• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Mja, eerst zien dan geloven. Die website is een combinatie van marketing- en investeerders-gelul. Zodra het praktisch wordt komen ze gauw met
With over 1,000 patent claims, the technology is highly proprietary, and exactly how it works cannot be disclosed.
Voorlopig zijn het dromers op geldjacht.

//Edit

En Nasa wordt er ook niet zo vrolijk van:

https://www.telecomtv.com...equatorial-regions-40501/
The SpaceMobile satellites are unusually large for LEO systems, they weigh more than a tonne each and are up to 10 times bigger than the norm because they are, essentially, cell towers in space. They are fitted with 900 square metres phased-array antennas and moving the satellites around will be complex in the extreme. NASA says, "For the completed constellation of 243 satellites, one can expect 1,500 mitigation actions per year and perhaps 15,000 planning activities. This would equate to four manoeuvres and 40 active planning activities on any given day."
The constellation will orbit at a height of 720 kilometres but the company is keeping schtum about whose and which rockets will be used to loft the satellites into space, and the satellites are big. So big in fact that a couple of months ago the US space agency NASA, having looked at SpaceMobile's plans, complained the "extremely large satellites when in orbit will engender an unacceptably high risk of a catastrophic debris-producing collision."

The altitude and orbits of the SpaceMobile satellites are uncomfortably close to the "A-Train" line of 10 earth-science monitoring satellites operated by NASA, the US Geological Survey and scientific bodies in both France and Japan. A NASA statement says. "Historical experience with the A-Train constellation has shown that this particular region of space tends to produce a large number of conjunctions between space objects". In other words, a series of accidents waiting to happen and a massive threat that will need to be completely mitigated if the new constellation is ever to fulfil its undoubted potential. Expect serious regulatory oversight.

[ Voor 75% gewijzigd door phYzar op 02-04-2021 11:47 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:38

remco_k

een cassettebandje was genoeg

phYzar schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:26:
Eensch.
offtopic:
Never mind. Dat was te snel geoordeeld.

[ Voor 16% gewijzigd door remco_k op 02-04-2021 15:24 ]

Alles kan stuk.

• th4k1ck3r
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-10-2025
phYzar schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:26:

Sorry to say, maar dat ben ik niet eens met je. Lees je eerst in voordat je dit soort dingen gaat zeggen.

1. CEO zit er met vele miljoenen van zijn eigen geld in. Vreemd om ze dan 'dromers op geldjacht' te noemen.
2. Grote partijen hebben meegedaan aan de funding rounds. Als je zelf geen research wilt doen dan kun je er wel op vertrouwen dat Vodafone Group, Rakuten, American Towers, AT&T, ..., dat voor je gedaan hebben. Als het 'dromers op geldjacht' waren, dan hadden deze grote partijen nooit geïnvesteerd.
3. Dat het technische aspect voor ons nog niet duidelijk is betekent niet dat het 'dromers op geldjacht' zijn. Dat maak je er zelf van.

Met dit soort berichten heb ik nu al spijt dat ik hier überhaupt over begonnen ben. Ik had verwacht dat het niveau van Tweakers iets hoger was dan dit. Heb ook geen zin meer inhoudelijk te gaan reageren op alle voorgaande berichten. Het lijkt alsof jullie de 1e google results erbij hebben genomen, dat kopiëren en hier plakken. Dan laat maar :)

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-01 11:50
th4k1ck3r schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:42:
[...]

Sorry to say, maar dat ben ik niet eens met je. Lees je eerst in voordat je dit soort dingen gaat zeggen.

1. CEO zit er met vele miljoenen van zijn eigen geld in. Vreemd om ze dan 'dromers op geldjacht' te noemen.
2. Grote partijen hebben meegedaan aan de funding rounds. Als je zelf geen research wilt doen dan kun je er wel op vertrouwen dat Vodafone Group, Rakuten, American Towers, AT&T, ..., dat voor je gedaan hebben. Als het 'dromers op geldjacht' waren, dan hadden deze grote partijen nooit geïnvesteerd.
3. Dat het technische aspect voor ons nog niet duidelijk is betekent niet dat het 'dromers op geldjacht' zijn. Dat maak je er zelf van.
Klinkt net zoals Nikola (waterstof auto's / vrachtwagens), en we weten allemaal hoe dat verhaal gaat aflopen.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003

mphilipp

Romanes eunt domus

D-dark schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:55:
[...]
Platteland VS, Canada, Australië, Europa om mee te beginnen.
Doe daar de rijkere secties van Rusland en Azië bij en als allerlaatst Afrika
Ik denk dat je Afrika niet moet onderschatten. Het is niet alleen kommer en kwel daar. Het is een continent dat veel groter is dan de kaart doet vermoeden (projectie issue). Zo'n starlink ding hoeft lang niet altijd voor 1 huis of persoon gebruikt te worden. De bandbreedte is meer dan genoeg om er een lokaal wifi punt van te maken in een wijk of dorpje. Als internet door de gebrekkige landlijnen niet haalbaar is, moet je het doen via de mobiele infrastructuur. En aangezien bijna iedereen (ook daar) een mobiel heeft, is dat goed te doen. Mobiele infra is handiger juist in die gebieden omdat kabels aanleggen naar afgelegen dorpjes niet haalbaar is.

En vergeet niet dat ze met sommige dingen zelfs voorlopen op ons. In bepaalde landen in Afrika wordt er al jaren met de mobiel betaald in het OV...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• phYzar
  • Nu online
th4k1ck3r schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:42:
[...]

Met dit soort berichten heb ik nu al spijt dat ik hier überhaupt over begonnen ben. Ik had verwacht dat het niveau van Tweakers iets hoger was dan dit. Heb ook geen zin meer inhoudelijk te gaan reageren op alle voorgaande berichten. Het lijkt alsof jullie de 1e google results erbij hebben genomen, dat kopiëren en hier plakken. Dan laat maar :)
Sorry, maar met "veel geld", "funding rounds", "grote partners" en "do your own research" zijn je posts dan ook typische cryptocoin-shill-achtige berichten. Als de website van de betreffende partij dan ook diezelfde vibe geeft ("technisch zijn we superieur, ook al hebben we nog niks, maar zijn beter dan de gevestigde orde, wacht maar tot onze main-net lanceert") dan gaat bij mij de achterdocht wel flink jeuken ja.

• th4k1ck3r
Goed, ieder zijn mening, ik had gehoopt een inhoudelijke discussie te starten. Achterdocht is niet inhoudelijk. Ik ga op zoek naar een ander forum.

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:23
JeroenH schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:39:
Kan ook zijn dat de advertentie misleidend is, dat men bedoelt dat 4G/5G-zendmasten op dit satellietnetwerk kan worden aangesloten.
Dat was ook mijn idee... Een zendmast met een uplink naar het satellietnetwerk. Icm voldoende zonnepanelen kun je die snel en onafhankelijk van andere infrastructuur plaatsen.

