Financiële onafhankelijkheid - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 123 Laatste
Acties:
  • 1.364.816 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:33
coelho schreef op maandag 14 november 2016 @ 20:48:
[...]

De disclaimer is natuurlijk wel dat dit alleen geldt bij gelijkblijvende woningwaarde. Als bijvoorbeeld je woningwaarde stijgt dan kan je rendement zelfs naar oneindig gaan (niks inleggen en toch in de 95% terecht komen), maar ook een stuk kleiner worden wanneer je woningwaarde daalt en je dus meer geld moet aflossen om op hetzelfde percentage uit te komen.
Ik verwacht (!!! lees: geen ervaring) dat de bank geen rekening houdt met dalende huizenprijzen. Dus risicoklasses omhoog denk ik niet. Men doet het ook niet met stijgende huizenprijzen, moet je ook zelf achteraan.
Valt volgens mij in de categorie, als je eenmaal iets hebt, vind men het bij de bank allemaal prima zolang je maar betaald. Net alls ZZP-ers. ZZP-er en hypotheek krijgen? Oef, lastig. Vandaag hypotheek krijgen en morgen ontslag nemen en ZZP-er worden? Geen bank die je daar over zal horen (omdat men het niet weet, net als de dalende huizenprijzen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reteppd
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-05 17:44
finsdefis schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:48:
[...]

Lijkt me ook het verstandigst.

Hoewel er m.i. ook niks mis mee is bijvoorbeeld alvast 100 euro per maand in te blijven leggen bij Meesman. Dan leer je jezelf ook alvast kennen w.b. hoe je met beleggingen omgaat.

Indien het echt nodig is is het alsnog relatief snel liquide te maken, maar als je deze noodzaak aan ziet komen omdat je te weinig inlegt bij normale spaarrekeningen kan je het natuurlijk beter niet doen. Voor het rendement maakt het weinig uit op deze termijn en met deze bedragen.
Bedankt voor de adviezen iedereen.
Er lijkt redelijke overeenstemming te zijn dat veel cash op dit moment voor ons het verstandigst is. Aangezien er ook een scenario denkbaar is dat we de komende 5 jaar helemaal niet gaan kopen, wil ik mijn huidige inleg bij Meesman in elk geval volhouden. Mochten we over 2 jaar besluiten om te blijven huren, dan kan ik altijd dan nog de inleg extra verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:39
ybos schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:33:
[...]

Ik verwacht (!!! lees: geen ervaring) dat de bank geen rekening houdt met dalende huizenprijzen. Dus risicoklasses omhoog denk ik niet. Men doet het ook niet met stijgende huizenprijzen, moet je ook zelf achteraan.
Valt volgens mij in de categorie, als je eenmaal iets hebt, vind men het bij de bank allemaal prima zolang je maar betaald. Net alls ZZP-ers. ZZP-er en hypotheek krijgen? Oef, lastig. Vandaag hypotheek krijgen en morgen ontslag nemen en ZZP-er worden? Geen bank die je daar over zal horen (omdat men het niet weet, net als de dalende huizenprijzen)
Inderdaad , op het moment van verstrekken moeten ze aan de regels voldoen en het dossier compleet hebben, zolang er daarna maar betaald wordt is het goed. Het meeste risico ligt ook bij de degene die het huis koopt. Het onderliggende onroerend goed gaat naar de bank als het misgaat. Met de huidige rente standen is het wat minder maar ze verdienen er nog steeds leuk aan met minimaal risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:29
Krisp schreef op maandag 14 november 2016 @ 14:17:
Van het weekend heb ik mijn auto verkocht, ik reed er nog geen 10.000 kilometer per jaar in.
Dat is wel een bazenactie.

Wij gaan wat doen aan onze duurste autokilometers: huis-(1km)-KDV-(1km)-school-(10km)-werk gevolgd door werk-(10km)-KDV-(1km)-huis. Totaal is het een bijna verwaarloosbare afstand op het jaarlijkse kilometrage en de vaste kosten veranderen ook niet, maar de auto is hiervoor zeer inefficient en duur. Of het ook daadwerkelijk geld gaat opleveren is de vraag, maar de elektrische fiets is besteld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Rukapul schreef op woensdag 16 november 2016 @ 10:51:
[...]

Wij gaan wat doen aan onze duurste autokilometers: huis-(1km)-KDV-(1km)-school-(10km)-werk gevolgd door werk-(10km)-KDV-(1km)-huis. Totaal is het een bijna verwaarloosbare afstand op het jaarlijkse kilometrage en de vaste kosten veranderen ook niet, maar de auto is hiervoor zeer inefficient en duur. Of het ook daadwerkelijk geld gaat opleveren is de vraag, maar de elektrische fiets is besteld :)
Dat is het begin van het einde van je auto. ;) Dit soort bewegingen doe je vermoedelijk heel frequent. Als je niet meer door de weeks met de auto hoeft, begin je jezelf wel af te vragen of je in het weekend ook niet op een andere manier vervoer kan regelen. Tenminste: dat is wat ik deed.

En als je dat eng vindt: probeer gewoon eens 1-2 maanden zonder jouw eigen auto te leven. Huur bijvoorbeeld een auto als je er een nodig hebt, of neem een keer de trein. Zo kom je erachter of het haalbaar is om zonder auto te leven. :)

* Krisp doet alsof hij een Dal Vrij abonnement heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Krisp op 16-11-2016 11:21 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:28

Metro2002

Memento mori

Rukapul schreef op woensdag 16 november 2016 @ 10:51:
[...]

Even snel rekenen maakt dat dit toch nog een kleine 8.000km per jaar oplevert en bij zulke korte afstanden zal het brandstofverbruik ook niet lullig zijn. Als je 1 op 13 redt dan kost het je alleen aan benzine al een kleine 900 euro per jaar.
De besparing is er dus wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:30

Tazzios

..

Er zijn dit jaar 261 werkdagen min 25 vakantiedagen* 23KM= 5428 KM.

Ik had even zin om te rekenen :+

[ Voor 63% gewijzigd door Tazzios op 16-11-2016 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Krisp schreef op woensdag 16 november 2016 @ 11:06:
[...]

Dat is het begin van het einde van je auto. ;) Dit soort bewegingen doe je vermoedelijk heel frequent. Als je niet meer door de weeks met de auto hoeft, begin je jezelf wel af te vragen of je in het weekend ook niet op een andere manier vervoer kan regelen. Tenminste: dat is wat ik deed.

En als je dat eng vindt: probeer gewoon eens 1-2 maanden zonder jouw eigen auto te leven. Huur bijvoorbeeld een auto als je er een nodig hebt, of neem een keer de trein. Zo kom je erachter of het haalbaar is om zonder auto te leven. :)

* Krisp doet alsof hij een Dal Vrij abonnement heeft.
We gebruiken al regelmatig de fiets met fietskar voor lokale vervoersbewegingen :) Een einde van de auto (of motor) zal er niet komen want daarvoor ontbreken voor een flink aantal vervoersbewegingen als gezin goede alternatieven: familie en andere verplichtingen op 100-150km afstand zonder directe treinverbinding, weekboodschappen, kampeervakanties, etc.

Overigens heb ik de eerste jaren van m'n werkzame leven geen auto gehad. Prima te doen.
Metro2002 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 11:19:
[...]

Even snel rekenen maakt dat dit toch nog een kleine 8.000km per jaar oplevert en bij zulke korte afstanden zal het brandstofverbruik ook niet lullig zijn. Als je 1 op 13 redt dan kost het je alleen aan benzine al een kleine 900 euro per jaar.
De besparing is er dus wel.
Klopt. Het gemiddelde dieselverbruik in l/100km is 10%-15% gestegen sinds een baanwissel en 2e kind. Het totale brandstofverbruik en -kosten is wel significant gedaald.
Tazzios schreef op woensdag 16 november 2016 @ 11:47:
[...]

Er zijn dit jaar 261 werkdagen min 25 vakantiedagen* 23KM= 5428 KM.

Ik had even zin om te rekenen :+
Gelukkig zijn de arbeidsomstandigheden beter dan dat: meer vrije dagen, ouderschapsverlof, thuiswerk ;)

Vergis je trouwens niet in de kosten van een beetje elektrische fiets :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Ik fiets al meer dan een jaar , en langere reizen met OV , niet een bewuste FO keuze. Ik mag niet meer autorijden voorlopig door ziekte. Maar ik denk niet dat ik er nog 1 koop. Of het moet echt noodzakelijk zijn voor werk. Een flinke besparing al met al. Toevallig dus, gelukkig voor mij is alles redelijk dichtbij, nooit verder dan 40 treinminuten weg. Woon dichtbij het station dus dat is ook mazzel hebben.

In het begin dacht ik nog wel eens de auto nodig te hebben, maar het is meer het gemak ervan, meeste ritjes waren toch even boodschappen doen als het regent, Ik reed nog geen 7000 km per jaar. En dat was inclusief vakanties.

Als ik straks weer kan autorijden ga ik er een huren als ik er een nodig heb. Maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat als het niet had gehoeven ik de auto niet zo snel had weggedaan. Ook al was het qua kilometers en gebruik zeer onvoordelig t.o.v Ov en fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Krisp schreef op woensdag 16 november 2016 @ 11:06:
[...]

Veel andere niet hoor, van diegene die gewoon de fiets naar het werk nemen hebben de meeste denk ik wel een auto ;).

Persoonlijk heb ik vorig jaar nog niet de 5k kilometer gehaald met de auto. Ik verwacht dit jaar meer te rijden dan vorig jaar, maar nog steeds gaat het niet indrukwekkend zijn. Echter ondanks dat ik bewust niet wil weten hoeveel hij me per kilometer kost, gaat hij er niet uit. Voor mij persoonlijk is de extra vrijheid (onafhankelijkheid ;) ) die het me oplevert dubbel en dwars de kosten waard. Uiteraard als je hem wel kan inleveren zonder op je geluk in te doen is het een hele mooie besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mij is een auto vrijheid en daar op inleveren is een directe aanslag op mijn levensgenot dus bij mij gaat die er echt niet uit. Nu ben ik waarschijnlijk verpest door het feit dat ik op mijn 18e een auto voor de deur had staan en op kamers woonde dus echt niet perse nodig was. Achteraf realiseer ik me dat ik best bevoorrecht was, maar dat zie je niet als de rest van je omgeving dit ook heeft.

Dat een auto voor mij serieus belangrijk was kwam ik achter toen in Singapore woonde. Het openbaar vervoer is daar echt goed geregeld, maar de eerste zes weken zonder auto vielen me zwaar. Het tijdsverlies is voor mij verreweg de grootste factor want ook in zo'n stad is de auto veel sneller ondanks het verkeer.

Dus ja ik fiets ook veel en dit is enkel en alleen tijdsgerelateerd of alcoholgerelateerd ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2016 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ybos schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:33:
[...]

Dat is alleen maar omdat vrij weinig mensen een lagere risicoklasse aanvragen. Echter je kunt op grote schaal niet aan maar een knop draaien (omlaag) zonder aan de andere te zitten (omhoog). Huidige situatie middelen de mensen met overwaarde het risico uit met de mensen met onderwaarde. Ga je aan een kant rommelen moet er aan de andere kant ook iets gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:04:
[...]

Dat is alleen maar omdat vrij weinig mensen een lagere risicoklasse aanvragen. Echter je kunt op grote schaal niet aan maar een knop draaien (omlaag) zonder aan de andere te zitten (omhoog). Huidige situatie middelen de mensen met overwaarde het risico uit met de mensen met onderwaarde. Ga je aan een kant rommelen moet er aan de andere kant ook iets gebeuren.
Mwoh, weet ik niet. Banken hebben gezonde marges (anders had de rabo niet van die giga kantoren overal ;) ).
Als je van gezonde marge naar iets minder gezonde marge gaat, is er niets aan de hand.
Als ik een artikel verkoop aan al mijn klanten dat over de kop gaat, en doordat er een concurrent komt, en ik geef al mijn klanten 10% korting (knop naar beneden draaien) blijft er nog meer dan genoeg marge over om niet een andere knop omhoog te hoeven draaien. (uiteraard gaan dit soort marges voor een bank niet op, maar is meer een extreem voorbeeld)

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 07:48
ybos schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:56:
[...]

Mwoh, weet ik niet. Banken hebben gezonde marges (anders had de rabo niet van die giga kantoren overal ;) ).
Als je van gezonde marge naar iets minder gezonde marge gaat, is er niets aan de hand.
Als ik een artikel verkoop aan al mijn klanten dat over de kop gaat, en doordat er een concurrent komt, en ik geef al mijn klanten 10% korting (knop naar beneden draaien) blijft er nog meer dan genoeg marge over om niet een andere knop omhoog te hoeven draaien. (uiteraard gaan dit soort marges voor een bank niet op, maar is meer een extreem voorbeeld)
Was het helaas maar zo eenvoudig. De aandeelhouder is al tijden leidend en die neemt geen genoegen met mindere marge.....

Banken houden wel degelijk rekening met dalende huizenprijzen: ze rekenen namelijk een risicopremie toe aan de rente die je betaalt en ze zijn verplicht reserves aan te houden om eventuele schokken, waaronder die van huizenmarkten, op te vangen.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:45
Sissors schreef op woensdag 16 november 2016 @ 19:19:
[...]

Veel andere niet hoor, van diegene die gewoon de fiets naar het werk nemen hebben de meeste denk ik wel een auto ;).

Persoonlijk heb ik vorig jaar nog niet de 5k kilometer gehaald met de auto. Ik verwacht dit jaar meer te rijden dan vorig jaar, maar nog steeds gaat het niet indrukwekkend zijn. Echter ondanks dat ik bewust niet wil weten hoeveel hij me per kilometer kost, gaat hij er niet uit. Voor mij persoonlijk is de extra vrijheid (onafhankelijkheid ;) ) die het me oplevert dubbel en dwars de kosten waard. Uiteraard als je hem wel kan inleveren zonder op je geluk in te doen is het een hele mooie besparing.
Ik hoor vaker dat een auto gevoel van vrijheid geeft, maar ik heb dat nooit echt begrepen. Voor mij zou een auto in eigendom hebben een gevoel van verplichtingen geven (onderhoud, belasting, verzekering, parkeervergunning, parkeerproblemen etc). Dit zou mij juist het gevoel geven niet onafhankelijk te zijn. In ons geval gaat dat overigens wel makkelijker dan voor anderen met wonen in een stad (en OV dichtbij) en goed bereikbaar werk.
Als we echt een auto nodig hebben om bijvoorbeeld naar Spanje of Italie te rijden, dan huren we of lenen we die. Over het algemeen probeer ik ook zo mogelijk kapitaalintensieve assets zoals te hebben (huis uitgezonderd overigens)

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

JURIST schreef op donderdag 17 november 2016 @ 07:05:
[...]

Ik hoor vaker dat een auto gevoel van vrijheid geeft, maar ik heb dat nooit echt begrepen. Voor mij zou een auto in eigendom hebben een gevoel van verplichtingen geven (onderhoud, belasting, verzekering, parkeervergunning, parkeerproblemen etc). Dit zou mij juist het gevoel geven niet onafhankelijk te zijn. In ons geval gaat dat overigens wel makkelijker dan voor anderen met wonen in een stad (en OV dichtbij) en goed bereikbaar werk.
Als we echt een auto nodig hebben om bijvoorbeeld naar Spanje of Italie te rijden, dan huren we of lenen we die. Over het algemeen probeer ik ook zo mogelijk kapitaalintensieve assets zoals te hebben (huis uitgezonderd overigens)
Ik herken beide gevoelens: het is reuze makkelijk om direct in een auto te kunnen stappen, maar tegelijkertijd impliceert het (vooral als je in de stad woont) ook elke keer als je thuis komt dat je nog even kijkt of je auto er nog staat - en hoe. En ik kan je uit ervaring vertellen dat het zeker niet tof is als je ziet dat er een deuk in zit. :P Verder is er natuurlijk het noodzakelijke onderhoud - belangrijk, maar tegelijkertijd ook een behoorlijk aanslag op je budget. Die vrijheid heb ik nu wel gekregen.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:26
[...]

Het ligt er denk ik vooral aan hoe vaak je de auto voor welk doeleind gebruikt. Enkel het huren van een auto van gelijkwaardig formaat voor onze vakanties zou ons jaarlijks duizenden euro's kosten. En lenen, tja, ik zie het nut van het kopen van veel hoogwaardig gereedschap niet in, maar dat is enkel omdat ik dat allemaal van mijn vader kan lenen. Voor iemand die dat niet kan en die graag zelf dingen in huis oplost kan dat anders zijn.

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-09 10:07
[...]

Heeft er denk ik in grote mate mee te maken dat mensen activa / assets (bezittingen welke waarde / cashflow genereren) en passiva / liabilities (verplichtingen) door elkaar halen.
Een auto is een mooi voorbeeld welke in het dagelijks taalgebruik vaak als bezitting wordt aangeduid, maar in werkelijkheid een flinke verplichting is voor de meeste mensen.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:31
Ik heb al jaren geen eigen auto. 3-4x per jaar (totaal 3-4 weken) huur ik een auto voor in totaal € 400-500. Denk hierbij aan (korte) vakanties, periodes waarin een auto handig kan zijn (bijv. tijdens een verhuizing). OV (woonwerkverkeer) wordt 100% vergoed door werkgever, en voor de weekenden heb ik een Weekend Vrij (1e klas) abonnement van € 39 per maand.

Grootste nadelen van het OV voor mij: afhankelijkheid van de dienstregeling (niet ieder moment kunnen vertrekken) en de soms langere reistijd (vanuit Rotterdam m'n familie in Nijmegen bezoeken is gewoon 2u enkele reis met de trein, met de auto iets meer dan een uur). Andere nadelen zijn dat ik niet even op en neer naar de ikea kan gaan, dat combineer ik dan met familiebezoekjes (zij komen toch met de auto :P) of pak ik gewoon een Greenwheels-auto.

Na vorige week maandag weet ik trouwens zeker dat ik niet met de auto op en neer naar m'n werk (Schiphol-Rijk) wil reizen. Ook niet als ik een lease-auto of iets dergelijks zou krijgen. Ik moest m'n huurauto droppen op Schiphol. Man man man, wat een drukte op de weg.

Mocht ik ooit een partner en kind(eren) hebben, dan komt er wel een auto. Maar dat is nog toekomstmuziek. :+

En ik heb uiteraard nog een motor tot m'n beschikking die ik niet alleen recreatief maar soms ook functioneel gebruik. Zo ging ik gewoon op de motor naar de afspraken met de hypotheekadviseur, makelaar enzo (allemaal op 80-100km).

spoiler:
De motor heeft stiekem best veel bagageruimte, heb gewoon een appartement 'mee naar huis' kunnen nemen. :+

• CornermanNL
Afscheid nemen van spullen is echt lastig, zeker een auto. Het gevoel van vrijheid (al dan niet terecht), dat je kan gaan en staan wanneer je wil en op jou voorwaarden. Ik snap dat dat heel moeilijk is. Maar zoals met zoveel dingen als je ze eenmaal niet meer hebt went het vanzelf. Zo ook bij het niet hebben van een auto.

Het is wel erg vervelend als je erg achteraf woont, waar het OV slecht geregeld is.
Ik moet zeggen nu ik gewend ben om alles met de fiets te doen ga ik de afstanden ook steeds makkelijker afleggen. Als ik weet dat het OV een uur duurt met overstappen etc. en ik fiets er 1,5 uur over dan pak ik de fiets. Het is gelijk ontspanning en je beweegt weer wat extra.

[ Voor 1% gewijzigd door CornermanNL op 17-11-2016 09:03 . Reden: typo's bij de vleet te snel getypt. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Geen auto is IMHO alleen een optie als je werk en sociale leven volledig in 1 stad/dorp afspeelt. Zodra je familie/vrienden/werk buiten je woonplaats hebt, is het voor mij de extra reistijd niet waard om die paar honderd euro/maand uit te sparen. In dat geval zou ik eerder kleiner gaan wonen dan de auto weg doen.

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
Ik heb voor mezelf ook niet echt een goede reden om de auto weg te (kunnen) doen. M'n familie woont met de auto ±50 minuten rijden hier vandaan, maar met openbaar vervoer is dat al snel 2,5 uur. Een auto huren in het gehucht waar ik woon is wat minder praktisch dan in de stad, en woon-werk verkeer is met de auto ook 2x zo snel vergeleken met het OV. Al met al scheelt het me wekelijks flink wat tijd als ik de auto pak, en die tijd is me meer lief dan de, in verhouding, circa 100-150 euro die het me scheelt.

Maakte het qua tijd niet veel uit dan was het zéker een heel ander verhaal, maar ik spaar nu per week bijna 5+ uur uit door de auto te pakken, en met die 5 uur kan ik meer verdienen dan wat het gebrek aan een auto zou opleveren :)

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:22
Wij hebben sinds 2 jaar 2 auto's en een motor, ik wil nu met één auto minder gaan doen en dat valt eigenlijk al niet mee. Nu verwachten wij begin volgend jaar een kleine en gaat mijn vriendin voorlopig nog maar 2 dagen per week werken en dan wil ik toch echt met één auto gaan doen. Dan is het nog een beetje de vraag hoe ik naar mijn werk ga als het echt slecht weer is, toch maar op de motor denk ik.

Helemaal zonder auto doen is voor mij ook zeker geen optie. Werk, sport, familie en vrienden allemaal op afstanden waarvoor een auto toch wel heel fijn is. Moet zeggen dat ik mezelf ook niet snel meer op een station op de trein zie staan wachten als ik een avond uit eten ga met mijn vriendin of vrienden (een luxe waar ik dan maar voor moet betalen).

De tweede auto zie ik wel echt als luxe, als we daar iets kunnen verzinnen om een auto te delen o.i.d. dan wil ik daar best moeite voor doen. Probleem is een beetje dat ik moeilijk van mijn vriendin kan eisen dat ze op de fiets gaat (10km) terwijl ik een auto én een motor heb (de motor is voor mij geen vervoersmiddel maar hobby).

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 17-11-2016 09:48 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Krisp schreef op donderdag 17 november 2016 @ 08:07:
[...]

Ik herken beide gevoelens: het is reuze makkelijk om direct in een auto te kunnen stappen, maar tegelijkertijd impliceert het (vooral als je in de stad woont) ook elke keer als je thuis komt dat je nog even kijkt of je auto er nog staat - en hoe. En ik kan je uit ervaring vertellen dat het zeker niet tof is als je ziet dat er een deuk in zit. :P Verder is er natuurlijk het noodzakelijke onderhoud - belangrijk, maar tegelijkertijd ook een behoorlijk aanslag op je budget. Die vrijheid heb ik nu wel gekregen.
Dat heb ik ook altijd met auto's. Aan de ene kant fantastich dat je overal zo heen kan (even naar Noord Frankrijk dit weekend? Doen we!) maar aan de andere kant ook een molensteen om je nek qua zorgen. Niet alleen qua kosten maar bv met oud en nieuw ben je altijd weer blij als ie er ongeschonden vanaf is gekomen en als je 's ochtends ergens een hoop herrie vandaan hoort komen waar jouw auto geparkeerd staat... je gaatt toch even kijken of er niemand tegenaan is gereden. En dan inderdaad het onderhoud e.d.
Het financiele plaatje valt bij mij onder 'mooi meegenomen'

Momenteel doe ik het zonder auto, alles per fiets en scooter (ik fiets liever). De zorgen om mijn auto mis ik als kiespijn.
Gisteren mijn scooter ook lopen vervloeken toen ik 2,5 uur bezig was om mijn verlichting (lampjes) te vervangen. Met mijn motorfiets ook altijd gezeik (intussen ook verkocht). Benzinekraantjes die gaan lekken, carburateurs die verstopt raakten, kettingen die gespannen moeten worden etc. Pff ben gewoon klaar daarmee. Mijn vervoersmiddelen moeten het gewoon doen. Reparaties aan mijn fiets kan ik nog net tolereren omdat alles zo simpel zelf te doen is.
assje schreef op donderdag 17 november 2016 @ 09:46:
De tweede auto zie ik wel echt als luxe, als we daar iets kunnen verzinnen om een auto te delen o.i.d. dan wil ik daar best moeite voor doen. Probleem is een beetje dat ik moeilijk van mijn vriendin kan eisen dat ze op de fiets gaat (10km) terwijl ik een auto én een motor heb (de motor is voor mij geen vervoersmiddel maar hobby).
10km is toch prima te fietsen?? Zeker als het maar 2 dagen in de week is.
Dat wordt wel een héle dure 2e auto dan als je het alleen daarvoor aan houdt.
En op de dagen dat het echt hondenweer is kan je dr misschien nog wel brengen en halen? Of pak jij de motorfiets voor woon-werk en gaat zij met de auto?
Weet niet hoe ver jij van je werk af woont?

[ Voor 31% gewijzigd door Metro2002 op 17-11-2016 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Metro2002 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 09:49:
[...]
10km is toch prima te fietsen?? Zeker als het maar 2 dagen in de week is.
Dat wordt wel een héle dure 2e auto dan als je het alleen daarvoor aan houdt.
En op de dagen dat het echt hondenweer is kan je dr misschien nog wel brengen en halen? Of pak jij de motorfiets voor woon-werk en gaat zij met de auto?
Weet niet hoe ver jij van je werk af woont?
Ze werkt nu 4 dagen, straks een jaar 2 dagen en daarna weer 3 dagen. Met die 2 dagen willen we inderdaad met een auto minder doen en dat kan ook wel. Mijn werk is 17km de andere kant, ik met de motor en bij erg weer halen/brengen gaan we dan dus ook doen maar dat is al best wel lastig (haar op het werk brengen zal me snel 30-45 minuten kosten enkele reis)

En dat fietsen is allemaal leuk maar ik maar gewoon lange dagen op het werk, moet een laptop meenemen en wil representatief en uitgerust op mijn werk komen. Toen ik nog geen motor had heb ik wel gefiest naar mijn werk maar dan deed ik dat in 30-35 minuten (dan is het sporten) en ging ik daarna douchen. Op die manier vind ik het ook leuk, als ik 1x met slecht weer met een regenpak aan zwetend op een slakketempo op de fiets zou zitten ben ik er ook weer voor een jaar klaar mee.

Mijn auto zie ik om die reden ook als niet onderhandelbaar (gebruik hem ook zakelijk tegen €0,38 bruto/km), mijn vriendin kan prima op de fiets maar dan kan zij ook prima van mij vragen dat ik mijn motor maar weg doe (en dat wil ik weer niet).

Het scheelt dat de 2e auto mijn oude auto is, een Peugeot 205 uit 1997 met 280k kilometers op de klok, deze heb ik 6 jaar geleden voor €500 gekocht. Onderhoud doen we er niet (meer) aan en afschrijving is ook geen sprake van (€17 verzekering+€20,67 WB). We stellen deze beslissing dus mooi uit tot er een keer serieuze onderhoudskosten komen, dan ga ik toch zoeken naar een manier om hem niet te hoeven vervangen.

Door mijn omgeving word ik al als centenknijper gezien dat ik niet gewoon een fatsoenlijke auto voor mijn vriendin koop dus misschien is het ook wel gewoon goed zo. Moet zeggen dat ik er nu zelf weer in de 205 rij (tenzij ik zakelijk weg moet), toch niet zo'n prettig idee als mijn zwangere vriendin er in rond rijdt :9

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 17-11-2016 10:20 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

assje schreef op donderdag 17 november 2016 @ 10:15:
[...]

Ze werkt nu 4 dagen, straks een jaar 2 dagen en daarna weer 3 dagen. Met die 2 dagen willen we inderdaad met een auto minder doen en dat kan ook wel. Mijn werk is 17km de andere kant, ik met de motor en bij erg weer halen/brengen gaan we dan dus ook doen maar dat is al best wel lastig (haar op het werk brengen zal me snel 30-45 minuten kosten enkele reis)

En dat fietsen is allemaal leuk maar ik maar gewoon lange dagen op het werk, moet een laptop meenemen en wil representatief en uitgerust op mijn werk komen. Toen ik nog geen motor had heb ik wel gefiest naar mijn werk maar dan deed ik dat in 30-35 minuten (dan is het sporten) en ging ik daarna douchen. Op die manier vind ik het ook leuk, als ik 1x met slecht weer met een regenpak aan zwetend op een slakketempo op de fiets zou zitten ben ik er ook weer voor een jaar klaar mee.

Mijn auto zie ik om die reden ook als niet onderhandelbaar (gebruik hem ook zakelijk tegen €0,38 bruto/km), mijn vriendin kan prima op de fiets maar dan kan zij ook prima van mij vragen dat ik mijn motor maar weg doe (en dat wil ik weer niet).

Het scheelt dat de 2e auto mijn oude auto is, een Peugeot 205 uit 1997 met 280k kilometers op de klok, deze heb ik 6 jaar geleden voor €500 gekocht. Onderhoud doen we er niet (meer) aan en afschrijving is ook geen sprake van (€17 verzekering+€20,67 WB). We stellen deze beslissing dus mooi uit tot er een keer serieuze onderhoudskosten komen, dan ga ik toch zoeken naar een manier om hem niet te hoeven vervangen.

Door mijn omgeving word ik al als centenknijper gezien dat ik niet gewoon een fatsoenlijke auto voor mijn vriendin koop dus misschien is het ook wel gewoon goed zo. Moet zeggen dat ik er nu zelf weer in de 205 rij (tenzij ik zakelijk weg moet), toch niet zo'n prettig idee als mijn zwangere vriendin er in rond rijdt :9
Oke, voor jouw afstand kan ik me er iets bij voorstellen (als is mijn woon-werk afstand nog 5km langer en dat fiets ik ook :P ) maar die 10km kan toch het probleem niet zijn? Zeker niet als het maar 3 dagne in de week is. 10km is van de ene kant van een kleine stad naar de andere kant. Half uur fietsen op een rustig tempo. Zelfs ook jarenlang gedaan die afstand , 5 dagen in de week. (fiets nu 3-4 dagen in de week 22km enkel, overige dagen scooter).

En nu ik scooter noem: Is dat niks voor haar? Dan ben je er echt in een wip. 10km met de scooter is misschien 15 minuten rijden.

• assje
Metro2002 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 10:25:
[...]
En nu ik scooter noem: Is dat niks voor haar? Dan ben je er echt in een wip. 10km met de scooter is misschien 15 minuten rijden.
We hadden eerst een snorscooter gekocht, die hebben we verkocht toen ik een "nieuwe" auto kocht en zij mijn auto ging gebruiken.

En natuurlijk kan het allemaal maar zij vindt het ook prettig om makkelijk boodschappen te kunnen doen uit het werk (waar ik ook weer blij mee ben) en om droog te zitten als het regent.

Alsnog heeft het natuurlijk geen zin de 205 nu weg te doen zolang er geen bijzondere kosten aan zijn, die kost nauwelijks meer dan een goede scooter of fiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
assje schreef op donderdag 17 november 2016 @ 10:15:
[...]

Door mijn omgeving word ik al als centenknijper gezien
Ach ja... Mensen kijken vaker vreemd op als je je anders "beweegt" dan de massa. Merk zelf ook dat mensen dan een opmerking maken in de trant van: je hebt toch geld? Koop dan gewoon een fatsoenlijke dit of dat.
Zelfs het uitleggen waarom je dat niet doet ben ik mee gestopt. Komt toch niet binnen bij de meeste mensen.

Lekker doen wat voor jezelf het beste is en schijt wat andere denken :+

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 09:19
netfast schreef op donderdag 17 november 2016 @ 11:08:
[...]

Ach ja... Mensen kijken vaker vreemd op als je je anders "beweegt" dan de massa. Merk zelf ook dat mensen dan een opmerking maken in de trant van: je hebt toch geld? Koop dan gewoon een fatsoenlijke dit of dat.
Zelfs het uitleggen waarom je dat niet doet ben ik mee gestopt. Komt toch niet binnen bij de meeste mensen.

Lekker doen wat voor jezelf het beste is en schijt wat andere denken :+
Niet voor niks is praten over geld vaak een taboe. Zelf vermijd ik het om te praten over bezittingen of geld. Buiten schoonouders weet niemand dat onze nieuwbouwwoning hypotheekvrij is. Zelfs mijn ouders weten dat niet. Moet je altijd heel goed mee oppassen. Want als je geld hebt kan er ineens vanalles van je verwacht worden. Want ja, je hebt het toch...

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

Galactic schreef op donderdag 17 november 2016 @ 11:37:
[...]

Niet voor niks is praten over geld vaak een taboe. Zelf vermijd ik het om te praten over bezittingen of geld. Buiten schoonouders weet niemand dat onze nieuwbouwwoning hypotheekvrij is. Zelfs mijn ouders weten dat niet. Moet je altijd heel goed mee oppassen. Want als je geld hebt kan er ineens vanalles van je verwacht worden. Want ja, je hebt het toch...
Heel herkenbaar. Op verjaardagen en dergelijke wordt altijd geklaagd over geld. Ik houd me wijselijk stil. Bij ons is het zo dat alleen mijn ouders weten wat voor vermogen wij hebben. Verder geeft het alleen gezeik mocht de rest er achter komen.
Wat ik ook elke keer hoor: Goh, geen auto, waarom niet? Kunnen jullie het niet betalen? Tot nu toe altijd maar gereageerd dat in binnenstad Utrecht het sowieso geen pretje is om een auto te hebben, en we ook allebei werken in Utrecht, dus is de fiets ideaal. "Helaas" gaan we nu verhuizen naar een gehucht een eind verderop (nog steeds maar 20 min met trein en 10 min fietsen naar station), en vraagt iedereen weer: "Wanneer komt de auto?".
Ach ja, gelukkig vindt mijn vriendin auto huren en voor de rest OV net zo makkelijk als ik. Dus hoef ik háár in ieder geval niet moeilijk te overtuigen.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Einde van het jaar ga ik weer eens aan de slag om de nieuwe maandelijkse bedragen vast te stellen voor het komende jaar. Aan inkomsten kant verandert ook het e.e.a. vanwege kind op komst en de vrouw die minder gaat werken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 17-11-2016 13:07 ]

Verwijderd

Galactic schreef op donderdag 17 november 2016 @ 11:37:
[...]

Mijn ervaring is dat mensen die ook naar FO streven buitengewoon snel doorhebben hoe de vork in de steel zit. Als je deze mensen dan privé spreekt dan gaat het toch vrij snel over beleggingen, huurhuizen, et cetera.

Mensen die bij de dag leven... Ja, wat zullen we daar eens over zeggen... Die leven gewoon in hun bubbel.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:54
Ik heb het alleen met hele goede vrienden over geld, voor de rest hou ik het ook meer op de vlakte. Maar de meesten zien wel dat wij bewust met geld omgaan, bijvoorbeeld doordat we geen auto hebben terwijl we wel 2 kinderen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardbeg10
Denk dat andere ook voor zich zelf moeten bepalen hoe ze met geld omgaan. Maar ik vind het wel herkenbaar, en ook jammer. In onze omgeving zijn wij ook vrijwel de enige die bewust uitgaven reduceren. Ook ben ik de enige die het echt leuk vind om z'n geld te beleggen. Mis dat dan weer wel, om lekker met anderen om je heen over beleggen als een hobby te kunnen praten, en niet enkel de opmerking te krijgen dat het toch maar gokken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 14:57

Pater

Terry Tate

Het valt mij vaak op dat als het over geld gaat dat mensen die niet breed hebben al snel gaan klagen over de mensen die het wel hebben. Ik krijg best wel vaak te horen dat 'het eigenlijk niet eerlijk is' en 'wat heb ik nou meer gedaan dan zij??'.

Ik weet dat ik met die opmerkingen in het verleden wel moeite had (twee universitaire studies tegelijkertijd gedaan, eigen bedrijf in die periode gehad, altijd daarna bezig geweest om me verder te ontwikkelen en op te leiden) maar ik laat het tegenwoordig van me afglijden. Als ze mij een highroller vinden, prima, dan vind je dat toch? Dan worden we maar geen best of friends, your loss.

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Lijkt me logisch dat mensen die het niet breed hebben eerder klagen over het gebrek aan extra geld. Is nou eenmaal zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 14:57

Pater

Terry Tate

Chief-XL schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 02:44:
Lijkt me logisch dat mensen die het niet breed hebben eerder klagen over het gebrek aan extra geld. Is nou eenmaal zo.
Dat is ook niet erg en geheel begrijpelijk. Alleen het klagen over mensen die het wel hebben (opeens wordt het een persoonlijk dingetje), dat vind ik jammer.

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Tjah, jaloezie heb je in alle lagen en dat verdwijnt niet. Is mens eigen vrees ik. Ook de allerrijksten hebben jaloezie. In de ogen van de mens is er altijd wel iets om jaloers op te zijn?
Je kan niet bepalen wat een ander denkt, alleen bepalen hoe je zelf over anderen denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ardbeg10 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 14:44:
Denk dat andere ook voor zich zelf moeten bepalen hoe ze met geld omgaan. Maar ik vind het wel herkenbaar, en ook jammer. In onze omgeving zijn wij ook vrijwel de enige die bewust uitgaven reduceren. Ook ben ik de enige die het echt leuk vind om z'n geld te beleggen. Mis dat dan weer wel, om lekker met anderen om je heen over beleggen als een hobby te kunnen praten, en niet enkel de opmerking te krijgen dat het toch maar gokken is.
Als je met deze mensen over de beurs kan praten dan weet je dat het tijd wordt om tijdelijk uit de aandelen te stappen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:34
Mijn belangrijkste FO strategie is onder mijn stand leven, dit heeft als bijkomend effect dat de meeste mensen niet weten wat mijn financiële status is. Geen auto hebben scheelt ook heel wat discussie's op dat vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
MisterBlue schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 07:42:
Mijn belangrijkste FO strategie is onder mijn stand leven, dit heeft als bijkomend effect dat de meeste mensen niet weten wat mijn financiële status is. Geen auto hebben scheelt ook heel wat discussie's op dat vlak.
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
Pater schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 00:07:
Het valt mij vaak op dat als het over geld gaat dat mensen die niet breed hebben al snel gaan klagen over de mensen die het wel hebben. Ik krijg best wel vaak te horen dat 'het eigenlijk niet eerlijk is' en 'wat heb ik nou meer gedaan dan zij??'.

