(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 56 Laatste
Acties:
  • 530.448 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
@Franciesco dank je, helaas niet, het hele dak zit vol met zonnepanelen. Ik ga nog even door en kijk waar het begint

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Franciesco schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:25:
@ben2513 mijn inziens ziet dit er meer uit als waterschade door een lekkage dan condensatie. B.v. door stuifsneeuw wat gesmolten is en door de spleten heen gekomen is.
Ook @ben2513 De meeste stuifsneeuw komt vaak via de nokpannen binnen en dan is de naad de zwakke plek waar het bij smelten naar binnen gaat.. Je zou kunnen overwegen om die nokpannen te vervangen, nieuwe systemen zijn vaak veel beter, maar dat hangt wel af of die gemonteerd kunnen worden (ben geen expert, heb het verhaal van een vakman gehoord).
Waar het bij de andere dakpannen een probleem is mbt zulk vocht zoals bij jou, dan zijn de dakpannen of teveel verschoven of ze zijn gebroken (dat laatste bij ons 2x).

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 31-07-2023 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:49
ben2513 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:34:
@Franciesco dank je, helaas niet, het hele dak zit vol met zonnepanelen. Ik ga nog even door en kijk waar het begint
Ok, dat maakt het lastig inderdaad. De tip van @route99 m.b.t. de nokpannen is een goeie.

Sowieso lijkt het me goed om die naden af te dichten met luchtdichte tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
@route99 Dank voor de tip, het zijn niet de nokpannen want de vochtschade stopt halverwege. Of daar zit ergens een pan los of het is condensatie.

@Franciesco Zo'n tape kun je vast in elke bouwmarkt kopen, toch? Dan fiets ik vanavond nog even naar de Bauhaus.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:36

Seafarer

XXX

ben2513 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:25:
@route99 Dank voor de tip, het zijn niet de nokpannen want de vochtschade stopt halverwege. Of daar zit ergens een pan los of het is condensatie.

@Franciesco Zo'n tape kun je vast in elke bouwmarkt kopen, toch? Dan fiets ik vanavond nog even naar de Bauhaus.
Probeer eens de beste tape tegen een dakplaat te plakken. En probeer eens te bedenken of dat 30 jaar blijft zitten.

Wrijf eens zachtjes over je dak. Het begint dan te sneeuwen denk ik.

Ik zou hem volkitten.

Bij mijn niet goed sluitende platen zat ook vocht. Bijna zeker dat het condens omdat die platen daar kouder zijn.
Maar blijf kritisch zoals hierboven al vermeld is. Lek dak of condensatie.

[ Voor 14% gewijzigd door Seafarer op 31-07-2023 15:55 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:07

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Iemand enige feedback op onderstaande:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnCSAXltrDqp4E7id0kXKfyWxMo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SOtSwRSLrXYMNQSRJ5SNXecM.jpg?f=user_large

Ik was in de veronderstelling dat ergens nog een dampremmende op dampdichte folie tussen ging moeten. Maar Ubakus lijkt het best fijn te vinden zo.

Terwijl ik hier ben. Dit wordt voor mij een projectje van lange duur, een werkplek/opslagplek/stalling vr fietsen die ik volledig zelf zou zetten (metsen enzo). (komt los van het huis te staan). Iemand die me kan helpen hoe de overgang van muur op dak eigenlijk verloop qua opbouw?
De XPS loop iets verder door dan de balken en de spouwmuurisolatie loopt door tot aan de XPS?

als ik daar achteraf nog zonnepanelen wil opleggen. Dan is het van belang dat ik doorboor tot op de originele balken veronderstel ik? Zijn er hardheidseisen voor de XPS, of moeten de dwarslatjes voldoende verdelen?

[ Voor 12% gewijzigd door Joindry op 31-07-2023 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Seafarer "dichtkitten" is een goede aanvulling (y) , al zou ik ook een tape aanbrengen. Of die tape 30 jaar blijft zitten weet ik ook niet. Maar dat geldt ook voor de kit. Met beide opties samen is de kans het grootst dat het dicht blijft zitten voor lange tijd. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

@Franciesco @ben2513 @Seafarer Schoot me te binnen dat ik nog een IR-foto (2019) heb van de Unilin-3cm-PUR panelen (op/met 18 mm spaanplaat).
De temperatuurdrop op de naad valt best mee terwijl het huis eerst 1 dag compleet op 20ºC gezet moest worden om betrouwbare foto's te kunnen maken. Imho zijn de naden bij ons nog dicht, er is een T-verschil maar niet dramatisch, maar ca 1,5ºC wat je wel verwacht als er geen echte kier zit.
De zolder is deels open en niet voorbereid om het op 20ºC te zetten en dak was het dak ca 12ºC. Ik ben toen vergeten om de ruimte-T daar te meten, zal op het open deel ca 13-14ºC en op de afgesloten kamer daar ca 17ºC geweest zijn?

PS: Je ziet wel heel goed spots waar nagels zitten waar blijkbaar eea vast gezet is, metaal geleidt de koude....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kT5nNOb1bs4CHv3KJqQ0aA2vu-c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/upyoZdjfFqe14InzywaDMrZ5.png?f=user_largeDe gerapporteerde meet/(weers)omstandigheden:
Temp 3°C, geheel onbewolkt, Wind NNW 21 km/u, 8.30-10.30 u, De woning is gestookt door CV 20°C

[ Voor 8% gewijzigd door route99 op 01-08-2023 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Oja, we hebben net de rekening binnen waar het gas verbruik ook staat, zie plaatje.
We kwamen voor corona van ca 1000 m3 af en in fasen eea gedaan:
  • 2019: Voordeur/raam erboven enkel glas --> HR++ en CV-water T naar 51ºC verlaagd en zelf fans onder de radiatoren beneden gemaakt
  • Coronatijd weinig: we hadden weer 2 (nu werkende) kids thuis onverwachts. Klussen was erg lastig.
  • Sinds de Oekraine/Rusland oorlog de thermostaat van ca 20ºC naar 18-19ºC verlaagd
  • 2022 6 grote Velux ramen van oud dubbelglas naar HR++ omgezet. Vloerisolatie (oud) wat gerepareerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsLDY2eXbugrIQSfyP_mfQNZl5E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PG9KmsgBHx8AazUtwd4Zk0SD.png?f=user_large
De oudste woont nog thuis maar is veel weg, onze andere zoon is verhuisd.

