• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Het is iemand gelukt om telemetrie gegevens van een Falcon 9 op te vangen en te decoden.
Filmpje van Scott Manley:

Tweets met info:
https://twitter.com/r2x0t
Tweet met cool (High res!) filmpje vanuit de LOX tank:

Website met nog meer info:
https://www.r00t.cz/Sats/Falcon9
Ze hebben daar van nog veel meer spul de signalen ontcijferd! O.a. de chinese maan missie Chang'e-5.

Ook mooie foto's van een 'communicatie' satelliet (Proba-1) die in 2001 gelanceerd is:

[ Voor 38% gewijzigd door Paling1 op 17-03-2021 11:08 ]

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:55

HaterFrame

Well... Poo came out!

YakuzA schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 00:28:
[...]

Op de website die je linkt valt iig niks (open) te lezen.

https://www.space.com/russia-announces-reusable-rocket-amur

Met een target van 2026 zal het nog flink lang duren voordat er iets te zien is.
Doe daar nog maar een jaartje of 2/3 bij op, Targets worden nooit gehaald in Rusland. Hoewel ik het ze van harte gun, valt Rusland steeds verder weg als interessante commerciële aanbieder. Wel jammer want ik hou wel van de robuuste en simpele filosofie.

I am the great Cornholio!

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:26
NASA heeft nieuwe afbeeldingen vrij gegeven van de DragonXL voor de bevoorrading van de Lunar Gateway

DragonXL zal worden gelanceerd met de Falcon Heavy.

https://twitter.com/thesh...tatus/1372295368705253379

In het ontwerp lijkt het van buiten af vrij weinig op de Dragons die we nu kennen... ook al zullen de zaken hard- als software matig veel overeenkomsten hebben.

In iedergeval geen re-entry mogelijkheden.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EwtfHVrW8AEPaH8?format=jpg&name=large

Doe maar een onsje meer...

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Als het meezit vanavond de 2e poging voor de static fire/Green run test voor de SLS:

Livestream lijkt om 8 uur te beginnen. Maar dat valt gelijk met de geplande tijd (3 p.m. EDT) voor de test voor zover ik kan vinden.

[ Voor 16% gewijzigd door Paling1 op 18-03-2021 09:57 ]

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:07

WhySoSerious

Be the change.

[YouTube: Watch SpaceX Employees React to The SpaceX Starship SN10 Launch and Landing!]

Weet niet of ie al gepost is hier, maar een filmpje van hoe SpaceX employees de landing van de SN10 ervaren hebben.

De RUD staat er niet op O-)

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-01 17:21
Intheweb schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:50:
NASA heeft nieuwe afbeeldingen vrij gegeven van de DragonXL voor de bevoorrading van de Lunar Gateway

DragonXL zal worden gelanceerd met de Falcon Heavy.

https://twitter.com/thesh...tatus/1372295368705253379

In het ontwerp lijkt het van buiten af vrij weinig op de Dragons die we nu kennen... ook al zullen de zaken hard- als software matig veel overeenkomsten hebben.

In iedergeval geen re-entry mogelijkheden.

[Afbeelding]
Interessante ontwikkeling.
De dragon capsule heeft zijn waarde bewezen dus een iets zwaardere variant is goed mogelijk.
Falcon Heavy wordt nu ook als betrouwbaar genoeg gezien om vast intezetten voor lanceringen.

Gezien dat Nasa liever gaat voor nieuwe of jong gebruikte raketten zie ik genoeg 2e hands falcon's ontstaan voor de verre toekomst.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-01 11:50
Paling1 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:55:
Als het meezit vanavond de 2e poging voor de static fire/Green run test voor de SLS:
[YouTube: NASA's Second Hot Fire Test for the Artemis Moon Rocket]
Livestream lijkt om 8 uur te beginnen. Maar dat valt gelijk met de geplande tijd (3 p.m. EDT) voor de test voor zover ik kan vinden.
Halfuur vertraging alvast

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hoe groot is de kans dat dat ding BOEM zegt?

Nu we ook verwend zijn door gigantische explosies door SpaceX, ga ik echt niet kijken als de kans op een explosie te klein is hoor :+

• bottom line
Osiris schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:12:
Hoe groot is de kans dat dat ding BOEM zegt?

Nu we ook verwend zijn door gigantische explosies door SpaceX, ga ik echt niet kijken als de kans op een explosie te klein is hoor :+
Zodra de allerkleinste anomalie wordt geregistreerd, wordt er op een grote rode knop gedrukt lijkt me.
Vermoed niet dat we 8 minuten lang kunnen kijken naar deze 4 motoren, maar explosie gaat er niet gebeuren.

[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 18-03-2021 20:15 ]

• Osiris
  • Niet online
Is 8 min. weer 't doel? Hoe snel gingen ze ook alweer uit de vorige keer? Vrij snel IIRC :P

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Osiris schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:18:
Is 8 min. weer 't doel? Hoe snel gingen ze ook alweer uit de vorige keer? Vrij snel IIRC :P
Dacht vorige keer 67 seconden of zo.
8 minuten is inderdaad het doel. Al waren ze vorige keer wel tevreden vanaf 5 minuten of zo, dan hadden ze voldoende data

[ Voor 20% gewijzigd door Mschamp op 18-03-2021 20:21 ]

• bottom line
Osiris schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:18:
iets langer als 1 minuut dacht ik.
NASA had minstens 2 minuten nodig, en had zelf geschat dat de proef uiteindelijk maar 4 minuten ging duren.

Wat @Mschamp dus zei :9

[ Voor 4% gewijzigd door bottom line op 18-03-2021 20:22 ]

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
In final count down.
Nog een 6 minuten te gaan.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Check die gimbaled engines :9

March of the Eagles

• Osiris
  • Niet online
Nou, gaat lekker! Al 3x langer dan de 1e keer and still going :P

[ Voor 14% gewijzigd door Osiris op 18-03-2021 21:42 ]

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:27
T rookt wel een beetje ;)

• Osiris
  • Niet online
Ach, is in principe alleen maar H2O dussuh ;)

• D-dark
Jep, zijn zo te zien continu aan het roteren om stuur mechanisme te testen

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Wat een geweld zeg! Hopelijk kunnen ze nu voor het einde van het jaar lanceren.
Die gimbal test ziet er cool uit:

Net alsof de motoren los hangen.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Soyuz in een ander kleurtje:
https://spaceflightnow.co...t-to-baikonur-launch-pad/
Ter ere van het 60-jarige jubileum van de eerste bemande vlucht van de Vostok met Yuri Gagarin.

Indische waterlelies:
Afbeeldingslocatie: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2021/03/2375116192.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door Paling1 op 19-03-2021 15:00 ]

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Perseverance heeft de protective cover van de Ingenuity helikopter afgeworpen!
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ExBiYsEVkAEIHNW?format=jpg&name=large

Nu gaat ie op weg naar de plek waar ze de helikopter op de grond gaan zetten. Dat tripje duurt een paar dagen.

Hier een filmpje hoe ze Ingenuity laten vallen: (vanaf ±50s)

[ Voor 35% gewijzigd door Paling1 op 22-03-2021 09:29 ]

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Paling1 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:26:
[Afbeelding]
[Twitter]
Nu gaat ie op weg naar de plek waar ze de helikopter op de grond gaan zetten. Dat tripje duurt een paar dagen.

[YouTube: Testing the Mars Helicopter Delivery System on NASA's Perseverance Rover]
Voor de mensen die denken.. Paar dagen?

Over de snelheid van Perseverance:
The rover has a top speed on flat, hard ground of 4.2-centimeters per second, or 152 meters per hour.

Strava | AP | IP | AW

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:50

Nibbz

Postmaster General

Vond op AD wel een intressant artikel:

Pentagon publiceert rapport met ufo-meldingen: ‘Een logische verklaring is niet altijd te vinden’

1 Juni maar even in de agenda zetten! Ben benieuwd of er nog meer beelden worden vrijgegeven dan de beelden die er nu al zijn.

Deze 3 zijn nu al vrijgegeven:
Wikipedia: Pentagon UFO videos

Onbekende Russische technology? Of toch een aparte afdeling van het Amerikaanse leger. In ieder geval, Interessant!

13:37

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Paling1 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:26:
[Afbeelding]
[Twitter]

[YouTube: Testing the Mars Helicopter Delivery System on NASA's Perseverance Rover]
Gaat die helikopter 'zichzelf' opladen via eigen zonnepanelen, of gaat ie iedere vlucht terug naar de rover om daar (op de één of andere manier) stroom van te pakken ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• BadRespawn
  • Laatst online: 23:49
ZeRoC00L schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:05:
[...]

Gaat die helikopter 'zichzelf' opladen via eigen zonnepanelen, of gaat ie iedere vlucht terug naar de rover om daar (op de één of andere manier) stroom van te pakken ?
zonnepanelen
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e8/Anatomy_of_the_Mars_Helicopter.png

Trump II - Project 2025 tracker

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Na elke vlucht gaat ie een paar dagen opladen mbv de zonnepanelen voor zover ik begrepen heb.
Propellers draaien een stuk sneller dan bij drones hier op aarde, dus dat zal waarschijnlijk ook wel zo zijn effect hebben op de duur van elke vlucht.

Voorbereidingen voor een static fore van StarShip SN11 in volle gang:

andere view:

Ennn, done! Hopelijk morgen weer vliegen....

[ Voor 48% gewijzigd door Paling1 op 22-03-2021 14:57 ]

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:31
Paling1 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:15:
Na elke vlucht gaat ie een paar dagen opladen mbv de zonnepanelen voor zover ik begrepen heb.
Propellers draaien een stuk sneller dan bij drones hier op aarde, dus dat zal waarschijnlijk ook wel zo zijn effect hebben op de duur van elke vlucht.

Voorbereidingen voor een static fore van StarShip SN11 in volle gang:
[YouTube: Sapphire Cam - Starship Live At SpaceX Boca Chica Launch Facility]
andere view:
[YouTube: Nerdle Cam 4K- SpaceX Live At Boca Chica Starship Launch Facility]

Ennn, done! Hopelijk morgen weer vliegen....
Wat een spektakel was dat! :P

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJpCIFqLSLCT9g2Fd-jGLlMXRcY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KXIr3JwozcbiSm9Q7QXbKTBj.png?f=user_large
@Binnetie , Zeker spektakel.... _/-\o_ Dikke vuurbal!!!! 8)

[ Voor 14% gewijzigd door Paling1 op 22-03-2021 15:00 ]

• Binnetie
Paling1 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:59:
[Afbeelding]
@Binnetie , Zeker spektakel.... _/-\o_ Dikke vuurbal!!!! 8)
Ik snap nu soms waarom vrouwen soms zo teleurgesteld zijn als iets heel kort duurt :D Ik zag een vlam en een hoop rook en toen was het klaar haha.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Binnetie Gelukkig duurt de vlucht een dikke 6 minuten.....

• Binnetie
@Paling1 dank voor de info. Mooi om dat weer te kijken! Hoe laat NL tijd zou het feestje beginnen? Ik vind er hier niets over terug: https://www.rocketlaunch.live/launch/sn11-test-flight

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:01
Er is nog geen datum voor een vlucht.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Binnetie
Ik las dat na SN11, SN15 komt: https://www.nasaspaceflig...nstalled-refined-attempt/ SN12, 13 en 14 zijn geschrapt. Maar wat is daar de reden van? Omdat ze teveel op elkaar leken?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@Binnetie zoek even in dit topic, is al genoeg over geschreven ;)

Signatures zijn voor boomers.

• Binnetie
@Maasluip sorry, ik heb het gevonden. En vrij recent ook nog gepost. Door vakantie niet echt gekeken in dit topic.

