21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
[ Voor 99% gewijzigd door Lasteraar op 16-09-2015 21:07 ]
Mijn doel (die nog best wel eens aan verandering onderhevig is) is niet zozeer om helemaal niet meer hoeven te werken, maar gewoon nog maar een klein beetje, zoals een dagje in de week werken of alleen eigen hobby projectjes te doen.
Volgens mij mis je nog een en anderDaannn1987 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 18:58:
[...]
Leuk overzicht, mooi referentie materiaal![]()
Lees zelf ook al geruime tijd mee met dit topic en ben sinds ik dit topic lees ook meer op de centjes aan het letten.
Heb zelf ook een soortgelijk overzicht maar ook daar geen afschrijving, kleding, apparatuur, vakantie etc in meegenomen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Members only:
Mijn ambitie is niet zozeer om FO te worden, maar wel om een hele gezonde buffer te hebben.
Daar we nog vrij jong zijn (28 en 23) valt daar nog vrij veel te behalen.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Verwijderd
Ben je daar niet veel tijd mee kwijt? Ik maak enkel gebruik van mijn pinpas, dan kan ik daarna alle transacties inladen in een applicatie (kost hooguit 2 minuten, alles komt gelijk op de goede post terecht).krazzer schreef op woensdag 16 september 2015 @ 21:59:
Alles wat ik uitgeef hou ik sinds 5 jaar bij in een excelletje en 360 is het gemiddelde.
Valt op zich wel mee, een paar minuten per maand ofzo om het over te nemen, ik vind het ook wel leuk om te doen dus dat scheeltVerwijderd schreef op woensdag 16 september 2015 @ 22:50:
Ben je daar niet veel tijd mee kwijt? Ik maak enkel gebruik van mijn pinpas, dan kan ik daarna alle transacties inladen in een applicatie (kost hooguit 2 minuten, alles komt gelijk op de goede post terecht).
Ben wel benieuwd wat ik zoal misShapeshifter schreef op woensdag 16 september 2015 @ 22:15:
[...]
Volgens mij mis je nog een en anderwij geven rustig 1500 euro per maand meer uit en hebben toch echt maar 1 auto. Wel twee kinderen, zal ook wel schelen...
Ik verwerk elke maand onze uitgaves door even 30 minuten door de afrekeningen heen te spitten.
Onderhoud voertuigen doe ik zelf dus scheelt ook een hele berg.
Kinderen kosten rustig 300-400 euro per maand per kind voor zo ver ik weet (beetje afhankelijk hoe de opvang is geregeld).
Heb je zelf ook een dergelijk overzicht?
Netjes hoor lekker lage vaste lastenkrazzer schreef op woensdag 16 september 2015 @ 21:59:
Altijd leuk om de echte cijfers te zien:
Members only:
Mijn doel (die nog best wel eens aan verandering onderhevig is) is niet zozeer om helemaal niet meer hoeven te werken, maar gewoon nog maar een klein beetje, zoals een dagje in de week werken of alleen eigen hobby projectjes te doen.
Dit zijn wel alleen de kosten van jou kant toch natuurlijk, wat de wederhelft uitgeeft houdt ze zelf bij?
Dat zijn lekkere inkomsten! Ik denk dat wordt bedoeld wat je écht uitgeeft. Dus bijvoorbeeld ook aan vakanties, kleding, boodschappen, uitjes etc. Dat zal elke maand wel wisselen, maar als je dat over een jaar bekijkt geeft dat een goede indruk.Daannn1987 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 08:26:
[...]
Ben wel benieuwd wat ik zoal mis(oprecht)
Ik verwerk elke maand onze uitgaves door even 30 minuten door de afrekeningen heen te spitten.
Kinderen kosten rustig 300-400 euro per maand per kind voor zo ver ik weet (beetje afhankelijk hoe de opvang is geregeld).
Deze belasting zal ik tzt wel moeten aftikken (over 25 jaar), maar gedurende die tijd kan ik er dan wel rendement uit halen (of verlies, ja ik weet het).
Is dit een slimme zet?
Caute schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:15:
[...]
Klopt, zijn we ook. Mijn verzekering is helemaal kaal, die van haar heeft wat meer toeters en bellen.
@Tazzios: de enige schulden zijn hypotheek 3% (en dan gaat HRA er nog af) en studieschulden bij DUO (een absurd lage 0,2 - 0,8 %) dus daar blijf ik liever vanaf. Ik denk dat het handiger is om al het geld dat gebruikt zou kunnen worden voor aflossing naar beleggen te sturen, qua rendement zou ik het hier toch wel van moeten winnen.
Heb nu ook die tool van Raet ingevuld en we gaan er een werkelijk spectaculaire 45,- op vooruit. Trouwens ook zo'n rekenhulp van Essent ingevuld en daaruit blijkt dat we waarschijnlijk teveel betalen voor energie, dus afwachten op de eindafrekening maar dat gaat dus waarschijnlijk iets omlaag, toch mooi dat isoleren.
Tazzios schreef op donderdag 17 september 2015 @ 09:10:
[...]
Members only:
Ik heb in het verleden mijn begroting al eens gepost, daar staan aardig wat dingen in die vaak niet meegenomen worden:Daannn1987 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 08:26:
[...]
Shapeshifter in "Financiële onafhankelijkheid"
Staan ook dingen niet in die anderen vaak wel hebben, zoals wegenbelasting, brandstof en vakantie (wij gaan niet op vakantie, maar ons uitgaan/uit eten budget is wel iets ruimer).
Ik weet nu al dat we op sommige posten het roer aardig omgegooid hebben, dus in de begroting van 2016 kan ik lekker gaan snijden (nu al zin in natuurlijk)... Ik kan pas aan het einde van het jaar een overzicht maken tussen begrote en actuele uitgaven over 2015, maar houd het wel constant bij om te sturen.
[ Voor 6% gewijzigd door Shapeshifter op 17-09-2015 10:45 ]
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
FOR ruimte gebruiken om geld te beleggen is een prima zet. FOR ruimte gebruiken om nu geld uit te geven aan spullen zodat je een belastingschuld overhoud zonder kapitaal om dat te betalen is minder slimDanTm schreef op donderdag 17 september 2015 @ 08:44:
Ik zit te denken om de niet betaalde belasting vanwege opbouw oudedagsreserve (FOR, ben zzp-er) te gebruiken om te indexbeleggen (op weg naar FO).
Deze belasting zal ik tzt wel moeten aftikken (over 25 jaar), maar gedurende die tijd kan ik er dan wel rendement uit halen (of verlies, ja ik weet het).
Is dit een slimme zet?
Tnx, ik heb ook wel het idee dat ik redelijk het plafond heb bereikt (of eerder, de vloer) met wat ik kan besparen.Daannn1987 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 08:30:
[...]
Netjes hoor lekker lage vaste lasten
Dit zijn wel alleen de kosten van jou kant toch natuurlijk, wat de wederhelft uitgeeft houdt ze zelf bij?
Wat betreft mijn wederhelft, lees nog eens goed
Als ik die lijst zo zie valt er nog wel e.e.a. te winnen, maar dat is alleen maar goed. Mijn tactiek is altijd de lijst met uitgaven sorteren op hoogte, hoogste bovenaan, en per punt actiepunten bedenken die ik kan doen om die kosten omlaag te brengen.Shapeshifter schreef op donderdag 17 september 2015 @ 10:33:
[...]
Shapeshifter in "Financiële onafhankelijkheid"
Staan ook dingen niet in die anderen vaak wel hebben, zoals wegenbelasting, brandstof en vakantie (wij gaan niet op vakantie, maar ons uitgaan/uit eten budget is wel iets ruimer).
Ik weet nu al dat we op sommige posten het roer aardig omgegooid hebben, dus in de begroting van 2016 kan ik lekker gaan snijden (nu al zin in natuurlijk)... Ik kan pas aan het einde van het jaar een overzicht maken tussen begrote en actuele uitgaven over 2015, maar houd het wel constant bij om te sturen.
Het is niet bedoeld om geld aan spullen uit te geven.pirke schreef op donderdag 17 september 2015 @ 10:58:
[...]
FOR ruimte gebruiken om geld te beleggen is een prima zet. FOR ruimte gebruiken om nu geld uit te geven aan spullen zodat je een belastingschuld overhoud zonder kapitaal om dat te betalen is minder slimMaar het geld apart zetten is prima. Zeker als je nu in de 52% valt en je het bij uitkeren verwacht vrij te spelen in de 42% of lager schaal. Andersom is minder handig: nu in 42% belasting niet betalen om het straks in 52% wel te betalen...
Maar ik betaal dan 25 jaar minder belasting, wat ik kan gebruiken om vermogen op te bouwen. Of ik het dan daarna tegen 52 of 42 (of wat het tegen die tijd dan ook mag zijn) aftik is niet perse het interessantste (hoewel dat ook kan meetellen).
Het is zeg maar een renteloze lening bij de belastingdienst:)
Wat je mist weet jezelf het beste; indien je niet elke maand 2300 euro kunt sparen kun je in je administratie kijken welke kostenposten je bent vergeten. Indien je elke maand 2300 euro kunt sparen is je lijstje volledigDaannn1987 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 08:26:
[...]
Trouwens - je hebt een huis gekocht van 323k (+4%k.k.) = 335k met een hypotheek van 231k en voor 25k verbouwd. Waarschijnlijk ook ingericht (stel 10k) en je hebt nog 2k over.
Op 28 resp 23 leeftijd had je dus een spaarpot van 25 + 335 - 231 + 10 + 2 = 142k?
Terwijl je 2300 * 12 = 27.6k/jaar spaart; zeg 30k. Jullie zijn dus (130/30=4.7 jaar) vanaf jullie 19e resp 24e aan het werk en sparen vanaf het begin 30k / jaar?
Verder ben je er 400 euro netto/maand op vooruit gegaan sinds je laatste salaris post in Januari (3750 bruto is zo'n 2600 netto) ?
[ Voor 7% gewijzigd door Hbeez op 17-09-2015 13:24 ]
FIjne ouders die gebruik hebben gemaakt van de 100k schenkingsvrijstelling wellicht? Dan was het maar 1.5/2 jaar sparen. Maar goed, er mist idd wel wat jaHbeez schreef op donderdag 17 september 2015 @ 13:21:
[...]