PS: Aan het dak waar over het algemeen dus de grootste verliezen toegekend worden is nog niets extra aan geïsoleerd (huis van 1982!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:05

ErikKo

Rippie

route99 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:13:
Oja, we hebben net de rekening binnen waar het gas verbruik ook staat, zie plaatje.
We kwamen voor corona van ca 1000 m3 af en in fasen eea gedaan:
  • 2019: Voordeur/raam erboven enkel glas --> HR++ en CV-water T naar 51ºC verlaagd en zelf fans onder de radiatoren beneden gemaakt
  • Coronatijd weinig: we hadden weer 2 (nu werkende) kids thuis onverwachts. Klussen was erg lastig.
  • Sinds de Oekraine/Rusland oorlog de thermostaat van ca 20ºC naar 18-19ºC verlaagd
  • 2022 6 grote Velux ramen van oud dubbelglas naar HR++ omgezet. Vloerisolatie (oud) wat gerepareerd.
[Afbeelding]
De oudste woont nog thuis maar is veel weg, onze andere zoon is verhuisd.

PS: Aan het dak waar over het algemeen dus de grootste verliezen toegekend worden is nog niets extra aan geïsoleerd (huis van 1982!).
Dat is een mooi verbruik voor een woning uit 1982. Wat voor huis is het? Rijtjes, tweekapper of vrijstaand? En hoeveel woonoppervlakte ongeveer?

Ter vergelijking, onze vrijstaande woning uit 1983 (woonoppervlakte ~170 m2) blijft maar net onder het prijsplafond (1200m3 gas). Ondanks overal HR++ en thermostaat op 17.5~18.0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@ErikKo Vrijstaand dan heb je oa geen profijt van de buren en ook kan de wind/het weer om het huis heel anders zijn. Wij zitten in het oosten, wel meer wind dan vroeger, maar veel minder dan in het westen van NL.
De nacht-T's kunnen daarentegen weer lager zijn in het oosten, vaak is dat met weinig wind maar niet altijd.
De warmtevraag plaatjes zijn dan ook erg situationeel, vooral als je veel m2 glas hebt.

Wij hebben een rijhuis met 3 woonlagen met daarop een vliering, 4 lagen dus. Beneden hebben 60m2 waar ik het halletje/toilet/trap naar boven in meetel. De open woonkeuken van bijna 20m2 zit op het noorden en daar bivakkeren we het meest, tis nl een knusse ruimte met een grote ronde tafel dus er zit bij ons daar nooit iemand op de hoek van de tafel ;) En we kijken dan in een mooie groene tuin.
We hebben dus een vrij diep huis van ca 12m, het dak begint dus op de 1e verdieping, het huis is dus met 4 lagen erg hoog. Voorgevel glas vanaf ca 70 cm tot aan het plafond, achter idem vanaf ca 85 cm.

Wij wonen aan een gracht, zeggen we altijd.., van ca 5 m breed, groene wal ernaast, dan een wandelpad en dan onze voortuin, achter een ca 15m diepe tuin. Op de foto is dat in het midden (met de 1e zonnepanelen), we kijken vanuit onze kamer (voorkant) ca 150m onbewerkt tussen al het mooie het groen heen door van ons af. Daar was ooit in die opening een wandelbrug over het water gepland maar die is wrs wegbezuinigd. We willen nog een keer alles op de BG hebben, bijv. een bungalow, meer leeftijd bestendiger dan dit...maar het kwam er nog niet van, we wonen hier erg rustig, mooi/prima, je gaat dan niet zomaar verhuizen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9pARCNVaPxJ1dzLFiaqcLDxNMI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bN7wKEUY3IX2UemGsF8VzUcb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:15
Ik ben bezig om mijn zolder te gaan isoleren. Nu ben ik in Ubakus aan de slag gegaan om een goede Rc waarde te halen, inclusief de nodige geluidsreductie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SoIOVAsB-hEKrJrcXluIKcyuP08=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9kjBfgdqT4H7lLoB7JWMzxhz.png?f=fotoalbum_large

Qua waardes zit het volgens mij wel goed. Ik vraag me echter een paar dingen af:
  1. Hoe kan ik de twee verschillende isolatie materialen het beste bevestigen? Ik heb nu de Resol eerst, deze lijmen tegen het dakbeschot. De minerale wol (voor het geluid) aan de binnenzijde zodat deze geklemd kan worden tussen de Resol en de folie. Of is het beter om de minerale wol aan de buitenzijde te doen, en de Resol aan de binnenkant
  2. Ventilatieniveau achteraan is volgens Ubakus ook nog een aanwijzing. Ik snap echter niet helemaal wat er mee bedoelt wordt, en hoe ik het "probleem" kan oplossen
  3. Rustende luchtlagen, geldt eigenlijk hetzelfde voor als de ventilatieniveau aanwijzing

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ben2513
Erg blij dat ik het bestaande regelwerk er niet af moet halen. Ik heb enorm goede Fischer afstandsschroeven gekocht. Ze doen het werk voor me. Ik haal de bestaande schroeven uit het hout en boor dan met de afstandsschroef in de gording. Schroeven er een beetje uit draaien en voila , afstand! Zonder het regelwerk de hoeven verwijderen. Gelukkig maar, want er zitten veel spijkers overal en de latten verwijderen had echt lang geduurd. Er zat eerder 7cm glaswol en 7,5cm luchtspouw. Nu wordt het 15cm 032 glaswol en daar bovenop nog 5cm Acoustiwal 032 glaswol platen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrGtaz4TcJ5sSVUH10e698p9ov8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5jmxOcAbqSKk8T7WuO1rVaI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bR09jOw0oI8zTpoVvOyWdtQkxs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgcY76gN4nJcPer2AjNnFGDt.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik zit alleen nog met de spijkers waarme ze de gipsplaten hadden bevestigt. Ik heb nu een paar met de hamer plat gemaakt. Gaat dit tegenwerken wanneer ik nieuwe gipsplaten op de latten schroef? Moet wel zo kunnen, toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkv9j4vPGorKFKWCG4Be_KQwCrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LSnswCCG64lVfQ6Dy1ivVhIw.jpg?f=fotoalbum_large

dank iedereen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Gdzr schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:05:
Ik ben bezig om mijn zolder te gaan isoleren. Nu ben ik in Ubakus aan de slag gegaan om een goede Rc waarde te halen, inclusief de nodige geluidsreductie.

