Zeker wel! Als het voldoende is, gebruiken ze liever proven technology. En het is ruimte + gewicht. Elke gram telt.loekf2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:41:
[...]
Ik snap alleen niet waarom ze hardnekkig vasthouden aan die ratiation hardened PowerPC (Wikipedia: RAD750) blijven gebruiken als je met shielding ook een eind komt, vooral als je de ruimte hebt. Wil je een keer een stap maken naar bv. een autonome rover kun je niet 20 jaar oude hardware blijven gebruiken.
Wel een mooie test in het veld, als de chopper het goed blijft zoen zonder fouten, geeft dat ook aan dat ze zo’n betere/snellere processor met wat minder hardening misschien ook op de rovers kunnen gebruiken.phYzar schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:37:
[...]
Grappig detail dat, doordat ze gewoon off-the-shelf componenten gebruiken, de helicopter meer rekenkracht heeft dan de rover![]()
[...]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Verwijderd
Hmm.. het lijkt er op dat de Crew-2 missie naar vrijdag verplaatst is. Dit i.v.m. de weersomstandigheden:
NASA and SpaceX now are targeting 5:49 a.m. EDT Friday, April 23, for the launch of the agency’s Crew-2 mission to the ISS due to unfavorable weather conditions along the flight path on Thursday
Vrijdag mogelijk ook een launch met SN-15 (vandaag de static fire). Wat zijn het toch leuke tijden
NASA and SpaceX now are targeting 5:49 a.m. EDT Friday, April 23, for the launch of the agency’s Crew-2 mission to the ISS due to unfavorable weather conditions along the flight path on Thursday
Vrijdag mogelijk ook een launch met SN-15 (vandaag de static fire). Wat zijn het toch leuke tijden
Weten we nou of er drie Raptors onder hangen ? Was gisteren nog verwarring over.Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:48:
Hmm.. het lijkt er op dat de Crew-2 missie naar vrijdag verplaatst is. Dit i.v.m. de weersomstandigheden:
FF in de gaten houden wanneer de NSF gang live gaat.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
@loekf2 De road closure is in ieder geval nog wel geplanned, en gisteravond was er al een alert notice.
Mary is in ieder geval wakker
.
* Road closures kan je hier trouwens zien: https://www.cameroncounty.us/spacex/
Mooie plaatjes (meer in artikel)
Mary is in ieder geval wakker
* Road closures kan je hier trouwens zien: https://www.cameroncounty.us/spacex/
Good morning! A beautiful Starship SN15 at sunrise. Enjoy your day. 🤩🚀💫@NASASpaceflight pic.twitter.com/H77ou9UpE3
— Mary (@BocaChicaGal) 21 april 2021
Het zijn zeker leuke tijden! SLS is ook uit de test constructie gehaald, na de succesvolle green runs.Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:48:
Mooie plaatjes (meer in artikel)
Crew-2 Lancering is uitgesteld van morgen naar vrijdag. Het weer 'downrange' is niet goed genoeg voor een lancering.
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Hoe werkt dat trouwens met analyses van wat de rovers ontdekken? Op youtube verschijnen elke dag wel filmpjes van wat perseverance heeft gefotografeerd waarbij er soms best interessante rotsen te zien zijn. Je hoort er weinig van verder..
Zuurstof kan geproduceerd worden, eerste test van het moxi instrument is succesvol.
https://mars.nasa.gov/new...t-oxygen-from-red-planet/
Zuurstof kan geproduceerd worden, eerste test van het moxi instrument is succesvol.
https://mars.nasa.gov/new...t-oxygen-from-red-planet/
[ Voor 28% gewijzigd door AMARONE op 21-04-2021 23:21 ]
Click-bait. Veel filmpjes, veel blabla maar steeds dezelfde beelden. Ondertussen mis ik nog steeds aankondigingen over nieuwe testvluchten. Het lijkt me sterk dat ze geen planning hebben.AMARONE schreef op woensdag 21 april 2021 @ 23:15:
Op youtube verschijnen elke dag wel filmpjes van wat perseverance heeft gefotografeerd waarbij er soms best interessante rotsen te zien zijn. Je hoort er weinig van verder..
Dit is een boeiende thread. Beeldbewerking laat zien dat er enige wind stond.
[Video: https://video.twimg.com/tweet_video/EzXPEXDUUAAmrO0.mp4]
[ Voor 20% gewijzigd door torp op 22-04-2021 12:15 ]
Perseverance heeft zuurstof geproduceerd:
Perseverance mag een nieuwe realisatie afvinken. De marsrover van Nasa is erin geslaagd zuurstof te produceren. Perseverance zette een deeltje van de koolstofdioxiderijke atmosfeer van de Rode Planeet om in zuurstof, meldt de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie.
Het succesvolle experiment vond dinsdag plaats, op de 60ste Marsdag (‘sol’) van de missie. Een toestel met de afmetingen van een broodrooster realiseerde de proef. Het gaat om het zogenaamde ‘Mars Oxygen In-Situ Resource Utilization Experiment’, kortweg MOXIE. ‘Dit is een cruciale eerste stap om koolstofdioxide om te zetten in zuurstof’, zegt Jim Reuter van Nasa in een persbericht.
1 uur werken voor 10min zuurstof voor 1 persoon.
Moxie is:After a two-hour warmup period, MOXIE began producing oxygen at a rate of 6 grams per hour. The was reduced two times during the run (labeled as “current sweeps”) in order to assess the status of the instrument. After an hour of operation the total oxygen produced was about 5.4 grams, enough to keep an astronaut healthy for about 10 minutes of normal activity.
23.9 x 23.9 x 30.9 centimeters
En hij is bedacht op het maken van max 10gram per uur.
Is zo een Moxie makkelijk te upscale?
Want als je snel makkelijk rekent kan hij dus op max vermogen ongeveer 1 persoon 20 minuten voorzien van zuurstof per uur, dan heb je er dus 3 nodig om 1 persoon 24/7 te voorzien van genoeg zuurstof om op Mars te kunnen overleven.
Kan deze Moxie maar zo weinig produceren omdat hij maar 300watt gebruikt?
Hier dan toch de aankondiging van de tweede vlucht.
Dat is vandaag!With the first flight of Ingenuity a success, we’re looking toward our second taking place on April 22, which is the 18th of the 30 sols (Martian days) of our flight test window.
For this second flight test at “Wright Brothers Field,” we are targeting a takeoff time for 5:30 a.m. EDT (2:30 a.m. PDT), or 12:30 p.m. Local Mean Solar Time. But we’re looking to go a little bigger this time. On the first flight, Ingenuity hovered 10 feet (3 meters) above the surface. This time around, we plan to trying climbing to 16 feet (5 meters) in this flight test. Then, after the helicopter hovers briefly, it will go into a slight tilt and move sideways for 7 feet (2 meters). Then Ingenuity will come to a stop, hover in place, and make turns to point its color camera in different directions before heading back to the center of the airfield to land. Of course, all of this is done autonomously, based on commands we sent to Perseverance to relay to Ingenuity the night before.
