Eigenlijk zou ook pensioenrechten in box 3 belast moeten worden. De vrijstelling dan koppelen aan leeftijd. Waarom zou iemand die 200k inkomen heeft meer fiscaal voordelig mogen sparen dan iemand die 30k inkomen heeft? Waarom mag een ondernemer niet ficscaal voordelig sparen in eigen beheer, maar een werknemer wel in jet beheer van de werkgever?
Verwijderd
@Z___Z Maximale fiscaal vriendelijke pensioeninleg is al gelimiteerd (wordt niet hoger boven €100k inkomen). Bovendien betaal je bij uitkering alsnog inkomstenbelasting, dat is bij een hoog pensioen ook meer dan bij een laag pensioen.
Daar zit ik ook. Vandaag m'n auto-investment beetje bijgewerkt, en Banknote eruit gehaald. Dat is een pawnbroker (pandjeshuis) met vrij veel late betalingen. Alhoewel je beschermd bent tegen defaults, heb je geen rente wanneer de lener niet betaald. Dus weg ermee.netfast schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 18:58:
ben daar nooit echt begonnen... Wellicht is mintos.com iets voor je?
Verwijderd
Daarom is het ook een illusie om te denken dat je FO wordt met 2 ton op de bank zoals sommige in dit topic beweren. Rekentechnisch kan het soms allemaal wel kloppen, maar weerbaar tegen veranderingen ben je niet.Paralectic schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 16:17:
[...]
Omdat bepaalde belastingstelselveranderingen je FO positie flink kunnen aantasten.
Onafhankelijkheid is ook dat je jouw situatie kunt aanpassen als bijvoorbeeld de overheid de belastingen op bijvoorbeeld vermogen verhoogd, een langdurige recessie is of dat energie elk jaar 5% duurder wordt. Dit zijn allemaal reële scenario's zonder doemdenken en daar moet je wel degelijk rekening mee houden.
Een stresstest zoals banken het kennen zouden de FO-ers ook eens uit moeten voeren. Ik kan me zo voorstellen dat daaruit komt dat een jaar of drie langer werken je heel wat weerbaarder maakt.
Met 200k zal het niet lukken. Maar als daar nog een volledig hypotheekvrij en bijna passief huis bij komt geraak je al heel ver. Je kan dan naar mijn inziens al zeker 10a12 jaar overbruggen tot je pensioen.
Zelf mik ik op stoppen op 35 maar dan kom je er idd niet met dat alleen.
Zelf mik ik op stoppen op 35 maar dan kom je er idd niet met dat alleen.
Statistisch gezien heb je meer kans dat een scheiding alles in de war gooit dan de overheid of een beurscrash. Zag dat in een ander draadje, huis moeten verkopen tijdens de crisis, overwaarde verdelen, etc.
Aan de andere kant is de kans misschien kleiner in een financieel gezonde huishouding. Maar idd wel goed om alle risico's in kaart te hebben en hoe je daarmee zou omgaan.
Aan de andere kant is de kans misschien kleiner in een financieel gezonde huishouding. Maar idd wel goed om alle risico's in kaart te hebben en hoe je daarmee zou omgaan.
Verwijderd
Ik heb een tijdje bij Twino gezeten. Zag nu dat de rentes wat zijn gedaald.cerberusss schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 17:15:
Iets heel anders; investeert er iemand hier op Twino.EU? Ik heb net zitten kijken, maar een kwart van m'n portfolio was cash. Er zijn gewoon geen leningen beschikbaar om in te investeren?
Ik had het toen ook regelmatig dat m'n geld niet op de juiste manier geherinvesteerd werd. Soms omdat er simpelweg geen leningen waren, maar soms ook om mij onbekende redenen. Dat was wel een irritatiepuntje.
Ik ben er helemaal mee gestopt omdat ik steeds meer moeite kreeg met het concept. Zo'n site trekt mensen aan die over het algemeen grof in de problemen zitten en met kleine leningen proberen gaten te dichten (want er zijn tig goedkopere alternatieven). Als ik, met buybackgarantie, daar al 12% op krijg, dan zal het bedrijf zelf met alle kosten en buyback-afdekking, wel 25% pakken op zo'n lening. Dat voelt niet oké, vind ik, want je brengt het merendeel van de mensen daar enkel verder in de problemen.
Dat is interessant, dit wist ik nog niet!Verwijderd schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 16:40:
Klopt het dat je zonder inkomen in box 1 een behoorlijke grote drempel voor box 3 hebt? Gelden de heffingskortingen ook voor box 3?
Rekensom:
€600.000 vermogen waarvan €200.000 in afgelost huis zit.
Totaal vermogen voor box 3 is €375.000
Schijf 1 is 0,86124% over €75.000 = €645,93
Schijf 2 is 1,38012% over €300.000 = €4140,36
Totaalbedrag €4.786,29
Min algemene heffingskorting a €2.254 = €2532,29
Totale belasting (€2532,29) over het vermogen (€600.000) is dan 0.42%. Dan is het Nederlands stelsel voor FO niet eens zo heel gek.
Nog een extra parameter om mee te nemen mijn FO model.
als je het in een pand steeks is het zelfs 80% (ongeveer uit mijn hoofd) van de WOZ waardeErnie schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 10:56:
[...]
Dat is interessant, dit wist ik nog niet!
Klopt. Maar met wat haken en ogen. https://www.belastingdien.../algemene_heffingskortingVerwijderd schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 16:40:
Klopt het dat je zonder inkomen in box 1 een behoorlijke grote drempel voor box 3 hebt? Gelden de heffingskortingen ook voor box 3?
€2254 is inderdaad de belastingdrempel. Dat komt overeen met een niet-berekende vermogenrendementsheffing over zo'n €210.000. Als je HRA ontvangt, dan gaat dit van die €2254 af.
Reken je niet rijkt. Geboren vóór 1963 is inderdaad 2254 euro.Ernie schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 10:56:
[...]
Dat is interessant, dit wist ik nog niet!
Geboren na 1962 is 902 euro en deze wordt afgebouwd (met +- 100 Pj zo lijkt het).
Edit:
Ik zat inderdaad scheef te kijken.
Op de betreffende pagina staat alleen een tabel over de 'Afbouw uitbetaling'.
Voor de daadwerkelijke heffingskortingen tabel had ik een keertje vaker moeten klikken.
Maar geld dat ook voor inkomen over box 3? Boven de tabel staat 'Belastbaar inkomen uit werk en woning'.
[ Voor 43% gewijzigd door Tazzios op 03-08-2017 12:23 ]
Dat geldt alléén voor de situatie als je een fiscale partner hebt, dit is dus nóg gunstiger. De afbouw geldt voor situatie voor minst verdienende. Voor meest verdienende blijft die 2254.Tazzios schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:06:
[...]
Reken je niet rijkt. Geboren vóór 1963 is inderdaad 2254 euro.
Geboren na 1962 is 902 euro en deze wordt afgebouwd (met +- 100 Pj zo lijkt het).
[ Voor 6% gewijzigd door kabelmannetje op 03-08-2017 12:22 ]
Vraagje aan de experts hier.
Ik heb ongeveer 100k spaargeld beschikbaar door hoog variabel inkomen en heb een hypotheek van 300k met 2,8% rente obv 50% aflossingsvrij en de rest annuitair - 10 jaar vast (nog 7 jaar te gaan).
Ik wil over een half jaar ongeveer gaan verhuizen en groter/duurder gaan wonen (500k-600k).
Wat zouden jullie doen? Het aflossingsvrije gedeelte aftikken?
Of beter geld gaan beleggen met de wetenschap dat ik het daarna niet meer aanraak in het kader van FO worden?
PS: Ik verwacht wel weer 50-60k einde jaar aan variabel te hebben voor eventuele aankoop nieuwe woning en opbouw reserves etc.
Ik heb ongeveer 100k spaargeld beschikbaar door hoog variabel inkomen en heb een hypotheek van 300k met 2,8% rente obv 50% aflossingsvrij en de rest annuitair - 10 jaar vast (nog 7 jaar te gaan).
Ik wil over een half jaar ongeveer gaan verhuizen en groter/duurder gaan wonen (500k-600k).
Of beter geld gaan beleggen met de wetenschap dat ik het daarna niet meer aanraak in het kader van FO worden?
PS: Ik verwacht wel weer 50-60k einde jaar aan variabel te hebben voor eventuele aankoop nieuwe woning en opbouw reserves etc.
[ Voor 6% gewijzigd door Workaholic op 03-08-2017 12:27 ]
De rente is nog geen 5% ofzo. En je wil binnen een half jaar verhuizen.Workaholic schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:26:
Als je jouw geld in het huis stopt, moet je je overwaarde meefinancieren en daar rente over betalen die hoger is dan normale hypotheekrente.
als je het ergens laat staan waar je over een half jaar bij kan, kun je een slok inleggen op je volgende hypotheek en kom je misschien gelijk onder ~80-85% tegenoverwaarde van huis en kun je lagere rente krijgen.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Ik zou het lekker liquide houden voor nu, als je toch al weet dat je gaat verhuizen.Workaholic schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:26:
2,8% rente is 1,6% netto. Gewoon zo laten, het zit rond de inflatie dus goedkoop. Aflossingsvrij zou ik nooit aflossen. Je bent het vermogen kwijt (niet meer liquide), rendeert nauwelijks en door allerlei regelingen (bandbreedte) ook niet mogelijk zonder flink af te rekenen met de belastingdienst. Ook over je nieuwe woning zal je nauwelijks rente over hoeven te betalen. Je kan je aflossingsvrije deel gewoon meenemen.Workaholic schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:26:
Persoonlijk zou ik in jouw situatie die 50-60K aan aandelen jaarlijks erbij kopen en binnen 10 jaar met pensioen gaan.
Dank voor de feedback. Combinatie geld op de rekening houden en beleggen leek mij inderdaad de meest logische/slimme keuze.
Grootste uitdaging is dan nog dat ik te weinig tijd heb (zie nickname
) om te gaan beleggen en het rendement weer lager is als ik het zou uitbesteden.
