Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Financiële onafhankelijkheid - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 110 ... 123 Laatste
Acties:
  • 1.365.509 views

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 19:15:
Hmmm verder niks eig. Ik heb een goedkoop auto van 2 duizend euro.
Dan vind ik het best meevallen. Als je als enige dure dingen een laptop, iPad en mobieltje hebt, dan zou dat per jaar respectievelijk 300, 125 en 150 euro afschrijven.
Het liefst wil ik een mooi duur auto (...) Ik heb de laatste tijd veel interesses in passief geld generen.
Die twee gaan niet samen, jammer genoeg :) auto is zo'n beetje het duurste consumentenproduct dat je kunt kopen. Het blijft trekken, dat wel. Ik ben heel wat ouder dan jij en heb ook een goedkoop waggie. Ik zou graag een elektrische auto willen maar betaal liever m'n huis af. Mijn "zonde" is net als jij elektronica.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-11 11:06
Auto's zijn waardeloos financieel betreft. Wat ik rij zijn auto's die nagenoeg geen afschrijving kennen, en dan ook nog eens betrouwbaar zijn dat ik niet de hele tijd dure rekeningen om de oren krijg.
De dagelijkse auto is een klein ding, enige manier om goedkoper te rijden is elektrisch rijden. Dat wil ik wel (ook weer met een 2e hands), maar ik denk dat ik over ga stappen op het OV. Dan blijven ironisch genoeg alleen de 'onverstandige' fun auto's over. Het sportwagentje valt eigenlijk reuze mee qua kosten, maar zonder is nog altijd goedkoper.
Vooral de bus die we hebben gekocht en het opknappen/ombouwen ervan gaat geld in zitten. Maar ik vind het ook heerlijk, dat knutselen, en een camper maken exact zoals ik het wil. En het idee is dat het binnenkort af is, en de investeringen stoppen. Net zoals dat met het huis is gebeurd.

@Verwijderd Ik zou het liefst reizen. Van mij part aaneengesloten, op een laag tempo. Zoals het voorbeeld van een beetje rondtrekken door Europa, maar ik kijk ook graag daar buiten. Maar goed, heb ook kinderen. Dus het is een lange termijn voor daarna, als de kids zelfstandig zijn.

Maar ik zou dan naar een positie willen dat er iets geld genereert, of het nou vastgoed is of beleggingen. In ieder geval een vaste inkomensbron. En ik zou huisvesting heel anders doen dan nu.

Edit: Je kunt wel relatief makkelijk werken naar een positie dat je over 10 jaar ofzo of 15 jaar, hypotheekvrij bent. Maar dan nog heb je inkomsten nodig. Als ik huisvesting simpeler en goedkoper kan doen, als je niet meer (zoveel) hoeft te werken ben je veel flexibeler qua huisvesting zoeken. Helemaal leuk op reis als je geen huisvesting meer nodig hebt.
Maar hoe dan ook, een manier waarop je het geld van dat dure afbetaalde huis omzet in iets op je bankrekening, maar liever in iets anders als een belegging wat geld oplevert.

[ Voor 16% gewijzigd door !null op 28-07-2017 22:47 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-11 11:03
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 21:09:
[...]
En wat ga jij doen met al het geld wat je gespaard hebt? Of is het de bedoeling om gewoon niet te werken en van het potje te eten? Dat houd je toch niet zo lang vol denk ik dan
Uitgeven aan ervaringen die ik supertof vind. Zonder dat deze steeds onderbroken worden omdat een chef verwacht dat ik weer verschijn op het werk.

Verwijderd

Auto's zijn een bitch voor FO inderdaad. Anderzijds: het idee is wel dat je kwaliteit van leven behoudt. Dus als een leuke auto je veel plezier van geluk oplevert, kan het in termen van kwaliteit heel veel opleveren. En ja, dan kost het mogelijk wat geld, maar het is ook niet zo dat je nu overal de broekriem moet aanhalen, toch?

Je ziet her genoeg personen die streven naar FO, maar wel gadgets kopen of een paar keer per jaar op vakantie gaan. Ieder z'n keuzes. Het wordt vooral lastig als je diehard-FO wil worden, maar ondertussen wel ál die dingen wil blijven doen. Met of-of is het nog wel te doen, en-en wordt lastig. Het moet ook vol te houden blijven, die marathon.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:19
!null schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 22:40:
Auto's zijn waardeloos financieel betreft. Maar goed, heb ook kinderen.
Kinderen zijn financieel waardelozer dan een auto :+
Verwijderd schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 09:36:
Auto's zijn een bitch voor FO inderdaad. Anderzijds: het idee is wel dat je kwaliteit van leven behoudt. Dus als een leuke auto je veel plezier van geluk oplevert, kan het in termen van kwaliteit heel veel opleveren. En ja, dan kost het mogelijk wat geld, maar het is ook niet zo dat je nu overal de broekriem moet aanhalen, toch?

Je ziet her genoeg personen die streven naar FO, maar wel gadgets kopen of een paar keer per jaar op vakantie gaan. Ieder z'n keuzes. Het wordt vooral lastig als je diehard-FO wil worden, maar ondertussen wel ál die dingen wil blijven doen. Met of-of is het nog wel te doen, en-en wordt lastig. Het moet ook vol te houden blijven, die marathon.
Tja, FO staat niet gelijk aan een kaal en saai leven... FO is een mooi streven, maar als je straks op je 50e kan stoppen met werken omdat je genoeg geld hebt om dagelijks op de bank te zitten met een boterham en water dan ben je misschien wel FO maar verre van gelukkig lijkt mij :X

[ Voor 69% gewijzigd door President op 29-07-2017 09:52 ]

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:03
Tip 1 om FO te worden is toch uit loondienst treden en voor jezelf beginnen? Of zit ik nou helemaal mis?

• kabelmannetje
Sunri5e schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 09:50:
Tip 1 om FO te worden is toch uit loondienst treden en voor jezelf beginnen? Of zit ik nou helemaal mis?
Dat hoeft niet. Het belangrijkst is het verschil tussen maandelijkse inkomsten en uitgaven.
Met een leuke en stabiele baan die goed verdiend op fietsafstand, kan je ook redelijk snel FO zijn.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
President schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 09:50:
[...]

Kinderen zijn financieel waardelozer dan een auto :+

[...]

Tja, FO staat niet gelijk aan een kaal en saai leven... FO is een mooi streven, maar als je straks op je 50e kan stoppen met werken omdat je genoeg geld hebt om dagelijks op de bank te zitten met een boterham en water dan ben je misschien wel FO maar verre van gelukkig lijkt mij :X
Kinderen is juist een manier van FO. Als de peluris uitbreekt en WO3 stopt, denk ik dat je bij wederopbouw eerder op je kinderen kan bouwen dan op je buurman.
Of minder extreem, mocht je ooit in financiële nood komen, kan je eerder op je kinderen bouwen dan de overheid, gezien het tempo van afbouw in sociale voorzieningen in Nederland.

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:07
Wat misschien helpt om te bepalen welke levensstandaard je wilt aanhouden is om van hoog naar laag te evalueren. Begin met het extreme alsof geld geen factor is. Een Ferrari in de garage. Dat is makkelijk, dat niveau hoef ik niet om gelukkig te zijn. Een mercedes op de parkeerplaats? Wordt al lastiger, dit is misschien mijn bovengrens.

Hetzelfde met een woning. Van een landgoed in Wassenaar tot een appartement in een achterstands wijk. Waar is je bovengrens? Je bezig houden met het maximale i.p.v. het minimale. Of een soort omgekeerde bucket list, zaken die je sowieso. niet hoeft te doen.
Dan is het meer dat je zelf levensstandaard kiest i.p.v. dat de omstandigheden het voor je kiezen.

• jsuijker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-09 18:49
Z___Z schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 10:02:
[...]

Kinderen is juist een manier van FO. Als de peluris uitbreekt en WO3 stopt, denk ik dat je bij wederopbouw eerder op je kinderen kan bouwen dan op je buurman.
Of minder extreem, mocht je ooit in financiële nood komen, kan je eerder op je kinderen bouwen dan de overheid, gezien het tempo van afbouw in sociale voorzieningen in Nederland.
FO door afhankelijk te zijn van?
Dan vooral het laatste gedeelte met financiele nood. Zet daar neer fysieke nood (ouderdom) en ik vind het nog passen maar financiele nood hoort niet bij FO

• President
MisterBlue schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 10:04:
Wat misschien helpt om te bepalen welke levensstandaard je wilt aanhouden is om van hoog naar laag te evalueren.

Dan is het meer dat je zelf levensstandaard kiest i.p.v. dat de omstandigheden het voor je kiezen.
Juistem, en daarom is FO zo gigantisch persoonlijk en is het zo zinloos om te oordelen over een andere keus. Is een fiets goedkoper dan een auto? Absoluut! Maar ik ben blij dat wij als gezin een auto hebben. Zouden we zonder fiets eerder FO zijn? Absoluut, maar dat heb ik er niet voor over... Natuurlijk is er ook een verschil in auto's zelf. Wij rijden een Suzuki Alto als stel + kind. Genoeg die een goedkopere of juist duurdere auto hebben. Is een keuze waarin je je prettig voelt.

Iemand met een top baan kan veel meer geld per maand sparen, maar zal ook wel een levensstijl gewend zijn welke uitgaat van hogere uitgaven dan iemand met een modaal salaris.

Iemand die voor zichzelf begint kan succesvol zijn en snel FO worden, maar het kan ook helemaal fout gaan waardoor je aan de bedel moet. Genoeg ondernemers die keihard falen en gigantische schulden overhouden aan deze keuze.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Z___Z schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 10:02:
[...]

Dat is dus geen FO, dat is (F)AK, (Financieel) Afhankelijk van Kinderen. Als ik kinderen had, zou ik ze dat nooit willen aandoen. Maar de kosten die (de opvoeding en educatie van) kinderen met zich meebrengen, maken het in de basis lastiger om FO te bereiken.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
jsuijker schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 10:05:
[...]

FO door afhankelijk te zijn van?
Dan vooral het laatste gedeelte met financiele nood. Zet daar neer fysieke nood (ouderdom) en ik vind het nog passen maar financiele nood hoort niet bij FO
Je gaat er vanuit dat het huidige financiële systeem de komende 50 jaar standhoud. Gezien de polarisering in Nederland/Europa en de populariteit van PVV zou ik dat niet zomaar als een gegeven zien. FO zou voor mij beteken dat naast dat ik niet perse hoef te werken toch een skillset behoud die maatschappelijk gewenst is en mezelf daarmee relevant houd voor de arbeidsmarkt indien het nodig is.
Als je eenmaal 70+ bent en niet heel makkelijk meer inkomsten uit arbeid kan halen zijn kinderen geen slechte verzekering.
FO ben je sowieso nooit. In de definitie in dit topic ben je hoogstens financieel afhankelijk van je eigen vermogen. Of dat voldoende is, is totaal afhankelijk van de maatschappelijke waarde van dat vermogen.
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 10:12:
[...]

Dat is dus geen FO, dat is (F)AK, (Financieel) Afhankelijk van Kinderen. Als ik kinderen had, zou ik ze dat nooit willen aandoen. Maar de kosten die (de opvoeding en educatie van) kinderen met zich meebrengen, maken het in de basis lastiger om FO te bereiken.
Als je zelf geen kinderen neemt is dat een keuze, maar als je kijkt naar Japan is dat maatschappelijk geen goede keuze. Daarom zie je in landen als Duitsland enorme stimuleringen om kinderen krijgen aan te moedigen. IMHO is dat goed beleid, want je kan straks misschien wel op een berg geld zitten op bejaarde leeftijd, maar het zijn iemand anders' kinderen die dan je kont afveegt. Daar mag je best aan bijdragen als je geen kinderen hebt opgevoed.

