Uiteraard heb ik Excel gebruikt om gedetailleerd te analyseren wanneer ik FO kan zijn. Qua berekeningen ben ik uitgegaan van een gemiddeld rendement op mijn vermogen van 4%, en daarin zou dan een inflatie-correctie moeten zitten en ook de VRH.Bonsaiboom schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 13:26:
Ook is Excel inderdaad je vriend voor dit soort berekeningen, maar tegelijk ook verradelijk, aangezien het lastig is om de grilligheid van de beurs erin te verwerken. Daar heb je eigenlijk toch een monte carlo simulatie voor nodig.
Overigens moet ik me echt verdiepen in investeren in indexfondsen, maar ik zie door de bomen het bos vaak niet meer. Eigenlijk wil ik hierin de luie route kiezen en gewoon heel makkelijk maandelijks een bedrag (ergens tussen de 1000 en 3000) storten. Ik hoor dat Meesman wordt aanbevolen wegens lage tarieven en een verminderd/opgelost dividend-lek, maar ik lees op fora/blogs dat soms weer andere partijen worden aanbevolen. Lastig... en ondertussen komt het er daardoor niet van. Teveel keuzes!