Echter, een van hun patenten spreekt over een "high throughput fractionated satellite (HTFS) system":
The functional capabilities of a conventional monolithic spacecraft are distributed across many small or very small satellites and a central command and relay satellite. The satellites are separated and fly in design formations that allow the creation of very large aperture or apertures in space. The aperture generally refers to the area of an antenna and relates to the ability of the antenna to receive and transmit signals. As the aperture increases, the effectiveness of the antenna in receiving, transmitting and directionality of signals also increases.
Oftewel een soort 'zendmast-satelliet' in hoge(re) baan, met daaronder een constellatie van kleine satellieten in LEO die dienen als zwevende antenne... Plaatje uit het patent zegt meer dan 1000 woorden :P

Afbeeldingslocatie: https://patentimages.storage.googleapis.com/0e/17/f0/7838a45c0f40c4/US20190238216A1-20190801-D00000.png

[ Voor 57% gewijzigd door Tom Paris op 02-04-2021 14:31 ]

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Tom Paris
Een concurrent, Lynk, is al wat verder met hetzelfde idee:
Over the past year, Lynk has conducted developmental testing involving three separate payloads hosted onboard different Cygnus cargo spacecraft, with the Lynk payload bolted onto the outside hatch of Cygnus prior to departure from the International Space Station. Cygnus provided power, control and telemetry monitoring information for the hosted payloads, enabling the company to quickly and rapidly verify Lynk’s space-based radio access network (RAN) technology without having to build and launch a dedicated satellite.

The 2G GSM proof of concept trial Lynk is showcasing took place on February 24, 2020 in the Falkland Islands, away from prying eyes and enabling the company to safely perform tests without potentially interfering with terrestrial cellular networks. Unmodified Android phones equipped with Lynk SIM cards were used, but there were no boosters from the satellite to the phones involved.
https://www.spaceitbridge...mobile-phone-on-earth.htm

• th4k1ck3r
Tom Paris schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:20:
[...]

Dat was ook mijn idee... Een zendmast met een uplink naar het satellietnetwerk. Icm voldoende zonnepanelen kun je die snel en onafhankelijk van andere infrastructuur plaatsen.

Echter, een van hun patenten spreekt over een "high throughput fractionated satellite (HTFS) system":

[...]

Oftewel een soort 'zendmast-satelliet' in hoge(re) baan, met daaronder een constellatie van kleine satellieten in LEO die dienen als zwevende antenne... Plaatje uit het patent zegt meer dan 1000 woorden :P

[Afbeelding]
Leuk om te zien dat je je wat meer verdiept hebt.
Ze willen inderdaad cubesats gebruiken die samen 1 grote relay vormen met aan de aard-kant de relay en de achterkant zonnepanelen. Deze produceren ze zelf middels hun dochterbedrijf Nanoavionics.
Ze hebben al een testsatelliet in orbit sinds 2019 (Blue Walker 1) in samenwerking met AT&T. Blue Walker 3 gaat in Q3-Q4 2021 gelanceerd worden.
De bedoeling is dus niet om van satelliet naar zendmast naar telefoon te gaan, maar om de satelliet te laten werken als een zendmast die hetzelfde werkt als een zendmast die tussen de 2 a 5km van het toestel staat. Hier een interessant rapport van ScotiaBank.
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/ajz6tc1ntho61.png?width=703&format=png&auto=webp&s=aaa8425b2405eb085967c6da3e4030eab5703020.

• Tom Paris
th4k1ck3r schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:57:
Hier een interessant rapport van ScotiaBank.
Dat ik wat minder snel te techniek afserveer wil niet zeggen dat ik niet sceptisch ben over het business-plan ;) SpaceMobile wordt nu overgenomen door een SPAC en krijgt daarmee een beursnotering. Dat kan ook een manier zijn voor de eerste investeerders om uit te stappen ten kosten van individuele beleggers. Met alle hype rondom space, techbedrijven, SPACs en de aandelenmarkt in geheel is het niveau 'opgeklopte lucht' m.i. nog steeds vrij hoog. Dat het technisch kan werken wil niet zeggen dat er marktpotentieel is...

• th4k1ck3r
Tom Paris schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:09:
[...]

SpaceMobile wordt nu overgenomen door een SPAC en krijgt daarmee een beursnotering. Dat kan ook een manier zijn voor de eerste investeerders om uit te stappen ten kosten van individuele beleggers.
Daar moeten ze dan minimaal 12 maanden mee wachten, aangezien dat de afgesproken lock-up periode is van de investeerders in AST voor beursgang. Maar minder over opgeklopte lucht, en meer over de techniek.
Tom Paris schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:09:
[...]
Dat het technisch kan werken wil niet zeggen dat er marktpotentieel is...
Hier zou ik over willen praten. Ik denk juist dat er een enorm marktpotentieel is. Minder in de ontwikkelde landen, vooral in de 2e en 3e wereld landen waar zendmasten te duur zijn om een heel land mee te dekken. Juist daar denk ik dat dit gaat aanslaan. Los van land, werkt dit ook op zee. Daar zijn sowieso geen zendmasten mogelijk dus zal het wel via de satelliet moeten. Waarom nog een dure satelliettelefoon meenemen als je hiermee ook dekking op je normale mobiele telefoon kunt krijgen?
Uiteraard duurt het nog lang voordat AST gaat bewijzen dat het allemaal werkt zoals ze het bedacht hebben. Q3/Q4 2021 de launch van Blue Walker 3 en pas in 2023 de launch van de eerste 20+ satellieten voor dekking rond de evenaar.

• Tom Paris
th4k1ck3r schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:40:
Hier zou ik over willen praten. Ik denk juist dat er een enorm marktpotentieel is. Minder in de ontwikkelde landen, vooral in de 2e en 3e wereld landen waar zendmasten te duur zijn om een heel land mee te dekken. Juist daar denk ik dat dit gaat aanslaan. Los van land, werkt dit ook op zee. Daar zijn sowieso geen zendmasten mogelijk dus zal het wel via de satelliet moeten. Waarom nog een dure satelliettelefoon meenemen als je hiermee ook dekking op je normale mobiele telefoon kunt krijgen?
Uiteraard duurt het nog lang voordat AST gaat bewijzen dat het allemaal werkt zoals ze het bedacht hebben. Q3/Q4 2021 de launch van Blue Walker 3 en pas in 2023 de launch van de eerste 20+ satellieten voor dekking rond de evenaar.
Omdat het aantal potentiële afnemers gewoon veel te klein is:
In 2019, 93% of the global population was covered by a mobile broadband signal. In Sub-Saharan Africa, 3G coverage expanded to 75% compared to 63% in 2017, while 4G doubled to nearly 50% compared to 2017.

Bron
Dus, je kunt max 25% van de bevolking in sub-Sahara Afrika bedienen tenzij je op prijs gaat concurreren met de bestaande netwerken. SpaceX rekent $99/maand voor een verbinding. SpaceMobile zal daar significant onder moeten duiken om die 25% aan zich te kunnen binden in een regio waar de GDP per capita rond de $4000 ligt. In de tussentijd blijven de netwerken hun dekking uitbreiden waardoor tussen nu en 2023 de markt nog verder krimpt.

• phYzar
  • Nu online
th4k1ck3r schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:57:
[...]

Leuk om te zien dat je je wat meer verdiept hebt.
Ze willen inderdaad cubesats gebruiken
https://arstechnica.com/s...-against-nasa-criticisms/
“We’re not a bunch of cowboys launching satellites,” said Abel Avellan, founder of AST & Science, in an interview. "This is a serious, well-funded project." [...]
Avellan said the "SpaceMobile" satellites do indeed have a very large cross-sectional area perpendicular to the ground, as this is the only way to deliver direct satellite-to-broadband signals. "There is no magic," he said. "If you want something to connect directly to a handset, it’s not going to be a CubeSat."
Leuk om te zien dat je je wat meer verdiept hebt ;)

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-01 15:06

Tourniquet

Hiya, fellas!

Wow!

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:30

Pierre

Van nature lui!

En er kan gevlogen worden op Mars Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLfV3J8XE0DjMI5w5t6R55--sGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fxJqDMuiVpA6NaSBSLTKUSpI.jpg?f=fotoalbum_large

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-01 11:35
Eindelijk. Hebben ze die foto expres bewaard tot Pasen?

