Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Financiële onafhankelijkheid - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 123 Laatste
Acties:
  • 1.365.456 views

• b32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-12-2024

b32

Bonsaiboom schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 13:26:
Ook is Excel inderdaad je vriend voor dit soort berekeningen, maar tegelijk ook verradelijk, aangezien het lastig is om de grilligheid van de beurs erin te verwerken. Daar heb je eigenlijk toch een monte carlo simulatie voor nodig.
Uiteraard heb ik Excel gebruikt om gedetailleerd te analyseren wanneer ik FO kan zijn. Qua berekeningen ben ik uitgegaan van een gemiddeld rendement op mijn vermogen van 4%, en daarin zou dan een inflatie-correctie moeten zitten en ook de VRH.

Overigens moet ik me echt verdiepen in investeren in indexfondsen, maar ik zie door de bomen het bos vaak niet meer. Eigenlijk wil ik hierin de luie route kiezen en gewoon heel makkelijk maandelijks een bedrag (ergens tussen de 1000 en 3000) storten. Ik hoor dat Meesman wordt aanbevolen wegens lage tarieven en een verminderd/opgelost dividend-lek, maar ik lees op fora/blogs dat soms weer andere partijen worden aanbevolen. Lastig... en ondertussen komt het er daardoor niet van. Teveel keuzes!

• Elm0wer
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-10 22:40
Ik ben zeer benieuwd naar rekenwijzes in Excel.. :)

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel..

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 15:12
Mijn versie (alle bedragen zijn fictief): https://docs.google.com/s...C6MUTxck/edit?usp=sharing

1x per jaar updaten met de werkelijke waardes van het jaar ervoor.

[ Voor 19% gewijzigd door pirke op 01-09-2015 10:35 ]

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Elm0wer schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 10:08:
(mijn uitleg gewijzigd/verwijderd, aangezien er geen interesse voor is)

[ Voor 69% gewijzigd door Atomic2005 op 09-09-2015 17:31 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
b32 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 09:38:
[...]

Uiteraard heb ik Excel gebruikt om gedetailleerd te analyseren wanneer ik FO kan zijn. Qua berekeningen ben ik uitgegaan van een gemiddeld rendement op mijn vermogen van 4%, en daarin zou dan een inflatie-correctie moeten zitten en ook de VRH.

Overigens moet ik me echt verdiepen in investeren in indexfondsen, maar ik zie door de bomen het bos vaak niet meer. Eigenlijk wil ik hierin de luie route kiezen en gewoon heel makkelijk maandelijks een bedrag (ergens tussen de 1000 en 3000) storten. Ik hoor dat Meesman wordt aanbevolen wegens lage tarieven en een verminderd/opgelost dividend-lek, maar ik lees op fora/blogs dat soms weer andere partijen worden aanbevolen. Lastig... en ondertussen komt het er daardoor niet van. Teveel keuzes!
Ik kan ook meesman van harte aanraden. Het is een behoorlijke no nonsense provider en met een duidelijke focus op lage kosten. Dat lijkt misschien niet met de 0,5% TER, maar zoals je zegt is het dividendlek opgelost (~0.3% verborgen kosten) wat de TER naar ~0.2% brengt en daarmee weer prima.

Bijkomend voordeel voor mij is het niet direct kunnen reageren op de waan van de dag, maar dat kan voor anderen weer een nadeel zijn. Zo had ik afgelopen dinsdag best willen kopen, maar dat haalde ik niet omdat meesman maar eens per week handelt.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Bonsaiboom schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 10:33:
[...]

Ik kan ook meesman van harte aanraden. Het is een behoorlijke no nonsense provider en met een duidelijke focus op lage kosten. Dat lijkt misschien niet met de 0,5% TER, maar zoals je zegt is het dividendlek opgelost (~0.3% verborgen kosten) wat de TER naar ~0.2% brengt en daarmee weer prima.

Bijkomend voordeel voor mij is het niet direct kunnen reageren op de waan van de dag, maar dat kan voor anderen weer een nadeel zijn. Zo had ik afgelopen dinsdag best willen kopen, maar dat haalde ik niet omdat meesman maar eens per week handelt.
Ik ook, misschien is degiro iets goedkoper maar ik hoor weer regelmatig klachten over de service van Degiro. Meesman is gewoon lekker simpel, straightforward, duidelijke visie & strategie. Precies wat ik wil en nodig heb.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

Metro2002

Memento mori

Ortep schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 10:51:
[...]

Ik geloof direct dat iemand van de stufi kon sparen. Het voordeel wat je dan wel hebt is dat je niet echt bezig bent een gezin te onderhouden. En dat (hoogstwaarschijnlijk) er een fall back is naar de ouders.

Ik stelde ook niet dat de helft van de bevolking niets kan sparen, ik had het over 2.5-3 miljoen mensen die van een uitkering moesten leven.
Niet om vervelend te doen en ik weet niet wat jij onder uitkering vindt vallen maar in de bijstand zitten momenteel slechts 443.000 mensen, en in de WW zitten er 438.000. 0,82 miljoen Mensen in totaal.

http://www.cbs.nl/nl-NL/m...t.htm?RefererType=RSSItem

http://www.cbs.nl/nl-NL/m...alle-leeftijdsgroepen.htm

En in de WW zit je over het algemeen nog niet gelijk aan de bedelstaf.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Metro2002 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 10:44:
[...]

Niet om vervelend te doen en ik weet niet wat jij onder uitkering vindt vallen maar in de bijstand zitten momenteel slechts 443.000 mensen, en in de WW zitten er 438.000. 0,82 miljoen Mensen in totaal.
De link naar het CBS had ik al gegeven. Jouw cijfers kloppen, maar er is veel meer.
Het is niet alleen bijstand en WW, maar ook WIA, Wajong, IOAW, IOW, IOZ en nog een hele sloot anderen

Samen kom je volgens het CBS aan dat aantal 1.7 miljoen uitkeringen. Kijk maar naar het eerste vakje op de onderste regel van de volgende link. Maar daar zit de AOW bij. Mensen onder de 65 zijn er 1672940 staat een vakje verder.

http://statline.cbs.nl/St...DM=SLNL&PA=80792NED&LA=NL

Boven aan de kolommen staan ook de namen van de uitkeringen.

Je hebt volkomen gelijk dat je in de WW nog niet gelijk aan de bedelstaf zit, maar hij is 70% van je oude salaris, met een maximum van 36000. Iemand die modaal verdiende valt ongeveer terug naar het minimumloon en iemand met het minimumloon valt terug tot op bijstandsniveau.

Het ging me er ook werkelijk niet om dat al niet mensen niets te eten zouden hebben. Maar dat die mensen nog niet eens kunnen hopen om op wat voor manier FO te worden. Terwijl dat wel een aantal malen werd gesuggereerd dat als je je best maar deed dat het wel zou lukken.

Tenzij je stelt dat bijstandsniveau (930 pppm) het minste is wat je krijgen kan en als je daar van kan leven ben je verder 'vrij'. Nu ja, daar kunnen ze je op korten, maar niet meer dan een procent of 10

[ Voor 32% gewijzigd door Ortep op 01-09-2015 12:11 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• b32

b32

Elm0wer schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 10:08:
Kosten per jaar (tot 2050) gespecificeerd verdeeld over de volgende onderwerpen:
- Huis
- Boodschappen (op basis van Nibud)
- Kosten meneer b32
- Kosten mevrouw b32
- Kosten kinderen b32 (tot 20ste)
Per jaar omdat de kosten van de kinderen veranderen naarmate ze ouder worden en de huiskosten afnemen i.v.m. aflossen van de hypotheek.

