(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 56 Laatste
Acties:
  • 526.103 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:29

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kapotto schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:14:
[...]

Ja das :'( .

Ik heb nog eens naar die blauwe miofol gekeken en je hebt inderdaad gelijk. Ik zie dat de Tyvek soft of Polytex een betere keuze is (hard en zacht mag tegen de folie en W1 klasse).

Dan heb ik drie keuzes:
1. Blauwe Miofol laten zitten. Naar mijn mening de slechtse keuze.
2. Blauwe Miofol weghalen en het kleine aantal aan luchtlekken voor lief nemen. De gekende luchtlekken afdichten met Flex tape.
3. Blauwe Miofol vervangen voor een Tyvek Soft of Polytex folie.

Zelf neig ik naar optie 2. Iemand een betere optie?
het is toch niet voor water dichting daar zit het voor op de verkeerde plek. voor tocht dichting zal het zo prima werken. of water wat binnen komt wel of niet in de isolatie komt maakt eigenlijk niets meer uit, ter voorkomen van lekkage had er buiten een waterkerende dampopen folie moeten zitten.

[ Voor 54% gewijzigd door twain4me op 19-08-2023 07:49 . Reden: qoutefix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07 18:56
Kapotto schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:14:
[...]

Ja das :'( .

Ik heb nog eens naar die blauwe miofol gekeken en je hebt inderdaad gelijk. Ik zie dat de Tyvek soft of Polytex een betere keuze is (hard en zacht mag tegen de folie en W1 klasse).

Dan heb ik drie keuzes:
1. Blauwe Miofol laten zitten. Naar mijn mening de slechtse keuze.
2. Blauwe Miofol weghalen en het kleine aantal aan luchtlekken voor lief nemen. De gekende luchtlekken afdichten met Flex tape.
3. Blauwe Miofol vervangen voor een Tyvek Soft of Polytex folie.

Zelf neig ik naar optie 2. Iemand een betere optie?
als je overtuigd ben dat het alleen dienst doet voor het tegenhouden van wind en niet voor eventuele lekkage van water kan je overwegen om hem te laten zitten

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:31
Ik heb al een tijd niet gepost over de vooruitgang op zolder. Vakantie en andere dingen zorgen voor wat vertraging. Inmiddels is alles klaar en geverfd. Moeten nog afwerken zoals plinten. Onder de dakkapel ga ik nog een kast maken etc. Maar ben blij dat het bewoonbaar is. Ben ook wel trots op de gladde muren. Eerste keer en is behoorlijk strak. Balken wilde ik niet houden maar ik bepaal niet alles in huis 🤣Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JuUX_ic3OmyGyYCkAPyz8HUVeCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hk969qD6p7UwOXf5ROPbnWIv.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_18SkcRTvwG5tksODxMjwv7Cto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3hTS8gsLoDCvnyAzMyHsPIfq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:38
twain4me schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:18:
[...]

Ik moest inderdaad mijn nokbalk opdikken omdat de isolatie 17cm was en de nokbalk maar 12,5 cm (door de schuinte van het dak). Ik heb een 44x69mm balk er tegen geschroefd zodat het wel goed uitkwam.
[/quote]

het is toch niet voor water dichting daar zit het voor op de verkeerde plek. voor tocht dichting zal het zo prima werken. of water wat binnen komt wel of niet in de isolatie komt maakt eigenlijk niets meer uit, ter voorkomen van lekkage had er buiten een waterkerende dampopen folie moeten zitten.
Dat was mijn gedachtengang ook. Dakbeschot is nu droog (geen lekkages). Als er ooit een lekkage ontstaat, met of zonder folie aan de binnenkant van het dakbeschot, dan is er een probleem.
Louwm schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:37:
[...]

als je overtuigd ben dat het alleen dienst doet voor het tegenhouden van wind en niet voor eventuele lekkage van water kan je overwegen om hem te laten zitten
Het is enkel bedoeld als windvanger. Een andere damp open folie tegen de binnenkant van het dakbeschot gaat een lekkage ook niet tegenhouden, het water loopt dan toch naar ergens anders of hoopt zich op.

Het lijkt simpel om wat na te isoleren maar er komt stiekem wel wat kennis bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-07 23:09
Goedemorgen allen even een discussie puntje hier thuis

Wij hebben een onverwarmde vliering zonder vaste trap
Waarvan de vloer al is geïsoleerd met 8cm glaswol (rd 2,4)
Nu is het volgende project afgerond om het dak zelf te isoleren met 20cm glaswol rd 6,3
Nu word er schijnbaar al 80% winst behaald als je van niets naar een rd 2,5 gaat lees ik.

Nu is ook de “buitenschil” weer het dak en niet de vliering vloer
Of is dit echt een geldverspilling geweest

Benieuwd naar jullie meningen
Mvg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@ReversdRainbow Als je het allemaal zelf doet dan zijn er wel extra kosten, maar heel veel goedkoper dan laten doen.

Dat je met relatief weinig cm's al snel tussen de 50-80% reductie van warmteverlies zit , das altijd al zo. Het is geen rechte lijn maar een zgn asymptotische lijn die in het begin veel energie besparing op levert maar elke verdubbeling van het aantal cm's die je al had, levert vervolgens maar de helft op van de stap er voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-07 23:09
route99 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:15:
@ReversdRainbow Als je het allemaal zelf doet dan zijn er wel extra kosten, maar heel veel goedkoper dan laten doen.

Dat je met relatief weinig cm's al snel tussen de 50-80% reductie van warmteverlies zit , das altijd al zo. Het is geen rechte lijn maar een zgn asymptotische lijn die in het begin veel energie besparing op levert maar elke verdubbeling van het aantal cm's die je al had, levert vervolgens maar de helft op van de stap er voor.
Goedenavond ,dankjewel voor uw reactie
We doen idd alles zelf in/rondom het huis maar het puntje was ofdat het nu echt nodig was geweest om het dak zelf ook te doen ofdat de vloer zelf afdoende geweest zou zijn

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:47
@ReversdRainbow meestal wordt de zoldervloer of het dak geïsoleerd. Beide is minder gebruikelijk, maar met alleen 8cm glaswol is extra isolatie naar mijn idee zeker geen weggegooid geld.

Is de toegang naar de vliering (met een luik ofzo) ook geisoleerd? Zo nee, dan heb je daar nu een “lek” die je oplost met dakisolatie. En zo zijn er wellicht nog meer plaatsen waar de vloerisolatie niet optimaal is (bij bv lichtpunten en overgangen naar de muren etc) die je als het ware verbeterd door ook het dak te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
bosserss schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:03:
Goedemorgen allemaal, :)

Ik heb een vraag, isolatie.com heeft bij mij mijn zolder na geïsoleerd met icynene.
Nu willen wij mijn zolder vandaag gaan afwerken en de monteur merkt op dat er luchtbellen zitten. (Zie afbeelding) er komt dampwerende folie overheen voor het met gips platen afgewerkt wordt.

Zou dit kwaad kunnen of niet ivm condens wat mogelijk kan komen?

[Afbeelding]

Ik hoor graag jullie ideeën!
Tsja, problemen zijn niet uit te sluiten, maar hoe groot de kans is lijkt me moeilijk in te schatten. Zal oa afhangen van hoe het dak verder opgebouwd is.
Ik denk dat ik zelf die luchtbel zou proberen op te vullen met glaswol. Of (de rand) met pur (het dak is immers toch ook al schuim) zodat de afwerklaag ter hoogte van die plek dan tegen een isolatielaag aan komt te zitten. En de achterkant van de afwerklaag dus niet tegen een ongeisoleerd stuk dak zit waardoor je daar een koudebrug en ook extra kans op condensatie hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Quint.k schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:14:
Hi allemaal,

Binnenkort krijgt mijn jaren 60 tussenwoning een nieuw pannendak. Diverse dakdekkers adviseren om in plaats van dampfolie isolatiefolie aan te brengen. Ze adviseren het gebruik van ATI Pro Bardage dampopen
isolatiefolie met een isolatiewaarde van (RC - 3.72). Nu ben ik van plan om deze winter de binnenzijde van mijn woning te isoleren met glaswol. Ik heb tussen mijn gordingen 16 cm ruimte die ik volledig wil vullen met glaswol. Hiermee kom ik ongeveer op een isolatiewaarde van (Rd:4.55).

Adviseren jullie om de dampopen isolatiefolie aan te brengen en te combineren met glaswol? De meerprijs is ca. €2500 waarvan ik €1500 terug krijg door subsidie.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Het is dan de bedoeling om deze folie aan de buitenkant van het dakbeschot te plaatsen neem ik aan? Deze methode is hier laatst ook gepasseerd. @route99 heeft daar een bericht over geplaatst en vervolgens zijn daar nog wat reactie over gekomen.
En dan ben je vervolgens van plan om aan de binnenkant nog extra te gaan isoleren?

Zo lang die isolatiefolie inderdaad dampopen is (er bestaat ook een dampdichte variant), dan lijkt het me de meerprijs van netto €1000 het waard. En zie ik zo 123 geen bezwaar om dat niet te doen icm naisolatie met glaswol aan de binnenkant. Maar het is wel goed om de hele dakopbouw hier eens te posten om het totaalplaatje duidelijker te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Franciesco schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:38:[...]Tsja, problemen zijn niet uit te sluiten, maar hoe groot de kans is lijkt me moeilijk in te schatten. Zal oa afhangen van hoe het dak verder opgebouwd is.
Ik denk dat ik zelf die luchtbel zou proberen op te vullen met glaswol. Of (de rand) met pur (het dak is immers toch ook al schuim) zodat de afwerklaag ter hoogte van die plek dan tegen een isolatielaag aan komt te zitten. En de achterkant van de afwerklaag dus niet tegen een ongeisoleerd stuk dak zit waardoor je daar een koudebrug en ook extra kans op condensatie hebt.
Ik sluit me hier bij aan.
Heb nog wel een opmerking: Hier zie je de luchtbel, hoe zit het op plaatsen waar je niet zo goed vanaf een zijkant kunt zien hoe het is en of daar dus ook mogelijk luchtbellen zijn.

Zulke PUR spuiten heeft niet mijn voorkeur, de controle is niet bijster goed, de dikte is ook niet zo goed reproduceerbaar en als je het nu bij wilt werken dan had je net zo goed het helemaal zelf en ook beter kunnen doen. Die Ycynene wordt als dampopen verkocht, dus met 10-14 cm glas of steenwol had het er veel beter uitgezien en de isloatiewaarde was vrijwel zeker nog beter geweest.
En aangezien je nog folie en gips moet plaatsen , heb je uiteindelijk het meeste zelf gedaan... dus de PUR keuze kom bij mijn althans vreemd binnen.
Mss hebben meelezers nog wat aan deze info. het kwam al eerder voor bij, de kracht zit in de herhaling....