Ik snap die website trouwens niet, het is allemaal zo oppervlakkig.
Ik mis een blog waar de laatste ontwikkelingen worden gemeld, zoals: vandaag zoveel meter gereden, helicopter neergezet, etcetera.

• torp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMFyeIwX-OMUPuDh-Ce3cZ9qy_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kOOcJ3A1O5cVCn6qLLYDRSgT.png?f=fotoalbum_large

• Tourniquet
  • Laatst online: 26-01 15:06

Tourniquet

Hiya, fellas!

Misschien leuk om te zien, de Crew Dragon aan het ISS wordt momenteel verplaatst naar een andere docking port:

On Monday, April 5 starting at 6 a.m. EDT, watch the first-ever port relocation for a U.S. commercial spacecraft! Four astronauts will undock their SpaceX Crew Dragon "Resilience" from the International Space Station's Harmony module forward port, and take a short ride to redock at Harmony's zenith, or space-facing port.

The autonomous relocation maneuver, taking about 45 minutes, will prepare for the arrival of NASA's SpaceX Crew-2 astronauts in late April, and the upcoming delivery of new solar arrays this summer. Astronauts Michael Hopkins, Victor Glover, and Shannon Walker of NASA and Soichi Noguchi of the Japan Aerospace Exploration Agency will be aboard the spacecraft.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-01 18:06

thijsco19

KTM 990 SMT

Als ik het goed begrijp zitten er 4 astronauten in die Crew Dragon eerst hebben 'undocked' en nu in CD zitten puur om CD in de gaten te houden? Aangezien CD het helemaal zelf doet? (autonomous relocation maneuver)

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:29
Elon's uitleg over de problemen bij de test van SN11

• ZeRoC00L
  • Niet online
thijsco19 schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:44:
Als ik het goed begrijp zitten er 4 astronauten in die Crew Dragon eerst hebben 'undocked' en nu in CD zitten puur om CD in de gaten te houden? Aangezien CD het helemaal zelf doet? (autonomous relocation maneuver)
Als noodgeval. Stel er gaat iets mis, dan zitten ze in ieder geval in hun vaartuig.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Beetje lullig om een leeg ruimteschip terug naar de Aarde te laten gaan met een vervolgens overcrowded ISS :P

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-01 18:06

thijsco19

KTM 990 SMT

@ZeRoC00L ,@Osiris
Ah, ja dat klinkt logisch. Het is natuurlijk het vaartuig waarmee er een aantal naar het ISS kwamen en ook weer mee terug naar aarde moeten. :D

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
BlackMonkey schreef op maandag 5 april 2021 @ 13:04:
Elon's uitleg over de problemen bij de test van SN11

[Twitter]
Kan ik hieruit opmaken dat er zondag a.s. een test met SN15 komt?

• Osiris
  • Niet online
Waaj schreef op maandag 5 april 2021 @ 13:51:
[...]

Nee:

https://grammarist.com/idiom/six-ways-from-sunday/

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
Mocht dat technisch werken met mobiele telefoons die je direct naar de satelliet laat verbinden. Dan kom je toch ook nog in de knel met wetgeving?
In Nederland zijn alle frequenties die jouw telefoon kan ontvangen namelijk verdeeld onder de telco's. Die hebben miljarden betaald voor de licentie. Ik neem aan dat de regeringen in Afrika dat niet gratis weg geven. En als je zonder licentie gaat storen op de frequenties waar iemand anders miljarden voor moest betalen, dan staat de deurwaarder voor de deur voordat de eerste klant een telefoontje kan plegen.

SpaceX, Iridium en Oneweb gebruiken niet voor niets frequenties waarvan is afgesproken dat ze gratis gebruikt mogen worden. Op basis van first-come-first-served principe.

TheS4ndm4n#1919

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Waaj schreef op maandag 5 april 2021 @ 13:51:
[...]

Nee, helaas :) “Six ways from Sunday” is een uitdrukking :)
The idiom six ways from Sunday means in every way possible, having done something completely, having addressed every alternative.
/edit: volgende keer verder scrollen :P

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 05-04-2021 18:59 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• th4k1ck3r
RocketKoen schreef op maandag 5 april 2021 @ 16:12:
Mocht dat technisch werken met mobiele telefoons die je direct naar de satelliet laat verbinden. Dan kom je toch ook nog in de knel met wetgeving?
In Nederland zijn alle frequenties die jouw telefoon kan ontvangen namelijk verdeeld onder de telco's. Die hebben miljarden betaald voor de licentie. Ik neem aan dat de regeringen in Afrika dat niet gratis weg geven. En als je zonder licentie gaat storen op de frequenties waar iemand anders miljarden voor moest betalen, dan staat de deurwaarder voor de deur voordat de eerste klant een telefoontje kan plegen.

SpaceX, Iridium en Oneweb gebruiken niet voor niets frequenties waarvan is afgesproken dat ze gratis gebruikt mogen worden. Op basis van first-come-first-served principe.
Ze hebben overeenkomsten met telco's (VF/AT&T/Rakuten) en gebruiken dan ook de frequenties van deze telco's in het land waar dat mogelijk is en de telco geen dekking biedt. Dit geldt dan voor het verkeer tussen mobiele telefoon en satelliet. Voor het verkeer tussen satelliet en grondstation gebruiken ze wel normale satelliet frequenties.

Met Blue Walker 1, een satelliet met een kleinere oppervlakte dan uiteindelijk de bedoeling is, hebben ze al bewezen dat de technologie werkt. Vanaf toen is partner Vodafone ingestapt en is het verder uitgewerkt naar wat nu Blue Walker 3 wordt, met een grotere oppervlakte. Deze BW3 is nog steeds kleiner dan wat er nu op de planning staat voor 2022/2023.
phYzar schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 19:59:

Leuk om te zien dat je je wat meer verdiept hebt ;)
Goed dat je me verbeterd. Ze werken met een gigantisch relay bestaande uit cells. Ze hebben het ook vaak over modulaire cells. Wellicht dat ik me hiermee vergiste. Of ik had hier geen actieve herinnering meer van ;)

• RocketKoen
  • Laatst online: 16-01 09:24
th4k1ck3r schreef op maandag 5 april 2021 @ 22:54:
[...]

Ze hebben overeenkomsten met telco's (VF/AT&T/Rakuten) en gebruiken dan ook de frequenties van deze telco's in het land waar dat mogelijk is en de telco geen dekking biedt. Dit geldt dan voor het verkeer tussen mobiele telefoon en satelliet. Voor het verkeer tussen satelliet en grondstation gebruiken ze wel normale satelliet frequenties.

Met Blue Walker 1, een satelliet met een kleinere oppervlakte dan uiteindelijk de bedoeling is, hebben ze al bewezen dat de technologie werkt. Vanaf toen is partner Vodafone ingestapt en is het verder uitgewerkt naar wat nu Blue Walker 3 wordt, met een grotere oppervlakte. Deze BW3 is nog steeds kleiner dan wat er nu op de planning staat voor 2022/2023.

[...]

Goed dat je me verbeterd. Ze werken met een gigantisch relay bestaande uit cells. Ze hebben het ook vaak over modulaire cells. Wellicht dat ik me hiermee vergiste. Of ik had hier geen actieve herinnering meer van ;)
Ze gaan dus eigenlijk niet als provider werken voor eindgebruikers, maar als backbone provider voor telco's.

Dat is een veel haalbaardere businesses case. Maar een veel minder aantrekkelijk verhaal voor retail beleggers. Net als Nikola met hun pick up trucks, terwijl ze eigenlijk vrachtwagens willen leasen. Vandaar het wantrouwen.

