Ik ben wat late to the party mbt coelho, maar denk wel dat ik zinnige zaken in te brengen heb, dus ik rakel even het een en ander op.

coelho schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 16:14:
Het gaat me niet lukken om op alles te reageren, maar een paar dingen wil ik er wel uithalen. Daarna zal ik het topic weer even op z'n beloop laten om de diverse adviezen te overwegen en wellicht weer eens terugkomen met specifieke vragen of reacties op anderen.
Ik hoop dat je dit dan ook nog leest
Ja, we hebben een hoog inkomen, maar bruto en bruto winst is nog altijd niet gelijk aan netto, dus vandaar de discrepantie. Dat ik vervolgens mijn exacte cijfers niet paraat heb en dus niet op eentiende nauwkeurig kan zeggen wat mijn spaarquote is, komt mijns inziens ook door de complexe materie. Ik heb al een paar keer gevraagd wat ik nou als inkomen moet zien en wat als sparen maar zelfs hierboven zijn Rukapul en rube het niet met elkaar eens over de methode. Daarbij fluctueert het inkomen en ook de uitgaven en is het dus vaak een gemiddelde. Ook staan sommige dingen niet in de begroting (bv. zorgverzekering of mijn auto) omdat die al direct verrekend worden (ZV op salarisstrook vrouw, auto staat op de zaak).
Aangezien je ook de boekhouding voor je bedrijf moet snappen, lukt het denk ik ook wel om zelf een goede methodiek te vinden om dit te bepalen. Ik ben zelf ook ondernemer, en reken eigenlijk alles bruto uit, en ga uit van een vergelijkbare belastingdruk na FO als voor, en daarbij reken ik op 40% van de inkomsten die er uit zouden komen. Dat dit in Nederland niet geheel klopt, laat ik even in het midden, het gaat me om de grosso-modo bedragen, en hoe het uiteindelijk uitpakt, kan ik nu toch niet weten, aangezien de regels vast nog gaan veranderen. Dit maakt overigens bruto-sparen, zoals eerder genoemd pensioensparen, vanzelfsprekend interessanter.
Hoe het kan dat we met dit inkomen deze schuld hebben, nou eenvoudig:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dan het vakantiebudget, door mij vakantie en uitstapjes genoemd. Daar zit ook de bioscoop, sauna, uit eten, weekendje weg in. Dat dan de discussie wordt of het normaal is om voor 10-12k naar een ver buitenland te gaan (want inderdaad ben je er nog niet voor de door iemand genoemde kale reissom), dat kan ik me voorstellen. Maar helaas zijn dat wel de prijzen die je betaalt als je zo'n reis in de zomervakantie met je gezin wilt doen. Noodzaak? NEE! Ervaring voor het leven? EEN VOLMONDIG JA!!
3 weken met de auto naar Zuid Europa en daar een safaritent of appartement huren kost je uit en thuis ook 5k. Dat zijn andere prijzen dan wanneer je met je iglotentje naar Schubbekutteveen gaat, dat klopt. Maar het hoeft echt niet te betekenen dat je voor 2k pp naar wintersport gaat (nog nooit gedaan!) of in de meivakantie gaat duiken in Dubai.
Ook het boodschappenbudget wordt aangehaald waarbij ik zelfs las dat dat te reduceren zou moeten zijn naar 300 per maand. Respect voor de mensen die dat kunnen hoor, met een gezin van 4, maar ik zou gewoon niet weten hoe. Ik heb er net nog eens een paar boodschappenlijstjes bijgepakt en daar staan echt geen flessen wijn van 50 euro op (wel 10-15), of 8 kaasjes in een weekend. Appie boodschappen zijn gewoon normale zaken als groente, fruit, zuivel, vlees, beleg enz. Het kan best minder, maar kan kom je al snel aan minder dan 2 stuks fruit en 2 ons groente pp/pd, vleesarme dagen en vooral veel AVG ipv lasagna, rijst of ovenschotels. Natuurlijk kan er zonder veel moeite 200 per maand af, maar wil ik daar mijn aflossingsvrije hypotheek mee aflossen dan red ik het niet in een mensenleven om het maar in het perspectief te plaatsen.
Helemaal mee eens. FO (of wat jij wil, FMA) mindset is dat je bewust bent van je keuzes, en bewust bent van de impact van je keuzes. Dus, is die fles wijn van 15 euro het je waard, en moet dat elk weekend? Of vind je het ook ok om de Chileense huiswijn van de AH te halen (die ik overigens erg goed vind) en dan eens of twee keer per maand een lekkere wijn bij de slijter voor 20?
Tot slot het laatste misverstand, ik woon niet in een kasteel, heb ook geen zwembad in de kelder of inpandige bioscoop en ook geen oprijlaan van 100 meter wit grind. De genoemde prijs is de prijs die je op veel plaatsen in Nederland betaalt voor vrijstaand met een paar honderd meter grond. Vergis je niet dat zelfs nieuwbouw rijwoningen op 200m2 vaak al vanaf 199k zijn. Wil je daar een uitbouw, dakkapel en een luxere keuken dan ga je ook al richting de 250k en zit je in het midden van een rijtje.
Actiepunten:
- Inkomsten/uitgaven nog helderder krijgen
- Een overweging maken over het juist inzetten van het spaargeld
- Wellicht eens praten met een onafhankelijk financieel adviseur (iemand tips regio EHV?)
- Uitgaven nog eens kritisch bekijken
Overigens heb ik ook gerekend aan het beleggen in een BV in plaats van in privé. Op korte termijn (of bij grote korte termijn stijgingen) is dat niet zo interessant. Op langere termijn (10-15 jaar) levert het bij het huidige belastingstelsel eigenlijk altijd meer rendement op. Er zijn daarvoor drie redenen:
- VRH tikt niet door
- Je betaalt pas belasting wanneer je verkoopt, en dan ook alleen over gerealiseerd resultaat
- Als op een moment de marktwaarde onder de aanschafwaarde ligt, mag je een verlies boeken (en dus minder VPB betalen)
Ik weet dat het soms geen optie is, of niet wenselijk, of nog wat anders, maar in jouw situatie kan dit erg veel uitmaken in het effect van je keuzes, dat het denk ik iets is dat je bij je lijstje erbij moet zetten om te onderzoeken.