assje schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:43:
[...]
Nee, ook gewoon gebaseerd op TCO (ik kom niet uit een ei).
Mijn huidige auto kost €0,27/km en €0,19 per extra kilometer. Straks met de Leaf hoop ik op €0,20/km te komen en €0,14 per extra kilometer. Wegenbelasting en verzekering zijn min of meer vaste posten, onderhoud en afschrijving worden ook relatief goedkoper bij meer kilometers.
Hoe bedoel je per extra kilometer?
Als die auto er eenmaal staat is het gewoon heel snel goedkoper dan OV, net als OV snel goedkoper is als je eenmaal een abbonement hebt.
Als die auto er eenmaal staat moet die afgeschreven worden, onderhouden worden , verzekerd worden en moet er MRB over betaald worden. Hoezo wordt het dan snel goedkoper dan OV? Ik ben erg benieuwd naar je berekeningen over de leaf en je huidige auto

Dat een werkgever OV kosten vergoed is mooi maar zoals het de private lease aanbieding van de UP op de vorige pagina laat zien kan hetzelfde gelden voor de auto als je €0,19/km krijgt van je werkgever.
Ik zit net te kijken naar de private lease
De VW up kost je 212 euro per maand en daar mag je 10.000km per jaar voor rijden.
Zonder brandstof kost die auto je dus minimaal 10.000km / 12x 212 euro = 0,25 euro per kilometer.
Laat een up eens 1 op 20 rijden, dan komt er per kilometer nog een ruime € 0.07 euro bij , totale kosten zijn dan
€ 0.32 euro per km.
Rij je minder dan wordt het nog duurder.
Dan je Nissan leaf. Ga uit van 10k per jaar
een nieuwe leaf kost 37.000 euro en levert je na 3 jaar dan nog ongeveer 15k op.
MRB heb je er niet voor zo te zien dus alleen verzekering. Allrisk verzekering met flink wat schadvrije jaren kost je wellicht iets van 25 euro pm
Elke 200km mag je voor ongeveer 20Kwh 'tanken', kost je bij thuisladen zo'n € 4.20 per 200km = 0.021 per km x 10.000km per jaar = 210 euro aan 'brandstof'
Totale kosten:
37.000 - 15.000 = € 22.000 afschrijving
210 euro per jaar aan brandstof x 3 jaar = € 630
Reken ik maar even geen onderhoud gezien de lage kmstand van 30.000 als je hem na 3 jaar weer inruilt
Totale kosten: 22.630 euro
Totaal km: 30.000
Prijs per km = 0,75 euro per km
Dan zit ik vast aan de hele hoge kant maar zelfs autoweek komt op bijna 40 cent per kilometer.
http://www.autoweek.nl/auto/73863/nissan-leaf-24kwh-acentaNatuurlijk een beetje krom om de kosten van een zeer comfortabele D segmenter te gaan vergelijken met het OV, Tenzij je aan twee kanten op loopafstand van het station moet zijn en dus alleen in een intercity hoeft te stappen weet ik vrij zeker dat je in een kale polo prettiger zit dat in het OV.
Het ging om de kosten, niet om het comfort en zelfs daar ligt het er maar helemaal aan waar je heen moet en met welke vorm van OV je reist.
Met de Thalys naar Parijs is 100x comfortabeler dan de duurste mercedes.
Met de bus de stad door is 100x erger dan in de stortregen diezelfde rit op de fiets afleggen.
Naar een stadscentrum met parkeerproblemen? Doe mij maar de metro.
Naar schiphol met de auto? Ik kijk wel uit. Langparkeren kost een vermogen en je moet met shuttlebusjes heen en weer wat enorm veel tijd kost.
Naar een buitengebied? De auto is de duidelijke keuze
Qua kosten: Ik pak even 3 voorbeelden, voor de afstand pak ik de afstand die ik met de auto zou afleggen:
1) Van mijn huis naar het werk
2) Van mijn huis naar Rotterdam centrum
3) Van mijn huis naar Schiphol
Voorbeeld 1:
Kost me € 3,25 en is 20km. = €0,16 euro per km
Voorbeeld 2:
Kost me € 3,69 en is een afstand van 18km = € 0,21 euro per km
Voorbeeld 3
kost me € 15,99 en is een afstand van 75km = € 0.21 euro per km
Voor korte ritjes (1 stad verder) kom ik met OV zelfs op een prijs van >€0,50/km.
Hoe kom je in vredesnaam aan zo'n hoge prijs? Zelfs al pak ik even een hele korte rit van mijn huis naa reen willekeurige straat 1 stad verderop (8km) dan kost die rit me 1,71 euro , kom ik op ook op 21 cent per km.
Ben benieuwd van waar naar waar je ingepland hebt dan?
Dat is dus gewoon niet waar.
Benieuwd naar jouw berekeningen.
Smuggler schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:46:
Metro2000 Accepteer gewoon dat een auto goedkoper kan zijn dan het OV.
Ik heb mijn nieuwe corsa voor 18 cent per kilometer kunnen rijden (gemiddeld over zijn hele levensduur). 1e eigenaar dus en na 6 jaar verkocht (zelfs inclusief kosten voor de wasstraat, mis gelopen rente, afschrijving en alles eigenlijk).
Beste financiele keuze die ik heb kunnen maken.
Bijvoorbeeld de reis naar mijn werk:
Met het OV 11.35 euro en 2 uur reistijd. (schijndel - vianen)
Auto 9.90 euro en 30 minuten reistijd. (55km).
Voordeligste jaar OV op dit traject = 4300 euro. (bron 9292ov.nl)
Met de auto kom ik uit op 4136 euro , 220 dagen werken en heen en weer rijden. (9.90 * 2 * 220)
Goedkoper dus, en ook een stuk meer luxe.
Dus houd op te verkondigen dat een auto het duurste is, het OV kan ook als je alleen rijdt duurder zijn dan het bezitten van een auto.
Ik zie Corsa en luxe in 1 post staan, dat kan niet
Hoe heb je het berekend? Ben erg benieuwd!
En zelfs met zo'n extreem goedkope auto is het OV dus zo goed als net zo duur.
edit: Ik zie dat dat een forse afstand is (54km) dus dan wordt een auto vaak per km iets goedkoper omdat de vaste lasten dan in verhouding veel minder van invloed zijn. Maar jij rijdt dan dus zo'n 25k km per jaar, ik ging uit van rond de 10k km per jaar.
Diesel zeker ook nog?
[
Voor 14% gewijzigd door
Metro2002 op 01-08-2017 11:34
]