Vervolgens zet ik daar de inkomsten tegenover. Daar volgt een delta uit per jaar en die wordt toegevoegd aan het vermogen. Over het vermogen tel ik 4% erbij op als rendement en zo heb ik het nieuwe vermogen. Dit telt elk jaar door tot het punt waarop het rendement op het vermogen groter is dan de totale kostenpost, en op dat moment ben ik FO.

Hierbij hou ik geen rekening met:
- Inflatie
- VRH
Ik ga er vanuit dat die gedekt worden in het 4% rendement (wellicht fout... maar je moet iets). Verder reken ik ook nergens inkomstenstijging mee.

Ik lees in de reacties hierboven dat men vooral Meesman aanbeveelt. Dit lijkt me dan een goede om mee te beginnen. Ik had de fondsen bekeken, maar het lijkt me in de opbouwende fase het handigste om dan gewoon alles op "Aandelen Wereldwijd" in te zetten? Deze lijkt me sterk gespreid en ik verwacht er sowieso pas een FO over 15 a 20 jaar, dus richting die eindtijd hoef ik pas het iets veiliger te beleggen.

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
Ik doe nu alleen aandelen wereldwijd inderdaad. Je kan ook kiezen voor een combinatie tussen aandelen wereldwijd en bijvoorbeeld obligaties wereldwijd. Een 80/20 allocatie brengt ongeveer evenveel rendement tegen behoorlijk wat minder risico, mits je herbalanceert.

Ik heb daar nu niet voor gekozen vanwege dat ik in een BV beleg in plaats van in privé en dan is herbalanceren vanuit belastingperspectief niet heel erg goed.

• Blik1984
  • Nu online
Mijn maandelijkse belegging gaat ook naar aandelen wereldwijd. Ik probeer wel een allocatie aan te houden van 75% aandelen en 25% obligaties. Dus eens in de zoveel tijd koop ik wat obligaties bij om de verdeling een beetje ok te houden. Het helpt vooral om fluctuaties mee op te vangen. Afgelopen week ging de koers opeens bijna 10% omlaag, maar omdat er een gedeelte in obligaties zit ging mijn portfolio slechts 7% omlaag. Scheelt met een forse beurscrash toch al snel 10-15% koersverlies.

Maar op dit moment is door een flinke aankoop in de aandelen (lage koers, dus extra kopen) de verdeling redelijk krom. 85%-15% verdeling. Dus volgende maand maar wat obligaties bijkopen.

• b32

b32

Blik1984 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 12:36:
Mijn maandelijkse belegging gaat ook naar aandelen wereldwijd. Ik probeer wel een allocatie aan te houden van 75% aandelen en 25% obligaties. Dus eens in de zoveel tijd koop ik wat obligaties bij om de verdeling een beetje ok te houden. Het helpt vooral om fluctuaties mee op te vangen. Afgelopen week ging de koers opeens bijna 10% omlaag, maar omdat er een gedeelte in obligaties zit ging mijn portfolio slechts 7% omlaag. Scheelt met een forse beurscrash toch al snel 10-15% koersverlies.

Maar op dit moment is door een flinke aankoop in de aandelen (lage koers, dus extra kopen) de verdeling redelijk krom. 85%-15% verdeling. Dus volgende maand maar wat obligaties bijkopen.
Het herbalanceren wat her en der benoemd wordt, betekent enkel dat je een deel van je aandelen portfolio verkoopt en daarvoor obligaties koopt (of vice versa)? Of dat je de verhouding corrigeert door meer of minder van het een en het omgekeerde van het ander te kopen in een periode?

Overigens vraag ik me af hoe erg fluctuaties zijn in de opbouw-periode. Als de aandelen laag staan dan koop je relatief veel aandelen bij in die periode en gezien de lange-termijn-visie zou de koers uiteindelijk alleen maar omhoog moeten gaan.

• Blik1984
  • Nu online
b32 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:01:
[...]

Het herbalanceren wat her en der benoemd wordt, betekent enkel dat je een deel van je aandelen portfolio verkoopt en daarvoor obligaties koopt (of vice versa)? Of dat je de verhouding corrigeert door meer of minder van het een en het omgekeerde van het ander te kopen in een periode?

Overigens vraag ik me af hoe erg fluctuaties zijn in de opbouw-periode. Als de aandelen laag staan dan koop je relatief veel aandelen bij in die periode en gezien de lange-termijn-visie zou de koers uiteindelijk alleen maar omhoog moeten gaan.
Volgens mij bedoelen ze met herbalanceren in principe vanuit je portfolio corrigeren door aandelen te verkopen en obligaties daarvan te kopen. Advies is om dat 1x per jaar te doen. Maar ik corrigeer liever door dan wat obligaties bij te kopen.

Fluctuaties zijn mijn inziens niet erg, is gewoon onderdeel van het hele idee achter indexbeleggen. Maar het is natuurlijk altijd slim om bij een correctie naar beneden eventueel juist wat extra te kopen zodat je bij de normale opwaartse trend er weer sterker uitkomt.

Verwijderd

b32 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 12:06:
[...]

Ik lees in de reacties hierboven dat men vooral Meesman aanbeveelt. Dit lijkt me dan een goede om mee te beginnen. Ik had de fondsen bekeken, maar het lijkt me in de opbouwende fase het handigste om dan gewoon alles op "Aandelen Wereldwijd" in te zetten? Deze lijkt me sterk gespreid en ik verwacht er sowieso pas een FO over 15 a 20 jaar, dus richting die eindtijd hoef ik pas het iets veiliger te beleggen.
als je het in eigen hand wilt houden, kun je ook kiezen voor beleggen in een ETF / tracker.
Bijvoorbeeld Vanguard All World ETF (kosten / TER slechts 0.25%, excl aankoopkosten broker)
https://www.vanguard.nl/p...tId=9505&assetCode=EQUITY

een simpele, neutrale portfolio is bijvoorbeeld 50% aandelen, 50% spaargeld aanhouden, en jaarlijks herbalanceren om deze verhouding stabiel te houden.
100% aandelen is heel offensief, je moet wel voor je jezelf weten dat je nog steeds rustig zult slapen bij een beurscrash van zeg 50% als je voor 100% in aandelen gaat.
En als je alles in aandelen stopt, kun je niet herbalanceren (herbalanceren kan extra rendement opleveren). Uit historische cijfers blijft dat over de lange termijn een portfolio van bijvoorbeeld 60/40 of 70/30 vrijwel evenveel rendement geeft als 100% aandelen, terwijl het minder volatiel is.

• pirke
Met de huidige rentestanden zijn obligaties niet echt interessant. Als de rente ook maar iets stijgt dan zal de waarde van die obligaties flink achteruit gaan...

• Blik1984
  • Nu online
pirke schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:01:
Met de huidige rentestanden zijn obligaties niet echt interessant. Als de rente ook maar iets stijgt dan zal de waarde van die obligaties flink achteruit gaan...
Denk dat dat wel mee zal vallen, als je tenminste via een tracker investeerd heb je wel een gediversificeert mandje. En de waarde van mijn tracker is de afgelopen jaren ook niet echt explosief gestegen door de lage rente

• Soulfix
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Bonsaiboom schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 10:33:
[...]

