Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Smuggler
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17:33

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

quote:
Corrit schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:10:
[...]

Wat jij noemt is inderdaad wel interessant, en ik wil het eigenlijk nog wel wat breder trekken. In wat voor mate kijken jullie allemaal tegen liquiditeit vs. rendement aan?

Ik huur nu, en heb het plan om in 2018 een woning te gaan kopen, waar uiteraard een aanbetaling voor nodig is. Ik ben van plan ben om dit jaar deze aanbetaling bij elkaar te gaan sparen. Banksparen levert weinig op, maar is het wel de moeite waard om voor iets anders te kiezen als ik toch van plan ben om vrijwel al mijn spaargeld in dat huis te gaan steken? Ik heb in het verleden wel aan crowdfunding gedaan maar dat is nu geen optie aangezien dat totaal niet liquide te maken is.

ETF's zijn misschien nog interessant, maar door de aan- en verkoopkosten en jaarlijkse beheerkosten en betwijfel ik of het heel rendabel is. Moet ik maar genoegen nemen met mijn 0.6% spaarrekening of weet iemand van jullie nog wat leuke truukjes, of een kortlopende investering die allicht nog interessant is? :+

Edit: ik ben me er van bewust dat er waarschijnlijk weinig mogelijk is zonder te gaan 'gokken' op een hoog rendement, maar misschien zie ik nog iets over het hoofd.
We hebben genoeg apart gezet om snel "2 maanden" geld beschikbaar te maken waarop we 3 jaar zonder zorgen kunnen leven, als we beiden tegelijk zonder werk komen te zitten.

Verder leven we per maand, geld roamen we af naar de hypotheek. Mochten we iets meer nodig hebben dan roamen we iets minder af. Mochten we toch spontaan 2 nieuwe auto's moeten kopen, omdat we allebei in de zelfde kopstart botsing betrokken zijn :+ .
Dan gaat dat waarschijnlijk gebeuren vanaf onze creditcards, op het moment dat die worden afgeschreven is het andere vermogen al beschikbaar en moeten we dat gewoon weer versneldt aanvullen....

We hebben het geluk dat een wasmachine of vakantie altijd zonder problemen van de lopende rekening is te betalen, we roamen dan alleen iets minder af richting de hypotheek.
Mocht dat niet lukken dan betalen we met de creditcard, en hebben daardoor opeens 2 maanden om te "sparen", na de uitgave, (uitgaven tot 3K a 4K dus ongeveer).
Mocht het meer zijn, kunnen we ook nog besluiten een wat langer rood te staan (tot 10K totaal).

Allemaal noodoplossingen die per direct beschikbaar zijn, maar waarschijnlijk nooit zullen gebruiken. maar ons wel de kans geven om geld met een goed gevoel direct in de hypotheek en dus vast te zetten... Op langere termijn hebben we (2 maanden) hebben we deposito's waar we geld van kunnen opnemen mocht dit nodig zijn. maar deze rekeningen zijn echt bedoeld als we beide werkloos worden tegelijk, zodat we niet direct het huis hoeven te verkopen.

Tegelijk werkloos worden is een reeel risico bij ons aangezien we bij dezelfde werkgever zitten.

Gewoon sebastiaan

• caspervc
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:58
quote:
Smuggler schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:05:

Rente Last: 7K ---> wordt jaarlijks aan gewerkt :), 2018 rente herziening, kan niet wachten.
Waarom niet nu al herzien: boete betalen en profiteren? De rente is nog laag, maar stijgt wel (+0.4% laatste 3 mnd @10jr bij de Rabo). Ben zelf erg blij dat ik boete heb betaald en versneld heb herzien. Scheelt me zoveel in lasten :)

• Torgo
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 21:50
Ik heb expres een "kleine" cash buffer. Maakt het lastig om grote aankopen te doen waardoor ik er altijd nog een keer over na denk en uiteindelijk soms van de koop af zie of een alternatief verzin. :) Zo rij ik nog ff door in de Aygo bijv. tot het echt niet langer kan.

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 23:29
quote:
Torgo schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 23:23:
Ik heb expres een "kleine" cash buffer. Maakt het lastig om grote aankopen te doen waardoor ik er altijd nog een keer over na denk en uiteindelijk soms van de koop af zie of een alternatief verzin. :) Zo rij ik nog ff door in de Aygo bijv. tot het echt niet langer kan.
En als morgen je koelkast kapot gaat, overmorgen je wasmachine en dr dag erop je auto?

Of als je dan ineens begint te lekken?

Aflossen op hypotheek is goed, aan geld op je bankrekening verdien je niks... Maar je moet wel voldoende aanhouden 'voor nood'. Dat laatste is natuurlijk relatief. Iemand in een huurhuis hoeft geen huis onderhoud geld appart te houden. Iemand in een flat ook niet echt, gezien de VVE daarvoor geld heeft... Iemand in een jaren '30 koophuis weer meer dan iemand in een koophuis uit 2005... Een en ander ligt uiteraard aan de staat van de huizen, dit is erg algemeen.

De hoogte van de direct beschikbare gelden moet dsn dus ook wel verschillen en daarnaast neemt de een wat meer risico dan de ander.

In het kader van FO gaat het om een tweedeling van zo hoog mogelijk krijgen van inkomsten met zo laag mogelijk kosten: het gaat er om dat je vermogen maandelijks met zoveel mogelijk geld toeneemt, behalve als je het geld uitgeeft en dit op termijn geld genereerd. Daarnaast natuurlijk kijken hoeveel geld je nodig hebt per maand en dan met inflatie terug rekenen hoe lang je nog 'moet' tot de pensioenleeftijd van 72 jaar als het tegen zit. Als al je geld dan op is dan steunt de overheid je wel,heb je dan nog veel geld over zal je minder steun ontvangen. Daarnaast is minder werken uiteraard ook lager pensioen..

In de planning naar FO kunnen allerlei factoren gaan mee spelen. Met kinderen is het lastig in te schatten hoeveel ze gaan kosten, voor zelfde geval krijgt je kind een ziekte waarvoor ze naar Amerika moet.... Dag 100.000. De een heeft gespaard, de ander gaat crowdfunden en de ander heeft pech. Zo ook met studie: de een vindt studie betalen voor kinderen een ouderlijke plicht, de ander vindt dat zijn of haar kind maar moet gaan lenen...

Situaties verschillen onwijs, ik zie hier af en toe getallen langs komen zonder onderbouwing. Denk je met 600k FO te zijn op je 40e? Leuk, laat eens zien hoe je planning er uit ziet als kosten. Hoeveel in jaar één en waarom. Waar zit die nieuwe auto? Die studie? Die kapotte tv en koelkast? Etc

• Smuggler

Smuggler

quote:
tweakerdennis schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 06:47:
[...]

Situaties verschillen onwijs, ik zie hier af en toe getallen langs komen zonder onderbouwing. Denk je met 600k FO te zijn op je 40e? Leuk, laat eens zien hoe je planning er uit ziet als kosten. Hoeveel in jaar één en waarom. Waar zit die nieuwe auto? Die studie? Die kapotte tv en koelkast? Etc
Ik heb het volgens mij al eens eerder uitgelegd hier hoe ik aan de 42 jaar kom :).
maar wil best een korte toelichting geven:

https://tweakers.net/ext/...hN2/full.png?nohitcount=1

De gele lijn die naar beneden gaat is het vermogen dat ik op dit moment zou moeten hebben om FO te zijn volgens mijn berekeningen.
(ruim 1 miljoen euro op dit moment).
De andere 2 lijnen zijn de huidige situatie (een dure en een goedkope lijn, (heeft te maken met het verhuizen naar een eventueel goedkopere woning in de toekomst).
Vermogen is nu nog negatief, omdat ik wel de hypotheek erin heb staan, maar niet de waarde van het huis, (we willen hier graag blijven wonen dus die waarde boeit niet direct).

In het benodigde bedrag heb ik de volgende dingen meegenomen:
Eten(400), mobiliteit(400), vakanties(250), (zorg)verzekeringen(250), onderhoud huis(250), elektronica(85), kleding (40). Dit alles wordt per jaar met 2% vermenigvuldigd. De euro neemt immers in waarde af.

We verwachten per maand dus 1675 euro nodig te hebben met een afbetaald huis en zonnepanelen op het dak:)

Aan de andere kant hebben we het bedrag dat we kunnen sparen elke maand.
Hierin is rekening gehouden met de huidge uitgaven, en wat we op dit moment kunnen sparen, maar ook veranderingen in de toekomst, hoe meer je aflost op de hypotheek, hoe minder rente, hoe sneller je vermogen opbouwt. Maar ook zonnepanelen (en de afname van de effecientie over tijd) zitten in de berekening.

Verder heb ik nog een kolom met grote "nutteloze" uitgaven zoals een groot aquarium en andere dingen. Zodat eenmalige uitgave duidelijk zijn met het effect op onze pensioen datum.

Dingen die er niet in zitten:
Loonsverhogingen.
Kinderen.
Belasting / AOW veranderingen.
Erfenissen.
Pech.
Geluk.

FO in mijn ogen is: genoeg vermogen om tot mijn dood niet meer verplicht te moeten werken.
AOW is dus opgenomen in mijn berekeningen vanaf 72 jaar. en het geld mag uiteindelijk op gaan.

Smuggler wijzigde deze reactie 09-02-2017 07:29 (4%)

Gewoon sebastiaan

• rube
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 23:15
quote:
[...]
Ik schat zo in dat de mensen die inderdaad veel bij elkaar weten te sparen, ook best de achterliggende cijfertjes op orde hebben.
Er zijn waarschijnlijk weinig mensen die alleen 600K bij elkaar sparen en dan zeggen, zo dat is het dan.

Als ik kijk naar mijn eigen pad tot nu toe:
In eerste instantie gewoon veel sparen. Dan bewust worden van en het begrijpen van het SWR concept en een spaarquote. Vervolgens daadwerkelijk inkomsten uit vermogen gaan halen en steeds verder plannen. En bij al deze stappen worden je plannen en details steeds gedetailleerder.

Als je nog aan het begin staat van dit pad, dan hoeft het ook nog niet zo verfijnd te zijn. Voor de meesten duurt het toch wel een aardige tijd waarin je nog voldoende tijd hebt om dit allemaal uit te vinden. Het recept is namelijk heel eenvoudig, maar de ingrediënten zijn voor iedereen toch wat anders.

Persoonlijke update: ik verwacht binnenkort het koopcontract voor ons 4de appartement t.b.v. verhuur te tekenen.
Als dat over een paar maanden inderdaad allemaal rond is en verhuurd, zijn we theoretisch gezien waarschijnlijk FO maar dekt dat nog niet enkele grotere uitgaven die ik in de toekomst verwacht (en wil) maken. Bovendien wil ik nog wat meer buffer hebben tussen inkomsten en uitgaven.
Dus voorlopig gaan we nog even door zoals we dat al een tijd doen!