Wat je mist weet jezelf het beste; indien je niet elke maand 2300 euro kunt sparen kun je in je administratie kijken welke kostenposten je bent vergeten. Indien je elke maand 2300 euro kunt sparen is je lijstje volledigHet lijkt er echter op alsof je veel bent vergeten, zoals onderhoud auto/motor of uit eten gaan, cadeautjes etc.
Trouwens - je hebt een huis gekocht van 323k (+4%k.k.) = 335k met een hypotheek van 231k en voor 25k verbouwd. Waarschijnlijk ook ingericht (stel 10k) en je hebt nog 2k over.
Op 28 resp 23 leeftijd had je dus een spaarpot van 25 + 335 - 231 + 10 + 2 = 142k?
Terwijl je 2300 * 12 = 27.6k/jaar spaart; zeg 30k. Jullie zijn dus (130/30=4.7 jaar) vanaf jullie 19e resp 24e aan het werk en sparen vanaf het begin 30k / jaar?
Verder ben je er 400 euro netto/maand op vooruit gegaan sinds je laatste salaris post in Januari (3750 bruto is zo'n 2600 netto) ?
Zoals ik al aangaf in een eerdere post ben ik op de hoogte van het feit dat ik cadeautjes, onderhoud etc mis in dit overzicht.Hbeez schreef op donderdag 17 september 2015 @ 13:21:
[...]
Wat je mist weet jezelf het beste; indien je niet elke maand 2300 euro kunt sparen kun je in je administratie kijken welke kostenposten je bent vergeten. Indien je elke maand 2300 euro kunt sparen is je lijstje volledigHet lijkt er echter op alsof je veel bent vergeten, zoals onderhoud auto/motor of uit eten gaan, cadeautjes etc.
Tevens gaf ik aan dat ik hiervoor 2300 overhield, niet nu... Mijn lasten zijn wel wat omhoog gegaan zeg maar bij de aankoop van deze woning.
Het huis is vrijwel geheel ingericht met de meubels uit mijn oude woning.
Zoals je zag is mijn inkomen + Hypotheekteruggave.
Hierin zijn ook mijn reiskosten betrokken, de aanvulling op collectieve zorgverzekering en het structureel uitbetalen van 4 vakantiedagen per jaar (Heb 25 vak dagen en 15 adv)
http://financieel.infonu....heffingskorting-2016.html
Lig er een beetje aan; hangt denk ik ook af van het bedrag dat je inmiddels hebt opgebouwd aan FOR reserve.DanTm schreef op donderdag 17 september 2015 @ 08:44:
Ik zit te denken om de niet betaalde belasting vanwege opbouw oudedagsreserve (FOR, ben zzp-er) te gebruiken om te indexbeleggen (op weg naar FO).
Is dit een slimme zet?
Als er bijvoorbeeld nu 100.000,- op je zakelijke rekening staat aan FOR reserve en je laat het "gewoon" staan, dan hoef je over dat bedrag in elk geval geen vermogensrendementsheffing te betalen (maar je krijgt -als je die al krijgt- een extreem lage rente).
De vraag is wat de consequentie is, dan wel kán zijn, als je nu met die (bijv.) 100.000,- gaat beleggen.
Wanneer je om wat voor reden dan ook, de onderneming tussentijds staakt, zul je toch op dat moment ineens moeten afrekenen met de fiscus.
Bij 100.000,- FOR reservering is dat zo'n 42%.
Dus als het moeten ophoesten van 42.000,- zou betekenen dat je dan je huis gedwongen -met verlies?- zou moeten verkopen, is het best een gok.... (die ik zelf -ook ondernemer- niet zou nemen)
ik ben net begonnen als zzp-er (1 jaartje), heb nog geen FOR opgebouwd.Lim987 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 00:41:
[...]
Lig er een beetje aan; hangt denk ik ook af van het bedrag dat je inmiddels hebt opgebouwd aan FOR reserve.
Als er bijvoorbeeld nu 100.000,- op je zakelijke rekening staat aan FOR reserve en je laat het "gewoon" staan, dan hoef je over dat bedrag in elk geval geen vermogensrendementsheffing te betalen (maar je krijgt -als je die al krijgt- een extreem lage rente).
De vraag is wat de consequentie is, dan wel kán zijn, als je nu met die (bijv.) 100.000,- gaat beleggen.
Wanneer je om wat voor reden dan ook, de onderneming tussentijds staakt, zul je toch op dat moment ineens moeten afrekenen met de fiscus.
Dus als het moeten ophoesten van 42.000,- zou betekenen dat je dan je huis gedwongen -met verlies?- zou moeten verkopen, is het best een gok.... (die ik zelf -ook ondernemer- niet zou nemen)
Ik ga dus maandelijks inleggen (en spreid daardoor diverse risico's).
Mijn worst case scenario wat ik dan kan hebben is dat de aandelen 50% van de waarde zijn op het moment van 'ophoesten'. Dan kan ik nog altijd de belasting daarmee betalen.
kleefding schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 09:07:
Members only:
Het huis is een gewone 2 onder 1 kapper met 3 slaapkamers en een vaste trap naar zolder.Shapeshifter schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:54:
[...]
Members only:
We hebben het huis niet zo duur gekocht, gedeeltelijk met eigen geld betaald en de rente is nu laag.
Het hoge gebruik van water komt door ons grote ligbad en de regendouche vermoed ik.
Het scheelt idd erg veel dat we geen kinderopvang nodig hebben, de kinderen zitten op school en we hebben de werktijden erop aangepast.
De zomervakantie zit niet in het overzicht, we vinden het gewoon leuk om vaak op pad te gaan.
Die FOR kun je dan toch gewoon als stakingswinst onbelast doorstoten naar een lijfrente, en daar vrolijk doorbeleggen? Zie http://www.belastingdiens...ng_of_staking_ondernemingLim987 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 00:41:
[...]
Lig er een beetje aan; hangt denk ik ook af van het bedrag dat je inmiddels hebt opgebouwd aan FOR reserve.
[ Voor 12% gewijzigd door kunnen op 19-09-2015 01:12 ]
Bartjeee schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 22:10:
Members only: Overzicht
[ Voor 4% gewijzigd door krazzer op 19-09-2015 12:30 ]
Met zn 2en is dat ruim 3 euro per persoon gemiddeld. Ik vraag me dan serieus af of je dan nog wel gezond, gevarieerd en genoeg te eten binnen krijgt.
Er staat dan ook dat het voor een alleenstaande is...Blik1984 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 13:37:
200 euro voor boodschappen veel vinden, moet niet gekker worden...
Met zn 2en is dat ruim 3 euro per persoon gemiddeld. Ik vraag me dan serieus af of je dan nog wel gezond, gevarieerd en genoeg te eten binnen krijgt.
Al met al nog steeds niet veel, want als alleenstaande koken is mijns inziens lastiger dan voor 2 personen of een gezin door de porties in de supermarkt en dergelijke.
Ik merkte inderdaad niet bijzonder veel verschil tussen alleen wonen en samenwonen. Er kwam misschien 70 euro bovenop de 150 euro die ik eerst uitgaf en veel daarvan was te verklaren door verzorgingsartikelen. Misschien dat e.e.a. ook ingedamd werd door een wat 'normaler' ritmeDeZaag schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 13:50:
[...]
Er staat dan ook dat het voor een alleenstaande is...
Al met al nog steeds niet veel, want als alleenstaande koken is mijns inziens lastiger dan voor 2 personen of een gezin door de porties in de supermarkt en dergelijke.
Ja, maar krazzer zegt vervolgens dat die dat met 2 uitgeeft. Vraag me echt af wat je dan eet en drinktDeZaag schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 13:50:
[...]
Er staat dan ook dat het voor een alleenstaande is...
Blik1984 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 16:17:
[...]
Ja, maar krazzer zegt vervolgens dat die dat met 2 uitgeeft. Vraag me echt af wat je dan eet en drinkt
krazzer schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 13:28:
Wij (2 volwassenen) zitten op €35 per week, dus ongeveer €150 per maand.
Hoe we dat doen?
- We eten om de dag vlees, dit scheelt een hoop
- We koken iedere dag
- Eten altijd de seizoensgroenten
- Geen ongezonde snacks
- Geen frisdrank e.d. alleen water, thee of limonade
- We kopen vrijwel geen bewerkt voedsel
Doorbeleggen?kunnen schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 00:50:
[...]
Die FOR kun je dan toch gewoon als stakingswinst onbelast doorstoten naar een lijfrente, en daar vrolijk doorbeleggen? Zie http://www.belastingdiens...ng_of_staking_onderneming
Misschien is dat een mogelijkheid die ik tot nu toe over het hoofd gezien heb.
Ik dacht dat je van bedrag X gewoon een lijfrente moest aankopen. Tegen de huidige rentetarieven is dat dus niet zo interessant. Want vooral vanwege de fiscalisering van de AOW leek mij dat niet zo'n boeiende optie: later betaal je dan namelijk weer net zo vrolijk tóch die 42% (?) over de tweede schijf in box 1, toch?
En intussen ben je je geld kwijt, terwijl je het -als ondernemer- nodig zou kunnen hebben om van te leven in tijden dat je geen inkomen hebt.
Of bedoel je een beleggingskoopsompolis?
Ah, scherp...Blik1984 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 16:17:
[...]
Ja, maar krazzer zegt vervolgens dat die dat met 2 uitgeeft. Vraag me echt af wat je dan eet en drinkt
Ik bedoel iets als https://www.brandnewday.nl/Pensioen.html: een lijfrenterekening/pensioenrekening; daar stort je dus (geloof me niet op mijn woord!) je stakingswinst (eventueel deels), beleg je in (Vanguard-based) indexfondsen, en rond pensioendatum koop je pas een lijfrente aan. Het zit dan dus inderdaad wel vast in box 1, maar belasting wordt dan pas geheven bij daadwerkelijke uitkering, als je belastingpercentage lager ligt. En je betaalt geen box 3-heffing over deze gelden.Lim987 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 18:18:
[...]
Doorbeleggen?
Misschien is dat een mogelijkheid die ik tot nu toe over het hoofd gezien heb.
