Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
SpaceX gaat gewoon verder met aftellen....
Dan landt de boel straks en zien we niets....
[ Voor 30% gewijzigd door Paling1 op 30-03-2021 14:59 ]
Beelden vanuit de tank?
[ Voor 28% gewijzigd door Paling1 op 30-03-2021 15:01 ]
Ownee toch niet.. was beetje vertekend beeld
[ Voor 53% gewijzigd door TrekDr0p op 30-03-2021 15:02 ]
Bensimpel
Positieve meneer
Blijkbaar nietPWM schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:01:
Dacht dat ze goed zicht moesten hebben op de raket? Was vroeger wel zo.
😆 - Denk ook eens om ;)
/post
Hopelijk goede landing !
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
In de lucht! Dat is nieuw
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ja zo kan ik het ook zeggen
/post
Volgende keer beter.
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Stel je voor dat het voor een eerst een nette landing was, en gewoon niemand die het kon zien gebeuren...
Haha, nee, inderdaad... ik zou het wel leuk vinden de eerste landing te kunnen zien gebeurenTwixie schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:18:
Ik zal wel niet de enige zijn die blij is dat dit een RUD geworden is ?
Stel je voor dat het voor een eerst een nette landing was, en gewoon niemand die het kon zien gebeuren...
Ik gok op communicatie issues (of niet zeker of ze op target zaten) of iets in die richting waardoor de FTS geactiveerd is.
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Zit Everyday Astronaut te kijken, die kijkt erg beteuterd. Hij heeft een boel camera's erg dichtbij staan en je ziet op het moment supreme een bombardement van Spaceship onderdelen op de grond rond de camera en dan is de camerafeed foetsieTwixie schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:18:
Ik zal wel niet de enige zijn die blij is dat dit een RUD geworden is ?
Ja, hoorde je wat hij zei? "We may have just lost twenty grand of camera gear" Dan zou ik ook wat beteuterd kijkenphYzar schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:23:
Zit Everyday Astronaut te kijken, die kijkt erg beteuterd.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Even een tweetje naar ome Musk, die knalt er wel wat Doge tegenaan!JeroenH schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:25:
[...]
Ja, hoorde je wat hij zei? "We may have just lost twenty grand of camera gear" Dan zou ik ook wat beteuterd kijken
Inderdaad, terugkijkend op EA's dual-camera stream, zie je eigenlijk al direct puin neerkomen seconden nadat een van de Raptors terug aangaat.Spooksel schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:22:
Hmm. Dit was volgens mij geen ontploffing bij de landing, maar ruim ervoor!
EDIT: klopt niet echt wat ik zeg, want op die dual-stream liep het linkse beeld seconden voor op rechts (officiele SpaceX stream) en zag je ook duidelijk de explosie.
[ Voor 20% gewijzigd door Twixie op 30-03-2021 16:24 ]
Met de donations die hij het afgelopen half uur heeft gekregen kan hij ze wel opnieuw kopen denk ikJeroenH schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:25:
[...]
Ja, hoorde je wat hij zei? "We may have just lost twenty grand of camera gear" Dan zou ik ook wat beteuterd kijken
Nou volgens mij zij er iets gewoon *poef* want als ik nu naar wat livestreams kijk zie ik dat er nogal wat metaal regent..
"At least the crater is in the right place!" : Elon Musk
[ Voor 9% gewijzigd door Webgnome op 30-03-2021 15:32 ]
Looks like engine 2 had issues on ascent & didn’t reach operating chamber pressure during landing burn, but, in theory, it wasn’t needed.
— Elon Musk (@elonmusk) 30 maart 2021
Something significant happened shortly after landing burn start. Should know what it was once we can examine the bits later today.
Dit wordt nog een klus voor ze om alle troep uit de omgeving bij elkaar te gaan zoeken!
[ Voor 24% gewijzigd door Spooksel op 30-03-2021 16:03 ]
Als je de audio luistert hoor je 1 raptor igniten, en de 2e *lijkt* een explosie te veroorzaken. Denk niet dat dit het FTS was, maar een serieuze raptor fail. Zullen het later wel horen. Hopelijk trekt de mist ook snel weg nu.
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.
Even terug spoelen tot je de tijd 8:30 ziet en dan even 1 minuutje kijken vette beelden
YouTube: LIVE: Starship SN11 Test Flight
je bedoelt.. heel veel mist?TrekDr0p schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:11:
Leuk stukje om 8:30.
Even terug spoelen tot je de tijd 8:30 ziet en dan even 1 minuutje kijken vette beelden
Nee dan zie je SN11 in stukjes naar beneden regenen bij de camera..
Nee hierBinnetie schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:22:
Vanaf hier bedoeld @TrekDr0p : YouTube: LIVE: Starship SN11 Test Flight
Maar wel bedankt voor aantonen hoe ik in YT naar een bepaald punt kan gaan in de link
Haha nog mooier! Ik moest zelf even zoeken want het is veranderd. Maar als je op 'delen' drukt kunt je aanvinken 'vanaf dit tijdsitp' (iets in die trend).TrekDr0p schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:25:
[...]
Nee hier
Maar wel bedankt voor aantonen hoe ik in YT naar een bepaald punt kan gaan in de link
Het zijn echt flinke stukken.
Ik kijk gewoon hoeveel uur hij al streams 2:44:40 = 9880s en dat plak je er dan achterBinnetie schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:28:
[...]
Haha nog mooier! Ik moest zelf even zoeken want het is veranderd. Maar als je op 'delen' drukt kunt je aanvinken 'vanaf dit tijdsitp' (iets in die trend).
Het zijn echt flinke stukken.
Tankfarm/launchpad en landing pad zijn ongeveer 300 meter van elkaar verwijderd (volgens google maps). Dat we op de camera's die gericht staan op het tankfarm van NSF en Everyday Astronaut brokstukken zien vallen betekend waarschijnlijk dat SN11 op de verkeerde plek zou landen (mogelijk op het tank farm). Schijnbaar staan deze camera's op 50-100 meter van het tankfarm (400 meter van landing pad).
Waarschijnlijk staat de camera waar je de brokstukken ziet vallen hier:
https://goo.gl/maps/tTLNX8kDYQzG4Kom9
Mogelijk dat ze daarom FTS (Flight Termination System) hebben ingezet....?
[ Voor 27% gewijzigd door bakvis op 30-03-2021 16:46 ]
Dat kan goed kloppen, volgens mij zie je hier helemaal links de point-to-point antennes die Everyday Astronaut had opgezet, de omgeving daar ligt bezaaid met brokstukken.bakvis schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:41:
Mijn gedachte is dat SN11 te ver van de landing-pad was verwijderd voor een veilige landing. Wanneer je op flightclub.io kijkt naar het flight profile van SN10 (https://flightclub.io/res...b9-497b-88b6-4ba42b059830) dan zie je dat Starship tijdens de landing niet boven het tank-farm komt.
Tankfarm/launchpad en landing pad zijn ongeveer 300 meter van elkaar verwijderd (volgens google maps). Dat we op de camera's die gericht staan op het tankfarm van NSF en Everyday Astronaut brokstukken zien vallen betekend waarschijnlijk dat SN11 op de verkeerde plek zou landen (mogelijk op het tank farm). Schijnbaar staan deze camera's op 50-100 meter van het tankfarm (400 meter van landing pad).
Waarschijnlijk staat de camera waar je de brokstukken ziet vallen hier:
https://goo.gl/maps/tTLNX8kDYQzG4Kom9
Mogelijk dat ze daarom FTS (Flight Termination System) hebben ingezet....?
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Op de Nerdle Cam zijn nu mensen te zien die een drone de lucht in sturen.Tourniquet schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:14:
[...]
Dat kan goed kloppen, volgens mij zie je hier helemaal links de point-to-point antennes die Everyday Astronaut had opgezet, de omgeving daar ligt bezaaid met brokstukken.
[Afbeelding]
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
OMG, lijkt wel een scene uit Crysis met die palmbomen en brokstukken.Tourniquet schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:14:
[...]
Dat kan goed kloppen, volgens mij zie je hier helemaal links de point-to-point antennes die Everyday Astronaut had opgezet, de omgeving daar ligt bezaaid met brokstukken.
[Afbeelding]
Lijkt me toch dat ze een manier moeten vinden om betrouwbaardere Raptors eruit te vissen, terwijl ze ook getest worden in McGregor. Elke vlucht zover is er een issue met minimaal een Raptor.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Misschien toch handig om eens een full flight duration test te doen met die raptors. Dus net zoals die SLS core, een starship in een constructie en dan een paar minuten blazen.loekf2 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:28:
[...]
OMG, lijkt wel een scene uit Crysis met die palmbomen en brokstukken.
Lijkt me toch dat ze een manier moeten vinden om betrouwbaardere Raptors eruit te vissen, terwijl ze ook getest worden in McGregor. Elke vlucht zover is er een issue met minimaal een Raptor.
