djiedjee schreef op maandag 31 juli 2017 @ 22:46:
Ik lees al een tijdje mee in dit topic. Ik ben zelf behoorlijk bezig ben met de financiele kant, vaste lasten omlaag, beleggen en aflossen. Heel vaak herken ik mezelf in de dingen die in dit topic voorbij komen. Niet dat ik perse FO wil zijn, maar was behoorlijk goed bezig.
Ter lering ende vermaeck wil ik me hier wel eens aan branden.
Al een aantal jaar verschuift de focus toch een beetje. Ik ben al wat ouder, heb tienerkinderen. Ik zie teveel gezondheidsproblemen om me heen waardoor een hoop mensen niet kunnen genieten van die perfecte oude dag.
Nu genieten wordt steeds belangrijker, maar vooral heb ik ook te maken met de rest van de familie (vrouw EN kinderen). Dat legt al met al een behoorlijk bommetje onder de snelle FO-weg.
Ik ben nog relatief jong <30, drie kinderen, maar allemaal jong <6. Zie vrijwel geen gezondheidsproblemen om me heen, vooral mensen die heel druk zijn om een bestaan op te kunnen bouwen, waardoor er maar weinig tijd is om überhaupt iets te doen. Nu genieten is dus erg lastig en vrouw en kinderen kosten heel, heel erg veel geld.
Beiden een goede baan, huis voor het grootste gedeelte afgelost. Als we heel zuinig zouden doen is 35K sparen per jaar goed mogelijk. Als je luxer leeft, is 20K /jr nog wel te sparen. In principe kunnen we dus alles kopen wat we willen en daarmee is het vaak lastig "nee zeggen." Sommige "ja" keuzes zijn echter wel erg duur.
Het is niet de bedoeling om van alle voorbeelden een dicussie te krijgen wat de goedkoopste optie is, dat weet ik uiteraard zelf ook.
Ik heb best een aardige baan, maar vrouw is basisschooljuf, dus qua inkomsten niet direct optimaal. Huis is <50% LTV en groot genoeg voor ons om niet meer te hoeven verhuizen (we hebben expres de starterswoning overgeslagen). Momenteel zouden we iets van 15k€ per jaar moeten kunnen sparen denk ik, maar de afgelopen tijd is er elk jaar wel een bijzondere uitgave waardoor dat niet gehaald wordt.
Maar als je eigenlijk alles kan betalen, wat doe je:
Koop je kruidvatluiers of pampers?
Als het aan mij lag Kruidvat, maar vrouw heeft dat geveto'd omdat ze ervan overtuigd is dat Pampers beter werken (vooral 's nachts).
Wordt de kinderwagen een bugaboo of toch een 2ehands quinny?
Sowieso geen Bugaboo, gewoon een wat goedkoper merk, bij voorkeur van marktplaats.
Als het startershuis wat klein wordt, ga je op zoek naar een grotere woning?
Voor ons niet relevant, huis is prima, maar als het echt te klein was geweest had ik wel een grotere woning gewild, ruimte is voor ons belangrijk.
3 sportende kinderen 2x per week naar training etc. Met allebei een drukke baan een logistieke uitdaging. Met 1 auto bijzonder lastig te regelen, met 2 auto's een heel stuk makkelijker. Koop je die 2e?
Wij hebben er twee, maar onze primaire auto is elektrisch en de tweede gaat er misschien na deze vakantie wel uit. Is een oude Swift waarvan de lasten meevallen.
Als je een auto koopt, wordt het een lupo, of toch een golf/passat? Je bent geen sleutelaar, dus een oudje is niet echt gewenst (15K).
Geen van beiden, Lupo is te klein voor ons gezin en Golf/Passat te duur qua TCO. Ik rijd elektrisch wat enkel duur is in aanschaf maar verder ontzettend goedkoop.
Beide een drukke baan, een schoonmaakster 1x per week is wel erg prettig... (1,5K per jaar)
Snap het wel, maar aan de andere kant, ik maak 2 uur per week schoon (exclusief vaatwasser inruimen e.d.). Daar heb ik geen 1,5k€ per jaar voor over.
Gelukkig houden jullie allebei van tentkamperen, dus relatief goedkoop. Je wil graag heel vaak een weekendje weg. Koop je een 2e hands de Waard tent, of koop je toch die Holtkamper-vouwwagenvan 14K. (hint: blij dat we die passat hadden gekozen, dat is een betere trekauto dan een lupo).
Geen van dit alles; vakantie is toch geen tijd voor (over) en met kinderen veel te ingewikkeld en stressvol.
De kinderen worden oud genoeg voor een ski-vakantie. Ga je wel of niet? (ong 4K ieder jaar, en als je eenmaal 1x geweest bent...)
Niet, zie hierboven
TV aan vervanging toe: koop je het LED-model van vorig jaar voor 1K of toch die hele mooie OLED van 3,5K?
Het OLED model van vorig jaar via marktplaats.
Je vrouw is haar baan helemaal zat, durf je het aan een aantal jaren op jouw salaris te leven zodat een complete omscholing mogelijk is? (durf ik nauwelijks door te rekenen)
Durven wel, maar zou toch wel een goed gesprek willen over de verwachte toegevoegde waarde. Als zij een studie gaat doen en vervolgens niets of nauwelijks meer verdient is het een beetje weggegooid geld. Kan ze wel een stuk gelukkiger zijn (fair enough), maar dat gaat dan ten koste van mijn geluk (want ik moet daar dan voor werken). Ben best bereid om daar een compromis te maken, maar dat moet van tevoren wel heel duidelijk zijn.
Je kinderen willen allemaal graag naar een hele goede (ietwat elitaire) school. Veel buitenlandtripjes en de standaard laptop is een macbook air. Vind je dit onzin en ga je op zoek naar een andere school? Je kan het makkelijk betalen...
Als ze mij ervan kunnen overtuigen dat de verwachte meerwaarde het geld waard is wil ik het best overwegen, maar niet "omdat het wel leuk is".
Ga je toch een keer een zomervakantie met de camper door Amerika? (12K)
Nope
Zelf hou je van motorrijden, jaren terug de motor verkocht. Sindsdien huur je af en toe wat, maar erg makkelijk wordt een ad hoc tripje daarmee niet. Kinderen wat ouder, je hebt inmiddels iets meer tijd en geld zat om er weer 1 te kopen. Doe je dat? En als je dat dan doet, wordt het dan een oude Honda of toch die hele fijne BMW.
Misschien, maar aan de andere kant, kan er altijd wel een lenen binnen de familie. Het is een stuk onveiliger dan autorijden. De noodzaak is een beetje weg bij mij.
Betaal je geheel of gedeeltelijk het rijbewijs van de kinderen? Let op: dan ook voor alle kinderen natuurlijk!
Geheel als ze niet drinken of roken voor hun 18e.
De kinderen gaan bijna studeren, laat je ze volledig teren op de studielening en bijbaan? Je hebt geld genoeg om het voor hen wat makkelijker te maken. Stelpost 15K-20K/kind.
Laat ze maar lenen, leren ze met geld omgaan en voelen ze de druk. Kan daarna altijd nog kijken in hoeverre ik wil bijdragen.
Je zou eigenlijk wel meer vrije tijd willen benutten, ga je 4 dagen werken in plaats van fulltime (scheelt grofweg 8K/jr)
Dit zou ik nog wel overwegen, maar is helaas iets duurder dan 8k€/jaar.
Als ik doorreken hoeveel deze levenstijl in bijvoorbeeld 15 jaar kost, is dat een wel een erg grote hap uit de FO-pot.
Hoe kijken jullie aan tegen "nu lekker luxe en later of misschien nooit FO"
Geef mij maar een rustige oude dag, ik vertrouw de overheid voor geen meter plus dat ik het hele luxe leven een beetje... overbodig vind. Heb het gewoon niet nodig, leef al luxe genoeg en veel meer dan dit is gewoon overdreven.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m