• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:35
Semyon schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 07:11:
Heeft Ingenuity ook de mogelijkheid een filmpje van de vlucht op te nemen?

[ Voor 6% gewijzigd door torp op 30-04-2021 12:43 ]

• GeekK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 18:27

GeekK

Rag Mama Rag

Of je plakt de foto's aan elkaar, met nep rotorgeluid, en maakt een "video" (animatie)...

Opera topic op GoT | Vivaldi topic op GoT | Vivaldi Tips

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ik mis alleen nog het AirWolf muziekje....

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-01 21:08
GeekK schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:00:
[...]

Of je plakt de foto's aan elkaar, met nep rotorgeluid, en maakt een "video" (animatie)...

[YouTube: 60 fps video reconstruction of Ingenuity’s flights on Mars]
Ik had wel zonder het toegevoegde geluid gekund, maar damn dat is verder wel cool zeg.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Skyaero
Perfect!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Live streams voor de mogelijke launch van SN15:

Het weer is nu vrij slecht, maar dat schijnt over een paar uur op te klaren...
De kans dat ze deze keer in de mist gaan lanceren lijkt me vrij klein... :+

Tussen 13:00 en 22:00 UTC kan het gebeuren.
Bij ons (in NL) is dat dan tussen 15:00 en middernacht.

[ Voor 10% gewijzigd door Paling1 op 30-04-2021 17:11 ]

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Is er eigenlijk al bekend waarom het vorige keer misging?

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-01 01:25

Felyrion

goodgoan!

Waaj schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 18:09:
Is er eigenlijk al bekend waarom het vorige keer misging?
Volgens mij is dit het laatst wat Elon erover gezegd heeft:
Ascent phase, transition to horizontal & control during free fall were good.

A (relatively) small CH4 leak led to fire on engine 2 & fried part of avionics, causing hard start attempting landing burn in CH4 turbopump.

This is getting fixed 6 ways to Sunday.
Hier zie je het ontstaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uT3Ab3lY-IzC4yg_ToZQr7GNWv8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/P9kXOsbGZLug7YUD7QQc6b4z.gif?f=user_large

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Niet zo best
Huge rocket looks set for uncontrolled reentry following Chinese space station launch
https://spacenews.com/hug...ese-space-station-launch/

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:39

Sebazzz

3dp

Niet zo best voor de rest van de wereld. Prima voor China.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:15

thijsco19

KTM 990 SMT

Paling1 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 17:07:
Vanuit de livestream; road closure is gecanceld dus vandaag geen launch.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-01 15:06

Tourniquet

Hiya, fellas!

Paling1 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 17:07:
Live streams voor de mogelijke launch van SN15:
[YouTube: LIVE: Starship SN15 Test Flight]
[YouTube: Nerdle Cam 4K- SpaceX Starship Launch Facility]

Het weer is nu vrij slecht, maar dat schijnt over een paar uur op te klaren...
De kans dat ze deze keer in de mist gaan lanceren lijkt me vrij klein... :+

Scrubbed, wegafsluiting is opgeheven.
Afbeeldingslocatie: https://forum.nasaspaceflight.com/assets/53509.0/2030764.jpg

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01 20:53
Sebazzz schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 19:41:
[...]

Niet zo best voor de rest van de wereld. Prima voor China.
Prima doelwit voor wat schietoefeningen dus. :+

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Met een inclinatie van 42° zitten wij hier in Nederland wel veilig :P

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
MewBie schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 19:55:
[...]

Prima doelwit voor wat schietoefeningen dus. :+
Dan wordt 1 stuk ruimtepuin 30000 stukjes ruimtepuin.

TheS4ndm4n#1919

• torp

[ Voor 34% gewijzigd door torp op 30-04-2021 21:28 ]

• MewBie
  • Laatst online: 26-01 20:53
RocketKoen schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 21:24:
[...]

Dan wordt 1 stuk ruimtepuin 30000 stukjes ruimtepuin.
Wel ff wachten natuurlijk tot ie wat lager zit zodat al het puin gewoon meteen naar beneden komt. ;)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:48
Dank voor de update.

Na de eerste twee vluchten was ik als leek al overtuigd dat we kunnen vliegen op Mars. De koppeling met de gebroeders Wright lijkt mij ook wel terecht.

Nu wordt het tijd om eens te denken over vlucht nummertje 6 en verder. Nummer 5 gaat een rondje/ovaal worden, en dat is eigenlijk het finalestuk, maar dat ding kan waarschijnlijk veel meer.

Ik zou eens gaan proberen om al hoppent met de rover mee te gaan, met de Mars helikopter. Die rover moet zijn werk ook doen, en daar is geen vliegende scout bij inbegrepen, volgens het grotere plan van de missie. Gewoon rondrijden en af en toe een rots uitboren. Meer is het niet, al snap ik wel het belang.

Gaat ie kapot, dan is het jammer. Een volgende missie gaat 100% zeker een opvolger van dat vliegende spul meekrijgen.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Zondag landing van dragon resilience:
[Twitter: https://mobile.twitter.com/NASA/status/1388212814154768389]
Ik gok dat we dan maandag SN15 zien vliegen.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Hier stond onzin..... :)

[ Voor 85% gewijzigd door Paling1 op 01-05-2021 12:12 ]

• torp
mavaros schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 22:34:
Nu wordt het tijd om eens te denken over vlucht nummertje 6 en verder.
...
Ik zou eens gaan proberen om al hoppent met de rover mee te gaan, met de Mars helikopter.
Volgens mij precies wat er is aangekondigd.