Het zal denk ik voornamelijk te maken hebben met de integratie in starship waardoor er steeds problemen ontstaan.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Ik zie nu toch berichten op Twitter verschijnen, dat ie bij de landing ver ernaast zat door een falende Raptor en ze dus wel de FTS knop in gedrukt hebben.thijsco19 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:46:
[...]
Misschien toch handig om eens een full flight duration test te doen met die raptors. Dus net zoals die SLS core, een starship in een constructie en dan een paar minuten blazen.
Het zal denk ik voornamelijk te maken hebben met de integratie in starship waardoor er steeds problemen ontstaan.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
De raptors hebben al vaker full duration tests gehad op de test stands in McGregor. Waar het mis lijkt te gaan is als ze gebundeld zitten, wat eerder op issues met de brandstoftoevoer lijkt te wijzen, of wellicht teveel vibraties.thijsco19 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:46:
[...]
Misschien toch handig om eens een full flight duration test te doen met die raptors. Dus net zoals die SLS core, een starship in een constructie en dan een paar minuten blazen.
Vanaf SN15 zou het dan ook een stuk beter moeten gaan.
Heb je een bron?loekf2 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:16:
[...]
Ik zie nu toch berichten op Twitter verschijnen, dat ie bij de landing ver ernaast zat door een falende Raptor en ze dus wel de FTS knop in gedrukt hebben.
SpaceX's Starship SN11 exploded. The not yet official reason:
— What about it!? (@FelixSchlang) 30 maart 2021
The flip seems to have been off. It was coming down over the tank farm but corrected itself. It spun slightly, leaned back slightly, lost telemetry and the FTS ended the flight.
RIP #Geronimo pic.twitter.com/atDmebGFCM
Ahh, ik dacht altijd dat er iemand van de FAA of een of andere overheidsfunctionaris met de vinger aan de knop zat, zeker voor Starship. Van de Falcon-9 weten we dat er een autonoom systeem is.Osiris schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:13:
Die FTS is zeer waarschijnlijk dan volledig automatisch afgegaan zonder dat er een knop bij kijken hoor
Die zijn er denk ik óók zekersteweten wel. Maar gok dat 99 van de 100x 't systeem het zelf wel af kan. Vooral die lui @ SpaceX verdenk ik er wel van dat wel goed geprogrammeerd te hebbenloekf2 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:29:
[...]
Ahh, ik dacht altijd dat er iemand van de FAA of een of andere overheidsfunctionaris met de vinger aan de knop zat, zeker voor Starship.
Voor SS is er ook een autonoom systeem dat af gaat als hij buiten het geplande gebied komt, maar tevens kan de range safety officer hem handmatig af laten gaan. Zelfde geldt overigens voor de Falcon9.loekf2 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:29:
[...]
Ahh, ik dacht altijd dat er iemand van de FAA of een of andere overheidsfunctionaris met de vinger aan de knop zat, zeker voor Starship. Van de Falcon-9 weten we dat er een autonoom systeem is.
Dat bedoel ik dus. Gebundeld in een snXX starship. Maar dan in plaats van dat ie de lucht ingaat, gefixeerd is in een teststand op de grond.chevsticks schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:41:
[...]
De raptors hebben al vaker full duration tests gehad op de test stands in McGregor. Waar het mis lijkt te gaan is als ze gebundeld zitten, wat eerder op issues met de brandstoftoevoer lijkt te wijzen, of wellicht teveel vibraties.
Vanaf SN15 zou het dan ook een stuk beter moeten gaan.
Ik verwacht dat sn15 en zijn nakomelingen het inderdaad beter gaan doen. Benieuwd of we te horen krijgen wat er veranderd is.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Elon, dus waarschijnlijk iets te optimistisch. Maar ik ga er vanuit dat de technische feiten over de verbeteringen wel juist zijn.Osiris schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:03:
Wat is er zo bijzonder aan SN15+ dan?
SN15 rolls to launch pad in a few days. It has hundreds of design improvements across structures, avionics/software & engine.
Hopefully, one of those improvements covers this problem. If not, then retrofit will add a few more days.
Next major technology rev is at SN20. Those ships will be orbit-capable with heat shield & stage separation system. Ascent success probability is high.
However, SN20+ vehicles will probably need many flight attempts to survive Mach 25 entry heating & land intact.
En BN1 wordt niet meer verder getest.
BN1 is a manufacturing pathfinder, so will be scrapped. We learned a lot, but have already changed design to BN2.