Helemaal eens met dat Meesman een prettige provider is. Ik vind ook de klantenservice en de persoonlijke benadering bijzonder prettig. Voor die service wil ik wel wat extra betalen. Ik snap echter niet helemaal hoe je op die TER van 0.2% komt, ik zou zeggen dat Meesman een TER van 0.5% heeft ipv 0.8% (0.5% vaste kosten + 0.3% dividendlek) vanwege het oplossen van het dividendlek. Of zie ik dit verkeerd?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je het vergelijkt met eentje die een dividendlek heeft (en ervan uitgaande of die 0.3% juist is), dan kan je bij de kosten van Meesman 0.3% aftrekken. In principe heb je gelijk dat het logischer is bij andere 0.3% erbij op te tellen, maar gezien er volgens mij veel meer zijn met, dan zonder dividendlek, is het voor vergelijken niet zo makkelijk het bij Meesman af te trekken.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-11 08:36

icecreamfarmer

en het is

Blik1984 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 17:00:
[...]

Denk dat dat wel mee zal vallen, als je tenminste via een tracker investeerd heb je wel een gediversificeert mandje. En de waarde van mijn tracker is de afgelopen jaren ook niet echt explosief gestegen door de lage rente
Dit plus dat de kans dat de rentes stijgen alleen maar is afgenomen de laatste tijd. Ik acht de kans groter dat er een beurscrash aankomt dan dat de rente (significant) stijgt.

Ik zelf zit nu op 2/3 bedrijfsobligaties/certificaten en 1/3 BDC's en aandelen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-11 20:50
icecreamfarmer schreef op woensdag 02 september 2015 @ 13:40:
[...]
Dit plus dat de kans dat de rentes stijgen alleen maar is afgenomen de laatste tijd.
Hier ben ik het op zich mee eens, maar feit blijft dat de diversificerende upside bij obligaties er op dit moment óók niet is.

Ik zou mijn geld liever op een spaarrekening zetten dan in de obligatiemarkten.

Geef mij maar een Warsteiner.

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Knakker schreef op woensdag 02 september 2015 @ 22:38:
[...]

Hier ben ik het op zich mee eens, maar feit blijft dat de diversificerende upside bij obligaties er op dit moment óók niet is.

Ik zou mijn geld liever op een spaarrekening zetten dan in de obligatiemarkten.
Rabo spaarrekening 0.8%. Vermogenbelasting 1.2%. Dit is geld weggooien. In 2017 gaat het veranderen, maar ben het niet mee eens om geld op een rekening te houden.

Als je niets van beleggen af weet gebruik dan b.v. Binck Fundcoach of laat het beleggen en kijk er voorlopig niet meer naar. Lange termijn haal je altijd nog een goed redement.

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-11 07:58

DarkKnight

Narf

Squ1zZy schreef op donderdag 03 september 2015 @ 08:22:
[...]

Rabo spaarrekening 0.8%. Vermogenbelasting 1.2%. Dit is geld weggooien. In 2017 gaat het veranderen, maar ben het niet mee eens om geld op een rekening te houden.

Als je niets van beleggen af weet gebruik dan b.v. Binck Fundcoach of laat het beleggen en kijk er voorlopig niet meer naar. Lange termijn haal je altijd nog een goed redement.
Maar toch hoor ik overal in mijn omgeving dat ze niet willen beleggen, want "kijk naar die crises en vrije val van de beurs. En daar verlies je toch alleen geld. Met de mooie anecdotes erbij dat ze ooit eens een aandeel [insert bedrijf x] hadden en dat ging alleen naar beneden".

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

• Squ1zZy
  • Niet online
DarkKnight schreef op donderdag 03 september 2015 @ 09:06:
[...]

Maar toch hoor ik overal in mijn omgeving dat ze niet willen beleggen, want "kijk naar die crises en vrije val van de beurs. En daar verlies je toch alleen geld. Met de mooie anecdotes erbij dat ze ooit eens een aandeel [insert bedrijf x] hadden en dat ging alleen naar beneden".
http://qz.com/487013/this...to-sell-stocks-right-now/

Press Start

;)

• DarkKnight

DarkKnight

Narf

Leuke game :). Nou ja, voor de buy and hold beleggers en/of de volgers van John Bogle/Warren Buffett/etc hopelijk geen verrassing.

• Squ1zZy
  • Niet online
DarkKnight schreef op donderdag 03 september 2015 @ 09:31:
[...]

Leuke game :). Nou ja, voor de buy and hold beleggers en/of de volgers van John Bogle/Warren Buffett/etc hopelijk geen verrassing.
Juist NIET voor de daytradders en korte termijn beleggers. Stap in en blijf zitten.. Tuurlijk maak ik wel eens verlies en dan baal ik als een stekker. Zeker gezien het om veel geld gaat, maar overall in de laatste 8 jaar heb ik mijn inzet nog steeds dik verdubbeld. Dit had ik nooit gekregen bij welke bank dan ook.

Gaat het om 1000 euro dan ben ik het er met je eens. Zet het dan op een rekening. Maar heb je het over bedragen als 25.000 breng het dan naar een vermogenbeheerder als je geld een lange termijn kan missen.

• DarkKnight

DarkKnight

Narf

Squ1zZy schreef op donderdag 03 september 2015 @ 09:40:
[...]

Juist NIET voor de daytradders en korte termijn beleggers. Stap in en blijf zitten.. Tuurlijk maak ik wel eens verlies en dan baal ik als een stekker. Zeker gezien het om veel geld gaat, maar overall in de laatste 8 jaar heb ik mijn inzet nog steeds dik verdubbeld. Dit had ik nooit gekregen bij welke bank dan ook.

Gaat het om 1000 euro dan ben ik het er met je eens. Zet het dan op een rekening. Maar heb je het over bedragen als 25.000 breng het dan naar een vermogenbeheerder Vanguard/Meesman/deGiro als je geld een lange termijn kan missen.
Fixed that for you :+

• Squ1zZy
  • Niet online
Haha, ik heb mijn geld bij Evi en Alex staan. Ben over Alex wel tevreden. Al heb ik vorig jaar wel verlies geleden.

• Blik1984
  • Nu online
Squ1zZy schreef op donderdag 03 september 2015 @ 09:40:
[...]

Gaat het om 1000 euro dan ben ik het er met je eens. Zet het dan op een rekening. Maar heb je het over bedragen als 25.000 breng het dan naar een vermogenbeheerder als je geld een lange termijn kan missen.
Zelfs al gaat het om 1000 euro, met maandelijks inleggen kun je op termijn best een leuk bedrag bij elkaar sparen wat je anders misschien niet had gedaan. Ik leg bijvoorbeeld slechts 100 euro per maand in, en dat pas sinds januari dit jaar. Maar door ook de extraatjes die kant op te sluizen zit ik al op een ingelegd bedrag van 2500 euro nu ipv 800 euro. Is natuurlijk nog steeds peanuts, maar dit is wel over slechts 8 maanden. Op dit moment is het rendement negatief omdat China wat negatieve invloed heeft gehad nu. Maar ik verwacht dat binnen een maand de koers weer terug is op het oude niveau en dan is het rendement weer prima tov de spaarrekening.