[Afbeelding]

Qua waardes zit het volgens mij wel goed. Ik vraag me echter een paar dingen af:
  1. Hoe kan ik de twee verschillende isolatie materialen het beste bevestigen? Ik heb nu de Resol eerst, deze lijmen tegen het dakbeschot. De minerale wol (voor het geluid) aan de binnenzijde zodat deze geklemd kan worden tussen de Resol en de folie. Of is het beter om de minerale wol aan de buitenzijde te doen, en de Resol aan de binnenkant
  2. Ventilatieniveau achteraan is volgens Ubakus ook nog een aanwijzing. Ik snap echter niet helemaal wat er mee bedoelt wordt, en hoe ik het "probleem" kan oplossen
  3. Rustende luchtlagen, geldt eigenlijk hetzelfde voor als de ventilatieniveau aanwijzing
Bij deze combinatie is het denk ik ook het meest handige om de Resol laag eerst te doen, en dan de glaswol te klemmen zoals ook gebruikelijk is.
Resol is wel gevoelig voor vocht: weet je zeker dat je dakbeschot goed "regendicht" dicht is? Ik zie geen waterkerende folie aan de koude kant in de tekening. Daarnaast kan Resol krimpen waardoor je de naden goed zult moeten afdichten met flexibel/elastisch schuim.

Het ventilatieniveau achter heeft te maken met de sterk geventileerde buitenlaag die je onder de dakpannen hebt gezet. Het is (normaal gesproken) niet direct een verbeterpunt, maar meer extra info hoe Ubakus de zaak interpreteert. Ze geven oa een waarschuwing als het dak plat of maar heel licht hellend is (minder dan 40 graden dakhelling).
Soortgelijk voor de ingesloten/niet geventileerde luchtlagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
@ben2513 als er wat houtsplinters e.d. uitsteken en deze zijn redelijk hard en/of dik, dan zou ik ze afsteken of zo plat mogelijk maken met een bijtel. Gips is best gevoelig en uitsteeksel kunnen bovendien tegenwerken bij het vlak monteren van gipsplaten ten opzichte van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
ben2513 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:17:

Is de naad tussen de dakbeschotplaten een typisch plekje voor condensatie in dit geval? Lijkt mij nogal logisch, immers komt daar de meeste kou doorheen. (Het zijn Opstalan platen trouwens)
Het lijkt mij trouwens nog steeds op condensatie. Ook rond de schroeven die door de Opstalan gaan is het hout wat donkerder. Lijkt mij sterk dat het hele dak bij elke schroef lekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVQE3p_JGYXD3WwM7vv2-23bc6I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PAH41UO5nz6SZCZ46eANy87m.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwOCrB4N2XTUCTx-KJG68eqGkts=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGSuo4wD8fzbdNvgx67vG1rf.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
Dat ziet er toch heel anders uit dan bij de naden van je eerdere foto's @ben2513?
De foto's met de schroeven ziet er niet als lekkage uit inderdaad. Meer als vocht en/of het effect van roestige schroeven door vocht op het plaatmateriaal.

Maar goed: in beide gevallen kun je niet veel anders dan kitten en tapen van de naden denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ben2513
@Franciesco Ja je hebt gelijk, sorry! Ziet er inderdaad anders uit. :) De foto's zijn dan vooral mijn bijdrage voor de toekomstige Opstalan-eigenaren.

Ook dank wat betreft de houtsplinters, ik zal ze verwijderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ik sluit me er bij aan.
Op zolder lijkt het hier ook veel meer donker door te schijnen dan op de 1e verdieping, het is op zolder toch wat kouder meer kans op condensvorming en roest aanslag op de schroeven, maar de roest komt echt niet door de latex heen. De hoeveelheid vocht lijkt me hier iig erg beperkt. Heb het als zodanig nooit gezien. Zal eens een keer 1 schroefplekje schoon van latex krabben, bedenk ik me nu (ga nu eerst wat anders doen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KodOSYU41hspnKSDdjwpvZso6bs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/97obnr6Kdl8sL8E3k9fSch4z.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-09 17:43
Hallo,

Ik hoor nog steeds enkele verschillende meningen over deze plaatsing van isolatie en dampcherm.
Moet het dampscherm de isolatie ook achter de kepers volgen of is dit ook goed?

(foto is een voorbeeld)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-eWKhuXDmwWryvVo4wwHVnMYiQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4G3ao0qqTSiSx4ShEoYKTwYA.png?f=fotoalbum_large

☀️7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra 7 | 🏡HASS | 🚘Tesla Y | 🔋Marstek coming soon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:06
Stef CB schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:19:
Hallo,

Ik hoor nog steeds enkele verschillende meningen over deze plaatsing van isolatie en dampcherm.

(foto is een voorbeeld)
[Afbeelding]
vocht weet natuurlijk niet dat die kepers daar zijn dus zal dan daar in je isolatie trekken.
Tenzij je de kepers zelf dampdicht afwerkt maar daar kan ik me geen voorstelling van maken hoe je dat zou doen.
Je dampscherm beschermt je isolatie en dient dus overal waar isolatie is ook aanwezig te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door No Hands op 01-08-2023 15:30 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-09 17:43
No Hands schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:29:
[...]

vocht weet natuurlijk niet dat die kepers daar zijn dus zal dan daar in je isolatie trekken.
Tenzij je de kepers zelf dampdicht afwerkt maar daar kan ik me geen voorstelling van maken hoe je dat zou doen.
Je dampscherm beschermt je isolatie en dient dus overal waar isolatie is ook aanwezig te zijn.
De lucht tussen het dampscherm (kepers) en isolatie is stilstaande lucht.
er zijn veel mensen die het gedaan hebben zoals mijn voorbeeld.
Sommige steken nog isolatie tussen de kepers onderaan, anderen weer niet.

☀️7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra 7 | 🏡HASS | 🚘Tesla Y | 🔋Marstek coming soon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Stef CB de vraag die je kunt stellen is of er een dampstroom van binnen naar buiten te verwachten is op de plekken/ in de ruimtes waar je overweegt geen dampremmende folie aan te brengen. Die dampstroom kan theoretisch bijvoorbeeld ook van onderen (de beneden verdieping) komen in het "knieschot" als je een houten vloer zonder dampwerende laag hebt.
Als het antwoord "ja" is, dan heb je m.i. ook een dampremmende folie nodig op die plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:05

ErikKo

Rippie

Stef CB schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:19:
Hallo,

(foto is een voorbeeld)
[Afbeelding]
Begrijp je waarom je een dampscherm moet plaatsen?
Wat is de functie van het dampscherm?
Wat gebeurt er als je het dampscherm niet plaatst?

De reden dat ik het vraag: Misschien kun je zelf antwoord geven op de vraag als je begrijpt waarvoor het dient.

In den beginne had ik zelf een plan gemaakt met een soortgelijke folie 'omdat iedereen dat zo doet'.
Toen ik me verder verdiepte in waarom dit zo gedaan wordt, begreep ik de beredenering.
Inmiddels lees ik al bijna een jaartje mee met dit topic, en voel ik me comfortabel met mijn eigen keuzes in dit onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Stef CB schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:42:
[...]

De lucht tussen het dampscherm (kepers) en isolatie is stilstaande lucht.
er zijn veel mensen die het gedaan hebben zoals mijn voorbeeld.
Sommige steken nog isolatie tussen de kepers onderaan, anderen weer niet.
Daar ga jij vanuit dat het stilstaand is. Ik zou het er niet op gokken en gewoon dat dampscherm plaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door No Hands op 01-08-2023 16:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Franciesco schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:18:
@Stef CB Die dampstroom kan theoretisch bijvoorbeeld ook van onderen (de beneden verdieping) komen in het "knieschot" als je een houten vloer zonder dampwerende laag hebt.
Zelfs bij een dikke dichte betonnen vloer kan het vocht tussen de kieren aan de rand van het beton "richting buiten" met de tocht "meeliften" en het is al vaker voorbij gekomen. De hoeveelheid vocht die zo mee komt is vaak groter dan die er via andere materialen met een lage R doorheen komt. Het is nl free flowing air (FFA) waar dat vocht in zit... (de R-waarde van die FFA om vocht en warmte tegen te houden is nl extreem laag....)
Dus ik sluit me hier bij aan wat @Franciesco en @No Hands schrijven: Plaats dat dampscherm ook achter de kepers.
En dan die folie helemaal naar de vloer toe doorleggen en daar nog ca 10 cm over de vloer heen en dat met de juiste tape of kit vast zetten. Die 10 cm zal wrs wel minder kunnen zijn naarmate je het echt prefect dicht krijgt in aansluiting met de vloer. Zie ook het verwerkingsvoorschrift van de folie.

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 01-08-2023 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

route99 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:14:
Ik sluit me er bij aan.
Op zolder lijkt het hier ook veel meer donker door te schijnen dan op de 1e verdieping, het is op zolder toch wat kouder meer kans op condensvorming en roest aanslag op de schroeven, maar de roest komt echt niet door de latex heen. De hoeveelheid vocht lijkt me hier iig erg beperkt. Heb het als zodanig nooit gezien. Zal eens een keer 1 schroefplekje schoon van latex krabben, bedenk ik me nu (ga nu eerst wat anders doen).
[Afbeelding]
Heb ik al gedaan. En het is geen roest.
Het is gewoon condens waarin de normale vuiligheid van een woonhuis in mee condenseert.

Ik heb zo'n dak in de woonkamer en toen ik er net kwam wonen had ik me voorgenomen om het te schilderen met echte verf in plaats van latex. Want de hele buurt had het over roest. Dus ik zou dat goed behandelen en overschilderen en probleem over.
Niet dus. Na een jaar alweer zwarte kringen die op roest lijken. Maar het is gewoon condens met huiselijk stof enz.
Ik kon het ook wegpoetsen met Dusty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Schaamteloos schopje op mijn eigen post van eergisteren. Iemand advies voor me?
Joindry schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:03:
Iemand enige feedback op onderstaande:

[Afbeelding]

Ik was in de veronderstelling dat ergens nog een dampremmende op dampdichte folie tussen ging moeten. Maar Ubakus lijkt het best fijn te vinden zo.

Terwijl ik hier ben. Dit wordt voor mij een projectje van lange duur, een werkplek/opslagplek/stalling vr fietsen die ik volledig zelf zou zetten (metsen enzo). (komt los van het huis te staan). Iemand die me kan helpen hoe de overgang van muur op dak eigenlijk verloop qua opbouw?
De XPS loop iets verder door dan de balken en de spouwmuurisolatie loopt door tot aan de XPS?

als ik daar achteraf nog zonnepanelen wil opleggen. Dan is het van belang dat ik doorboor tot op de originele balken veronderstel ik? Zijn er hardheidseisen voor de XPS, of moeten de dwarslatjes voldoende verdelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Joindry schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:03:
Iemand enige feedback op onderstaande: ................[Afbeelding]
Zou je het hele plaatje er neer willen zetten? Zoals hier als voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNktjDUwufBRU2iHYulfoMQenyA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DzGdPEebOHpBPbf7O7GYA0Uv.png?f=fotoalbum_large
Vraagje: Ligt het dak los op de XPS? Er zit nergens hout daar?
Ik was in de veronderstelling dat ergens nog een dampremmende op dampdichte folie tussen ging moeten.
Zonder het complete Ubakus plaatje en welke eisen je voor dit huisje als werkplek/opsla hebt? Wordt er de was ook gedroogd?. Dus is er over vochtbelasting weinig te zeggen, dus ook niet over de folie, ik vind Rc=2,5 bwel erg laag als het ook een werk prlek betreft hoe is de Rc van de wanden? anders stook je je arm in een koude winter.
.als ik daar achteraf nog zonnepanelen wil opleggen. Dan is het van belang dat ik doorboor tot op de originele balken veronderstel ik? Zijn er hardheidseisen voor de XPS, of moeten de dwarslatjes voldoende verdelen?
Heb je een vakman/constructeur al eens naar de tekening laten kijken, zie ook boven dat je het dak er los op hebt liggen?
Tis mij te tricky om o.b.v. deze info adviezen op afstand te geven, zorg eerst dan je constructie van je huis OK is, ik kan er o.b.v. wat hier staat geen goede hoogte van krijgen, er zijn vooral veel vraagtekens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Gdzr schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:05:
Geeft die resol veel geluidsreductie?
Ben het tav die resol met @Franciesco eens wat de pijnpunten zijn, het is ook nog super bros, erg lastig voor het dak om te monteren en resol is erg duur.

Als je toch zo'n budget er voor over hebt, dan zou je ook de Multimax 030 met combi-lagen van 135+60mm kunnen overwegen, das 195 mm, maar 5 mm verschil. Opgeteld ben je zelfs wrs iets goedkoper uit.
Dat 030 type is een stevig type, snij volgens voorschrift iets meer af (vaak ca 1 cm, kijk dat na) en het is klemmend tussen de gordingen. Je zou dan niks met naden afwerking van doen hebben. Dat scheelt veel werk en is meer trefzeker.
https://www.bouwkampioen....roduct=808&order=position

Je haalt dan een iets lagere Rc van ca 5,4, maar je hebt veel meer zekerheid om het goed te doen en dat het goed blijft. Lees alle info zelf over Multimax goed door of je er wel achter gaat staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9S93_3YUM84VA2f4YuZr-w2SW0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pzJDiHxO9APNRtyWOwUCoPKo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Joindry schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:46:
Schaamteloos schopje op mijn eigen post van eergisteren. Iemand advies voor me?

