nou nou, imperium niet hoor. Er zitten hier trouwens ook andere met nog (veel) meer!.
Maar ben benieuwd naar je uiteenzetting.
Mbt bovenstaande quote. Kan je hier wat nader toelichting op geven? Begrijp ik dat het mogelijk is de extra aflossing in de hypotheek weer ongedaan te maken bij afsluiten van nieuwe hypotheek / einde rentevastperiode?
In eerdere jaren 4 x 10% boetevrij afgelost. Nu hypotheek weer verhoogd met datzelfde bedrag.
Moest huis wel opnieuw laten taxeren en via tussenpersoon laten lopen.
- Tweede vraag die ik nog voor je had. Uit de Trinity study
Trinity study is heel mooi, maar er spelen zoveel meer persoonlijk factoren mee. Ik zou het alleen als een richtlijn gebruiken.
Tot nu toe goed. Maar zal vast wel een keer minder of afgrijselijk worden

mossel schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 19:03:
[...]
Nee. Ben op zoek naar een Safe Withdrawal Rate (veilig afroompercentage), in Nederland, ná vermogensrendementsheffing. Met dat percentage in het achterhoofd bouw ik dan een daarbij horend belegd vermogen op.
Meen dat ik een keer gelezen heb dat Rube het op 3,33% houdt. Ben benieuwd naar zijn, vaak doordachte, berekening. Vermoed dat stabielere? huurinkomsten en zijn 'permanent' portfolio hierop van invloed zijn.
Ik ben in het verleden inderdaad zo ongeveer uitgegaan van 30 x de jaaruitgaven. Dat was puur voor mezelf een redelijke indicatie om ergens naar toe te werken.
Maar er spelen veel meer factoren mee:
reken je op nog wel (kleine) inkomsten of niet?
Mag je vermogen bijna op zijn als je het einde van je leven nadert?
Hoeveel ruimte heb je om eventueel een tijdje minder uit te geven?
Reken je op AWO/aanvullend pensioen?
Hoe oud ben je als je stop? Als je "al" 55 bent, dan heb je minder risico dan als je 40 bent.
Hoe actief wil en kun je bezig zijn om een goed en (veilig) rendement te maken?
Ik ga er inmiddels vanuit dat ik met O.G. / huurinkomsten wel meer ga halen als de 3.33%. Echter, ik heb (niet al te bewust) ook mijn gewenste buffer tussen inkomsten en uitgaven verhoogd als target. Dit puur om eventueel ook mindere tijden (leegstand, huurverlagingen, grote/onvoorziene onderhoud, wanbetaling) op te kunnen vangen.
Per saldo zit ik nog steeds op ongeveer hetzelfde streefbedrag alvorens ik mijzelf echt FO zou willen noemen. Mijn target is momenteel grofweg 26.5x onze jaaruitgaven.
Cubic X schreef op zondag 27 november 2016 @ 10:51:
[...]
Goed bezig! Wel erg zwaar in de vastgoed en dat vormt natuurlijk een risico, maar normaal gesproken blijft een huis wel staan in tijden van crisis

.
Wat is het rendement dat je per jaar maakt op dergelijk vastgoed? En hoeveel werk heb je ervan als het eenmaal verhuurd is?
Ik kan wel getallen gaan noemen, maar het is zo afhankelijk hoe je dat berekent, wat je wel meenement en wat niet etc. dat ik het niet ga doen omdat ik daar geen discussie over wil gaan voeren.
Wat ik wel kan zeggen: door het rendement ga ik niet rijk worden. Opbouw vermogen komt grotendeels uit het sparen. Aandelen (ETF) zou wellicht net zoveel op leveren. Maar ik vind de vaste cashflow wel erg prettig.
pirke schreef op zondag 27 november 2016 @ 13:32:
Ik overweeg ook al een tijd om in vastgoed te stappen, heb momenteel 100k wat weg staat te rotten bij de bank... Een deel daarvan zit weliswaar in aandelen, maar ik zoek een iets minder volatiele inkomstenbron. Vastgoed lijkt in dat opzicht een goede keuze, al krijg ik wel het gevoel dat ik alle eieren in 1 mandje stop.
Hoe begin je aan je eerste beleggingspand?
Vragen die bij mij opkomen:
- Iets kopen wat al verhuurd wordt of niet?
- Volledig eigen vermogen of hefbomen met 50% vreemd vermogen?
- Soort object: tussenwoning / appartement / studentenhuis?
- Hoeveel zelf doen en hoeveel uitbesteden?
- In privé box 3, of m'n huidige eenmanszaak omzetten naar BV structuur en vanuit een 2e werkmaatschappij vastgoed exploiteren?
Helaas ken ik geen mensen in mijn directe omgeving die hier ervaring mee hebben, behalve de opmerking "een kennis van me heeft ook een appartement voor verhuur en heeft allemaal gedoe met niet betalende huurders die de woning slopen". Nu wil ik me niet door hun angst laten leiden, dus advies van een ervaringsdeskundige is welkom

Ik ben niet van het veel risico nemen. Ik zou dus niet maar 1 ei kopen

.
Maar anderen lenen tot de max. kan goed uitpakken. Maar ook verkeerd als de markt echt tegenzit en je hebt niet voldoende liquiditeit.
En de overige vragen: veel kun je zelf opzoeken en dan vooral berekenen. En dan nog eens bedenken of je het ziet zitten.
Dat dus. O.G. is waarschijnlijk wel stabieler. En meer werk.
En met geleend geld lever OG waarschijnlijk wel meer op. Maar heb je dus ook meer risico.