Het is wel eens aan bod gekomen hoor, maar niet zo vaak als bepaalde andere dingen inderdaad.
Het hebben van een partner mbt FO.
Hoe zien jullie dat?
Elke dag

Gaan jullie in jullie plannen uit van een gezamenlijk FO?
Ja, al is het maar omdat we getrouwd zijn in gemeenschap van goederen en onze inkomsten en uitgaven dus gewoon een hoop zijn. Ik was en ben er denk ik sterker op dan mijn partner, maar ik moet eerlijk bekennen dat ze zelf inmiddels ook aardig wat stappen heeft gezet en ze er echt rekening mee probeert te houden.
Of heb je juist een partner óm sneller FO te worden en wil je daarna alleen verder?
Niet bepaald, zonder mijn partner (en kinderen) zou ik factoren sneller FO zijn. Ik geef _veel_ minder geld uit en heb vaak minder hoge eisen. Gecombineerd met een goed inkomen zou ik dus veel meer overhouden.
Ga je er vanuit dat jullie bij elkaar blijven?
Zou het uit elkaar gaan invloed hebben op de FO plannen etc. En houd je hier rekening mee financieel gezien?
Ja, anders zou ik per direct stoppen met investeren in onze relatie. Scheiden is voor ons beiden financieel erg ongunstig, haar kwaliteit van leven zal tot een minimum beperkt worden en ik raak een significant deel van mijn inkomen kwijt aan partner- en kindalimentatie zonder de voordelen van gedeeld wonen / taken verdelen. Wat dat betreft zitten we gewoon aan elkaar vast en dat is prima zolang onze relatie prima is

Voor mij zelf is financieel onafhankelijk zijn ook het financieel onafhankelijk zijn van een partner. In al mijn berekeningen en quota's ga ik dus ook alleen van mijn eigen situatie uit.
Ben pas aan FO begonnen nadat ik getrouwd was, dus die situatie is nooit op mij van toepassing geweest.
Samenwonen heeft natuurlijk altijd schaalvoordelen, dus volledig uitsluiten lijkt me heel lastig. Maar ik vind het een prettig gevoel dat we financieel weinig banden hebben.
Dan hoeft dat iig geen reden te zijn om geforceerd bij elkaar te blijven en kun je dus echt voor het samen zijn kiezen.
Technisch gezien kun je prima samenwonen met mensen waar je verder geen (intieme) relatie mee hebt, dus dat hoef je niet met een partner te doen...
finsdefis schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 08:46:
[...]
Vanaf het tweede studiejaar zijn we namelijk al samen (inmiddels bijna 8 jaar) en we hebben zowel schulden, bezittingen en - belangrijker nog - talloze mooie en minder mooie ervaringen gedeeld. Ik zit dus al lang niet meer op een roze wolk, maar ben er oprecht van overtuigd dat onze relatie bovengemiddeld stevig is. Ik zie het FO-traject dan volledig in samenhang met mijn relatie. Om die reden zijn we ook in gemeenschap van goederen getrouwd - eigenlijk was alles daarvoor ook al niet gescheiden.
Same here, elkaar ontmoet toen ik 17 was, inmiddels 11,5 jaar bij elkaar, 7,5 jaar getrouwd, dat maak je niet snel of makkelijk ongedaan.
Het scheelt ook dat mijn partner altijd gewerkt heeft en zich nu ook volledig richt op FO. Ze houdt zich niet met de technische details bezig, maar ze bijvoorbeeld wilde meteen 80% van haar eerstverdiende salaris overmaken nadat het binnenkwam

. Toen ze de helft van mij verdiende deed ze veel meer in het huishouden en nu is het ongeveer gelijk.
Dat ligt bij ons wel even anders. Zij heeft minder betaald werk en verdient ook nog eens veel minder. Ik denk dat de verhouding inmiddels naar 20%/80% gekropen is qua inkomsten en die verhouding loopt elk jaar weer meer uit elkaar. Zij doet dus meer met de kinderen, maar ik moet mijzelf wel echt wijsmaken dat ik haar daar dus voor betaal om me niet financieel ongelukkig te voelen

En 'alles kan kapot' natuurlijk, zoals we gekscherend wel eens zeggen over andermans relaties. Maar dan vind ik 50/50 een eerlijke verdeling en denk ik dat ik het uit elkaar gaan op zich nog veel erger zal vinden dan het geld.
Mja, denk maar niet dat het op 50/50 uit gaat komen (even aangenomen dat jullie niet exact evenveel verdienen). Partneralimentatie is nog steeds een ding vreemd genoeg. Kindalimentatie begrijp ik volledig en sta ik achter...
Z___Z schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 10:31:
Met z'n tweeen is het veel makkelijker om veel te sparen dan alleen. Je kan in je eentje kleiner wonen, maar het wordt bijna nooit de helft qua woonlasten vergeleken met z'n tweeen.
Eten maken kost voor 2 personen niet 2x zoveel als voor 1 persoon.
Schoonmaken kost met 2 personen minder tijd.
Op vakantie gaan is met 2 personen goedkoper dan alleen (ok je kan ook met vrienden op vakantie)
Vervoer kost met 2 personen minder dan alleen (tenzij met OV)
Samengevat, het hebben van een partner is een versnelling naar FO

Zonder partner woon ik _veel_ kleiner en dus goedkoper, eten kan ik voor meedere personen maken en invriezen, dus kan echt wel twee keer goedkoper (en ik eet minder luxe, dus sowieso). Schoonmaken hoeft minder vaak want ik ben niet degene die er steeds een troep van maakt

Op vakantie gaan doe ik niet en vervoer kost me de helft want we hebben twee auto's...
Kortom, zonder partner zou het een stuk goedkoper zijn, maar een relatie is niet puur financiën.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m