• Squ1zZy
  • Niet online
Blik1984 schreef op donderdag 03 september 2015 @ 09:52:
[...]

Zelfs al gaat het om 1000 euro, met maandelijks inleggen kun je op termijn best een leuk bedrag bij elkaar sparen wat je anders misschien niet had gedaan. Ik leg bijvoorbeeld slechts 100 euro per maand in, en dat pas sinds januari dit jaar. Maar door ook de extraatjes die kant op te sluizen zit ik al op een ingelegd bedrag van 2500 euro nu ipv 800 euro. Is natuurlijk nog steeds peanuts, maar dit is wel over slechts 8 maanden. Op dit moment is het rendement negatief omdat China wat negatieve invloed heeft gehad nu. Maar ik verwacht dat binnen een maand de koers weer terug is op het oude niveau en dan is het rendement weer prima tov de spaarrekening.
Ik ben tevreden met een redement van 6% per jaar over mijn vermogen. Bij kleine bedragen schiet 6% niet op natuurlijk.

Echter is b.v. bij Binck Fundcoach wel leuk om met kleine bedragen in te leggen elke maand. Er zitten geen kosten aan verbonden (alleen een provisie per jaar van gemiddeld 0.8%) en op lange termijn een goede investering.

Elke maand inleggen heeft trouwens ook bewezen een goed rendement te halen.

Overigens doe ik het op Fundcoach op dit moment ook niet heel lekker. Had al een tijdje niet gekeken :)

Edit: Op verzoek plaatje verwijderd..

[ Voor 10% gewijzigd door Squ1zZy op 03-09-2015 10:33 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:00
[...]

Niemand verplicht jou dan ook je geld bij de Rabobank te laten staan. SNS geeft bijvoorbeeld al 1,15% zonder voorwaarden (43% meer rendement) en met rekening met maandelijkse inleg 1,3% (62,5% meer rendement).

In het kader van dit topic als je het over grotere bedragen hebt is natuurlijk complete kolder je spaargeld bij de Rabobank te laten staan. Rekening aanmaken en geld overboeken is 10 tellen werk.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 03-09-2015 10:24 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-11 23:29
Squ1zZy schreef op donderdag 03 september 2015 @ 09:57:
[...]

Ik ben tevreden met een redement van 6% per jaar over mijn vermogen. Bij kleine bedragen schiet 6% niet op natuurlijk.

Echter is b.v. bij Binck Fundcoach wel leuk om met kleine bedragen in te leggen elke maand. Er zitten geen kosten aan verbonden (alleen een provisie per jaar van gemiddeld 0.8%) en op lange termijn een goede investering.

Elke maand inleggen heeft trouwens ook bewezen een goed rendement te halen.

Edit: Overigens doe ik het op Fundcoach op dit moment ook niet heel lekker. Had al een tijdje niet gekeken :)
Als je toch alleen in NN fondsen belegd kun je net zo goed naar https://www.fitvermogen.nl/ geheel zonder kosten ipv de minimale kosten van 60 eur bij fundcoach (moet je alleen via iDEAL aankopen en niet automatisch periodiek) :)

• Squ1zZy
  • Niet online
hv08 schreef op donderdag 03 september 2015 @ 10:21:
[...]

Als je toch alleen in NN fondsen belegd kun je net zo goed naar https://www.fitvermogen.nl/ geheel zonder kosten ipv de minimale kosten van 60 eur bij fundcoach (moet je alleen via iDEAL aankopen en niet automatisch periodiek) :)
NN fondsen hebben mij in het verleden veel geld opgebracht. Bij -10% stort ik hetzelfde bedrag (in dit geval 10k) naar de fundcoach en koop dan voor hetzelfde bedrag weer bij. Dit doe ik al jaren en gaat goed.

Echter is dit meer voor de lol. Ik kan hier zelf ook mee spelen. Bij Alex en Evi laat ik het doen.

• Blik1984
  • Nu online
Squ1zZy schreef op donderdag 03 september 2015 @ 09:57:
[...]

Hier ben ik het niet mee eens, want je zult toch ergens moeten beginnen met opbouwen. En dat kun je lumpsum doen en 1 keer een groot bedrag erin stoppen of langzaamaan door maandelijks in te leggen. Dat laatste moet sowieso als je geen grote spaarrekening hebt. Misschien is je rendement de eerste paar jaar in absolute bedragen niet zo groot, maar op 1.000 euro scheelt een rendement van 6% toch alweer 50 euro t.o.v. de spaarrekening

• Squ1zZy
  • Niet online
Blik1984 schreef op donderdag 03 september 2015 @ 10:28:
[...]

Hier ben ik het niet mee eens, want je zult toch ergens moeten beginnen met opbouwen. En dat kun je lumpsum doen en 1 keer een groot bedrag erin stoppen of langzaamaan door maandelijks in te leggen. Dat laatste moet sowieso als je geen grote spaarrekening hebt. Misschien is je rendement de eerste paar jaar in absolute bedragen niet zo groot, maar op 1.000 euro scheelt een rendement van 6% toch alweer 50 euro t.o.v. de spaarrekening
Als je de hele post had gelezen gaf ik het ook aan dat maandelijk inleggen een goede strategie blijft te zijn op lange termijn :)

Die 6% is waar ik tevreden over ben. Niet wat je gegarandeerd krijgt. Dan scheelt het inderdaad 50 euro t.o.v. de spaarrekening ...

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-11 20:50
[...]

Uiteindelijk is dat een afweging. Is 0% reëel rendement (dus niet bij de Rabo laten staan... :)) me een gemiddeld rendement van een paar tiende basispunten waard, met de mogelijkheid dat het óók een paar procent kan dalen? Mij niet.

Geen idee op basis waarvan je stelt dat ik 'niets van beleggen af weet'. Blind het mantra volgen 'if stocks go down, bonds go up' is wat mij betreft daar eerder blijk van. Dat laatste is namelijk gestoeld op de historische context dat rentes hoog waren bij overgewaardeerde aandelenmarkten, en dat is nu nadrukkelijk *niet* zo. Wellicht dat in totale paniek mensen nog in obligaties vluchten en dat de yield omlaag drukt, maar veel lager dan de huidige yields kan het niet worden, dus die upside is beperkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Knakker op 03-09-2015 11:14 ]

Geef mij maar een Warsteiner.

• Squ1zZy
  • Niet online
Knakker schreef op donderdag 03 september 2015 @ 11:13:
[...]

Uiteindelijk is dat een afweging. Is 0% reëel rendement (dus niet bij de Rabo laten staan... :)) me een gemiddeld rendement van een paar tiende basispunten waard, met de mogelijkheid dat het óók een paar procent kan dalen? Mij niet.

Geen idee op basis waarvan je stelt dat ik 'niets van beleggen af weet'. Blind het mantra volgen 'if stocks go down, bonds go up' is wat mij betreft daar eerder blijk van. Dat laatste is namelijk gestoeld op de historische context dat rentes hoog waren bij overgewaardeerde aandelenmarkten, en dat is nu nadrukkelijk *niet* zo. Wellicht dat in totale paniek mensen nog in obligaties vluchten en dat de yield omlaag drukt, maar veel lager dan de huidige yields kan het niet worden, dus die upside is beperkt.
Als in de zin van "als iemand". Geen idee of jij verstand hebt van beleggen. Hoe zou ik dat moeten weten? :X

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-11 01:13

BTU_Natas

Superior dutchie

Knakker schreef op donderdag 03 september 2015 @ 11:13:
[...]

