(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 56 Laatste
Acties:
  • 526.418 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ok helder, mijn gevoel zegt dan toch dat ik beter voor iets als de XtraSafe kan gaan. Nog even puzzelen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:05
Wij willen ook in het najaar de zolder verder isoleren. Gaat om een huis uit 1969, met een hellend dak met keramische dakpannen.
Zo te zien zat er eerder enkel achter het knieschot een beetje isolatie, wat uit elkaar valt als je het vastpakt. Verder is er volgens mij geen isolatie toegepast.

Er is +- 15cm ruimte tussen de gordingen.
Ik zit te denken aan 14cm pir plaat (2-zijdig alu), dan uit te rachelen op de gordingen en met gipsplaten dicht te zetten. In verband met nu al een niet al te grote zolder wil ik zo min mogelijk ruimte inleveren. Daarom meteen rachels op de gordingen en niet nog een laag daar overheen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFA56xqcO9QKfqhBYcfIxaYOvcc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UfP6tTPrDXPgtQfxGbf7Jtgj.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GV5ltWz9Wf4SDjQUdKrpoF4ZklU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4lzE3VuMMeWvvEAfaQ7CTqGB.png?f=user_large

Dit zou dan al voldoende resultaat moeten geven verwacht ik?

Update 17:00:
In Ubakus nu het volgende opgesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwzxWa1oiEp--zCDO1Du_-5g-ac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iHLLb8fStDEf11nEt3sUknsr.png?f=fotoalbum_large

Ik vind het moeilijk om de juiste PIR plaat te kiezen (heb nu BauderPIR Plus, 140mm gekozen), afgeleid van bijvoorbeeld deze plaat: https://www.isolatiemater...140mm-rd636-3plpak-216-m2. Komt dit overeen met elkaar?
Opzich lijkt me de RC waarde niet verkeerd. Droogreserve is wel erg laag, komt dat omdat de PIR platen direct tegen de spaanplaat dakbeschot is bevestigd?

[ Voor 41% gewijzigd door venneke op 15-09-2023 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-07 12:11
Ik vind het wat onnodig om een heel topic te beginnen, maar wat vinden jullie van t idee om hier PIR+gips tot aan de gordingen te zetten en de lege ruimte achter de gording op te vullen met purschuim? Zou dat goed gaan?

Zit 3,8 cm ruimte achter de gordingen

Jaren 30 woning zonder enige isolatie boven.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vxgcwkj96c4npEYMnhHaszfZUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M34mVmXM7uy38HP1rBtsOZ3n.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door woutervt op 17-09-2023 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

woutervt schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:09:
.... wat vinden jullie van t idee om hier PIR+gips tot aan de gordingen te zetten en de lege ruimte achter de gording op te vullen met purschuim? Zou dat goed gaan?
Een vreselijk idee bij zo'n mooie zolder... Stel een volgende eigenaar ziet kans om van buitenaf heel mooi te isoleren.... dan maak je dat met deze aanpak totaal onmogelijk. En alles wat met dat PUR-schuim beplakt is,,,, das tegenwoordig chemisch afval.
Jaren 30 woning zonder enige isolatie boven
Je hebt nu de kans om zo'n woning in de originele staat te laten met de juiste isolatie keuze ipv het te verkl**ien... maar das mijn mening.

Ik zou alles van glas- of steenwol voorzien, je hebt ca 18 cm?
Ook achter die gordingen, de afvalstukken die je vast gaat krijgen snij je daarvoor op maat.
Klaar? Afwerken met klimaatfolie tegen het vocht.

Wel een goed stofmasker op bij die glaswol, maar ook met PURren had je een persoonlijke beveiliging nodig gehad.
Met die PUR volspuiten haal je ook nog andere risico's in his, oa drijfgas en het vernevelen van giftig isocyanaat.

Succes met je overwegingen.

Edit: Is het dak wind en regendicht? Anders is daar nog actie voor nodig (wind-/regendicht folie plaatsen)

Edit2: Ruim Rc 5 haal je, velen zouden daar al blij mee zijn....
Voorbeeld om mee te starten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqnOOo6knPVJ_HCH4Hy1BOtRFY8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s2JYyMZsjn6NVuO3DKzI7xDY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door route99 op 17-09-2023 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervt
route99 schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:39:
[...]
Een vreselijk idee bij zo'n mooie zolder... Stel een volgende eigenaar ziet kans om van buitenaf heel mooi te isoleren.... dan maak je dat met deze aanpak totaal onmogelijk. En alles wat met dat PUR-schuim beplakt is,,,, das tegenwoordig chemisch afval.

[...]
Je hebt nu de kans om zo'n woning in de originele staat te laten met de juiste isolatie keuze ipv het te verkl**ien... maar das mijn mening.

Ik zou alles van glas- of steenwol voorzien, je hebt ca 18 cm?
Ook achter die gordingen, de afvalstukken die je vast gaat krijgen snij je daarvoor op maat.
Klaar? Afwerken met klimaatfolie tegen het vocht.

Wel een goed stofmasker op bij die glaswol, maar ook met PURren had je een persoonlijke beveiliging nodig gehad.
Met die PUR volspuiten haal je ook nog andere risico's in his, oa drijfgas en het vernevelen van giftig isocyanaat.

Succes met je overwegingen.

Edit: Is het dak wind en regendicht? Anders is daar nog actie voor nodig (wind-/regendicht folie plaatsen)

Edit2: Ruim Rc 5 haal je, velen zouden daar al blij mee zijn....
Voorbeeld om mee te starten:
[Afbeelding]
Bedankt voor je uitgebreide reactie. RC 5 is meer dan voldoende inderdaad. Minimaal 3,5 is mijn persoonlijke eis. We proberen wel de balken zichtbaar te houden, vooral ook omdat er niet heel veel oppervlak is boven voor de slaapkamers. Dus met PIR de poging om de isolatie zo dun mogelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@woutervt Nadeel met PaIR platen is dat je alle naden nog met pur schuim moet vol schuimen waar een deel van het originele hout toch “vuil” wordt met pur. Das mijn persoonlijke visie, normaal al maar hier met zo’n mooie zolder nog extra…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20:49
woutervt schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:22:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie. RC 5 is meer dan voldoende inderdaad. Minimaal 3,5 is mijn persoonlijke eis. We proberen wel de balken zichtbaar te houden, vooral ook omdat er niet heel veel oppervlak is boven voor de slaapkamers. Dus met PIR de poging om de isolatie zo dun mogelijk te houden.
Ja kan starten met een dunne laag glas/rots/hout-wol en dan erover met PIR platen. Dan kan je dun genoeg gaan om je balken nog deels zichtbaar te houden.

Even uit de losse pols, zoiets ongeveer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7axgUoRa3KiUsuwp0__Jadg4SWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hoIZVpUUubaTiAvsKjpUG9q8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door nightgold op 17-09-2023 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:52

Seafarer

XXX

nightgold schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:43:
[...]

Ja kan starten met een dunne laag glas/rots/hout-wol en dan erover met PIR platen. Dan kan je dun genoeg gaan om je balken nog deels zichtbaar te houden.

[Afbeelding]
Een laag eternit?
Of zit ik niet op te letten.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
Seafarer schreef op zondag 17 september 2023 @ 18:00:
[...]

Een laag eternit?
Of zit ik niet op te letten.
Het gaat om de isolatie natuurlijk, niet om het onderdak.
Ik had gewoon mijn eigen daksimulatie gebruikt als basis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervt
nightgold schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:43:
[...]

[Afbeelding]
Interessante oplossing. Maar hoe gaat dat met bevestiging? Zijn er nog manieren zonder regelwerk waar je in 1x pir+gips over het wol kan vastzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:16
[...]
Wat is er zo speciaal aan een jaren 30 woning? Behalve dat de kwaliteit heel erg goed zou zijn?
Als ik dan kijk naar ons jaren 60 huis was het dakbeschot met tand en groef edit: slechter dan die planken van de bovenstaande foto.

Als het puur om de kwaliteit gaat kan ik me daar wel iets bij voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@elektriekert Wat er speciaal aan is: Het zijn allemaal duurzame materialen en we kennen zulke duurzame materialen ook vanuit de historie....veel goed gebouwde/onderhouden huizen waar in planken en balken zitten die al eeuwen oud zijn, daar vind ik het een nobel streven om die vrij te houden van PUR-schuim. Als je een mooi huis uit 1930 hebt die ook die potentie heeft om mooi oud te worden, vind ik het zelf dat je om er over een paar eeuwen nog zo mooi te vinden, erg geen PUR tegen aan te spuiten als er een alternatief is waar dat niet nodig is. Met het voorbeeld dat ik al gegeven heb (glaswol + klimaatfolie) zou er best een duurzame oplossing mogelijk zijn, waarbij het oorspronkelijke hout nog netjes achter deze isolatie zit en mocht er in de toekomst een isolatie techniek ontwikkeld worden die veel minder zichtbaar is maar beter werkt en je zou het hout weer kunnen zien, dan lijkt me dat prachtig duurzaam. Met welke ter plekke gespoten PUR je ook neemt, dat ga je met dat type isolatie nooit redden.

Je kunt het maar een keer fout doen.... als het op die duurzaamheid van die houten zolder en de schoonheid daarvan aankomt, dus in mijn perceptie: Vergeet die ter plekke gespoten PUR die aan het mooi hout gaat kleven er nooit meer goed afkomt. In de duurzaamheid zit ook die factor kwaliteit, anders zou het nooit al zo lang gezeten hebben. Mochten die kieren tussen de planken toch nog iets teveel tochten, span dan daar eerst een dampopen/wind dichte folie.

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 17-09-2023 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:11

dof

Nog een aandachtspunt...

Het voordeel van isolatie van glaswol (de naturoll versie dan het liefst) en steenwol, en de duurzame eco isolatie als platen van vlas, katoen (Metisse), hout-cellulose (Steico, Pavatex) is dat je restmateriaal zo goed kunt gebruiken ter vulling van kleinere ruimtes, gaten en kieren wat je bij schuine daken vaak hebt.

Met PIR lukt dat niet of moeilijk en wordt je wel haast gedwongen om met (PUR) bouwschuim kieren en gaten op te vullen, en bij bovengenoemde isolaties is dat niet nodig.

Ik gebruik 18cm dik houtvezelplaat (Steicoflex 036) en ik gooi niets weg. Alles is gewoon prima te gebruiken. De platen zitten klemvast als je het 1 cm breder maakt dan de benodigde maat, en restmateriaal is altijd te gebruiken voor kleinere ruimtes en waar nog wat opgevuld moet worden.

PIR is vaak goedkoper dan ecologisch materiaal, maar werkt minder handig af en je houdt meer restmateriaal over (en ook nog bussen PUR nodig).

Voor vloerisolatie (via kruipruimte) zijn PIR platen uitstekend materiaal, maar voor dakisolatie tussen balken zou ik altijd ecologisch materiaal aanraden.

En dan spreken we nog niet eens over schadelijke PUR effecten en chemisch afval...

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

[...]Ik zou alles van glas- of steenwol voorzien, je hebt ca 18 cm?
Dank je voor de uitgebreide versie....
dof schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:01:
Nog een aandachtspunt...
Het voordeel van isolatie van glaswol (de naturoll versie dan het liefst) en steenwol, en de duurzame eco isolatie als platen van vlas, katoen (Metisse), hout-cellulose (Steico, Pavatex) is dat je restmateriaal zo goed kunt gebruiken ter vulling van kleinere ruimtes, gaten en kieren wat je bij schuine daken vaak hebt. ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
route99 schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:02:
@elektriekert Wat er speciaal aan is: Het zijn allemaal duurzame materialen en we kennen zulke duurzame materialen ook vanuit de historie....veel goed gebouwde/onderhouden huizen waar in planken en balken zitten die al eeuwen oud zijn, daar vind ik het een nobel streven om die vrij te houden van PUR-schuim. Als je een mooi huis uit 1930 hebt die ook die potentie heeft om mooi oud te worden, vind ik het zelf dat je om er over een paar eeuwen nog zo mooi te vinden, erg geen PUR tegen aan te spuiten als er een alternatief is waar dat niet nodig is. Met het voorbeeld dat ik al gegeven heb (glaswol + klimaatfolie) zou er best een duurzame oplossing mogelijk zijn, waarbij het oorspronkelijke hout nog netjes achter deze isolatie zit en mocht er in de toekomst een isolatie techniek ontwikkeld worden die veel minder zichtbaar is maar beter werkt en je zou het hout weer kunnen zien, dan lijkt me dat prachtig duurzaam. Met welke ter plekke gespoten PUR je ook neemt, dat ga je met dat type isolatie nooit redden.

Je kunt het maar een keer fout doen.... als het op die duurzaamheid van die houten zolder en de schoonheid daarvan aankomt, dus in mijn perceptie: Vergeet die ter plekke gespoten PUR die aan het mooi hout gaat kleven er nooit meer goed afkomt. In de duurzaamheid zit ook die factor kwaliteit, anders zou het nooit al zo lang gezeten hebben. Mochten die kieren tussen de planken toch nog iets teveel tochten, span dan daar eerst een dampopen/wind dichte folie.
Ik snap je punt over duurzame materialen, nu weet ik niet precies in hoeverre de PUR makkelijk van gordingen af is te halen maar op de verniste gordingen hier bij ons is het er wel vanaf te steken. Het zou natuurlijk mogelijk zijn om te verwijderen maar wel een ellendige klus.

Ik vraag mij wel af in hoeverre er iemand naar zou kijken als men het dak van buitenaf wil isoleren.
De meeste vragen naar de isolatie en zullen al snel tevreden zijn.
En anders staan er 10 andere kopers klaar.

Edit:
Hier hebben we gekozen voor PIR omdat de isolatiewaarde goed is en het verwerken geen jeuk oplevert.
Maar als we ooit verhuizen en we moeten nog eens een dak doen dan wordt het toch glaswol of houtvezel oid.

De klus viel meer tegen dan verwacht.

[ Voor 5% gewijzigd door elektriekert op 17-09-2023 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

route99 schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:20:
[...]

Dank je voor de uitgebreide versie....

[...]
Ja, je kunt natuurlijk PIR versnijden naar kleine stukjes en die tussen voegen, maar vraag me af of dat veel gedaan wordt. Is lastig en met stanleymes ook gevaarlijk.

Bij b.v. Steicoflex reststukken trek je het gewoon uit elkaar en de vlokken kun je dan prima proppen in gaten en kieren. Werkt echt handig.

Enige nadeel die ik met Steicoflex ervaar is dat het wat stoffig werkt (dwarrelt voortdurend zaagsel achtig spul naar beneden) en dat het lastig te snijden is (werk nu met reciprozaag en speciaal blad en dat gaat al veel beter). Zal met vlas en metisse misschien minder stoffig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

elektriekert schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:40:
[...]

Edit:
Hier hebben we gekozen voor PIR omdat de isolatiewaarde goed is en het verwerken geen jeuk oplevert.
Maar als we ooit verhuizen en we moeten nog eens een dak doen dan wordt het toch glaswol of houtvezel oid.
'k Heb inmiddels al veel gewerkt (kruipruimte) met Knauf Naturoll 032 glaswol dekens en dat geeft geen vezeltjes meer af die jeuken. Dat is prima zonder handschoenen te gebruiken, hoewel handschoenen natuurlijk prima zijn en wellicht altijd aan te raden bij isolatie gebruik.

Het bevat naast glasvezels ook glucose stroop, ammonium sulfaat en verschillende olies volgens pamflet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

elektriekert schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:40:Ik snap je punt over duurzame materialen, nu weet ik niet precies in hoeverre de PUR makkelijk van gordingen af is te halen maar op de verniste gordingen hier bij ons is het er wel vanaf te steken. Het zou natuurlijk mogelijk zijn om te verwijderen maar wel een ellendige klus.
PUR schuim hecht super op hout, neem dat van mij aan. Er zijn al cases waar voor PUR-vervuild bouwafval zwaar betaald moest worden, oa een via een rechtszaak tussen de gemeente en de eigenaar... . de gemeente wilde ca 60k€ en de rechter heeft het geschikt op ca 20k€.
Ik vraag mij wel af in hoeverre er iemand naar zou kijken als men het dak van buitenaf wil isoleren.
De meeste vragen naar de isolatie en zullen al snel tevreden zijn. En anders staan er 10 andere kopers klaar.
Hier mee kun je elke discussie over duurzaamheid mee stuk slaan en komen we met die duurzaamheid van materiaalgebruik niet verder. Er zijn prima zelfs beter betaalbare alternatieven. Bij glaswol hoef je niet na te PURren, dat scheelt bij veel spleten heel veel bussen PUR-schuim.
En bij ca 10 cm PIR kosten vanaf €18/m2 kost 140 cm glas ca vanaf €12/m2 om ruim Rd=4 te krijgen, dus glaswol is op dat aspect ook nog goedkoper (Prijzen isolatieshop Zevenaar).
Edit:
Hier hebben we gekozen voor PIR omdat de isolatiewaarde goed is en het verwerken geen jeuk oplevert. De klus viel meer tegen dan verwacht.
Zie reactie @dof dat dit best Ok is. Nog steeds een masker op, maar dat vind ik met houtvezel ook..... onze longen zijn geen stofzuigers...
(y)

[ Voor 8% gewijzigd door route99 op 18-09-2023 00:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

dof schreef op maandag 18 september 2023 @ 00:07:
[...]
'k Heb inmiddels al veel gewerkt (kruipruimte) met Knauf Naturoll 032 glaswol dekens en dat geeft geen vezeltjes meer af die jeuken. Dat is prima zonder handschoenen te gebruiken, hoewel handschoenen natuurlijk prima zijn en wellicht altijd aan te raden bij isolatie gebruik.
Plus gelaatsmasker met goed filter, stof is stof dus bescherm je.
Het bevat naast glasvezels ook glucose stroop, ammonium sulfaat en verschillende olies volgens pamflet.
Dat waren eerst formaldehyde harsen als bindmiddel.
De ammonium sulfaat zit er vaak voor ongedierte bestrijding en brandwering in. Dat laatste: Omdat er wat hars inzit nemen ze mogelijk geen risico tav dat aspect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
Iedereen bedankt voor bovenstaande bijdrages, zijn situatie is enigszins vergelijkbaar met wat ik voor ogen heb. Zouden jullie echter ook op mijn case feedback kunnen geven?
venneke schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:03:
Wij willen ook in het najaar de zolder verder isoleren. Gaat om een huis uit 1969, met een hellend dak met keramische dakpannen.
Zo te zien zat er eerder enkel achter het knieschot een beetje isolatie, wat uit elkaar valt als je het vastpakt. Verder is er volgens mij geen isolatie toegepast.

Er is +- 15cm ruimte tussen de gordingen.
Ik zit te denken aan 14cm pir plaat (2-zijdig alu), dan uit te rachelen op de gordingen en met gipsplaten dicht te zetten. In verband met nu al een niet al te grote zolder wil ik zo min mogelijk ruimte inleveren. Daarom meteen rachels op de gordingen en niet nog een laag daar overheen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit zou dan al voldoende resultaat moeten geven verwacht ik?

Update 17:00:
In Ubakus nu het volgende opgesteld:
[Afbeelding]

Ik vind het moeilijk om de juiste PIR plaat te kiezen (heb nu BauderPIR Plus, 140mm gekozen), afgeleid van bijvoorbeeld deze plaat: https://www.isolatiemater...140mm-rd636-3plpak-216-m2. Komt dit overeen met elkaar?
Opzich lijkt me de RC waarde niet verkeerd. Droogreserve is wel erg laag, komt dat omdat de PIR platen direct tegen de spaanplaat dakbeschot is bevestigd?
Extra aanvulling, ik heb me wat beter ingelezen. Alhoewel ik geen tegenstander ben voor het gebruik van PIR, zijn er zeker ook voordelen wat betrekking tot gebruik van duurzamere materialen. Wat verdere info over het huis. Is een twee-kapper, met Noord-Oost / Zuid-West verdelen op de kappen. De zon draait ook zo dat die verder op de zijkant van het huis schijnt. In de zomer wordt het dus ook erg warm. We hebben (nog) geen airco's, dus wat dat betreft vinden we een warmtewerende isolatie ook zeker een pluspunt.

Zolder heeft een vaste trap, met een open deuropening. Heeft ook een houten vloer, die hebben we al eerder volgestopt met glaswol (plafond 1e verdieping moesten we toen vernieuwen). Ik weet niet zo goed of het dak dampopen of dampdicht is. De spaanplaat (?) dakbeschot zit vastgespijkerd, en bovenin zit om de xx centimeters in een rij ventilatiegaten? Als je hier dus je vinger in steekt raak je meteen de dakpannen aan.

Zoals ik al eerder aangaf, is ruimtebesparing echt een must. Nokhoogte is +- 2,30m. Hierom heb ik ook overwogen om PIR + Gips platen toe te passen, waardoor de balkenlaag dan ook met een paar centimeter zichtbaar blijft. Zouden deze direct op de spaanplaat kunnen worden gemonteerd (met bouwschuim bijvoorbeeld)? Of zou er dan een ventilatielat achter moeten?

Andere overweging zijn houtvezelplaten, of toch glaswol (hier zou ik misschien met 160mm kunnen werken? Balken zijn 150mm, maar de rachels die er dan op zouden komen kunnen dit wel een stukje indrukken denk ik?

Balken laag zitten 130cm van elkaar af, is dit niet te ver voor fatsoenlijk regelwerk?

Zoals jullie kunnen zien, ben ik toch nog behoorlijk in twijfel :/. Prijs is niet leading (tot een bepaalde hoogte), aangezien we ook met een partij gaan werken ivm de subsidie. Isoleren van buitenaf is geen optie, we hebben er dit jaar zonnepanelen op geplaatst, en de dakpannen en panlatten zijn verder nog goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@venneke Een goede serie foto's zou een welkome aanvulling zijn op jouw beschrijving.
Ruimtebesparing is een must, is dat vanwege opslag of vanwege een toekomstige slaapkamer?
Ik weet niet zo goed of het dak dampopen of dampdicht is. De spaanplaat (?) dakbeschot zit vastgespijkerd,.
Het lijkt me wel erg nuttig om toch te weten te komen of er al een folie zit, juist als die dampdicht is. Je zou het niet verwachten, maar je moet echt zekerheid hebben. Binnen wordt op de isolatie types die dat nodig hebben vaak klimaat folie gebruikt, soms dampdicht, maar dan mag er normaliter richting buiten niet nog een dampdichte folie zitten.
... en bovenin zit om de xx centimeters in een rij ventilatiegaten? Als je hier dus je vinger in steekt raak je meteen de dakpannen aan
Het is nu bijna altijd zo dat er een regen- en winddicht dak gebruik wordt. Bij nieuwbouw gebeurt dat bij een dampopen/windichte folie van buitenaf en als het nodig is bij oudere huizen wordt dat binnen gedaan.
Het is me nu nog veel te onzeker om iets te adviseren en als je er zelf niet 100% zeker uitkomt. En als dat ook icm de foto's hier niet 100% zeker is, dan zou ik je aanraden om iemand die daar expert in is er bij halen om dit lokaal te bekijken samen met jou.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
route99 schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:12:
@venneke Een goede serie foto's zou een welkome aanvulling zijn op jouw beschrijving.
Ruimtebesparing is een must, is dat vanwege opslag of vanwege een toekomstige slaapkamer?

[...]
Het lijkt me wel erg nuttig om toch te weten te komen of er al een folie zit, juist als die dampdicht is. Je zou het niet verwachten, maar je moet echt zekerheid hebben. Binnen wordt op de isolatie types die dat nodig hebben vaak klimaat folie gebruikt, soms dampdicht, maar dan mag er normaliter richting buiten niet nog een dampdichte folie zitten.

[...]
Het is nu bijna altijd zo dat er een regen- en winddicht dak gebruik wordt. Bij nieuwbouw gebeurt dat bij een dampopen/windichte folie van buitenaf en als het nodig is bij oudere huizen wordt dat binnen gedaan.
Het is me nu nog veel te onzeker om iets te adviseren en als je er zelf niet 100% zeker uitkomt. En als dat ook icm de foto's hier niet 100% zeker is, dan zou ik je aanraden om iemand die daar expert in is er bij halen om dit lokaal te bekijken samen met jou.
Succes.
Bedankt, ik ben deze week weg voor werk dus lukt me nu helaas niet om foto's te maken. Foto's van eerder laat de situatie van binnen zien. Er zit verder geen folie aan de binnen- of buitenzijde. Dus het is dakbeschot, panlatten en dan dus meteen de keramische pannen. Het tocht niet, ook is het er niet vochtig. We zien wel achter het knieschot een straaltje licht waar het dak eindigt, hier kijk je dus naar buiten toe. Dit maken we dan ook dicht natuurlijk, met bijvoorbeeld pur schuim.

Doel van de zolder is een bruikbare ruimte, het zou nu eerst een logeerkamer worden, met in de toekomst als dat noodzakelijk optie tot slaapkamer. Ik sluit niet uit dat er ooit een dakkapel komt, dus dit zou meer ruimte creëren. Ik wil echter zeker nu niet meer ruimte inleveren dan de bestaande balken waar dan gips tegenaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ook niet door de gaten waar je tegen de dakpannen aan kijkt???
ook is het er niet vochtig.
Dankzij die gaten?
Er is dus goed inzicht nodig of er achter de isolatie er van kan ontstaan dat nu door oa de gaten wel opdroogt....Dat is een hele belangrijke factor anders gaat het hout toch rotten of er komt schimmel achter de isolatie, beiden wil je nooit
We zien wel achter het knieschot een straaltje licht waar het dak eindigt, hier kijk je dus naar buiten toe. Dit maken we dan ook dicht natuurlijk, met bijvoorbeeld pur schuim.
Zeer ongebruikelijk, zonder inzicht te hebben in de gevolgen. Hoe het dak wind/regen dicht gemaakt wordt heb ik hierboven al beschreven met die dampopen/wind dichte folie.
Doel van de zolder is een bruikbare ruimte,..... Ik wil echter zeker nu niet meer ruimte inleveren dan de bestaande balken waar dan gips tegenaan komt.
Das dan duidelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 18-09-2023 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
route99 schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:50:
[...]
Ook niet door de gaten waar je tegen de dakpannen aan kijkt???

[...]
Dankzij die gaten?
Er is dus goed inzicht nodig of er achter de isolatie er van kan ontstaan dat nu door oa de gaten wel opdroogt....Dat is een hele belangrijke factor anders gaat het hout toch rotten of er komt schimmel achter de isolatie, beiden wil je nooit
[...]
Zeer ongebruikelijk, zonder inzicht te hebben in de gevolgen. Hoe het dak wind/regen dicht gemaakt wordt heb ik hierboven al beschreven met die dampopen/wind dichte folie.

[...]
Das dan duidelijk.
Ik heb even een oudere foto opgezocht, waar je de gaten kan zien. Ik denk dat dit vooral voor het ventileren was (dus dan zou je wel een beetje tocht hebben ja). Dit omdat voorheen er geen vaste trap was, dus het was volledig afgesloten, enkel toegankelijk via een vlizotrap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7AKy2lx9dJbhZ6plqGMe6o9HTsk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5IPw63RFxJAW4eWjKAPWgYYk.png?f=user_large

Er is ook al door de vorige bewoners aan het einde van het dak met pur alles dichtgemaakt (achter het knieschot), zie onderstaande foto. Dit laat echter nog wel wat licht door, dus er zitten zeker kieren in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Kc0iLNvc_euKjUxUHkhG5YUbS0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lLZ077f1SsoHB7d1i5MreIkz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
route99 schreef op maandag 18 september 2023 @ 00:22:
[...]
PUR schuim hecht super op hout, neem dat van mij aan. Er zijn al cases waar voor PUR-vervuild bouwafval zwaar betaald moest worden, oa een via een rechtszaak tussen de gemeente en de eigenaar... . de gemeente wilde ca 60k€ en de rechter heeft het geschikt op ca 20k€.
Ik ben op de hoogte van pur-vervuild bouw afval :) , via jouw reacties overigens, waarvoor dank :)
Hier mee kun je elke discussie over duurzaamheid mee stuk slaan en komen we met die duurzaamheid van materiaalgebruik niet verder. Er zijn prima zelfs beter betaalbare alternatieven. Bij glaswol hoef je niet na te PURren, dat scheelt bij veel spleten heel veel bussen PUR-schuim.
En bij ca 10 cm PIR kosten vanaf €18/m2 kost 140 cm glas ca vanaf €12/m2 om ruim Rd=4 te krijgen, dus glaswol is op dat aspect ook nog goedkoper (Prijzen isolatieshop Zevenaar).
Het ging mij niet zo zeer om de keuze m.b.t. de duurzaamheid, want als PIR is geplaatst en je gaat dat verwijderen dan heb je daar al afval van.
Als je doelt op de hechting van PUR op hout, oké dat begrijp ik.
Maar in het kader van het dak van buitenaf isoleren be ik alleen maar bekend met die prefab platen van Unilin,
In dat opzicht is dat ook geen duurzaam product.
Zie reactie @dof dat dit best Ok is. Nog steeds een masker op, maar dat vind ik met houtvezel ook..... onze longen zijn geen stofzuigers...
Halfgelaatsmasker was aanwezig :) , ik heb zelfs mijn bosch prof slag schroef machine open moeten halen omdat het printje van het druk knopje voor de toerental opties bevuild was door de PIR stof.
Neemt niet weg dat zo’n printje ook maar micky mouse is maar dat terzijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

elektriekert schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:06:
[...]Maar in het kader van het dak van buitenaf isoleren be ik alleen maar bekend met die prefab platen van Unilin, In dat opzicht is dat ook geen duurzaam product.
klopt. Zulke producten met PIR of PUR zijn geen duurzame producten. (*) Heel veel dakelement bouwers keizen vaak voor EPS, ook niet duurzaam maar wel heel veel beter te recyclen dna PIR of PUR, wat nog heel moeizaam gaat, al jaren lang.

Een voorbeeld van een duurzaam product: Je hebt ze blijkbaar nog niet gevonden, maar dit is een duurzaam vlas gebaseerd dakelement. https://www.isovlas.nl/pr...belschalige-dakelementen/
Halfgelaatsmasker was aanwezig :) , ik heb zelfs mijn bosch prof slag schroef machine open moeten halen omdat het printje van het druk knopje voor de toerental opties bevuild was door de PIR stof.
Neemt niet weg dat zo’n printje ook maar micky mouse is maar dat terzijde.
(y)
Dat stofprobleem kun je met houtstof ook hebben. Mijn boormachine is er blijkbaar tegen beveiligd, sloeg af tijdens een klus en deed het weer na schoonmaken. Nu maak ik het vaker schoon.
Dat laatste gaat ons niet lukken met de longen.... dus geschikt stofmasker is echt imho een noodzaak.

(*): Life Cycle Analysis laten zien dat weliswaar PUR en PIR zelf niet duurzaam zijn, maar dat mits ze goed en schoon demontabel later te verwijderen zijn (bijv bij sloop) en ze voldoende lang goed hun werk gedaan hebben hebben ze daarmee wel de nodige energie bespaard. Ik zag een tijdje geleden (link vergeten) dat PIR-platen knellend met een soort kant en klare flexibele foam gemonteerd werden, waardoor de kieren opgevuld werden. Hierdoor hoeven mensen niet al die PUR-spuitbussen te gebruiken met drijfgas en dat PUR-schuim wat zich bijna overal aan laat hechten en dus bij sloop tot veel chemisch besmet bouwafval leidt.

Een ander en duurzamer product gebruiken dan PIR of PUR blijft imho wel de aanrader.
Het is dus ook erg vooruit kijken qua duurzaamheid en dus niet isoleren met het idee... wie na mij komt in mijn huis ziet later maar... Duurzaam isoleren begint bij het begin.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 18-09-2023 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

route99 schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:28:
[...]
klopt. Zulke producten met PIR of PUR zijn geen duurzame producten. (*) Heel veel dakelement bouwers keizen vaak voor EPS, ook niet duurzaam maar wel heel veel beter te recyclen dna PIR of PUR, wat nog heel moeizaam gaat, al jaren lang.

Een voorbeeld van een duurzaam product: Je hebt ze blijkbaar nog niet gevonden, maar dit is een duurzaam vlas gebaseerd dakelement. https://www.isovlas.nl/pr...belschalige-dakelementen/

[...]
(y)
Dat stofprobleem kun je met houtstof ook hebben. Mijn boormachine is er blijkbaar tegen beveiligd, sloeg af tijdens een klus en deed het weer na schoonmaken. Nu maak ik het vaker schoon.
Dat laatste gaat ons niet lukken met de longen.... dus geschikt stofmasker is echt imho een noodzaak.

(*): Life Cycle Analysis laten zien dat weliswaar PUR en PIR zelf niet duurzaam zijn, maar dat mits ze goed en schoon demontabel later te verwijderen zijn (bijv bij sloop) en ze voldoende lang goed hun werk gedaan hebben hebben ze daarmee wel de nodige energie bespaard. Ik zag een tijdje geleden (link vergeten) dat PIR-platen knellend met een soort kant en klare flexibele foam gemonteerd werden, waardoor de kieren opgevuld werden. Hierdoor hoeven mensen niet al die PUR-spuitbussen te gebruiken met drijfgas en dat PUR-schuim wat zich bijna overal aan laat hechten en dus bij sloop tot veel chemisch besmet bouwafval leidt.

Een ander en duurzamer product gebruiken dan PIR of PUR blijft imho wel de aanrader.
Het is dus ook erg vooruit kijken qua duurzaamheid en dus niet isoleren met het idee... wie na mij komt in mijn huis ziet later maar... Duurzaam isoleren begint bij het begin.
YouTube: Badly fitted insulation between joists and thermal imaging
YouTube: Gapotape - Perfect Insulation with PIR Board

Edit: Als je deze tenminste bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

venneke schreef op maandag 18 september 2023 @ 06:56:
Iedereen bedankt voor bovenstaande bijdrages, zijn situatie is enigszins vergelijkbaar met wat ik voor ogen heb. Zouden jullie echter ook op mijn case feedback kunnen geven?

[...]

Extra aanvulling, ik heb me wat beter ingelezen. Alhoewel ik geen tegenstander ben voor het gebruik van PIR, zijn er zeker ook voordelen wat betrekking tot gebruik van duurzamere materialen. Wat verdere info over het huis. Is een twee-kapper, met Noord-Oost / Zuid-West verdelen op de kappen. De zon draait ook zo dat die verder op de zijkant van het huis schijnt. In de zomer wordt het dus ook erg warm. We hebben (nog) geen airco's, dus wat dat betreft vinden we een warmtewerende isolatie ook zeker een pluspunt.

Zolder heeft een vaste trap, met een open deuropening. Heeft ook een houten vloer, die hebben we al eerder volgestopt met glaswol (plafond 1e verdieping moesten we toen vernieuwen). Ik weet niet zo goed of het dak dampopen of dampdicht is. De spaanplaat (?) dakbeschot zit vastgespijkerd, en bovenin zit om de xx centimeters in een rij ventilatiegaten? Als je hier dus je vinger in steekt raak je meteen de dakpannen aan.

Zoals ik al eerder aangaf, is ruimtebesparing echt een must. Nokhoogte is +- 2,30m. Hierom heb ik ook overwogen om PIR + Gips platen toe te passen, waardoor de balkenlaag dan ook met een paar centimeter zichtbaar blijft. Zouden deze direct op de spaanplaat kunnen worden gemonteerd (met bouwschuim bijvoorbeeld)? Of zou er dan een ventilatielat achter moeten?

Andere overweging zijn houtvezelplaten, of toch glaswol (hier zou ik misschien met 160mm kunnen werken? Balken zijn 150mm, maar de rachels die er dan op zouden komen kunnen dit wel een stukje indrukken denk ik?

Balken laag zitten 130cm van elkaar af, is dit niet te ver voor fatsoenlijk regelwerk?

Zoals jullie kunnen zien, ben ik toch nog behoorlijk in twijfel :/. Prijs is niet leading (tot een bepaalde hoogte), aangezien we ook met een partij gaan werken ivm de subsidie. Isoleren van buitenaf is geen optie, we hebben er dit jaar zonnepanelen op geplaatst, en de dakpannen en panlatten zijn verder nog goed.
Aansluitende bij de adviezen van @route99 even wat eigen ervaringen;

Weinig ruimte en goed isoleren zitten elkaar wel in de weg vrees ik. Vrijwel alle isolatiematerialen die ik ken isoleren beter naarmate een dikkere laag gebruikt wordt. Maar na een bepaalde dikte neemt het vrij snel af. Ubakus geeft daar goede informatie over. Ik denk dat je daar een keuze moet maken.

Het huis waar ik nu bezig ben is in de zomer, onder het dak, ook erg warm vandaar dat ik ook uitkwam op houtvezel plaat (Steicoflex 036 18cm dik) aangezien dat een van de beste warmte werende (of eigenlijk warmte vasthoudende) materialen specificaties had, naast ook goede winter isolatie. Daarnaast hiervoor gekozen omdat het ecologisch verantwoorder is dan PIR, EPS e.d. Ecologische alternatieven zijn vlasplaten, metisse platen, andere houtvezel platen (en er komt steeds meer bij).

PUR is natuurlijk helemaal uit den boze voor isolatie. Ik griezel bij de filmpjes waar men doodleuk een superdikke laag tegen binnenkant van het dak spoot. Tja, asbest vond men vroeger ook een geweldige uitvinding, menig doe-het-zelver belegde toen z'n schuurtje met zulke platen... De wereld zit helaas vol met materialen die, na verstrijken van tijd, steeds giftiger en ongezonder blijken...

Dat die spleten in dakranden met PUR dichtgespoten zijn zie ik ook bij ons huis (uit 1986), en dat daar dan gaatjes zitten vanwege slijtage, verschuivingen, beschadigingen vanaf buiten, ongedierte etc is bijna niet te vermijden dunkt me. Dat zijn ook de enige plekken waar ik dan een beetje PUR reparatie overweeg. Maar ik probeer daar heel spaarzaam mee te zijn.

Verder is in dit forum erg erg uitgebreid gediscussieerd over folies bij isolatiematerialen en de consensus is dat als het dak dampdicht is of onduidelijk is, dat dan klimaatfolie een veilige keuze is. Maar dat kun je ook goed bestuderen in Ubakus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-07 11:46
Ik lees mee met deze PIR/PUR en wol-discussie. In het kader van luchtdichtheid; is het een optie om een dampopen folie te plaatsen tussen/over gordingen, voordat je de isolatie, klimaatfolie en afwerking aanbrengt? Op die manier zou je niet met een PURspuit aan de slag moeten om eventuele kleine openingen te dichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:26
Destralak schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:56:
Ik lees mee met deze PIR/PUR en wol-discussie. In het kader van luchtdichtheid; is het een optie om een dampopen folie te plaatsen tussen/over gordingen, voordat je de isolatie, klimaatfolie en afwerking aanbrengt? Op die manier zou je niet met een PURspuit aan de slag moeten om eventuele kleine openingen te dichten.
Je zou glaswol in de kieren kunnen drukken en dan aluminiumtape er overheen.

Ik heb hier wel PIR platen genomen van 2500x1200mm. Het zijn flinke platen die zo groot mogelijk geplaatst zijn. Het scheelde een stuk in isolatiewaarde vs ruimte(en gratis goede dampdichtheid van PIR plaat erbij). Alleen de randen is PUR gebruikt, maar dat is in verhouding erg weinig dus het meeste hout is gewoon schoon. Daarnaast.. mijn huis is uit 1917 en heeft al zeker 6 lagen verf op al het hout zitten. Qua recyclebaarheid zal dat beetje PUR erbij vast niet veel erger zijn..

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Destralak schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:56:
Tja, als je het hout wilt beschermen -tegen PUR- met klimaatfolie, dan wordt het isoleren met PIR wel erg bewerkelijk en duur dunkt me.

Ook wat ik zie in dat filmpje met PIR platen uitrusten met een zacht schuimrandje en daar weer alu folie overheen... ? Ok dat lijkt me allemaal erg veel werk en veel extra kosten. Waarom dan niet in 1 keer goed en ecologisch materiaal gebruiken wat dat niet nodig heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-07 11:46
dof schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:05:
[...]

Tja, als je het hout wilt beschermen -tegen PUR- met klimatfolie, dan wordt het isoleren met PIR wel erg bewerkelijk en duur dunkt me.

Ook wat ik zie in dat filmpje met PIR platen uitrusten met een zacht schuimrandje en daar weer alu folie overheen... ? Ok dat lijkt me allemaal erg veel werk en veel extra kosten. Waarom dan niet in 1 keer goed en ecologisch materiaal gebruiken wat dat niet nodig heeft?
Oh geloof mij ik zou ook niet snel voor PIR/PUR kiezen. Eerder een minerale of ecologische wol i.v.m. faseverschuiving en akoestische isolatie.

Maar ik heb het specifiek over het plaatsen van dampopen folie om de constructie luchtdicht te maken, vóór het aanbrengen van de isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

Destralak schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:07:
[...]

Oh geloof mij ik zou ook niet snel voor PIR/PUR kiezen. Eerder een minerale of ecologische wol i.v.m. faseverschuiving en akoestische isolatie.

Maar ik heb het specifiek over het plaatsen van dampopen folie om de constructie luchtdicht te maken, vóór het aanbrengen van de isolatie.
Ok, dat had ik niet zo snel begrepen.

Maar luchtdicht maken met materiaal dat enigszins verend is (zoals genoemd ecologisch materiaal), en je dus klemvast kunt maken door het iets breder af te snijden en tussen de gordingen te klemmen, werkt zeer goed. Het is echt super luchtdicht (althans tegen luchtstromen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

Destralak schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:07:Maar ik heb het specifiek over het plaatsen van dampopen folie om de constructie luchtdicht te maken, vóór het aanbrengen van de isolatie.
Tochtdicht bouwen of renoveren maakt ook dat ecologisch materiaal effectiever isoleert.
@dof Het gaat daarbij niet om de tocht die je binnen zelf ervaart, die zit wel prima, het gaat om de eerste cm's v/d isolatie aan de achterkant die agv tocht minder goed werkt door tocht uit kieren van het dakbeschot.

Spleten tussen de ecologisch materiaal platen zijn er met het klemmende effect idd niet, dus dat is geen punt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
Allen bedankt voor de input, ik word er steeds een stukje wijzer van.
Volgende berekening gemaakt in Ubakus, o.b.v. houtvezelplaten (160mm). Zou zoiets goed geschikt zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_GpUuPk1frRAuFju09vQGDB_RPE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pMkA73y1f16xOttMfhXnXBWD.png?f=fotoalbum_large

Balken zijn dus 150mm dik, platen zijn 160mm. Veren de platen makkelijk genoeg in dat je er fatsoenlijk een regelwerk tegenaan kan maken? Waarop dus meteen gipsplaten komen? Of geeft dit teveel druk? Regelwerk zit 130cm van de balkenlaag af, waardoor ze wellicht bol kunnen staan met teveel druk?

Ik heb dan ook een klimaatfolie gekozen (Isover xtrasafe) wat meteen onder de gipsplaten komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
route99 schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:28:
[...]

Ik moet bekennen dat ik er ook niet naar heb gezocht.
Hier in het dorp hebben ze een hele woonwijk uit de grond gestampt waarbij alleen dak platen van Unilin werden gebruikt, volgens mij is dit ook een van de bekendste.
(y)
De slag schroevendraaier die ik gebruik heeft een apart mini printje in de voet met 2 knopjes.
Heel knullig is er dus geen afdichting gebruikt waar de platte kabel door een plastic printplaat houdertje naar binnen gaat.
Het printplaatje zelf was een buigzame folie. Na het schoonmaken en opnieuw plakken van de folie heb ik de doorgang bij de platte kabel maar afgedicht met kit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

elektriekert schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:01:
[...]

Die tape is wel peperduur, 120mm breed, 10m lengte voor 39€ :o
Wat kost goede flexible PUR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

venneke schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:28:
Volgende berekening gemaakt in Ubakus, o.b.v. houtvezelplaten (160mm). Zou zoiets goed geschikt zijn?
[Afbeelding]

Balken zijn dus 150mm dik, platen zijn 160mm. Veren de platen makkelijk genoeg in dat je er fatsoenlijk een regelwerk tegenaan kan maken? Waarop dus meteen gipsplaten komen? Of geeft dit teveel druk? Regelwerk zit 130cm van de balkenlaag af, waardoor ze wellicht bol kunnen staan met teveel druk?

Ik heb dan ook een klimaatfolie gekozen (Isover xtrasafe) wat meteen onder de gipsplaten komt.
Ik zou de balk gewoon even opdikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Seafarer schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:29:
[...]

Goed punt, ik had de mijne via een veilingsite maar anders al gauw 11€ per bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:26
Seafarer schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:29:
[...]

8 euro per bus. FM330. Doe je 15m2 mee volgens isolatieshop.nl.
'k ben zelf voor low expansion montage PUR gegaan gezien flexibele PUR met een hoop kracht uitzet en ik daardoor problemen kreeg.

In mijn huis had die tape echt wel voor uitdagingen gezorgd gezien alles schots en scheef is en perfect zagen een enorme uitdaging was. Zeker bij rare hoeken lijkt het mij ontzettend lastig om alleen die tape te gebruiken.

[ Voor 33% gewijzigd door LED-Maniak op 18-09-2023 17:45 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:31

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik geloof dat iemand zich had kunnen realsieren dat een warm dak een beter idee was. ziet er uit als een dure oplossing voor een nieuwbouw dak. persoonlijk zou ik denk ik toch een dampopen isolatie en klimaat folie in een vergelijkbaar renovatie geval gebruiken. dan hoef je die ventilatie ruimte ook niet te gebruiken dus is de isolatie extra dik eindig je ook met vergelijkbare RC waardes. En dan heb je de problemen met die lucht lekkages ook niet omdat je dakbedekking dan ook als luchtdichte laag fungeerd .

maargoed warm dak is natuurlijk nog handiger jammer dat hij niet verteld waarom daar niet voor is gekozen wellicht een sponserdealtje, in de meeste gevallen is een warm dak bij nieuwbouw een no brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

dof schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:53:
[...]Ja, je kunt natuurlijk PIR versnijden naar kleine stukjes en die tussen voegen, maar vraag me af of dat veel gedaan wordt. Is lastig en met stanleymes ook gevaarlijk.

Bij b.v. Steicoflex reststukken trek je het gewoon uit elkaar en de vlokken kun je dan prima proppen in gaten en kieren. Werkt echt handig.
Mensen bij glaswol willen blijven, kunnen dat ook zo doen.
Het kan zijn dat de goedkopere types glaswol mss niet als stevig genoeg ervaren.

Men zou dan de laatste 4,5 cm met Multimax 30 kunnen doen, heel veel stijver dan een 035 type.
Door het bij 4,5 mm Mulitimax 030 te laten en de rest met goedkopere glaswol (bijv 10 cm) , kom je met de mixprijs ook nog gunstiger uit, ca 20 euro/m2.
https://www.bouwkampioen....esc#!/dir=desc&q=multimax
Maar dan is zo'n baan wel beter en klemmend af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-07 05:03
Voor degenen die ervaring hebben met houtvezelplaten: hoe zouden jullie die zagen of snijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Pussolini schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:07:
Voor degenen die ervaring hebben met houtvezelplaten: hoe zouden jullie die zagen of snijden?
Ik gebruikte eerst een mes (zie foto), maar die was voortdurend bot en snijden/zagen daarmee redelijk zwaar werk.

Toen een speciaal zaagblad voor isolatie op m'n reciprozaag gedaan (zie foto) en dat ging meteen een stuk beter. Ook veel handiger en sneller als je speciale vormen moet snijden (zie foto).

Zagen doe ik los uit de hand, zo'n plaat is zwaar genoeg om te blijven liggen.

Inmiddels is dit zaagblad wat stomp (en niet makkelijk scherp te maken) dus ik moet nu maar een volgend zaagblad kopen. Ik denk dat ik een stuk of 30 platen daarmee heb versneden.

Als iemand nog een handige tip voor het scherp maken heeft, hoor ik het graag. Die bladen zijn 50€ per twee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fv0jJ2FyhCBp4FD1SQz6-D9EYF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WuawuMzZDX7BwoYwLWQn8qFN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUaGXdOipNEBDnaW8VXVd0rdMNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qjxuIIkx2aZU7ENu4dMJlRJU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door dof op 19-09-2023 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

venneke schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:28:
[Afbeelding]

Kleine ervaringstip: bij de volgorde vanuit de gipsplaat gezien zou ik voorlaatste omdraaien...

Dus: gipsplaat - luchtspouw met latjes - klimaatfolie - houtvezelplaat. Dat werkt gewoon handiger zodat je de klimaatfolie strak over houtvezelplaat kunt trekken en vastnieten, en daarna latje bevestigen en daar gipsplaat op vastschroeven.

Want, zoals eerder genoemd, komt er best wel wat fijn vezelstof vrij als je daar een luchtspouw maakt. Dat ga je vast ervaren als je er mee bezig gaat. Ik neem aan dat de Ubakus berekening er niet in negatieve zin op achteruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

route99 schreef op maandag 18 september 2023 @ 22:13:
[...]
Mensen bij glaswol willen blijven, kunnen dat ook zo doen.
Het kan zijn dat de goedkopere types glaswol mss niet als stevig genoeg ervaren.

Men zou dan de laatste 4,5 cm met Multimax 30 kunnen doen, heel veel stijver dan een 035 type.
Door het bij 4,5 mm Mulitimax 030 te laten en de rest met goedkopere glaswol (bijv 10 cm) , kom je met de mixprijs ook nog gunstiger uit, ca 20 euro/m2.
https://www.bouwkampioen....esc#!/dir=desc&q=multimax
Maar dan is zo'n baan wel beter en klemmend af te sluiten.
Ja, veel glaswol soorten zijn losser materiaal, dat blijft niet makkelijk klemvast zitten is mijn ervaring ook. Waar ik het gebruikte (in kruipruimte tussen betonnen vloerbalken, boven PIR platen) probeerde ik eerst met complete rollen, maar die vielen de hele tijd naar beneden en was geen werken. Pas toen ik het versneed naar stukken van ong. 50cm en daarmee klemde, bleef het wel redelijk zitten. Met kant en klare platen zal het waarschijnlijk al beter gaan.

Dat Multimax 030 heb ik geen ervaring mee, maar gezien het materiaal lijkt me je idee goed.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:27

Wuursj

want worst is al bezet

Ligt een beetje aan de dikte. Met de inval zaag ging het redelijk hier. 50mm van boven en 50mm van onderen en je hebt 100mm door. De laatste 40mm van mijn 140mm platen deed ik met een isolatie handzaag met de zaagsneden van de invalzaag als geleiding. Maar het zou idd beter moeten. Oa. steenwol werkt wel een stukje sneller, die zijn al door als je er met een isolatie handzaag naar kijkt.

Voor de volgende klus overweeg ik een lintzaag die ik eigenlijk toch al een tijdje wil hebben, mooie smoes :P Maar met de afmetingen van de houtwol betekend dat wel meteen een (te) flinke lintzaag.
Misschien is een zaagblad voor de recipro zaag zoals hier boven wel een beter idee maar recht zagen met zo'n ding vind ik wel een uitdaging.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Pussolini
Heb jij alleen dak gedaan, of ook wanden? Ik ga de platen ook tegen de muur van binnen zetten, maar twijfel nog een beetje hoe ik ze vast ga zetten. Mijn idee was om ventilatielatten tegen de steense muur te zetten, daar de platen voor, die dan met isolateplaatjes in lange schroeven tegen de ventilatielatten aanschroeven, dan de tweede laag en die weer inklemmen met de metalstud voorzetwand.

Officieel zouden ventilatielatten niet hoeven en kunnen de platen direct tegen de muur aan, maar het kan geen kwaad en dan heb ik meteen iets om ze aan vast te maken, dacht ik.

• helpme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:34
Ik heb het meeste gedaan op de tafelzaag. Aan beide kanten inzagen, laatste paar cm met de handzaag. De "vreemde" hoekjes gewoon met de handzaag gedaan, werkte niet fantastisch maar voor de paar hoekjes prima te doen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:21
Pussolini schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:54:
[...]

Heb jij alleen dak gedaan, of ook wanden? Ik ga de platen ook tegen de muur van binnen zetten, maar twijfel nog een beetje hoe ik ze vast ga zetten. Mijn idee was om ventilatielatten tegen de steense muur te zetten, daar de platen voor, die dan met isolateplaatjes in lange schroeven tegen de ventilatielatten aanschroeven, dan de tweede laag en die weer inklemmen met de metalstud voorzetwand.

Officieel zouden ventilatielatten niet hoeven en kunnen de platen direct tegen de muur aan, maar het kan geen kwaad en dan heb ik meteen iets om ze aan vast te maken, dacht ik.
Isolatiedoorn/plug: https://www.isolatiemater...l/pluggen/isolatiepluggen

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Pussolini
Yes, de heb ik, maar wil die niet in de steense muur jassen, of wel? Daarom dacht ik 18x44 latten tegen de muur, dan met die pluggen de platen vastzettend op de latten.

• No Hands
Pussolini schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:54:
[...]

Yes, de heb ik, maar wil die niet in de steense muur jassen, of wel? Daarom dacht ik 18x44 latten tegen de muur, dan met die pluggen de platen vastzettend op de latten.
Volgens mij zijn die pluggen om in steen of beton te slaan. niet in een houten lat. Je kunt ze prima in een steens muur slaan, waarom niet? Als ie echt steens is en niet half steens.

• dof

dof

Wuursj schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:57:
[...]

Voor de volgende klus overweeg ik een lintzaag die ik eigenlijk toch al een tijdje wil hebben, mooie smoes :P Maar met de afmetingen van de houtwol betekend dat wel meteen een (te) flinke lintzaag.
Lintzaag lijkt mij ook wel mooi om te hebben :) Maar dan heb je wel een grote nodig (althans ik gebruik18cm dikte) en dan ben je wel de hele tijd aan het slepen met platen isolatie en vaak stofzuigen in huis :'( .
Misschien is een zaagblad voor de recipro zaag zoals hier boven wel een beter idee maar recht zagen met zo'n ding vind ik wel een uitdaging.
Dacht ik ook, maar valt erg mee. Goede werktafel, goede werkhoogte en ruimte eromheen helpt enorm. En een beetje ervaring opdoen. Bovendien is het makkelijk materiaal (houtvezel plaat), want a) het is licht flexibel verend (in te drukken) en b) gaat er wat mis bij het zagen kun je het restmateriaal er zo tussen drukken/proppen.

• dof

dof

Pussolini schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:54:
[...]

Ik heb nu 1 grote kamer helemaal gedaan met schuine (dak) wanden en voorlopig 14mm OSB plaat wat nog vervolgd wordt met gipsplaat. In andere ruimte (badkamer) ook 1 schuine wand, en ben nu bezig met horizontaal dak van dakkapel te vullen (daar is 14 cm diepte tussen de balken, ik zaag nu maar even de platen van 18 cm tot 14 cm, anders moet ik weer opnieuw bestellen). Vullen van ruimtes boven m'n hoofd is wel even lastiger (want dan moet het nog beter klemvast gemaakt anders valt het voortdurend naar beneden). Met latjes en steunen lukt het op z'n plaats houden, en meteen klimaatfolie er tegenaan om het (stof) dicht te maken.

Vertikaal tegen muren lijkt me prima te doen (b..v. in metalstud wanden). Als de platen netjes op maat zijn te kopen of te zagen, dan blijven ze op eigen stevigheid wel staan. Ik neem tenminste aan dat je er folie en platen (osb en/of gips) tegenaan monteert. Paraplu pluggen lijken me niet veel te bieden uit oogpunt van platen vasthouden. Maar eerlijk gezegd ook geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Ik heb nu een rol klimaat folie (45m2, hopelijk is dat genoeg) en de bijbehorende tape. Alleen, hoe doen jullie dat met aftapen aan de onderkant? (bij de donkere balk). Je hebt daar eigenlijk geen ruimte, want ik wil niet op de donkere balk tapen, die moet als het even kan zichtbaar blijven. Of gebruik je daarvoor speciale dubbelzijdige tape? Zie de foto in de quote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:12
@Rev! als het voor de afwerking te krap wordt om het af te tapen kun je inderdaad dubbelzijdige tape gebruiken. Een alternatief is lijmen met iets als onderstaande.

https://www.isolatiemater...1mGQWFEAQYASABEgJ_a_D_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

@Rev! zoiets kan je ook gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/268474/files/247166225/650x650x2/pro-clima-orcon-multibond-per-2st.jpg

Pro Clima Orcon Multibond, een koude kit op rol.

[ Voor 13% gewijzigd door fenrir op 22-09-2023 23:13 ]

Van klussen krijg je grijze haren

• McDennis
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 28-06 17:15
Beste medetweakers,

Zomaar eens een vraag mbt plaatsen PIR/resol platen, ik ga binnenkort beginnen aan mijn zolder met het isoleren van het dak hoe hebben de meeste van jullie onderling de platen tegen elkaar gedaan?
Ik ga de platen met isolatielijm tegen mijn bestaande dakbeschot plakken met isolatielijm maar hoe dicht je de kier tussen de platen onderling? Doe je dit ook met isolatielijm of pur of doe je hier niets tussen?

• Franciesco
@McDennis dat wordt normaal gesproken met PUR gedaan. De uitvoering hierbij is wel belangrijk en komt nauwkeurig: je moet er voor zorgen dat de kier tussen de platen over de volledige diepte (dus tot het dakbeschot) gevuld wordt. Anders krijg je op die plekken een behoorlijk isolatielek.

Misschien ben ik het vergeten en heb je dit hier eerder gepost, maar waarom heb je voor PIR gekozen? Vanwege beperkte ruimte?

• McDennis
Franciesco schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 11:27:
@McDennis dat wordt normaal gesproken met PUR gedaan. De uitvoering hierbij is wel belangrijk en komt nauwkeurig: je moet er voor zorgen dat de kier tussen de platen over de volledige diepte (dus tot het dakbeschot) gevuld wordt. Anders krijg je op die plekken een behoorlijk isolatielek.

Misschien ben ik het vergeten en heb je dit hier eerder gepost, maar waarom heb je voor PIR gekozen? Vanwege beperkte ruimte?
Ik heb zelf geen PIR maar resolplaten(kooltherm) 12cm gekozen vanwege dampopen en deze komen tegen “stramitex” (7cm EPS)dakpanelen (dampopen volgens isobouw) afgewerkt met klimaatfolie.. ik ben idd beperkt in ruimte tussen gordingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Franciesco schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 22:44:
@Rev! als het voor de afwerking te krap wordt om het af te tapen kun je inderdaad dubbelzijdige tape gebruiken. Een alternatief is lijmen met iets als onderstaande.

https://www.isolatiemater...1mGQWFEAQYASABEgJ_a_D_BwE
fenrir schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 23:13:
@Rev! zoiets kan je ook gebruiken:
[Afbeelding]

Pro Clima Orcon Multibond, een koude kit op rol.
Bedankt! Ik had toevallig 2 tubes lijmkit meebesteld, die kan ik mooi hiervoor inzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

McDennis schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 11:40:[...]Ik heb zelf geen PIR maar resolplaten(kooltherm) 12cm gekozen vanwege dampopen
Resol platen zijn keihard en bros. De keuze van de lijm lijkt me dan erg belangrijk.
Tips vind je in hun folder op p9 e.v.: Na-isoleren hellend dak
https://www.eco-logisch.n...ormatie_kooltherm-k12.pdf
Zoals @Franciesco al schreef, zorg dat de naden volledig dicht zijn, staat ook in de folder.

• McDennis
Top bedankt voor de link dat leesvoer had ik nog niet zo uitgebreid gezien 👌🏼 ik heb de illbruck isolatielijm en de illbruck flex pur.. eerst nog even voorwerken tussen de isobouw platen zit ook een beste spleet ca 1cm afgewerkt met een latje en pur uit 1990aan de buitenzijde, heb regelmatig zwart gruis (dakpannen)in de kamers liggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7x9qaSaIAF9e8XWyC9acBqy-XU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vlzoESalVXSMuv94Af6D7sUO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Jaren 30 woning met huidig ongeisoleerd dak (gordingen, dakbeschot, dakpannen)
Gordingen zijn 225 x 80mm oid, vooral aan 1 kant wil ik wat ruimte besparen door tussen de gordingen te isoleren.

Alleen wil ik niet aan het dakbeschot bevestigen wegens mogelijk vervangen beschot vve-breed in de toekomst. PIR + Fermacell, dat zou je ook al verlijmd kunnen kopen. Gordingafstand is ong. 1,5m aan de kant waar het om gaat.

Zou je bijv 80mm pir + fermacell van gording to gording kunnen hangen of gaat dat op den duur toch krom hangen, of alu delaminatie oid.. (ben ik bang voor). Wat zou een oplossing zijn?

-Dunne latten langs zijkanten pir+fermacell en de isolatie vermindering accepteren?
-Op achterkant pir+fermacell ook plaat verlijmen?
-OF toch maar 70x45 balken van gording tot gording, 70mm PIR er tussen en nog een laag pir van 20 er erover om de koudebrug te verminderen van de balken? Dan kun je de fermacell ook gewoon schroeven..

Je hebt lichte systemen met ipv gips of fermacell een dunne lichte plaat die je van gording tot gording kunt hangen maar dat vind ik niks, ook qua looks, lelijke kunstof strips er op enzo blegh..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@maratropa 80mm PIR heeft maar iets van Rd3,6. Persoonlijk vind ik dat weinig als je nu het dak gaat na-isoleren. Of bevat t.z.t. het nieuwe dakbeschot ook nog een isolatielaag?
Sowieso: heb je straks zeggenschap over het nieuwe dakbeschot en wat voor folies daarop komen of andere zaken die wellicht invloed gaan hebben op de dampweerstand?
Als dat onduidelijk is, dan doe je er denk ik goed aan om nu een zo "neutraal" mogelijke opbouw m.b.t. de naisolatie te maken. Dus niet een sterk dampremmende opbouw (PIR+alu) die wellicht straks niet goed combineert met het nieuwe dakbeschot.
Ik denk dan aan een dampopen materiaal zoals glaswol i.c.m. klimaatfolie (muv natte ruimtes) die voor veel situaties geschikt is.

Sowieso ben ik niet zo'n fan van PIR voor het naisoleren van een dak. Onder meer omdat het erg lastig kan zijn die netjes en zonder kieren te monteren terwijl dat met de zachtere materialen (wol etc) gemakkelijker kan.
En zeker met een gordingdikte van 225mm moet er met glaswol 032 (of desnoods 030) ook een mooie isolatiewaarde bereikt kunnen worden.

Dit zijn niet direct antwoorden op je vragen, maar geeft wel mijn gedachte weer nadat ik je bericht gelezen had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-07 13:33
Ik lees hier veel mee en heb mede op basis van alle informatie en tips bepaald hoe ik mijn dak ga isoleren.

Hier een foto van de actuele stand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUXutTrbjWKWBHGi-DFzyhO3vy8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jD5LbWp3E1pWONADur2lqBSE.jpg?f=fotoalbum_medium

Tussen de gordingen komt 16cm pir. Ik lijn het uit met wat kleine latjes om het doorgebogen dak te vereffenen. Eromheen vul ik de naden op met flexibele pur.

De volgende stappen zijn nog aluminium tape om alles goed af te dichten. Daarna komen er tengels op, dan 18mm osb en tot slot in de afgewerkte ruimtes gipsplaat (en daarna stucen).

Anoniem: 1221402

Mag dit? Rollen steenwol komen met alufolie, maar dat is toch ook volledig dampdicht? Zou ik in deze constructie het hout dan opsluiten tussen PIR en alufolie?

Ik wil de dakkapellen samen met het dak verder isoleren, voor het hellende dak gebruik ik gewoon 16cm steenwol op rol incl folie. Die heeft geen isolatie aan de buitenkant. Kan ik voor de daken van de dakkapellen ook een rol gebruiken, of beter platen gebruiken met klimaatfolie? In Ubakus zie ik geen bijzonderheden met alufolie of klimaatfolie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/debCB5mOOLPJHgLjjOxgL3GA5o0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qKWQlTUtdDpCuKpf696tzm2x.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 27-09-2023 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Anoniem: 1221402 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:07:
Mag dit? Rollen steenwol komen met alufolie, maar dat is toch ook volledig dampdicht? Zou ik in deze constructie het hout dan opsluiten tussen PIR en alufolie?

Ik wil de dakkapellen samen met het dak verder isoleren, voor het hellende dak gebruik ik gewoon 16cm steenwol op rol incl folie. Die heeft geen isolatie aan de buitenkant. Kan ik voor de daken van de dakkapellen ook een rol gebruiken, of beter platen gebruiken met klimaatfolie? In Ubakus zie ik geen bijzonderheden met alufolie of klimaatfolie.
[Afbeelding]
Als je de rollen met alu folie (5mm folie is overigens wel heul dik!) bij je dakkapel gebruikt met bitumen sluit je vocht op

elektriekert schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:42:
[...]

Als je de rollen met alu folie (5mm folie is overigens wel heul dik!) bij je dakkapel gebruikt met bitumen sluit je vocht op
Had maar wat ingevuld qua dikte, gaf automatisch 10mm aan. Maar dat dacht ik al idd. Vreemd dat ubakus niets aangeeft.

Zijn steenwolplaten met klimaatfolie dan wel geschikt als er aan de andere kant PIR ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Anoniem: 1221402 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:15:
[...]

Had maar wat ingevuld qua dikte, gaf automatisch 10mm aan. Maar dat dacht ik al idd. Vreemd dat ubakus niets aangeeft.

Zijn steenwolplaten met klimaatfolie dan wel geschikt als er aan de andere kant PIR ligt?
Als er aan de binnenkant steenwol en klimaatfolie zit kan het in de zomer naar binnen toe weg.
Geen idee of die PIR laag met alucachering is maar Bitumen is sowieso dampdicht

elektriekert schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:05:
[...]

Als er aan de binnenkant steenwol en klimaatfolie zit kan het in de zomer naar binnen toe weg.
Geen idee of die PIR laag met alucachering is maar Bitumen is sowieso dampdicht
Top bedankt! Ik zag geen verschil in ubakus, dus toch even dubbelchecken.

• Kev!n
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-07 15:56
Ik ben ook bezig om mijn dak te isoleren maar verschillende fora en adviezen laten heb ik geen idee meer.

Hoe is de huidige situatie van het schuine dak:
- betonnen dakpannen.
- Panlatten.
- Dakplaat 18mm spaanplaat met 18mm purschuim.
- Gordingen. (18cm dik vanaf de spaanplaat)

Woning komt uit 1978 en heeft dus niet al te dikke muren waar overigens ook pur schuim in zit>
Van iedereen hoor ik dat de purschuim waarschijnlijk 0 isolatie waarde meer heeft. Maar een grote isolatie webshop adviseert mij toch Glaswol te gebruiken met klimaatfolie.

Echter de pirplaten lijken wij veel intressanter om te gebruiken. Zeker als A of B merk niet veel uit maakt als je deze vergelijkt op kwaliteit.

Ik merk wel daar waar de schoorsteen het dak doorgaat er veel wind naar binnen komt. Dit dichtpurren of glaswol in stoppen?

Kortom:
- Welk materiaal raad je aan en waarom?
- Welke RD waarde en waarom (iedereen zegt minimaal 3.5 maar als je 6 rd waarde neemt scheelt dat veel op de stookkosten? of heeft rd waarde 4.5/6/10 geen zin met dunne spouwmuren?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JaUdR5toDu9zRClxkcSRL2iC8Ss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yMpo3BVk5YRAWVybk7OzrfnR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Hg3Ur5ZiMdyIuox36nSRundLmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5Ga3UWAXX5y4q32jl6BEsAK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-86x1T8FkmBan75MSf7qQwsnQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iNOhGWFqu2elYXAeubYsWP8l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqaYZatcnK3cNG1JnG79zPfpFWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbT1ILekjyKV4RDSGGVjYPhU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Kev!n op 28-09-2023 17:15 ]

• route99

route99

Kev!n schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:37: Maar een grote isolatie webshop adviseert mij toch Glaswol te gebruiken met klimaatfolie.
Een prima tip.
Echter de pirplaten lijken wij veel intressanter om te gebruiken. Zeker als A of B merk niet veel uit maakt als je deze vergelijkt op kwaliteit.
Op basis van welke kennis wil je dat?
Ik merk wel daar waar de schoorsteen het dak doorgaat er veel wind naar binnen komt. Dit dichtpurren of glaswol in stoppen?
Maak het dak winddicht en regen dicht met een winddichte/damopen folie (vaak met een blauwe kleur). Zoek op het forum, is vaak voorbij gekomen.
- Welke RD waarde en waarom (iedereen zegt minimaal 3.5 maar als je 6 rd waarde neemt scheelt dat veel op de stookkosten? of heeft rd waarde 4.5/6/10 geen zin met dunne spouwmuren?)
Als je de ruimte hebt ga voor Rc ~ 6. Dat je met 3,5 al ca 75% v/h resultaat haalt is een oude discussie en dat zal niet veranderen. Zeker met glas-/steenwol + klimaatfolie (en dampdichte folie allen op en plek waar direct een douche onder zit) en zelf doen, ben vaak veel goedkoper dan PIR en al die naden van PIR oid wegwerken hoeft ook niet, die glas-/steenwol platen laten zich iets indrukken. Als het dus kan en je kunt het betalen (of heel goedkoop lenen via een duurzaamheidslening van een paar % rente, vraag bij de gemeente) , dan zou ik gaan voor die Rc 6.

HET risico met de dampdichte PIR is, als... er ergens agv iets anders dan die tocht die je noemde (wat nu dus nog niet bekend is, als het er wel is) er toch vocht in de constructie komt dan kan dat de bekende problemen opleveren als schimmel of zelf houtrot. Dus voor PIR kiezen met PUR op het dak bouw je een onzekerheid in en wij kunnen e.e.a. op afstand nooit beoordelen hoe het precies zit. Uiteindelijk beslis je zelf door wat je zelf inbrengt en wat wij mogelijk in kunnen brengen o.b.v van jouw verhaal.

We missen nog de nodige (detail)foto's als ondersteuning van jouw verhaal.

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 28-09-2023 11:51 ]

Nog een laatste vraag voordat ik in de herfstvakantie bezig kan met het dak. In de knieschot loopt een balk die nogal smal is. Ik kan de onderkant dus niet lekker dichtmaken. Mijn idee hierbij is om eerst langs de balk een streep pur te spuiten (groene strepen). Vervolgens een plank van een paar cm op de vloer vast te maken aan de balk met hoekankers (rode streep). Zodat ik dat de steenwol met alufolie daaraan vast kan tapen. De oranje lijn is hoe je ongeveer uit zou komen met 14cm aan isolatie.

Denk ik zo in de juiste richting? De eps platen die je nu ziet gaan er uit, is 3cm en zit overal los en vol kieren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YzQvki8HUtm6JuKDdL3wTcJ0UU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZvoYWZBtEyukxI1UFicDoQz8.jpg?f=fotoalbum_large

• Kev!n
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-07 15:56
route99 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:53:
[...]
Een prima tip.

[...]
Op basis van welke kennis wil je dat?

[...]
Maak het dak winddicht en regen dicht met een winddichte/damopen folie (vaak met een blauwe kleur). Zoek op het forum, is vaak voorbij gekomen.
[...]
Als je de ruimte hebt ga voor Rc ~ 6. Dat je met 3,5 al ca 75% v/h resultaat haalt is een oude discussie en dat zal niet veranderen. Zeker met glas-/steenwol + klimaatfolie (en dampdichte folie allen op en plek waar direct een douche onder zit) en zelf doen, ben vaak veel goedkoper dan PIR en al die naden van PIR oid wegwerken hoeft ook niet, die glas-/steenwol platen laten zich iets indrukken. Als het dus kan en je kunt het betalen (of heel goedkoop lenen via een duurzaamheidslening van een paar % rente, vraag bij de gemeente) , dan zou ik gaan voor die Rc 6.
Als ik naar het prijsverschil kijk wil ik best die 200/300 euro extra uitgeven aan Rc 6
HET risico met de dampdichte PIR is, als... er ergens agv iets anders dan die tocht die je noemde (wat nu dus nog niet bekend is, als het er wel is) er toch vocht in de constructie komt dan kan dat de bekende problemen opleveren als schimmel of zelf houtrot. Dus voor PIR kiezen met PUR op het dak bouw je een onzekerheid in en wij kunnen e.e.a. op afstand nooit beoordelen hoe het precies zit. Uiteindelijk beslis je zelf door wat je zelf inbrengt en wat wij mogelijk in kunnen brengen o.b.v van jouw verhaal.
PIR voornamelijk omdat je met minder ruimte een hogere waarde realiseert. In mijn geval is de balk 18cm diep en kan ik een RD waarde van 6 behalen met een 20cm dikke glaswol maar kan je die 2cm indrukken? Of is dat teveel?
We missen nog de nodige (detail)foto's als ondersteuning van jouw verhaal.
Foto's toegevoegd aan origineel bericht

Nog een extra vraag is dat ik lees dat houtvezel langer warmte binnen houd en buiten houd dan glasvezel maar is de Rc waarde niet wat dit bepaald? Quote van isoleerbewust.nl 'Houtvezelisolatie houdt hitte tot wel 3x langer buiten dan glaswol'

Is dat zo? Zoals ik zei iets meer uitgeven is niet het probleem. Wil het vooral goed doen maar moet wel wat opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
Kev!n schreef op donderdag 28 september 2023 @ 17:26:
[...]

Als ik naar het prijsverschil kijk wil ik best die 200/300 euro extra uitgeven aan Rc 6

[...]

PIR voornamelijk omdat je met minder ruimte een hogere waarde realiseert. In mijn geval is de balk 18cm diep en kan ik een RD waarde van 6 behalen met een 20cm dikke glaswol maar kan je die 2cm indrukken? Of is dat teveel?

[...]

Foto's toegevoegd aan origineel bericht

Nog een extra vraag is dat ik lees dat houtvezel langer warmte binnen houd en buiten houd dan glasvezel maar is de Rc waarde niet wat dit bepaald? Quote van isoleerbewust.nl 'Houtvezelisolatie houdt hitte tot wel 3x langer buiten dan glaswol'

Is dat zo? Zoals ik zei iets meer uitgeven is niet het probleem. Wil het vooral goed doen maar moet wel wat opleveren.
Een grotere massa zal meer zonnewarmte bufferen. Houtvezel heeft een hogere massa maar een lagere lambda dan glaswol. Dat wil dus zeggen dat houtvezel beter zonnewarmte buiten houdt (zomer) maar minder goed warmte binnenhoudt (winter).
Je kan ook altijd materialen combineren natuurlijk (zolang je dampdicht>dampopen werkt).

En als je 20cm 2cm indrukt, dan krijg je gewoon 18cm ;) . Dus dan kan je beter gewoon 18cm plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door nightgold op 28-09-2023 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

nightgold schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:23:En als je 20cm 2cm indrukt, dan krijg je gewoon 18cm ;) . Dus dan kan je beter gewoon 18cm plaatsen.
Klopt
Maar inde breedte mag je max ca 1 cm meer breedte nemen om het beter te laten klemmen. Lees iig de installatie instructies goed na (zoek bijv bij Knauf) online. Dat je in de dikte meer mag/moet nemen heb ik nooit gelezen, is ook niet logisch lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-07 13:00
Rev! schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:46:
[...]

Ik heb nu een rol klimaat folie (45m2, hopelijk is dat genoeg) en de bijbehorende tape. Alleen, hoe doen jullie dat met aftapen aan de onderkant? (bij de donkere balk). Je hebt daar eigenlijk geen ruimte, want ik wil niet op de donkere balk tapen, die moet als het even kan zichtbaar blijven. Of gebruik je daarvoor speciale dubbelzijdige tape? Zie de foto in de quote.
Of met een kit zoals de Zwaluw Foliefix. Plakt als de ziekte op bijvoorbeeld PE folie, op zowel de folie als op steen, hout etc. Als je de folie los wil trekken, scheurt deze gewoon naast de kit af.

https://kitshop.nl/produc...dny_qMrUHcPhoCN-EQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grono112
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:41
Zoals velen wil ik ook graag mijn zolder isoleren. Nu lijkt het mijn handig om een alles in 1 oplossing te gebruiken zodat je alles in 1 keer kan doen. nu zag ik deze oplossing: Isovlas Reno TG Elegant.

Nu zie ik dat er wel een aantal mensen die Isovlas hebben toegepast maar in dit topic heb ik niets kunnen vinden over de Isovlas Reno TG Elegant oplossing. Zijn er mede tweakers die dit hebben overwogen? Welke reden had je dan om het wel / niet te gebruiken?

Daarnaast heb ik op mijn zolder nu de wasmachine en droger staan en gebruik ik de zolder vaak om de was te laten drogen op een droog rek. Zijn hier nog tips voor om dit mee te nemen in de keuze voor isolatie materiaal/montage?

Alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:57
Dat is toch gewoon een kant en klare vlas oplossing? Zoals je vaak ziet met PIR platen waar al een gipsplaat op zit. Werkt snel maar heeft wel een meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:29
Ik wil de naden van de aansluiten van de folie aan de muur afwerken, zodat ie luchtdicht is. Ik gebruik isover klimaatfolie, is er nog een goedkoper alternatief voor handen ipv die kokers van isover? Die zijn namelijk vrij prijzig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-07 11:38

ErikKo

Rippie

De folie kun je luchtdicht bevestigen op de muur met butyltape. Dat plakt op hout, steen, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Grono112 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:47:
Zoals velen wil ik ook graag mijn zolder isoleren. Nu lijkt het mijn handig om een alles in 1 oplossing te gebruiken zodat je alles in 1 keer kan doen. nu zag ik deze oplossing: Isovlas Reno TG Elegant.

Nu zie ik dat er wel een aantal mensen die Isovlas hebben toegepast maar in dit topic heb ik niets kunnen vinden over de Isovlas Reno TG Elegant oplossing. Zijn er mede tweakers die dit hebben overwogen? Welke reden had je dan om het wel / niet te gebruiken?

Daarnaast heb ik op mijn zolder nu de wasmachine en droger staan en gebruik ik de zolder vaak om de was te laten drogen op een droog rek. Zijn hier nog tips voor om dit mee te nemen in de keuze voor isolatie materiaal/montage?

Alvast bedankt! _/-\o_
Zelf heb ik voor Isovlas PL i.p.v. Reno TG Elegant gekozen m.n. omdat:
  • de Elegant versie leek me lastig te plaatsen bij dakdoorvoeren, dakramen etc.
  • lijkt niet geschikt voor een sporenkap die ik heb.
  • voor natte ruimtes is aanvullende dampwering (dampdichte folie wat men meestal aanraadt bij b.v. badkamers) niet te combineren met de Elegant serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
maratropa schreef op zondag 24 september 2023 @ 22:23:
Jaren 30 woning met huidig ongeisoleerd dak (gordingen, dakbeschot, dakpannen)
Gordingen zijn 225 x 80mm oid, vooral aan 1 kant wil ik wat ruimte besparen door tussen de gordingen te isoleren.

Alleen wil ik niet aan het dakbeschot bevestigen wegens mogelijk vervangen beschot vve-breed in de toekomst. PIR + Fermacell, dat zou je ook al verlijmd kunnen kopen. Gordingafstand is ong. 1,5m aan de kant waar het om gaat.

Zou je bijv 80mm pir + fermacell van gording to gording kunnen hangen of gaat dat op den duur toch krom hangen, of alu delaminatie oid.. (ben ik bang voor). Wat zou een oplossing zijn?

-Dunne latten langs zijkanten pir+fermacell en de isolatie vermindering accepteren?
-Op achterkant pir+fermacell ook plaat verlijmen?
-OF toch maar 70x45 balken van gording tot gording, 70mm PIR er tussen en nog een laag pir van 20 er erover om de koudebrug te verminderen van de balken? Dan kun je de fermacell ook gewoon schroeven..

Je hebt lichte systemen met ipv gips of fermacell een dunne lichte plaat die je van gording tot gording kunt hangen maar dat vind ik niks, ook qua looks, lelijke kunstof strips er op enzo blegh..
Waarom zou er dakbeschot worden vervangen? dat is hoogst ongebruikelijk tenzij al die woningen in de VvE jarenlange lekkages en rot dakbeschot als gevolg daarvan hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
@maratropa, ik ben het eens met @No Hands. Is er sprake van het vervangen van het dakbeschot? En als dit al aangepakt zou worden dan zal er natuurlijk direct gekozen worden voor het toevoegen van naisolatie buitenaf met renovatie dakplaten.

Een neutrale opbouw is hier een betere keus. Dus steen/glaswol met een klimaatfolie voorlangs, zodat bij eventuele renovatie er altijd een weg naar buiten blijft voor vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@No Hands @frennek @Franciesco Dank voor het meedenken!

Het is een beschermd stadsgezicht en je ziet isoleren / opdikken van buitenaf hier eigenlijk nooit gebeuren.. Ik gok dat als er aan de buitenkant wat gedaan wordt dit zoals bij de vve aan de overkant is, dampopen waterkerende, mogelijk reflecterende, folie, nieuwe panlatten en dakpannen. En omdat het dakbeschot hier op sommige plekken niet heel jofel meer is (rond schoorstenen bijv) kan ik me dus goed verstellen dat ze wat gedeeltes zouden fixen..

Daarbij is de ruimte beperkt voor het doel en wil ik echt zo min mogelijk dikte pakken. Het is geen grote ruimte en ik hoef niet voor RC 6 oid te gaan. Ik durf daar dus wel voor PIR te gaan en een totaaldikte van 10cm zou ok zijn..

Vandaar mijn zoeken naar een manier om 1,5m te overspannen met pir+fermacell; ik lees oa een aanbieder van pir + gips (hauster) dat het tot 1,20m alleen op de gordingen kan. Ik vraag me af wat er gaat gebeuren boven de 1,2m? Trekt de beplating dan de alu los van de PIR? Of word de druk te hoog in de achterkant van de pir?

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

maratropa schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:56:Het is een beschermd stadsgezicht en je ziet isoleren / opdikken van buitenaf hier eigenlijk nooit gebeuren.. urf daar dus wel voor PIR te gaan en een totaaldikte van 10cm zou ok zijn.
Mss heb je wat aan onderstaand document waarin het isoleren van historische pannendaken uitgebreid, met een beslisboom, beschreven wordt. Daar zitten mogelijk nog zwaardere eisen bij waar je voor binnen niet aan hoeft
te voldoen, maar vaak gaat het ook om een situatie beter in kaart te brengen, gebruik van bepaalde materialen beter te begrijpen en meer van dat soort zaken. Hoe eea na het beslissen gedaan wordt, is in richtlijnen beschreven.

https://www.stichtingerm....storische-pannendaken.pdf

Ik vond het een zeer inzichtelijke aanpak, met een manier van denken/analyseren/uitwerken die veel universeler toegepast kan worden. Ik heb daar bij de energiegroep waar ik bij zat een begin neergelegd. Het kostte best wel veel tijd om dat breder uit te werken. Het was toen helaas nog lang niet af (we waren niet met de zolder begonnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepSeven
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-06 15:08
Ik ga mijn dak ook zelf isoleren, op basis van de reacties hier met glaswol. Dank daarvoor! Mijn huis heeft een open trappengang, dus ik denk dat het veel gaat opleveren. Ik zit echter op de zolder met een deel waarbij het schuine deel is afgewerkt, aan 1 kant met een gipswand en de andere kant met een inbouwkast. De gipswand is waarschijnlijk zo terug gezet, maar de inbouwkast wordt nogal een werk verwacht ik. De inbouw kast is ongeveer 4 meter lang, over de volle lengte van de ruimte.

Loont het om de inbouwkast er uit te halen en helemaal tot het uiteinde te isoleren? Het lijkt me dat de kast zelf ook al isoleert toch?

[ Voor 6% gewijzigd door DeepSeven op 05-10-2023 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@DeepSeven de kast zal alleen isoleren als de lucht er in volledig stil staat. Dat zal niet het geval zijn lijkt me met een (bruikbare) kast ;)

Oftewel: het beste kun je de inbouwkast weghalen.Of in ieder geval zorgen dat het dak achter de kast ook geïsoleerd wordt.

PS: verkijk je niet op het verwijderen en terugplaatsen van een gipswand. In mijn ervaring is dit veel werk ivm op maat maken van de platen, de onderlinge naden afwerken (vaak meerdere keren aansmeren+schuren) en het schilderen van de platen. Maar het is uiteraard ook afhankelijk van hoe je de afwerking wenst te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
DeepSeven schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:52:
Ik ga mijn dak ook zelf isoleren, op basis van de reacties hier met glaswol. Dank daarvoor! Mijn huis heeft een open trappengang, dus ik denk dat het veel gaat opleveren. Ik zit echter op de zolder met een deel waarbij het schuine deel is afgewerkt, aan 1 kant met een gipswand en de andere kant met een inbouwkast. De gipswand is waarschijnlijk zo terug gezet, maar de inbouwkast wordt nogal een werk verwacht ik. De inbouw kast is ongeveer 4 meter lang, over de volle lengte van de ruimte.

Loont het om de inbouwkast er uit te halen en helemaal tot het uiteinde te isoleren? Het lijkt me dat de kast zelf ook al isoleert toch?
De kast/achter de kast wordt dan het koudste punt waar vocht kan gaan condenseren. In een kast is dat ongewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepSeven
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-06 15:08
Bedankt voor de reacties. De kast wordt eigenlijk nauwelijks gebruikt, opslag voor spullen die je maar zelden nodig hebt.
Ik kan de kast (en gipswand) natuurlijk niet terug zetten, maar dan zit je met een deel vloer zonder vloerbedekking.

Waar ik inderdaad bang voor ben is dat je vochtproblemen krijgt door het grote verschil in isolatie (0rd naar 4-4,5rd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
Ik zit met hetzelfde euvel, ik wil de gordingen (15 diep) compleet gebruiken voor glaswol. Echter bij de plaats waar de CV ketel zit kan ik er niet bij. Wellicht zou ik wel een stukje (bv 8 cm met PIR) kunnen isoleren. De flex buis van de mechanische ventilatie zit dan wel in de weg. Als ik dat stukje niet isoleer, zou dat problemen opleveren?

En omdat daar toch een ventilatiebox hangt, kan ik misschien een ingang gebruiken die de vochtproblemen weg kan zuigen. In plaats van een heel ventiel zou ik er dan bijvoorbeeld een kapje op zetten met een klein gat erin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SmJyPmrmh3yWPprm8Yilayuaq4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qFd2Rm17cFbvrQo97mgbPVPP.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:22
Zodra wij ons nieuwe huis hebben staat isoleren op het takenlijstje voordat we gaan verhuizen. Hieronder een foto van de huidige constructie. De planken die je ziet is het dakbeschot. Volgens de bouwtekening uit 1977 zit er geen folie op de buitenzijde en is er ook geen andere vorm van isolatie te vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJitX783IGyH4joEf-_egYthPH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tj1pJHqWuxa50aW6pBcyxVFr.jpg?f=fotoalbum_large

Eerder heb ik al een tekening vanuit Ubakus laten zien met de beoogde constructie. De exacte afmeting van de gording + tussenafstand heb ik zo niet. De kopmaat komt vanuit de bouwtekening, dus dat moet ik nog even nameten op het moment dat we de sleutel hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03o-l0yvFt9hfe1sUwcqcqy2Sr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VgwRegUg8SHGD37TaXyqYNno.png?f=fotoalbum_large

Qua waarde haal ik de bouwbesluit norm niet, maar anders moet ik alles met PIR gaan doen, wat het karwei ineens een stuk duurder maakt. En twee isolatiematerialen combineren was ook niet heel handig qua werkwijze.

Is dit the way to go? Want ik kom meteen op de volgende vraag. Er zit op dit moment alleen verlichting op de muur, of via een elektra buisje op de gording. Stel ik wil een centraaldoos/lasdoos plaatsen op de plek waar verlichting moet gaan komen, hoe doe je het dan qua inbouw diepte en met de folie? Of is een elektrabuis leggen, en daarna de verlichting monteren tegen de fermacell ook gewoon een prima oplossing? Dat kan namelijk gewoon op de plek van de rachels komen. Rachels maken van balken met kopmaat 5x7 vind ik ook weer zo overdreven.

[ Voor 4% gewijzigd door Gdzr op 05-10-2023 13:49 ]

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
venneke schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:03:
Ik zit met hetzelfde euvel, ik wil de gordingen (15 diep) compleet gebruiken voor glaswol. Echter bij de plaats waar de CV ketel zit kan ik er niet bij. Wellicht zou ik wel een stukje (bv 8 cm met PIR) kunnen isoleren. De flex buis van de mechanische ventilatie zit dan wel in de weg. Als ik dat stukje niet isoleer, zou dat problemen opleveren?

En omdat daar toch een ventilatiebox hangt, kan ik misschien een ingang gebruiken die de vochtproblemen weg kan zuigen. In plaats van een heel ventiel zou ik er dan bijvoorbeeld een kapje op zetten met een klein gat erin.

[Afbeelding]
een flex buis kun je toch zo verleggen, dan komt er zat ruimte vrij voor isolatie. dat stukje niet isoleren is vragen om problemen. al het vocht uit je woning zal daar condenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Gdzr schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:48:
Zodra wij ons nieuwe huis hebben staat isoleren op het takenlijstje voordat we gaan verhuizen. Hieronder een foto van de huidige constructie. De planken die je ziet is het dakbeschot. Volgens de bouwtekening uit 1977 zit er geen folie op de buitenzijde en is er ook geen andere vorm van isolatie te vinden.

[Afbeelding]

Eerder heb ik al een tekening vanuit Ubakus laten zien met de beoogde constructie. De exacte afmeting van de gording + tussenafstand heb ik zo niet. De kopmaat komt vanuit de bouwtekening, dus dat moet ik nog even nameten op het moment dat we de sleutel hebben.
[Afbeelding]

Qua waarde haal ik de bouwbesluit norm niet, maar anders moet ik alles met PIR gaan doen, wat het karwei ineens een stuk duurder maakt. En twee isolatiematerialen combineren was ook niet heel handig qua werkwijze.

Is dit the way to go? Want ik kom meteen op de volgende vraag. Er zit op dit moment alleen verlichting op de muur, of via een elektra buisje op de gording. Stel ik wil een centraaldoos/lasdoos plaatsen op de plek waar verlichting moet gaan komen, hoe doe je het dan qua inbouw diepte en met de folie? Of is een elektrabuis leggen, en daarna de verlichting monteren tegen de fermacell ook gewoon een prima oplossing? Dat kan namelijk gewoon op de plek van de rachels komen. Rachels maken van balken met kopmaat 5x7 vind ik ook weer zo overdreven.
Prima toch, je hoeft niet per se bouwbesluit te halen hoor. als jij maar 1 cm wil isoleren is dat prima. maar het is slimmer om zo dik mogelijk te isoleren.
Elektra kan beide, als je je folie maar netjes dampdicht/luchtdicht afwerkt als je er doorheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
No Hands schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:09:
[...]

een flex buis kun je toch zo verleggen, dan komt er zat ruimte vrij voor isolatie. dat stukje niet isoleren is vragen om problemen. al het vocht uit je woning zal daar condenseren.
Dat zou je zeggen, maar is toch wel lastig. Hij komt uit de schoorsteen uit (ivm zonnepanelen de beste oplossing), en rechts langs de CV ketel af is niet echt mogelijk omdat daar een traphek komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
DeepSeven schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:02:
Bedankt voor de reacties. De kast wordt eigenlijk nauwelijks gebruikt, opslag voor spullen die je maar zelden nodig hebt.
Ik kan de kast (en gipswand) natuurlijk niet terug zetten, maar dan zit je met een deel vloer zonder vloerbedekking.

Waar ik inderdaad bang voor ben is dat je vochtproblemen krijgt door het grote verschil in isolatie (0rd naar 4-4,5rd).
Voor de volledigheid: naast dat die kast niet 100% luchtdicht is/gaat zijn is de warmteweerstand van het kast(deur)materiaal waarschijnlijk ook zeer laag. Reken maar gewoon 0 isolerende werking van die kast, veel kan je er dan niet naast zitten. ;)

Het is op afstand niet te beoordelen, maar wellicht bedenk je een methode waarbij de kast er kan blijven staan maar je het dak wat er achter zit toch kunt isoleren. Met misschien enkele onderbrekingen van een houten balk ofzo.
Maar persoonlijk zou ik er niet te veel toeren voor willen uithalen/concessies voor willen doen: isoleren kun je maar beter direct in 1x goed doen. Dus de kast weghalen is dan waarschijnlijk de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
venneke schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:22:
[...]

Dat zou je zeggen, maar is toch wel lastig. Hij komt uit de schoorsteen uit (ivm zonnepanelen de beste oplossing), en rechts langs de CV ketel af is niet echt mogelijk omdat daar een traphek komt.
Is het wellicht mogelijk om de ventilatiebox een kwartslag te draaien? Daar zul je dan een (vanwege trillingen) stevige constructie voor moeten maken die parallel staat aan het dak en waar je de unit aan op hangt. Waarschijnlijk ook iets naast het expansievat zodat je daar nog bij kan.

Puur een idee waarvan ik niet weet of het mogelijk is, ik kan de rest van de zolder etc op de foto niet zien.

Sowieso zou ik dat stuk niet overslaan qua isolatie: op zijn minst zo goed mogelijk isoleren om de kans op koudebruggen en vochtproblemen te verkleinen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Gdzr eens met @No Hands : een Rc van rond de 5,5 vind ik ook prima. Hoger is natuurlijk beter, maar de effectieve verschillen worden kleiner en kleiner naar mate de Rc hoger is. En in bestaalde bowu heb je niet altijd de keuze. Eventueel kun je overwegen om de balken op te dikken of om b.v. de in dit topic eerder beschreven afstandsschroeven te gebruiken om een grotere dikte glaswol kwijt te kunnen.

Op basis van je info is de setup in Ubakus een goede start. Om beter inzicht te krijgen in het gedrag rondom vocht kun je wat spelen met de temperatuur en vochtigheid.
In een dampopen opbouw met glaswol kun je waarschijnlijk ook goed uit de voeten met een iets minder sterk dampremmende folie (Sd 100m is vrij hoog, maar m.i. niet verkeerd). Of de veilige keuze met een klimaatfolie die een relatief groot bereik heeft (de hier vaak voorbijkomende Isover XtraSafe bijvoorbeeld).

Voor de elektra zou ik zelf denk ik dat centraalpunt in het hellend dak willen voorkomen. Misschien kun je die ergens anders plaatsen en alleen met PVC pijp richting het punt waar de lamp moet komen? Eventueel iets dikker regelwerk nemen (32mm) zodat de PVC buis gemakkelijker tussen het folie en de (gipsplaat)afwerking kan komen er er geen doorgang in de folie gemaakt hoeft te worden.
Pagina: 1 ... 48 ... 56 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: een handige tool als je vragen hebt over wat voor isolatiewaarde een bepaalde maatregel oplevert, mogelijk opsluiten van vocht tussen isolatie en dakbeschot e.d. is de 'U-Wert-Rechner' van https://www.ubakus.de (gratis, geen account nodig). Hiermee kun je een simulatie doen.