- Kun je er geld mee verdienen?
Als je er in investeert (tuinhekken aanpassen, en stukje land inrichting en ook onderhouden) en vervolgens je woning verkoopt, is die kans vrij klein want 75m2 beplanten, bestraten kost nogal wat extra.
Het kost je namelijk ook wat tijd dit stukje grond te onderhouden (of extra kosten tuinman), waardoor de vraag er is of het in terms van tijdswaarde dan niet handiger is op andere manier geld te verdienen.
Volgens mij was niet de insteek om de eigen gebouwde woning uiteindelijk te verkopen om zo sneller met pensioen te gaan, dus per definitie is dit iets wat je dus enkel geld kost maar nooit iets oplevert. Nog afgezien van vergelijkingen met andere investeringen of het niet beter kan.
Dan kun je natuurlijk nog met dit stukje land geld verdienen door bijvoorbeeld landbouw bovenop de investering, maar met je huidige salarisniveau is het gegarandeerd interessanter die paar uur extra in die baan te steken om geld te verdienen dan via deze route meer inkomsten te genereren.
edit: met betrekking tot belastingen, zoals WOZ en waterschapsbelasting, zal dit ook je kosten verhogen. Dus houd ook rekening met dergelijke verborgen kosten, die net als onderhoud in principe eeuwigdurend zijn, op iets wat je misschien in eerste instantie een koopje lijkt.
- Mis je nu iets, heb je het nodig?
Heb je nu het gevoel dat je te weinig grond hebt, en heb je dit lapje echt nodig of red je het eigenlijk prima zonder. Volgens mij heb je al een enorm landgoed van 500m2 (gelijk aan oppervlakte van 5 luxe gezinswoningen) dat mij dit ook niet echt een issue lijkt. Dus ook de noodzaak om per se uit te breiden lijkt mij op het oog ook iets wat er niet is.
- Past het binnen je investeringsplannen?
Zo'n beetje al het vermogen lijkt al in de woning te zitten. In plaats van dat het spreiding en diversiteit aanbrengt ga je dan echt puur 'alles op zwart' spelen. Dus je gaat op de lange termijn meer risico lopen in plaats van minder.
Grof samengevat: het levert geen geld op, sterker nog het gaat enkel meer kosten (inrichting + eeuwigdurend onderhoud). Het brengt ook geen noodzakelijke meerwaarde (het is 'willen' in plaats van 'moeten / nodig hebben') en tegelijk levert het je wel meer risico's op. Ik zie nergens plusjes naar voren komen.
Je enige reden om dit eventueel wel te doen is levenskwaliteit, omdat jullie dat willen. Maar dit is het FO forum, en puur FO-technisch dus gezien: het levert niks op, je hebt het niet nodig, je loopt wel extra risico - betekend dus niet doen.
[
Voor 29% gewijzigd door
Xanaroth op 22-02-2016 13:33
]