Om zo'n netwerk werkend te krijgen moet je al die satellieten bouwen en de ruimte in krijgen. De kans om failliet te gaan bij een kleine tegenslag is enorm.

TheS4ndm4n#1919

• th4k1ck3r
RocketKoen schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:16:
[...]
Ze gaan dus eigenlijk niet als provider werken voor eindgebruikers, maar als backbone provider voor telco's.

Dat is een veel haalbaardere businesses case. Maar een veel minder aantrekkelijk verhaal voor retail beleggers. Net als Nikola met hun pick up trucks, terwijl ze eigenlijk vrachtwagens willen leasen. Vandaar het wantrouwen.

Om zo'n netwerk werkend te krijgen moet je al die satellieten bouwen en de ruimte in krijgen. De kans om failliet te gaan bij een kleine tegenslag is enorm.
Helemaal eens, dat is een van de risico's van dit project. Ondanks dat Blue Walker 1 de technische haalbaarheid heeft aangetoond, kan er nog steeds iets mis gaan met Blue Walker 3 (de lancering, de deployment, de techniek), maar ook met de uiteindelijke 20+ satellieten van fase 1.
Nog een ander risico dat genoemd wordt, is dat ze aangeven dat er meerdere partijen zijn die hun satellieten kunnen lanceren. Ze noemen echter niet dat ze al launch rights hebben.

Dankzij de SPAC krijgen ze 200+ miljoen dollar, plus nog een PIPE investering van de bestaande aandeelhouders. Hiermee is de funding rond voor het maken en lanceren van de eerste 20+ satellieten voor coverage op/rond de evenaar. Met de omzet die ze hieruit behalen willen ze vervolgens gaan uitbreiden totdat ze wereldwijde coverage hebben. Zodra ze dat hebben willen ze het bestaande netwerk aan satellieten gaan uitbreiden zodat ze meer bandbreedte hebben.

Ondanks de risico's hoop ik dat dit project slaagt. Hoe vet zou het zijn als we straks bellen, smsen, internetten via de satelliet op de normale mobiele telefoon!

Nog een laatste wat ik wil aanstippen is dat ze aangeven niet afhankelijk te zijn van 5G. Ze kunnen softwarematig zowel 3G, 4G als 5G aanbieden. Of ze dat gaan doen ligt natuurlijk aan de afspraken die ze maken met de providers.

• phYzar
  • Nu online
RocketKoen schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:16:
[...]
al die satellieten bouwen en de ruimte in krijgen
Ben benieuwd hoe ze die Q3/Q4 2021 launch gaan halen. Heb even gezocht maar ik kan weinig vinden over wie die "Blue Walker 3" de ruimte in gaat slingeren.

List of spaceflight launches in January–June 2021:
Wikipedia: List of spaceflight launches in January–June 2021

List of spaceflight launches in July–December 2021
Wikipedia: List of spaceflight launches in July–December 2021

Zijn proof-of-concept broertje Blue Walker 1 is op 1 april 2019 omhoog gegaan.

https://nanoavionics.com/...established-successfully/
“M6P“ and “Blue Walker 1“ were launched from the India Space Research Organization’s Satish Dhawan Space Center on April 1 (03:57 UTC) with the PSLV-C45 launch vehicle, which rose to a 749-kilometer polar orbit and deployed the primary payload, the Indian government’s own EMISAT. Eighty-three minutes later, the PSLV-C45 began deploying the remaining 28 small satellites, including “M6P“ and “Blue Walker 1.” NanoAvionics’ mission operation control center established two-way communication with “M6P” on the 2nd of April 11 am UTC and with “Blue Walker 1” on 3rd of April 5 pm UTC. The telemetry data and information from NORAD indicates that both satellites were inserted into a lower orbit than it had been expected, due to currently unknown reasons which are under investigation. Delayed separation from the 4th stage of PSLV caused delays in the initial commissioning of “M6P” and “Blue Walker 1” and also slightly reducing the expected orbital lifetime of both satellites. Fortunately, the anomaly will not impact NanoAvionics customers’ missions or quality of communications.

• phYzar
  • Nu online
th4k1ck3r schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:16:
Dankzij de SPAC krijgen ze 200+ miljoen dollar, plus nog een PIPE investering van de bestaande aandeelhouders. Hiermee is de funding rond voor het maken en lanceren van de eerste 20+ satellieten voor coverage op/rond de evenaar.
Volgens mij kost het bij de goedkoopste (SpaceX) al gauw 50 miljoen per vlucht, dus voor ~200 miljoen 20 satellieten de ruimte in is wat optimistisch denk ik (met 1500kg/stuk zouden er misschien meerdere tegelijk kunnen).
Hoe vet zou het zijn als we straks bellen, smsen, internetten via de satelliet op de normale mobiele telefoon!
In Nederland weinig nuttig en alleen ten koste van extra lag, maar er zijn werelddelen waar het wel interessant kan zijn.
Nog een laatste wat ik wil aanstippen is dat ze aangeven niet afhankelijk te zijn van 5G. Ze kunnen softwarematig zowel 3G, 4G als 5G aanbieden. Of ze dat gaan doen ligt natuurlijk aan de afspraken die ze maken met de providers.
De techniek (3/4/5G) maakt niet zoveel uit, ze kunnen allemaal op dezelfde frequenties werken (en doen dat in NL ook). De hogere frequenties die 5G eventueel ook kan gebruiken worden nog niet door alle telefoons ondersteund en hebben ook een flink kleiner bereik. Maar als een lokale provider 5G op een bepaalde frequentie aanbiedt en zij gaan "daaroverheen" met 4G op dezelfde frequentie dan zitten ze elkaar alsnog dwars.
Ondanks de risico's hoop ik dat dit project slaagt.
Ook om andere redenen dan je financieel belang?

Overigens is het argument van bestaande hardware natuurlijk niet heel krachtig, want op de echte blackspots qua bereik zullen de mensen nou niet bepaald dure smartphones op de plank hebben liggen al wachtend op bereik (of alternatieven hebben die op dit moment al bruikbaar zijn).

• th4k1ck3r
phYzar schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:38:
Volgens mij kost het bij de goedkoopste (SpaceX) al gauw 50 miljoen per vlucht, dus voor ~200 miljoen 20 satellieten de ruimte in is wat optimistisch denk ik (met 1500kg/stuk zouden er misschien meerdere tegelijk kunnen).
Allemaal valide vragen waar nog geen antwoord op is.
In Nederland weinig nuttig en alleen ten koste van extra lag, maar er zijn werelddelen waar het wel interessant kan zijn.
Inderdaad, maar ook in NL zijn er plekken zonder bereik. Ze geven aan dat dit ook werkt op de zee, in een vliegtuig, ...
De techniek (3/4/5G) maakt niet zoveel uit, ze kunnen allemaal op dezelfde frequenties werken (en doen dat in NL ook). De hogere frequenties die 5G eventueel ook kan gebruiken worden nog niet door alle telefoons ondersteund en hebben ook een flink kleiner bereik. Maar als een lokale provider 5G op een bepaalde frequentie aanbiedt en zij gaan "daaroverheen" met 4G op dezelfde frequentie dan zitten ze elkaar alsnog dwars.
Eens. Wat ik er nu van begrijp is dat ze alleen service bieden op plekken waar de provider geen bereik heeft met diezelfde frequentie van die specifieke provider.
Ook om andere redenen dan je financieel belang?
Overigens is het argument van bestaande hardware natuurlijk niet heel krachtig, want op de echte blackspots qua bereik zullen de mensen nou niet bepaald dure smartphones op de plank hebben liggen al wachtend op bereik (of alternatieven hebben die op dit moment al bruikbaar zijn).
Waarom dure smartphones benoemen? Iedere mobiele telefoon werkt hiermee. Niet alleen de dure.
Waarom "financieel belang" benoemen? Gaat dit iets toevoegen aan de technische discussie? Dit is geen beleggersforum. Ik zou het supervet vinden als we overal op de wereld onze mobiele telefoon kunnen gebruiken. Daarmee wordt de wereld weer meer 'connected'. Ze benoemen zelf de use case dat nu veel mensen nog geen toegang hebben tot banken, doordat ze ook geen toegang hebben tot internet. Doordat ze geen toegang hebben tot banken, kunnen ze niet verder in hun ontwikkeling. Nou, dat vind ik een heel mooie use case.