Goal is to get BN2 with engines on orbital pad before end of April. It might even be orbit-capable if we are lucky.
[ Voor 12% gewijzigd door yorkick op 30-03-2021 23:00 ]
In een interview van vorig jaar vertelde Musk dat er misschien wel 100 prototypes komen alvorens er een soort final productieversie is. Dus als het tegenzit exploderen ze allemaalOsiris schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 23:12:
Nu al gaan spreken over een orbital versie, terwijl de hoppende SN's nog keer op keer exloderen.. Kweenie.. Ooit moet 't geld toch op zijn? Je kunt moeilijk 100 graansilo's onsuccesvol laten exploderen lijkt me, of is de Falcon 9 zo'n winstgevende raket?
Het laatste.Osiris schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 23:12:
Nu al gaan spreken over een orbital versie, terwijl de hoppende SN's nog keer op keer exloderen.. Kweenie.. Ooit moet 't geld toch op zijn? Je kunt moeilijk 100 graansilo's onsuccesvol laten exploderen lijkt me, of is de Falcon 9 zo'n winstgevende raket?
Daar het tegenzit met boeïng is Falcon 9 effectief de alleenheerser voor vervoer van mensen naar het ISS
Dan hebben we ook nog de lunar gateway waarvoor Falcon Heavy het meest geschikt is.
Starlink komt nu langzamerhand ook in een fase dat het geld gaat opbrengen.
En het klinkt misschien vreemd. Qua kosten zijn de Raptor Engines misschien nog wel de duurste onderdelen. De graansilo is om in rakettermen te spreken een minieme investering.
Wat de grootste omwisseling is om raketontwikkeling in een Agile Scrum benadering te zien.
Doel van deze versies was hoofdzakelijk maneuvres testen, bestuurbaarheid motoren, wat verschillende brandstof systemen en hoe de hittetegels het uithouden. Een succesvolle landing is dan een bonus zogezegd.
Je gaat pas naar een duurdere en zwaardere versie die moeilijker is om te maken dan deze wegwerp prototypes als je een idee hebt dat de basis goed is.
Bedenk dat succesvol landen pas belangrijk is als je mensen gaat vervoeren. Voor nu is vracht in de ruimte brengen veel belangrijker en geld opbrengend. Falcon 9 duurde ook even voordat deze succesvol kon landen.
Voor een succesvolle orbital vlucht hoef je ook niet te landen, rondje om de aarde en vervolgens te pletter slaan is genoeg.Osiris schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 23:12:
[ Voor 6% gewijzigd door MewBie op 31-03-2021 01:22 ]
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Booster number # iteratieWebgnome schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 07:36:
Kan iemand mij vertellen wat BN en SN betekenen ?
Starship number # iteratie
Zoiets dacht ik
[ Voor 5% gewijzigd door HaterFrame op 31-03-2021 07:41 ]
I am the great Cornholio!
Ik meende dat SN stond voor Serial Number. Omdat het nog geen volledige Starship is.Webgnome schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 07:36:
Kan iemand mij vertellen wat BN en SN betekenen ?
Zelfde stuk land maar dan van boven. De container in het midden is de setup van LabPadre, en de twee setups met gele dingen erbij rechts boven het midden van NSF (rechts) en Everyday Astronaut (links). De brokken Starship liggen er overal maar net mis, lucky bastards:Tourniquet schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:14:
[...]
[Afbeelding]
That was close pic.twitter.com/OOr1IyzcbJ
— RGV Aerial Photography (@RGVaerialphotos) 31 maart 2021
Wow, we all lucked out BIG time! @NASASpaceflight’s remote cam at the top most right in the land, our to the left, then a HUGE CHUNK OF STARSHIP between us and @LabPadre’s camera on the shipping container 🤯 wow. Lucky us! Hopefully we got SOME decent footage! https://t.co/ouUxiibwGT
— Everyday Astronaut (@Erdayastronaut) 31 maart 2021
Die had ik ook al gezien inderdaad. Deze resolutie is behoorlijk wat hoger dan op Twitter. Je ziet duidelijk dat het stuk Starship geland is op de kabels die de tripod stabiliseren. Op dit tripod zie je richtantenne's voor de draadloze uplink van de camerabeelden. Ik denk dat de richtantenne hierdoor niet meer op de ontvanger gericht stond waardoor de verbinding is verbroken.phYzar schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:53:
[...]
Zelfde stuk land maar dan van boven. De container in het midden is de setup van LabPadre, en de twee setups met gele dingen erbij rechts boven het midden van NSF (rechts) en Everyday Astronaut (links). De brokken Starship liggen er overal maar net mis, lucky bastards:
[Twitter]
[Twitter]
[Afbeelding]
Waarschijnlijk heeft het niet eens 20 meter gescheeld als je naar de maat van de container (20ft, 6 meter) kijkt.....
Dat grote brokstuk ligt op nog geen 6 meter van de apparatuur van everyday astronaut.bakvis schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:13:
[...]
Die had ik ook al gezien inderdaad. Deze resolutie is behoorlijk wat hoger dan op Twitter. Je ziet duidelijk dat het stuk Starship geland is op de kabels die de tripod stabiliseren. Op dit tripod zie je richtantenne's voor de draadloze uplink van de camerabeelden. Ik denk dat de richtantenne hierdoor niet meer op de ontvanger gericht stond waardoor de verbinding is verbroken.
Waarschijnlijk heeft het niet eens 20 meter gescheeld als je naar de maat van de container (20ft, 6 meter) kijkt.....
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Wel jammer dat dit record niet in aanmerking komt in het Guinness book of world records geplaatst te worden.Webgnome schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:55:
Dit moet wel de geschiedenis in gaan als de langzaamste helicopter landing ooit
Wel in het Guinness book of Mars recordsVihaio schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:08:
[...]
Wel jammer dat dit record niet in aanmerking komt in het Guinness book of world records geplaatst te worden.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
En BN stond voor Booster Number dacht ik.Binnetie schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:09:
[...]
Ik meende dat SN stond voor Serial Number. Omdat het nog geen volledige Starship is.
(Of Big friggin rocket Number
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 31-03-2021 13:01 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dan maar vol gas over een rots rijdenAMARONE schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:47:
[...]
op aarde duurde het plaatsen 5 minuten. Maar ik snap dat ze alles stap voor stap doen. Ik heb altijd de angst van wat als zo'n klemmetje faalt. Dan blijft dat ding er als een puist onder hangen.
Zijn er vaste momenten waarop de foto's worden toegevoegd?
Al is het alleen maar dat in de best case scenario het 8 minuten duurt voordat een commando is gearriveerd en weer 8 minuten voordat het resultaat weer terug is. Je loopt dus standaard 16 minuten achter op wat er gebeurd op Mars. En dat is als Mars dicht bij aarde staat. Als deze ver weg staat, dan is de round-trip zo'n 45 minutenAMARONE schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:47:
[...]
op aarde duurde het plaatsen 5 minuten. Maar ik snap dat ze alles stap voor stap doen. Ik heb altijd de angst van wat als zo'n klemmetje faalt. Dan blijft dat ding er als een puist onder hangen.
De nosecone lijkt neergekomen precies op de plek waar het huisje van Zeus stond (de Spot-robot van Boston Dynamics).

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Maakte ze niet iets van $2000 verlies op de verkoop van de schotel? Ik denk dat Starlink nog wel een hele tijd een subsidieproject gaat zijn.D-dark schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 23:50:
[...]
Starlink komt nu langzamerhand ook in een fase dat het geld gaat opbrengen.
Als je uitgaat van dit artikel wat het redelijk goed omschrijft JaSissors schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:56:
[...]
Maakte ze niet iets van $2000 verlies op de verkoop van de schotel? Ik denk dat Starlink nog wel een hele tijd een subsidieproject gaat zijn.
https://archive.is/TS00n
Stel productiekost in het meest slechte scenario is 2500
Men vraagt 500
Verschil is dan 2000
Starlink Beta kost 100 in de maand.
Heb je 20 maanden nodig om de subsidie kosten eruit te halen.
Stel je weet de productiekosten te halveren naar 1250. Niet onredelijk met verbeterde productiemethoden.
Dan kom je uit op 6,5 maand terugverdientijd.
Ga je met die kosten rekenen dan wordt het verdienmodel al een stuk beter.
In ieder geval concurrerend genoeg dat je voor heel wat afgelegen gebieden niet in infrastructuur hoeft te investeren. Reken wat overheidssubsidie mee om de productie in eigen land onder te brengen en het wordt goed mogelijk.
Reken voor de grap maar eens uit wat de aanlegkosten voor glasvezel op het platteland zijn in Nederland.
Maar je hebt naast die schotels ook nog iets anders nodig.D-dark schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 23:33:
[...]
Als je uitgaat van dit artikel wat het redelijk goed omschrijft Ja
https://archive.is/TS00n
Stel productiekost in het meest slechte scenario is 2500
Men vraagt 500
Verschil is dan 2000
Starlink Beta kost 100 in de maand.