[ Voor 51% gewijzigd door torp op 22-04-2021 12:21 ]
Misschien ook wel geinig om bij te vermelden wat ze van plan zijn om te doen.torp schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:20:
Hier dan toch de aankondiging van de tweede vlucht.
[...]
Dat is vandaag!
[...]
Lijken kleine stapjes, maar dit is echt groot.This time around, we plan to trying climbing to 16 feet (5 meters) in this flight test. Then, after the helicopter hovers briefly, it will go into a slight tilt and move sideways for 7 feet (2 meters). Then Ingenuity will come to a stop, hover in place, and make turns to point its color camera in different directions before heading back to the center of the airfield to land.
Je was iets sneller dan ik kon tikken
[ Voor 3% gewijzigd door TrekDr0p op 22-04-2021 12:25 ]
En dat is belangrijk nieuws want dat betekend dat de proof of concept werkt.
voor een toekomstige marsbasis of het lokaal produceren van raketbrandstof is dit een belangrijke tussenstap.
Valt weinig aan te bouwen; het is gewoon een component zo te zien.Paling1 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:01:
Het wordt bijna tijd dat ze de bowbeschrijving online zetten. Dan kan ik er thuis ook eentje in elkaar zetten...
Maar mocht je instructies willen, hier is een hookup guide.It's back! This is the LIDAR-Lite v3, a compact optical distance measurement sensor from Garmin™. When space and weight requirements are tight, the LIDAR-Lite v3 soars. The LIDAR-Lite v3 is the ideal solution for drone, robot or unmanned vehicle applications.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Het probleem van "moderne" CPUs is dat ze niet deterministisch zijn. Je kunt met de beste wil van de wereld geen WCET uitrekenen, waardoor je dus niet kan garanderen dat je software ook op tijd klaar is met zijn berekeningen. Hoe ingewikkelder de CPU, hoe moeilijker dat is. Met multicores met shared cache, hyperthreading, etc. heb je last van concurrent access die niet te voorspellen zijn. In de luchtvaart worden dan ook nauwelijks multicores gebruikt. In de ruimtevaart nog minder.loekf2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:41:
[...]
Ik snap alleen niet waarom ze hardnekkig vasthouden aan die ratiation hardened PowerPC (Wikipedia: RAD750) blijven gebruiken als je met shielding ook een eind komt, vooral als je de ruimte hebt. Wil je een keer een stap maken naar bv. een autonome rover kun je niet 20 jaar oude hardware blijven gebruiken.
Er zijn wel veel cubesats die met SOCs vliegen die uit de hoek van de mobiele electronica komen. In het ergste geval gaat zo'n cubesat dan gewoon kapot of verlies je er de controle over en verbrand ie uiteindelijk in de dampkring. Jammer, maar het risico waard.
Nu heb je twee problemen in als je naar Mars gaat:
- wezenlijk meer straling dan in LEO
- duurdere missies, waarbij "foutje-bedankt" niet geaccepteerd kan worden
Met als gevolg dat je CPUs gebruikt die langzaam maar betrouwbaar zijn. Dat betekent natuurlijk niet dat je niet nieuwe architecturen kan bedenken, waar je bijvoorbeeld snelle en langzamere SOCs gaat mixen, en zoals hierboven al geschreven de langzame alleen voor de veiligheid zorgt, terwijl de snelle SOC het moeilijke werk overneemt, maar makkelijk is dat niet als je nog steeds aan je hoge betrouwbaarheidseisen zit.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Vergeet ook niet dat we maar 1 rover op Mars hebben en dat je wilt dat die zonder problemen werkt.Garyu schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:38:
[...]
Het probleem van "moderne" CPUs is dat ze niet deterministisch zijn. Je kunt met de beste wil van de wereld geen WCET uitrekenen, waardoor je dus niet kan garanderen dat je software ook op tijd klaar is met zijn berekeningen. Hoe ingewikkelder de CPU, hoe moeilijker dat is. Met multicores met shared cache, hyperthreading, etc. heb je last van concurrent access die niet te voorspellen zijn. In de luchtvaart worden dan ook nauwelijks multicores gebruikt. In de ruimtevaart nog minder.
Er zijn wel veel cubesats die met SOCs vliegen die uit de hoek van de mobiele electronica komen. In het ergste geval gaat zo'n cubesat dan gewoon kapot of verlies je er de controle over en verbrand ie uiteindelijk in de dampkring. Jammer, maar het risico waard.
Nu heb je twee problemen in als je naar Mars gaat:
- wezenlijk meer straling dan in LEO
- duurdere missies, waarbij "foutje-bedankt" niet geaccepteerd kan worden
Met als gevolg dat je CPUs gebruikt die langzaam maar betrouwbaar zijn. Dat betekent natuurlijk niet dat je niet nieuwe architecturen kan bedenken, waar je bijvoorbeeld snelle en langzamere SOCs gaat mixen, en zoals hierboven al geschreven de langzame alleen voor de veiligheid zorgt, terwijl de snelle SOC het moeilijke werk overneemt, maar makkelijk is dat niet als je nog steeds aan je hoge betrouwbaarheidseisen zit.
Heb je er een stuk of 3 los rijden dan kan je meer risico's nemen dat er eentje vroegtijdig uitvalt.
Vandaar nog de neiging om oude trage componenten te gebruiken.
Nu multicore cpu's veel meer in gebruik komen kan je de overstap naar shielding en snellere hardware overwegen. Je programma hoeft niet multicore te zijn. Kan prima op eentje draaien en raakt die core slechter dan heb je nog genoeg reserve over.
Go big or go home! The #MarsHelicopter successfully completed its 2nd flight, capturing this image with its black-and-white navigation camera. It also reached new milestones of a higher altitude, a longer hover and lateral flying. pic.twitter.com/F3lwcV9kH2
— NASA JPL (@NASAJPL) 22 april 2021
Het is net een libelle:
@mphilipp
Ik bedoelde een bouwbeschrijving om ingenuity na te bouwen. Of althans een versie die hier op aarde kan vliegen.
Die LiDAR had ik eerder ook al gepost.
@Garyu
In het artikel dat ik eerder linkte staat dat ze rond deze tijd klaar zouden moeten zijn met het ontwerp van een nieuwe generatie chip.
Nu maar hopen dat corona niet te veel roet in het eten gooit...The HPSC, in turn, is set for a fabrication phase that should begin in 2021 and last until 2022. Testing is expected to take a few months in 2022.
Die chip voor ESA zou ook al klaar moeten zijn...
