(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 56 Laatste
Acties:
  • 530.461 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Franciesco schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:50:
@Gdzr eens met @No Hands : een Rc van rond de 5,5 vind ik ook prima. Hoger is natuurlijk beter, maar de effectieve verschillen worden kleiner en kleiner naar mate de Rc hoger is. En in bestaalde bowu heb je niet altijd de keuze. Eventueel kun je overwegen om de balken op te dikken of om b.v. de in dit topic eerder beschreven afstandsschroeven te gebruiken om een grotere dikte glaswol kwijt te kunnen.

Op basis van je info is de setup in Ubakus een goede start. Om beter inzicht te krijgen in het gedrag rondom vocht kun je wat spelen met de temperatuur en vochtigheid.
In een dampopen opbouw met glaswol kun je waarschijnlijk ook goed uit de voeten met een iets minder sterk dampremmende folie (Sd 100m is vrij hoog, maar m.i. niet verkeerd). Of de veilige keuze met een klimaatfolie die een relatief groot bereik heeft (de hier vaak voorbijkomende Isover XtraSafe bijvoorbeeld).

Voor de elektra zou ik zelf denk ik dat centraalpunt in het hellend dak willen voorkomen. Misschien kun je die ergens anders plaatsen en alleen met PVC pijp richting het punt waar de lamp moet komen? Eventueel iets dikker regelwerk nemen (32mm) zodat de PVC buis gemakkelijker tussen het folie en de (gipsplaat)afwerking kan komen er er geen doorgang in de folie gemaakt hoeft te worden.
Goede tips! Ga ik meenemen in de uiteindelijke uitvoering. Het is meer dat een centraaldoos natuurlijk makelijk is bij het ophangen van verlichting (mits het uitkomt qua schroeven). Buisje met draad en schroeven in de fermacell is net zo handig. Het is niet dat de stroom daar alle kanten op moet gaan.

Het gekke is dat ik met klimaatfolie (ISOver vario KM duplex) juist condensatie krijg op het dakbeschot bij de standaard temperaturen. Net getest met de Xtrasafe, die gaat wel goed. Wanneer ik dempremmende folie gebruik niet, dan krijg ik juist condens wanneer ik zomerse temperaturen en vochtigheden pak.

Dan toch maar voor safe :+ kiezen en voor de xtrasafe gaan.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11-09 10:49
Gdzr schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:48:
Zodra wij ons nieuwe huis hebben staat isoleren op het takenlijstje voordat we gaan verhuizen. Hieronder een foto van de huidige constructie. De planken die je ziet is het dakbeschot. Volgens de bouwtekening uit 1977 zit er geen folie op de buitenzijde en is er ook geen andere vorm van isolatie te vinden.

[Afbeelding]

Eerder heb ik al een tekening vanuit Ubakus laten zien met de beoogde constructie. De exacte afmeting van de gording + tussenafstand heb ik zo niet. De kopmaat komt vanuit de bouwtekening, dus dat moet ik nog even nameten op het moment dat we de sleutel hebben.
[Afbeelding]

Qua waarde haal ik de bouwbesluit norm niet, maar anders moet ik alles met PIR gaan doen, wat het karwei ineens een stuk duurder maakt. En twee isolatiematerialen combineren was ook niet heel handig qua werkwijze.

Is dit the way to go? Want ik kom meteen op de volgende vraag. Er zit op dit moment alleen verlichting op de muur, of via een elektra buisje op de gording. Stel ik wil een centraaldoos/lasdoos plaatsen op de plek waar verlichting moet gaan komen, hoe doe je het dan qua inbouw diepte en met de folie? Of is een elektrabuis leggen, en daarna de verlichting monteren tegen de fermacell ook gewoon een prima oplossing? Dat kan namelijk gewoon op de plek van de rachels komen. Rachels maken van balken met kopmaat 5x7 vind ik ook weer zo overdreven.
Sowieso toch zelf nog eens controleren. Op de epc verslaggeving (België) stond dat er geen dakisolatie zat in ons huis. Toen ik een gat maakte zat er wel degelijk 8cm glaswol. Mensen doen soms nog zelf veranderingen die nergens gedocumenteerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Nu online
@Franciesco is er nog een groot verschil tussen ISOver vario xtrasafe, Miofoil active of Delta NOVAFLEXX? De isover is namelijk niet heel lekker leverbaar in Nederland, de Delta en Miofoil wel. Maakt qua prijs allemaal niet zo heel veel uit. Enige wat ik in Ubakus met de Delta zie, is weer condens bij -5. De miofoil bestaat nog niet in Ubakus, dus kan die nog niet gebruiken als referentie.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Nu online
nightgold schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:07:
[...]

Sowieso toch zelf nog eens controleren. Op de epc verslaggeving (België) stond dat er geen dakisolatie zat in ons huis. Toen ik een gat maakte zat er wel degelijk 8cm glaswol. Mensen doen soms nog zelf veranderingen die nergens gedocumenteerd zijn.
Klopt! Gaan we ook zeker doen. Aangezien er op de tekening al andere zaken te zien zijn dan in het echt al met het blote oog te zien is.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:01
Ik wil het dak gaan isoleren, alles na gerekend en 120mm PIR moet een leuke toevoeging worden op de 3cm glaswol die er nu aan de buitenzijde op ligt.

Maar, de dakbalken zijn 160mm, en het PIR komt daar in te liggen. Nu geloof ik dat ik die platen goed kan verlijmen, maar het gips wat er tegen komt is dat ook gewoon alleen te verlijmen?

De balken “moeten” zichtbaar blijven, dus gordingen zijn geen optie. Het oog wil ook wat…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@TerminalNL glaswol buiten?
Zet eerst eens van buiten en binnen detail foto`s hier neer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
TerminalNL schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:17:
Ik wil het dak gaan isoleren, alles na gerekend en 120mm PIR moet een leuke toevoeging worden op de 3cm glaswol die er nu aan de buitenzijde op ligt.

Maar, de dakbalken zijn 160mm, en het PIR komt daar in te liggen. Nu geloof ik dat ik die platen goed kan verlijmen, maar het gips wat er tegen komt is dat ook gewoon alleen te verlijmen?

De balken “moeten” zichtbaar blijven, dus gordingen zijn geen optie. Het oog wil ook wat…
Ik geloof dat je PIR kan vinden waar al gips op gelijmd is, althans ik weet dat ze bestaan maar weet niet hoe makkelijk verkrijgbaar ze zijn (of hoe prijzig ze zijn).
Wat je ook kan doen is latjes tussen de gordingen bevestigen en daarop je gipsplaten bevestigen met schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:44
Gdzr schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:10:
@Franciesco is er nog een groot verschil tussen ISOver vario xtrasafe, Miofoil active of Delta NOVAFLEXX? De isover is namelijk niet heel lekker leverbaar in Nederland, de Delta en Miofoil wel. Maakt qua prijs allemaal niet zo heel veel uit. Enige wat ik in Ubakus met de Delta zie, is weer condens bij -5. De miofoil bestaat nog niet in Ubakus, dus kan die nog niet gebruiken als referentie.
De Delta NOVAFLEXX heeft net als de Isover KM Duplex maar een klein bereik in dampweerstand: 0,2-5m. Vandaar de condensatie.
De Miofoil active heeft een Sd van 0,25-12m, dus wat groter maar nog niet hetzelfde als de Xtrasafe (0,3-25m).
De Tyvek Airguard Active is een folie met ook een breed bereik: 0,2-35m. Helaas staat die niet in Ubakus, maar kan dus ook een mooie optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
route99 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:23:
@TerminalNL glaswol buiten?
Zet eerst eens van buiten en binnen detail foto`s hier neer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBd4Qgx_Wqg91GmPd9ETL-xmtsQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PVLKNYW38U0DCTno2zGJ2EhI.png?f=fotoalbum_large
Dit is de huidige opbouw, ik heb het idee dat ik wat fout doe maar dit is toch echt wat er zit.
- 18mm OSB/vezelplaat
- +/- 3cm glaswol
- damp open folie ( plastic met gaatjes? )
- laten met de beton pannen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4rNVfGKINobPURxPfCescQhTE3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LmtSyN6H9eoNjiFRRhWISLGg.png?f=fotoalbum_large
Dit zou het moeten gaan worden

- 12.5mm gipsplaat
- 120mm pir
- 18mm OSB/vezelplaat
- +/- 3cm glaswol
- dam popen folie ( plastic met gaatjes? )
nightgold schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:25:
[...]

Ik geloof dat je PIR kan vinden waar al gips op gelijmd is, althans ik weet dat ze bestaan maar weet niet hoe makkelijk verkrijgbaar ze zijn (of hoe prijzig ze zijn).
Wat je ook kan doen is latjes tussen de gordingen bevestigen en daarop je gipsplaten bevestigen met schroeven.
Ja ik ken ze, ik wil alleen het liefste het gips achteraf doen. Voor de slaapkamers/kantoor zou het nog kunnen, maar voor de zolder word het heel erg onhandig. veel gekke stukken, is dan toch makkelijker het gips achteraf er tegen te kunnen plakken/schroeven.

Als ik nog gordingen moet toevoegen moet ik inleveren op isolatie waarde. voor de WAF moeten de balken deels zichtbaar blijven. Anders was er 160mm pir gekomen en fermacell plaat direct tegen de balken aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
TerminalNL schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:55:
[...]

[Afbeelding]
Dit is de huidige opbouw, ik heb het idee dat ik wat fout doe maar dit is toch echt wat er zit.
- 18mm OSB/vezelplaat
- +/- 3cm glaswol
- damp open folie ( plastic met gaatjes? )

[Afbeelding]
Dit zou het moeten gaan worden

- 12.5mm gipsplaat
- 120mm pir
- 18mm OSB/vezelplaat
- +/- 3cm glaswol
- dam popen folie ( plastic met gaatjes? )

[...]

Ja ik ken ze, ik wil alleen het liefste het gips achteraf doen. Voor de slaapkamers/kantoor zou het nog kunnen, maar voor de zolder word het heel erg onhandig. veel gekke stukken, is dan toch makkelijker het gips achteraf er tegen te kunnen plakken/schroeven.