Ik weet dat ik met die opmerkingen in het verleden wel moeite had (twee universitaire studies tegelijkertijd gedaan, eigen bedrijf in die periode gehad, altijd daarna bezig geweest om me verder te ontwikkelen en op te leiden) maar ik laat het tegenwoordig van me afglijden. Als ze mij een highroller vinden, prima, dan vind je dat toch? Dan worden we maar geen best of friends, your loss.
Wat heb jij meer gedaan dan zij, ik denk dat je in ieder geval iets minder gedaan hebt. Dat is klakkeloos uitgeven en je 'levensstijl' tot de nok financieren. Want dat is toch wat de meeste mensen doen. En dan blijft geld altijd een probleem. Goed dat je het van je kan laten afglijden.

Ik merk zelf dat veel mensen mij vreemd vinden in de manier waarop ik tegen geld aankijk. Zeker als het komt op zaken als hypotheken en leningen en de risico's daarvan. De meeste mensen denken niet na over wat ik vertel en hoe ik ermee omga als ik het probeer uit te leggen of willen het niet. Ze mogen er best anders in staan en over denken maar benader mij dan ook met open mind.

Ik mijd daarom steeds vaker geld gesprekken en ga over op andere zaken. Maar het valt me op hoe vaak er toch nog over gepraat wordt. Een duur huis en dito hypotheek 'kunnen krijgen' blijkt toch een status dingetje te zijn. Gewoon heel makkelijk vertellen dat "we dan toen flink hebben overboden en de hypotheek wat verder opgerekt om zeker van het huis te zijn". Dan hoor je de bedragen en dan schrik ik wel even.

Maar misschien ben ik ook wel vreemd. Als ik dan ook nog vertel dat ik er aan denk om een jaar sabbatical te nemen om wat leuke projecten op te starten kijken velen mij ook aan of ik van mars kom.
Het is altijd moeilijker om tegen de stroom in te zwemmen. Ik voel me er prettig bij en ben ervan overtuigd dat indien meer mensen iets van deze filosofie meenemen in hun eigen financiële en overige beslissingen in het leven ze er vanzelf de voordelen van gaan inzien. Maar ja dat is minder stoer bij de verjaardagsborrel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

In mijn familie zijn er ook twee typen mensen: een groep die heel hard gespaard heeft, en één groep die geld uitgeeft alsof het water is. Die laatste groep moet nu tegen heug en meug tot 67 werken, en de andere groep hoeft al lang niet meer.

Een familielid werd vroeger heel vreemd op aangekeken op zijn bespaargedrag. Ergens wel begrijpelijk, want die stelde botweg dat zijn kinderen met 18 jaar het huis uit moesten. Die heeft daar geen vrienden mee gemaakt. Hij las ook de vrekkenkrant, waardoor ik jarenlang een aversie had tegen die krant. Soms staan er echter best goede tips in. Soms is het echter regelrechte waanzin voor een paar centen.

Er was ook een familielid die de middenweg koos, en daar prima van kan leven. De les die ik eruit geleerd heb is dat op jezelf besparen prima kan, maar het besparen op kinderen of hebzucht omtrent erfenissen geen goed idee is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mossel
  • Niet online
CornermanNL schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:15:
[...]
Maar misschien ben ik ook wel vreemd. Als ik dan ook nog vertel dat ik er aan denk om een jaar sabbatical te nemen om wat leuke projecten op te starten kijken velen mij ook aan of ik van mars kom.
Het is altijd moeilijker om tegen de stroom in te zwemmen. Ik voel me er prettig bij en ben ervan overtuigd dat indien meer mensen iets van deze filosofie meenemen in hun eigen financiële en overige beslissingen in het leven ze er vanzelf de voordelen van gaan inzien. Maar ja dat is minder stoer bij de verjaardagsborrel.
Zoals in het Engels mooi uitgedrukt: lead by example.

Dan ziet je omgeving dat het gewoon kan, en juist dat zet aan tot nadenken over eigen levensstijl en financiën. De vragen en gesprekken komen dan jouw kant op in plaats van andersom, althans van wie daar voor open staat.

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Krisp schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:29:
Er was ook een familielid die de middenweg koos, en daar prima van kan leven. De les die ik eruit geleerd heb is dat op jezelf besparen prima kan, maar het besparen op kinderen of hebzucht omtrent erfenissen geen goed idee is. :)
Dus eigenlijk werkt het twee kanten op, je kunt jezelf verliezen in najagen van bezit en presentatie aan de omgeving. Je kunt jezelf net zo goed verliezen in najagen van FO waardoor je €'s te belangrijk gaat vinden en besparen het hoofddoel wordt.

Echte vrijheid komt volgens mij toch echt als je bezit minder belangrijk gaat vinden (zowel spullen als geld dat rendement oplevert).
Uitgaven op dit niveau zet natuurlijk wel zoden aan de dijk. Wat ik me wel altijd afvraag is hoe je dan omgaat met leuke dingen die geld kosten (of vermijd je die actief).

Wij hebben een jaarlijks vriendenweekend, €150,- pp (all-in) dat is dus wel €300,- samen voor een weekend, dan ook maar actief lobbyen voor een goedkoper weekend? Net als even iets drinken na het sporten, kost zo 2x per week €5,- voor mij, dan maar zeggen "laten we het niet doen" in mijn situatie? Ik heb dat er dus niet voor over.

[ Voor 30% gewijzigd door assje op 18-11-2016 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
mossel schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:31:
[...]

Zoals in het Engels mooi uitgedrukt: lead by example.

Dan ziet je omgeving dat het gewoon kan, en juist dat zet aan tot nadenken over eigen levensstijl en financiën. De vragen en gesprekken komen dan jouw kant op in plaats van andersom, althans van wie daar voor open staat.
Inderdaad, maar de beste gesprekken over dit soort zaken heb ik toch met mensen die al wat meer geneigd zijn over dit soort zaken na te denken, bijvoorbeeld omdat ze duurzamer willen leven. Maar dan zit je al in deze richting, ik heb er soms moeite mee om niet te reageren op allerlei boude uitspraken over geld en financiën, maar voor je het weet zit je dan in een discussie die in beginsel een verschil van uitgangspunt is. Dat vind ik dan jammer. Want ik kan misschien leren om wat losser in mijn benadering te worden en men kan van mij misschien wat dingen leren om het wat beter te maken.

Maar misschien ligt het aan mijn debat vaardigheden ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Interessante verhalen en meningen weer. Keep up the good work!

Ik heb een kennis die heeft het ook goed voor elkaar. Met enkele uren werken (voor zijn eigen bedrijf) kan hij het verdienen. Verdient geen bakken met geld, maar dubbel beleg op de boterham kan er makkelijk vanaf zegmaar ;)
Verbaas me ook altijd over de jaloezie hierover, persoonlijk vind ik dat hij zn zaken gewoon goed voor elkaar heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:27

Kid Buu

Huh, Pietje?

Jaloezie is volkomen begrijpbaar en niets meer dan menselijk. Wanneer je jaloers bent wil dat niet automatisch gelijk staan aan afgunst. Iedereen heeft op bepaalde vlakken wel wat te benijden van een ander.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Ik herken het sterk. Je moet ook nu leven, wordt er nog regelmatig tegen me geroepen als ik laat vallen dat we extra aflossen op de hypotheek. Maar ik heb nu al ruim voldoende, en dat zal dat volgens velen in dit topic al way overdone zijn...

Bij een aantal vrienden komt langzaam het besef dat FMA door meer te sparen en buffers aan te leggen vrijheid geeft. Soms door ons gedrag, het is behoorlijk zichtbaar en ongewoon om een prima betaalde vaste baan op te zeggen als het niet leuk meer is. Daar komen vragen over, hoewel er vaak weinig besef is dat dit echt voor meer mensen mogelijk is. Soms ook door eigen problemen, zoals beginnen te zien dat het pensioen niet goed is geregeld of de noodzaak om bij de huidige uitgaven te werken tot 70.

Zo langzamerhand zitten we op de lijn dat we aangeven hoe wij tegen dit onderwerp aankijken als er naar gevraagd wordt. Voor mij (en gelukkig ook voor mijn vrouw) is FMA vrijheid. Het geeft opties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
assje schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:37:
[...]

Dus eigenlijk werkt het twee kanten op, je kunt jezelf verliezen in najagen van bezit en presentatie aan de omgeving. Je kunt jezelf net zo goed verliezen in najagen van FO waardoor je €'s te belangrijk gaat vinden en besparen het hoofddoel wordt.

Echte vrijheid komt volgens mij toch echt als je bezit minder belangrijk gaat vinden (zowel spullen als geld dat rendement oplevert).
Het is voor het grote deel het bepalen wat belangrijk is voor jou , wil je veel spullen en/of veel geld dan is dat een duidelijke keuze, wil je gaan voor ervaringen en een vrijer leven is dat ook een keuze. Beide zijn niet erg. Maar geen duidelijke keuzes maken en daar mee aan de slag gaan maakt het moeilijk.

Wil je en kan je veel geld verdienen , bezit je alle randvoorwaarden om het te kunnen proberen, prima. Dan is geld en spullen een mooie manier om de score bij te houden. Wil je meer ervaringen en relaxter leven dan kan je dat bereiken door meer FO te worden zodat er ruimte ontstaat.

Veel mensen denken niet na over wat ze willen bereiken. En iedereen kan op zijn of haar niveau doelen stellen om te bereiken. Ook al heb je niet veel geld of zijn je mogelijkheden beperkt. Maar het begint denk ik om uit te zoeken wat je wilt , en dat concreet maken. In haalbare deeltjes hakken en deze uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:48

Wuursj

want worst is al bezet

DarkKnight schreef op donderdag 17 november 2016 @ 12:06:
[...]

Heel herkenbaar. Op verjaardagen en dergelijke wordt altijd geklaagd over geld. Ik houd me wijselijk stil. Bij ons is het zo dat alleen mijn ouders weten wat voor vermogen wij hebben. Verder geeft het alleen gezeik mocht de rest er achter komen.
Wat ik ook elke keer hoor: Goh, geen auto, waarom niet? Kunnen jullie het niet betalen? Tot nu toe altijd maar gereageerd dat in binnenstad Utrecht het sowieso geen pretje is om een auto te hebben, en we ook allebei werken in Utrecht, dus is de fiets ideaal. "Helaas" gaan we nu verhuizen naar een gehucht een eind verderop (nog steeds maar 20 min met trein en 10 min fietsen naar station), en vraagt iedereen weer: "Wanneer komt de auto?".
Ach ja, gelukkig vindt mijn vriendin auto huren en voor de rest OV net zo makkelijk als ik. Dus hoef ik háár in ieder geval niet moeilijk te overtuigen.
Hier precies hetzelfde. Een vriend met partner geeft geld uit als water en snapt er volgens geen reet van dat wij het oa. zonder auto prima vinden. Ik kan zo cash een heel aardige, nieuwe auto kopen als ik zou willen maar dat hou ik maar stil. Ik hou het er dan maar op we hier in omgeving Amsterdam auto's niet zo handig zijn (wat op zich ook zo is).

Ondertussen hebben zij ondanks bijna 2x zoveel bruto inkomen, een deels gefinancierde nieuwe auto, 50% aflossingsvrije hypotheek én hun huis ruim onder water oa. omdat ze bij geleend hebben voor een badkamer 8)7 .

We snappen elkaar echt niet denk ik :'(

[ Voor 11% gewijzigd door Wuursj op 18-11-2016 10:29 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• netfast
  • Niet online
Ik heb begin vorige week een grote stap gemaakt... Ik ben gestopt met freelancen!
En het is de beste beslissing die ik tot nu toe gedaan heb :)

Situatie is als volgt: 2 BV's en een holding BV. 1 van de 2 BV's is de BV waar ik freelance werk vanuit verricht. En uit de andere heb ik een webservice gemaakt welke inmiddels al jaren draait (bijna 7)
Al een jaar loop ik mij in te denken hoe het zou zijn als ik niet meer zou freelancen, om zo 100% bezig te zijn met mijn "eigen kindje". Echter met het freelancen verdiende ik erg makkelijk geld en over het geheel genomen was het ook nog leuk om te doen. Kon ook ongeveer de helft van mijn uren vanuit huis doen, dus allemaal prima eigenlijk. Echter steeds vaker begon het gevoel te knagen dat ik meer tijd wilde besteden aan mijn eigen projecten, ipv steeds hetzelfde trucje te moeten doen voor anderen.

Het laatste jaar is mijn webservice enorm van de grond gekomen, waardoor ik nu dus de beslissing heb kunnen maken om niet meer te freelancen... Waardoor ik dus 7 dagen in de week mijn eigen tijd kan indelen. Ben nu 2 weken geleden voor het laatst naar mijn oude opdrachtgever geweest en ik moet niog steeds een beetje wennen aan het idee dat niks meer MOET op een bepaald moment. Zelf tijd indelen, elke ochtend met de kleine lekker ontbijten en aanrommelen. Alles kan ineens.
Maat van me is aan het verhuizen en hup, even in de auto gesprongen om wat te helpen.

Ik ben momenteel een van de gelukkigste mensen op aarde :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
CornermanNL schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:38:
[...]

