Je moet naar het grotere geheel kijken, dat lijk je nog te missen.Nightquest77 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 14:08:
[...]
Bedankt voor je inhoudelijke reactie. Ik zoek absoluut niet naar de extremen waarbij je eerst 100k investeert in de hoop dat je een miljard terugkrijgt, maar meer naar gematigde suggesties zoals in Rich Dad/Poor Dad: tijdens een plotselinge onverwachte vastgoedcrisis een appartement kopen ver onder de werkelijke waarde om die 3 jaar later voor het dubbele of meer te verkopen. En ik begrijp ook wel dat dat een tijdsgebonden eenmalige kans is (en dat onderkent de auteur ook), maar in onze tijd zijn er ook genoeg van zulke kansen alleen op andere vlakken. Heb je dan al je centjes bij Meesman liggen, dan loop je dat wellicht mis - puur omdat je altijd maar op safe wilt spelen.
Ook Tim Ferris (van The Four Hour Workweek) roept niet dat je direct je baan moet opzeggen met alle risico's van dien, maar hij zegt simpelweg dat je met het geld wat je over hebt kleine proefballonnetjes moet opzetten met minimum viable products. De meeste zullen mislukken, maar als je een goede formule te pakken hebt is de leverage oneindig.
Ja, een pandje kopen ver onder de werkelijke waarde is natuurlijk prachtig. Maar hoeveel jaar staat dat geld nutteloos op je rekening te wachten op die ene kans, terwijl het al aan het werk kon zijn op een andere plek? Elk jaar dat je wacht op een kans 'kost' ook geld, dus bedenk je of onder de streep die ene buitenkans uiteindelijk echt MEER oplevert dan anders het geval zou zijn geweest. En natuurlijk is er dan de aanname dat die kans er komt en ook op dat moment de stap durft te zetten en dat je de financiële middelen hebt liggen.
Dat geld voor elke buitenkans - je moet er wel het geld voor hebben, en hoelang staat dat geld daar te 'wachten' totdat je die kans tegenkomt. Kijk dus niet enkel naar hoeveel 1 activiteit of handeling je oplevert, maar kijk ook of dat inderdaad meer is dan je alternatief.
Ik kan bijvoorbeeld sparen om een woning te kopen op een veiling, high risk high reward. Alleen dat duurt een paar jaar. Tegelijkertijd is het dividendrendement nu hoger dan de rente van een hypotheek, en dan hoef ik niet eens HRA mee te nemen. Dus dan 'kost' het me geld om te sparen, welke de eventuele opbrengst van een woning eerst moet inlopen om uberhaupt quite te spelen.
Dus hoewel er high reward verbonden is aan dergelijk idee, is mijn potentiële extra vermogensgroei relatief kleiner afgezet tegen andere mogelijkheden - terwijl het risico dat ik loop op een dergelijke woning niet lager wordt.
[ Voor 16% gewijzigd door Xanaroth op 07-03-2016 14:58 ]