@kazz1980: probeer buiten gebaande paden te denken.
Sta open voor suggesties. Maar ik zie in dezen helaas echt geen opties... Anders dan blijven sparen, voor zover mogelijk! Op andere zaken valt er weinig meer te bezuinigen (althans - tientjeswerk zeker wel - maar daar kies ik voor om niet te doen - kwestie van prioriteiten).rube schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:04:
@kazz1980: probeer buiten gebaande paden te denken.
[ Voor 21% gewijzigd door kazz1980 op 02-11-2016 14:26 ]
hier stond iets interessants, maar het is even weg...
Heb je wel je kosten/lasten bekeken? Misschien daarop bezuinigen?kazz1980 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:22:
[...]
Sta open voor suggesties. Maar ik zie in dezen helaas echt geen opties... Anders dan blijven sparen, voor zover mogelijk!
- Om met de laatste te beginnen. Je koopt geen passief inkomen. Je koopt een deel van een bedrijf en als de resultaten het toelaten, krijg je dividend en daarmee een beetje passief inkomen. Een wezenlijk verschil.Xanaroth schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:47:
[...]
Je verklaard de marktwaarde irrelevant POST aankoop. Je moet immers nog steeds de aankoop zelf doen, en dat kost gewoon geld. Deze kosten hebben een hard en direct gevolg voor bijvoorbeeld de yield.
Totale rendement is dan ook per definitie niet relevant, immers is de een enkel gericht op waardestijging (geen dividend nodig danwel bijzaak) en de ander enkel op het dividend (waardestijging niet nodig danwel bijzaak)
Dus de basis volgt nog altijd gewoon economie. Maak selectie aandelen op basis van je criteria, bedrijfsonderzoek etc. Verschil is alleen dat de waarde aandelen koper kijkt naar de potentie van waardegroei, en de dividend koper kijkt naar de potentie van dividend groei en de yield - ook wel eens chowder genoemd.
Pas na de aankoop doet de dagwaarde van het aandeel er niet langer toe, enkel de uitkering. Dat is immers wat je koopt, een passief inkomen.
- De aanname dat een waarde aandelen koper alleen op waarde is gericht en niet op dividend is onjuist. Zijn selectie zal wel vaak gericht zijn op bedrijven die (nog) geen dividend uitkeren. Maar rendement is altijd waardestijging + dividend. Bij waarde beleggers bestaat het merendeel uit waardestijging en bij dividendbeleggers het merendeel uit dividend. Een dividend growth belegger zal vanwege de eis aan stijging van het dividend (en daarmee dus groei van het bedrijf) overigens in zijn selectie ook al niet puur dividend gericht zijn. Anders zou het simpelweg een kwestie zijn van de aandelen met de hoogste yield kopen.
Tot slot. Het is een dividendbelegger niet aan het verstand te brengen dat 8% waardestijging (en 0% dividend) exact gelijk is aan 8% dividend (en 0% waardestijging). Bij gelijk risico van de bedrijven. Of je de 8% nu incasseert via dividend of de 8% via verkoop realiseert, is lood om oud ijzer. In het ene geval heb je meer aandelen met een gelijke prijs en in het andere geval blijf je zitten met minder aandelen met een hogere prijs. PxQ, dus waarde, is identiek. In deze gevallen hoop je op nogmaals op 8% dividend OF nogmaals op 8% waardestijging.
En ja, het karakter van de onderliggende bedrijven en markten zal bij dit extreme voorbeeld behoorlijk verschillen en daarmee ook het risico. Veelal zal de markt bijvoorbeeld 10-12% eisen van het "groeibedrijf" vanwege het grotere risico. Als compensatie voor de hogere onzekerheid van toekomstige groei t.o.v. het voortbestaan van de huidige winstgevendheid (dividend). Maar dat doet aan het voorbeeld niks af.
Of andersom. Wat denk je dat er met de koers van het aandeel gebeurt als er dividend wordt uitgekeerd? Er zijn echt serieus beleggers die denken dat dit niet wordt verdisconteerd in de koers.
Elke maand weerSilver7 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:25:
[...]
Heb je wel je kosten/lasten bekeken? Misschien daarop bezuinigen?
Hét issue is echt de woonlasten. Toch bijna 900 euro iedere maand weer... Zonder meteen m'n hele kasboek hier te gaan posten (hoeft niet heel de wereld te weten en zit niemand op te wachten!) is de kostenpost daarna in volgorde kinderen (ca. 700 euro), verzekeringen, studieschuld, energie, internet/telefonie, belastingen. Blijft er nog maar paar honderd over voor leven en sparen.
[ Voor 27% gewijzigd door kazz1980 op 02-11-2016 14:32 ]
Lees het Early Retirement Extreme boek. Dit zal je geen directe suggesties geven zoals volg a,b,c en je komt bij d uit. Maar het geeft je wel een bepaalde mindset hoe je buiten de gebaande paden kan gaan om toch je doel te bereiken.kazz1980 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:22:
[...]
Sta open voor suggesties. Maar ik zie in dezen helaas echt geen opties... Anders dan blijven sparen, voor zover mogelijk! Op andere zaken valt er weinig meer te bezuinigen (althans - tientjeswerk zeker wel - maar daar kies ik voor om niet te doen - kwestie van prioriteiten).
Wat zijn je 3 grootste kostenposten en hoeveel maken die uit van je totale uitgaven?
Zie bovenstaand (tegelijk gepost). Drie hoogste kostenposten zijn circa 70% van totaal.... De rest is dus naar verhouding kleingeld...rube schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:29:
[...]
Wat zijn je 3 grootste kostenposten en hoeveel maken die uit van je totale uitgaven?
[ Voor 27% gewijzigd door kazz1980 op 02-11-2016 14:37 ]
Meeste efectief: grootste kostenposten aanpakken en laaghangend fruit aanpakken.
Dat je kinderen hebt maakt het vaak wel wat lastiger om "alternatieve" wegen te bewandelen (ik speek uit ervaring).
Woonlasten: waarom moet je van onze overheid een zak geld hebben om iets kopen? Ik lees wel klachten, maar niet wat je hebt gedaan om te proberen om die op te lossen.
kinderen: behoorlijk wat geld, zit hier iets speciaals in? Als je niets speciaals hebt moet dit lager kunnen volgens mij.
verzekeringen, studieschuld, energie, internet/telefonie, belastingen: studieschuld is geen kostenpost maar verschuiven van kapitaal. Wat valt bij jouw onder belastingen?
Dat je kinderen hebt maakt het vaak wel wat lastiger om "alternatieve" wegen te bewandelen (ik speek uit ervaring).
Woonlasten: waarom moet je van onze overheid een zak geld hebben om iets kopen? Ik lees wel klachten, maar niet wat je hebt gedaan om te proberen om die op te lossen.
kinderen: behoorlijk wat geld, zit hier iets speciaals in? Als je niets speciaals hebt moet dit lager kunnen volgens mij.
verzekeringen, studieschuld, energie, internet/telefonie, belastingen: studieschuld is geen kostenpost maar verschuiven van kapitaal. Wat valt bij jouw onder belastingen?
Als die 900 - 700 - en ik gok 300 (verzekeringen) 70% van je uitgaven zijn, dan kom ik uit op totaal uitgaven van ongeveer 2500 euro. Als er dan beperkt ruimte is om te sparen dan komt het wat mij betreft neer op dat het inkomen niet zo hoog is (zonder daar verder inzicht in te hebben natuurlijkkazz1980 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:34:
[...]
Zie bovenstaand (tegelijk gepost). Drie hoogste kostenposten zijn circa 70% van totaal.... De rest is dus naar verhouding kleingeld...Ik zie overigens vooral héél veel mogelijkheden om goedkoop te wonen (juist ook buiten gebaande paden - des te leuker juist!)... Maar is steevast kopen - en dat gaat gewoon de komende jaren niet wegens genoemde zak geld die je dan mee moet nemen naar de bank...
Schroom niet om gewoon je lijstje van inkomsten/uitgaven hier neer te zetten, dat heeft al een hoop mensen geholpen. Kan ook via [mo] tags. Ik ben met name benieuwd naar de 700 euro kosten voor kinderen
Simpel... Je mag bij wet niet meer hypotheek dan 102% van de waarde vd woning. Maar aangezien daar nog kosten koper, verhuizen, verbouwen, etcetera bovenop komen moet je dus zomaar 15-20.000 euro eigen geld hebben... (Of een lening ernaast - waardoor hypotheek weer lager moet én je dus met een extra schuld zit waar ik niet aan wil beginnen!). Dit is niet op te lossen (het is de wet!), anders dan die zak geld regelen. Daar werk ik dus aan.rube schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:44:
Meeste efectief: grootste kostenposten aanpakken en laaghangend fruit aanpakken.
Ja, alimentatie.... Ook bij wet geregeld dus niks aan te doen. En daarnaast veel kosten omdat het getalenteerde kindjes zijn (dus nu extra kosten voor (voor)opleiding en daarnaast ook noemenswaardig sparen voor hun opleiding straks). Daar wil ik niet op bezuinigen.kinderen: behoorlijk wat geld, zit hier iets speciaals in? Als je niets speciaals hebt moet dit lager kunnen volgens mij.
Belasting is niet heel veel, dat scheelt dan weer bij huur... Met name de gemeente/waterschaps belastingen en aanverwant.verzekeringen, studieschuld, energie, internet/telefonie, belastingen: studieschuld is geen kostenpost maar verschuiven van kapitaal. Wat valt bij jouw onder belastingen?
Klopt redelijk jaBlik1984 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:44:
[...]
Als die 900 - 700 - en ik gok 300 (verzekeringen) 70% van je uitgaven zijn, dan kom ik uit op totaal uitgaven van ongeveer 2500 euro. Als er dan beperkt ruimte is om te sparen dan komt het wat mij betreft neer op dat het inkomen niet zo hoog is (zonder daar verder inzicht in te hebben natuurlijk) En het is natuurlijk lastig om veel te sparen als het inkomen niet hoog is.
En dat is voor loondienst een meer dan prima salaris - verdien beduidend meer dan de meeste leeftijdsgenoten die ik ken in ieder geval - mede omdat ik ook gewoon hard werk en met goede dingen bezig ben (in alle bescheidenheid natuurlijk!). Dus salaris omhoog is vooralsnog niet reëel - althans, ieder jaar iets erbij nog zeker wel! Maar sneller dan dat niet.
[ Voor 26% gewijzigd door kazz1980 op 02-11-2016 14:55 ]
€2500,- aan uitgaven per maand, dat is wel €30000 per jaar (netto!)Blik1984 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:44:
[...]
Als die 900 - 700 - en ik gok 300 (verzekeringen) 70% van je uitgaven zijn, dan kom ik uit op totaal uitgaven van ongeveer 2500 euro. Als er dan beperkt ruimte is om te sparen dan komt het wat mij betreft neer op dat het inkomen niet zo hoog is (zonder daar verder inzicht in te hebben natuurlijk) En het is natuurlijk lastig om veel te sparen als het inkomen niet hoog is.
Schroom niet om gewoon je lijstje van inkomsten/uitgaven hier neer te zetten, dat heeft al een hoop mensen geholpen. Kan ook via [mo] tags. Ik ben met name benieuwd naar de 700 euro kosten voor kinderen
Daar is al zo'n €42000 aan bruto inkomsten voor nodig, dat is geen laag inkomen imo.
Als je het gevoel hebt dat je maandelijk weinig kunt besparen, dan kun je je focussen op het sparen van (een gedeelte) van je vakantiegeld en 13e maand etc. Als je één van de twee grotendeels kunt sparen heb je zo al een paar duizend extra.
Als je een mooie berekening hebt gemaakt en goed inzicht heb in je uitgaven dan heb je al meer gedaan dan het overgrote deel van de mensen. En als er dan uit komt dat je weinig kunt sparen, tsjah dat is toch niet zo erg?
Gewoon een investering in je kinderen, veel meer waard dan strakjes die paar duizend euro extra op je rekening als ze gaan studeren! (imo)
Ctrl+k
Eens! En dat is dus ook wat ik spaar. Probeer op die manier om 2400-3200 euro per jaar te sparen ongeveer en dat lukt ook redelijk (ene jaar wat beter dan het andere jaar uiteraard). Uitgaande van de huidige regels m.b.t. eigen geld meenemen bij aankoop woning kom ik dus op genoemde 4 a 5 jaar voordat ik daadwerkelijk kan overwegen te kopen. En dán kan ik out of the box gaan denken en echt bezuinigen op de grote lasten en wie weet eens aan FO gaan denken...Sibylle schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:54:
[...]
€2500,- aan uitgaven per maand, dat is wel €30000 per jaar (netto!)
Daar is al zo'n €42000 aan bruto inkomsten voor nodig, dat is geen laag inkomen imo.
Als je het gevoel hebt dat je maandelijk weinig kunt besparen, dan kun je je focussen op het sparen van (een gedeelte) van je vakantiegeld en 13e maand etc. Als je één van de twee grotendeels kunt sparen heb je zo al een paar duizend extra.
(Nb. als het gaat om creatief denken qua wonen: ik heb in het verleden wel anti-kraak gewoond. Dus buiten de gebaande paden denken zit er wel in
[ Voor 10% gewijzigd door kazz1980 op 02-11-2016 15:09 ]
Even wat mogelijkheden die ik zie, haalbaarheid moet je natuurlijk zelf bekijken.
sparen voor kind
Nu al sparen voor je kind is wel goed natuurlijk maar als je door het niet te doen eerder kan verhuizen en dus lagere maandlasten krijgt verdient het zichzelf misschien wel terug.
Lease auto
Goedkopere nemen of niet prive rijden.
Energie
Betaal je alleen veel voorschot of verbruik je ook veel?
Electra, Sluipverbruikers en groot verbruikers(droger?) opzoeken.
Gas, CVtuning Gas besparen door middel van CV tuning deel II
sparen voor kind
Nu al sparen voor je kind is wel goed natuurlijk maar als je door het niet te doen eerder kan verhuizen en dus lagere maandlasten krijgt verdient het zichzelf misschien wel terug.
Lease auto
Goedkopere nemen of niet prive rijden.
Energie
Betaal je alleen veel voorschot of verbruik je ook veel?
Electra, Sluipverbruikers en groot verbruikers(droger?) opzoeken.
Gas, CVtuning Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Thx! Dit soort adviezen zijn altijd zinvol!Tazzios schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:21:
Even wat mogelijkheden die ik zie, haalbaarheid moet je natuurlijk zelf bekijken.
...
Het nu niet sparen voor de kinderen is absoluut een optie om dan later dubbelop te gaan sparen! Maar per saldo schiet ik er dan niet heel veel mee op. Maar loop wel een serieus risico dat het dubbelop sparen straks toch niet mocht lukken (je weet nooit wat er gebeurt: baan kwijt? arbeidsongeschikt?) Dan is het fijn te weten dat alles wat ik nu spaar feitelijk al van hun is en dus buiten mijn bereik (en tot hun 18e ook nog buiten bereik van de kinderen...). Spaar ik niet nu maar straks dubbelop en blijkt dat tzt toch niet te lukken dan ben ik daar niet de dupe van maar de kinderen! Gaan we dus niet aan beginnen. Maar: dat is een (weloverwogen) keuze!
Mijn energielasten zijn al niet heel hoog. Daar is al op bezuinigd namelijk (ook ivm milieu trouwens)... Effectief circa 80-90 euro per maand voor gas/electra vind ik best netjes. Zou er nog wel iets vanaf kunnen krijgen - maar dat is dan een afweging geld vs. gemak. Daarin kies ik dan voor het gemak/luxe. Zal gaan om pakweg 10tje per maand. Betaal bewust wat meer voorschot... Mooi extra spaarpotje 1 keer per jaar
Lease auto. Niet privé rijden is geen optie. Alleen met kinderen heen en weer rijden naar van alles en nog wat zit ik al over de grens qua privé kilometers... Goedkopere lease auto zou kunnen, maar ik maak heel veel kilometers zakelijk. Dus een bewuste keuze om wat meer te betalen voor comfort (ook ivm gezondheid dus! Je hebt bv. maar 1 rug om te vernaggelen
Meer tips/adviezen: zeer welkom!!! En ga ook absoluut nog wat door dit topic akkeren en wat van de genoemde bronnen/boeken bekijken. Maar vooralsnog is mijn conclusie toch dat ik er nu al het meeste uithaal en dat werken naar FO daarmee nog even geen optie is. Ga ik over jaartje of 5 nog eens serieus naar kijken.
[ Voor 23% gewijzigd door kazz1980 op 02-11-2016 15:37 ]
Tja, maar wel met 2 personen neem ik even aan.Sibylle schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:54:
[...]
€2500,- aan uitgaven per maand, dat is wel €30000 per jaar (netto!)
Nope. Alleenstaand ouder (vandaar de alimentatie heBlik1984 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:39:
[...]
Tja, maar wel met 2 personen neem ik even aan.
[ Voor 10% gewijzigd door kazz1980 op 02-11-2016 15:41 ]
Ik las het net ja, was gepost terwijl ik mijn post aan het zetten waskazz1980 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:40:
[...]
Nope. Alleenstaand ouder (vandaar de alimentatie he).
Dan snap ik de 300 euro aan verzekeringen weer niet, want ik ben dat met 2 volwassenen, 2 kinderen en een eigen huis nog niet eens kwijt (ik zit op 275 per maand voor alles). En 700 euro per maand voor je kinderen aan alimentatie lijkt mij heeeeeel veeeeeeel geld, komt dat wel allemaal goed terecht?