Inderdaad, maar de beste gesprekken over dit soort zaken heb ik toch met mensen die al wat meer geneigd zijn over dit soort zaken na te denken, bijvoorbeeld omdat ze duurzamer willen leven. Maar dan zit je al in deze richting, ik heb er soms moeite mee om niet te reageren op allerlei boude uitspraken over geld en financiën, maar voor je het weet zit je dan in een discussie die in beginsel een verschil van uitgangspunt is. Dat vind ik dan jammer. Want ik kan misschien leren om wat losser in mijn benadering te worden en men kan van mij misschien wat dingen leren om het wat beter te maken.

Maar misschien ligt het aan mijn debat vaardigheden ;).
Een van die verschillen in uitgangspunten is dat voor iemand met geld het vaak direct duidelijk is dat het werkelijke probleem van iemand die beweert geld te kort te hebben vaak niet het gebrek aan geld is.

Een ander probleem in discussies is dat men graag 'slim' wil praten over geld. Typisch gaat dat echter over klein bier met weinig diepgang. Het grotere plaatje ontbreekt. Beetje van het niveau "10 euro verdiend want aanbieding" voor X waarbij je je af kan vragen of X nodig is.

Let ook maar eens op hoe mensen praten over geld, uitgaven en vermogen. Er is een duidelijke groep die niet verder kijkt dan maandelijkse lasten zonder inzicht of bezef te hebben in totaalsaldo of uitsplitsing. Een hypotheek is daar het perfecte voorbeeld voor.

Soms is het wel om moedeloos van te worden. Wat te denken in situaties waar het geld links en rechts weglekt aan kleine uitgaven, een nieuwe auto gefinancierd wordt door de hypotheek op te hogen, maar datzelfde niet gedaan wordt door zaken die echt de kwaliteit van leven verhogen zoals bijvoorbeeld een gebitsrenovatie.

In dergelijke situaties is geen ruimte om financiele zaken te bespreken die 1000 euro ontstijgen.

Overigens ken ik ook mensen die echt weinig te makken hebben en weldegelijk controle hebben over de grote lijn van hun financien. Daar kun je dus ook een opmerking van verwachten als de beurs of aandeel in het nieuws is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Chief-XL schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 02:44:
Dat ligt toch wel geheel aan de levensstijl van de mensen die het niet breed hebben in kwestie.
Als ze gewoon naar hun inkomen leven begrijp ik dat je klaagt. Als je ver boven je stand leeft mag je ook wel eens naar jezelf kijken voor je gaat klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
netfast schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 10:34:
Ik heb begin vorige week een grote stap gemaakt... Ik ben gestopt met freelancen!

Situatie is als volgt: 2 BV's en een holding BV. 1 van de 2 BV's is de BV waar ik freelance werk vanuit verricht. En uit de andere heb ik een webservice gemaakt welke inmiddels al jaren draait (bijna 7)
Al een jaar loop ik mij in te denken hoe het zou zijn als ik niet meer zou freelancen, om zo 100% bezig te zijn met mijn "eigen kindje". Echter met het freelancen verdiende ik erg makkelijk geld en over het geheel genomen was het ook nog leuk om te doen. Kon ook ongeveer de helft van mijn uren vanuit huis doen, dus allemaal prima eigenlijk. Echter steeds vaker begon het gevoel te knagen dat ik meer tijd wilde besteden aan mijn eigen projecten, ipv steeds hetzelfde trucje te moeten doen voor anderen.

Het laatste jaar is mijn webservice enorm van de grond gekomen, waardoor ik nu dus de beslissing heb kunnen maken om niet meer te freelancen... Waardoor ik dus 7 dagen in de week mijn eigen tijd kan indelen. Ben nu 2 weken geleden voor het laatst naar mijn oude opdrachtgever geweest en ik moet niog steeds een beetje wennen aan het idee dat niks meer MOET op een bepaald moment. Zelf tijd indelen, elke ochtend met de kleine lekker ontbijten en aanrommelen. Alles kan ineens.
Maat van me is aan het verhuizen en hup, even in de auto gesprongen om wat te helpen.

Gefeliciteerd, ik hik hier enorm tegenaan. Nu zit de gezondheid even tegen maar ik wil ook in ieder geval een jaar proberen hoe ik het ervaar om alleen aan eigen projecten te werken. Maar helemaal de knoop doorhakken en een datum stellen heb ik nog niet gedaan.

Knap dat je het gedaan hebt ! Ik ben enorm benieuwd naar je ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:17
Ja proficiat netfast, sjiek hoor!

Nog even toevoegen dat we ook niet iedereen over dezelfde kam mogen scheren uiteraard. Ik ken ook mensen die nog een stuk soberder leven dan ik en amper rondkomen. Of mensen die met hun bedrijfje zo in de schulden zijn geraakt, sommige alleenstaande moeders, etc etc... Maar als we het hebben over die groep die wel oké verdient, maar gewoon elke maand zijn geld volledig opmaakt, veel op krediet koopt etc, ben ik wel akkoord.
Ik heb ook geleerd dat je die mensen niet of zelden kan overtuigen. Ook zijn ze vaak van het idee dat als ze dan eens geld krijgen (teruggave belasting, vakantiegeld of 13e maand), dat ze dit dan ook meteen opdoen omdat ze ook wel eens iets mooi verdienen.
Zelf ben ik open over mijn financien, maar enkel als mensen er zelf naar vragen (en dat is in belgie al zelden). Zeker bij bepaalde personen weet ik dat ik het gesprek zeker niet in die richting ga sturen, want ja, ik verdien zoveel meer dan hun. Ook al geef ik elke maand minder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
netfast schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 10:34:

Gefeliciteerd! Lijkt me inderdaad vreemd om niets te moeten.
Vergt ook wel weer discipline aan de andere kant. Als het niet moet, kan ook uitstelgedrag ontstaan waardoor het op een gegeven moment wel echt moet. Verwacht dat bij jou niet het geval is aangezien je heel bewust deze beslissing hebt genomen.

Veel plezier met de rest van je relaxte leven 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Niet online
Om het voor mezelf wat interessant te houden heb ik wat korte termijn doelen gesteld. FO worden is toch een traject van vele jaren normaal gesproken.
Dus heb ik mij de volgende doelen opgesteld voor 1 januari 2018

Members only:

Ben nu een jaartje ruim bezig met alles op orde krijgen en ben nu zover dat ik weet wat en hoe ik de komende jaren vooruit wil gaan. Alle schulden op de hypotheek zijn afgelost, gekeken is al naar alle uitgaven ed. Nu is mijn financiele situatie stabiel en onder controle. Als er geld was, gaf ik het uit. Nu het vermogen gaan uitbouwen, met wat korte termijn doelen om het spannend en leuk te houden :)

Overigens zal het meeste van mijn vermogen zich in de holding "ophopen" (klinkt heftiger dan het is :D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
assje schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:37:
[...]

[...]

Uitgaven op dit niveau zet natuurlijk wel zoden aan de dijk. Wat ik me wel altijd afvraag is hoe je dan omgaat met leuke dingen die geld kosten (of vermijd je die actief).

Wij hebben een jaarlijks vriendenweekend, €150,- pp (all-in) dat is dus wel €300,- samen voor een weekend, dan ook maar actief lobbyen voor een goedkoper weekend? Net als even iets drinken na het sporten, kost zo 2x per week €5,- voor mij, dan maar zeggen "laten we het niet doen" in mijn situatie? Ik heb dat er dus niet voor over.
Ja maar die dingen doe ik ook, ik knip gewoon in dingen niet noodzakelijk voor mij. Verzekeringen heb ik niet/amper, en ik voel mij daar ook gewoon goed bij. Grootste gedeelte van dat budget gaat naar voeding, reizen, nutsvoorzieningen/internet of café/terrasje. Uit eten gaan vind ik dan weer net niet leuk (zou ik gratis nog niet doen). Maar de vriendin wel, dus doen we af en toe gewoon ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakFO
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:46
netfast schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 11:36:
Om het voor mezelf wat interessant te houden heb ik wat korte termijn doelen gesteld. FO worden is toch een traject van vele jaren normaal gesproken.
Dus heb ik mij de volgende doelen opgesteld voor 1 januari 2018

***members only***

Ben nu een jaartje ruim bezig met alles op orde krijgen en ben nu zover dat ik weet wat en hoe ik de komende jaren vooruit wil gaan. Alle schulden op de hypotheek zijn afgelost, gekeken is al naar alle uitgaven ed. Nu is mijn financiele situatie stabiel en onder controle. Als er geld was, gaf ik het uit. Nu het vermogen gaan uitbouwen, met wat korte termijn doelen om het spannend en leuk te houden :)

Overigens zal het meeste van mijn vermogen zich in de holding "ophopen" (klinkt heftiger dan het is :D).
Zijn dat de doelen die je voor 1-1-2018 wil bereiken, tussen MO tags?
Members only:

Als het geld in de holding ophoopt, dan is het zakelijk vermogen waar nog 25% dividend belasting vanaf gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:27

Piper

No guts, no glory

TweakFO schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 19:48:
[...]

Zijn dat de doelen die je voor 1-1-2018 wil bereiken, tussen MO tags?

***members only***

Als het geld in de holding ophoopt, dan is het zakelijk vermogen waar nog 25% dividend belasting vanaf gaat?
Als je 10k in aandelen hebt zitten neemt je networth ook 10k toe en als je je familiebank aflost neemt je networth ook toe.. ;)

Members only:

Hier vorige week de hypotheekrente opnieuw vastgezet voor 5+2 jaar tegen 1,49%. Boete in 1x afgetikt, 04-2018 is 'ie terugverdiend. Nu bijna gratis wonen.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakFO
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:46
Piper schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 19:54:
[...]

Als je 10k in aandelen hebt zitten neemt je networth ook 10k toe en als je je familiebank aflost neemt je networth ook toe.. ;)

***members only***

Hier vorige week de hypotheekrente opnieuw vastgezet voor 5+2 jaar tegen 1,49%. Boete in 1x afgetikt, 04-2018 is 'ie terugverdiend. Nu bijna gratis wonen.. ;)
Owh ja haha, even te snel gerekend van mij.. maar goed dan nog.. erg ambitieus!

Mooie rente :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Niet online
Yep, dat zijn erg straffe targets, maar ga erg mijn best doen om deze te halen.
Ik merk dat het op deze manier mij erg bezig houd, zeg maar als een uitdaging.
Lange termijn doelen van 10+ jaar zijn al snel ver weg en maken het toch wat abstract allemaal.

Members only:

1 van de acties op de "todo list":
Verder zal ik volgend jaar gaan proberen een interessant studenten pand te kopen, met een hypotheek lening vanuit de BVs. De opbrengsten komen dan, belastingvrij, binnen op mijn priverekening, waarmee ik weer de hypotheek lening af zal lossen. Op die manier kan ik mijn Networth relatief snel laten groeien, zonder prive veel te hoeven investeren (en dus ook die 25% belasting niet te hoeven betalen).

Heb nog een gesprek geplanned staan met mijn accountant over evt andere investeer mogelijkheden in combinatie met mijn holding. Door het geld in de holding te laten, hoef ik die 25% belasting niet te betalen, maar kan ik er wel gewoon goed gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
*knip Deze vraag is hier offtopic aangezien het niet met FO te maken heeft.

[ Voor 92% gewijzigd door Rukapul op 20-11-2016 22:18 ]

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis606
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-04-2024
Sinds een lange tijd van twijfelende markt (lees: afgelopen jaar) staat aandelen wereldwijd van meesman op 6,9% ytd. Natuurlijk is dit in de opbouwfase niet perse een goed iets, maar de plus die verschijnt bij mijn overzicht geeft toch een goed gevoel.

Daarentegen hoopte ik altijd dat de markt ging dalen om zo goedkoper te kunnen kopen. Wellicht staat dat in 2017 op de planning. Komt de bullmarkt echt ten einde? Mijn strategie blijft onderanderd.

Daarom verbaas ik me over het emotionele effect van de winst. Ik probeer mbt investeringen altijd enkel rationeel te denken maar het brein zit te complex in elkaar om het te kunnen scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:45
Dennis606 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 14:15:
Sinds een lange tijd van twijfelende markt (lees: afgelopen jaar) staat aandelen wereldwijd van meesman op 6,9% ytd. Natuurlijk is dit in de opbouwfase niet perse een goed iets, maar de plus die verschijnt bij mijn overzicht geeft toch een goed gevoel.

Daarentegen hoopte ik altijd dat de markt ging dalen om zo goedkoper te kunnen kopen. Wellicht staat dat in 2017 op de planning. Komt de bullmarkt echt ten einde? Mijn strategie blijft onderanderd.

Daarom verbaas ik me over het emotionele effect van de winst. Ik probeer mbt investeringen altijd enkel rationeel te denken maar het brein zit te complex in elkaar om het te kunnen scheiden.
Ik herken dit wel. Als de markt de goede kant op gaat ben ik meer geneigd om naar posities te kijken. Dat is ook menselijk. Ik ben er wel van overtuigd dat je rationeler kunt worden als investeerder, maar het irrationele/emotionele is nooit helemaal te vermijden. De afgelopen weken hebben eens temeer duidelijk gemaakt dat 'stick to your plan' belangrijk is als het gaat om beleggen voor de lange termijn en met het oog op FO.

Ik blijf gewoon - en dat doe ik al lang - maandelijks investeren en houd een op korte termijn beschikbare reserve achter de hand om groter te kunnen instappen bij een grote correctie.

Overigens, nu EUR/USD fors is gedaald verbaas ik me over het valuta-effect van een effectenportefeuille in USD. Voor mij pakt het nu goed uit, maar een omgekeerd effect is in de toekomst ook mogelijk en dit is bij FO in de NL/Eurozone een risico om rekening mee te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
JURIST schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 17:38:
[...]

Ik herken dit wel. Als de markt de goede kant op gaat ben ik meer geneigd om naar posities te kijken. Dat is ook menselijk. Ik ben er wel van overtuigd dat je rationeler kunt worden als investeerder, maar het irrationele/emotionele is nooit helemaal te vermijden. De afgelopen weken hebben eens temeer duidelijk gemaakt dat 'stick to your plan' belangrijk is als het gaat om beleggen voor de lange termijn en met het oog op FO.

Ik blijf gewoon - en dat doe ik al lang - maandelijks investeren en houd een op korte termijn beschikbare reserve achter de hand om groter te kunnen instappen bij een grote correctie.

Overigens, nu EUR/USD fors is gedaald verbaas ik me over het valuta-effect van een effectenportefeuille in USD. Voor mij pakt het nu goed uit, maar een omgekeerd effect is in de toekomst ook mogelijk en dit is bij FO in de NL/Eurozone een risico om rekening mee te houden
Je bent niet de enige, veel particulieren hebben niet door dat ze valutarisico lopen. Dan kopen ze bv een fonds dat in EUR is maar in dat fonds zit ongedekte USD exposure.

Persoonlijk ben ik van mening dat je FX risico beter kan (laten) afdekken. Tenzij je echt een visie hebt hoe een FX paar gaat bewegen is het een risico waar je niet voor beloond wordt. Er zit nl geen risicopremie in i.t.t. bijvoorbeeld aandelen. My 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:44
Chief-XL schreef op woensdag 23 november 2016 @ 01:41:
[...]
Persoonlijk ben ik van mening dat je FX risico beter kan (laten) afdekken. Tenzij je echt een visie hebt hoe een FX paar gaat bewegen is het een risico waar je niet voor beloond wordt. Er zit nl geen risicopremie in i.t.t. bijvoorbeeld aandelen. My 2 cents.
Als dit een fijn gevoel geeft (lekker slapen is belangrijk), dan is dit prima.

Alleen, ik hoop (ijdele) dat niemand hier vertrouwt op haar of zijn visie.
Stel dat ik de visie heb dat de dollar over vijf jaar nog sterker staat.
Dan zijn er twee mogelijkheden:
- Hij komt uit (ik krijg gelijk, yeepie! ik ben expert, kom bij mij!)
- Hij komt niet uit (ik krijg geen gelijk, damn, stil blijven en opnieuw een visie uitbrengen)

Risico's afdekken kost geld.
Waarom niet gewoon spreiden?

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
De USD gaat zeer hard. Ben benieuwd naar de toekomst. Ik had niet teveel positie in de de munt aangenomen, omdat ik een verdere versterking niet zo hoog had ingeschat. Nu dit wel is, is dat natuurlijk alleen maar positief voor de kleine portefeuille die ik in USD aanhoud. Het zorgt wel voor een leuke YTD van 19% op de (eerder conservatieve) dollarbeleggingen in aandelen. Risico afdekken op munt vind ik duur en meestal niet verstandig.

[ Voor 7% gewijzigd door Galactic op 23-11-2016 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
poehee schreef op woensdag 23 november 2016 @ 07:48:
[...]

Als dit een fijn gevoel geeft (lekker slapen is belangrijk), dan is dit prima.

Alleen, ik hoop (ijdele) dat niemand hier vertrouwt op haar of zijn visie.
Stel dat ik de visie heb dat de dollar over vijf jaar nog sterker staat.
Dan zijn er twee mogelijkheden:
- Hij komt uit (ik krijg gelijk, yeepie! ik ben expert, kom bij mij!)
- Hij komt niet uit (ik krijg geen gelijk, damn, stil blijven en opnieuw een visie uitbrengen)

Risico's afdekken kost geld.
Waarom niet gewoon spreiden?
Juist omdat je geen visie hebt is het verstandig om het af te dekken. Als je een EURO belegger bent en je koopt USD aandelen dan heb je niet alleen een positie in Amerikaanse bedrijven maar ook in EUR/USD.
Tenzij de EUR/USD laag/negatief gecorreleerd is met USD aandelen dan blijft je verwacht rendement namelijk hetzelfde maar wordt de volatiliteit hoger. Lijkt mij niet efficient.
Laten we even USDEUR en S&P500 sinds 1995 bekijken (klikbaar grafiek):

Grafiek

Correlatie lijkt mij vrij hoog. Als de aandelenindex het goed doet wordt USD sterker tov EUR en vice versa. In volatiliteit (in EUR) betekent het dus een double down zonder dat je verwacht rendement er beter van wordt.

FX hedge is zeker niet gratis. De expense ratio van een hedged share class is hoger dan een unhedged shareclass. De kosten zijn over het algemeen niet hoog, 20-40bps op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar uiteindelijk heb je toch gewoon een belang gekocht in een bedrijf (bedrijven in geval van een fonds), en maakt dat weinig uit of je betaald hebt in Euro's, Dollars of potjes Nutella? Als morgen de dollar halveert in waarde, en dat bedrijf nog dezelfde 'echte' waarde heeft, zal de waarde van een aandeel verdubbelen. En is er in Euro's niks veranderd.

Nu is het natuurlijk zo dat als de Dollar halveert in waarde de hele economie waarschijnljik niet echt geweldig gaat. Maar puur het valuta risico lijkt mij beperkt gezien je belegt in de onderliggende waarde van die aandelen (het bedrijf), en niet in de valuta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Sissors schreef op woensdag 23 november 2016 @ 08:57:
Maar uiteindelijk heb je toch gewoon een belang gekocht in een bedrijf (bedrijven in geval van een fonds), en maakt dat weinig uit of je betaald hebt in Euro's, Dollars of potjes Nutella? Als morgen de dollar halveert in waarde, en dat bedrijf nog dezelfde 'echte' waarde heeft, zal de waarde van een aandeel verdubbelen. En is er in Euro's niks veranderd.

Nu is het natuurlijk zo dat als de Dollar halveert in waarde de hele economie waarschijnljik niet echt geweldig gaat. Maar puur het valuta risico lijkt mij beperkt gezien je belegt in de onderliggende waarde van die aandelen (het bedrijf), en niet in de valuta.
Toch wel tenzij je weer wilt dat je uitbetaald wordt in potjes Nutella ;) Even zonder gekheid, als je verwacht dat je uiteindelijk je investering consumeert in Euro's (dus uitgeeft in bijvoorbeeld de supermarkt in Nederland) maakt het wel degelijk uit. Het aandeel kan in 10 jaar tijd ieder jaar +8% in USD hebben gedaan, precies wat je had verwacht maar uiteindelijk consumeer je in USD. Die +8% kan een heel andere waarde hebben in EUR op het moment dat je consumeert. Natuurlijk, het kan veel meer, veel minder of ongeveer hetzelfde zijn: het is dus een risico.

Mijn punt is: je belegt in aandelen omdat er tegenover het hogere risico een hoger verwacht rendement staat. Op beleggen in de valutapaar USD/EUR is er wel hoger risico maar geen hoger verwacht rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis606
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-04-2024
De correlatie risico-rendement neemt asymtotisch af naarmate het risico stijgt. Dus je uitspraak klopt niet. Er is wel degelijk meer rendement, omdat, zoals gezegd, er kosten verbonden zijn aan hedgen. Of dat extra rendement voldoende beloning is voor het risico dat is aangegaan moet je voor jezelf beoordelen.

Ik dek het risico zelf niet af om de volgende redenen:
-De extra kosten van hedgen
-Aandelen wereldwijd zit gespreid in valuta (50-60% USD) dat is voor mij een acceptabele spreiding
-Ik ben de komende 15 jaar in de opbouwfase, heb nu 8% van mijn FO doel. Dus volatiliteit is nog van ondergeschikt belang
-Zonder currency hedge kan ik bij Meesman beleggen en zei hebben het voordeel dat zij dividendbelasting volledig terug kunnen krijgen, overstappen zou mij rendement kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Dennis606 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 09:47:
De correlatie risico-rendement neemt asymtotisch af naarmate het risico stijgt. Dus je uitspraak klopt niet. Er is wel degelijk meer rendement, omdat, zoals gezegd, er kosten verbonden zijn aan hedgen. Of dat extra rendement voldoende beloning is voor het risico dat is aangegaan moet je voor jezelf beoordelen.

Ik dek het risico zelf niet af om de volgende redenen:
-De extra kosten van hedgen
-Aandelen wereldwijd zit gespreid in valuta (50-60% USD) dat is voor mij een acceptabele spreiding
-Ik ben de komende 15 jaar in de opbouwfase, heb nu 8% van mijn FO doel. Dus volatiliteit is nog van ondergeschikt belang
-Zonder currency hedge kan ik bij Meesman beleggen en zei hebben het voordeel dat zij dividendbelasting volledig terug kunnen krijgen, overstappen zou mij rendement kosten.
Je hebt gelijk, mijn uitspraak klopt inderdaad niet omdat als je hedged het verwacht rendement lager wordt met lager risico maar de trade-off lijkt mij niet efficient. Misschien dat dividendbelasting daar verandering in brengt. Daar had ik geen rekening mee gehouden omdat ik eigenlijk alleen fondsen gebruik waarvoor je soms hedged/unhedged shareclasses hebt.

Tenzij je denkt dat over de lange termijn er een soort equilibrium/mean reversion voor een FX paar zou ik hedgen als het eenvoudig tegen lage kosten (bv andere shareclass) kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Dennis606 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 14:15:

Ik keek toevallig ook op Meesman afgelopen maandag en was blij verrast. Rendement spuit opeens de laatste paar weken omhoog. Niet dat het uitmaakt, aangezien het toch blijft waar het nu staat, en dat waarschijnlijk nog wel voor een flink aantal jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Mocht iemand het interessant vinden.... ;)
Even een status update wat ik met alle tips gedaan heb tot zover.

Het zijn nog kleine stappen, maar wie het kleine niet eert??
Ik ben scherper gaan letten op de 'gewone' dagelijkse uitgaven en dat scheelt best aanzienlijk. Ik heb nooit heel veel overbodige zaken gekocht, maar door daar nóg scherper op te zijn bespaar ik toch zomaar 50 euro of meer per maand!
Zorgverzekering gaat aangepast worden binnenkort. Nog niet helemaal rond (moet sowieso nog even wachten tot proeftijd voorbij is bij nieuwe baan en ik kan gaan deelnemen aan collectiviteitskorting). Gaat van 130 euro per maand naar 115 euro ongeveer. Zeer spijtig alleen dat er komend jaar meteen weer circa 10 euro bij komt aangezien de basisverzekering duurder wordt :( Dus helaas zet dit geen zoden aan de dijk!
Sparen voor de kinderen ga ik niet aanpassen heb ik besloten. Dat is gewoon een afweging geweest. Zou me ruim 100 euro per maand opleveren als ik daar (tijdelijk) mee stop. Maar voelt voor mij gewoon niet goed, dus dan doe ik het niet!
Terugbetaling studieschuld tijdelijk stopzetten heb ik goed bekeken en is iets dat ik zeer zeker overweeg (zeker ook omdat de rente daarop bizar laag is - nagenoeg 0%). Ik stel dit enkel nog even uit tot ik een wat beter beeld heb wat ik wil qua verhuizen en op welke termijn. Als het niet nodig is blijf ik liever aflossen - want op enig moment schuldenvrij zijn is wel zo prettig en bovendien dan financieel ook wel interessant.
Overige verzekeringen goed onder de loep genomen, helaas is daar weinig op te bezuinigen. Inboedelverzekering zou iets lager kunnen als ik schade door eigen schuld eruit haal. Die gok wil ik niet nemen (door ervaringen in het verleden...). Uitvaartverzekering is voor mij nog steeds een no-brainer - die blijft (weet dat sommigen hier daar anders over denken - maar ik weet uit ervaring hoe geweldig fijn het is als nabestaande wanneer iemand dit goed verzekerd heeft en een dergelijke verzekering alles uit handen neemt - zowel financieel als praktisch). De levensverzekering ben ik nog niet over uit of ik die wil behouden. Vind het namelijk toch wel prettig te weten dat mijn kinderen een mooi bedrag krijgen als mij nu iets zou gebeuren. In ieder geval zo lang zij nog kind/student zijn.... (mede ook omdat mijn ex financieel niet veel te besteden heeft). Zodra ze student af zijn zet ik hem wel stop verwacht ik (afhankelijk van de eigen gezondheid tegen die tijd uiteraard ;)).

Het zijn kleine stappen nog - maar zo het nu lijkt kan ik hiermee toch 300-350 euro per maand sparen (minus de incidentele grote uitgaven natuurlijk, zoals vakantie - of wanneer bv. de wasmachine oid het ineens zou begeven).

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
kazz1980 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 11:43:
Mocht iemand het interessant vinden.... ;)
Even een status update wat ik met alle tips gedaan heb tot zover.

[...]

Het zijn kleine stappen nog - maar zo het nu lijkt kan ik hiermee toch 300-350 euro per maand sparen (minus de incidentele grote uitgaven natuurlijk, zoals vakantie - of wanneer bv. de wasmachine oid het ineens zou begeven).
Zijn inderdaad mooie stappen. Overigens ben ik van mening dat geld "opzij zetten" voor vakanties geen "sparen" is. Alhoewel dat in dit topic wel vaker door elkaar gehaald wordt.
Vakanties zijn binnen ons huishouden een van de grootste kostenposten. Daar kiezen we bewust voor overigens, door zuinig te leven kunnen we het ons permitteren meerdere malen per jaar op vakantie te gaan. Echter, dat geld zie ik absoluut niet als sparen. Dat we het niet meteen dezelfde maand uitgeven, maar pas over een half jaar betekend niet dat we dat geld gespaard hebben. Over een jaar is er gewoon niks van over en begint het sparen dus opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
@kazz1980 : Kleine stappen zijn de belangrijkste ! Dit gaat al veel opleveren naar de toekomst toe. Probeer wel je vakantie ook te budgetteren vooraf (als je dat al niet doet) en benoem het apart en schaar het niet onder sparen. Het is namelijk een toekomstige uitgave.

Dat geeft een beter beeld over je daadwerkelijke spaargedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Klopt. Ik beschouw geld opzij zetten voor vakantie ook niet als sparen hoor... (althans - een andere vorm van sparen). Maar het is wel een uitgave die van de feitelijke spaarrekening af gaat. En qua vakantie kijk ik zeer zeker weten naar de kosten - maar ik ga het niet tevoren budgetteren... Als ik een geweldige vakantie tegenkom en die kost iets meer: dan doe ik dat gewoon.... En kom ik bv. een super leuke vakantie tegen in eigen land voor slechts een paar honderd euro: ook goed!
Dus nu weet ik nog niet hoeveel die gaat kosten het komende jaar! En daarom kan ik die ook niet tevoren helemaal zuiver aftrekken van het spaarbedrag....

Maar even op basis van gemiddelde kosten afgelopen jaren zal vakantie pakweg 1200-1500 euro zijn alles bij elkaar (dus incl. de extra kosten tijdens de vakantie). Dan komt het spaarbedrag op grofweg 250 euro uit per maand. En dan hoef ik niet eens heel gek zuinig te doen oid. Dus dat ga ik ook prima volhouden! Zodra er concrete plannen zijn qua verhuizen is er de ruimte om er eventueel een schepje bovenop te doen (bv. door terugbetalen studieschuld dus even stop te zetten).

Heeft er trouwens iemand ervaring met de inzet van een 'slimme thermostaat' wat betreft kosten??
Ik heb nu gewoon een ouderwets draaiknopje (nog niet eens een klokthermostaat dus). Voordeel daarvan: verwarming gaat enkel en alleen aan als ik er daadwerkelijk ben en ik het koud heb. Nadeel: het is vaak koud (en in één keer opwarmen van een koude woning kost meer energie schijnbaar + niet zo comfortabel natuurlijk) en groot nadeel ook dat de verwarming aanblijft totdat ik hem uit zet... In plaats van sturing op beweging in huis oid. Betekent helaas ook dat ik een enkele keer vergeet de verwarming uit te zetten en deze een hele dag, of nacht, voor niks staat te blazen....
Helaas is zo'n slimme thermostaat echter van zichzelf wel flink aan de prijs! :/ Ik betwijfel me een beetje of dat überhaupt wel uit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kazz1980 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 12:55:
Heeft er trouwens iemand ervaring met de inzet van een 'slimme thermostaat' wat betreft kosten??
Ik heb nu gewoon een ouderwets draaiknopje (nog niet eens een klokthermostaat dus). Voordeel daarvan: verwarming gaat enkel en alleen aan als ik er daadwerkelijk ben en ik het koud heb. Nadeel: het is vaak koud (en in één keer opwarmen van een koude woning kost meer energie schijnbaar + niet zo comfortabel natuurlijk) en groot nadeel ook dat de verwarming aanblijft totdat ik hem uit zet... In plaats van sturing op beweging in huis oid. Betekent helaas ook dat ik een enkele keer vergeet de verwarming uit te zetten en deze een hele dag, of nacht, voor niks staat te blazen....
Helaas is zo'n slimme thermostaat echter van zichzelf wel flink aan de prijs! :/ Ik betwijfel me een beetje of dat überhaupt wel uit kan?
Wat dacht je van een simpele klokthermostaat? Kan je een schema in voorprogrammeren dus je 'gewone' weekritme zet je er dan gewoon in. Wijk je van dit schema af, dan kun je de thermostaat tijdelijk op een andere waarde instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:09:
[...]
Wat dacht je van een simpele klokthermostaat? Kan je een schema in voorprogrammeren dus je 'gewone' weekritme zet je er dan gewoon in. Wijk je van dit schema af, dan kun je de thermostaat tijdelijk op een andere waarde instellen.
Uiteraard aan gedacht... Maar mijn weekschema is verre van standaard... Is iedere week anders! Met een klokthermostaat gaan mijn energiekosten denk ik juist omhoog (of ik moet voortdurend instellingen aanpassen - dat is niet handig en goede kans dat dat dus ook niet gaat gebeuren...).
Dat spreekt me juist wel aan aan de slimme thermostaat - die kijkt verder dan enkel tijd en dag. Maar zoals gezegd: door de hoge aanschafwaarde betwijfel ik mij zéér of het financieel ooit interessant kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kazz1980 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:19:
[...]

Uiteraard aan gedacht... Maar mijn weekschema is verre van standaard... Is iedere week anders! Met een klokthermostaat gaan mijn energiekosten denk ik juist omhoog (of ik moet voortdurend instellingen aanpassen - dat is niet handig en goede kans dat dat dus ook niet gaat gebeuren...).
Dat spreekt me juist wel aan aan de slimme thermostaat - die kijkt verder dan enkel tijd en dag. Maar zoals gezegd: door de hoge aanschafwaarde betwijfel ik mij zéér of het financieel ooit interessant kan zijn.
Ik zou even bedenken hoe een 'slimme' thermostaat je hierbij helpt.
Als hij alleen aan/uit gaat op basis van aanwezigheid, is het vergelijkbaar met de huidige situatie (alleen zonder vergeten uit te zetten).
Als hij op basis van ritmes schakelt, is het vergelijkbaar met een klokthermostaat.
Als je hem op afstand met een app bedient, moet je nog steeds elke keer aan de slag.
Kortom, waar zit het voordeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Voor €50 heb je een ICY e-thermostaat. Als je de klok niet nodig vindt gebruik je die niet, je kan instellen dat na xx geen beweging de verwarming uitschakelt, automatisch inschakelen bij beweging is ook een optie.

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 25-11-2016 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

assje schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:35:
Voor €50 heb je een ICY e-thermostaat.
Via Marktplaats dan?
Is wel ook een optie.... thx! Hoe dan ook - jullie reacties zijn net zo kritisch als mijn gevoel bij een dergelijke slimme thermostaat. Dus wat dat betreft weet ik genoeg! ;)
(hou ook nog even een derde optie in gedachten: zelf maken! Schijnt te kunnen met een Arduino. Ben je ook voor paar tientjes klaar. Maar weet nog even niet of mijn technisch kunnen daarin toereikend is. Maar wellicht leuke manier om hobby, werk en bezuinigen op stookkosten te combineren!)

[ Voor 52% gewijzigd door kazz1980 op 25-11-2016 13:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:05
Goede warme sokken en een warme trui, af en toe even bewegen en de verwarming handmatig aan-uit is vrij effectief volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Ik heb zojuist een slimme thermostaat gekocht, juist omdat we (lees: vriendin) vaak de verwarming vergeten uit te zetten als we er niet zijn. Ik zie onszelf dat niet aanleren, dus dan maar op deze manier

Daarnaast ben ik wel geïnteresseerd in het hele IoT gebeuren, dus dan is dit een leuke eerste stap (ook in de toekomst met Hue-lampen bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
rube schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 09:25:
Mezelf even quoten (speciaal op verzoek van Rakupul ;) )
[...]
2de appartement is nu in ons bezit. Balans (per eind) mei:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
activa                                   passiva
29.1% vastgoed (eigen huis)                76% eigen vermogen
20.0% vastgoed (verhuur)                   24% hypotheekschuld
19.5% vastgoed (verhuur)
25.4% Permanent portfolio (beleggingen)                                                 
3.4% beleggingspolis hypotheek
1.1% Aandelen werkgever
0.9% Crowdfunding
0.3% Bank en spaarrekeningen
0.2% overig
===+                                     ===+
100%                                     100%

In plaats van een deposito openbreken hebben we een doorlopend krediet genomen die we in een aantal maanden weer aflossen. Hoewel dit geen echte hypotheek is, heb ik het voor de balans daar wel onder gezet. Vandaar dat hypotheekschuld van 20% naar 24% is gegaan.

Het is (voor mij) wel lekker overzichtelijk geworden nu:
29.1% OG = eigen huis
39.5% OG = 2 appartementen voor verhuur
30.8% Overige beleggingen (waarvan 25.4% Permanent Portfolio)
0.6% overig
Bijna alles is dus geïnvesteerd.

De komende weken het appartement opknappen en zorgen dat deze ook verhuurd is.
Update:
volgende maand hebben we de overdracht van ons 3de appartement.
Balans zal dan (ongeveer) zo er eruit zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
25.1% vastgoed (eigen huis)              70% eigen vermogen
17.2% vastgoed (verhuur)                 30% hypotheekschuld
16.9% vastgoed (verhuur)
18.7% vastgoed (verhuur)
17.0% Permanent portfolio (beleggingen)                                                 
3.2% beleggingspolis hypotheek
0.5% Crowdfunding
0.7% Bank en spaarrekeningen
0.7% overig

Financiering door middel van gedeeltelijke verkoop van Permanent Portfolio (niet zo permanent dus :P), weer half jaartje kunnen sparen en door verhoging van hypotheek op de eigen woning. Eerdere aflossingen op deze hypotheek met rentepercentage van 5.5% nu dus weer opgenomen tegen 2.2% 10 jaar vast.
Eigen vermogen is van 80% eind vorig jaar naar 76% gegaan in mei en naar 70% nu. Maar waarde eigen huis (op papier laag ingeschat) dekt nog steeds (bijna) het vreemd vermogen dus ik heb er geen moeite mee.

Wel steeds zwaarder in OG:
25.1% OG = eigen huis
52.7% OG = 3 appartementen voor verhuur
20.7% Overige beleggingen (waarvan 17.0% Permanent Portfolio)
1.4% overig

In december/januari appartement verhuur klaar maken en verhuren.

Members only:

[ Voor 194% gewijzigd door rube op 26-11-2016 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:27

Piper

No guts, no glory

Wij hebben ook zo'n slimme thermostaat, we gebruiken 'm echter relatief dom. Het enige programma dat erin staat is elke avond om 21:00 naar 15 graden schakelen. Wij werken allebei onregelmatig dus een programma schiet niet op, wel ideaal dat je 'm op afstand(lees: vanuit bed) aan kan zetten en het warm is als je beneden komt ;-) Verder kan je je gasverbruik erin zien en vergelijken met voorgaande jaren en dat voelt toch als een uitdaging om lager te gaan.

Aan op beweging is hier ook niet in gebruik, als ik maar even thuis bent hoeft 'ie niet aan te gaan, dat is zonde ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 20:15
Ik kijk naar een thermosstaat met op iedere kamer een radiatorknop (bijvoorbeeld van honeywell). In combinatie met een slimme thermosstaat kun je dan iedere kamer apart de verwarming instellen ook met een schema et cetera. Dat lijkt mij vooral heel fijn en gemakkelijk. Qua bezuiniging duurt het bij het 10 jaar oude huis waar ik in woon wel een jaar of 5 voordat je er echt op gaat verdienen. Het is wel weer toegevoegde waarde bij verkoop, dat zou de investering van 1k al rechtvaardigen voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Niet online
rube schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 16:35:
[...]

Eerdere aflossingen op deze hypotheek met rentepercentage van 5.5% nu dus weer opgenomen tegen 2.2% 10 jaar vast. [...]
Interessante update, begint zowaar een rube-imperium te worden :+. Netjes hoor. Zal binnenkort eens een zelfde uiteenzetting doen.

- Mbt bovenstaande quote. Kan je hier wat nader toelichting op geven? Begrijp ik dat het mogelijk is de extra aflossing in de hypotheek weer ongedaan te maken bij afsluiten van nieuwe hypotheek / einde rentevastperiode?

Members only:

- Tweede vraag die ik nog voor je had. Uit de Trinity study wordt vaak afgeleid dat de SWR ~4% is. Nu houdt dit onderzoek naar mijn weten geen rekening met vermogensrendementsheffing of een andere vorm van vermogensbelasting.

Zeg voor het gemak dat de vermogensrendementsheffing in NL 1,2% is. Houdt dit nu feitelijk in dat voor Nederlanders de SWR 2,8% is (4% - 1,2%)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Dat ziet er goed uit Rube, hoe zijn je ervaringen met huurders ? Ik ben ook aan het kijken naar een eerste verhuur project en ben daar wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr FOB
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-08 10:43
mossel schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 13:44:
[...]

- Tweede vraag die ik nog voor je had. Uit de Trinity study wordt vaak afgeleid dat de SWR ~4% is. Nu houdt dit onderzoek naar mijn weten geen rekening met vermogensrendementsheffing of een andere vorm van vermogensbelasting.

Zeg voor het gemak dat de vermogensrendementsheffing in NL 1,2% is. Houdt dit nu feitelijk in dat voor Nederlanders de SWR 2,8% is (4% - 1,2%)?
Dat hangt af van het vermogen dat je nodig hebt om financieel onafhankelijk te zijn. Oftewel je uitgaven. Daarnaast speelt de algemene heffingskorting in NL een rol. In de post https://www.financieelona...veel-vermogen-maakt-vrij/ staat dat met getallen uitgelegd.

Mijn FO blog: financieelonafhankelijkblog.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
offtopic:
Never mind...

[ Voor 175% gewijzigd door technorabilia op 26-11-2016 19:32 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Niet online
Mr FOB schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 18:28:
[...]

Dat hangt af van het vermogen dat je nodig hebt om financieel onafhankelijk te zijn. Oftewel je uitgaven. Daarnaast speelt de algemene heffingskorting in NL een rol. In de post https://www.financieelona...veel-vermogen-maakt-vrij/ staat dat met getallen uitgelegd.
Nee. Ben op zoek naar een Safe Withdrawal Rate (veilig afroompercentage), in Nederland, ná vermogensrendementsheffing. Met dat percentage in het achterhoofd bouw ik dan een daarbij horend belegd vermogen op.

Meen dat ik een keer gelezen heb dat Rube het op 3,33% houdt. Ben benieuwd naar zijn, vaak doordachte, berekening. Vermoed dat stabielere? huurinkomsten en zijn 'permanent' portfolio hierop van invloed zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door mossel op 26-11-2016 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:53
kazz1980 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 11:43:
Zorgverzekering gaat aangepast worden binnenkort. Nog niet helemaal rond (moet sowieso nog even wachten tot proeftijd voorbij is bij nieuwe baan en ik kan gaan deelnemen aan collectiviteitskorting). Gaat van 130 euro per maand naar 115 euro ongeveer. Zeer spijtig alleen dat er komend jaar meteen weer circa 10 euro bij komt aangezien de basisverzekering duurder wordt :( Dus helaas zet dit geen zoden aan de dijk!
Zorgverzekering hoeft toch maar max 80 euro/maand te kosten? Ook voor 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Het Fantoom schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 19:19:
[...]

Zorgverzekering hoeft toch maar max 80 euro/maand te kosten? Ook voor 2017.
Waar komt het beperkte wereldbeeld toch altijd vandaan dat zorg per definitie niets kost. Een groot deel van de populatie heeft (hoge) zorgkosten waar de zorgverzekering een deel van vormt en zeker fors meer kan bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
rube schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 16:35:
[...]

Update:
volgende maand hebben we de overdracht van ons 3de appartement.
Balans zal dan (ongeveer) zo er eruit zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
25.1% vastgoed (eigen huis)              70% eigen vermogen
17.2% vastgoed (verhuur)                 30% hypotheekschuld
16.9% vastgoed (verhuur)
18.7% vastgoed (verhuur)
17.0% Permanent portfolio (beleggingen)                                                 
3.2% beleggingspolis hypotheek
0.5% Crowdfunding
0.7% Bank en spaarrekeningen
0.7% overig

Financiering door middel van gedeeltelijke verkoop van Permanent Portfolio (niet zo permanent dus :P), weer half jaartje kunnen sparen en door verhoging van hypotheek op de eigen woning. Eerdere aflossingen op deze hypotheek met rentepercentage van 5.5% nu dus weer opgenomen tegen 2.2% 10 jaar vast.
Eigen vermogen is van 80% eind vorig jaar naar 76% gegaan in mei en naar 70% nu. Maar waarde eigen huis (op papier laag ingeschat) dekt nog steeds (bijna) het vreemd vermogen dus ik heb er geen moeite mee.

Wel steeds zwaarder in OG:
25.1% OG = eigen huis
52.7% OG = 3 appartementen voor verhuur
20.7% Overige beleggingen (waarvan 17.0% Permanent Portfolio)
1.4% overig

In december/januari appartement verhuur klaar maken en verhuren.

***members only***
Goed bezig! Wel erg zwaar in de vastgoed en dat vormt natuurlijk een risico, maar normaal gesproken blijft een huis wel staan in tijden van crisis ;) :) .

Wat is het rendement dat je per jaar maakt op dergelijk vastgoed? En hoeveel werk heb je ervan als het eenmaal verhuurd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:13
Ik overweeg ook al een tijd om in vastgoed te stappen, heb momenteel 100k wat weg staat te rotten bij de bank... Een deel daarvan zit weliswaar in aandelen, maar ik zoek een iets minder volatiele inkomstenbron. Vastgoed lijkt in dat opzicht een goede keuze, al krijg ik wel het gevoel dat ik alle eieren in 1 mandje stop.

Hoe begin je aan je eerste beleggingspand?

Vragen die bij mij opkomen:
- Iets kopen wat al verhuurd wordt of niet?
- Volledig eigen vermogen of hefbomen met 50% vreemd vermogen?
- Soort object: tussenwoning / appartement / studentenhuis?
- Hoeveel zelf doen en hoeveel uitbesteden?
- In privé box 3, of m'n huidige eenmanszaak omzetten naar BV structuur en vanuit een 2e werkmaatschappij vastgoed exploiteren?

Helaas ken ik geen mensen in mijn directe omgeving die hier ervaring mee hebben, behalve de opmerking "een kennis van me heeft ook een appartement voor verhuur en heeft allemaal gedoe met niet betalende huurders die de woning slopen". Nu wil ik me niet door hun angst laten leiden, dus advies van een ervaringsdeskundige is welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Ik zit in hetzelfde schuitje. ;) Ik ben er (nog steeds) niet van overtuigd dat vastgoed -met alle plussen en minnen meegerekend- uiteindelijk meer oplevert dan een etf.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
mossel schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 13:44:
[...]
Interessante update, begint zowaar een rube-imperium te worden :+. Netjes hoor. Zal binnenkort eens een zelfde uiteenzetting doen.
nou nou, imperium niet hoor. Er zitten hier trouwens ook andere met nog (veel) meer!.
Maar ben benieuwd naar je uiteenzetting.
Mbt bovenstaande quote. Kan je hier wat nader toelichting op geven? Begrijp ik dat het mogelijk is de extra aflossing in de hypotheek weer ongedaan te maken bij afsluiten van nieuwe hypotheek / einde rentevastperiode?
In eerdere jaren 4 x 10% boetevrij afgelost. Nu hypotheek weer verhoogd met datzelfde bedrag.
Moest huis wel opnieuw laten taxeren en via tussenpersoon laten lopen.
- Tweede vraag die ik nog voor je had. Uit de Trinity study
Trinity study is heel mooi, maar er spelen zoveel meer persoonlijk factoren mee. Ik zou het alleen als een richtlijn gebruiken.
CornermanNL schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 17:40:
Dat ziet er goed uit Rube, hoe zijn je ervaringen met huurders ? Ik ben ook aan het kijken naar een eerste verhuur project en ben daar wel benieuwd naar.
Tot nu toe goed. Maar zal vast wel een keer minder of afgrijselijk worden :+
mossel schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 19:03:
[...]
Nee. Ben op zoek naar een Safe Withdrawal Rate (veilig afroompercentage), in Nederland, ná vermogensrendementsheffing. Met dat percentage in het achterhoofd bouw ik dan een daarbij horend belegd vermogen op.

Meen dat ik een keer gelezen heb dat Rube het op 3,33% houdt. Ben benieuwd naar zijn, vaak doordachte, berekening. Vermoed dat stabielere? huurinkomsten en zijn 'permanent' portfolio hierop van invloed zijn.
Ik ben in het verleden inderdaad zo ongeveer uitgegaan van 30 x de jaaruitgaven. Dat was puur voor mezelf een redelijke indicatie om ergens naar toe te werken.

Maar er spelen veel meer factoren mee:
reken je op nog wel (kleine) inkomsten of niet?
Mag je vermogen bijna op zijn als je het einde van je leven nadert?
Hoeveel ruimte heb je om eventueel een tijdje minder uit te geven?
Reken je op AWO/aanvullend pensioen?
Hoe oud ben je als je stop? Als je "al" 55 bent, dan heb je minder risico dan als je 40 bent.
Hoe actief wil en kun je bezig zijn om een goed en (veilig) rendement te maken?

Ik ga er inmiddels vanuit dat ik met O.G. / huurinkomsten wel meer ga halen als de 3.33%. Echter, ik heb (niet al te bewust) ook mijn gewenste buffer tussen inkomsten en uitgaven verhoogd als target. Dit puur om eventueel ook mindere tijden (leegstand, huurverlagingen, grote/onvoorziene onderhoud, wanbetaling) op te kunnen vangen.
Per saldo zit ik nog steeds op ongeveer hetzelfde streefbedrag alvorens ik mijzelf echt FO zou willen noemen. Mijn target is momenteel grofweg 26.5x onze jaaruitgaven.
Cubic X schreef op zondag 27 november 2016 @ 10:51:
[...]

Goed bezig! Wel erg zwaar in de vastgoed en dat vormt natuurlijk een risico, maar normaal gesproken blijft een huis wel staan in tijden van crisis ;) :) .

Wat is het rendement dat je per jaar maakt op dergelijk vastgoed? En hoeveel werk heb je ervan als het eenmaal verhuurd is?
Ik kan wel getallen gaan noemen, maar het is zo afhankelijk hoe je dat berekent, wat je wel meenement en wat niet etc. dat ik het niet ga doen omdat ik daar geen discussie over wil gaan voeren.
Wat ik wel kan zeggen: door het rendement ga ik niet rijk worden. Opbouw vermogen komt grotendeels uit het sparen. Aandelen (ETF) zou wellicht net zoveel op leveren. Maar ik vind de vaste cashflow wel erg prettig.
pirke schreef op zondag 27 november 2016 @ 13:32:
Ik overweeg ook al een tijd om in vastgoed te stappen, heb momenteel 100k wat weg staat te rotten bij de bank... Een deel daarvan zit weliswaar in aandelen, maar ik zoek een iets minder volatiele inkomstenbron. Vastgoed lijkt in dat opzicht een goede keuze, al krijg ik wel het gevoel dat ik alle eieren in 1 mandje stop.

Hoe begin je aan je eerste beleggingspand?

Vragen die bij mij opkomen:
- Iets kopen wat al verhuurd wordt of niet?
- Volledig eigen vermogen of hefbomen met 50% vreemd vermogen?
- Soort object: tussenwoning / appartement / studentenhuis?
- Hoeveel zelf doen en hoeveel uitbesteden?
- In privé box 3, of m'n huidige eenmanszaak omzetten naar BV structuur en vanuit een 2e werkmaatschappij vastgoed exploiteren?

Helaas ken ik geen mensen in mijn directe omgeving die hier ervaring mee hebben, behalve de opmerking "een kennis van me heeft ook een appartement voor verhuur en heeft allemaal gedoe met niet betalende huurders die de woning slopen". Nu wil ik me niet door hun angst laten leiden, dus advies van een ervaringsdeskundige is welkom :)
Ik ben niet van het veel risico nemen. Ik zou dus niet maar 1 ei kopen :+ .
Maar anderen lenen tot de max. kan goed uitpakken. Maar ook verkeerd als de markt echt tegenzit en je hebt niet voldoende liquiditeit.
En de overige vragen: veel kun je zelf opzoeken en dan vooral berekenen. En dan nog eens bedenken of je het ziet zitten.
kraades schreef op zondag 27 november 2016 @ 13:58:
Ik zit in hetzelfde schuitje. ;) Ik ben er (nog steeds) niet van overtuigd dat vastgoed -met alle plussen en minnen meegerekend- uiteindelijk meer oplevert dan een etf.
Dat dus. O.G. is waarschijnlijk wel stabieler. En meer werk.
En met geleend geld lever OG waarschijnlijk wel meer op. Maar heb je dus ook meer risico. :+
Pagina: 1 ... 72 ... 123 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.