Verwijderd

Paling1 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:29:
Vanmiddag om 17:15 trouwens een launch van New Shepard:
[Twitter]
Waarschijnlijk de laatste testvlucht voordat ze met passagiers gaan vliegen.
Voorlopig staat deze launch op hold. Zie hun website voor een status overzicht:
https://www.blueorigin.com/

Edit: De stream gaat over 15 minuten live zo te zien

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2021 16:39 ]

• Grim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-01-2024
Flipking94 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:03:
@Grim was eerder sarcastisch, maargoed, je onderbouwing is wel sterk! :+

Titanium is inderdaad ongelofelijk sterk en bovendien ook uiterst licht. Enige nadeel is de prijs, maargoed. Een miljoentje min of meer gaat het nu ook weer niet maken in zulke projecten.
Ik denk dat het je bedoeling was om @Paling1 te taggen. Ik heb niets te maken met de grid fins discussie O-)

Steam: Grim

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Verwijderd schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:25:
[...]

Voorlopig staat deze launch op hold. Zie hun website voor een status overzicht:
https://www.blueorigin.com/

Voor als het ooit start.

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Grim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-01-2024
T-12 minuten
En alweer 5 minuten hold (and counting)

[ Voor 6% gewijzigd door Grim op 14-04-2021 18:04 ]

Steam: Grim

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:21
T -10:45 en al 38:44 on hold

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:42

franssie

Save the albatross

Sterkte en good speed - ding doet het omhoog prima, nu naar beneden.

edit en dat ging ook prima.

[ Voor 18% gewijzigd door franssie op 14-04-2021 18:58 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-01 02:52
Die Patrick is niet de meest spraakzame commentator :+

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@franssie
Naar beneden werkt altijd.... :P

• franssie
  • Laatst online: 01:42

franssie

Save the albatross

@Paling1 Je kent het grapje toch "everything that goes up, must come down ... except the landing gear" :+ :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Vihaio schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:01:
Die Patrick is niet de meest spraakzame commentator :+
Gelukkig maar. Ik vond die vrouwelijke commentator alles helder en duidelijk uitleggen zonder te veel poespas. Kunnen ze bij NASA en SpaceX nog wat van leren.

Ook mooi resultaat voor Blue Origin. Ben benieuwd naar de eerste bemande vlucht. Ondanks dat ze 'slechts' over de Karman lijn gaan, is dit toch wel een genot om naar te kijken.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-01 21:08
Paling1 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:22:
Alleen is de Boeing vlucht een stuk indrukwekkender dan het 'hopje' dat New Shepard gaat maken...
Jaja, dit is kinderspeelgoed, dat weten we nou wel :P
Ik blijf het bijzonder vinden dat hier een markt voor is...
Ik niet hoor. Volgens mij is dit eenzelfde soort markt als voor dure Bugatti's. Mensen die heel veel geld uit te geven hebben om een foto op hun insta te plaatsen waarop ze in de ruimte zweven - maar ook weer niet zoveel om een stoel op een crew dragon te kopen. Nieuwbakken cryptomiljonairs, kampioen pokerspelers, erfgenamen van oud geld, etc., volgens mij echt klanten genoeg. Maar dan moeten ze wel gaan beginnen met passagiers vliegen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Gifje met bewegende beelden van de test met Ingenuity: _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=45676.0;attach=2026215;image

Het schijnt dat de fout gevonden is en dat ze nu een aanpassing in de software voor de heli testen voordat ze hem uploaden naar Mars.
Ze hopen volgende week te kunnen vliegen.🚁

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

In het kader van de gave plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://spacenews.com/wp-content/uploads/2021/04/MEV2-dock2-190x253.jpg
Een satelliet van Northrop Grumman is succesvol vastgekoppeld aan een Intelsat. Daarmee kan de Intelsat die eigenlijk bijna was afgeschreven de komende 5 jaar weer verder. Een satelliet heeft brandstof nodig om o.a. zijn antennes goed gericht te houden. Die Intelsats vliegen in een geostationaire baan om de aarde. ±36.000 km hoog! Na verloop van tijd raakt die brandstof op en worden deze satellieten in een hogere 'parkeer'baan gezet om andere satellieten niet tot last te zijn. De MEV's nemen die manoeuvreer taak tijdelijk over, zodat de satellieten langer mee kunnen. Deze MEV-2 gaat over 5 jaar weer op weg naar een andere satelliet.
De MEV is zelf ook niet bepaald een klein ding:
Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/cms.ipressroom.com/295/files/20205/5efa5c472cfac22e8cb983a9_Northrop+Grummans+Second+Mission+Extension+Vehicle+and+Galaxy+30+Satellite+Begin+Launch+Preparations+in+French+Guiana/Northrop+Grummans+Second+Mission+Extension+Vehicle+and+Galaxy+30+Satellite+Begin+Launch+Preparations+in+French+Guiana_2c493c1b-30a7-44a4-a030-0507913287e8-prv.jpg

Dit was overigens de 2e keer dat dit lukte.
De vorige keer werd vlak voor het koppelen o.a deze ontzettend vette foto gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2020/02/3_e07102b5-2800-4718-94c0-2c4262f16bdc-prv.jpg

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:29
Waarschijnlijk volgende week weer een test van SpaceX:

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Paling1 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:32:
Deze MEV-2 gaat over 5 jaar weer op weg naar een andere satelliet.
Huh, maar wat maakt dan dat 'ie over 5 jaar "klaar" is met z'n huidige missie? Want v.z.i.w. wordt de lifetime over 't algemeen inderdaad bepaald door de on-board propellants voor station keeping. Is dan nu al bepaald dat over 5 jaar de Intelsat volledig afgeschreven wordt, ook al is 'ie éigenlijk verder nog wel prima?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Ik vermoed eerder dat de operator gewoon voor 5 jaar betaald heeft. Zien ze tegen die tijd wel of de klant zijn contract wil verlengen, of dat die sat tegen die tijd toch wel afgeschreven is en ze op zoek moeten naar een nieuwe klant.

Bedenk je wel dat de satelliet van intelsat al behoorlijk oud is en eigenlijk al afgeschreven was als zijn brandstof al op is. Ware het niet dat ze van deze unieke sleepboot gebruik konden maken.