PS: Besef wel dat als er een keer een verbouwing komt, het bouwafval materiaal dat onder de PUR gesmeerd zit is tegenwoordig chemisch afval bij veel gemeentes en moet apart afgevoerd worden. Wilt u dit graag even bij de kassa afrekenen.. er zijn al rechtzaken over geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan1908
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 11-02 13:08
Ben nieuw hier dus sorry als ik dezelfde vragen opnieuw stel. Ik hoop dat jullie me met wat advies kunnen helpen. Ik wil mijn dak gaan isoleren om het comfort te verhogen . Ons huis komt uit 1953 en heeft keramische dakpannen met daaronder houten planken. Tussen de gordingen wil ik glaswol plaatsen met daarvoor een folie en afwerking.

Ik zit nu te denken aan isover comfortpaneel of knauf 032. De dikte van de isolatie wordt 14cm ivm de gordingen zichtbaar willen houden en de slaapkamers niet te klein te laten worden. De folie zal zoiets als isover vario km duplex zijn en als afwerking ga ik denk ik voor gipsvezelplaten. Dit kan ook nog gipsplaten worden maar ivm beschadigen denk ik dat gipsvezelplaat beter is. Nu heb ik de volgende vragen waar ik hoop jullie me mee kunnen helpen.

- Wat denken jullie van deze oplossing?
- Het kleine stukje dakbeschot planken wat ik nu heb gezien lijkt redelijk luchtdicht. Is het slim om hier nog een laag triplex aan de binnenkant op te schroeven en luchtdicht aftappen? Heb dit bij ubakus geprobeerd en die geeft aan dat de houtvochtgehalte te hoog wordt.
- Wat ben ik nog vergeten of hebben jullie nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Arjan1908 Triplex (of multiplex) zou ik niet tegen het dakbeschot monteren aangezien beide dampremmend zijn. Het liefst houd je de koude kant zo dampopen mogelijk.

"Redelijk" luchtdicht klinkt in mijn oren als "voor verbetering vatbaar". Dus ik zou dat proberen te verbeteren aangezien het anders de isolerende werking van de glaswol zal verslechteren. Het liefst vanaf buiten om ook de waterkering te verbeteren, en anders met een dampopenfolie aan de binnenkant tegen het dakbeschot aan. Als het niet al te veel kieren zijn en ze zijn redelijk smal, dan kun je ook overwegen deze kieren te kitten en vervolgens af te tapen. Controleer ook zeker de overgangen van het dak naar de gevels, dakdoorvoeren, dakramen etc. Zeker bij een oud huis kan daar vaak ook behoorlijk wat winst gemaakt worden. De kieren van meerdere centimeters tussen muurplaat en dak die ik had staan mij nog helder voor de geest...

Je hebt momenteel geen folies of andere lagen in het dak zitten die de dampweerstand (significant) beinvloeden?
Sowieso is het altijd goed om de dakopbouw die je in Ubakus gemaakt hebt ook even hier te plaatsen.

Nog een tip: check voordat je het isolatiemateriaal en de folie(s) besteld de montageinstructies van de betreffende materialen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:38
Quint.k schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:14:
Hi allemaal,

Binnenkort krijgt mijn jaren 60 tussenwoning een nieuw pannendak. Diverse dakdekkers adviseren om in plaats van dampfolie isolatiefolie aan te brengen. Ze adviseren het gebruik van ATI Pro Bardage dampopen
isolatiefolie met een isolatiewaarde van (RC - 3.72). Nu ben ik van plan om deze winter de binnenzijde van mijn woning te isoleren met glaswol. Ik heb tussen mijn gordingen 16 cm ruimte die ik volledig wil vullen met glaswol. Hiermee kom ik ongeveer op een isolatiewaarde van (Rd:4.55).

Adviseren jullie om de dampopen isolatiefolie aan te brengen en te combineren met glaswol? De meerprijs is ca. €2500 waarvan ik €1500 terug krijg door subsidie.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Als ik het spul Google zeggen alle verkooppunten dat het dampdicht is.
Daarnaast zijn dit soort folies allemaal veel slechter dan je zou vermoeden. de gehaalde isolatiewaard evan 3,7 haal je namelijk alleen maar als het op een heel specifieke manier wordt verwerkt en dat wordt op een dak dus niet zo gedaan. de isolatiewaarde ontstaat namelijk door stilstaande lucht. Als je het op een dakbeschot legt en er om de 60cm een stoflat op vastschroeft wordt het platgedrukt. Dan komen over die stoflatten nog eens panlatten, waardoor het nog verder platgedrukt wordt. Geen enkele panlat zit 80mm hoger dan het dakbeschot.
Ik zou dit dus echt nooit adviseren. Gewoon een eenvoudige spinvlies folie onder je pannen en lekker van binnen met steenwol isoleren of aan de buitenkant echt gaan isoleren met houtvezelplaten of PIR en niet knoeien met dit soort folies.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@No Hands zoals ik al eerder gepost had is er ook een dampopen variant van de ATI Pro Bardage.

https://174.wpcdnnode.com...roductbrochure-ATI-LR.pdf

Dat de opgegeven Rc van 3,7 in de praktijk niet haalbaar lijkt ben ik met je eens. Is hier ook pas nog besproken. Stel het geeft effectief een Rc van 2.
En aangezien de folie als aanvulling bedoeld is op de nog te plaatsen isolatie vanuit binnen en het netto "slechts" €1000 extra kost t.o.v. alleen een dampopen en waterkerende folie: zou jij het dan nog steeds niet doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:38
Franciesco schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:57:
@No Hands zoals ik al eerder gepost had is er ook een dampopen variant van de ATI Pro Bardage.

https://174.wpcdnnode.com...roductbrochure-ATI-LR.pdf

Dat de opgegeven Rc van 3,7 in de praktijk niet haalbaar lijkt ben ik met je eens. Is hier ook pas nog besproken. Stel het geeft effectief een Rc van 2.
En aangezien de folie als aanvulling bedoeld is op de nog te plaatsen isolatie vanuit binnen en het netto "slechts" €1000 extra kost t.o.v. alleen een dampopen en waterkerende folie: zou jij het dan nog steeds niet doen?
Geen idee of ik het zou doen, ik zou helemaal nooit een dergelijk product gebruiken dus ik kan hier geen beslissing over nemen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Arjan1908 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:16:
Ben nieuw hier dus sorry als ik dezelfde vragen opnieuw stel. Ik hoop dat jullie me met wat advies kunnen helpen. Ik wil mijn dak gaan isoleren om het comfort te verhogen . Ons huis komt uit 1953 en heeft keramische dakpannen met daaronder houten planken. Tussen de gordingen wil ik glaswol plaatsen met daarvoor een folie en afwerking.

Ik zit nu te denken aan isover comfortpaneel of knauf 032. De dikte van de isolatie wordt 14cm ivm de gordingen zichtbaar willen houden en de slaapkamers niet te klein te laten worden. De folie zal zoiets als isover vario km duplex zijn en als afwerking ga ik denk ik voor gipsvezelplaten. Dit kan ook nog gipsplaten worden maar ivm beschadigen denk ik dat gipsvezelplaat beter is. Nu heb ik de volgende vragen waar ik hoop jullie me mee kunnen helpen.

- Wat denken jullie van deze oplossing?
- Het kleine stukje dakbeschot planken wat ik nu heb gezien lijkt redelijk luchtdicht. Is het slim om hier nog een laag triplex aan de binnenkant op te schroeven en luchtdicht aftappen? Heb dit bij ubakus geprobeerd en die geeft aan dat de houtvochtgehalte te hoog wordt.
- Wat ben ik nog vergeten of hebben jullie nog tips?
Dakbeschot heeft geen folies of isolatie onder de pannen?

Triplex zou ik niet doen, dampdichte laag doe je altijd aan de warme zijde (binnenkant huis dus).

Verder is je idee aardig in de goede richting. 032 of 035 wol tussen de balken, afwerken met dampremmende folie en daarover je regelwerk met gips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:18
Ik wil ook mijn zolder gaan isoleren. Er is nu helemaal geen isolatie, dus pannen en dan dakbeschot. Wil PIR platen met alu direct verlijmen op het dakbeschot, volgens ubakus zou dit geen problemen moeten opleveren.

Ik vraag me echter wel af hoe ik de CV afvoer moet gaan doen, zou dit gewoon een kwestie van volpurren zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m05mkay_rABjMfFR_vljtiFGKas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0cXutg3XkulDk0OBo3tir5NO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan1908
  • Laatst online: 11-02 13:08
Bedankt voor de reacties! Het is een ouder huis dus ik verwacht wel kieren en gaten :) Uit de montage handleiding had ik begrepen om het dakbeschot zo luchtdicht te hebben ivm verminderde isolatie.

Nee geen folies of isolatie onder de pannen. Die gaan nog wel vervangen worden maar dat zal nog enkele jaren duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:42
Kalua schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:24:
Ik wil ook mijn zolder gaan isoleren. Er is nu helemaal geen isolatie, dus pannen en dan dakbeschot. Wil PIR platen met alu direct verlijmen op het dakbeschot, volgens ubakus zou dit geen problemen moeten opleveren.

Ik vraag me echter wel af hoe ik de CV afvoer moet gaan doen, zou dit gewoon een kwestie van volpurren zijn?

[Afbeelding]
Ik heb dit soort lastige hoekjes met ALU steenwol gedaan
Kun jr makkelijker een passend er in proppen.
Daarna de ALU weer op de PIR aan laten sluiten met alu tape.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:18
pentaw1nz schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 23:04:
[...]

Ik heb dit soort lastige hoekjes met ALU steenwol gedaan
Kun jr makkelijker een passend er in proppen.
Daarna de ALU weer op de PIR aan laten sluiten met alu tape.
Thanks, dat is een goede tip! Totaal niet aan gedacht, maar daar kan ik het inderdaad wel mooi dicht mee maken.

• Frans88
  • Laatst online: 02-10-2023
Dag allemaal, een hulpvraag van mijn kant aan alle mensen met kennis op dit forum. Ik ben veel tegengekomen maar mijn specifieke situatie niet, en daar twijfel ik over.

Ons huis uit 1981 is voorzien van dakisolatie, eps/piepschuim dakplaten met zwart papierachtige laag erop. En daarop de panlatten met dakpannen.

Aan de binnenzijde is nadien het huis nageisoleerd met slimfix deco, rc4.0.
Tussen de dakplaten en de slimfix deco zit een kleine spouw van 15 mm, doordat de dakplaten aan de onderzijde een latje hebben zitten.

Nu twijfel ik of deze manier van isoleren goed gedaan is, na gebruik van ubakus, waar het resultaat uit komt:

Vochtbescherming

Voor de berekening van de hoeveelheid condensatiewater werd de component gedurende 90 dagen blootgesteld aan het

volgende constante klimaat: binnen: 20°C und 50% Luchtvochtigheid; buiten: -5°C und 80% Luchtvochtigheid. Dit klimaat

voldoet aan DIN 4108-3.

