Goede tips! Ga ik meenemen in de uiteindelijke uitvoering. Het is meer dat een centraaldoos natuurlijk makelijk is bij het ophangen van verlichting (mits het uitkomt qua schroeven). Buisje met draad en schroeven in de fermacell is net zo handig. Het is niet dat de stroom daar alle kanten op moet gaan.Franciesco schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:50:
@Gdzr eens met @No Hands : een Rc van rond de 5,5 vind ik ook prima. Hoger is natuurlijk beter, maar de effectieve verschillen worden kleiner en kleiner naar mate de Rc hoger is. En in bestaalde bowu heb je niet altijd de keuze. Eventueel kun je overwegen om de balken op te dikken of om b.v. de in dit topic eerder beschreven afstandsschroeven te gebruiken om een grotere dikte glaswol kwijt te kunnen.
Op basis van je info is de setup in Ubakus een goede start. Om beter inzicht te krijgen in het gedrag rondom vocht kun je wat spelen met de temperatuur en vochtigheid.
In een dampopen opbouw met glaswol kun je waarschijnlijk ook goed uit de voeten met een iets minder sterk dampremmende folie (Sd 100m is vrij hoog, maar m.i. niet verkeerd). Of de veilige keuze met een klimaatfolie die een relatief groot bereik heeft (de hier vaak voorbijkomende Isover XtraSafe bijvoorbeeld).
Voor de elektra zou ik zelf denk ik dat centraalpunt in het hellend dak willen voorkomen. Misschien kun je die ergens anders plaatsen en alleen met PVC pijp richting het punt waar de lamp moet komen? Eventueel iets dikker regelwerk nemen (32mm) zodat de PVC buis gemakkelijker tussen het folie en de (gipsplaat)afwerking kan komen er er geen doorgang in de folie gemaakt hoeft te worden.
Het gekke is dat ik met klimaatfolie (ISOver vario KM duplex) juist condensatie krijg op het dakbeschot bij de standaard temperaturen. Net getest met de Xtrasafe, die gaat wel goed. Wanneer ik dempremmende folie gebruik niet, dan krijg ik juist condens wanneer ik zomerse temperaturen en vochtigheden pak.
Dan toch maar voor safe