• Osiris
  • Niet online
True :)

Vind 't ook altijd nog wel grappig dat als een booster van de initiële raket die de satelliet de lucht in heeft gekregen "overperformed" heeft (i.e., een baan aan de hoge kant van het streven), een satelliet soms jaren langer mee kan gaan :o

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Osiris
Er is inderdaad een contract afgesloten voor 5 jaar zoals @mcDavid al zei.
Voor Intelsat is het voordeel nu dat ze langer met deze satelliet kunnen werken. Dat kan ook zijn als backup voor hun totale netwerk van satellieten.
Hier een linkje met meer info:
https://spacenews.com/mev...-live-intelsat-satellite/

Op een gegeven moment is zo'n Intelsat zodanig verouderd dat het niet meer zinvol is om mee te blijven werken. Maar een lancering van zo'n grote satelliet naar GEO is behoorlijk prijzig. Dus als je dat over een paar jaar meer kan uitsmeren is dat al gauw lonend lijkt me. En die MEV kan daarna weer jarenlang naar een andere satelliet.

• D-dark
Paling1 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:28:
@Osiris
Er is inderdaad een contract afgesloten voor 5 jaar zoals @mcDavid al zei.
Voor Intelsat is het voordeel nu dat ze langer met deze satelliet kunnen werken. Dat kan ook zijn als backup voor hun totale netwerk van satellieten.
Hier een linkje met meer info:
https://spacenews.com/mev...-live-intelsat-satellite/

Op een gegeven moment is zo'n Intelsat zodanig verouderd dat het niet meer zinvol is om mee te blijven werken. Maar een lancering van zo'n grote satelliet naar GEO is behoorlijk prijzig. Dus als je dat over een paar jaar meer kan uitsmeren is dat al gauw lonend lijkt me. En die MEV kan daarna weer jarenlang naar een andere satelliet.
Zeker een interessante ontwikkeling.
Een satelliet op dit moment is een combinatie van zonnepanelen, instrumenten, batterijen en brandstof tanks.

Met deze extender kan je een satelliet welke verder technisch nog goed in orde is maar qua brandstof aan het einde is nog wat langer gebruiken. Dat is goedkoper dan een nieuwe lanceren.

In de toekomst kan je dan denken aan extra tankmogelijkheden ook al levert dat extra gewicht op.
Denk aan een MEP welke meerdere satellieten afgaat.

Dat verklaart de 5 jaar waar men zich nu op richt. Daarna is weer nieuwe brandstof nodig maar kan de rest al zo versleten zijn dat de satelliet het niet nog eens 5 jaar uit houd.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-01 01:25

Felyrion

goodgoan!

Niet echt ontopic, maar toch...
Nieuw bordje bij SpaceX, ik moest toch even grinniken :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsa1_wYERQUOPvY2s8R7jpsQQrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vQSDBwXEBcXRcqdZAxe42R5n.png?f=fotoalbum_large

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01 13:44
Felyrion schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:00:
Niet echt ontopic, maar toch...
Nieuw bordje bij SpaceX, ik moest toch even grinniken :P

[Afbeelding]
Het blijven nerds :)

Mijn favo nerd humor van nasa is nog steeds deze het mount punt van de space shuttle op de 747
https://space.stackexchan...-the-shuttle-carrie/23023

[ Voor 12% gewijzigd door SnowDude op 15-04-2021 23:33 ]

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:38

mphilipp

Romanes eunt domus

D-dark schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:46:
[...]
In de toekomst kan je dan denken aan extra tankmogelijkheden ook al levert dat extra gewicht op.
Denk aan een MEP welke meerdere satellieten afgaat.
Inderdaad. Er is nooit rekening gehouden met dergelijke mogelijkheden, want te duur enzo. Maar als je tegenwoordig met bv SpaceX voor een fractie van de prijs omhoog kunt, zou het misschien wel haalbaar worden om een soort Shell satelliet te maken die andere bijtankt. Het is 'simpelweg' een kwestie van een tankopening maken met een mooi docking target er naast zodat de Shell autonoom kan docken en bijtanken.

Geen idee van de kosten, maar het klinkt op zich wel als een business model. Een hele nieuwe satelliet kost ook niet niets, dus bijtanken is mogelijk miljoenen waard.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

D-dark schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:46:
[...]
Dat verklaart de 5 jaar waar men zich nu op richt. Daarna is weer nieuwe brandstof nodig maar kan de rest al zo versleten zijn dat de satelliet het niet nog eens 5 jaar uit houd.
Er is dan voor zover ik begrijp geen nieuwe brandstof nodig. De MEV heeft waarschijnlijk een behoorlijke hoeveelheid mee. De 5 jaar is gewoon een contract met Intelsat. Die hebben waarschijnlijk gepland dat ze de (dan inmiddels verder verouderde) satelliet niet meer nodig hebben. De MEV gaat dan naar een andere satelliet om aan te koppelen.
mphilipp schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 07:43:
[...]

Inderdaad. Er is nooit rekening gehouden met dergelijke mogelijkheden, want te duur enzo. Maar als je tegenwoordig met bv SpaceX voor een fractie van de prijs omhoog kunt, zou het misschien wel haalbaar worden om een soort Shell satelliet te maken die andere bijtankt. Het is 'simpelweg' een kwestie van een tankopening maken met een mooi docking target er naast zodat de Shell autonoom kan docken en bijtanken.

Geen idee van de kosten, maar het klinkt op zich wel als een business model. Een hele nieuwe satelliet kost ook niet niets, dus bijtanken is mogelijk miljoenen waard.
Inmiddels zijn er wel allerlei werkgroepen bezig om een soort standaard te ontwerpen zodat het aankoppelen van dit soort satellieten makkelijker en beter kan.
Nu prikt de MEV zich eigenlijk vast in de uitlaat van de satelliet en is er verder geen communicatie tussen MEV en satelliet. Foto:
Afbeeldingslocatie: https://spacenews.com/wp-content/uploads/2020/02/5-879x485.png