Onder deze omstandigheden hoopt zich in totaal 0,23 kg dauwwater per vierkante meter op.Dit bedrag droogt in de zomer
binnen 46 dagen (Verdampingsperiode volgens DIN 4108-3:2018-10).

Vraag aan mijn kant: maak ik me onnodig zorgen? Zo ja: dikke prima. Zo nee: hoe kan ik dit oplossen? Dank alvast!

• route99

route99

Frans88 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:37:Ons huis uit 1981 is voorzien van dakisolatie, eps/piepschuim dakplaten met zwart papierachtige laag erop. En daarop de panlatten met dakpannen....................
Nu twijfel ik of deze manier van isoleren goed gedaan is, na gebruik van ubakus, waar het resultaat uit komt: Vochtbescherming.............
Zouden we een print screen plaatje hier van mogen zien?
Ook foto's ter illustratie, altijd welkom. Er zijn de nodige ogen die samen mogelijk... veel meer zien dan 1 persoon...

• Frans88
@route99 uiteraard!

hieronder de printscreen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWNgn1u-OS2wcdZxYSOoSSVc1Yg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vZGqsi1cAZ38NQcS5kEVh45V.png?f=fotoalbum_large

en nog 2 foto's:

1. de gemonteerde slimfix deco tussen de gordingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6-5N5tDi9w_W7g3sv3IuMPol0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rt2aM9vofgT8RL7WodMZFNi9.jpg?f=fotoalbum_large

het bovenste witte gedeelte is de ombouw van het dakraam en eronder wat pur om het af te sluiten.
dan zie je de oude isolatieplaten. eronder zie je een oranje/witte strip: dat is van de slimfix deco. je ziet hier mooi de ruimte tussen de oude isolatieplaat en het slimfix deco profiel.

2. afbeelding bij dakraam, kan je mooi de opbouw zien:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTyVFGe3VAza49yf4uhHbu_bBEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZNXLALDQgzCvMfW31wHgpnn2.jpg?f=fotoalbum_large

• route99

route99

@Frans88 Tnx , heb je ook het hele invulformulier met alle getallen eronder nog als print screen? Das eigenlijk wat 90++% vd Tweakers hier neerzet. Sorry dat ik mogelijk voor jou niet duidelijk genoeg was geweest. Je kunt niet alles weten.
Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9S93_3YUM84VA2f4YuZr-w2SW0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pzJDiHxO9APNRtyWOwUCoPKo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door route99 op 24-08-2023 15:01 ]

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:41

Seafarer

XXX

Frans88 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:59:

2. afbeelding bij dakraam, kan je mooi de opbouw zien:[Afbeelding]
Zit er een dikke verf laag op dat spaan plaat?

Als je dit nog moet aftimmeren dan zou ik planken met schroeven vast zetten zodat het demontabel is, kun je de planken wegnemen en even ruiken of vocht zich toch opbouwt.

Want als ik echt verf zie dan blijft er meer vocht hangen dan Ubakus je voorrekend.

Edit: Of ik zie het verkeerd.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• route99

route99

@Frans88 Wat is dat binnen die rode lijn? Toeval dat het zo lijkt op de foto of waterschade?
Die haakse "lat" daar op de horizontale balk sluit overigens wel vreemd aan op die "deco-strip"? Dat lijkt te kieren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJas3qqv4os3PiS6kLmn2BKTY3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7HN65KaDOwvfnm3OXBu0vtZ1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans88
@route99 excuses. hieronder de gevraagde printscreen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5YG6L3c7IeyfzD_Anj_R6qjOzs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DaUlwxqWEBOKVEq4zzolhFaY.png?f=fotoalbum_large

en antwoord op jouw vraag:
Wat is dat binnen die rode lijn? Toeval dat het zo lijkt op de foto of waterschade?
Die haakse "lat" daar op de horizontale balk sluit overigens wel vreemd aan op die "deco-strip"? Dat lijkt te kieren?

het is geen waterschade, het is zweetschade (zweethanden die zwart waren met het bevestigen, en dan ziet het er zo uit, haha)

klopt, het kiert daar heel iets. lukt niet helemaal om het overal 100% kiervrij te krijgen.

• Frans88
Seafarer schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:20:
[...]

Zit er een dikke verf laag op dat spaan plaat?

Als je dit nog moet aftimmeren dan zou ik planken met schroeven vast zetten zodat het demontabel is, kun je de planken wegnemen en even ruiken of vocht zich toch opbouwt.

Want als ik echt verf zie dan blijft er meer vocht hangen dan Ubakus je voorrekend.

Edit: Of ik zie het verkeerd.
Er zit op gedeelten die in het zicht waren witte verf inderdaad. Niet alles is geverfd, maar een aardig deel wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-07 01:12
Meh, klopt het dat Isovlas niet in Ubakus staat? Onze keuze is wel redelijk definitief op isovlas gevallen voor de slaapkamers, maar ik zou het toch nog eens willen berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Pussolini Neem "Flachsdämmplatte" die heeft ook een vergelijkbare warmtecapaciteit.
De lambda is 0,038 en isovlas is 0,035 meen ik, dus dat reken je met de hand even om.
Voor de rest blijft het vlas, dus voor vocht en hitte en zo zou het goed moeten zijn om te simuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinAap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-02-2024
ben2513 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:09:
@Franciesco dank je. Ja definitief niet constructief. Tussen de balk en het dakbeschot is dus ruimte, maar de gordingen onderbreken dat, dus ik kan niet zomaar van boven veel glaswol in drukken.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb hier een vraag over. Ik heb dezelfde soort constructie. Nu heb ik afgelopen voorjaar onze zolder geisoleerd met glaswol tussen de gordingen (14cm) en klimaatfolie. Uiteindelijk toch voor klimaatfolie gekozen, op advies van diverse bureaus.

Nu was ik een beetje door dit forum aan het scrollen en schrok ik toch wel. Ik heb namelijk een zelfde tussenmuur zoals ben2513. Ik heb hier tijdens het isoleren helemaal niet aan gedacht en dus de tussenwand laten zitten en hier tegen aan geisoleerd en de folie er tegen aan gedaan. Ik kan mij achteraf wel voor de kop slaan, maar het is helaas niet anders.

Ik ben nu met name bang, door de koudebrug die dus aanwezig is, voor vocht in de dakconstructie door condensatie. De vermindere isolatiewaarde neem ik voor lief. Ik heb geprobeerd de huidige constructie na te bouwen in Ubakus. Volgens Ubakus zou het nog moeten gaan. Droogtijd is niet ideaal, maar nog oke. Ik weet alleen niet of ik het helemaal goed heb gedaan,
maar heb onderstaande ingevuld om de tussenmuur na te bootsen (zit dus alleen in het midden van de zolder, maar bij Ubakus krijg ik een laag die zichzelf dan herhaald na x aantal m):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20HfNtrcgHi7OoEaf1X3rDtsHhY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FeN6PdnTa1XSenMrzTDOJqC0.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqGV9sZv0G0hUgzO9rksSSZpQRo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iEEAoQtMtrVjxedozzEUXWlr.png?f=user_large

Nu is mijn vraag: Moet ik mij heel erg zorgen maken (wat ik nu stiekem wel doe)? Of zal het wel meevallen met condens, aangezien het nog moet gaan volgens Ubakus.

Wat zou een goede oplossing zijn volgens jullie, mocht ik het toch moeten aanpakken? De zolder is inmiddels helemaal af (gestuct, geverfd, vloer geinstalleerd, etc.). Dus het liefst wil ik niet de muur afbreken, etc..

Ik heb zelf ook aan opties gedacht:

1. Een sleuf in de tussenmuur maken en de koudebrug tot onder het niveau van waar de klimaatfolie tegen de tussenmuur aan zit volspuiten met purschuim om dat stukje dan dampdicht te maken. Over de sleuf installeer ik dan later een latje om het visueel weg te werken.

2. De tussenwand insmeren met een dampdichte coating. Ik heb op internet wat rond zitten struinen en kwam op Soudal Soudatight terecht. Dit is een coating bedoeld om luchtdicht te maken, maar zou ook dampdicht moeten zijn. (ik weet alleen niet hoe ik dit moet simuleren in Ubakus).

Jullie hulp is zeer gewaardeerd. Hopelijk is mijn verhaal een beetje duidelijk zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
route99 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:57:
@Pussolini Neem "Flachsdämmplatte" die heeft ook een vergelijkbare warmtecapaciteit.
De lambda is 0,038 en isovlas is 0,035 meen ik, dus dat reken je met de hand even om.
Voor de rest blijft het vlas, dus voor vocht en hitte en zo zou het goed moeten zijn om te simuleren.
Top, thanks. Ik had hem zelf ook al ingevoerd als nieuw materiaal maar kan nergens de waterabsorptiecoëfficiënt van isovlas vinden. lambda is bij isovlas overigens ook 0.038. Ik kom nu hierop uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJAsa3KiAGpneZ53771LPIQIzHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zpk1pjZPHxMXj5Oi80J1Gj4X.png?f=fotoalbum_large

Die droogreserve moet wat beter denk ik.

Edit: of nou ja, is dat wel echt nodig? De droogtijd is erg goed, en dat is als het buiten -5 is. Bij hogere temperaturen daalt de droogtijd fors. Is dit een acceptabele opbouw wat jullie betreft?

[ Voor 20% gewijzigd door Pussolini op 25-08-2023 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC68040
  • Laatst online: 10-07 06:09
Hoi allemaal,

Ik heb dit topic met heel veel interesse grotendeels doorgelezen. Hartelijk dank voor het delen van alle kennis en plannen! Ik heb zelf een woning uit 1984 met een dun laagje schuimisolatie aan de buitenkant van het multiplex dakbeschot. Het ziet eruit als PUR. Ik ga er vanuit dat dit dampdicht is, of in ieder geval niet dampopen. Het dakbeschot lijkt in goede staat en op twee openingen die ooit gemaakt zijn voor kabels na luchtdicht. Deze gaten zijn eenvoudig af te dichten met triplex.

Mijn plan is om van binnenuit aanvullend te isoleren met Knauf Naturoll 032 minerale wol, met aan de woningzijde een klimaatfolie. Ik neig op dit moment naar Tyvek Airguard, maar ik houd me aanbevolen voor alternatieven met een groter Sd-bereik. De afstand tussen de gordingen is 1,27m, dus 1m-folies zijn minder geschikt. Ik heb Ubakus uitgevoerd op basis van Isover Xtrasafe.