[ Voor 58% gewijzigd door Paling1 op 22-04-2021 16:44 ]
Een leuk artikel over de HPSC, maar ook redelijk outdated volgens mijn bronnen bij NASA en BoeingPaling1 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:36:
[...]
Het is net een libelle:
[Afbeelding]
@mphilipp
Ik bedoelde een bouwbeschrijving om ingenuity na te bouwen. Of althans een versie die hier op aarde kan vliegen.
Die LiDAR had ik eerder ook al gepost.
@Garyu
In het artikel dat ik eerder linkte staat dat ze rond deze tijd klaar zouden moeten zijn met het ontwerp van een nieuwe generatie chip.
[...]
Nu maar hopen dat corona niet te veel roet in het eten gooit...
Die chip voor ESA zou ook al klaar moeten zijn...
Artikel is van November 2019. Toen begon de corona pret pas net...Garyu schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:25:
[...]
Een leuk artikel over de HPSC, maar ook redelijk outdated volgens mijn bronnen bij NASA en Boeing. Lang verhaal kort, het ontwerp van dat ding is dit jaar zeker nog niet klaar.
Dit heeft niets met Corona te maken, maar vooral met de use cases en de versnelde artemis timeline die ze niet gaan halen.Paling1 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:46:
[...]
Artikel is van November 2019. Toen begon de corona pret pas net...
Corona heeft vrijwel geen invloed op de ruimtevaartprogramma's. In tegendeel, wij merken dat terwijl aviation op zijn gat ligt er juist veel bedrijvigheid bij de NASA en ESA heerst.
Preview van de tweede vlucht van Ingenuity, gezien vanuit Perseverance:
#MarsHelicopter Flight #2 is in the books! I’ve captured its higher, bolder flight, and I’ll be sending back all my latest frames soon. Meanwhile, here's a quick preview, including takeoff and two turns. pic.twitter.com/MmNOuIQ8ly
— NASA's Perseverance Mars Rover (@NASAPersevere) 22 april 2021
[ Voor 10% gewijzigd door GeekK op 23-04-2021 08:41 ]
Moxie is toch 'slechts' een POC, net als Ingenuity? Dus ze laten met Moxie zien dat het in principe mogelijk is om ginds zuurstof te produceren. Met die kennis kunnen ze aan de slag om het wat efficiënter te maken. Daar zullen ze ongetwijfeld al plannen voor hebben, maar voor zo'n POC ga je voor maximale haalbaarheid voor een minimum aan kosten/afmetingen/gewicht. Dus ik verwacht dat ze hiermee aan de slag gaan om een beter systeem te bedenken, want je zult toch echt zuurstof moeten hebben als we poppetjes naar Mars willen sturen...TrekDr0p schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:20:
[...]
Want als je snel makkelijk rekent kan hij dus op max vermogen ongeveer 1 persoon 20 minuten voorzien van zuurstof per uur, dan heb je er dus 3 nodig om 1 persoon 24/7 te voorzien van genoeg zuurstof om op Mars te kunnen overleven.
Kan deze Moxie maar zo weinig produceren omdat hij maar 300watt gebruikt?
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ja, dit is natuurlijk volstrekt niet te vergelijken met hetgeen t.z.t. met mensen en terugkerende raketten evt. gebruikt gaat worden. 
Dit zit tussen allerlei andere apparaten op een rondrijdende rover gebouwd. T.z.t. zal het wellicht wel een stand-alone device zijn wat met meerdere Starships vervoerd gaat worden bijv., ik noem maar wat
Niet vergelijkbaar.
Dit zit tussen allerlei andere apparaten op een rondrijdende rover gebouwd. T.z.t. zal het wellicht wel een stand-alone device zijn wat met meerdere Starships vervoerd gaat worden bijv., ik noem maar wat
Het zou me niets verbazen als je straks op een Mars base gewoon een compleet gebouw hebt dat alleen maar bestaat uit de machine die dit proces moet doen voor het onttrekken van zuurstof uit de atmosfeer
Hell, twee of drie tegelijk waarschijnlijk die allemaal op <100% van hun capaciteit draaien. Redundancy yo. Wat @Osiris zegt, dit is gewoon totaal niet te vergelijken!
YouTube: LIVE: SpaceX Crew-2 launches four astronauts to the Space Station
Nasaspaceflight stream is ook online, zoals altijd weer erg vermakelijk.
Persoonlijk luister ik liever naar Tim Dott, The Everyday Astronaut:SuperKneus schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:12:
Hij heet Tim Dodd
En hij is me echt veels te druk..... 
Zo te zien is alles goed gegaan tot nu toe...
Straks nog even naar buiten kijken. Zal wel te licht zijn, maar de 2nd stage komt over Europa heen lijkt het...
:fill(white):strip_exif()/f/image/FULjQG7t08mQdfq631t4tZSR.png?f=user_large)
Mooie beelden:
Zo te zien is alles goed gegaan tot nu toe...
Straks nog even naar buiten kijken. Zal wel te licht zijn, maar de 2nd stage komt over Europa heen lijkt het...
:fill(white):strip_exif()/f/image/FULjQG7t08mQdfq631t4tZSR.png?f=user_large)
Mooie beelden:
[ Voor 132% gewijzigd door Paling1 op 23-04-2021 12:06 ]
Wat is dat "balletje" op de laatste foto. Ik zag hem net al bij de seperation voorbij zweven.
Erg mooi om te zien wel weer. Blijft me verbazen dat we in staat zijn om mensen in een paar minuten de ruimte in te brengen (en hopelijk ook weer terug
).
Erg mooi om te zien wel weer. Blijft me verbazen dat we in staat zijn om mensen in een paar minuten de ruimte in te brengen (en hopelijk ook weer terug
No matter the age, never lose the Kramer inside
Is dat niet gewoon de 2de trap?Hmtsjmftsch schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:08:
Wat is dat "balletje" op de laatste foto. Ik zag hem net al bij de seperation voorbij zweven.
Erg mooi om te zien wel weer. Blijft me verbazen dat we in staat zijn om mensen in een paar minuten de ruimte in te brengen (en hopelijk ook weer terug).
Want wat je hier afgeworpen ziet is volgens mij die extra ring achter crewdragon.
Ik weet niet of je hetzelfde bedoelt, maar ik bedoelde dit "balletje:TrekDr0p schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:11:
[...]
Is dat niet gewoon de 2de trap?
Want wat je hier afgeworpen ziet is volgens mij die extra ring achter crewdragon.
No matter the age, never lose the Kramer inside
Het is een typje en hij lölt de tijd wel vol ja. Maar ik vind het meestal wel amusant, zeker als ik ook wat anders aan het doen ben.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
ik zit net de beelden te bekijken maar dit balletje vliegt door het scherm van rechts naar links tussen de capsule en de 2e trap. Lijkt me iets anders dan een ringetje.Hmtsjmftsch schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:19:
[...]