Ik begreep dat er op dit moment een ruime 400 operationele satellieten in GEO vliegen. Dus er is zeker markt voor lijkt het. Maar de opkomst van de satelliet netwerken in LEO zal daar nog wel invloed op hebben.
Ik denk overigens dat bijtanken van satellieten wel een hoop meer problemen met zich mee zou brengen dan een MEV aankoppelen en als 'spacetug' laten werken.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Paling1 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:46:
[...]
Ik begreep dat er op dit moment een ruime 400 operationele satellieten in GEO vliegen. Dus er is zeker markt voor lijkt het. Maar de opkomst van de satelliet netwerken in LEO zal daar nog wel invloed op hebben.
Ik denk overigens dat bijtanken van satellieten wel een hoop meer problemen met zich mee zou brengen dan een MEV aankoppelen en als 'spacetug' laten werken.
Het zal zeker niet zo makkelijk zijn als een auto bijtanken. Je zou eigenlijk een soort platform in orbit moeten hebben waar vandaan een soort drones vertrekken om satellieten bij te tanken. Misschien kun je dan meer klanten bedienen, want er zijn erg veel banen waar satellieten zich bevinden, van GEO tot LEO...da's best een verschil. Je vliegt denk ik niet zomaar even van een een geostationaire omloop naar leo. Maar dat zou zo'n platform met branfstoftanks dus misschien wel weer haalbaar maken. Iets voor SpaceX? Die vliegen toch erg goedkoop? Maar ik zie niet eens 25% van de problemen die daarbij komen kijken, dus misschien is het wel volslagen idioot... :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@mphilipp
Het is natuurlijk niet alleen de hoogte die veranderd. Ook de baanhoek (inclination) kan heel anders zijn. De inclination veranderen kost dacht ik veel brandstof.

Even voor de grap uitgerekend wat ongeveer het verschil is tussen LEO en GEO als gebied waar zo'n MEV in zou kunnen opereren:
Straal aarde = ±6371km, GEO = 36.000km hoogte, LEO = 250km hoogte.
Dan is er voor GEO: 4*pi*(6371+36000)² = ±22,5 miljard km² oppervlakte
en voor LEO: 4*pi*(6371+250)² = ±550 miljoen km² oppervlakte.
Nog best een boel verschil dus. :9
Met 400 satellieten in GEO dus bij wijze van spreken ±56 miljoen km² oppervlakte per satelliet. Da's wel net iets groter dan mijn achtertuin... 8)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Paling1 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:22:
@mphilipp
Met 400 satellieten in GEO dus bij wijze van spreken ±56 miljoen km² oppervlakte per satelliet. Da's wel net iets groter dan mijn achtertuin... 8)
Klopt. Maar je hoeft niet de hele tijd gas te geven om ergens te komen. En je zou op enig moment een kleine vloot van die 'bijtank drones' kunnen hebben bij dat platform. Als je de tijd neemt om bij je klanten te komen, moet dat haalbaar zijn. En je kunt natuurlijk ook een beetje orbital mechanics toepassen en een fast track uitrekenen, zoals ze bij Soyuz -> ISS doen.
Zeg ik als complete orbital mechanics leek... 8)

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@mphilipp
Uit te rekenen op de achterkant van een bierviltje... Anders telt het niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Paling1 op 16-04-2021 09:35 ]

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-01 10:33

TrekDr0p

QR niet scannen

https://www.easyzoom.com/...e5dc2447f9f9a051df21b33fb

leuk plaatje van SN15, waar alles voor is wat je aan de buitenkant ziet zitten van de Raket.
Ook mooi om ze eens te zien goed in te zoomen en goede kwaliteit.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Komende donderdag gaat er weer wat astronauten naar het ISS met een Falcon 9.
Gisteren was er een Flight Readiness Review, en alle lichten staan nu op groen.
During testing, teams found a difference in loaded LOX versus what readouts showed. Has likely always been the case without adverse effect, but needs to be studied.

"Propellant level in the tank was about three to four inches different than what we had anticipated it would be."
Nog wel een klein probleempje met LoX bij de Falcon, maar dat gaan ze nog fixen...

En lanceerdatum voor StarLiner is nog steeds niet bekend... :X

De Dragon capsule is dezelfde capsule die de eerste keer met mensen vloog. Ze hebben in de tussentijd wel een aantal dingen aangepast en vervangen.
Mooi artikel.

Een aantal dingen zijn sterker gemaakt zodat er meer marge is met het weer qua landing en abort scenario's.
Ook zijn er in het systeem van de SuperDraco's een aantal aanpassingen gedaan zodat er meer brandstof mee kan en er ook daarom wat meer marge gecreëerd is voor tijdens een eventuele abort tijdens de lancering.
De Falcon 9 die ze gebruiken is dezelfde die de vorige crew omhoog geschoten heeft.
Dus een hergebruikte Dragon op een nieuwe 2nd stage op een hergebruikte Falcon 9!

[ Voor 26% gewijzigd door Paling1 op 16-04-2021 11:17 ]

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:30
Paling1 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:06:
Komende donderdag gaat er weer wat astronauten naar het ISS met een Falcon 9.

[...]
Dus een hergebruikte Dragon op een nieuwe 2nd stage op een hergebruikte Falcon 9!
Dus gewoon âuwe meuk. ;)

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@__R__
Zelfs een paar van de astronauten worden hergebruikt..

• yorkick
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-01 14:06
Net, vlak voor het einde van de persconferentie op KSC is aangekondigd dat NASA nieuws heeft omtrent HLS (Human Landing System, Artemis programma) en dit later vandaag gaat bekend maken.
Er zijn nu geruchten dat SpaceX als enige het "bod" heeft gewonnen. Dit is erg ongebruikelijk, maar later vandaag dus het echte nieuws. Als het goed is om 22:00.

Edit;
Voor de duidelijkheid, er waren nog 3 in de race:
- Blue Origin, samenwerking met Northrop Grumman (3 stage Lander, ULA + New Glenn)
- Dynetics, samenwerking met Sierra Nevada Corp (Lander + ULA launcher)
- SpaceX (Starship Lunar)

[ Voor 24% gewijzigd door yorkick op 16-04-2021 20:13 ]

kimi

• D-dark
mphilipp schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:56:
[...]

Het zal zeker niet zo makkelijk zijn als een auto bijtanken. Je zou eigenlijk een soort platform in orbit moeten hebben waar vandaan een soort drones vertrekken om satellieten bij te tanken. Misschien kun je dan meer klanten bedienen, want er zijn erg veel banen waar satellieten zich bevinden, van GEO tot LEO...da's best een verschil. Je vliegt denk ik niet zomaar even van een een geostationaire omloop naar leo. Maar dat zou zo'n platform met branfstoftanks dus misschien wel weer haalbaar maken. Iets voor SpaceX? Die vliegen toch erg goedkoop? Maar ik zie niet eens 25% van de problemen die daarbij komen kijken, dus misschien is het wel volslagen idioot... :+
Hmm, je zou kunnen zeggen dat dat platform al in ontwikkeling is.
Voor mars en langere missies was toch het idee dat een Starship de andere aftopt?