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-01 10:33

TrekDr0p

QR niet scannen

Spooksel schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:07:
Er is nog geen datum voor een vlucht.
Wel zijn er 3 TFR's al afgegeven voor 23-25 maart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXDITjSbxT3kv1AWRkz0OWkWtk8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ccISPm4ue7Y9VbrVqiHwJZYJ.png?f=fotoalbum_large

https://tfr.faa.gov/tfr2/list.html

Nu even rustig afwachten of de SF goed gegaan is, hij zag er wel goed uit.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Het weer voor de komende dagen ziet er ook goed uit geloof ik. Dus steek die kaars maar aan! Gewoon morgen dan hoeven we niet zo lang te wachten.... >:)

Ik zie net dat morgen niet gaat gebeuren:
https://nextspaceflight.com/starship/
Road closure voor morgen is ge-cancelled. Dus dan maar woensdag.🚀

[ Voor 33% gewijzigd door Paling1 op 22-03-2021 17:17 ]

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Electron is ook weer succesvol gelanceerd. Mooie beelden:

En een los stickertje(?): :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01O9NyHPDn6BPA8v6SVlOYggd4I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zfvvZrlFoBgUH8rFUqtCeODd.png?f=user_large

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

En weer een Falcon 9 lancering met 60 Starlinks de lucht in...
1st stage succesvol geland. Dit soort beeld had ik nog neit eerder gezien na een landing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-SoeIpKi1gEnQWPw5ueYcEzwfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ryvvS7Ioc8MGfrBlU5mU4qZN.png?f=fotoalbum_large

Filmpje:

Later vandaag vannacht staat er ook nog een Soyuz lancering op het programma. Die gaat 36 OneWeb sattelieten de ruimte in schieten...
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ExGXWE8XEAU8eoK?format=jpg&name=4096x4096

Starship hopelijk morgen vrijdag.

Druk weekje zo!

[ Voor 19% gewijzigd door Paling1 op 24-03-2021 10:06 ]

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Super mooie foto van een zwart gat!
Afbeeldingslocatie: https://www.ru.nl/publish/pages/1009111/gepolariseerd_zwart_gat.jpg
Klik

Als ik het allemaal goed begrijp zien we hier de magnetische veldlijnen van een zwart gat.

[ Voor 16% gewijzigd door Paling1 op 24-03-2021 19:49 ]

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:38
Goh in het sterrenbeeld maagd een zwart gat haha. Messier87 is wel ver weg, knap dat ze het kunnen zien

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Paling1 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:41:
En weer een Falcon 9 lancering met 60 Starlinks de lucht in...
1st stage succesvol geland. Dit soort beeld had ik nog neit eerder gezien na een landing:
[Afbeelding]
Als ze een return to launch side landing hebben wordt dit shot wel eens gebruikt tijdens de landing. Prachtig gezicht!

Het viel me trouwens op de ze de audio bij de lancering anders hadden, een stuk beter. De microfoon wat dichterbij gezet lijkt het. Ik vind het geluid bij een lancering van Rocket Lab altijd zo mooi, SpaceX kwam er bij deze lancering in de buurt.

Toch nog een rede om die StarLink missies terug te blijven kijken :D

iRacing Profiel | Mijn SimRig

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Er is bij de laatste static fire van SN11 blijkbaar toch iets niet helemaal goed gegaan met 1 van de Raptors.

Inmiddels is de motor vervangen door Raptor nr 46:

Nu moet er eerst een nieuwe static fire komen voor de lancering.
Planning is vrijdag voor de static fire en hopelijk zondag of maandag vliegen.... Duurt lang.... :+

Wel jammer dat er toch elke keer problemen lijken op te treden bij/na een static fire. Ben heel benieuwd wat er mis gaat.

• Osiris
  • Niet online
Persoonlijk heb ik 't idee dat de Raptor nog nirt voldoende gematureerd is. Teveel kinderziektes ofzo?