Ik weet niet of je hetzelfde bedoelt, maar ik bedoelde dit "balletje:
[Afbeelding]
Lijkt mij een stukje ijs?
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Een kleine ufo, duidelijk.Megupe schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:16:
dit balletje vliegt door het scherm van rechts naar links
Crew-2 van SpaceX gaat binnen nu en (hopelijk) een paar minuutjes(zit nog een go/no-go check bij @ waypoint 2, dus zal wel niet slechts een paar minuutjes zijn..
) docken met het ISS:
[ Voor 21% gewijzigd door Osiris op 24-04-2021 10:54 ]
Ah, ze gaan weer verder, docking binnen 3 minuutjes en een beetje 
En soft capture confirmed
En soft capture confirmed
[ Voor 19% gewijzigd door Osiris op 24-04-2021 11:09 ]
NASA: First Aerial Color Image of Mars
(Klik voor origineel)This is the first color image of the Martian surface taken by an aerial vehicle while it was aloft. The Ingenuity Mars Helicopter captured it with its color camera during its second successful flight test on April 22, 2021. At the time this image, Ingenuity was 17 feet (5.2 meters) above the surface and pitching (moving the camera’s field of view upward) so the helicopter could begin its 7-foot (2-meter) translation to the west – away from the rover. The image, as well as the inset showing a closeup of a portion of the tracks the Perseverance Mars rover and Mars surface features, demonstrates the utility of scouting Martian terrain from an aerial perspective.
The winding parallel discolorations in the surface reveal the tread of the six-wheeled rover. Perseverance itself is located top center, just out frame. “Wright Brothers Field” is in the vicinity of the helicopter’s shadow, bottom center, with the actual point of takeoff of the helicopter just below the image. A portion of the landing pads on two of the helicopter’s four landing legs can be seen in on the left and right sides of the image, and a small portion of the horizon can be seen at the upper right and left corners.
Toch mooi. Van jaren lang onderbemand dat ze eigenlijk alleen bezig zijn om het ISS te onderhouden. En nu heel even met 11 man aan boord.
Prachtige foto maar die schaduw onderaan vind ik zo raar... Op 5 meter afstand zo scherp en zo donker? Ik ben absoluut geen scepticus maar hij lijkt er wel bij in geshopt om het geloofwaardiger te maken.GeekK schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 13:55:
NASA: First Aerial Color Image of Mars
[...]
(Klik voor origineel)
[Afbeelding]
@torp De zon is verder weg, lijkt dus kleiner en geeft dus scherpere schaduwen. Bovendien is er nauwelijks verstrooiende atmosfeer om schaduw op te lichten.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
@Proton_ Okee. Het zou misschien minder opvallen als er nog een andere schaduw op de foto stond.
Morgen gaat het echt gebeuren!
Morgen gaat het echt gebeuren!
Faster, farther, bolder. #MarsHelicopter is set for flight No. 3 on April 25. https://t.co/1wUTLiBm7d
— NASA JPL (@NASAJPL) 23 april 2021
Flight plan:
Speed: ~4.5mph
Range: 330ft (100m) roundtrip
Altitude: 16ft (5m)
Data expected later Sunday. Til then, peep this shot of rover tracks from the 2nd flight. pic.twitter.com/0qjtWC3jCz
[ Voor 39% gewijzigd door torp op 24-04-2021 21:32 ]
*knip*torp schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:14:
[...]
Prachtige foto maar die schaduw onderaan vind ik zo raar... Op 5 meter afstand zo scherp en zo donker? Ik ben absoluut geen scepticus maar hij lijkt er wel bij in geshopt om het geloofwaardiger te maken.
Onderbouwd kritiek leveren is prima, maar we gaan hier niet op de man spelen.
[ Voor 22% gewijzigd door defiant op 25-04-2021 12:10 ]
Grappig feitje van de recente SpaceX vlucht naar ISS is dat mevrouw Megan McArthur uitgezwaaid is door haar man, Robert Behnken. Jawel, de Bob die in de eerste vlucht van de Endeavor capsule naar ISS vloog, en toen uitgezwaaid werd door zijn vrouw Megan.
Geinig toch?
Geinig toch?
Ze zaten zelfs in dezelfde stoelmphilipp schreef op zondag 25 april 2021 @ 00:20:
Grappig feitje van de recente SpaceX vlucht naar ISS is dat mevrouw Megan McArthur uitgezwaaid is door haar man, Robert Behnken. Jawel, de Bob die in de eerste vlucht van de Endeavor capsule naar ISS vloog, en toen uitgezwaaid werd door zijn vrouw Megan.
Geinig toch?
Ook hebben ze beiden met de Spaceshuttle gevlogen.
Ik denk ook dat er weinig kinderen kunnen zeggen dat
zowel papa als mama astronaut is
Ik stel mij die gesprekken op het schoolplein voor: mijn papa is veel cooler dan jouw papa! Ohja...? (hold my milk)TripleQ schreef op zondag 25 april 2021 @ 06:42:
[...]
Ik denk ook dat er weinig kinderen kunnen zeggen dat
zowel papa als mama astronaut is
Third flight in the history books✅
— NASA JPL (@NASAJPL) 25 april 2021
Our #MarsHelicopter continues to set records, flying faster and farther. The space chopper is demonstrating critical capabilities that could enable the addition of an aerial dimension to future missions to Mars & beyond. https://t.co/TNCdXWcKWE pic.twitter.com/Uaxrr23Rfh
Verder lezen: https://mars.nasa.gov/new...-farther-on-third-flight/The craft’s April 25 flight was conducted at speeds and distances beyond what had ever been previously demonstrated, even in testing on Earth.
NASA’s Ingenuity Mars Helicopter continues to set records, flying faster and farther on Sunday, April 25, 2021 than in any tests it went through on Earth. The helicopter took off at 1:31 a.m. EDT (4:31 a.m. PDT), or 12:33 p.m. local Mars time, rising 16 feet (5 meters) – the same altitude as its second flight. Then it zipped downrange 164 feet (50 meters), almost half the length of a football field, reaching a top speed of 6.6 feet per second (2 meters per second).
“Today’s flight was what we planned for, and yet it was nothing short of amazing,” said Dave Lavery, the project’s program executive for Ingenuity Mars Helicopter at NASA Headquarters in Washington. “With this flight, we are demonstrating critical capabilities that will enable the addition of an aerial dimension to future Mars missions.”
[ Voor 89% gewijzigd door torp op 25-04-2021 17:37 ]
Via bovenstaande link en via Twitter een cool plaatje:

Die zo te zien weer genomen is van:
https://mars.nasa.gov/mars2020/mission/where-is-the-rover/
Leuk voor in de bookmarks
I’ve taken several turns and made about 0.17 miles (270 meters) of wheel tracks from where I started to my current spot overlooking the #MarsHelicopter.