• Divak
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 18:40
quote:
Smuggler schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:25:
[...]
Auto's inderdaad 2x een Tesla Model 3, Niet de allerbeste keuze financieel. maar samen met de zonnepanelen is deze keuze zeer goed te verdedigen... beetje genieten van het leven is ook wat waard :D
Ik denk dat je met een model 3 wel je caravan kunt verkopen? Dat is weer een lastenverlichting :+

• Smuggler

Smuggler

quote:
Divak schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:52:
[...]
Ik denk dat je met een model 3 wel je caravan kunt verkopen? Dat is weer een lastenverlichting :+
Komt gewoon eeen trekhaak op te zitten :), verwachte trekkracht +- 2000kg.

Mocht het toch niet voldoende zijn, dan zal ik toch de model X moeten aanschaffen :X

Gewoon sebastiaan

• maxoss
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21:34
quote:
Smuggler schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:02:
[...]

Komt gewoon eeen trekhaak op te zitten :), verwachte trekkracht +- 2000kg.

Mocht het toch niet voldoende zijn, dan zal ik toch de model X moeten aanschaffen :X
En om de 150 km gaan laden waarschijnlijk

• JURIST
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 22:39
quote:
rube schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 07:56:
[...]

Persoonlijke update: ik verwacht binnenkort het koopcontract voor ons 4de appartement t.b.v. verhuur te tekenen.
Als dat over een paar maanden inderdaad allemaal rond is en verhuurd, zijn we theoretisch gezien waarschijnlijk FO maar dekt dat nog niet enkele grotere uitgaven die ik in de toekomst verwacht (en wil) maken. Bovendien wil ik nog wat meer buffer hebben tussen inkomsten en uitgaven.
Dus voorlopig gaan we nog even door zoals we dat al een tijd doen!
Klinkt goed, dat versnelt de sneeuwbal! Financier je nog steeds uit eigen middelen + overwaarde of inmiddels ook via NIBC of een andere financier?
En liggen die appartementen bij elkaar en dichtbij je woonplaats en bij elkaar of juist verspreid? Ik ben zelf ook aan het kijken, maar woon niet in een studentenstad. Ik vraag me af of het in de praktijk bij investeren veel uitmaakt of je dichtbij de objecten woont.

• Torgo
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 21:50
quote:
[...]

En als morgen je koelkast kapot gaat, overmorgen je wasmachine en dr dag erop je auto?

Of als je dan ineens begint te lekken?
Zaken zoals een koelkast en wasmachine en auto reparatie kan ik makkelijk uit mijn spaar quote betalen van een enkele maand, dus no problem.

Mijn huis is 8 jaar oud, dus onverwacht groot onderhoud is onwaarschijnlijk. Mocht het toch nodig zijn kan ik mijn buffertje aanspeken en als het echt nodig is aandelen verkopen of geld lenen. Die kans is zo klein dat ik dat risico accepteer.

• rube
quote:
JURIST schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 15:06:
[...]
Financier je nog steeds uit eigen middelen + overwaarde of inmiddels ook via NIBC of een andere financier?
En liggen die appartementen bij elkaar en dichtbij je woonplaats en bij elkaar of juist verspreid?
Helft eigen middelen helft via PL / DK.
Hypotheek geeft zoveel meer kosten dat het voor lage bedragen niet interessant is.

2 in een stad 2 in een andere. Dichtbij waar ik zelf woon. Echter, pand is zo uitgekozen dat uitbesteden relatief eenvoudig zou moeten zijn en groot onderhoud verloopt allemaal via goede VVE's.

• Accountant
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 16-08 23:15
quote:
rube schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 07:56:
[...]

Zou je me wat algemene info over de appartementen kunnen geven die jij aankoopt?
- vloeroppervlakte
- aantal slaapkamers
- Lager of hoger segment
- Bouwjaar van de appartementen (koop je nieuwe of oudere)
- de verhouding aankoopprijs/verhuurprijs of een andere verhouding waar je op stuurt of op aankoopt?
- Staat van VVE en algemene staat van de appartementen? Modern sanitair en keuken of opknappers?
- Als ik het goed had liet je een makelaar voor je zoeken kun je me een indicatie van die kosten geven?
- Andere interessante dingen die je wilt meegeven.

Lijkt me in de toekomst ook zeker interessant met name voor de constante cashflow. Een vriend van me is er ook vol enthousiasme ingestapt. Op een termijn van 3-4 jaar lijkt het me wel interessant om wellicht in het lager segment iets aan te kopen voor de verhuur.

• rube
quote:
Accountant schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 08:44:
[...]
Zou je me wat algemene info over de appartementen kunnen geven die jij aankoopt?
Je bent niet de enige die om info vraagt, de vraag komt regelmatig op hier en in PM's.

Daarom een algemeen antwoord: ik kan wel e.e.a. gaan neerpennen maar het is heel persoonlijk. Net als met investeren in aandelen, obligaties, grondstoffen, ETF's, etc. zul je er eerst zelf in moeten verdiepen voor je kan bepalen wat voor jou het beste is.

Er zijn voor elke strategie namelijk wel mensen die hem succesvol kunnen toepassen: hogere/lagere segment, appartementen/huizen, opknappen/turnkey etc., buy and hold, flippen etc.
Zo uit mijn hoofd zijn er alleen op dit forum al mensen actief die zich richten op expats, studenten, starters, alles uitbesteden, alles zelf doen, met en zonder financiering.

Maar de strategie moet bij jou en jouw doelstelling passen.
quote:
- Andere interessante dingen die je wilt meegeven.
Doe eerst zelf onderzoek. Wat heb je al gedaan, wat heb je gevonden. Waar loop je tegen aan.
Pas als je er zelf serieus over nagedacht en al e.e.a. onderzocht hebt kun je veel gerichter vragen stellen en kunnen mensen met ervaring wellicht wat tips geven.

Voor mij persoonlijk belangrijk:
-Ik vind een beetje tijd er in stoppen niet erg, maar ik wil er geen baan bij
-risico beheersing
-cashflow (waardestijging is minder belangrijk en is ook onzeker, vaak speculatie).

• Xanaroth
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 16-08 22:59
quote:
[...]

Als je de cijfers op orde hebt is dat vaak een stuk makkelijker te doen.

Mijn kosten inclusief woning zijn 1687/maand, 907/maand exclusief woning. Dat is inclusief alles (ook afschrijvingen zoals auto, kleding, meubels, wordt daar maandelijks uit gespaard). Uitgaande van een afbetaalde woning heb ik dus 10.884/jaar nodig. Met 4% SWR uitgangspunt heb ik 272k nodig in 'vandaag' euro's - exclusief inflatie dus.

Natuurlijk heb je met zoveel vrije tijd waarschijnlijk meer kosten, zoals wat vaker op vakantie, dus mijn vermogens target zit op 350k euro. Dat is 1166 euro/maand, grofweg 250 euro per maand meer om leuke dingen te doen.

Grote kanttekening is dat er dus aannames inzitten als 0 pensioen, 0 aow, niet interen op vermogen en ook geen alternatieven zoals goedkoper wonen of hobbymatig werk gedurende de rit naar 65 (betaald werk omdat je dat werk wilt doen, niet voor de loonstrook). Dus 272k target/350k stretchgoal zijn gericht op kwalitatief fijn en ontspannen leven, maar praktisch zou ik ergens tussen 200-250k vermogen al kunnen ophouden met werken.

Xanaroth wijzigde deze reactie 10-02-2017 10:07 (12%)

• joramoudenaarde
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 15:39
Ik zie hier wel eens de vraag voorbij komen over waarom men niet met ¤600.000 FO kan worden. Als je puur naar die ¤600.000 kijkt zonder de rente die je daar nog op maakt in de komende jaren, dan heb je toch al snel 25 jaar aan inkomsten? ¤600.000 is 25 jaar lang ¤24.000 ten slotte, langer zelfs als je het rendement mee zou rekenen wat je over die (slinkende) ¤600.000 nog kan krijgen.

Als je dat bedrag op je 40e hebt, dan ben je ±67+ tegen de tijd dat dat geld op is... en ¤2000 is een behoorlijk maandbedrag om prima van te kunnen leven toch? Mijn vaste lasten zijn, alles inclusief, al geen ¤2000, dus met ¤600.000 kun je toch een flinke tijd vooruit :)

... dan ga ik er natuurlijk wel van uit dat het geld ook op mag, én dat het je niet interesseert wat je nazaten eventueel krijgen. Als ik kijk naar wat ik zelf uitgeef (inclusief een paar honderd euro sparen per maand), dan zou ik aan ¤1500-1600 al genoeg hebben. Dan zou die ¤600.000 me zelfs tot ruim in m'n pensioen van een stukje inkomsten kunnen voorzien. En na ±25 jaar is de hypotheek ook afbetaald, dus je maandlasten slinken op ten duur ook nog.

Of mis ik nu iets in deze (sterk) versimpelde berekening?

www.joramoudenaarde.com

• Perkouw
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 20:28

Perkouw

Moderator General Chat
De vermogensbelasting lijkt me alleen al een flinke die je niet moet vergeten. 600.000 op je bankrekening is goed voor ¤ 6.812 alleen al aan vermogensbelasting (klik).

Een echt simpele berekening als zes ton gedeeld door 25 jaar dat wordt hem gewoon niet. Zo simpel zit het helaas niet in elkaar.

Perkouw wijzigde deze reactie 10-02-2017 12:56 (7%)

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19:38
En vanaf je 67e ga je van AOW en een 1/4 pensioen leven?

En ¤600k op je 40e wil zeggen dat je ¤40k/jaar opgebouwd hebt als je op je 25e begonnen ben.

assje wijzigde deze reactie 10-02-2017 12:58 (46%)

• saveljos
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 00:19
quote:
joramoudenaarde schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 12:48:

Ik denk nog veel simpeler :o .

600k is 50% eigen inleg https://www.beleggingspan...anden/3131/Eindhoven.html voor dit pand bijvoorbeeld.

Is 88.322 aan inkomsten per jaar minus 31.331 hypotheek (excl onderhoud/leegstand) = 56.991,- per jaar aan inkomsten. 4749 per maand bruto.
Valt onderhoud tegen of veel leegstand dan breng ik zelf die periode goedkoop rond in oost europa ofzo :9

• rube
quote:
assje schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 12:56:
Is dat een vraag of een constatering? ;)
quote:
En ¤600k op je 40e wil zeggen dat je ¤40k/jaar opgebouwd hebt als je op je 25e begonnen ben.
Klopt. Gemiddeld genomen dan. :P

Ik reageer even met een kwinkslag. Maar ik lees je post als "nah, dat is niet realistisch" en dat is volgens mij nu vaak waarom veel mensen niet FO zullen worden. Kijk voorbij wat "standaard" is.
quote:
saveljos schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:02:
[...]
Ik denk nog veel simpeler :o .

600k is 50% eigen inleg https://www.beleggingspan...anden/3131/Eindhoven.html voor dit pand bijvoorbeeld.