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Gelukkig hebben we daar, met ondersteuning van ESA, net een Vierdaagse simulatie voor afgerond waar we wat geleerd hebben: https://gizmodo.com/the-a...ed-in-disaster-1846800347

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• JohnnieWbl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-01 16:43
Virtuozzo schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:52:
Gelukkig hebben we daar, met ondersteuning van ESA, net een Vierdaagse simulatie voor afgerond waar we wat geleerd hebben: https://gizmodo.com/the-a...ed-in-disaster-1846800347
Ik heb niet alle info over deze tabletop gelezen maar het belangrijkste van deze 2-jaarlijkse simulaties lijkt de voorbereiding op een impact van asteroïde of komeet, met focus op maandenlang informatievergaring en -deling om zo de locatie en impact zo goed mogelijk in kaart te kunnen brengen.

Zeer interessant maar dat verschilt wel redelijk sterk met het nieuws over een mogelijk ongecontroleerde re-entry van de core stage van de Long March 5B (c.a. 5 bij 30 m.). Ipv een voorbereiding van een half jaar gaat het hier om dagen, en ik gok dat ipv 1 massa van een 140m grote asteroide het hier om uiteindelijke vele kleinere delen van de core stage gaat vanwege de bouw en snelheid van re-entry. Het is mij als leek trouwens niet duidelijk of China ook van een ongecontroleerde re-entry spreekt, in 2018 ging de re-entry blijkbaar "prima" boven de oceaan.

Vind het toch jammer dat het blijkbaar niet duidelijk is of het hier gaat om een anomalie, een geplande deorbit of het gevolg van cowboy-spaceflight waarbij het doel (nieuw space station bouwen) belangrijker is dan de mogelijke gevolgen. Hopelijk blijft het bij een "sterrenregen" die niemand ziet.

• BadRespawn
  • Laatst online: 13:28
JohnnieWbl schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:22:
[...]

Ipv een voorbereiding van een half jaar gaat het hier om dagen, en ik gok dat ipv 1 massa van een 140m grote asteroide het hier om uiteindelijke vele kleinere delen van de core stage gaat vanwege de bouw en snelheid van re-entry.
En omdat die in een lage baan zit en dus onder een kleine hoek de atmosfeer in gaat, is het zo goed als onmogelijk te voorspellen waar die neer gaat komen, tot hooguit een uur of zo voor z'n laatste orbit. Ook NASA kan er in zo'n geval niet veel meer van maken dan dat het ergens langs evenaar zal neerkomen (igv een equatoriale orbit). Gelukkig is de inslag van zo'n ding een stuk minder heftig dan die van een astroide.
Het is mij als leek trouwens niet duidelijk of China ook van een ongecontroleerde re-entry spreekt, in 2018 ging de re-entry blijkbaar "prima" boven de oceaan.
Vind het toch jammer dat het blijkbaar niet duidelijk is of het hier gaat om een anomalie, een geplande deorbit of het gevolg van cowboy-spaceflight waarbij het doel (nieuw space station bouwen) belangrijker is dan de mogelijke gevolgen. Hopelijk blijft het bij een "sterrenregen" die niemand ziet.
Tja, China spreek nergens van behalve dat het fantastisch is. Wij mogen er naar raden of een reentry burn wel was geplanned maar mis is gegaan, of dat ze dat ding gewoon laten vallen. Ik geef het veel kans dat ze zijn gegaan voor maximum payload massa en dus geen brandstof over hadden.

Trump II - Project 2025 tracker

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Crew One is bijna op aarde.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-01 10:33

TrekDr0p

QR niet scannen

Mooi om te zien, ondanks dat het nacht is.
Hopelijk krijgen we later op de dag wat betere video's te zien.

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:58

rammes

koekebakker 1e klas

volg het ook al een uurtje, bij de lancering heb ik ze gevolgd en nu bij het landen.

Ik zou het doen!

• torp
Weet iemand wat dat ene bemanningslid aan het doen is buiten de capsule? Ik geloof dat ze het een “rigger” noemen. Het lijkt me een beetje riskant, vooral bij meer golfslag (wat nu niet het geval is).

[ Voor 15% gewijzigd door torp op 02-05-2021 09:26 ]

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Blijf het toch bijzonder vinden. Wat voor gassen hangen er nog rond de capsule? Weet iemand dat.

[ Voor 50% gewijzigd door Pierre op 02-05-2021 09:31 ]

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• torp
Bij nader inzien vraag ik me af of ze met “team member” een lid van de bemanning bedoelen.

[ Voor 3% gewijzigd door torp op 02-05-2021 09:34 ]

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-01 11:43
Pierre schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:24:
Blijf het toch bijzonder vinden. Wat voor gassen hangen er nog rond de capsule? Weet iemand dat.
Rest gassen van de hypergolic brandstof. Zeer giftige gassen, ze zijn erg carcinogeen.

Superdraco's gebruiken: Monomethylhydrazine en Dinitrogen tetroxide. Van de een krijg je kanker en van de ander longoedeem en ontstekingen.

[ Voor 20% gewijzigd door chevsticks op 02-05-2021 09:35 ]

• torp
Het personeel van de recovery vessel draagt inderdaad een gasmasker.
Lullig dat ze nu een andere camera gebruiken, zo is het luik uit beeld.

[ Voor 34% gewijzigd door torp op 02-05-2021 09:47 ]

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Stomme vraag misschien. Maar bij de lancering van de crew werd gesproken dat de pakken en ook de stoelen precies op maat zijn gemaakt. Maar nu zijn de ándere crewleden van het ISS teruggekeerd naar de aarde. Gebruiken deze dan de pakken en de stoelen van de crew die net is aangekomen? Of was deze (terugkerende) crew ook met Dragon aangekomen waardoor ze dus wél de goede pakken hebben, en dat ze alleen op iets minder comfortabele stoelen zitten?

Coding in the cold; <brrrrr />

• Osiris
  • Niet online
@Belindo Ze zijn gewoon in hun eigen Dragon teruggekeerd. Die heeft al die tijd aan het ISS vastgezeten.

• DNA_Saint
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:52

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Wat is er gebeurd met de laatste member? Die moest eruit worden gedragen en de camera ging uit...

Huub Huub Barbatruc!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-01 18:09
DNA_Saint schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:56:
Wat is er gebeurd met de laatste member? Die moest eruit worden gedragen en de camera ging uit...
Volgens mij was het niet de bedoeling dat de egress werd gefilmd. Ik geloof dat het uit privacy redenen gebeurt en ze niet willen dat een astronaut bewusteloos of in andere staten van ‘distress’ wordt gefilmd.

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

• torp
De laatste? Volgens mij heb ik alleen Mike Hopkins zien uitstappen. Daarna werd een soort plank neergelegd en kregen we niks meer te zien.

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Osiris schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:56:
@Belindo Ze zijn gewoon in hun eigen Dragon teruggekeerd. Die heeft al die tijd aan het ISS vastgezeten.
Doh. Die optie kon ik dan weer niet bedenken... dank!

Coding in the cold; <brrrrr />

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

chevsticks schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:33:
[...]
Rest gassen van de hypergolic brandstof. Zeer giftige gassen, ze zijn erg carcinogeen.

Superdraco's gebruiken: Monomethylhydrazine en Dinitrogen tetroxide. Van de een krijg je kanker en van de ander longoedeem en ontstekingen.
Huh, gebruiken ze die draco’s bij de splashdown in het water?
Die werden nu toch alleen gebruikt voor de emergency escape bij de lancering?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Osiris
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:46:
[...]

Je wilt natuurlijk niet dat er iets lekt door de impact bijvoorbeeld. Beetje lullig als je dat niet doorhebt en je medewerkers vrolijk rondlopen in de giftige gassen.

Daarnaast zijn de reguliere Draco thrusters natuurlijk wel gebruikt, die dezelfde giftige troep gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door Osiris op 02-05-2021 14:11 ]

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-01 11:43
YakuzA schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:46:
[...]

Volgens mij gebruiken ze superdraco's voor de launch escape. En gewone draco's als normale thrusters.
Beide gebruiken dezelfde toxische rommel. Ideaal spul, omdat je het langdurig kan opslaan (als je bijvoorbeeld 6 maandan aan het ISS hangt), maar wel ernstig giftig in lage doseringen. Vandaar al die voorzorgsmaatregelen.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Volgens mij is het niet ongebruikelijk dat crew members na een lang verblijf in gewichtloosheid niet meteen op hun benen kunnen staan.

• Hmtsjmftsch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:31
Ik heb als kind eens 6 weken plat gelegen met een gebroken been. Het gebroken been kon ik gedurende die periode ook niet bewegen. Daarna kon ik mijn been niet eens meer optillen als ik lag en er al helemaal niet meer op staan. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat de astronauten bij terugkomst wat hulp nodig hebben om de capsule te verlaten. Spiermassa verdwijnt heel erg snel als die niet wordt belast.

No matter the age, never lose the Kramer inside

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Astronauten die terugkomen van het ISS ondergaan ook revalidatie om weer extra spiermassa te krijgen.

Dit wordt nog interessant wanneer mensen straks op Mars landen, zij moeten dan zonder hulp maar weer zien te lopen. Om vervolgens twee jaar op Mars te verblijven, dat zal ook wel effect hebben op de spiermassa en terugkeer naar aarde.

March of the Eagles

• BadRespawn
  • Laatst online: 13:28
Ik denk dat mensen niet op Mars gaan landen voordat we daarvoor een oplossing hebben. Ook op andere vlakken is er nog een lange weg te gaan voordat we zo lange missies (zonder bevoorrading) kunnen doen.

Trump II - Project 2025 tracker

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:14
XWB schreef op zondag 2 mei 2021 @ 19:08:
Astronauten die terugkomen van het ISS ondergaan ook revalidatie om weer extra spiermassa te krijgen.

Dit wordt nog interessant wanneer mensen straks op Mars landen, zij moeten dan zonder hulp maar weer zien te lopen. Om vervolgens twee jaar op Mars te verblijven, dat zal ook wel effect hebben op de spiermassa en terugkeer naar aarde.
Jep, ongeveer 38% van de zwaartekracht op aarde.
Maar in ieder geval wel wat zwaartekracht. Denk dat je met wat loden gewichten aan de ledematen al een heel eind komt.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

D-dark schreef op zondag 2 mei 2021 @ 19:59:
[...]
Jep, ongeveer 38% van de zwaartekracht op aarde.
Maar in ieder geval wel wat zwaartekracht. Denk dat je met wat loden gewichten aan de ledematen al een heel eind komt.
Op het ISS is dat veel moeilijker idd. Met 0,38G ben je al een aardig stuk op weg en hoef je niet met straps op een loopband te worden geduwd omdat je anders weg drijft :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• phYzar
  • Laatst online: 15:00
Nouja, wat @XWB volgens mij aanstipt: je moet eerst naar Mars toe. En als je na maanden in de ruimte, en dus zonder zwaartekracht, daar landt dan staat er geen SpaceX ninja klaar om je te verwelkomen.

• Spooksel
  • Laatst online: 11:53
Toch zie je de astro's vaak nog op eigen kracht gewoon naar buiten komen hoor. Ja, ze verliezen spiermassa terwijl ze zo lang in de ruimte zijn, maar waarom denk je dat ze 2 uur per dag (!) aan hardlopen en krachttraining doen aan boord van het ISS?

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
phYzar schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:12:
Nouja, wat @XWB volgens mij aanstipt: je moet eerst naar Mars toe. En als je na maanden in de ruimte, en dus zonder zwaartekracht, daar landt dan staat er geen SpaceX ninja klaar om je te verwelkomen.
Maar met een derde van de zwaartekracht is dat natuurlijk weer een heel stuk makkelijker.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:34

mphilipp

Romanes eunt domus

Spooksel schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:40:
Toch zie je de astro's vaak nog op eigen kracht gewoon naar buiten komen hoor. Ja, ze verliezen spiermassa terwijl ze zo lang in de ruimte zijn, maar waarom denk je dat ze 2 uur per dag (!) aan hardlopen en krachttraining doen aan boord van het ISS?
Nou, vaker niet dan wel op eigen kracht. Toen Kuipers terug kwam was er zo'n eigenwijze Amerikaan bij, die vond dat ie zelf uit de capsule moest kruipen, terwijl ze zeggen 'blijf zitten/liggen, wij hijsen je er wel uit'. Dus hij stortte gewoon in toen ie eenmaal buiten was. Kuipers zei zelf ook dat je je zelf beroerd voelt en dat zie je ook aan die gasten. Ze lachen vaak een beetje geforceerd. Het duurt eventjes, en dan kunnen ze wel weer wat, maar het kost grote moeite.
Dat trainen heeft nut om te voorkomen dat je spieren niet volledig uit elkaar vallen zeg maar. Evengoed heeft je lichaam veel te lijden van het gebrek aan zwaartekracht, en daar is gewoon nog geen goede oplossing voor. Wij zijn er gewoon niet voor gemaakt.

Overigens zijn er meer zorgen voor lange ruimetereizen. En de vervelendste had ik mij nooit gerealiseerd: je bloed wil niet zo lekker meer stollen in zero-G. Als je bv een interne bloeding hebt, ben je gewoon het haasje. Aan de buitenkant kunnen ze nog wel iets doen natuurlijk met druk uitoefenen en een plakkerd erop zeg maar, maar als je laten we zeggen ergens met je been bekneld bent geraakt en van binnen is er van alles stuk, dan heb je echt een mega-probleem. En opereren in zero-G lijkt mij ook wel een uitdaging.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• th4k1ck3r
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-10-2025
Volgens mij hebben we de discussie over artificial gravity (ag) in space al eens gehad op dit forum. Volgens mij ontkomen we er niet aan op lange reizen om te werken met een vorm van ag.
Hier zijn al meerdere concepten voor bedacht, maar allen gaan uit van een draaiend object. Door het object te laten draaien komt de centripedal force om de hoek kijken, wat dan gelijk zou staan aan ag. Echter; het object moet een redelijk grote draaicirkel hebben voor een fatsoenlijke ag. Ook moet er rekening gehouden worden met het verschil in ag als je bijvoorbeeld van de buitenste cirkel naar een module in de cirkel gaat. De ag is hier lager. Maar ik ben er zeker van dat de mensheid in zijn bestaan zwaartekracht zal kunnen creëren zonder draaiende objecten. We kunnen al zoveel, maar weten nog zo weinig over de fundamentele krachten!

• phYzar
  • Laatst online: 15:00
Over die grote draaicirkel: Scott Manley had een video (hij heeft overal een video over :p ) over een film die op Netflix staat (Stowaway) en die bij hem hebben aangeklopt om hun te adviseren over wat ruimtevaartaspecten. Daar hebben ze bedacht om deze grote draaicirkel te realiseren zonder een enorm ruimtewiel te hoeven lanceren door de booster mee te laten reizen en die met een lange tether aan het ruimtevaartuig vast te koppelen als tegenwicht en het geheel te laten draaien zodat er toch zwaartekracht is voor de astronauten. Met de voordelen van een groot wiel (hoe groter hoe beter want minder verschil tussen je hoofd en je voeten, kromming etc) en niet de nadelen van de enorme constructie die de ruimte in zou moeten. Ik vond het idee erg goed gevonden en wat dichter bij sci dan bij fi.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
th4k1ck3r schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:30:
Maar ik ben er zeker van dat de mensheid in zijn bestaan zwaartekracht zal kunnen creëren zonder draaiende objecten. We kunnen al zoveel, maar weten nog zo weinig over de fundamentele krachten!
Dat kunnen we nu ook al hoor. Kost alleen een beetje onredelijk veel brandstof voor interplanetaire reizen.

Als je doelt op een apparaatje waarmee we natuurwetten kunnen uitschakelen denk ik eerlijk gezegd niet dat we zoiets ooit zullen "uitvinden" :P

• th4k1ck3r
mcDavid schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:57:
[...]

Dat kunnen we nu ook al hoor. Kost alleen een beetje onredelijk veel brandstof voor interplanetaire reizen.

Als je doelt op een apparaatje waarmee we natuurwetten kunnen uitschakelen denk ik eerlijk gezegd niet dat we zoiets ooit zullen "uitvinden" :P
Uitschakelen niet nee. Maar misschien vinden we wel iets uit waarmee we zwaartekracht kunnen opwekken. Als je zwaartekracht kunt uitschakelen door dezelfde zwaartekracht tegengesteld te gebruiken, heb je uiteindelijk ook zwaartekracht uitgeschakeld?

