Ja, zijn formulering had wat beter gekund. Maar het is best een leuke/interessante uitdaging voor een jaar, vooral voor een standaardgezin/situatie.martinusz schreef op donderdag 03 november 2016 @ 15:29:
[...]
Leuke cijfertjes hoor, maar dit noem ik gewoon goochelen met cijfers om iets uit te vergroten.
Als je iedere maand 10 euro moet besparen op iets, betekent dat je op 12 gebieden van vaste lasten iets moet besparen. Dat lukt je misschien 1 jaar, maar er is dus wel degelijk verzadiging die hier optreedt, als je ergens al het goedkoopste van hebt, dan kun je er niet nogmaals op besparen (tenzij je ermee stopt natuurlijk).
Zo had ik bijna elke maand weer iets wat ik kon aanpassen en zette ik een reminder in m'n agenda daarvoor: sim only abo (-10 euro p/m), simpeler tv-/internetabo (-12,5 euro), overstappen stroomleverancier (-5 euro en welkomstbonus), maandelijks grote inkopen doen + wekelijks bewust inkopen (-20 tot -50 euro), goedkopere autoverzekering (-5 euro), overstappen zorgverzekeraar met welkomstbonus (-7 euro), en een inboedelverzekering met eigen risico (-7 euro), spaargeld van grootbank naar een andere bank (16 euro p/m aan rente erbij), Netflix delen (-7 euro). Daarnaast nog een aantal pure luxe zaken opgezegd die ook wel een paar tientjes per maand opleverden.
Voor andere gezinssamenstellingen en gewoontes zijn er nog zat 'kleine' besparingen te bedenken, zoals geen broodjes meer in de kantine kopen, luiers in bulk kopen, een auto wegdoen, andere abonnementen veranderen of opzeggen, de verwarming lager zetten, isolatie aanbrengen, onzuinig witgoed/electronica vervangen, etcetera. Eventueel zelfs huurverlaging afdwingen via de huurcommissie. Allemaal investeringen of besparingen die telkens opnieuw geld opleveren.
Maargoed, dit is natuurlijk preaching to the choir hier