merauder schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 23:00:
Wat zijn jullie gedachten wat betreft het investeren in roerende goederen. Een van de dingen die ik overweeg is het aanschaffen van een Harley Davidson met enig achterstallig onderhoud, waarbij ik mijn winst vooral in het opknappen, maar ook de gigantische restwaarde van een dergelijk voertuig zie. Ik heb al eerder een aantal motoren opgeknapt met eigenlijk wisselend succes.
Heel rijk zal ik overigens niet van een opknap avontuur worden verwacht ik. Wel is een dergelijk voertuig een manier om een appeltje voor de dorst te hebben. Het bedrag waarvoor ik een opknapper aanschaf, zal ik waarschijnlijk bij een snelle verkoop eruit halen.
Ik zie dat als hobby, niet als zinvolle manier van FO worden. Het is leuk om een duur object in huis te hebben en te hopen dat hij meer waard wordt (hetzelfde met oude spullen, schilderijen, horloges, etc). De winst die je erop pakt kan groot zijn, maar tegelijkertijd kost het ruimte en vraag ik mij af of de winst 'op termijn' het wel waard is.
Shapeshifter schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 06:59:
maar wat je hier schrijft is natuurlijk volledig onacceptabel. Zo lang bezig zijn om op een beetje acceptabel salaris te komen met nul ruimte om te groeien en niet gewaardeerd worden ten opzichte van slackende collega's. Moet er niet aan denken.
"He who can, does; he who cannot, teaches."
Flauw natuurlijk. Vraag me wel vaak af waarom er nou zo weinig mannen leraar worden. Zijn de grootste motivatoren dan toch erkenning, waardering en ontwikkeling, of speelt er nog iets anders? Aan de andere kant hoor ik er weinig mannen over klagen, of vechten voor quota of wat dan ook. Het zou voor de kinderen misschien beter zijn, maar er lijken maar weinig mensen te zijn die zich daar echt druk over maken.
Tja, dat is het onderwijs. Je kan geen schaal overslaan, je wordt gewoon jaarlijks 1 schaal hoger ingedeeld. Maar de meesten doen het uit een soort van maatschappelijk gevoel, alleen zijn er wel de nodige mensen welke er vraagtekens bij zetten. Jarenlang op een 0-lijn gezet vanwege besparingen vanuit de overheid, nu is er een 'PO in actie' groep opgericht welke zich wil gaan inzetten op hogere salarissen. Zo willen ze dat een basisschool leerkracht hetzelfde verdient als een VO leerkracht.
Waarom weinig mannen? Los dat de studie niet zo goed aangeschreven staat en er uberhaupt de laatste jaren minder PABO studenten zijn (en er veel na het afstuderen toch niet in het basisonderwijs gaan werken of na een aantal jaren afhaken) zijn er natuurlijk genoeg redenen:
- het beroep 'leerkracht' heeft weinig status. Zie ook je uitspraak erboven
- weinig doorgroeimogelijkheden: leerkracht of directie. Dat was het
- de studie is gericht op vrouwen. Veel onzin, knutselopdrachten, muziek, etc
- als leerkracht moet je tegenwoordig alles zelf geven: handvaardigheid, muziekles, drama les, engels, gym
- weinig groei qua salaris
- als man ben je erg makkelijk doelwit van 'seksuele intimidatie'
- hoop gelul tegenwoordig. Kinderen zijn watjes en ouders voeden ze zo op. Verhef je vandaag je stem tegen een leerling dan heb je kans dat de ouders morgen voor je deur staan
- je moet stage lopen en voldoendes halen in alle klassen. Dus ook als man bij de kleuters
- administratie voert momenteel de boventoon
Om eerlijk te zijn zou ik ook iedereen afraden om leerkracht te worden in het basisonderwijs. Elke man of vrouw welke kinderen oprecht leuk vindt zou ik het wel aanraden!