Daarnaast ben je nog 100+ euro aan studieschuld kwijt blijkbaar, dat is ook alweer 4% van je maandinkomen. Tikt toch behoorlijk aan, zeker aangezien dat ook weer impact heeft op je maximale hypotheek.
En bij 102% aan hypotheek betekent dus idd dat je wat eigen geld moet hebben, maar bij lange na geen 15.000-20.000 euro. Dan moet je dus op zoek gaan naar een huis waar je geen verbouwingskosten meer aan kwijt bent.
Klopt. Is ook geen 300 euro...Blik1984 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:45:
[...]
Dan snap ik de 300 euro aan verzekeringen weer niet, want ik ben dat met 2 volwassenen, 2 kinderen en een eigen huis nog niet eens kwijt (ik zit op 275 per maand voor alles). En 700 euro per maand voor je kinderen aan alimentatie lijkt mij heeeeeel veeeeeeel geld, komt dat wel allemaal goed terecht?
Ziektekosten 130 euro, uitvaartverzekering 12 euro, levensverzekering 18 euro, reisverzekering 5 euro, Inboedel e.d kleine 50 euro. Even uit het hoofd. Bij mekaar ruim 200 dus.
En de kosten voor de kinderen is al eerder toegelicht. Is alimentatie PLUS bijdrage in hun huidige (voor)opleiding en aanverwant PLUS sparen voor hun studie straks.
Klopt. 130 euro. Tikt zeker weten aan - maar je doet er weinig aan hèDaarnaast ben je nog 100+ euro aan studieschuld kwijt blijkbaar, dat is ook alweer 4% van je maandinkomen. Tikt toch behoorlijk aan, zeker aangezien dat ook weer impact heeft op je maximale hypotheek.
15.000 euro zit je zomaar aan.... Kosten koper, notariskosten etc. is zomaar 7000-8000 euro. Verhuizen 1000-1500 euro (ik heb meerdere piano's - daarmee neem ik niet het risico om zelf met een busje te gaan rijden!). En zelfs bij weinig verbouwen is het toch zomaar 5000 euro dat je kwijt bent aan zaken als vloeren, gordijnen, behang, verf, etcetera. En ik rond dan naar boven af juist ook om wat er gezegd wordt in 'Early Retirement Extreme'. Je kunt beter nu wat meer uitgeven en dan voor vele jaren goed zitten dan nu bezuinigen en over paar jaar alweer dingen moeten vervangen en dan uiteindelijk meer kwijt zijn!En bij 102% aan hypotheek betekent dus idd dat je wat eigen geld moet hebben, maar bij lange na geen 15.000-20.000 euro. Dan moet je dus op zoek gaan naar een huis waar je geen verbouwingskosten meer aan kwijt bent.
[ Voor 3% gewijzigd door kazz1980 op 02-11-2016 15:59 ]
Allemaal prima te verklaren, maar dat zijn dus ook wel keuzes die je maakt. Je maakt de keuze om veel geld opzij te zetten voor je kinderen voor opleiding en studie, je bent wat mij betreft oververzekerd met 200 euro per maand, je rijdt een duurdere lease-auto vanwege comfort, je hebt een studieschuld waarbij je dus 130 euro per maand kwijt bent.kazz1980 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:57:
[...]
Klopt. Is ook geen 300 euro...
Ziektekosten 130 euro, uitvaartverzekering 12 euro, levensverzekering 18 euro, reisverzekering 5 euro, Inboedel e.d kleine 50 euro. Even uit het hoofd. Bij mekaar ruim 200 dus.
En de kosten voor de kinderen is al eerder toegelicht. Is alimentatie PLUS bijdrage in hun huidige (voor)opleiding en aanverwant PLUS sparen voor hun studie straks.
[...]
Klopt. 130 euro. Tikt zeker weten aan - maar je doet er weinig aan hèMaximale hypotheek is gelukkig niet zo'n issue... Kan meer hypotheek krijgen dan ik überhaupt zou willen besteden aan een huis.
[...]
15.000 euro zit je zomaar aan.... Kosten koper, notariskosten etc. is zomaar 7000-8000 euro. Verhuizen 1000-1500 euro (ik heb meerdere piano's - daarmee neem ik niet het risico om zelf met een busje te gaan rijden!). En zelfs bij weinig verbouwen is het toch zomaar 5000 euro dat je kwijt bent aan zaken als vloeren, gordijnen, behang, verf, etcetera. En ik rond dan naar boven af juist ook om wat er gezegd wordt in 'Early Retirement Extreme'. Je kunt beter nu wat meer uitgeven en dan voor vele jaren goed zitten dan nu bezuinigen en over paar jaar alweer dingen moeten vervangen en dan uiteindelijk meer kwijt zijn!
Dat zijn keuzes die je nu maakt en in het verleden hebt gemaakt die dus forse uitwerking hebben op de mogelijkheid tot financiële onafhankelijkheid. Dat is overigens helemaal niet erg, FO worden is niet voor iedereen weggelegd en een groot gedeelte gaat naar een goed doel (kinderen). Maar het is goed om daar realistisch in te zijn. Wil je die stap maken richting FO zul je dus eerst een paar keuzes moeten maken over je huidige leefpatroon. En als dat niet mogelijk is, is dat ook prima
meerdere piano's is niet echt ERE style, tenzij je er geld mee verdient?
Verder eens met de post hierboven.
Komen vanuit erfenis. Dus zijn wel heel waardevol (en in gevoelswaarde nog eens meer dan financieel), maar hebben mij weinig gekost - behalve dus wat extra verhuiskosten bij een verhuizing. Daarmee is het onder de streep nog altijd een bijzonder goedkope hobby waar ik wel extreem veel plezier uit haalrube schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:06:
meerdere piano's is niet echt ERE style, tenzij je er geld mee verdient?![]()
Verder is studieschuld een keuze in die zin dat ik daarmee een studie betaald heb waardoor ik nu en in de rest van mijn leven veel meer verdien voor werk dat ik ook nog eens leuke vind dan onopgeleid werk. Goede investering dus wat mij betreft - maar wel een kostenpost. Tja...
Investeren in je gezondheid en veiligheid (middels goede ziektekostenverzekeringen en wat duurdere auto) vind ik inderdaad belangrijker dan sparen en FO. Dat is inderdaad wel geheel een keuze! Maar een keuze waar ik achtersta (en bovendien: mocht ik onverhoopt toch een keer bij een verkeersongeval betrokken raken, dan is het uiteindelijk ook financieel een zéér goede keuze geweest...;). Typisch geval van geld waarvan je eigenlijk hoopt dat het achteraf weg gegooid geld blijkt
En investeren in je kinderen is wat mij betreft geen afweging waard
Dus inderdaad: FO is voor mij nu (nog?) niet weg gelegd! Maar ben wel weer veel wijzer geworden over hoe ik er nu voorsta en welke keuzes ik over een aantal jaren het beste kan gaan maken. Daarvoor: bedankt!
[ Voor 8% gewijzigd door kazz1980 op 02-11-2016 16:22 ]
Enige dat ik nu denk na dit te lezen...
Nu NIET sparen voor je kinderen, maar voor een (simpel, klein) koophuis.
Daarna (veel) lagere maandlasten en kan je weer het niet gespaarde voor je kinderen inhalen.
Dat ben je eigenlijk waar je nu bent, alleen met dan lagere maandlasten.
Lijkt me een heel reeele optie.
Over hoeveel studieschuld hebben we het? Daar kan je ook de eerst de focus op leggen natuurlijk...
Nu NIET sparen voor je kinderen, maar voor een (simpel, klein) koophuis.
Daarna (veel) lagere maandlasten en kan je weer het niet gespaarde voor je kinderen inhalen.
Dat ben je eigenlijk waar je nu bent, alleen met dan lagere maandlasten.
Lijkt me een heel reeele optie.
Over hoeveel studieschuld hebben we het? Daar kan je ook de eerst de focus op leggen natuurlijk...
kazz1980, je had het over een aflossing van een studieschuld, deze kun je zonder opgaaf van reden tijdelijk voor maximaal 5 jaar stopzetten. Zie ook: https://duo.nl/particulie...jdelijk-niet-aflossen.jsp
Misschien kun je hiermee iets sneller sparen?
Misschien kun je hiermee iets sneller sparen?
Geen dank voor de inzichtenkazz1980 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:15:
[...]
Komen vanuit erfenis. Dus zijn wel heel waardevol, maar hebben mij weinig gekost - behalve dus wat extra verhuiskosten bij een verhuizing. Daarmee is het onder de streep nog altijd een bijzonder goedkope hobby waar ik wel extreem veel plezier uit haal
Verder is studieschuld een keuze in die zin dat ik daarmee een studie betaald heb waardoor ik nu en in de rest van mijn leven veel meer verdien voor werk dat ik ook nog eens leuke vind dan onopgeleid werk. Goede investering dus wat mij betreft - maar wel een kostenpost. Tja...
Investeren in je gezondheid en veiligheid (middels goede ziektekostenverzekeringen en wat duurdere auto) vind ik inderdaad belangrijker dan sparen en FO. Dat is inderdaad wel geheel een keuze! Maar een keuze waar ik achtersta.
En investeren in je kinderen is wat mij betreft geen afweging waard(en ja, dat is ook een keuze!). Kinderen zijn de toekomst. Ik heb de mogelijkheid om hen een maximale kickstart te geven om alles uit het leven te halen - dus dat doe ik dan ook. (en bv. uitvaart en levensverzekering hoort daar ook bij... Als mij wat gebeurt zitten zij straks niet met de problemen).
Dus inderdaad: FO is voor mij nu (nog?) niet weg gelegd! Maar ben wel weer veel wijzer geworden over hoe ik er nu voorsta en welke keuzes ik over een aantal jaren het beste kan gaan maken. Daarvoor: bedankt!
Voor wat betreft de verzekeringen. Als jij een jonge gezonde kerel bent is er toch geen enkele reden om je voor 130 euro per maand te verzekeren? Zorg ervoor dat je 800 euro op de spaarrekening hebt staan voor eventueel eigen risico en sluit een verzekering af met maximaal eigen risico en je bent voor 80 euro per maand klaar. Je bent 220 euro in je eentje kwijt waar ik 275 euro voor het gehele gezin kwijt ben. En wat je lease-auto met gezondheid te maken heeft snap ik niet helemaal. Ik weet niet hoeveel je betaald voor je huidige auto en wat voor auto je hebt, maar ik vind het te kort door de bocht dat dat direct gerelateerd is aan je gezondheid.
En meerdere piano's, niet de mogelijkheid om er 1 of meer te verkopen?
Verwijderd
kazz1980 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:28:
[...]
Iedere maand weer een stukje terugblik wat er anders zou kunnen. En daarmee zou ik zeker weten enkele tientjes kunnen bezuinigen! Maar dat doe ik bewust dan weer niet. Zijn dan met name de leuke dingen (die niet eens zo gek duur zijn... Immers: tientjeswerk!).
2400 euro sparen per jaar is 200 per maand. Stel nu dat je dat tientjeswerk wél aanpakt, dan spaar je misschien wel 250 per maand. Dat betekent dat je in 20% minder tijd je spaardoel (eigen huis kopen) kan bereiken. Lijkt mij nog wel de moeite waard...kazz1980 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:00:
[...]
Eens! En dat is dus ook wat ik spaar. Probeer op die manier om 2400-3200 euro per jaar te sparen ongeveer en dat lukt ook redelijk (ene jaar wat beter dan het andere jaar uiteraard).
@Netfast, klopt. Die heb ik n.a.v. dit topic serieus overwogen! Maar ik doe dat niet. Om de simpele reden dat ik dan een gok neem met gevolgen voor de kinderen... Ik kan dan misschien binnen 2-3 jaar al een huis kopen ipv 4-5 jaar. Alleen is het nog te bezien of ik daarna het sparen voor de kinderen wel daadwerkelijk weer in kan halen! De daling in lasten kan tegenvallen (wat zijn bv. de rentes over 3 jaar??) en er is natuurlijk ook altijd nog de kans dat er iets gebeurt waardoor het hele feest niet doorgaat (bv. arbeidsongeschiktheid?).
@peponline, Klopt. Maar is dat dan sparen? Aan de ene kant geld opzij zetten terwijl er aan de andere kant een schuld blijft staan? Ik ben persoonlijk van mening van niet... Ik wil liever zo snel mogelijk van die studieschuld af... Ga ik wel nog eens goed naar kijken trouwens.... Het is wel een interessante optie waarvan ik niet op de hoogte was!
@Blik1984, helaas heb ik wel af en toe medische kosten
Dus die verzekering kan wel uit in vergelijk met lagere maandlasten maar hoger eigen risico. En wat de auto betreft: vergelijk 2 uur op een dag in een boodschappenkarretje met diezelfde tijd in een fatsoenlijke auto en je rug vertelt je wat het verschil is qua gezondheid
En vergelijk dan ook eens een aanrijding met datzelfde boodschappenkarretje in vergelijk met een wat grotere auto met goede airbags etcetera. Plus dat die wat duurdere auto vandaag de dag vele technische snufjes heeft die aanrijdingen helpen voorkomen. Is mij veel waard. En heb nog altijd geen heel dure auto hoor (Opel Astra)... en ook 21% bijtelling, scheelt toch ook weer iets.
Piano's verkopen is geen optie. Het zijn erfstukken met grote gevoelswaarde naast een financiële waarde.
@peponline, Klopt. Maar is dat dan sparen? Aan de ene kant geld opzij zetten terwijl er aan de andere kant een schuld blijft staan? Ik ben persoonlijk van mening van niet... Ik wil liever zo snel mogelijk van die studieschuld af... Ga ik wel nog eens goed naar kijken trouwens.... Het is wel een interessante optie waarvan ik niet op de hoogte was!
@Blik1984, helaas heb ik wel af en toe medische kosten
Piano's verkopen is geen optie. Het zijn erfstukken met grote gevoelswaarde naast een financiële waarde.
[ Voor 6% gewijzigd door kazz1980 op 02-11-2016 16:39 ]
Heel goed punt!! Simpel rekensommetje - maar wel verhelderend.... Ga ik misschien toch nog eens kritisch naar kijken! thx.Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:30:
2400 euro sparen per jaar is 200 per maand. Stel nu dat je dat tientjeswerk wél aanpakt, dan spaar je misschien wel 250 per maand. Dat betekent dat je in 20% minder tijd je spaardoel (eigen huis kopen) kan bereiken. Lijkt mij nog wel de moeite waard...
Overdrachtsbelasting mag je gewoon erbij lenen. Notariskosten? Ik geloof dat dat zo'n €1500 voor mij was uit mijn hoofd, waarvan de helft aftrekbaar. Dat de overheid vervolgens het niet toestaat dat je extra hypotheek erbij neemt om je piano's te verhuizen is niet iets waar ik echt de overheid de schuld van kan geven, want dat is gewoon een slecht idee imo.kazz1980 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:57:
[...]
15.000 euro zit je zomaar aan.... Kosten koper, notariskosten etc. is zomaar 7000-8000 euro. Verhuizen 1000-1500 euro (ik heb meerdere piano's - daarmee neem ik niet het risico om zelf met een busje te gaan rijden!). En zelfs bij weinig verbouwen is het toch zomaar 5000 euro dat je kwijt bent aan zaken als vloeren, gordijnen, behang, verf, etcetera. En ik rond dan naar boven af juist ook om wat er gezegd wordt in 'Early Retirement Extreme'. Je kunt beter nu wat meer uitgeven en dan voor vele jaren goed zitten dan nu bezuinigen en over paar jaar alweer dingen moeten vervangen en dan uiteindelijk meer kwijt zijn!
Dan zal je bijna altijd wel wat moeten 'verbouwen' ja, maar dat lekker duur doen omdat je niet teveel op het verkeerde moet bezuinigen is ook geen geweldig idee. Gordijnen zal je nodig hebben, maar kan je misschien ook wel voor een prikkie van de vorige bewoners overkopen. Je koopt een huis ook met vloer waarschijnlijk. En die nieuwe badkamer kan later ook nog een keer.
Ik heb jaren bij de bank gewerkt op de hypotheken afdelingSissors schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:44:
[...]
Overdrachtsbelasting mag je gewoon erbij lenen. Notariskosten? Ik geloof dat dat zo'n €1500 voor mij was uit mijn hoofd, waarvan de helft aftrekbaar. Dat de overheid vervolgens het niet toestaat dat je extra hypotheek erbij neemt om je piano's te verhuizen is niet iets waar ik echt de overheid de schuld van kan geven, want dat is gewoon een slecht idee imo.
Dan zal je bijna altijd wel wat moeten 'verbouwen' ja, maar dat lekker duur doen omdat je niet teveel op het verkeerde moet bezuinigen is ook geen geweldig idee. Gordijnen zal je nodig hebben, maar kan je misschien ook wel voor een prikkie van de vorige bewoners overkopen. Je koopt een huis ook met vloer waarschijnlijk. En die nieuwe badkamer kan later ook nog een keer.
En het hele idee van niet té veel bezuinigen op belangrijke zaken komt juist uit het gedachtengoed van veel FO-goeroes.... En vind ik persoonlijk een bijzonder goed verhaal ook... Liever nu 5000 euro uitgeven (ofzo) en dan 10 jaar klaar zijn dan nu 3500 euro en over 5 jaar weer 3500 euro uit moeten geven omdat de boel kapot is oid! Is dan toch 2000 euro in de prullenbak...
Ik ben persoonlijk wat meer van de lange termijn. Liever nu paar jaar langer zwoegen en dan straks daar de vruchten van plukken dan nu snel meters maken en het risico lopen dat het verkeerd uitpakt.
Maar dat gezegd hebbende: ik ga wel even paar dingen uit dit topic heel serieus bekijken!! Veel wijzer geworden.... (offtopic: ga afsluiten. Voor nu iedereen bedankt en prettige avond!)
[ Voor 4% gewijzigd door kazz1980 op 02-11-2016 16:57 ]
Allemaal prima als je deze keuzes maakt. Maar dat heeft dan inderdaad wel tot gevolg dat je geen grote stappen kunt maken.
Ik zeg nogmaals: denk buiten de box (op alle vlakken).
Alles wat je jaren op de hypotheekafdeling (en verder om je heen) hebt gezien moet je dus NIET doen. Daarmee volg je de weg van 99% van de mensen die ook niet fo zijn.
Ik zeg nogmaals: denk buiten de box (op alle vlakken).
Alles wat je jaren op de hypotheekafdeling (en verder om je heen) hebt gezien moet je dus NIET doen. Daarmee volg je de weg van 99% van de mensen die ook niet fo zijn.
In plaats van de uitgaven, kan je natuurlijk ook kijken naar de inkomstenzijde.
Ga harder werken, doe overuren, verander van job etc.
Je bereikt dan sneller je doel voor een koopwoning, en kan meer geld opzij zetten.
Een aantal van je kosten vallen later wel weg, maar onderschat zeker niet wat studies van kinderen kosten.
Ik betaal nu 3 studenten aan de Unief, en dat hakt stevig in de maandlast, zo veel zelfs dan mijn spaarcenten moeten aangesproken worden. We hebben dat voozien, en ik wil mijn kinderen zo veel mogelijk kansen geven. Zijn keuzes!
Mijn doel is dan ook niet om om 55 of zo op pensioen te gaan.
Je bereikt dan sneller je doel voor een koopwoning, en kan meer geld opzij zetten.
Een aantal van je kosten vallen later wel weg, maar onderschat zeker niet wat studies van kinderen kosten.
Ik betaal nu 3 studenten aan de Unief, en dat hakt stevig in de maandlast, zo veel zelfs dan mijn spaarcenten moeten aangesproken worden. We hebben dat voozien, en ik wil mijn kinderen zo veel mogelijk kansen geven. Zijn keuzes!
Mijn doel is dan ook niet om om 55 of zo op pensioen te gaan.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Je bent handig met getallen dus zet eens een paar scenarios uiteen in excel. De feiten zullen je namelijk moeten overtuigen, niet wij.
M.i. is gedurende een korte tijd niet sparen in de pot voor de kinderen namelijk een nobrainer als dat een sneeuwbal op gang kan helpen wat met een hele korte terugverdientijd de pot weer kan vullen. En als er toch onheil plaats gaat vinden: die paar euro's gaan dan het verschil niet maken. Echt niet.
De argumenten op het vlak van de lease auto zijn - bot gesteld - drogredenen. Er is altijd een goedkope auto waar je ook fatsoenlijk in kan zitten. Elke niet antieke auto groter dan een Cuore biedt voldoende basisveiligheid. Maar wederom, reken in elk geval eens scenarios door hoeveel keiharde euro's er de komende jaren in het rijden van een luxe auto gaat zitten. Bedenk ook eens dat de kosten voor je verwarmde achterste of xeon koplampen ook de zekerheid voor de studie van de kinderen eerder binnen bereik kan brengen.
Een andere baan om de hoek zoeken waar je met de fiets naartoe kan zou ook een van de overwegingen kunnen zijn. Goedkope boodschappenkar erbij en klaar.
Waarom is iedereen hier zo panisch over studiekosten. Worst case lenen ze in eerste instantie tegen lage rentes. Als je de boel dan alsnog op orde hebt dan kun je betaling overnemen, schenken, etc. In het heden toekomstpaden afsnijden voor marginale problemen in de toekomst is niet verstandig.
M.i. is gedurende een korte tijd niet sparen in de pot voor de kinderen namelijk een nobrainer als dat een sneeuwbal op gang kan helpen wat met een hele korte terugverdientijd de pot weer kan vullen. En als er toch onheil plaats gaat vinden: die paar euro's gaan dan het verschil niet maken. Echt niet.
De argumenten op het vlak van de lease auto zijn - bot gesteld - drogredenen. Er is altijd een goedkope auto waar je ook fatsoenlijk in kan zitten. Elke niet antieke auto groter dan een Cuore biedt voldoende basisveiligheid. Maar wederom, reken in elk geval eens scenarios door hoeveel keiharde euro's er de komende jaren in het rijden van een luxe auto gaat zitten. Bedenk ook eens dat de kosten voor je verwarmde achterste of xeon koplampen ook de zekerheid voor de studie van de kinderen eerder binnen bereik kan brengen.
Een andere baan om de hoek zoeken waar je met de fiets naartoe kan zou ook een van de overwegingen kunnen zijn. Goedkope boodschappenkar erbij en klaar.
Waarom is iedereen hier zo panisch over studiekosten. Worst case lenen ze in eerste instantie tegen lage rentes. Als je de boel dan alsnog op orde hebt dan kun je betaling overnemen, schenken, etc. In het heden toekomstpaden afsnijden voor marginale problemen in de toekomst is niet verstandig.
[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 02-11-2016 17:18 ]
Ik ben oprecht benieuwd of je de durf hebt knopen door te hakken. Je bent constant je huidige leefstijl aan het verdedigen (niet negatief bedoeld!), met in mijn ogen zinnige argumenten, maar ik zie nog geen concrete stappen. Om eerder het FO-pad op te gaan zal je ook kleine risico's moeten nemen als je niet al te veel ruimte hebt.
Wat betreft studieschuld is de rente nu 0% en zal deze nooit hoger komen te liggen dan de hypotheekrente. Wanneer word je rente herzien? Als dat binnen een paar jaar is zou pauzeren zeker geen slecht idee zijn. Je hypo zal allicht een hoger rentepercentage hebben, dus nu al aflossen is niet eens altijd verstandig.
Bedenk je ook dat het stoppen met sparen voor de kinderen een minuscuul risico is. Eigenlijk stop je niet met sparen, maar kan je juist eerder beginnen met het aflossen van een hypotheek, waardoor zij indirect meesparen via hun aanspraak op jouw erfenis! Bovendien heb je ook nu grotere zorgen als er een inkomensval is, dan zou je - neem ik aan - ook stoppen met sparen om fatsoenlijk voor je kinderen te kunnen zorgen.
Wat betreft 130 euro aan zorgverzekering: je kan je met verhoogd eigen risico verzekeren voor minder dan 80 euro per maand. Zet een jaar lang daarnaast 50 euro opzij en je hebt het al terugverdiend (verschil verhoogd ER met normaal ER). Tenzij je echt kosten maakt die buiten het ER vallen.
[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 02-11-2016 17:19 ]
Dit lijkt me inderdaad een goede om eens bij stil te zitten. Zet in een excel niet alleen de kosten, maar ook besparingen uiteen, en kijk puur als ondernemer/boekhouder naar je eigen cijfers.Rukapul schreef op woensdag 02 november 2016 @ 17:14:
Je bent handig met getallen dus zet eens een paar scenarios uiteen in excel. De feiten zullen je namelijk moeten overtuigen, niet wij.
Dat je gevangen zit tussen inkomsten en uitgaven heeft iedereen. Dat betekend echter niet dat alle uitgaven verplicht zijn in hoogte cq tijd. Er zijn vaak meer punten waar je flexibel kunt zijn dan je denkt.
Stel dat je door tijdelijk stoppen met/verlagen van het 'spaarpotje' van je kids nu sneller een besparing kunt realiseren. Of een periode gewoon toch voor de a/b klasse auto gaan. Vervolgens kun je met die besparing dit 'terugbetalen' aan jezelf (i.e. extra opvullen de jaren erna).
Gewoon even puur random getallen voor illustratie. Misschien is het wel interessant om 2 jaar niets te sparen voor je kids, zodat je 3 jaar sneller de besparing van koopwoning realiseert (na 2 ipv 5 jaar) en vervolgens 2 jaar extra te sparen zodat de spaarrekening van je kids na 4 jaar op dezelfde hoogte is als anders. Heb je onder de streep toch 3 jaar eerder je woning en 1 jaar extra besparing aan kosten.
Als je al je kosten op die manier bekijkt, en daarnaast misschien nog 1-2 uitgaves uit stelt of gewoon niet doet, kan het best zijn dat er op korte termijn meer mogelijk is zonder enige opoffering op lange termijn.
[ Voor 19% gewijzigd door Xanaroth op 02-11-2016 17:25 ]
Eénmalige hogere uitgaven voor spullen die lang meegaan, doen qua FO dan ook bijna geen pijn. Het gaat vaak juist om die tientjes die je elke maand weer blijft uitgeven, zeker bij zo'n slow-and-steady aanpak.kazz1980 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:55:
[...]
En het hele idee van niet té veel bezuinigen op belangrijke zaken komt juist uit het gedachtengoed van veel FO-goeroes.... En vind ik persoonlijk een bijzonder goed verhaal ook... Liever nu 5000 euro uitgeven (ofzo) en dan 10 jaar klaar zijn dan nu 3500 euro en over 5 jaar weer 3500 euro uit moeten geven omdat de boel kapot is oid! Is dan toch 2000 euro in de prullenbak...
Ik ben persoonlijk wat meer van de lange termijn. Liever nu paar jaar langer zwoegen en dan straks daar de vruchten van plukken dan nu snel meters maken en het risico lopen dat het verkeerd uitpakt.
Die paar tientjes per maand, laten we zeggen 50 euro, is toch 600 euro per jaar. Dat is over 20 jaar 12000 euro. Nog even los van het rendement dat je hier nog over zou kunnen halen.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Even in het kader van 'waar een wil is, is een weg':
Je kunt de overdrachtsbelasting dus meefinancieren.
Verder heb je nog €1000 notariskosten (kan minder), 1% NHG, €400 taxatie (kan ook voor minder), 0,1% bankgarantie, wat afsluitkoten voor de hypotheek €500. Advieskosten voor de hypotheek sla je gewoon over en je zorgt dat je er zelf voldoende over weet.
Voor een huisje van €200.000 moet je dan €4100 aan eigen geld meebrengen om de hypotheek te krijgen. Daarvan is het merendeel nog aftrekbaar van de belasting. (en als je de NHG laat schieten scheelt dat nog €2000, maar dat kost je een flink rentevoordeel, dus dat zou ik zeker niet aanraden.)
Verhuizen doe je gewoon met een paar vrienden en een aanhanger. (ja, een piano is loeizwaar, maar als je de tijd ervoor neemt en juist tilt is er niet zoveel aan de hand... als je er bovendien meerdere hebt moet je je misschien afvragen of dat echt nodig is, de opbrengst van verkoop zou je wellicht snel op weg kunnen helpen)
Verder trek je gewoon in je woning, richt het in met wat je nu hebt. Betaalt de (bruto!) hypotheek van €750,- en met de eerste besparingen ga je het langzaam naar je zin maken. (dat werkt sowieso het beste, omdat je dan precies weet wat wel en niet handig is in gebruik)
(En je vraag natuurlijk gelijk een voorlopige aanslag van de belastingdienst zodat je maandelijks nog veel meer bespaart)
Je woont in feite alleen, je bent mega flexibel. Je zult de kinderen wel eens hebben, maar in overleg kun je dat vast ook wel een weekje of twee overslaan.
Waarschijnlijk krijg je ook nog borg terug van je huidige huurwoning, die gebruik je om die ene maand dubbele lasten te overbruggen. (Terugbrengen naar twee weken scheelt weer een paar honderd euro)
tada: verandering van situatie, maandelijkse besparing van een paar honderd euro, met €4100 eigen inleg. Zonder dat je iets aan je dierbare spaarpatroon of leasewagen hebt hoeven wijzigen.
Je kunt de overdrachtsbelasting dus meefinancieren.
Verder heb je nog €1000 notariskosten (kan minder), 1% NHG, €400 taxatie (kan ook voor minder), 0,1% bankgarantie, wat afsluitkoten voor de hypotheek €500. Advieskosten voor de hypotheek sla je gewoon over en je zorgt dat je er zelf voldoende over weet.
Voor een huisje van €200.000 moet je dan €4100 aan eigen geld meebrengen om de hypotheek te krijgen. Daarvan is het merendeel nog aftrekbaar van de belasting. (en als je de NHG laat schieten scheelt dat nog €2000, maar dat kost je een flink rentevoordeel, dus dat zou ik zeker niet aanraden.)
Verhuizen doe je gewoon met een paar vrienden en een aanhanger. (ja, een piano is loeizwaar, maar als je de tijd ervoor neemt en juist tilt is er niet zoveel aan de hand... als je er bovendien meerdere hebt moet je je misschien afvragen of dat echt nodig is, de opbrengst van verkoop zou je wellicht snel op weg kunnen helpen)
Verder trek je gewoon in je woning, richt het in met wat je nu hebt. Betaalt de (bruto!) hypotheek van €750,- en met de eerste besparingen ga je het langzaam naar je zin maken. (dat werkt sowieso het beste, omdat je dan precies weet wat wel en niet handig is in gebruik)
(En je vraag natuurlijk gelijk een voorlopige aanslag van de belastingdienst zodat je maandelijks nog veel meer bespaart)
Je woont in feite alleen, je bent mega flexibel. Je zult de kinderen wel eens hebben, maar in overleg kun je dat vast ook wel een weekje of twee overslaan.
Waarschijnlijk krijg je ook nog borg terug van je huidige huurwoning, die gebruik je om die ene maand dubbele lasten te overbruggen. (Terugbrengen naar twee weken scheelt weer een paar honderd euro)
tada: verandering van situatie, maandelijkse besparing van een paar honderd euro, met €4100 eigen inleg. Zonder dat je iets aan je dierbare spaarpatroon of leasewagen hebt hoeven wijzigen.
[ Voor 11% gewijzigd door NovapaX op 02-11-2016 17:40 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Ik snap ook dat bijna maniakale spaargedrag voor studie van de kids niet. Zeker niet als je zo in de knoop zit met een stap die je op korte termijn wilt maken. Een jaartje minder sparen is binnen 1 jaar weer ingehaald mocht het echt nodig zijn. Maar kazz1980 heeft zelf ook een studieschuld waar die zelf geen problemen mee heeft, dus een kleine studieschuld voor zijn kinderen kan ook geen probleem zijn denk ik zo. En als dat wel een probleem is kan dat altijd opgelost door op het moment zelf een storting te doenRukapul schreef op woensdag 02 november 2016 @ 17:14:
Moet denken aan de veiligheidsfilmpjes die ze tonen bij het vliegen: eerst je eigen zuurstofmasker op zetten voordat je je kinderen helpt.
Het gaat vooral om de rust en het niet stressen waardoor je de juiste besluiten kunt nemen. Als je een buffer hebt van 3 maanden en niet meer van paycheck tot paycheck leeft denk je ineens anders. Dan ga je van korte termijn survival mode naar lange termijn planning. Zorg dus eerst voor jezelf.
Het gaat vooral om de rust en het niet stressen waardoor je de juiste besluiten kunt nemen. Als je een buffer hebt van 3 maanden en niet meer van paycheck tot paycheck leeft denk je ineens anders. Dan ga je van korte termijn survival mode naar lange termijn planning. Zorg dus eerst voor jezelf.
Dat je eerst je eigen zuurstofmasker op moet zetten is juist bedoeld dat je bij bewustzijn blijft om anderen te helpen. Je hebt er niks aan dat je net 1 kind hebt geholpen en zelf geen zuurstofmasker meer op krijgt waardoor je de rest ook niet meer kunt helpen.MisterBlue schreef op woensdag 02 november 2016 @ 20:42:
Moet denken aan de veiligheidsfilmpjes die ze tonen bij het vliegen: eerst je eigen zuurstofmasker op zetten voordat je je kinderen helpt.
Maar dat ter zijde.
Terug naar FO:
Investeren jullie ook in kleine huizen tot een ton? En ook in garageboxen om huur te vangen als je weinig te besteden hebt?
[ Voor 16% gewijzigd door Onbekend op 02-11-2016 21:05 ]
Speel ook Balls Connect en Repeat
Maar dat is toch in principe best vergelijkbaar? Je kan beter je kinderen helpen als je financieel genoeg ruimte zelf hebt.Onbekend schreef op woensdag 02 november 2016 @ 21:04:
[...]
Dat je eerst je eigen zuurstofmasker op moet zetten is juist bedoeld dat je bij bewustzijn blijft om anderen te helpen. Je hebt er niks aan dat je net 1 kind hebt geholpen en zelf geen zuurstofmasker meer op krijgt waardoor je de rest ook niet meer kunt helpen.
Maar dat ter zijde.
Waarom zo veel? Ik ben aanvullend verzekerd en betaal nog steeds minder dan 100. -€30/mnd.kazz1980 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:57:
[...]
Klopt. Is ook geen 300 euro...
Ziektekosten 130 euro,
Alsjeblieft, je bent nog geen 40. WEG. -€12/mnduitvaartverzekering 12 euro,
Idem. Zit voor nabestaanden waarschijnlijk al bij je pensioenregeling. WEG. -€18/mndlevensverzekering 18 euro,
Mijn pakketverzekering bij ABN is ca. €25 en daar zit al teveel onzin bij. -€25/mndreisverzekering 5 euro, Inboedel e.d kleine 50 euro.
Ik zie zo al ruimte voor €85/mnd besparen. Dat is al €1000 in een jaar.Even uit het hoofd. Bij mekaar ruim 200 dus.
[...]
15.000 euro zit je zomaar aan.... Kosten koper, notariskosten etc. is zomaar 7000-8000 euro. Verhuizen 1000-1500 euro (ik heb meerdere piano's - daarmee neem ik niet het risico om zelf met een busje te gaan rijden!).
Hoeveel piano's heb je en hoeveel ruimte nemen die in beslag? Hoeveel goedkoper kun je gaan wonen als je niet een aparte ruimte voor je piano's nodig hebt maar er gewoon één in je woonkamer kunt zetten? In Amsterdam kost een vierkante meter woonruimte €3000-€5000. Hoeveel levert de piano op bij verkoop en hoeveel is dat over 10 jaar als je het nu investeert? Eén 'gratis' piano kost je misschien wel €20.000 over de komende 10 jaar. Ik snap de emotionele band, maar moet je daarvoor echt meerdere piano's houden? Maak de rekensom eens, al is het maar als gedachtenexperiment.kazz1980 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:15:
[...]
Komen vanuit erfenis. Dus zijn wel heel waardevol (en in gevoelswaarde nog eens meer dan financieel), maar hebben mij weinig gekost - behalve dus wat extra verhuiskosten bij een verhuizing. Daarmee is het onder de streep nog altijd een bijzonder goedkope hobby waar ik wel extreem veel plezier uit haal
[ Voor 5% gewijzigd door Cocytus op 02-11-2016 22:43 ]
Ik hoef niet per se "ruim" te investeren in huizen/garageboxen. Ik ben nog steeds aan het orienteren voor klein vastgoed om erin te investeren voor langetermijnvisie.Onbekend schreef op woensdag 02 november 2016 @ 21:04:
Terug naar FO:
Investeren jullie ook in kleine huizen tot een ton? En ook in garageboxen om huur te vangen als je weinig te besteden hebt?
Er zijn genoeg garageboxen te koop om te verhuren, alleen ik ken de markt niet zo goed.
Ja, want ik ben onervaren met mijn 15 jaar beleggingservaring, met zoveel rendement dat ik op mijn 31 kan zeggen eigenlijk al FO te zijn. De onderliggende prijs is ALTIJD relevant, want ooit verkoop je of moet je verkopen (aandelen meenemen in het graf is bij mijn weten nog niet mogelijk). Fortis was in de tijd ook een enorm goed dividendbetaler, evenals andere banken en andere financiële instellingen (Aegon, ING....). Maar goed, je kocht toen tegen 25 euro, en het staat nu 32 euro tochXanaroth schreef op woensdag 02 november 2016 @ 12:19:
[...]
Dit is typisch een fout die onervaren beleggers maken. Puur kijken naar de geldwaarde, en niet naar de onderliggende waarde.
Ik koop nu een aandeel, en krijg geld euro terug. Resultaat: 1 aandeel + x euro. Volgend jaar heb ik 1 aandeel + 2x euro. Klopt niet helemaal, meestal meer omdat je voor aandelen gaat die elk jaar meer uitkeren.
Met een waarde aandeel, koop je voor 1 aandeel. Resultaat: 1 aandeel. Nu en altijd, totdat je deze verkoopt.
De crux is dus dat waarde beleggers verplicht zijn tot verkoop om het geld eruit te halen, waardoor de marktwaarde (waarvoor je verkoopt) relevant is. Dat bepaalt immers winst/verlies etc. Dividend beleggers kopen een hopelijk oneindige inkomstenstroom, waardoor de marktwaarde niet langer relevant is omdat handelen cq verkopen geen onderdeel is van de strategie - gaat dan ook vaak hand in hand met buy and hold.
Dus waar een waardebelegger kijkt naar het koersverloop en dat afzet tegen winst/verlies, kijkt een dividend belegger in principe naar de inkomstenstroom.
Neem jouw voorbeeld: jij ziet 50 euro verlies staan na 2 jaar, want waardebelegger dus de verkoop waarde is relevant. Ik zie dat een plusje van 6 euro. Immers had ik 1 aandeel, en nu 1 aandeel + 6 euro.
Zo sta ik nu op een inkomensstroom van 3,51% van mijn oorspronkelijke inleg (=kosten). Of de koers nou stijgt of daalt, ik krijg nog steeds 3,51% op mijn inleg en daar ben ik blij mee. En volgend jaar meer, als er weer een ronde dividend stijgingen doorheen is.
Zo komt FO vanzelf, zonder afhankelijk te zijn van de grillen van de beurs.

Als je je toen aan de dividendprincipes had gehouden die ik veel zie passeren, had je portfolio zeker 20-25% bankenaandelen want allemaal bij de beste dividendbetalers. Je portefeuille had zo een enorme klap gehad, dat je waarschijnlijk nu nog steeds verliezen aan het recupereren was. In tegenstelling tot andere manieren van efficient vermogen beheren.
Ik vraag mij af of je bij de huidige rentestand wel huurders vindt voor huizen in die prijsklasse. Een of de huuropbrengst wel voldoende is voor een aardig rendement. Ook zit je vast aan het huur puntensysteem.Onbekend schreef op woensdag 02 november 2016 @ 21:04:
[...]
Terug naar FO:
👉🏻 Blog 👈🏻
Misschien een optie om de piano in bruikleen tegen een kleine vergoeding bij een muziekschool of zo te plaatsen. Hoeft er geen extra ruimte voor opgeofferd worden en kun je er aan verdienen. Of anderzijds, zelf les geven en daar dan juist wel een ruimte thuis voor te reserveren, maar dan levert het wel geld op.Cocytus schreef op woensdag 02 november 2016 @ 22:39:
[...]
Hoeveel piano's heb je en hoeveel ruimte nemen die in beslag? Hoeveel goedkoper kun je gaan wonen als je niet een aparte ruimte voor je piano's nodig hebt maar er gewoon één in je woonkamer kunt zetten? In Amsterdam kost een vierkante meter woonruimte €3000-€5000. Hoeveel levert de piano op bij verkoop en hoeveel is dat over 10 jaar als je het nu investeert? Eén 'gratis' piano kost je misschien wel €20.000 over de komende 10 jaar. Ik snap de emotionele band, maar moet je daarvoor echt meerdere piano's houden? Maak de rekensom eens, al is het maar als gedachtenexperiment.
Wow! Veel reacties weer met vele zeer goede (of minimaal goedbedoelde
) adviezen! Thx!
Even wat reacties.
Ik zal het even toelichten. Eentje is van mijn overgrootvader en is van begin 19e eeuw. Deze is (helaas) niet bespeelbaar momenteel. Het is een familie erfstuk en verkopen is dus geen optie. Althans - niet zonder (terechte) ruzie met de familie!
De andere piano is een heel goede piano waar ik ook als kind op heb leren spelen. Piano is mijn hobby en passie. Dus die piano gaat niet weg voor al het geld in de wereld! Hij kost mij pakweg 800 euro extra verhuiskosten iedere grofweg 8 jaar, wat geld voor stemmen en wat geld inn de verzekering. Alles bij mekaar pakweg 15 euro per maand. Verkoop zou iets van 12.000 euro opleveren, maar dan is het een vrijwel zekerheid dat ik een half jaartje later depressief ben
. Gaat dus niet gebeuren.
Verder inn reactie op @Rube
(mag alleen niet). Die mensen daar weten ALLE trucs om te bezuinigen op je hypotheek. En dat zijn dingen die 99% van de mensen echt niet weten (en dat houdt de bank graag zo). Dus ik weet absoluut hoe te besparen op hypotheek. En ik weet ook uit de cijfers daar hoe gigantisch mis het kan gaan als je de zaken niet goed regelt. Dus vandaar toch mijn eigenwijze (of koppige) houding mbt eerst een goed spaarbedrag in handen en dán pas een hypotheek.
@Tommie12
@diversen,
Ik ga zeker die Excel sheet met scenario's eens maken! Daarin komt in ieder geval het scenario om terugbetalen studieschuld even stop te zetten en ook het scenario om het sparen voor de kinderen tijdelijk te stoppen.
Die laatste wordt overigens wel lastig omdat dat ook een afspraak is met mijn ex... Ik zou eigenlijk meer alimentatie moeten betalen, maar we hebben gekozen dit in de vorm van een spaarrekening te doen. Overigens vind ik het totaal niet panisch om te sparen voor studie van kinderen... Kijk naar de afgelopen jaren hoe studiekosten extreem gestegen zijn in vergelijk met toen mensen van mijn leeftijd nog studeerden...Ik had al een studieschuld van een kleine 18.000 euro... Ik vind het een zeer reële kans dat studeren straks enkel is weg gelegd voor de rijken én de mensen die verstandig genoeg geweest zijn om er geld voor opzij te zetten voor de kinderen. Kinderen zijn de toekomst. Dus daar niet in investeren is, wederom naar mijn mening, egocentrisch onverstandig.
En hoeveel mensen een piano door ruimtegebrek maar gratis weg geven aan bijvoorbeeld muziekscholen.... Gaat niet lukken. Plus ik zou er echt diep ongelukkig van worden. Lesgeven mag (gelukkig!) niet meer zomaar. Ik heb zelf vroeger een periode les gehad van een docent die dat enkel deed voor de centen - daar heb ik een achterstand opgelopen die ik nooit meer inhaal. Dat gun ik niemand met enige passie voor muziek/piano.
Oh, en ruimte is dus geen issue. Ik woon niet in Amsterdam
Heb ruimte zat! En kan niet kleiner/goedkoper wonen momenteel. Dus daarin zitten geen verborgen kosten.
Even wat reacties.
Al gemeld. Ik heb nu eenmaal medische kosten... DUs besparen op de verzekering kost mij onder de streep écht meer geld door hoger risico dat ik dan gewoon kwijt ben en door minder vergoedingen van zaken.Cocytus schreef op woensdag 02 november 2016 @ 22:39:
Waarom zo veel? Ik ben aanvullend verzekerd en betaal nog steeds minder dan 100. -€30/mnd.
Dit is een mening: maar geen uitvaartverzekering hebben vind ik ronduit asociaal!! Ja ik ben nog redelijk jong, maar kan evenzogoed morgen onder een bus wandelen! En ik wil niet dat mijn naasten dan met een probleem zitten omdat ik zo nodig 12 euro inn mijn zak wil steken. En bovendien: als je jong begint met een uitvaartverzekering betaal je een laag bedrag. Dus jong beginnen is ook financieel interessant. Uitvaartverzekering is voor mij dus echt een no brainer.Alsjeblieft, je bent nog geen 40. WEG. -€12/mnd
Nabestaanden pensioen is héél minimaal voor kinderen. Ze krijgen nu 50.000 euro als ik voor m'n 65e de pijp uit mocht gaan. Voor mij gaat FO ook een generatie verder. Als ik mijn kinderen daarin kan helpen voor een relatief kleine investering doe ik dat. En ja, dat is geheel een keuze welke gevolg heeft voor mijn eigen FO scenario... Daar ben ik me bewust van.Idem. Zit voor nabestaanden waarschijnlijk al bij je pensioenregeling. WEG. -€18/mnd
Zit bij mij vooral in de verzekering van schade door eigen schuld.... En die kon de afgelopen jaren meer dan uit! Tweemaal een telefoon kunnen declareren (eenmaal laten vallen en eenmaal inn de wasmachine... oeps!)Mijn pakketverzekering bij ABN is ca. €25 en daar zit al teveel onzin bij. -€25/mnd
Die piano's zitten mensen dwars... hahaHoeveel piano's heb je en hoeveel ruimte nemen die in beslag?...
Ik zal het even toelichten. Eentje is van mijn overgrootvader en is van begin 19e eeuw. Deze is (helaas) niet bespeelbaar momenteel. Het is een familie erfstuk en verkopen is dus geen optie. Althans - niet zonder (terechte) ruzie met de familie!
De andere piano is een heel goede piano waar ik ook als kind op heb leren spelen. Piano is mijn hobby en passie. Dus die piano gaat niet weg voor al het geld in de wereld! Hij kost mij pakweg 800 euro extra verhuiskosten iedere grofweg 8 jaar, wat geld voor stemmen en wat geld inn de verzekering. Alles bij mekaar pakweg 15 euro per maand. Verkoop zou iets van 12.000 euro opleveren, maar dan is het een vrijwel zekerheid dat ik een half jaartje later depressief ben
Verder inn reactie op @Rube
Je moet eens rondlopen op zo'n afdelingAlles wat je jaren op de hypotheekafdeling (en verder om je heen) hebt gezien moet je dus NIET doen. Daarmee volg je de weg van 99% van de mensen die ook niet fo zijn.
@Tommie12
Ik werk nu al enorm hard en heb voor mijn leeftijd een zéér riant salaris (omdat ik zo hard werk). Hier is dus echt niks te winnen. Helaas.In plaats van de uitgaven, kan je natuurlijk ook kijken naar de inkomstenzijde.
@diversen,
Ik ga zeker die Excel sheet met scenario's eens maken! Daarin komt in ieder geval het scenario om terugbetalen studieschuld even stop te zetten en ook het scenario om het sparen voor de kinderen tijdelijk te stoppen.
Die laatste wordt overigens wel lastig omdat dat ook een afspraak is met mijn ex... Ik zou eigenlijk meer alimentatie moeten betalen, maar we hebben gekozen dit in de vorm van een spaarrekening te doen. Overigens vind ik het totaal niet panisch om te sparen voor studie van kinderen... Kijk naar de afgelopen jaren hoe studiekosten extreem gestegen zijn in vergelijk met toen mensen van mijn leeftijd nog studeerden...Ik had al een studieschuld van een kleine 18.000 euro... Ik vind het een zeer reële kans dat studeren straks enkel is weg gelegd voor de rijken én de mensen die verstandig genoeg geweest zijn om er geld voor opzij te zetten voor de kinderen. Kinderen zijn de toekomst. Dus daar niet in investeren is, wederom naar mijn mening, egocentrisch onverstandig.
Enig idee hoeveel mensen een piano wel ergens in bruikleen willen stallen?MisterBlue schreef op donderdag 03 november 2016 @ 07:36:
[...]
Misschien een optie om de piano in bruikleen tegen een kleine vergoeding bij een muziekschool of zo te plaatsen. Hoeft er geen extra ruimte voor opgeofferd worden en kun je er aan verdienen. Of anderzijds, zelf les geven en daar dan juist wel een ruimte thuis voor te reserveren, maar dan levert het wel geld op.
Oh, en ruimte is dus geen issue. Ik woon niet in Amsterdam
[ Voor 10% gewijzigd door kazz1980 op 03-11-2016 08:58 ]
Toch valt het kwartje nog niet. Je zit nog vast in hypotheek denken en *besparen op hypotheek" en dingen "niet goed regelen".kazz1980 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 08:54:
Je moet eens rondlopen op zo'n afdeling(mag alleen niet). Die mensen daar weten ALLE trucs om te bezuinigen op je hypotheek. En dat zijn dingen die 99% van de mensen echt niet weten (en dat houdt de bank graag zo). Dus ik weet absoluut hoe te besparen op hypotheek. En ik weet ook uit de cijfers daar hoe gigantisch mis het kan gaan als je de zaken niet goed regelt. Dus vandaar toch mijn eigenwijze (of koppige) houding mbt eerst een goed spaarbedrag in handen en dán pas een hypotheek.
Wonen de kinderen bij jou? Of om en om? Hoeveel ruimte heb je echt nodig?
Met die piano's valt het nog wel mee dan. Ik had een beeld in mijn hoofd met ten minste 3-4 en misschien wel 6 piano's 
Over die uitvaartverzekering: je hebt ook al een ORV, dan is het toch gewoon dubbelop? (natuurlijk zit er verschil in de beide verzekeringen, maar zeker voor de komende jaren maakt dat toch helemaal niet uit, zeker niet gezien de lage kans dat hij aangesproken moet worden.)
Als je zo lang op een hypotheekafdeling hebt gewerkt ken je vast wel wat mensen die wat tegen 0% advieskosten en afsluitkosten met een goede rente kunnen fixen voor je
Je kan het ook als volgt doen: zorg dat je gewoon genoeg gespaard hebt om het financieel te regelen, dus niet een dikke spaarpot, maar gewoon zodra het kan doen.
En voor de zekerheid zorg je dan dat je een paar duizend rood kunt staan en een creditcard hebt in geval van nood. (dat is wel een valkuil om dan maar gelijk wat 'extra' dingen te doen, maar dat moet je dan dus niet doen.)
Voor de besparing een paar honderd euro per maand (dat is een paar duizend euro per jaar) zou ik best wat risico willen nemen.
Over die uitvaartverzekering: je hebt ook al een ORV, dan is het toch gewoon dubbelop? (natuurlijk zit er verschil in de beide verzekeringen, maar zeker voor de komende jaren maakt dat toch helemaal niet uit, zeker niet gezien de lage kans dat hij aangesproken moet worden.)
Als je zo lang op een hypotheekafdeling hebt gewerkt ken je vast wel wat mensen die wat tegen 0% advieskosten en afsluitkosten met een goede rente kunnen fixen voor je
Je kan het ook als volgt doen: zorg dat je gewoon genoeg gespaard hebt om het financieel te regelen, dus niet een dikke spaarpot, maar gewoon zodra het kan doen.
En voor de zekerheid zorg je dan dat je een paar duizend rood kunt staan en een creditcard hebt in geval van nood. (dat is wel een valkuil om dan maar gelijk wat 'extra' dingen te doen, maar dat moet je dan dus niet doen.)
Voor de besparing een paar honderd euro per maand (dat is een paar duizend euro per jaar) zou ik best wat risico willen nemen.
[ Voor 5% gewijzigd door NovapaX op 03-11-2016 09:15 ]
Sparql TV wiki
Ik ga het even beperken zodat het geen quote lijst wordt.
Als ik morgen onder een bus wandel, dan zoeken mijn nabestaanden maar lekker dat geld voor een uitvaart bij elkaar. Ben ik nu zo verschrikkelijk asociaal? Blijkbaar dus, maar gezien ze een veelvoud daarvan uit de erfenis terug krijgen lijkt mij dat wel meevallen.
Ook bij jou is het eerste wat ze kunnen doen die piano verkopen (ja daar komt hij weer
), en ze hebben die uitvaart echt weer ruim terug.
Overigens als je een dure telefoon hebt zou je weer goedkoper uit zijn door geen dure telefoon te hebben. (En nee, je hoeft er niet mee aan te komen dat een dure telefoon zichzelf weer terugbetaald).
Het is een feit dat een uitvaartverzekering (relatief) heel veel kost. En je bent op dit punt, maar ook op wat andere, jezelf echt voor de gek aan het houden. Het is nooit financieel interessant om een uitvaartverzekering te hebben.kazz1980 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 08:54:
[...]
Dit is een mening: maar geen uitvaartverzekering hebben vind ik ronduit asociaal!! Ja ik ben nog redelijk jong, maar kan evenzogoed morgen onder een bus wandelen! En ik wil niet dat mijn naasten dan met een probleem zitten omdat ik zo nodig 12 euro inn mijn zak wil steken. En bovendien: als je jong begint met een uitvaartverzekering betaal je een laag bedrag. Dus jong beginnen is ook financieel interessant. Uitvaartverzekering is voor mij dus echt een no brainer.
Als ik morgen onder een bus wandel, dan zoeken mijn nabestaanden maar lekker dat geld voor een uitvaart bij elkaar. Ben ik nu zo verschrikkelijk asociaal? Blijkbaar dus, maar gezien ze een veelvoud daarvan uit de erfenis terug krijgen lijkt mij dat wel meevallen.
Ook bij jou is het eerste wat ze kunnen doen die piano verkopen (ja daar komt hij weer
Dan hoop ik dat je een dure telefoon hebt, want anders was het alsnog goedkoper om gewoon een nieuwe te kopen. Reken eens uit wat €25-30 per maand ofzo over een paar jaar kost.[...]
Zit bij mij vooral in de verzekering van schade door eigen schuld.... En die kon de afgelopen jaren meer dan uit! Tweemaal een telefoon kunnen declareren (eenmaal laten vallen en eenmaal inn de wasmachine... oeps!)
Overigens als je een dure telefoon hebt zou je weer goedkoper uit zijn door geen dure telefoon te hebben. (En nee, je hoeft er niet mee aan te komen dat een dure telefoon zichzelf weer terugbetaald).
Ik weet niet of je het doelbewust doet, maar niemand schreef dit. Het was enkel het tijdelijk stopzetten en dan drie keer zoveel sparen vanwege je lagere lasten.Overigens vind ik het totaal niet panisch om te sparen voor studie van kinderen... Kijk naar de afgelopen jaren hoe studiekosten extreem gestegen zijn in vergelijk met toen mensen van mijn leeftijd nog studeerden...Ik had al een studieschuld van een kleine 18.000 euro... Ik vind het een zeer reële kans dat studeren straks enkel is weg gelegd voor de rijken én de mensen die verstandig genoeg geweest zijn om er geld voor opzij te zetten voor de kinderen. Kinderen zijn de toekomst. Dus daar niet in investeren is, wederom naar mijn mening, egocentrisch onverstandig.
[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 03-11-2016 09:15 ]
Kinderen wonen om en om hier en hebben dus een eigen kamer (al is 1 daarvan ook studiekamer/werkkamer voor mij). Ik kan met minder ruimte uit als ik echt zou willen. Maar ja: kan nog niet kopen en kan niet goedkoper huren momenteel. Dus met dat gegeven schiet ik nu helemaal niks op!rube schreef op donderdag 03 november 2016 @ 09:11:
[...]
Toch valt het kwartje nog niet. Je zit nog vast in hypotheek denken en *besparen op hypotheek" en dingen "niet goed regelen".
Wonen de kinderen bij jou? Of om en om? Hoeveel ruimte heb je echt nodig?
En als je zegt dat het kwartje niet valt omdat ik denk aan besparen op de hypotheek dan heb je denk ik gelijk.... Wat is er nog meer mogelijk dan?? Om een huis te kopen moet je toch een hypotheek? (of de loterij winnen
En dingen goed regelen. Ja, ik weet dat ik daar misschien iets in overdrijf. Maar daar voel ik mij prettig bij. Mede omdat ik dus gezien heb hoe mensen zichzelf gigantisch in de schulden hebben weten te werken doordat ze niet wat extra zekerheden ingebouwd hadden én vervolgens simpelweg wat pech hadden. Gaat mij dus niet gebeuren. Noem dat panisch. Ik noem het gewoon verstandig. En hoe dan ook voorkomt het bij mij stress... En dat is ook iets waard
De grootste meerwaarde van een uitvaartverzekering zit wat mij betreft in het feit dat je als nabestaande dan één telefoontje hoeft te doen en alle zorgen worden uit handen genomen. Ik weet hoe ontzettend fijn dat is omdat ik zelf een naaste heb moeten begraven helaas. Ik gun mijn nabestaanden dat van harte! En dat is mij die 12 euro per maand dubbel en dwars waard! Alleen daarom al - nog buiten het gegeven of het financieel uit kan - daar kun je over discussiëren.NovapaX schreef op donderdag 03 november 2016 @ 09:12:
KloptAls je zo lang op een hypotheekafdeling hebt gewerkt ken je vast wel wat mensen die wat tegen 0% advieskosten en afsluitkosten met een goede rente kunnen fixen voor je
Lees even terugSissors schreef op donderdag 03 november 2016 @ 09:15:
Ik weet niet of je het doelbewust doet, maar niemand schreef dit.
Oh, en de verzekering. Even nagekeken. Ik betaal ruim 35 euro, niet 50. Valt dus wel mee. Kan ik 12 euro op besparen door bv. de eigen risico module eruit te halen. De afgelopen jaren kon die module dus ruim uit (en ja - ik heb zeker niet de goedkoopste telefoon... Heb ik nodig voor mijn werk (en wordt dus ook gedeeltelijk bekostigd middels een onkostenvergoeding die ik onbelast van de werkgever krijg).)
[ Voor 41% gewijzigd door kazz1980 op 03-11-2016 09:31 ]
Ik snap prima wat je bedoelt, maar je zit een beetje tussen wal en schip als je zo doorgaat. Je hebt niet genoeg geld voor een uitvaart/studie, maar zonder te besparen op die twee kom je niet uit de loop. En ja, daar zul je een risico voor moeten nemen. Het leven is ook één groot risico.kazz1980 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 09:17:
[...]
En dingen goed regelen. Ja, ik weet dat ik daar misschien iets in overdrijf. Maar daar voel ik mij prettig bij. Mede omdat ik dus gezien heb hoe mensen zichzelf gigantisch in de schulden hebben weten te werken doordat ze niet wat extra zekerheden ingebouwd hadden én vervolgens simpelweg wat pech hadden. Gaat mij dus niet gebeuren. Noem dat panisch. Ik noem het gewoon verstandig. En hoe dan ook voorkomt het bij mij stress... En dat is ook iets waard(ook financieel.... een burn-out is ook financieel niet bepaald gunstig...)
Als ik nu een uitvaartbedrijf bel, wordt alles mij ook uit handen genomen. Ik krijg er alleen een rekening voor van €x000 euro. Het ergste wat jouw kinderen moeten doen, is die piano verkopen.[...]
De grootste meerwaarde van een uitvaartverzekering zit wat mij betreft in het feit dat je als nabestaande dan één telefoontje hoeft te doen en alle zorgen worden uit handen genomen. Ik weet hoe ontzettend fijn dat is omdat ik zelf een naaste heb moeten begraven helaas. Ik gun mijn nabestaanden dat van harte! En dat is mij die 12 euro per maand dubbel en dwars waard! Alleen daarom al - nog buiten het gegeven of het financieel uit kan - daar kun je over discussiëren.
Lees even terugMeerdere keren gezegd. Zoals gezegd: de optie om het tijdelijk stop te zetten en daarna dubbelop te sparen ga ik absoluut even onder de loep nemen en doorrekenen
Ik kan jou het beste aanraden om het boek 'Je geld of je leven' te lezen. Daarin staat een mooi stappenplan.
Belangrijkste les die ik eruit haalde was dat veel van de gemakszaken die ik had, uiteindelijk niet het geluk brachten dat ik wilde. Door ze te schrappen, kon ik veel verzekeringen (uitvaart, maar ook zorgkosten, reisverzekering, etc) ook schrappen omdat ik het risico zelf kan lopen. Daarmee gaat de sneeuwbal ook sneller rollen.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Kijk naar goedkopere huizen op een mindere plek. Koop een opknapper. Of een huis dat je via airbnb af en toe kunt verhuren. Ik weet niet waar je woont, maar ook in de randstad kun je best wel goedkoop kopen.kazz1980 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 09:17:
[...]
Kinderen wonen om en om hier en hebben dus een eigen kamer (al is 1 daarvan ook studiekamer/werkkamer voor mij). Ik kan met minder ruimte uit als ik echt zou willen. Maar ja: kan nog niet kopen en kan niet goedkoper huren momenteel. Dus met dat gegeven schiet ik nu helemaal niks op!
En als je zegt dat het kwartje niet valt omdat ik denk aan besparen op de hypotheek dan heb je denk ik gelijk.... Wat is er nog meer mogelijk dan?? Om een huis te kopen moet je toch een hypotheek? (of de loterij winnen). Of mis ik iets?
Ook zonder (veel) eigen geld. Koop een restant laminaat vloer van 3 euro / m2. Nee, is niet perfect, maar voor 5 jaar...prima. Marktplaats etc.
En nee, dit is allemaal verre van perfect en wellicht moet je een stapje terug doen. Maar hoeveel kun je besparen? En hoeveel levert dat de komende 5 a 10 jaar op? Ga dan je huis verhuren/verkopen en dan ergens anders (beter) wonen.
kazz1980 wil blijkbaar niet de noodzakelijke stappen nemen om FO te worden, dat kan. Kunnen wij ook niet veel aan veranderen.
Allemaal geweldige tips. Voor over 5 a 10 jaarrube schreef op donderdag 03 november 2016 @ 09:37:
[...]
Kijk naar goedkopere huizen op een mindere plek. Koop een opknapper. Of een huis dat je via airbnb af en toe kunt verhuren. Ik weet niet waar je woont, maar ook in de randstad kun je best wel goedkoop kopen.
Ook zonder (veel) eigen geld. Koop een restant laminaat vloer van 3 euro / m2. Nee, is niet perfect, maar voor 5 jaar...prima. Marktplaats etc.
En nee, dit is allemaal verre van perfect en wellicht moet je een stapje terug doen. Maar hoeveel kun je besparen? En hoeveel levert dat de komende 5 a 10 jaar op? Ga dan je huis verhuren/verkopen en dan ergens anders (beter) wonen.
Misschien inderdaad niet. Ik heb uit dit topic (en de diverse aangehaalde bronnen) zeker geleerd dat ik op zaken kan besparen. En ook dat er zaken zijn waarop ik kán- maar gewoon niet wíl besparen. Mijn levensvreugde (en belangrijker: die van mijn kinderen)is mij wat dat betreft meer waard. Máár dat gezegd hebbende: ik ga n.a.v. de tips van velen hier absoluut een aantal zaken goed onder de loep nemen. En daarvoor dank ik jullie meer dan hartelijk!superpolm schreef op donderdag 03 november 2016 @ 09:38:
kazz1980 wil blijkbaar niet de noodzakelijke stappen nemen om FO te worden, dat kan. Kunnen wij ook niet veel aan veranderen.
Een uitvaartverzekering betaald je uitvaart, hij regelt hem niet. Dat kan ook niet, tenzij jij vantevoren tot in de kleinste details opgeeft hoe e.e.a. moet lopen. Het enige wat je je nabestaanden biedt is dus dat 'alles' betaald wordt zonder gedoe. Echter zolang je verwacht een aantal duizend euro te hebben na je dood (desnoods door verkoop eigendommen bijv.) heeft een uitvaartverzekering imo geen nut en hebben je nabestaanden toch al geen zorgen over betalingen.kazz1980 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 09:17:
[...]
De grootste meerwaarde van een uitvaartverzekering zit wat mij betreft in het feit dat je als nabestaande dan één telefoontje hoeft te doen en alle zorgen worden uit handen genomen.
Verzekeringen hebben alleen nut als je het risico niet zelf kan dragen, zoals doorgaans bij een zorgverzekering.
FO hoeft ook niet natuurlijk, meer geld overhouden is ook al erg fijnkazz1980 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 09:43:
[...]
Misschien inderdaad niet. Ik heb uit dit topic (en de diverse aangehaalde bronnen) zeker geleerd dat ik op zaken kan besparen. En ook dat er zaken zijn waarop ik kán- maar gewoon niet wíl besparen. Mijn levensvreugde (en belangrijker: die van mijn kinderen)is mij wat dat betreft meer waard. Máár dat gezegd hebbende: ik ga n.a.v. de tips van velen hier absoluut een aantal zaken goed onder de loep nemen. En daarvoor dank ik jullie meer dan hartelijk!
[ Voor 29% gewijzigd door Aikon op 03-11-2016 09:46 ]
@kazz1980: Kan ik uit je username opmaken dat je op dit moment 36/37 jaar bent? Je hebt het over dat je zo'n riant salaris hebt, maar zo riant blijkt het allemaal niet te zijn als je niet eens maandelijks geld opzij kan zetten om te sparen. Hoeveel verdien je nou echt?
Ik heb het idee dat er best wel heel veel in jouw situatie mogelijk is qua kosten, maar dat je ervoor kiest om jezelf helemaal weg te cijferen ten faveure van je kinderen. Dat is een mooi streven, maar jou kinderen worden ook niet gelukkiger van een ongelukkige vader die graag een volgende stad wil maken in zijn leven. Je hebt een hoop kosten omdat je het allerbeste wil voor je kinderen, ook indien er wat met je gaat gebeuren. Maar die kosten zijn enerzijds onnodig (dat je een uitvaartverzekering een no-brainer noemt vind ik echt hilarisch, zeker in combinatie met die levensverzekering) en anderzijds maak je kosten uit luxe (dure verzekeringen, dure lease-auto, je wilt direct een fantastisch aangeklede nieuwe woning) etc.
Denk er nog eens goed over na, en laat wat van je horen als je alles op een rijtje hebt gezet. Er zijn genoeg goede tips voorbij gekomen waar je iets mee kan.
Ik heb het idee dat er best wel heel veel in jouw situatie mogelijk is qua kosten, maar dat je ervoor kiest om jezelf helemaal weg te cijferen ten faveure van je kinderen. Dat is een mooi streven, maar jou kinderen worden ook niet gelukkiger van een ongelukkige vader die graag een volgende stad wil maken in zijn leven. Je hebt een hoop kosten omdat je het allerbeste wil voor je kinderen, ook indien er wat met je gaat gebeuren. Maar die kosten zijn enerzijds onnodig (dat je een uitvaartverzekering een no-brainer noemt vind ik echt hilarisch, zeker in combinatie met die levensverzekering) en anderzijds maak je kosten uit luxe (dure verzekeringen, dure lease-auto, je wilt direct een fantastisch aangeklede nieuwe woning) etc.
Denk er nog eens goed over na, en laat wat van je horen als je alles op een rijtje hebt gezet. Er zijn genoeg goede tips voorbij gekomen waar je iets mee kan.
Niet waar: een goede uitvaartverzekering neemt ook het volledige (regel)werk uit handen én weet inderdaad hoe jij je uitvaart wil. Dat heb ik ook netjes bij hen vastgelegd en ik weet nu dus zeker dat dit bij mijn nabestaanden terecht zal komen. Ik weet hoe het is als een naaste overlijdt. En dan heb je er echt geen zin in om dingen te moeten regelen (bovenop de vele dingen die je toch al moet regelen) en dingen te moeten gaan verkopen om de uitvaart te betalen etcetera. En als ik eenmaal een mooie buffer heb is er best kans dat ik de uitvaartverzekering dan een keer stopzet. Maar nu geen denken aan! Als ik nu dood mocht gaan wil ik gewoon dat mijn naasten daar geen (financieel) gedoe over hebben. Keuze: Ja. Mij een besparing van 12 euro waard om op te geven: absoluut niet. Over een jaar of wat zal ik dat zeker weten heroverwegen. Maar voor nu de discussie imho niet waardAikon schreef op donderdag 03 november 2016 @ 09:44:
[...]
Een uitvaartverzekering betaald je uitvaart, hij regelt hem niet. Dat kan ook niet, tenzij jij vantevoren tot in de kleinste details opgeeft hoe e.e.a. moet lopen. Het enige wat je je nabestaanden biedt is dus dat 'alles' betaald wordt zonder gedoe. Echter zolang je verwacht een aantal duizend euro te hebben na je dood (desnoods door verkoop eigendommen bijv.) heeft een uitvaartverzekering imo geen nut en hebben je nabestaanden toch al geen zorgen over betalingen.
Klopt. Heb de afgelopen 5 jaar helaas 2x ervaring opgedaan met allebei mijn ouders, maar de uitvaartverzekering was echt zeer goed georganiseerd, en nam heel veel werk uit handen.
De ellende zit in overheidsinstanties en dergelijke. Verschrikkelijk, alleen daarom al zou je je kinderen het overlijden van een ouder willen besparen.
De ellende zit in overheidsinstanties en dergelijke. Verschrikkelijk, alleen daarom al zou je je kinderen het overlijden van een ouder willen besparen.
