Gaius schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 09:50:
[...]
Hier ben ik het niet mee eens. Ik vind namelijk dat je niet moet kijken naar kwantiteit, maar naar kwaliteit. En dan is het armoe troef. Wie is de laatste topper uit de Ajax-jeugd? Als het begrip 'jeugd' flexibel hanteert kun je Eriksen jeugd noemen natuurlijk, maar die voetbalt nog bij een grijze middenmoter in de EPL. Als je die niet meetelt wordt het Sneijder denk ik?
Kijk je naar aanvallers, toch iets waar Ajax vroeger om bekend stond met namen als Bergkamp, Kluivert, Cruijff, dan is het helemaal genant. Dan is Kluivert namelijk de laatste. En dat is alweer 20 jaar geleden. Misschien vergeet ik nu iemand, maar het aantal toppers is simpelweg veel te laag om te stellen dat Ajax het zo slecht nog niet doet.
Maar goed, er wordt nu flink geinvesteerd in de jeugd, en de opleiding is omgegooid. Dus er is weer hoop, en we gaan het wel zien.
Wat ik het meest verbazingwekkend vind, is dat (in dit geval) Ajax het type speler waar ze bij uitstek het patent op leken te hebben, voor het Ajax-systeem met buitenspelers en bijbehorende spits, niet meer voornamelijk uit eigen opleiding lijken te kunnen halen.
Of leiden ze daar niet meer op voor het Ajax-systeem?
Als vrijwel je voltallige voorhoede, en eigenlijk ook grootste deel van je middenveld 'van buiten' komt, lijkt het erop dat je eigenlijk alleen maar verdedigers opleidt. En daar is dan ook nog de meeste kritiek op...
Dat geldt overigens voor zo goed als alle clubs uit het linkerrijtje, by the way. Het grootste deel van de aanvallers komt 'van buiten'
Het lijkt wel of (bijv.) Sparta daarin het beste is, met een groot aantal belangrijke basisspelers bij andere clubs. Zo'n El Ghazi was niet 'houdbaar', Willems ook niet.
Geeft verder niet, het gebeurt inmiddels overal, maar het valt me op. Als je een systeem hebt waarvoor je speciaal voetballers opleidt, verwacht je veel meer rendement uit je opleiding.
En als je dan eens een goede speler in je jeugdopleiding hebt rondlopen, doe er dan zo veel mogelijk aan om 'm te behouden... kan op den duur goedkoper zijn - waarschijnlijk zelfs - dan scouten en vervolgens kopen. En eenmaal opgeleid en doorgebroken, kun je er zelfs nog eens geld aan verdienen.
Om te beginnen wordt er nogal eens verkeerd gescout - inschattingsfouten - of te duur ingekocht. Talent heeft zijn prijs, maar puur alleen op ruw talent kun je niet scouten. Mentaliteit is net zo belangrijk. Met mentaliteit alleen kun je veel gebrek aan ruw talent goedmaken. Veel ruwe talenten hebben alleen een beroerde mentaliteit. En dat komt meestal niet meer goed. Van talenten in eigen opleiding heb je - door de tijd van de verbintenis - in principe veel meer inzicht in de mentaliteit en capaciteiten.
Het lijkt erop alsof de 'grote 3' in elk geval de boel wat dat betreft weer een beetje op orde hebben, met redelijk wat doorbrekende spelers uit 'eigen kweek'. Ik hoop dat die trend doorzet.
[
Voor 24% gewijzigd door
Ramzzz op 03-03-2015 10:14
]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan