel erg goed.

YouTube: How Not to Land an Orbital Rocket Booster

edit: Wiki heeft dit natuurlijk netjes in een overzicht O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVwPUtaXR0KhsgCLvNv_X5sWhms=/x800/filters:strip_exif()/f/image/thberTspbJ45sFypsIktzu5h.png?f=fotoalbum_large

Nog steeds impressive overigens :)

[ Voor 62% gewijzigd door JvS op 01-07-2021 06:57 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

JvS schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 06:53:
Twee? Nooit dit filmpje van SpaceX gezien? Er faalt er zo nu en dan wel eentje. Sowieso de center stage van de eerste falcon heavy (na dit filmpje). Recentelijk gaat het wel erg goed.

[Afbeelding]

Al is het wel een beetje misleidend deze stats, want de meeste drone failures van de laatste jaren zijn omdat hij de payload hoger of dat hij zwaarder was waardoor hij niet genoeg brandstof had om te kunnen landen. Maar ze het toch geprobeerd hebben.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:08
Holy cow, we zijn pas (redelijk exact) op de helft van 2021, dat kan echt een heel hoog aantal SpaceX-lanceringen worden, misschien wel gemiddeld bijna elke week één.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:28
JeroenH schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:37:
Holy cow, we zijn pas (redelijk exact) op de helft van 2021, dat kan echt een heel hoog aantal SpaceX-lanceringen worden, misschien wel gemiddeld bijna elke week één.
Denk dat dat voor een groot stuk te herleiden is naar alle starlink lanceringen die ze dit jaar al gedaan hebben.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

TrekDr0p schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:34:
[...]

Al is het wel een beetje misleidend deze stats, want de meeste drone failures van de laatste jaren zijn omdat hij de payload hoger of dat hij zwaarder was waardoor hij niet genoeg brandstof had om te kunnen landen. Maar ze het toch geprobeerd hebben.
Ah dat is wel interessant. De center stage van de eerste heavy is de laatste die ik me kan herinneren die wel had moeten kunnen landen maar het niet deed.

• Spooksel
Drone failures zijn ook echt drone failures trouwens! Als de lading te zwaar was dan staat er 'no attempt'.

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Spooksel schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:52:
Drone failures zijn ook echt drone failures trouwens! Als de lading te zwaar was dan staat er 'no attempt'.
Mijn excusses, ik had hem niet goed gelezen :+

• bottom line

[Afbeelding]

* 2 sinds de eerste landing op een ASDS.
De aanloop ernaar toe rekenen we niet erbij ;)

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-01 23:01
Wiki heeft dit natuurlijk netjes in een overzicht
In 2021 zo te zien op land 1 failure en 1 geslaagde landing, en op zee alles gelukt.

[ Voor 5% gewijzigd door torp op 01-07-2021 11:45 ]

Verwijderd

Vandaag of morgen zal Booster 3 naar test pad A gebracht worden. Pad A is al bijna omgebouwd omdat de booster geen rok heeft rondom de raptor motoren (Ship heeft dit wel). Dat zal wel een machtig mooi zicht zijn om een booster van 70M verticaal op SPMTs vervoerd te zien worden.

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Verwijderd schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:24:
Vandaag of morgen zal Booster 3 naar test pad A gebracht worden. Pad A is al bijna omgebouwd omdat de booster geen rok heeft rondom de raptor motoren (Ship heeft dit wel). Dat zal wel een machtig mooi zicht zijn om een booster van 70M verticaal op SPMTs vervoerd te zien worden.
Wel jammer dat ze met deze alleen wat grond testen gaan doen, en deze niet gaat vliegen.

Booster #4 wordt op dit moment gebouwd en deze gaat wel vliegen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

torp schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 11:44:
[...]

In 2021 zo te zien op land 1 failure en 1 geslaagde landing, en op zee alles gelukt.
Ik vraag me af welke er op land gefaald is dan.

• Tourniquet
  • Laatst online: 24-01 12:56

Tourniquet

Hiya, fellas!

JvS schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 14:35:
[...]

Ik vraag me af welke er op land gefaald is dan.
Die was er niet in 2021, wel 1 Drone-ship failure. Er is maar 1 Ground-pad failure geweest, op 5-12-2018 (kleur geel in het grafiekje).
The booster, in use for the first time, experienced a grid fin hydraulic pump stall on reentry, which caused it to spin out of control and touchdown at sea, heavily damaging the interstage section; this was the first failed landing targeted for a ground pad.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

7e deel van de lanceertoren wordt nu geplaatst, én BN3 komt nu uit de High-Bay gerold.

• phYzar
Tourniquet schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:15:
7e deel van de lanceertoren wordt nu geplaatst
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i156T-lrpcsD_u0m_kw6HBBb7oM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gtKCsoSykS4kCC2P5ZeU2MuX.png?f=user_large
Die kraan is wel wat klein, voor het volgende deel maar een groter modelletje regelen... :P

//edit:

Wat een joekel ook:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E5M80tXXMAI3A5A?format=jpg&name=large

[ Voor 18% gewijzigd door phYzar op 01-07-2021 15:31 ]

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

phYzar schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:22:
[...]

[Afbeelding]
Die kraan is wel wat klein, voor het volgende deel maar een groter modelletje regelen... :P

//edit:

Wat een joekel ook:

[Twitter]

[Afbeelding]
Morgen tussen road closure:
Friday, June 25, 2021 10:00 a.m. to 12:00 p.m.
Tussen 17:00 en 19:00 Nederlandse tijd :)
Ga deze zeker volgen morgen, wil dit wel zien zo een gevaarte even over de weg verplaatsen :+

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

TrekDr0p schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:04:
[...]

[...]

Ga deze zeker volgen morgen, wil dit wel zien zo een gevaarte even over de weg verplaatsen :+
Bij NSF denken ze dat de roll-out zometeen al zou kunnen plaatsvinden, hij heeft al wat bewogen maar is nog niet overtuigend uit de high-bay.

Had de tweet van Elon nog niet gezien. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Tourniquet op 01-07-2021 16:11 ]

Verwijderd

TrekDr0p schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:04:
[...]

[...]

Dat is de road closure van 25 juni, vorige week vrijdag dus ;)

edit: Hier de site om alle road closures te vinden:
http://www.cameroncounty.us/spacex/

edit2: Ik ga er toch van uit dat ze vandaag de booster naar het LC rijden. Op dit moment worden er houten vlonders op Highway 4 gelegd

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2021 16:36 ]

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Toch rollout!
@TrekDr0p

[ Voor 4% gewijzigd door Tourniquet op 01-07-2021 18:11 ]

• loekf2
Another day in Boca Chica, TX....

Effe een toren RVS van 80+ meter hoog naar een andere plek rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_GIBvoFsMXwIZI94jiaPcNqRfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4JzKzkXCT5jsXG8EzAjkmc4n.png?f=fotoalbum_large

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• loekf2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7K_doeEZohfkD9jsU8FV12hADQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sK1TJLMaKKKJ6ZvIUCvvFzax.jpg?f=fotoalbum_large

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3iwfTrpxu4CG1IqQAIk8JXOUNU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mp7G4cWx503gXvAR0ojXg0m4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2gJwmvHO3ZPksObMejbI3PMc7Kk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/45Tjv82FJUjH3SS35tAL4IoH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Tourniquet op 01-07-2021 19:27 ]

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Wat bizar om te zien.
Mooi om ook te zien dat hij sterk genoeg is om zo vervoerd te worden :)

Kan niet wachten totdat BN4 klaar is met grid fins en alles.

Ze mogen van mij ook wel SN16 erboven op zetten just for fun.

Had ook gehoord dat ze nu elke dag een raptor engine uitpoepen bij SpaceX.
Had begrepen dat ze dat naar 12 uur willen brengen. Hebben ze natuurlijk ook wel nodig als ze er 36 nodig hebben per booster+starship.

Moet SpaceX ook nog voor het Artemis project een test vlucht+landing+vlucht maken op de Maan?