Grootste uitdaging is dan nog dat ik te weinig tijd heb (zie nickname
[ Voor 40% gewijzigd door Workaholic op 03-08-2017 13:09 ]
Zonder vermogen achter de hand, leef je echt een stuk minder relaxed dan wanneer een aantal jaren met eigen vermogen rond kan komen ("f*ck you money").Workaholic schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:08:
Dank voor de feedback. Combinatie geld op de rekening houden en beleggen leek mij inderdaad de meest logische/slimme keuze.
Grootste uitdaging is dan nog dat ik te weinig tijd heb (zie nickname) om te gaan beleggen en het rendement weer lager is als ik het zou uitbesteden.
Beleggen kost geen tijd. Eenmalig een beleggersrekening openen (10 minuten), maandelijks geld overmaken van bank (1/2 minuut), ETF aandelen kopen (1/2 minuut). Uitbesteden inderdaad nooit doen, dat kost je (letterlijk) een vermogen.
[ Voor 6% gewijzigd door kabelmannetje op 03-08-2017 13:15 ]
De ene helft klopt gewoon niet en/of is onvolledig en de rest is een heel persoonlijk advies dat je niet zomaar aan iedereen moet willen geven.kabelmannetje schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:05:
[...]
2,8% rente is 1,6% netto. Gewoon zo laten, het zit rond de inflatie dus goedkoop. Aflossingsvrij zou ik nooit aflossen. Je bent het vermogen kwijt (niet meer liquide), rendeert nauwelijks en door allerlei regelingen (bandbreedte) ook niet mogelijk zonder flink af te rekenen met de belastingdienst. Ook over je nieuwe woning zal je nauwelijks rente over hoeven te betalen. Je kan je aflossingsvrije deel gewoon meenemen.
Persoonlijk zou ik in jouw situatie die 50-60K aan aandelen jaarlijks erbij kopen en binnen 10 jaar met pensioen gaan.
Echt kwalijkt wat mij betreft om zo zaken te beweren op een forum.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Wat klopt niet? Natuurlijk is elk advies persoonlijk, daar werd immers om gevraagd.assje schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:20:
[...]
De ene helft klopt gewoon niet en/of is onvolledig en de rest is een heel persoonlijk advies dat je niet zomaar aan iedereen moet willen geven.
Echt kwalijkt wat mij betreft om zo zaken te beweren op een forum.
2,8% rente is 1,6% netto. -> zelfs in optimaal geval klopt dit niet en wordt ieder jaar minderkabelmannetje schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:21:
[...]
Wat klopt niet? Natuurlijk is elk advies is persoonlijk, daar werd om gevraagd.
Allerlei regelingen bandbreedte/belastingdienst -> bij een aflossingsvrije hypotheek? klok/klepel
het zit rond de inflatie -> glazen bol
Ook over je nieuwe woning zal je nauwelijks rente over hoeven te betalen. -> glazen bol
Je kan je aflossingsvrije deel gewoon meenemen. -> op zijn minst zinvol dat te controleren
Als iemand dan graag wil beleggen zonder moeite zijn er vervolgens ook gewoon mogelijkheden voor, alleen is dat toevallig niet de manier die jij kiest (en dus aanbeveelt).
Ofwel alle kansen om bruikbaar advies te geven gemist en alleen je eigen mening die nogal afwijkt van gemiddeld opgedrongen.
In een discussie niet erg maar zonder enige duiding advies geven weet je gewoon niet wat voor gevolgen het kan hebben.
[ Voor 21% gewijzigd door assje op 03-08-2017 13:31 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
* Over 2,8% rente en zoals poster aangeeft veel te verdienen, ontvang je middels HRA 42-50% terug. Dat zal elk jaar daarna inderdaad een fractie minder worden (afbouw naar max 38% in 15 jaar). https://www.homefinance.n...5-procent-minder-1502.aspassje schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:26:
[...]
2,8% rente is 1,6% netto. -> zelfs in optimaal geval klopt dit niet en wordt ieder jaar minder
Allerlei regelingen bandbreedte/belastingdienst -> bij een aflossingsvrije hypotheek? klok/klepel
het zit rond de inflatie -> glazen bol
Ook over je nieuwe woning zal je nauwelijks rente over hoeven te betalen. -> glazen bol
Je kan je aflossingsvrije deel gewoon meenemen. -> op zijn minst zinvol dat te controleren
Ofwel alle kansen om bruikbaar advies te geven gemist en alleen je eigen mening die nogal afwijkt van gemiddeld opgedrongen. In een discussie niet erg maar zonder enige duiding advies geven weet je gewoon niet wat voor gevolgen het kan hebben.
* Aflossingsvrij, bandbreedte, belastingdienst, etc. https://weblog.sparen.nl/...ypotheek-aflossen-of-niet
* Nieuwe woning wordt over 6 maanden aangekocht. Het is niet aannemelijk dat binnen een half jaar de rente zal stijgen naar historische gemiddelden van 4-6% waardoor aflossen langzaam interessanter begint te worden dan het langdurig te laten renderen.
* aflossingsvrij kan je altijd meenemen. https://blog.rente.nl/hyp...ije-hypotheek-oversluiten
De gemiddelde NLer leeft van maand op maand tot z'n 70ste en gemiddeld advies is op deze persoon toegespitst. Uiteraard zijn de adviezen/levensstijlen in dit forum inderdaad radicaal afwijkend van dit gemiddelde.
[ Voor 4% gewijzigd door kabelmannetje op 03-08-2017 13:56 ]
En vervolgens betaal je EWF waardoor je effectief op een voordeel van 0-35% komt bij 2% rente.kabelmannetje schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:49:
[...]
* Over 2,8% rente en zoals poster aangeeft veel te verdienen, ontvang je middels HRA 42-50% terug. Dat zal elk jaar daarna inderdaad een fractie minder worden (afbouw naar max 38% in 15 jaar).
Lees je die links zelf ook? Bandbreedte bij de belastingdienst heeft te maken met (bank) spaarhypotheken en de bijbehorende fiscale regels.https://www.homefinance.n...5-procent-minder-1502.asp
* Aflossingsvrij, bandbreedte, belastingdienst, etc. https://weblog.sparen.nl/...ypotheek-aflossen-of-niet
Klopt en toch zijn in dit topic volop mensen die toch gewoon hun hypotheek versneld aflossen dus zo zwart-wit is het blijkbaar toch niet.De gemiddelde NLer leeft van maand op maand tot z'n 70ste en gemiddeld advies is op deze persoon toegespitst. Uiteraard zijn de adviezen/levensstijlen in dit forum inderdaad radicaal afwijkend van dit gemiddelde.
Het gaat met nog niet eens om de inhoud maar meer de manier waarop.
Je kan ook zeggen; "je hebt optie A, B, C en persoonlijk zou ik gaan voor .... omdat".
[ Voor 15% gewijzigd door assje op 03-08-2017 14:07 ]
Die hypotheekrenteaftrek is minder gunstig dan iedereen denkt. Dat blijf ik hier ook maar herhalen, maar kennelijk is het er nogal ingeramd bij iedereen 
Lees deze post anders even: linkje
Bij een 100% financiering en een inkomstenbelasting van 40,4% en een hypotheekrente van 2,8% is je HRA ongeveer 29 a 30%, en dus geen 40%.
Bij een inkomstenbelasting van 52% is dit 36% en dus niet 52%, dat scheelt nogal.
Bij een 100% financiering en een inkomstenbelasting van 40,4% en een hypotheekrente van 2,8% is je HRA ongeveer 29 a 30%, en dus geen 40%.
Bij een inkomstenbelasting van 52% is dit 36% en dus niet 52%, dat scheelt nogal.
[ Voor 9% gewijzigd door upje op 03-08-2017 14:10 ]
Disclaimer:
- Netto HRA = effectief voordeel (Netto HRA is slecht gekozen term)
- Houdt geen rekening met arbeidskorting etc, is ruwe richting
- Max. tarief voor 2017 is 50% i.p.v. 50,5%
[ Voor 27% gewijzigd door assje op 03-08-2017 14:20 ]
Thanks, interessant! Hoe lager de rente, des te minder (relatief) het effect van teruggave.upje schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 14:09:
Die hypotheekrenteaftrek is minder gunstig dan iedereen denkt. Dat blijf ik hier ook maar herhalen, maar kennelijk is het er nogal ingeramd bij iedereen
Dat komt dus door EWF en Wet Hillen. Ook al blijft HRA gelijk als je meer afbetaalt verandert de verhouding t.o.v. de WOZ waarde waar eigen woning forfait op gebaseerd is. Effectief wordt het voordeel van HRA dus kleiner als je afbetaalt.kabelmannetje schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 14:19:
[...]
Thanks, interessant! Hoe lager de rente, des te minder (relatief) het effect van teruggave.

Overigens is er ook het volgende topic waar deze dicussie in verder detail waarschijnlijk beter past:
Hoelang heb jij je hypotheekrente vastgezet?
[ Voor 20% gewijzigd door assje op 03-08-2017 14:34 ]
Er wordt altijd veel over het verlagen van de kosten gesproken, nu zit ik wel zo'n beetje op een punt dat mijn kosten besparingen wel zo ongeveer op zijn. Ik kan natuurlijk nog een stuk extra aflossen op mijn hypotheek maar ik hou me aan mijn eigen opgelegde investeringsregels zodat ik niet teveel in "vastgoed" kom te zitten.
Dan komen we eigenlijk uit op de andere kant, de inkomsten kant. Die wil ik graag gaan uitbreiden. Nu heb ik daar een aantal mogelijkheden voor. De meest eenvoudige is meer werken. Maar dat is nu juist in zijn geheel niet de bedoeling. Ik wil hier graag 3 dagen in de week mee bezig zijn normale werkuren en het liefst zo dusdanig dat het na verloop van tijd passief inkomen oplevert.