[ Voor 28% gewijzigd door Z___Z op 29-07-2017 10:21 ]

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Z___Z schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 10:17:
[...]
Je gaat er vanuit dat het huidige financiële systeem de komende 50 jaar standhoud.
Klopt. En zo niet, pas je je aan. En dat zal, voorzover ik nu kan overzien, makkelijker gaan met een berg vermogen achter de hand, dan zonder.
Als je eenmaal 70+ bent en niet heel makkelijk meer inkomsten uit arbeid kan halen zijn kinderen geen slechte verzekering.
Moet je geen ruzie krijgen met je kinderen...
FO ben je sowieso nooit. In de definitie in dit topic ben je hoogstens financieel afhankelijk van je eigen vermogen. Of dat voldoende is, is totaal afhankelijk van de maatschappelijke waarde van dat vermogen.
Klopt. Maar aangezien ik geen glazen bol heb, kan ik niet anders dan op basis van wat ik nu weet, een inschatting maken van hoe ik denk dat mijn situatie over X jaar zal zijn. En dan risks en rewards tegen elkaar afwegen. Maar het leven blijft nog steeds het leven, dus zekerheden heb je niet.
[...]

Als je zelf geen kinderen neemt is dat een keuze, maar als je kijkt naar Japan is dat maatschappelijk geen goede keuze. Daarom zie je in landen als Duitsland enorme stimuleringen om kinderen krijgen aan te moedigen. IMHO is dat goed beleid, want je kan straks misschien wel op een berg geld zitten op bejaarde leeftijd, maar het zijn iemand anders' kinderen die dan je kont afveegt. Daar mag je best aan bijdragen als je geen kinderen hebt opgevoed.
Wat is je punt? Dat het handig is om - als je geen kinderen hebt - vermogen te hebben om dat soort zaken te kunnen betalen? Mijn punt is, dat het ook verstandig is als je wél kinderen hebt. Ik zou het mijn kinderen in elk geval niet willen aandoen om hun leven zo te moeten inrichten dat ze mijn kont kunnen komen afvegen. Plus dat ik dan afhankelijk ben van een goede relatie met mijn kinderen, dat ze in de buurt wonen en dat ze zelf gezond genoeg zijn (en hun partner/kinderen ook), wat allemaal ook niet echt een zekerheidje is.

Dus ik ben liever - ongeacht of ik nou wel of geen kinderen heb - onafhankelijk in staat om in zo'n geval mijn vermogen in te zetten voor het inkopen van zorg.

[ Voor 34% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 29-07-2017 10:33 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Sunri5e
kabelmannetje schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 10:02:
[...]

Dat hoeft niet. Het belangrijkst is het verschil tussen maandelijkse inkomsten en uitgaven.
Met een leuke en stabiele baan die goed verdiend op fietsafstand, kan je ook redelijk snel FO zijn.
Zou dat? Een ondernemer heeft zoveel aftrekposten dat bijvoorbeeld een elektrische auto hem zoveel voordeel oplevert dat fietsen niet loont.

En dan heb ik het niet over een ondernemer/zzp'er in de bouw die 40 euro per uur vraagt.

Maar stel je hebt een HBO opleiding gevolgd en je kunt jezelf verhuren voor 70 euro per uur voor gemiddeld zo'n 30 uur per week (40 haal je nooit want je moet altijd opdrachten hebben en tijd hebben voor administratie). Dat is als je er 4 weken aan vakantie/ziekte afhaalt 1320 uur per jaar. 70 euro x 1320 uur = 92.400 euro aan omzet. Als je dan alleen verzekeringen en je auto als kosten hebt dan zit je op zo'n 4250 euro netto per maand wat je over houdt. Dan moet je in loondienst bij een werkgever al zo'n 7000 euro bruto verdienen....

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-11 16:20

Perkouw

Moderator General Chat
Hij geeft dan ook aan dat het niet per se nodig is voor jezelf te werken. ;) Dat het sneller kan dan in loondienst werken moge duidelijk zijn.

• kabelmannetje
Sunri5e schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 10:46:
[...]
Zou dat? Een ondernemer heeft zoveel aftrekposten dat bijvoorbeeld een elektrische auto hem zoveel voordeel oplevert dat fietsen niet loont.
Het enige relevante is de verhouding inkomen/uitgaven op de snelheid van FO. Hoe je dat verder regelt is aan iedereen om zelf afwegingen in te maken.

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:04

BoGu5

hmmmz

[...]

En dan heb ik het niet over een ondernemer/zzp'er in de bouw die 40 euro per uur vraagt.

Maar stel je hebt een HBO opleiding gevolgd en je kunt jezelf verhuren voor 70 euro per uur voor gemiddeld zo'n 30 uur per week (40 haal je nooit want je moet altijd opdrachten hebben en tijd hebben voor administratie). Dat is als je er 4 weken aan vakantie/ziekte afhaalt 1320 uur per jaar. 70 euro x 1320 uur = 92.400 euro aan omzet. Als je dan alleen verzekeringen en je auto als kosten hebt dan zit je op zo'n 4250 euro netto per maand wat je over houdt. Dan moet je in loondienst bij een werkgever al zo'n 7000 euro bruto verdienen....
En waar wordt die electrische auto van betaald dan? Je moet belasting betalen om aftrekposten te hebben. Iets wordt nooit gratis door aftrekposten.

request.getCookies();

• Sunri5e
BoGu5 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 10:56:
[...]

En waar wordt die electrische auto van betaald dan? Je moet belasting betalen om aftrekposten te hebben. Iets wordt nooit gratis door aftrekposten.
Daar heb je natuurlijk gelijk in maar voor een ondernemer is een elektrische auto echt ideaal qua kosten.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nog steeds duurder dan een fiets. Maar je hebt uiteraard gelijk dat het beleid qua auto's zo krom is als een hoepel in Nederland, waarbij vooral ZZP'ers, maar ook leaserijders, veel meer voordeeltjes krijgen/kregen dan particulieren die er ééntje kopen. Maar dat is een ander topic ;).

Overigens gezien hoeveel ik rij is een auto schrikbarend duur per kilometer. Toch heb ik er één. Sterker nog, binnenkort toch eens kijken naar een nieuwe (tweedehands) auto. Is het voor FO verstandig? Nop. Maar de onafhankelijkheid van een auto wil ik absoluut niet missen. Dan kan ik natuurlijk ook een barrel voor €500 kopen, maar zo die hard ben ik niet bezig richting FO zijn.

• kabelmannetje
Sunri5e schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 11:04:
[...]
Daar heb je natuurlijk gelijk in maar voor een ondernemer is een elektrische auto echt ideaal qua kosten.
Nog idealer is om geen auto nodig te hebben. Dat scheelt een hoop tijd en geld. Daarvan kan je nooit genoeg hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door kabelmannetje op 29-07-2017 11:11 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:56
[...]
Dan moet je in loondienst bij een werkgever al zo'n 7000 euro bruto verdienen....
En dan ga je voor het gemak even voorbij aan het verschil in zekerheden, verzekeringen en pensioeninleg die ook niet zonder waarde zijn.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Sunri5e
assje schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 11:15:
[...]

En dan ga je voor het gemak even voorbij aan het verschil in zekerheden, verzekeringen en pensioeninleg die ook niet zonder waarde zijn.
Verzekering en pensioensinleg heb ik meegenomen in mijn berekening. Zekerheden heb je idd niet. Bij een werkgever wel wat meer maar ook daar ben je niet zeker van inkomen.

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:16
Sissors schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 11:08:
Nog steeds duurder dan een fiets. Maar je hebt uiteraard gelijk dat het beleid qua auto's zo krom is als een hoepel in Nederland, waarbij vooral ZZP'ers, maar ook leaserijders, veel meer voordeeltjes krijgen/kregen dan particulieren die er ééntje kopen. Maar dat is een ander topic ;).

Overigens gezien hoeveel ik rij is een auto schrikbarend duur per kilometer. Toch heb ik er één. Sterker nog, binnenkort toch eens kijken naar een nieuwe (tweedehands) auto. Is het voor FO verstandig? Nop. Maar de onafhankelijkheid van een auto wil ik absoluut niet missen. Dan kan ik natuurlijk ook een barrel voor €500 kopen, maar zo die hard ben ik niet bezig richting FO zijn.
Grappig dat dit zo verschillend kan zijn. Ik ervaar het bezitten van een auto meer als een last vanwege kapitaalbeslag, de verzekering en het onderhoud en koop liever vervoer in. Je ziet hiermee hoe persoonlijk FO en de invulling daarvan is. Er is geen beste oplossing, dat is voor iedereen verschillend

• President
JURIST schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 11:53:
[...]
Grappig dat dit zo verschillend kan zijn. Ik ervaar het bezitten van een auto meer als een last vanwege kapitaalbeslag, de verzekering en het onderhoud en koop liever vervoer in. Je ziet hiermee hoe persoonlijk FO en de invulling daarvan is. Er is geen beste oplossing, dat is voor iedereen verschillend
Ik ervaar het bezit van een auto als een prettige luxe en als een noodzaak.

Een prettige luxe omdat mijn vrouw dagelijks 100km moet rijden en dat met een brommer/fiets in de winter niet wenselijk is. Daarnaast moet ze van klant naar klant rijden, het OV zou te duur zijn en teveel tijd kosten (voor haar en haar werkgever). Tevens is het prettig dat we in weekenden met de auto ergens naartoe kunnen gaan of bij familie op bezoek. OV kan, maar kost veel tijd

Noodzaak omdat ik vind dat als er iets met onze zoon gebeurt (nu half jaar) ik direct naar een dokter/huisarts/ziekenhuis wil kunnen rijden. Noodzaak omdat als mijn moeder zou bellen dat mijn oma op sterven ligt ik er direct naartoe wil kunnen rijden en er met een half uur ben, in plaats van 1,5 uur met OV.

Dit heeft naar mijn mening dan ook weinig met FO te maken, maar meer met je levensstandaard. Een caravan in the middle of nowhere, dagelijks droog brood met water, kleding van marktplaats of weet ik veel kan ook! Maar dat vind ik geen leven. Ik vraag mij ook af of wij deze discussie in een FO topic moeten blijven voeren :X

• Sunri5e
President schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 12:49:
[...]

Een prettige luxe omdat mijn vrouw dagelijks 100km moet rijden en dat met een brommer/fiets in de winter niet wenselijk is. Daarnaast moet ze van klant naar klant rijden, het OV zou te duur zijn en teveel tijd kosten (voor haar en haar werkgever). Tevens is het prettig dat we in weekenden met de auto ergens naartoe kunnen gaan of bij familie op bezoek. OV kan, maar kost veel tijd

Noodzaak omdat ik vind dat als er iets met onze zoon gebeurt (nu half jaar) ik direct naar een dokter/huisarts/ziekenhuis wil kunnen rijden. Noodzaak omdat als mijn moeder zou bellen dat mijn oma op sterven ligt ik er direct naartoe wil kunnen rijden en er met een half uur ben, in plaats van 1,5 uur met OV.

Dit heeft naar mijn mening dan ook weinig met FO te maken, maar meer met je levensstandaard. Een caravan in the middle of nowhere, dagelijks droog brood met water, kleding van marktplaats of weet ik veel kan ook! Maar dat vind ik geen leven. Ik vraag mij ook af of wij deze discussie in een FO topic moeten blijven voeren :X
Dat is ook geen FO maar back to basic.

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-11 14:50

murphsy

Product Monkey

President schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 12:49:
[...]