65.000 euro grofweg (denk iets meer nog - net nieuwe baan - dus rekensommetje nog niet helemaal compleet!). Blijft netto zo'n 2800 per maand van over (plus lease auto dus). Niet meegerekend in dat netto bedrag is een kleine bonus en vakantiegeld. Het issue is vooral dat alleenstaand ouder zijn gewoon echt heel erg duur is... Helaas! (ook zonder het geld opzij zetten voor de kinderen dus).Blik1984 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 09:46:
@kazz1980: Kan ik uit je username opmaken dat je op dit moment 36/37 jaar bent? Je hebt het over dat je zo'n riant salaris hebt, maar zo riant blijkt het allemaal niet te zijn als je niet eens maandelijks geld opzij kan zetten om te sparen. Hoeveel verdien je nou echt?
Allereerst: ik ben absoluut niet ongelukkig!Ik heb het idee dat ....
Verder verschillen wij heel erg van mening over de uitvaartverzekering. Meningen mogen ook verschillen. Maar ik weet gewoon uit ervaring hoe waanzinnig fijn zo'n verzekering is voor nabestaanden. Dus ja: echt een no brainer voor mij. En heel eerlijk (het blijft een mening he): dat diversen hier daar zo makkelijk overheen stappen vind ik erg kwalijk... Luxe qua auto: Eens! Daar heb ik bewust wat meer geld in gestopt omdat ik zo waanzinnig veel in die auto zit. Is dat nodig? Nope! Maar dat is een keuze. Ik had daar wellicht iets van 50 euro op kunnen besparen (niet meer dan dat - want dan lever je in op veiligheid/gezondheid en dat is een no-go voor mij). Verder is het nu ook geen optie meer - de auto is al besteld
Luxe qua verzekering: eens qua ORV. Dat is een keuze geweest - en daar ga ik nog wel eens kritisch naar kijken. Verder oneens. Ik heb medische kosten en ik heb gewoon dure apparatuur nodig vanuit werk die nu eenmaal wel eens kapot gaat door een ongelukje (met name de telefoon...). Tja. En direct mooi aangekleed huis? Nee hoor! Niks liever dan een mooie opknapper... Leuk juist! Alleen die zijn momenteel heel erg in de mode en dus vaak belachelijk duur of überhaupt niet te koop. En bovendien: ik kan nu gewoon nog niet kopen! Echt niet... De bank zegt gewoon: nee. Want wel studieschuld en niet genoeg eigen geld nog.
Doe ik nu al volopDenk er nog eens goed over na, en laat wat van je horen als je alles op een rijtje hebt gezet. Er zijn genoeg goede tips voorbij gekomen waar je iets mee kan.
[ Voor 32% gewijzigd door kazz1980 op 03-11-2016 10:12 ]
kazz1980 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:22:
[...]
Sta open voor suggesties. Maar ik zie in dezen helaas echt geen opties... Anders dan blijven sparen, voor zover mogelijk! Op andere zaken valt er weinig meer te bezuinigen (althans - tientjeswerk zeker wel - maar daar kies ik voor om niet te doen - kwestie van prioriteiten).
Vele tientjes maken samen uiteindelijk een berg geld.kazz1980 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:34:
[...]
Zie bovenstaand (tegelijk gepost). Drie hoogste kostenposten zijn circa 70% van totaal.... De rest is dus naar verhouding kleingeld...Ik zie overigens vooral héél veel mogelijkheden om goedkoop te wonen (juist ook buiten gebaande paden - des te leuker juist!)... Maar is steevast kopen - en dat gaat gewoon de komende jaren niet wegens genoemde zak geld die je dan mee moet nemen naar de bank...
Stel je bespaart ergens 50 euro op elke maand dan is dat elk jaar toch weer 600 euro. Doe dat 10 jaar en je hebt 6.000 euro.
Die 'zak geld' die de overheid die je mee wilt nemen valt ook wel mee. Je mag geloof ik nog tot 102 % lenen dus je moet ongeveer 3 % van de Kosten koper zelf financieren. Bij een huis van 2 ton heb je het dan over 6000 euro.
Toevallig net het bedrag dat je bespaart hebt met 'tientjeswerk'
Yep. Dat is één van dé tips die ik meeneem uit deze discussie! Daar ga ik mee aan de slag.Metro2002 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:08:
Vele tientjes maken samen uiteindelijk een berg geld.
...
En die zak geld... Inderdaad 6000 euro. Plus een beetje in de praktijk. Plus verhuizen, plus verbouwen... Ik riep eerst 15-20.000 euro. Dat heb ik n.a.v. deze discussie al wat omlaag gebracht. Maar ik wil wel echt 10.000 euro en bij voorkeur toch wel 15.000 (vergeef me: ineens alle zekerheden overboord ben ik nog niet aan toe!
Je kan ook een huis kopen waar je niet (veel) hoeft te verbouwen en verhuizen hoeft ook niet de hoofdprijs te kosten. Wij zijn de laatste verhuizing voor 100 euro (!) verhuisd (busje huren + brandstof en wat vrienden om te helpen tillen) Daarnaast hebben we nog een deel van de kosten koper inderdaad moeten betalen en er is wat verf e.d. op de muren gegaan, vloer lag er al in het huis. Totaal waren we voor minder dan 5.000 euro klaar. Verhuisd, "verbouwd" én k.k. betaald.kazz1980 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:10:
[...]
Yep. Dat is één van dé tips die ik meeneem uit deze discussie! Daar ga ik mee aan de slag.
En die zak geld... Inderdaad 6000 euro. Plus een beetje in de praktijk. Plus verhuizen, plus verbouwen... Ik riep eerst 15-20.000 euro. Dat heb ik n.a.v. deze discussie al wat omlaag gebracht. Maar ik wil wel echt 10.000 euro en bij voorkeur toch wel 15.000 (vergeef me: ineens alle zekerheden overboord ben ik nog niet aan toe!haha).
Kortom: wees creatief
Verhuizen kost bij mij weer wegens genoemde piano's. Simpel gegeven. Dat zijn gewoon hobby kosten vermomd als verhuiskosten.Metro2002 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:12:
[...]
Je kan ook een huis kopen waar je niet (veel) hoeft te verbouwen en verhuizen hoeft ook niet de hoofdprijs te kosten. Wij zijn de laatste verhuizing voor 100 euro (!) verhuisd (busje huren + brandstof en wat vrienden om te helpen tillen) Daarnaast hebben we nog een deel van de kosten koper inderdaad moeten betalen en er is wat verf e.d. op de muren gegaan, vloer lag er al in het huis. Totaal waren we voor minder dan 5.000 euro klaar. Verhuisd, "verbouwd" én k.k. betaald.
Kortom: wees creatief
Genoemd huis dat én niet duur is én weinig hoeft te kosten in verbouwen etcetera moet je natuurlijk wel net even tegenaan lopen he. Iedereen wil zo'n huis.... Het aanbod daarin is schaars en wordt enkel schaarser helaas. Dus ik blijf er vooralsnog vanuitgaan dat ik toch écht minimaal 10.000 nodig heb. En misschien valt het dan mee: dan is dat mooi meegenomen en gaat wat overblijft in het FO spaarpotje
Ok... Voel je niet aangevallen Kazz, maar dit is mijn gevoel als ik de vragen, reacties en voorstellen lees.
Je wil FO worden, maar eigenlijk er niks voor doen. Dan zal je NOOIT fo worden. Simpel.
Je wilt een huis kopen, "klaagt" over de hoge kosten en het spaargeld dat je mee moet nemen, maar je wil er niks voor regelen om het voor elkaar te krijgen. Conclusie: je blijft dus huren.
Zit niks anders op. Zolang je geen consessies wil doen, zal de situatie NIET veranderen.
Je wuift het "tientjeswerk" makkelijk weg, als zijnde, dat zijn de kosten niet. Echter ook daar sla je de plank een behoorlijk mis. Juist het "tientjeswerk" is belangrijk. Je hebt (nog) niet de juiste mindset om FO te KUNNEN worden. Als je elke maand iets kan besparen dat je een tientje minder kost... Tel je even mee?
jan: 10 euro
feb: 10 euro + 10 euro
mrt: 20 euro + 10 euro
apr: 30 euro + 10 euro
mei: 40 euro + 10 euro
jun: 50 euro + 10 euro
jul: 60 euro + 10 euro
aug: 70 euro + 10 euro
sep: 80 euro + 10 euro
okt: 90 euro + 10 euro
nov: 100 euro + 10 euro
dec: 110 euro + 10 euro
Dus je hebt dan in 1 jaar: 780 euro MINDER uitgegeven, door alleen elke maand 10 euro extra te besparen.
Een besparing die je hierna ELK jaar hebt zonder verder nog te snijden in de kosten.
(fictief)Voorbeeld 2:
Huur: 900 euro
Hypotheek (netto) 500 euro
1 jaar huur betalen: 12*900 euro = 10.800 euro
1 jaar hypotheek (netto) 12*500 euro = 6.000 euro
Stel dat het afsluiten van een hypotheek je 8.000 euro kost, naast de 102% die je kan lenen... Sta je na 2 jaar in je koophuis wonen ongeveer weer waar je zou zijn als huurder. Alleen bespaar je dan elk jaar daarna bijna 5.000 euro (nog zonder huurverhogingen).
Zeg nu nog maar eens dat nu stoppen met sparen voor kinderen, aantal verzekeringen, dure lease-auto, dure tel belangrijk zijn voor je toekomst en die van je kinderen.
Ik stel voor dat je zelf nu eerst van deze berekeningen gaat maken. Je moet echt veranderingen in je leven aanbrengen om uberhaubt eerder te kunnen stoppen met werken. Laat staan met je 45ste...
Je wil FO worden, maar eigenlijk er niks voor doen. Dan zal je NOOIT fo worden. Simpel.
Je wilt een huis kopen, "klaagt" over de hoge kosten en het spaargeld dat je mee moet nemen, maar je wil er niks voor regelen om het voor elkaar te krijgen. Conclusie: je blijft dus huren.
Zit niks anders op. Zolang je geen consessies wil doen, zal de situatie NIET veranderen.
Je wuift het "tientjeswerk" makkelijk weg, als zijnde, dat zijn de kosten niet. Echter ook daar sla je de plank een behoorlijk mis. Juist het "tientjeswerk" is belangrijk. Je hebt (nog) niet de juiste mindset om FO te KUNNEN worden. Als je elke maand iets kan besparen dat je een tientje minder kost... Tel je even mee?
Dus je hebt dan in 1 jaar: 780 euro MINDER uitgegeven, door alleen elke maand 10 euro extra te besparen.
Een besparing die je hierna ELK jaar hebt zonder verder nog te snijden in de kosten.
(fictief)Voorbeeld 2:
Huur: 900 euro
Hypotheek (netto) 500 euro
1 jaar huur betalen: 12*900 euro = 10.800 euro
1 jaar hypotheek (netto) 12*500 euro = 6.000 euro
Stel dat het afsluiten van een hypotheek je 8.000 euro kost, naast de 102% die je kan lenen... Sta je na 2 jaar in je koophuis wonen ongeveer weer waar je zou zijn als huurder. Alleen bespaar je dan elk jaar daarna bijna 5.000 euro (nog zonder huurverhogingen).
Zeg nu nog maar eens dat nu stoppen met sparen voor kinderen, aantal verzekeringen, dure lease-auto, dure tel belangrijk zijn voor je toekomst en die van je kinderen.
Ik stel voor dat je zelf nu eerst van deze berekeningen gaat maken. Je moet echt veranderingen in je leven aanbrengen om uberhaubt eerder te kunnen stoppen met werken. Laat staan met je 45ste...
Ik blijf het idee hebben dat je het allemaal eigenlijk wel wil, maar liever klaagt dat het onbereikbaar is dan er daadwerkelijk voor te gaan. Sorry.
Ik zit niet zo in de bruto/netto berekeningen voor loondienst (ben zelfstandige, dus weet niet zo heel goed wat normaal is)
Maar hoe maak je van 65.000 / 13 maanden = 5.000 bruto per maand 2800 netto? Dat klinkt niet als een 'goede' leasebak, maar gewoon een veel te dure leasewagen.
Ik zit niet zo in de bruto/netto berekeningen voor loondienst (ben zelfstandige, dus weet niet zo heel goed wat normaal is)
Maar hoe maak je van 65.000 / 13 maanden = 5.000 bruto per maand 2800 netto? Dat klinkt niet als een 'goede' leasebak, maar gewoon een veel te dure leasewagen.
[ Voor 17% gewijzigd door NovapaX op 03-11-2016 10:22 ]
Sparql TV wiki
Niet iets waar je zomaar wat aan kan doen, maar wel lekkere naai actie van je werkgever. Je moet dus voor je werk een high-end telefoon hebben, maar je werkgever betaald slechts een gedeelte.kazz1980 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 09:17:
De afgelopen jaren kon die module dus ruim uit (en ja - ik heb zeker niet de goedkoopste telefoon... Heb ik nodig voor mijn werk (en wordt dus ook gedeeltelijk bekostigd middels een onkostenvergoeding die ik onbelast van de werkgever krijg).)
Maar goed, ik denk met voorgaande, de tl;dr is dat je het wel wil, maar niks wil veranderen. Dat is prima als je daar gelukkigste van wordt, gezien je niet diep in de schulden zit ga ik je niet vertellen dat je het anders moet doen. Maar je moet dan ook niet de overheid de schuld ervan geven dat je je niet diep in de schulden mag steken voor de aankoop van een woning.
Allereerst: val mij gerust aan hoor!
Mits met de goede bedoelingen. Ik kan het hebben.
Het tientjeswerk wuifde ik inderdaad eerder weg - daar ben ik inmiddels meer dan op terug gekomen en ga ik mee aan de slag! Evenals de mogelijkheid bekijken van even stoppen met sparen voor kinderen en terugbetalen studieschuld. Dus dat ik er niks voor wil doen: is echt niet waar. Ik zat qua denkwijze eerder wel een beetje te vast in vaste patronen. Dat is door deze discussie veranderd (Hey, ik verander - ben ook mens
).
Verder klaag ik absoluut niet (als het zo overkomt dan is dat onbedoeld...). Ik bekijk mogelijkheden en dan zijn er bepaalde zaken uitgesloten. Misschien jammer. Maar niet iets om over te klagen. Met klagen koop je geen brood
.
Mijn lease auto is (zoals eerder genoemd) een Opel Astra. Die is niet goedkoop - maar ook echt niet belachelijk duur. Maar ja een lease auto kost je toch zomaar 400 euro per maand (netto) in directe kosten én vooral ook die bijtelling! Ik zou daar zeker 100 euro op kunnen besparen. Maar circa 50 euro daarvan bespaar ik bewust niet omdat ik gewoon een veilige auto wil waar mijn rug ook een beetje heel in blijft. En die andere 50 euro: dat is luxe. Een keuze. Die keuze heb ik gemaakt en kan ook niet meer terug gedraaid de komende 3 a 4 jaar (en eerlijk: weet ook niet of ik dat zou willen... Een goede, fijne auto is me veel waard... Ik zit er toch zomaar 10 uur in per week.
En die telefoon wordt meer dan geheel betaald door mijn werkgever hoor in de vorm van een netto onkostenvergoeding. Dus dat is verder prima!
En ik weet niet hoe ik nog meer moet benadrukken dat ik wel degelijk bereid ben dingen te veranderen... Meermaals aangegeven dat ik er mee aan de slag ga! met name dat tientjeswerk, mogelijk de studieschuld en een heroverweging van bepaalde verzekeringen en het sparen voor de kinderen dat misschien beter later kan. Wat kan ik nog meer doen?
Het tientjeswerk wuifde ik inderdaad eerder weg - daar ben ik inmiddels meer dan op terug gekomen en ga ik mee aan de slag! Evenals de mogelijkheid bekijken van even stoppen met sparen voor kinderen en terugbetalen studieschuld. Dus dat ik er niks voor wil doen: is echt niet waar. Ik zat qua denkwijze eerder wel een beetje te vast in vaste patronen. Dat is door deze discussie veranderd (Hey, ik verander - ben ook mens
Verder klaag ik absoluut niet (als het zo overkomt dan is dat onbedoeld...). Ik bekijk mogelijkheden en dan zijn er bepaalde zaken uitgesloten. Misschien jammer. Maar niet iets om over te klagen. Met klagen koop je geen brood
Mijn lease auto is (zoals eerder genoemd) een Opel Astra. Die is niet goedkoop - maar ook echt niet belachelijk duur. Maar ja een lease auto kost je toch zomaar 400 euro per maand (netto) in directe kosten én vooral ook die bijtelling! Ik zou daar zeker 100 euro op kunnen besparen. Maar circa 50 euro daarvan bespaar ik bewust niet omdat ik gewoon een veilige auto wil waar mijn rug ook een beetje heel in blijft. En die andere 50 euro: dat is luxe. Een keuze. Die keuze heb ik gemaakt en kan ook niet meer terug gedraaid de komende 3 a 4 jaar (en eerlijk: weet ook niet of ik dat zou willen... Een goede, fijne auto is me veel waard... Ik zit er toch zomaar 10 uur in per week.
Ahum... Blijkbaar geef ik een verkeerde indruk. Ik ben gelukkig en ik klaag niet!! Echt nietSissors schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:30:
[...]
Niet iets waar je zomaar wat aan kan doen, maar wel lekkere naai actie van je werkgever. Je moet dus voor je werk een high-end telefoon hebben, maar je werkgever betaald slechts een gedeelte.