Meest gemakkelijk is een paar platformen met brandstof in verschillende banen brengen zodat de Shell drones zo min mogelijk koerscorrecties hoeven uittevoeren om te dokken.
Eens in de zoveel tijd een Starship aftoppen welke dokt en de brandstofvoorraad aanvult.

• yorkick
NASA heeft SpaceX gekozen voor HLS Artemis.
Bijzondere keuze, naar mijn mening niet heel positief.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iyz4ZGBtQPXGiPowrk8WU-Qmo1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TRUvYvYBGLzep88jV1YDSuN6.png?f=fotoalbum_large

kimi

• Osiris
  • Niet online
@yorkick Hoezo niet heel positief?

• yorkick
Ik vind Lunar Starship een heel tof concept, maar ik denk dat zelfs buiten het Artemis programma (NASA) om, SpaceX deze wel gaat ontwikkelen. Zo niet, is Starship uiteindelijk opzich ook genoeg om naar de Maan te gaan.

Als de NASA had gekozen voor een ander programma hadden we 2 opties om te slagen, als het ware.
Daarnaast is het vrij ongebruikelijk dat zo vroeg in de ontwikkeling al wordt gekozen voor slechts 1 missieconcept.

kimi

• D-dark
yorkick schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 22:24:
[...]

Ik vind Lunar Starship een heel tof concept, maar ik denk dat zelfs buiten het Artemis programma (NASA) om, SpaceX deze wel gaat ontwikkelen. Zo niet, is Starship uiteindelijk opzich ook genoeg om naar de Maan te gaan.

Als de NASA had gekozen voor een ander programma hadden we 2 opties om te slagen, als het ware.
Daarnaast is het vrij ongebruikelijk dat zo vroeg in de ontwikkeling al wordt gekozen voor slechts 1 missieconcept.
Gedeeltelijk ook pragmatisme
Falcon Heavy is al gecontracteerd voor de bevoorradingsmissies van de Lunar Gateway.

Van de andere contractanten is het nog wachten op een raket die uberhaupt ruimtevaarders naar het ISS kan brengen.

Kijken we naar de zware raketten die geschikt zijn voor maanmissies dan hebben we efficiënt gezien alleen het SLS welke alleen kosteneffectief is vanwege hergebruik shuttle motoren en andere raketten welke niet herbruikbaar zijn.

Dus Ja, andere opties zijn mogelijk maar ga je kijken naar de langere termijn van een ecosysteem dat meerdere missies naar de maan kan volbrengen dan vrees ik dat Space-X nu voor ligt.

Betekend niet dat ze er permanent uitliggen. Er gaat gegarandeerd nog wat gelobby volgen en extra budget voor vrijkomen. Maar dat verwacht ik pas volgend jaar.

• RocketKoen
  • Laatst online: 16-01 09:24
yorkick schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 22:24:
[...]

spacex had met 2,9 miljard met afstand het laagste bod.
Nasa heeft geen keus. Je mag bij een aanbesteding niet voor een duurder alternatief kiezen.

had bezos maar minder belastinggeld moeten vragen voor zijn maanraket.

TheS4ndm4n#1919

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Het is wel opmerkelijk om Starschip in te zetten om slechts een handvol mensen op te maan te zetten.

Alsof je een bus gebruik om 5 mensen te vervoeren 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSfkg4ELtB9Qy6baUiLZA4e1OBE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Gcc6BPBt0jFAJYrrteOYGJQE.jpg?f=user_large

March of the Eagles

• RocketKoen
XWB schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 23:40:
Het is wel opmerkelijk om Starschip in te zetten om slechts een handvol mensen op te maan te zetten.

[Afbeelding]
Gewoon eerste klas vliegen. Iedereen z'n eigen suite aan boord. En een rooftop restaurant.

TheS4ndm4n#1919

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01 20:53

[Afbeelding]
Maar als je het ziet als een camper in plaats van een bus is het ineens een stuk logischer.

Kijkend naar de beschikbare ruimte zou ik liever in een Starship zitten dan een van de andere alternatieven.
Starship is aan Amerikaanse class A motorhome, de rest een Volkswagen California. :P

[ Voor 13% gewijzigd door MewBie op 17-04-2021 00:43 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

D-dark schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 22:33:
[...]
Kijken we naar de zware raketten die geschikt zijn voor maanmissies dan hebben we efficiënt gezien alleen het SLS welke alleen kosteneffectief is vanwege hergebruik shuttle motoren en andere raketten welke niet herbruikbaar zijn.
Ja, maar die zijn momenteel nog net voorbij hun green run, iets wat ik ook niet begrijp. Ik weet dat ze al een heleboel spul hebben gebouwd voor SLS, maar dat het goedkoper zou zijn om SSME te hergebruiken is volgens mij volslagen onzin. In de tussentijd is SpaceX al zowat klaar met de ontwikkeling van de Raptor. En die is volgens mij van scratch ontworpen (vanaf 2009). Hij is nog niet helemaal klaar blijkbaar, maar het zit er volgens mij erg dicht tegenaan. Ik had van SLS wel iets meer verwacht als je zoveel onderdelen recycled, ook al moet je best nog eea aanpassen. Ik begrijp niet goed wat het probleem bij SLS momenteel nou is.

En, belangrijker nog, is SLS nu niet overbodig geworden nu ze SpaceX hebben gekozen voor de maanlander? Starship gaat straks toch niet op een SLS geplakt worden?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Als het goedkoper is, maakt het toch niet uit?

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
mphilipp schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 01:04:
[...]

En, belangrijker nog, is SLS nu niet overbodig geworden nu ze SpaceX hebben gekozen voor de maanlander? Starship gaat straks toch niet op een SLS geplakt worden?
De maanlander komt aan de Lunar Gateway te hangen en pendelt dus alleen tussen het station en het maanoppervlak. SLS wordt dan gebruikt om de Orion capsule vanaf de aarde naar de gateway te lanceren.

March of the Eagles

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

XWB schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 01:10:
[...]

De maanlander komt aan de Lunar Gateway te hangen en pendelt dus alleen tussen het station en het maanoppervlak. SLS wordt dan gebruikt om de Orion capsule vanaf de aarde naar de gateway te lanceren.
En het voordeel van het SpaceX voorstel is dat elke keer dat er gependeld wordt niet 1 stage op de maan blijft staan.
+ een paar ton extra Cargo kan pendelen?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45

[Afbeelding]
Alsof je met een zodiac de oceaan oversteekt om vervolgens over te stappen op een cruiseschip voor het laatste stukje naar de wal :+
Verder is dit plaatje misschien wel het antwoord op waar toch in hemelsnaam dat misterieuze hexagonale bouwwerk voor is.

Jammer dat er geen 2e competitor is, maar ja als het verschil zo groot is en je zo weinig funding krijgt... Denk niet dat ze überhaupt een keus hadden.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
XWB schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 01:10:
[...]

Hoe hoog komt die Lunar Gateway te hangen, eigenlijk?
Edit: Vanaf de maan dus :P

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 17-04-2021 08:10 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

anandus schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 08:10:
[...]

Hoe hoog komt die Lunar Gateway te hangen, eigenlijk?
Edit: Vanaf de maan dus :P
Variabele hoogte, die kwam in een soort van elliptische baan te hangen dacht ik.

PSN

• pagani
  • Niet online
RocketKoen schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 23:33:
[...]
Nasa heeft geen keus. Je mag bij een aanbesteding niet voor een duurder alternatief kiezen.

had bezos maar minder belastinggeld moeten vragen voor zijn maanraket.
Je mag prima kiezen voor een veel duurder alternatief bij een aanbesteding als er een afdoende verschil zit in kwaliteit /realiteit. Maar dat is hier niet het geval, eerder het omgekeerde .

• RocketKoen
[...]

Ja, maar die zijn momenteel nog net voorbij hun green run, iets wat ik ook niet begrijp. Ik weet dat ze al een heleboel spul hebben gebouwd voor SLS, maar dat het goedkoper zou zijn om SSME te hergebruiken is volgens mij volslagen onzin. In de tussentijd is SpaceX al zowat klaar met de ontwikkeling van de Raptor. En die is volgens mij van scratch ontworpen (vanaf 2009). Hij is nog niet helemaal klaar blijkbaar, maar het zit er volgens mij erg dicht tegenaan. Ik had van SLS wel iets meer verwacht als je zoveel onderdelen recycled, ook al moet je best nog eea aanpassen. Ik begrijp niet goed wat het probleem bij SLS momenteel nou is.

het probleem van de SLS is politiek. Het space shuttle programma gebruikte veel verschillende leveranciers uit allemaal verschillende staten. Dit deden ze zodat de senatoren uit die staten ieder jaar voor het nasa budget stemmen. Toen de spaceshuttle stopte eisten die senatoren dat nasa bij de leveranciers in hun staat bleef kopen. Zo is SLS ontstaan.

Daarnaast zijn die contracten "cost plus". Nasa betaalt alle kosten plus een vast percentage marge. Het is dus in het belang van de leveranciers dat het project zo lang mogelijk duurt en zover mogelijk over budget gaat.

Spacex dankt zijn bestaan ook aan nasa. Maar die contracten komen uit aanbestedingen, waar de goedkoopste aanbieder het voor een vaste prijs moet maken. Daarom streeft spacex naar goedkopere oplossingen en snelle innovatie.

TheS4ndm4n#1919

• JvS
  • Laatst online: 22:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het is niet goed als straks alleen SpaceX overblijft en het daarom weer juist extreem duur wordt. Maar wat er nu gebeurt is goed. SpaceX laat zien dat het allemaal veel efficienter kan en schudt hopelijk de andere aanbieders wakker.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

RocketKoen schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 23:33:
[...]
Dat is niet helemaal waar. Ze kijken niet puur naar het allerlaagste bod. Er is ook gekeken naar hoe het bedrijf in elkaar zit, en hoe waarschijnlijk het is dat ze iets produceren dat het doel kan halen. Als ik had meegedaan voor $1mld had ik het echt niet geworden.
Ik las een opmerking van Scott Manley die zei dat het congres de kraan zover had dicht gedraaid dat geen een het kon worden. SpaceX heeft daarop zijn prijs overeenkomstig aangepast zodat ze binnen het budget pasten. Maar dan nog was het ook een kwestie van haalbaarheid. Aanbestedingen gaan in het algemeen over iets meer dan alleen de prijs.

• RocketKoen
mphilipp schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 10:32:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Ze kijken niet puur naar het allerlaagste bod. Er is ook gekeken naar hoe het bedrijf in elkaar zit, en hoe waarschijnlijk het is dat ze iets produceren dat het doel kan halen. Als ik had meegedaan voor $1mld had ik het echt niet geworden.
Ik las een opmerking van Scott Manley die zei dat het congres de kraan zover had dicht gedraaid dat geen een het kon worden. SpaceX heeft daarop zijn prijs overeenkomstig aangepast zodat ze binnen het budget pasten. Maar dan nog was het ook een kwestie van haalbaarheid. Aanbestedingen gaan in het algemeen over iets meer dan alleen de prijs.
de haalbaarheid is in een vorige ronde beoordeeld. Daarom waren er nog maar 3 over. Boeing viel bijvoorbeeld af omdat hun voorstel technisch onhaalbaar was.

Het plan was om er 2 te financieren. Maar daar had nasa inderdaad geen budget voor.
Spacex heeft de prijs niet aangepast, maar nasa mag in termijnen betalen. Dit is misschien ook de reden dat spacex deze week bekend maakten dat ze bij de laatste investeringsronde $450m extra hebben opgehaald.

TheS4ndm4n#1919

• D-dark
[...]

De Lunar gateway is een goed idee. Zie het als een kleine luchthaven die in de tijd kan uitgroeien tot een ruimteschepen scheepswerf. Van daar af stap je over in een lander die ontwikkeld is met de zwaartekracht van de maan in gedachte. Die constructie is de taak van SLS. En voor SLS hadden ze toevallig nog wat shuttle motoren over welke anders maar stof aan het happen waren. Dat is oude school Nasa die voor bewezen techniek gaat.