— NASA's Perseverance Mars Rover (@NASAPersevere) 15 april 2021
Check in on my location any time with this interactive map: https://t.co/uPsKFhW17J pic.twitter.com/AO5LJu41f0
Die zo te zien weer genomen is van:
https://mars.nasa.gov/mars2020/mission/where-is-the-rover/
Leuk voor in de bookmarks
[ Voor 23% gewijzigd door Osiris op 25-04-2021 17:46 ]
NASA: NASA’s Ingenuity Mars Helicopter Flies Faster, Farther on Third Flight [met video]
NASA’s Ingenuity Mars Helicopter continues to set records, flying faster and farther on Sunday, April 25, 2021 than in any tests it went through on Earth. The helicopter took off at 4:31 a.m. EDT (1:31 a.m. PDT), or 12:33 p.m. local Mars time, rising 16 feet (5 meters) – the same altitude as its second flight. Then it zipped downrange 164 feet (50 meters), just over half the length of a football field, reaching a top speed of 6.6 feet per second (2 meters per second).
Video: NASA’s Ingenuity Mars Helicopter takes off and lands in this video captured on April 25, 2021, by Mastcam-Z, an imager aboard NASA’s Perseverance Mars rover. As expected, the helicopter flew out of its field of vision while completing a flight plan that took it 164 feet (50 meters) downrange of the landing spot. Keep watching, the helicopter will return to stick the landing. Top speed for today's flight was about 2 meters per second, or about 4.5 miles-per-hour.
[ Voor 21% gewijzigd door GeekK op 26-04-2021 09:17 ]
Vanavond om ±kwart voor 11 (20:46 UTC) weer een lancering van een Delta VI Heavy.
Lekker gedetailleerde feed met updates:
https://v.24liveblog.com/iframe/?id=2737171997667847814
Of deze:
https://www.ulalaunch.com...ch/delta-iv-heavy-nrol-82

Zoals het er nu naar uit ziet is het qua weer OK. Dus hopelijk gaat deze lancering niet zo vaak uitgesteld worden als de vorige DIVH lancering.
Hierna nog 3 Delta IV heavy lanceringen en dan zijn ze op....
Als alles goed gaat schakelen ze dan over naar Vulcan Centaur.
Lekker gedetailleerde feed met updates:
https://v.24liveblog.com/iframe/?id=2737171997667847814
Of deze:
https://www.ulalaunch.com...ch/delta-iv-heavy-nrol-82
Zoals het er nu naar uit ziet is het qua weer OK. Dus hopelijk gaat deze lancering niet zo vaak uitgesteld worden als de vorige DIVH lancering.
Hierna nog 3 Delta IV heavy lanceringen en dan zijn ze op....
Als alles goed gaat schakelen ze dan over naar Vulcan Centaur.
[ Voor 26% gewijzigd door Paling1 op 26-04-2021 16:54 ]
Succesvolle static fire van SN15:

Starship SN15 static fire completed, preparing for flight later this week
— Elon Musk (@elonmusk) 27 april 2021
[ Voor 23% gewijzigd door Paling1 op 27-04-2021 10:14 ]
Confirmed.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210427_93796695
Op de stream van Everyday's Astronaut had ik het ook wel zien passeren, maar leek me toen helemaal niet zo duidelijk en dacht dat het een losgekomen stuk was.
Lijkt me wel een extreem laag snelheidsverschil als dit ruimtepuin is.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Zou wel erg toevallig zijn dat die vector zo dicht bij die van de 2nd stage en de dragon zou liggen idd. Denk dat het gewoon een onderdeel van het mechanisme dat de 2 stukken van elkaar scheid is. Vrijgekomen bij het stagen dus.JvS schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:17:
Lijkt me wel een extreem laag snelheidsverschil als dit ruimtepuin is.
member of Los Alcoholicos ban dhmo
Dit is een grapje toch denk ik?
Ze combineren hier het bericht over space debris (ruim 6 uur in vlucht), met een stukje ijs bij seperation?
[ Voor 3% gewijzigd door yorkick op 27-04-2021 21:01 ]
Mooie foto van Ingenuity met Perseverance in de linker boven hoek:

Ander nieuws:
Terugkeer van Resilience (CREW-1) capsule is een paar dagen uitgesteld vanwege het weer.
Dus ze zitten nog iets langer met 11 mensen in het ISS.
Nog meer nieuws:
En zowel Blue Origin als Dynetics spannen een rechtszaak aan tegen NASA.
Ze vinden het allemaal oneerlijk dat NASA voor SpaceX heeft gekozen voor de ontwikkeling van het Human Landing System.
Ander nieuws:
Terugkeer van Resilience (CREW-1) capsule is een paar dagen uitgesteld vanwege het weer.
Nog meer nieuws:
Ze vinden het allemaal oneerlijk dat NASA voor SpaceX heeft gekozen voor de ontwikkeling van het Human Landing System.
[ Voor 29% gewijzigd door Paling1 op 28-04-2021 11:01 ]
Mooie zoom hier:Paling1 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:58:
De argumenten van BO ook...Paling1 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:58:
Nog meer nieuws:
"Dat jullie budget maar $3 miljard is, is geen excuus om ons bod van $6 miljard af te wijzen. Jullie hebben immers ook $9 miljard uitgegeven aan commercial crew".
Lijkt er op alsof ze hetzelfde trucje proberen uit te halen als Boeing bij contracten met 2 winnaars. Doe een gok wat SpaceX biedt. En biedt dan het NASA budget - het SpaceX bod. Zo wordt je welliswaar 2e, maar met een veel groter budget. En als dan op het eind blijkt dat je het voor dat geld niet voor elkaar krijgt, dan vraag je gewoon meer geld.
Al is $6 miljard geen heel raar budget. Musk heeft bij de onthulling van het Starship ontwerp (#dearmoon presentatie) een schatting gedaan van $5,5 miljard om Starship + Superheavy te ontwikkelen. Het grote verschil is dat SpaceX meerdere use-cases heeft. En de kosten dus ook kan spreiden.
Ik denk dat dat de crux van het verhaal is.RocketKoen schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:01:
[...]
Al is $6 miljard geen heel raar budget. Musk heeft bij de onthulling van het Starship ontwerp (#dearmoon presentatie) een schatting gedaan van $5,5 miljard om Starship + Superheavy te ontwikkelen. Het grote verschil is dat SpaceX meerdere use-cases heeft. En de kosten dus ook kan spreiden.
Je hebt veel meer aan een werkende Starship+Superheavy die ook naar de maan kan, dan aan een bij elkaar geraapt zooitje van tig leveranciers speciaal voor dat ene trucje (landen op de maan).