• Spooksel
  • Laatst online: 11:53
Dat is volgens mij pure science fiction, maar dat is een andere discussie :)

Er zijn welgeteld 2 opties mogelijk:
1. Groot wiel maken en dat rond laten draaien (of zoals die 'Stowaway' methode door Scott Manley uitgelegd hierboven)
2. Continu accelereren (of remmen, 't is maar net in welk deel van de reis je zit :P)

De eerste is technisch nog wel haalbaal, voor de 2e zullen we toch eerst een 'Epstein' (The Expanse) momentje moeten hebben anders kost het gewoon teveel moeite en brandstof.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• pagani
  • Niet online
Je komt dan inderdaad meer in het bereik van de quantumfysica. Als we ooit ontdekken hoe zwaartekracht écht werkt én dat kunnen beïnvloeden (dat eerste gaat ons vast lukken, voor het tweede is de vraag of we dat kunnen) zou het een mogelijkheid kunnen zijn. Nadeel: Alle theoretische ideeën (bijvoorbeeld met "antizwaartekracht" die daar in de buurt komen vereisen, net als continu versnellen, waarschijnlijk nogal wat energie (lees: een zon leegslurpen)

En een wiel laten draaien is, zoals Scott ook al meermaals heeft aangegeven in zijn video's (ook in bovenstaande), vrij onpraktisch. Om ook maar een beetje in de buurt te komen van aardse zwaartekracht (of Mars, of een tussenweg) moet je radius énorm zijn óf je moet nogal hard draaien. Bij die laatste optie komt het coreoliseffect ongunstig uit: Je creëert in een te kleine cirkel een versnelling waar je evenwichtsorgaan niet zo blij van wordt, ook wordt bewegen dan "raar" (je zet je been vooruit, maar die komt afhankelijk van je richting een halve meter de andere kant op neer)

Als we een draaiconstructie zouden doen kan ik me niet voorstellen dat we dat bij elke lancering de lucht in gaan heisen. Ik zou dan eerder een "trein" in een constante baan om Mars en de aarde laten reizen waar je vanaf de aarde/Mars bij aanhaakt.

[ Voor 21% gewijzigd door pagani op 03-05-2021 10:48 ]

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Geen vliegende SN15 vandaag:

Hopelijk morgen wel...

Ze zijn nog bezig met wat updates in de software:
Elon Musk later noted the decision to call off the attempt was due to a flight software issue.
https://www.nasaspaceflig...-mcgregor-raptor-testing/

En hier nog een leuke pagina met foto's, grafieken en analyses van de Ingenuity vluchten:
https://mars.nasa.gov/tec...-aerodynamic-performance/
Afbeeldingslocatie: https://mars.nasa.gov/system/resources/list_images/25872_PIA24594-320x240.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Paling1 op 03-05-2021 11:31 ]

• D-dark
pagani schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:39:

Als we een draaiconstructie zouden doen kan ik me niet voorstellen dat we dat bij elke lancering de lucht in gaan heisen. Ik zou dan eerder een "trein" in een constante baan om Mars en de aarde laten reizen waar je vanaf de aarde/Mars bij aanhaakt.
Jep, het is het meest efficiënt om een pendelruimteschip te gebruiken die heen en weer gaat en niet hoeft te landen. Voordeel van zo'n constructie is dat je veel lichter kunt bouwen daar je geen rekening met zwaartekracht hoeft te houden voor je constructie. Alleen met de krachten van versnelling vanuit de aandrijving en evt centrifugale krachten voor ronddraaien.

Daar komt de maanbasis bij kijken want als je daar de metalen en andere stoffen kunt delfen die je voor de bouw van ruimteschepen nodig hebt is het veel economischer om die in een baan om de maan te krijgen. Zwaartekracht. Scheelt een factor 6.

• th4k1ck3r
D-dark schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:57:
[...]
... die je voor de bouw van ruimteschapen nodig hebt...
Interessant concept! :+

• D-dark
Net gecorrigeerd, was in de war met de commerciële klanten voor ruimtemissies :+

• pagani
  • Niet online
Vergeet ook het gebrek aan atmosfeer niet op de maan, de atmosfeer (zowel op aarde als Mars) compliceert zowel vertrek als landing. Wel kán een atmosfeer handig zijn als rem, als je de hitte kwijt kunt, maar in combinatie met de lagere zwartekracht is de maan een fijn vertrek- en aankomstpunt.

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
klinkt meer als zweverig geblaat :+

Bla bla bla...

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Vanavond weer een Starlink lancering:
SpaceX is targeting Tuesday, May 4 for launch of 60 Starlink satellites from Launch Complex 39A (LC-39A) at Kennedy Space Center in Florida. The instantaneous window is at 3:01 p.m. EDT, or 19:01 UTC, and a backup opportunity is available on Wednesday, May 5 at 2:39 p.m. EDT, or 18:39 UTC.

The Falcon 9 first stage rocket booster supporting this mission previously supported launch of Telstar 18 VANTAGE, Iridium-8, and six Starlink missions. Following stage separation, SpaceX will land Falcon 9’s first stage on the “Of Course I Still Love You” droneship, which will be located in the Atlantic Ocean. One half of Falcon 9’s fairing previously supported two Starlink missions.
Om 15:01 of 19:01 NL tijd dus. duh....Zie volgende post! Of als die 2 tijdstippen niet lukken dan morgen om 20:39. Allemaal 'instantaneous windows' dus per tijdstip geen uitstel mogelijk!
9e keer dat deze booster vliegt...

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-01 02:52
Vandaag maar 1 poging om 21:01CEST toch?

[ Voor 5% gewijzigd door Vihaio op 04-05-2021 10:34 ]

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:22

3raser

⚜️ Premium member

Chinese raket 'ongecontroleerd' richting aarde: landingsplaats onbekend

Dit is de raket die de 'Heavenly Harmony' capsule in een baan om de aarde moest brengen. Dat is het eerste deel van het Chinese ruimtestation. Ik kan alleen zo snel niet vinden of dat deel van de missie wel is gelukt.

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Met een beetje geluk vanavond ook een eerste poging met SN15. Window is vanaf 19:00u NL-tijd tot 3 uur vannacht.

Check dit filmpje van Scott Manley. :D _/-\o_
Paling1 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:11:
Vanavond weer een Starlink lancering:
[YouTube: Starlink Mission]

[...]