Mijn zoontje is inmiddels bijna anderhalf, heeft al heel wat ziekenhuis gezien (ook midden in de nacht). Wij hebben nog nooit een auto gehad. Ik bel gewoon een taxi om me te vervoeren wanneer ov en/of fiets geen optie zijn.

Nu voor nummer twee (is wens, nog niet in 'aanbiuw' ;)) gaan we een auto privé leasen. Echt luxe voor ons, maar de rug van mijn vrouw is helaas slecht. Twee jaar contract, voorapelbare en dus ingecalculeerde kosten, en dan kan hij zonder rompslomp de deur weer uit. gaat wel wat discipline vragen 😜

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:00
Langzamerhand kun je wat mij betreft het topic wel gaan splitsen in mensen die (in mijn ogen) extreem minimalistisch willen leven en daarmee ook hun eigen onafhankelijkheid realiseren en mensen die dat doen door flink vermogen op te bouwen (in absolute zin) en verstandig te zijn qua kosten.

Ik ben zelf minder van de variant waarin je van de lucht probeert te leven en word eerder een beetje triest van sommige maatregelen die ik vanuit die groep voorbij zie komen. Ieder zijn ding maar de beide varianten lopen nogal uit elkaar.

[ Voor 6% gewijzigd door PLAE op 29-07-2017 14:33 ]

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-11 17:05
President schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 10:10:
[...]
Wij rijden een Suzuki Alto als stel + kind. Genoeg die een goedkopere of juist duurdere auto hebben. Is een keuze waarin je je prettig voelt.
Nog goedkoper dan een Alto kan vrijwel niet.

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:16
PLAE schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 14:24:
Langzamerhand kun je wat mij betreft het topic wel gaan splitsen in mensen die (in mijn ogen) extreem minimalistisch willen leven en daarmee ook hun eigen onafhankelijkheid realiseren en mensen die dat doen door flink vermogen op te bouwen (in absolute zin) en verstandig te zijn qua kosten.

Ik ben zelf minder van de variant waarin je van de lucht probeert te leven en word eerder een beetje triest van sommige maatregelen die ik vanuit die groep voorbij zie komen. Ieder zijn ding maar de beide varianten lopen nogal uit elkaar.
Er zijn maar weinig echte minimalisten hier m.i. Geen auto hebben staat zeker niet gelijk aan minimalistisch leven.
Wij leven bijvoorbeeld verder gewoon redelijk luxe met drie kinderen en gaan gewoon een paar keer per jaar op vakantie. Ik kies er alleen voor naast een eigen bepaald niet minimalistisch pand geen grote investeringsgoederen zoals auto en caravan etc te hebben. Als de deeleconomie en autonoom rijden doorzetten wordt eigendom waarschijnlijk in het algemeen minder belangrijk. Het hangt er wat auto betreft ook erg vanaf waar je woont en of er alternatieven beschikbaar zijn.

Verwijderd

kabelmannetje schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 10:54:
[...]

Het enige relevante is de verhouding inkomen/uitgaven op de snelheid van FO. Hoe je dat verder regelt is aan iedereen om zelf afwegingen in te maken.
Wat zou deze verhouding idealiter zijn?

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-11 19:34

Metro2002

Memento mori

Sunri5e schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 13:18:
[...]

Dat is ook geen FO maar back to basic.
Dat is een manier om FO te worden ;)

• cerberusss
Was het maar zo :+

Ik ben ZZP'er en heb regelmatig zitten rekenen, maar qua kosten is een klein auto'tje bijna niet te verslaan. Bijv. een Renault Zoe met alle aftrekmogelijkheden is toch echt duurder dan mijn 8 jaar oude Kia met deuk in portier.

Als je nu reeds een comfortabele middenklasser rijdt, wellicht is het dan wél voordeliger. Ik wou dat ik niet zo'n goedkoop stuk vreten was, dan kon ik mezelf nog een beetje geloofwaardige leugentjes vertellen dat die mooie Renault Zoe echt financieel de beste keuze was :'(

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:45
Verwijderd schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 16:03:
[...]
Zelfs als je niet zo goed ben in rekenen kun je daar zelf ook wel over nadenken toch.....

Nou vooruit dan....zo veel mogelijk verdienen en zo min mogelijk uitgeven. En je kan natuurlijk ook even een grafiekje online opzoeken die je dan precies aangeeft hoe veel jaar het je kost om FO te worden met x-percentage spaarquote en bij de diverse SWR's.

• cerberusss

• kabelmannetje
Verwijderd schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 16:03:
[...]
Inkomen oneindig, uitgaven 0. :P

Dat is voor iedereen natuurlijk anders. Woon je goedkoop, woon je samen, hoeveel inkomen genereer je, etc. Mijn SR was ongeveer 50-60%. Met huurders meegerekend, 60-70%.

[ Voor 31% gewijzigd door kabelmannetje op 29-07-2017 18:47 ]

Verwijderd

murphsy schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 13:41:
Nu voor nummer twee (is wens, nog niet in 'aanbiuw' ;)) gaan we een auto privé leasen. Echt luxe voor ons, maar de rug van mijn vrouw is helaas slecht. Twee jaar contract, voorapelbare en dus ingecalculeerde kosten, en dan kan hij zonder rompslomp de deur weer uit. gaat wel wat discipline vragen 😜
Wat je ook kan doen is een afgeschreven tweedehandsje kopen voor 1000 euro. En dan bij Scheel een autostoel op maat laten maken. Dan zijn de rugklachten in elk geval in de auto verleden tijd. Want geloof me: de ene autostoel is de andere niet, nieuw of niet. Voor een autostoel waar je écht goed in kan zitten kom je op eentje die de lengte van de zitting kan aanpassen en die een lendensteun heeft, gecombineerd met eventueel steunkussentjes in de zijwangen. Die zitten echt niet bij al die PL-aanbiedingen waarbij je voor 200 euro per maand een Up rijdt.

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
cerberusss schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 17:07:
[...]

Was het maar zo :+

Ik ben ZZP'er en heb regelmatig zitten rekenen, maar qua kosten is een klein auto'tje bijna niet te verslaan. Bijv. een Renault Zoe met alle aftrekmogelijkheden is toch echt duurder dan mijn 8 jaar oude Kia met deuk in portier.

Als je nu reeds een comfortabele middenklasser rijdt, wellicht is het dan wél voordeliger. Ik wou dat ik niet zo'n goedkoop stuk vreten was, dan kon ik mezelf nog een beetje geloofwaardige leugentjes vertellen dat die mooie Renault Zoe echt financieel de beste keuze was :'(
Zo zat ik van de week te kijken naar een electrische fiets... Wist je dat... Als je die prive koopt en gebruikt om voor je werk van A --> B te gaan (en weer B --> A) als woonwerk verkeer voor je bedrijfje/als ZZP'er.. Je ook gewoon 0.19 ct per km mag aftrekken van je belastbare winst?

Gok dat dat zelfs nog goedkoper is dan een Alto!

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:30:
[...]
daarmee bespaar ik al een voortuin ieder maand.
Die houden we erin! _/-\o_. Toegeven mijn appartement met balkon bevalt mede hierdoor uitstekend.

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Verwijderd schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 18:57:
[...]
Wat je ook kan doen is een afgeschreven tweedehandsje kopen voor 1000 euro. En dan bij Scheel een autostoel op maat laten maken. Dan zijn de rugklachten in elk geval in de auto verleden tijd. Want geloof me: de ene autostoel is de andere niet, nieuw of niet. Voor een autostoel waar je écht goed in kan zitten kom je op eentje die de lengte van de zitting kan aanpassen en die een lendensteun heeft, gecombineerd met eventueel steunkussentjes in de zijwangen. Die zitten echt niet bij al die PL-aanbiedingen waarbij je voor 200 euro per maand een Up rijdt.
Opzich goede tip, waarvoor bedankt!

Dit is iets waar wij ook naar gekeken hebben. Alleen kijkend naar onze eisen qua ruimte, veiligheid & betrouwbaarheid komen we voor een occasion niet onder de €5000-6000 uit. En dan ben ik eigenlijk nog erg optimistisch.

Als je dan de afschrijving, verzekering, onderhoud en belastingen meetelt kom je op een minimaal ±€290 per maand. Voor bijvoorbeeld een Skoda Fabia. Voor hetzelfde bedrag lease je een nieuwe, wat met een tijdsspanne van 2 tot 3 jaar (dan streven we ernaar om weer autovrij te zijn) een hoop gemak er gratis cadeau bij doet. Zoals bij de meesten hier bekend: auto's zijn helaas erg duur :(

Het aantal te overwegen occasions van onder de € 2000 die bij een dealer te koop staan is overigens 0. Tenminste bij de 4 dealers in Zwolle waar wij zijn geweest :p

Nog een paar kleine stapjes kunnen zetten: van de week zijn wij weer geswitched van energieleverancier (jaarabonnement met nette welkomstbonus), de maandelijkse ETF inleg is met €50 verhoogd (want er was voldoende ruimte), ik heb een freelance klus aangenomen die ik snel verwacht te kunnen afronden, en voor deze week staat een grote opruiming + marktplaats ronde op de planning (verkoop van spul dat we niet gebruiken).

• cerberusss
murphsy schreef op zondag 30 juli 2017 @ 14:39:
komen we voor een occasion niet onder de €5000-6000 uit (...) Als je dan de afschrijving, verzekering, onderhoud en belastingen meetelt kom je op een minimaal ±€290 per maand. Voor hetzelfde bedrag lease je een nieuwe
Kan iemand verklaren hoe dit zit? Hoe kan het dat er omstandigheden zijn waarin een lease-auto'tje even duur is? Er zit een leasemaatschappij tusen, die moet toch een rendement draaien :?

(Ik geloof het overigens graag, maar vraag me gewoon af onder welke omstandigheden dat kan plaatsvinden).

[ Voor 9% gewijzigd door cerberusss op 30-07-2017 17:49 ]

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Aan het eind van het leasecontract is de leasemaatschappij nog steeds de eigenaar van de auto. In de situatie waarin de totale kosten voor jou gelijk zijn, is het netto verschil het bezit van één niet meer zo nieuwe auto.

[ Voor 40% gewijzigd door Zr40 op 30-07-2017 17:57 ]

Verwijderd

cerberusss schreef op zondag 30 juli 2017 @ 17:48:
[...]

Kan iemand verklaren hoe dit zit? Hoe kan het dat er omstandigheden zijn waarin een lease-auto'tje even duur is? Er zit een leasemaatschappij tusen, die moet toch een rendement draaien :?

(Ik geloof het overigens graag, maar vraag me gewoon af onder welke omstandigheden dat kan plaatsvinden).
De leasemij koopt groter in, dus voordeel. Brengen de verzekering collectief onder, daardoor ook voordeel. En in die eerste jaren is er, behalve normaal slijtage-onderhoud, meestal weinig aan de hand dus je hebt geen onverwachte rekeningen. Al die PL-aanbiedingen gaan uit van max 10k per jaar, dus 40k in vier jaar. Dan verslijt je nog geen set banden, koppeling of remblokken. Gevolg is dat het allemaal na een goede poetsbeurt als bijna nieuwe occasion de verkoop in kan. Plus dat er genoeg leasers zijn die toch over de km's heen gaan, en die extra km's tikken goed aan op de eindfactuur. En ook niet onbelangrijk: die scherpe tarieven zijn voor basisauto's zonder opties. Wil je er winterbanden bij, pechhulp, navi, lichtmetaal en een leuk kleurtje, dan loopt de prijs hard op.
Je eigen auto loop je meer risico met onderhoud e.d., waardoor de TCO soms niet heel veel scheelt. Met dat verschil dat je, wanneer je 'm lang houdt, veel meer overhoudt omdat je minder afschrijft. En je kan af met enkel een WA-verzekering die een prikkie kost.