En hoe stom het ook klinkt. Er valt een businesscase te maken om een paar Starships die alleen geschikt zijn voor maanlandingen en niet voor landingen op de aarde op SLS te plakken en naar de Lunar gateway te vervoeren. Dan is een lichtere constructie en geen hitteschilden mogelijk wat weer brandstof en gewicht scheelt.

Doe je een 2e missie met alleen brandstof om ze aldaar bijtevullen en je komt al een heel eind

Qua reis wordt het dan met Starship of Falcon heavy module naar de Lunar gateway reizen en daar overstappen op de lander. Na afloop terug naar de gateway en retour aarde.

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-01 02:52
Maandagmiddag gaat de Mars-helikopter hopelijk vliegen

[ Voor 46% gewijzigd door Vihaio op 17-04-2021 21:15 ]

• D-dark
Voor de liefhebbers hierbij de link naar de rationale waarom Space X het heeft gewonnen

https://www.nasa.gov/site...ction-statement-final.pdf

Space X -> Risicovol qua complexiteit van handelingen maar grote potentie
Blue Origin -> Ook grote potentie, contract niet helemaal conform eisen maar grote risico's door zeer late ingratie
Dynetics, Veel techniek die nog in de kleuterfase is, te zwaar, onrealistisch tijdpad

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Om kwart over 12 ? gaat deze stream live:

Dan horen we of Ingenuity succesvol gevlogen heeft.

Iets handigere link: (Live om 12:15)

NU LIVE!!!!

[ Voor 35% gewijzigd door Paling1 op 19-04-2021 12:16 ]

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Paling1 schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:57:
Om kwart over 12 ? gaat deze stream live:
[Twitter]
Dan horen we of Ingenuity succesvol gevlogen heeft.

Iets handigere link: (Live om 12:15)
[YouTube: First Flight of the Ingenuity Mars Helicopter: Live from Mission Control]
NU LIVE!!!!
Bizarre blijft dat hij al omgevallen gecrasht of geland is as we speak.. dus de Martians hebben al om ons kunnen lachen of een buiging kunnen maken :+

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-01 11:35
N.B. De (zelfde) stream van PBS NewsHour heeft een beter geluid en loopt ongeveer 10 seconden voor op de NASA-stream.

[ Voor 6% gewijzigd door torp op 19-04-2021 12:49 ]

• Webgnome
  • Laatst online: 21:32
Zullen er ook beelden van worden gemaakt (van de vlucht) door de Mars Jeep Preseverance?

[ Voor 9% gewijzigd door Webgnome op 19-04-2021 12:55 ]

Strava | AP | IP | AW

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

*O* *O* *O*
YESSSSSSSSSS!!!!!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbWNSMxc4SooOh80apLOoYXlzYs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U1FJ1FQZDuCP0itPT0uQzG5v.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 126% gewijzigd door Paling1 op 19-04-2021 12:52 ]

• GeekK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03:15

GeekK

Rag Mama Rag

Gelukt! Geweldig!

Opera topic op GoT | Vivaldi topic op GoT | Vivaldi Tips

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Nice vet dat we dit allemaal zo live kunnen meemaken :)

• Webgnome
Het is ze gelukt volgens de sensoren.. en beeld :)

[ Voor 16% gewijzigd door Webgnome op 19-04-2021 12:53 ]

Strava | AP | IP | AW

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Webgnome schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:53:
Het is ze gelukt volgens de sensoren !
Nu nog beeld van de rover :*)

March of the Eagles

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rMa9PbA2FMDfHsedYyhbBuH_jI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7qSzK6SgxATt60aLugS8N7HX.png?f=fotoalbum_large
Schaduw.

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:34
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rIk8IRvt.png

O+

Edit: @Paling1 was sneller :+

[ Voor 52% gewijzigd door Melkunie op 19-04-2021 12:56 ]

• Webgnome
XWB schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:53:
[...]

Nu nog beeld van de rover :*)
Mooi beeld vanuit de helicopter zelf en de rover. Alleen die vragen ' Is this shadow?' .. joh echt?

Strava | AP | IP | AW

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:11
de beelden vanuit de rover zijn wel gaaf om te zien zeg!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kh-9r5eKln42bswYyxmC2PnS4NM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G82j6ITdysJornboFsHjWXuJ.png?f=user_large

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

breaking: SpaceX begint productie SpaceCopters :+

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 19:29
Webgnome schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:54:
[...]

Mooi beeld vanuit de helicopter zelf en de rover. Alleen die vragen ' Is this shadow?' .. joh echt?
Ja dat is camera aan de onderkant gericht op de bodem. Dat is schaduw... ook op Mars is zonneschijn ;-)

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• loekf2
Het was dus 3m omhoog, hooveren en weer naar beneden.

Ontzettend gaaf idee om dit proberen.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

loekf2 schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:58:
[...]

En te bedenken dat ze daar straks mee grotten in willen vliegen en op terrein komen waar de marsrover niet kan komen _/-\o_

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

loekf2 schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:58:
[...]

Dit was alleen om te bewijzen dat het mogelijk is om een helicopter op een andere planeet te laten vliegen.
Nu ze dit weten gaan ze de komende 30 dagen meer en ingewikkelder vluchten maken.

• torp
rik86 schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:55:
de beelden vanuit de rover zijn wel gaaf om te zien zeg!
Maarrr... als we de schaduw zien van een vliegende helicopter waarom zijn de rotorbladen dan zo goed zichtbaar, ze draaien toch enorm snel??? >:)

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

torp schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:09:
[...]

Maarrr... als we de schaduw zien van een vliegende helicopter waarom zijn de rotorbladen dan zo goed zichtbaar, ze draaien toch enorm snel??? >:)
Snelle sluitertijd?

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:32
[...]

Ik denk dat ze in de studio vergeten zijn om de rotorbladen te laten draaien toen ze hem aan een touwtje ophingen en de grond lieten filmen :9

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
2400rpm, dat is 40 keer per seconde. Dus een sluitertijd vanaf 1/40 zet de bladen al stil denk ik dan.

• torp
mphilipp schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:16:
2400rpm, dat is 40 keer per seconde. Dus een sluitertijd vanaf 1/40 zet de bladen al stil denk ik dan.
Dank je, je was me net voor. Dit is een gangbare sluitertijd voor zo'n camera?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mphilipp schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:16:
[...]