Het eerst dat boven komt drijven is huis kopen en verhuren. Maar als ik dat een beetje conservatief door reken dan moet ik eigenlijk >4 panden hebben wil het een beetje renderen en ik leuk werk heb voor een vaste klusjesman etc etc. En ik heb prive helaas nog niet zoveel geld om dit te realiseren. Dus dat valt een beetje af.
Aan de community hier de vraag, wat is de truc van het vergroten van het inkomen en waar kan ik aan denken ? En dat mag van alles zijn. Brand los
Dan komen we eigenlijk uit op de andere kant, de inkomsten kant. Die wil ik graag gaan uitbreiden. Nu heb ik daar een aantal mogelijkheden voor. De meest eenvoudige is meer werken. Maar dat is nu juist in zijn geheel niet de bedoeling. Ik wil hier graag 3 dagen in de week mee bezig zijn normale werkuren en het liefst zo dusdanig dat het na verloop van tijd passief inkomen oplevert.
Het eerst dat boven komt drijven is huis kopen en verhuren. Maar als ik dat een beetje conservatief door reken dan moet ik eigenlijk >4 panden hebben wil het een beetje renderen en ik leuk werk heb voor een vaste klusjesman etc etc. En ik heb prive helaas nog niet zoveel geld om dit te realiseren. Dus dat valt een beetje af.
Aan de community hier de vraag, wat is de truc van het vergroten van het inkomen en waar kan ik aan denken ? En dat mag van alles zijn. Brand los
Heb je een eigen Excel bestand gemaakt? Zou je die willen delen?assje schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 14:30:
[...]
Dat komt dus door EWF en Wet Hillen. Ook al blijft HRA gelijk als je meer afbetaalt verandert de verhouding t.o.v. de WOZ waarde waar eigen woning forfait op gebaseerd is. Effectief wordt het voordeel van HRA dus kleiner als je afbetaalt.
[afbeelding]
Overigens is er ook het volgende topic waar deze dicussie in verder detail waarschijnlijk beter past:
Hoelang heb jij je hypotheekrente vastgezet?
Probleem is dat ik heel veel sheetjes heb voor allerlei verschillende doelen maar ik eigenlijk niets echt af maak zodat het bruikbaar is voor iemand die niet goed weet hoe het werkt. Het blijft opletten met dergelijke sheetjes omdat je goed moet weten wat je doet met veranderende belastingtarieven, EWF getallen etc.GioStyle schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:26:
[...]
Heb je een eigen Excel bestand gemaakt? Zou je die willen delen?
Je kan kijken naar (wel een oude upload dus e.e.a. kan gedateerd zijn):
https://docs.google.com/s...TJ7uaow4/edit?usp=sharing
Als je een specifiek doel hebt kan ik ook best gericht iets voor je aanpassen of goedwerkend maken, vind ik stiekem wel leuk.
Overzichtje hierboven zit er dan net weer niet in, ik kan wel eens een update van mijn eigen sheet online zetten maar die moet ik dan enigzins kuisen van persoonlijke info.
[ Voor 12% gewijzigd door assje op 03-08-2017 15:40 ]
Hartelijk dank, gaat mij meer om het idee. Zo kan ik ook weer ideeën opdoen zeg maar.
Ik heb wel een doel: een bestand om uit te rekenen of ik beter af ben met de looptijd van mijn hypotheek verkorten door middel van extra aflossen of dat ik beter extra kan aflossen om de maandlasten omlaag te krijgen (en hetgeen dat dan maandelijks over blijft eventueel extra aflossen).assje schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:33:
Als je een specifiek doel hebt kan ik ook best gericht iets voor je aanpassen of goedwerkend maken, vind ik stiekem wel leuk.
[/mo]
[ Voor 18% gewijzigd door President op 03-08-2017 15:53 ]
Tenzij je een (bank)spaarhypotheek* hebt lijkt mij het resultaat hetzelfde, dat is dus wel cruciale informatie.President schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:44:
[...]
Ik heb wel een doel: een bestand om uit te rekenen of ik beter af ben met de looptijd van mijn hypotheek verkorten door middel van extra aflossen of dat ik beter extra kan aflossen om de maandlasten omlaag te krijgen (en hetgeen dat dan maandelijks over blijft eventueel extra aflossen).
***members only***
*dat zal we gezien het bouwjaar van de hypotheek
Als het daar niet om gaat zie ik financieel geen verschil en zou ik persoonlijk altijd gaan voor maandlast verlagen. Daarmee leg je je zelf geen onnodige verplichting op en kan het eindresultaat net zo goed zijn dat je eerder klaar bent.
[ Voor 21% gewijzigd door assje op 03-08-2017 15:49 ]
Annuiteitassje schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:47:
[...]
Tenzij je een (bank)spaarhypotheek* hebt lijkt mij het resultaat hetzelfde, dat is dus wel cruciale informatie.
*dat zal we gezien het bouwjaar van de hypotheek
Ik weet dus niet hoe ik moet uitrekenen of het resultaat ook daadwerkelijk hetzelfde is..
Is niet hetzelfde. Je kan beter je maandlasten verlagen. Aangezien je maandlasten een verplichting is ten opzichte van de bank. Als je ooit krap bij kas zit, kan je beter minder maandlasten hebben. Qua kosten aan het eind van de rit, als je elk jaar precies evenveel aflost is het natuurlijk wel gelijk.
Cashflow is king.
Cashflow is king.
Heel simpel, je betaalt rente over de uitstaande schuld, hoe lager de schuld hoe lager de rentekosten. Het verschil in maandlasten tussen deze twee opties zit hem in de aflossing.President schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:49:
[...]
Annuiteit
Ik weet dus niet hoe ik moet uitrekenen of het resultaat ook daadwerkelijk hetzelfde is..
Voor de HRA moet je minimaal annuitair aflossing in 30 jaar, alles daarboven is optioneel. Als je met extra aflossing de looptijd verkort leg je jezelf dus een verplichting op richting de bank, onnodig.
Bij een financieel bewust persoon zou mijn advies dus altijd zijn om de maandlast te verlagen. Hier heb ik dus ook geen sheetje voor, ik zou vrijwillige looptijdverkorting zelf niet eens overwegen.
[ Voor 6% gewijzigd door assje op 03-08-2017 15:54 ]
Snelle berekening op achterkant van een bierviltje:President schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:44:
[...]
Ik heb wel een doel: een bestand om uit te rekenen of ik beter af ben met de looptijd van mijn hypotheek verkorten door middel van extra aflossen of dat ik beter extra kan aflossen om de maandlasten omlaag te krijgen (en hetgeen dat dan maandelijks over blijft eventueel extra aflossen).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Effectief ben ik je beide gevallen na ongeveer 6,5 jaar op het eindpunt. Kies je om direct af te lossen en je maandlasten te verlagen, dan dalen ook je rentelasten direct (en ook je HRA). Kies je ervoor om alleen slot-termijnen te voldoen, dan blijven je maandlasten gelijk. Hoe de verhouding dan ligt, moet een uitgebreider sheet je vertellen...
Nee hoor hoeft niet, als het bedrag dat per maand aan de hypotheek besteed wordt gelijk is is er geen verschil, geen scheetje voor nodig.
[ Voor 3% gewijzigd door assje op 03-08-2017 18:04 ]
Ik kan hem even niet meer volgen.JJvG schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 17:09:
[...]
Kies je om direct af te lossen en je maandlasten te verlagen, dan dalen ook je rentelasten direct (en ook je HRA).
Als je je maandlasten verlaagt gaat het bedrag dat je aflost toch omlaag? Hierdoor los je minder snel af, blijft je schuld hoger en blijf je dus meer rente betalen iedere maand.
In geval van een hoge rente lijkt het mij dan weer verstandig om het maandbedrag niet te verlagen. Zo blijf je binnen je maandbedrag maximaal aflossen en gaat je openstaande schuld sneller omlaag.
Zie ik hier iets over het hoofd of snap ik het niet? Mijn eigen rente is namelijk 4.6% (annu) en dacht dat het dus beter was de looptijd te verkorten
[ Voor 0% gewijzigd door .SnifraM op 03-08-2017 18:36 . Reden: typo ]
lol+lol=hihi
Looptijd verkorting zou ik ook nooit doen, het is juist zo leuk dat je maandlasten naar beneden gaan, en daarmee hoef je per maand in theorie minder binnen te brengen, je kan dus makkelijker een tijdje vrij nemen. Het geld aanwenden om elders te investeren. En de looptijd verkorting is nu zeker niet boeiend gezien de lage rente, als 12% is zou het wel beter zijn omdat de kans dan groter is dat de rente omlaag gaat dan omhoog. Nu is dat eerder andersom. Je kan nu over de looptijd naar eigen inzicht zo af en toe de maandlast omlaag gooien. Prima toch ?assje schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:52:
[...]
Heel simpel, je betaalt rente over de uitstaande schuld, hoe lager de schuld hoe lager de rentekosten. Het verschil in maandlasten tussen deze twee opties zit hem in de aflossing.
Voor de HRA moet je minimaal annuitair aflossing in 30 jaar, alles daarboven is optioneel. Als je met extra aflossing de looptijd verkort leg je jezelf dus een verplichting op richting de bank, onnodig.
Bij een financieel bewust persoon zou mijn advies dus altijd zijn om de maandlast te verlagen. Hier heb ik dus ook geen sheetje voor, ik zou vrijwillige looptijdverkorting zelf niet eens overwegen.
Zelf schrijf ik mee aan (les- en instructie-)boeken en dat levert toch mooie royalties op. Ik kan mijn specialistische kennis daarin kwijt en eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik een deel daarvan tijdens mijn eigen werk kan vervaardigen en combineren. Royalties lopen minimaal 10 jaar door, dus het is soort van passief.CornermanNL schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:16:
Andere collega's gaan cursussen of workshops geven waar ze per keer een paar honderd tot duizend euro voor vangen. Bij sommigen heeft dit geleid tot een inkomstenbron die even groot is als de baan die ze hebben. Anderen maken en/of vullen leeromgevingen, waar ook weer royalties of abonnementsvormen mee gemoeid zijn.
Niet geheel passief en ook niet voor iedereen een optie, maar gezien de vele specialisten die op Tweakers rondlopen zou het een idee kunnen zijn. Je moet het wel net toevallig tegenkomen of rondsnuffelen op websites van (commerciële) aanbieders van dit soort materialen.
Je denkt veel te moeilijk..SnifraM schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 18:35:
[...]
Zie ik hier iets over het hoofd of snap ik het niet? Mijn eigen rente is namelijk 4.6% (annu) en dacht dat het dus beter was de looptijd te verkorten
Rente is gevolg van openstaande schuld.
Als je 1x extra aflost en dan looptijd verkort dan betaal je minder rente omdat de schuld minder lang open staat.
Als je extra aflost en de maandlast verlaagt en met het verschil in maandlast naar de kroeg gaat dan ben je duurder uit vergeleken met looptijdverkorting.
Gebruik je het verschil om in je hypotheek te steken (hetzelfde bedrag als je had gedaan bij optie looptijd verkorting) dan is het resultaat dus exact gelijk.
Behalve jezelf voor de gek houden als je dat graag wil is er dus geen verschil.
Ik maak anders morgen wel even sheetje om het te visualiseren.
Edit, denk over het volgende na:
Wat is voordeliger, een lineaire hypotheek of een annuïteitenhypotheek die lineair wordt afgelost?
Of;
Een hypotheek met een looptijd van 30 jaar die in 15 jaar lineair wordt afgelost of een hypotheek met een looptijd van 20 jaar die in 15 jaar lineair wordt afgelost.
Lang verhaal kort bepaalt wanneer jij aflost hoeveel je kwijt bent aan rente. Looptijdverkorting, lineair IPV annuïteit of een looptijd <30 jaar wil alleen zeggen dat je jezelf ergens toe verplicht richting de bank. Het is dus niet voordeliger dan precies hetzelfde gewoon doen omdat je het zelf wil.
[ Voor 29% gewijzigd door assje op 03-08-2017 19:08 ]
Als je de omvang van de werkweken wil beperken is het natuurlijk altijd goed om naar je hoofdinkomstenbron te kijken. Het hangt helemaal af van de specifieke situatie, huidige inkomen, sector, opleiding etc. wat de mogelijkheden daarin zijn.CornermanNL schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:16:
Er wordt altijd veel over het verlagen van de kosten gesproken, nu zit ik wel zo'n beetje op een punt dat mijn kosten besparingen wel zo ongeveer op zijn. Ik kan natuurlijk nog een stuk extra aflossen op mijn hypotheek maar ik hou me aan mijn eigen opgelegde investeringsregels zodat ik niet teveel in "vastgoed" kom te zitten.
Ik kijk weleens naar mogelijkheden om in deeltijd les te geven op een HBO of in de lokale politiek iets te gaan doen, maar dat kost vooral in het laatste geval veel tijd en die besteed ik naast wat vrijwillig advieswerk liever aan gezin/kinderen, lezen, sport en andere hobby's.
Ik weet of je een partner hebt, maar samenwonen, allebei werken met (nagenoeg) dezelfde lasten vergroot het inkomen (of in elk geval de spaarquote) vanuit een situatie van alleen wonen sowieso.
Niet aflossen om niet teveel in vastgoed "te zitten" maar wel aankoop van een woning voor verhuur overwegen, die moet je me toch even uitleggen.CornermanNL schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:16:
[...]
Het eerst dat boven komt drijven is huis kopen en verhuren.
Dit is een leuk idee en zeker het onderzoeken waard thanks !finsdefis schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 18:49:
[...]
Zelf schrijf ik mee aan (les- en instructie-)boeken en dat levert toch mooie royalties op. Ik kan mijn specialistische kennis daarin kwijt en eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik een deel daarvan tijdens mijn eigen werk kan vervaardigen en combineren. Royalties lopen minimaal 10 jaar door, dus het is soort van passief.
Andere collega's gaan cursussen of workshops geven waar ze per keer een paar honderd tot duizend euro voor vangen. Bij sommigen heeft dit geleid tot een inkomstenbron die even groot is als de baan die ze hebben. Anderen maken en/of vullen leeromgevingen, waar ook weer royalties of abonnementsvormen mee gemoeid zijn.
Niet geheel passief en ook niet voor iedereen een optie, maar gezien de vele specialisten die op Tweakers rondlopen zou het een idee kunnen zijn. Je moet het wel net toevallig tegenkomen of rondsnuffelen op websites van (commerciële) aanbieders van dit soort materialen.
Samenwonen doe ik alJURIST schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 20:55:
[...]
Als je de omvang van de werkweken wil beperken is het natuurlijk altijd goed om naar je hoofdinkomstenbron te kijken. Het hangt helemaal af van de specifieke situatie, huidige inkomen, sector, opleiding etc. wat de mogelijkheden daarin zijn.
Ik kijk weleens naar mogelijkheden om in deeltijd les te geven op een HBO of in de lokale politiek iets te gaan doen, maar dat kost vooral in het laatste geval veel tijd en die besteed ik naast wat vrijwillig advieswerk liever aan gezin/kinderen, lezen, sport en andere hobby's.
Ik weet of je een partner hebt, maar samenwonen, allebei werken met (nagenoeg) dezelfde lasten vergroot het inkomen (of in elk geval de spaarquote) vanuit een situatie van alleen wonen sowieso.
als ik in het geheel zou overstappen, en dan proberen om het aantal uur binnen de perken te houden. Als pilot zeg maar. Het passieve inkomen deel is in dit scenario nog niet gedekt. Dat idee moet nog komen.
Politiek is vooral heel veel vrijwilligerswerk , wel heel leuk om te doen en goed voor je netwerk. Maar op dit moment geen optie voor mij.
De verhuur levert geld op, de woning waarin je zelf woont niet. Dan gaat het wat harder als je veel aflost en te weinig ander renderend vermogen er tegen over hebt staan.assje schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:43:
[...]
Niet aflossen om niet teveel in vastgoed "te zitten" maar wel aankoop van een woning voor verhuur overwegen, die moet je me toch even uitleggen.
Bij de verhuur lopen de inkomsten door en worden ieder jaar iets meer door de huurverhoging. Als de waarde dan minder is , is dat op papier misschien minder leuk maar het levert nog steeds geld op.
Ik ben vooral op zoek naar wat extra en het liefst passievere inkomsten, dus vastgoed voor verhuur was de eerste optie. Dat ik dan wat teveel in vastgoed zit is minder erg door de inkomstenstroom
die er tegenover staat.
Heb je geen optie om een kamer te verhuren in je eigen huis? Dan levert je eigen woning toch wat geld op
[ Voor 28% gewijzigd door Zenix op 04-08-2017 14:10 ]
Nee , buiten dat ik dat niks vind heb ik er ook geen ruimte voorZenix schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 14:09:
Heb je geen optie om een kamer te verhuren in je eigen huis? Dan levert je eigen woning toch wat geld op
Verwijderd
Die suggestie heb ik vaker gehoord, maar dat moet je ook maar willen hoor. Ik vind het heerlijk dat mijn huis ook echt mijn domein is. Nu heb ik geen kamers over, maar al zou ik dat wel hebben, no way dat ik ga verhuren.
Kan: ja, wil: nee. Maar ook in de stad zou ik niet zonder auto willen leven.MisterBlue schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 06:28:
[...]
Als je in een dorp een twee onder een kap woning hebt, kun je dan echt zonder auto leven? Het is niet alleen woon werk verkeer waar je rekening mee moet houden.
Ik denk dat voor ons eerder de vraag gaat zijn, blijft het bij 1 auto als we in een dorp gaan wonen? Of worden het er toch snel 2? (In de stad zie ik ons geen 2 auto's bezitten.) Op dit moment kost onze 10 jaar oude aygo ongeveer 40 euro per maand als hij de hele maand stil zou staan (aan wegenbelasting en verzekering dus). Dat bedrag is voor een 2e auto nog wel acceptabel.
Het punt dat ik met mijn eerdere post wilde maken, is dat kiezen voor forensen ook financiëel interessant kan zijn. Dat er verder bijkomende kosten voor- en nadelen aan het wonen in een dorp zitten, lijkt me duidelijk.
Vorige week is het volgens mij ook al genoemd, maar F.O. gaat grotendeels over bewust keuzes maken. De snelste manier naar F.O. is nu zo min mogelijk uitgeven en zo veel mogelijk sparen.Om het extreem te maken: nu droog brood eten. Als je accepteert dat je altijd droog brood blijft eten, ben je eerder F.O. dan als je later toch eens kaas op je brood wilt.
Ik wil gewoon kaas op brood kunnen eten. Nu en later. Ik accepteer dat ik daarmee later F.O. ben dan als ik droog brood zou eten. Het zelfde gaat op voor wonen. Waarschijnlijk is een flatje in een wijk in opkomst in de stad financiëel de beste keuze. (Lage LTV ratio, daardoor extra lage hypotheekkosten, weinig reiskosten, grote kans op waarde stijging, kleine kans op waardedaling, snel weer te verkopen of eventueel te verhuren als de hypotheek is afgelost.) Maar toch gaat dat hem niet worden voor ons. We willen niet alleen maar voor de toekomst leven. Het leven nu is ook belangrijk!
Mee eens. Woon al 17 jaar in een flatje in een wijk in opkomst en heb idd al de financiële voordelen die je opnoemt. Het is echter niet alleen een financiële keuze, voor mij is de kwaliteit van het leven hier hoger dan buiten de stad, het is geen opoffering.
Acht, ik vind dat de maatschappij zodanig is gevolueerd dat je eigenlijk in essentie helemaal niet armzalig hoef te leven om toch niet veel te spenderen. Je kan voor 4 personen al goed eten op je bord toveren voor 8-10 euro. Brood in de super voor 1,39 euro... Sommigen zullen het niet met mij eens zijn. Maar voor een gezin van 4 personen kom je met 2.000 euro per maand erg ver! De basis is zeer goedkoop gedekt.