Als je belastingfraude mee mag rekenen, kan ik er ook nog wel een paar.

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:10
Het lijkt een grotere uitdaging te worden om aan de hurdle van 4% te voldoen in het kader van FO. Robeco verwacht in een vandaag gepubliceerd rapport gemiddeld 5,5% voor 100% aandelenbeleggers de komende vijf jaar. In die periode is het ook niet aannemelijk dat de rente weer op 4% zal uitkomen. Investeren in bijvoorbeeld een beleggingspand tegen 5%-6% is wat dat betreft best aantrekkelijk

http://www.robeco.com/en/...sp?icmp=00.800.001expboek

Zelf sta ik ook voor de uitdaging om boven de 4% (netto) uit te blijven komen om op koers te blijven voor FO

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-11 17:15
JURIST schreef op maandag 07 september 2015 @ 14:26:
Het lijkt een grotere uitdaging te worden om aan de hurdle van 4% te voldoen in het kader van FO. Robeco verwacht in een vandaag gepubliceerd rapport gemiddeld 5,5% voor 100% aandelenbeleggers de komende vijf jaar. In die periode is het ook niet aannemelijk dat de rente weer op 4% zal uitkomen. Investeren in bijvoorbeeld een beleggingspand tegen 5%-6% is wat dat betreft best aantrekkelijk

http://www.robeco.com/en/...sp?icmp=00.800.001expboek

Zelf sta ik ook voor de uitdaging om boven de 4% (netto) uit te blijven komen om op koers te blijven voor FO
Ik heb dezelfde uitdaging, maar wat ik me afvraag is: in welke glazen bol heeft Robeco gekeken? Voor 5,5% gemiddeld per jaar over 5 jaar...waar kan ik tekenen??

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:30
Laat zo'n troll gewoon achterwege.

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:18

Piper

No guts, no glory

Als Robeco zegt dat ze voor de komende 5 jaar 0,5% verwachten dan koopt niemand hun producten meer dus ach..;)

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-11 17:15
Rukapul schreef op maandag 07 september 2015 @ 15:19:
Laat zo'n troll gewoon achterwege.
Ik neem aan dat je doelt op de Reclame post van Robeco...ik bekritiseer dit ja. Wat is daar nou de toegevoegde waarde van. Wij van bedrijf X denken Y% rendement te halen gemiddeld over Z jaar??

You're either part of the solution or you're part of the problem

• JURIST
poehee schreef op maandag 07 september 2015 @ 15:47:
[...]

Ik neem aan dat je doelt op de Reclame post van Robeco...ik bekritiseer dit ja. Wat is daar nou de toegevoegde waarde van. Wij van bedrijf X denken Y% rendement te halen gemiddeld over Z jaar??
Ik snap het commentaar niet. Het gaat inderdaad om een aanbieder van beleggingsproducten, maar ik heb geen enkele relatie met ze en er ligt een heel redelijk research-rapport onder. Bovendien zou Robeco ook geen knip voor de neus waard zijn als ze louter wenselijke verwachtingen de wereld in slingeren. De toekomst voorspellen is voor iedereen lastig en guidance is welkom, als het maar niet het enige leidraad is.
De relevante teneur voor FO is - en die conclusie is niet van de lucht -: het rendement van veel assetcategoriëen staat onder druk en dat zal nog wel even zo blijven (denk in eerste instantie aan sparen, en obligaties, maar ook aan aandelen). Dus de vraag wat is je strategie in het kader van FO lijkt me niet heel vreemd.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:41
Spreiden over verschillende assets.

En in dat kader: inmiddels 3 x huur ontvangen zonder problemen/noemenswaardig werk.

Ik denk er serieus over om in de komende 12 maanden nog appartement/huis voor de verhuur te kopen. Deze dan eventueel gedeeltelijk met eigen geld, gedeeltelijk door de overwaarde op ons eigen huis liquide te maken. Binnenkort een eerste gesprek om eens te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Verwijderd

rube schreef op maandag 07 september 2015 @ 18:59:
Spreiden over verschillende assets.

En in dat kader: inmiddels 3 x huur ontvangen zonder problemen/noemenswaardig werk.

Ik denk er serieus over om in de komende 12 maanden nog appartement/huis voor de verhuur te kopen. Deze dan eventueel gedeeltelijk met eigen geld, gedeeltelijk door de overwaarde op ons eigen huis liquide te maken. Binnenkort een eerste gesprek om eens te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Zou eerder voor een huis dan voor een appartement gaan. Bij een appartement heb je vaak nog kosten voor VvE. Hierdoor valt je rendement lager uit. Bij leegstand kost het je alleen maar geld. Bij een huis heb je dit minder. Daarbij kan je beter grond bezitten (huis), dan lucht (appartement). Tenzij je het hele complex bezit.

• rube
Dat vond ik voor ik me er in verdiept had ook, maar met de VVE bijdrage spaar je voor het groot onderhoud. Daar hoef je zelf dus geen potje meer voor te reserveren dus dat maakt niet zo veel uit met een huis. Bovendien hoef je het dan niet zelf te regelen/doen. Dat is ook makkelijker mochten we in de toekomst verhuizen en niet meer vlakbij wonen.
Moet je inderdaad wel goed kijken naar het meerjaren plan voor onderhoud e.d. en dat de vve kosten niet te hoog zijn.
N.a.v. de ervaring van ons huidig appartement ben ik niet zo bang voor leegstand, maar locatie is hierbij natuurlijk essentieel.

Bij een appartement ben je ook mede eigenaar van de grond, gelijk aan je aandeel in de vve. Je hebt dus niet alleen 'lucht', je kan alleen ook niet het stuk aanwijzen dat van jou is :+

Kortom, voorheen dacht ik net als jou, maar met mijn investeerdersblik nu is dat toch wat genuanceerder.

• JURIST
Morgen Prinsjesdag - maar de belastingplannen 2016 zijn al grotendeels duidelijk;
ik reken er als werknemer en met twee kinderen op KDV toch op volgend jaar tenminste € 100 per maand meer over te houden. Ongetwijfeld goed voor meerdere FO-ers.

• Aliene
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:28
Voor ons zal er niet zoveel veranderen denk ik. Alleen een kleine verhoging per maand doordat inkomstenbelasting iets omlaag gaat. De VRH scheelt ook net iets, maar gaat geloof ik pas in 2017 in.

Allemaal tientjeswerk, maar 'A milionaire is made ten bucks at a time' :)

• rube
Door de regelgeving krijgen we er hier iets bij, moeten we daar iets meer betalen. Maar dan veranderd er (b.v.) ook nog iets in de uren van de BSO, stukje hypotheek afgelost, 2% loonsverhoging etc. en uiteindelijk kan ik niet echt meer goed inschatten wat/hoeveel we er op voor*uit gaan.
(wel postief blijven natuurlijk :+)

• pirke
Ach, uiteindelijk zijn al die plannen slechts druppels op een gloeiende plaat. Geld om echt significante koopkracht stijgingen door te voeren is er niet (5% is niet echt significant... met 50% beginnen we te praten) en alles wat duurder wordt wordt altijd slechts een heel klein beetje duurder omdat de minima het anders niet meer op kunnen hoesten.