Hoe dan ook: enkele van de aanbiedingen zijn gewoon erg scherp, dat zeker. Vooral als er nog een leasemij tussen zit die ervan moet leven. Maar kennelijk kan het prima.
murphsy schreef op zondag 30 juli 2017 @ 14:39:
[...]

Opzich goede tip, waarvoor bedankt!

Dit is iets waar wij ook naar gekeken hebben. Alleen kijkend naar onze eisen qua ruimte, veiligheid & betrouwbaarheid komen we voor een occasion niet onder de €5000-6000 uit. En dan ben ik eigenlijk nog erg optimistisch.

[...]

Het aantal te overwegen occasions van onder de € 2000 die bij een dealer te koop staan is overigens 0. Tenminste bij de 4 dealers in Zwolle waar wij zijn geweest :p
Eerlijk is eerlijk: je moet ook wel wat van auto's weten om in die prijsklasse een goede aankoop te doen. Bij dealers vind je dit spul inderdaad niet: te lage prijsklasse, daar willen ze geen risico op lopen en het staat niet mooi in de showroom, dus dat gaat allemaal de handel in. Bespaar je de moeite van verdere bezoeken :+
Dit moet je bij een particulier halen, of bij een bekende garage (maar die zal je vast niet hebben).

Voor 5 of 6k kun je een prima auto kopen, maar ook wel voor minder. Hoe dan ook, waar het me om ging is dat je je niet blind staart op die stoel voor de rug van de vrouw. Want er zijn genoeg stoelen die helemaal ruk zijn. Meestal zijn het zelfs de stoelen die als optie verkrijgbaar zijn (sportstoelen of comfortstoelen) die het beste zitten; dat vind je in een PL-aanbieding echt niet. Vandaar de tip om kritisch te zijn en de andere optie niet uit te vlakken ;).
Om maar een willekeurig voorbeeld te pakken:
http://www.autowereld.nl/...ive-24496084/details.html
Prima auto die je voor 3k meeneemt (ik heb even geen rekening gehouden met mrb, verzekering, noem maar op). Je schrijft er amper op af, want een tweedehands BMW verkoop je eigenlijk altijd nog wel als ie gewoon netjes is en blijft rijden.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2017 18:23 ]

• murphsy

murphsy

Product Monkey

@Verwijderd helaas zijn wij beide uitgerust met 0 verstand van auto's, en ook niet de intentie om die wel te vergaren :) daardoor zijn occasions moeilijk, en kijk ik dan sowieso naar BOVAG-garantie.

Wat betreft de rug gaat het niet perse om de stoelen, maar vooral om het openbaar vervoer. In- en uitstappen, maar ook de indeling in de trein zelf en bussen van en naar het station zijn heftig voor vrouw + kinderwagen. Kost haar dus nu veel vrijheid!

Private lease is inderdaad erg competief. Ik neem aan dat zij ook flinke kortingen op verzekeringen hebben, gecombineerd met inkoopkorting & het zelf bezitten van verkoopkanalen voor prachtige ex-pl occasions... blijkbaar kan het :)

Verwijderd

Dan wordt het wel een ander verhaal. Ik kan me voorstellen dat PL dan wel aantrekkelijk is, omdat je daarmee ook een risico afkoopt.

• assje
Zr40 schreef op zondag 30 juli 2017 @ 17:56:
Aan het eind van het leasecontract is de leasemaatschappij nog steeds de eigenaar van de auto. In de situatie waarin de totale kosten voor jou gelijk zijn, is het netto verschil het bezit van één niet meer zo nieuwe auto.
Dan maak je de vergelijking verkeerd.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

assje schreef op zondag 30 juli 2017 @ 19:16:
[...]

Dan maak je de vergelijking verkeerd.
Kan je dat toelichten?

De leaseauto is aan het eind van de leasetermijn echt niet waardeloos voor de leasemaatschappij.

[ Voor 20% gewijzigd door Zr40 op 30-07-2017 19:31 ]

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:18

FutureCow

(C) FutureCow

Zr40 schreef op zondag 30 juli 2017 @ 19:30:
[...]

Kan je dat toelichten?

De leaseauto is aan het eind van de leasetermijn echt niet waardeloos voor de leasemaatschappij.
Je moet de waardes(aankoop/rest/verkoop) van de auto buiten je vergelijking houden. Je vergelijkt alleen alle onkosten in die tijd dat je de auto (ver)gebruikt:
- verzekering
- afschrijving
- onderhoud
- etc...

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

FutureCow schreef op zondag 30 juli 2017 @ 20:31:
[...]

Je moet de waardes(aankoop/rest/verkoop) van de auto buiten je vergelijking houden. Je vergelijkt alleen alle onkosten in die tijd dat je de auto (ver)gebruikt:
- verzekering
- afschrijving
- onderhoud
- etc...
De vraag was hoe de leasemaatschappij een nieuwe auto tegen een lagere totaalprijs aan je kan leasen dan de nieuwprijs van dezelfde auto. Of in het geval van murphsy, zelfs gelijk aan de netto maandelijkse kosten van een occasion.

Dat kan alleen als de leasemaatschappij rekening houdt met de restwaarde. Of misschien beter verwoord, wanneer de ingeprijsde afschrijving gedurende de leasetermijn lager is dan 100%.

En daar zit ook het verschil dat ik probeer aan te geven. Als je een auto leaset tegen € 300 per maand voor 4 jaar of je koopt een tweedehandse auto met € 300 netto maandelijkse kosten voor 4 jaar, aan het eind ben je er evenveel geld aan kwijt. Maar in het geval van lease ben je óók de auto kwijt.

[ Voor 63% gewijzigd door Zr40 op 30-07-2017 21:53 ]

• jsuijker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-09 18:49
Zr40 schreef op zondag 30 juli 2017 @ 21:32:
[...]

De vraag was hoe de leasemaatschappij een nieuwe auto tegen een lagere totaalprijs aan je kan leasen dan de nieuwprijs van dezelfde auto. Of in het geval van murphsy, zelfs gelijk aan de netto maandelijkse kosten van een occasion.

Dat kan alleen als de leasemaatschappij rekening houdt met de restwaarde. Of misschien beter verwoord, wanneer de ingeprijsde afschrijving gedurende de leasetermijn lager is dan 100%.

En daar zit ook het verschil dat ik probeer aan te geven. Als je een auto leaset tegen € 300 per maand voor 4 jaar of je koopt een tweedehandse auto met € 300 netto maandelijkse kosten voor 4 jaar, aan het eind ben je er evenveel geld aan kwijt. Maar in het geval van lease ben je óók de auto kwijt.
Maar heb je ook geen aanschafkosten gehad dus zou je een balans maken is deze gelijk...

Maakt dus niets uit dat je de auto "óók" kwijt bent

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

jsuijker schreef op zondag 30 juli 2017 @ 22:23:
[...]

Maar heb je ook geen aanschafkosten gehad dus zou je een balans maken is deze gelijk...
Maar je hebt wél aanschafkosten gehad voor de occasion. Die tellen zeker mee voor de totale kosten. Of zeg je dat het voor de TCO niets uit maakt of de occasion € 2.000 of € 20.000 gekost heeft?
Maakt dus niets uit dat je de auto "óók" kwijt bent
Behalve dat je dan de auto kwijt bent... :) Voor je bankrekening maakt het inderdaad niets uit. Tenzij je je auto toch wilt verkopen natuurlijk.

• assje
Zr40 schreef op zondag 30 juli 2017 @ 23:16:
[...]

Maar je hebt wél aanschafkosten gehad voor de occasion. Die tellen zeker mee voor de totale kosten. Of zeg je dat het voor de TCO niets uit maakt of de occasion € 2.000 of € 20.000 gekost heeft?

[...]

Behalve dat je dan de auto kwijt bent... :) Voor je bankrekening maakt het inderdaad niets uit. Tenzij je je auto toch wilt verkopen natuurlijk.
Google anders even het begrip afschrijving.

Edit, of check deze link (kan je het verhaal hieronder ook overslaan):
https://tallsay.com/page/...nitie-uitleg-en-voorbeeld

Je koopt een auto en op een gegeven moment verkoop je hem. Het verschil tussen aankoop en verkoopprijs is je afschrijving, deze kan je delen door het aantal maanden bezit en je weet de afschrijving per maand.

Van tevoren maak je een inschatting van de restwaarde (zo doet de leasemaatschappij dat ook), achteraf weet je pas of je het goed had.

Voor de TCO maakt het in feite inderdaad weinig uit of een auto 2.000 of 20.000 gekost heeft. Stel dat de auto van 20.000 4 jaar later voor dezelfde prijs verkocht kan worden om wat voor reden dan ook dan is je afschrijving namelijk 0.

De basis in dergelijke calculaties is dat je een uitgave aan iets nog niet als kosten ziet. Je hebt €20k minder op je bankrekening maar er staat een auto met dezelfde waarde op de oprit. De kosten worden bepaald door het waardeverlies (afschrijving) en daarnaast de rentederving.

Privé koop en verkoop je een auto en lease doet dat net zo, geen verschil.

Eat het verhaal zo wazig maakt is dat iemand totale kosten (verzekering/wegenbelasting etc) ging vergelijken met de aanschafprijs van een auto. Dat is dus zinloos.

Zeker met bijvoorbeeld een elektrische auto is het belangrijk de juiste methode te gebruiken. Een auto van €30k kan echt goedkoper zijn dan een auto van €10k.

Persoonlijk reken ik met een afschrijving van 15% per jaar (o.b.v. 25.000km/jaar) en 2% rentederving.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 31-07-2017 07:46 ]

Verwijderd

Altijd mooi om te zien dat er een soort dyscalculie ontstaat als mensen moeten rekenen aan auto's. Alles wordt uit de kast getrokken om maar niet te hoeven zien dat autorijden echt heel duur is.

Ook mooi als mensen dan komen dat Private Lease zo duur is. Het is inderdaad duur maar dat komt vooral omdat auto's dat gewoon kosten. Alleen zie je het nu in een maandbedrag en dat is best confronterend.

• !null
Auto's zijn inderdaad duur. Private lease van de kleine auto's vind ik juist heel betaalbaar. Voor 180 euro per maand heb je een auto op de stoep, alleen nog de brandstof. Dat is vrij moeilijk om dat te halen, zelfs met een tweedehands.
Bij ons lukt het wel, maar dat is gewoon met een oude auto die nagenoeg niet meer afschrijft, en sowieso minder luxe is dan zo'n nieuw ding. En WA verzekerd, dus als ik hem crash, dan is ie weg. En toch het risico dat er een wat grotere reparatie aan komt.

Toch komt de vergelijking met de OV weer om de hoek kijken, en dan kan het wel uit als ik dan met 20% korting reis. Eerst even wachten tot de nieuwe OV-lijn af is helaas. Maar het kan uit, omdat ik dan ook echt een auto in z'n geheel weg kan doen.

• assje
!null schreef op maandag 31 juli 2017 @ 10:45:
Auto's zijn inderdaad duur. Private lease van de kleine auto's vind ik juist heel betaalbaar. Voor 180 euro per maand heb je een auto op de stoep, alleen nog de brandstof.
Kaalste VW Polo die er is zelfs €152,85- per maand voor 10.000km/jaar looptijd 24 maanden, dan heb je nog een zuinige gebakje ook (waar nog geen radio inzit maar goed dat is een keuze).