De romantische benadering hiervan is natuurlijk om het te vergelijken met nu brood bakken van het graan dat je hebt of dat graan gebruiken om een akker in te zaaien zodat je later véél meer brood kan bakken.reteppd schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 16:19:
[...]
Om het extreem te maken: nu droog brood eten. Als je accepteert dat je altijd droog brood blijft eten, ben je eerder F.O. dan als je later toch eens kaas op je brood wilt.
Ik wil gewoon kaas op brood kunnen eten. Nu en later. Ik accepteer dat ik daarmee later F.O. ben dan als ik droog brood zou eten.
Ik bedoel dat all-in een gezin van 4 prima kan leven van 2.000 euro per maand, dus zonder sparen. Je hebt echt een enorme materiele koopkracht met dat bedrag als je een beetje goed shopped. Echter om een inkomen te bereiken van 2.000 euro per maand moet je naar mijn inziens niet heel veel moeite doen.!null schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:17:
@Galactic 2000 euro aan kosten? of netto inkomen?
En dan bedoel je dat zonder echt hard te kunnen sparen (voor FO bijv) of juist met wat sparen?
[ Voor 13% gewijzigd door Galactic op 07-08-2017 09:37 ]
Verwijderd
In het modale inkomentopic zie je dan ook dat alles onder modaal wordt aangevuld tot 1800 euro per maand. Niet zo gek dus dat je makkelijk rond kan komen met 2000 euro per maand.
Nog geen kinderen hier, maar dat houdt al met al toch niet over lijkt me. Ik snap dat er dan niet gespaard kan worden, maar dan nog. Sterker nog een paar tientjes per maand apart zetten lijkt me toch een must mocht er eens een wasmachine o.i.d. sneuvelen.Galactic schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:35:
[...]
Ik bedoel dat all-in een gezin van 4 prima kan leven van 2.000 euro per maand, dus zonder sparen. Je hebt echt een enorme materiele koopkracht met dat bedrag als je een beetje goed shopped. Echter om een inkomen te bereiken van 2.000 euro per maand moet je naar mijn inziens niet heel veel moeite doen.
Aan de andere kant moet het met 1 á 1,5 werkende wel te doen zijn om 2k netto binnen te brengen elke maand.
In de gemiddelde beleving in dit topic kan dit wel en kan je er dan ook nog eens mee sparen als je er slim mee omgaat, maar met het wensenpakket dat velen tegenwoordig hebben wordt 2.000 netto per maand krap, ondanks eventuele extra aanvullingen. Als wij aan kinderen zouden beginnen dan gaan we echt niet alles nieuw kopen, dat vindt mijn partner gelukkig ook niet nodig.Galactic schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:35:
[...]
Ik bedoel dat all-in een gezin van 4 prima kan leven van 2.000 euro per maand, dus zonder sparen. Je hebt echt een enorme materiele koopkracht met dat bedrag als je een beetje goed shopped. Echter om een inkomen te bereiken van 2.000 euro per maand moet je naar mijn inziens niet heel veel moeite doen.
Disclaimer: natuurlijk zijn dit waardeoordelen, ik ontkom er even niet aan. Maar als ik van sommige kennissen hoor dat zij 'dus echt niet kunnen sparen' (terwijl ze netto meer hebben dan 2k), terwijl ze wel Burberry kleding kopen voor de baby's/peuters, een tophypotheek hebben omdat ze een rijtjeshuis (110m2) 'te klein' vonden voor het krijgen van kinderen, en per se naar de andere kant van de wereld willen reizen, dan denk ik dat er nog best wat ruimte is.
Prima als je dat doet, maar kom dan niet aan met de drogredenering 'wacht maar tot je zelf kinderen hebt'. Uiteraard heb ik het hier niet over noodzakelijke kosten waar je zelf niet altijd invloed op hebt, zoals de gezondheid of zorg.
Ja op zich wel mee eens, maar het valt of staat met je woonlasten natuurlijk. En wij vinden 2000 euro p/maand niet zo'n punt nee, maar dat geldt voor een groot deel niet. Maar dat wordt ook wel weer op een andere manier aangevuld zoals gezegd.Galactic schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:35:
[...]
Hier hebben we kids en een fatsoenlijk huis, en de lasten lijken daar wel aardig op, en dat is incl autogebruik.
Zelf verdien ik wel wat meer wat ons toe staat te sparen. En m'n vriendin werkt voor zichzelf, wat zij binnen brengt is gewoon allemaal extra en kan rechtstreeks weggezet worden.
Maar al met al is 2000 euro per maand geen vetpot, zeker als de kids naar school gaan, en weinig ruimte om onverwachte kosten op te vangen.
Armoede is het in ieder geval zeker niet, en je zal altijd eten op tafel kunnen zetten en je energie rekening kunnen betalen.
Maar goed, het gaat toch meestal om de keuzes die mensen maken, en niet persee dat het inkomen er niet is.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Ik wilde maar aanhalen dat het al lang niet meer met de basis is (voeding, kleding, hygiene, onderdak, veiligheid). Men kan veel meer, maar vaak hoor je veel geklaag en dat het allemaal niet lukt, en zeer vaak is dat ook gewoon uit onwil of luiheid bijvoorbeeld (iets waar ik mij best aan irriteer). Het feit dat het bij mensen niet lukt omdat ze bijvoorbeeld echt ziek zijn of een aandoening hebben is vrij beperkt.
Eens dat 2K moet kunnen met een gezin, maar het hangt er ook vanaf hoe je ervoor staat op het moment dat je aan kinderen met hogere bijbehorende lasten begint.finsdefis schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 10:57:
[...]
In de gemiddelde beleving in dit topic kan dit wel en kan je er dan ook nog eens mee sparen als je er slim mee omgaat, maar met het wensenpakket dat velen tegenwoordig hebben wordt 2.000 netto per maand krap, ondanks eventuele extra aanvullingen. Als wij aan kinderen zouden beginnen dan gaan we echt niet alles nieuw kopen, dat vindt mijn partner gelukkig ook niet nodig.
Disclaimer: natuurlijk zijn dit waardeoordelen, ik ontkom er even niet aan. Maar als ik van sommige kennissen hoor dat zij 'dus echt niet kunnen sparen' (terwijl ze netto meer hebben dan 2k), terwijl ze wel Burberry kleding kopen voor de baby's/peuters, een tophypotheek hebben omdat ze een rijtjeshuis (110m2) 'te klein' vonden voor het krijgen van kinderen, en per se naar de andere kant van de wereld willen reizen, dan denk ik dat er nog best wat ruimte is.
Prima als je dat doet, maar kom dan niet aan met de drogredenering 'wacht maar tot je zelf kinderen hebt'. Uiteraard heb ik het hier niet over noodzakelijke kosten waar je zelf niet altijd invloed op hebt, zoals de gezondheid of zorg.
Woonlasten zijn inderdaad cruciaal. Het helpt ontzettend als je die weet te beperken of naar beneden weet te krijgen.
Ik ken mensen die particulier huren in Amsterdam of met een duur aangekocht huis makkelijk € 1.500-2.000 per maand betalen. Wij zitten nu op € 430 netto incl. spaarpremie. Alleen op basis van het woonlastenverschil kan je al een spaarquote van 20% of meer realiseren.
Wij zitten wel in Amsterdam, rijtjeshuis met tuin, met kids en alle maandelijkse kosten (t/m boodschappen aan toe) zit wel onder de 2000 euro. Maar ik zie inderdaad al appartementen voor 1100 euro per maand en de woningprijzen stijgen, dus ik denk dat het bijna niet meer te realiseren is.
Overigens neemt de levens standaard wel toe voor die dure appartementen want de kwaliteit is beter en veel meer ruimte dan de 40m2 of 60m2 dat je in de oude appartementen krijgt.
Overigens neemt de levens standaard wel toe voor die dure appartementen want de kwaliteit is beter en veel meer ruimte dan de 40m2 of 60m2 dat je in de oude appartementen krijgt.
Vind ik toch wel knap. Even kort lijstje voor ons (rijtjeshuis, kind, auto)!null schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:05:
Wij zitten wel in Amsterdam, rijtjeshuis met tuin, met kids en alle maandelijkse kosten (t/m boodschappen aan toe) zit wel onder de 2000 euro.
Hypotheek: 700 per maand (aflossing + rente)
Zorgverzekering: 200 per maand
Energie: 100 per maand (krijgen wel wat terug einde van het jaar)
Kinderopvang 1 dag in de week na bijdrage overheid: 130 per maand
Wegenbelasting auto: 20 per maand
Benzine: 130 per maand (nodig voor werk)
Opstal/aansprakelijkheid: 25 per maand
autoverzekering: 40 per maand
levensverzekeringen: 10 per maand
ziggo: 45 per maand
2x gsm: 25 per maand
Gemeente: 70 per maand
Dan zitten we op 1500 euro aan vaste kosten waar weinig tot niks aan gedaan kan worden. Dan blijft er 500 per maand over om van te leven voor voedsel, cadeautjes, baby spullen, kleding, verzorgingsproducten, auto onderhoud en weet ik veel.
Voor 2000 euro kan je leven, maar als je veel hogere hypotheeklasten hebt of je kind bijvoorbeeld 2 dagen per week naar de opvang brengt dan zal die 2.000 toch aardig krap worden.
Het is goed te doen hoor, genoeg mensen die van minder rond moeten komen. Maar het is niet zo dat 2.000 met een koophuis/auto/kind een luxe leven behelst...
@President Wij hebben een zeer vergelijkbare opsomming, dus ook qua woonlasten. En dat dus in Amsterdam, binnen de ring en met een nieuwbouwhuis met tuin
(maar aan de goedkopere kant van het water)
Maar dat lukt eigenlijk al niet meer om dat nu nog een keer voor elkaar te krijgen op dezelfde plek. Daarom begrijp ik helemaal als mensen zeggen dat het niet te doen is in Amsterdam of de andere grote steden.
Maar dat lukt eigenlijk al niet meer om dat nu nog een keer voor elkaar te krijgen op dezelfde plek. Daarom begrijp ik helemaal als mensen zeggen dat het niet te doen is in Amsterdam of de andere grote steden.
Maar als je vergelijkbaar zit met woonlasten dan zit je op een hypotheekschuld van ongeveer 150k... Aangezien een rijtjeshuis nieuwbouw in amsterdam toch al snel boven de 350k zit heb je al een fiks deel afbetaald... En dat is nou niet echt 'gemiddeld'!null schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 13:16:
@President Wij hebben een zeer vergelijkbare opsomming, dus ook qua woonlasten. En dat dus in Amsterdam, binnen de ring en met een nieuwbouwhuis met tuin(maar aan de goedkopere kant van het water)
Klopt, behalve je aannamesPresident schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 13:53:
[...]
Maar als je vergelijkbaar zit met woonlasten dan zit je op een hypotheekschuld van ongeveer 150k... Aangezien een rijtjeshuis nieuwbouw in amsterdam toch al snel boven de 350k zit heb je al een fiks deel afbetaald... En dat is nou niet echt 'gemiddeld'(al zijn wij hier in het FO topic ook niet echt gemiddeld...)
Ik denk dat er al met al iets van 50K in is gegaan (deel in hypotheek, deel in aankleding, want met nieuwbouw moet je nog wel wat uitgeven). Maar de rest is simpelweg stijging.
Dus dat is gewoon heel veel geluk, wat enorm zal helpen in het FO wezen.
Het slaat werkelijk gewoon helemaal nergens op. De fase voor onze bouwfase kregen ze nauwlijks verkocht, de fase waar wij in zitten werd al met loting gedaan maar dus nog wel een lage aanschafprijs (die als twee verdiener toch wel makkelijk te financieren zou moeten zijn) en nu zijn mensen naarstig op zoek. Dat je zelfs briefjes in de bus krijgt mocht je denken aan verkopen (niet alleen van makelaars, maar ook van particulieren die op zoek zijn en er liever van horen voordat het op funda staat en weg is)
Volgens mij wonen we in dezelfde buurt. Kreeg vandaag een briefje in de bus van de makelaar, dat een ander huis in de straat boven de vraagprijs (vraagprijs was 500.000 EUR incl afgekochte erfpacht voor 50 jaar) was verkocht en of wij ook willen verkopen.!null schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:32:
[...]
Het slaat werkelijk gewoon helemaal nergens op. De fase voor onze bouwfase kregen ze nauwlijks verkocht, de fase waar wij in zitten werd al met loting gedaan maar dus nog wel een lage aanschafprijs (die als twee verdiener toch wel makkelijk te financieren zou moeten zijn) en nu zijn mensen naarstig op zoek. Dat je zelfs briefjes in de bus krijgt mocht je denken aan verkopen (niet alleen van makelaars, maar ook van particulieren die op zoek zijn en er liever van horen voordat het op funda staat en weg is)
Dit huis 2.5 jaar geleden gekocht nadat het 6 maanden te koop stond, onder de vraagprijs. Hoe snel kunnen dingen omslaan.
Zou denk ik voor iedereen beter zijn als zulke belangrijke zaken als woningprijs, hypotheek rente en erfpacht niet van die gekke bewegingen maakt en gewoon de inflatie volgt.
Niet alleen voor de huizenbezitter, maar voornamelijk voor de volgende generaties en starters op de woningmarkt... Het is leuk dat mijn huis afgelopen jaar 10% in waarde is gestegen, maar een nieuw huis dat ik koop is dat ook. Effectief schiet ik er dus weinig mee op. Voor een starter is die 10% stijging gigantisch!Torgo schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 20:32:
[...]
Zou denk ik voor iedereen beter zijn als zulke belangrijke zaken als woningprijs, hypotheek rente en erfpacht niet van die gekke bewegingen maakt en gewoon de inflatie volgt.
Al is het wel positief als ik vanuit de stad naar 'het platteland' zou willen verhuizen
Members only:
Inloggen
Voor mij staat in FO de O vooral voor kennis die voor de onafhankelijkheid kan zorgen. Met andere woorden opbouwen van relevante kennis welke bijdraagd aan je onafhankelijkheid.
Harde competenties waarover uitgebreidde kennis: Ruwbouw, Dakwerken, Loodgieter, Electricien.
Soft competenties waarover uitgebreidde kennis : Financieel, Recht, Architectuur, CAD/Sketcup tekenen.
Kennis op verlanglijstje:
Wagen onderhouden.
Fietsen onderhouden.
Groententuin, fruit, tuinieren.
Kippen en konijnen houden.
Houtbewerkingskills verhogen van niveau intermediar naar meer gevorderd (zowel interieur als exterieur).
Brouwen van bier (wijn lukt mij al zeer goed)...
Alles te weten komen van zonnepanelen, elektriciteitsproductie.
Zelf mooi zwembad aanleggen wil ik evt ook nog wel doen :-)
Voor mij is zelfvoorzienendheid een belangrijk deel van FO.
Harde competenties waarover uitgebreidde kennis: Ruwbouw, Dakwerken, Loodgieter, Electricien.
Soft competenties waarover uitgebreidde kennis : Financieel, Recht, Architectuur, CAD/Sketcup tekenen.
Wagen onderhouden.
Fietsen onderhouden.
Houtbewerkingskills verhogen van niveau intermediar naar meer gevorderd (zowel interieur als exterieur).
Sterker nog, de meeste mensen verhuizen uiteindelijk om duurder te gaan wonen, de zogenaamde wooncarrière. Dan begin je met een huis van 200k, wat 10% stijgt, en denk je 20k winst te hebben. Echter, je wil een huis kopen wat 400k was en 10% gestegen is en nu 440k kost.President schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 20:40:
Niet alleen voor de huizenbezitter, maar voornamelijk voor de volgende generaties en starters op de woningmarkt... Het is leuk dat mijn huis afgelopen jaar 10% in waarde is gestegen, maar een nieuw huis dat ik koop is dat ook. Effectief schiet ik er dus weinig mee op. Voor een starter is die 10% stijging gigantisch!
Al is het wel positief als ik vanuit de stad naar 'het platteland' zou willen verhuizen
Je hebt alleen voordeel van stijging van de huizenprijs als je ooit besluit om 'niet meer te wonen' (bijv. bij iemand intrekken), en met de huidige huurprijzen is het ook niet erg interessant om te verkopen en te huren. De gewone koper heeft ook alleen maar last van duurdere huizen (meer belasting betalen) en je ziet het voor je kinderen ook alleen maar lastiger worden om een huis te kopen.
De beleggers in vastgoed en de banken worden daarentegen wel blij van de stijging, dus maakt de overheid beleid gericht om dat doel te bereiken.
* ph4ge verdient op het moment op papier bijna meer met de waardestijging van zn huis dan zijn vrouw met werken
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Niemand schiet er iets mee op, behalve banken, notarissen, makelaars en andere beroepsgroepen die profiteren van beweging in de markt.President schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 20:40:
Effectief schiet ik er dus weinig mee op. Voor een starter is die 10% stijging gigantisch!
Met z'n allen steken we ons dieper en dieper in de schuld, en je hebt er helemaal niks aan want het is papieren winst
Verwijderd
Als je goedkoper gaat wonen (kleiner want kinderen zijn het huis uit, of in een goedkopere regio want je hebt geen woon/werk issues meer) heb je ook een netto positief effectph4ge schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 09:26:
[...]
Sterker nog, de meeste mensen verhuizen uiteindelijk om duurder te gaan wonen, de zogenaamde wooncarrière. Dan begin je met een huis van 200k, wat 10% stijgt, en denk je 20k winst te hebben. Echter, je wil een huis kopen wat 400k was en 10% gestegen is en nu 440k kost.
Je hebt alleen voordeel van stijging van de huizenprijs als je ooit besluit om 'niet meer te wonen' (bijv. bij iemand intrekken), en met de huidige huurprijzen is het ook niet erg interessant om te verkopen en te huren. De gewone koper heeft ook alleen maar last van duurdere huizen (meer belasting betalen) en je ziet het voor je kinderen ook alleen maar lastiger worden om een huis te kopen.
Ach, zo werkt het natuurlijk 2 kanten op.
Mijn huis van 175.000 was ruim 15% gedaald bij verkoop ervan (dus verlies), maar het huis van ruim 4 ton dat ik kocht was ook met 15% gedaald...
Mijn huis van 175.000 was ruim 15% gedaald bij verkoop ervan (dus verlies), maar het huis van ruim 4 ton dat ik kocht was ook met 15% gedaald...
Dat gebeurt alleen ook nauwelijks, als je op een wat hogere leeftijd bent heb je daar ook geen zin meer in of je wil juist een vrijstaand huis met een mooie tuin, gelijkvloers etc.Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 09:41:
Als je goedkoper gaat wonen (kleiner want kinderen zijn het huis uit, of in een goedkopere regio want je hebt geen woon/werk issues meer) heb je ook een netto positief effect
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Verwijderd
Dat het niet gebeurt, betekent niet dat het niet kanph4ge schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:02:
[...]
Dat gebeurt alleen ook nauwelijks, als je op een wat hogere leeftijd bent heb je daar ook geen zin meer in of je wil juist een vrijstaand huis met een mooie tuin, gelijkvloers etc.
Op zich wel interessant en wel relevant om kosten te kunnen verlagen, maar niet direct verbonden aan FO. Als in, met twee linkerhanden kun je ook FO worden.Galactic schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 08:52:
Voor mij staat in FO de O vooral voor kennis die voor de onafhankelijkheid kan zorgen. Met andere woorden opbouwen van relevante kennis welke bijdraagd aan je onafhankelijkheid.
Wagen onderhouden.
Fietsen onderhouden.
Wat bedoel je met de zonnepanelen? Als electricien is het niet zo moeilijk toch?
Je kunt een pakket kiezen of samenstellen, en daar staat dan de verwachte opbrengst die vrij accuraat is.
Of bedoel je soms standalone systemen, dus helemaal onafhankelijk?
Het is vrij makkelijk voor ons (of in ieder geval voor mijph4ge schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:02:
[...]