Maar goed, ik denk met voorgaande, de tl;dr is dat je het wel wil, maar niks wil veranderen. Dat is prima als je daar gelukkigste van wordt, gezien je niet diep in de schulden zit ga ik je niet vertellen dat je het anders moet doen. Maar je moet dan ook niet de overheid de schuld ervan geven dat je je niet diep in de schulden mag steken voor de aankoop van een woning.
En ik weet niet hoe ik nog meer moet benadrukken dat ik wel degelijk bereid ben dingen te veranderen... Meermaals aangegeven dat ik er mee aan de slag ga! met name dat tientjeswerk, mogelijk de studieschuld en een heroverweging van bepaalde verzekeringen en het sparen voor de kinderen dat misschien beter later kan. Wat kan ik nog meer doen?

[ Voor 30% gewijzigd door kazz1980 op 03-11-2016 10:33 ]
Nog 1 ding... Ik heb 3 jaar rondgetuft in een VW Lupo 3L.
Klein doosje, maar wel lekker automaat.
Prima stoeltjes.
Ik ben 1m97 en deed 40.000 km per jaar in dat ding, met een glimlach.
En die werd alleen maar groter met de 15 euro verzekering, 50 euro wegenbelasting en 1 op 27 op diesel.
Geloof me... Zit allemaal in je hoofd. Zo'n cliche van grote auto...
Prima stoeltjes.
En die werd alleen maar groter met de 15 euro verzekering, 50 euro wegenbelasting en 1 op 27 op diesel.
Ik weet niet hoeveel je privé rijdt, maar dat klonk niet als heel veel.
Moet je eens uitrekenen hoeveel privé kilometers je maakt, en hoeveel je daar dan voor betaalt per kilometer.
Voor die €400,- per maand kun je veel taxi's laten rijden hoor.... of gewoon zelf een goedkoop bakkie kopen zodat je de bijtelling niet meer hoeft te betalen.
Het had overigens al zeker de helft gescheeld als je een auto met 7% of 15% bijtelling had uitgekozen
(of liever nog 4%...)
En je hebt altijd nog 500km die je wel privé mag rijden zonder bijtelling (toch?), dus als je voor de bouwmarkt of verhuizing of wat dan ook even privé wel die grote auto nodig hebt is dat ook niet direct zo'n probleem.
Moet je eens uitrekenen hoeveel privé kilometers je maakt, en hoeveel je daar dan voor betaalt per kilometer.
Voor die €400,- per maand kun je veel taxi's laten rijden hoor.... of gewoon zelf een goedkoop bakkie kopen zodat je de bijtelling niet meer hoeft te betalen.
Het had overigens al zeker de helft gescheeld als je een auto met 7% of 15% bijtelling had uitgekozen
En je hebt altijd nog 500km die je wel privé mag rijden zonder bijtelling (toch?), dus als je voor de bouwmarkt of verhuizing of wat dan ook even privé wel die grote auto nodig hebt is dat ook niet direct zo'n probleem.
[ Voor 19% gewijzigd door NovapaX op 03-11-2016 10:40 ]
Sparql TV wiki
Een Opel Astra kost je echt geen 400 euro netto per maand. Ik heb een Volvo V60, en dat is echt een grotere duurdere wagen dan een Astra en die kost me ruim 300 euro per maand. Let wel, als ik hem privé zou rijden. Dat doe ik bewust niet en die ruim 300 per maand bespaar ik dus. Maar om terug te komen op die Astra, ofwel je berekening klopt totaal niet of je hebt die Astra volgeplempt met alle dikke opties en de dikste motor die er bestaat. Welke is het?kazz1980 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:30:
Allereerst: val mij gerust aan hoor!Mits met de goede bedoelingen. Ik kan het hebben.
Het tientjeswerk wuifde ik inderdaad eerder weg - daar ben ik inmiddels meer dan op terug gekomen en ga ik mee aan de slag! Evenals de mogelijkheid bekijken van even stoppen met sparen voor kinderen en terugbetalen studieschuld. Dus dat ik er niks voor wil doen: is echt niet waar. Ik zat qua denkwijze eerder wel een beetje te vast in vaste patronen. Dat is door deze discussie veranderd (Hey, ik verander - ben ook mens).
Verder klaag ik absoluut niet (als het zo overkomt dan is dat onbedoeld...). Ik bekijk mogelijkheden en dan zijn er bepaalde zaken uitgesloten. Misschien jammer. Maar niet iets om over te klagen. Met klagen koop je geen brood.
[...]
Ahum... Blijkbaar geef ik een verkeerde indruk. Ik ben gelukkig en ik klaag niet!! Echt nietEn die telefoon wordt meer dan geheel betaald door mijn werkgever hoor in de vorm van een netto onkostenvergoeding. Dus dat is verder prima!
Je blijft benoemen dat je voor je rug een goede auto wilt hebben, maar daar hoef je echt geen lease-auto a 400 euro per maand voor te hebben. Je bent jezelf voor de gek aan het houden.
Als je telefoon betaald wordt door je werkgever in de vorm van een onkostenvergoeding, waarom neem je dan een dure verzekering voor die telefoon?
Minder bijtelling kan nietNovapaX schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:37:
Ik weet niet hoeveel je privé rijdt, maar dat klonk niet als heel veel.
Het had overigens al zeker de helft gescheeld als je een auto met 7% of 15% bijtelling had uitgekozen(of liever nog 4%...)
Ik rij privé ook wel veel. Dus het kan wel redelijk uit. Maar het had absoluut goedkoper gekund. Maar goed - nu niet meer! Auto is besteld, contract is getekend.... Dus valt over te discussiëren - maakt niks meer uit.
Ik heb 3 jaar lang een VW Polo gehad en reed iedere dag 200 kilometer voor werk, ik kan me wel voorstellen dat een grotere comfortabelere auto dan fijn is. Dus die redenatie begrijp ik best. Maar 400 euro per maand voor een lease-auto hoeft ook echt niet. Er zijn prima auto's in de range van 20k-25k die prima voldoen. Met 22% bijtelling kom je dan op ongeveer 200-250 euro netto uit.netfast schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:36:
Nog 1 ding... Ik heb 3 jaar rondgetuft in een VW Lupo 3L.
Prima stoeltjes.
Jawel... Alleen de bijtelling is al ruim 200 euro netto... Ik reken ook de mobiliteitsvergoeding mee in die 400 euro (en denk dat ik het dan zelfs nog laag inschat). Als ik geen auto zou hebben krijg je die immers voor een groot deel gewoon bij je salaris uitbetaald (bruto uiteraard). Kom ik alleen niet op mijn werk en ben ik mijn baan snel kwijt - maar dat even terzijde!Blik1984 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:42:
[...]
Een Opel Astra kost je echt geen 400 euro netto per maand.
Omdat het mijn telefoon is... Ik krijg geld van de werkgever om die telefoon te kopen. Ik krijg geen telefoon.... Dus als ik hem na een half jaar uit mijn klauwen laat vallen heb ik gewoon een probleem als ik daar niet voor verzekerd ben. Krijg ik niet ineens meer onkostenvergoedinng van mijn werkgever (uiteraard!)Als je telefoon betaald wordt door je werkgever in de vorm van een onkostenvergoeding, waarom neem je dan een dure verzekering voor die telefoon?
Exact. Die heb ik dus ook... We hebben blijkbaar een misverstandje dat ik alle kosten meereken en jij enkel de bijtellingBlik1984 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:45:
[...]
Ik heb 3 jaar lang een VW Polo gehad en reed iedere dag 200 kilometer voor werk, ik kan me wel voorstellen dat een grotere comfortabelere auto dan fijn is. Dus die redenatie begrijp ik best. Maar 400 euro per maand voor een lease-auto hoeft ook echt niet. Er zijn prima auto's in de range van 20k-25k die prima voldoen. Met 22% bijtelling kom je dan op ongeveer 200-250 euro netto uit.
Onze piano laten verhuizen over 22km koste ons 240 euro. De rest heb ik zelf gedaan met geleende auto en een boedelbak.kazz1980 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:16:
[...]
Verhuizen kost bij mij weer wegens genoemde piano's. Simpel gegeven. Dat zijn gewoon hobby kosten vermomd als verhuiskosten.
Ik heb het even opgezocht: het kopen van ons koophuis heeft naast kosten-koper-gerelateerde-zaken (kun je gemakkelijk zelf uitrekenen) ons 532 euro gekost. Wat muurtjes witten, boedelbak huren, piano laten verhuizen, nieuwe (gebruikte) e-thermostaat, brandstof voor de verhuizing en een setje gordijnen van marktplaats.
Ja, ik zou véél meer aan het huis willen doen. Het gros van de mensen zou het zeker niet als een ideale, direct intrekbare woning beschouwen en meteen bijvoorbeeld de badkamer er uit zouden bikken. Echter zou ik dan het huis niet kunnen betalen. Daar zit voor mij ook een stukje FO-besef in: Nu moet ik in een oude, jaren 70 badkamer douchen (die het overigens prima doet) en ik zou ook liever een mooie massief houten vloer hebben ipv IKEA laminaat dat er al lag. Maar aan comfort an sich is prima, ik bespaar wel geld tov een huurhuis en de toekomst uitzichten zijn daardoor goed. Keuzes en concessies horen bij FO, niet meteen het perfecte willen (maar dat wel als uiteindelijk doel hebben).
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Creatief rekenen, je bent dus 200-250 euro kwijt, niet 400 euro.kazz1980 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:50:
[...]
Jawel... Alleen de bijtelling is al ruim 200 euro netto... Ik reken ook de mobiliteitsvergoeding mee in die 400 euro (en denk dat ik het dan zelfs nog laag inschat). Als ik geen auto zou hebben krijg je die immers voor een groot deel gewoon bij je salaris uitbetaald (bruto uiteraard). Kom ik alleen niet op mijn werk en ben ik mijn baan snel kwijt - maar dat even terzijde!
Je had kunnen kiezen voor een eigen auto, en daarmee 400 euro meer salaris kunnen krijgen. Maar dan had je natuurlijk de autokosten voor eigen rekening gehad. Dus rekenen met die 400 euro klopt niet
Mooi dat hier zo veel reacties aangedragen worden voor kazz1980. Ik mis nog een belangrijke.
Je bent nu alleenstaand vader, ben je druk op de datingmarkt? Uiteraard kost dat geld vanwege uitjes, maar uiteindelijk is een gedeeld leven een voordeliger leven. En met een beetje geluk tref je ook nog een rijke vrouw met een ruim eigen huis
Natuurlijk is liefde niet te dwingen, maar er voor open staan is wel een bewuste keuze.
Je bent nu alleenstaand vader, ben je druk op de datingmarkt? Uiteraard kost dat geld vanwege uitjes, maar uiteindelijk is een gedeeld leven een voordeliger leven. En met een beetje geluk tref je ook nog een rijke vrouw met een ruim eigen huis
Natuurlijk is liefde niet te dwingen, maar er voor open staan is wel een bewuste keuze.
Kun je over discussiëren.Blik1984 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:57:
[...]
Creatief rekenen, je bent dus 200-250 euro kwijt, niet 400 euro.
Je had kunnen kiezen voor een eigen auto, en daarmee 400 euro meer salaris kunnen krijgen. Maar dan had je natuurlijk de autokosten voor eigen rekening gehad. Dus rekenen met die 400 euro klopt niet
Ik reken als volgt: Als ik geen lease auto neem en bv. OV gebruik om naar mijn werk te gaan kan ik de kosten van OV declareren. Onder de streep hou ik dan waarschijnlijk maandelijks pakweg 300 euro van het mobiliteitsbudget over dat ik gewoon bij m'n salaris er bruto bij krijg. Netto is dat 150 euro (grofweg). Ergo: de lease auto kost mij 250 + 150 = 400 euro in de maand. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Maar het verklaard wel waarom ik netto 2800 euro (denk net iets meer - eerste salarisstrook nog niet binnen!) over hou.
Qua verhuiskosten. Ook nog eens goed kritisch naar kijken. Maar ik ben er wel eerlijk in: ik heb waarschijnlijk iets hogere eisen (of eigenlijk wensen) qua wonen dan de gemiddelde persoon die naar FO streeft. Ik vind het een mooi, fijn huis best wel belangrijk gewoon. En dat is dan weer een keuze. Maar verder doe ik het volgens mij niet eens zo gek maar zie ik nog wel een paar dingen waar ik wellicht iets mee kan doen en daar ga ik binnenkort eens goed mee rekenen (nadat ik m;n slarisstrook binnen heb... rekent toch een stuk makkelijker;) ).
Kost met het OV naar het werk gaan jou maar 100 euro per maand? Want ik neem aan dat je OV-kosten van je mobiliteitsbudget afgaan toch?kazz1980 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:11:
[...]
Kun je over discussiëren.
Ik reken als volgt: Als ik geen lease auto neem en bv. OV gebruik om naar mijn werk te gaan kan ik de kosten van OV declareren. Onder de streep hou ik dan waarschijnlijk maandelijks pakweg 300 euro van het mobiliteitsbudget over dat ik gewoon bij m'n salaris er bruto bij krijg. Netto is dat 150 euro (grofweg). Ergo: de lease auto kost mij 250 + 150 = 400 euro in de maand. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Maar het verklaard wel waarom ik netto 2800 euro (denk net iets meer - eerste salarisstrook nog niet binnen!) over hou.
Whaha. Briljantcoelho schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:07:
Mooi dat hier zo veel reacties aangedragen worden voor kazz1980. Ik mis nog een belangrijke.
Je bent nu alleenstaand vader, ben je druk op de datingmarkt? Uiteraard kost dat geld vanwege uitjes, maar uiteindelijk is een gedeeld leven een voordeliger leven. En met een beetje geluk tref je ook nog een rijke vrouw met een ruim eigen huis![]()
Nee, ik ben niet aan het daten en heb daar ook geen zin in momenteel
En zo heeft mijn ex bijvoorbeeld weer een fractie van mijn salaris (werkt part-time). Maar huurt wel via sociale sector een mooi hoekhuis met tuin.... Voor mij echt geen optie! Klaag ik ook niet over hoor... Maar een klein beetje dubbel is het wel. Al zou ik niet willen ruilen - want sparen is voor haar dan weer in het geheel geen optie... Laat staan ooit een huis kopen!
[ Voor 8% gewijzigd door kazz1980 op 03-11-2016 11:21 ]
Nee, voor OV reken ik pakweg 400 euro per maand (het is denk ik in de praktijk iets minder... maar geen idee!). Ik heb een mobiliteitsbudget van pakweg 700 euro. Vandaar: 300 euro over als ik zou kiezen voor OV ipv lease auto. Het is een beetje een wankele berekening - maar zit er denk ik niet eens heel gek ver vanaf als ik het helemaal door zou rekenen.Blik1984 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:13:
[...]
Kost met het OV naar het werk gaan jou maar 100 euro per maand? Want ik neem aan dat je OV-kosten van je mobiliteitsbudget afgaan toch?
Het was een opmerking met een knipoog, maar zeker ook met serieuze ondertoon. Want inderdaad zijn veel dingen ingericht op stellen/gezinnen. Maar ook zaken als maaltijden zijn voor een persoon duurder dan voor meerdere mensen (al kun je natuurlijk 2 dagen hetzelfde eten of invriezen).kazz1980 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:15:
[...]
Whaha. Briljant
Nee, ik ben niet aan het daten en heb daar ook geen zin in momenteelEn ga uiteraard helemaal niet daten vanuit financiële overwegingen. Maar je stipt wel een belangrijk punt aan. Onze samenleving is écht ingericht op koppels. En als alleenstaande, en nog meer als alleenstaande ouder, is het leven dus heel erg duur... Ik heb veel lasten om in mijn eentje te dragen - maar krijg bijvoorbeeld geen enkel extraatje via belastingen of toeslagen omdat ik in mijn eentje wél weer een goed salaris heb. Houdt de overheid weinig rekening mee. (en ook hier: ik klaag niet, ik constateer enkel
).
En zo heeft mijn ex bijvoorbeeld weer een fractie van mijn salaris (werkt part-time). Maar huurt wel via sociale sector een mooi hoekhuis met tuin.... Voor mij echt geen optie! Klaag ik ook niet over hoor... Maar een klein beetje dubbel is het wel. Al zou ik niet willen ruilen - want sparen is voor haar dan weer in het geheel geen optie... Laat staan ooit een huis kopen!
Ik weet niet of je ook partneralimentatie betaalt, maar dat is natuurlijk de grootste kolder van de 21e eeuw. En hoe vaak zijn je kinderen bij jou? Is dat 50/50 of anders verdeeld? Waar gaan kindgebonden toeslagen naar toe of bijvoorbeeld kinderbijslag? Ik bedoel, geen punt natuurlijk om kinderalimentatie te betalen, je hebt het beste met ze voor. Maar als Ex ook alle toeslagen vangt kan zij ook sparen voor hun toekomst. Bovendien ken ik ook exen die zelfs met het ontvangen van alle inkomsten alsnog de zwemles door de helft willen delen of hun handje op menen te mogen houden voor schoolboeken. Ook dat zijn kostenposten om in de gaten te houden.
Je tovert wel weer iedere keer iets nieuws uit je hoge hoed zeg, manmanman. Hoe kunnen we nou ooit fatsoenlijk advies geven als je je cijfers continue fors verandert. Eerst had je een auto a 400 euro per maand, toen een auto van 250 en vergoeding van 400 en nu blijkt de vergoeding weer 700 te zijn...kazz1980 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:18:
[...]