Ik zie her en der op internet wat tegenstrijdige adviezen voorbij komen over de beste volgorde aan de binnenkant maar MG (ook importeur van de Tyvek-producten in Nederland) lijkt duidelijk aan te geven dat een luchtspouw tussen klimaatfolie en gipsplaat nuttig is, dus ik neig ernaar om eerst de folie te plaatsen: vastmaken aan tegen de gordingen vastgeschroefde hulplatjes, goed afdichten met de door de fabrikant aanbevolen kit en tape en daar overheen verticale latten. Dan hoeven de gipsplaatschroeven ook niet door de folie heen. Bijkomend voordeel is dat je iets meer ruimte hebt om nog pluggen in de gipsplaat aan te brengen. Nadeel is uiteraard dat je wat ruimte gebruikt die beperkt bijdraagt aan de isolatie.

Voor zover ik kan beoordelen is bovenstaande plan volgens Ubakus 'veilig' onder realistische omstandigheden. Ik zat nog te denken aan de volgende aanvullende maatregelen om problemen te voorkomen/mitigeren:
- Waterdichte dampopen folie tussen minerale wol en dakbeschot. Ik denk niet dat het de situatie heel veel beter maakt bij eventuele lekkages, maar de luchtdichting wordt mogelijk nog iets beter en ik zou verwachten dat de vochthuishouding er in ieder geval niet slechter van wordt.
- Gordingen en nokbalk voorbehandelen met een voor buiten geschikte beits. Ik neig naar Hornbach Hybride Houtbeits. Deze werd mij ook geadviseerd doorr een leverancier van isolatiemateriaal en volgens Hornbach is deze beits inderdaad geschikt.
- Balkdragers en muurankers behandelen met een beschermende lak of menie.
- Het deel van de binnenmuur dat straks door isolatiemateriaal wordt bedekt schilderen met een schimmelwerende muurverf (voor badkamer en keuken).
- Naden tussen de dakbeschotplaten met een badkamergeschikte siliconenkit afdichten.

Zijn bovenstaande maatregelen verstandig, of loop ik misschien het risico hier juist nieuwe problemen mee te veroorzaken door effecten die ik over het hoofd zie? Is er nog iets dat ik zou kunnen doen om het dakbeschot extra te beschermen zonder het nog dampdichter te maken? Heb ik verder nog dingen over het hoofd gezien? Bij voorbaat hartelijk dank voor advies en verdere overwegingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vadVtTz7_B1-WYbLpI4-cbs-aeo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g5MQ4zQ12enubhPCIqi9TFR2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Pussolini schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:22:
[...]Die droogreserve moet wat beter denk ik.
Edit: of nou ja, is dat wel echt nodig? De droogtijd is erg goed, en dat is als het buiten -5 is. Bij hogere temperaturen daalt de droogtijd fors. Is dit een acceptabele opbouw wat jullie betreft?
Waarom wijk je af van Isovlas, zie https://www.isovlas.nl/oplossingen/ door geen folie te nemen.
Ik zie daar dit plaatje voor een plat dak.
Bel ze anders even om je twijfel weg te nemen. Opsluiten tussen bitumen en folie blijft altijd aandacht vergen of het wel zo kan, zeker als er constructie afwijkingen/-fouten zijn met risico op water opsluiting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4vMByXiRSPFAKU4FIdTaR3uGUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wNUvBUPzSeSf3PVlxDfG4Ca7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
route99 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:48:
[...]
Waarom wijk je af van Isovlas, zie https://www.isovlas.nl/oplossingen/ door geen folie te nemen.
Ik zie daar dit plaatje voor een plat dak.
Bel ze anders even om je twijfel weg te nemen. Opsluiten tussen bitumen en folie blijft altijd aandacht vergen of het wel zo kan, zeker als er constructie afwijkingen/-fouten zijn met risico op water opsluiting.
[Afbeelding]
Ik heb ze gebeld, nu ben ik nog meer in de war :'). De beste man zei dat als zij vanuit isovlas naisoleren bij een dampdicht dak, ze toch gewoon PE-folie gebruiken. Omdat zolang het dak wind- en waterdicht is, er dan ook geen vocht van binnen in kan trekken. Dat lijkt mij persoonlijk risicovol. Dat er folie moet komen, was hij wel met me eens, maar hij durfde niet te zeggen welke folie beter zou zijn. Nu komt binnenkort iemand van hun buitendienst langs, aangezien we toch in de buurt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Pussolini schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:35:
[...]De beste man zei dat als zij vanuit isovlas naisoleren bij een dampdicht dak, ze toch gewoon PE-folie gebruiken. Omdat zolang het dak wind- en waterdicht is, er dan ook geen vocht van binnen in kan trekken. Dat lijkt mij persoonlijk risicovol. Dat er folie moet komen, was hij wel met me eens, maar hij durfde niet te zeggen welke folie beter zou zijn.
Er is iets als een perfect systeem, waar een antwoord een inkopper is, maar zodra ergens maar ook "één maar" is, dan wordt het al wikken en wegen wat er voor die situatie nodig is. Daar geeft Ubakus ons ook geen antwoord op. We zullen allemaal vooral bij onszelf goed moeten kijken, zijn er risico's en hoe groot zijn die?
Stel je heb een hele warme en zeer vochtige zomer en door omstandigheden pas na een week tijd om de folie te plaatsen en goed af te werken, dan zit er al best veel vocht in het vlas materiaal. Vervolgens komt er een dampdichte folie op... en een paar maanden later gaat het vroeg vriezen (bijv vorig jaar begin december....
Hoeveel kans op[ schimmelvorming heb je dan en hoe lang gaat het duren eer het vocht weg is of gaat het nooit meer weg?
Ik heb al installatie instructies van isolatiemateriaal gezien die dringend aangeven die juiste folie direct na het monteren van het isolatiemateriaal uit te voeren. Ze gaan er vervolgens niet verder op in, maar in mijn perceptie gaat het om het net geschetste probleem te voorkomen.

Ook: Hoe vochtdicht is een bestaande constructie, zelfs met bitumen nu echt, dus echt 100% ? Zit er niet toch ergens een koudebrug die maar een klein gaatje naar buiten te hebben om steeds maar vocht naar binnen te trekken, wat er vervolgens amper of niet meer uitgaat als er geen correcte folie op zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
Om al deze redenen lijkt klimaatfolie mij dus een goed idee. Géén folie lijkt me ook een risico, daar raakt ubakus ook van van slag.

[ Voor 84% gewijzigd door Pussolini op 25-08-2023 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Pussolini Wrs zou ik daar ook voor kiezen als er geen waterdichte _O- zekerheid is.

[ Voor 76% gewijzigd door route99 op 25-08-2023 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pussolini
Op de mobiele layout zie ik daar niets van terug, maar ik zal het aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

JustinAap schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:57:
[...]

Ik heb hier een vraag over. Ik heb dezelfde soort constructie. Nu heb ik afgelopen voorjaar onze zolder geisoleerd met glaswol tussen de gordingen (14cm) en klimaatfolie. Uiteindelijk toch voor klimaatfolie gekozen, op advies van diverse bureaus.

Nu was ik een beetje door dit forum aan het scrollen en schrok ik toch wel. Ik heb namelijk een zelfde tussenmuur zoals ben2513. Ik heb hier tijdens het isoleren helemaal niet aan gedacht en dus de tussenwand laten zitten en hier tegen aan geisoleerd en de folie er tegen aan gedaan. Ik kan mij achteraf wel voor de kop slaan, maar het is helaas niet anders.

Ik ben nu met name bang, door de koudebrug die dus aanwezig is, voor vocht in de dakconstructie door condensatie. De vermindere isolatiewaarde neem ik voor lief. Ik heb geprobeerd de huidige constructie na te bouwen in Ubakus. Volgens Ubakus zou het nog moeten gaan. Droogtijd is niet ideaal, maar nog oke. Ik weet alleen niet of ik het helemaal goed heb gedaan,
maar heb onderstaande ingevuld om de tussenmuur na te bootsen (zit dus alleen in het midden van de zolder, maar bij Ubakus krijg ik een laag die zichzelf dan herhaald na x aantal m):

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Nu is mijn vraag: Moet ik mij heel erg zorgen maken (wat ik nu stiekem wel doe)? Of zal het wel meevallen met condens, aangezien het nog moet gaan volgens Ubakus.

Wat zou een goede oplossing zijn volgens jullie, mocht ik het toch moeten aanpakken? De zolder is inmiddels helemaal af (gestuct, geverfd, vloer geinstalleerd, etc.). Dus het liefst wil ik niet de muur afbreken, etc..

Ik heb zelf ook aan opties gedacht:

1. Een sleuf in de tussenmuur maken en de koudebrug tot onder het niveau van waar de klimaatfolie tegen de tussenmuur aan zit volspuiten met purschuim om dat stukje dan dampdicht te maken. Over de sleuf installeer ik dan later een latje om het visueel weg te werken.

2. De tussenwand insmeren met een dampdichte coating. Ik heb op internet wat rond zitten struinen en kwam op Soudal Soudatight terecht. Dit is een coating bedoeld om luchtdicht te maken, maar zou ook dampdicht moeten zijn. (ik weet alleen niet hoe ik dit moet simuleren in Ubakus).

Jullie hulp is zeer gewaardeerd. Hopelijk is mijn verhaal een beetje duidelijk zo.
Wat zie je als je in Ubakus naar het blad diagrammen gaat en daar vochtigheid selecteert. Vervolgens ga je met de slider over je constructie en dan schuif je naar dat deel wat eventueel een probleem zou kunnen zijn.
Tijdens het schuiven rekend Ubakus met je mee en rechtsbovenin zie je wat er met de vochtigheid gebeurt.
Visueel zie je dat dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinAap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-02-2024
Seafarer schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:20:
[...]

Wat zie je als je in Ubakus naar het blad diagrammen gaat en daar vochtigheid selecteert. Vervolgens ga je met de slider over je constructie en dan schuif je naar dat deel wat eventueel een probleem zou kunnen zijn.
Tijdens het schuiven rekend Ubakus met je mee en rechtsbovenin zie je wat er met de vochtigheid gebeurt.
Visueel zie je dat dan.
Ah. Die functie wist ik nog niet. Zou denk ik moeten gaan als ik het zo zie?

Bij de tussenmuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rluobmRbNHTunYyU6xhVyhYMax8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fv5XV9ZkfIcHy5XxPOL8MGWu.png?f=fotoalbum_large

Naast de tussenmuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0NAmDH9z525IHmIZxDt-u818B8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pwe1osPMZUSeL9yPsugXcwFb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Pussolini ondanks dat sommige beweren dat je bij Isovlas geen folie hoeft te plaaten, heb ik dat wel gedaan (klimaatfolie). Dat gaf/geeft mij ook meer vertrouwen in de vochthuishouding van de constructie.

Zie ook onderstaande bericht.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75646150

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
Franciesco schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 17:50:
@Pussolini ondanks dat sommige beweren dat je bij Isovlas geen folie hoeft te plaaten, heb ik dat wel gedaan (klimaatfolie). Dat gaf/geeft mij ook meer vertrouwen in de vochthuishouding van de constructie.

Zie ook onderstaande bericht.
Thanks. Ik ga het ook gewoon doen.

Wat ik me wel nog afvraag is de zwarte schimmel die op het dakbeschot heeft gezeten. De planken zijn solide, geen rot te bekennen, en dmv ventilatie gaan we het probleem ook weghalen, maar ik vraag me af hoe "schoon" het moet zijn voor we de isovlas plaatsen. Isovlas is dan wel schimmelbestendig, maar toch. Ik overweeg het in te spuiten met azijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Pussolini schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 18:00:
[...]Wat ik me wel nog afvraag is de zwarte schimmel die op het dakbeschot heeft gezeten. De planken zijn solide, geen rot te bekennen, en dmv ventilatie gaan we het probleem ook weghalen, maar ik vraag me af hoe "schoon" het moet zijn voor we de isovlas plaatsen.
Schoon zou ik zeggen, als er later een probleem zou komen, dan kun je een spijtoptant worden... dat wil je niet.
Isovlas is dan wel schimmelbestendig, maar toch. Ik overweeg het in te spuiten met azijn.
Met het oplossen van bovenstaand probleem en het toepassen van klimaatfolie mag je verwachten geen nieuwe problemen te krijgen, zie reactie van @Franciesco .
PS: Azijn voor de consument maar 5% gehalte azijnzuur, de werkzame stof,.... dus 95% water.. .dat wil je toch echt niet en de ruimte gaat er naar ruiken en op den duur is het ook uitgewerkt. Heb je elektronica in de buurt dan wil je toch geen azijnzuur in de lucht hebben hangen.. (mogelijke corrosie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Weet iemand onder welke naam IsoVlas in Ubakus staat? Onder IsoVlas vind ik helaas niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@TwingyTwingy Isovlas staat er niet in. Maar Flachsdämmplatte lijkt er veel op. Zie enkele berichten boven die van jou :)

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76319894

Bij mijn berekening heb ik zelf een materiaal toegevoegd omdat Flachsdämmplatte niet precies klopt.
Zo heb ik hem er in gezet voor 130mm dik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1c0tuzE9mHunY0-Rs7nJ_Zd7nPk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W4E2ucv5J8YasSxy6aIEzZQw.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Thnx! Als ik het eens vergelijk met Glaswol lijkt IsoVlas de veiligere keuze i.c.m. klimaatfolie. Zeker als de klimaatfolie (zoals hier) niet overal even netjes bevestigd kan worden lijkt IsoVlas mij beter.

Toch maar eens over nadenken bij het afwerken van het platte dak van de garage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@TwingyTwingy Diezelfde overweging had ik ook. Zie het onderstaande bericht die ik toevallig een paar berichten boven die van jou ook al geplaatst had. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
Vraagje. Ik zit naar de vereisten voor de ISDE subsidie te kijken voor isolatie en zit me af te vragen wat er nou precies op de factuur van de aannemer moet staan.

https://www.rvo.nl/subsid...tap-2%3A-zoek-uw-meldcode

Klopt het dat als de aannemer een factuur maakt met daarop het aantal m2 dat hij isoleert, dit voldoende is voor de subsidieregeling? En dat ik dus het materiaal zelf kan kopen en die factuur toe kan voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Pussolini ja dat kan volgens mij prima: er is geen verplichting om het materiaal en de installatie van hetzelfde bedrijf te hebben.
Overigens heb ik het soortgelijk gedaan voor mijn warmtepomp. Dus aparte facturen voor het materiaal van een paar leveranciers plus een factuur van de installateur. Daarbij heb ik er wel voor gezorgd dat de meldcode(s) op alle facturen staan. Plus de overige eisen die op de door jouw gelinkte website staan.

Eventueel kun je nog even contact opnemen met de RVO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 12:06
Ik heb nu een schuin dak vanaf de eerdte verdieping doorlopend naar zolder.

Hoeveel zin heeft het om het dak dat in de badkamer zit de 20cm glaswol te vervangen voor 20cm PIR panelen? Een badkamer stook je natuurlijk warmer, waardoor warmte vasthouden wel interessant is.

Ik zie dat 17cm glaswol Rd van 5,7 heeft en 20cm PIR ong 7,3. Maar gaat dat écht merkbaar zijn in 1 ruimte?

De badkamer heeft aan 1 zijde een buitenmuur, 1 zijde een cellenbeton binnenmuur en 1 zijde is dus volledig schuin dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

t14wo schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:19:
Ik heb nu een schuin dak vanaf de eerdte verdieping doorlopend naar zolder.

Hoeveel zin heeft het om het dak dat in de badkamer zit de 20cm glaswol te vervangen voor 20cm PIR panelen? Een badkamer stook je natuurlijk warmer, waardoor warmte vasthouden wel interessant is.
Dat een badkamer warmer gestookt wordt is er bij ons allen door de media erin geramd. Want ik als super kou kleum vindt 19 graden in de badkamer echt genoeg/lekker. Dus hoe warm is jouw badkamer? Voordat je je rijk rekent. ;) En het halve huis overhoop ligt. (bij badkamers gaan ze ervanuit dat je soms tot een misselijk makende 24 graden stookt.) 8)7
Ik zie dat 17cm glaswol Rd van 5,7 heeft en 20cm PIR ong 7,3. Maar gaat dat écht merkbaar zijn in 1 ruimte?

De badkamer heeft aan 1 zijde een buitenmuur, 1 zijde een cellenbeton binnenmuur en 1 zijde is dus volledig schuin dak.
Het is 30% verschil, in die kleine ruimte, maar heb je al eens gekeken naar de kosten van deze vervanging?

Zit er nog ergens glas in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:33
Seafarer schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:27:
[...]
Dat een badkamer warmer gestookt wordt is er bij ons allen door de media erin geramd. Want ik als super kou kleum vindt 19 graden in de badkamer echt genoeg/lekker. Dus hoe warm is jouw badkamer? Voordat je je rijk rekent. ;) En het halve huis overhoop ligt. (bij badkamers gaan ze ervanuit dat je soms tot een misselijk makende 24 graden stookt.) 8)7

[...]

Het is 30% verschil, in die kleine ruimte, maar heb je al eens gekeken naar de kosten van deze vervanging?

Ondanks dat deze waardes misschien 30% uit elkaar liggen ga je geen 30% in minder stookkosten zien.
De besparing neemt exponentieel af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

elektriekert schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:47:
[...]

Ondanks dat deze waardes misschien 30% uit elkaar liggen ga je geen 30% in minder stookkosten zien.
De besparing neemt exponentieel af.
Inderdaad, goed om dit even zo uitdrukkelijk te vermelden. _/-\o_

Het is dus velen malen beter om je geld en tijd in een andere echt slecht isolerende plek in huis te steken.
Glas?

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:33
Seafarer schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:55:
[...]

Inderdaad, goed om dit even zo uitdrukkelijk te vermelden. _/-\o_

Het is dus velen malen beter om je geld en tijd in een andere echt slecht isolerende plek in huis te steken.
Glas?
Wol? :+ Tijd voor bed

• t14wo
Seafarer schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:27:
[...]

[...]

Badkamer staat bij ons in de winter op 21 graden. Dat is meer da. Warm genoeg. Rest vh huis is 19gr.

De schuine zijde heeft 2 grote dakramen die het grootste gedeelte innemen. Die zitten er nieuw in. Gewoon HR++. Nu ligt door de installatie die zijde helemaal open en kan ik kiezen om het glaswol weer terug te stoppen, of een paar meter PIR platen te halen om het dak weer mee dicht te stoppen.

Dus de hoeveelheid Isolatie die er in kan is hooguit 2/3m2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnaDCcpIdeDf1U0CVqUXea-r7hw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GUQJRtcct8ObGar1MPKRDJV.jpg?f=fotoalbum_large

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:56
t14wo schreef op donderdag 7 september 2023 @ 06:44:
[...]

Badkamer staat bij ons in de winter op 21 graden. Dat is meer da. Warm genoeg. Rest vh huis is 19gr.

De schuine zijde heeft 2 grote dakramen die het grootste gedeelte innemen. Die zitten er nieuw in. Gewoon HR++. Nu ligt door de installatie die zijde helemaal open en kan ik kiezen om het glaswol weer terug te stoppen, of een paar meter PIR platen te halen om het dak weer mee dicht te stoppen.

Dus de hoeveelheid Isolatie die er in kan is hooguit 2/3m2

[Afbeelding]
In jouw geval zou ik voor het beter isolerende materiaal gaan. Dit kost de wereld niet en je hebt alles toch al open liggen.

• t14wo
Voggy schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:21:
[...]

In jouw geval zou ik voor het beter isolerende materiaal gaan. Dit kost de wereld niet en je hebt alles toch al open liggen.
Dat is inderdaad ook mijn gedachte. En met 30% hogere isolatiewaarde is het nooit verkeerd. Voor die 130 euro die 3m2 kost is het ook zonde om het niet toch gewoon te doen.

• Seafarer

Seafarer

XXX

t14wo schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:54:
[...]

Dat is inderdaad ook mijn gedachte. En met 30% hogere isolatiewaarde is het nooit verkeerd. Voor die 130 euro die 3m2 kost is het ook zonde om het niet toch gewoon te doen.
+ flex pur + alu tape wordt wel ietsje duurder. ;)

Inderdaad als het toch al open ligt. Succes.

• route99

route99

t14wo schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:54:
[...]Dat is inderdaad ook mijn gedachte. En met 30% hogere isolatiewaarde is het nooit verkeerd. Voor die 130 euro die 3m2 kost is het ook zonde om het niet toch gewoon te doen.
Zat dat hele dak vol met glaswol?
En waarom is er toen voor glaswol gekozen? Zit er nog (dampdichte?) isolatie buiten? Besef dat die PIR platen echt dampdicht zijn of zat er een dampdichte folie op de glaswol?

PS: Welkt type nummer Velux raam met welk type glas heb je? Het kwam al eerder voorbij, glas is by far slechter, ook tov de glaswol die je hebt. Een verbetering daarvan zou je meer comfort/energiewinst opleveren dan die switch naar PIR.

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 07-09-2023 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pussolini
Franciesco schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:09:
@Pussolini ja dat kan volgens mij prima: er is geen verplichting om het materiaal en de installatie van hetzelfde bedrijf te hebben.
Overigens heb ik het soortgelijk gedaan voor mijn warmtepomp. Dus aparte facturen voor het materiaal van een paar leveranciers plus een factuur van de installateur. Daarbij heb ik er wel voor gezorgd dat de meldcode(s) op alle facturen staan. Plus de overige eisen die op de door jouw gelinkte website staan.