Als ik nog gordingen moet toevoegen moet ik inleveren op isolatie waarde. voor de WAF moeten de balken deels zichtbaar blijven. Anders was er 160mm pir gekomen en fermacell plaat direct tegen de balken aan.
Wat je ook zou kunnen doen is zoals op onderstaande screenshot, maar dan wat meer naar achteren zodat een deel van de gording zichtbaar blijft. Hier kan je dan ook je gipsplaten tegen bevestigen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUPkgOjd8705ORT8m3mX6Sz2eDc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lVr0ir2hFKo5Gr6kz2t2SMIj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door nightgold op 05-10-2023 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@TerminalNL tnx, ik mis nog wel de detailfoto 's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
route99 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:08:
@TerminalNL tnx, ik mis nog wel de detailfoto 's.
Duidelijker dan dit heb ik geen foto op het moment.
Dit was de doorvoer voor de cv ketel, maar je ziet de opbouw aardig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAhfh7GkFHb-yS9Nzmf4tFXZsxc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4PLEJhCaXmS3dk17VbPph0U.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is een voorbeeld waar de isolatie zou moeten komen. Maar dan met nog een randje balk zichtbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quFsk8XC5uKFWOzvM5CbrFAFnHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s4a6wCAJZKsaex0utfRbFvxa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door TerminalNL op 05-10-2023 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Hmm... kan nog wel zijn dat die glaswol daar een lokale oplossing is en de rest van het dak anders?
Ben niet overtuigd om dit als DE isolatievorm van het hele dak aan te nemen.
Je doet wel een belangrijke klus, dus je moet dit wel goed onderbouwen.

Het kan zijn dat de monteur bij de CV aanleg daar glaswol genomen heeft en de PUR of EPS weggehaald heeft, zou ik wrs ook doen. Zou dan wel steenwol ipv glaswol nemen voor alle zekerheid.

Het lijkt wel op wat jij schrijft maar een extra controle lijkt me wel nuttig.

[ Voor 8% gewijzigd door route99 op 05-10-2023 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
route99 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:03:
Hmm... kan nog wel zijn dat die glaswol daar een lokale oplossing is en de rest van het dak anders?

Het kan zijn dat de monteur bij de CV aanleg daar glaswol genomen heeft en de PUR of EPS weggehaald heeft, zou ik wrs ook doen. Zou dan wel steenwol ipv glaswol nemen voor alle zekerheid.

Het zit in het hele dak, bevestigd met het aanleggen van de koelleidingen voor de warmtepomp die onder de pannen naar zolder lopen vanaf de voortuin. Deze foto is van het dak aan de achterzijde. Maar ook daar op er andere plek hetzelfde gevonden met de airco leidingen boren.

De woning is uit 1986 dus het verbaasd me dat het zo enorm mager is gesteld met de isolatie. Onze oude woning uit 1991 was een stuk beter al geïsoleerd.
Misschien dat het failliet gaan van de bouwer halverwege de bouw iets verklaard haha.
nightgold schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:25:
[...]

Wat je ook zou kunnen doen is zoals op onderstaande screenshot, maar dan wat meer naar achteren zodat een deel van de gording zichtbaar blijft. Hier kan je dan ook je gipsplaten tegen bevestigen.
[Afbeelding]
Probleem is dat ik dan flink moet inleveren op isolatieruimte of een andere isolatie pakken. Maar PIR bied de meeste isolatiewaarde per cm.

[ Voor 22% gewijzigd door TerminalNL op 05-10-2023 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
TerminalNL schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:17:
[...]

Het zit in het hele dak, bevestigd met het aanleggen van de koelleidingen voor de warmtepomp die onder de pannen naar zolder lopen vanaf de voortuin. Deze foto is van het dak aan de achterzijde. Maar ook daar op er andere plek hetzelfde gevonden met de airco leidingen boren.

De woning is uit 1986 dus het verbaasd me dat het zo enorm mager is gesteld met de isolatie. Onze oude woning uit 1991 was een stuk beter al geïsoleerd.
Misschien dat het failliet gaan van de bouwer halverwege de bouw iets verklaard haha.

[...]

Probleem is dat ik dan flink moet inleveren op isolatieruimte of een andere isolatie pakken. Maar PIR bied de meeste isolatiewaarde per cm.
Je hoeft niet in te leveren op dikte als je op die manier werkt. En je kan de planken mooi op gelijke afstanden plaatsen om je isolatie makkelijk in te passen. Je zal toch ergens een compromis moeten maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:58
Ik zit hier nu een tijdje mee te lezen en zou graag advies willen.

Ik heb het huis (bj 1914) van mijn ouders geërfd, het betreft een rijtjes woning met de 1ste verdieping gelijk schuin dak en nog een kleine vliering erboven.

Alleen er is nooit iets aan isolatie gedaan. Dakkappel achterzijde eind '80 enkel glas en voorzijde begin '90 met dubbel glas. Vliering en schuine wanden zijn nooit (na) geïsoleerd. Met leeghalen van de vliering kwam ik erachter dat dakbeschot erg rot was op sommige punten.

Ik heb al meerdere offertes opgevraagd voor compleet vervangen van dakbeschot/panlatten/dakpannen. Hierbij wordt gelijk een dampopen folie aangebracht.

Het dakbeschot valt alleen tussen de dragende muren in en lopen dus niet door van woning naar woning.

De vragen die ik heb:

Zorgt dit voor een extra koudebrug?
Moet ik de zijmuren van de vliering meenemen in isolatie? Tussenmuren van woningen zijn namelijk enkelsteens baksteen en buren hebben ook weinig isolatie op hun vliering.
De gordingen zijn 15cm en op eerste oog allemaal nog gaaf zonder houtrot of houtwormen. Het liefst werk ik met (160mm) PIR platen. Na plaatsen ventilatie latten zou ik 13cm over houden. Is het een probleem de gordingen te verdikken of zit je vast aan de afmetingen van de gebruikte gordingen?

Nu zal geen van de aannemers voor de jaarwisseling tijd hebben om dakbeschot te vervangen.

Alleen is het best fris in de winter zonder isolatie en gaten in dakbeschot. Is er een relatief goedkoop lapmiddel om de vliering voor aankomende winter toch iets te isoleren/tochtvrij te maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nightgold
Kadett schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:03:
Alleen is het best fris in de winter zonder isolatie en gaten in dakbeschot. Is er een relatief goedkoop lapmiddel om de vliering voor aankomende winter toch iets te isoleren/tochtvrij te maken?
Word de vliering gebruikt?
Zoniet kan je er misschien tijdelijk een laagje glaswol opleggen tot de dakdekkers komen.
Op de vloer dus, niet de wanden.

[ Voor 3% gewijzigd door nightgold op 10-10-2023 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
nightgold schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:11:
[...]

Word de vliering gebruikt?
Zoniet kan je er misschien tijdelijk een laagje glaswol opleggen tot de dakdekkers komen.
Op de vloer dus, niet de wanden.
Er ligt een open frame van balken waar plafond platen aan vast zitten. Dus zou die ruimtes kunnen vullen met glaswol. Moet daar niets van damp(open/dichte folie op of onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
route99 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:03:

opzich is het genoeg toegepast ook in combi met van die gelaade dakpansewijze zwarte dakfolie. eigenlijk de standaard van waterdicht en dampopen voordat spinvlies de norm is geworden. maar even checken kan geen kwaad, rond een rookasafvoer is het idd wel eens plaatselijk anders opgelost :)

@TerminalNL eigenlijk heb je deze keuzes:

de balken eerste opdikken of op een andere manier faken. (kost ruimte)
hele goede isolatie toepassen zoals vacuum isolatie (kost geld) goedkoper is resolschuim daarna komt pir
accepteren dat je een suboptimaal resultaat zal halen met (dunner) isoleren en dus zal je verbruik hoger zijn)

ik heb alle drie de technieken al eens toegepast het is allemaal ok, je zal alleen vrede moeten hebben met het bijbehorende nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kadett schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:03:
Ik zit hier nu een tijdje mee te lezen en zou graag advies willen.

Ik heb het huis (bj 1914) van mijn ouders geërfd, het betreft een rijtjes woning met de 1ste verdieping gelijk schuin dak en nog een kleine vliering erboven.

Alleen er is nooit iets aan isolatie gedaan. Dakkappel achterzijde eind '80 enkel glas en voorzijde begin '90 met dubbel glas. Vliering en schuine wanden zijn nooit (na) geïsoleerd. Met leeghalen van de vliering kwam ik erachter dat dakbeschot erg rot was op sommige punten.

Ik heb al meerdere offertes opgevraagd voor compleet vervangen van dakbeschot/panlatten/dakpannen. Hierbij wordt gelijk een dampopen folie aangebracht.

Het dakbeschot valt alleen tussen de dragende muren in en lopen dus niet door van woning naar woning.

De vragen die ik heb:

Zorgt dit voor een extra koudebrug?
Moet ik de zijmuren van de vliering meenemen in isolatie? Tussenmuren van woningen zijn namelijk enkelsteens baksteen en buren hebben ook weinig isolatie op hun vliering.
De gordingen zijn 15cm en op eerste oog allemaal nog gaaf zonder houtrot of houtwormen. Het liefst werk ik met (160mm) PIR platen. Na plaatsen ventilatie latten zou ik 13cm over houden. Is het een probleem de gordingen te verdikken of zit je vast aan de afmetingen van de gebruikte gordingen?

Nu zal geen van de aannemers voor de jaarwisseling tijd hebben om dakbeschot te vervangen.

als dakbeschot dakpannen panlatten worden vervangen zou ik in 999/1000 gevallen direct van buiten isoleren. ook in een rijtje, je zal even moeten informeren bij de gemeente wat de mogelijkheden zijn, maar de meeste hebben hier een template voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
Kadett schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 17:32:
[...]

Er ligt een open frame van balken waar plafond platen aan vast zitten. Dus zou die ruimtes kunnen vullen met glaswol. Moet daar niets van damp(open/dichte folie op of onder?
Als het toch maar voor een wintertje te overbruggen is, zou ik een dunne laag leggen en dan is folie in principe niet nodig omdat de isolerende waarde laag genoeg is. Ik heb hier zelf 8cm op de vliering liggen zonder folie (van vorige bewoners weliswaar) en dat geeft geen problemen.

Daarnaast zeg je dat het wat tocht daarboven dus kan eventueel vocht makkelijk weg.
Afhankelijk van hoeveel het tocht, zal de isolerende waarde van de isolatie wel gereduceerd worden.
Maar persoonlijk denk ik dat het zonde is veel tijd en geld te besteden om het "goed" te doen, als je na de winter toch alles zal vernieuwen. Nog een winter met een extra dekentje zal je minder kosten :+

[ Voor 6% gewijzigd door nightgold op 10-10-2023 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Kadett Ideeën genoeg voor de tijdelijke oplossing.

Maar wat na de renovatie v/h dakbeschot.

Bij zulke oude huizen met enkel steens muurtje op de vliering tussen de buren zou ik het hele dak en de tussenmuren met steenwol isoleren, klimaatfolie erop en dan afwerken met gipsplaten.
Steenwol kan >1200ºC hebben is beter dan glaswol met ca 800ºC als max T.

Waarom? Sterk verbeterde weerstand tegen brand en branddoorslag (dat laatste v/d buren).
En als de buren de zolder niet isoleren is die bij hen steenkoud (of het kan er zelfs nog vriezen)
Aangezien je toch al de balken op wilt dikken zou een Rc ~ 5 of hoger mogelijk moeten zijn.
PIR is duur dus deze steenwol oplossing zou eerder goedkoper moeten zijn. En je kunt dit zelf evt met wat hulp zelf doen.

Dan heb je een veel completer en veiliger plaatje voor elkaar dan met PIR-platen, die roken bij brand dat gepaard gaat met een zeer giftige gasontwikkeling.

Glas, gevel en vloer ga je ook nog aanpakken, maar das in een ander topic.
Tip: Maak na het isoleren van de zolder infrarood foto's maken zodat je de rest van de zwakke plekken beter ziet of dat je er nieuwe zwakke plekken ziet waar je nu nog geen besef van hebt.

Succes.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 10-10-2023 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:18

Seafarer

XXX

[...]

Maar wordt die zolder dan leefruimte?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

Het dak zou ik nu niet meer aankomen als die toch vervangen gaat worden. Het plafond (permanent) isoleren is wel een goed idee en nee je hoeft niet perse een folie te gebruiken (alleen bij de douche). Heb je een foto van je plafond/vliering vloer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

@Kadett houd er rekening mee als dit allemaal nog origineel is, dan is de balklaag alleen berekend op het gewicht van 1 persoon. De elektricein. :)

Want ik begrijp van je dat er geen vloer ligt. Ik zou dan yussen de balken nog een stevige balk leggen of even een aannemer erbij halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
twain4me schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:21:
[...]

als dakbeschot dakpannen panlatten worden vervangen zou ik in 999/1000 gevallen direct van buiten isoleren. ook in een rijtje, je zal even moeten informeren bij de gemeente wat de mogelijkheden zijn, maar de meeste hebben hier een template voor.
Dit zal 1/1000 zijn. Zowel voor als achterzijde zit er maar 1 dakpanrij tussen de dakkappel en de dakgoot. Aan de achterzijde zit 4 dakpannen tussen de dakkappellen van beide buren.

Om dat netjes te krijgen is een hele kostbare opgave en moet teveel noodzakelijke dingen doen met te weinig geld.
Seafarer schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:26:
[...]

Maar wordt die zolder dan leefruimte?
Nee zal puur berging worden. Is het nu al alleen dan een warboel van 40 jaar stof en meuk die ik aan uitzoeken ben. Op dit moment is afstand nok tot dikste dragende balk een kleine 1.40 met isoleren ga ik de punt afvlakken (ook voor verlichting op te hangen. Zal uiteindelijk 1.20 over blijven.

Maar gehele plafond frame moet opnieuw. Mijn vader heeft jaren 70 stijl alle elektra aangesloten en de plafond platen zijn van die mooie gele brandbommen
ArcticWolf schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:29:
[...]

Het dak zou ik nu niet meer aankomen als die toch vervangen gaat worden. Het plafond (permanent) isoleren is wel een goed idee en nee je hoeft niet perse een folie te gebruiken (alleen bij de douche). Heb je een foto van je plafond/vliering vloer?
Ik denk dat ik de ergste open plekken in dakbeschot ga aanpakken met losse stukken plaat met purschuim. Permanent tussenvloer isoleren zat ik wel aan te denken ( 8cm past dan makkelijk) maar hele boven verdieping ga ik alle kamers opnieuw indelen. Nu enkel een douche cel van 80x80.

Geen foto van de vliering nog zal morgen poging wagen.

Bedankt voor reacties van iedereen dusver. Er is een hoop te doen. Wil ook de schoorsteen weg hebben daar ik geen houtkachel ga nemen. Alleen ondersteunt die nu de dikste draagbalk die overdwars op de vliering loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
Seafarer schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:48:
@Kadett houd er rekening mee als dit allemaal nog origineel is, dan is de balklaag alleen berekend op het gewicht van 1 persoon. De elektricein. :)

Want ik begrijp van je dat er geen vloer ligt. Ik zou dan yussen de balken nog een stevige balk leggen of even een aannemer erbij halen.
De allerdikste balk in midden van vliering is 10x15cm en de kleinere die tot de gording lopen zijn 4x5.

Met vervangen van dak en dakkappelen ga ik die kleinere balken sowieso vervangen voor grotere exemplaren die even hoog uitkomen als de middenbalk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@Kadett succes! Mooi project, als je toch alles gaat doen, neem dan een volledig nieuwe vloer mee ;) Of lekker hoge schuine plafonds op de 1e etage (kan ook).

De winter is wel een ding helaas, heb het ook meegemaakt... geen dakisolatie en toen ging de gasprijs van 0,77 euro/m3 naar 1,80 euro/m3.
Met pijn en moeite hield ik het op "slechts" 180m3 in die maand door flink kou lijden en elektrisch bij te stoken. Later nog een dik gordijn opgehangen van de overloop naar zolder (maar de zolder was even koud als buiten :+ en had de verwarming afgekoppeld daar).

Heb nu 15cm glaswol in het dak zitten en de laatste zoldervloer isolatie werkzaamheden wil ik in februari 24 afronden zodat de spouw, vloer en dak 1 geheel vormen.

Ik ben al van 1600m3/jaar naar 800m3/jaar gegaan sinds 2021 en verwacht dat het nog iets lager wordt straks nadat ik bovenstaande zaken af heb en het glas in de achterpui heb vervangen door HR++ glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Kadett schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:55:
[...]

De allerdikste balk in midden van vliering is 10x15cm en de kleinere die tot de gording lopen zijn 4x5.

Met vervangen van dak en dakkappelen ga ik die kleinere balken sowieso vervangen voor grotere exemplaren die even hoog uitkomen als de middenbalk.
Goed idee.

En die brandbommen weghalen is helemaal verstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ArcticWolf schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:16:
@Kadett succes! Mooi project, als je toch alles gaat doen, neem dan een volledig nieuwe vloer mee ;) Of lekker hoge schuine plafonds op de 1e etage (kan ook).

De winter is wel een ding helaas, heb het ook meegemaakt... geen dakisolatie en toen ging de gasprijs van 0,77 euro/m3 naar 1,80 euro/m3.
Met pijn en moeite hield ik het op "slechts" 180m3 in die maand door flink kou lijden en elektrisch bij te stoken.
Elektrisch bijstoken? Met mijn reken machine kostte vorigjaar 1kWh uit gas de helft van 1kWh uit een elektrische kachel. Dus daar ben je aardig mee de boot ingegaan.
Later nog een dik gordijn opgehangen van de overloop naar zolder (maar de zolder was even koud als buiten :+ en had de verwarming afgekoppeld daar).

Heb nu 15cm glaswol in het dak zitten en de laatste zoldervloer isolatie werkzaamheden wil ik in februari 24 afronden zodat de spouw, vloer en dak 1 geheel vormen.

Ik ben al van 1600m3/jaar naar 800m3/jaar gegaan sinds 2021 en verwacht dat het nog iets lager wordt straks nadat ik bovenstaande zaken af heb en het glas in de achterpui heb vervangen door HR++ glas.
Geen HR+++ ? die blunder heb ik al gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Seafarer schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:28:
[...]
Elektrisch bijstoken? Met mijn reken machine kostte vorigjaar 1kWh uit gas de helft van 1kWh uit een elektrische kachel. Dus daar ben je aardig mee de boot ingegaan.
Moest wel, het was duurder om met gas te stoken in die ene kamer op de 1e verdieping dan met elektra. Om die kamer warm te krijgen moest ik de deur naar de woonkamer beneden openhouden om zo warmte naar de 1e te laten stijgen en daardoor de CV aan de gang te houden (thermostaat hangt in de woonkamer).

Probleem is nu opgelost dus hoeft niet meer gelukkig :+
[...]

Geen HR+++ ? die blunder heb ik al gemaakt.
Ik vervang het glas zelf, HR+++ past niet in de kozijnen en die investering wil ik toch echt niet meer gaan maken voor deze woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
Hoeveel winst zit er tussen HR++ en HR+++ glas? Voor mijn dakkapellen is het totaal ongeveer 6.5-7m2 aan glas oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Kadett schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:24:
Hoeveel winst zit er tussen HR++ en HR+++ glas? Voor mijn dakkapellen is het totaal ongeveer 6.5-7m2 aan glas oppervlak.
standaard dubbelglas (U-waarde ± 2.9
HR glas: dubbel glas met coating (U-waarde ± 1.9)
HR+ glas: dubbel glas met coating en een edelgasvulling (U-waarde ± 1.6)
HR++ glas: dubbel glas met een verbeterde coating en een edelgasvulling (U-waarde ± 1.2)
HR+++ glas of triple glas: driedubbel glas met coating en edelgasvulling. (U-waarde ± 0.9)
Vacuümglas: (U-waarde ± 0.4)

Standaard dubbelglas naar HR++ met een U van 1,1 heb ik genomen (5-15-4), dat merk je al redelijk goed. M'n overburen hebben HR+++, dat blijft aan de binnenkant echt warm. Nadeel is wel dat je het volledige kozijn moet vervangen vaak terwijl HR++ meestal gewoon in het kozijn past.