Dus ex. brandstof:
10.000km/jaar -> €0,18/km
20.000km/jaar -> €0.11/km
30.000km/jaar -> €0.08/km

1:18 rijden moet lukken, komt dus nog €0.09/km brandstof bij. Ook met een occasion valt het niet mee dit te verslaan. Wel kan je met een oudere auto voor dezelfde kosten meer comfort en/of ruimte hebben.

[ Voor 43% gewijzigd door assje op 31-07-2017 11:24 ]

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:32
Dat is inderdaad niet veel, maar belangrijk is dan de grens van 10.000 km/jaar. Dan mag je 20 km van je werk af wonen en heb je geen ruimte voor andere privé ritjes (boodschappen, verjaardagen, vakantie). Dus praktisch moet je dan <15km van je werk afwonen en dan alsnog goed op de km's letten. Aan de andere kant scheelt het ook natuurlijk maar een paar tientjes om de km's op te krikken. Zeker bij zo'n korte looptijd is het erg aantrekkelijk.

Mis ik iets? Die Up kost € 152/maand bij een looptijd van 24 maanden, en € 169/maand bij 48 maanden.. Waarom is een langere looptijd duurder?

[ Voor 34% gewijzigd door Divak op 31-07-2017 11:33 ]

• assje
Divak schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:30:
Dat is inderdaad niet veel, maar belangrijk is dan de grens van 10.000 km/jaar. Dan mag je 20 km van je werk af wonen en heb je geen ruimte voor andere privé ritjes (boodschappen, verjaardagen, vakantie). Dus praktisch moet je dan <15km van je werk afwonen en dan alsnog goed op de km's letten. Aan de andere kant scheelt het ook natuurlijk maar een paar tientjes om de km's op te krikken. Zeker bij zo'n korte looptijd is het erg aantrekkelijk.
Nou nee, als je meer nodig hebt neem je dus een groter kilometrage en meerkilometers buiten abbonement zijn €0,04 wat ook goed te doen is.
Mis ik iets? Die Up kost € 152/maand bij een looptijd van 24 maanden, en € 169/maand bij 48 maanden.. Waarom is een langere looptijd duurder?
Snap ik ook niet, is gewoon vreemd. Maar hier hebben we een ander topic voor :P

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 31-07-2017 11:34 ]

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
!null schreef op maandag 31 juli 2017 @ 10:45:
Toch komt de vergelijking met de OV weer om de hoek kijken, en dan kan het wel uit als ik dan met 20% korting reis. Eerst even wachten tot de nieuwe OV-lijn af is helaas. Maar het kan uit, omdat ik dan ook echt een auto in z'n geheel weg kan doen.
Daar ben ik ook naar aan het kijken. Helaas is het naar mijn huidige werk 'geen optie' (trein + trein + bus + lopen), maar als mijn partner straks wat meer haar richting heeft gevonden en een vast contract heeft ga ik overwegen dichterbij te werken. Alleen 'jammer' dat ik nu zulke leuke collega's en kansen heb en me afvraag of dat straks ook het geval is.

Dan twijfel ik nog om t.z.t. bewust op 20 min treinafstand te gaan werken of juist op 20 min fietsafstand. Bij de treinoptie ligt de potentiële werkgever op loopafstand van het station en heb ik geen auto meer nodig; bij de fietsoptie eigenlijk ook niet, maar dat is wel dichter bij huis en gezien de aard van mijn werk (voortgezet onderwijs) zou ik daar persoonlijk ook nadelen van ondervinden.

Ik krijg altijd wel grappige reacties van vrienden als ik zeg dat mijn 'ambitie' is om de auto weg te doen :')

Verwijderd

Divak schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:30:
Dat is inderdaad niet veel, maar belangrijk is dan de grens van 10.000 km/jaar. Dan mag je 20 km van je werk af wonen en heb je geen ruimte voor andere privé ritjes (boodschappen, verjaardagen, vakantie). Dus praktisch moet je dan <15km van je werk afwonen en dan alsnog goed op de km's letten.
Niet iedereen gaat met de auto naar zijn werk/supermarkt. Als je de auto alleen gebruikt voor bezoekjes/uitjes/vakantie/bouwmarkt is 10.000 km voor de meesten wel genoeg. Voor €180150/m kan je alleen iets kopen wat vrijwel niet afschrijft, maar heb je wel risico op total loss (en dus alsnog afschrijving) als er iets duurs stuk gaat.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:38:
[...]

Niet iedereen gaat met de auto naar zijn werk/supermarkt. Als je de auto alleen gebruikt voor bezoekjes/uitjes/vakantie/bouwmarkt is 10.000 km voor de meesten wel genoeg. Voor €180150/m kan je alleen iets kopen wat vrijwel niet afschrijft, maar heb je wel risico op total loss (en dus alsnog afschrijving) als er iets duurs stuk gaat.
Als je zo weinig rijdt zou je je moeten afvragen of eigen bezit (of private lease) van een auto echt nodig is. Zou je bijvoorbeeld toe kunnen met af en toe een auto huren? Of een concept als greenwheels? En wat als je nu eens een elektrische scooter koopt?

Zelfs de goedkoopste optie van private lease kost je al 1800 euro + max 900 euro brandstof per jaar. Daar kun je best veel auto's van huren.

Verwijderd

Skyaero schreef op maandag 31 juli 2017 @ 12:12:
[...]

Als je zo weinig rijdt zou je je moeten afvragen of eigen bezit (of private lease) van een auto echt nodig is. Zou je bijvoorbeeld toe kunnen met af en toe een auto huren? Of een concept als greenwheels? En wat als je nu eens een elektrische scooter koopt?

Zelfs de goedkoopste optie van private lease kost je al 1800 euro + max 900 euro brandstof per jaar. Daar kun je best veel auto's van huren.
Maakt je wel heel erg inflexibel. Ik gebruik de auto soms een week niet, soms elke dag. Alles daar tussenin komt wel voor. Om dan elke keer iets te regelen kost veel te veel tijd en gedoe. Last minute op zaterdagmiddag naar het bos rijden omdat het onverwacht lekker weer is. Direct na thuiskomen uit het werk naar vrienden rijden om te eten. Na een verjaardag om 01:00 naar huis gaan. Die vrijheid ga ik echt niet opgeven.

Een elektrische scooter kan eigenlijk amper meer dan een fiets dus dat is niet echt een alternatief voor de auto.

Edit: juist woon-werk-verkeer leent zich voor het gebruik van een elektrische scooter: 1 persoon die zich over korte tot middellange afstand verplaatst.
Voor recreatief gebruik van een auto (meerdere personen, bagage) is een scooter geen alternatief.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2017 12:36 ]

• !null
Als hier de auto de deur uit gaat vanwege de nieuwe OV-lijn, dan ben ik nog niet van alle auto's af, dus dat probleem heb ik dan niet. De auto die dan het veld gaat ruimen is wel het meest efficient, maar voor de bijzonder weinige ritjes die dan nog overblijven kunnen we dan ook gewoon de camper gaan gebruiken (dat is een busje, niet te groot). Tja minder efficient zeker, maar als er niet dagelijks gereden wordt (meer wekelijks) dan is dat financieel wel de betere keuze. En boodschappen kunnen ook met de bakfiets gedaan worden, wat soms al gebeurd.

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:56:
Altijd mooi om te zien dat er een soort dyscalculie ontstaat als mensen moeten rekenen aan auto's. Alles wordt uit de kast getrokken om maar niet te hoeven zien dat autorijden echt heel duur is.

Ook mooi als mensen dan komen dat Private Lease zo duur is. Het is inderdaad duur maar dat komt vooral omdat auto's dat gewoon kosten. Alleen zie je het nu in een maandbedrag en dat is best confronterend.
Dit is ook precies wat ik merk als ik onze overweging uitleg aan mijn omgeving. Die rijden nieuwe auto's, en als ik dan naar de maandlasten vraag zijn ze er van overtuigd dat dat onder de €200 is.

Dat onderhoud van drie maanden geleden voor €800? Dat is een incident. Afschrijving? Wat is dat? Nee joh! Een auto is niet duur, de trein dat is duur. ;)

Auto-Discalculi-ziekte 😜

• !null
Tja je kunt afschrijving ontkennen, en de auto als een investering zien. Zie het dan op z'n minst als een hele slechte investering :P

Overigens kan je wel eens hebben dat een auto meer waard wordt, maar dan gaat het over old-timers. In ieder geval bij mij.
Zo heb ik nu ook een autootje dat ik 10 jaar geleden voor 1250 euro heb gekocht, en die is nu meer waard geworden door de zeldzaamheid. Maar goed, dat compenseert dan hooguit de kosten die er in die 10 jaar gemaakt zijn. En nog steeds zitten er allerlei risico's aan.

Het is gewoon een kwestie van hun eigen gedrag goed praten.
Ik ben wel auto liefhebber, maar ik hou mezelf geen illusies voor op financieel gebied. Ook niet op milieu trouwens, of zaken zoals parkeerdbeleid.

[ Voor 21% gewijzigd door !null op 31-07-2017 15:18 ]

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-11 23:12
murphsy schreef op maandag 31 juli 2017 @ 15:05:
[...]

Dit is ook precies wat ik merk als ik onze overweging uitleg aan mijn omgeving. Die rijden nieuwe auto's, en als ik dan naar de maandlasten vraag zijn ze er van overtuigd dat dat onder de €200 is.

Dat onderhoud van drie maanden geleden voor €800? Dat is een incident. Afschrijving? Wat is dat? Nee joh! Een auto is niet duur, de trein dat is duur. ;)

Auto-Discalculi-ziekte 😜
Als je vrijstaande ritjes moet doen, is een trein ook heel duur. Enkel bij abonnement zijn de kosten lager. Veel is afhankelijk van het doel van de ritten.

• kabelmannetje
Galactic schreef op maandag 31 juli 2017 @ 15:17:
[...]
Als je vrijstaande ritjes moet doen, is een trein ook heel duur. Enkel bij abonnement zijn de kosten lager. Veel is afhankelijk van het doel van de ritten.
Voor woon/werk is de trein interessant omdat veel werkgevers 100% vervoerskosten OV betalen.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:02
murphsy schreef op maandag 31 juli 2017 @ 15:05:
Een auto is niet duur, de trein dat is duur. ;)
Nouja, dit is natuurlijk wel de kern van dit verhaal. De trein ís ook verrekte duur, mocht je 'm gebruiken voor woon-werkverkeer. Een beetje trajectkaart kost je al snel meer dan 200 euro en dan heb je dus niet de 'vrijheid' die een auto je biedt mocht je ooit eens ergens anders heen moeten. Altijd vrij kost 410 euro per maand. Een koekblikje is fors goedkoper dan dat :P

Een betere stelling is 'vervoer is verrekte duur'. Als je zo woont dat je alles met de fiets of de benenwagen kan doen, ja, dan kan je behoorlijk wat geld besparen. Maar over het algemeen zie je dat dan weer terug in je woonlasten :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• !null
Toch zou ik een traject abbonoment niet interessant vinden. Als je een deel van je reis in voordeeluren kan doen, en wellicht een dag thuis werkt, scheelt dat enorm.
In mijn geval gaat het dan om 170 euro per maand, daar kun je niet echt een auto voor rijden (met alle kosten mee gerekend) voor die kilometers.

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Om het in perspectief te zetten. Als je autokosten €400 per maand zijn, ofwel €4.800 per jaar. Dan moet je met een SWR van 4% maar liefst €120.000 vermogen extra hebben om auto te kunnen rijden tijdens je FO periode.

Met een op Nederland georiënteerde SWR van 3% zelfs €160.000 extra vermogen.

Je moet je afvragen of daar een business case van te maken is. Prima mogelijk dat het geen enkel probleem is om meer vermogen op te moeten bouwen, de gemiddelde Nederlander is daar echter wel een tijdje mee bezig.