Eventueel kun je nog even contact opnemen met de RVO.
Ik heb toch maar even gebeld en inderdaad, je mag gewoon zelf het materiaal bestellen. Dat scheelt weer.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:44
Vraag voor een vriend: hij moet een muur van een schuur (voormalige stal) isoleren voor het ophangen van een meterkast. In eerste instantie wordt er eerst één muur geïsoleerd en later volgt de rest van de schuur. Het dak (asbest) wordt ook compleet vervangen en geïsoleerd. De muur is +- 30 jaar oud maar in goede staat (witte baksteen). De muur is +- 3 meter breed en 2 tot 3 meter hoog. Totaal ongeveer 7m2.

Het idee is om ventilatielatten op de muur te schroeven en daar dan PIR+underlayment op te lijmen. Dan krijg je onderstaande situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qYKtk_5WxEWx_5eQ3xG-8_9QwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtmPo9PV2E5r5wQi89prAzzu.jpg?f=fotoalbum_large
Vragen:
- dit is een relatief simpele constructie. Zie ik iets over het hoofd?
- omdat de pir dubbelzijdig aluminium heeft is er m.i. geen folie meer nodig. Er is momenteel geen vochtdoorslag op de muur. Het evt vocht wat er na isoleren ontstaat wordt afgevoerd door de gecreëerde spouw.
- dient er in elke 'sectie' spouw een ventilatie /open voeg te zitten? Of kun je stukjes ventilatielatten weglaten zodat er één sectie overblijft en je met een open voeg in elke hoek klaar bent?

• route99

route99

• Pussolini
Ik sta op het punt om houtvezelplaten te bestellen, maar knijp hem een beetje vanwege het gewicht wat we aan het plafond gaan hangen. Het is 60kg/m2 en met 18m2 platdak is dat een flink gewicht. We hebben twee houten valse plafonds onder het dakbeschot vandaan gehaald dus het heeft al het nodige gedragen, maar toch. Ik zat te kijken naar Isovlas, maar nog even afgezien van dat het een derde duurder is, scheelt het in gewicht helemaal niet zó veel.

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13-07 14:32
Pussolini schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:07:
Ik sta op het punt om houtvezelplaten te bestellen, maar knijp hem een beetje vanwege het gewicht wat we aan het plafond gaan hangen. Het is 60kg/m2 en met 18m2 platdak is dat een flink gewicht. We hebben twee houten valse plafonds onder het dakbeschot vandaan gehaald dus het heeft al het nodige gedragen, maar toch. Ik zat te kijken naar Isovlas, maar nog even afgezien van dat het een derde duurder is, scheelt het in gewicht helemaal niet zó veel.
Het is echt geen 60kg/m2.. misschien 60kg/m3? (Maar ook dat lijkt mij heel sterk)
heb laatst mijn zolder met 18cm houtvezelplaten geisoleerd en het weegt echt geen drol, kon makkelijk in mijn eentje een pak naar boven tillen

[ Voor 7% gewijzigd door REDN4S op 07-09-2023 18:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-07 23:36

dof

Ik heb nu op 1 kamer, onder het dak, met 18cm Steico Flex 036 houtvezelplaat uitgevoerd. Ik vind het gewicht eigenlijk wel meevallen. Maar goed, dak is vrij stevig, liggen honderden betonnen dakpannen op en dat Steicoflex valt helemaal in het niet daarmee.

Overigens kan ik nu al merken dat deze isolatie de warmte ook aardig buiten houdt, 't is daar nu relatief koeler dan andere kamers.

Hier het begin...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/votrHTh9EJQU62__NmnVGAEExfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IGCpCKJoZBoErTzuuRb9345a.jpg?f=fotoalbum_large

Hier al wat verder...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Aw9Y2LM8HhgEY6gWc4Adb67W1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCA1kHo4M2Wsy98mgiZxmwXg.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens gebruik ik dun (12mm) OSB plaat voor afwerking (zie deel onder) en daar ga ik gipsplaat op monteren. Dat OSB geeft ook wat extra stevigheid en maakt montage van gipsplaat makkelijker.
Zelfde doe ik elders voor isolatie van plat dak van een grote dakkkapel.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:29

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik ga ervanuit dat je niet een meter dik gaat isoleren? O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OF7cKUZis1KofBSdQUURYv2Jwpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kuuadj4gcHJGMgbcEyg7dVdX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pussolini
twain4me schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:12:
[...]

ik ga ervanuit dat je niet een meter dik gaat isoleren? O-)

[Afbeelding]
Zie je wel! De 60kg komt uit ubakus en we hebben er tig keer naar zitten kijken of we het niet verkeerd zagen.

Nou ja, de keuze is nu gemaakt. Ik ga overigens geen osb tegen het plafond aan zetten, maar wel tegen de lagere schuine muren. Ben benieuwd!

• Pussolini
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/000EjUzJfOeuhkUEh0M_Ab4NsIo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AE6v8oMVildy95TU7a7U8P4K.png?f=fotoalbum_large

Wat vinden jullie van die droogreserve? Negeren? Ik krijg hem met andere folie niet veel beter... Ik snap het concept van droogreserve gewoon niet zo goed, ben ik bang.

• dof

dof

Pussolini schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:39:
[...]

Zie je wel! De 60kg komt uit ubakus en we hebben er tig keer naar zitten kijken of we het niet verkeerd zagen.

Nou ja, de keuze is nu gemaakt. Ik ga overigens geen osb tegen het plafond aan zetten, maar wel tegen de lagere schuine muren. Ben benieuwd!
OSB kan ik aanraden, maar neem niet te dunne (9mm) want dat zwabbert nogal, en niet te dikke (18mm) want dat is erg zwaar. OSB 12 mm is perfect met mes en groef.

Trouwens is niet bij Hornbach te krijgen, wel bij Bauhaus en bij de laatste (hier in 050 althans) kun je handig met je auto naar binnen rijden en meteen in je achterbak of whatever gooien. Reuze handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-07 08:38
Ik ben absoluut geen isolatie en vochthuishouding expert, maar rondspelen met het tooltje van ubakus is erg behulpzaam geweest.

De casus is als volgt; we hebben een jaren 70 woning aangekocht, met net als de oorspronkelijke starter van dit topic, een laagje van 2cm pur aan de buitenkant van het dakbeschot. De binnenzijde is spaanplaat en ik heb nog zo’n 14-17cm aan ruimte over om te isoleren (gordingen worden uiteindelijk niet zichtbaar).

Huidig
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUNInMecRgdhJFS8T94oed1W8PI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9YfWkB639FQJwXC205nQPjbo.png?f=fotoalbum_large

Nu ben ik zelf erg gecharmeerd van cellulose isolatievlokken, om twee redenen:
- duurzaam materiaal (in feite co2 negatief).
- hoogste faseverschil

140mm isocell vlokken (inblaas):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6GOPDf0_0u1TBKJgH2_lI9V24U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H9DvPBVXQJpodZwxwwP9vHTH.png?f=fotoalbum_large

Deze laatste reden is voor mij heel zwaarwegend, ik wil zoveel als mogelijk hitte in de zomer buitenhouden, dit vind ik nog belangrijk dan enkele m2 K/W meer of minder Rd waarde van de constructie.

Echter spelende met het ubakus tooltje kwam ik erachter dat PIR isolatie toch niet zo’n gek idee is. De faseverschuiving doet niet zoveel onder voor de versie met cellulose terwijl Rd waarde hoger is. Kostentechnisch ontlopen beide opties elkaar niet zoveel, al kan PIR mogelijk nog wat goedkoper via restpartijen (nu gerekend met Hornbach 140mm pir).

Wat me opviel was dat het lijkt dat met PIR isolatie een klimaatfolie niet nodig is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVAoCg7Vw-uyawdgd5ZQh5mAS0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DjRRCN4ehldPUDdNZ5jsqed4.png?f=fotoalbum_large

Komt dit door de folie die op deze pir platen zit? En als dat dampremmende folie is, krijg je dan geen problemen met vocht dat opgesloten wordt en aan beide kanten (ivm pur na dakbeschot) er niet uitkan?

En zijn er zaken die ik mis? Buiten de duurzaamheid, is er nog reden voor cellulose te kiezen of mis ik nog een heel ander alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Igor4 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 22:48:
Ik ben absoluut geen isolatie en vochthuishouding expert, maar rondspelen met het tooltje van ubakus is erg behulpzaam geweest.

De casus is als volgt; we hebben een jaren 70 woning aangekocht, met net als de oorspronkelijke starter van dit topic, een laagje van 2cm pur aan de buitenkant van het dakbeschot. De binnenzijde is spaanplaat en ik heb nog zo’n 14-17cm aan ruimte over om te isoleren (gordingen worden uiteindelijk niet zichtbaar).

Huidig
[Afbeelding]

Nu ben ik zelf erg gecharmeerd van cellulose isolatievlokken, om twee redenen:
- duurzaam materiaal (in feite co2 negatief).
- hoogste faseverschil

140mm isocell vlokken (inblaas):
[Afbeelding]

Deze laatste reden is voor mij heel zwaarwegend, ik wil zoveel als mogelijk hitte in de zomer buitenhouden, dit vind ik nog belangrijk dan enkele m2 K/W meer of minder Rd waarde van de constructie.

Echter spelende met het ubakus tooltje kwam ik erachter dat PIR isolatie toch niet zo’n gek idee is. De faseverschuiving doet niet zoveel onder voor de versie met cellulose terwijl Rd waarde hoger is. Kostentechnisch ontlopen beide opties elkaar niet zoveel, al kan PIR mogelijk nog wat goedkoper via restpartijen (nu gerekend met Hornbach 140mm pir).

Wat me opviel was dat het lijkt dat met PIR isolatie een klimaatfolie niet nodig is:
[Afbeelding]

Komt dit door de folie die op deze pir platen zit? En als dat dampremmende folie is, krijg je dan geen problemen met vocht dat opgesloten wordt en aan beide kanten (ivm pur na dakbeschot) er niet uitkan?

En zijn er zaken die ik mis? Buiten de duurzaamheid, is er nog reden voor cellulose te kiezen of mis ik nog een heel ander alternatief?
Al eens gekeken naar houtvezelplaat (Pavatex/Gutex) of katoen(Metisse) isolatie?
Naast faseverschuiving, hoe belangrijk vind je geluidsdemping?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
fenrir schreef op zondag 10 september 2023 @ 07:32:
[...]

Al eens gekeken naar houtvezelplaat (Pavatex/Gutex) of katoen(Metisse) isolatie?
Naast faseverschuiving, hoe belangrijk vind je geluidsdemping?
Dank voor je suggestie, Houtvezel isolatie evenals Metisse heb ik wel kort bekeken, maar ik had de indruk dat rc waardes lager waren tegen gemiddeld wat hogere kosten. Wat zou voor deze materialen spreken versus cellulose?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Igor4 schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:06:
[...]