Dat gebeurt alleen ook nauwelijks, als je op een wat hogere leeftijd bent heb je daar ook geen zin meer in of je wil juist een vrijstaand huis met een mooie tuin, gelijkvloers etc.
Maar tegelijkertijd wonen we nu in een leuke buurt, ook met veel jonge gezinnen, en is er geen reden om te verhuizen. En het zou allemaal verder weg zijn van de familie e.d.
Dus ik stel het liever uit.
Maar zoals het de afgelopen jaren is gestegen kun je inderdaad niet tegenop werken. Ik verwacht toch dat de groei wat zal afvlakken en stabiliseren.
[ Voor 47% gewijzigd door !null op 08-08-2017 10:55 ]
Het is een vervelend kantje van FO.
Je wil FO zijn om je geen zorgen meer te moeten maken over geld. Maar daarvoor moet je wel veel tijd steken in bezig zijn met geld = +/- zorgen maken over. (niet echt maar je snapt wat ik bedoel)
In het ideale geval doe je gewoon je zin en de dingen die je wil doen en sta je geen moment stil bij de geldkwestie.
Je wil FO zijn om je geen zorgen meer te moeten maken over geld. Maar daarvoor moet je wel veel tijd steken in bezig zijn met geld = +/- zorgen maken over. (niet echt maar je snapt wat ik bedoel)
In het ideale geval doe je gewoon je zin en de dingen die je wil doen en sta je geen moment stil bij de geldkwestie.
Tjah, ligt helemaal aan je prioriteiten, wat kan wel en wat kan niet. Als je met 2000,- per maand een huis wil kopen dan moet je gewoon geen tophypotheek pakken. Als ik naar mijn broertje kijk (1 inkomen, leraar MBO) dan is zijn huis van 160k in Almere prima groot en niet al te duur (al vind ik dat voor zijn situatie nog wel te duur maar soit). Hij kwam uit Amsterdam, 2 kamer huurappartementje (incl. 2 kinderen) en hij is nu goedkoper uit ware het niet dat hij ook in Amsterdam werkte en nu (uit kosten overweging) met de motor gaat i.p.v. met het OV.President schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:22:
[...]
Vind ik toch wel knap. Even kort lijstje voor ons (rijtjeshuis, kind, auto)
Hypotheek: 700 per maand (aflossing + rente)
Zorgverzekering: 200 per maand
Energie: 100 per maand (krijgen wel wat terug einde van het jaar)
Kinderopvang 1 dag in de week na bijdrage overheid: 130 per maand
Wegenbelasting auto: 20 per maand
Benzine: 130 per maand (nodig voor werk)
Opstal/aansprakelijkheid: 25 per maand
autoverzekering: 40 per maand
levensverzekeringen: 10 per maand
ziggo: 45 per maand
2x gsm: 25 per maand
Gemeente: 70 per maand
Dan zitten we op 1500 euro aan vaste kosten waar weinig tot niks aan gedaan kan worden. Dan blijft er 500 per maand over om van te leven voor voedsel, cadeautjes, baby spullen, kleding, verzorgingsproducten, auto onderhoud en weet ik veel.
Voor 2000 euro kan je leven, maar als je veel hogere hypotheeklasten hebt of je kind bijvoorbeeld 2 dagen per week naar de opvang brengt dan zal die 2.000 toch aardig krap worden.
Het is goed te doen hoor, genoeg mensen die van minder rond moeten komen. Maar het is niet zo dat 2.000 met een koophuis/auto/kind een luxe leven behelst...
Members only:
Inloggen
We zijn begonnen met een relatief lage hypotheek omdat we op 1 salaris wilde kopen. Het idee was dat het 2e salaris volledig voor de aflossing hypotheek werd gebruikt en dat hebben we ook gedaan (en ook meer zekerheid bij baanverlies). In 5 jaar tijd hebben we vervolgens 90% van de Hypotheek afgelost, iedere meevaller die we hadden hebben we ook in de hypotheek gestopt.
We balen vervolgens vooral van de kosten voor elektra en stadsverwarming. De stadsverwarming kost circa 42euro per maand nog voordat ie aanstaat. Vervolgens kan de stadsverwarming geen warmtewisselaar aan (te lage temperatuur in de zomer) waardoor we aan een boiler zitten. Beide punten gaan de we komende jaren wel aanpassen omdat dat simpelweg beter kan.
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Hoe kan peuterspeelzaal zo goedkoop zijn? Wij betalen voor 1 dag per week 330 euro per maand waarvan we iets van 200 terug krijgen voor toeslag...
Geen televisie?
Dat compenseert dan weer met de energiekosten, mijn hemel. 225 voor G/W/L... Ik ben de helft kwijt voor onze woning van 140 m2 excl. teruglevering van de zonnepanelen. Maar dat zal de stadsverwarming zijn.President schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 11:34:
[...]
Hoe kan peuterspeelzaal zo goedkoop zijn? Wij betalen voor 1 dag per week 330 euro per maand waarvan we iets van 200 terug krijgen voor toeslag...
Geen televisie?
Peuterspeelzaal (ook wel voorschool genoemd) is bij ons in dag delen, maximaal 4 dagdelen van 3 uur per week. Dat is niet te vergelijken met een dagopvang.
Daarnaast gaat het systeem ook lekker naar de kl*te geholpen worden en moeten deze "voorscholen" gaan functioneren als kinder dag opvang (wat niet echt ideaal is en het punt voorbij gaat)
Daarnaast gaat het systeem ook lekker naar de kl*te geholpen worden en moeten deze "voorscholen" gaan functioneren als kinder dag opvang (wat niet echt ideaal is en het punt voorbij gaat)
Peuterspeelzaal is gesubsidieerd door de gemeente, wij maken geen gebruik van kinderopvang (ik werk ma-do en mijn vrouw alleen vrij-za als ze werkt wat ook een bewuste keuze is).President schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 11:34:
[...]
Geen televisie?
En nee, geen televisie. Mijn vrouw is chinees en kijkt via Youtube wat ze leuk vind en ik lees gewoon boeken als de kinderen op bed liggen
Het venijn is zelfs dat ik al 1500WP aan zonnepanelen heb liggen dus de kosten voor GWL zijn zelfs al zo'n 200 per jaar lager dan voorheen.Blik1984 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 11:39:
[...]
Dat compenseert dan weer met de energiekosten, mijn hemel. 225 voor G/W/L... Ik ben de helft kwijt voor onze woning van 140 m2 excl. teruglevering van de zonnepanelen. Maar dat zal de stadsverwarming zijn.
[ Voor 25% gewijzigd door Felicia op 08-08-2017 11:54 ]
Maar blijkbaar heb jij ook echt minimale kosten aan boodschappen, vakanties, sport, uitjes en overig.Felicia schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 11:30:
[...]
Tjah, ligt helemaal aan je prioriteiten, wat kan wel en wat kan niet. Als je met 2000,- per maand een huis wil kopen dan moet je gewoon geen tophypotheek pakken.
Je hebt je al ingelezen op de mogelijkheden?Felicia schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 11:51:
Het venijn is zelfs dat ik al 1500WP aan zonnepanelen heb liggen dus de kosten voor GWL zijn zelfs al zo'n 200 per jaar lager dan voorheen.
Volgens mij als je een eleketrische boiler op zou hangen (liever eigenlijk zonneboiler met subsidie), en een warmtepomp voor de verwarming.
Eventueel zou je airco warmtepompen op kunnen hangen, daarvan zijn de kosten het laagst. En dan kan je vervolgens laten afsluiten van de stadsverwarming.
Dan zul je nog wel een redelijke elektra rekening overhouden maar het zal toch fors lager zijn.
Valt wel mee hoor, we zijn relatief zuinig maar niet krenterig ofzo. Vakanties en sport doen we weinig dus daar hebben we weinig kosten aan. Uitjes zijn voornamelijk natuurgebied opzoeken, zwembad en de binnenspeeltuinen (maar dat is ook de leeftijd van de kids, 1 en 4).assje schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:00:
[...]
Maar blijkbaar heb jij ook echt minimale kosten aan boodschappen, vakanties, sport, uitjes en overig.
Begin dit jaar zijn we een weekje weg geweest, totale kosten 260 euro voor het huisje...
Heb ik gedaan, prioriteit was echter de hypotheek. Zonneboiler lukt niet in onze situatie (wegens de al aanwezige PV panelen) maar een warmtepompboiler (i.c.m. vervanging van de stadsverwarming) wel ja en dat gaan we waarschijnlijk ook doen.!null schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:01:
[...]
Je hebt je al ingelezen op de mogelijkheden?
Volgens mij als je een eleketrische boiler op zou hangen (liever eigenlijk zonneboiler met subsidie), en een warmtepomp voor de verwarming.
Eventueel zou je airco warmtepompen op kunnen hangen, daarvan zijn de kosten het laagst. En dan kan je vervolgens laten afsluiten van de stadsverwarming.
Dan zul je nog wel een redelijke elektra rekening overhouden maar het zal toch fors lager zijn.
Warmtepomp airco's heb ik ook naar gekeken maar die hebben als nadeel dat de buitenunit aan de zijgevel komt te hangen en daar wil de gemeente niet aan want welstandscommissie. Daarnaast ben ik er bang voor dat deze een negatief effect hebben op mijn allergieën met hoge onderhoudskosten als gevolg (filters vervangen/schoonmaken e.d.). Ik ben er nog niet over uit of dit een goede oplossing is.
Off-grid zou leuk zijn, maar niet haalbaar (momenteel). Ja ik ken wel wat van zonnepanelen, maar ik wil mijn kennis opdrijven, naar "expert" niveau. Maar alles op zijn tijd.!null schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:48:
[...]
Op zich wel interessant en wel relevant om kosten te kunnen verlagen, maar niet direct verbonden aan FO. Als in, met twee linkerhanden kun je ook FO worden.
Wat bedoel je met de zonnepanelen? Als electricien is het niet zo moeilijk toch?
Je kunt een pakket kiezen of samenstellen, en daar staat dan de verwachte opbrengst die vrij accuraat is.