Is 88.322 aan inkomsten per jaar minus 31.331 hypotheek (excl onderhoud/leegstand) = 56.991,- per jaar aan inkomsten. 4749 per maand bruto.
Valt onderhoud tegen of veel leegstand dan breng ik zelf die periode goedkoop rond in oost europa ofzo :9
Dat is wel weer heel simpel, ik zou nog iets meer aan details toevoegen om het wat nauwkeuriger te maken :+. Maar de bierviltjes methode geeft wel lekker snel inzicht ;)

Je bent overigens al te laat, verkocht! 8)

rube wijzigde deze reactie 10-02-2017 13:34 (40%)

• kraades
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 21:02
quote:
joramoudenaarde schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 12:48:
Eens. Met 6 ton op de bank op mijn veertigste had ik per direct ontslag genomen. Daarmee zing ik het wel uit hoor. YMMV.

• assje
quote:
rube schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:25:
[...]

Is dat een vraag of een constatering? ;)
Een retorische vraag :P
quote:
[...]

Klopt. Gemiddeld genomen dan. :P

Ik reageer even met een kwinkslag. Maar ik lees je post als "nah, dat is niet realistisch" en dat is volgens mij nu vaak waarom veel mensen niet FO zullen worden. Kijk voorbij wat "standaard" is.
Leuk maar zeg even 95% van de mensen kunnen voorbij standaard kijken wat ze willen maar gaan tussen hun 25e nooit ¤40k/jaar netto verdienen, laat staan dat als vermogensopbouw realiseren.
quote:
kraades schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:34:
[...]

Eens. Met 6 ton op de bank op mijn veertigste had ik per direct ontslag genomen. Daarmee zing ik het wel uit hoor. YMMV.
Met 6 ton + een afbetaald huis denk ik dat ik me ook weinig zorgen meer zou maken (ook op mijn 29e).

assje wijzigde deze reactie 10-02-2017 13:42 (21%)

• TweakFO
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 16-08 13:33
quote:
Perkouw schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 12:55:
De vermogensbelasting lijkt me alleen al een flinke die je niet moet vergeten. 600.000 op je bankrekening is goed voor ¤ 6.812 alleen al aan vermogensbelasting (klik).

Een echt simpele berekening als zes ton gedeeld door 25 jaar dat wordt hem gewoon niet. Zo simpel zit het helaas niet in elkaar.
Nee, zonder werk betaal je ongeveer 5293 euro per jaar.

Dit is volgens mijn berekening ongeveer het verloop, alle bedragen (dus ook vrijstellingen) met 1,6% geďndexeerd.

En met 0% rendement loopt die in jaar 27 negatief.

TweakFO wijzigde deze reactie 10-02-2017 13:40 (3%)

• PromWarMachine
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 18:11

PromWarMachine

Forsaken Archer

quote:
TweakFO schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:38:
[...]

Nee, zonder werk betaal je ongeveer 5293 euro per jaar.

Dit is volgens mijn berekening ongeveer het verloop, alle bedragen (dus ook vrijstellingen) met 1,6% geďndexeerd.
[afbeelding]

En met 0% rendement loopt die in jaar 27 negatief.
Leuke sheet!
Ik heb wel dergelijke sheetjes voor de (hypothetische/verwachtte) opbouw, maar niet voor de afbouw.

Wil je die van jou delen?
Het persoonlijke (wat je nu wit gemaakt heb blijkbaar) mag er natuurlijk uit!

Thanks.

Dividend for Starters

• rube
quote:
assje schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:36:
[...]
Leuk maar zeg even 95% van de mensen kunnen voorbij standaard kijken wat ze willen maar gaan tussen hun 25e nooit ¤40k/jaar netto verdienen, laat staan dat als vermogensopbouw realiseren.
Ik heb de tabellen bij het CBS niet geraadpleegd, maar dat zou best zo kunnen zijn. Echter, de meeste mensen die hier al komen lezen en posten zitten vallen zeer waarschijnlijk al een stuk boven de gemiddelden.

Stel: 52K is netto inkomen, dan spaar je 40K, heb je 1K om uit te geven per maand (als je dat samen doet geef je samen uit wat een model gezin uitgeeft).

Hoeveel moet je als ZZP'er verdienen om 52K netto te verdienen? Hoeveel uur moet je dan werken tegen welk uurloon?

(en nee, niet haalbaar voor iedereen, maar voor veel mensen hier wel denk ik: jong, alleenstaand, slim/hoogopgeleid).

• TweakFO
quote:
PromWarMachine schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:42:
[...]

Leuke sheet!
Ik heb wel dergelijke sheetjes voor de (hypothetische/verwachtte) opbouw, maar niet voor de afbouw.

Wil je die van jou delen?
Het persoonlijke (wat je nu wit gemaakt heb blijkbaar) mag er natuurlijk uit!

Thanks.
Geen idee hoe ik die excel upload en daarbij bevat die altijd informatie die ik niet wil delen :9
Ik ben van mening dat iedereen die FO wil worden zelf zo'n sheet wel kan maken? ;)
Beginkapitaal = Beginkapitaal en daarna = Eindkapitaal
Ontrekking = Ontrekking en daarna = cel erboven * indexering
Rendement = (Beginkaptiaal - Onttrekking) * Rendement
Belasting box 3 = (Beginkapitaal - vrijstelling) * BOX3 heffing (zie site belastingdienst) - heffingskorting
Eindkapitaal = Beginkapitaal - Onttrekking + Rendement - Box 3 belasting

En dan natuurlijk alles indexeren.
Dan kun je vervolgens je variabele links boven in je sheet aanpassen en krijg je de scenario's.... :+

TweakFO wijzigde deze reactie 10-02-2017 13:52 (11%)

• joramoudenaarde
quote:
Perkouw schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 12:55:

25 jaar lijkt me niet eens heel vreemd. Met ¤600.000 is de VRH nog steeds lager dan de hoeveelheid rendement die je kan maken als je het belegd of op een indexrekening zet. Dat heft elkaar meer dan voldoende op lijkt me.

Zelfs met alleen dividend, dus positief of negatief rendement niet meegerekend, levert ¤600.000 al snel ¤12.000 per jaar op. VRH over die ¤600.000 is zo'n ¤6800, dus je maakt nog steeds zo'n ¤5200 rendement per jaar alléén al met de dividenden.
https://www.berekenen.nl/...rekenen/resultaat#RIlF522

¤24.000 x 25 jaar = ¤600.000
Van de ±¤12.000 aan dividend die je per jaar krijgt als je 't belegt kun je dan makkelijk de VRH betalen. Dan hoef je je ook niet persé druk te maken om eventueel positief of negatief rendement.

joramoudenaarde wijzigde deze reactie 10-02-2017 13:55 (9%)

www.joramoudenaarde.com

• TweakFO
quote:
joramoudenaarde schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:53:
[...]

VRH over die ¤600.000 is zo'n ¤6800
Nee...
Al die fijne berekeningswebsites houden geen rekening met dat je niet meer werkt. Vergis je niet hoeveel invloed die heffingskorting op je totale looptijd heeft, zeker als het geld op mag!

• joramoudenaarde
Ik had ook maar een heel simpele berekening gemaakt, maar heb je misschien wat meer inzicht over de heffingskorting waar je 't over hebt? Is dat ook niet te dekken met de overige ¤5800 die overblijft van het dividend na aftrek van de VRH?

www.joramoudenaarde.com

• assje
quote:
rube schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:48:
[...]

Ik heb de tabellen bij het CBS niet geraadpleegd, maar dat zou best zo kunnen zijn. Echter, de meeste mensen die hier al komen lezen en posten zitten vallen zeer waarschijnlijk al een stuk boven de gemiddelden.

Stel: 52K is netto inkomen, dan spaar je 40K, heb je 1K om uit te geven per maand (als je dat samen doet geef je samen uit wat een model gezin uitgeeft).

Hoeveel moet je als ZZP'er verdienen om 52K netto te verdienen? Hoeveel uur moet je dan werken tegen welk uurloon?

(en nee, niet haalbaar voor iedereen, maar voor veel mensen hier wel denk ik: jong, alleenstaand, slim/hoogopgeleid).
Enorm vanuit je eigen beleving geredeneerd zal dit allemaal wel ja.

Mijn situatie zit vermoedelijk een stuk dichter bij de normaal en dan ben ik al beter af (financieel) dan 80% vermoed ik:
Ikzelf + partner die samen 1,75FTE zijn, netto inkomen samen ongeveer de door jou genoemde ¤52k, uitgaven helaas iets van >¤3,5k (daar hebben we dan weer wel invloed op).

Alleen al de focus op ZZP situaties geeft een enorm vertekend beeld, in de IT werkt dit wellicht fantastisch maar er zijn veel meer branches waar ZZP's gewoon noodzaak is om uberhaubt iets te doen te hebben.

Zelf zit ik in de techniek waar ook altijd wordt gezegd dat er enorme tekorten zijn, toch zie ik daar echt niet de ZZP mogelijkheden voor het oprapen waar hier altijd over gesproken wordt (al ik zie hem nu alleen vanuit kant opdrachtgever en de tarieven waar het dan om gaat).

Zeg dat 20% de bevolking >HBO opgeleid is, jij gaat dan ook direct maar uit van een stel waar beide >HBO opgeleid zijn (in een richting waar ook daadwerkelijk goed betaald werk te vinden is).

assje wijzigde deze reactie 10-02-2017 14:04 (5%)

• TweakFO
quote:
joramoudenaarde schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:57:
Ik had ook maar een heel simpele berekening gemaakt, maar heb je misschien wat meer inzicht over de heffingskorting waar je 't over hebt? Is dat ook niet te dekken met de overige ¤5800 die overblijft van het dividend na aftrek van de VRH?
Mijn uitleg staat een paar post of pagina's eerder.
Wie gaan we dekken? :+
Je krijgt toch geld binnen en je geeft toch geld uit? Moeilijker als dat zou ik het nooit maken..
quote:
assje schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:59:
[...]

Mijn situatie zit vermoedelijk een stuk dichter bij de normaal en dan ben ik al beter af (financieel) dan 80% vermoed ik:
Ikzelf + partner die samen 1,75FTE zijn, netto inkomen samen ongeveer de door jou genoemde ¤52k, uitgaven helaas iets van ¤3k (daar hebben we dan weer wel invloed op).

Alleen al de focus op ZZP situaties geeft een enorm vertekend beeld, in de IT werkt dit wellicht fantastisch maar er zijn veel meer branches waar ZZP's gewoon noodzaak is om uberhaubt iets te doen te hebben.

Zelf zit ik in de techniek waar ook altijd wordt gezegd dat er enorme tekorten zijn, toch zie ik daar echt niet de ZZP mogelijkheden voor het oprapen waar hier altijd over gesproken wordt (al ik zie hem nu alleen vanuit kant opdrachtgever en de tarieven waar het dan om gaat).
Ik ben ook in loondienst en verdien geen 52K netto, toch lukt het allemaal prima. Tja je zal de uitgaven moeten drukken of vrije tijd en geld investeren. Volgens mij is FO ook zeker niet voor iedereen weggelegd en dat is misschien maar goed ook :+

TweakFO wijzigde deze reactie 10-02-2017 14:02 (53%)

• joramoudenaarde
Ik ben zelf bijzonder slecht in Excel (rampzalig slecht zelfs) ;) Maar een beetje gewoon rekenen kan ik wel gelukkig.