[ Voor 4% gewijzigd door TrekDr0p op 01-07-2021 20:41 ]

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:13
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E5O1eRwWYAkiewT?format=jpg&name=large

[ Voor 28% gewijzigd door Maverick op 01-07-2021 21:07 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

• torp
[Twitter: https://twitter.com/NASAJPL/status/1410732164233129987]

[ Voor 20% gewijzigd door torp op 03-07-2021 10:55 ]

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

En na 35 jaar gaat er een "nederlandse" robotarm eindelijk de ruimte in: https://nos.nl/artikel/23...aar-toch-nog-de-ruimte-in
35 jaar na het eerste ontwerp gaat de grotendeels in Nederland ontworpen en gebouwde robotarm ERA eindelijk de ruimte in. Vandaag geeft de Europese ruimtevaartorganisatie ESA een zogeheten preview bij ESTEC in Noordwijk.
Is de NOS dus zullen wel wat details verkeerd zijn. :)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Spooksel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8beXhSQG_34yuKHZvTaToT3a980=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ha0oMco2Id30kR79GT9rv5E2.png?f=fotoalbum_large

Blijft bizar hoe ze dit zo in net iets meer dan een maand gebouwd hebben tot nu toe :D

[ Voor 58% gewijzigd door Spooksel op 06-07-2021 08:52 ]

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Spooksel schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:51:
[Afbeelding]

Blijft bizar hoe ze dit zo in net iets meer dan een maand gebouwd hebben tot nu toe :D

Moet je dit zien.
Jan 2019 naar Jul 2021

2 tentjes/huisjes op eerste foto rechtsboven zijn de tentjes/huisjes achter High Bay op rechter foto.

hier 2 foto's over elkaar.

En hier nog allemaal foto's van de flyover achter elkaar van de verschillende maanden

Echt snel en veel gebouwd in een relatief korte periode.

[ Voor 30% gewijzigd door TrekDr0p op 06-07-2021 10:54 ]

• torp

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

http://www.cameroncounty.us/spacex/

Voor morgen staat er weer een road closure, met 2 backup dagen.
Zullen ze dan eindelijk beginnen met het testen van de Booster?

Ben wel benieuwd of ze een SF gaan doen en zo ja met hoeveel raptors.

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-01 05:12
Ze zullen als eerste een test doen met stikstof in gasvorm om lekken te vinden. Wat ze daarna gaan doen is nog niet helemaal duidelijk. Het tank farm heeft namelijk niet genoeg capaciteit om voldoende stikstof in vloeibare vorm op te slaan om de gehele booster te vullen voor de cryo-proof. Het is geen optie om eerst de ene tank te vullen, die leeg laten lopen en dan de andere tank te vullen. De structurele integriteit van de booster is afhankelijk van de stevigheid van beide tanks als ze vol zijn hebben we gezien bij eerste tests😅. Terwijl de booster op druk is, mogen er geen tankwagens in de buurt komen, dus het is op dit moment niet helemaal duidelijk😅🤷‍♂️
Wel zouden ze het reaction control system kunnen testen. Daarvoor hoeft de booster niet helemaal afgetankt te worden. Ook verschillende andere dingen als avionics, software, pompen enz. enz. Kunnen en zullen getest worden. Niet alles zal even zichtbaar zijn, maar wel erg belangrijk!

[ Voor 20% gewijzigd door Who Am I? op 07-07-2021 13:30 ]

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• GeekK
  • Laatst online: 24-01 23:22

GeekK

Rag Mama Rag

NRC: Beeld van de week - Heldere blik vanuit het ISS
Deze foto van Nederland is gemaakt door de Franse astronaut Thomas Pesquet vanuit het internationaal ruimtestation ISS. Dat cirkelt iedere 92 minuten een rondje om de aarde op zo’n 425 kilometer hoogte. Hij maakte de foto op dinsdag 1 juni, rond half zeven in de Nederlandse avond.