Dank voor je suggestie, Houtvezel isolatie evenals Metisse heb ik wel kort bekeken, maar ik had de indruk dat rc waardes lager waren tegen gemiddeld wat hogere kosten. Wat zou voor deze materialen spreken versus cellulose?
Metisse PRT is lichter qua gewicht tov cellulose.
Als ik snel zoek op cellulose dan zie ik dat metisse de helft qua prijs is voor een pallet van 120 mm platen. Maar het kan zijn dat de cellulose bij de webshop die ik gevonden had flink aan de prijs is (€930 voor een pallet van 26.6m2).

Houtvezel heb ik zelf geen ervaring mee. Voor mij was geluid ook een belangrijke factor, naast gewicht, dampopen en faseverschuiving. Duurzaamheidsfactor is ook mooi meegenomen tov pir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
fenrir schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:16:
[...]

Metisse PRT is lichter qua gewicht tov cellulose.
Als ik snel zoek op cellulose dan zie ik dat metisse de helft qua prijs is voor een pallet van 120 mm platen. Maar het kan zijn dat de cellulose bij de webshop die ik gevonden had flink aan de prijs is (€930 voor een pallet van 26.6m2).

Houtvezel heb ik zelf geen ervaring mee. Voor mij was geluid ook een belangrijke factor, naast gewicht, dampopen en faseverschuiving. Duurzaamheidsfactor is ook mooi meegenomen tov pir.
Aha op die manier, ik zal metisse eens bekijken in dat geval!
Geluidsisolatie is voor ons geen belangrijke factor, al hoorde ik dat cellulose daar ook goed bekend om staat.

Cellulose bij easycell kom ik op 315 incl BTW voor 26,6m2 obv 140mm dikte, die link die jij stuurt lijkt dus aardig aan de prijs als ik het zo hoor..

Moet al met al zeggen dat pir qua duurzaamheid wellicht in verhouding niet eens zo gek is met beperkte ruimte voor na-isoleren. Het extra isolerend rendement zal over de oneindige levensduur vh spul vast meer effect hebben dan het maakprocess ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Davidrrr schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:38:
Ik heb al een tijd niet gepost over de vooruitgang op zolder. Vakantie en andere dingen zorgen voor wat vertraging. Inmiddels is alles klaar en geverfd. Moeten nog afwerken zoals plinten. Onder de dakkapel ga ik nog een kast maken etc. Maar ben blij dat het bewoonbaar is. Ben ook wel trots op de gladde muren. Eerste keer en is behoorlijk strak. Balken wilde ik niet houden maar ik bepaal niet alles in huis 🤣[Afbeelding][Afbeelding]
Zover als je eerst plaatje ben ik nu ook gedeeltelijk, dus regelwerk en isolatie erin. Nou wou ik folie gaan bestellen, alleen brengt dat me wederom in verwarring.

Ik heb de situatie nu zo:

Dakpannen
dakkbeschot
Glaswol isolatie
Folie

Alleen lees ik tegenstrijdige verhalen dat er toch ook folie tegen het dakbeschot aan moet. de 1 zegt van wel, de ander weer niet. Mijn dak lekt verder niet maar er is dus ook geen verdere isolatie. Nu heb ik nog de kans om het aan te pakken, als het straks dicht zit niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Zet eens een aantal duidelijke foto's neer van die situatie, hier zijn heel wat ogen die meelezen en kunnen reageren.
Die folie tegen het dakbeschot zit idealiter buiten op het dak en is winddicht maar waterdamp open. Dat kan van binnenuit ook, maar ik zou zelf altijd eerst een second opinion willen hebben of ik het wel goed gezien heb.

Jouw folie onder de glaswol is om vocht van binnen tegen te houden, het is een dampdicht of klimaatfolie, ander verhaal dus,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
route99 schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:04:
Zet eens een aantal duidelijke foto's neer van die situatie, hier zijn heel wat ogen die meelezen en kunnen reageren.
Die folie tegen het dakbeschot zit idealiter buiten op het dak en is winddicht maar waterdamp open. Dat kan van binnenuit ook, maar ik zou zelf altijd eerst een second opinion willen hebben of ik het wel goed gezien heb.

Jouw folie onder de glaswol is om vocht van binnen tegen te houden, het is een dampdicht of klimaatfolie, ander verhaal dus,
Hoop dat zo duidelijk is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/UBcHRNOaA0sUnmurWfmVvDHR.jpg

Even snel het plan in Ukabus gezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/HhtzXicgRKRyMFMr2dpfuF1r.png

In het rode gedeelte zie je nog een stuk wat niet gedaan is, dit zijn houten latten waarop de dakpannen liggen. Maar ik heb me inmiddels weer een beetje ingelezen, volgens mij is de methode die ik zo aanhoud wel goed. Er zit nu 2cm piepschuim tussen, wat er ook al meer dan 40 jaar zou moeten zitten. Dat is nog helemaal droog en ik ben nog nergens vochtschade of schimmel tegengekomen.

Iemand nog een tip voor de folie aan de binnenzijde? Dan kan ik dat ook vast gaan bestellen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Rev! op 11-09-2023 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Rev! als het dakbeschot goed wind- en waterdicht is, dan is een folie aan de binnenkant tegen het dakbeschot niet nodig. Als er enkele (smalle) kieren zijn kun je die dicht maken met kit en tape.

Als je toch bezig bent met Ubakus, zet dan de volledige opbouw er in. Dus ook inclusief de bestaande isolatielaag, de sterk geventileerde luchtlaag onder de pannen, het regelwerk voor de gipsplaten etc. Kies ook het juiste constructietype (hij staat bij jou nog op gevel).
Voor een goede indruk van de te krijgen isolatiewaarde zou ik ook de balken (gordingen) met de juiste afmetingen en onderlinge afstand configureren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Rev! schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:55:
[...]

Hoop dat zo duidelijk is:

[Afbeelding]

Even snel het plan in Ukabus gezet:

[Afbeelding]

In het rode gedeelte zie je nog een stuk wat niet gedaan is, dit zijn houten latten waarop de dakpannen liggen. Maar ik heb me inmiddels weer een beetje ingelezen, volgens mij is de methode die ik zo aanhoud wel goed. Er zit nu 2cm piepschuim tussen, wat er ook al meer dan 40 jaar zou moeten zitten. Dat is nog helemaal droog en ik ben nog nergens vochtschade of schimmel tegengekomen.

Iemand nog een tip voor de folie aan de binnenzijde? Dan kan ik dat ook vast gaan bestellen ;)
Klimaatfolie, en deze zo snel mogelijk plaatsen met de huidige hoge luchtvochtigheid

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

[...]In het rode gedeelte zie je nog een stuk wat niet gedaan is, dit zijn houten latten waarop de dakpannen liggen. Maar ik heb me inmiddels weer een beetje ingelezen, volgens mij is de methode die ik zo aanhoud wel goed. Er zit nu 2cm piepschuim tussen, wat er ook al meer dan 40 jaar zou moeten zitten. Dat is nog helemaal droog en ik ben nog nergens vochtschade of schimmel tegengekomen.
De inschatting is: Je verwacht dat er geen vocht zit. Maar er kan ook vocht zitten wat in de oude situatie nog weg kan en daarom is klimaatfolie een aanrader en geen folie met sd=100. Als je terug leest zie je dat ook vaak geadviseerd. Alleen als je een douchte/badkamer onder zo'n dak heb dan in de deel wel dampdichte folie gebruiken en de rest nog steeds klimaatfolie.
En zoals @fenrir al schreef... zo snel mogelijk ivm het vochtige weer, maar ik zou dat altijd zo doen, het direct doen biedt meer zekerheid dat je isolatiemateriaal meteen al vochtig kan worden zonder een folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Ok duidelijk, zoals gepland is dus goed, geen folie onder het dakbeschot. Ik zal nog eens puzzelen met Ukabus om de rest ook mee te nemen, altijd leuk om te doen :). Ben ook wel benieuwd of zonnepanelen nog enige invloed hebben, ze bedekken mijn complete dak aan 1 kant. Zal zeker zonnewarmte tegenhouden, maar ook de kou? De oude isolatie wordt compleet verwijderd btw.

Sd=100 folie had ik even snel uitgekozen, ik moet nog op zoek naar een goede geschikte folie. Als iemand tips heeft qua prijs/kwaliteit dan hoor ik het graag. Geld ook voor de tape.

Aanbrengen moet ik nog even plannen, tot die tijd hou ik de ventilatie roosters wel open, het vocht kan nu ook nog weg via de warme kant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Er zit nu 2cm piepschuim tussen, wat er ook al meer dan 40 jaar zou moeten zitten. Dat is nog helemaal droog en ik ben nog nergens vochtschade of schimmel tegengekomen.
Blijft die piepschuim zitten? Ik zag hem niet in de Ubakus tekening?

Edit: Gevonden...
De oude isolatie wordt compleet verwijderd btw.

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 12-09-2023 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
route99 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:24:
[...]
Blijft die piepschuim zitten? Ik zag hem niet in de Ubakus tekening?
Nee, die wordt verwijderd(zie ook mijn vorige post), zit nu nog onder een laag schrootjes welke grotendeels is verzaagd vanwege plaatsing dakkapellen. Ga voor de gein wel nog eens bereken wat dat zou doen, 1 helft is nog wel intact namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC68040
  • Laatst online: 10-07 06:09
Franciesco schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:16:
@Rev! als het dakbeschot goed wind- en waterdicht is, dan is een folie aan de binnenkant tegen het dakbeschot niet nodig. Als er enkele (smalle) kieren zijn kun je die dicht maken met kit en tape.
Zijn er nadelen aan het plaatsen van een dampopen folie aan de binnenkant van het dakbeschot? Ik sta zelf ook voor de keuze en ik neig er naar om het wel te doen, met name omdat het weinig extra werk is en later niet meer kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Constructie-technisch kan ik zo geen nadeel bedenken.
Maar wellicht iemand anders wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Mee eens. Zeker als je glas-/steenwol of biomaterialen als isolatie gebruikt geeft het je dan wel de tochtdicht zekerheid die voor deze materialen zeker nodig zijn.
Is iemand een slechte PIR-platen zager en kan ook alle spleten niet goed dicht krijgen, ook dan ben je iig de tocht kwijt.
Tocht die door/langs de isolatie heen gaat kan afhankelijk van hoeveel tochtplekken er zijn, een significant verlies aan warmte geven. De lucht die daar voor verantwoordelijk is kan veel meer warmte met zich meenemen dat je kwijt raakt via de gekozen Rd van je isolatiemateriaal. Dat kan wel een meervoudige factor van 1000-enden in verliesverhouding zijn ten nadele van de situatie dat er tocht op kan treden.

En: Die tocht kan ook veel vocht meenemen en dat kan op plaatsen waar het koud genoeg is tot vochtplekken leiden.

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 12-09-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-07 21:57
Vraagje, ik ben aan het kijken om mijn dak van nieuwe huis van binnen uit te isoleren.
Woning is uit 1975 en aan de binnenkant zie ik geen isolatie. Als ik een dakpan optil dan zitten daar platen van oranje kleurig materiaal. Het is wat lastig om daar goed een foto van te maken (zal het nog een keer proberen), enig idee wat voor isolatie materiaal dat zou kunnen zijn?