[...]
Je XPS is dampdicht dus geen noodzaak voor een folie. Als je de naden van de XPS maar afplakt of mes en groef XPS gebruikt.

Je XPS zal ergens je spouwisolatie(bijna) raken. Vaak zit daar alleen dakbeschot of een muurplaat tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
route99 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:34:
[...]
Ben het tav die resol met @Franciesco eens wat de pijnpunten zijn, het is ook nog super bros, erg lastig voor het dak om te monteren en resol is erg duur.

Als je toch zo'n budget er voor over hebt, dan zou je ook de Multimax 030 met combi-lagen van 135+60mm kunnen overwegen, das 195 mm, maar 5 mm verschil. Opgeteld ben je zelfs wrs iets goedkoper uit.
Dat 030 type is een stevig type, snij volgens voorschrift iets meer af (vaak ca 1 cm, kijk dat na) en het is klemmend tussen de gordingen. Je zou dan niks met naden afwerking van doen hebben. Dat scheelt veel werk en is meer trefzeker.

Je haalt dan een iets lagere Rc van ca 5,4, maar je hebt veel meer zekerheid om het goed te doen en dat het goed blijft. Lees alle info zelf over Multimax goed door of je er wel achter gaat staan.
[Afbeelding]
Resol niet, maar de glaswol als tweede laag natuurlijk wel. Wilde vooral een goede isolatie waarde halen, vandaar de combinatie van Resol Of misschien PIR en glas/steenwol. Moet het kosten plaatje nog maar eens gaan maken, anders wordt het misschien toch interessanter om het dak met Unidek platen van buitenaf te doen. Dan moet er echter wel een vergunning komen.

Ik ga even wat opties naast elkaar zetten inclusief een kostenplaatje, en daar dan een keus in maken.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Zijn er mensen met multi-foil ervaringen voor daken, ik vond er tot nu toe vrij weinig terug.

De afgelopen dagen is een huis een straat verder zo van buitenaf met die multi-foil (zie onder) geïsoleerd, dus ik ga hen contacten, als ze er wat over kwijt willen.... Het betreft eigenlijk een complete dakrenovatie: Het dak is tot op de Unilinplaten gestript en vervolgens de multi-foil, het lattenwerk en de dakpannen. Dat spreekt me wel aan, als alles toch los ligt, doet het meteen goed. Mijn achter buurman heeft het zelf gedaan, ook alles vervangen, er een "rode" folie (wind-/regendicht) opgelegd en nieuwe dak-/panlatten en dakpannen. Niet de extra isolatie, hij vond het niet nodig bij hun lage gasverbruik.

Zonder de dakpannen zag het met de multi-foil/plus lattenwerk erop er ca zo uit (niet hun huis).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0NbWP2TNKfldwx1w4L2XpPLK3A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0MvLw2jfw5DM54HyPV9y4jGZ.png?f=user_large

De multi-foil (van Ati) is damp-open, de alu folie aan de onderkant is geperforeerd (L-plaatje) en de bovenzijde is met een zwart/stevig dampopen vlies afgewerkt (R-plaatje). Het lijkt me een type met Rc~3,5.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhBtldSQoIo7ApD3wz31dW1nYMM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eAtTvSyFKYLw2Jzgd8GLF2fB.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpHHCGnQitYa2gLTXQ4SrQkKm5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FkyzuB83QjwlRfWWhTUQPggx.png?f=fotoalbum_large
De pannen komen door de modificaties iets hoger te liggen, maar met een kleine lat aanpassing (dunner) sluit het bij de rand van de buren toch weer goed aan (info van de leggers gekregen).

Ik kijk de kat nog even uit de boom, onze zonnepanelen zijn nu ruim 8 jaar oud, we hebben nog geen dakpanproblemen waar anderen in de buurt zeggen (... met hetzelfde type dakpan en vergelijkbare constructie ...) dat wel te hebben. Wat me de afgelopen jaren opviel: Waar 1 iemand met het vervangen v/d dakpannen begint volgen er snel meerdere in die straat..... Er zijn ook straten in onze wijk met dezelfde dakpannen waar nog niemand begonnen is..... Alle huizen zijn ca 41 jaar oud, er zat 30 jaar garantie op de dakpannen, imho zijn het prima dakpannen, maar slijten betonnen dakpannen wel harder dan keramische.
Dus het kan verstandig zijn om bij het isoleren de dakpannen/-latten ook te vernieuwen. Alles is er toch af.

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 02-08-2023 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

route99 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:13:
[...]
[Afbeelding]

[...]
Zonder het complete Ubakus plaatje en welke eisen je voor dit huisje als werkplek/opsla hebt? Wordt er de was ook gedroogd?. Dus is er over vochtbelasting weinig te zeggen, dus ook niet over de folie, ik vind Rc=2,5 bwel erg laag als het ook een werk prlek betreft hoe is de Rc van de wanden? anders stook je je arm in een koude winter.
[...]
Heb je een vakman/constructeur al eens naar de tekening laten kijken, zie ook boven dat je het dak er los op hebt liggen?
Tis mij te tricky om o.b.v. deze info adviezen op afstand te geven, zorg eerst dan je constructie van je huis OK is, ik kan er o.b.v. wat hier staat geen goede hoogte van krijgen, er zijn vooral veel vraagtekens.
Er komt geen verwarming in de kamer en ook geen droogruimte. Het is een werkkamer voor handwerk, bankvijs, slijpschijf, ... geen computerkamer. Volledig losstaand van de bestaande woning. Vandaar de bescheiden isolatiewaarden. Er komt een werkbank, en vooral veel fietsen, tuinmateriaal, ... . Enige wat volgens mij vocht gaat maken zullen zakken potgrond ed zijn. Of eens een natte grasmachine of fiets. Maar er komt geen wasmachine, strijkijzer, ... . Input van vocht = laag.
Ik wil deze avond gerust het linkse stuk van Ubakus terug bijplakken, maar dacht dat het wel duidelijk was met het plaatje :)

Er is geen vakman gecontacteerd, plan is alles zelf te doen. De XPS wordt vastgezet met lijm op de OSB.
En dan achteraf nog enkele lange vijzen die de zonnepanelen daarbovenop moeten verankeren. tot in de balken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
route99 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:39:
Zijn er mensen met multi-foil ervaringen voor daken, ik vond er tot nu toe vrij weinig terug.

De afgelopen dagen is een huis een straat verder zo van buitenaf met die multi-foil (zie onder) geïsoleerd, dus ik ga hen contacten, als ze er wat over kwijt willen.... Het betreft eigenlijk een complete dakrenovatie: Het dak is tot op de Unilinplaten gestript en vervolgens de multi-foil, het lattenwerk en de dakpannen. Dat spreekt me wel aan, als alles toch los ligt, doet het meteen goed. Mijn achter buurman heeft het zelf gedaan, ook alles vervangen, er een "rode" folie (wind-/regendicht) opgelegd en nieuwe dak-/panlatten en dakpannen. Niet de extra isolatie, hij vond het niet nodig bij hun lage gasverbruik.

Zonder de dakpannen zag het met de multi-foil/plus lattenwerk erop er ca zo uit (niet hun huis).
[Afbeelding]

De multi-foil (van Ati) is damp-open, de alu folie aan de onderkant is geperforeerd (L-plaatje) en de bovenzijde is met een zwart/stevig dampopen vlies afgewerkt (R-plaatje). Het lijkt me een type met Rc~3,5.
[Afbeelding][Afbeelding]
De pannen komen door de modificaties iets hoger te liggen, maar met een kleine lat aanpassing (dunner) sluit het bij de rand van de buren toch weer goed aan (info van de leggers gekregen).

Ik kijk de kat nog even uit de boom, onze zonnepanelen zijn nu ruim 8 jaar oud, we hebben nog geen dakpanproblemen waar anderen in de buurt zeggen (... met hetzelfde type dakpan en vergelijkbare constructie ...) dat wel te hebben. Wat me de afgelopen jaren opviel: Waar 1 iemand met het vervangen v/d dakpannen begint volgen er snel meerdere in die straat..... Er zijn ook straten in onze wijk met dezelfde dakpannen waar nog niemand begonnen is..... Alle huizen zijn ca 41 jaar oud, er zat 30 jaar garantie op de dakpannen, imho zijn het prima dakpannen, maar slijten betonnen dakpannen wel harder dan keramische.
Dus het kan verstandig zijn om bij het isoleren de dakpannen/-latten ook te vernieuwen. Alles is er toch af.
Hoe kan een paar laagjes noppenfolie een Rc van 3,5 hebben? Dat is toch niet hetzelfde als 10cm PIR?
Verder is de verwerking van dit materiaal uiterst precies anders wordt er helemaal geen isolatiewaarde behaalt. In de meeste gevallen wordt het totaal niet verwerkt zoals voorgeschreven en dan isoleert het dus amper en is het dus zonde van het geld. Helaas is er bijna niemand die dit laat aanbrengen die ook controleert of het verwerkt wordt zoals voorgeschreven.

edit: BCRG verklaring van een Superfoil https://mijn.bcrg.nl/medi...GK/20220179GK_ZIeIDSO.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
No Hands schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:54:
[...]

Je XPS is dampdicht dus geen noodzaak voor een folie. Als je de naden van de XPS maar afplakt of mes en groef XPS gebruikt.

Je XPS zal ergens je spouwisolatie(bijna) raken. Vaak zit daar alleen dakbeschot of een muurplaat tussen.
Normaal gesproken is XPS niet dampdicht, maar wel dampremmend. Of hebben we het hier over een speciale soort en/of met extra laag?

Maar de dampremmende werking van XPS zal wel de reden zijn dat een extra folie niet perse nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@route99 voor mijn begrip: komen de nieuwe tengels dan over de multi-foil heen? Dus drukken die de folie plat op die plekken in en wordt het doorboort door de schroeven/spijkers waarmee de tengels op het dak vast gemaakt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Joindry ik ben geen bouwkundige, maar ik zou denk ik o.a. Google en Tweakers gebruiken om inspiratie op te doen voor de overgang dak naar de gevels. Er zijn mooi tekeningen te vinden via Google van hoe dit bij huizen gedaan wordt. Dat lijkt me dan ook bruikbaar voor een vrijstaande schuur/die als werkkamer gebruikt gaat worden.
Of open een specifiek topic op Tweakers.

Je zou voor de dakplaten misschien ook nog op zoek kunnen gaan naar een restpartij of gebruikte partij van b.v. Isobouw, Unidek etc op marktplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Franciesco schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:58:@route99 voor mijn begrip: komen de nieuwe tengels dan over de multi-foil heen? Dus drukken die de folie plat op die plekken in en wordt het doorboort door de schroeven/spijkers waarmee de tengels op het dak vast gemaakt worden?
Ik heb vanmorgen online ook eea bekeken en daar lijkt het dus wel op.
Dus de Rc kan nooit zo hoog zijn, wat ik eerst vond.

Heb een bcrg document gevonden die me reëler leek:
https://mijn.bcrg.nl/media/20191407GKBKUW.pdf
Laten we zeggen Rc rond de 1,5... want er is geen separate spouw en met 1,5 zitten we dan niet te hoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3Wc66GEsgzP1_pMaLbEjISygKs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/crIVDp4JeezpyCyIQuVTrxni.png?f=fotoalbum_large
Niet super, dat mag wel duidelijk zijn.
Daar kan veel van gevonden worden, klopt, tis maar net hoe je er naar kijkt. Je zou het niet zeggen, maar ons gasverbruik van 532 m3 gas/jaar bij een RT van 18-19 graden, hebben we dat toch bij een dak van maar 3 cm dik PUR van de Unilinplaten, die een Rc geven van ~1,2 m²K/W ! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M3-P8RLkXKwfpyGO9wvZKkiWyas=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yg9xfKiPbdp0D7YbjWYdKWTH.png?f=fotoalbum_large

In die 532 m3 gas zit ook nog tapwater/koken. Stel die heel laag zijn (voor het gemak 132m3) dan is er voor het verwarmen nog 400m3 gas over... We hebben veel dak dus ipv 30% verliezen via het dak stel ik dat op 40%, dat zou om 160m3 gas gaan. Met een verdubbeling van de Rc (ca 2,5 ) zou ik dan 80m3 gas besparen? En als ik dan naar 5 ga dan pak ik nog een keer 40m3 gas. Die stap naar Rc~5 levert dus weinig op en dat voor bijna 90m2 dakoppervlak.
Wat mij vnl zorgen baat bij deze folie:
  • Er zijn weinig toetsbare resultaten?
  • Dus welke Rc ga ik nu echt krijgen?
  • Wat is de duurzaamheid van de folie?
Het alternatief is van binnen uit isoleren, maar met zo'n groot dak is dat een giga klus met 4 kamers, een zolder en een vliering en allerlei "woon-integraties (*)' die eigenlijk eerst afgebroken moeten worden om de niet alleen de isolatie te kunnen plaatsen maar vooral de klimaatfolie tot achter het knieschot omdat er mogelijk toch vocht via beneden achterlangs kan/zal komen.
*Bijna overal zitten knieschotten die in het woongenot betrokken zijn via schapjes en kastjes.

