Financiële onafhankelijkheid - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 123 Laatste
Acties:
  • 1.365.401 views

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:11

BCC

Ik hoop dat Torgo de kleine lettertjes leest :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:20
BCC schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:19:
Private lease KAN nooit rendabel zijn, want er is dus een bedrijf dat:
Een auto koopt, verzekert, verhuurt en later terugneemt (en dus de afschrijving neemt), plus daarop WINST maakt. Volgens mij moet je dit zelf beter kunnen :)

Maar er zijn inderdaad vaak veel addertjes als onderoud, kosten bij teveel kilometers of dat je voor elke kras de hoofdprijs moeten betalen bij inruilen.
Private lease is ideaal voor mensen die niet de centen hebben om een auto in 1x te kunnen kopen. En je koopt er een soort van zekerheid mee dat als er wat aan de hand is het geregeld is, ook qua centen. Zeer belangrijk nadeaal van private lease is overigens wel dat je een BKR-registratie aan je broek krijgt, weten een heleboel mensen niet.

Maar goed, als ik een auto zelf zou willen dan zou ik dat nooit via private lease doen. Ik zou sparen om er zelf één te kopen

[ Voor 7% gewijzigd door Blik1984 op 20-12-2016 22:10 ]

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:23
Torgo schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:28:

Optie 2: de Aygo proberen ergens anders goedkoper te laten onderhouden
By far meest logische keuze ihmo.

Zat garages die te veel "problemen" zien terwijl er niets of weinig aan de hand is.
Ook met kleine op komst kun je prima nog een aantal jaar deze auto aanhouden. Als het echt te oncomfortabel krap word achterin kun je last minute kijken voor een nieuwe. Dat is dan zo geregeld toch?

Jou auto is maar 6 jaar oud, toyota aygo's zijn er zat van te koop met 220 duizend km op de teller. En je ziet er ook genoeg rijden die 11 jaar oud zijn.

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:29
ok ok, ik zal geen private lease auto nemen 😀, wil mijzelf niet voor schut zetten hier 😅. Maar feit is dat ik de ballen verstand heb van autos en dat ik in de afgelopen 18 jaar maar een paar autos gereden heb. Een Daihatsu Charade, gekocht voor 500 EUR, daarna een Peugeot 207, die veel te duur was in de bijtelling, toen een Seat Ibiza (14% bijtelling) en de afgelopen 5 jaar dus die Aygo. Eigenlijk vond ik die Seat Ibiza een hele leuke auto.

Anyhow, tweedehands is nog best lastig en geen idee welk merk/model nou de beste prijs/ruimte verhouding heeft en minimale kosten kwa onderhoud heeft. Best lastig om allemaal uit te vogelen. En ik vind de tweedehands autos die ik zie (via dealer websites) nog best duur. Dan is nieuw met een aanbieding, mischien niet eens zo gek. Maargoed, dit is niet het auto topic, dus ik ga een beetje off-topic en zal de komende tijd maar even flink onderzoek gaan plegen. 😀

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:16
Torgo schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:23:
ok ok, ik zal geen private lease auto nemen 😀, wil mijzelf niet voor schut zetten hier 😅. Maar feit is dat ik de ballen verstand heb van autos en dat ik in de afgelopen 18 jaar maar een paar autos gereden heb. Een Daihatsu Charade, gekocht voor 500 EUR, daarna een Peugeot 207, die veel te duur was in de bijtelling, toen een Seat Ibiza (14% bijtelling) en de afgelopen 5 jaar dus die Aygo. Eigenlijk vond ik die Seat Ibiza een hele leuke auto.

Anyhow, tweedehands is nog best lastig en geen idee welk merk/model nou de beste prijs/ruimte verhouding heeft en minimale kosten kwa onderhoud heeft. Best lastig om allemaal uit te vogelen. En ik vind de tweedehands autos doe ik zie (via dealer websites) nog best duur. Dan is nieuw met een aanbieding, mischien niet eens zo gek. Maargoed, dit is niet het auto topic, dus ik ga een beetje off-topic en zal de komende tijd maar even flink onderzoek gaan plegen. 😀
Nieuw nooit doen, dat is zonde van je geld, neem er dan 1 van 1 of 2 jaar oud, is nog steeds nieuw, maar wel paar duizend euro vriendelijker voor je portemonnee!

Float like a butterfly, sting like a bee.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:25
Private lease kan volgens mijn berekening wel degelijk goedkoper zijn dan zelf een NIEUWE auto kopen, zelfs met eigen geld.

Maar goed daar is een ander topic voor, een tweedehands auto kopen is natuurlijk nog goedkoper.

In bovenstaand geval, ruil de auto in voor een iets grotere 2e hands waar de kop af is. Inruil zou ik juist alleen doen bij achterstallig onderhoud (je krijgt toch een bodemprijs, dealer onderhouden gaat je niet helpen).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• BCC

BCC

Of: pak een auto van 15+ jaar oud. Kost weinig en je betaald 30% bijtelling over de DAGwaarde. Ga er wel vanuit dat je elk jaar een nieuwe moet aanschaffen :)

En verder tweedehands: pak de ANWB meest betrouwbare auto lijst erbij. Pak 1 van de bovenste merken: Honda/Lexus/Mazda/iets aziatisch. Bekijk ook deze lijst: http://www.anwb.nl/auto/n...asions-volgens-wegenwacht

Vul vervolgens je wensen in op autotrader en sorteer op Maandelijste kosten (en evt bijtelling als dat van toepassing is). Zo rijdt ik nu 1.5 jaar een Lexus CT200H voor 22,50 euro (nieuwe koplamp).

[ Voor 60% gewijzigd door BCC op 21-12-2016 10:53 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Torgo schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:28:
Vandaag was ik bij de Toyota dealer voor een grote beurt.

Bleek dat de remmen, wielen, plus nog wat andere zaken (benzine gasklep, airco, ruitenwisser) moesten worden vervangen. Kosten: 1300,- EUR. 😳. Ik heb de werkzaamheden niet uit laten voeren en 50,- EUR onderzoekskosten betaald.

Het betreft een Toyota Aygo (aspiration green) (nu 78.000km) van 6 jaar oud. (Gekocht met 1.5 jaar en 26.000 op de teller)

Omdat we nu een kleine krijgen, wilde ik al een iets grotere auto.

Nu zit ik heel erg in dubio, wat ik zal doen.

Optie 1: de Aygo voor 1300,- EUR laten onderhouden bij de dealer
Optie 2: de Aygo proberen ergens anders goedkoper te laten onderhouden
Optie 3: De auto inruilen en een andere kopen (tweedehands?)
Optie 4: De auto inruilen en een andere auto private leasen.

Ik kan voor 329,- p/m een Toyota Yaris Aspiration leasen, welke ik na 1 jaar kostenloos kan opzeggen, dus zit er ook niet vier jaar aan vast.

Dit klinkt best aardig. Vooral de voorspelbaarheid in kosten is wat mij aanspreekt. Ik merk dat ik betalen voor onderhoud echt niet leuk vindt.

Aan de andere kant zegt de rationele ik dat je waarschijnlijk goedkoper af bent als je (slim) koopt.

Wat denken jullie hiervan?

Oh ja er is ook nog een optie 5. Een auto leasen via mijn werk, maar dan verlies ik de auto bijdrage die ik nu krijg (325 netto) en moet ik zo'n 250 EUR aan bijtelling gaan betalen. Ik rij maar zo'n 10-12,5K per jaar, waarvan het meeste zakelijk.
Als je kind op de achterbank zit in het zitje, kan deze dan goed vastgezet worden? En past de kinderwagen etc allemaal in de kofferbak (want op de achterbank zit je kind immers, dus daar kan die niet)?

Wat ik van aygo's weet is het antwoord al snel nee, dus heb je weinig keus dan upgraden. In dat geval is een jonge tweedehands best te doen voor <250/maand (inclusief verzekering/onderhoud/..) als je er een 5-6 jaar mee rijdt. Stuk prettiger dan nieuw kopen voor je financiële huishouding.
Ja, lease heeft voorspelbare kosten. Maar als je netjes elke maand 150-200 ofzo opzij zet om te 'sparen' voor onderhoud en afschrijving wordt dat vanzelf voorspelbaar en goed op te vangen.

[ Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 21-12-2016 10:37 ]

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-11 20:36
Blik1984 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:32:
[...]

Heb het niet bijgehouden, maar als je kind 4 dagen naar kdv gaat zit je al ruim aan die 350 euro. Dat is verder los van eten/drinken, kleding, speelgoed, luiers, medicijnen (zwaar onderschatte kostenpost, ieder zalfje ben je zo weer 5-10 euro kwijt), extra vakantiekosten en dan nog de eenmalige grote kostenposten zoals kamer, wieg, kinderstoel, autostoel, kinderwagen, etc.

Kortom, zonder problemen kom je aan die 350 euro per maand in dit geval. Ook als je je kind maar 2 dagen brengt.

Besparingsmogelijkheden zijn natuurlijk dingen tweedehands kopen, geen dure kleding kopen, wasbare luiers, slim cadeautjes vragen, etc.
Dat van die medicijnen snap ik niet helemaal. Ik heb een kleine van 11 maanden en zeker de kdv kost inderdaad klauwen met geld, maar medicijnen zijn we dan juist weer helemaal niets aan kwijt omdat kinderen onder de 18 jaar gratis gebruik kunnen maken van de basisverzekering van de ouders en ook nog eens 0 euro eigen risico hebben.

• Blik1984
Blauwschaap schreef op woensdag 21 december 2016 @ 10:49:
[...]

Dat van die medicijnen snap ik niet helemaal. Ik heb een kleine van 11 maanden en zeker de kdv kost inderdaad klauwen met geld, maar medicijnen zijn we dan juist weer helemaal niets aan kwijt omdat kinderen onder de 18 jaar gratis gebruik kunnen maken van de basisverzekering van de ouders en ook nog eens 0 euro eigen risico hebben.
medicijnen is misschien niet de juiste term, maar bedoel eigenlijk alles wat je bij een Etos haalt. Dus een billenzalfje hier, een hypo-allergeen zalfje daar, VSM neusspray, zinkzalf, bepanthen, (ik heb 2 kinderen met erg gevoelige billen, moesten 1x in de 2 weken een nieuwe tube zalf kopen a 8 euro) etc. Maar ook flessen en spenen, e.d. Zijn van die typische verborgen kosten die je niet snel meeneemt in je kostenoverzicht

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:42
Ik sluit me daar bij aan. Wij spenderen jaarlijks honderden euro's aan sinaspril, neusspray, zinkzalf, vitaminen, zetpillen, oordruppels, eursarine zalf, etc. Veel medicatie die de huisarts voorschrijft zijn zelfzorg medicijnen en mag je dus zelf aftikken. Dat geldt net zo goed voor een deel wat je bij de apotheek haalt als wat je bij de kruidvat/etos/supermarkt haalt.