Met 1/40 als sluitertijd zie je ze dan een compleet rondje maken in 1 foto toch?

PSN

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

torp schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:18:
[...]
Dank je, je was me net voor. Dit is een gangbaree sluitertijd voor zo'n camera?
Geen idee. Ik ken de omstandigheden op Mars niet :+
Maar ze hebben volgens mij niet zoveel bewolking en een minder dichte atmosfeer, dus dan krijg je al gauw dat je met nóg snellere sluitertijden werkt. Je kunt zomaar op 1/125 of 1/250 uitkomen, maar het hangt ook af van het diafragma en welke iso waarde zijn gebruiken (of liever: hoe gevoelig de optische sensor is).

• torp
Want die keek naar PBS. :*)

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Er zitten 2 camera's op Ingenuity.
De foto van zijn eigen schaduw is gemaakt met de zwart/wit navigatie camera.
Er is ook een kleurencamera aan boord. Die is gericht op de horizon.
Qua specs verwacht ik niet iets heel bijzonders. Voor zover ik weet hebben ze de boel expres heel simpel gehouden met hardware vergelijkbaar met een mobiele telefoon. Ook de accu is een standaard ding van Sony.
WIKI
The helicopter uses a Qualcomm Snapdragon 801 processor with a Linux operating system.[39] Among other functions, this processor controls the visual navigation algorithm via a velocity estimate derived from features tracked with a black-and-white downward-facing navigation camera or horizon-facing terrain camera.[22] The Qualcomm processor is connected to two flight-control microcontroller units (MCUs) to perform the necessary flight-control functions.[22] It also carries an IMU and a Garmin LIDAR Lite v3 laser altimeter.[39] Communications with the rover are through a radio link using low-power Zigbee communication protocols, implemented via 900 MHz SiFlex 02 chipsets mounted in both the rover and helicopter.[22] The communication system is designed to relay data at 250 kbit/s over distances of up to 1,000 m (3,300 ft).
https://www.therobotrepor...ief-engineer-bob-balaram/
Balaram: So, there are two sorts of images. One is the helicopter itself and the other one is the rover. So let me talk to the helicopter side first. We have two cameras. One camera is a black and white framing camera, which is used by the helicopter onboard navigation system to see how much lateral motion it’s achieving. So basically it compares successive images many, many times a second, and looking at the offset in each image to the previous one, it knows how much it has moved. This, when combined with the onboard inertial measurement unit and the LIDAR altimeter that we have on the helicopter, lets us know how much we moved and where we have moved. And it’s all part of the flight control and guidance system. There is another camera, which is very comparable to the camera you have on your cell phone. It’s a 13 megapixel Sony camera, color camera, and that is looking off more towards the horizon.

[ Voor 29% gewijzigd door Paling1 op 19-04-2021 13:32 ]

• torp
So basically it compares successive images many, many times a second
Gelukkig, dan hoef ik me daarover geen zorgen te maken.

• max3D
  • Niet online
Zonlicht op Mars:
geen atmosfeer dus 590W/m2 netto.
Vergelijkbaar met de lichtopbrengst op een heldere dag (=25% atmosfeer verlies) op 15 Maart in Nederland.

Smartphone kwaliteit camera, laten we zeggen 2.8 lichtsterkte lens
Sensor: 1:1.8, f4.0, scherp van 2 meter tot oneindig
Iso: zal afhangen van de computecapaciteiten, maar 6400 moet haalbaar zijn.

Welke sluitersnelheid haal je hierbij? Mij lijkt dat je die rotor wel scherpt krijgt bij 40/s als je 1/1000 kan gebruiken en dat lijkt me haalbaar. Iemand een idee van de relatie tussen EV en W/m2 irradiance?

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Iemand heeft een gifje van een vliegende Ingenuity samengesteld van de lowres foto's die tot nu toe binnen zijn...
Edit linkje geprobeerd te achterhalen.
[Video: https://video.twimg.com/tweet_video/EzVvDYkUYAkolJG.mp4]

[ Voor 23% gewijzigd door Paling1 op 19-04-2021 16:29 ]

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EzH2NukXAAIRvIW?format=jpg&name=900x900

Blue Origin laat meteen zijn BlueMoon uit elkaar halen na het mislopen van de Lunar missie :+

From big balls to no balls :+

• loekf2
High(er) res video van de drone op Mars:

• loekf2
TrekDr0p schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:38:
[Twitter]
[Afbeelding]

Blue Origin laat meteen zijn BlueMoon uit elkaar halen na het mislopen van de Lunar missie :+

From big balls to no balls :+
En nu voor z'n Starlink-like oplossing moet Bezos shoppen bij ULA:

https://arstechnica.com/s...h-on-blue-origin-rockets/

Beetje sneu, als New Glenn maar vertraagd en vertraagd.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Nog even terugkomend op de hardware van Ingenuity:
In de livestream was er een grafiek met de hoogte te zien waarop Ingenuity vloog.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EzVNu1XUUAAZI-W?format=jpg&name=large

Dit is dus blijkbaar de gebruikte hoogtemeter van slechts $130,-:

Het wordt bijna tijd dat ze de bowbeschrijving online zetten. Dan kan ik er thuis ook eentje in elkaar zetten... :9

Het lijkt me ook grappig als ze op de verkoop pagina even een foto toevoegen van een mogelijke toepassing.... 8) Of een gebruikersreview...

[ Voor 11% gewijzigd door Paling1 op 20-04-2021 09:03 ]

• loekf2
Weeet niet of dit artikel al eens gepost was:

https://spectrum.ieee.org...ver-fly-autonomously-mars

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@loekf2
Leuk artikel!
Goed om te lezen dat ze de boel expres simpel gehouden hebben omdat Ingenuity alleen bedoeld is om te bewijzen dat vliegen op Mars mogelijk is.
Ik ben overigens wel benieuwd of een eventuele opvolger een peperduur 'over engineered' ding gaat worden.
Niet negatief bedoeld, maar als er bewezen is dat het met relatief goedkope hardware kan...
Of natuurlijk een hele zwerm goedkope microheli's mee op een volgende missie. Als er dan eens eentje kapot gaat...