Ik lig niet wakker van die paar druppels :)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:30
Ben benieuwd. Aangezien KDV+BSO veruit onze grootste maandelijkse uitgave zijn kan een paar procent extra toeslag nog wel wat effect hebben.

• hv08
We zullen wel zien, schrok alleen hier nog wel van:

Ten slotte heeft salarisverwerker Raet nog een slechte boodschap voor werknemers met een bruto-inkomen tussen de €72.000 en €84.000. Die leveren volgend jaar 3,01% in.

http://daskapital.nl/2015...eert_van_de_lastenve.html

• Blik1984
  • Nu online
Door welke maatregel zou die groep er dan 3% op achteruit kunnen gaan? Ik geloof echt niet dat ik er 100 euro per maand op achteruit zou gaan als ik de maatregelen zo bekijk

• hv08
Die melding was voor mij ook een beetje een verrassing. Heb het verder niet uitgeplozen. Kdv ben ik net klaar mee, 2 jaar van weinig terugkrijgen achter de rug en nu gaat dat flink omhoog :(

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik werk zelf bij de semi-overheid en vind de salarisstijging van '5%' wel prima, afgezien van andere bezwaren die je zou kunnen hebben m.b.t. de nullijn en dergelijke. Nu wordt volgens mij de helft gefinancierd door verminderde pensioenopbouw, maar dat is voor iemand met een FO-mindset natuurlijk geen probleem.

Wel zuur voor mijn partner (net afgestudeerd leraar VO) dat ze nu ineens 3000-5000 euro cadeau doen aan leraren in opleiding. Kan me voorstellen dat zoiets voor mensen die met een kdv(-toeslag) te maken haddne dit ook zo ervaren. Net naast de pot pissen :P

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:00
Blik1984 schreef op maandag 14 september 2015 @ 14:03:
Door welke maatregel zou die groep er dan 3% op achteruit kunnen gaan? Ik geloof echt niet dat ik er 100 euro per maand op achteruit zou gaan als ik de maatregelen zo bekijk
Als 3% €100,- per maand is zal het jaarinkomen waarschijnlijk ook niet tussen €72.000 en €84.000 zijn.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Omdat het zijdelings hier mee te maken heeft.
Afbouwen risico pensioenbeleggingen

• Blik1984
  • Nu online
assje schreef op maandag 14 september 2015 @ 14:35:
[...]

Als 3% €100,- per maand is zal het jaarinkomen waarschijnlijk ook niet tussen €72.000 en €84.000 zijn.
6000 per maand, is 3400-3500 euro per maand. Dus dan kom je wel degelijk op 100 euro per maand uit.

Maar ik zie niet waar die 3% vandaan moet komen

• dvdbosch
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:56
Q

Dennis

• Blik1984
  • Nu online
hv08 schreef op maandag 14 september 2015 @ 13:51:
We zullen wel zien, schrok alleen hier nog wel van:

Ten slotte heeft salarisverwerker Raet nog een slechte boodschap voor werknemers met een bruto-inkomen tussen de €72.000 en €84.000. Die leveren volgend jaar 3,01% in.

http://daskapital.nl/2015...eert_van_de_lastenve.html
Nu Prinsjesdag in volle gang is, zie ik die 3% ook nergens terugkomen. BIj RTL kun je uitrekenen hoeveel je er op vooruit/achteruit gaat.

http://www.rtlnieuws.nl/n...ens-daling-voor-1-miljoen

• hv08
Blik1984 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 15:51:
[...]

Nu Prinsjesdag in volle gang is, zie ik die 3% ook nergens terugkomen. BIj RTL kun je uitrekenen hoeveel je er op vooruit/achteruit gaat.

http://www.rtlnieuws.nl/n...ens-daling-voor-1-miljoen
Ja, altijd leuk die dingen en koopkrachtplaatjes, maar mijn situatie staat er nooit bij :)

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
hv08 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 16:10:
[...]

Ja, altijd leuk die dingen en koopkrachtplaatjes, maar mijn situatie staat er nooit bij :)
Yep, gaat vaak veel meer om consumenten die consumeren. Dus braaf het geld elke maand volledig opmaken, niet de FO-leefstijl :).

• hv08
Xanaroth schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 16:40:
[...]

Yep, gaat vaak veel meer om consumenten die consumeren. Dus braaf het geld elke maand volledig opmaken, niet de FO-leefstijl :).
Het aantal keuzes in de dropdown is nu flink uitgebreid, als ik degene neem die er het dichtst bij in de buurt komt ga ik er wel wat op voorruit. Maarja, je kiest voor paar met kind en dat is het... Nogal een verschil of je een kind met KDV hebt, op de basisschool zit zonder BSO, huurhuis, koopwoning, vermogen, auto van de zaak enzenzenz...

Conclusie: heb je dus niet zoveel aan :)

[ Voor 3% gewijzigd door hv08 op 15-09-2015 17:08 ]

• pirke
Xanaroth schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 16:40:
[...]

Het heet ook koopkracht, niet spaarkracht ;)

Anders zouden ze veel te veel btw mislopen. Nu moet je het geld 15 jaar bewaren voordat ze diezelfde hoeveelheid belasting via de VRH vangen...

• pirke
Ach, in plaats van op de overheidsregelingen te vertrouwen kun je ook zelf zorgen dat er meer binnenkomt :) Voor de FO mensen blijft tientjeswerk een druppel. Aan de andere kant, elke druppel vult de emmer weer een beetje.

Maar het is goed om te zien dat lage inkomens er harder op vooruit gaan, werken loont nu meer vergeleken met de bijstand, zelfs minimumloon.

• Xanaroth
pirke schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 17:33:
Ach, in plaats van op de overheidsregelingen te vertrouwen kun je ook zelf zorgen dat er meer binnenkomt :) Voor de FO mensen blijft tientjeswerk een druppel. Aan de andere kant, elke druppel vult de emmer weer een beetje.

Maar het is goed om te zien dat lage inkomens er harder op vooruit gaan, werken loont nu meer vergeleken met de bijstand, zelfs minimumloon.
Nou, zoals het er nu naar uitziet ga ik er 37 euro op vooruit, 1,7%. Dat is tientjeswerk en lijkt niks voor te stellen, maar voor mijn spaarquote gaat dat bijna 1-op-1 door. Die groeit dus niet met 1,7% relatief, maar +1,7%punt absoluut, waardoor ik nu al weet dat ik mijn doel voor volgend jaar (makkelijk) zal gaan halen.

Kan nu dus al richting mijn doel voor 2017 gaan werken, terwijl we pas richting het einde van 2015 gaan. Leuk vooruitzicht :).

[ Voor 7% gewijzigd door Xanaroth op 15-09-2015 17:51 ]

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-11 23:05
Volgens mij is de aanpassing in VRH ook wel interessant. Klopt het dat voor fiscale partners de volgende regels gelden:

0 - 50K... 0%
50K - 200K... 2.9%
200K - 2M... 4.7%

Dat is toch een hele mooie "besparing" op VRH zeker voor de categorie mensen die tot ongeveer 200K in box 3 heeft zitten?