En ja, dat verschilt fors per kind, maar het is niet alsof je veel keuze hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 21-12-2016 11:02 ]

• BCC

BCC

Alle zalf is eigenlijk vaseline, wat niet echt duur is, en al maizena geprobeert ipv zinkzalf? Werkt als een trein en kost ook nauwelijks wat. Vitaminen in pil vorm doen wij ook niet aan, wel in fruit vorm en veel buiten komen. Oh en neusspray is water met zout - https://gezondetips.nl/ze...outoplossing-voor-de-neus

[ Voor 42% gewijzigd door BCC op 21-12-2016 11:16 ]

• Blauwschaap
Ik vind het tot nu toe erg meevallen. We hebben een doosje zetpillen gekocht van een euro maar nog niet nodig gehad. Ze is wel vaak verkouden maar neusspray e.d. hebben we nog niet nodig gehad. Zinkzalf e.d. gebruiken we niet veel omdat ze vrijwel geen luieruitslag heeft. Af en toe zijn we wel een paar euro kwijt aan wat vitamine D druppels.

Tot nu toe is alles wat de huisarts heeft voorgeschreven op recept en wordt dus betaald door de zorgverzekering.

We hebben eenmalig een Philips Avent startpakket gekocht voor 50 euro en zijn nu overgestapt op tuitflessen. Daar hebben we een paar tientjes aan uitgegeven.

Honderden euro's per jaar zijn we dus zeker niet kwijt aan dit soort zaken. Als je luiers gaat meetellen uiteraard wel ;)

• Blik1984
BCC schreef op woensdag 21 december 2016 @ 11:04:
Alle zalf is eigenlijk vaseline, wat niet echt duur is, en al maizena geprobeert ipv zinkzalf? Werkt als een trein en kost ook nauwelijks wat. Vitaminen in pil vorm doen wij ook niet aan, wel in fruit vorm en veel buiten komen. Oh en neusspray is water met zout - https://gezondetips.nl/ze...outoplossing-voor-de-neus
Sommige dingen kun je idd vervangen hiermee, maar een hoop ook niet. Vaseline en maizena werkt bijvoorbeeld echt niet bij mijn kinderen, hebben we allemaal al geprobeerd. Maar het is absoluut een goed idee om ook te kijken naar alternatieven voor dat soort dingen

• Blik1984
Blauwschaap schreef op woensdag 21 december 2016 @ 11:36:
Ik vind het tot nu toe erg meevallen. We hebben een doosje zetpillen gekocht van een euro maar nog niet nodig gehad. Ze is wel vaak verkouden maar neusspray e.d. hebben we nog niet nodig gehad. Zinkzalf e.d. gebruiken we niet veel omdat ze vrijwel geen luieruitslag heeft. Af en toe zijn we wel een paar euro kwijt aan wat vitamine D druppels.

Tot nu toe is alles wat de huisarts heeft voorgeschreven op recept en wordt dus betaald door de zorgverzekering.

We hebben eenmalig een Philips Avent startpakket gekocht voor 50 euro en zijn nu overgestapt op tuitflessen. Daar hebben we een paar tientjes aan uitgegeven.

Honderden euro's per jaar zijn we dus zeker niet kwijt aan dit soort zaken. Als je luiers gaat meetellen uiteraard wel ;)
Dan mag je jezelf gelukkig prijzen :)

• Blauwschaap
Blik1984 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 11:54:
[...]

Dan mag je jezelf gelukkig prijzen :)
Dat doe ik zeker ;)

Punt is, ze heeft best wel wat (huid)probleempjes maar tot nu toe krijgen we alles vergoed. Sommige dingen zouden we ook zonder recept kunnen kopen (bijvoorbeeld vaseline-paraffine zalf) maar op deze manier zie ik in ieder geval nog iets terug van die ruim 2000 euro die we per jaar aftikken aan zorgpremie :P

Maar ik begrijp dat jouw huisarts dus gewoon verwijst naar zelfzorgmiddelen naar aanleiding van de gevoelige huid van je kinderen?

[ Voor 11% gewijzigd door Blauwschaap op 21-12-2016 12:45 ]

• Blik1984
Blauwschaap schreef op woensdag 21 december 2016 @ 12:44:
[...]

Dat doe ik zeker ;)

Punt is, ze heeft best wel wat (huid)probleempjes maar tot nu toe krijgen we alles vergoed. Sommige dingen zouden we ook zonder recept kunnen kopen (bijvoorbeeld vaseline-paraffine zalf) maar op deze manier zie ik in ieder geval nog iets terug van die ruim 2000 euro die we per jaar aftikken aan zorgpremie :P

Maar ik begrijp dat jouw huisarts dus gewoon verwijst naar zelfzorgmiddelen naar aanleiding van de gevoelige huid van je kinderen?
Ik weiger voor luieruitslag, ook al is het hardnekkig, naar een huisarts te gaan. Bepanthen werkt goed bij mijn jongste kind, bij mijn oudste kind was sudocreme het wondermiddel. Dan hoef ik verder niet naar een huisarts

Maar laten we verder ontopic gaan :)

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:51

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
tweakerdennis schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 18:24:
Ik ben toch wel benieuwd naar het financiële plaatje mbt kosten van een kind. Deel is natuurlijk redelijk eenvoudig uit te rekenen: luiers en voeding in het begin, later iets hogere voedingskosten als het kind met eet.

Verder uiteraard meer uitstapjes, goedkope Zeeman kleding of Primark, speelgoed, etc. Maar met een gezamenlijk netto inkomen van 3500 euro geloof ik niet dat een kind meer dan 350 extra kost in de maand.

Ben dus erg nieuwsgierig, er zal toch wel iemand hier dit de eerste jaren hebben bijgehouden?
Mij vallen de kosten van een kind reuze mee. Om een kleine impressie te geven hieronder wat getallen.

Dit zijn onze jaar uitgaven (incl. verrekeningen van alle belastingteruggave). We hebben naar mijn mening een redelijk vast uitgaven patroon.
2010 37K (huur)
2011 31K (ziekte jaar)
2012 35K Koop huis gekocht
2013 41K bruiloft 6K
2014 43K 1e kind en aankoop auto van 3,5K in deze cijfers verwerkt
2015 38K einde van het jaar 2e kind
2016 60K 2 badkamers en toilet verbouwing 20K
Voor de volledigheid in de uitgaven zitten ook de aflossingen op mijn hypotheek. Voor mijn FO berekeningen filter ik deze uiteraard later met de weggevallen belastingteruggave er uiteraard uit.

Als ik nu naar de specifieke inkomsten en uitgaven van een kind kijk zijn dit volgens mij met name:
kleding 1.000
Voedsel en drogist 3.000
opvang 6.000 (1 kind 2 ochtenden peuterspeelzaal en 2 kinderen 7u opvang pw)
Kinderbijslag -1.600
combinatiekorting -2.700
Kinderopvangtoeslag -3.300
Totale kosten 2.400 voor 2 kinderen.
Daar komt dan nog een onvoorziene post bovenop natuurlijk maar die kun je mijn inziens zo gek maken als je wilt. Een excuus voor een grotere auto is gemakkelijk gemaakt of verhuizen naar een nieuw huis. Als ik naar onze uitgaven kijk van voor kinderen en erna en trek daar de incidentele zaken vanaf dan kom ik op maximaal 4-5K voor 2 kinderen.

Ik merk met name op dat bij ons een verplaatsing heeft plaatsgevonden. Aan voedsel zijn we bijvoorbeeld veel meer gaan uitgeven en drogisterij artikelen. Maar wat betreft vakanties zijn we het korter bij huis gaan zoeken. Wel nog steeds 3-4 keer per jaar maar niet meer vliegen en zoeken naar betaalbare huisjes van 500 pw en eten koken we dan veelal zelf. Niet vanwege de prijs maar omdat het niet altijd een pretje is om met onze engeltjes te gaan uiteten :) .

Met name de opbrengsten maken veel goed en daar wordt vaak niet naar toe gekeken. Daarom splits ik alle bedragen van mijn belastingteruggave uit zodat ik ze makkelijker kan matchen met de gemaakte kosten. Ook bijvoorbeeld bij de hypotheekkosten en bij FO de steeds maar hoger wordende Box 3 belasting splits ik uit.

Edit:
Ben wel vergeten dat mijn schoonouders vaak de schoenen sponsoren (80 euro per paar) en dat we qua inrichting ook 1babykamer en wandelwagen hebben gekregen en de 2e kamer lekker via marktplaats gekocht (prima aanbod ook voor kleidng trouwens). Voor ons zelf kopen we geen kleding op marktplaats maar voor de kinderen wel best vaak. dit geeft wellicht een wat scheef beeld maar blijf bij de conclusie dat het moet lukken voor die 5K met de hoeveelheid opvang die we afnemen. Hou er bij de berekening ook rekening mee dat een 2e kind dat naar de opvang vele malen goedkoper is dan de eerste. Voor de 2e betaal je relatief weinig.

[ Voor 12% gewijzigd door Accountant op 21-12-2016 14:42 ]

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-11 08:05
Dan zit je dus aan 2400€/jaar voor twee kinderen, en oké dat kan je dan nog naar boven afronden tot bv 3000€. Terwijl enkele pagina's terug bepaalde mensen voor een gigabedrag
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
aan alimentatie betalen, waarbij dan nog niet eens de bijdrage van de andere partner berekend zit want dat is om het verschil te compenseren in loon. En mogelijk moeten ze de kinderen dan ook nog eens om de twee weken een weekend opvangen etc...

Eigenlijk zit heel dat alimentatiegedeelte toch maar krom :/

• Blik1984
Lointje schreef op woensdag 21 december 2016 @ 15:25:
Dan zit je dus aan 2400€/jaar voor twee kinderen, en oké dat kan je dan nog naar boven afronden tot bv 3000€. Terwijl enkele pagina's terug bepaalde mensen voor een gigabedrag
***members only***
aan alimentatie betalen, waarbij dan nog niet eens de bijdrage van de andere partner berekend zit want dat is om het verschil te compenseren in loon. En mogelijk moeten ze de kinderen dan ook nog eens om de twee weken een weekend opvangen etc...

Eigenlijk zit heel dat alimentatiegedeelte toch maar krom :/
Klein verschil is dat die 200-250 per maand puur gekeken is naar de kosten. Bij die alimentatie zit natuurlijk ook een stuk sparen, reserveren voor studie in de toekomst, vakantie, etc. Dan zit je al een stuk dichter bij dat bedrag

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:31
Ik heb zojuist net een berekening gemaakt van de kosten voor onze junior in wording.
Qua uitgaven aan kinderopvang (2,5 dag) minder werken (40->36 en 32->28) en alle toeslagen kom ik op een netto kostenpost van €550 per maand. Voor kleding, voeding, luiers etc heb ik nu ca €2200 begroot. Ik begrijp dat ik dit nog wat mag opplussen?
Note: mijn vrouw mag helaas geen borstvoeding geven, dus oplosmelk it is

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:40
Ik vind de kosten voor twee kinderen ook meevallen. Maar ik heb ze dan ook nog nooit bij elkaar opgeteld.

Vooral de combinatie korting die we terug kregen van de belastingdienst was voor ons een leuke verassing.

En bij het tweede kind krijg je maar liefst (+/-) 90% terug van de kosten van het KDV. Ook dit vond ik een mooie meevaller.

En bonnen voor de zorgkosten die niet via de zorgverzekering gaan bewaren we voor de aangifte.

Nog een tip. Koop zo veel mogelijk unisex kleding, meubelen, speelgoed, kinderkamer, enz, Is een stuk gemakkelijker doorschuiven naar een (evt.) tweede :)

If it does not kill u, it makes u stronger

• Accountant
  • Registratie: September 2012

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Killing is wel bij kinderen als er een en-en situatie ontstaat. Dus EN minder inkomsten EN meer kosten dan gaat het wel ineens hard. Wij hebben wat loonstapjes gemaakt en op papier wellicht full time banen maar wel wat ruimere mogelijkheden om voldoende tijd met onze kinderen door te brengen waardoor wij er bewust voor hebben gekozen om het op deze manier in te vullen.

Hier maakt uiteraard iedereen zijn eigen beslissingen in wat voldoende tijd doorbrengen met je kinderen is. Ik weet alleen voor mezelf dat ik nu super tevreden ermee ben hoeveel tijd ik kan doorbrengen met mijn kinderen dat neemt niemand me meer af. Teveel tijd doorbrengen dat zou me ook gek maken want als full time huisvader ben ik ongeschikt en zou ik doordraaien.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001

Wuursj

want worst is al bezet

Zo de jaarcijfers van 2016 zijn bekend.

Het in 2015 gespaarde geld is in euro's met 9% gegroeid tov het bedrag van 2016.
Dat is ook niet gek omdat het netto inkomen ook gegroeid is met 9,5%. Deels structureel, deels eenmalig. De aanschaf van wat duurzame consumptiegoederen zorg er voor dat de ratio helaas niet mee gegroeid is.

Daarmee is de spaarratio gelijk gebleven op 31%
Als je echter afgeloste (annuïtaire) leningen mee neemt, is vermogens-groei/netto inkomen ratio wel gegroeid van 47% naar 51%

Geen echt gekke dingen dus. Geen grote groeien maar wel gemerkt dat de levensstijl zo prima vol te houden is met 1,5x modaal. Dus best tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xb1wswfm2ws0n.jpg

Mijn fonsje bij robeco heeft tot nu toe 8% gedaan in 2016 maar spaarentes natuurlijk bijna niks. En per 1 januari heeft ook mijn kwartaal rekening bij Knab geen zin meer :F

[ Voor 13% gewijzigd door Wuursj op 22-12-2016 09:51 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Tweakietweak
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-10 10:35
Heel interessant topic dit, zit al een tijdje te lurken en dat heeft toch wel een beetje me ogen geopend voor het FO concept :)

Na aanleiding van dit topic ben ik enige tijd geleden 50% van mijn inkomen apart gaan leggen, voornamelijk met als doel zo snel mogelijk een eigen woning te kopen.

Woon momenteel thuis dus dit is niet echt een probleem, dit percentage verhoog ik dan ook per januari (deze maand een aantal tegen slagen gehad op financieel gebied, dus dat komt wat slecht uit.)
Heb voor mezelf de regel gesteld dat alle uitgaande kosten van de overige 50% af gaan, ook de tegenvallers zodat het spaar bedrag "veilig" blijft.

Verder ben ik benieuwd of mensen hier nog tips hebben om "klein" te investeren, buiten beurs beleggen om.
Al een tijdje bezig met een demo account maar toch nog een erg lastige wereld dit :+

[ Voor 7% gewijzigd door Tweakietweak op 22-12-2016 10:59 ]

• Mr FOB
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-10 13:51
Tweakietweak schreef op donderdag 22 december 2016 @ 10:58:
Heel interessant topic dit, zit al een tijdje te lurken en dat heeft toch wel een beetje me ogen geopend voor het FO concept :)

Na aanleiding van dit topic ben ik enige tijd geleden 50% van mijn inkomen apart gaan leggen, voornamelijk met als doel zo snel mogelijk een eigen woning te kopen.

Woon momenteel thuis dus dit is niet echt een probleem, dit percentage verhoog ik dan ook per januari (deze maand een aantal tegen slagen gehad op financieel gebied, dus dat komt wat slecht uit.)
Heb voor mezelf de regel gesteld dat alle uitgaande kosten van de overige 50% af gaan, ook de tegenvallers zodat het spaar bedrag "veilig" blijft.

Verder ben ik benieuwd of mensen hier nog tips hebben om "klein" te investeren, buiten beurs beleggen om.
Al een tijdje bezig met een demo account maar toch nog een erg lastige wereld dit :+
Leuk dat het FO concept je aanspreekt.
De beurs is een plek waar je juist klein kunt beleggen, buiten de beurs om is dit vanwege relatief hoge kosten bij klein investeren vaak lastiger. Beurs hoeft niet moeilijk te zijn: neem een of twee Vanguard trackers (bijvoorbeeld de combi VTI en VXUS geeft je wereldwijde spreiding tegen <0.1% kosten per jaar) en leg daar in in wat je kunt missen.
Succes!

Mijn FO blog: financieelonafhankelijkblog.nl

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Je zou kunnen overwegen om te investeren in p2p leningen. Is wel hoog risico, maar ook met hoge rendementen. Ik heb bondora geprobeerd, maar dat was geen succes.
Mintos.com heeft leningen met buy-back garantie, tot nu toe lijkt dat wel goed te gaan.

Er zijn er nog een hoop meer (ook nederlandse initiatieven). Zijn er al redelijk wat voorbij gekomen, wellicht iets dat je aanstaat.

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
BCC schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:19:
Private lease KAN nooit rendabel zijn, want er is dus een bedrijf dat:
Een auto koopt, verzekert, verhuurt en later terugneemt (en dus de afschrijving neemt), plus daarop WINST maakt. Volgens mij moet je dit zelf beter kunnen :)
Niet per se. Meestal niet, eigenlijk. Specialisatie is de drijfveer van de economische revolutie die 500 jaar geleden begon. Het kan nog steeds een win-win zijn.

• Config
offtopic:
Homeopathie bij baby's helpt niet, want die zijn niet gevoelig voor het placebo effect.

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:36

Piper

No guts, no glory

Ik zou lekker sparen en je even niet druk maken om de spaarrente, je maandelijkse spaarinleg is vele malen belangrijker in deze fase dan je rendement. Als je tussen nu en een paar jaar een huis wil kopen zijn
Iiquide middelen gewoon belangrijker. Bovendien geeft het de kans om vanaf het begin direct in een lagere LTV categorie te vallen waardoor je over je gehele hypotheeksom een rentevoordeel pakt.

Blijf lekker in met je demo-account spelen en als je tzt een huis hebt gekocht kan je altijd nog maandelijks gaan instappen in VTI/VXUS of bijv. Meesman.

P2P lending en crowdfunding zou ik ook lekker even omheen lopen.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11 22:00

Jiffy

God, you're ugly!

Config schreef op donderdag 22 december 2016 @ 12:43:
[...]

offtopic:
Homeopathie bij baby's helpt niet, want die zijn niet gevoelig voor het placebo effect.
_/-\o_ d:)b

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Blik1984
Config schreef op donderdag 22 december 2016 @ 12:43:
[...]

offtopic:
Ga die discussie lekker ergens anders voeren zeg :')

Ik ga hier geen discussie voeren over het nut van homeopathie vs reguliere geneeskunde. Dat soort opmerkingen horen hier gewoon niet

[ Voor 7% gewijzigd door Blik1984 op 22-12-2016 13:30 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:42
Dat gaan we inderdaad hier niet bediscussieren, want dan komt het blauw met *knip* weer tevoorschijn ;)

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Config schreef op donderdag 22 december 2016 @ 12:39:
[...]

Niet per se. Meestal niet, eigenlijk. Specialisatie is de drijfveer van de economische revolutie die 500 jaar geleden begon. Het kan nog steeds een win-win zijn.
Plus je hebt een soort onderhoudsverzekering, daar betaal je voor, maar je weet zeker dat nooit kosten voor onderhoud krijgt.

• Martinusz
Aikon schreef op donderdag 22 december 2016 @ 13:44:
[...]

Plus je hebt een soort onderhoudsverzekering, daar betaal je voor, maar je weet zeker dat nooit kosten voor onderhoud krijgt.
Onderhoud bij nieuwe auto's....de eerste 4 jaar overleefd elke auto wel met de standaard beurtjes, plus er zit vaak 4 jaar garantie op! :o
Private lease moet je alleen nemen als je gewoon een zeker bedrag per maand wilt betalen aan vervoer (alleen benzine is variabel), je weet dat je te veel betaald, maar hebt wel zekerheid (soort verzekering).

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
1. Leasen betekend niet automatisch een nieuwe auto.
2. Een nieuwe kan ook onderhoud vereisen.
3. Vaak is niet altijd.

Wat iemand verder moet, moet diegene zelf weten. Ik heb iig voor een gloednieuwe Mercedes 1000 euro onderhoud gehad buiten garantie (1 defect), binnen 3 jaar. Met heel veel moeite 250 euro van kunnen maken overigens.

• assje
martinusz schreef op donderdag 22 december 2016 @ 13:49:
[...]

Onderhoud bij nieuwe auto's....de eerste 4 jaar overleefd elke auto wel met de standaard beurtjes, plus er zit vaak 4 jaar garantie op! :o
Private lease moet je alleen nemen als je gewoon een zeker bedrag per maand wilt betalen aan vervoer (alleen benzine is variabel), je weet dat je te veel betaald, maar hebt wel zekerheid (soort verzekering).
Ook deze discussie hoort hier niet thuis maar met een kleine auto (A-segment) voor weinig kilometers is het echt heel moeilijk met privé aanschaf tegen te concurreren (schaalvoordeel).

On topic, mij valt op dat waar veel FO'ers rekenen met een gemiddeld rendement van bijvoorbeeld netto 5% ze dit opeens niet doen bij de berekening van lease vs aanschaf.

Een auto van €12k aanschaffen kost je dan al direct €50,- per maand. Private lease een Fiat 500 in de aanbieding kost €180 per maand. Tel bij die €50,- nog eens 10% per jaar afschrijving (dat is niet veel) en je zit al op €150, je hebt nog €30,- over voor onderhoud/verzekering/wegenbelasting/wegenwacht abbo.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Config
*knip* elke vorm van discussie over moderatie - ook onschuldig zoals hier geknipt - laten we hier buiten

De discussie lease vs. buy is net als rent vs. buy bij huizen: rent/lease is op het eerste gezicht duurder maar geeft flexibiliteit en minder risico.

[ Voor 55% gewijzigd door Rukapul op 22-12-2016 15:24 ]

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-11 08:05

Akkoord met hierboven. Persoonlijk zou ik ook gewoon dat geld op een spaarrekening zwieren. Momenteel is sparen voor een huis belangrijker, en dan wil je gewoon zekerheid hoeveel je wil/kan inleggen. Eens je in dat huis zit, je terug een buffer hebt staan op de spaarrekening kan je beginnen beleggen.

Het brengt misschien niet veel op, maar je bent ook niet je inleg kwijt. En die 25€ maand op de beurs gaan ook geen duizenden opleveren in het begin ;)

Verwijderd

Lointje schreef op donderdag 22 december 2016 @ 15:10:
[...]

Akkoord met hierboven. Persoonlijk zou ik ook gewoon dat geld op een spaarrekening zwieren. Momenteel is sparen voor een huis belangrijker, en dan wil je gewoon zekerheid hoeveel je wil/kan inleggen. Eens je in dat huis zit, je terug een buffer hebt staan op de spaarrekening kan je beginnen beleggen.

Het brengt misschien niet veel op, maar je bent ook niet je inleg kwijt. En die 25€ maand op de beurs gaan ook geen duizenden opleveren in het begin ;)
Klein beginnen is juist mooi op de beurs: gewoon elke maand een laag bedrag in ETF's knallen (wel op de kosten letten natuurlijk).
Rendement op een klein bedrag is niet gigantisch, maar het is wel prettig om voor jezelf te leren wat de koersen met je doen. Slaap je bijvoorbeeld slecht als je €500 portefeuille op -5% staat, dan heb je geleerd dat je later niet 10% van je inkomen moet gaan beleggen.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07

Goed om hiermee te beginnen, het kan in elk geval geen kwaad financieel gezond te zijn - zelfs als je later besluit andere prioriteiten te hebben.

Stel je doet nu 500/maand opzij leggen, is dat na 1 jaar 6000. Als je op de beurs zit met 7% winst is dat over dat jaar 'maar' 210 euro. Ik zeg hier 'maar' niet in de zin van weinig, meer in de zin van dat sparen een dusdanig grote groei geeft dat de vorm van rendement nog niet echt belangrijk is. Stap 1 is zodoende eigenlijk altijd om te gaan sparen, relatief veilig en nog steeds erg snel.

Stap 2 is dan vaak dat je een aardig zakcentje hebt en al even bezig bent met het idee van rendement. Dan komen vaak ETF's om de hoek kijken. Daarmee kun je vaak relatief makkelijk en goedkoop gaan spelen. Lage kosten, maandelijks inleggen met echt geld (zeg 50-100 euro), en wennen aan het gevoel van de beurs.
Door een maandelijkse inleg met daarnaast spaargeld, blijf je risico relatief laag. Na paar maanden heb je bijvoorbeeld 500 euro aan beleggingen en 20.000 spaargeld. Als er dan rare dingen gebeuren is alles nog te overzien.

Stap 3 is dan vaak serieus investeren, waarbij je gehele maandelijkse inleg naar de beurs gaat, en stap 4 is dat je ook je spaargeld gaat aanspreken (bijvoorbeeld inzetten voor huis kopen, extra beleggingen kopen etc).

Tussenwegen zijn vaak veel meer een grotere impact. Zaken als woning of garagebox verhuren, P2P lending, klinkt leuk maar vraagt veel cash (verhuur) of hoog risico (microsoft is wat betrouwbaarder dan tokkie sjon).

[ Voor 6% gewijzigd door Xanaroth op 22-12-2016 15:28 ]

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2016 @ 15:25:
[...]

Klein beginnen is juist mooi op de beurs: gewoon elke maand een laag bedrag in ETF's knallen (wel op de kosten letten natuurlijk).
Met zijn korte termijn doel (huis kopen) zou ik net als voorgaande posters zeker wegblijven van de beurs.
En mooi cash aanhouden, geen risico en een prima doel.
Slaap je bijvoorbeeld slecht als je €500 portefeuille op -5% staat, dan heb je geleerd dat je later niet 10% van je inkomen moet gaan beleggen.
Nee, dan moet je daar mee leren omgaan. :P
Leesvoer in die richting:
The poker mindset.

Echt een goed boek voor de FO'er in spe die met al dat soort zaken moeite heeft.
Boek gaat heel goed in op dat resultaat niet belangrijk is, maar dat het om de expected value gaat.

En die is voor aandelen op lange termijn gewoon goed, dus niet druk maken om short term losses.

Ook gaat het in op dat het niet uitmaakt of je nou 500 of 3 miljoen op de beurs belegd hebt, % staan als het goedis nog steeds in verhouding met je totale assets.
Je leerst dus dat 5% verliezen op 3 miljoen even weinig uitmaakt als 5% op 500.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:17
Hallo, ik lees hier ook al een paar maanden mee. Ben wel al langer op de hoogte van het FO principe, vooral via de blogs van MMM.

Financieel gaat alles best denk ik: dit jaar mijn huis(je) volledig afbetaald (ben 36j) en denk het jaar te kunnen afsluiten met een 140k aan kapitaal (spaargeld, fondsen, aandelen in coöperaties,... een beetje van alles eigenlijk)
Werk nu zelfstandig en dat gaat goed, werk genoeg, geen leningen of zo, ik heb ook niet de ambitie om een groot bedrijf te hebben. Gewoon interessant werk (techniek) en veel afwisseling is ok voor mij.

Bedoeling is om op mijn 40ste eens serieus te evalueren. Meeste kans is dat ik gewoon verder doe zoals ik nu bezig ben omdat ik niets te klagen heb maar ik vraag mijzelf wel eens af 'wat zal ik nog eens gaan doen of kunnen doen' en zeker als ik zou beslissen om te stoppen met werken omdat ik genoeg heb (en geen hoge kosten heb). Hoe ga ik mijn dagen vullen als ik niet meer werk?

Luxeprobleem, ik weet het, maar wat ideetjes of inspiratie zou wel tof zijn.

Verwijderd

JBplap schreef op donderdag 22 december 2016 @ 15:31:

The poker mindset.

Echt een goed boek voor de FO'er in spe die met al dat soort zaken moeite heeft.
Boek gaat heel goed in op dat resultaat niet belangrijk is, maar dat het om de expected value gaat.

En die is voor aandelen op lange termijn gewoon goed, dus niet druk maken om short term losses.

Ook gaat het in op dat het niet uitmaakt of je nou 500 of 3 miljoen op de beurs belegd hebt, % staan als het goedis nog steeds in verhouding met je totale assets.
Ook 'ermee leren omgaan' is een tikkie prettiger met kleine bedragen.
Daarnaast is het niet in steen gebeiteld dat je voor FO op de beurs moet zitten hè. Je kan ook op andere manieren cash flow genereren als dat beter bij je past.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2016 17:48 ]

• Config
Aikon schreef op donderdag 22 december 2016 @ 13:44:
[...]

Jouw punt is een punt tegen huren/leasen, en op zich heb je gelijk dat je meebetaalt aan onderhoud van een pool van auto's en niet per se jouw eigen auto. Daartegenin: zo'n lease partij heeft veel meer buying power (en dus korting) dan een individu voor elkaar kan krijgen. Zo zijn er allerlei voors en tegens. Uiteindelijk is het duurder om te huren/leasen, en in ruil daarvoor krijg je een 1 maands opzegtermijn die je bij koop nooit hebt (= vrijheid).

[ Voor 8% gewijzigd door Config op 22-12-2016 18:14 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
JBplap schreef op donderdag 22 december 2016 @ 15:31:

[...]

The poker mindset.

Zo ben ik ook over mijn hoogtevrees gekomen. Heb een boek gelezen, en begrepen dat ik niet bang moet zijn voor de hoogte (enkel voor de grond :P). Dus nu heb ik geen hoogtevrees meer.

Kom op, zo werkt het natuurlijk niet. Ik verwacht bij mezelf niet direct echt problemen met als wat ik heb op negatief rendement staat. Maar bij het beperkte wat ik nu heb ingelegd, ben ik blijer als het op positief staat dan negatief. Ook al weet ik dat rationeel gezien het beter is als het nu negatief staat, dan met mijn maandelijkse inleg koop ik immers meer voor hetzelfde geld. Maar rationeel is niet hetzelfde als hoe je je emotioneel erbij voelt. En ik kan me prima voorstellen dat dat bij andere mensen nog een stuk meer is, en dat die niet slapen als ze straks flink in de min staan. Onafhankelijk van hoeveel boeken je leest waarin staat dat het niet uitmaakt.
Naast assets is er ook nog inkomen. €500 - 5% is niet echt significant tov je normale inkomen. -5% op de 3M is heel wat meer dan mijn inkomen.

• netfast
  • Niet online
Hi!

Klinkt interessant! Zou je wat meer kunnen vertellen hoe je tot hier bent gekomen, hoelang je al bezig bent etc.? Altijd tof om een dergelijk (succes)verhaal te lezen (en evt van te leren :) )

• Wozmro
Zoals de meeste mensen hier denk ik: letten op de uitgaven :)

Qua woonst een relatief kleine woning gekocht met veel werk aan, nu 11j geleden. Eigenlijk volledig verbouwd zoals in: alles opnieuw behalve voorgevel.
Toen ook zo goed mogelijk gelet op energiezuinigheid en nu ook nog steeds bezig met zoeken naar ideetjes om met minder energie toe te komen.
Vorig jaar bijvoorbeeld 2000L regenwateropslag geplaatst voor wc's en wasmachine, ons waterverbruik is daarmee gedaald van 47m³/j naar 16m³/j. Aardgas kost ons momenteel 34€/maand en elektriciteit ook nog eens een 35€/maand.
Members only:

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Wozmro schreef op donderdag 22 december 2016 @ 20:39:
Zoals de meeste mensen hier denk ik: letten op de uitgaven :)
Met uitgaven is er enorm te besparen. Zeker met energie en (ziekenkosten)verzekeringen. Ook autogebruik is er een waar vaak veel op te verdienen valt. Maar pas op dat je niet bespaart tegen elke prijs
Vorig jaar bijvoorbeeld 2000L regenwateropslag geplaatst voor wc's en wasmachine, ons waterverbruik is daarmee gedaald van 47m³/j naar 16m³/j.
Ik weet niet wat jouw installatie totaal gekost heeft, maar dat zal niet echt goedkoop zijn. Leidingen, koppelingen, filters, de beslist stevige tank zelf (Je wilt niet dat hij openbarst) en de ruimte die je kwijt bent. En hij weegt 2000 kg. Dus er zal een redelijke ondergrond onder moeten zitten. Een kuub water kost ongeveer 1 euro. Dus de besparing op jaarbasis is 15 Euro. https://www.dunea.nl/tarieven Daar moet je heel die installatie en het onderhoud er van betalen.

Wil je daar echt al die moeite voor doen?

[ Voor 10% gewijzigd door Ortep op 23-12-2016 00:01 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:21
Het is niet alleen de centen, je bent ook duurzaam bezig :)

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Chief schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 01:17:
Het is niet alleen de centen, je bent ook duurzaam bezig :)
Volgens mij valt dat reuze tegen.
In dit geval zorgt het reservoir ervoor dat de watercentrale 31.000 L water minder zuivert per jaar, dat scheelt energie en grondstoffen.
Hier staat echter tegenover dat er:
  1. Een reservoir & leidingen etc. zijn gefabriceerd
  2. Reservoir & leidingen zijn verscheept via zee & land
  3. Energie is gebruikt bij het aanleggen (bijvoorbeeld hijsen met een lier, of solderen)
  4. Onderhoud nodig is aan het reservoir + systeem dat grondstoffen behoeft
  5. etc.
Dit alles terwijl de watercentrale gewoon hetzelfde blijft draaien, pas als heel veel mensen dit gaan doen, is de watercentrale in staat op een tandje lager te schakelen.

Qua duurzaamheid zou ik nog wel eens willen zien hoe de productie en transport lasten van zo'n reservoir systeem opwegen tegen die 31.000 L per jaar in een efficiënte bestaande centrale.
Ik schat in dat het pas duurzaam wordt als er zo veel mensen mee doen dat we de centrales daadwerkelijk gaan verkleinen en er minder gaan bouwen.

Ctrl+k

• Wozmro
Voor het gebruik van regenwater in huis heb je extra materiaal en uitrusting nodig, dat valt niet te ontkennen.

Maar, ik heb nog wel wat argumenten pro:

Ten eerste: regenwater is geen drinkwater, de wc's doorspoelen met drinkbaar water is toch wel raar, nee?

Wat betreft de financiële kant: het was vandaag nog in de krant (in België), vanaf volgend jaar wordt water weer wat duurder.
Hun berekening: een gezin van 2,3 personen verbruikt gemiddeld 84m³ per jaar en dat komt op een 400€.
Ik schat dat wij op een 125€ zullen uitkomen (calculator van de watermaatschappij)
Maar de vaste kosten stijgen ook steeds, dus het zou kunnen dat met het huidige beleid water voor ons ook wel duurder zal worden de komende jaren.

Wat betreft de investering:
- Alle leidingen en afvoeren waren reeds afgestemd op gebruik van regenwater, er lag reeds een aanzuigbuis naar de tuin klaar.
Ook de afvoer is bij ons reeds gescheiden in huis maar nog niet in de straat.
- Ik heb een zwarte IBC vat boven de grond en een vat van 1000L ondergronds, beiden gekregen (recup materiaal)
- De pomp is ook gekregen, was een verkeerde aankoop van iemand anders.
- filter is zelfgemaakt.

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-11 07:29
Een aankomende reorganisatie maakt 2017 nog wat onzeker voor me. Misschien neem ik de gelegenheid aan voor een sabbatical en ga ik een beetje interen op mijn vermogen. Reizen en/of een studie oppakken lijkt me wel wat.

Had eerder gepland om deze maand nog maximaal mijn 2016 jaarruimte te gaan storten op BND, maar zie daar nu dan toch vanaf. Kan daar toch drie maanden van rondkomen. Een deel van mijn aandelen heb ik ook verkocht zodat ik alvast meer liquide middelen heb.

• Chief
Sibylle schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 04:52:
[...]

Volgens mij valt dat reuze tegen.
In dit geval zorgt het reservoir ervoor dat de watercentrale 31.000 L water minder zuivert per jaar, dat scheelt energie en grondstoffen.
Hier staat echter tegenover dat er:
  1. Een reservoir & leidingen etc. zijn gefabriceerd
  2. Reservoir & leidingen zijn verscheept via zee & land
  3. Energie is gebruikt bij het aanleggen (bijvoorbeeld hijsen met een lier, of solderen)
  4. Onderhoud nodig is aan het reservoir + systeem dat grondstoffen behoeft
  5. etc.
Dit alles terwijl de watercentrale gewoon hetzelfde blijft draaien, pas als heel veel mensen dit gaan doen, is de watercentrale in staat op een tandje lager te schakelen.

Qua duurzaamheid zou ik nog wel eens willen zien hoe de productie en transport lasten van zo'n reservoir systeem opwegen tegen die 31.000 L per jaar in een efficiënte bestaande centrale.
Ik schat in dat het pas duurzaam wordt als er zo veel mensen mee doen dat we de centrales daadwerkelijk gaan verkleinen en er minder gaan bouwen.
Goede punten hoor. Ik zou niet weten waar en wanneer het omslagpunt ligt maar het lijkt me ergens logisch om regenwater te gebruiken om de WC door te spoelen bijvoorbeeld.

• Blik1984
Chief schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 09:04:
[...]

Goede punten hoor. Ik zou niet weten waar en wanneer het omslagpunt ligt maar het lijkt me ergens logisch om regenwater te gebruiken om de WC door te spoelen bijvoorbeeld.
Hartstikke logisch zelfs, vanuit duurzaamheid bekeken wel. Maar los van het duurzaamheidseffect heeft besparen op water toch echt niet zo heel veel zin. Een m3 water kost ongeveer 1 euro hier in Utrecht. Je hebt mensen die hun douche-water opvangen in een emmer om zo geld te besparen op hun waterverbruik door met die emmer de wc door te spoelen, maar die emmer water (laten we zeggen 10 liter, dus 0,01 kuub) scheelt in totaal 1 eurocent qua kosten. Dus als je dat iedere dag doet scheelt je dat €3,65 op jaarbasis.

• Chief
Qua kosten heb je volledig gelijk. Zouden we met z'n allen zoiets doen dan gaat dat wel oplopen wat natuurlijk een stuk duurzamer is. Hmmmm...misschien toch thuis maar gewoon doen.

• Piper

Piper

No guts, no glory

Blik1984 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 09:17:
[...]

Hartstikke logisch zelfs, vanuit duurzaamheid bekeken wel. Maar los van het duurzaamheidseffect heeft besparen op water toch echt niet zo heel veel zin. Een m3 water kost ongeveer 1 euro hier in Utrecht. Je hebt mensen die hun douche-water opvangen in een emmer om zo geld te besparen op hun waterverbruik door met die emmer de wc door te spoelen, maar die emmer water (laten we zeggen 10 liter, dus 0,01 kuub) scheelt in totaal 1 eurocent qua kosten. Dus als je dat iedere dag doet scheelt je dat €3,65 op jaarbasis.
En vervolgens het vliegtuig naar Thailand pakken en iedere dag vlees eten! We zijn zo lekker duurzaam met z'n allen.. :+

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:17
Piper schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 10:59:
[...]

En vervolgens het vliegtuig naar Thailand pakken en iedere dag vlees eten! We zijn zo lekker duurzaam met z'n allen.. :+
dit gaat denk ik vooral om het principe, Ik vind het ook belachelijk dat we mooi schoon drinkwater gebruiken om de wc door te spoelen. Schoon water is op veel punten en waardevolle resource, maar zo gebruiken we het hier niet.

dit zou voor mij een reden zijn om een grijs water systeem (bijv. regenwater) aan te leggen, niet de dubbeltjes die je ermee bespaard

• Blik1984
Piper schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 10:59:
[...]

Of iedere dag met de auto naar het werk dat 5 km verderop zit (collega van mij doet dit, woont gewoon in hetzelfde dorp als waar die werkt en komt iedere dag met de auto naar het werk)

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Fr33z schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 11:07:
[...]

dit gaat denk ik vooral om het principe, Ik vind het ook belachelijk dat we mooi schoon drinkwater gebruiken om de wc door te spoelen. Schoon water is op veel punten en waardevolle resource, maar zo gebruiken we het hier niet.

dit zou voor mij een reden zijn om een grijs water systeem (bijv. regenwater) aan te leggen, niet de dubbeltjes die je ermee bespaard
Dit. Overigens is vliegen vooral niet duurzaam omdat het vaak verre afstanden betreft: per km is vliegen gelijkwaardig aan een auto. Dat neemt niet weg dat reizen met de trein in Europa wat mij betreft veel meer gestimuleerd mag worden. Londen, Parijs en Berlijn zijn bijvoorbeeld reuze gemakkelijk en comfortabel te bereiken met de trein. Dat doe ik dan ook liever dan een vliegtuig. :) Het gekke is alleen dat de trein duurder is dan een vliegtuig.

Overigens mis ik in de vleesdiscussie het onderscheid tussen 'wit' en 'grijs' water voor met name het Nederlandse vee. Ik ken geen boeren die niet het overgrote deel van hun water ongezuiverd dan wel vanuit een eigen bron aanleveren. Daarom vind ik vlees niet de beste vergelijking.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Piper

Piper

No guts, no glory

Fr33z schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 11:07:
[...]

Ik begrijp het principe, maar ik wilde even het 'Penny wise, pound foolish' idee benadrukken hoe sommige mensen 'duurzaam' bezig zijn. Ik zou het prachtig vinden als we overal gescheiden systemen zouden hebben. Maar puur vanuit duurzaamheid zijn er gewoon ontzettend veel manieren om veel duurzamer te leven. Die ook nog eens veel beter voor FO zijn! ;)

• assje
Piper schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 11:26:
[...]

Ik begrijp het principe, maar ik wilde even het 'Penny wise, pound foolish' idee benadrukken hoe sommige mensen 'duurzaam' bezig zijn. Ik zou het prachtig vinden als we overal gescheiden systemen zouden hebben. Maar puur vanuit duurzaamheid zijn er gewoon ontzettend veel manieren om veel duurzamer te leven. Die ook nog eens veel beter voor FO zijn! ;)
Zo ver ik weet is de reden ook gewoon dat onze waterzuivering dermate efficiënt is dat het zowel economisch als energetisch totaal niet uit kan om twee separate systemen aan te leggen.

Of het aanleggen van aparte systemen voor drink, -en vuilwater een netto positief resultaat zal hebben is dus maar de vraag.

De energetische kant van het verhaal lijkt me hier offtopic, financieel kunnen we zeker zeggen dat het niet heel zinvol is dus lijkt me verder weinig relevant voor dit topic.

Edit (nog steeds offtopic), interessant verhaal hierover wat mijn bovenstaande verhaal wellicht deels ontkracht (maar wel aangeeft hoe weining substantieel water is in ons energiegebruik): http://www.verenigingvpb....D_Water_en_Energie_lr.pdf
• de waterketen ongeveer evenveel energie
gebruikt als dagelijks een kilometer autorijden;
• een gemiddeld huishouden de waterketenenergie
kan compenseren door dagelijks een minuut
korter te douchen

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 23-12-2016 14:44 ]

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:26
MisterBlue schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 08:04:
Een aankomende reorganisatie maakt 2017 nog wat onzeker voor me. Misschien neem ik de gelegenheid aan voor een sabbatical en ga ik een beetje interen op mijn vermogen. Reizen en/of een studie oppakken lijkt me wel wat.

Had eerder gepland om deze maand nog maximaal mijn 2016 jaarruimte te gaan storten op BND, maar zie daar nu dan toch vanaf. Kan daar toch drie maanden van rondkomen. Een deel van mijn aandelen heb ik ook verkocht zodat ik alvast meer liquide middelen heb.
Ververlend, maar het kan inderdaad ook een mogelijkheid geven voor een try-out. En investeren in de toekomst/toekomstig verdienvermogen kan ook heel slim zijn. Hetzelfde geld voor reizen als investering in jezelf
Ik heb ook wel eens over een tijdelijke onderbreking nagedacht als ik in een reorganisatie beland, maar het zet je ook snel op achterstand met FO, de meeste progressie komt immers uit arbeidsinkomen. Onze hoge huidige kosten zou me daar nu ook van weerhouden. En verder het FO-traject is redelijk overzichtelijk, dat scheelt ook.
Maar ik praat wel vanuit een situatie waarin ik in het verleden al veel aan reizen heb gedaan, dat maakt het ook wel makkelijker. In elk geval mooi dat de opties er zijn, dat op zich is al vrijheid. :)

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:34
Chief schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 09:28:
Qua kosten heb je volledig gelijk. Zouden we met z'n allen zoiets doen dan gaat dat wel oplopen wat natuurlijk een stuk duurzamer is. Hmmmm...misschien toch thuis maar gewoon doen.
Zit ook nog een ander verhaal aan. (Beetje off topic)
Dit soort buffers en hergebruik van regenwater vooraan in de keten zorgen bij extreme neerslag (hebben we steeds vaker last van) voor ontlasting vh rioolsysteem. 1 vat heeft weinig zin, maar als iedereen 1000l dus 1 kuub buffer heeft, gaat het hard.
Dure investeringen als grotere gemalen, grotere riolen, waterpleinen en zogenaamde klimaatbestendige rainproof oplossingen zijn niet meer nodig. Idealiter is zo'n vat dan nog grotendeels lek ook, dwz in 48 uur loopt 75% eruit. Kan je nog steeds je plee doorspoelen, maar ook altijd goed regenwater opvangen. Regenwater is zeker in de dichtbevolkte stad een steeds groter wordend probleem...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-11 09:05
Huh... ben ik nou opeens De Duurzame Kroeg Deel 3 beland? :P

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Wozmro
Mijn initiële vraag was eigenlijk: stel dat je geld genoeg hebt om niet meer te moeten werken maar nu ook weer niet zoveel dat je elke dag de (consument)onnozelaar kan uithangen. Pakweg 500k à 1M.

Wat zouden jullie dan doen om jullie dagen te vullen? Bezig zijn met geldzaken telt niet mee want je hebt er toch genoeg ;)

• Piper

Piper

No guts, no glory

Zeilboot kopen en rond de wereld zeilen!

Genoeg cursussen die ik nog wil doen, koken, meubels leren maken, sportieve activiteiten, vrijwilligerswerk, meer boeken lezen, tijd tekort.

Oja, en dan zou ik Civilization 6 eindelijk durven kopen..

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:57
In willekeurige volgorde: andere taal leren (verder vebeteren), conditie verbeteren/sportieve activiteiten, beter leren koken, meer tijd met gezin doorbrengen, eigen huis bouwen, bezig zijn met duurzame zaken, van alles leren, lezen, luieren, rondwandelen zonder doel op een mooie zomer- winterdag zonder me schuldig voelen dat ik eigenlijk 'effectief' moet zijn etc.

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-11 16:46

Shapeshifter

Get it over with

In lijn met anderen: veel meer boeken lezen, films en series kijken, meer schrijven, bedrijfjes opzetten voor de lol, leuke dingen maken (elektronica / software), meer lichamelijke activiteiten, veel meer tijd met gezin doorbrengen, huis ontwerpen en bouwen (als het budget ruim genoeg is), no way dat ik me ga vervelen...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Verwijderd

Wozmro schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 14:40:
Mijn initiële vraag was eigenlijk: stel dat je geld genoeg hebt om niet meer te moeten werken maar nu ook weer niet zoveel dat je elke dag de (consument)onnozelaar kan uithangen. Pakweg 500k à 1M.

Wat zouden jullie dan doen om jullie dagen te vullen? Bezig zijn met geldzaken telt niet mee want je hebt er toch genoeg ;)
Ik ben bang dat met zo'n relatief laag bedrag FO net kan, maar dat je dan vooral bezig bent met geldzaken om het toch voor elkaar te krijgen. Met een zeilboot rond de wereld lijkt me sterk ;)

Verwijderd

Veel klusjes doen in en rond het huis-> dingen me eigen maken/bestuderen/lezen. Zowel de meer "vrouwelijke"dingen (leren naaien, lijkt me geweldig om kleding te kunnen maken) als de meer "mannelijke" dingen zoals een overdekt terras maken.

Meer tijd besteden aan mensen van allerlei aard

Eens onderzoeken van welke deelinitiatieven ik nog meer handig gebruik kan maken en dat ook doen.

Een praktisch boekje schrijven voor de weerbaarheid van ouderen.

Een hondenuitlaatservice beginnen zodat ik lekker vaak met die beestjes naar de natuur ga en er nog voor betaald krijg ook

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:29
Als ik FO zou zijn zou ik:

Aan de gang gaan met sportieve hobbies: wielrennen, snowboarden, surfen, kite-surfen, duiken.

Klussen, waaronder racefiets in en uit elkaar kunnen halen en onderhouden.

Pools leren.

Een groot huis met land hebben in Polen met Alpacas (vind die zooo leuk) en dan vrienden en familie langs laten komen. (Mijn ouders hadden vroeger zoiets in Noord Frankrijk) en iets sociaals doen met die Alpacas. Bijv. de scholen uit de buurt langs laten komen voor een knuffel en informatieve dag.

Lang en veel reizen.

Familie dingen doen.

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:01
Ik zal eerst een jaar moeten ontstressen vrees ik. Wordt best nog wel een dingetje die transitie...

👉🏻 Blog 👈🏻

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:35

Ik zou in het vastgoed gaan, puur omdat het me leuk lijkt. En op die manier hopelijjk echt FO worden.

4 huizen á 250k. 900-1000 euro huur per maand, zou moeten lukken :)

[ Voor 6% gewijzigd door ybos op 25-12-2016 12:21 ]

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:52

Ik heb nog een een aantal vaardigheden die ik zou willen leren, elektrotechniek , in het algemeen wat handiger worden in zelf zaken kunnen bouwen. Wat creatieve projecten die ik wil afmaken, in dat kader MAX/MSP leren. Meer tekenen. Een universitaire studie doen.

Mensen helpen die na ziekte weer terug moeten komen, iets in die richting, ik heb uit eerste hand meegemaakt hoe belangrijk een goede begeleiding is. Daar zou ik graag iets mee doen.

En wat reizen maken die ik altijd uitgesteld heb, ach eigenlijk is de lijst eindeloos.

Toevoeging, ik zou meer rust nemen. Echte ontspanning zonder prikkels.

[ Voor 4% gewijzigd door CornermanNL op 25-12-2016 16:33 ]

• ybos
Kleine toevoeging nog als ik FO zou zijn:

Ik zou mijn schoonvader meenemen op reis naar bijv amerika, rondreis westkust. Lijkt me echt mooi, man heeft niets van de wereld gezien om hem nog hoop indrukken mee te laten maken (machtige techniek in las vegas, mooie natuurparken, hoover dam enz)

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:31
En hoe zou het geld wegzetten om het voor je te laten werken? Ik ga ervan uit dat je het niet op je spaarrekening laat staan. Met investeren in vastgoed krijg je er alleen maar meer werk bij. Misschien in dividend fondsen stoppen? Of zijn er speciale beleggingsfondsen die actief je vermogen beheren en je maandelijks automatisch een paar duizend euro uitkeren?

• Mr FOB
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-10 13:51
StecaGrid schreef op maandag 26 december 2016 @ 09:50:
En hoe zou het geld wegzetten om het voor je te laten werken? Ik ga ervan uit dat je het niet op je spaarrekening laat staan. Met investeren in vastgoed krijg je er alleen maar meer werk bij. Misschien in dividend fondsen stoppen? Of zijn er speciale beleggingsfondsen die actief je vermogen beheren en je maandelijks automatisch een paar duizend euro uitkeren?
Dividendfondsen is een optie. Wanneer je niet de nadruk legt op fondsen die dividend uitkeren kun je betere spreiding realiseren doordat je naast aandelen van dividend uitkerende bedrijven ook aandelen meeneemt van bedrijven die winst herbeleggen in bedrijf i.p.v. uitkeren via dividend. Dan room je maandelijks je vermogen af door wat fondsen te verkopen.

Mijn FO blog: financieelonafhankelijkblog.nl

Verwijderd

ybos schreef op maandag 26 december 2016 @ 09:17:
Kleine toevoeging nog als ik FO zou zijn:

Ik zou mijn schoonvader meenemen op reis naar bijv amerika, rondreis westkust. Lijkt me echt mooi, man heeft niets van de wereld gezien om hem nog hoop indrukken mee te laten maken (machtige techniek in las vegas, mooie natuurparken, hoover dam enz)
Daar hoef je toch niet FO voor te zijn? Sterker nog als dit een wens van je is dan moet je het nu doen.

• ybos
Verwijderd schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:22:
[...]

Daar hoef je toch niet FO voor te zijn? Sterker nog als dit een wens van je is dan moet je het nu doen.
Auw, dat doet pijn, harde realiteit. Heb daar nu het geld niet voor (over). Keuzes keuzes...

• ybos
StecaGrid schreef op maandag 26 december 2016 @ 09:50:
Mijn idee is dat het met het werk erbij krijgen met vastgoed reuze meevalt. Uiteraard huurders screenen (probeer een technisch iemand te vinden). En, als je kan stoppen met werken en leven van de huuropbrengst is zo nu en dan klusje doen niet erg (vind ik persoonlijk), naast het feit dat je ineens 40 uur per week over hebt.

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-11 10:43
Werk valt mee als je alleen de aansturing en veel digitaal doet.
Heb 35 kamers en schat dat het 10 uur werk in de maand is. Maar doe geen technische dingen als dakgoot/schilderen/verstopping etc

• Blik1984
ybos schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:32:
[...]

Auw, dat doet pijn, harde realiteit. Heb daar nu het geld niet voor (over). Keuzes keuzes...
Realiteit is dat dat slechts een paar duizend euro kost om te realiseren. Nu kan het nog, je weet niet wat er nog kan als je FO bent (tenzij dat in de nabije toekomst is).

Dus als je dat wilt moet je dat gewoon gaan plannen.

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Verwijderd schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:22:
[...]

Dat ligt natuurlijk aan de duur van je reis. Als je 2 weken wil dan moet het te doen zijn, wil je 2 maanden rondreizen dan wordt het al lastiger lijkt mij. Ik kan niet 2 maanden vrij krijgen bijvoorbeeld ;) .

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:09

tomtom901

Moderator General Chat
Na een tijdje (voornamelijk) mee te hebben gelezen ook maar mijn duit in het zakje. In de laatste week van 2016 een mooie tijd om terug te blikken op de vermogensgroei en het behaalde rendement in 2016. Voor mij het eerste jaar waarin ik actief in aandelen ben gegaan om meer winst te behalen op de deposito's en peer 2 peer leningen. Daar ook een behoorlijk leuk rendement mee kunnen maken (procentueel gezien) maar oppassen dat hoogmoed niet voor de val komt in 2017.

Members only:

Al met al kijk ik tevreden terug op 2016 :).

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:37
Ook ik heb het topic al een hele tijd gevolgd en ga er komend jaar (weer) serieus mee aan de slag! Ik had een leuk bedrag gespaard maar heb het grootste deel dit jaar uitgegeven (7 maanden rondreizen en in totaal 10 maanden niet werken is leuk, maar slecht voor de portemonnee).

Members only:

Verder ben ik een beetje aan het spelen met crowdfunding, zowel geldvoorelkaar.nl (gaat tot nu toe erg goed) als lendico.nl (gaat iets minder goed :p), daarnaast maandsparen bij zwitserleven (hier gaat het gros van het geld naartoe) en indexbeleggen bij meesman en brand new day.

Sparen is nooit een probleem geweest, ben 27 en heb er tot nu toe bewust voor gekozen om nog een beetje als student te leven waardoor ik steeds vrij gemakkelijk 40-50% van mijn inkomen heb kunnen sparen. Maar uiteraard wil ik op den duur wel eens groter gaan wonen, vandaar het sparen voor een appartement. :)

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:01
Aangezien je in het FO topic post: kies index beleggen! Zelf proberen de beurs te verslaan is niet houdbaar. Zie eventueel het beleggingstopic.

👉🏻 Blog 👈🏻

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Corrit schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 15:25:

***members only***

Verder ben ik een beetje aan het spelen met crowdfunding, zowel geldvoorelkaar.nl (gaat tot nu toe erg goed) als lendico.nl (gaat iets minder goed :p), daarnaast maandsparen bij zwitserleven (hier gaat het gros van het geld naartoe) en indexbeleggen bij meesman en brand new day.
Is er een reden waarom je dat bij Meesman en Brand New Day allebei doet? Beter aanbod?

• Corrit
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat niet heel goed kan onderbouwen, idee was in eerste instantie risicospreiding, maar er zit wel een overlap in de fondsen waarin ik beleg. :p Kosten verschilt zo weinig dat ik daar niet echt van wakker lig.

Vanaf januari ga ik weer maandelijks geld storten en voor die tijd moet ik nog e.e.a. evalueren. Misschien blijf ik bij beide, misschien ook wel al mijn geld* (dat is al mijn geld dat ik in indexfondsen wil steken) naar één van de twee. Heeft ook een beetje met onderbuikgevoel te maken, maar spreiding voelt toch veiliger.

[ Voor 5% gewijzigd door Corrit op 27-12-2016 17:03 ]

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
En als je dan terug zou gaan naar 1? Meesman of Brand New Day?

• Corrit
tomtom901 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 17:23:
En als je dan terug zou gaan naar 1? Meesman of Brand New Day?
Ik denk Meesman, heb zojuist even gekeken en hier heb ik het meeste rendement gehaald. Al moet ik wel zeggen dat de website van BND een stuk beter is, transactieoverzicht is daar helderder en je hebt een duidelijker beeld van alle kosten en van de beginwaarde (totale aanschafprijs van de aandelen die je hebt), bij meesman moet je dit óf handmatig uitrekenen óf heel goed op zoek gaan op de site.

Edit: ik vergeet het belangrijkste, meesman had ik 2/3 obligaties, 1/3 aandelen en bij BND het tegenovergestelde. Rendement is natuurlijk volledig afhankelijk van waar je op inzet, dat is belangrijker dan een keuze tussen een meesman of BND of andere aanbieder.

[ Voor 18% gewijzigd door Corrit op 27-12-2016 19:09 ]

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Oei oei oei.... Er zijn berichten dat de hypotheken nog lager gaan qua percentage financiering van de woning. Nu begin ik aardig klem te raken!
Heb nu niet voldoende eigen geld om te kunnen kopen. Maar in 2017 gaat er weer een procentje af (van 102 naar 101% financiering van een eigen woning) en in 2018 komen we op 100% uit. Dit was al bekend en had ik dus rekening mee gehouden (wat niet wil zeggen dat ik er blij mee ben...). Maar nu zijn er berichten dat na 2018 het percentage blijft dalen (volgens sommigen tot 96%, maar hoor ook al berichten dat men uiteindelijk op 80% wil uitkomen!). En dan heb ik echt een probleem! Mede door hoge huurlast krijg ik jaarlijks nauwelijks meer bij elkaar gespaard dan een procent van een woning van circa 200.000 euro (toch een beetje het minimum waar je een fatsoenlijk huis voor kunt kopen in mijn regio). Als men ieder jaar een procent eraf blijft halen kan het nog eens heel lastig gaan worden!
Ik had eerder in mijn hoofd om met 4-5 jaar een woning te gaan kopen. Dankzij tips hier heb ik dat bijgesteld naar 1-2 jaar. Maar had in mijn hoofd daarin een jaar speling omdat het percentage financiering woning dan op 100% zou blijven staan na 2018. Maar die kans lijkt steeds kleiner te worden!
Voor de (her)starter op de woningmarkt wordt het steeds lastiger.... En de huren blijven enkel stijgen, want de huurmarkt komt hierdoor natuurlijk enkel meer onder druk te staan.
Bizar systeem inmiddels.... Ik zit financieel steeds meer klem door hoge huur. Maar de overheid beschermt mij zogenaamd tegen het aangaan van te hoge financiële verplichtingen middels deze regelgeving...Ook al zou kopen inmiddels per maand enkele honderden euro's (!!!) goedkoper zijn dan huur!
Heb recent al het mogelijke gedaan qua verlagen vaste lasten (dankzij tips hier, waarvoor dank!). Maar zit nu qua sparen op pakweg 200 euro per maand (met moeite!). En daarvoor werk ik mij nagenoeg een burn-out in :/ ALS het mij gaat lukken om binnen 1 a 2 jaar daadwerkelijk te kopen zit ik goed. Maar zo niet...?

Zijn er nog tips om deze regelgeving te omzeilen?? Manieren om een deel van de financiering van een woning op een andere manier te regelen dan middels een hypotheek? Andere tips/trucs? Want qua FO ga ik de laatste weken nu eigenlijk steeds meer de mist in. De plannen die ik had waren volledig gebaseerd op het kopen van een huis. Maar begin dat gaandeweg steeds somberder in te zien (en heb echt ZO de pest aan mijn huidige huur appartementje... Betaal daar nota bene 300 euro per maand meer voor dan mijn vorige gekochte herenhuis met dakterras, tuin en ruimte over! :/ ).