NASA, NRO en vast nog veel meer overheidsinstanties die wel wat kunnen met de mogelijkheden van starships..
Commentaren onder de gelinkte artikelen zijn ook leuk:
Blue Origin has protested more government contracts than the number of things they have put into orbit.
En dan bij je protest inbrengen dat de concepten van SpaceX nog niet bewezen zijn....
[ Voor 21% gewijzigd door Paling1 op 28-04-2021 12:10 ]
Het was ook bijna helemaal waar Nasa om vroeg. 3 trappen om van LEO naar de maan te komen + terug naar lunar orbit. Het enige defect was dat de lander van BO op de maan achterblijft, terwijl NASA een volledig herbruikbaar systeem wil.Paling1 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:05:
[...]
Ik denk dat dat de crux van het verhaal is.
Je hebt veel meer aan een werkende Starship+Superheavy die ook naar de maan kan, dan aan een bij elkaar geraapt zooitje van tig leveranciers speciaal voor dat ene trucje (landen op de maan).
NASA, NRO en vast nog veel meer overheidsinstanties die wel wat kunnen met de mogelijkheden van starships..
Commentaren onder de gelinkte artikelen zijn ook leuk:
[...]
SpaceX werd in het begin als kansloos weggezet omdat ze voorstelden om alles met 1 ruimteschip te doen. Maar omdat ze als enige wel alle rotzooi weer meenemen van het maanoppervlakte heeft NASA het goedgekeurd.
Jaja...het lanceren en landen in Kazachstan is toch best handig. Heerlijk voorspelbaar klimaat, geen gedoe met te hoge golven op zee of trajecten over bewoond gebied... De Russen kunnen wat dat betreft in principe altijd lanceren en volgens mij ook altijd landen.Paling1 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:58:
Gaat bijnamphilipp schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:14:
[...]
Jaja...het lanceren en landen in Kazachstan is toch best handig. Heerlijk voorspelbaar klimaat, geen gedoe met te hoge golven op zee of trajecten over bewoond gebied... De Russen kunnen wat dat betreft in principe altijd lanceren en volgens mij ook altijd landen.
Scott manley:
In 1976 Soyuz 23 returned from space after a truncated mission and due to poor luck ended up landing in Lake Tengiz during a snowstorm. The recovery teams were unable to recover the spacecraft for several hours, while the crew were unable to get fresh air into the capsule and risked asphyxiation.
..the plains of Kazachstan do have lakes..
...er is er altijd één...
Ja, ik weet het. Maar in ieder geval: altijd lanceren én altijd landen. Alleen niet zo goed mikken op dat ene stukje water.
https://spacenews.com/dynetics-protests-nasa-hls-award/
Dynetics heeft ook geklaagd. Maar ze zeggen niet echt op welke grond.
Dynetics heeft ook geklaagd. Maar ze zeggen niet echt op welke grond.
Volgens de berichten de afgelopen weken iets samen met de Russen. Wel zo logisch aangezien ze beide in het verdomhoekje zitten. Ben ook wel benieuwd wat er uit komt. Alhoewel we er denk ik vrij weinig van zullen zien. De Chinezen mogen niet op ISS komen van de Amerikanen, dus het (eventueel Russisch-)Chinees ruimtestation zal ook geen Amerikanen of andere landen toe gaan laten.Webgnome schreef op donderdag 29 april 2021 @ 07:21:
Ondertussen in China... Ik ben heel benieuwd wat dit gaat worden.
Dus zo bereik je - net als met de Huawei boycot - misschien wel het tegenovergestelde van wat je wilde: ze gaan zichzelf ontwikkelen en stomen je gewoon voorbij. De Chinezen hebben aardig wat know-how verzameld in de loop der jaren, en lang niet alles door spionage. Ze hebben ook best slimme mensen. Kijk naar hun quantum satelliet bijvoorbeeld. Dat heeft nog niemand ze nagedaan.
Aw
Elke keer als één van de Apollo-astronauten overlijdt, moet ik even hier aan denken: https://xkcd.com/893/. Randall Monroe zat er in 2011 niet ver naast met zijn grafiek.
(en ik weet het, Collins is niet op de maan geland)
[ Voor 20% gewijzigd door JeroenH op 29-04-2021 08:59 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Tuurlijk, elk sterfgeval is een droevige gebeurtenis. Echter, Collins heeft de zeer respectabele leeftijd van 90 jaar bereikt, heeft een behoorlijk boeiend leven gehad en vele mensen geïnspireerd. Daarbij staat is (vooralsnog) onuitwisbaar in de geschiedenis van de mensheid vermeld. Hij heeft deelgenomen aan een van de grootste en belangrijkste gebeurtenissen uit onze geschiedenis. Dus ik denk dat zijn leven best waardevol is geweest. Uiteindelijk weegt dat naar mijn idee zwaarder dan het droevige van zijn overlijden.JeroenH schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:47:
[...]
Awdat is sip, en net nu ik sinds een paar dagen zijn boek Carrying the fire aan het lezen ben, ook toevallig. Goed boek, aanrader!
Dat neemt niet weg dat het voor zijn geliefden alsnog een nare gebeurtenis is.
ISS is toch vooral voor onderzoek onder geen zwaartekracht?mphilipp schreef op donderdag 29 april 2021 @ 07:52:
[...]
Volgens de berichten de afgelopen weken iets samen met de Russen. Wel zo logisch aangezien ze beide in het verdomhoekje zitten. Ben ook wel benieuwd wat er uit komt. Alhoewel we er denk ik vrij weinig van zullen zien. De Chinezen mogen niet op ISS komen van de Amerikanen, dus het (eventueel Russisch-)Chinees ruimtestation zal ook geen Amerikanen of andere landen toe gaan laten.
Dus zo bereik je - net als met de Huawei boycot - misschien wel het tegenovergestelde van wat je wilde: ze gaan zichzelf ontwikkelen en stomen je gewoon voorbij. De Chinezen hebben aardig wat know-how verzameld in de loop der jaren, en lang niet alles door spionage. Ze hebben ook best slimme mensen. Kijk naar hun quantum satelliet bijvoorbeeld. Dat heeft nog niemand ze nagedaan.
Is het niet mogelijk om in de toekomst veel van die testen op de maan uit te voeren? 16% van de zwaartekracht op aarde(9,807 vs 1,62m/s) waardoor het ISS minder waarde heeft waardoor weer het idee van China/Rusland minder invloed heeft op het werk wat de Amerikanen/Europeanen willen doen?