Oude situatie 200K - 45K is 155k x 0.04 x 0.30 = 1,86K
Nieuwe situatie is 200K - 50K is 150K x 0.029 x 0.30 = 1,305K

555 euro per jaar besparing in het meest gunstige scenario.

• Blik1984
  • Nu online
pirke schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 17:33:

Voor mij lijkt het meer op 100+ euro per maand, dus dat is wel degelijk significant te noemen

• Blik1984
  • Nu online
hv08 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 17:07:
[...]

Het aantal keuzes in de dropdown is nu flink uitgebreid, als ik degene neem die er het dichtst bij in de buurt komt ga ik er wel wat op voorruit. Maarja, je kiest voor paar met kind en dat is het... Nogal een verschil of je een kind met KDV hebt, op de basisschool zit zonder BSO, huurhuis, koopwoning, vermogen, auto van de zaak enzenzenz...

Conclusie: heb je dus niet zoveel aan :)
Boel van de zaken die je noemt hebben dit jaar geen impact op je inkomensplaatje. De meeste impact gaan de veranderingen in de loonbelasting zijn en evt de kinderopvangtoeslag als je kinderen hebt.

• hv08
Blik1984 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 23:04:
[...]

Boel van de zaken die je noemt hebben dit jaar geen impact op je inkomensplaatje. De meeste impact gaan de veranderingen in de loonbelasting zijn en evt de kinderopvangtoeslag als je kinderen hebt.
Nou ja, VRH gaat op de schop, HRA wordt weer 0,5% minder en is zeker van toepassing als de grens naar de hoogste schijf opgerekt wordt. Maarja, we zien het volgend jaar wel op je loonstrook en voor de zelfstandigen begin 2017 bij het doen van de aangifte :). Maar ik begrijp dat ze globale cijfers willen laten zien, anders is het helemaal zo abstract.

• JURIST
hv08 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 23:08:
[...]

Nou ja, VRH gaat op de schop, HRA wordt weer 0,5% minder en is zeker van toepassing als de grens naar de hoogste schijf opgerekt wordt. Maarja, we zien het volgend jaar wel op je loonstrook en voor de zelfstandigen begin 2017 bij het doen van de aangifte :). Maar ik begrijp dat ze globale cijfers willen laten zien, anders is het helemaal zo abstract.
Detail, maar niet onbelangrijk: wijziging VRH gaat pas in 2017 in. Ten aanzien van de houdbaarheid is ook al van door verschillende kanten gezegd dat ook de nieuwe invulling van de VRH onrechtvaardig is en is aan te vechten is bij de Europese rechter (net als de huidige regeling). Ik ben benieuwd of het huidige plan in 2016 niet toch nog wordt aangepast.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
JURIST schreef op woensdag 16 september 2015 @ 05:59:
[...]

Detail, maar niet onbelangrijk: wijziging VRH gaat pas in 2017 in. Ten aanzien van de houdbaarheid is ook al van door verschillende kanten gezegd dat ook de nieuwe invulling van de VRH onrechtvaardig is en is aan te vechten is bij de Europese rechter (net als de huidige regeling). Ik ben benieuwd of het huidige plan in 2016 niet toch nog wordt aangepast.
Dan kunnen we elke belasting wel gaan aanvechten omdat ze onrechtvaardig zijn...

Wel goed om te weten dat hij pas in 2017 in gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 16-09-2015 07:46 ]

• Aliene
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:28
Wij gaan er qua loon meer op vooruit dan ik dacht. Ik zo'n 50 euro per maand en partner zo'n 60 euro per maand. Verder zijn weinig regelingen voor ons van toepassing geloof ik. Alleen de zorgverzekering die weer iets duurder wordt.

(heb het op raet berekent met concept 2016 versie)

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Ze hebben de tool nu uitgebreid en hij is nu meer gedetailleerd.
Ik ga er €21 pm op vooruit. Had gehoopt dat de VRH aanpassing zou helpen maar nu lees ik hier dat die pas op 1-1-2017 in gaat. :(

Met een beetje geluk stijgt mijn salaris weer met 8%-10%, dat zet meer zoden aan de dijk.

[ Voor 19% gewijzigd door icecreamfarmer op 16-09-2015 09:38 ]

• Blik1984
  • Nu online
icecreamfarmer schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:36:
Ze hebben de tool nu uitgebreid en hij is nu meer gedetailleerd.
Ik ga er €21 pm op vooruit. Had gehoopt dat de VRH aanpassing zou helpen maar nu lees ik hier dat die pas op 1-1-2017 in gaat. :(

Met een beetje geluk stijgt mijn salaris weer met 8%-10%, dat zet meer zoden aan de dijk.
Zou ook niet goed zijn als je van de overheid afhankelijk zou zijn daarin natuurlijk :)

• Blik1984
  • Nu online
hv08 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 23:08:
[...]

Die HRA scheelt je 3 euro per maand? En VRH idd pas vanaf 2017

• Piper

Piper

No guts, no glory

Volgens Raet ga ik er wel op achteruit, dat zou toch jammer zijn. Vrouwlief ziet een plus van 60/70 euro dus dat is prima, blijft er onderaan de streep in ieder geval een plusje over.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Aliene schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:29:
Wij gaan er qua loon meer op vooruit dan ik dacht. Ik zo'n 50 euro per maand en partner zo'n 60 euro per maand. Verder zijn weinig regelingen voor ons van toepassing geloof ik. Alleen de zorgverzekering die weer iets duurder wordt.

(heb het op raet berekent met concept 2016 versie)
Bedankt voor de tip. Volgens de concept versie ga ik er toch ruim € 70 op vooruit. Zorgkosten stijgen wel weer iets, maar toch.

iStockphoto

• ptholemy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-11 22:17
BlizzarD schreef op woensdag 16 september 2015 @ 10:36:
[...]

Bedankt voor de tip. Volgens de concept versie ga ik er toch ruim € 70 op vooruit. Zorgkosten stijgen wel weer iets, maar toch.
Alleenverdiener met kind: resultaat = :X :F

• hv08
BlizzarD schreef op woensdag 16 september 2015 @ 10:36:
[...]

Maar, paar 10tjes erop achteruit. Beetje jammer.

• rube
Ook maar even gekeken naar netto salaris. Ik ga miniem achteruit, partner wat meer vooruit. Per saldo zo'n 70 euro meer. Na hogere ziektenkosten, iets lagere HRA, mogelijk iets meer kinderopvangtoeslag zal het waarschijnlijk ook zoiets blijven. Geen hele grote wijzigingen, exacte details zien we dan volgend jaar wel.

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:29
icecreamfarmer schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:36:
Jullie hebben jaarlijks een "wie krijgt er salarisverhoging"-loterij? Lijkt me gaaf, wij moeten gewoon hard werken om daarvoor in aanmerking te komen ;)

• Xanaroth
timag schreef op woensdag 16 september 2015 @ 11:58:
[...]

Jullie hebben jaarlijks een "wie krijgt er salarisverhoging"-loterij? Lijkt me gaaf, wij moeten gewoon hard werken om daarvoor in aanmerking te komen ;)
Dat ligt aan een hoop factoren. Zit zelf bijvoorbeeld in de metalektro, als daar straks iets wordt afgesproken met bijvoorbeeld x% verhoging in juni en x% verhoging in januari (zo ging het tot nu toe zo'n beetje elke keer), komt dat waarschijnlijk beide tegelijk met de gewone salarisverhoging vanuit t werk op de loonstrook begin volgend jaar.