[...] Opvallend zijn ook de geelgrijzige stukken land in bijvoorbeeld Flevoland en in Wieringermeer. Dat is kale bodem in de akkerbouwgebieden; daar worden gewassen verbouwd die pas later in het seizoen groeien. Op satellietbeelden van diezelfde dag in 2020 zijn al veel meer groene akkers te zien. Dat toont aan dat het groeiseizoen dit jaar later startte dan in 2020. Verrassend is dat niet, het voorjaar was in 2021 relatief koud.
Bron van NRC: Flickr: Thomas Pesquet - The Netherlands (klik voor oorspronkelijke resolutie):

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51291627289_0cba93c1fe_c.jpg

(Credits: ESA/NASA–T. Pesquet)

[ Voor 53% gewijzigd door GeekK op 09-07-2021 15:14 ]

Opera topic op GoT | Vivaldi topic op GoT | Vivaldi Tips

• Spooksel
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/ext_tw_video_thumb/1413598628128739332/pu/img/6TjuVvN5f7CaynGN?format=jpg&name=orig

OMG, dat ding ziet er echt totally badass uit :D

[ Voor 33% gewijzigd door Spooksel op 10-07-2021 08:39 ]

• Osiris
  • Niet online
Cool, dit keer een werkelijke autonomous droneship.

De anderen werden allemaal nog met sleepboten gevaren AFAIK.

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Spooksel schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 08:38:
[Afbeelding]

[Twitter]

Bewegend beeld:

[ Voor 10% gewijzigd door Illegal_Alien op 10-07-2021 13:23 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
20 punten voor het vinden van de piloot van die cameradrone :+

Bla bla bla...

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:59
LIVE: Virgin Galactic launches Richard Branson to space on Unity 22

Over een klein uurtje gaat ie het proberen YouTube: LIVE: Virgin Galactic launches Richard Branson to space on Unity 22

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:33

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Mel33 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:00:
LIVE: Virgin Galactic launches Richard Branson to space on Unity 22

Over een klein uurtje gaat ie het proberen YouTube: LIVE: Virgin Galactic launches Richard Branson to space on Unity 22
Gaat live om 15:30. Iets meer dan een uurtje.

• Mel33
New time idd, toen ik hem plaatste was het nog 63 min, nu over 3 uur, YouTube: WATCH LIVE: Virgin Galactic Unity 22 Spaceflight Livestream

Deze geeft een andere tijd aan, over 2 uur staat hier , YouTube: LIVE: Virgin Galactic launches Richard Branson to space on Unity 22

Edit

[ Voor 49% gewijzigd door Mel33 op 11-07-2021 13:12 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:33

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Ik denk dat de video van Virgin iets nauwkeuriger is :D

Edit:
Ik sta van 16:00 tot ongeveer 19:30 op de golfbaan. Ik ga er van uit dat ik de launch nog wel live kan zien vanavond of morgen :+

[ Voor 56% gewijzigd door Erazzzer op 11-07-2021 13:16 ]

• Mel33
Erazzzer schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:14:
Ik denk dat de video van Virgin iets nauwkeuriger is :D

Edit:
Ik sta van 16:00 tot ongeveer 19:30 op de golfbaan. Ik ga er van uit dat ik de launch nog wel live kan zien vanavond of morgen :+
Als je die golfbal hoog en hard slaat, heb je er misschien nog deel aan ook. Ja het zal vast wel op yt blijven staan idd, veel plezier met golfen

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:32
Spooksel schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 08:38:
[Afbeelding]

[Twitter]

Autonoom als in dat ding vaart heen en terug zonder menselijke interventie? Dus geen kapitein, geen sleepboten enz.? Is dat op zee al toegestaan, omdat we daar op de weg nogal moeilijk over doen?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Mel33
coelho schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:23:
[...]

Autonoom als in dat ding vaart heen en terug zonder menselijke interventie? Dus geen kapitein, geen sleepboten enz.? Is dat op zee al toegestaan, omdat we daar op de weg nogal moeilijk over doen?
Het voert ook geen vlag, hmm, of zal er een vloot of boot meevaren met bemanning die hem bestuurt?

• Spooksel
[...]

Hmm, volgens mij slepen ze hem nog altijd met een sleepboot naar de gewenste locatie. Maar in theorie zou deze ASDS het ook helemaal zelfstandig moeten kunnen.

• Osiris
  • Niet online
Ook de ASDS' die mét sleepboot heen en weer worden gevaren zijn autonomous. Dat gaat meer om het feit dat ze m.b.v. GPS en hun thrusters zeer stabiel volautomatisch op dezelfde locatie kunnen blijven liggen om de landing te faciliteren.