Maar VRH en heffingskorting zou als ik het goed begrijp nooit hoger uit (mogen?) komen dan het mogelijk te behalen rendement. En dat was op 4% gezet als ik me niet vergis toch? Als je dan ±2% dividend ontvangt en hopelijk nog een beetje rendement, dan zou je toch nagenoeg "break even" uit moeten komen?

www.joramoudenaarde.com

• assje
quote:
TweakFO schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:00:
[...]
Ik ben ook in loondienst en verdien geen 52K netto, toch lukt het allemaal prima. Tja je zal de uitgaven moeten drukken of vrije tijd en geld investeren. Volgens mij is FO ook zeker niet voor iedereen weggelegd en dat is misschien maar goed ook :+
Dat geloof ik ook wel, het ging om de stelling of het "best wel normaal" zou zijn voor een Tweaker om op je 40e ¤600k opgebouwd te kunnen hebben.

• TweakFO
quote:
joramoudenaarde schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:05:
Ik ben zelf bijzonder slecht in Excel (rampzalig slecht zelfs) ;) Maar een beetje gewoon rekenen kan ik wel gelukkig.

Maar VRH en heffingskorting zou als ik het goed begrijp nooit hoger uit (mogen?) komen dan het mogelijk te behalen rendement. En dat was op 4% gezet als ik me niet vergis toch? Als je dan ±2% dividend ontvangt en hopelijk nog een beetje rendement, dan zou je toch nagenoeg "break even" uit moeten komen?
Je VRH is boven de 200K grofweg gezegd 1,2%. Je rendement is net wat je weet te behalen, dat kan je alleen achteraf berekenen door inkomsten te delen door vermogen dat je erin geďnvesteerd hebt.
Dividend is net als rente en rendement ook een vorm van 'inkomen'.
Uiteindelijk is de basis volgens mij: Wat geef je per jaar uit?
Die uitgaven moet je vervolgens binnenkrijgen. Dat kan met loon, rendement, vermogensonttrekking, etc
En daar beginnen dan ook gelijk de persoonlijke keuzes, die zijn voor iedereen anders.
quote:
assje schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:06:
[...]

Dat geloof ik ook wel, het ging om de stelling of het "best wel normaal" zou zijn om op je 40e ¤600k opgebouwd te kunnen hebben.
Normaal is een subjectief waardeoordeel, dat blijft voor discussie vatbaar. De definitie van normaal heb ik dan ook niet voor je. Sorry.

• assje
quote:
TweakFO schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:11:
Normaal is een subjectief waardeoordeel, dat blijft voor discussie vatbaar. De definitie van normaal heb ik dan ook niet voor je. Sorry.
Semantische discussie, sorry dat ik "normaal" gebruikte i.p.v. "kans/modaal/gemiddeld/etc"
http://visualisatie.cbs.n...isation/Inkomensverdeling
quote:
normaal bijv.naamw.
Uitspraak: [nɔrˈmal]

zoals het vaakst voorkomt, zoals de meeste mensen doen
http://www.encyclo.nl/begrip/normaal

assje wijzigde deze reactie 10-02-2017 14:15 (17%)

• rube
quote:
assje schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:59:
[...]
Ja. Nee.
Een aantal jaren lang heb ik onder het minimum verdiend, dat is nog geen 10 jaar geleden. Inmiddels zit ik aan de andere kant van de schaal. En ik ben me er donders goed van bewust dat dit voor de modale / gemiddelde persoon niet gaat werken als die op dezelfde manier doorgaat.
quote:
assje schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:06:
[...]
Dat geloof ik ook wel, het ging om de stelling of het "best wel normaal" zou zijn voor een Tweaker om op je 40e ¤600k opgebouwd te kunnen hebben.
Nee, dat is niet best normaal, als je kijkt naar de statistieken ben je een enorme outlier op jet 40ste met zo'n bedrag. Maar ik heb ook nooit gezegd dat het normaal is.

• TweakFO
quote:
assje schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:13:
[...]

Semantische discussie, sorry dat ik "normaal" gebruikte i.p.v. "kans/modaal/gemiddeld/etc"
http://visualisatie.cbs.n...isation/Inkomensverdeling
En daar bovenin je link zit een vink 'toon gemiddelden'.Inkomen tussen de 34k en 36k per huishouden en met kinderen tussen de 50k en 52k? Of zie ik dat verkeerd? Statistiek is niet zo mijn ding :+

• assje
quote:
rube schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:15:
Ja. Nee.
Een aantal jaren lang heb ik onder het minimum verdiend, dat is nog geen 10 jaar geleden. Inmiddels zit ik aan de andere kant van de schaal. En ik ben me er donders goed van bewust dat dit voor de modale / gemiddelde persoon niet gaat werken als die op dezelfde manier doorgaat.
En juist het onderstreepte gedeelte gaat het mij om, je doet alsof iedereen succesvol ZZP'er in de IT, hersenchirurg of topvoetballer kan worden, als hij maar wil (niet dat ik die als gelijk zie oid).
quote:
TweakFO schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:16:
[...]
En daar bovenin je link zit een vink 'toon gemiddelden'.Inkomen tussen de 34k en 36k per huishouden en met kinderen tussen de 50k en 52k? Of zie ik dat verkeerd? Statistiek is niet zo mijn ding :+
Ik zal vanavond even kijken, linkje werkt niet hier.

• TweakFO
quote:
assje schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:19:
[...]

En juist het onderstreepte gedeelte gaat het mij om, je doet alsof iedereen succesvol ZZP'er in de IT, hersenchirurg of topvoetballer kan worden, als hij maar wil (niet dat ik die als gelijk zie oid).

[...]

Ik zal vanavond even kijken, linkje werkt niet hier.
Toch is normaal en gemiddeld voor mij persoonlijk niet zo relevant.
Ik ben mijzelf ervan bewust dat ik met iets bezig ben dat de meeste mensen niet doen, dat maakt het voor mij des te leuker en interessanter.

• joramoudenaarde
Om er toch nog even over door te gaan... :)

Ik kwam na even Googlen een Nederlands linkje tegen met toevállig een berekening met exact die ¤600.000:
https://eerderstoppenmetw...fingskorting-en-vermogen/

Als dit klopt, dan is het toch sowieso geen probleem om met ¤600.000, 25 jaar lang ¤24.000 te besteden te hebben? Je dividend is ruimschoots genoeg voor de te betalen belasting. Ik lees ook dat je zonder inkomsten, als je dus alleen wilt leven van je spaargeld, ook geen heffingskorting meer krijgt. Dan zou de betalen belasting hoger uitvallen, maar nog steeds láger zijn dan je dividend.

Ook als ik deze bedragen los laat op www.berekenhet.nl kom ik uit op zo'n 27 jaar:
https://www.berekenhet.nl...ggen/vermogensafbouw.html

Dit heb ik dan ingevuld:
- Vermogen bij aanvang: ¤600.000
- Periodieke uitkering: ¤1800 per maand
- Indexering uitkering: 1,57%
- Spaarrente of rendement: 2,5% (uitgaande van alleen dividend)
- Belast in Box 3: Ja, volgens huidige wetgeving
- Heffingsvrij vermogen meenemen: Ja, voor fiscaal partners.

De uitslag van die rekensom is dan 27 jaar en 7 maanden. Ruimschoots voldoende toch?

www.joramoudenaarde.com

• rube
quote:
[...]
Nee, dat zeg ik niet. Bovendien zit er een enorm verschil tussen een succesvolle ZZP'er en een hersenchirurg of topvoetballer.

Maar er zijn wel veel mensen die nu zeg maar in het "normale" gebied bevinden die meer zouden kunnen als ze echt willen. En daarvoor hoef je geen IT'er te zijn. Ook een goede vakman (elektricien, loodgieter, metselaar, installateur) kan echt goed verdienen als zzp'er. Echt een stuk meer als de "modale" werknemer.
Of blijf gewoon werknemer maar zorg dat je wat op kan klimmen. Switch naar een andere werkgever. Of ga in je vrije tijd wat bijklussen.

Ik heb hier zelf ook geroepen: niet iedereen kan een succesvolle ondernemer worden en tonnen of miljoenen verdienen en zo denk ik er nog steeds over. Maar tussen een modale werknemer en een hele succesvolle ondernemer zit een nog een heel gebied van extra inkomsten dat voor een relatief grote groep te bereiken is indien men wilt.

Denk een beetje dit effect (ook al is NL anders als de VS natuurlijk):
50-jobs-over-50000-without-a-degree-part-1

• Xanaroth
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 16-08 22:59
quote:
[...]

Die discussie komt vaker terug, en is gelinked aan voornamelijk fastlane/slowlane. Er is echter een middenweg, en dat is goed verdienen en op je uitgaven letten. Dat is voornamelijk de doelgroep hier.

Uitgangspunt is immers hoeveel je spaart tegenover je inkomen, niet hoeveel je in absolute zin kunt sparen.

Dus wat dat betreft is zijn punt zeer correct - veel mensen gaan altijd op dezelfde voet door. Salaris braaf opmaken, 10+ jaar dezelfde baan, noem maar op. En klagen natuurlijk, over inflatie en verhoging van de baas enzo. Dat remt je inkomensgroei en tegelijk zorgt dat ervoor dat je niet spaart.
Doorbreek je dat patroon, dan heb je echt geen waanzinnige baan nodig om FO te bereiken - slechts kwestie van tijd.
quote:
TweakFO schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:16:
[...]

Dat klopt inderdaad. Alle huishoudens is immers iedereen, dus veel alleenstaanden bijvoorbeeld (hallo student met 500 euro/maand) die hieronder vallen.
Paar met kinderen betekend over het algemeen 2 inkomens en dan ook relatief hoog inkomen want die werken fulltime met minimumloon of beter.

Xanaroth wijzigde deze reactie 10-02-2017 14:58 (25%)

• TweakFO
quote:
joramoudenaarde schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:25:

Ik kwam na even Googlen een Nederlands linkje tegen met toevállig een berekening met exact die ¤600.000:
https://eerderstoppenmetw...fingskorting-en-vermogen/

Als dit klopt, dan is het toch sowieso geen probleem om met ¤600.000, 25 jaar lang ¤24.000 te besteden te hebben? Je dividend is ruimschoots genoeg voor de te betalen belasting. Ik lees ook dat je zonder inkomsten, als je dus alleen wilt leven van je spaargeld, ook geen heffingskorting meer krijgt. Dan zou de betalen belasting hoger uitvallen, maar nog steeds láger zijn dan je dividend.

Ook als ik deze bedragen los laat op www.berekenhet.nl kom ik uit op zo'n 27 jaar:
https://www.berekenhet.nl...ggen/vermogensafbouw.html

Dit heb ik dan ingevuld:
- Vermogen bij aanvang: ¤600.000
- Periodieke uitkering: ¤1800 per maand
- Indexering uitkering: 1,57%
- Spaarrente of rendement: 2,5% (uitgaande van alleen dividend)
- Belast in Box 3: Ja, volgens huidige wetgeving
- Heffingsvrij vermogen meenemen: Ja, voor fiscaal partners.
De berekening op die site klopt, als je voor twee personen kijkt. De berekening op bereken het klopt niet, die vergeet de algemene heffingskorting bij niet werken.
quote:
De uitslag van die rekensom is dan 27 jaar en 7 maanden. Ruimschoots voldoende toch?
Dat ligt aan je eigen leeftijd en hoe oud je verwacht te worden, of ben je bereid een einde te maken aan je leven na 27 jaar en 7 maanden? Dat is ook nog altijd een optie :+

Voor mij is 27 jaar en 7 maanden niet voldoende dan ben ik nog geen 60.

