We hebben genoeg apart gezet om snel "2 maanden" geld beschikbaar te maken waarop we 3 jaar zonder zorgen kunnen leven, als we beiden tegelijk zonder werk komen te zitten.Corrit schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:10:
[...]
Wat jij noemt is inderdaad wel interessant, en ik wil het eigenlijk nog wel wat breder trekken. In wat voor mate kijken jullie allemaal tegen liquiditeit vs. rendement aan?
Ik huur nu, en heb het plan om in 2018 een woning te gaan kopen, waar uiteraard een aanbetaling voor nodig is. Ik ben van plan ben om dit jaar deze aanbetaling bij elkaar te gaan sparen. Banksparen levert weinig op, maar is het wel de moeite waard om voor iets anders te kiezen als ik toch van plan ben om vrijwel al mijn spaargeld in dat huis te gaan steken? Ik heb in het verleden wel aan crowdfunding gedaan maar dat is nu geen optie aangezien dat totaal niet liquide te maken is.
ETF's zijn misschien nog interessant, maar door de aan- en verkoopkosten en jaarlijkse beheerkosten en betwijfel ik of het heel rendabel is. Moet ik maar genoegen nemen met mijn 0.6% spaarrekening of weet iemand van jullie nog wat leuke truukjes, of een kortlopende investering die allicht nog interessant is?
Edit: ik ben me er van bewust dat er waarschijnlijk weinig mogelijk is zonder te gaan 'gokken' op een hoog rendement, maar misschien zie ik nog iets over het hoofd.
Verder leven we per maand, geld roamen we af naar de hypotheek. Mochten we iets meer nodig hebben dan roamen we iets minder af. Mochten we toch spontaan 2 nieuwe auto's moeten kopen, omdat we allebei in de zelfde kopstart botsing betrokken zijn
Dan gaat dat waarschijnlijk gebeuren vanaf onze creditcards, op het moment dat die worden afgeschreven is het andere vermogen al beschikbaar en moeten we dat gewoon weer versneldt aanvullen....
We hebben het geluk dat een wasmachine of vakantie altijd zonder problemen van de lopende rekening is te betalen, we roamen dan alleen iets minder af richting de hypotheek.
Mocht dat niet lukken dan betalen we met de creditcard, en hebben daardoor opeens 2 maanden om te "sparen", na de uitgave, (uitgaven tot 3K a 4K dus ongeveer).
Mocht het meer zijn, kunnen we ook nog besluiten een wat langer rood te staan (tot 10K totaal).
Allemaal noodoplossingen die per direct beschikbaar zijn, maar waarschijnlijk nooit zullen gebruiken. maar ons wel de kans geven om geld met een goed gevoel direct in de hypotheek en dus vast te zetten... Op langere termijn hebben we (2 maanden) hebben we deposito's waar we geld van kunnen opnemen mocht dit nodig zijn. maar deze rekeningen zijn echt bedoeld als we beide werkloos worden tegelijk, zodat we niet direct het huis hoeven te verkopen.
Tegelijk werkloos worden is een reeel risico bij ons aangezien we bij dezelfde werkgever zitten.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber