Ik heb hier een vraag over. Ik heb dezelfde soort constructie. Nu heb ik afgelopen voorjaar onze zolder geisoleerd met glaswol tussen de gordingen (14cm) en klimaatfolie. Uiteindelijk toch voor klimaatfolie gekozen, op advies van diverse bureaus.
Nu was ik een beetje door dit forum aan het scrollen en schrok ik toch wel. Ik heb namelijk een zelfde tussenmuur zoals ben2513. Ik heb hier tijdens het isoleren helemaal niet aan gedacht en dus de tussenwand laten zitten en hier tegen aan geisoleerd en de folie er tegen aan gedaan. Ik kan mij achteraf wel voor de kop slaan, maar het is helaas niet anders.
Ik ben nu met name bang, door de koudebrug die dus aanwezig is, voor vocht in de dakconstructie door condensatie. De vermindere isolatiewaarde neem ik voor lief. Ik heb geprobeerd de huidige constructie na te bouwen in Ubakus. Volgens Ubakus zou het nog moeten gaan. Droogtijd is niet ideaal, maar nog oke. Ik weet alleen niet of ik het helemaal goed heb gedaan,
maar heb onderstaande ingevuld om de tussenmuur na te bootsen (zit dus alleen in het midden van de zolder, maar bij Ubakus krijg ik een laag die zichzelf dan herhaald na x aantal m):
Nu is mijn vraag: Moet ik mij heel erg zorgen maken (wat ik nu stiekem wel doe)? Of zal het wel meevallen met condens, aangezien het nog moet gaan volgens Ubakus.
Wat zou een goede oplossing zijn volgens jullie, mocht ik het toch moeten aanpakken? De zolder is inmiddels helemaal af (gestuct, geverfd, vloer geinstalleerd, etc.). Dus het liefst wil ik niet de muur afbreken, etc..
Ik heb zelf ook aan opties gedacht:
1. Een sleuf in de tussenmuur maken en de koudebrug tot onder het niveau van waar de klimaatfolie tegen de tussenmuur aan zit volspuiten met purschuim om dat stukje dan dampdicht te maken. Over de sleuf installeer ik dan later een latje om het visueel weg te werken.
2. De tussenwand insmeren met een dampdichte coating. Ik heb op internet wat rond zitten struinen en kwam op Soudal Soudatight terecht. Dit is een coating bedoeld om luchtdicht te maken, maar zou ook dampdicht moeten zijn. (ik weet alleen niet hoe ik dit moet simuleren in Ubakus).
Jullie hulp is zeer gewaardeerd. Hopelijk is mijn verhaal een beetje duidelijk zo.