Ik dacht dat je van bedrag X gewoon een lijfrente moest aankopen. Tegen de huidige rentetarieven is dat dus niet zo interessant. Want vooral vanwege de fiscalisering van de AOW leek mij dat niet zo'n boeiende optie: later betaal je dan namelijk weer net zo vrolijk tóch die 42% (?) over de tweede schijf in box 1, toch?
En intussen ben je je geld kwijt, terwijl je het -als ondernemer- nodig zou kunnen hebben om van te leven in tijden dat je geen inkomen hebt.
Of bedoel je een beleggingskoopsompolis?
[ Voor 3% gewijzigd door kunnen op 19-09-2015 18:50 ]
Nice hoor 150 ! Gaan wij nooit redden weet ik nu al
Frisdranken zijn inderdaad echt een killer wat betreft de kosten.
Net zoals wijn en bier, tikt lekker aan.
Wij doen niet anders, maar kom niet eens in de buurt. En 35 euro per week is zelfs maar 2,50 per persoon per dag. Wat voor dingen eet je dan om op zo'n bedrag uit te komen?
Dat is dus maar de vraag ("als je belastingpercentage lager ligt..."):kunnen schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 18:41:
[...]
Ik bedoel iets als https://www.brandnewday.nl/Pensioen.html: een lijfrenterekening/pensioenrekening; daar stort je dus (geloof me niet op mijn woord!) je stakingswinst (eventueel deels), beleg je in (Vanguard-based) indexfondsen, en rond pensioendatum koop je pas een lijfrente aan. Het zit dan dus inderdaad wel vast in box 1, maar belasting wordt dan pas geheven bij daadwerkelijke uitkering, als je belastingpercentage lager ligt. En je betaalt geen box 3-heffing over deze gelden.
De houdbaarheidsbijdrage komt er kortweg op neer dat de tweede belastingschijf voor u minder hard meegroeit met de inflatie. De bovengrens van de tweede schijf wordt sinds 2011 dan niet meer volledig geïndexeerd, maar met 75%. Dat betekent dat u eerder in de derde schijf van de loonheffing en inkomstenbelasting terecht komt en dus meer belasting gaat betalen tegen een hoger belastingtarief.
Overigens wel een goede tip om ook eens naar BND te kijken.
Wij zijn met een groepje zelfstandige ondernemers (overigens allemaal al "oudere jongeren" van 50+) aan het onderzoeken of het niet veel beter is om 10-15 jaar eerder te stoppen met werken.
Onlangs zaten wij te brainstormen over de plannen van Prinsjesdag. Met name de plannen betreffende de VRH zijn bij ons wel héél erg in het verkeerde keelgat geschoten. We zijn toen eens aan het rekenen gegaan. Want het wordt nu wel een heel grote opeenstapeling:
-extreem lage rente
-vroegere opbouw in pensioenfondsen: wat gaat er nog van uitgekeerd worden?
-lijfrentes: lage rente is lage uitkering
-belasting voor AOW+ omhoog
-AOW minimaal twee jaar uitgesteld (voor de meesten van ons 3 jaar - dus 3 jaarsalarissen)
-veel van ons zijn (in het pre-internet tijdperk) het schip ingegaan met banken/verzekeraars (woekerpolissen), dus wij gingen weer ouderwets sparen. Tegen beroerd rendement. Waar dan ook nog steeds opnieuw zwaar belasting over betaald moest worden omdat je zo braaf voor je pensioen en voor zorgkosten spaart....
De genadeklap is nu wel dat de VRH niet wordt verlaagd maar verhoogd. Wij begrijpen het niet meer en wíllen het ook niet begrijpen. De motivatie is weg om te betalen;
-eerst 21% boven op het factuurbedrag
-dan 42-52% betalen
-uitgaven: gemiddeld 21% (extra accijns en 6% tegen elkaar weggestreept)
-14,10% gedurende de komende tijd over spaartegoed (10 jaar x 1,41%) - nog afgezien van het feit dat iedere gespaarde euro elk jaar opnieuw altijd al jaarlijks die 1,2% kostte.
Het is omberoerd van te worden.
Op deze manier is er van iedere 100.000,- die je spaart, na 20 jaar nog maar 49.000,- koopkracht over.
Overigens heeft iedere spaarder/FO-er in meer of mindere mate last van bovengenoemde factoren, maar voor ondernemers/pensioenspaarders komt de klap nu wel heel erg hard aan.
En in tegenstelling tot werknemers in loondienst hebben wij geen "last" van allerlei regelingen, afkoopsommen, uitkeringen, pensioenfondsen, etc.
Wij krijgen gewoon niets. Geen arbeid, geen loon.
Dus vrij om te stoppen met werken en het gespaarde pensioengeld voortijdig zelf op te gaan maken.
Zuinig leven (weinig uitgeven betekent ook weinig btw betalen :-)
Maar wel zo vrij als een vogel nu we nog gezond zijn.
"Niet meer uitgeven dan nodig is", is ons niet vreemd, dat hebben we al jarenlang gedaan, vooral om het later goed te hebben. Maar nu er niets meer van dat "goed hebben" lijkt te gaan komen (omdat alles voortijdig wordt ingenomen en herverdeeld zonder dat ook de lasten, de zorgen, al het werk, en de risico's "herverdeeld" worden), zijn we er eigenlijk wel klaar mee.
Als wij stoppen, kost dat de overheid helemaal niets; een zelfstandige heeft namelijk nergens recht op.
En vanwege de gefantaseerde inkomsten uit sparen, betalen we tóch de 6000,- AOW premie per jaar.
Dus ook in dat opzicht hoeven we ons nergens opgelaten over te voelen.
Kortom (zei ik, na dit lange verhaal):
zelfredzaamheid, zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid nemen, sparen.....FO streven....
Misschien goed om er nog eens over na te denken?
Okee, een voorbeeld dag:Blik1984 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 21:57:
Wij doen niet anders, maar kom niet eens in de buurt. En 35 euro per week is zelfs maar 2,50 per persoon per dag. Wat voor dingen eet je dan om op zo'n bedrag uit te komen?
Ontbijt
Gekookt ei: €0,12 (€2,49 voor 20)
Havermoutpap: €0,06 (€0,39 voor 500g)
Banaan: €0,15 (€0,99 per kilo)
Lunch
6 volkoren boterhammen: €0,19 (€0,75 per brood)
2 plakjes kipfilet: €0,10 (€1 voor 20 plakjes)
Pindakaas, Appelstroop, boter, €0,10 gok ik
Een appel: €0,16 (€1,59 voor kilo)
Avondeten
200g bloemkool: €0,20 (€0,99 per kilo)
200g aardappels: €0,15 (€3,69 voor 5 kilo)
Saucijs: €0,75 (€1,49 voor 2)
200g volle yoghurt als toetje: €0,15 (€0,69 voor 1l)
Totaal: €2,13
Op een dag zonder vlees zou ik een kaassausje maken voor over de bloemkool:
(boter, bloem, kaas, melk) +- €0,25
Dan kom je uit op: €1,63
Dus nog genoeg over voor tussendoortjes, thee en wat ik nog verder vergeten ben
Ik zit zelf (alleenstaande) ook op 20-30 euro per week, en gezond eetpatroon (dus elke dag handje noten, elke dag fruit, gevarieerd eten, koken ipv magnetronmaaltijden..). Dat lijkt duur met ruim 4 euro per dag, maar dat is verder zonder aandacht (niet specifiek groenten/fruit selecteren op prijs, gewoon elke dag vlees, etc). Ik haal in dat bedrag ook af en toe lekkers (drankje, snackje) en ook alle andere huishoudbenodigdheden als schoonmaakmiddelen en persoonlijke verzorging.
Invriesbakken zijn trouwens geweldig. Bewust veel koken (van de week grote pan nasi voor 5 personen) haalt de rekening op per-maaltijd-basis omlaag. 1x eten, de andere 4x invriezen, en scheelt me straks nog 4 dagen koken en afwassen ook
Die rekening kan best snel omlaag met een minieme inspanning kwa planning.
[ Voor 31% gewijzigd door Xanaroth op 20-09-2015 10:35 ]
Ik snap dat je even in de put zit met de veranderingen die op prinsjesdag zijn aangekondigd. Als je een flinke spaarcent hebt dan vraagt het wel wat aanpassingsvermogen.Lim987 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 22:00:
[...]
Dat is dus maar de vraag ("als je belastingpercentage lager ligt..."):
De houdbaarheidsbijdrage komt er kortweg op neer dat de tweede belastingschijf voor u minder hard meegroeit met de inflatie. De bovengrens van de tweede schijf wordt sinds 2011 dan niet meer volledig geïndexeerd, maar met 75%. Dat betekent dat u eerder in de derde schijf van de loonheffing en inkomstenbelasting terecht komt en dus meer belasting gaat betalen tegen een hoger belastingtarief.
Overigens wel een goede tip om ook eens naar BND te kijken.
Wij zijn met een groepje zelfstandige ondernemers (overigens allemaal al "oudere jongeren" van 50+) aan het onderzoeken of het niet veel beter is om 10-15 jaar eerder te stoppen met werken.
Onlangs zaten wij te brainstormen over de plannen van Prinsjesdag. Met name de plannen betreffende de VRH zijn bij ons wel héél erg in het verkeerde keelgat geschoten. We zijn toen eens aan het rekenen gegaan. Want het wordt nu wel een heel grote opeenstapeling:
-extreem lage rente
-vroegere opbouw in pensioenfondsen: wat gaat er nog van uitgekeerd worden?
-lijfrentes: lage rente is lage uitkering
-belasting voor AOW+ omhoog
-AOW minimaal twee jaar uitgesteld (voor de meesten van ons 3 jaar - dus 3 jaarsalarissen)
-veel van ons zijn (in het pre-internet tijdperk) het schip ingegaan met banken/verzekeraars (woekerpolissen), dus wij gingen weer ouderwets sparen. Tegen beroerd rendement. Waar dan ook nog steeds opnieuw zwaar belasting over betaald moest worden omdat je zo braaf voor je pensioen en voor zorgkosten spaart....