Gisteren toevallig ook even naar vacuümglas gekeken, maar die prijzen zijn een beetje te :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:48
TerminalNL schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:55:
[...]

Dan tik je toch als je klaar bent een platte lat over je afwerking, dan lijkt het of er nog balk zichtbaar is. Maakt al je werk makkelijker.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Kadett schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:24:
Voor mijn dakkapellen is het dak het totaal ongeveer 6.5-7m2 aan glas oppervlak.
Voor subsidie heb je minimaal 8m2 nodig. Isoleer je alleen dat glas dan krijg je 15% subsidie, laat je ook de gevel of de vloer of het dak dan krijg je over die 2 of meer klussen 30% subsidie, mits het door een officieel bedrijf geïnstalleerd is.
Isoleer je zelf heel veel das altijd heel veel goedkoper zelfs al zou je het glas vervangen aan een bedrijf overlaten en maar 15% subsidie krijgen.
Lees de ISDE regels goed door en ze veranderen bijna per jaar, dus let heel goed op.
https://www.rvo.nl/subsid...naren/isolatiemaatregelen
en
https://www.rvo.nl/subsid...ring/isde/woningeigenaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

ArcticWolf schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:35:
[...]Ik vervang het glas zelf, HR+++ past niet in de kozijnen en die investering wil ik toch echt niet meer gaan maken voor deze woning.
Netjes, zelf gedaan. (y) 8)
Bij ons is zijn de ramen achter echter 2 m hoog en 1 m breed en dag weegt het ~66 kg... omdat er veiligheidsglas in moet, Aan de voorkant i het nog iets hoger 2.20-2.30m dus al ruim boven de 70 kg.
Totaal 5 grote ramen.
Alleen daarom al zie ik het niet zitten om het zelf te doen en wrs zal er iets hout weg gefreesd moeten worden om dat HR++ glas van 4-15-3.3.1 met Ug=1,1 kwijt te raken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:01

ErikKo

Rippie

Dankzij jullie advies heb ik het aangedurfd (een deel van) het dak te isoleren. Hierbij wil ik deze klus met trots aan jullie showcasen.

In ons huis loopt het hellende dak door van de zolder tot aan halverwege de slaapkamer. Daardoor is het een behoorlijk oppervlak om te isoleren.

Ik heb gebruik gemaakt van:
  • Knauf Naturoll 032, dikte 200
  • Miofol Active (=klimaatfolie)
  • de nodige rollen butyltape en spinvliestape voor winddichte / dampdichte afwerking
  • Vuren latten van 48x21
  • FlexPUR voor de kieren in het dak en aansluitingen op de muur
Het meerendeel ging prima alleen. Ik heb hulp gehad van Pa bij het glaswol proppen en het folie op de juiste plek krijgen/houden. Bij die taken heb je meer dan 2 handen nodig.

Het was een behoorlijke pallet die geleverd werd. Het pastte allemaal maar net in de garage. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNWL3As17hhBJvDdiwxnUxo2Q_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bpv47UJz9PLcakTyhxXRw3Zq.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je hoe het hellende dak van de zolder doorloopt naar de slaapkamer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HrSj1XTaK8mzTVVvoI8IbCAcd5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6CW5GM4Ryobex1NSoRgEi5C6.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder één van de twee slaapkamers, start to finish. Afwerking komt later. De vrouw baas en ik zijn het nog niet helemaal eens over de afwerking in de slaapkamer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYqrUoCHHU1nw3V90B4Knm0-CDk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uTVH06WOgeYmjxsU9qDwK6hx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hR46Zo4MAvyeXBaRHUb_mV2iWQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kTcmtlZ5j094nCMRlnIOGUDR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PsP6Ad9hf77WZYRyyHEbGWAnQwo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nsMuhweB3MXmUerwCdQGfQLt.jpg?f=fotoalbum_tile

Zoals je kunt zien was dit een behoorlijke klus. Helaas was dit pas de rechterhelft van het huis. Er is ook nog een linkerhelft. Die ga ik in een andere vakantie aanpakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovW7zJjpE2BkMkYMDNUcL8dENIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLjO1yJPoKT3CLV57o2et12x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Netjes, ziet er uit als volgens het boekje. Vraag me wel af of het regelwerk sterk genoeg is om bijvoorbeeld gipsplaten aan vast te schroeven, ziet er namelijk niet zo naar uit. Mocht je dat willen moet je waarschijnlijk als nog wat latten bevestigen aan de balken op een kleinere afstand (30cm hoh) en betere verbinding met de balken.

[ Voor 30% gewijzigd door inquestos op 11-10-2023 20:41 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@inquestos Kan me daar ook iets bij voorstellen. Tis ook lastig te zien hoever die Knauf Naturoll 032 nog doorhangt want het tegenwicht dat je daarvoor nog bij moet creëren telt daar bij op, immers extra spanning op de regellatten.
@ErikKo Uiteraard respect voor het vele werk dat er netjes uit ziet.

PS: als je niks aan de schuine kant op het gips hangt zou je 9,5 ipv 12,5 mm gipsplaat kunnen nemen?
Lastig om verder op afstand te zien hoe sterk de constructie is, heb er zelf te weinig praktische ervaring mee om dat obv de foto's te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
De rachels zijn onderbemeten om te gipsen. 30cm hart op hart is nodig. Bij overspanning van 160cm wilde mijn timmerman per se een extra balk tegen doorhangen (ik had 120cm en 160cm afstand tussen gordingen). 44x21 is ook minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikKo

ErikKo

Rippie

inquestos schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:40:
Netjes, ziet er uit als volgens het boekje. Vraag me wel af of het regelwerk sterk genoeg is om bijvoorbeeld gipsplaten aan vast te schroeven, ziet er namelijk niet zo naar uit. Mocht je dat willen moet je waarschijnlijk als nog wat latten bevestigen aan de balken op een kleinere afstand (30cm hoh) en betere verbinding met de balken.
Momenteel zijn de rachels 60 hoh, omdat we anders heel veel moeite zouden hebben met het glaswol erachter krijgen.

Voor afwerking op de zolder komt er nog 30 hoh tegen de gordingen aan (bovenop de folie). Deze 'extra' laag latten zorgt ook meteen voor een kleine luchtspouw die wordt aangeraden voor de werking van de klimaatfolie. Tegen de 30hoh latten wil ik inderdaad gipsplaten bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-09 19:03
ErikKo schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:13:
[...]

Momenteel zijn de rachels 60 hoh, omdat we anders heel veel moeite zouden hebben met het glaswol erachter krijgen.

Voor afwerking op de zolder komt er nog 30 hoh tegen de gordingen aan. Deze 'extra' laag latten zorgt ook meteen voor een kleine luchtspouw die wordt aangeraden voor de werking van de klimaatfolie. Tegen de 30hoh latten wil ik inderdaad gipsplaten bevestigen.
Goedenavond
Allereerst de complimenten dat ziet er erg netjes uit!

Hier zijn de werkzaamheden bijna klaar vandaar deze vraag

Loopt de isolatie bij jou in een lijn door en word deze niet onderbroken door de dikte van de zoldervloer?

Hier ontkom ik er niet aan om een meter niet te isoleren ( zit nu hoopvol 100mm spijkerden deken maar wsl is dat 50mm)omdat ik anders een schuin gedeelte weg moet breken en een stuk van de overloop plafond
Mvg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 16:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhM37QWqpEZemE_BM-w96EUNdPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bc6PevIXYGe15GMyOTv2jD6q.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook begonnen aan het karwei. 150 mm knauf 032. Deze avond nog een regelwerk bij gezet op 30 hoh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo

ErikKo

Rippie

ReversdRainbow schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:36:
[...]

Goedenavond
Allereerst de complimenten dat ziet er erg netjes uit!

Hier zijn de werkzaamheden bijna klaar vandaar deze vraag

Loopt de isolatie bij jou in een lijn door en word deze niet onderbroken door de dikte van de zoldervloer?

Hier ontkom ik er niet aan om een meter niet te isoleren ( zit nu hoopvol 100mm spijkerden deken maar wsl is dat 50mm)omdat ik anders een schuin gedeelte weg moet breken en een stuk van de overloop plafond
Mvg
Aan één zijde steekt de zoldervloer door tot tussen de gordingen. De zoldervloer rust op houten balken. Die kun je zien op de fotos van de slaapkamer. Tot aan de vloer en tussen de gordingen hebben we het volgestopt met glaswol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikKo

ErikKo

Rippie

venneke schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:41:
[Afbeelding]

Hier ook begonnen aan het karwei. 150 mm knauf 032. Deze avond nog een regelwerk bij gezet op 30 hoh.
Ik heb er bewust voor gekozen om de rachels voor het glaswol tussen de gordingen te zetten, en niet er bovenop zoals jij dit doet. Mijn reden hiervoor is zodat de folie dan mooi vlak aansluit op gordingen, latten en glaswol. In jouw geval krijg je nu hoogteverschil vanwege de latten op de gordingen en daardoor mogelijk een kleine luchtspouw tussen glaswol en folie. Volgens mij kan het geen kwaad, maar wilde het verschil wel even melden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
ErikKo schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 23:56:
[...]

Ik heb er bewust voor gekozen om de rachels voor het glaswol tussen de gordingen te zetten, en niet er bovenop zoals jij dit doet. Mijn reden hiervoor is zodat de folie dan mooi vlak aansluit op gordingen, latten en glaswol. In jouw geval krijg je nu hoogteverschil vanwege de latten op de gordingen en daardoor mogelijk een kleine luchtspouw tussen glaswol en folie. Volgens mij kan het geen kwaad, maar wilde het verschil wel even melden. :)
Ik begrijp nu niet helemaal wat nu het verschil is t.o.v. jouw werkwijze (ziet er verder goed uit hoor).
In beide gevallen hangt het glaswol op de latten en zit de folie direct aan de latten vastgeniet. Dus de luchtspouw waar jij het over hebt is exact hetzelfde? De enige "extra" luchtspouw die ik heb is direct op de gording, maar die oppervlakte is zo gering dat dit niets uitmaakt lijkt me.

Neemt niet weg dat ik graag tussen de gordingen in had geïsoleerd hoor, mijn zolder is vrij laag namelijk. Ik had alleen niet genoeg ruimte om dan nog een goede RD waarde te behalen zonder PIR toe te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ubilosis
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-07 14:38
ErikKo schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:13:
[...]

Voor afwerking op de zolder komt er nog 30 hoh tegen de gordingen aan (bovenop de folie). Deze 'extra' laag latten zorgt ook meteen voor een kleine luchtspouw die wordt aangeraden voor de werking van de klimaatfolie. Tegen de 30hoh latten wil ik inderdaad gipsplaten bevestigen.
Ik heb het advies gekregen geen luchtspouw er tussen te laten, die zit er bij mij dan ook niet. Moet zeggen, dat heb je strak afgewerkt!

Bij mij zitten de rachels (18x69) achter een aluminium hoeklijn die ik op afstand op de gording had geplaatst, deze zitten bij mij 40 hoh. Ik heb de overspanning na het opvullen met isolatie (Isover Maxcomfort 032) verstevigd door 2 afstand schroeven per rachel te plaatsen (dit zorgt technisch gezien voor een koude brug, maar de andere optie was dermate verzwaren dat het lastig werd om netjes om de isolatie heen te werken)

Mocht je dus twijfelen aan de stevigheid, kan dat altijd nog zolang de afwerking er nog niet op zit.

(edit: bedenk me net dat ik niet zeker weet hoe het er bij jou aan de buitenkant van het dak uit ziet, daar zit bij mij ook al isolatie, en is waterdicht, de afstandsschroeven gaan namelijk wel het dakbeschot in, dus let daar wel op!

[ Voor 9% gewijzigd door Ubilosis op 12-10-2023 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo

ErikKo

Rippie

Ubilosis schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:51:
[...]

Ik heb het advies gekregen geen luchtspouw er tussen te laten, die zit er bij mij dan ook niet.
Onderstaande vond ik bij de omschrijving van mijn folie. De luchtspouw is volgens mij alleen van toepassing op klimaatfolie. Ik weet niet of jij dat ook toegepast hebt.
VERWERKING
Miofol Active aan de warme zijde van de dak- en gevelconstructie aanbrengen. Bevestig Miofol Active met behulp van nieten op de achterliggende constructie direct tegen de minerale wol. Voor een goede vochtregulatie een spouw tussen het membraan en de wandafwerking plaatsen.
@venneke vanwege bovenstaande omschrijving heb ik mijn rachels anders zodat de folie direct tegen het glaswol zit (zonder luchtspouw), en dat er wel een kleine luchtspouw zit tussen de folie en wandafwerking (gipsplaten). De luchtspouw tussen folie en wandafwerking is volgens mij alleen van toepassing op klimaatfolie. Ik weet niet of jij ook van klimaatfolie gebruik gaat maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• venneke
@ErikKo, nu snap ik hem. Je gaat nog een regelwerk op de folie schroeven (had je eerder al aangegeven, overheen gelezen denk ik).

Ik heb een dampopen dak, dus maak enkel gebruik van een dampremmende folie en hierop plaats ik direct de gipsplaten.

Heb de instructies van deze video opgevolgd: YouTube: Isoleren van schuin dak met glaswol en gipsplaten: stap-voor-stap gi...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-08 16:54
venneke schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:47:
@ErikKo, nu snap ik hem. Je gaat nog een regelwerk op de folie schroeven (had je eerder al aangegeven, overheen gelezen denk ik).

Ik heb een dampopen dak, dus maak enkel gebruik van een dampremmende folie en hierop plaats ik direct de gipsplaten.

Heb de instructies van deze video opgevolgd: YouTube: Isoleren van schuin dak met glaswol en gipsplaten: stap-voor-stap gi...
Leuk dit zo allemaal te lezen en hoe iedereen op ziin eigen manier super goed bezig is. Plastic eerst en dan regelwerk of eerst regel en plastic, maakt natuurlijk voor de functie van plastic (dampdoorlaat) niet uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79onuoyXEd9Me1Kr0LQKDE9haxo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GpjKTvuPonQUaDULUFVp2LZG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFtPyHWJ2JEtznmwQ1WIfKFCO1A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8FORGP0XhJDdT81ljO0zFNK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdtYHJBLyj-YujPOA3KY_0NR68o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2f0OPl56o29M67qAITNxjLHl.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-PW7q_6jDwsMDyaiSkmowQwC0w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPE6JGdmfNtQnNbjZEXbwHNo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtgQ7JhX-sy2tRQUdmPJqS39yIQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5lXqyX07RQKzlz1p0Yp2vg3V.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik ben zelf begonnen en gelukkig bijna afrondend

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YPUNCv0_PXcdJ34cxWes-DkitU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wVOfjoekCqYCmnrPlr1DCR4d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixbKJptOMwZbzuKdlpyQ5agFcK4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wL4H3EvrXLmCtT6olggsblUm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNcvieKeg96tSe4fy3AqkRuG0QQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZoTjxvHFIQ5NIL41e4TJtqUO.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 17% gewijzigd door DennisDCT op 12-10-2023 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19
Na project Zolder (hier en hier) en project Woonkamer resteerde er nog altijd een klein stukje van ruim 2 vierkante meter in een andere kamer. Dat hebben we nu ook maar eens opgepakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uloOmb2WjDTPeZqkLbhJIEI9uuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJyLU2JmeNW71ZgrYnR0UYUA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8F9WcjNUSQr2cpFjZjk3Kd56P0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k6sPpT1vhJrXeDP3wbNUNWUB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPD8NlWra054qc-Laa1xfGFrPIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lhQmAxYLN2CeHVMjbTZyOW51.jpg?f=fotoalbum_large

Eindafwerking zit er inmiddels ook op, even geen foto van voorhanden. Wat verder niet op de foto staat is dat alle kieren die op foto 1 te zien zijn uiteraard netjes zijn gevuld vóórdat het glaswol er in ging.

En daarmee is het dakisolatieproject officieel afgerond! *O*

Verder blijk ik heel goed uitgerekend te hebben hoeveel glaswol ik nodig had, want na afronding van het project resteerde welgeteld nog een stukje van 70x58 cm. Verder is, op de onbruikbare afvalstukken na die gedurende het project zijn weggegooid, alles opgegaan :D

[ Voor 10% gewijzigd door Glenfiddich op 12-10-2023 22:05 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ubilosis
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-07 14:38
ErikKo schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:43:
[...]

Onderstaande vond ik bij de omschrijving van mijn folie. De luchtspouw is volgens mij alleen van toepassing op klimaatfolie. Ik weet niet of jij dat ook toegepast hebt.
Ik heb klimaatfolie toegepast, maar ook daar was dat niet nodig, ik heb geen miofol gebruikt maar Isover Duplex. (mocht ik het nog een keer doen zou ik wellicht goedkopere folie scoren, maar daar kwam ik een beetje laat achter...). Overigens zit er zoveel verschil tussen wat mensen zeggen dat ik me heb laten leiden door gezond verstand, eerste advies wat ik van meerdere aannemers / isolatie experts kreeg was gewoon PIR plaatsen, dat zou sowieso vochtproblemen geven, de setup in Ubakus uittekenen heeft mij enorm geholpen, dat in combi met alle reacties hier geïsoleerd met vertrouwen.

Bij mij is nu alles helemaal afgerond, was wel echt een klus, ondertussen is alles gestuced en heb ik zelf de plafonds gespoten met een verfspuit, was even inkomen, maar daar is de zolder voor :9 , uiteindelijk in de slaapkamers en de woonkamer een super strak resultaat kunnen realiseren, ben er blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:45
Hallo, ik ga mijn garage zolder isoleren om hier een kantoor van te maken. Ben er al uit hoe ik het ga doen door alle tips hier!

Alleen in ding waar ik nog vragen over heb. Ik kijk vanaf de zolder zo de spouw in. Nu is de vraag zal ik dit dicht maken en zo ja hoe? Gewoon stuk glaswol erin of ook nog met folies werken ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbNQxa_QEcZdG2srOzDnV1Pd2a8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qYbdgI2kKBGUN8azAJPnX1Fo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-09 20:26
Retep91 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:25:
Hallo, ik ga mijn garage zolder isoleren om hier een kantoor van te maken. Ben er al uit hoe ik het ga doen door alle tips hier!

Alleen in ding waar ik nog vragen over heb. Ik kijk vanaf de zolder zo de spouw in. Nu is de vraag zal ik dit dicht maken en zo ja hoe? Gewoon stuk glaswol erin of ook nog met folies werken ?

[Afbeelding]
als ik het goed zie heb je last van houtworm ? zo ja pak dat eerst aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:50
Glenfiddich schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:59:
Na project Zolder (hier en hier) en project Woonkamer resteerde er nog altijd een klein stukje van ruim 2 vierkante meter in een andere kamer. Dat hebben we nu ook maar eens opgepakt:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Eindafwerking zit er inmiddels ook op, even geen foto van voorhanden. Wat verder niet op de foto staat is dat alle kieren die op foto 1 te zien zijn uiteraard netjes zijn gevuld vóórdat het glaswol er in ging.

En daarmee is het dakisolatieproject officieel afgerond! *O*

Verder blijk ik heel goed uitgerekend te hebben hoeveel glaswol ik nodig had, want na afronding van het project resteerde welgeteld nog een stukje van 70x58 cm. Verder is, op de onbruikbare afvalstukken na die gedurende het project zijn weggegooid, alles opgegaan :D
Ziet er netjes uit d:)b
Vraagje, heb je de klimaatfolie achter de horizontale rachels gedrukt? Of alle isolatie tussen de rachelsen vervolgens de folie er strak tegenaan en dan een extra rij horizontale rachels om de luchtspouw te maken tov eindafwerking?

Zelf nu ook plan aan het maken om een stukje van het dak te doen, en even aan het puzzelen wat de beste manier is qua rachelwerk en het maken van de luchtspouw naar de afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19
Samoht93 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:26:
[...]

Ziet er netjes uit d:)b
Vraagje, heb je de klimaatfolie achter de horizontale rachels gedrukt? Of alle isolatie tussen de rachelsen vervolgens de folie er strak tegenaan en dan een extra rij horizontale rachels om de luchtspouw te maken tov eindafwerking?

Zelf nu ook plan aan het maken om een stukje van het dak te doen, en even aan het puzzelen wat de beste manier is qua rachelwerk en het maken van de luchtspouw naar de afwerking.
Isolatiemateriaal achter de bestaande rachels, daar folie tegenaan, en daarna een nieuwe rij rachels voor de luchtspouw tussen folie en eindafwerking.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:45
Louwm schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:49:
[...]

als ik het goed zie heb je last van houtworm ? zo ja pak dat eerst aan
Klopt en boktor 😖 is vorige week iemand voor geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EllenB
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-12-2023
Hallo allemaal, Wij gaan ook onze zolder isoleren. Spaanplaat 20mm met pur laag 30mm. We zijn er inmiddels uit hoe we dit willen aanpakken. Alleen weten we niet goed hoe we de dakconstructie met de muur eerst dicht gaan maken. Ruimte tussen dak en muur is 6cm boven in is het opgevult met glaswol steen wol maar onderin zit een groot gat. Hebben jullie een idee

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YsWyTQTmss7-rza3UbHt5QceuBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GclIz19YEvxb5AZpuaOjU3R5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/co9RLQF6rtGX_eypH02XV61bZS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kjRW8h0Uujbun5uecxpyvg9k.jpg?f=fotoalbum_large?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

EllenB schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:56:
Hallo allemaal, Wij gaan ook onze zolder isoleren. Spaanplaat 20mm met pur laag 30mm. We zijn er inmiddels uit hoe we dit willen aanpakken. Alleen weten we niet goed hoe we de dakconstructie met de muur eerst dicht gaan maken. Ruimte tussen dak en muur is 6cm boven in is het opgevult met glaswol steen wol maar onderin zit een groot gat. Hebben jullie een idee

[Afbeelding]

[Afbeelding]?
In mijn ogen moet je iets met een plank doen.
Bij ons in de buurt kom je dit ook vaak tegen gewoon glaswol en pur helpen niet tegen vogels. En die bouwen gewoon een nest daar.
Ik heb het niet over een musje en een merel maar een maatje groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EllenB
Er zat een plank overheen (binnenzijde) maar het tochte enorm, daarom eraf gehaald om te kijken. We willen een balk tegen de muur plaatsen zodat we de isolatie daar tussen kunnen plaatsen. We kunnen een dikkere balk (hogerop) plaatsen tot aan de panlatten en de gleuf van ongeveer 1 cm (tussen balk en dak) dicht purren met flexpur. Zou dat een oplossing kunnen zijn?
Er zitten hier wel veel kraaien te nestelen in en rondom het huis. Die wil ik graag buiten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
EllenB schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:44:
Er zat een plank overheen (binnenzijde) maar het tochte enorm, daarom eraf gehaald om te kijken. We willen een balk tegen de muur plaatsen zodat we de isolatie daar tussen kunnen plaatsen. We kunnen een dikkere balk (hogerop) plaatsen tot aan de panlatten en de gleef van ongeveer 1 cm (tussen balk en dak) dicht purren met flexpur. Zou dat een oplossing kunnen zijn?
Er zitten hier wel veel kraaien te nestelen in en rondom het huis. Die wil ik graag buiten houden.
Het dak op en het daar netjes met passend hout afwerken. Dan van binnen netjes maken en isolatie ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@EllenB Ook nog een stukje inventarisatie:
Ben je er achter gekomen wat het nut was van deze grote spleet?
Is dat gedaan omdat er anders elders vocht niet weg zou kunnen? Of ... iets anders?
Als je het dicht maakt weet je dan zeker dat er geen problemen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EllenB
Nee. Het zijn standaard dakplaten. Beide zijden hebben deze spleet. Volgens mij zijn de platen eerlijk verdeeld over het dak en opgevuld. Ik kan snappen dat men rekening houd met uitzetten, maar geen 6cm. Het is een huurhuis geweest. Ben toch van mening dat die wat minder zijn afgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Bizar hoor 2x6cm geen dak dichtmaken.

Woningbouwverenigingen zijn vaak wel precies, want als het een probleem gaat vormen kost het nog meer....
Ben zelf een koper, maar durf dat niet te ondersteunen.

Off-topic: ik vermoed eerder dat de aannemer er te kleine platen op heeft gelegd en dat dit blijkbaar niet opgevallen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-09 20:26

[Afbeelding]

[Afbeelding]?
waarschijnlijk is dit gedaan voor brand overslag en bevind deze spleet zich ook bij de buren , de tussen muur hoogte is ongeveer gelijk met de dakplaten binnenzijde (loopt dus niet door tot vlak onder de pannen )als je op de scheiding met de buren een pan op schuif zal je zien dat er hier terplekke een baan glaswol is toegepast van boven naar beneden op de scheiding zodat niet gelijk de brand via het dak kan overslaan , dat er beneden een gat zit komt dat hier de glaswol is verdwenen in de loop van jaren , vogels , ongedierte , of er uitgevallen ,
er moet hier op de scheiding wel glaswol of een ander brandwerend isolatiemateriaal blijven dus niet er uit trekken en vervangen door bijvoorbeeld pir
[Afbeelding]

[ Voor 20% gewijzigd door Louwm op 15-10-2023 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Louwm Das een heel goed punt, brandpreventie, bij de grote brand in Arnhem was de overslag naar de buren recent een van de grote problemen, plus oa het compleet gesloten zonnepanelen systeem, er kwam geen water doorheen.

Tip: Zet je quotes eens goed, jouw antwoord zit binnen de quotes van Ellen's bericht.

[ Voor 17% gewijzigd door route99 op 15-10-2023 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
EllenB schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:08:
Nee. Het zijn standaard dakplaten. Beide zijden hebben deze spleet. Volgens mij zijn de platen eerlijk verdeeld over het dak en opgevuld. Ik kan snappen dat men rekening houd met uitzetten, maar geen 6cm. Het is een huurhuis geweest. Ben toch van mening dat die wat minder zijn afgewerkt.
Heel veel projectbouw wordt slordig gebouwd.

Ik ben vorige week het lage dak op geweest om een weggemoffelde bouwfout te corrigeren: dakplaten waren eerste meter afgepurd tegen de gevel en voor de rest een gapende spleet. Waarschijnlijk gewoon luiheid, een lege bus PUR, luchtijd etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

EllenB schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:44:
Er zat een plank overheen (binnenzijde) maar het tochte enorm, daarom eraf gehaald om te kijken. We willen een balk tegen de muur plaatsen zodat we de isolatie daar tussen kunnen plaatsen. We kunnen een dikkere balk (hogerop) plaatsen tot aan de panlatten en de gleef van ongeveer 1 cm (tussen balk en dak) dicht purren met flexpur. Zou dat een oplossing kunnen zijn?
Zou ik zeker doen. Misschien kun je er aan de buitenkant nog beter bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

EllenB schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:08:
Ik onderschrijf je mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Louwm schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:42:
[...]

waarschijnlijk is dit gedaan voor brand overslag en bevind deze spleet zich ook bij de buren , de tussen muur hoogte is ongeveer gelijk met de dakplaten binnenzijde (loopt dus niet door tot vlak onder de pannen )als je op de scheiding met de buren een pan op schuif zal je zien dat er hier terplekke een baan glaswol is toegepast van boven naar beneden op de scheiding zodat niet gelijk de brand via het dak kan overslaan , dat er beneden een gat zit komt dat hier de glaswol is verdwenen in de loop van jaren , vogels , ongedierte , of er uitgevallen ,
er moet hier op de scheiding wel glaswol of een ander brandwerend isolatiemateriaal blijven dus niet er uit trekken en vervangen door bijvoorbeeld pir
[Afbeelding]
Is daar bewijs van omdat op deze manier verplicht uit te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EllenB
Bedankt. Dat vind ik een duidelijk verhaal. Hier kan ik wel wat mee. Wat kan ik doen om er voor te zorgen dat het er niet weer allemaal uit geplukt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Je zou of zolderbreed een stevig dampopen, wind- en regendichte folie kunnen aanbrengen dan weet je ook zeker dat het hele dak wat dat betreft OK is. Is dat niet nodig breng dan stroken van die folie daar aan, zorg wel voor en ruime overlap met het dak en de muren zodat het niet alsnog niet goed genoeg werkt.
Die folies zijn over het algemeen vrij dik.

Je hebt spaanplaat met 30 mm PUR, dan is het gebruikelijk om een dampopen isolatie op zolder aan te brengen afgewerkt met een klimaatfolie en gipsplaten.
Van weet je zeker dat er geen vocht in de constructie opgesloten wordt, er vanuit gaande dat er verder daar geen bijzonderheden zijn.
Als er een badkamer rechtstreeks onder het dak zit dan wordt vaak geadviseerd om alleen op die plek dampdichte folie te gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 16-10-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EllenB
Bedankt voor de info. Heel fijn geholpen.
Wij hebben dat advies ook gekregen glaswol, klimaatfolie lunchtspleet en dan gips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

(y) Graag gedaan.
PS: heb de typefout mbt dampopen folie aanbrengen verbeterd. Die folie heeft vaak herkenbare blauwe strepen (aan de koude kant aanbrengen). Succes verder.

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 16-10-2023 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmersmother
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:38
Wij hebben twee jaar terug op ons plat dak deel de bitumen over laten leggen. Bij de schouw zeiden ze dat er 10cm isolatie zou zitten. Nu blijkt dit maar 3/4 centimeter te zijn. Inmiddels liggen er zonnepanelen op.
Is het mogelijk om achteraf van binnen nog extra isolatie aan te brengen? Ik lees namelijk dat je óf warm óf koud moet isoleren omdat als je beide doet vochtproblemen krijgt. Is huis uit 1984, dus vermoed dat originele isolatie er nog op ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]?
Goeie ventilatie :+

Dichtzetten met hout/spaanplaat en afpurren met isolatie PUR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meerdere offertes aangevraagd voor dakisolatie, maar blijkbaar houden de meeste mensen het bij icynene. Ik wilde het eerst zelf doen, tot ik zag dat het veel goedkoper is om het te laten doen (gezien er al 2 andere isolatiemaatregelen in de planning staan).

Maar ik wil eigenlijk of 17cm steenwol voor goede geluidsisolatie, of PIR voor een hoge Rc. Als ik icynene zo opzoek, heeft het de Rc waarde van steenwol en volgens mij een net zulk slechte geluidsisolatie als PIR gezien de lage dichtheid?

Is dat spul wat, of kan ik toch beter verder zoeken/extra betalen om het toch maar zelf te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Verwijderd
Meerdere offertes aangevraagd voor dakisolatie, maar blijkbaar houden de meeste mensen het bij icynene.
Heb je daar info/bewijzen voor dat dit zo is met Icynene?

Als het mis gaat met Icynene op het dak te spuiten dan kan het hele dak bij het chemisch afval....
Over met PUR vervuild bouwmateriaal zijn al processen geweest met als uitkomst ... de vervuiler betaalt.
Over de verdere diverse risico's van PUR spuiten is op het forum al het nodige geschreven, zoek even.

Er zijn veel betere isolatiematerialen dan die Icynene, die met geluk lambda 0,038 haalt, maar bij ter plekke spuiten krijg je die garantie never. Vergeet het, ook gezien de risico's.

Moet het damp open zijn, denk dan aan glas- of steenwol of vlas, mag het dampdicht zijn denk aan PIR of PIF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Farmersmother schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:01:
Wij hebben twee jaar terug op ons plat dak deel de bitumen over laten leggen. Bij de schouw zeiden ze dat er 10cm isolatie zou zitten. Nu blijkt dit maar 3/4 centimeter te zijn. Inmiddels liggen er zonnepanelen op.
Is het mogelijk om achteraf van binnen nog extra isolatie aan te brengen? Ik lees namelijk dat je óf warm óf koud moet isoleren omdat als je beide doet vochtproblemen krijgt. Is huis uit 1984, dus vermoed dat originele isolatie er nog op ligt.
Kan wel van binnen uit maar dan is het zaak dampopen isolatie te gebruiken en heel nauwkeurig klimaatfolie aan te brengen.
je kan ook de omgekeerd dak constructie toepassen, XPS/EPS platen bovenop je dakbedekking/onder zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

route99 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:28:
@Verwijderd
[...]
Heb je daar info/bewijzen voor dat dit zo is met Icynene?

Als het mis gaat met Icynene op het dak te spuiten dan kan het hele dak bij het chemisch afval....
Over met PUR vervuild bouwmateriaal zijn al processen geweest met als uitkomst ... de vervuiler betaalt.
Over de verdere diverse risico's van PUR spuiten is op het forum al het nodige geschreven, zoek even.

Er zijn veel betere isolatiematerialen dan die Icynene, die met geluk lambda 0,038 haalt, maar bij ter plekke spuiten krijg je die garantie never. Vergeet het, ook gezien de risico's.

Moet het damp open zijn, denk dan aan glas- of steenwol of vlas, mag het dampdicht zijn denk aan PIR of PIF.
Uiteraard heb ik er geen bewijzen van, bedoelde het meer dat 3 van de 5 isolatiebedrijven niets anders doen dan icynene. Behalve PIF dan, die heb ik ook 1 keer gehoord. Maar zal vast te maken hebben met gemak voor het bedrijf zelf.

Dit is wel zo'n beetje mijn vermoeden geweest. Zal dus verder moeten kijken naar een bedrijf dat wel met platen wil werken en wat zij er voor vragen. Zal dan zeker ook 2x zo duur zijn, ik vond +-2500 euro al wel karig. Met subsidie zou het mij dan enkele 100en euro's kosten, zo'n 1000-1500 goedkoper dan zelf de materialen kopen. Ik kan me voorstellen dat ff alles onderspuiten het halve werk is t.o.v. goed kierdicht PIR platen vastmaken of steenwol met folie + rachelwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Ja, ze spuiten het onder en dan mag je zelf het afwerken en das juist ook nog het nodige werk om het juist netjes te krjjgen. Ik kom er nog op terug.

Edit
@Verwijderd
Uiteraard heb ik er geen bewijzen van, bedoelde het meer dat 3 van de 5 isolatiebedrijven niets anders doen dan icynene.
Maar je nodigt ze toch zelf uit na een voorselectie? Das een aanname, maar zie ik dit verkeerd?
Via Google of Milieu Centraal (MC) zoeken?
Bij MC effe goed op de vinkjes letten anders verdwaal je.
En loop het forum nog een door voor wie nuttige ervaringen post.
Succes

[ Voor 63% gewijzigd door route99 op 16-10-2023 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:57
Naar eigen topic (y)

[ Voor 96% gewijzigd door BiLLY_daKid op 16-10-2023 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

BiLLY_daKid schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:21:
Mag ik hier ook feedback vragen op niet-zolder isolatie?
Ben geen moderator, maar ik zelf zou het niet doen. Helaas is er geen centraal topic voor jouw vraag zover ik zo snel zag.
Maak effe een apart topic aan onder de kolom duurzame energie of onder bouwen&klussen.
Kijk maar waar je het accent legt.
Kopieer de inhoud van dit daar heen en haal het hier weg en plaats een link naar waar je het neergezet hebt.
Of vraag het een moderator om het voor je te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McDennis
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-09 19:30
Heeft er iemand advies hoe je het best klinaatfolie(isover) kan aanbrengen? Ik heb resol platen tussen de gordingen, ik heb begrepen dat je aan de muurzijde de isover kit gebruikt om af te dichten wat kan ik best gebruiken om de folie op de gordingen aan te brengen? Ik twijfel over de isover kb1 tape of ook de kit misschien lees ik verkeerd maar de tape lijkt soms alleen om de folie naden aan elkaar te plakken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAP62Botq6xIgwaQ9CLKPrZ8hA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZwHjL6jhBDnz455Rj0wMvCFX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door McDennis op 17-10-2023 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS 450
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Na wat studeren in dit topic ben ik tot het volgende plan gekomen voor de isolatie van mijn dak. Ik heb echter nog een paar vragen en zou blij zijn met een algemene "sanity check" op het plan.

Uitgangspunt is een zolder verbouwen zodat hier later een slaap- of logeer- kamer van gemaakt kan worden. Doel van de isolatie is dus niet alleen thermisch maar ook een stukje buiten/straat geluid. We wonen aan een dorpsplein dus er is altijd wat te beleven en horen...

De opbouw van het dak en de isolatie volgens Ubakus;

Ubakus Dak isolatie

Pannen + latten,
Dampopen doek
Houten dakbeschot
60mm Knauf Acoustifit
90mm PIR
Latten over de balken
Dampremmend / dampdicht doek

OSB plaat
Leemplaten
Leem stuc

Of OSB en leem vervangen voor dubbel gips met gips stuc afhankelijk van de stukadoor die ik kan fixen (leem heeft de voorkeur maar ben niet ongevoelig voor het prijskaartje)

Een deel van de zolder heeft/krijgt een vliering, zie foto hier onder. Mijn vraag/probleem is hoe ga ik hier mee om? Ik kan de vliering binnen de thermische schil trekken of er juist buiten houden :? .

Zolder voor isolatie

Ik heb geen reden om het daar warm of koud te hebben er liggen enkel kerstspullen en oud speelgoed. Het doel is geen problemen te voor de toekomst te creëren. Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

JMS 450 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:36:
Na wat studeren in dit topic ben ik tot het volgende plan gekomen voor de isolatie van mijn dak…... Ik heb echter nog een paar ?
Ik zou eerst die 2 ouderwetse dakraampjes vervangen door minimaal dakramen met HR++ glas erin.

Waar komt de leem wens vandaan? Natuurlijke materialen? Dan lijkt me in dat pad ook vlas isolatie een overweging met ook wat betere geluidsisolatie. Voorwaarde daarbij is dat de rest vh dak geen en enkel spleetje mag hebben, spleten winnen het van de betere isolatie als het op geluid aankomt. Ergo, meer last van het geluid van buiten.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 17-10-2023 17:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JMS 450
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
route99 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:31:
[...]
Ik zou eerst die 2 ouderwetse dakraampjes vervangen door minimaal dakramen met HR++ glas erin.

Waar komt de leem wens vandaan? Natuurlijke materialen? Dan lijkt me in dat pad ook vlas isolatie een overweging met ook wat betere geluidsisolatie. Voorwaarde daarbij is dat de rest vh dak geen en enkel spleetje mag hebben, spleten winnen het van de betere isolatie als het op geluid aankomt. Ergo, meer last van het geluid van buiten.
Check, is vandaag gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5DZdug93464du8donC_BgtimC0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hVsbYapmF9NSflSSW9yC1X4.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMgmh2U0YaSvzD3lwCEUEhi-sEI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kWa4feCgxB2yAwbfYqwkKYBP.jpg?f=fotoalbum_medium

Had ik er nog niet bij gezegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:25
JMS 450 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:25:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Doen ze die nieuwe balken nooit in balk dragers leggen?
Het lijks alsof ze aan de onderzijde een paar stelschroeven in hebben gezet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
JMS 450 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:25:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gehoor bescherming maar geen valbeveiliging :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:59
McDennis schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:29:
Heeft er iemand advies hoe je het best klinaatfolie(isover) kan aanbrengen? Ik heb resol platen tussen de gordingen, ik heb begrepen dat je aan de muurzijde de isover kit gebruikt om af te dichten wat kan ik best gebruiken om de folie op de gordingen aan te brengen? Ik twijfel over de isover kb1 tape of ook de kit misschien lees ik verkeerd maar de tape lijkt soms alleen om de folie naden aan elkaar te plakken.[Afbeelding]
Ik zou eerst die ontzettende kieren aan de bovenkant eens afpurren.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Eindelijk kan ik ook gaan isoleren. Ik heb een dak uit 1975. Het dakbeschot beschikt over een laag van 2cm PIR aan de buitenzijde. Als er een folie onder de pannen zat, is die nu verdwenen.

