CornermanNL schreef op maandag 07 november 2016 @ 13:10:
[...]
Het is ook een stuk risico verlaging, er vanuit gaande dat je ieder jaar hetzelfde of meer blijft verdienen en alle investeringen ook gelijk blijven of stijgen is aflossen zeker niet de meest rendabele optie. Het is echter wel een zekere manier om je kosten per maand te verlagen en je risico te verlagen. Je hoeft niet meer perse een X bedrag per maand te verdienen. Dat bedrag wordt elk jaar minder.
Ik ben geen belegging goeroe en zeer slecht in het bepalen van pieken en dalen in markten. Verlaging van mijn risico en zekerheid van de besparing is voor mij heel wat waard. Mocht er dus plotseling iets gebeuren waardoor ik zeer snel terugval in inkomsten kan ik dat gemakkelijk opvangen. Zeker met de huidige rentestanden en opgepompte markten.
En hefbomen probeer ik te vermijden, dat verhoogt het risico weer. En grote stappen snel thuis zie ik zelden. Als het zo makkelijk was , dan deed iedereen het wel. Ik heb een keuze gemaakt om de manier te kiezen waar ik me prettig bij voel en die voor mij genoeg resultaat oplevert. Er zijn zat berekeningen te maken van investeringen waarmee ik meer rendement haal, maar dat moet ook maar gebeuren. Nu weet ik het zeker.
Klopt helemaal, er zijn vele meer overwegingen dan puur financieel rendement bij aflossen of niet aflossen.
Daarom is het ook zo moeilijk voor velen, mijn punt was dat het niet altijd gevangen kan worden in vuistregels.
Bijvoorbeeld:
Met mijn eigen hypotheek, als ik de toekomstige hypotheekrente inschat op ~5% voor de laatste 20jaar (en nog wat andere benaderingen en aannames):
Scenario 1:
Extra 20K aflossen in Januari 2017
Levert op ~7K netto over gehele looptijd, dat komt neer op ~1% rendement per jaar over die 20K.
Scenario 2:
Extra 20K aflossen in Januari 2027
Levert op ~6K netto over gehele looptijd, dat komt neer op ~1.4% rendement per jaar over die 20K.
20K sparen in 2026 is echter makkelijker dan 20K sparen in 2016.
Als we de inflatiecorrectie van mijn loon inschatten op 1% per jaar dan 'voelt' die 20K in 2026 hetzelfde als 18K in 2016.
Scenario 3:
Extra 20K aflossen in Januari 2037
Levert op ~2.5K netto over gehele looptijd, dat komt neer op ~1.5% rendement per jaar over die 20K.
20K sparen in 2036 is echter makkelijker dan 20K sparen in 2016 of 2026.
Als we de inflatiecorrectie van mijn loon inschatten op 1% per jaar dan 'voelt' die 20K in 2036 hetzelfde als 16K in 2016.
Oftewel, hoewel ik absoluut gezien meer geld bespaar als ik vroeg 20K aflos, is het rendement niet hoog.
Dat komt omdat ik die aflossing beetje-bij-beetje terugzie over een lange periode. In die periode heb ik minder cash geld, en kan ik die 20K niet elders gebruiken.
Als ik die 20K echter op een spaarrekening zet 20jaar lang, en dan van dat potje 20K aflos in 2037 dan heb ik een hoger rendement + cash voor geval van nood gedurende die 20jaar.
In mijn geval maakt het rendement niet zoveel uit, belangrijker is dat ik zoveel mogelijk cash wil aanhouden nu omdat mijn leven erg dynamisch is. Ik zal zeker nog minimaal 2keer verhuizen naar een ander land voor een aantal jaar.
Minimaal 2x auto kopen/verkopen, en huren of 2e huis kopen gedurende die veranderingen.
Dus hoe dan ook heb ik liever 100K op de bank dan 100K minder hypotheekschuld.