Om 15:01 of 19:01 NL tijd dus. Of als die 2 tijdstippen niet lukken dan morgen om 20:39. Allemaal 'instantaneous windows' dus per tijdstip geen uitstel mogelijk!
9e keer dat deze booster vliegt...
Het is 15:01 local time (EDT), wat gelijk is aan 19:01 UTC en dat is 21:01 NL-tijd (CEST). Het is 1 poging dus vandaag. ;)

[ Voor 55% gewijzigd door Tourniquet op 04-05-2021 11:31 ]

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-07-2025
3raser schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:10:

Dit is de raket die de 'Heavenly Harmony' capsule in een baan om de aarde moest brengen. Dat is het eerste deel van het Chinese ruimtestation. Ik kan alleen zo snel niet vinden of dat deel van de missie wel is gelukt.
Volgens het AD wel: https://www.ad.nl/wetensc...-richting-aarde~a458a696/

Hier is de raket te volgen.

• Maasluip
  • Laatst online: 14:25

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Reentry wordt momenteel voorspeld voor 9 mei 00:34 UTC +/- 28 uur.
Inclinatie is 42 graden, in Europa betekent dat dat hij iig ten zuiden van de lijn Madrid-Napels-Ankara blijft.

Signatures zijn voor boomers.

• Jorizzz
  • Laatst online: 11:26
Maasluip schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:23:
[...]

Reentry wordt momenteel voorspeld voor 9 mei 00:34 UTC +/- 28 uur.
Inclinatie is 42 graden, in Europa betekent dat dat hij iig ten zuiden van de lijn Madrid-Napels-Ankara blijft.
Als ik zie hoe hard hij nu daalt gaat hij sowieso vandaag nog neerkomen, gaat niet eens lang meer duren...

Edit. Quick and dirty verliest hij nu zo'n 6 km hoogte per minuut. Binnen het uur klaar dus, als het om dit tempo blijft gaan, al lijkt het juist steeds sneller te gaan. Héél benieuwd waar het neer gaat komen.

[ Voor 20% gewijzigd door Jorizzz op 04-05-2021 13:36 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwar de huidige hoogte boven het oppervlak niet met de baan waarin hij is. Volgens de laatste metingen zit hij nog altijd in een 170x316 km baan en dat betekent dat hij in 45 minuten van 316 km naar 170 km kan dalen. Maar daarna stijgt hij in diezelfde tijd weer naar 316 km, het betekent niet dat hij een uur daarna op aarde terecht komt.

• Jorizzz
Maasluip schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:38:
Verwar de huidige hoogte boven het oppervlak niet met de baan waarin hij is. Volgens de laatste metingen zit hij nog altijd in een 170x316 km baan en dat betekent dat hij in 45 minuten van 316 km naar 170 km kan dalen. Maar daarna stijgt hij in diezelfde tijd weer naar 316 km, het betekent niet dat hij een uur daarna op aarde terecht komt.
Oh... :o
Hoe werkt dat dan?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je hebt een baan om de aarde. Als die in een cirkelvorm is dan is de hoogte boven het aardopppervlak altijd gelijk. Maar de meeste objecten hebben geen cirkelvormige baan maar een ellipsvormige baan. Dus op een moment is de hoogte boven het aardoppervlak meer dan op het andere moment en als je een omwenteling rond de aarde maakt lijk je dus te stijgen of te dalen

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fa/Animation_of_Orbital_eccentricity.gif/250px-Animation_of_Orbital_eccentricity.gif

• Jorizzz
Maasluip schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:45:
Je hebt een baan om de aarde. Als die in een cirkelvorm is dan is de hoogte boven het aardopppervlak altijd gelijk. Maar de meeste objecten hebben geen cirkelvormige baan maar een ellipsvormige baan. Dus op een moment is de hoogte boven het aardoppervlak meer dan op het andere moment en als je een omwenteling rond de aarde maakt lijk je dus te stijgen of te dalen

[Afbeelding]
Check. Ik zie bij die tracker nu 165 x 326 km x 41.5 deg staan. Dat is dus een ellips met minimaal 165 en maximaal 326 km afstand?

Edit: inderdaad, ik zie hem net steeds langzamer afdalen tot 165.33 km hoogte en nu gaat hij weer omhoog. Dacht ik in al mijn onwetendheid toch iets sensationeels te zien zeg :D

[ Voor 10% gewijzigd door Jorizzz op 04-05-2021 14:01 ]

• yorkick
  • Laatst online: 14:06
Jorizzz schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:49:
[...]

Check. Ik zie bij die tracker nu 165 x 326 km x 41.5 deg staan. Dat is dus een ellips met minimaal 165 en maximaal 326 km afstand?
Klopt, dat zijn je hoogste (apoapsis) en laagste (periapsis).
Wil je dus kijken of de orbit van een object veranderd, kijk je dus niet naar de huidige hoogte, maar naar de hoogte van die 2 punten. Als je kijkt naar de eerdere link met live-data van de booster, dan zie je onderaan een tabel met (volgens mij) data van de apoapsis punten. Die zie je dus over de dagen heen steeds lager worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xiRrVAT2eZflV7JFRhWyTK9xnH0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x5ehzMh39jmQM3AdrTFqG90f.png?f=user_large

kimi

• Jorizzz
Ja die tabel bevat dat die daarop lijkt inderdaad. Grappig om te zien dat, nu het laagste punt voorbij is, er ook een nieuwe afmeting gegeven wordt: 163 x 310. Dat past inderdaad bij de voorspelling van een aantal dagen.

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:03
3raser schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:10:

Is het misgegaan bij het in de juiste baan brengen van deze raket die voor een gecontroleerde vernietiging in de atmosfeer zou zorgen, of is dit Chinese fuck-it cultuur en doen ze waar ze zelf zin in hebben?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Osiris
  • Niet online
Volgens mij hebben ze gewoonweg niet de moeite genomen om hun stage te de-orbitten..

We hebben 't ook over een volk die 't niet boeit als wat boosters met enorm giftige brandstoffen gewoon gedropt worden op dorpjes van hun eigen bevolking enzo hè :X 1x raden hoe erg ze 't vinden dat 20+ ton ruimtepuin zeer waarschijnlijk niet eens in eigen land terecht komt, maar óf in zee óf op een compleet ander land.

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-01 02:52
Volgens iemand* op twitter is de raket zo ontworpen

* Jonathan McDowell, Astronomer at (but not speaking for, duh) the Center for Astrophysics.

• yorkick
coelho schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:22:
[...]

Is het misgegaan bij het in de juiste baan brengen van deze raket die voor een gecontroleerde vernietiging in de atmosfeer zou zorgen, of is dit Chinese fuck-it cultuur en doen ze waar ze zelf zin in hebben?
Het heeft te maken met het ontwerp (dus in die zin cultuur ja). Longmarch 5 is in eerste instantie ontworpen met een 2nd stage. De CZ-5b configuratie heeft alleen de boosters + core stage. Dit is voor China de enige optie om een module in LEO te lanceren, maar dat betekend dus automatisch dat je core stage zich ook in LEO bevindt (onbestuurbaar). Naar mijn weten kunnen de motoren (YF-77) van de core stage niet meerdere keren starten.

@Osiris Eens, alleen het ligt dus wel iets complexer. China is wel bezig met "schone" brandstoffen en nieuwe ontwerpen waardoor bovenstaande hopelijk niet te vaak meer voorkomt.
Internationaal is ook echt wel veel kritiek, het hoeft maar een keer goed mis te gaan.

kimi

• yorkick
@Vihaio Grappig dat je zijn tweets citeert, ik heb namelijk de meeste info nog in mijn hoofd door deze vodcast van NSF. Gaat met name over de "vervuiling" van Starlink en andere satelliet-groepen / objecten.
Leuke luister(kijk) tip als je dit interessant vindt:
YouTube: NSF Live: Starlink, space debris tracking, and more with special gue...

kimi

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

SN15 scrubbed

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:39

Sebazzz

3dp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JsxRF-gL3psMQUyA71TZ1pZl2lQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/otKK9wAFdREgP4UV2hbh429d.png?f=fotoalbum_large

Nou, dat is nog eens inparkeren 8) Prachtige 9e vlucht!

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Helaas buiten niets gezien..... :(

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Dat Chinese puin kan nog wel eens op zuid Europa vallen :(
https://orbit.ing-now.com/satellite/48275/2021-035b/cz-5b/
Puin van een vorige week gelanceerde Chinese raket kan komende zondag mogelijk neerstorten in Europa. Volgens experts van het ruimteafvalbureau van het Europese Ruimteagentschap ESA liggen delen van Spanje, Italië en Griekenland in het risicogebied dat is vastgesteld tussen 41 graden noorderbreedte en 41 graden zuiderbreedte. De eventuele resten kunnen ook in de oceaan plonzen.
bron
Laat staan alle andere zooi die ze in de dampkring laten verbranden.

Wear Sunscreen!

• Osiris
  • Niet online
De kans op het niet raken van Europa is alleen wel stukken groter ;)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

yorkick schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:37:
[...]

Naar mijn weten kunnen de motoren (YF-77) van de core stage niet meerdere keren starten.
Maar je kunt toch wel een of twee extra motoren ergens monteren die net dat duwtje kunnen geven om gecontroleerd weer terug te komen? Dat hoeven natuurlijk geen 700 kN motoren te zijn.

• D-dark
Maasluip schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:27:
[...]

Maar je kunt toch wel een of twee extra motoren ergens monteren die net dat duwtje kunnen geven om gecontroleerd weer terug te komen? Dat hoeven natuurlijk geen 700 kN motoren te zijn.
En dat is weer extra gewicht, brandstof en complexiteit die je toevoegt.
Zie daar het dilemma

Enige methode waarin je dit regelt is via de VN een verplichting voor het gecontroleerd opruimen van je troep en sancties als het niet gebeurd.

• Osiris
  • Niet online
D-dark schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:39:
[...]

Enige methode waarin je dit regelt is via de VN een verplichting voor het gecontroleerd opruimen van je troep en sancties als het niet gebeurd.
Je bedoelt die tandloze hond genaamd de VN? Waarbij het geen enkel probleem is wanneer landen resoluties doodleuk naast zich neerleggen? En die VN waar China permanent lid is in de veiligheidsraad en daarmee veto-recht heeft?

Kortom: nope, de VN gaat hier ons niet bij helpen, tenzij China daar vrijwillig aan mee wil doen.

• mcDavid
Maasluip schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:27:
[...]

Mwah, het is een apparaat van 20 ton he. Je moet wel een beetje je best doen om dat te de-orbiten. En het is direct ook de laatste trap dus iedere kilo gaat ten koste van een kilo payload.

• D-dark
Osiris schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:42:
[...]

Je bedoelt die tandloze hond genaamd de VN? Waarbij het geen enkel probleem is wanneer landen resoluties doodleuk naast zich neerleggen? En die VN waar China permanent lid is in de veiligheidsraad en daarmee veto-recht heeft?

Kortom: nope, de VN gaat hier ons niet bij helpen, tenzij China daar vrijwillig aan mee wil doen.
De VN is redelijk tandeloos.
Maar een paar belangrijke leden zoals de VS, Rusland en Europa gecombineerd moeten toch wel tot een aanvulling op het ruimtevaart verdrag komen waar iedereen zich aan gaat houden.

Het wordt gewoon te druk in de ruimte en veel meer vluchten dan vroeger waardoor een Chinese raket die op een europees dorp crashed nou niet echt goed voor de relaties is.