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-01 21:08
Dit is geinig gemaakt:

Vliegen vanaf 09:20

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:34
Grappig detail dat, doordat ze gewoon off-the-shelf componenten gebruiken, de helicopter meer rekenkracht heeft dan de rover :P
There are some avionics components that are very tough and radiation resistant, but much of the technology is commercial grade. The processor board that we used, for instance, is a Snapdragon 801, which is manufactured by Qualcomm. It’s essentially a cell phone class processor, and the board is very small. But ironically, because it’s relatively modern technology, it’s vastly more powerful than the processors that are flying on the rover. We actually have a couple of orders of magnitude more computing power than the rover does, because we need it.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

phYzar schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:37:
[...]

Grappig detail dat, doordat ze gewoon off-the-shelf componenten gebruiken, de helicopter meer rekenkracht heeft dan de rover :P

[...]
Zeker grappig, maar ook een voorbode voor een volgende Mars-helicopter.
Ze zeggen nu al dat ze zoveel rekenkracht nodig hebben om de boel te kunnen laten vliegen. Op dit moment is dat nog niet helemaal autonoom. Er wordt hier op aarde een route bedacht en die wordt uiteindelijk door Ingenuity gevlogen. Echt helemaal autonoom routes en afwijkingen daarop bepalen gebeurt nog niet.
Een volgende heli heeft dus nog meer van de beschikbare rekenkracht nodig om dat ook te kunnen gaan doen.
Daarmee is het volgens mij uit te sluiten dat daar de speciale radiation proof CPU's voor gaan worden gebruikt die wel in de Rover gebruikt worden.
Ik ben benieuwd of en welke gevolgen dat gaat hebben voor de levensduur van een volgende mars-heli.

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Paling1 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:36:
[...]

Zeker grappig, maar ook een voorbode voor een volgende Mars-helicopter.
Ze zeggen nu al dat ze zoveel rekenkracht nodig hebben om de boel te kunnen laten vliegen. Op dit moment is dat nog niet helemaal autonoom. Er wordt hier op aarde een route bedacht en die wordt uiteindelijk door Ingenuity gevlogen. Echt helemaal autonoom routes en afwijkingen daarop bepalen gebeurt nog niet.
Een volgende heli heeft dus nog meer van de beschikbare rekenkracht nodig om dat ook te kunnen gaan doen.
Daarmee is het volgens mij uit te sluiten dat daar de speciale radiation proof CPU's voor gaan worden gebruikt die wel in de Rover gebruikt worden.
Ik ben benieuwd of en welke gevolgen dat gaat hebben voor de levensduur van een volgende mars-heli.
Met wat redundantie en shielding kom je een eind, vermoed ik. Als je storage hardened is, in combinatie met een simpele hardened CPU die alleen voor watchdog, testing en updates gebruikt wordt maak je de boel best flexibel. Als er dan een (deel van) een CPU sneuvelt kun je er altijd nog software op zetten die de kapotte hardware omzeilt. Doen we al jaaaren, o.a. bij de Voyagers.

• loekf2
Parody schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:42:
[...]

Met wat redundantie en shielding kom je een eind, vermoed ik. Als je storage hardened is, in combinatie met een simpele hardened CPU die alleen voor watchdog, testing en updates gebruikt wordt maak je de boel best flexibel. Als er dan een (deel van) een CPU sneuvelt kun je er altijd nog software op zetten die de kapotte hardware omzeilt. Doen we al jaaaren, o.a. bij de Voyagers.
Ik snap alleen niet waarom ze hardnekkig vasthouden aan die ratiation hardened PowerPC (Wikipedia: RAD750) blijven gebruiken als je met shielding ook een eind komt, vooral als je de ruimte hebt. Wil je een keer een stap maken naar bv. een autonome rover kun je niet 20 jaar oude hardware blijven gebruiken.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Parody
Probleem is alleen dat die hardened CPU's niet snel genoeg zijn voor een autonoom vliegende helikopter
loekf2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:41:
[...]

Ik snap alleen niet waarom ze hardnekkig vasthouden aan die ratiation hardened PowerPC (Wikipedia: RAD750) blijven gebruiken als je met shielding ook een eind komt, vooral als je de ruimte hebt. Wil je een keer een stap maken naar bv. een autonome rover kun je niet 20 jaar oude hardware blijven gebruiken.
In een kleine helikopter is die ruimte er niet. Dus daar zullen ze sowieso concessies moeten doen.

En voor de Rover. Die kost zo gruwelijk veel dat ze echt geen enkel risico willen lopen en alleen technieken gebruiken die zich al meerdere keren bewezen hebben.
Het is niet voor niets dat Perseverance en het EDL-systeem (Entry, Descent & Landing) zoveel gelijkenissen heeft met zijn voorgangers.

Ik heb laatst een artikel gelezen over Rad hardened processors. Ik weet alleen niet meer waar... :( (ik denk dat het dit artikel was)
Het ging o.a. over de problemen waar ze tegenaan lopen met de steeds kleinere transistors op de huidige processors. Dat geeft sneller problemen met radiation.
Ook de vraag waarom Nasa (of iemand anders) niet gewoon zelf processors gaan bakken kwam aan de orde.
Maar daar zat natuurlijk ook een kostenplaatje aan vast.
Hier in ieder geval iets meer info:
https://www.reddit.com/r/...tion_hardened_processors/

[ Voor 8% gewijzigd door Paling1 op 21-04-2021 12:13 ]

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Paling1 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:10:
@Parody
Probleem is alleen dat die hardened CPU's niet snel genoeg zijn voor een autonoom vliegende helikopter

[...]
Klopt, vandaar het voorstel om een hardened management CPU (een CPU op een paar MHz is al ruim voldoende) met alleen de voor management noodzakelijke dingen te combineren met niet-hardened multi-core voor het "echte" werk. Mochten er onderdelen van de niet-hardened multi-core uitvallen, dan kun je daar eventueel nog softwarematig omheen werken.

Maar draaiden nano-satellieten niet ook op vrij standaard telefoonhardware? Ik weet de bron helaas niet meer, maar ik begreep dat de uitval nog relatief meeviel. En Mars is verder van de zon af, dus ik gok een beetje dat de omstandigheden in LEO (weliswaar met magnetisch veld) niet heel veel slechter zijn dan op Mars (zonder magnetisch veld).
Pagina: 1 ... 141 ... 204 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.