Nee, voor OV reken ik pakweg 400 euro per maand (het is denk ik in de praktijk iets minder... maar geen idee!). Ik heb een mobiliteitsbudget van pakweg 700 euro. Vandaar: 300 euro over als ik zou kiezen voor OV ipv lease auto. Het is een beetje een wankele berekening - maar zit er denk ik niet eens heel gek ver vanaf als ik het helemaal door zou rekenen.
@kazz1980
Vat je hele verhaal eens samen in een overzichtelijk Excel bestand. Je financiële situatie is dan in een oogopslag helder, voor jezelf en eventuele feedback. Kunnen we er een Case Study van maken
http://www.mrmoneymustache.com/category/case-studies/
Vat je hele verhaal eens samen in een overzichtelijk Excel bestand. Je financiële situatie is dan in een oogopslag helder, voor jezelf en eventuele feedback. Kunnen we er een Case Study van maken
[ Voor 27% gewijzigd door mossel op 03-11-2016 11:43 ]
Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]
Volgens mij willen wij liever dat ie FO wordt dan hijzelfmossel schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:38:
@kazz1980
Vat je hele verhaal eens samen in een overzichtelijk Excel bestand. Je financiële situatie is dan in een oogopslag helder, voor jezelf en eventuele feedback. Kunnen we er een Case Study van maken![]()

1 tientje per maand besparen is realistisch. 120 euro per jaar.netfast schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:19:
[...] Je wuift het "tientjeswerk" makkelijk weg, als zijnde, dat zijn de kosten niet. Echter ook daar sla je de plank een behoorlijk mis. Juist het "tientjeswerk" is belangrijk. Je hebt (nog) niet de juiste mindset om FO te KUNNEN worden. Als je elke maand iets kan besparen dat je een tientje minder kost... Tel je even mee?
Een besparing die je hierna ELK jaar hebt zonder verder nog te snijden in de kosten. [...]
Kan je me (ons) uitleggen hoe je iedere maand nòg een tientje extra kan besparen? Ik leer graag.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Amai dat zijn veel tips :-) Uiteindelijk is het inderdaad ook willen en zelf kijken wat je belangrijk vindt. Daardoor zal je weg naar FO sneller of trager verlopen (of wordt het een financiele buffer ipv FO).
En ik vond het 10tje in de maand berekening ook wel wat vreemd maar ik denk dat hij elke maand nog iets extra vindt bovenop de besparing van 10 euro die blijft doorlopen. Dus bv in januari schrappen we koffie van de starbucks voor altijd en maken we thuis koffie met een filter. Vanaf februari nemen we boterhammen mee naar het werk ipv daar een broodje te kopen, ...
Dan klopt het wel, maar het blijft een beetje een vreemde opmerking. Het is inderdaad gewoon 120€ per jaar per tientje per maand dat je vindt.
En ik vond het 10tje in de maand berekening ook wel wat vreemd maar ik denk dat hij elke maand nog iets extra vindt bovenop de besparing van 10 euro die blijft doorlopen. Dus bv in januari schrappen we koffie van de starbucks voor altijd en maken we thuis koffie met een filter. Vanaf februari nemen we boterhammen mee naar het werk ipv daar een broodje te kopen, ...
Dan klopt het wel, maar het blijft een beetje een vreemde opmerking. Het is inderdaad gewoon 120€ per jaar per tientje per maand dat je vindt.
@Coelho, ik heb ze niet 50/50 de kinderen. Dus toeslagen gaan naar mijn ex. Ik betaal uit eigen beweging bij voor opleidingen kinderen omdat mijn ex dat echt niet kan opbrengen. En spaar bij omdat de alimentatie lager is dan de wettelijke norm.
Is verder prima geregeld. Maar wel duur....
@blik84, ik tover geen nieuwe bedragen uit de hoed hoor 😉. Er is enkel wat miscommunicatie over de manier van rekenen geweest. Ik verdien netto ruim 2800 (plus kleine bonus en vakantiegeld). Uiteindelijk is dat het belangrijkste bedrag. Leaseauto is dan dus al betaald.
Verder heb ik alle lasten wel zo'n beetje vermeld ondertussen... 😉
Ik zie weinig ruimte voor besparen. Behalve dus studieschuld terugbetaling tijdelijk stoppen, sparen voor kinderen tijdelijk stoppen en verzekeringen nog eens kritisch bekijken. En genoemd tientjeswerk dus op de niet vaste lasten... Ga ik allemaal eens goed doorrekenen. Geweldige adviezen allemaal!
Is verder prima geregeld. Maar wel duur....
@blik84, ik tover geen nieuwe bedragen uit de hoed hoor 😉. Er is enkel wat miscommunicatie over de manier van rekenen geweest. Ik verdien netto ruim 2800 (plus kleine bonus en vakantiegeld). Uiteindelijk is dat het belangrijkste bedrag. Leaseauto is dan dus al betaald.
Verder heb ik alle lasten wel zo'n beetje vermeld ondertussen... 😉
Ik zie weinig ruimte voor besparen. Behalve dus studieschuld terugbetaling tijdelijk stoppen, sparen voor kinderen tijdelijk stoppen en verzekeringen nog eens kritisch bekijken. En genoemd tientjeswerk dus op de niet vaste lasten... Ga ik allemaal eens goed doorrekenen. Geweldige adviezen allemaal!
Niet rot bedoeld maar wat je tot nu toe doet is puur je huishoudboekje op order brengen, dit heeft werkelijk nog niets met FO worden te maken.kazz1980 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:11:
[...]
Qua verhuiskosten. Ook nog eens goed kritisch naar kijken. Maar ik ben er wel eerlijk in: ik heb waarschijnlijk iets hogere eisen (of eigenlijk wensen) qua wonen dan de gemiddelde persoon die naar FO streeft. Ik vind het een mooi, fijn huis best wel belangrijk gewoon. En dat is dan weer een keuze. Maar verder doe ik het volgens mij niet eens zo gek maar zie ik nog wel een paar dingen waar ik wellicht iets mee kan doen en daar ga ik binnenkort eens goed mee rekenen (nadat ik m;n slarisstrook binnen heb... rekent toch een stuk makkelijker;) ).
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Klopt. Mijn conclusie was ook eerder al dat echt naar FO werken voor mij nu nog niet echt een optie is... Hooguit kijken naar mogelijkheden om daar eerder wel serieus aan te gaan werken dan ik in eerste instantie dacht...assje schreef op donderdag 03 november 2016 @ 12:00:
[...]
Niet rot bedoeld maar wat je tot nu toe doet is puur je huishoudboekje op order brengen, dit heeft werkelijk nog niets met FO worden te maken.
@Kazz1980, als je van 2800 euro niets kan sparen en/of kan bezuinigen dan zit je klem. Niets aan te doen blijkbaar. Al lijkt het mij onwaarschijnlijk. Niets ten nadele van de beroepsgroep maar veel mensen die in de hypotheek branche zitten en denken heel slim met geld en/of hypotheek om te gaan doen eigenlijk het tegenovergestelde.
Velen vergeten het effect van tijd mee te nemen, of marginaliseren dat. Staren zich blind op de verkeerde parameters. Beroeps deformatie zal het vast zijn.
Voor het huis zou ik eens goed kijken naar wat je echt nodig hebt, kinderen zijn niet altijd bij jou dus grote ruimtes hebben ze niet nodig, binnen een paar jaar gaan ze toch het huis uit. Tegenwoordig heb ik het gevoel dat er teveel luxe wordt beschouwd als norm.
Ik zou toch nog eens goed naar alle adviezen kijken, als je namelijk nu geen mogelijkheden ziet om drastisch je kosten te verlagen dan heeft het geen nut om verder naar FO te kijken.
Velen vergeten het effect van tijd mee te nemen, of marginaliseren dat. Staren zich blind op de verkeerde parameters. Beroeps deformatie zal het vast zijn.
Voor het huis zou ik eens goed kijken naar wat je echt nodig hebt, kinderen zijn niet altijd bij jou dus grote ruimtes hebben ze niet nodig, binnen een paar jaar gaan ze toch het huis uit. Tegenwoordig heb ik het gevoel dat er teveel luxe wordt beschouwd als norm.
Ik zou toch nog eens goed naar alle adviezen kijken, als je namelijk nu geen mogelijkheden ziet om drastisch je kosten te verlagen dan heeft het geen nut om verder naar FO te kijken.
@Cornerman, ik spaar nu al 200-250 euro per maand en zie nu al wel mogelijkheden om dat te verhogen. En als ik bv sparen kinderen en terugbetalen studieschuld tijdelijk zou stoppen komt er zomaar 250 euro bij per maand. Ergo, afhankelijk van de keuzes die ik maak kan ik zomaar eens uitkomen op 600 euro sparen per maand. Als alleenstaand ouder vind ik dat bijzonder netjes toch wel... En dat is dan nog zonder écht heel drastisch m'n leven aan te passen...
Ik werk overigens gelukkig niet binnen de financiële branche, maar binnen de IT. Soms voor een bank 😉.
En qua huis. Al vaak gezegd... Ik kan nu niet verhuizen! Goedkoper huren geen optie (plus voor slechts enkele jaren kan het niet uit). Kopen moet ik nog eerst verder voor sparen. En daar ben ik mee bezig.
Ik werk overigens gelukkig niet binnen de financiële branche, maar binnen de IT. Soms voor een bank 😉.
En qua huis. Al vaak gezegd... Ik kan nu niet verhuizen! Goedkoper huren geen optie (plus voor slechts enkele jaren kan het niet uit). Kopen moet ik nog eerst verder voor sparen. En daar ben ik mee bezig.
[ Voor 17% gewijzigd door kazz1980 op 03-11-2016 12:23 ]
Ik neem aan dat je nu al een klein spaarpotje hebt, van zeg €1500 ofzo?
Als je dan even die genoemde betalingen stop zet, je bespaart nog wat extra tientjes per maand op je boodschappen etc. (de Lidl is heel zo gek nog niet hoor, bovendien rijdt je er gratis naartoe met je leasebak) en zo spaar je de komende 12 maanden €500 = €6000 plus je vakantiegeld enzo.
Dan heb je over een jaar toch zeker wel 8.000 tot 10.000 in het spaarpotje zitten.
Ik zou maar vast gaan zoeken naar een geschikte woning en controleren wat de opzegtermijn van je huidige huurwoning is.
Als je dan even die genoemde betalingen stop zet, je bespaart nog wat extra tientjes per maand op je boodschappen etc. (de Lidl is heel zo gek nog niet hoor, bovendien rijdt je er gratis naartoe met je leasebak) en zo spaar je de komende 12 maanden €500 = €6000 plus je vakantiegeld enzo.
Dan heb je over een jaar toch zeker wel 8.000 tot 10.000 in het spaarpotje zitten.
Ik zou maar vast gaan zoeken naar een geschikte woning en controleren wat de opzegtermijn van je huidige huurwoning is.
[ Voor 26% gewijzigd door NovapaX op 03-11-2016 12:29 ]
Sparql TV wiki
Simpel.onetime schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:48:
[...]
1 tientje per maand besparen is realistisch. 120 euro per jaar.
Kan je me (ons) uitleggen hoe je iedere maand nòg een tientje extra kan besparen? Ik leer graag.
Een jaar lang elke maand een 10je besparen.
bv ander telefoonabo, of verzekeringen bekijken (auto, huis, zorg, reis, etc), internet aansluiting, televisie, sportschool, donaties, schulden, electra, gas, noem maar op.
Als je op slechts 1 ding elke maand 10 euro kan besparen door oversluiten/stoppen/ed. bespaar je dus die 10 euro + alle voorgaande besparingen.
Zie dus mijn berekening.
Als ik in Januari 10 euro kan besparen door bv een ander tel abo te nemen, heb ik dus de rest van het jaar 10 euro per maand minder kosten. In feb pas ik een verzekering aan, hoppa, weer 10 euro te pakken en dus 10 (tel) +10 (verzekering) euro bespaard = 20 euro minder.
en zo verder. Simpel en je merkt waarschijnlijk niks of nauwelijks iets na het aanpassen.
En stel je voor dat je die bespaarde euro's nu bijvoorbeeld eens omzet in p2p leningen op bv Mintos.... Kan je nog een flink rendement halen ook op je bespaarde geld.... (mijn rendement bij Mintos is 15,5%, met buyback garantie leningen). mogelijkheden te over!
Voorbeeldjes hieronder:

Inderdaad kan het zomaar heel vlot gaan... Op boodschappen besparen doe ik altijd al. En wel zoveel mogelijk biologisch. Want dat hoeft helemaal niet duur te zijn! Ik zie vooral nog wel besparingen in luxe producten, kleine dingetjes vooral. Drankje minder in de kroeg. Dat soort dingen... Alles bij mekaar zomaar 20 a 30 euro weer...NovapaX schreef op donderdag 03 november 2016 @ 12:27:
Ik neem aan dat je nu al een klein spaarpotje hebt, van zeg €1500 ofzo?
Als je dan even die genoemde betalingen stop zet, je bespaart nog wat extra tientjes per maand op je boodschappen etc.
...
Als je elke maand één tientje bespaart, bespaar je het hele jaar 120 euro. (+ 60euro x 0,5% = 0,30netfast schreef op donderdag 03 november 2016 @ 12:54:
[...] Simpel. Een jaar lang elke maand een 10je besparen.
bv ander telefoonabo, of verzekeringen bekijken (auto, huis, zorg, reis, etc), internet aansluiting, televisie, sportschool, donaties, schulden, electra, gas, noem maar op.
Als je op slechts 1 ding elke maand 10 euro kan besparen door oversluiten/stoppen/ed. bespaar je dus die 10 euro + alle voorgaande besparingen. Zie dus mijn berekening.
Als ik in Januari 10 euro kan besparen door bv een ander tel abo te nemen, heb ik dus de rest van het jaar 10 euro per maand minder kosten. In feb pas ik een verzekering aan, hoppa, weer 10 euro te pakken en dus 10 (tel) +10 (verzekering) euro bespaard = 20 euro minder.
en zo verder. Simpel en je merkt waarschijnlijk niks of nauwelijks iets na het aanpassen.
En stel je voor dat je die bespaarde euro's nu bijvoorbeeld eens omzet in p2p leningen op bv Mintos.... Kan je nog een flink rendement halen ook op je bespaarde geld.... (mijn rendement bij Mintos is 15,5%, met buyback garantie leningen). mogelijkheden te over!
Voorbeeldjes hieronder:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Maar jij hebt het over elke maand een tientje -extra- besparen. Ik snap je redenatie, maar vind dat je zo een onrealistisch beeld schetst. Je kunt niet iedere maand nieuwe besparingen vinden. En ik zou niet wachten tot de volgende maand met een besparing doorvoeren. Gewoon je financiën bijhouden, en je kunt niet zoveel besparen.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Zo ben ik ook begonnen een jaar of 2 geleden. Andere verzekeringen en abonnementen, andere energieleverancier enz., leverde me totaal al snel 25-40 euro extra per maand op als ik 't me goed herinner. En qua boodschappen doen we 't al erg goed met ±€50 in de week voor 2 personen inclusief kattenvoer. Ergens houdt dat natuurlijk op, maar het scheelt toch op jaarbasis goed geld 
Heb alleen gister m'n werk opgezegd om begin volgend jaar voor mezelf te beginnen, dus dat gaat wel een impact hebben op de spaarquota, in ieder geval in 't begin.
Heb alleen gister m'n werk opgezegd om begin volgend jaar voor mezelf te beginnen, dus dat gaat wel een impact hebben op de spaarquota, in ieder geval in 't begin.
Dappere stap joramoudenaarde, welke business ga je voor jezelf beginnen?joramoudenaarde schreef op donderdag 03 november 2016 @ 15:20:
Zo ben ik ook begonnen een jaar of 2 geleden. Andere verzekeringen en abonnementen, andere energieleverancier enz., leverde me totaal al snel 25-40 euro extra per maand op als ik 't me goed herinner. En qua boodschappen doen we 't al erg goed met ±€50 in de week voor 2 personen inclusief kattenvoer. Ergens houdt dat natuurlijk op, maar het scheelt toch op jaarbasis goed geld
Ik merk vooral dat dat focussen op kleinere uitgaves uiteindelijk ertoe leidt dat je ongemerkt een stuk meer geld overhoudt en je lopende kosten onder controle houdt. Mijn vriendin is bezig met een bedrijf op te zetten met een vriendin, en die vriendin heeft een veel duurder leefpatroon dan dat wij hebben. Zij heeft als salaris ook een fors hogere behoefte dan dat mijn vriendin heeft. Gelukkig kan dat eruit zonder dat dat scheve gezichten oplevert (beide gewoon zelfde salaris), maar je merkt zo wel dat je je uitgaven al wel goed onder controle hebt t.o.v. anderen. Gevolg is dus ook dat wij fors meer kunnen sparen bij eenzelfde salaris-niveau.
Leuke cijfertjes hoor, maar dit noem ik gewoon goochelen met cijfers om iets uit te vergroten.netfast schreef op donderdag 03 november 2016 @ 12:54:
[...]
Simpel.
Een jaar lang elke maand een 10je besparen.
Als je op slechts 1 ding elke maand 10 euro kan besparen door oversluiten/stoppen/ed. bespaar je dus die 10 euro + alle voorgaande besparingen.
Zie dus mijn berekening.
Voorbeeldjes hieronder:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Als je iedere maand 10 euro moet besparen op iets, betekent dat je op 12 gebieden van vaste lasten iets moet besparen. Dat lukt je misschien 1 jaar, maar er is dus wel degelijk verzadiging die hier optreedt, als je ergens al het goedkoopste van hebt, dan kun je er niet nogmaals op besparen (tenzij je ermee stopt natuurlijk).
Float like a butterfly, sting like a bee.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.