• phYzar
  • Nu online
th4k1ck3r schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:09:
Allemaal valide vragen waar nog geen antwoord op is.
...en waar gezien hun genoemde tijdspad wel antwoord op zou moeten zijn willen ze dit daadwerkelijk waar maken.
Inderdaad, maar ook in NL zijn er plekken zonder bereik. Ze geven aan dat dit ook werkt op de zee, in een vliegtuig, ...
Maar voor een geldige use-case in Nederland val je dan terug op incidenteel gebruik. Is dat de moeite waard om hier groundstations neer te zetten (om de lag binnen de perken te houden en amerikaanse oortjes uit onze gesprekken), bereikbaarheid van 112, enz.
Eens. Wat ik er nu van begrijp is dat ze alleen service bieden op plekken waar de provider geen bereik heeft met diezelfde frequentie van die specifieke provider.
Met de omtrek van de aardbol gedeeld door slechts 20 satellieten denk ik dat zulke fijnmazigheid niet gegarandeerd is. (Als ze op Nederland zouden mikken zullen ze de ons omringende landen ook wel aardig "bestralen".)
Waarom dure smartphones benoemen? Iedere mobiele telefoon werkt hiermee. Niet alleen de dure.
Dure smartphones tegenover goedkope dumbphones. Want met internet-/banktoegang moet de boel wel smart zijn. En een voor NL-se begippen goedkope smartphone is voor veel landen nog steeds een maandloon. En in tegenstelling tot Starlink deel je je smartphone niet met het hele dorp.
Waarom "financieel belang" benoemen? Gaat dit iets toevoegen aan de technische discussie? Dit is geen beleggersforum.
Omdat ik nog steeds overtuigd ben dat dit hele bedrijf weinig realistisch is en, gezien jij weinig technische bijdrage dan wel begrip ervan hebt, je interesse wel financieel moet zijn en deze hele discussie hier puur geveinsde diepgang is om je beleggingen omhoog te lullen.
Ik zou het supervet vinden als we overal op de wereld onze mobiele telefoon kunnen gebruiken. Daarmee wordt de wereld weer meer 'connected'. Ze benoemen zelf de use case dat nu veel mensen nog geen toegang hebben tot banken, doordat ze ook geen toegang hebben tot internet. Doordat ze geen toegang hebben tot banken, kunnen ze niet verder in hun ontwikkeling. Nou, dat vind ik een heel mooie use case.
Project loon (Google):
https://loon.com/about/
And while connectivity becomes more integral to our daily lives, the expansion of internet access is slowing, leaving billions of people unconnected
Internet.org (Facebook)
https://internet.org
Wikipedia: Internet.org
Internet.org is a partnership between social networking services company Facebook and six companies (Samsung, Ericsson, MediaTek, Opera Software, Nokia and Qualcomm) that plans to bring affordable access to selected Internet services to less developed countries by increasing efficiency, and facilitating the development of new business models around the provision of Internet access.
Starlink (SpaceX)
https://www.starlink.com/
Starlink is ideally suited for areas of the globe where connectivity has typically been a challenge. Unbounded by traditional ground infrastructure, Starlink can deliver high-speed broadband internet to locations where access has been unreliable or completely unavailable.
https://www.oneweb.world/
OneWeb partners with you to give your customers everywhere the high speed low latency connectivity that they need on land, at sea, and in the air.
Genoeg alternatieven dus? Maar waarom zijn daarmee toch niet al die mensen persé geholpen?

https://cacm.acm.org/maga...developing-world/fulltext
"Worldwide, I think a little bit over half the world's population does not have access to the Internet today," says Rick Wilmer, CEO of Mountain View, CA-based cloud-managed Wi-Fi service provider Mojo Networks. "One of the major reasons why is because of affordability. In a lot of developing countries, you obviously have lower levels of income and lower levels of disposable income, and the amount of money that the general population has available to spend on something like Internet connectivity is very limited."
Dus weinig concreets, veel concurrentie (die deels al weer is afgehaakt omdat de use case niet bepaald een is van kleine moeite grote opbrengsten). En ze schermen zelf met een potentieel aantal van 5miljard klanten, dan richt je je wel op de massa, niet de niche lijkt me. Dus als de enige concrete use-cases edge-cases zijn, dan wordt dat een lastig traject.

• th4k1ck3r
phYzar schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:33:
...en waar gezien hun genoemde tijdspad wel antwoord op zou moeten zijn willen ze dit daadwerkelijk waar maken.
Wederom met je eens, vorige post ook aangegeven.
Met de omtrek van de aardbol gedeeld door slechts 20 satellieten denk ik dat zulke fijnmazigheid niet gegarandeerd is. (Als ze op Nederland zouden mikken zullen ze de ons omringende landen ook wel aardig "bestralen".)
Ze geven aan per cell te kunnen richten met een specifieke frequentie. Per satelliet volgens mij 1500km diameter. Ik heb zelf ook vragen hoeveel cells ze per satelliet gaan krijgen, daarmee kan ik ook een beter inzicht krijgen in welke fijnmazigheid ze kunnen gaan toepassen.
Omdat ik nog steeds overtuigd ben dat dit hele bedrijf weinig realistisch is en, gezien jij weinig technische bijdrage dan wel begrip ervan hebt, je interesse wel financieel moet zijn en deze hele discussie hier puur geveinsde diepgang is om je beleggingen omhoog te lullen.
Lekker op de man spelen, teken van zwakte.

Ik probeer met mijn 'weinig technische' bijdrage een discussie te voeren. Ik wist niet dat dit forum alleen bedoeld was voor jou of mensen waarvan jij inschat dat hun technische kennis hoog genoeg is. Ik hoop dat je een goed gevoel krijgt van het op de man spelen.

Overigens zeg ik niemand dat ze aandelen moeten kopen van het een of ander. Bij deze dus ook mijn laatste reactie aan jou.

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-01 17:23
Vanochtend zag ik bij een basisschool in de buurt deze vrachtwagen staan. Een raket waarin kinderen enthousiast gemaakt worden voor de ruimtevaart en bewust te maken dat we zuinig moeten zijn met onze aarde.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQEEM-FN0N9Kl3_PF1JISnF-zOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j0Z6gyMf7Xe9gfkgmtEBl34y.jpg?f=fotoalbum_large
Meer info op: https://www.spacebuzz.nl/
De SpaceBuzz is een ruim vijftien meter lang raketvoertuig voorzien van de nieuwste virtual reality en augmented reality technologieën. Aan boord reizen kinderen naar de ruimte, waar ze de aarde zien door de ogen van een astronaut. Onze planeet is indrukwekkend, bijzonder, een oase van leven in het zwarte heelal. Van de lancering tot de spectaculaire landing – een missie met de SpaceBuzz voelt levensecht.

[ Voor 25% gewijzigd door Who Am I? op 06-04-2021 15:09 ]

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Einde van de middag 16:34 UTC (dat is 18:34 bij ons geloof ik) weer een lading Starlinks de ruimte in...:

7e vlucht van booster B1058

[ Voor 20% gewijzigd door Paling1 op 07-04-2021 09:36 ]

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-01 14:38
Camerabeelden van stage 1 gedurende de hele landing, erg gaaf! Hadden we dat al eerder gezien?

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Zeker gaaf! Lekker scherp ook.
Bij land landingen heb ik dit soort beelden wel eerder gezien.

Deze beelden dus:

[ Voor 62% gewijzigd door Paling1 op 07-04-2021 19:10 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ondertussen was ik toch maar aan mijn Lego Hubble begonnen. Komend weekend komt de rest van de doos aan de beurt: de Space Shuttle Discovery, de nieuwe Lego kit. De Hubble past ook in het vrachtruim, of apart op zijn eigen stand zoals op de foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h26A3IFTQev3ojrvOwuPGlfgS98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zWXY8IgqzmQzp1uXX4KvHuy7.jpg?f=fotoalbum_large

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01 13:44
mphilipp schreef op donderdag 8 april 2021 @ 00:12:
Ondertussen was ik toch maar aan mijn Lego Hubble begonnen. Komend weekend komt de rest van de doos aan de beurt: de Space Shuttle Discovery, de nieuwe Lego kit. De Hubble past ook in het vrachtruim, of apart op zijn eigen stand zoals op de foto.

[Afbeelding]
Nice! Ik heb net de maanlander af:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGDbFeUTLIbLtzYGSui1uM6iOh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lUGk5wOgnfXN7s8FtBqXKMSh.jpg?f=fotoalbum_large

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Heren er is een apart Lego topic hoor :9
Het Grote Lego Topic - Deel 7

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Zondag gaat het gebeuren:

_/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EybeOLxVcAgunE-?format=jpg&name=medium
Ik had eerder gelezen dat het de 11e ging gebeuren. Geen idee of dat in NL ook op zondag valt...

[ Voor 17% gewijzigd door Paling1 op 08-04-2021 09:15 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Heel fijn, maar daar wil ik niet in :+

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:59
Ik vind het toch wel cool dat SpaceX nu ook gewoon z'n eigen opslagtanks voor brandstof maakt :D De eerste is afgelopen week naar de lanceerbasis gereden en op een sokkel van de nieuwe 'tank farm' geplaatst!

Afbeeldingslocatie: https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=52398.0;attach=2024277;image

Rechts in de verte op de achtergrond: SN15 en BN1 in de High Bay!

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Webgnome
  • Laatst online: 21:32
Op zich lijkt het mij dat het maken van een dergelijke tank niet heel moeilijk is. Immers men weet ook al hoe men een dergelijke tank voor een raket maakt. Dit zal vast een variant zijn zonder allemaal space specifieke poespas.

Strava | AP | IP | AW

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-01 21:08
Paling1 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:14:
Zondag gaat het gebeuren:
[Twitter]
_/-\o_
[Afbeelding]
Ik had eerder gelezen dat het de 11e ging gebeuren. Geen idee of dat in NL ook op zondag valt...
Er ligt nu al vrij veel stof op het zonnepaneeltje, of zie ik dat verkeerd?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-01 17:23
JeroenH schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:04:
[...]

Er ligt nu al vrij veel stof op het zonnepaneeltje, of zie ik dat verkeerd?
Dat was mijn ook al opgevallen. Dat zal er wel af waaien of trillen tijdens het vliegen. Vond het wel apart, want hij heeft tijdens de landing onder een beschermdeksel gezeten. Op deze foto is het beter te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxoB5THKAwNrJZeQIr7kx9s6HD4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GPB7qceIk0RrlpzVLp5nreAg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Who Am I? op 08-04-2021 12:31 ]

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Of de rover heeft bij het wegrijden stof laten opwaaien?

March of the Eagles

• Grim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-01-2024
XWB schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:34:
Even een flinke burnout bij het wegrijden. 8) Fastest rover on the planet

Steam: Grim

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
je zou zeggen dat ze dat stof er wel af kunnen schudden door de rotor ff 1 rondje te draaien? Al heb je natuurlijk kans dat er dan net zoveel stof weer opwaait.

• Webgnome
Who Am I? schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:29:
[...]

Dat was mijn ook al opgevallen. Dat zal er wel af waaien of trillen tijdens het vliegen. Vond het wel apart, want hij heeft tijdens de landing onder een beschermdeksel gezeten. Op deze foto is het beter te zien:
[Afbeelding]
Wat is er apart aan? Enig idee hoe lang dat beestje al daar staat? Volgens mij toch al weer bijna een week? Er is ook zoiets als 'weer' op mars he. Overigens mag ik hopen dat de batterijen volgeladen zijn en dat ze dat niet pas van plan waren te doen op mars via de zon..

[ Voor 8% gewijzigd door Webgnome op 08-04-2021 13:30 ]

Strava | AP | IP | AW

• JeroenH
Van wikipedia:
It can travel up to 90 m (300 ft) per hour but average speed is about 30 m (98 ft) per hour.
Het is geen Bugatti Veyron zeg maar ;) , dus ik denk niet dat het stof van de rover komt. Misschien is er net een klein zandstormpje geweest... Hopelijk valt/waait het er af tijdens het vliegen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Of die rover heeft donuts gedraaid naast de chopper. Beetje stoere AI 8)

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Inmiddels hebben ze de rotorbladen ook al unlocked en zijn ze klaar om voor de eerste keer (langzaam) te gaan draaien:

• remco_k
  • Registratie: April 2002

remco_k

een cassettebandje was genoeg

mcDavid schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:45:
je zou zeggen dat ze dat stof er wel af kunnen schudden door de rotor ff 1 rondje te draaien? Al heb je natuurlijk kans dat er dan net zoveel stof weer opwaait.
Misschien is dat wel precies wat er is gebeurd. :+

Alles kan stuk.

• BadRespawn
  • Laatst online: 23:49
remco_k schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:50:
[...]

Misschien is dat wel precies wat er is gebeurd. :+
Een meer waarschijnlijke oorzaak is dat Mars één grote woestijn is; er is heel veel stof.

Trump II - Project 2025 tracker

• thriller
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:01
Soyuz Crew Launch to the International Space Station
Vandaag om 09:42
YouTube: Soyuz Crew Launch to the International Space Station

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-01 08:17

Flotter

Pelipper!

Grim schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:44:
[...]

Fastest rover on the planet
Klopt. Perseverance kan zo'n 4,2 cm/s (152 m/h), Curiosity 4 cm/s (144 m/h).
Ze zijn echter niet de snelste rovers ooit, Spirit en Opportunity hadden een top van +/- 5 cm/s (180 m/h), Sojourner zat op slechts 0,4 m/min (0,7 cm/s of 24 m/h).

[ Voor 24% gewijzigd door Flotter op 09-04-2021 09:30 ]

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

En weer een Soyuz op weg naar het ISS. Het wordt druk daar...

https://spaceflightnow.co...ch-mission-status-center/

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:31
De beelden zijn wel een beetje alsof we 20 jaar in tijd teruggaan zijn :)

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Jammer eigenlijk wel. Maar er zijn er meer die alleen werken met animaties zodra de boel uit zicht is...
Ariane doet dat ook.
Tijdje geleden was dat wel grappig om te zien. Animaties gingen gewoon door terwijl er iets heel erg mis ging.
Was geloof ik bij een abort nadat een booster van de Soyuz niet goed los kwam.

[ Voor 43% gewijzigd door Paling1 op 09-04-2021 10:19 ]

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Weer een stapje verder.... Zo blijft het wel spannend...

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Je kunt beter de Roscosmos stream kijken. Die hebben meer data in beeld enzo. En een of ander Russisch poppetje met mooie rode jurk 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-YnCW4yc3UFGlgDS9tFE2Ob9Hg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uCyblbWsNYADcsaZ4rv5sUp3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yKDNlvTkgV-yFKGy4fOEW3ZhkA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RuvKtqgsW5wqms1hpWeJc2fU.png?f=fotoalbum_large

• Osiris
  • Niet online
@mphilipp Heb je dan ook meteen een linkje als je toch aan 't kijken bent of moet iedereen dat nu voor zichzelf op gaan zoeken? :?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Osiris schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 20:17:
@mphilipp Heb je dan ook meteen een linkje als je toch aan 't kijken bent of moet iedereen dat nu voor zichzelf op gaan zoeken? :?
Ja, dat was wel de bedoeling eigenlijk. Gewoon Roscosmos opzoeken in Youtube...zo moeilijk is het niet hoor.
Maar omdat je het zo lief vraagt, hier is de hele show:

Het is toch al voorbij. Ze zitten alweer binnen in ISS aan de koffie onderhand denk ik. Fasttrack to ISS.

[ Voor 8% gewijzigd door mphilipp op 09-04-2021 20:48 ]

• Osiris
  • Niet online
Too little, too late ;)

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:38
Wel een leuk account deze op tiktok

https://vm.tiktok.com/ZMeaKfEqy/
Sn15

En de brokstukken van SN11
https://vm.tiktok.com/ZMeaKVNE8/

En nog 1 op de crash site van SN11
https://vm.tiktok.com/ZMeaKkuYc/

[ Voor 22% gewijzigd door Mel33 op 10-04-2021 12:21 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• torp
Eerste vlucht van Ingenuity verschoven naar woensdag.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

In plaats van alleen een link:
Based on data from the Ingenuity Mars helicopter that arrived late Friday night, NASA has chosen to reschedule the Ingenuity Mars Helicopter’s first experimental flight to no earlier than April 14.

During a high-speed spin test of the rotors on Friday, the command sequence controlling the test ended early due to a “watchdog” timer expiration. This occurred as it was trying to transition the flight computer from ‘Pre-Flight’ to ‘Flight’ mode. The helicopter is safe and healthy and communicated its full telemetry set to Earth.

The watchdog timer oversees the command sequence and alerts the system to any potential issues. It helps the system stay safe by not proceeding if an issue is observed and worked as planned.

The helicopter team is reviewing telemetry to diagnose and understand the issue. Following that, they will reschedule the full-speed test.
Hopen dat het snel op te lossen is.
Ook gaaf om te zien dat ze zo veel kunnen monitoren en eventueel nog aanpassen.
Het lijkt wel alsof er echt over nagedacht is... :9

Hier nog wat meer info over de gang van zaken na de eerste vlucht.
https://spacenews.com/nas...light-of-mars-helicopter/
In totaal hebben ze 30 dagen gekregen om te vliegen met ingenuity. Daarna gaat perseverance weer verder rijden.
Ze willen eerst elke 4 dagen een vlucht maken en als alles goed gaat dan gaat dat naar 3 dagen. Ze gaan vanaf dan ook meer risico's nemen qua vluchtprofiel.

Nu ook op de front-page:
https://tweakers.net/nieu...m-bij-pre-flighttest.html

[ Voor 28% gewijzigd door Paling1 op 11-04-2021 12:36 ]

• torp
Paling1 schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:56:
In plaats van alleen een link: [text]
Off-topic: het simpelweg kopiëren van de tekst voegt weinig toe, want belangstellenden kunnen zelf ook op die link klikken. Het linken naar de frontpage (waar nogmaals hetzelfde staat) maakt jouw post ook niet relevanter.

• Osiris
  • Niet online
@torp Linkdropping is gewoon schurftirritant. Praktisch elke site staat wel vol met advertenties en andere tracking-shit, als ik van te voren kan inschatten of een pagina de moeite waard is, wordt dat zeer gewaardeerd. Als de pagina dan nog meer achtergrondinfo bevat is dat leuk voor de geïnteresseerde.

[ Voor 18% gewijzigd door Osiris op 11-04-2021 17:02 ]

• torp
@Osiris Met een mouse-over had je al kunnen zien dat de link naar de bron zelf ging: NASA. Je bent een tweaker, nietwaar? Als je links irritant vindt, wat zoek je dan op Internet?

• Osiris
  • Niet online
torp schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:18:
@Osiris Met een mouse-over had je al kunnen zien dat de link naar de bron zelf ging: NASA. Je bent een tweaker, nietwaar? Als je links irritant vindt, wat zoek je dan op Internet?
Het gaat mij om het principe van linkdropping. Sterker nog, soms wordt linkdropping gehandhaafd door moderators.

Dat het nu toevallig een NASA-site betreft doet daar niet aan af. En ook gezien het feit dat je er zo fel op reageert, geeft des te meer aan dat 't goed is om te benadrukken dat er mede-Tweakers zijn die een voorproefje fijn vinden.

Ik zal verder maar niet op de kansloze ad hominem ingaan.

• torp
@Osiris Kijk nog eens goed. De samenvatting staat voor de link.

• Osiris
  • Niet online
@torp Die 6 hele woorden? Poe poe, nou nou, schouderklopje hoor.

Wat mij betreft genoeg off-topic geneuzel over iets wat voor zover ik weet breed gedragen irritant gevonden wordt.

• torp
@Osiris Dat deze discussie off-topic is, had ik al gemeld. Mijn woorden vatten het nieuwsbericht kort en bondig samen: de vlucht is uitgesteld. Voor meer info, klik op de link. Overigens kwam zelfs de Tweakersredactie niet verder dan het slaafs kopiëren van het korte nieuwsbericht. Dat heb ik niet gedaan, want ik hou niet van het rondpompen van informatie als er niks wordt toegevoegd. Dan verwijs ik liever door naar de bron.

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Zullen we het een beetje vriendelijk houden, waar maken jullie je druk over kom op.

• defiant
  • Laatst online: 00:38

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Ook vanuit moderatie: we zetten hier een punt achter. Als een post niet voldoet aan onze forum regels maak dan een TR aan, maar ga het niet het topic zelf uitvechten.

Nog even een toelichting op ons beleid qua linkdrops:
De essentie van een discussieforum is dat de relevante informatie in de post behoort te staan als het relevant is voor het verloop van de discussie qua onderbouwing of informatie. Want om voor relevante informatie voor het discussieverloop op een link te moeten klikken werkt verstorend, je wilt de discussie kunnen blijven volgen door gewoon de posts in volgorde te lezen. We verlangen dan altijd een korte samenvatting of quotes met de essentie van het bericht.

Voor achtergrond informatie die niet belangrijk is voor het discussieverloop is het dan weer van minder belang.
Zie ook ons beleid:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Jammer dat ze niet heel internationaal ingesteld zijn bij Roscosmos, maar vandaag (momenteel zelfs) is het 60 jaar geleden dat Yuri aan zijn eerste vlucht begon. Op dit moment is er een live cast van precies 108 minuten (zo lang duurde de vlucht) met allerlei lieden die er iets mee te maken hadden of anderszins iets interessants te melden hebben. Helaas dus alleen maar in het Russisch. Dus wij kunnen alleen maar plaatjes kijken. Een schrale troost is dat het tussendoor aan elkaar gepraat wordt door dat Russische poppetje. Deze keer met een blauw jurkje :+

Ter gelegenheid hiervan is er ook een speciale munt geslagen door de Russische Munt. Ik probeer daar de hand op te leggen via mijn Russische contacten. Hopelijk gaat dat lukken.