Heb je 20 maanden nodig om de subsidie kosten eruit te halen.
Stel je weet de productiekosten te halveren naar 1250. Niet onredelijk met verbeterde productiemethoden.
Dan kom je uit op 6,5 maand terugverdientijd.
Ga je met die kosten rekenen dan wordt het verdienmodel al een stuk beter.
In ieder geval concurrerend genoeg dat je voor heel wat afgelegen gebieden niet in infrastructuur hoeft te investeren. Reken wat overheidssubsidie mee om de productie in eigen land onder te brengen en het wordt goed mogelijk.
Reken voor de grap maar eens uit wat de aanlegkosten voor glasvezel op het platteland zijn in Nederland.
PSN: DutchTrickle PVoutput
Klopt, die kosten komen er ook nog bij + de grondstations en bandbreedte inkopen op de exchanges.Maverick schreef op donderdag 1 april 2021 @ 14:08:
[...]
Maar je hebt naast die schotels ook nog iets anders nodig.Voorlopig moeten de lanceerkosten van al die duizenden satellieten ook eerst nog terugverdiend worden.
Maar de potentie in de toekomst is groot.
Platteland VS, Canada, Australië, Europa om mee te beginnen.
Doe daar de rijkere secties van Rusland en Azië bij en als allerlaatst Afrika
Dan heb je het over een paar miljard aan potentiële klanten.
Over groot denken gesproken.
Hier zijn we botweg verwend met de goede infrastructuur. Maar voor andere delen van de wereld is dit een goedkopere optie dan zelf infrastructuur aanleggen. (glasvezel, 5G, coax etcetera)
https://www.slashgear.com...on%20military%20aircraft.
Oh hoewel je heel lang erover kan hebben hoe hoog de potentie is, is er zeker potentie. Maar mijn punt ging puur erover dat Starlink nu in een fase zou komen waar het geld oplevert. Terwijl je best case een jaar nodig hebt om enkel en alleen de subsidie op de schotels terug te winnen. Tel daarbij de kosten van satellieten, grondstations, helpdesk, R&D, etc op, en die gaan nog heel wat jaren verlies draaien voor ze een cent winst maken.D-dark schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:55:
[...]
Klopt, die kosten komen er ook nog bij + de grondstations en bandbreedte inkopen op de exchanges.
Maar de potentie in de toekomst is groot.
Platteland VS, Canada, Australië, Europa om mee te beginnen.
Doe daar de rijkere secties van Rusland en Azië bij en als allerlaatst Afrika
Dan heb je het over een paar miljard aan potentiële klanten.
Over groot denken gesproken.
Hier zijn we botweg verwend met de goede infrastructuur. Maar voor andere delen van de wereld is dit een goedkopere optie dan zelf infrastructuur aanleggen. (glasvezel, 5G, coax etcetera)
Er is een bedrijf genaamd AST Spacemobile dat een mobiel netwerk gaat opzetten vanuit de ruimte. Er hoeven geen dure schotels of abonnementen verkocht te worden. Je kunt gewoon je huidige mobiele telefoon gebruiken en je betaalt via je mobiele abonnement. Dit is naar mijn idee een gigantisch voordeel ten opzichte van Starlink als je alleen naar een mobiele telefoon kijkt. Ze geven zelf aan dat ze "Broadband data speeds" kunnen aanbieden. "High data rates with low latency". Ze hebben zelf een vergelijking gemaakt tussen SpaceMobile, Starlink en bijvoorbeeld Iridium:
/f/image/ECFQJW9imVgmz8pKKMrQ5UHa.png?f=fotoalbum_large)
Aangezien ze niet de minste aandeelhouders hebben (VF Group, American Towers, Rakuten, ...) verwacht ik er wel veel van. Mochten jullie meer willen weten of hierover willen discussiëren dan graag! Is ook weer een welkome afwisseling van SpaceX
Ben wel benieuwd hoe ze dat technisch gaan doen, aangezien ze met 20 satellieten al 1,6 miljard mensen in afrika willen servicen, zullen ze een best hoge baan moeten hebben.th4k1ck3r schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:14:
Om even in te haken op de Starlink discussie.