Dan gaat het makkelijk richting de 8-10% verhoging in 1 klap.

[ Voor 7% gewijzigd door Xanaroth op 16-09-2015 14:29 ]

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

timag schreef op woensdag 16 september 2015 @ 11:58:
[...]

Nee de verhoging is al wel toegezegd door mijn leidinggevende echter draaien de molens hier langzaam en po&o kan nog weleens moeilijk doen.

• Caute
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 31-10 12:14
Interessant om allemaal te lezen (ben de uitdaging aangegaan alle posts eerste te lezen alvorens te posten)

Hier my two cents:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat denken jullie?

• hv08
Netjes qua kosten! Grootste stap zal denk ik te behalen zijn door de vriendin meer te laten werken :)

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-11 09:47
Geven jullie geen geld uit aan kleding, vakantie, apparatuur, cadeau's of meubels etc?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• Piper

Piper

No guts, no glory

Er zijn geen transactiekosten geloof ik bij ING voor die trackers toch? Die jaarlijkse kosten hakken er, relatief, gezien in bij zulke kleine bedragen. Bij Meesman is het net zo makkelijk(gewoon automatische incasso aan het eind v/d maand) en hou je, als ik snel reken, net een paar tientjes meer over de eerste jaren. Gaat natuurlijk niet om wereldbedragen maar alle kleine beetjes helpen ;) Bij Meesman is ook het dividendlek gedicht wat je +-0,3% op jaarbasis zou moeten schelen aan rendement, ik weet niet hoe dat bij ING bij dat Vanguard fonds zit.

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-11 15:53

DUX

blijft ook nu voor Oranje

vandermark schreef op woensdag 16 september 2015 @ 15:25:
Geven jullie geen geld uit aan kleding, vakantie, apparatuur, cadeau's of meubels etc?
Members only:

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Thanks for sharing
Members only:

[ Voor 35% gewijzigd door Config op 16-09-2015 16:16 ]

• pirke
Config schreef op woensdag 16 september 2015 @ 16:13:
[...]
Members only:
Members only:

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

Caute schreef op woensdag 16 september 2015 @ 15:03:
Members only:

Wat denken jullie?
Members only:

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-11 16:46

Shapeshifter

Get it over with

Members only:

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-11 22:03
Leuk overzicht, mooi referentie materiaal :+

Lees zelf ook al geruime tijd mee met dit topic en ben sinds ik dit topic lees ook meer op de centjes aan het letten.
Heb zelf ook een soortgelijk overzicht maar ook daar geen afschrijving, kleding, apparatuur, vakantie etc in meegenomen.

Members only:

Members only:

Mijn ambitie is niet zozeer om FO te worden, maar wel om een hele gezonde buffer te hebben.
Daar we nog vrij jong zijn (28 en 23) valt daar nog vrij veel te behalen.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Blik1984
  • Nu online
Is er een speciale reden dat je allebei 140 euro kwijt bent aan je zorgverzekering?

Want je bent nog jong, en dan zou dat nog wel een leuke besparing zijn denk ik als het niet nodig is

Ps, dit heeft betrekking op Caute

[ Voor 8% gewijzigd door Blik1984 op 16-09-2015 19:05 ]

• Caute
Dank voor alle reacties!

Mmmm, moet zeggen dat ik inderdaad nog niet alle cijfers helder heb.

Members only:

Leuk om zo bezig te zijn, wordt het allemaal wat helderder van ;) :)

• Blik1984
  • Nu online
'
Caute schreef op woensdag 16 september 2015 @ 19:20:
Dank voor alle reacties!

Mmmm, moet zeggen dat ik inderdaad nog niet alle cijfers helder heb.

Members only:

Leuk om zo bezig te zijn, wordt het allemaal wat helderder van ;) :)
Ah, ik dacht omdat er 2x bij stond dat het bedrag keer 2 moest maar je bedoelt juist dat het een totaalbedrag voor jullie allebei is. Duidelijk

Komt alleen wel de volgende vraag, zou je misschien niet voor 1 wat meer verzekerd willen zijn ivm dingen die niet gedekt zijn voor je kind?

[ Voor 3% gewijzigd door Blik1984 op 16-09-2015 19:47 ]

• Blik1984
  • Nu online
Daannn1987 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 18:58:
[...]

Leuk overzicht, mooi referentie materiaal :+

Lees zelf ook al geruime tijd mee met dit topic en ben sinds ik dit topic lees ook meer op de centjes aan het letten.
Heb zelf ook een soortgelijk overzicht maar ook daar geen afschrijving, kleding, apparatuur, vakantie etc in meegenomen.

Members only:

Members only:

Mijn ambitie is niet zozeer om FO te worden, maar wel om een hele gezonde buffer te hebben.
Daar we nog vrij jong zijn (28 en 23) valt daar nog vrij veel te behalen.
Jullie doen niet aan boodschappen doen? ;)

Lekker bedrag hou je over per maand, zou me niet druk maken over je huidige buffer. Die is in een jaar tijd 10x zo groot als 1500 euro per maand opzij zet

• Caute
Blik1984 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 19:46:
'
[...]

Komt alleen wel de volgende vraag, zou je misschien niet voor 1 wat meer verzekerd willen zijn ivm dingen die niet gedekt zijn voor je kind?
Klopt, zijn we ook. Mijn verzekering is helemaal kaal, die van haar heeft wat meer toeters en bellen.

@Tazzios: de enige schulden zijn hypotheek 3% (en dan gaat HRA er nog af) en studieschulden bij DUO (een absurd lage 0,2 - 0,8 %) dus daar blijf ik liever vanaf. Ik denk dat het handiger is om al het geld dat gebruikt zou kunnen worden voor aflossing naar beleggen te sturen, qua rendement zou ik het hier toch wel van moeten winnen.

Heb nu ook die tool van Raet ingevuld en we gaan er een werkelijk spectaculaire 45,- op vooruit. Trouwens ook zo'n rekenhulp van Essent ingevuld en daaruit blijkt dat we waarschijnlijk teveel betalen voor energie, dus afwachten op de eindafrekening maar dat gaat dus waarschijnlijk iets omlaag, toch mooi dat isoleren.

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-11 22:03
Blik1984 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:15:
[...]

Jullie doen niet aan boodschappen doen? ;)

Lekker bedrag hou je over per maand, zou me niet druk maken over je huidige buffer. Die is in een jaar tijd 10x zo groot als 1500 euro per maand opzij zet
Goeie! Helemaal over het hoofd gezien bij het opmaken van de totalen (staat wel in de m'n andere berekening wat we aan gezamenlijke kosten kwijt zijn) :+

Wij reserveren 250 euro voor boodschappen maar zitten doorgaans hieronder (meer rond de 200) 2 volwassenen en 2 katten.
Maar ik eet tussendoor op t werk voor gemiddeld 3 euro per dag.

Dit is iets wat al heel lang bij mijzelf knaagt en gewoon uit luiheid voortkomt..
Eigenlijk zou ik gewoon een bammetje moeten smeren smorgens voor 't werk of savonds al maarja..

Klopt.. buffer is zo weer aangesterkt :)
Members only:

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Pagina: 1 ... 25 ... 123 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.