De genadeklap is nu wel dat de VRH niet wordt verlaagd maar verhoogd. Wij begrijpen het niet meer en wíllen het ook niet begrijpen. De motivatie is weg om te betalen;
-eerst 21% boven op het factuurbedrag
-dan 42-52% betalen
-uitgaven: gemiddeld 21% (extra accijns en 6% tegen elkaar weggestreept)
-14,10% gedurende de komende tijd over spaartegoed (10 jaar x 1,41%) - nog afgezien van het feit dat iedere gespaarde euro elk jaar opnieuw altijd al jaarlijks die 1,2% kostte.
Het is omberoerd van te worden.
Op deze manier is er van iedere 100.000,- die je spaart, na 20 jaar nog maar 49.000,- koopkracht over.
Overigens heeft iedere spaarder/FO-er in meer of mindere mate last van bovengenoemde factoren, maar voor ondernemers/pensioenspaarders komt de klap nu wel heel erg hard aan.
En in tegenstelling tot werknemers in loondienst hebben wij geen "last" van allerlei regelingen, afkoopsommen, uitkeringen, pensioenfondsen, etc.
Wij krijgen gewoon niets. Geen arbeid, geen loon.
Dus vrij om te stoppen met werken en het gespaarde pensioengeld voortijdig zelf op te gaan maken.
Zuinig leven (weinig uitgeven betekent ook weinig btw betalen :-)
Maar wel zo vrij als een vogel nu we nog gezond zijn.
"Niet meer uitgeven dan nodig is", is ons niet vreemd, dat hebben we al jarenlang gedaan, vooral om het later goed te hebben. Maar nu er niets meer van dat "goed hebben" lijkt te gaan komen (omdat alles voortijdig wordt ingenomen en herverdeeld zonder dat ook de lasten, de zorgen, al het werk, en de risico's "herverdeeld" worden), zijn we er eigenlijk wel klaar mee.
Als wij stoppen, kost dat de overheid helemaal niets; een zelfstandige heeft namelijk nergens recht op.
En vanwege de gefantaseerde inkomsten uit sparen, betalen we tóch de 6000,- AOW premie per jaar.
Dus ook in dat opzicht hoeven we ons nergens opgelaten over te voelen.
Kortom (zei ik, na dit lange verhaal):
zelfredzaamheid, zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid nemen, sparen.....FO streven....
Misschien goed om er nog eens over na te denken?
Overigens vergeet je wel makkelijk eventjes dat je nog fiscale voordelen hebt als ondernemer (MKB winstvrijstelling, afschrijving, FOR, ondernemersafstrek) en die tellen behoorlijk mee om je belastingdruk te verlagen.
Aan de andere kant, als je een substantiele spaarsom hebt, overweeg dan een spaar-BV op te richten. Je zit dan in een compleet ander fiscaal stelsel, dat op de langere termijn veel gunstiger is dan box 3. Dit komt onder andere doordat je geen VRH betaalt, en dat je geboekte verliezen wel mag verrekenen, maar papieren winsten niet hoeft te verrekenen (pas wanneer je stukken ook daadwerkelijk verkoopt).
Misschien moet je dit onderwerp niet met gelijkgestemden (50+-ers) bespreken maar juist met andersdenkenden. Wordt je vrolijker van.
Inderdaad. Ik heb het voor mezelf wel eens uitgerekend en ik kom aan totale belastingdruk niet boven de 20% voor de inkomstenbelasting (+zorgpremie). En dat is bij netto rond de 50K euro (dat is met een beetje HRA, maar zonder FOR omdat ik me niet aan een toekomstig - onzeker - belastingregime wil onderwerpen). Verder heb je als ondernemer de mogelijkheid om je spaargeld in je bedrijf te houden. Je betaalt dan inkomstenbelasting over gerealiseerd rendement ipv VRH. In mijn optiek heb je als ondernemer in Nederland niet zoveel te klagen - in elk geval niet over het belastingregime.Bonsaiboom schreef op maandag 21 september 2015 @ 10:12:
[...]
Overigens vergeet je wel makkelijk eventjes dat je nog fiscale voordelen hebt als ondernemer (MKB winstvrijstelling, afschrijving, FOR, ondernemersafstrek) en die tellen behoorlijk mee om je belastingdruk te verlagen.
De VRH wordt trouwens helemaal niet per definitie hoger (voor bedragen tot een miljoen, iig). Het percentage wordt vastgesteld op basis van gemiddelde rendementen in de afgelopen 5 jaar. Voor het eerste deel (25-100k euro) op basis van gemiddelde spaarrente. Voor het tweede deel (100k-1mio) op basis van een gemiddeld aandelenpakket. Zo'n slepend gemiddelde loopt achter de feiten aan natuurlijk, maar voor de komende jaren betekent dat in elk geval dalende tarieven. Met de nu vastgestelde percentages voor 2017 gaat iedereen tot 2 ton er op vooruit.
Regeren is vooruitschuiven
Klopt, er wordt zelfs al lange tijd gesproken over het afschaffen van de ten opzichte van werknemers toch wel ruime zelfstandigenaftrek voor ZZP-ers. Dat dit er voorlopig niet van komt kan je zien als een positieve uitkomst van de kabinetsplannen voor ondernemers.Bonsaiboom schreef op maandag 21 september 2015 @ 10:12:
[...]
Een spaar BV is inderdaad een optie. Brengt wel weer allemaal kosten en gedoe mee waar je niet op zit te wachten, maar het kan een goede mogelijkheid zijn om je spaargeld niet kwijt te raken.Bonsaiboom schreef op maandag 21 september 2015 @ 10:12:
[...]
Ik snap dat je even in de put zit met de veranderingen die op prinsjesdag zijn aangekondigd. Als je een flinke spaarcent hebt dan vraagt het wel wat aanpassingsvermogen.
Aan de andere kant, als je een substantiele spaarsom hebt, overweeg dan een spaar-BV op te richten. Je zit dan in een compleet ander fiscaal stelsel, dat op de langere termijn veel gunstiger is dan box 3. Dit komt onder andere doordat je geen VRH betaalt, en dat je geboekte verliezen wel mag verrekenen, maar papieren winsten niet hoeft te verrekenen (pas wanneer je stukken ook daadwerkelijk verkoopt).
(Maar eigenlijk wel te zot voor woorden om je in dergelijke bochten te moet wringen).
Dank voor de tip in elk geval.
Zonder inkomen vervallen natuurlijk ook “alle” fiscale voordelen die je als (startende) ondernemer hebt.
En als je geen inkomen hebt is de premie voor een lijfrente ook niet aftrekbaar van dat niet-inkomen. Van spaargeld een lijfrente aankopen zou dom zijn vanwege het feit dat je in dat geval twee keer minimaal 42% belasting betaald over iedere euro voordat je deze uit kunt geven.
Een zelfstandige ondernemer houdt vaak zijn geld beschikbaar voor slechte tijden.
Het zou mooi zijn als je kon sparen in een belastingvrij “pensioen/werkloosheids” potje, maar dat lijkt er niet te zijn. Of zijn er mogelijkheden die wij nu niet zien/kennen?
Maar wij hebben nu eenmaal zitten rekenen. En echt, er is geen stimulans meer om nog eens 10-15 jaar drie volledige jaar-uitkeringsbedragen voor anderen bij elkaar te sprokkelen. Om dan vervolgens het risico te lopen dat we onze eigen oude dag alsnog zelf op uitkeringsniveau door mogen brengen: over het hoe-en-wat m.b.t. het voortbestaan van de AOW wordt namelijk niets verklapt.Highland schreef op maandag 21 september 2015 @ 11:26:
@Lim987: wanneer je je alleen concentreert op de belastingkosten, wordt je inderdaad moedeloos. Probeer voor je gemoedsrust ook maar naar de belastinginkomsten te kijken. Bonsaiboom doet al een voorzet, maar je kan ook BTW verrekenen, je krijgt links&rechts ook nog wat terug van de overheid.
Misschien moet je dit onderwerp niet met gelijkgestemden (50+-ers) bespreken maar juist met andersdenkenden. Wordt je vrolijker van.
Dus wij vrezen het ergste.
Vijftigers zitten in de mangel: de ouderen van nu hebben “oude rechten” en jongeren kunnen nog jarenlang beleggen tegen een rendement van minimaal 4,7%.
Kan. Waarschijnlijk heb je ook nog startersaftrek? Die vervalt na drie jaar.T-MOB schreef op maandag 21 september 2015 @ 11:31:
[...]
Inderdaad. Ik heb het voor mezelf wel eens uitgerekend en ik kom aan totale belastingdruk niet boven de 20% voor de inkomstenbelasting (+zorgpremie). En dat is bij netto rond de 50K euro (dat is met een beetje HRA, maar zonder FOR omdat ik me niet aan een toekomstig - onzeker - belastingregime wil onderwerpen). Verder heb je als ondernemer de mogelijkheid om je spaargeld in je bedrijf te houden. Je betaalt dan inkomstenbelasting over gerealiseerd rendement ipv VRH. In mijn optiek heb je als ondernemer in Nederland niet zoveel te klagen - in elk geval niet over het belastingregime.
De VRH wordt trouwens helemaal niet per definitie hoger (voor bedragen tot een miljoen, iig). Het percentage wordt vastgesteld op basis van gemiddelde rendementen in de afgelopen 5 jaar. Voor het eerste deel (25-100k euro) op basis van gemiddelde spaarrente. Voor het tweede deel (100k-1mio) op basis van een gemiddeld aandelenpakket. Zo'n slepend gemiddelde loopt achter de feiten aan natuurlijk, maar voor de komende jaren betekent dat in elk geval dalende tarieven. Met de nu vastgestelde percentages voor 2017 gaat iedereen tot 2 ton er op vooruit.
En HRA? Dat heeft menig vijftiger niet meer wegens een kleine –of geen- woningschuld. Ook allemaal gedaan in het kader van een goede oudedagsvoorziening opbouwen….
VRH: mooi dat deze over een jaar of 10 misschien wél gebaseerd is op realistische rendementen, maar dan is het vermogen van vijftigers, die al wat meer gespaard hadden, waarschijnlijk al dusdanig gedaald dat zij onder de vrijstelling vallen.
4,7% is gebaseerd op een “gemiddeld aandelenpakket”.
Ofwel: je mag niet zelf kiezen wat je met je geld doet, sparen of beleggen? Zelfs met een zgn. horizon van slechts 10 tot 15 jaar móet je gaan beleggen met geld dat is bedoeld als inkomensvoorziening (zodat je nooit een beroep hoeft te doen op het sociale stelsel), terwijl het advies juist altijd is dat je alleen maar moet gaan beleggen met geld dat je”over” hebt?
FOR: goed om daar inderdaad zo ver mogelijk van weg te blijven. Geeft alleen maar ellende!
Wat bedoel je trouwens precies met "de mogelijkheid om spaargeld in je bedrijf te houden"?
Ik ben ook een ZZP'er met laptop... Maar mijn maandelijkse kosten zijn (veel) hoger dan 15.000 euro.
Ben wel benieuwd waar dat dan op gebaseerd is.
Ik zou daar wel wat meer over willen weten, als iemand een linkje zou hebben... graag
Nee, geen startersaftrek. Over de woningmarkt heb je imho als 50+-er niet zoveel te klagen, qua waarde-ontwikkeling zit je dan zo'n beetje in het gunstigste leeftijdscohort. Maar dat is een andere discussie. Zelfs als ik HRA buiten beschouwing hou blijf ik onder de 25%. Als je veel hoger uitkomt is het ook interessanter om een vennootschap te stichten.Lim987 schreef op maandag 21 september 2015 @ 13:39:
[...]
Kan. Waarschijnlijk heb je ook nog startersaftrek? Die vervalt na drie jaar.
En HRA? Dat heeft menig vijftiger niet meer wegens een kleine –of geen- woningschuld. Ook allemaal gedaan in het kader van een goede oudedagsvoorziening opbouwen….
Sorry hoor, maar zoals ik al voorrekende wordt het nieuwe regime pas duurder vanaf 2 ton vermogen. Moeten we echt medelijden hebben met iemand die geen HRA krijgt omdat zijn huis is afbetaald en nu ook nog meer vermogensbelasting betaalt omdat ie meer dan 2 ton op de bank heeft?VRH: mooi dat deze over een jaar of 10 misschien wél gebaseerd is op realistische rendementen, maar dan is het vermogen van vijftigers, die al wat meer gespaard hadden, waarschijnlijk al dusdanig gedaald dat zij onder de vrijstelling vallen.
Je mag het wel zelf weten. Alleen wordt er belast op wat gangbare, haalbare rendementen zijn in de markt. Dat lijkt me eerlijker dan hoe het hiervoor was - die uit de lucht gegrepen 4%.4,7% is gebaseerd op een “gemiddeld aandelenpakket”.
Ofwel: je mag niet zelf kiezen wat je met je geld doet, sparen of beleggen? Zelfs met een zgn. horizon van slechts 10 tot 15 jaar móet je gaan beleggen met geld dat is bedoeld als inkomensvoorziening (zodat je nooit een beroep hoeft te doen op het sociale stelsel), terwijl het advies juist altijd is dat je alleen maar moet gaan beleggen met geld dat je”over” hebt?
Het eigen vermogen van een bedrijf is geen box 3 vermogen. Als je een ton op een bedrijfsspaarrekening zet betaal je dus geen VRH. De eventuele rente telt bij je bedrijfsresultaat en is dus belast in box 1. Zoals Highland al aangeeft zitten daar wel wat fiscale haken en ogen aan. Maar als het in je bedrijfsvoering past kun je daar best wat spaargeld kwijt. 15k lijkt me wat weinig, tot een jaaromzet moet je wel kunnen verdedigen, al is het maar om aansprakelijkheidsrisico's en eht risico op geen werk te kunnen opvangen.FOR: goed om daar inderdaad zo ver mogelijk van weg te blijven. Geeft alleen maar ellende!
Wat bedoel je trouwens precies met "de mogelijkheid om spaargeld in je bedrijf te houden"?
Regeren is vooruitschuiven
@netfast: Op het forum voor ondernemers (www.Higherlevel.nl) is daar het nodige over geschreven: https://www.higherlevel.n...start=msg460038#msg460038 (4e post).
[ Voor 17% gewijzigd door Highland op 21-09-2015 15:24 ]
Samen met leuke inkomsten van 7 maanden freelancen, kan ik inmiddels wel zeggen dat ik helemaal FO ben. Dat geeft een goed gevoel! De "4%" regel die ik hier hoor is trouwens veel te negatief. Een beetje spelen met FireCalc levert mij erg fijne antwoorden op.
Met 1.2% beheerkosten (VRH), 100% aandelen SP500, 2% inflatie, levert dit mij deze antwoorden op:
onttrekking: 15.000/jaar
median op mijn 62ste: e324.000
min-max op mijn 62ste: -67.000 - 1.200.000
kans-FO 62 jaar: 97,6%
Daanaast heb ik nog een lening waarvan ik 2 jaar kan leven uitstaan. Omdat ik mij uitschrijf uit NL, zal ik maandelijks nog e150 extra te besteden hebben dan voorbeeld hierboven.
Binnenkort ga ik samen met mijn vriendin voor een jaar fietsen. We schrijven ons uit uit Nederland. Ik denk dat wij in de zomermaanden gedurende 4 maanden iets via AirBNB gaan huren in Nederland of bij vrienden die op reis zijn en een leeg huis hebben, wonen.
Voornamelijk om een middelvinger naar de VRH op te steken, want dan ben je niet meer woonachtig in Nederland. Formeel willen wij ons in Spanje vestigen. Wij zijn bezig om daar een postadres, te verzekeren mijn motor te registreren. Ik ben er echt klaar mee om dit land nog langer te sponsoren met z'n motto: geld afpakken en als je blut bent, tot afhankelijke te maken van de staat.
@Highland
- De zakelijke spaarrekening biedt inderdaad maar beperkte mogelijkheden. Dank voor goed linkje!
@T-MOB:
- Benodigd pensioenkapitaal voor een zelfstandige: met 50.000,- kom je niet zo ver....
- Woning: de waarde van andere huizen heeft zich ook ontwikkeld (de allerlaagste rente was destijds 8,5%).
Klein formeel puntje: Fiscaal woon je daar waar het middelpunt van je levensbelangen hebt, de inschrijving bij de gemeente doet feitelijk niet terzake en een postadres is zeker niet voldoende...kabelmannetje schreef op maandag 21 september 2015 @ 16:22:
Voornamelijk om een middelvinger naar de VRH op te steken, want dan ben je niet meer woonachtig in Nederland. Formeel willen wij ons in Spanje vestigen. Wij zijn bezig om daar een postadres, te verzekeren mijn motor te registreren. Ik ben er echt klaar mee om dit land nog langer te sponsoren met z'n motto: geld afpakken en als je blut bent, tot afhankelijke te maken van de staat.
(overigens de vermogensbelasting in Spanje is tijdelijk stilgezet, maar kan altijd weer geactiveerd worden..)
Verder, ik zou 4% niet zien als "negatief", maar eerder als voorzichtig. Dit ivm garanties uit het verleden etc. en ook zoals je aangeeft is er bij jouw berekening nog steeds 2.5% kans dat het misgaat (als je verder niets zou doen).
Nu is 2.5% niet zo heel veel, maar als van de 100 mensen hier dit aannemen als dat zit wel goed zijn er toch 2 a 3 bij wie dit lelijk tegen gaat vallen!
Maar als je het goed in de gaten houd en zelf flexibel bent zou het inderdaad wel goed moeten komen.
Wel grappig: jij hebt je woning verkocht, ik juist een gekocht voor de verhuur :-).
Helemaal juist. Maar uitschrijven uit NL is wel een goed begin. Ik heb de boeken van Esther Jacobs gelezen en zie wel wat mogelijkheden voor een leuk leven binnen en buiten NL. Bijzonder dat je met 15 jaar sparen al een economisch vluchteling uit dit land wordt.BB-One schreef op maandag 21 september 2015 @ 16:32:
[...]
Klein formeel puntje: Fiscaal woon je daar waar het middelpunt van je levensbelangen hebt, de inschrijving bij de gemeente doet feitelijk niet terzake en een postadres is zeker niet voldoende...
(overigens de vermogensbelasting in Spanje is tijdelijk stilgezet, maar kan altijd weer geactiveerd worden..)
Ja! Ik had de mijne ook kunnen aanhouden, maar het netto verwachtte rendement was mij te laag (200-300/maand). Met het "nomadische" leven dat ik al leef, was het ook een gevoelskwestie: geen zin om steeds weer die "zorgen" te hebben om een huis. Dat neemt dan teveel ruimte in m'n hoofd in.rube schreef op maandag 21 september 2015 @ 16:39:
Wel grappig: jij hebt je woning verkocht, ik juist een gekocht voor de verhuur :-).
Weet iemand nog waar die spreadsheet is te vinden?
Ik zit er daarom aan te denken om vanaf 2016 de zogenaamde spaar-BV op te richten. Voorheen was dit nog al een gerommel in de marge, maar het is een relatief kleine administratieve handeling om toch op jaarbasis een aantal duizenden te besparen aan belastingen in geval dat ik slechts geld parkeer op een spaarrekening.
"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."
Let wel op dat de spaarrente op zakelijke rekeningen lager is.Kid Buu schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 22:15:
Met de huidige rente standen is het voor mij onmogelijk om op een gewone spaarrekening een rendement te behalen, effectief blijft er na de 1.2% heffing nagenoeg 0 van over (zelfs klein beetje negatief). Momenteel komt het niet in mijn plannen voor om weer op de beurs te gaan beleggen, in ieder geval niet met de huidige standen.
Ik zit er daarom aan te denken om vanaf 2016 de zogenaamde spaar-BV op te richten. Voorheen was dit nog al een gerommel in de marge, maar het is een relatief kleine administratieve handeling om toch op jaarbasis een aantal duizenden te besparen aan belastingen in geval dat ik slechts geld parkeer op een spaarrekening.
"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."
Zakelijk val je ook niet onder het deposito garantie stelsel, privé wel. Wel in het geval van meer dan 100K goed spreiden. Ook iets om mee te nemen in de overweging.Kid Buu schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 22:44:
Daar heb je een goed punt, had ik inderdaad niet bij stil gestaan. Ik was gemakshalve vanuit gegaan dat die nagenoeg gelijk was. Ik zie dat bij ING dat je dan aan de 0.8% gaat zitten in het gunstigste geval. Binnenkort eens doorrekenen of dat opweegt tegen de nodige opoffering aan flexibiliteit die daar tegenover staat.
Dat is veranderd waar je bij stond als ik het goed hebBartjeee schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 23:36:
[...]
Zakelijk val je ook niet onder het deposito garantie stelsel, privé wel. Wel in het geval van meer dan 100K goed spreiden. Ook iets om mee te nemen in de overweging.
Uit: http://www.toezicht.dnb.nl/2/50-202208.jsp
Zakelijke rekeningen van kleine, niet-financiële ondernemingen komen ook in aanmerking voor een vergoeding onder het depositogarantiestelsel. Kleine ondernemingen zijn ondernemingen die een verkorte balans mogen publiceren. Vanaf 1 juli 2015 zullen ook grote, niet-financiële ondernemingen onder de werking van het depositogarantiestelsel vallen.
Uitgesloten van dekking onder het depositogarantiestelsel zijn financiële ondernemingen en overheden.
Het depositogarantiestelsel geldt in principe voor tegoeden op betaalrekeningen, lopende rekeningen, spaarrekeningen en bijzondere spaarrekeningen, zoals termijndeposito's, bankspaar-, levensloop- en spaarloonregelingen. Eventueel opgebouwde rente (tussen de laatste datum van rentetoekenning en de datum van vaststelling van de betalingsonmacht van de bank) valt eveneens onder de dekking. Aandelen en andere financiële instrumenten, obligaties aan toonder en (levens)verzekeringen vallen níet onder het depositogarantiestelsel.
You're either part of the solution or you're part of the problem
Dat zal deze wel zijn:BFmango schreef op maandag 21 september 2015 @ 19:33:
Ik heb een tijdje ergens in dit topic een spreadsheet voorbij zien komen. Destijds heb ik deze niet opgeslagen maar daar baal ik nu een beetje van. Het was een spreadsheet met meerdere tabbladen maar het kwam erop neer dat je in tabblad 1 in elke rij een datum + categorie + uitgave noteert en dat dit op tabblad 2 in een gestructureerd maandoverzicht terug komt. Wellicht zelf te maken, maar waarom het wiel opnieuw uitvinden?
Weet iemand nog waar die spreadsheet is te vinden?
http://www.nomorewaffles....7-budget-tracker-nmw.xlsx
Bedankt voor het linkje… die is me helemaal voorbij gegaan denk ik. Maar erg handig en duidelijke excel sheet zeg
Ik heb alleen ook zo gemaakt dat terugkerende mutaties met een vast omschrijving automatisch ingedeeld worden. En alle mutaties, inkomsten en uitgaven, op 1 tabblad. Als ik dan de mutaties download van de bank en ik plak deze in mijn file, dan is 75% automatisch ingedeeld.
Alleen heeft de ING het bestandstype aangepast waardoor de datum niet meer goed staat en ik dit handmatig moet aanpassen
Knab zit op 1.15% met kwartaal sparen, maar kost wel 5 euro per maand.Kid Buu schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 22:44:
Daar heb je een goed punt, had ik inderdaad niet bij stil gestaan. Ik was gemakshalve vanuit gegaan dat die nagenoeg gelijk was. Ik zie dat bij ING dat je dan aan de 0.8% gaat zitten in het gunstigste geval. Binnenkort eens doorrekenen of dat opweegt tegen de nodige opoffering aan flexibiliteit die daar tegenover staat.
SNS op 1,15% volledig vrij en 1,3% bij maandelijkse inleg (die je er wel weer gewoon af kan halen), geen extra kosten.Deveon schreef op woensdag 23 september 2015 @ 10:40:
[...]
Knab zit op 1.15% met kwartaal sparen, maar kost wel 5 euro per maand.
Oh wacht deze discussie ging over zakelijk, geen idee dus
[ Voor 9% gewijzigd door assje op 23-09-2015 12:31 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Particulier zit Knab op 1,25% normaal en 1,4% op kwartaalsparen.assje schreef op woensdag 23 september 2015 @ 12:30:
[...]
SNS op 1,15% volledig vrij en 1,3% bij maandelijkse inleg (die je er wel weer gewoon af kan halen), geen extra kosten.
Oh wacht deze discussie ging over zakelijk, geen idee dus
Bedankt, dat is 'mshenr schreef op woensdag 23 september 2015 @ 09:42:
[...]
Dat zal deze wel zijn:
http://www.nomorewaffles....7-budget-tracker-nmw.xlsx
Je kan veel goedkoper bij Knab:Deveon schreef op woensdag 23 september 2015 @ 10:40:
[...]
Neem het duurdere pakket van 15 euro, leg 5000 in op de participatie. Je krijgt dan 50% korting op je maandbedrag. Dan betaal je nog maar 7.50 per maand. Maar je krijgt 5% rendement op je participatie. Dat is 3.6% meer rendement dan op de spaarrekening. Op jaar basis is dat 180 euro extra rendement. Per maand is dat 15 euro extra inkomen.
Op deze manier krijg je dus 7.50 betaalt voor het aanhouden van een Knab rekening.
De 5 Euro optie is de duurste manier, dat kost je per maand 12.50 meer
[ Voor 7% gewijzigd door Ortep op 23-09-2015 13:09 ]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ik kan zo 123 niet terug vinden of dat premium pakket ook beschikbaar is voor zakelijke klanten.Ortep schreef op woensdag 23 september 2015 @ 13:04:
[...]
Je kan veel goedkoper bij Knab:
Neem het duurdere pakket van 15 euro, leg 5000 in op de participatie. Je krijgt dan 50% korting op je maandbedrag. Dan betaal je nog maar 7.50 per maand. Maar je krijgt 5% rendement op je participatie. Dat is 3.6% meer rendement dan op de spaarrekening. Op jaar basis is dat 180 euro extra rendement. Per maand is dat 15 euro extra inkomen.
Op deze manier krijg je dus 7.50 betaalt voor het aanhouden van een Knab rekening.
De 5 Euro optie is de duurste manier, dat kost je per maand 12.50 meer
Dat weet ik. Maar het risico is beperkt. Als je hele FO vermogen maar 5000 euro is, dan moet je het natuurlijk niet doen. Maar dan hoef je je ook geen zorgen te maken over een paar tienden verschil in rente. Dat is dan een centenkwestie.ZeRoC00L schreef op woensdag 23 september 2015 @ 13:15:
Die KNAB participatie is niet zonder risico, dit is een achtergestelde obligatie en valt NIET onder het depositogarantiestelsel !
Maar als je richting FO gaat dan is 5000 maar een heel klein deel van je vermogen. Dat zou je moeten kunnen missen. ALS het al mis gaat. Knab is daar ook heel duidelijk in en je mag er ook maar eentje hebben. Ze verhinderen dat je er bv je hele vermogen in stopt.
Je geld in aandelen steken is waarschijnlijk een stuk onzekerder. Kijk maar eens naar Volkswagen. Of AH een aantal jaren geleden
[ Voor 7% gewijzigd door Ortep op 23-09-2015 13:46 ]
Overigens is die 5 euro per maand voor een zakelijke rekening erg goedkoop; vooral omdat ook andere zaken gratis zijn waar je bij andere banken voor betaalt (transacties, internetbankierenDeveon schreef op woensdag 23 september 2015 @ 10:40:
[...]
Spaarrekeningen zijn ook zakelijk meestal gratis, maar voor een (spaar-)BV moet je toch ook ergens een zakelijke betaalrekening aanhouden.
[ Voor 25% gewijzigd door kunnen op 23-09-2015 13:49 ]
Ik heb voor een spaar BV een tijd bij de ABNAMRO gezeten. Dat kon door omstandigheden niet anders. Maar dat was zeker duurder en de service was om te huilen.kunnen schreef op woensdag 23 september 2015 @ 13:45:
[...]
Overigens is die 5 euro per maand voor een zakelijke rekening erg goedkoop; vooral omdat ook andere zaken gratis zijn waar je bij andere banken voor betaalt (transacties, internetbankieren). 't is voor kleine bedrijfjes (zoals een spaar-BV) volgens mij momenteel de beste optie.
Ik heb in de 30 jaar er voor met mijn Postbank/ING rekening nog nooit een kantoor van binnen gezien. En bij de ABN was het iedere maand wel raak. Omdat ze weer iets hadden dat online niet kon. De medewerkers wisten het dan ook niet en kwam iedere keer met een andere niet werkende oplossing. Zelfs het opheffen van de rekening koste weken. En daar heb ik nooit een bevestiging van gekregen.
Commentaar van de bank: Als u niet meer kan inloggen zal de rekening wel zijn opgeheven.
Het was een verademing om alles over te hevelen naar Knab
Ik herken de problemen. Heb zelf ook een hoop moeilijkheden ervaren bij de overstap van ABN Amro naar Knab.Ortep schreef op woensdag 23 september 2015 @ 13:50:
[...]
Ik heb voor een spaar BV een tijd bij de ABNAMRO gezeten. Dat kon door omstandigheden niet anders. Maar dat was zeker duurder en de service was om te huilen.
Ik heb in de 30 jaar er voor met mijn Postbank/ING rekening nog nooit een kantoor van binnen gezien. En bij de ABN was het iedere maand wel raak. Omdat ze weer iets hadden dat online niet kon. De medewerkers wisten het dan ook niet en kwam iedere keer met een andere niet werkende oplossing. Zelfs het opheffen van de rekening koste weken. En daar heb ik nooit een bevestiging van gekregen.
Commentaar van de bank: Als u niet meer kan inloggen zal de rekening wel zijn opgeheven.
Het was een verademing om alles over te hevelen naar Knab
[ Voor 26% gewijzigd door kunnen op 23-09-2015 14:02 ]
Volgens mij is 150/maand echt heel weinig en ik volgens mij kan dat alleen als je niet echt van koken houdt en ook zeer weinig om eten geeft. Wij koken elke dag en eten ook gezond, maar als we vlees/kip eten moet het wel zo dier- en milieuvriendelijk zijn en als je regelmatig vis wil eten (en dat zeg maar over 20 jaar ook nog wil en je dus niet de allergoedkoopste vis gaat aanschaffen omdat dat ook niet echt duurzaam is) wens ik je veel succes om dat voor 150 euro/maand te doen. Volgens mij heb je ook nooit mensen die blijven eten waarvoor je dus eens wat 'luxer' kookt, want dan kun je het helemaal wel vergeten met dat bedrag.krazzer schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 23:06:
[...]
Okee, een voorbeeld dag:
Ontbijt
Gekookt ei: €0,12 (€2,49 voor 20)
Havermoutpap: €0,06 (€0,39 voor 500g)
Banaan: €0,15 (€0,99 per kilo)
Lunch
6 volkoren boterhammen: €0,19 (€0,75 per brood)
2 plakjes kipfilet: €0,10 (€1 voor 20 plakjes)
Pindakaas, Appelstroop, boter, €0,10 gok ik
Een appel: €0,16 (€1,59 voor kilo)
Avondeten
200g bloemkool: €0,20 (€0,99 per kilo)
200g aardappels: €0,15 (€3,69 voor 5 kilo)
Saucijs: €0,75 (€1,49 voor 2)
200g volle yoghurt als toetje: €0,15 (€0,69 voor 1l)
Totaal: €2,13
Op een dag zonder vlees zou ik een kaassausje maken voor over de bloemkool:
(boter, bloem, kaas, melk) +- €0,25
Dan kom je uit op: €1,63
Dus nog genoeg over voor tussendoortjes, thee en wat ik nog verder vergeten ben
Prima dat mensen zich luxe ontzeggen om zo goedkoop mogelijk te leven, maar zeggen dat 200 euro veel is, is tamelijk overdreven.
Belachelijk he...Dat is typisch ABN Amro. Ik heb mijn ING rekening ook overgeheveld naar Knab. Geen enkel probleem. De oude rekening bestaat nog steeds en ik kan er zelfs mee betalen als ik dat wil. Anderen kunnen er geen geld op storten, dat gaat direct door naar Knab. Maar zelf kan ik er wel geld op zetten om bv nog iets te kunnen betalen of zo. Alles kan gewoon met die rekening tot ik hem echt ophefkunnen schreef op woensdag 23 september 2015 @ 13:52:
aan te doen aldus ABN Amro. Ik moet maar een jaar wachten; dan is de overstapservice voorbij, en dan kunnen ze er weer bij, ofzo. Het is dat het maar een paar honderd euro is die is achtergebleven; geen zin om er veel energie in te steken. Ik zie over een jaar wel weer verder.
Vind ik ook, ik had er niet meer op gereageerd verder, maar dat je een keer een dag zo kan eten en dat eventueel ook wat langer vol kan houden geloof ik op zich wel. Maar ik geloof niet dat je dat op de echt lange termijn vol kan houden. Tenzij je idd, zoals jij al aangeeft, helemaal geen zak om eten geeft en er geen probleem mee hebt om eenzijdig, niet duurzaam en van beperkte kwaliteit te eten.Martin Sturm schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:00:
[...]
Volgens mij is 150/maand echt heel weinig en ik volgens mij kan dat alleen als je niet echt van koken houdt en ook zeer weinig om eten geeft. Wij koken elke dag en eten ook gezond, maar als we vlees/kip eten moet het wel zo dier- en milieuvriendelijk zijn en als je regelmatig vis wil eten (en dat zeg maar over 20 jaar ook nog wil en je dus niet de allergoedkoopste vis gaat aanschaffen omdat dat ook niet echt duurzaam is) wens ik je veel succes om dat voor 150 euro/maand te doen. Volgens mij heb je ook nooit mensen die blijven eten waarvoor je dus eens wat 'luxer' kookt, want dan kun je het helemaal wel vergeten met dat bedrag.
Prima dat mensen zich luxe ontzeggen om zo goedkoop mogelijk te leven, maar zeggen dat 200 euro veel is, is tamelijk overdreven.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Toegang tot de Makro/Sligro, en gratis reclamefolders!icecreamfarmer schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:43:
Behalve de VRH wat zijn de voordelen van een spaar-BV?
Verder: extra administratieplicht en belastingaangiftes. Oprichtingskosten, liquidatiekosten, kosten extra bankrekening. Openbaarheid van je gedeponeerde jaarcijfers.
[ Voor 6% gewijzigd door kunnen op 23-09-2015 14:52 ]
Immers, als je meer 'verdient' door die tijd ergens in loondienst te zijn in plaats van besteden aan de BV, dan kan je beter je tijd in die baan stoppen. Levert je dan meer op onder de streep dan goochelen met een BV.
[ Voor 33% gewijzigd door Xanaroth op 23-09-2015 15:12 ]
Neem bijvoorbeeld nasi/bami. Als ik het kook gaat er zaken in als een halve kilo kip (2,50 - halen tijdens aanbieding en invriezen voor later gebruik), halve kilo rijst (1 euro?), groentemix (1,50 meen ik), en dan de kruixenmid (87 cent) en nog wat verschillende kruiden die ik heb staan (laten we zeggen nog eens 25 cent).Martin Sturm schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:00:
[...]
Volgens mij is 150/maand echt heel weinig en ik volgens mij kan dat alleen als je niet echt van koken houdt en ook zeer weinig om eten geeft. Wij koken elke dag en eten ook gezond, maar als we vlees/kip eten moet het wel zo dier- en milieuvriendelijk zijn en als je regelmatig vis wil eten (en dat zeg maar over 20 jaar ook nog wil en je dus niet de allergoedkoopste vis gaat aanschaffen omdat dat ook niet echt duurzaam is) wens ik je veel succes om dat voor 150 euro/maand te doen. Volgens mij heb je ook nooit mensen die blijven eten waarvoor je dus eens wat 'luxer' kookt, want dan kun je het helemaal wel vergeten met dat bedrag.
Kook ik dus in totaal voor grofweg 6 euro een maaltijd. Daar kan ik dan 4x van eten, ofwel 1,50 per dag. Even voorbeeld van wat ik het laatste heb gemaakt, maar zo kook ik altijd (nasi, bami, roti, chili, ...).
Ontbijt doe ik altijd een grote bak cruesli met noten/rozijnen en magere yoghurt. Kost me ongeveer 30 cent aan cruesli en 14 cent aan yoghurt per dag. Bakje thee erbij a 4,5 cent, en voor minder dan 50 cent is mijn ontbijt geregeld.
Dan zit ik op gemiddeld 2 euro per dag, ofwel 60 euro per maand, aan eten. Dan heb ik dus nog 90 euro over voor lunchen, fruit en ongezouten/ongebakken noten voor tussendoor, andere huishoud en hygiene meuk, en zat lekkers (haal bijvoorbeeld elke week wel 1x iets buiten de deur - vrijdag of zaterdag).
Als eten je niks kan schelen, en je doet dingen als 'gezond' 7x aardappel/groente/vlees en makkelijk < 1 euro/avond eten. Scheelt een hoop geld, maar dan moet je echt niet van koken en eten houden anders wordt je gek van het eentonige eten. Houd je een beetje van eten en koken, kan het prima heel goedkoop en toch gevarieerd en gezond.
[ Voor 10% gewijzigd door Xanaroth op 23-09-2015 15:31 ]
Klinkt goed. Alleen eet je dan niet structureel te weinig? Even los nog van de discussie over de kwaliteit van de producten. Als ik dat zou eten: 125 gram kip (water) en 1/4 van een zak van 400 gram (?) groenten en 125 gram rijst dan krijg ik nooit voldoende voedingsstoffen binnen.Xanaroth schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:22:
[...]
Neem bijvoorbeeld nasi/bami. Als ik het kook gaat er zaken in als een halve kilo kip (2,50 - halen tijdens aanbieding en invriezen voor later gebruik), halve kilo rijst (1 euro?), groentemix (1,50 meen ik), en dan de kruixenmid (87 cent) en nog wat verschillende kruiden die ik heb staan (laten we zeggen nog eens 25 cent).
Kook ik dus in totaal voor grofweg 6 euro een maaltijd. Daar kan ik dan 4x van eten, ofwel 1,50 per dag. Even voorbeeld van wat ik het laatste heb gemaakt, maar zo kook ik altijd (nasi, bami, roti, chili, ...).
Je doet hier wel een hoop aannames. Ik houd juist wél echt van koken en het leuke is dat het voor mij een sport is geworden om goedkope lekkere maaltijden te maken je kan oneindig veel variëren met kruiden of ingrediënten die in de aanbieding zijn. Zelfgemaakte pizza bijvoorbeeld, als je het deeg zelf maakt kan dit echt heel goedkoop.Martin Sturm schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:00:
[...]
Wij eten ook gewoon regelmatig vis, zalm (is wel duur ja) maar ook sardines (prima vis, gezond en spotgoedkoop). Qua vlees eten we inderdaad waarschijnlijk niet het meest duurzaam (biologisch is echt duur) maar het scheelt al een hoop dat we om de dag vlees eten. Ook willen we in de toekomst onze eigen kippen gaan houden voor het vlees, dan weten we in ieder geval zeker dat het 100% biologisch is.
Ook hebben wij regelmatig mensen over de vloer die blijven eten en dan koken we gewoon wat ons/hun lekker lijkt zonder op de prijs te letten, ook dat hoeft niet duur te zijn en we eten ook wel is bij andere mensen dus dat heft elkaar ook weer op.
Overigens vind ik voor 2 mensen €200 per maand ook niet veel, maar wel voor 1 persoon, dat komt neer op 400 voor 2 personen, dát vind ik wel veel.
Wij eten totaal niet eenzijdig, die dag die ik noemde is maar een voorbeeld, we kunnen oneindig variëren met fruit, groente, aardappels of pasta of rijst, vlees, vis en als je op aanbiedingen let ga je vanzelf nieuwe dingen proberen.Blik1984 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:36:
[...]
Vind ik ook, ik had er niet meer op gereageerd verder, maar dat je een keer een dag zo kan eten en dat eventueel ook wat langer vol kan houden geloof ik op zich wel. Maar ik geloof niet dat je dat op de echt lange termijn vol kan houden. Tenzij je idd, zoals jij al aangeeft, helemaal geen zak om eten geeft en er geen probleem mee hebt om eenzijdig, niet duurzaam en van beperkte kwaliteit te eten.
Ook heb ik totaal niet het idee dat we ook maar iets inleveren op kwaliteit, het is net als die reclame van de Lidl (deze is ook lekker!
Inderdaad. Het is even een omslag in denkwijze, maar als je een beetje kijkt wat je kookt en wanneer je de ingrediënten inkoopt, kan het makkelijk. We eten hier ook voor €160 in de maand, inclusief alle overige boodschappen zoals schoonmaakmiddelen. Kattenvoer/-spul zit hier niet bij, wat ongerekend ongeveer €20 per maand is.
Maar goed en gezond eten is prima mogelijk. En met een beetje slim invriezen kun je hele (en lekkere) weekmaaltijden maken voor luttele euro's. Zo maken wij soms een visschotel waar we met z'n tweeën 2 dagen van kunnen eten op een zondag, en vriezen de andere helft in. En een week later eet je dat een keertje op. De niet-eetbare boodschappen koop je vooral in de aanbieding (Kruidvat is érg goed wat dat betreft!).
Als je echt gezond wilt eten, moet je focus juist op de hele dag liggen, niet alleen avondeten. Het gezegde is niet voor niets ontbijt als een Kijzer, lunch als een koning, diner als een zwerver (ofzoietsFlatlinernl schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:58:
[...]
Klinkt goed. Alleen eet je dan niet structureel te weinig? Even los nog van de discussie over de kwaliteit van de producten. Als ik dat zou eten: 125 gram kip (water) en 1/4 van een zak van 400 gram (?) groenten en 125 gram rijst dan krijg ik nooit voldoende voedingsstoffen binnen.
Dat bakje cruesli sochtends is bij elkaar ook al 500 kcal meen ik. Doe daar een soortgelijke lunch bij (4-5 goed belegde boterhammen), fruit, 1-2 handen nootjes en je gaat al heel hard richting een normale inname voor een volwassen man/vrouw in termen van energie.
Voor voeding zelf, richting is bijvoorbeeld 200gr vlees per dag. Met die 125 gram en wat op brood als beleg zit je al zo op >150 gram. Dan af en toe wat minder, af en toe wat meer (afhaal XL bak bij de turk
Groente is ook 200gr, maar die sla/komkommer/tomaat bij de lunch telt daar ook in mee. Dus wederom, wat ik savonds eet is niet per definitie daarmee gelijk te weinig voor wat mijn lijf de gehele dag nodig heeft. Je moet je inname ook een beetje spreiden, net zoals waarom vitaminepillen totaal niet werken.
Kijk om het in perspectief te plaatsen naar een beetje pizza: al snel 1000 kcal, dus eigenlijk een avondmaaltijd voor 1,5-2 personen als je op je eten let. Dus eet ik nu te weinig savonds, of eet jij misschien juist veel te veel savonds om wat je mist overdag te compenseren?
Het is net als FO worden. Er overal een beetje mee bezig zijn en op letten, werkt veel beter dan je puur op 1 onderdeel richten en de rest te negeren. En in dit geval, gaat het hand in hand, op mn eten letten betekend zowel goedkoper als gezonder (en daarmee weer goedkoper op de langere termijn). Win win.
Edit: meeste winst voor de boodschappen zit ironisch genoeg juist buiten het eten, verkijk je daar niet op met het kijken naar de 'boodschappen' rekening! Dat wasmiddel van 15 euro/fles tikt met 2-halen-1-betalen veel harder aan dan dat stukje vlees dat van 2 euro naar 1 euro gaat. Het is beiden 50%, maar je moet 15x vlees kopen om hetzelfde resultaat te halen van 1x de wasmiddel actie.
Zo heb ik nu nog 3-4x een grote fles wasmiddel staan, maanden geleden eens gekocht bij de aanbieding, en heeft geen houdbaarheid zoals eten dat heeft. Was 60 euro snel verdiend, en hopelijk is de volgende aanbieding voordat het op is. Zelfde voor afwasmiddel, wasverzachter, maar ook iets simpels als wcrollen of keukenrollen. Het gaat nergens heen, dus inslaan bij de aanbieding en niet wachten tot het op is. Je gebruikt het de komende 40-80 jaar vast nog genoeg, dus geen zorgen maken dat je teveel haalt.
[ Voor 24% gewijzigd door Xanaroth op 23-09-2015 17:32 ]
Duidelijk. Mijn klinkt goed was trouwens oprecht gemeend. Wij besteden veel meer aan eten. Makkelijk 5 euro pp aan een maaltijd 's avonds. Wel veel meer groente. Denk dat het voor ons de post is waar we het beste op kunnen bezuinigen.
Teveel eten doen we lig niet. Wel veel in combinatie met veel sporten.
Voor dingen als wasmiddel, shampoo etc gebruiken we een vergelijkbare tactiek. Wel a-merk maar alleen in 1+1 acties en dergelijke. Gewoon zorgen voor veel voorraad zodat je nooit voor de normale prijs hoeft te kopen.
Dat vind ik niet helemaal eerlijk: Als alleenstaande kan ik in theorie wel alles in dezelfde verpakkingen gaan kopen als mensen die met zijn twee'en wonen, maar in de praktijk ga ik dan toch wel erg veel voorraad aanleggen, waar ik ook niet echt behoefte aan hebt. In het algemeen kan je niet zeggen dat je met zijn twee'en twee keer zoveel kost dan alleen.krazzer schreef op woensdag 23 september 2015 @ 16:01:
[...]
Overigens vind ik voor 2 mensen €200 per maand ook niet veel, maar wel voor 1 persoon, dat komt neer op 400 voor 2 personen, dát vind ik wel veel.
[/quote]
Minus de kosten van die garagebox die ik moet huren om alles op te slaanXanaroth schreef op woensdag 23 september 2015 @ 17:19:
[...]
Edit: meeste winst voor de boodschappen zit ironisch genoeg juist buiten het eten, verkijk je daar niet op met het kijken naar de 'boodschappen' rekening! Dat wasmiddel van 15 euro/fles tikt met 2-halen-1-betalen veel harder aan dan dat stukje vlees dat van 2 euro naar 1 euro gaat. Het is beiden 50%, maar je moet 15x vlees kopen om hetzelfde resultaat te halen van 1x de wasmiddel actie.
Zo heb ik nu nog 3-4x een grote fles wasmiddel staan, maanden geleden eens gekocht bij de aanbieding, en heeft geen houdbaarheid zoals eten dat heeft. Was 60 euro snel verdiend, en hopelijk is de volgende aanbieding voordat het op is. Zelfde voor afwasmiddel, wasverzachter, maar ook iets simpels als wcrollen of keukenrollen. Het gaat nergens heen, dus inslaan bij de aanbieding en niet wachten tot het op is. Je gebruikt het de komende 40-80 jaar vast nog genoeg, dus geen zorgen maken dat je teveel haalt.
Daarnaast koop ik vlees toch een hoop vaker dan wasmiddel, dus dan nog steeds is zo'n vlees actie significanter. Overigens de vrouw doet de boodschappen? (
Ik had het zelf eens bij internetbankieren gekeken. Gemiddeld per maand geef ik zo'n 135 euro bij de appie uit. Laten we het omhoog afronden voor die enkele keer dat ik niet pin, en we zitten op 150 euro. Als ik meer kostenbewust was en vaak bij de aldi/lidl boodschappen zou doen zou dat natuurlijk al een heel stuk lager zijn. Ik gooi daar (imo) geen geld over de balk (ben naar Pepsi overgestapt simpelweg omdat ik het verschil niet proef en het goedkoper is), maar heb persoonlijk geen zin om daar zo goedkoop mogelijk uit te zijn. Ieder bespaard op het zijne
Ik denk niet dat we nu ongezond eten trouwens, maar nu laten we ons nog wel wat meer leiden door de prijs dan dat we in de toekomst zouden willen.
Eet ongeveer een half brood per dag en door zelf te bakken bespaar ik ongeveer 20-25 euro per maand.
±15 broden per maand bij de bakker (a 2 euro, en sommige zelfs duurder) = 30 euro
±15 broden zelf bakken (a ongever 0.55 euro aan ingredienten en stroom) = 8,25 euro
En dan zit er geen suiker in het brood en andere "vershouders". gezonder, lekkerder (zeker als het nog een beetje warm is!) EN goedkoper.
Verder moet je voor de grap eens kijken naar de ingredienten van spullen die je in de supermarkt koopt. Een HELE hoop slechte rommel. Zelfs in vlees zit suiker/dextrose/fructose/etc (!!)
Kijk maar eens bij een tartaartje op de verpakking... Hoe goedkoper je spullen koopt, hoe meer van die rommel erin zit (is namelijk goedkoper om te maken)
Lidl is inderdaad goedkoper dan bv appie, maar kan het zijn dat je meer rommel binnen krijgt.
Overigens: duur != beter, dus goed opletten
Bereken de kosten van de broodmachine ook even mee.
Schiet tussen de palen en je scoort!
Verder heb je voor 20-40 euro een tweedehandsje op MP.
Gebruik de machine alleen voor het kneden en de 1e rijs.
2e rijs gaat gewoon in een bakblik --> Beter te bakken in de oven en een handigere vorm brood
Wij hebben de komende paar jaar ivm fulltime studie partner maar één inkomen. Alles wat dan extra gespaard wordt en de jaren daarna (als we weer twee inkomens hebben) lossen we af. Ik wil binnen 15 jaar van onze nieuwe hypotheek af zijn a 176,500. Daarnaast ben ik nu aan het bekijken of ik wil starten met indexbeleggen. Ik ben beleggen voor dummies aan het lezen
Op mijn 55e met pensioen kunnen gaan lijkt me heerlijk. Ik wil iig schuldvrij zijn en voldoende FU money hebben, hoeveel dat precies is weet ik nog niet.
Ik heb ook nog een DUO lening, maar de rente is hier 0,6, terwijl ik 1,3 ontvang op m'n spaarrekening, dus dat los ik voorlopig nog niet af.
Over de boodschappendiscussie: Bij ons was het budget eerst 400 p.m. (2 personen), omlaag bijgesteld naar 380, toen 350 en nu probeer ik 325. Afgelopen maand 329 uitgegeven aan boodschappen, het gaat de goede kant op
Dit topic is gesloten.
![]()
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.