Ik vind 't ook erg onverstandig om de betrouwbaarheidsproblemen met workarounds op te lossen.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Osiris ,
Ik denk zelf dat het probleem niet zo zeer in de motor zelf zit, maar in de installatie op de raket. Ik denk dat ze daar problemen tegenkomen die ze moeilijk kunnen testen.
In McGregor hebben ze een teststand waar ze de Raptors testen. Pas sinds vorig jaar geloof ik ook verticaal. In veel filmpjes zie je horizontale testen. Blijkbaar zitten daar toch ook wel wat belangrijke verschillen in.
Tevens kunnen ze daar alleen motoren per stuk testen. Maar volledig geïntegreerd testen met (nu) 3 motoren op een raket is ook weer ander verhaal met andere problemen/uitdagingen. Ook de 'Belly Flop' heeft interessante gevolgen. Maar die gaan ze dan weer niet hebben met de booster, want die gaat een vrij conventionele 8) Falcon 9 achtige landing doen.

En toch is het bizar dat deze dingen tijdens lekker veel (destructief) testen naar voren komen, maar dat bij bijvoorbeeld de New Glenn van Blue Origin nog nooit een geïntegreerde test van alle motoren op een raket is geweest. Ik ben heel benieuwd wat daar allemaal nog voor problemen naar boven komen.
Zelfde met het testen van de SLS core stage. Dat ging ook pas de 2e keer goed. Maar zijn alle problemen er nu uit? Ik denk dat alleen heel veel testen (en hergebruiken) je die zekerheid kan geven.

• Spooksel
We moeten ook niet vergeten dat SpaceX hier dingen aan het doen is met die prototypes en motoren eronder die echt nog nooit iemand gedaan heeft! Sowieso het hele concept van de Raptor (full flow staged combustion met methalox) is iets wat SpaceX überhaupt als eerst ooit vliegend heeft weten te krijgen. Laat staan al die maffe acrobatentrucjes en belly flops die ze ermee doen. OMG.

De gigantische schat aan data die ze nu verzamelen met die prototypes kan niet anders dan bizar genoemd worden, ik kan me niet anders dan voorstellen dat wanneer ze een paar generaties aan updates verder zijn met de Raptor dat het een motor is geworden met een betrouwbaarheid die kan tippen aan de Merlin.

De Merlin welke trouwens niet voor niets de Merlin 1D heet eigenlijk, ook daar gingen wat iteraties aan vooraf eer het de powerhouse was die het nu is. En dan is het concept ervan nog eens vele male simpeler dan Raptor ook.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Waarschijnlijk vandaag een static fire EN een lancering van StarShip SN11!!! :o

🚀🚀🚀
Hopelijk gaat de landing deze keer lukken!

• Webgnome
  • Nu online
@Paling1 hij is vorige keer toch ook 'geland' >:)

Strava | AP | IP | AW

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Webgnome
Any landing you can walk away from..... :D

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Tja, "hopefully flight attempt today" klinkt niet echt alsof het daadwerkelijk een plan van SpaceX is maar eerder een soort verwachting van die Trevor.

[ Voor 17% gewijzigd door XWB op 26-03-2021 12:59 ]

March of the Eagles

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:27
XWB schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:58:
Tja, "hopefully flight attempt today" klinkt niet echt alsof het daadwerkelijk een plan van SpaceX is maar eerder een soort verwachting van die Trevor.
Als ik zo diverse tweets/forumberichten etc lees, dan staan in theorie alle seinen op groen, qua vergunningen/ afsluitingen/ meldingen aan bewoners etc.

• yorkick
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-01 14:06
XWB schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:58:
In de brief van de county was gisteren al te zien dat het om een testvlucht-poging zal gaan. En vandaag ook dit van de FAA:
(Trouwens dus wel eerst nog een static fire die goed moet gaan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQL8-odS_r0XjaevKVjC1U83-Ds=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BIWU51Nd3P98Meki67m9pycn.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door yorkick op 26-03-2021 13:36 ]

kimi

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Livestreams:

Het is bijna zo ver...
Ze gaan maar 1 motor ontsteken...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qn5ru5OAYqW-CL2jth2m7EwgzEc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vBtJ2BfhdwPpr9pzXKviQKF7.png?f=user_large

[ Voor 58% gewijzigd door Paling1 op 26-03-2021 14:13 ]

• Spooksel
Just in:

It's GO TIME baby!

[ Voor 5% gewijzigd door Spooksel op 26-03-2021 16:11 ]

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-01 12:00
Voor de duidelijkheid: Noon Boca Chica local time is 18:00 uur Amsterdamse tijd.

Verder gisteren ook een interessante gebeurtenis, veel foto's / video's in Reddits r/Space

De second stage van de Starlink launch van 4 Maart slaagde niet in het doen van een de-orbit burn.
Gisteren is die na 22 dagen ge de-orbit en verbrand in de atmosfeer, wat mooie beelden gaf.

Hier ook een nieuwsartikel van SpaceExplored.

[ Voor 56% gewijzigd door IThom op 26-03-2021 18:43 ]

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Helaas.... Een scrub....

[ Voor 73% gewijzigd door Paling1 op 26-03-2021 20:58 ]

• D-dark
Jep, denk het weer. behoorlijk mistig

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:56
Mooi zo. Had voor de fans zonde geweest om vandaag te gaan.
Morgenmiddag om 14:00 uur op zijn vroegst een nieuwe poging. Dat betekent dat ik reken op maandagavond #ScrubX :+

[ Voor 3% gewijzigd door Ample Energy op 26-03-2021 21:02 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@D-dark
Lijkt er wel op ja. Al was er voorspeld dat het later in de avond weg zou trekken. Misschien hadden ze dan niet meer genoeg tijd.

[ Voor 4% gewijzigd door Paling1 op 26-03-2021 21:02 ]

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-01 10:33

TrekDr0p

QR niet scannen

Misschien morgen sn11 de lucht in.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Eerste stapjes om Ingenuity neer te zetten op Mars:
Afbeeldingslocatie: https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=45676.0;attach=2022562;image

Meer beelden:

[ Voor 41% gewijzigd door Paling1 op 29-03-2021 17:27 ]

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-01 11:43
D-dark schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:58:
[...]

Jep, denk het weer. behoorlijk mistig
Ging uiteindelijk om een probleem met de FTS die ze niet opgelost kregen.

Verwacht voor vanavond ook weinig, het weer in BC ziet er voor de hele week vrij matig uit.

https://weather.com/weath...ca+Chica+TX+USTX1783:1:US

voor de geïnteresseerde:
https://multistream.co/p/DLTb4Wpwlj3/SN11_whenhop

[ Voor 9% gewijzigd door chevsticks op 29-03-2021 12:28 ]

• Binnetie
Mooi om het langzaam lichter te zien worden. Het is best bewolkt en er staat ook wat wind. Ben benieuwd.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Voor de mensen die een live feed zoeken:

Of deze:

Bij de eerste is er live commentaar en wordt er regelmatig geswitched tussen verschillende camera's. De 2e heeft een iets mooier beeld (Dat soms ook terugkomt in de 1e feed).

[ Voor 71% gewijzigd door Paling1 op 29-03-2021 15:13 ]

• Binnetie
De link van @chevsticks is ook mooi (multistream).

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:55
nieuws: Satellietbedrijf met schotels in Burum begint rechtszaak tegen verpla...

Lokaal stukje space nieuws, zou toch zonde zijn als dat grondstation uit NL weggaat. Is niet alsof we in NL al overlopen van space (alhoewel ESTEC natuurlijk aardige duit in het zakje doet).

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011

thijsco19

KTM 990 SMT

Helaas, scrub.
Quote Elon:
"FAA Inspector unable to reach Starbase in time for launch today. Postponed to no earlier than tomorrow."

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• chevsticks

:F

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 19:29
Die moet z'n vlucht gemist hebben ofzo. Ze hadden de FTS beveiliging er al afgehaald.

Morgen nieuwe ronde nieuwe kansen dan maar.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ben dan toch benieuwd wat zo'n inspector zou moeten inspecteren dat ie echt persé aanwezig moet zijn.

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Niet zozeer inspecteren maar ik denk meer toezicht houden op de procedure.
Eigenlijk niet meer dan logisch.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
Paling1 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:14:
Ben dan toch benieuwd wat zo'n inspector zou moeten inspecteren dat ie echt persé aanwezig moet zijn.
De FAA is een beetje boos omdat Elon kritiek op hun procedures had voor ruimtevaart. Het zal me niks verbazen als ze opzettelijk bureaucratisch dwars gaan liggen.

TheS4ndm4n#1919

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Ja t kan natuurlijk een complot zijn van de FAA... Het kan ook gewoon dat ze nou eenmaal niet 24/7 iemand paraat hebben zitten om binnen een paar uur aanwezig te zijn voor het geval SpaceX weer wat wil testen.

Of misschien is die persoon een keer verhinderd. We hebben nog steeds een pandemie gaande he...

[ Voor 19% gewijzigd door mcDavid op 29-03-2021 21:20 ]

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Er zit natuurlijk ook een gigantisch cultuurverschil tussen de FAA en SpaceX. De FAA is gewend aan organisaties die na een incident een commissie instellen om maandenlang onderzoek te doen, wat resulteert in een lijvig verslag met een grondige analyse en heldere conclusies en aanbevelingen, waarna pas weer een nieuwe raket ontworpen en gebouwd gaat worden. Bij SpaceX slingert Musk binnen 24 een tweet de lucht in met de oorzaak en staat de volgende raket al weer klaar om gelanceerd te worden. (Ok, dit is natuurlijk iets overdreven neergezet ;) ).

En niet te vergeten dat de FAA als organisatie de afgelopen 2 jaar met het 737-max debacle ontzettend op haar donder heeft gehad dat zij juist de controle teveel aan de fabrikanten overliet en zelf te weinig toezicht hield. Dus daar zullen intern de teugels ook aangetrokken zijn.

• Grim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-01-2024
loekf2 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:01:
[...]

Die moet z'n vlucht gemist hebben ofzo.
Hij zat nog vast in het Suez kanaal :+

Steam: Grim

• Osiris
  • Niet online
Ik vind 't eerlijk gezegd ook niet erg dat zo af en toe de FAA of welke organisatie dan ook dhr. Musk weer even met z'n voetjes terug op de Aarde zet. We weten allemaal dat die kerel op het randje van geniaal en gek zit en ik denk dat het een goed iets is, als er ook nog organisaties zijn die enige controle op SpaceX houden. Als Elon het altijd en overal 100 % voor het zeggen zou hebben, dan weet ik niet of 't allemaal nou wel zo goed zou gaan.

• Webgnome
  • Nu online
langzaam maar gestaag.. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Opf75YRVC9OKBcu3lp0eKs8SGKs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kbAtygPHpPhpCV2cpFFD4Pcc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Webgnome op 30-03-2021 07:32 ]

Strava | AP | IP | AW

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-01 17:23
Osiris schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:41:
Ik vind 't eerlijk gezegd ook niet erg dat zo af en toe de FAA of welke organisatie dan ook dhr. Musk weer even met z'n voetjes terug op de Aarde zet. We weten allemaal dat die kerel op het randje van geniaal en gek zit en ik denk dat het een goed iets is, als er ook nog organisaties zijn die enige controle op SpaceX houden. Als Elon het altijd en overal 100 % voor het zeggen zou hebben, dan weet ik niet of 't allemaal nou wel zo goed zou gaan.
Maar, als hij door een bepaalde manier van pushen kan bereiken dat de FAA een minder bureaucratische organisatie wordt is dat natuurlijk alleen maar winst.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:12

• Osiris
  • Niet online
Who Am I? schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 07:49:
[...]

Maar, als hij door een bepaalde manier van pushen kan bereiken dat de FAA een minder bureaucratische organisatie wordt is dat natuurlijk alleen maar winst.
Logge organisaties schieten inderdaad natuurlijk ook niet op, maar ik betwijfel of Musks manier van pushen (al ken ik die niet moet ik toegeven) wel zo effectief is :P

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Webgnome
Ze houden het wel spannend zo.... :D
In de filmpjes leek het net alsof het allemaal snel achter elkaar ging gebeuren. Maar ze zullen alles wel driedubbel checken enzo.

Om een beetje een idee te krijgen over de grootte van het spul op Mars. De wielen van Perseverance zijn 52,5 centimeter in diameter.
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/165208875_4554890504526063_3990968982369778502_o.jpg?_nc_cat=108&ccb=1-3&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=RatJOAsFtH8AX9XuXHN&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=bd42baf38f032c196a628a9146913e61&oe=60895EF1
Bovenstaande foto is samengesteld uit 8 verschillende foto's.
https://www.facebook.com/...1546000/4554890501192730/

En als we dan toch bezig zijn:
https://www.facebook.com/...511665797/?type=3&theater
Coole 3D panorama.
Hier zie je o.a. de wielen van Curiosity. De voorloper van Perseverance. Die wielen hebben het aardig zwaar te verduren gehad. Voor Perseverance zijn er wat aanpassingen gedaan.
Curiosity rijdt al ruim 3000 sols (Marsdagen) rond op Mars. Een Marsdag duurt 24 uur, 39 minuten en 35 seconden

[ Voor 142% gewijzigd door Paling1 op 30-03-2021 09:04 ]

• Spooksel
Vandaag nieuwe poging:

8:00 local = 15:00 NL

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Spooksel schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:55:
Vandaag nieuwe poging:

[Twitter]

:(
15:00 ben ik nog gewoon aan het werk...

Wel erg vroeg, kans dat het later word is toch wel aanwezig.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 17:45
Oei, das wel erg vroeg idd. Zou jammer zijn om na al die pogingen juiste de eerste goede landing te missen, dus ga hem op mijn werkt toch maar opzetten denk :P

PSN: DutchTrickle PVoutput

• loekf2
Spooksel schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:55:
Vandaag nieuwe poging:

[Twitter]

Sh*t, zit ik bij de keukenboer (ja je moet wat als je niet op vakantie kunt). Benieuwd of de FAA inspecteur nu wel present it. Dat is trouwens een moet-je sinds begin deze maand. Aanpassing in de licentie.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-01 21:08
Wat een geinig idee: Ingenuity heeft een klein stukje stof van de vleugel van de Wright Flyer aan boord:

https://www.space.com/mar...ity-wright-brothers-plane

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@JeroenH
Zeker gaaf. Blijft leuk om te zien dat dat alle Mars rovers vol zitten met Easter eggs.

• loekf2
NASASpaceFlight "gang" gaat weer live zo:

YouTube: LIVE: Starship SN11 Test Flight

(13:00 dus)

[ Voor 5% gewijzigd door loekf2 op 30-03-2021 12:16 ]

• chevsticks

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

lekker zicht :P

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• Binnetie
Haha dat wilde ik ook net zeggen. Nu kan die FAA kerel helemaal de weg naar de basis niet meer vinden!

• Webgnome
  • Nu online
@Binnetie ik verwacht dat de persoon er al lang is ;)

Strava | AP | IP | AW

• Binnetie
Ik heb een dejavu met een paar jaar geleden. Dan heb je zo'n dikke vuurpijl klaarstaan met oud en nieuw en dan is het super mistig. Zelfde als dit maar dan is de vuurpijl een miljoen keer duurder :)

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Behoorlijk mistig...

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-01 12:00
Precies, heeft iemand toevallig een livestream waarin SN-11 zichtbaar is?

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-01 21:08
Is dat een factor om het wel/niet door te laten gaan? Ik neem aan dat de telemetrie de belangrijkste bron van informatie is voor SpaceX, maar gewoon kunnen zien wat het ding doet lijkt mij ook wel belangrijk...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Spooksel
Multistream gemaakt:

https://multistream.co/p/Qw5uY-fiZf-/SpaceX_SN11

Want 3x mist is beter dan 1x mist ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Spooksel op 30-03-2021 14:50 ]

Bensimpel

Positieve meneer

SpaceX is live, T -4:06

😆 - Denk ook eens om ;)