• mcDavid
sja, we weten allemaal hoe China de prioriteiten tussen het ruimtevaartprogramma en mensenlevens verdeelt... Onpopulair bij het westen waren ze toch al. Verder valt er weinig aan te doen, en China weet dat. Dus ze gaan hun gang. Ja we kunnen een onderzeeër met anti-ICBM wapens sturen en 'm tijdens de lancering al neerhalen... Maar of dat de betrekkingen zou verbeteren valt te betwijfelen. :7

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
mcDavid schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 23:30:
sja, we weten allemaal hoe China de prioriteiten tussen het ruimtevaartprogramma en mensenlevens verdeelt... Onpopulair bij het westen waren ze toch al. Verder valt er weinig aan te doen, en China weet dat. Dus ze gaan hun gang. Ja we kunnen een onderzeeër met anti-ICBM wapens sturen en 'm tijdens de lancering al neerhalen... Maar of dat de betrekkingen zou verbeteren valt te betwijfelen. :7
Och, China weet toch wel dat we dat kunnen. En als we daarmee het door hen gecreëerde probleem oplossen zonder een succesvolle lancering te dwarsbomen (m.a.w. pas uit de lucht schieten als de payload afgeleverd is), dan denk ik dat ze er niet eens een echt probleem mee hebben.

• Osiris
  • Niet online
Parody schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 07:35:
[...]

m.a.w. pas uit de lucht schieten als de payload afgeleverd is
Enig idee hoeveel ruimtepuin en problemen dát op gaat leveren? :?

Uit de lucht schieten is simpelweg geen optie op dat moment. Immers, als het object in orbit is, dan krijg je een gigantische bende troep na het kapotschieten óók in orbit met veel brokstukken door de geleverde energie een hogere orbit waar het problemen gaat opleveren. En als het object wat je kaduuk wil schieten überhaupt niet in orbit is, dan heeft het in zijn geheel geen zin om er op te schieten, want dan komt het toch al naar beneden _O-

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Osiris schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:03:
[...]

Enig idee hoeveel ruimtepuin en problemen dát op gaat leveren? :?

Uit de lucht schieten is simpelweg geen optie op dat moment. Immers, als het object in orbit is, dan krijg je een gigantische bende troep na het kapotschieten óók in orbit met veel brokstukken door de geleverde energie een hogere orbit waar het problemen gaat opleveren. En als het object wat je kaduuk wil schieten überhaupt niet in orbit is, dan heeft het in zijn geheel geen zin om er op te schieten, want dan komt het toch al naar beneden _O-
Wel met je eens, hoor. De enige hoop die je dan hebt is dat je kleinere brokstukken overhoudt die gemakkelijker verbranden. Dat zou je makkelijker kunnen bereiken met een goed gemikte self-destruct. Is dat niet het geval, dan maak je het inderdaad alleen maar erger.

• mcDavid
Parody schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 07:35:
[...]

Och, China weet toch wel dat we dat kunnen. En als we daarmee het door hen gecreëerde probleem oplossen zonder een succesvolle lancering te dwarsbomen (m.a.w. pas uit de lucht schieten als de payload afgeleverd is), dan denk ik dat ze er niet eens een echt probleem mee hebben.
Dan heb je niet helemaal begrepen waar het om gaat. Deze raket heeft (net als de space-shuttle) een core stage die helemaal naar orbit gaat. Er is geen manier om die "onschadelijk" te maken zonder de lancering te dwarsbomen én zonder een kessler reactie te veroorzaken.

• Osiris
  • Niet online
Parody schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:02:
[...]

Wel met je eens, hoor. De enige hoop die je dan hebt is dat je kleinere brokstukken overhoudt die gemakkelijker verbranden. Dat zou je makkelijker kunnen bereiken met een goed gemikte self-destruct. Is dat niet het geval, dan maak je het inderdaad alleen maar erger.
Een "self destruct"? Nee, gewoonweg nee. Dat impliceert weer explosies en dat soort zaken wat simpelweg kleine rotzooi de verkeerde kant op blaast. (Lees: in een hogere baan en daarmee langere levensduur in orbit.)

Als het zo simpel was, dan hadden ze niet de moeite genomen om zaken als de-orbit burns uit te voeren, wat gezien de brandstof-requirements en raketmotor-capabilities een stuk lastiger is dan een bom eraan te knopen.

We hebben het hier letterlijk over rocket science hè. Het verbaast me soms hoe makkelijk sommige mensen hier denken over $random_brainfart i.c.m. een complex probleem 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Osiris op 05-05-2021 10:34 ]

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:22

3raser

⚜️ Premium member

Osiris schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:34:
We hebben het hier letterlijk over rocket science hè. Het verbaast me soms hoe makkelijk sommige mensen hier denken over $random_brainfart i.c.m. een complex probleem 8)7
Het zit waarschijnlijk in onze natuur om in oplossingen te denken. Zelfs als we totaal geen verstand van het onderwerp hebben. Je kunt het iemand niet kwalijk nemen om het te proberen toch?

• GeekK
  • Laatst online: 26-01 18:27

GeekK

Rag Mama Rag

NASA/JPL: Curiosity Mars Rover's View Atop 'Mont Mercou' (360 View)
NASA’s Curiosity Mars rover took this 360-degree panorama while atop “Mont Mercou,” a rock formation that offered a view into Gale Crater below. The panorama is stitched together from 132 individual images taken on April 15, 2021, the 3,090th Martian day, or sol, of the mission. The panorama has been white-balanced so that the colors of the rock materials resemble how they would appear under daytime lighting conditions on Earth. Images of the sky and rover hardware were not included in this terrain mosaic.

Opera topic op GoT | Vivaldi topic op GoT | Vivaldi Tips

Pagina: 1 ... 143 ... 204 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.