TweakFO wijzigde deze reactie 10-02-2017 15:03 (49%)

• assje
Nu ben ik meer een FMA'er dan een echte FO'er maar doel van deze bewustwording en methodiek is voor mij ook juist dat er minder moet.

Doordat ik niet mijn gehele salaris nodig heb om te kunnen leven zou ik kunnen beslissen een baan te gaan doen die minder betaalt maar waar ik meer voldoening uit haal. Juist dat zie ik als vrijheid (nu al) en zorgt ervoor dat ik me minder druk maak en hoef te maken over geld (minder kapitalistisch).

Het hierboven beschreven idee om altijd maar te streven naar de manier om de hoogste inkomsten te verwerven gaat daar dus eigenlijk direct tegen in.

Ik heb een drukke en verantwoordelijke baan en ik denk dat ik het eigenlijk tot nu toe best leuk gedaan heb, op mijn 27e verantwoordelijk voor een productielocatie met 18 personen en een jaaromzet van ¤6kk (al zie ik dat in mijn eigen inkomsten nog niet helemaal terug :P)

Ik denk dus dat er qua inkomsten zoals het er nu uit ziet nog volop ontwikkeling mogelijk is. Tegelijkertijd denk ik er ook al wel eens over na dat ik best iets heel anders zou willen doen met veel minder druk, iets wat ik echt leuk zou vinden. Als geld helemaal geen issue zou zijn zou ik namelijk direct full-time gaan studeren.

Persoonlijk vind ik het dus altijd lastig, alleen maar meer verdienen nastreven voelt voor mij een beetje hetzelfde als achter de altijd onbereikbare worst aanrennen wat veel mensen doen die zich niet bezig houden met de FO principes.

• NovapaX
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 10-08 22:06
quote:

Ik lees ook dat je zonder inkomsten, als je dus alleen wilt leven van je spaargeld, ook geen heffingskorting meer krijgt. Dan zou de betalen belasting hoger uitvallen, maar nog steeds láger zijn dan je dividend.
Waar lees je dat dan?
Ik lees alleen (op de site van de belastingdienst) dat de algemene heffingskorting lager wordt zodra je de AOW leeftijd hebt bereikt.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Purehz
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 17-08 14:31
quote:
NovapaX schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:05:
[...]

Waar lees je dat dan?
Ik lees alleen (op de site van de belastingdienst) dat de algemene heffingskorting lager wordt zodra je de AOW leeftijd hebt bereikt.
Bij een vermogen van 212.914 euro ligt de grens waaronder je geen vermogensrendementsheffing meer hoeft te betalen als je uitsluitend van je vermogen leeft. De algemene heffingskorting is dan namelijk gelijk aan de verschuldigde vermogensrendementsheffing.

Dit is wat ik kan vinden

• joramoudenaarde
@TweakFO: Ah, dat zal het verschil wel maken dan ja ;) Ik ben bijna 38, dus 27 jaar maakt me dan 65.

@NovapaX: Oh, ik had zoveel linkjes doorgescand dat ik je daar het antwoord op schuldig moet blijven. Maar zo uit m'n hoofd, als ik het goed gelezen heb, leek het artikel te zeggen dat als je niet werkt, je ook geen heffingskorting krijgt. Nu is dat mij om het even omdat het er even goed niet voor zorgt dat je van ¤600.000 geen 25 jaar zou kunnen leven :)

www.joramoudenaarde.com

• TweakFO
quote:
Purehz schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:09:
[...]

Bij een vermogen van 212.914 euro ligt de grens waaronder je geen vermogensrendementsheffing meer hoeft te betalen als je uitsluitend van je vermogen leeft. De algemene heffingskorting is dan namelijk gelijk aan de verschuldigde vermogensrendementsheffing.

Dit is wat ik kan vinden
Nu vallen we in herhaling...
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/50114153
quote:
joramoudenaarde schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:10:
@TweakFO: Ah, dat zal het verschil wel maken dan ja ;) Ik ben bijna 38, dus 27 jaar maakt me dan 65.
Dan heb je nog zeker ruim 5 jaar geen inkomsten toch? Of gok je op bijstand?

TweakFO wijzigde deze reactie 10-02-2017 15:14 (23%)

• joramoudenaarde
@TweakFO:
Een afbetaald huis, en een (al gedeeltelijk gespaard) pensioenpotje. Dat levert tegen die tijd weer genoeg op om nog eens een x-aantal jaar van te kunnen leven. En aangezien ik ver voor m'n 65e het huis al afbetaald heb, heb ik ook minder geld uit die pot van ¤600.000 nodig om van te kunnen leven... wat de levensduur van dat potje ook flink oprekt :)

www.joramoudenaarde.com

• Wozmro
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 17:07
Als je een groot deel van je leven bezig geweest bent met kapitaalopbouw dan lijkt mij de psychologische impact van een stelselmatig dalend bedrag op je rekening toch niet te onderschatten.

• kabelmannetje
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 16-08 17:39
quote:

SWR van 600K is al snel 2000/maand. Lijkt mij meer dan voldoende, zeker als er op een moment ook nog eens AOW bijkomt. En je kan altijd nog wat gaan werken. En het is worst-case.

kabelmannetje wijzigde deze reactie 10-02-2017 20:48 (10%)

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 00:34

coelho

VanTheManFan

(jarig!)
Als je 600k hebt dan richt je toch een spaarBV op? Dan betaal je geen VRH, alleen 40% over je rendement, plus de kosten voor inschrijving KvK, notariskosten voor oprichting en de verplichte jaarrekeningen. Ondanks die kosten lijkt het me veel goedkoper. Of zijn er redenen om dat niet te doen?

• Kicx
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 17-08 09:09
Omdat het mij soms inzicht geeft wanneer mensen een uitgave/inkomsten patroon hier tonen wil ik mijn patroon ook eens posten.

Hierbij wil ik aangeven dat deze gegevens niet zijn geschat maar daadwerkelijk overeenkomen.

Uitgaven:

KDV: 1100
Hypotheek: 810
Boodschappen: 360
Auto: 250
Gezondheid: 200
Elektronica (o.a. tv/koelkast): 145
Verzorging: 130
Sparen kinderen: 100
Kleding: 90
Huis/Tuin: 90
Vakantie: 80
Gas/Licht: 80
Uit eten: 80
Verzekering: 60
Gemeente: 60
Cadeaus: 50
Ontspanning: 40
Internet/tv: 35
Water: 35
Mobiel: 30

Totaal: 3735

Inkomsten:

Salaris 1.6FTE: 3690
KDV-toeslag: 900
HRA: 480
Kinderbijslag: 100

Totaal: 5170

Ik zou het waarderen als mensen hun feedback/feedforward geven over dit patroon.

Houd hiermee rekening dat het een gezin van 4 personen betreft, zie KDV. Denk ook aan luiers.

Verder ben ik benieuwd welke savingsrate jullie zouden berekenen bij ons patroon.

Zelf kom ik op ~28% uit (1435/5170).

• Blik1984
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 23:49
Ik zou 37,9% zeggen. De inkomsten van HRA en KDV afstrepen tegenover de uitgaven, dan kom je op 1435/3790 is 37,9%.

Qua uitgaven springt eigenlijk alleen de elektronica in het oog. 145 euro per maand gemiddeld? Echt waar?

• YinYang
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 21:04
*knip offtopic gedetailleerde hypotheekvraag* Tekst kan beschikbaar worden gesteld om elders ontopic te plaatsen.

Rukapul wijzigde deze reactie 11-02-2017 13:34 (91%)

• Blik1984
quote:
Een blogger heeft daar veel over geschreven, zie o.a.

http://zakelijkbezuinigen...inanciele-en-fiscale.html

Die post en de blogs daarna behandelen alle ins en outs

Maar je moet gewoon de rente betalen die ie afspreekt, onderhands kan je weer een schenking terugkrijgen. Aflsluitprovisie, hetzelfde. Kun je bij de aangifte IB als aftrekbare kosten opvoeren. Ik zou 6% rente doen, heb je het meeste voordeel van.

• Kicx
quote:
Blik1984 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 22:53:
Ik zou 37,9% zeggen. De inkomsten van HRA en KDV afstrepen tegenover de uitgaven, dan kom je op 1435/3790 is 37,9%.

Qua uitgaven springt eigenlijk alleen de elektronica in het oog. 145 euro per maand gemiddeld? Echt waar?
Om heel eerlijk te zijn is deze kostenpost niet alleen elektronica maar alle creditcard uitgaven.

Deze post had ik ook luxe kunnen noemen maar omdat hij voor minstens ¤100,- uit elektronica bestaat (nieuwe tv en koelkast) heb ik het mezelf makkelijk gemaakt en deze post elektronica genoemd.

Bedankt voor je spaarquote berekening :)!

• Shapeshifter
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17-08 11:08

Shapeshifter

Get it over with

quote:
Kicx schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 22:40:
Omdat het mij soms inzicht geeft wanneer mensen een uitgave/inkomsten patroon hier tonen wil ik mijn patroon ook eens posten.

Hierbij wil ik aangeven dat deze gegevens niet zijn geschat maar daadwerkelijk overeenkomen.

Uitgaven:

KDV: 1100
Hypotheek: 810
Boodschappen: 360
Auto: 250
Gezondheid: 200
Elektronica (o.a. tv/koelkast): 145
Verzorging: 130
Sparen kinderen: 100
Kleding: 90
Huis/Tuin: 90
Vakantie: 80
Gas/Licht: 80
Uit eten: 80
Verzekering: 60
Gemeente: 60
Cadeaus: 50
Ontspanning: 40
Internet/tv: 35
Water: 35
Mobiel: 30

Totaal: 3735

Inkomsten:

Salaris 1.6FTE: 3690
KDV-toeslag: 900
HRA: 480
Kinderbijslag: 100

Totaal: 5170

Ik zou het waarderen als mensen hun feedback/feedforward geven over dit patroon.

Houd hiermee rekening dat het een gezin van 4 personen betreft, zie KDV. Denk ook aan luiers.

Verder ben ik benieuwd welke savingsrate jullie zouden berekenen bij ons patroon.

Zelf kom ik op ~28% uit (1435/5170).
Als ik het met mijn situatie vergelijk (ook gezin van 4, kinderen van 4 en 2) valt me op dat we min of meer een vergelijkbaar bedrag aan KDV hebben maar dat jij meer toeslag krijgt (bijna factor 2). Hypotheek is bij jou een stuk lager (zeker als daar nog HRA vanaf gaat), heb je al een flink deel afgelost of een goedkoop huis weten te vinden? Boodschappen plus verzorging lijkt wel redelijk vergelijkbaar. Auto valt ook wel mee, ik neem aan dat je 1 auto hebt en niet gigantisch veel rijdt <20k km per jaar? Gezondheid is wel een hoge post zeg, of zit je zorgverzekering daarbij, dan is het wel vergelijkbaar. Elektronica inderdaad aan de hoge kant, zelfs als je een tv en koelkast koopt. Goede energiezuinige koelkast met vriezer heb je tweedehands al voor 100 euro (zelf een in de schuur staan). Goede tv kun je ook wel vinden voor 300-400 euro, zit je op 500 euro in een jaar of 40 euro in de maand, niet 100. Kleding is erg netjes, dat krijgen wij hier niet voor elkaar, bij ons gemiddeld bijna 300 euro in de maand en dat is met kopen van marktplaats. Huis en tuin is moeilijk in te schatten als je niet weet wat voor huis en hoe oud het is. Vakantie is vergelijkbaar met ons uitjes budget. Gas licht is erg laag, heb je zonnepanelen? Uit eten is nog best hoog, wij doen denk ik de helft daarvan. Verzekeringen zijn wat lager dan bij ons, maar wij hebben twee auto's. Gemeente is belasting, is ook vergelijkbaar, wij betalen iets meer, onze woz-waarde zal iets hoger zijn misschien. De rest is ook vergelijkbaar.

Aan de inkomsten kant hebben wij met 1,5 FTE wat meer netto inkomsten, maar zoals gezegd dus minder kinderopvangtoeslag.

Waar valt in jouw lijstje spullen voor je kinderen en speelgoed onder? Daar zijn wij ook nog best wat aan kwijt.

HP EliteBook 8530w

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:25
quote:
Blik1984 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 22:53:
Ik zou geen zaken tegen elkaar gaan wegstrepen. Weliswaar is het inkomen afhankelijk van de uitgave, maar andersom geldt dat niet: als de overheid morgen de HRA afschaft, moet je nog steeds je hypotheek betalen. Ik zou dus niet zomaar doen alsof die kosten en inkomsten er niet zijn. Dus ik denk dat je oorspronkelijke berekening correct is.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Burgerman
  • Laatst online: 22:29
quote:
Kicx schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 22:40:
Omdat het mij soms inzicht geeft wanneer mensen een uitgave/inkomsten patroon hier tonen wil ik mijn patroon ook eens posten. [...] Ik zou het waarderen als mensen hun feedback/feedforward geven over dit patroon. Houd hiermee rekening dat het een gezin van 4 personen betreft, zie KDV. Denk ook aan luiers.
Hier een vergelijkbare situatie qua gezin.

Inkomsten zijn bij ons ietsje hoger met vergelijkbare FTE. KDV is bij ons net buiten beeld vanwege de leeftijd van de kinderen, daardoor houden we meer geld over. Jouw hypotheek is bijna ¤ 300 per maand lager dan bij ons, ben daarom benieuwd in welk deel van het land je woont en in wat voor type huis?

Boodschappen is vergelijkbaar, al snap ik niet wat je met de post 'verzorging' bedoelt. Ik heb zelf nog een flinke post afschrijvingen (¤ 340) voor alle grote aankopen, zoals auto, elektronica, fietsen, CV-ketel, koelkast, vaatwasser, wasmachine en droger. Kleding is bij ons ¤ 250 per maand gemiddeld...benieuwd hoe je dat doet?

Onderhoud huis en energie is bij ons hoger (¤ 250 en ¤ 120). TV doen we via smart TV (geen kabel dus) en daardoor maar ¤ 19 per maand kosten voor alleen het internet (Telfort met ook een mobiel abo voor extra korting). Bij ons is er nog een behoorlijke post 'giften' die het spaarquote wat drukt.

Als ik een strenge berekening voor ons spaarquotum gebruik, zitten wij op 23%.

Burgerman wijzigde deze reactie 11-02-2017 11:02 (3%)

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 19:30

Metro2002

Mind explorer

quote:
Burgerman schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 11:00:
[...]

Inkomsten zijn bij ons ietsje hoger met vergelijkbare FTE. KDV is bij ons net buiten beeld vanwege de leeftijd van de kinderen, daardoor houden we meer geld over. Jouw hypotheek is bijna ¤ 300 per maand lager dan bij ons, ben daarom benieuwd in welk deel van het land je woont en in wat voor type huis?

Boodschappen is vergelijkbaar, al snap ik niet wat je met de post 'verzorging' bedoelt. Ik heb zelf nog een flinke post afschrijvingen (¤ 340) voor alle grote aankopen, zoals auto, elektronica, fietsen, CV-ketel, koelkast, vaatwasser, wasmachine en droger. Kleding is bij ons ¤ 250 per maand gemiddeld...benieuwd hoe je dat doet?

Onderhoud huis en energie is bij ons hoger (¤ 250 en ¤ 120). TV doen we via smart TV (geen kabel dus) en daardoor maar ¤ 19 per maand kosten voor alleen het internet (Telfort met ook een mobiel abo voor extra korting). Bij ons is er nog een behoorlijke post 'giften' die het spaarquote wat drukt.

250 euro per maand aan kleding? 3000 euro per jaar? Heb je 8 kinderen of gewoon een héle dure smaak?
Ik val gewoon bijna val mijn stoel af hier van dat bedrag.
Wat koop je daar allemaal voor als ik vragen mag? Ik geef denk ik 100 euro per jaar uit aan kleding :X

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81 Mijn geldblog: Goed met geld omgaan

• Burgerman
  • Laatst online: 22:29
quote:
Metro2002 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 11:13:
250 euro per maand aan kleding? 3000 euro per jaar? Heb je 8 kinderen of gewoon een héle dure smaak?
Ik val gewoon bijna val mijn stoel af hier van dat bedrag.
Wat koop je daar allemaal voor als ik vragen mag? Ik geef denk ik 100 euro per jaar uit aan kleding :X
Dure smaak dan denk ik. :-)

De dame in huis heeft een budget van ¤ 100 per maand en dat gun ik haar van harte. De kinderen samen ¤ 80 per maand. Zelf doe ik het met ¤ 75 per maand, dat is ¤ 900 per jaar. Heb een representatieve functie. Om je een indruk te geven van de uitgaven:
  • Twee colberts per jaar ¤ 200
  • Circa 5 hoge kwaliteit blouses per jaar via Marktplaats ¤ 150
  • Twee paar leren schoenen per jaar voor circa ¤ 150
  • Drie broeken per jaar ¤ 150
  • Ondergoed, shirts, sokken ¤ 100
  • Een derde van een winterjas per jaar ¤ 50
Dan zit je wel aan ¤ 800 per jaar en dan nog wat losse dingen. Lijkt me niet heel exorbitant.

Hoe komt jij tot die ¤ 100 per jaar?

Burgerman wijzigde deze reactie 11-02-2017 11:22 (8%)

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

quote:
Burgerman schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 11:20:
[...]

De dame in huis heeft een budget van ¤ 100 per maand en dat gun ik haar van harte. De kinderen samen ¤ 80 per maand. Zelf doe ik het met ¤ 75 per maand, dat is ¤ 900 per jaar. Heb een representatieve functie. Om je een indruk te geven van de uitgaven:
Dan zit je wel aan ¤ 800 per jaar en dan nog wat losse dingen. Lijkt me niet heel exorbitant.
Voor al die kleding die je noemt kan je per stuk makkelijk hetzelfde uitgeven, 1 colbert voor ¤150, 1 blouse voor ¤150, een paar schoenen voor ¤150, 1 broek voor ¤150, etc. Volgens mij ben je nog best zuinig bezig.
quote:
20 jaar doen met je kleren? :X Maar goed, dan komen we weer bij het thema FO != nergens geld aan uitgeven.

fsfikke wijzigde deze reactie 11-02-2017 11:34 (3%)

DUT Racing

• hv08
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 23:46
Hee kleding, die hebben we al even niet gehad, ik onthou me maar van commentaar 8)

Offerte binnengekregen voor verkorten hyp van 30 naar 20 jaar. Kost me 375 per maand extra en gaat in totaal zo'n 30k netto schelen. Toch ga ik het niet doen omdat de vrouw onzeker is qua werk op dit moment en ik al maanden met de gezondheid kwakkel. Kan altijd volgend jaar weer de offertje aanvragen, want minimum is toch 20 jaar (wordt maandbedrag weer iets hoger, maar dat maakt ook niet veel uit).

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 19:30

Metro2002

Mind explorer

quote:
[...]

Het is dus voor 2 personen en een kind, dat maakt al wel een verschil ja :)
En dan een representatie functie waar je overhemden en colberts voor moet dragen maakt het wel wat duurder idd.
quote:
fsfikke schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 11:32:
[...]

20 jaar doen met je kleren? :X Maar goed, dan komen we weer bij het thema FO != nergens geld aan uitgeven.
quote:
Ik doe meestal 1 jaar met een paar schoenen van 30 euro, ik doe een jaar met een spijkerbroek a 15~20 euro (heb er 3 die ik afwisselend draag) en de rest gaat op aan een paar nieuwe tshirts, truien en vesten.

Tshirts, truien en vesten gaan makkelijk 3-4 mee en als ik nieuwe koop gaan er weer 2 oude richting de oude lappen.

Sokken en ondergoed gaan ook lang mee (sokken gemiddeld 2-3 jaar en ondergoed rustig > 5 jaar) en koop ik bij de zeeman of andere goedkope winkel en kost werkelijk geen knoop. Dat kost me jaarlijks < 15 euro.

Ik heb echt een schurfthekel aan kleding kopen dus dat doe ik ook zo min mogelijk. :P

Het zal niet exact 100 euro per jaar zijn maar schommelt tussen de 100 en 150 euro denk ik, als alle 3 de spijkerbroeken vervangen moeten worden dan gaat het richting de 150, hoeft er maar 1 vervangen te worden óf kan het nog een jaar mee dan duikt het onder de 100 euro per jaar.

20 jaar doe ik met geen enkel kledingstuk, al heb ik wel tshirts hangen die intussen richting de 15 jaar gaan :X (die draag ik dan ook onder truien bv) en ik heb handdoeken die de 20 jaar wel bijna bereikt hebben :D
Zo maken ze ze niet meer tegenwoordig :+

Metro2002 wijzigde deze reactie 11-02-2017 11:47 (61%)

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81 Mijn geldblog: Goed met geld omgaan

• JURIST
quote:
[...]

Ik vind dit ook netjes. Ik kom hier ook wel aan met een klein beetje Investeren. Elk jaar schaf ik voor zakelijk gebruik (inkomen) wel een nieuw pak aan en een of twee paar hardloopschoenen om blessures te voorkomen. Dit jaar ook nieuwe bergschoenen, dan gaat het best snel.
De echte grote besparingen zij m.i ook niet te halen bij kleding, maar bij wonen en mobiliteit

• trekker22
  • Laatst online: 21:28
quote:
coelho schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 20:52:
Als je 600k hebt dan richt je toch een spaarBV op? Dan betaal je geen VRH, alleen 40% over je rendement, plus de kosten voor inschrijving KvK, notariskosten voor oprichting en de verplichte jaarrekeningen. Ondanks die kosten lijkt het me veel goedkoper. Of zijn er redenen om dat niet te doen?
lijkt me alleen handig als je nauwelijks rendement maakt toch?

ik pak nu 7-8% en betaal maar voor 4%-6%.

casino's maken me rijk!Neteller heb je dan nodig!!