In eerste instantie wilde ik de buitenzijde isoleren. De enige goed aangeschreven partij die hiervoor een offerte wilde maken vroeg hier echter zoveel voor dat dit plan helaas niet doorgaat. We zitten ook met een vreemde verspringing op de nok met de buren die niet meedoen, dus succes was niet gegarandeerd.

Nieuw plan dus. Isoleren aan de binnenzijde. We hebben 13cm ruimte tussen de spanten. Ik twijfel nog tussen PIR-platen en een materiaal dat ook geluid isoleert. Geluidsisolatie is fijn, maar hier in de wijk is het doodstil, dus het lijkt me niet belangrijk. De extra isolatiewaarde van PIR is dan wel zo fijn.

De dampopenheid van het dakbeschot is door de 2cm PIR-isolatie twijfelachtig. Dus laat ik het dakbeschot op verschillende plaatsen doorboren waarna er nieuwe spinvliesfolie overheen gaat. Aan de binnenzijde laat ik een luchtspouw van 1cm vrij. Door de gaten in het beschot, kan de spouw door de folie ademen naar buiten.

Afwerking wordt rachelen en gipsplaten. Geen dampscherm aan de binnenzijde.

Het werk aan de buitenzijde besteed ik uit. Een bedrijf gaat de spinvliesfolie en nieuwe pannen aanbrengen. Ik zit nu in de laatste onderhandelingsfase met dit bedrijf, dus ik ben benieuwd of dat jullie nog opmerkingen hebben.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

-DarkShadow- schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:12: Door de gaten in het beschot, kan de spouw door de folie ademen naar buiten.
https://www.google.com/search?q=dakbeschot+gaten+boren+vocht
Even snel gekeken, maar de 1e indruk is dat dit vaak geen duurzame oplossing lijkt om gaten te boren in het dakbeschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
route99 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:19:
[...]

https://www.google.com/search?q=dakbeschot+gaten+boren+vocht
Even snel gekeken, maar de 1e indruk is dat dit vaak geen duurzame oplossing lijkt om gaten te boren in het dakbeschot.
...zegt de verkoper van klimaatfolie. Ik zie het op meer blogjes, maar die lijken dit overgeschreven te hebben van Isover.

Deze partij geeft een ander beeld: https://www.toolkitduurza...structie-bij-pannendaken/

De pannen en klimaatfolie liggen er nog overheen, dus het zal niet naar binnen regenen. Tevens is er amper temperatuurverschil, omdat het aan de koude zijde is, dus condens ontstaat er ook niet. Het lijkt me wel belangrijk om voldoende gaten te boren om een eventueel temperatuurverschil te voorkomen.

Voor de zekerheid afsluiten met een metalen gaas is wellicht een goed idee. Mocht er over 20 jaar een gat in de klimaatfolie zitten, wil je de muizen uit de spouw houden.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
-DarkShadow- schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:34:
[...]

...zegt de verkoper van klimaatfolie. Ik zie het op meer blogjes, maar die lijken dit overgeschreven te hebben van Isover.

Deze partij geeft een ander beeld: https://www.toolkitduurza...structie-bij-pannendaken/

De pannen en klimaatfolie liggen er nog overheen, dus het zal niet naar binnen regenen. Tevens is er amper temperatuurverschil, omdat het aan de koude zijde is, dus condens ontstaat er ook niet. Het lijkt me wel belangrijk om voldoende gaten te boren om een eventueel temperatuurverschil te voorkomen.

Voor de zekerheid afsluiten met een metalen gaas is wellicht een goed idee. Mocht er over 20 jaar een gat in de klimaatfolie zitten, wil je de muizen uit de spouw houden.
*verkeerd gelezen*

Je hebt al klimaat folie onder de pannen zitten.

[ Voor 19% gewijzigd door ArcticWolf op 17-10-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
ArcticWolf schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:11:
[...]

*verkeerd gelezen*

Je hebt al klimaat folie onder de pannen zitten.
Waarom had je 200 ventilatiegaten?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
-DarkShadow- schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:13:
[...]

Waarom had je 200 ventilatiegaten?
Was blijkbaar normaal destijds (1968), het idee was dat het dak moest ventileren. Tegenwoordig al lang weer achterhaald :+ heb ze allemaal dicht geplakt en getakt.

De CV leidingen liepen ook via de zolder tegen het binnenblad aan naar beneden... en precies op die plek was er gewoon niks, je kon daar zo naar buiten kijken. Ze keken vroeger niet zo nauw :+

Ben ook van 1600m3 gas verbruik naar 800m3 gegaan in 2 jaar tijd... O-)

edit:
hier zit heb ik een dakbeschot van spaanplaat met daarop de pannen en heb de glaswol rechtstreeks er tegenaan gedrukt. Folie eroverheen en toen gips.. werkt voorals nog prima (15cm Naturoll 032 met Miofol 125s).

[ Voor 51% gewijzigd door ArcticWolf op 17-10-2023 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

ArcticWolf schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:15:
[...]Was blijkbaar normaal destijds (1968), het idee was dat het dak moest ventileren. Tegenwoordig al lang weer achterhaald :+ heb ze allemaal dicht geplakt en getakt.
Mee eens. Met een gat icm dampopen folie mag het vocht er dan wel uitkunnen, maar het kan er ook in en in de constructie komen met mogelijke consequenties.
Ik zie zonder onderbouwing geen reden waarom er meer uit dan in zou gaan.

Er is zo wie zo hier een disclaimer die imho opgeld doet: Op afstand, hier ook weer is het voor veel mensen onmogelijk om exacte inschattingen te doen bij het informeren **** van een vragensteller. We gaan uit van geaccepteerde gedragingen van isolatiematerialen in de door de vragensteller beschreven omgeving, die wij niet kennen. We en dat doen de meesten, vragen er wel op door of de vragensteller wel een correcte voorstelling geeft van de situatie. Dat lijkt vaak goed te gaan, maar om eerlijk te zijn, het is niet waterdicht... (wel passend bij de laatste vraag...)

****Juist... ik noem daarom het informeren. Daarmee kan een vragensteller zijn eigen situatie mee in kaart brengen en hopelijk met die informatie tot een voor hem/haar tot een optimaal plan komen die fit bij het gewenste doel en bij het beschikbare budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McDennis
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-09 19:30
pentaw1nz schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:04:
[...]

Ik zou eerst die ontzettende kieren aan de bovenkant eens afpurren.
Die moeten inderdaad nog afgepurt worden ik ben ook nog volop bezig maar bedankt voor je antwoord..

De kieren zijn groter als ik had gewild maar dat was de keus omdat klemmend plaatsen geen spleet over laat (en schade aan de resol geeft doordat het snel afbrokkelt) die fatsoenlijk te purren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
route99 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:11:
[...]
Mee eens. Met een gat icm dampopen folie mag het vocht er dan wel uitkunnen, maar het kan er ook in en in de constructie komen met mogelijke consequenties.
Ik zie zonder onderbouwing geen reden waarom er meer uit dan in zou gaan.

Er is zo wie zo hier een disclaimer die imho opgeld doet: Op afstand, hier ook weer is het voor veel mensen onmogelijk om exacte inschattingen te doen bij het informeren **** van een vragensteller. We gaan uit van geaccepteerde gedragingen van isolatiematerialen in de door de vragensteller beschreven omgeving, die wij niet kennen. We en dat doen de meesten, vragen er wel op door of de vragensteller wel een correcte voorstelling geeft van de situatie. Dat lijkt vaak goed te gaan, maar om eerlijk te zijn, het is niet waterdicht... (wel passend bij de laatste vraag...)

****Juist... ik noem daarom het informeren. Daarmee kan een vragensteller zijn eigen situatie mee in kaart brengen en hopelijk met die informatie tot een voor hem/haar tot een optimaal plan komen die fit bij het gewenste doel en bij het beschikbare budget.
Sowieso kwam ik maar 2 lichte lekkages tegen in m'n dak tijdens het isoleren. En vaak zijn dat lekkages wanneer de wind precies vanuit richting X komt in combinatie met een bak regen, dus een keer de pannen recht leggen en het is weer opgelost.
Zoveel vocht komt er niet onder die pannen (behalve dauw misschien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@ArcticWolf Dat waren er dan toch 2 plekjes teveel :'( . Tis iid vaak bij bepaalde windrichtingen dat het er door heen zou kunnen komen, idem dito bij stuifsneeuw.
Ik heb geregeld contact met een bouwkundige die ook veel aan gebouwenbeheer gedaan heeft en water is wel ongeveer het vervelendste probleem wat er is. Het is bepaald niet altijd dat de plaats waar het water te voorschijn komt daar waar ook het water naar binnendringt. Hij had cases tot wel meerdere meters afstand tussen gat en daar waar het water eruit kwam.
Tis zo jammer dat je iets mist nadat je zo je best gedaan hebt om alles na te lopen, om vervolgens toch nog door een lek verrast te worden.
Pagina: 1 ... 49 ... 56 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: een handige tool als je vragen hebt over wat voor isolatiewaarde een bepaalde maatregel oplevert, mogelijk opsluiten van vocht tussen isolatie en dakbeschot e.d. is de 'U-Wert-Rechner' van https://www.ubakus.de (gratis, geen account nodig). Hiermee kun je een simulatie doen.