Er is een bedrijf genaamd AST Spacemobile dat een mobiel netwerk gaat opzetten vanuit de ruimte. Er hoeven geen dure schotels of abonnementen verkocht te worden. Je kunt gewoon je huidige mobiele telefoon gebruiken en je betaalt via je mobiele abonnement. Dit is naar mijn idee een gigantisch voordeel ten opzichte van Starlink als je alleen naar een mobiele telefoon kijkt. Ze geven zelf aan dat ze "Broadband data speeds" kunnen aanbieden. "High data rates with low latency". Ze hebben zelf een vergelijking gemaakt tussen SpaceMobile, Starlink en bijvoorbeeld Iridium:
[Afbeelding]
Aangezien ze niet de minste aandeelhouders hebben (VF Group, American Towers, Rakuten, ...) verwacht ik er wel veel van. Mochten jullie meer willen weten of hierover willen discussiëren dan graag! Is ook weer een welkome afwisseling van SpaceX
The first tranche of AST SpaceMobile’s launch plans will involve the use of 20 satellites to offer seamless, low-latency mobile connectivity that can be accessed by approximately 1.6 billion people across a vast geographical region. The initial service will target an area North and South of the equator, including rural and remote areas of a number of markets where Vodafone will integrate the technology into the services provided by its Vodacom, Safaricom and Vodafone brands. Subject to regulatory approval in each market, these will include DRC; Ghana; Mozambique; Kenya; and Tanzania. AST SpaceMobile will also apply for regulatory approval to launch the service in India.
PSN
Ik ben wel benieuwd naar de dekking van die satelliet mobieltjes. De laatste keer dat ik er een had was de dekking maar matig en zeker geen broadband internet kwaliteit.
Je kunt volgens mij niet je eigen telefoon hier voor gebruiken, er staat dacht ik dat het specialized telefoons voor zijn. Net als bij iridium.
Wel goed om te zien dat er flink concurrentie komt. Vaak wel leuk voor de prijzen.
En ook technisch, de 4G/5G-module in je telefoon is ontworpen om te communiceren met zendmasten die hooguit een paa km bij je vandaan staan. Ik snap niet hoe die hardware in jouw telefoon kan werken met een "zendmast" (satelliet) die op minimaal 200km (en vrijwel zeker meer) afstand overkomt. De satellitet zou een sterke zender en ultragevoelige ontvanger kunnen hebben, OK, maar hoe gaat jou telefoon het fluistersignaal van de satelliet oppakken uit het "geschreeuw" van de aardse zendmasten?YakuzA schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:27:
Ben wel benieuwd hoe ze dat technisch gaan doen, aangezien ze met 20 satellieten al 1,6 miljard mensen in afrika willen servicen, zullen ze een best hoge baan moeten hebben.
Ik zou daar wel meer over willen weten. Ik denk dat je er toch gespecialiseerde telefoons voor nodig gaat hebben. Kan ook zijn dat de advertentie misleidend is, dat men bedoelt dat 4G/5G-zendmasten op dit satellietnetwerk kan worden aangesloten.
Kortom intrigerend, maar volgens mij klopt er iets niet.
In het vliegtuig werkt je telefoon ook al vanaf een kilometer of 2 a 3 aan hoogte, terwijl de masten die kant niet op gericht staan.JeroenH schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:39:
[...]
En ook technisch, de 4G/5G-module in je telefoon is ontworpen om te communiceren met zendmasten die hooguit een paa km bij je vandaan staan. Ik snap niet hoe die hardware in jouw telefoon kan werken met een "zendmast" (satelliet) die op minimaal 200km (en vrijwel zeker meer) afstand overkomt. De satellitet zou een sterke zender en ultragevoelige ontvanger kunnen hebben, OK, maar hoe gaat jou telefoon het fluistersignaal van de satelliet oppakken uit het "geschreeuw" van de aardse zendmasten?
Ik zou daar wel meer over willen weten. Ik denk dat je er toch gespecialiseerde telefoons voor nodig gaat hebben. Kan ook zijn dat de advertentie misleidend is, dat men bedoelt dat 4G/5G-zendmasten op dit satellietnetwerk kan worden aangesloten.
Kortom intrigerend, maar volgens mij klopt er iets niet.
Dat is niet zo'n groot issue denk ik, zolang je maar een redelijk signaal hebt, voordeel is wel dat er geen gebouwen tussen staan iig
PSN
2 a 3 km is nog wel een andere orde van grootte dan 200km. Signaalsterkte neemt kwadratisch af met de afstand, dus da's nogal een uitdaging. Heen gaat nog wel (kwestie van een heel hard schreeuwende satelliet, dus voldoende zonnepanelen om die energie te kunnen leveren), maar terug lijkt me een forse uitdaging. Telefoons zenden zo zwak mogelijk i.v.m. batterijduur, dus als ze een heel sterk signaal binnenkrijgen gaan ze niet schreeuwen.YakuzA schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:42:
[...]