• Bonsaiboom
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:21
quote:
trekker22 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 13:36:
[...]

lijkt me alleen handig als je nauwelijks rendement maakt toch?

ik pak nu 7-8% en betaal maar voor 4%-6%.
Een van de meest interessante dingen van een Spaar BV is om te beleggen. Je hoeft pas de winst te boeken op het moment dat je verkoopt, en mag verlies boeken op het moment dat hij reeds gematerialiseerd is.

Dus koop je voor 100k aandelen, en staan die eind van het jaar 80k, dan mag je 20k afboeken als verlies. Staan ze op 120k, dan mag je ze lekker voor 100k in de boeken laten staan. Belastingafdracht over winst vindt pas plaats bij verkoop (of fiscale herwaardering als je dat om een of andere reden wil doen.

• Kicx
quote:
Shapeshifter schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 08:33:
[...]

Als ik het met mijn situatie vergelijk (ook gezin van 4, kinderen van 4 en 2) valt me op dat we min of meer een vergelijkbaar bedrag aan KDV hebben maar dat jij meer toeslag krijgt (bijna factor 2). Hypotheek is bij jou een stuk lager (zeker als daar nog HRA vanaf gaat), heb je al een flink deel afgelost of een goedkoop huis weten te vinden? Boodschappen plus verzorging lijkt wel redelijk vergelijkbaar. Auto valt ook wel mee, ik neem aan dat je 1 auto hebt en niet gigantisch veel rijdt <20k km per jaar? Gezondheid is wel een hoge post zeg, of zit je zorgverzekering daarbij, dan is het wel vergelijkbaar. Elektronica inderdaad aan de hoge kant, zelfs als je een tv en koelkast koopt. Goede energiezuinige koelkast met vriezer heb je tweedehands al voor 100 euro (zelf een in de schuur staan). Goede tv kun je ook wel vinden voor 300-400 euro, zit je op 500 euro in een jaar of 40 euro in de maand, niet 100. Kleding is erg netjes, dat krijgen wij hier niet voor elkaar, bij ons gemiddeld bijna 300 euro in de maand en dat is met kopen van marktplaats. Huis en tuin is moeilijk in te schatten als je niet weet wat voor huis en hoe oud het is. Vakantie is vergelijkbaar met ons uitjes budget. Gas licht is erg laag, heb je zonnepanelen? Uit eten is nog best hoog, wij doen denk ik de helft daarvan. Verzekeringen zijn wat lager dan bij ons, maar wij hebben twee auto's. Gemeente is belasting, is ook vergelijkbaar, wij betalen iets meer, onze woz-waarde zal iets hoger zijn misschien. De rest is ook vergelijkbaar.

Aan de inkomsten kant hebben wij met 1,5 FTE wat meer netto inkomsten, maar zoals gezegd dus minder kinderopvangtoeslag.

Waar valt in jouw lijstje spullen voor je kinderen en speelgoed onder? Daar zijn wij ook nog best wat aan kwijt.
Wat betreft de KDV-toeslag, dat komt gedeeltelijk natuurlijk omdat ons inkomen lager is. Omdat er qua opvang uren wel wat gewijzigd is onze situatie kan dat mogelijk ook nog wat verschil maken (dat er nog een afrekening plaats vind).

Onze woning hebben wij voor 210k gekocht, hierbij hebben wij meteen wat spaargeld ingelegd om de hypotheek bij start wat te verlagen en later nog wat afgelost. Op dit moment staat er nog 155k aan hypotheek open.

De zorgverzekering heb ik ook samengevat onder gezondheid, dit is daarmee de grootste kostenpost onder gezondheid.

De auto is berekend op 1 persoon (de ander rijd een leaseauto en is buiten de inkomsten/uitgave gehouden). Wij hebben bewust gekozen voor een wat oudere auto om zo min mogelijk afschrijving te hebben. 20k / jaar kan goed kloppen.

Op de koelkast en tv heb ik niet willen besparen, een keuze dus :). Wij besparen naar mijn idee wat meer op kleding.

Gas/licht heeft voornamelijk te maken met het feit dat wij in een tussenwoning wonen en de buren lekker meestoken ;).

Uit eten keek ik ook het meeste van op, wel schaar ik afhaalmaaltijden bijvoorbeeld ook onder uit eten. Het bedanken van de opa's en oma's voor bewezen diensten gebeurt meestal ook in een restaurant ;).

Verzorging is een post waar veel kosten van de kinderen onder vallen (Kruidvat) cadeaus die we hier kopen vallen in mijn administratie onterecht ook onder verzorging. Daarom is deze post ook wat hoger.
quote:
Burgerman schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 11:00:
[...]

Wij wonen in een tussenwoning in Brabant, zeker niet de goedkoopste plek. Het voordeel zit hem vooral dat wij in een dorp wonen en niet in de stad + niet in groter huis wonen dan nodig voor ons.

Verzorging is zoals genoemd voornamelijk alles wat van het Kruidvat komt, voornamelijk luiers maar ook doekjes en meer spullen voor onze maar vooral voor de verzorging van de kinderen. Hier zit ook wat speelgoed voor de kinderen tussen.

Kleding is vooral een kwestie van niet te veel kopen. Kleren blijven dragen tot ze versleten zijn en niet omdat het uit de mode is.

Kicx wijzigde deze reactie 11-02-2017 14:13 (20%)

• Blik1984
quote:
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 10:53:
[...]

Ik zou geen zaken tegen elkaar gaan wegstrepen. Weliswaar is het inkomen afhankelijk van de uitgave, maar andersom geldt dat niet: als de overheid morgen de HRA afschaft, moet je nog steeds je hypotheek betalen. Ik zou dus niet zomaar doen alsof die kosten en inkomsten er niet zijn. Dus ik denk dat je oorspronkelijke berekening correct is.
HRA wordt niet zomaar afgeschaft, er wordt niet eens meer gesproken van snellere afbouw in de komende verkiezingen. Maar daar kan ik nog wel inkomen qua gedachte. Maar kdv is zo tijdelijk, en die inkomsten ter compensatie worden eerder hoger dan lager. Die zou ik wel wegstrepen

Maargoed, geeft wel aan hoe arbitrair de berekening is

• trekker22
  • Laatst online: 21:28
quote:
Bonsaiboom schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 13:57:
[...]

Een van de meest interessante dingen van een Spaar BV is om te beleggen. Je hoeft pas de winst te boeken op het moment dat je verkoopt, en mag verlies boeken op het moment dat hij reeds gematerialiseerd is.

Dus koop je voor 100k aandelen, en staan die eind van het jaar 80k, dan mag je 20k afboeken als verlies. Staan ze op 120k, dan mag je ze lekker voor 100k in de boeken laten staan. Belastingafdracht over winst vindt pas plaats bij verkoop (of fiscale herwaardering als je dat om een of andere reden wil doen.
Vooral interssant in de opbouw fase van FO?
Wat kost eruit halen, hoe zit het met panden.

Kan me uit accountants tijd juist herinneren dat ondernemer liever pand had in box 3 dan ik de bv.

casino's maken me rijk!Neteller heb je dan nodig!!

• Dennis606
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 19:05
quote:

Als je 15 jaar 40k per jaar spaart heb je veeeel meer. Rente op rente effrect is sterk. Nu suggereer je dat van 480-600k 3 jaar duurt. In werkelijkheid, met gemiddeld rendement van 8% is dat al 40k beleggingswinst op ~500k.

40k voor 15 jaar tegen gemiddeld 8% geeft 1086k ipv 600. Het is realistischer dan je in eerste instantie denkt!

• Wozmro
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 17:07
Probleem met die rente op rente is dat het in het begin erg traag gaat, maar wel over tijd steeds sneller.

Onze kinderen zullen er meer van profiteren :)

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 23:29
quote:
Dennis606 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 14:43:
[...]

Als je 15 jaar 40k per jaar spaart heb je veeeel meer. Rente op rente effrect is sterk. Nu suggereer je dat van 480-600k 3 jaar duurt. In werkelijkheid, met gemiddeld rendement van 8% is dat al 40k beleggingswinst op ~500k.

40k voor 15 jaar tegen gemiddeld 8% geeft 1086k ipv 600. Het is realistischer dan je in eerste instantie denkt!
Zie maar 8% op jaarbasis te halen, dat gaat je niet lukken.. Behalve met risico's nemen, maar dan is -8% ook mogelijk :)

• Lud0v1c
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 17-08 13:49
Over iets meer dan een maand zijn er verkiezingen. In de stemwijzer zijn er 3 van de 30 stellingen die enige FO relevantie hebben.
  1. De belasting over de winst van ondernemingen (vennootschapsbelasting) moet omlaag.
  2. Eens: VVD, CDA, SGP, OndernemersPartij, VNL, Forum voor Democratie, Libertarische Partij, Lokaal in de Kamer, Oneens: PvdA, PVV, SP, D66, ChristenUnie, GroenLinks, Partij voor de Dieren, 50Plus, DENK, Nieuwe Wegen, De Burger Beweging, Vrijzinnige Partij, Piratenpartij, Artikel 1,
  3. De hoogste inkomensgroepen moeten meer belasting gaan betalen.
  4. Eens: PvdA, SP, GroenLinks, Partij voor de Dieren, DENK, De Burger Beweging, Vrijzinnige Partij, Artikel 1, Oneens: VVD, PVV, CDA, D66, ChristenUnie, SGP, OndernemersPartij, VNL, Nieuwe Wegen, Forum voor Democratie, Piratenpartij, Libertarische Partij, Lokaal in de Kamer,
  5. De regeling voor de aftrek van de hypotheekrente moet niet verder worden aangetast.
  6. Eens: VVD, PvdA, PVV, CDA, SGP, 50Plus, OndernemersPartij, VNL, Nieuwe Wegen, Forum voor Democratie, Lokaal in de Kamer, Oneens: SP, D66, ChristenUnie, GroenLinks, Partij voor de Dieren, DENK, De Burger Beweging, Vrijzinnige Partij, Piratenpartij, Artikel 1, Libertarische Partij,
Ik ben benieuwd, welke partijen zijn het meest FO vriendelijk?
Kijken jullie hiernaar en beďnvloed het je stemgedrag?