Vergeet naast de afschrijving overigens de rentederving niet. Als je €40.000 wegzet tegen 4% (met indexfondsen niet heel ongewoon) dan heb je na vier jaar €6800 aan rendement misgelopen. Is toch weer €141 per maand.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2017 16:05 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2017 @ 15:32:
Vergeet naast de afschrijving overigens de rentederving niet. Als je €40.000 wegzet tegen 4% (met indexfondsen niet heel ongewoon) dan heb je na vier jaar €6800 aan rendement misgelopen. Is toch weer €141 per maand.
Tsja, en reken je met een aanschaf van €5.000 en een reële rente van 0,15%, dan gaat het weer nergens over.

Als je zonder auto mobiel wilt zijn komen er andere kosten in de plaats (OV, auto huren, vliegvakantie). Die vergeet je voor het gemak ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2017 16:38 ]

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-11 08:51
Ach, het is maar net hoe je het bekijkt. Als je met 4 man reist dan zal de ritprijs van de auto eigenlijk altijd lager zijn. Als je alleen reist geldt dat juist weer voor de trein.

En trajectkaarten zijn duur, maar een dal voordeel abonnement voor de trein is bijvoorbeeld maar €50 euro per jaar en geeft je 40% korting, dat scheelt mij netto aan reiskosten toch ook wel zo'n tweehonderd euro per jaar. :)

• murphsy

murphsy

Product Monkey

[...]

Juist niet! Bij incidenteel gebruik scheelt het enorm dat er geen vaste kosten zijn. Wel even langs de Kruitvat/Blokker/AH voor een goedkoper kaartje, natuurlijk.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:33
Allemaal leuk die trein en OV, maar dan moet je haast wel in de Randstad wonen wil je er fatsoenlijk mee kunnen verplaatsen.

Voorbeeld:
Woon - werk met auto = 18km -> 15-20 minuten enkele reis
Woon werk met bus/trein = 90! minuten enkele reis

Ik zou dan bijna 12 uur per week langer onderweg zijn 8)7

Float like a butterfly, sting like a bee.

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-11 20:27
Martinusz schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:56:
Allemaal leuk die trein en OV, maar dan moet je haast wel in de Randstad wonen wil je er fatsoenlijk mee kunnen verplaatsen.

Voorbeeld:

Ik heb precies hetzelfde, maar ik gebruik de reistijd expres om te ontspannen (dus ook niet ergeren aan vertraging). Dat is voor mij enigszins de FO gedachte ook. Thuis te veel prikkels, dus niet te snel thuis geraken is een doel op zich.

Mijn afstand is 16+ km, heb sinds een maand een electrische fiets om vrijwel zweetloos in 40min te reizen - met podcasts op. De ideale variant voor mij.

You're either part of the solution or you're part of the problem

• PLAE
poehee schreef op maandag 31 juli 2017 @ 17:23:
[...]

Ik heb precies hetzelfde, maar ik gebruik de reistijd expres om te ontspannen (dus ook niet ergeren aan vertraging). Dat is voor mij enigszins de FO gedachte ook. Thuis te veel prikkels, dus niet te snel thuis geraken is een doel op zich.
Dan kun je toch beter voor een ander leven thuis proberen te kiezen? :/ bizar.

Je zou die 12 uur ook om kunnen rekenen in euro's maar dat doet dan weer niemand.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

[...]

OV is altijd goedkoper dan een auto als je alleen reist.
Tenzij je met héél veel mazzel een al afgeschreven 8e hands barrel rijdt waar je geen onderhoudskosten aan hebt.
Martinusz schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:56:

Voorbeeld:

Fiets: 50 minuten
Scooter: 35~40 minuten

;)

Tijdsfactor en uberhaupt het beschikbaar zijn van het OV is denk ik een grotere overweging dan de kosten.

Ik weeg het vaak af: Naar mijn werk (20km enkel) ? Onbegonnen werk met het OV, er komt daar namelijk alleen een bus.

Mijn rit zou dan: kilometer lopen, metro, tram, bus en dan nog een kilometer lopen zijn. Volgens 92929ov een uur en 10 minuten (!)

Met de fiets kost me dat afhankelijk van tegenwind of meewind tussen de 50 minuten en een uur.
Scooter ongeveer 40 tot 45 minuten.
Auto in de spits: 50-60 minuten
Auto buiten de spits 20 minuten (om even de achterlijke hoeveelheid file aan te geven op zo'n klein stukje :X )

Dus met het OV naar mijn werk? Don't think so, ik ga wel fietsen en bij heel slecht weer de auto.

Maar moet ik bv naar Rotterdam centrum of Schiphol dan is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt met de auto te gaan. Dan pak ik mooi de metro of de trein. Véél sneller en veel relaxter. Geen parkeerproblemen etc.

Maar qua kosten is het OV echt niet duurder als je alleen reist. Al heel vaak doorgerekend en het komt nóóit in het voordeel van de auto uit.

De oplossing: Verhuizen naar fietsafstand van je werk en dat is precies wat ik gaan doen.
20km over een rotstuk met meerdere bruggen, tunnels en viaducten en open stukken is zelfs voor een redelijk diehard fietser als ik echt teveel van het goede om elke dag te doen.
Straks 10km enkel en alleen door de stad, stuk beter te behappen :)

[ Voor 68% gewijzigd door Metro2002 op 31-07-2017 20:01 ]

• !null
Nou ja, wel eerlijk in ieder geval.

Maar ik hoor wel vaker van mensen dat ze de reistijd gebruiken om te ontspannen, dat ze niet nog met hun werk bezig zijn als ze thuis komen.
Ik zou zelf liever de tijd in de trein bij mn werktijd laten horen vanwege de laptop, maar ik weet niet hoe goed dat zal werken.

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:56:

Het is dan ook nogal verleidelijk en makkelijk de echte totale kosten niet mee te rekenen, vooral omdat die bij aankoop van een 2e hands deels onbekend en onvoorzien zijn. Maandelijkse afschrijving houden ze vaak ook geen rekening mee. Dat geld is uitgegeven dus de zichtbare kosten beperken zich al snel tot Verzekering, brandstof en wegenbelasting. Dan periodiek het noodzakelijk kwaad van onderhoud waarbij de garage bijna altijd wel weer iets weet te vinden dat volgens hen vervangen moet worden.

Daarbij zie je soms dat men bepaalde kosten uit gaat stellen / over slaan die bij leasing gewoon verplicht inbegrepen zijn. Onderhoudje minder, er rammelt wel iets maar verder werkt alles nog.. etc :)

Bij leasing moet je echter vaak wel een bepaalde commitment aangaan, kan me voorstellen dat sommige mensen daar geen zin in hebben.

Ben overigens blij dat ik daar allemaal van af ben en een auto van de zaak heb met tankpas _/-\o_
90 minuten per dag in de trein zitten, moet er niet aan denken.

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

• assje
Tja maar als je de auto eenmaal hebt is zelfs als je alleen reist OV snel duurder (als parkeren niet betaald is).

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:26
Plus niet te vergeten het comfort. Ik stap voor mijn deur in de auto, voor de deur bij mijn werk uit de auto. Reistijd: 15 minuten.

Ga maar eens met het openbaar vervoer -> 5 minuten naar tramhalte lopen -> 20 minuten tram -> 15 minuten naar werk lopen. En als het regent kom je zeiknat aan op je werk. Nee, daar bedank ik liever voor.

Wat betreft reiskostenvergoeding: met het openbaar vervoer moet ik geld op toeleggen. Met mijn auto kan ik net de benzinekosten mee betalen.

Dan maar 100 euro extra per maand uitgeven aan wegenbelasting, verzekering en onderhoud.

Aanschaf auto / afschrijvingen wuif ik wel weg onder de noemer 'hobby'.

• djiedjee
  • Laatst online: 13:55
Ik lees al een tijdje mee in dit topic. Ik ben zelf behoorlijk bezig ben met de financiele kant, vaste lasten omlaag, beleggen en aflossen. Heel vaak herken ik mezelf in de dingen die in dit topic voorbij komen. Niet dat ik perse FO wil zijn, maar was behoorlijk goed bezig.

Al een aantal jaar verschuift de focus toch een beetje. Ik ben al wat ouder, heb tienerkinderen. Ik zie teveel gezondheidsproblemen om me heen waardoor een hoop mensen niet kunnen genieten van die perfecte oude dag.
Nu genieten wordt steeds belangrijker, maar vooral heb ik ook te maken met de rest van de familie (vrouw EN kinderen). Dat legt al met al een behoorlijk bommetje onder de snelle FO-weg.

Beiden een goede baan, huis voor het grootste gedeelte afgelost. Als we heel zuinig zouden doen is 35K sparen per jaar goed mogelijk. Als je luxer leeft, is 20K /jr nog wel te sparen. In principe kunnen we dus alles kopen wat we willen en daarmee is het vaak lastig "nee zeggen." Sommige "ja" keuzes zijn echter wel erg duur.
Het is niet de bedoeling om van alle voorbeelden een dicussie te krijgen wat de goedkoopste optie is, dat weet ik uiteraard zelf ook.

Maar als je eigenlijk alles kan betalen, wat doe je:

Koop je kruidvatluiers of pampers?

Wordt de kinderwagen een bugaboo of toch een 2ehands quinny?

Als het startershuis wat klein wordt, ga je op zoek naar een grotere woning?

3 sportende kinderen 2x per week naar training etc. Met allebei een drukke baan een logistieke uitdaging. Met 1 auto bijzonder lastig te regelen, met 2 auto's een heel stuk makkelijker. Koop je die 2e?

Als je een auto koopt, wordt het een lupo, of toch een golf/passat? Je bent geen sleutelaar, dus een oudje is niet echt gewenst (15K).

Beide een drukke baan, een schoonmaakster 1x per week is wel erg prettig... (1,5K per jaar)

Gelukkig houden jullie allebei van tentkamperen, dus relatief goedkoop. Je wil graag heel vaak een weekendje weg. Koop je een 2e hands de Waard tent, of koop je toch die Holtkamper-vouwwagenvan 14K. (hint: blij dat we die passat hadden gekozen, dat is een betere trekauto dan een lupo).

De kinderen worden oud genoeg voor een ski-vakantie. Ga je wel of niet? (ong 4K ieder jaar, en als je eenmaal 1x geweest bent...)

TV aan vervanging toe: koop je het LED-model van vorig jaar voor 1K of toch die hele mooie OLED van 3,5K?

Je vrouw is haar baan helemaal zat, durf je het aan een aantal jaren op jouw salaris te leven zodat een complete omscholing mogelijk is? (durf ik nauwelijks door te rekenen)

Je kinderen willen allemaal graag naar een hele goede (ietwat elitaire) school. Veel buitenlandtripjes en de standaard laptop is een macbook air. Vind je dit onzin en ga je op zoek naar een andere school? Je kan het makkelijk betalen...

Ga je toch een keer een zomervakantie met de camper door Amerika? (12K)

Zelf hou je van motorrijden, jaren terug de motor verkocht. Sindsdien huur je af en toe wat, maar erg makkelijk wordt een ad hoc tripje daarmee niet. Kinderen wat ouder, je hebt inmiddels iets meer tijd en geld zat om er weer 1 te kopen. Doe je dat? En als je dat dan doet, wordt het dan een oude Honda of toch die hele fijne BMW.

Betaal je geheel of gedeeltelijk het rijbewijs van de kinderen? Let op: dan ook voor alle kinderen natuurlijk!

De kinderen gaan bijna studeren, laat je ze volledig teren op de studielening en bijbaan? Je hebt geld genoeg om het voor hen wat makkelijker te maken. Stelpost 15K-20K/kind.