In het vliegtuig werkt je telefoon ook al vanaf een kilometer of 2 a 3 aan hoogte, terwijl de masten die kant niet op gericht staan.
Dat is niet zo'n groot issue denk ik, zolang je maar een redelijk signaal hebt, voordeel is wel dat er geen gebouwen tussen staan iig
En er kunnen wel degelijk gebouwen tussen staan. Die satellieten vliegen over, dus je moet het meer vergelijken met (zeer hoog) vliegende vliegtuigen. Die zie je ook niet constant binnen een stad.
Als die satellieten een schotelvorm aan boord hebben (of dat met electronica emuleren zoals Starlink dat lijkt te doen), dan denk ik dat die schotel zo'n grote versterkingsfactor kan hebben dat het erop lijkt alsof die telefoon 2 km bij die satelliet vandaan is, dat werkt 2 kanten op. Met als enige verschil de looptijden onderling.Parody schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:00:
[...]
2 a 3 km is nog wel een andere orde van grootte dan 200km. Signaalsterkte neemt kwadratisch af met de afstand, dus da's nogal een uitdaging. Heen gaat nog wel (kwestie van een heel hard schreeuwende satelliet, dus voldoende zonnepanelen om die energie te kunnen leveren), maar terug lijkt me een forse uitdaging. Telefoons zenden zo zwak mogelijk i.v.m. batterijduur, dus als ze een heel sterk signaal binnenkrijgen gaan ze niet schreeuwen.
En er kunnen wel degelijk gebouwen tussen staan. Die satellieten vliegen over, dus je moet het meer vergelijken met (zeer hoog) vliegende vliegtuigen. Die zie je ook niet constant binnen een stad.
[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 02-04-2021 11:05 ]
Alles kan stuk.
Klopt, zoals ik al aangaf is van boven naar beneden het probleem niet. Maar het signaal moet ook nog terug. Ik ben zeer benieuwd of het signaal van een telefoon op 200km hoogte nog op te decoderen is. Telefoons hebben geen schotel. Ik weet eerlijk gezegd niet of moderne telefoons het signaal richten op de zender. Zo niet, dan denk ik dat er van het signaal weinig over is op 200km.remco_k schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:03:
[...]
Als die satellieten een schotelvorm aan boord hebben (of dat met electronica emuleren zoals Starlink dat lijkt te doen), dan denk ik dat die schotel zo'n grote versterkingsfactor kan hebben dat het erop lijkt alsof die telefoon 2 km bij die satelliet vandaan is, dat werkt 2 kanten op. Met als enige verschil de looptijden onderling.
En looptijden... Daar zeg je wat. Geen idee of de 4G/5G protocollen beperkingen stellen aan de maximale looptijd van het signaal. Mogelijk is het voor telefonie een non-issue (een packet met spraakdata verliezen is minder storend dan 'm in verkeerde volgorde afspelen), maar computers hebben niet genoeg aan een half woord.
Een schotel werkt 2 kanten op. Dus je verzend het signaal gebundeld ergens heen. Maar gelijkertijd geldt dat als er in datzelfde gebied iets uitzend - niet perse gericht naar de satelliet - dat diezelfde schotel een heel erg groot aandeel heeft in het 'versterken' van dat te ontvangen signaal. Vergelijk het met van die afluister microfoons met een schotelvorm eromheen, die zijn zeer effectief om op grotere afstanden mensen af te luisteren die je zonder zo'n schotel écht niet zou horen op diezelfde plek met dezelfde microfoon. Hoe groter de oppervlakte en en hoe kleiner de openingshoek, hoe effectiever. En dat kan echt bizar goed werken.Parody schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:10:
[...]
Klopt, zoals ik al aangaf is van boven naar beneden het probleem niet. Maar het signaal moet ook nog terug. Ik ben zeer benieuwd of het signaal van een telefoon op 200km hoogte nog op te decoderen is. Telefoons hebben geen schotel. Ik weet eerlijk gezegd niet of moderne telefoons het signaal richten op de zender. Zo niet, dan denk ik dat er van het signaal weinig over is op 200km.
Telefoons zijn daarnaast - dacht ik - zelfs in staat om uitgezonden signaal bepaalde kanten op te richten.
[ Voor 7% gewijzigd door remco_k op 02-04-2021 11:17 ]
Alles kan stuk.
Launch timer:
Geen launch.