• torp
mphilipp schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:56:
Helaas dus alleen maar in het Russisch.
Maar de NASA verzorgt haar uitzendingen ook alleen in de eigen taal, niet?
De opzwepende muziek in die Russische uitzendingen maakt het een beetje moeilijk verteerbaar. Maar in welk land dan ook, kennelijk wordt ruimtevaart nog steeds gezien als nuttig propagandamiddel, in eerste instantie gericht op de eigen bevolking.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

torp schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:16:
[...]
Maar de NASA verzorgt haar uitzendingen ook alleen in de eigen taal, niet?
De opzwepende muziek in die Russische uitzendingen maakt het een beetje moeilijk verteerbaar. Maar in welk land dan ook, kennelijk wordt ruimtevaart nog steeds gezien als nuttig propagandamiddel, in eerste instantie gericht op de eigen bevolking.
Er zijn iets meer mensen die Engels spreken/begrijpen dan mensen die Russisch kunnen verstaan :P

En ja, de Russen zijn erg trots op hun ruimtevaartprogramma. En terecht! Ze zijn sowieso veel trotser op van alles en er worden door het jaar heen allerhande zaken gevierd die hier misschien de wenkbrouwen doen fronsen. Maar ja...wij vinden het ook gek dat in de VS een militaire blaaskapel het veld op komt marcheren en het volkslied gaat spelen bij Major League baseball (zal bij basketball en allerlei andere sporten ook wel zijn, maar daar ben ik nooit geweest).
Een klein beetje nationalisme is niet verkeerd. In Nederland durven we eigenlijk pas nationalistisch te zijn als er iets gebeurd is. Dan weten we zeker dat het goed ging en voelen we ons niet voor joker staan als het mislukt. Eigenlijk de verkeerde instelling. Kijk naar de Indiërs en de Israëli's die maanlanders hebben gemaakt die faalden. Maar ze faalden wél vol trots. Niets mis met trots zijn op je land.

• Osiris
  • Niet online
mphilipp schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:56:
Een schrale troost is dat het tussendoor aan elkaar gepraat wordt door dat Russische poppetje. Deze keer met een blauw jurkje :+
offtopic:
Ik vond haar rode jurk leuker, inc. de bijpassende knalrode lippenstift :+ Dit lijkt net een fashionable overall, dit kleurtje :P

[ Voor 6% gewijzigd door Osiris op 12-04-2021 18:09 ]

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:59
Eindelijk weer eens een nieuwe raket binnenkort :)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Ey0ae_vWUAIfar2?format=jpg&name=4096x4096

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Mooi zwart is niet lelijk; ik las alleen "Noobsphere" :X.

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Grim
Illegal_Alien schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:14:
Mooi zwart is niet lelijk; ik las alleen "Noobsphere" :X.
Je bent wat je leest :+

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-01 10:33

TrekDr0p

QR niet scannen

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EyzGvH-XIAACRq1?format=jpg

Super heavy grid fin aangekomen in Boca Chica.
Wat is dat ding groot.... _/-\o_

Ik schat tussen de 4 en 5 meter in..

[ Voor 7% gewijzigd door TrekDr0p op 13-04-2021 19:28 ]

• Webgnome
TrekDr0p schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:24:
[Twitter]

[Afbeelding]

Dat is me nogal een grote rasp..

Strava | AP | IP | AW

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TrekDr0p schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:24:
[Twitter]

[Afbeelding]

Als ze die ook van titanium moeten gaan maken kost dat een flinke duit :)
Maar zo te zien gaan ze voor de rusty steel look

PSN

• Osiris
  • Niet online
Denk dat ze uiteindelijk wel van titanium gaan worden, aangezien dat bijzonder veel gewicht scheelt.

Nu voor het testen boeit dat gewicht totaal niet, dus dan is staal wel net zo makkelijk :)

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-01 23:27
Waarom niet aluminium dan? ;)

• Osiris
  • Niet online
Dan houd je al snel te weinig grid fin meer over...

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-01 17:21
YakuzA schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:13:
[...]

Als ze die ook van titanium moeten gaan maken kost dat een flinke duit :)
Maar zo te zien gaan ze voor de rusty steel look
Het is alleen voor een hop.
Meer bedoeld om te demonstreren dat de techniek ook op grotere schaal werkt.

Titanium is meer benodigd als elke gram telt.
Voor nu geen payload (starship) op de raket maar ik denk een simpele neus.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Osiris schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:28:
Denk dat ze uiteindelijk wel van titanium gaan worden, aangezien dat bijzonder veel gewicht scheelt.

Nu voor het testen boeit dat gewicht totaal niet, dus dan is staal wel net zo makkelijk :)
Hoe hoog gaat de booster later eigenlijk?
Wordt dat vergelijkbaar met een F9 booster of zet die het starship een stuk lager af?

Als die naar dezelfde hoogte als de F9 moet, zou je idd verwachten dat ze diezelfde ontwikkeling volgen.

PSN

• Grim
Ik denk niet dat ik het hier heb zien voorbij komen maar beide 'fairing recovery' boten Ms. Tree en Ms. Chief maken geen onderdeel meer uit van de SpaceX vloot. SpaceX ziet af van het opvangen van fairing helften.

Wat ze nu wel nog gaan doen als recovery is het uit het water vissen van één (of meerdere) fairing helft(en). Dit doen ze met een nieuwe boot genaamd: Shelia Bordelon

De nieuwe boot heeft bij de Starlink launch van vorige week al één fairing helft terug gebracht

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YfIcc1e.png

[ Voor 11% gewijzigd door Grim op 13-04-2021 23:01 ]

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Bij de wat oudere Falcon 9's waren de gridfins ook van aluminium met een ablative coating. Bij re-entry van de booster zag je eerst de coating ervan afbranden (goed) en vervolgens de grid smelten (fout). Later hebben ze dus, ook met het oog op hergebruik, de gridfins in titanium uitgevoerd.
Omdat titanium lassen een erg vervelend proces is zijn de fins gegoten. Dit schijnen de grootste titanium gietstukken ooit te zijn.
filmpje:

Zo zagen ze er dan na een vlucht uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QqrFdcy.jpg

Maar je kan ze natuurlijk ook gewoon van hout maken: https://www.youtube.com/watch?v=LU3C3z3tsN0

Vanmiddag om 17:15 trouwens een launch van New Shepard:

Waarschijnlijk de laatste testvlucht voordat ze met passagiers gaan vliegen.

[ Voor 23% gewijzigd door Paling1 op 14-04-2021 11:16 ]

• JeroenH
Paling1 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:29:
Waarschijnlijk de laatste testvlucht voordat ze met passagiers gaan vliegen.
Zou potverdikkie eens tijd worden zeg! Straks gaat zelfs Boeing ze voorbij met een eerste bemande vlucht ;)

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 14-04-2021 15:42 ]

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-01 23:27
@Grim was eerder sarcastisch, maargoed, je onderbouwing is wel sterk! :+

Titanium is inderdaad ongelofelijk sterk en bovendien ook uiterst licht. Enige nadeel is de prijs, maargoed. Een miljoentje min of meer gaat het nu ook weer niet maken in zulke projecten.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

JeroenH schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:41:
[...]

Zou potverdikkie eens tijd worden zeg! Straks gaat zelfs Boeing ze voorbij met een eerste bemande vlucht ;)
Alleen is de Boeing vlucht een stuk indrukwekkender dan het 'hopje' dat New Shepard gaat maken...
Ik blijf het bijzonder vinden dat hier een markt voor is...
Pagina: 1 ... 140 ... 204 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.