Je zou eigenlijk wel meer vrije tijd willen benutten, ga je 4 dagen werken in plaats van fulltime (scheelt grofweg 8K/jr)

Als ik doorreken hoeveel deze levenstijl in bijvoorbeeld 15 jaar kost, is dat een wel een erg grote hap uit de FO-pot.
Hoe kijken jullie aan tegen "nu lekker luxe en later of misschien nooit FO"

• !null
Je kunt nu wel een hogere levensstijl aanhouden maar het betekent ook dat je veel meer geld nodig hebt, om FO te worden en die levensstijl vol te houden.

En tja voor 12K kun je ook wel een stuk langer in Amerika rond toeren dan alleen een zomer vakantie. Maar dat is het, dan moet je wel die tijd er voor nemen.
Ter referentie, wij zijn voor 16K een jaar met de auto op reis geweest in een goedkoper continent.

Studiekosten voor de kids hopen wij af te vangen door de kinderrekeningen die we hebben geopend. Stelt nu nog weinig voor maar dat moet dan voldoende zijn.
En de kids moeten wel ergens leren zelfstandig te zijn. Ik weet niet of ze alles krijgen, maar je kan toch ook de helft van het rijbewijs betalen? Dat je ze aanmoedigt.

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:30
Ik denk dat je je precies de goede dingen afvraagt. Voor mij het pad naar FO toe is nadenken over dit soort dingen. Soms wil je jezelf kietelen/verwennen, soms kies je om te besparen om eerder FO te bewerkstelligen.

Uit de teneur van je post lijk ik op te maken dat je er voor kiest niet veel dingen te laten en dat je je daarmee realiseert dat de weg naar FO langer zal duren. Dat is een keus, en zolang je je daar bewust van bent, prima toch?

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-11 12:13

Piper

No guts, no glory

Nou die luiers was hier een makkelijk, die pampers werken hier beter ;-) Als je die online in de aanbieding koopt liggen ze voor hetzelfde geld in huis als de kruidvat ;-)

Ik herken het wel, als er genoeg binnenkomt dan is het soms moeilijk nee zeggen. Het heeft vooral te maken met wat je precies wil in het leven, door je dat eens daadwerkelijk af te vragen en met je partner te overleggen kan het heel makkelijk zijn om 12k neer te leggen voor 6 weken Nieuw Zeeland en nog makkelijker zijn om die dure Oled TV niet te nemen. FO(of FMA) zijn heeft niet zoveel te maken met de hoeveelheid geld die je uitgeeft zolang je het maar aan de (voor jou) goede dingen uitgeeft.

Wat ik veel om me heen zien is dat er inderdaad maar aan alles veel geld wordt uitgegeven want we kunnen het missen omdat mensen geen plan/idee/visie hebben. Terwijl als je juist kritisch kijkt naar wat je wil in het leven je het geld misschien wel beter (en zelfs minder)uit kan geven.

En het is een stuk makkelijker gesprek als je begint met 'ik wil het graag eens hebben over wat wij nou belangrijk vinden in het leven' dan beginnen met 'ik denk dat we de wintersport maar eens moeten overslaan want het is zo duur' terwijl er net 10k aan salaris en eindejaarsuitkeringen is gestort ;-)

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-11 20:22
Wij hebben Jumbo huismerk luiers, 2e hands kinderbed, 2e hands box, 2e hands kinderwagen. Alleen een buggy hebben we nieuw voor 120 euro gekocht.

Tja, het enige waar ik echt geld tegenaan wil gooien is een volgend huis. Zeker met opgroeiende kinderen wil ik meer ruimte in huis en tuin. Nu wonen we in 450m3 met 20m2 patio... Het volgende huis zal 800-1000m3 worden op 500-1500m2 grond. Gelukkig zie ik een huis als een relatief veilige vorm van sparen in tegenstelling tot aandelen. Geen VRH en de echte kosten zijn vooral de rente en onderhoud.

Wij beperken ons dus door relatief weinig geld uit te geven, behalve voor de zaken waar we bewust voor kiezen.

• Paralectic
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-11 13:46
djiedjee schreef op maandag 31 juli 2017 @ 22:46:
Ik lees al een tijdje mee in dit topic. Ik ben zelf behoorlijk bezig ben met de financiele kant, vaste lasten omlaag, beleggen en aflossen. Heel vaak herken ik mezelf in de dingen die in dit topic voorbij komen. Niet dat ik perse FO wil zijn, maar was behoorlijk goed bezig.

Al een aantal jaar verschuift de focus toch een beetje. Ik ben al wat ouder, heb tienerkinderen. Ik zie teveel gezondheidsproblemen om me heen waardoor een hoop mensen niet kunnen genieten van die perfecte oude dag.
Nu genieten wordt steeds belangrijker, maar vooral heb ik ook te maken met de rest van de familie (vrouw EN kinderen). Dat legt al met al een behoorlijk bommetje onder de snelle FO-weg.

Beiden een goede baan, huis voor het grootste gedeelte afgelost. Als we heel zuinig zouden doen is 35K sparen per jaar goed mogelijk. Als je luxer leeft, is 20K /jr nog wel te sparen. In principe kunnen we dus alles kopen wat we willen en daarmee is het vaak lastig "nee zeggen." Sommige "ja" keuzes zijn echter wel erg duur.
Het is niet de bedoeling om van alle voorbeelden een dicussie te krijgen wat de goedkoopste optie is, dat weet ik uiteraard zelf ook.

3 sportende kinderen 2x per week naar training etc. Met allebei een drukke baan een logistieke uitdaging. Met 1 auto bijzonder lastig te regelen, met 2 auto's een heel stuk makkelijker. Koop je die 2e?

Als je een auto koopt, wordt het een lupo, of toch een golf/passat? Je bent geen sleutelaar, dus een oudje is niet echt gewenst (15K).

Beide een drukke baan, een schoonmaakster 1x per week is wel erg prettig... (1,5K per jaar)

Gelukkig houden jullie allebei van tentkamperen, dus relatief goedkoop. Je wil graag heel vaak een weekendje weg. Koop je een 2e hands de Waard tent, of koop je toch die Holtkamper-vouwwagenvan 14K. (hint: blij dat we die passat hadden gekozen, dat is een betere trekauto dan een lupo).

De kinderen worden oud genoeg voor een ski-vakantie. Ga je wel of niet? (ong 4K ieder jaar, en als je eenmaal 1x geweest bent...)

TV aan vervanging toe: koop je het LED-model van vorig jaar voor 1K of toch die hele mooie OLED van 3,5K?

Je vrouw is haar baan helemaal zat, durf je het aan een aantal jaren op jouw salaris te leven zodat een complete omscholing mogelijk is? (durf ik nauwelijks door te rekenen)

Je kinderen willen allemaal graag naar een hele goede (ietwat elitaire) school. Veel buitenlandtripjes en de standaard laptop is een macbook air. Vind je dit onzin en ga je op zoek naar een andere school? Je kan het makkelijk betalen...

Zelf hou je van motorrijden, jaren terug de motor verkocht. Sindsdien huur je af en toe wat, maar erg makkelijk wordt een ad hoc tripje daarmee niet. Kinderen wat ouder, je hebt inmiddels iets meer tijd en geld zat om er weer 1 te kopen. Doe je dat? En als je dat dan doet, wordt het dan een oude Honda of toch die hele fijne BMW.

Betaal je geheel of gedeeltelijk het rijbewijs van de kinderen? Let op: dan ook voor alle kinderen natuurlijk!

De kinderen gaan bijna studeren, laat je ze volledig teren op de studielening en bijbaan? Je hebt geld genoeg om het voor hen wat makkelijker te maken. Stelpost 15K-20K/kind.

Je zou eigenlijk wel meer vrije tijd willen benutten, ga je 4 dagen werken in plaats van fulltime (scheelt grofweg 8K/jr)

Als ik doorreken hoeveel deze levenstijl in bijvoorbeeld 15 jaar kost, is dat een wel een erg grote hap uit de FO-pot.
Bijna alles wat je in dit betoog hierboven heb neergezet zal mij niks gelukkiger maken dan de goedkopere variant..

• PLAE
Paralectic schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 08:38:
[...]

Bijna alles wat je in dit betoog hierboven heb neergezet zal mij niks gelukkiger maken dan de goedkopere variant..
Daarmee bedoel je dan ook: wel/niet skieën, wel/geen schoonmaakster, wel/niet bijdragen aan studie kinderen, wel/niet een dag minder werken et cetera et cetera?
pirke schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 05:59:
Gelukkig zie ik een huis als een relatief veilige vorm van sparen in tegenstelling tot aandelen. Geen VRH en de echte kosten zijn vooral de rente en onderhoud
Dit is echt veels te kort door de bocht. Ik vind mijn huis ook een fijne investering maar het is echt niet verstandiger dan een goede gevarieerde beleggingsportefeuille. Maar zoals ik dit lees schrijf je dit meer op basis van emotie dan feiten.

[ Voor 28% gewijzigd door PLAE op 01-08-2017 08:48 ]

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:44

Shapeshifter

Get it over with

djiedjee schreef op maandag 31 juli 2017 @ 22:46:
Ter lering ende vermaeck wil ik me hier wel eens aan branden.
Ik ben nog relatief jong <30, drie kinderen, maar allemaal jong <6. Zie vrijwel geen gezondheidsproblemen om me heen, vooral mensen die heel druk zijn om een bestaan op te kunnen bouwen, waardoor er maar weinig tijd is om überhaupt iets te doen. Nu genieten is dus erg lastig en vrouw en kinderen kosten heel, heel erg veel geld.
Ik heb best een aardige baan, maar vrouw is basisschooljuf, dus qua inkomsten niet direct optimaal. Huis is <50% LTV en groot genoeg voor ons om niet meer te hoeven verhuizen (we hebben expres de starterswoning overgeslagen). Momenteel zouden we iets van 15k€ per jaar moeten kunnen sparen denk ik, maar de afgelopen tijd is er elk jaar wel een bijzondere uitgave waardoor dat niet gehaald wordt.

Als het aan mij lag Kruidvat, maar vrouw heeft dat geveto'd omdat ze ervan overtuigd is dat Pampers beter werken (vooral 's nachts).
Sowieso geen Bugaboo, gewoon een wat goedkoper merk, bij voorkeur van marktplaats.
Voor ons niet relevant, huis is prima, maar als het echt te klein was geweest had ik wel een grotere woning gewild, ruimte is voor ons belangrijk.
Wij hebben er twee, maar onze primaire auto is elektrisch en de tweede gaat er misschien na deze vakantie wel uit. Is een oude Swift waarvan de lasten meevallen.
Geen van beiden, Lupo is te klein voor ons gezin en Golf/Passat te duur qua TCO. Ik rijd elektrisch wat enkel duur is in aanschaf maar verder ontzettend goedkoop.
Snap het wel, maar aan de andere kant, ik maak 2 uur per week schoon (exclusief vaatwasser inruimen e.d.). Daar heb ik geen 1,5k€ per jaar voor over.
Geen van dit alles; vakantie is toch geen tijd voor (over) en met kinderen veel te ingewikkeld en stressvol.
Niet, zie hierboven
Het OLED model van vorig jaar via marktplaats.
Durven wel, maar zou toch wel een goed gesprek willen over de verwachte toegevoegde waarde. Als zij een studie gaat doen en vervolgens niets of nauwelijks meer verdient is het een beetje weggegooid geld. Kan ze wel een stuk gelukkiger zijn (fair enough), maar dat gaat dan ten koste van mijn geluk (want ik moet daar dan voor werken). Ben best bereid om daar een compromis te maken, maar dat moet van tevoren wel heel duidelijk zijn.
Als ze mij ervan kunnen overtuigen dat de verwachte meerwaarde het geld waard is wil ik het best overwegen, maar niet "omdat het wel leuk is".
Nope
Misschien, maar aan de andere kant, kan er altijd wel een lenen binnen de familie. Het is een stuk onveiliger dan autorijden. De noodzaak is een beetje weg bij mij.
Geheel als ze niet drinken of roken voor hun 18e.
Laat ze maar lenen, leren ze met geld omgaan en voelen ze de druk. Kan daarna altijd nog kijken in hoeverre ik wil bijdragen.
Dit zou ik nog wel overwegen, maar is helaas iets duurder dan 8k€/jaar.
Geef mij maar een rustige oude dag, ik vertrouw de overheid voor geen meter plus dat ik het hele luxe leven een beetje... overbodig vind. Heb het gewoon niet nodig, leef al luxe genoeg en veel meer dan dit is gewoon overdreven.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-11 20:22
PLAE schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 08:38:

[...]