Gezien dit aan de buitenkant zit, dan lijkt me een minerale wol icm dampopen scherm de beste oplossing?
Ik zat een beetje te kijken naar van die kant en klare oplossingen zoals van iso-fit.
Maar zoals ik het kan zien zijn dat soort systemen in veel gevallen damdicht/remmend. Is zoiets dergelijks ook beschikbaar als je al isolatie aan de buitenzijde hebt zitten?

Update met foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-n0tUH6aVU1Ui_gEvdGhzu-A_Jg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90PlP6VN4Uol1U316i8XzJRP.jpg?f=fotoalbum_large

edit:
Als ik het goed lees is zijn het PUR platen met daaronder spaanplaat. Vraag is dan even of die PUR laag nog dampremmend is? of voor de veiligheid --> dakpannen --> PUR --> spaanplaat --> klimaatfolie --> minerale wol--> klimaatfolie --> Gips oid.

[ Voor 31% gewijzigd door Samoht93 op 12-09-2023 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Samoht93 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:41:
Vraagje, ik ben aan het kijken om mijn dak van nieuwe huis van binnen uit te isoleren.
Woning is uit 1975 en aan de binnenkant zie ik geen isolatie. Als ik een dakpan optil dan zitten daar platen van oranje kleurig materiaal. Het is wat lastig om daar goed een foto van te maken (zal het nog een keer proberen), enig idee wat voor isolatie materiaal dat zou kunnen zijn?

Gezien dit aan de buitenkant zit, dan lijkt me een minerale wol icm dampopen scherm de beste oplossing?
Ik zat een beetje te kijken naar van die kant en klare oplossingen zoals van iso-fit.
Maar zoals ik het kan zien zijn dat soort systemen in veel gevallen damdicht/remmend. Is zoiets dergelijks ook beschikbaar als je al isolatie aan de buitenzijde hebt zitten?
Klimaat folie bedoel je waarschijnlijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

Samoht93 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:41:

Update met foto:
[Afbeelding]

edit:
Als ik het goed lees is zijn het PUR platen met daaronder spaanplaat. Vraag is dan even of die PUR laag nog dampremmend is? of voor de veiligheid --> dakpannen --> PUR --> spaanplaat --> klimaatfolie --> minerale wol--> klimaatfolie --> Gips oid.
Volgens mij zijn dat Opstalan platen. Zoek naar discussie daarover in de forum en of het wel of niet dampremmend is. Deze platen met variabele laagdikte pur werden veel gebruikt in die tijd. Hieronder foto met doorsnede van Opstalan platen in mijn dak (5cm pur laag).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyIg6ceyJe7bKgW7RRBi-XpyCkE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3JEZslbeFqdFTzTOruofl1xS.png?f=fotoalbum_large

Ik heb gekozen voor zekerheid van klimaatfolie (en houtvezelplaten) na discussie in dit forum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@Samoht93 de oranje laag ziet er uit als PUR. Het zouden inderdaad Opstalan (achtige) platen kunnen zijn. Al lijkt het alsof het dak nageisoleerd is met PUR omdat de PUR tot en met de dikte van de tengels zit.
Maar uiteindelijk maakt dat niet zo veel uit.
Deze opbouw is in dit topic al vele malen voorbij gekomen, dus is het interessant om even terug te zoeken.

PUR is dampremmend en bij jou met (vermoedelijk) een paar cm dikte niet dampdicht. Toch zou ik een klimaatfolie aan de warme kant nemen voor wat extra zekerheid. En dan i.c.m. een dampopen isolatiemateriaal zoals glaswol of een ecologisch materiaal.
Ook een klimaatfolie tegen het huidige dakbeschot is niet nodig (ik las dat je 2x klimaatfolie wilt plaatsen)?

• Franciesco
PS: gezien de PUR laag ga ik er vanuit het dak momenteel al goed wind- en waterdicht is. Is dat inderdaad het geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Franciesco & @Samoht93 Ik sluit me hier bij aan.

Een aanvullende opmerking tav :
Woning is uit 1975 en aan de binnenkant zie ik geen isolatie. Als ik een dakpan optil dan zitten daar platen van oranje kleurig materiaal......
Als ik het goed lees is zijn het PUR platen met daaronder spaanplaat.
Is er nog een inkijk mogelijk, bijv bij een dakraam om te dubbel checken dat er niet anders tussen zit?
Formeel heb je nl alleen maar de boven- en de onderzijde gezien en geen zijkant zicht of het echt klopt.
Het zal me grote zekerheid wel zo zijn met die Opstalan achtige platen, waar @Franciesco over schrijft:
Al lijkt het alsof het dak nageisoleerd is met PUR omdat de PUR tot en met de dikte van de tengels zit.
Ik geef zelf eigenlijk er altijd de voorkeur aan om de doorsnede echt te zien/te bekijken en geen aanname te doen, zeker omdat wij ook nog op afstand meekijken/-schrijven. Dat zien, geeft mij zelf altijd bij problemen de zekerheid, ik heb het gezien dus bij een bepaald probleem heb ik iig dat niet over het hoofd gezien. De kans dat het nu anders is, is wrs klein, maar up to you dus....

• Rev!
  • Niet online
Als ik zoals hier word aanbevolen een klimaatfolie gebruik dan krijg ik wel vocht te zien in Ukabus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/rxqB3xTgqfQtMZxl5sXz3VOu.png

Kan dit geen kwaad gezien de buitenkant dampopen is?
Of moet ik een ander soort klimaat folie gebruiken? Heb nu deze gebruikt, omdat hij in NL te krijgen is en ook in Ukabus staat. In principe hebben ze allemaal een gelijke werking toch?

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-07 21:57
route99 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:51:
@Franciesco & @Samoht93 Ik sluit me hier bij aan.

Een aanvullende opmerking tav :

[...]

Is er nog een inkijk mogelijk, bijv bij een dakraam om te dubbel checken dat er niet anders tussen zit?
Formeel heb je nl alleen maar de boven- en de onderzijde gezien en geen zijkant zicht of het echt klopt.
Het zal me grote zekerheid wel zo zijn met die Opstalan achtige platen, waar @Franciesco over schrijft:

[...]
Ik geef zelf eigenlijk er altijd de voorkeur aan om de doorsnede echt te zien/te bekijken en geen aanname te doen, zeker omdat wij ook nog op afstand meekijken/-schrijven. Dat zien, geeft mij zelf altijd bij problemen de zekerheid, ik heb het gezien dus bij een bepaald probleem heb ik iig dat niet over het hoofd gezien. De kans dat het nu anders is, is wrs klein, maar up to you dus....
Kan niet zo even bij een dakraam een foto maken, maar zal, van het weekend even kijken of ik een foto kan maken bij het knieschot en het raam. Die foto van eerder is van het stuk dak onder het raam (rechte raam).
Zal daarnaast ook proberen te kijken of het dak dat boven het raam en doorloopt naar de anderekant dezelfde constructie heeft. Vermoed van wel maar goed om zeker te weten en te controleren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPIiMiABSNtcxDQdm8uKqniwJck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6OT69XGVJ7k5YxcZyxwMrFd2.png?f=fotoalbum_large

Iedergeval bedankt voor de bevestiging dat het inderdaad een opstalen plaat met PUR is, dat geeft al wat meer info om onderzoek naar te doen.

• Franciesco
@Rev! iets gaat er mis in jouw opbouw: de keramische dakpannen staan bij het houten dakbeschot.
En zoals eerder opgemerkt: maak de opbouw in Ubakus compleet inclusief de gordingen met de juiste afmetingen en onderlinge afstand, de geventileerde luchtlaag onder de pannen, het regelwerk voor de afwerking/gipsplaten etc. Een halve opbouw in Ubakus zetten is zinloos.
Maak hem dus iets dergelijks als dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8_62HQ-H4WE-GLuyVsXZy1ru5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSJaQAv6z4dJDjZCYEJg2XLD.jpg?f=fotoalbum_large

• Rev!
  • Niet online
Franciesco schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:20:
@Rev! iets gaat er mis in jouw opbouw: de keramische dakpannen staan bij het houten dakbeschot.
En zoals eerder opgemerkt: maak de opbouw in Ubakus compleet inclusief de gordingen met de juiste afmetingen en onderlinge afstand, de geventileerde luchtlaag onder de pannen, het regelwerk voor de afwerking/gipsplaten etc. Een halve opbouw in Ubakus zetten is zinloos.
Maak hem dus iets dergelijks als dit:

[Afbeelding]
Dat moet ik inderdaad nog precies uitwerken, ik wil nu gewoon even een geschikte folie bestellen. Met ISOVER Vario XtraSafe blijft het hier ook droog, maar er werd hier een klimaat folie aangeraden, dus als ik een ISOVER KM Duplex of een andere klimaatfolie pak dan zie ik waterdruppeltjes in Ukabus, ook als ik luchtspouwen en balkenlagen toevoeg.

Zie uit de voorbeelden die ik snel even heb gemaakt:

Varia Xtrasafe (dampscherm)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/ORk3iIi0q86v5l4J22hdxp7K.png

Vario KM Duplex (klimaatfolie)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/zVzcv4ANIAPGxiVVVq27YS9S.png

• Franciesco
@Rev! ah, ik had eerder foutief gelezen dat je de Vario XtraSafe had gekozen, maar het was de KM duplex.
Beide zijn folies met variabele dampweerstand a.k.a. klimaatfolies, maar hebben een ander bereik: de KM Duplex slechts van 0,3-5 m. De XtraSafe 0,3-25 m. Hierdoor kan de laatste dus meer vocht tegen houden richting de koude kant en zie je dit terug in Ubakus. Overigens hoeft het niet direct een probleem te zijn als je in Ubakus kleine waterdruppels ziet zo lang de waardes van houtvochtgehalte, droogtijd en condenswater nog ruim in het groen zitten. Maar als je nu de keuze hebt, is het natuurlijk wel beter om de meest optimale folie te kiezen. Een alternatieve klimaatfolie die ook in Ubakus staat is de Proclima Intello (Plus), die geeft in jouw gesimuleerde situatie vast ook goede resultaten.

Als je nu een volledig dampopen dakconstructie hebt is een klimaatfolie trouwens niet perse nodig (maar ook niet fout). Je kunt dan ook een folie nemen met een vaste dampweerstand van minimaal 10 m of wat meer. Probeer het maar eens uit in Ubakus.
Pagina: 1 ... 47 ... 56 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: een handige tool als je vragen hebt over wat voor isolatiewaarde een bepaalde maatregel oplevert, mogelijk opsluiten van vocht tussen isolatie en dakbeschot e.d. is de 'U-Wert-Rechner' van https://www.ubakus.de (gratis, geen account nodig). Hiermee kun je een simulatie doen.