Daarnaast claimt Elon dat deze géén sleepboot nodig heeft:

• Spooksel
Ja klopt, maar geen sleepboot nodig hebben vs daadwerkelijk geen sleepboot gebruiken zijn twee heel verschillende dingen :P Time will tell :)

• Reinier
  • Laatst online: 23:02

Reinier

\o/

Tourniquet schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:58:
De oprolbare zonnepanelen die pas bij het ISS aangekomen zijn in de Cargo Dragon worden vandaag geinstalleerd:
En als je een beetje goede apparatuur, wat software en geluk hebt kun je er zelf foto's van maken 8)

https://www.astrobin.com/o60jv8/0/

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Reinier schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:59:
[...]

En als je een beetje goede apparatuur, wat software en geluk hebt kun je er zelf foto's van maken 8)

https://www.astrobin.com/o60jv8/0/
wow _/-\o_

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 20:52
[...]

Ja is toegestaan, en er zijn al meerdere volledig autonome schepen.

Daar moet wel bij gezegd worden dat de techniek en regelgeving voor schepen wat dat betreft al een stuk verder is dan voor auto's, ook al lijkt dat niet zo te zijn. :o

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-01 11:27
Elfjes schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 19:33:
[...]

20 punten voor het vinden van de piloot van die cameradrone :+
Gadverdamme ik kan hem niet vinden :) staat hij niet achterop in iets lichtsgroens?

• Osiris
  • Niet online
Beter kijken en mss even pauzeren? Er staan namelijk zelfs twee personen :P

• RocketKoen
De Virgin Galactic livestream is begonnen:

Ze hebben wel star power. Colbert presenteert.

TheS4ndm4n#1919

• Osiris
  • Niet online
Persoonlijk heb ik weinig interesse om dit hele mediacircus puur om de reclame aan te kijken. Ik zie de video's wel terug als er iets mis is gegaan :+

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-01 12:03
Osiris schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:52:
Persoonlijk heb ik weinig interesse om dit hele mediacircus puur om de reclame aan te kijken. Ik zie de video's wel terug als er iets mis is gegaan :+
Ik kijk wel maar leun wel een beetje op dezelfde gedachte. :)
We zien wel wanneer de cringe te erg is geworden.
edit: ik heb af en toe wel flinke stotteringen op zowel mijn desktop als de yt stream via mijn telefoon. Dus ik vermoed dat er wat upload probleempjes aan hun kant zitten.

[ Voor 18% gewijzigd door Hennie-M op 11-07-2021 16:56 ]

• Yucon
  • Laatst online: 21:30

Yucon

*broem*

dat pijltje tussen wheels up en release lijkt echt bijna niet verschoven de afgelopen 10 minuten. Dit kon nog wel eens flink lang duren.

• RocketKoen
Yucon schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:55:
dat pijltje tussen wheels up en release lijkt echt bijna niet verschoven de afgelopen 10 minuten. Dit kon nog wel eens flink lang duren.
Volgens de countdown op de stream van everyday astronaut is de ETA 10 minuten.

edit: T-20min nu op de officiële stream

[ Voor 6% gewijzigd door RocketKoen op 11-07-2021 17:02 ]

TheS4ndm4n#1919

• Hennie-M
  • Laatst online: 25-01 12:03
RocketKoen schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:47:
Ze hebben wel star power. Colbert presenteert.
Misschien wel starpower maar de uitzending zelf is technisch echt beroerd. En alle stukjes van Colbert zijn natuurlijk niet live :)
PalingDrone schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:15:
[...]

Die stukjes van "vanmorgen op z'n racefiets door de woestijn" waren ook al wat eerder opgenomen ;)
:D

[ Voor 28% gewijzigd door Hennie-M op 11-07-2021 17:18 ]

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Verwachtte nog even die Virgin "space" flight in het luchtvaarttopic terug te zien...
Maar deze cringekermis valt dus blijkbaar toch onder ruimtevaart. ;)

Pfff, gaan we volgende week weer zo'n wedstrijdje verpissen krijgen maar dan op Amazon Prime?

Moet zeggen dat ik ooit eens James May in een U2 heb gezien en dat valt volgens mij in dezelfde categorie als dit, ook commercieel maar een stuk prettiger kijkbaar dan dit.

• PalingDrone
  • Niet online
Hennie-M schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:14:
[...]

Misschien wel starpower maar de uitzending zelf is technisch echt beroerd. En alle stukjes van Colbert zijn natuurlijk niet live :)
Die stukjes van "vanmorgen op z'n racefiets door de woestijn" waren ook al wat eerder opgenomen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door PalingDrone op 11-07-2021 17:16 ]

• RocketKoen
PalingDrone schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:14:
Verwachtte nog even die Virgin "space" flight in het luchtvaarttopic terug te zien...
Maar deze cringekermis valt dus blijkbaar toch onder ruimtevaart. ;)

Pfff, gaan we volgende week weer zo'n wedstrijdje verpissen krijgen maar dan op Amazon Prime?

Moet zeggen dat ik ooit eens James May in een U2 heb gezien en dat valt volgens mij in dezelfde categorie als dit, ook commercieel maar een stuk prettiger kijkbaar dan dit.
De U2 heeft een ceiling van 24km. Dit ding moet naar 85km ofzo komen.

TheS4ndm4n#1919

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:09
+- 4 minuten :)

Cloud ☁️

• PalingDrone
  • Niet online
RocketKoen schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:19:
[...]

De U2 heeft een ceiling van 24km. Dit ding moet naar 85km ofzo komen.
Beide geen space, maargoed blijft knap hoog.
Vond 'm wel leuk kijkbaar:

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:32
alles in feet en miles. Ben er alweer klaar mee...

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Verwijderd

coelho schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:25:
alles in feet en miles. Ben er alweer klaar mee...
Dat is niet zo erg, maar nauwelijks beeld van het moment suprême. Tevens was het wel een erg kort ritje, niet? :/

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mooi dat het goed is gegaan. Maar onder de streep is het een veredelde parabool vlucht. Natuurlijk hij komt heel veel hoger, en daardoor ben je langer gewichtsloos, maar voor mij is de grote vraag, is dit op te schalen zodat je in LEO kan komen?

• PalingDrone
  • Niet online
Beetje jammer dat we de historische woorden niet live konden horen, nogal underwhelming.
Branson is er stil van....

De audio/video feed via Starlink laten lopen was ook wel een risico ;)

[ Voor 27% gewijzigd door PalingDrone op 11-07-2021 17:35 ]

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:51

Pierre

Van nature lui!

De tricky part is ook het landen of valt dat mee?

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• RocketKoen
Pierre schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:35:
De tricky part is ook het landen of valt dat mee?
Bij deze niet. nu is het gewoon een vliegtuig.
De lancering en re-entry zijn veel risicovoller.

TheS4ndm4n#1919

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Heeft die geen neuswiel?

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• PalingDrone
  • Niet online
Leek wel een skidpad, zal wel met gewicht (en ruimte) in de neus te maken hebben.

• franssie
  • Laatst online: 00:25

franssie

Save the albatross

Wel een gave zweefvlucht terug vanaf die hoogte. Als je dit gaat toepassen om van stad tot stad te vliegen kon het nog wel eens iets groots worden.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Yucon
  • Laatst online: 21:30

Yucon

*broem*

Het zal best een knappe prestatie zijn, maar het circus er omheen loopt wel een beetje uit de pas met de relatieve eenvoud ervan. Ik zou stiekem wel eens Elon's reactie willen zien terwijl hij die uitzending bekijkt.

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Yucon schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:44:
Het zal best een knappe prestatie zijn, maar het circus er omheen loopt wel een beetje uit de pas met de relatieve eenvoud ervan. Ik zou stiekem wel eens Elon's reactie willen zien terwijl hij die uitzending bekijkt.
Die denkt been there long time ago with SpaceX

• franssie
  • Laatst online: 00:25

franssie

Save the albatross

Pierre schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:47:
[...]

Die denkt been there long time ago with SpaceX
Dat een het is een andere tak van sport dit. Dit is m.i. luchtvaart, maar wel in een hele leuke vorm.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1 ... 149 ... 204 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.