Ik weet niet of een Chinees/Russisch ruimtestation invloed heeft op ISS. Hooguit een financieel verhaal, want ze delen denk ik de kosten, doen om beurten de bevoorrading en de Russen hebben in Korolov een control center, die ze waarschijnlijk voor hun eigen station gaan gebruiken. We verliezen ook wel een hoop know how, een groot trainingscentrum in Sterrenstad, etc. Ik denk dat deze nieuwe Koude Oorlog nergens goed voor is. Samenwerken is altijd beter dan elkaar tegenwerken. Zo jammer dat ze het zover laten komen. Ook met China. Je kunt beter samen dingen doen. Bovendien hebben die Chinezen laten zien dat ze echt wel wat kunnen en dat zijn razendsnel ontwikkelen. Dus misschien ziet het er nu nog niet allemaal zo superduper uit, kom over 5 jaar terug en je weet niet wat je ziet. Blink and you'll miss it...TrekDr0p schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:34:
[...]
ISS is toch vooral voor onderzoek onder geen zwaartekracht?
Is het niet mogelijk om in de toekomst veel van die testen op de maan uit te voeren? 16% van de zwaartekracht op aarde(9,807 vs 1,62m/s) waardoor het ISS minder waarde heeft waardoor weer het idee van China/Rusland minder invloed heeft op het werk wat de Amerikanen/Europeanen willen doen?
Wat verwachten jullie hiervan? Of is het weer veel hoop en uiteindelijk een dode mus?Pentagon publiceert rapport met ufo-meldingen: ‘Een logische verklaring is niet altijd te vinden’
Het Amerikaanse ministerie van Defensie gaat op 1 juni een rapport publiceren met daarin nooit eerder vrijgegeven ufo-meldingen. Dat heeft John Ratcliffe gezegd, de voormalige directeur van de nationale inlichtingendienst onder president Donald Trump. ,,Voor sommige van de dingen die we zagen, hebben wij gewoon de technologie niet”, zei hij op nieuwszender Fox News.
Aangezien de echte aliens er door het pentagon uiteraard vantevoren uitgefilterd zijn...AMARONE schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:39:
[...]
Wat verwachten jullie hiervan? Of is het weer veel hoop en uiteindelijk een dode mus?
De SLS is bij KSC aangekomen:
[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 29-04-2021 12:52 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik kwam deze foto tegen op Twitter:
:strip_exif()/f/image/1CZ6IPNUPcIGnIilGibcjR6S.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier kan ik als fotograaf en ruimte enthousiasteling erg van genieten! Het vergt een hoop planning om op de juiste plek te staan. De sluitertijd zal geen probleem geweest zijn. Als je de maan wilt fotograferen zonder dat deze is overbelicht zit je al snel aan 1/200sec, daarmee bevries je de beweging van de Falcon 9 wel.
:strip_exif()/f/image/1CZ6IPNUPcIGnIilGibcjR6S.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier kan ik als fotograaf en ruimte enthousiasteling erg van genieten! Het vergt een hoop planning om op de juiste plek te staan. De sluitertijd zal geen probleem geweest zijn. Als je de maan wilt fotograferen zonder dat deze is overbelicht zit je al snel aan 1/200sec, daarmee bevries je de beweging van de Falcon 9 wel.
The #SpaceX #Falcon9 meets the Moon as another batch of #Starlink satellites are sent to orbit.
— Michael Seeley (@Mike_Seeley) 29 april 2021
Congrats to @elonmusk & team on another successful launch & landing!
(📷: me / @WeReportSpace) pic.twitter.com/c8vU3NW6Do
[ Voor 5% gewijzigd door Who Am I? op 29-04-2021 13:01 ]
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Vandaag de vierde vlucht.
Flight No. 4 is targeted for April 29. 🗓️#MarsHelicopter has met or surpassed all its tech demo goals. Now, we'll push performance. We'll up the time airborne to 117 seconds, increase max airspeed to 3.5 m/sec (8 mph), & more than double the total range. https://t.co/4s7ujMZZmz pic.twitter.com/DxgB7e04Ni
— NASA JPL (@NASAJPL) 29 april 2021
The fourth Ingenuity flight from “Wright Brothers Field,” the name for the Martian airfield on which the flight took place, is scheduled to take off Thursday, April 29, at 10:12 a.m. EDT (7:12 a.m. PDT, 12:30 p.m. local Mars time), with the first data expected back at NASA’s Jet Propulsion Laboratory in Southern California at 1:21 p.m. EDT (10:21 a.m. PDT).
En dan het volgende:Flight Four sets out to demonstrate the potential value of that aerial perspective. The flight test will begin with Ingenuity climbing to an altitude of 16 feet (5 meters) and then heading south, flying over rocks, sand ripples, and small impact craters for 276 feet (84 meters). As it flies, the rotorcraft will use its downward-looking navigation camera to collect images of the surface every 4 feet (1.2 meters) from that point until it travels a total of 436 feet (133 meters) downrange. Then, Ingenuity will go into a hover and take images with its color camera before heading back to Wright Brothers Field.
NASA Sets Briefing to Discuss Ingenuity Mars Helicopter Next Steps
NASA’s Ingenuity Mars Helicopter team will discuss plans for the rotorcraft’s remaining flight campaign during a virtual media briefing at 12:30 p.m. EDT (9:30 a.m. PDT) Friday, April 30. The helicopter has flown successfully three times and completed its mission objectives, and engineers at NASA’s Jet Propulsion Laboratory in Southern California aim to push the limits of what this experiment can do.
The briefing will stream live on the NASA JPL YouTube channel, the NASA app and the agency’s website.
[ Voor 139% gewijzigd door torp op 29-04-2021 20:47 ]
Aim high, and fly, fly again. The #MarsHelicopter's ambitious fourth flight didn't get off the ground, but the team is assessing the data and will aim to try again soon. We'll keep you posted. https://t.co/TNCdXWcKWE pic.twitter.com/HDaF0fAILs
Helaas. Hopelijk niet al te grote problemen.
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Morgen een nieuwe poging. Kennelijk vergelijkbaar probleem als bij de eerste vlucht.
https://mars.nasa.gov/tec...-flight-four-rescheduled/Mars Helicopter's Flight Four Rescheduled
Data received from the Mars Ingenuity helicopter on Thursday morning shows the helicopter did not execute its planned fourth flight as scheduled. The helicopter is safe and in good health. Data returned during a downlink at 1:21 p.m. EDT (10:21 a.m. PDT) indicates the helicopter did not transition to flight mode, which is required for the flight to take place.
The team plans to try its fourth flight again tomorrow, April 30, 2021. The flight is scheduled for 10:46 a.m. EDT (7:46 a.m. PDT, 12:30 p.m. local Mars time), with the first data expected back at NASA’s Jet Propulsion Laboratory in Southern California at 1:39 p.m. EDT (10:39 a.m. PDT).
An issue identified earlier this month showed a 15% chance for each time the helicopter attempts to fly that it would encounter a watchdog timer expiration and not transition to flight mode. Today’s delay is in line with that expectation and does not prevent future flights. A briefing scheduled for Friday, April 30, to discuss next steps for the helicopter will continue as planned but will move to a new time, 11:30 a.m. EDT (8:30 a.m. PDT).
De FAA heeft de lanceringen voor SN15-16-17 goedgekeurd (onder voorwaarden)
https://twitter.com/wapod.../1387828942418161665?s=20
Mogelijk betekend dit een launch attempt voor morgen of begin volgende week. De TFR’s zijn al actief en de static fires zijn uitgevoerd van de main en header tanks!
https://twitter.com/wapod.../1387828942418161665?s=20
Mogelijk betekend dit een launch attempt voor morgen of begin volgende week. De TFR’s zijn al actief en de static fires zijn uitgevoerd van de main en header tanks!
[ Voor 35% gewijzigd door bakvis op 29-04-2021 23:57 ]
Heeft Ingenuity ook de mogelijkheid een filmpje van de vlucht op te nemen? Perseverance heeft dat wel, maar kunnen we nu ook First Person View vlucht verwachten? Ik dacht dat Ingenuity meer cpu kracht had als Perseverance, en de camera doet het blijkbaar goed?Paling1 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:58:
Volgens mij heeft de beperkingen eerder te maken met de bandbreedte van Mars naar aarde, dan met de rekenkracht om video's te maken.Semyon schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 07:11:
[...]
Heeft Ingenuity ook de mogelijkheid een filmpje van de vlucht op te nemen? Perseverance heeft dat wel, maar kunnen we nu ook First Person View vlucht verwachten? Ik dacht dat Ingenuity meer cpu kracht had als Perseverance, en de camera doet het blijkbaar goed?
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Toch wel weer "interessant" dat de reguliere media zoals NU.nl helemaal niet rept over de oorzaak van dit probleem en met name dat dit eigenlijk niet zo'n issue is. Nu ziet het er zo sensatie-zoekerig uit.torp schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:48:
Morgen een nieuwe poging. Kennelijk vergelijkbaar probleem als bij de eerste vlucht.
[...]
https://mars.nasa.gov/tec...-flight-four-rescheduled/
[ Voor 3% gewijzigd door Osiris op 30-04-2021 08:02 ]
Erg gaaf uitgevoerd idd! Kost zeker wat planning, en je hebt maar één kans. Voor de duidelijkheid is het misschien beter om de beweging te bevriezen omdat je anders een blur hebt wat van alles kan zijn. Misschien kan ie een tweede keer zoiets doen met wat ND filters om het licht van de maan wat te onderdrukken zodat ie langere sluitertijden kan gebruiken.Who Am I? schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:00:
Dode mus. Dat het niet te verklaren is, wil niet zeggen dat het aliens zijn natuurlijk. Maar het is leuk voor de ufo jagers. Hebben zij ook weer wat te doen.AMARONE schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:39:
[...]
Wat verwachten jullie hiervan? Of is het weer veel hoop en uiteindelijk een dode mus?
Het is niet dat ik geloof dat wij alleen zijn in het universum, maar de kans dat iemand ons kan bezoeken (of wij hen) is gewoon heel erg klein. Wat wij volgens mij in ieder geval al hebben kunnen vaststellen is dat er 'in de buurt' helemaal niets is dat op een beschaving lijkt die tot dergelijke reizen in staat zijn, of überhaupt tot ruimtereizen van welke afstand dan ook.
Hoewel we niets kunnen uitsluiten, zul je dan toch echt allerlei exotische voortstuwingsmethoden moeten gaan toepassen om in andere stelsels te kunnen komen, anders is het een reis van (tientallen/honderden) jaren. En als je dan iets bewoonds hebt gevonden, vlieg je niet alleen even voor de grap langs en peert 'm dan weer. Het is ook niet zo dat het wemelt van de bewoonde stelsels, dat zien we alleen in Star Trek... Het kan natuurlijk altijd zijn dat ze ons veel te primitief vinden en bang zijn dat wij alleen maar oorlog willen voeren met hun technologie. Of dat het onbemande verkenners zijn en dat over 100 jaar het échte Mothership aankomt. Wie zal het zeggen?
Veel van die jongens zijn tegenwoordig Patreon en dus ook gebruiker van FlightClub.io (https://flightclub.io/) om de baan van een raket te visualiseren vanaf bepaalde locaties in de omgevingWho Am I? schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:00:
[Afbeelding]
[Embed]
Over een knap stukje timing en planning gesproken, ISS schuift voor de zon langs tijdens zoneclips 2017:Who Am I? schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:00:
[Afbeelding]
[Embed]
Alles kan stuk.
15:30 GMT = 17:30 Nederlandse tijd streamWith three successful flights on the Red Planet, the #MarsHelicopter is ready to take on more. Tune in on April 30, 8:30am PT/11:30pm ET/1530 GMT to hear the team discuss future plans for the remainder of Ingenuity's flight campaign. Comment your Qs below. https://t.co/f6PirTC04D pic.twitter.com/jzbZgy6iBZ
5:39pm GMT = 19:39 Nederlandse tijd#MarsHelicopter is safe and healthy. Data indicate the rotorcraft didn’t transition to flight mode, which had been a possible outcome. We'll attempt the 4th flight again on April 30. First data expected the same day around 10:39a PT (1:39p ET/5:39p GMT). https://t.co/X3fdIbbHyM pic.twitter.com/UQCOD0csQk
[ Voor 65% gewijzigd door torp op 30-04-2021 10:51 ]
Die snap ik niet... Waarom maakt het voor de mars- aarde bandbreedte uit of het filmpje van de rover (die wel filmpjes maakt) of de heli komt?Who Am I? schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 07:57:
[...]
Volgens mij heeft de beperkingen eerder te maken met de bandbreedte van Mars naar aarde, dan met de rekenkracht om video's te maken.
Edit:
Heb het even opgezocht:
Lijkt met toch wel voldoende voor een filmpje, is in een paar minuten van de 10 uur per dag gedaan?Mars Nasa
sends data to Earth for 10 to 11 hours... The data rate is about 0.5 to 4 megabits per second.
[ Voor 36% gewijzigd door Semyon op 30-04-2021 11:08 ]
Verwijderd
Als het weer meezit vandaag (en dat ziet er helaas niet zo heel goed uit) hebben we een launch van SN15. FAA approval is er, FTS is geïnstalleerd, wegafsluiting etc etc.. dus alle seinen staan op groen. Launch is mogelijk tussen 15:00 en 00:00 onze tijd.
Let op:
Launch timer:
Geen launch.
Launch timer:
Geen launch.
/f/image/GS6pLkdYO7vS75F1XCn4RX3O.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/v7LWZSJoiYqcXmgJugVDbFu8.jpg?f=fotoalbum_large)