Lud0v1c wijzigde deze reactie 12-02-2017 16:13 (48%)

• mekkieboek
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20:09
Meh, al die stemwijzers en kompassen en wat al niet meer, suggereren dat jouw precieze wensen optimaal worden meegenomen als je op de 'berekende' partij stemt. Vervolgens verwatert de hele lijst met partijpunten in de onvermijdelijke coalitie (als jouw partij uberhaupt al mag meedoen).
Ik vind dat een soort van omgekeerde micromanagement. Ik kies op een globale richting en laat de bal lekker aan de politici. Perfect zal het toch niet worden. Mijn FO strategie (voor zover je daarvan kunt spreken) heeft een langere termijn dan de komende 4 jaar.

mekkieboek wijzigde deze reactie 12-02-2017 16:34 (10%)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Krisp
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Krisp

Moderator General Chat

like.no.other

quote:
Lud0v1c schreef op zondag 12 februari 2017 @ 16:00:
Over iets meer dan een maand zijn er verkiezingen. In de stemwijzer zijn er 3 van de 30 stellingen die enige FO relevantie hebben.
  1. De belasting over de winst van ondernemingen (vennootschapsbelasting) moet omlaag.
  2. Eens: VVD, CDA, SGP, OndernemersPartij, VNL, Forum voor Democratie, Libertarische Partij, Lokaal in de Kamer, Oneens: PvdA, PVV, SP, D66, ChristenUnie, GroenLinks, Partij voor de Dieren, 50Plus, DENK, Nieuwe Wegen, De Burger Beweging, Vrijzinnige Partij, Piratenpartij, Artikel 1,
  3. De hoogste inkomensgroepen moeten meer belasting gaan betalen.
  4. Eens: PvdA, SP, GroenLinks, Partij voor de Dieren, DENK, De Burger Beweging, Vrijzinnige Partij, Artikel 1, Oneens: VVD, PVV, CDA, D66, ChristenUnie, SGP, OndernemersPartij, VNL, Nieuwe Wegen, Forum voor Democratie, Piratenpartij, Libertarische Partij, Lokaal in de Kamer,
  5. De regeling voor de aftrek van de hypotheekrente moet niet verder worden aangetast.
  6. Eens: VVD, PvdA, PVV, CDA, SGP, 50Plus, OndernemersPartij, VNL, Nieuwe Wegen, Forum voor Democratie, Lokaal in de Kamer, Oneens: SP, D66, ChristenUnie, GroenLinks, Partij voor de Dieren, DENK, De Burger Beweging, Vrijzinnige Partij, Piratenpartij, Artikel 1, Libertarische Partij,
Ik ben benieuwd, welke partijen zijn het meest FO vriendelijk?
Kijken jullie hiernaar en beďnvloed het je stemgedrag?
Er zijn een aantal redenen waarom ik hier totaal niet naar kijk:
- ten eerste is wat goed is voor mij niet het beste voor het land als geheel.
- ten tweede zeggen standpunten tijdens verkiezingen, maar zeker deze verkiezingen, behoorlijk weinig.

Ik heb het inmiddels omgedraaid en kijk liever naar hoe partijen uiteindelijk gestemd hebben in het verleden. Daarbij moet je voor regeringspartijen meenemen dat ze soms compromissen moeten sluiten, maar doorgaans is het best een goede indicatie. Dat gecombineerd met persoonlijke kwaliteiten van kamerleden, zegt mij veel meer.

Bovendien zou ik nooit kijken welke burgers al dan niet extra krijgen of moeten inleveren. Mijn persoonlijke mening is dat de verhouding tussen belastingen voor bedrijven systematisch te laag zijn en van burgers in het algemeen te hoog. Dat heeft ertoe geleid dat het beschikbaar inkomen van huishoudens als percentage van het nationaal inkomen sinds 2001 is gedaald van 63,7 procent tot 55,8 procent in 2013. Daar zit een probleem.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• JURIST
quote:
Krisp schreef op zondag 12 februari 2017 @ 17:18:
[...]

- ten tweede zeggen standpunten tijdens verkiezingen, maar zeker deze deze verkiezingen, behoorlijk weinig.

Ik heb het inmiddels omgedraaid en kijk liever naar hoe partijen uiteindelijk gestemd hebben in het verleden. Daarbij moet je voor regeringspartijen meenemen dat ze soms compromissen moeten sluiten, maar doorgaans is het best een goede indicatie. Dat gecombineerd met persoonlijke kwaliteiten van kamerleden, zegt mij veel meer.

Bovendien zou ik nooit kijken welke burgers al dan niet extra krijgen of moeten inleveren. Mijn persoonlijke mening is dat de verhouding tussen belastingen voor bedrijven systematisch te laag zijn en van burgers in het algemeen te hoog. Dat heeft ertoe geleid dat het beschikbaar inkomen van huishoudens als percentage van het nationaal inkomen sinds 2001 is gedaald van 63,7 procent tot 55,8 procent in 2013. Daar zit een probleem.
Off topic; de lasten op arbeid zijn in NL inderdaad relatief hoog, maar ik zou eerder stellen dat in plaats daarvan de belastingen op consumptie omhoog moeten.
Van het BBP gaat een steeds kleiner deel naar de werknemers (arbeidsinkomensquote daalt). De afgelopen jaren zijn de lonen ook achtergebleven bij de economische groei. Dit wijst erop dat er ruimte is bij bedrijven om lonen te verhogen (zie ook het verhaal van Klaas Knot van DNB). Ik zou zeggen overheid geef het goede voorbeeld en verhoog de ambtenarensalarissen.
Voordeel vanuit FO-perspectief is dat er meer gespaard worden ;) (al gebeurt dat in NL al veel, maar dat terzijde)

Wat betreft de verkiezingsplannen: Ik kijk wel met belangstelling naar de plannen, maar laat ik ook het algemeen belang ook meewegen (denk aan klimaatbeleid).

Nederland is een coalitieland dus verkiezingsprogramma's komen nooit uit, goed om je dat te realiseren. Dat kan ook een strategische stem opleveren. Van coalities die vermogens zwaarder willen belasten word ik niet heel blij.

Wat betreft afweging bij keuze voor partij verder eens met @Krisp dat werkelijk stemgedrag in het verleden belangrijk is.

JURIST wijzigde deze reactie 12-02-2017 18:08 (4%)

• Lud0v1c
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 17-08 13:49
quote:
Krisp schreef op zondag 12 februari 2017 @ 17:18:
[...]

- ten tweede zeggen standpunten tijdens verkiezingen, maar zeker deze verkiezingen, behoorlijk weinig.

Als je alleen kijkt naar hoe partijen gestemd hebben in het verleden dan geef je nieuwe partijen eigenlijk geen kans. Dat is jammer, want deze verkiezingen vind ik 1 partij steeds interessanter worden. Forum voor Democratie. Ik zag namelijk gisteren Thierry Baudet bij Business Class spreken en hij vermeldde toch wel zeer relevante FO standpunten. Hij wil de Vermogen Rendements Heffing (VRH) gelijk stellen met de rente op langlopende staatsobligaties. Belastingvrije voet van 20.000 euro voor iedereen en tweetaks van 20% en 35% Het stoppen met de vele toeslagen. (rondpompen van geld) Goed alternatief voor de VVD als je het mij vraagt.

• Pater
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 10:22

Pater

Terry Tate

Helaas zijn de rest van zijn partijpunten niet best. Nederland laten uittreden bij de Europese Unie. Seriously, the mouse that roared. Wij gaan daar echt niet beter uit de strijd van komen, zeker niet als je bedenkt dat we een kleine interne markt hebben.

Voelt als: Je krijgt van mij 10 euro (jee!), maar als je dat accepteert, moet je ook accepteren dat ik je oogkas kapot.

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

• Krisp
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Krisp

Moderator General Chat

like.no.other

quote:
Lud0v1c schreef op maandag 13 februari 2017 @ 22:14:
[...]

Als je alleen kijkt naar hoe partijen gestemd hebben in het verleden dan geef je nieuwe partijen eigenlijk geen kans. Dat is jammer,
Je moet dat ook niet exclusief doen, maar voor bestaande partijen werkt dat goed. Nieuwe partijen kun je ook beoordelen op de kwaliteiten van de personen (en dan komt Thierry er niet goed vanaf imo).
quote:
want deze verkiezingen vind ik 1 partij steeds interessanter worden. Forum voor Democratie. Ik zag namelijk gisteren Thierry Baudet bij Business Class spreken en hij vermeldde toch wel zeer relevante FO standpunten. Hij wil de Vermogen Rendements Heffing (VRH) gelijk stellen met de rente op langlopende staatsobligaties. Belastingvrije voet van 20.000 euro voor iedereen en tweetaks van 20% en 35% Het stoppen met de vele toeslagen. (rondpompen van geld) Goed alternatief voor de VVD als je het mij vraagt.
Klein bier vergeleken met zijn overige standpunten, zie ook de post hiervoor. Bovendien noemt Baudet zichzelf filosoof, hoewel zijn argumentatie aantoonbaar niet klopt en niet strookt met de kennisleer. Niet voor niets wordt Baudet op universiteiten totaal niet serieus genomen.

Maar ik merk dat we elkaar al niet vinden op het standpunt dat wat goed is voor het land belangrijker is dan voor onszelf als individu. Ik geloof dan ook niet dat we hieruit gaan komen. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• beursjez
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 21:17
Goed nieuws voor KEW/SEW/BEW hypotheekbezitters!

Wiebes schrapt tijdklemmen kapitaalverzekeringen

Modbreak:
Discussie hierover in hoe onder een spaarhypotheek uit.

Krisp wijzigde deze reactie 14-02-2017 07:31 (15%)

• kabelmannetje
quote:
tweakerdennis schreef op zondag 12 februari 2017 @ 15:34:
[...]
Zie maar 8% op jaarbasis te halen, dat gaat je niet lukken.. Behalve met risico's nemen, maar dan is -8% ook mogelijk :)
Gaat je niet lukken? Heb je enig idee wat meerjarige rendementen zijn op de beurs? https://nl.wikipedia.org/wiki/S%26P_500#Rendementen

• kabelmannetje
quote:
Dennis606 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 14:43:
[...]
600K sparen, 8% rendement (ex vrh), 40K inleg (3333/maand):
10 jaar en 6 maanden

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 23:03
quote:
kabelmannetje schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 10:35:
[...]

Gaat je niet lukken? Heb je enig idee wat meerjarige rendementen zijn op de beurs? https://nl.wikipedia.org/wiki/S%26P_500#Rendementen
Nu wil ik niet vervelend zijn, maar die komt uit op een rendement onder de 8% per jaar ;). Oké wel in de buurt van de 8%, maar het is ook zeker geen geval van iets wat je dus makkelijk haalt. En daar dus nog -1.2% af. En ik neem aan dat niet 100% van je geld erin zit. Dus dan is 8% blijkbaar niet zo simpel.

Sissors wijzigde deze reactie 14-02-2017 12:00 (11%)

• joramoudenaarde
quote:
tweakerdennis schreef op zondag 12 februari 2017 @ 15:34:
[...]

Zo lastig is dat niet eens. Ik had zelfs met een neutraal pakket bij een index-beleggersrekening 8% in 2016, en met een aantal Dividend-aandelen (Johnson & Johnson, Realty Income e.d.) en Vanguard ETF's 15% in 2016. En dat is exclusief de dividend die ik daar nog bij kreeg, en zonder heel agressief te beleggen. Nu zou het volgend jaar natuurlijk net zo goed -8% kunnen zijn, maar zo onhaalbaar is 8% niet met een relatief neutraal aandelen pakket :)

www.joramoudenaarde.com

• JBplap
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:22

JBplap