Of bedoel je soms standalone systemen, dus helemaal onafhankelijk?
[...]
Het is vrij makkelijk voor ons (of in ieder geval voor mij) om naar een andere regio te gaan waar ik gewoon van de overwaarde een huis kan kopen en dan nog geld over hou (om in een ETF te gooien of iets dergelijks)
Maar tegelijkertijd wonen we nu in een leuke buurt, ook met veel jonge gezinnen, en is er geen reden om te verhuizen. En het zou allemaal verder weg zijn van de familie e.d.
Dus ik stel het liever uit.
Maar zoals het de afgelopen jaren is gestegen kun je inderdaad niet tegenop werken. Ik verwacht toch dat de groei wat zal afvlakken en stabiliseren.
Standalone is niet heel erg haalbaar of financieel zinnig.Galactic schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 13:38:
[...]
Off-grid zou leuk zijn, maar niet haalbaar (momenteel). Ja ik ken wel wat van zonnepanelen, maar ik wil mijn kennis opdrijven, naar "expert" niveau. Maar alles op zijn tijd.
Maar als jij vind dat bepaalde taken in huis onafhankelijk moeten blijven werken, dan kun je wel wat bereiken.
Ik heb zelf een camper staan met koelkastje met vriesvak, en het valt me op hoe lang die nog door blijft gaan op zonne-energie, terwijl hij alleen op m'n oprit staat.
En als je gewoon in zonne-energie wil investeren heb je dat expert niveau niet eens nodig eigenlijk.
(zelf heb ik een zonneboiler systeem geinstalleerd, daar wordt je vanzelf wijzer van door het te doen
[ Voor 14% gewijzigd door !null op 08-08-2017 14:08 ]
Expert-niveau zonnepanelen? Leuk als het je hobby is of zo, maar voor het gebruik van zonnepanelen absoluut niet noodzakelijk. Zonnepanelen zijn gewoon technische installaties zoals alle andere technische voorzieningen in een huis, niks bijzonders meer aan...
Yep. Bij vlagen denk ik dan: wat een gedoe, ik wou dat ik een simpel baantje had en me nergens druk om maakte. Ik heb dat met name als ik me nieuwe kennis moet eigen maken; ik ben bijv. begonnen met beleggen en de selectie van de diverse aandelen en obligatie ETFs waren frustrerend. Als ik vervolgens door die taaie leercurve heen ben, dan is het weer leuk om de spreadsheet bij te werken.Wozmro schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 11:26:
Verwijderd
Het valt me trouwens op dat een hoop mensen die streven naar Financiële Onafhankelijkheid een Financieel Afhankelijke partner hebben. Hoe kun je dat verantwoorden naar jezelf, want dat bijt vanzelf een keer natuurlijk.
Je kan het zien als een last. Maar je kan het ook zien als de grootste asset die je ook maar kan hebben.Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 19:27:
Het valt me trouwens op dat een hoop mensen die streven naar Financiële Onafhankelijkheid een Financieel Afhankelijke partner hebben. Hoe kun je dat verantwoorden naar jezelf, want dat bijt vanzelf een keer natuurlijk.
Ondanks iets hogere vaste lasten heb je gezamelijk natuurlijk wel dubbele verdiencapaciteit. Als je partner niet zoveel inkomen brengt, betekend het vaak dat die tijd heeft om andere dingen te doen die belangrijk zijn voor een gebalanceerd gelukkig familieleven. Duur wordt het pas echt als je ook een gezin hebt te onderhouden.
[ Voor 12% gewijzigd door 3x3 op 08-08-2017 19:34 ]
| live and give like no one else |
Dat is een keuze. Mijn vriendin kan ook meer werken maar dan moeten de kids de hele tijd naar de opvang.Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 19:27:
En ze kan prima op d'r eigen benen staan maar om nou in m'n eentje alles op te maken is ook zo saai, samen is toch een stuk leuker! Happiness was het doel en niet geld, daar heeft MMM nog wel een stukje over.
Mijn vrouw werkt gewoon 30 uur per week in 3 dagen. Kind 2 dagen naar opvang en 1 dag naar opa en oma. Prima te bekostigen (netto ongeveer 260 euro per maand door belastingteruggave) en mijn vrouw zou ook niet anders willen... En ik persoonlijk ook niet, laat haar ook maar gewoon lekker werken. Voor haar ontwikkeling, voor de ontwikkeling van ons kind en ook voor haar zelfstandigheid!!null schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 19:35:
[...]
Dat is een keuze. Mijn vriendin kan ook meer werken maar dan moeten de kids de hele tijd naar de opvang.
Ben trouwens weer heerlijk op RTL4 'Een dubbeltje op zijn kant' aan het kijken. Heerlijk programma om te zien hoe anderen hun financiën totaal niet in orde hebben en wat hierbij de oorzaken zijn. Blijf mij er toch erg over verbazen om eerlijk te zijn. Hoe kan je het als volwassenen in je hoofd halen om een schuld te hebben van 20.000 euro, beslag op het huis hebben door de bank en maandelijks de schuld laten groeien, maar toch maandelijks 1000 euro uit geven aan huishoudelijke uitgaven (voornamelijk eten, is ook wel te zien aan de personen in de aflevering van vandaag) en dan een pop kopen van 400 euro (vanwege het feit dat ze in de kleuterklas was gepest... Zoek een psycholoog en sluit je kindertijd af...) - maandelijkse uitgaven van 3100 euro met een hypotheek van 400 euro
Ook wel treurig trouwens om te zien hoe weinig sommige mensen verdienen. Ik vind dat ik als leerkracht met vwo/hbo met 2000 euro netto per maand op mijn 35e te weinig verdien, maar als ik dan zie wat mensen van 50 jaar soms verdienen
Dat denk ik ook, in een gezin zal er altijd wel 1 persoon zijn die zich het meest aantrekt van de geldzaken; de facturen betaald, mogelijk bezig is met beleggen, de hyp lening herbekijkt,...3x3 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 19:32:
[...]
Je kan het zien als een last. Maar je kan het ook zien als de grootste asset die je ook maar kan hebben.
Ondanks iets hogere vaste lasten heb je gezamelijk natuurlijk wel dubbele verdiencapaciteit. Als je partner niet zoveel inkomen brengt, betekend het vaak dat die tijd heeft om andere dingen te doen die belangrijk zijn voor een gebalanceerd gelukkig familieleven. Duur wordt het pas echt als je ook een gezin hebt te onderhouden.
De andere persoon houdt zich dan mogelijk meer bezig met dingen die even belangrijk zijn; ik zeg maar wat: gezond koken, school van de kinderen, andere sociale activiteiten,...
Als ik moet kiezen tussen een gezond gezin en een FO gezin dan weet ik het wel...
Mijn vriendin werkt ook voor zichzelf, freelance. Wanneer het haar uit komt.President schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 20:54:
[...]
Mijn vrouw werkt gewoon 30 uur per week in 3 dagen. Kind 2 dagen naar opvang en 1 dag naar opa en oma. Prima te bekostigen (netto ongeveer 260 euro per maand door belastingteruggave) en mijn vrouw zou ook niet anders willen... En ik persoonlijk ook niet, laat haar ook maar gewoon lekker werken. Voor haar ontwikkeling, voor de ontwikkeling van ons kind en ook voor haar zelfstandigheid!
De kinderen gaan 1 dag in de week naar de opvang, dus kosten vergelijkbaar met jou. En opa en oma zijn er ook inderdaad.
Maar voor haar is het juist goed voor de ontwikkeling. Want ze heeft nu dus juist de mogelijkheid om haar eigen bedrijfje op te bouwen, en daar ervaring in op te doen. Is er wat minder werk? Maakt niet uit, huishouden draait gewoon door. En dat werkt wel leuk, ze is nu meer ervaren waardoor ze het verder zou kunnen uitbouwen (meer acquisitie doen etc)
Wat is dat? Oh dat kan ik niet ontvangenBen trouwens weer heerlijk op RTL4...
2000 eu per maand is wellicht niet veel voor mensen hier, maar voor vele andere mensen wel.
Al wordt het wel aangevuld met allerlei toeslagen natuurlijk.
Je kan het ook anders zien. Door die FA partner zal het langer duren om FO te worden (of misschien wel onhaalbaar). Maar wat heb je eraan om in je eentje FO te zijn en dat niet te kunnen delen met een (levens)partnerVerwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 19:27:
(just my 2 cents)
Verwijderd
Daar heb je een punt, maar die partner zorgt juist vaak weer voor genoeg andere dingen. Zo brengt ze bij ons thuis creativiteit, aandacht voor elkaar, en ook een stukje balans in de financiën. Zij kan soms op heel creatieve dingen besparen en kritisch zijn, waar ze soms ook wat makkelijker uit eten wil en het geld dus wél uitgeeft. Juist die andere insteek omdat ze er financieel anders voor staat, maakt dat je een gezonde balans kan vinden.Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 19:27:
Nou... 2k in de maand netto is toch een best salaris hoor. Incl vakantiegeld en een mogelijke dertiende maand zit je dan gewoon op een modaal salaris. Daar kun je best e.e.a. van doen (al is het geen enorme vetpot om maandelijks 50% van te investeren inderdaad).!null schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 22:03:
2000 eu per maand is wellicht niet veel voor mensen hier, maar voor vele andere mensen wel.
Al wordt het wel aangevuld met allerlei toeslagen natuurlijk.
In een aantal gevallen is dit wellicht tijdelijk vanwege jonge kinderen. Voor FO werkt het vertragend, maar als je financieel volledig op een lijn zit kan het toch werken. En er is natuurlijk meer dan FO.Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 19:27:
De weg naar FO zie ik als een balansoefening tussen nu leven, de toekomst en de wensen van jezelf en je partner. Mijn vriendin werkt vier dagen en is niet afhankelijk, maar remt mij af en toe een beetje zodat ik later geen spijt krijg dat ik alleen maar in de toekomst heb geleefd. Ook dat werkt vertragend, maar is voor mij wel gezond.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.