Dit is echt veels te kort door de bocht. Ik vind mijn huis ook een fijne investering maar het is echt niet verstandiger dan een goede gevarieerde beleggingsportefeuille. Maar zoals ik dit lees schrijf je dit meer op basis van emotie dan feiten.
Ik noem mijn huis geen investering, maar een relatief veilige vorm van sparen...

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

assje schreef op maandag 31 juli 2017 @ 20:40:
Tja maar als je de auto eenmaal hebt is zelfs als je alleen reist OV snel duurder (als parkeren niet betaald is).
Als je daarna nooit meer een andere auto koopt heb je gelijk.
GioStyle schreef op maandag 31 juli 2017 @ 21:01:
Aanschaf auto / afschrijvingen wuif ik wel weg onder de noemer 'hobby'.
Daar gaan we dus alweer, afschrijving is zo'n beetje de grootste kostenpost.
Je kan het wel wegwuiven, de kosten blijven en als je domweg kijkt naar wat een auto per kilometer kost (zet die emoties eens even aan de kant) dan is de auto áltijd duurder. (zolang je alleen reist).

Dat je dat er graag voor over hebt, soit maar ga niet beweren (en zeker niet in dit topic :+ ) dat de auto goedkoper is omdat je de grootste kostenposten maar gewoon even wegdenkt.

Verwijderd

Als je niet aan de uitgavenkant wil zitten dan moet het inkomen omhoog. Als dan je vrouw stopt met werken ben je los natuurlijk.

Overigens denk ik dat invloed van de partner nogal eens onderschat wordt. Er zijn nu eenmaal best veel vrouwen die alles willen uitgeven wat er binnenkomt.

Verwijderd

Aan de andere kant zijn er ook vrouwen die wel bereid zijn (of vanuit zichzelf de neiging hebben) om zuinig te leven :)

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:49
Ja in een relatie/huwelijk moet je altijd compromissen maken natuurlijk. Als zij alles wil uitgeven en jij wil sparen, moet je proberen een gulden middenweg te vinden, waarbij je aan het begin van de maand een deeltje stort om te sparen en zij de rest opdoet. Of je werkt met aparte rekeningen waarbij ieder doet wat hij wil en een deel stort op een gezamenlijke rekening voor hypotheek, GWL, ...
Zolang het maar duidelijk is voor iedereen en iedereen gelukkig is met de regeling.
Ideaal is natuurlijk als je op financieel vlak op gelijke lijn zit. Maar dat geldt wel voor alles, zoals opvoedkundig, voorkeuren van reizen, eten, ...

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:59
Ik merk bij mezelf en ook in dit forum dat er veel tijd en aandacht besteed wordt aan geldzaken. Ah ja, heel normaal bij FO ambities..

Maar dan vraag ik mij af: wat met mensen die geboren worden in een 'echt' rijke famillie (objectief gezien ben ik ook wel rijk ivgl met heel veel andere mensen).
Met 'echt' rijk bedoel ik dan: privé-jets, privé-eiland,... je weet wel.

Ik zou dan denken dat er voor die mensen weinig tijd kruipt in bezig zijn met geldzaken want het is er toch altijd al geweest en er zal altijd meer dan genoeg zijn. Dan zou er in feite wel echt tijd moeten zijn om de echte passies te onderzoeken en echt je zin te doen.

Ik wil maar zeggen; eigenlijk zou ik mij moeten toeleggen op het zoveel mogelijk loslaten van de geldzaken en mij nog meer moeten toeleggen op mijn zin doen, los van wat het kost.

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-11 15:15
Metro2002 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:00:
[...]

[...]

Je kan het wel wegwuiven, de kosten blijven en als je domweg kijkt naar wat een auto per kilometer kost (zet die emoties eens even aan de kant) dan is de auto áltijd duurder. (zolang je alleen reist).

Dat je dat er graag voor over hebt, soit maar ga niet beweren (en zeker niet in dit topic :+ ) dat de auto goedkoper is omdat je de grootste kostenposten maar gewoon even wegdenkt.
Rij nu al 4 jaar in een bakkie (Daihatsu Applause _/-\o_ ) wat ik op de kop getikt hebt voor 600,-. Ooit 80,- aan onderhoud gepleegd bij een APK, voor de rest elke jaar voor 20,- door de APK. Verzekering 18,- in de maand en wegenbelasting 33,-. Rijdt ongeveer 1:15 en verder dus geen afschrijving. Het kan dus wel, zeker als ik het afweeg met de prijzen die ik in het OV betaal om alleen al naar bijvoorbeeld Utrecht te komen.

Mag mijn handjes natuurlijk wel dichtknijpen met onderhoud en alhoewel comfortabel met voldoende ruimte misschien niet al te luxe. Desalniettemin vind ik het te voorbarig dat een auto áltijd duurder is.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Tuttel schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:27:
[...]

Rij nu al 4 jaar in een bakkie (Daihatsu Applause _/-\o_ ) wat ik op de kop getikt hebt voor 600,-. Ooit 80,- aan onderhoud gepleegd bij een APK, voor de rest elke jaar voor 20,- door de APK. Verzekering 18,- in de maand en wegenbelasting 33,-. Rijdt ongeveer 1:15 en verder dus geen afschrijving.
Lees het nou nog eens zelf een keer door of wordt dit je laatste auto die je ooit gekocht hebt?
En denk je werkelijk dat het bij die 80 euro blijft? Banden, remmen, distributieriem, waterpomp, olie , alles moet een keer vervangen worden.
Pas zodra je een nieuwe auto koopt weet je wat de auto je per kilometer gekost heeft.

Weet niet hoeveel kilometer je per jaar rijdt?

Overigens respect dat je al 4 jaar in zo'n goedkoop barrel zonder onderhoudskosten kan rijden, goeie deal gemaakt!

[ Voor 10% gewijzigd door Metro2002 op 01-08-2017 10:38 ]

• assje
[...]
Nee, ook gewoon gebaseerd op TCO (ik kom niet uit een ei).

Mijn huidige auto kost €0,27/km en €0,19 per extra kilometer. Straks met de Leaf hoop ik op €0,20/km te komen en €0,14 per extra kilometer. Wegenbelasting en verzekering zijn min of meer vaste posten, onderhoud en afschrijving worden ook relatief goedkoper bij meer kilometers.

Als ik even een willekeurig ritje naar Schiphol pak met het OV kom ik op een prijs van €0,22 per kilometer. Waarschijnlijk kan het goedkoper met korting maar dan moet ik eerst een kortingspas kopen (?) die ik terug moet verdienen. Voor korte ritjes (1 stad verder) kom ik met OV zelfs op een prijs van >€0,50/km.

Als die auto er eenmaal staat is het gewoon heel snel goedkoper dan OV, net als OV snel goedkoper is als je eenmaal een abbonement hebt.

Dat een werkgever OV kosten vergoed is mooi maar zoals het de private lease aanbieding van de UP op de vorige pagina laat zien kan hetzelfde gelden voor de auto als je €0,19/km krijgt van je werkgever.

Natuurlijk een beetje krom om de kosten van een zeer comfortabele D segmenter te gaan vergelijken met het OV, Tenzij je aan twee kanten op loopafstand van het station moet zijn en dus alleen in een intercity hoeft te stappen weet ik vrij zeker dat je in een kale polo prettiger zit dat in het OV.
[...]

Dat is dus gewoon niet waar.

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 01-08-2017 10:45 ]

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-11 15:15
Metro2002 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:35:
[...]

Lees het nou nog eens zelf een keer door of wordt dit je laatste auto die je ooit gekocht hebt?
En denk je werkelijk dat het bij die 80 euro blijft? Banden, remmen, distributieriem, waterpomp, olie , alles moet een keer vervangen worden.
Pas zodra je een nieuwe auto koopt weet je wat de auto je per kilometer gekost heeft.

Weet niet hoeveel kilometer je per jaar rijdt?
Zal zo'n 10.000 km per jaar zijn momenteel en geeft me het gemak wat het OV nooit kan leveren, zeker als ik kijk naar de bereikbaarheid. Tuurlijk houdt het een keer op, zeg ook dat ik in mijn handjes mag knijpen, maar afhankelijk van de staat wordt het inderdaad onderdelen vervangen of proberen weer een nieuwe auto voor een vergelijkbare prijs te vinden, met een beetje het geluk dat die me ook niet teveel gaat kosten in onderhoud.

Maar nogmaals, diezelfde afstanden kosten me significant meer als ik met het OV ga en daar bovenop komt dan nog eens het gemak, tijdswinst, comfort en bereikbaarheid bij.

Nogmaals, in de regel geef ik je gelijk, maar je "áltijd" is mijn inziens niet op zijn plek.

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:50

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Metro2000 Accepteer gewoon dat een auto goedkoper kan zijn dan het OV.

Ik heb mijn nieuwe corsa voor 18 cent per kilometer kunnen rijden (gemiddeld over zijn hele levensduur). 1e eigenaar dus en na 6 jaar verkocht (zelfs inclusief kosten voor de wasstraat, mis gelopen rente, afschrijving en alles eigenlijk).
Beste financiele keuze die ik heb kunnen maken.

Bijvoorbeeld de reis naar mijn werk:
Met het OV 11.35 euro en 2 uur reistijd. (schijndel - vianen)
Auto 9.90 euro en 30 minuten reistijd. (55km).

Voordeligste jaar OV op dit traject = 4300 euro. (bron 9292ov.nl)
Met de auto kom ik uit op 4136 euro , 220 dagen werken en heen en weer rijden. (9.90 * 2 * 220)
Goedkoper dus, en ook een stuk meer luxe.

Dus houd op te verkondigen dat een auto het duurste is, het OV kan ook als je alleen rijdt duurder zijn dan het bezitten van een auto.

[ Voor 10% gewijzigd door Smuggler op 01-08-2017 10:56 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• kabelmannetje
Smuggler schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:46:
Voordeligste jaar OV op dit traject = 4300 euro. (bron 9292ov.nl)
Met de auto kom ik uit op 4136 euro , 220 dagen werken en heen en weer rijden. (9.90 * 2 * 220)
Naast dat het geld bespaard is

Dus houd op te verkondigen dat een auto het duurste is, het OV kan ook als je alleen rijdt duurder zijn dan het bezitten van een auto.
Wat je vergeet mee te nemen is dat veel werkgevers vervoer met het OV royaal vergoeden. Ik had van mijn werkgever bijv. een geheel betaalde jaartrajectkaart van de NS toen ik voor KPN werkte. De tijd die ik per OV nodig had, was vergelijkbaar als met een auto.

Dus, zoals altijd, het hangt ervan af. Carpoolen kan bijv. ook. :)
Pagina: 1 ... 110 ... 123 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.