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• Martinusz
kazz1980 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 13:52:
Oei oei oei.... Er zijn berichten dat de hypotheken nog lager gaan qua percentage financiering van de woning. Nu begin ik aardig klem te raken!
Heb nu niet voldoende eigen geld om te kunnen kopen. Maar in 2017 gaat er weer een procentje af (van 102 naar 101% financiering van een eigen woning) en in 2018 komen we op 100% uit. Dit was al bekend en had ik dus rekening mee gehouden (wat niet wil zeggen dat ik er blij mee ben...). Maar nu zijn er berichten dat na 2018 het percentage blijft dalen (volgens sommigen tot 96%, maar hoor ook al berichten dat men uiteindelijk op 80% wil uitkomen!). En dan heb ik echt een probleem! Mede door hoge huurlast krijg ik jaarlijks nauwelijks meer bij elkaar gespaard dan een procent van een woning van circa 200.000 euro (toch een beetje het minimum waar je een fatsoenlijk huis voor kunt kopen in mijn regio). Als men ieder jaar een procent eraf blijft halen kan het nog eens heel lastig gaan worden!
Ik had eerder in mijn hoofd om met 4-5 jaar een woning te gaan kopen. Dankzij tips hier heb ik dat bijgesteld naar 1-2 jaar. Maar had in mijn hoofd dat ik daarin een jaar speling omdat het percentage financiering woning dan op 100% zou blijven staan na 2018. Maar die kans lijkt steeds kleiner te worden!
Voor de (her)starter op de woningmarkt wordt het steeds lastiger.... En de huren blijven enkel stijgen, want de huurmarkt komt hierdoor natuurlijk enkel meer onder druk te staan.
Bizar systeem inmiddels.... Ik zit financieel steeds meer klem door hoge huur. Maar de overheid beschermt mij zogenaamd tegen het aangaan van te hoge financiële verplichtingen middels deze regelgeving...Ook al zou kopen inmiddels per maand enkele honderden euro's (!!!) goedkoper zijn dan huur!
Heb recent al het mogelijke gedaan qua verlagen vaste lasten (dankzij tips hier, waarvoor dank!). Maar zit nu qua sparen op pakweg 200 euro per maand (met moeite!). En daarvoor werk ik mij nagenoeg een burn-out in :/ ALS het mij gaat lukken om binnen 1 a 2 jaar daadwerkelijk te komen zit ik goed. Maar zo niet...?

Zijn er nog tips om deze regelgeving te omzeilen?? Manieren om een deel van de financiering van een woning op een andere manier te regelen dan middels een hypotheek? Andere tips/trucs? Want qua FO ga ik de laatste weken nu eigenlijk steeds meer de mist in. De plannen die ik had waren volledig gebaseerd op het kopen van een huis. Maar begin dat gaandeweg steeds somberder in te zien (en heb echt ZO de pest aan mijn huidige huur appartementje... Betaal daar nota bene 300 euro per maand meer voor dan mijn vorige gekochte herenhuis met dakterras, tuin en ruimte over! :/ ).
Berichten/geruchten, allemaal leuk en aardig, maar zolang er niets officieel bekend is, ben je je nu heel erg druk aan het maken over iets wat misschien niet eens komen gaat. Ze gaan echt niet binnen 3 jaar ineens naar 80% bij hypotheken, zo gek zullen ze echt niet zijn. Daarnaast zijn er in maart weer verkiezingen, dus de koers voor komende jaren is nog helemaal niet bekend.

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

martinusz schreef op woensdag 28 december 2016 @ 13:56:
[...]
Berichten/geruchten, allemaal leuk en aardig, maar zolang er niets officieel bekend is, ben je je nu heel erg druk aan het maken over iets wat misschien niet eens komen gaat. Ze gaan echt niet binnen 3 jaar ineens naar 80% bij hypotheken, zo gek zullen ze echt niet zijn. Daarnaast zijn er in maart weer verkiezingen, dus de koers voor komende jaren is nog helemaal niet bekend.
Ineens naar 80% zie ik inderdaad niet gebeuren. Maar ieder jaar een procent eraf tot uiteindelijk 80% lijkt steeds reëler te worden. En dan kan ik wel eens precies achter het net gaan vissen. Ieder jaar weer... Omdat ik dan weliswaar steeds meer spaargeld heb, maar ook steeds NET niet genoeg voor financiering woning. En in de tussentijd worden huren enkel hoger. Betaal nu verdorie gewoon 900 euro voor een appartementje! Betaalde voorheen netto 600 euro voor een groot herenhuis met tuin (plus natuurlijk wel de nodige extra verzekeringen, belastingen en afschrijvingen/onderhoud, dat wel)!
(Ook suf... Mijn ex betaalt iets van 450 euro voor een prima zijwoning met tuin... Sociale huur! Kom ik niet voor in aanmerking uiteraard. Bevestigt enkel het gevoel dat ik steeds meer tussen wal en schip aan het raken ben dankzij de regelgeving die mij financieel juist moet beschermen)

Maar hoe dan ook... Met klagen schiet ik niks op. Evenals met mij zorgen maken om regelgeving waarvan nog te bezien is of deze daadwerkelijk komt! Maar als ik ooit richting FO wil, moet ik wel keuzes maken. Zit daarin nu redelijk vast. Dat moet veranderen. Maar ik zie nog niet helemaal hoe! Dus daarom: tips? trucs? Meer besparen lukt niet. Meer verdienen ook niet direct (hopelijk op termijn wel weer iets). Dus nog meer ideeën?

[ Voor 24% gewijzigd door kazz1980 op 28-12-2016 14:24 ]

• netfast
  • Niet online
Tip: Ga gewoon lekker sparen en kijk over een jaar nog maar eens.

Anders je wensen bijstellen. 200k niet mogelijk onder huidige/toekomstige regels? Dan is dat simpelweg dus gewoon te duur. Lagere prijsklasse gaan zoeken. Dat dat niet is wat je wil snap ik, maar reeel zijn is ook belangrijk. Zeker als het om zulke bedragen gaat.

Zoals al vele pagina's steeds herhaald... Je zal ergens consessies moeten gaan doen.

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:03
Tips en trucs zijn er helaas niet, alleen harde acties. Zoals je zelf al schrijft: meer besparen of meer inkomsten verkrijgen zijn de enige manieren om er te komen. Hoe je dit invult is per persoon verschillend en daarvoor staat het topic gelukkig ook al vol met ideeën.
Voor wat betreft het maximale hypotheekbedrag van 80% zou je kunnen kijken hoe dit in Duitsland uit pakt. Daar is dit al jaren het normale model met als resultaat dat je dus een hoop gezinnen ziet die 80% hypotheek hebben, en voor de rest van het bedrag een stuk eigen geld mee brengen maar ook nog vaak een extra lening hebben afgesloten.

Strava

• Aliene
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:54
Ik heb ook weer de eindbalans opgemaakt voor dit jaar.

Members only:

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:17

Metro2002

Memento mori

kazz1980 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 13:52:
Ik had eerder in mijn hoofd om met 4-5 jaar een woning te gaan kopen. Dankzij tips hier heb ik dat bijgesteld naar 1-2 jaar. Maar had in mijn hoofd daarin een jaar speling omdat het percentage financiering woning dan op 100% zou blijven staan na 2018. Maar die kans lijkt steeds kleiner te worden!
Heb recent al het mogelijke gedaan qua verlagen vaste lasten (dankzij tips hier, waarvoor dank!). Maar zit nu qua sparen op pakweg 200 euro per maand (met moeite!). En daarvoor werk ik mij nagenoeg een burn-out in :/ ALS het mij gaat lukken om binnen 1 a 2 jaar daadwerkelijk te kopen zit ik goed. Maar zo niet...?
Wat betaal je dan nu aan huur dat je maar zo weinig geld kan sparen?

edit 900 euro dus

Is het wel verstandig om een woning van 2 ton te kopen als je schijnbaar al niet eens 2.000 euro bij elkaar kan sparen? Is je salaris zo laag dat je maar 200 euro overhoudt elke maand met een dergelijke huur? Dan kan je een hypotheek van 2 ton namelijk uberhaupt wel vergeten.

Voor een woning van 2 ton betaal je per maand ook netto rond de 650 euro , tel daar nog wat onderhoud bij op en extra belasting die je als huiseigenaar betaalt en je komt ook al snel op 750~800 euro per maand uit.
Dus reken er niet op dat je ineens veel meer geld over gaat houden als je gaat kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Metro2002 op 28-12-2016 14:46 ]

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

netfast schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:36:
Tip: Ga gewoon lekker sparen en kijk over een jaar nog maar eens.

Anders je wensen bijstellen. 200k niet mogelijk onder huidige/toekomstige regels? Dan is dat simpelweg dus gewoon te duur. Lagere prijsklasse gaan zoeken. Dat dat niet is wat je wil snap ik, maar reeel zijn is ook belangrijk. Zeker als het om zulke bedragen gaat.

Zoals al vele pagina's steeds herhaald... Je zal ergens consessies moeten gaan doen.
In basis geheel mee eens hoor!
Maar wat mij steekt is dat ik financieel klem zit door hoge huur en vervolgens collega's heb die mij meewarig aanstaren als ik meld dat ik niet die PS4 kan kopen of liever wat goedkoper lunch omdat zij gewoon jaren geleden een huis gekocht hebben waar ze vele malen minder voor betalen dan ik voor mijn appartementje.
Helaas is kopen onder de 200.000 gewoon nauwelijks mogelijk. Gaat niet zozeer om mijn wensen/eisen. Het is er gewoon niet! (althans - zeer zelden! En dan veelal echt geen optie omdat het gewoon pure armoe is en financieel ook geen echt verstandige keuze).
Metro2002 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:41:
[...]
Wat betaal je dan nu aan huur dat je maar zo weinig geld kan sparen? En is het wel verstandig om een woning van 2 ton te kopen als je schijnbaar al niet eens 2.000 euro bij elkaar kan sparen?
Ik heb inmiddels pakweg 7500 euro spaargeld. Voor een huis van 200.000 heb ik volgend jaar echter 9 a 10.000 euro nodig (ook rekening houdend met kosten van verhuizing, iets verbouwen/inrichten, dubbele lasten, ed.), het jaar daarop 12 a 13.000 euro. Dus uitgaande van 2000 sparen per jaar red ik het ieder jaar net niet! Mede dankzij 900 euro huur per maand (en dat wordt elk jaar alleen maar hoger).

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:17

Metro2002

Memento mori

kazz1980 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:46:
[...]

Ik heb inmiddels pakweg 7500 euro spaargeld. Voor een huis van 200.000 heb ik volgend jaar echter 9 a 10.000 euro nodig (ook rekening houdend met kosten van verhuizing, iets verbouwen/inrichten, dubbele lasten, ed.), het jaar daarop 12 a 13.000 euro. Dus uitgaande van 2000 sparen per jaar red ik het ieder jaar net niet! Mede dankzij 900 euro huur per maand (en dat wordt elk jaar alleen maar hoger).
Zie mijn aanvulling.

En ik weet niet waar je woont maar onder de 2 ton zijn zát goede huizen te vinden, ook midden in de randstad.

[ Voor 9% gewijzigd door Metro2002 op 28-12-2016 14:51 ]

Pagina: 1 ... 77 ... 123 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.