Dit is ook de reden dat ik anders met isoleren begonnen ben. Geen meters maken maar hotspots eruit pikken die per klus in verhouding meer werk kosten maar wel flink aan het comfort bijdragen, de hal aanpakken was er een van, de Velux ramen zelf doen was er ook een.
Heb gisteren het glas besteld voor de 2 kleinere Velux ramen waar geen ombouwset voor te koop was, die ga ik zelf ophogen, dat durf ik nu wel. En verder nog HR++ glas in de achterdeur en 2 koudebrug klapraampjes van 18 mm dik multiplex, zonder extra isolatie. Ook weer vooral comfortgericht, zit in de woonkeuken.

[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 03-08-2023 10:18 . Reden: 18 mm spaanplaat moet 18 mm multiplex zijn ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:19
dof schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:08:
@Terrz en @Rostares, in jullie Ubakus schema's heb je de balken ("spar") waar je isolatie tussenzit niet opgenomen. Dat maakt wel uit voor de vochthuishouding.

Hoeveel durf ik niet te zeggen want dan zou ik het na moeten tekenen, maar het maakt volgens mij wel uit.
In ieder geval wel bij mij....

[Afbeelding]

Enfin, 'k zou het even meenemen.
Ik heb de balken van de dakplaten ook gesimuleerd en dit maakt geen verschil. Belangrijkste is dat ik een dampremmende of dampdichte folie aanbreng aan de binnenkant, dan gaat het goed :).

Inmiddels zit het regelwerk van balken tussen de gordingen en ik haal vanmiddag een paar rollen glaswol 032 en een rol Miofol 125S op.

Uiteindelijk toch voor glaswol gekozen vanwege het verwerkingsgemak en geluidswerende eigenschappen. Qua dikte/ruimte aan de binnenkant wel 2-3cm extra, maar dat is overkomelijk.

Wellicht dat ik in een later stadium een andere kamer wel met PIR ga doen om het verschil van werken te ervaren.

Edit: plafond met daarboven de vliering vul ik met 16cm glaswol met alucachering. Heeft dat nog nadelen voor de vliering? Is dat makkelijk te simuleren met een geventileerde luchtspouw als vliering? Vliering zitten twee ramen die altijd op ventilatiestand staan.

[ Voor 15% gewijzigd door Terrz op 02-08-2023 15:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Voor de aardigheid het voortschrijdend gemiddelde van het gasverbruik per graaddag die uit mindergas.nl komt, plus het jaarlijkse gasverbruik van juli tot juli (jaarafrekening). Het verbruik voor tapwater/koken is bij de instellingen per periode aangepast, want of je met 2 of of continu met 4 personen bent maakt toch uit. Moet dit nog iets exacter uitzoeken.

Heb geprobeerd mijn isolatieacties grotendeels er bij te zetten op het moment dat die klus klaar was.
Met de 2e grote stap waren we dus al voor de start van Oekraïne/Rusland oorlog begonnen.
De relatief grote stap eind 2021 zijn imho vooral afkomstig van de thermostaat 1-1,5ºC lager zetten en nog bewuster gebruik van verwarming (later aan en 's avonds nog eerder uit bijvoorbeeld). We hebben nooit echt in de kou gezeten. En: Iets beter kleden helpt en... je went toch ook wel aan die lagere temperaturen. Het ijkpunt bleef toch: Is het afdoende comfortabel?

Hot spots om zwakke plekken te verbeteren en een betere algemene isolatie helpt, maar een bewuste keuze om een lagere CV-water-T en de kamerthermostaat 1-2 graden lager te zetten en dat aanvullen met verder eigen gedrag door bijvoorbeeld niet altijd in je T-shirt op de bank te willen zitten, door een prettige zittend truitje aan te trekken, kunnen allemaal bij elkaar ook een flink besparing zijn. De laatste zijn ook besparingen die niet veel hoeven te kosten. Wij waren verbaasd hoe snel je weer eigenlijk gewend raakt aan de nieuwe situatie en het nog steeds comfortable vindt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0PDfUcoRIe05VYxkUCkwLGcqyA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YcTPqA1jDoRjzFKweDgJGtyJ.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngAYqUZpMtwhdy3XdgB-rdTxFQM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/egLbf7E8sSRJS2MZ5dNyd53C.png?f=user_large

[ Voor 64% gewijzigd door route99 op 02-08-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

route99 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:13:
[...]
[Afbeelding]
Bij deze

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qU8Zuu60v1svog9xjBBk3hmmXW0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZlRKiXGALjxkwgY0hEVTJTtA.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Tnx.
Aansluitend op jouw Ubakus plaatje: Lijkt me qua isolatie geen probleem als je geen hogere eisen stelt wat je eerder schreef.
Joindry schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:05:
[...]Er is geen vakman gecontacteerd, plan is alles zelf te doen. De XPS wordt vastgezet met lijm op de OSB. En dan achteraf nog enkele lange vijzen die de zonnepanelen daarbovenop moeten verankeren. tot in de balken
Dus als iemand later de zonnepanelen en waar ze mee vast gelegd zijn los maakt... ligt verder het hele dak los, want dat moet je maar net weten en dat kan dan wel een verrassing worden als men dat niet doorheeft en er komt daarna een storm?

En hoe schat je zelf de stormbelastbaarheid in van de gelijmde constructie die geklemd is met vast geschroefde zonnepanelen ... Ik zou dit zonder een goedkeuring van een deskundige nooit zo durven. Het dak zal er maar afvliegen. Ik ben niet deskundig genoeg om je daar een soort van groen licht advies voor deze constructie te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

route99 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:47:
[...]
Tnx.
Aansluitend op jouw Ubakus plaatje: Lijkt me qua isolatie geen probleem als je geen hogere eisen stelt wat je eerder schreef.

[...]
Dus als iemand later de zonnepanelen en waar ze mee vast gelegd zijn los maakt... ligt verder het hele dak los, want dat moet je maar net weten en dat kan dan wel een verrassing worden als men dat niet doorheeft en er komt daarna een storm?

En hoe schat je zelf de stormbelastbaarheid in van de gelijmde constructie die geklemd is met vast geschroefde zonnepanelen ... Ik zou dit zonder een goedkeuring van een deskundige nooit zo durven. Het dak zal er maar afvliegen. Ik ben niet deskundig genoeg om je daar een soort van groen licht advies voor deze constructie te geven.
De stormbelastbaarheid lijkt mij beter dan een gemiddeld plat dak. Bovenop de XPS komt nog een houtlattenstructuur, waarop pannen liggen en daar bovenop nog zonnepanelen. Meer dan gemiddeld verzwaard en voldoende om nergens meer heen te gaan.
Het dak komt toch niet los mochten de panelen ooit verwijderd worden?
Geschatte hellingshoek zal trouwens rond de 20° zijn. Schuifbelasting zal ook niet te groot zijn.
Ik overweeg wel nog een dakdekker te contacteren hoe hij de zonnepanelen zou bevestigen. Of het niet voldoende is als ze vastzitten in het bovenste pannelattenframe.
(is geen flame, maar ik begrijp oprecht de zorg niet over het loskomen van de isolatie)

[ Voor 3% gewijzigd door Joindry op 02-08-2023 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Joindry schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:32:
[...]
De stormbelastbaarheid lijkt mij beter dan een gemiddeld plat dak................
Ik overweeg wel nog een dakdekker te contacteren hoe hij de zonnepanelen zou bevestigen. Of het niet voldoende is als ze vastzitten in het bovenste pannelattenframe.
https://guardian.nl/nl/ke...ging-dak-tegenover-lijmen
Wanneer een ondergrond niet sterk genoeg is om mechanische bevestiging toe te passen (dit is bijvoorbeeld het geval bij houten balken) kan er altijd bekeken worden of er bevestigd kan worden in de onderliggende constructie. Met het GuardianWeld-systeem (een door Guardian ontwikkeld innovatief, inductie lassysteem) worden de drukverdeelplaatjes alleen in de liggers (TT-elementen) vastgezet. Onafhankelijk van de overlap van de dakbedekking.

Voornamelijk in de winter heeft mechanisch bevestigen een streep voor op verlijmen; kou heeft weinig tot geen effect op het plaatsen van een bevestiger. Niet voor niets wordt er in de Scandinavische landen zoveel mechanisch bevestigd!
Ben geen expert maar normaal wordt er een windbelastingsberekening gedaan. Je ziet dat soms houten balken niet voldoende kunnen zijn en er meer van de constructie in de van meegenomen moet worden. En een pannelattenframe zou ik zelf nog niet als houten balken willen classificeren.
Ik kan je daar niet verder helpen, maar mijn beta-gevoel (natuurkunde was mijn 2e vak) heb ik wel met deze link verder onderbouwd, een pannenlattenframe is imho echt onvoldoende .
(is geen flame, maar ik begrijp oprecht de zorg niet over het loskomen van de isolatie)
Zolang het inhoudelijk is is het imho prima zo'n reactie, en dat is het voor mijn gevoel wel OK. (y)

Tis nog niet het finale antwoord, maar wellicht heb je er toch wat aan of kan een echte windbelasting expert reageren. Succes verder.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 03-08-2023 10:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Terrz
Gisteravond aan de gang gegaan met isoleren: Regelwerk met isolatie geplaatst.
Naturrol 032 is mooi stevig en blijft goed tussen de balken zitten.

Daarna zo luchtdicht mogelijk afgewerkt met Miofol 125S. De folie heb ik met nietjes vastgezet, deze rondom de randen wat verder naar "binnen" geniet zodat ik de buitenrand van de folie (1-2cm) om kon vouwen. Daar rondom een dun streepje siliconenkit gedaan en de randen weer terug gevouwen en aangedrukt. Onderaan het schuine dak kwam ik wat lastiger bij met nietjes. Daar een dikkere streep silicone onder de folie en er een panlat overheen geschroefd om het aan te drukken en af te sluiten. Bovenkant en overlappende stukken folie zijn getaped.

Vanavond glaswol tussen de plafond dakbalken plaatsen en panlatten er overheen. Dan hopelijk morgen een voorzetwand tegen de achterste muur om de ventilatiebuis weg te werken, wat elektra aanleggen en de boel afgipsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s43myPU50f02b9kNKPcWbw7YBuU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrILcTFClx6bSiHIHvCpzPSe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRU26JaVyIhu04MgrsowrotYJaU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtRSAMgkXTDMegCAX82Ww1GO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPj-HBK-A8p4U9FZpXqlr8vqWMc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uh0qGptFBhfalfONuOrJsLxq.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 43% gewijzigd door Terrz op 03-08-2023 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Terrz schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:03:
Gisteravond aan de gang gegaan met isolaren: Regelwerk met isolatie geplaatst.
Naturrol 032 is mooi stevig en blijft goed tussen de balken zitten.

Daarna zo luchtdicht mogelijk afgewerkt met Miofol 125S. De folie heb ik met nietjes vastgezet, deze rondom de randen wat verder naar "binnen" geniet zodat ik de buitenrand van de folie (1-2cm) om kon vouwen. Daar rondom een dun streepje siliconenkit gedaan en de randen weer terug gevouwen en aangedrukt. Onderaan het schuine dak kwam ik wat lastiger bij met nietjes. Daar een dikkere streep silicone onder de folie en er een panlat overheen geschroefd om het aan te drukken en af te sluiten. Bovenkant en overlappende stukken folie zijn getaped.

Vanavond glaswol tussen de plafond dakbalken plaatsen en panlatten er overheen. Dan hopelijk morgen een voorzetwand tegen de achterste muur om de ventilatiebuis weg te werken, wat elektra aanleggen en de boel afgipsen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Had dat geen Miofol Active, klimaatfolie moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
No Hands schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:28:
[...]

Had dat geen Miofol Active, klimaatfolie moeten zijn?
Volgens Ubakus krijg ik vochtproblemen bij gebruik van een dampopen of klimaatfolie.
Bij dampremmend of dampdicht niet. Daarin geen verschil of de bestaande dakplaten dampopen of damdicht zijn.

Zie ook mijn eerdere post: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76036294

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ben2513
@Terrz leuk gedaan! Mijn klus loopt uit, dus maar de korte stedentrip volgende week afgelast.

Ook ik ben aan de slag met 32 naturrol (15cm) en bovenop nog 5cm acoustiwall. De isolatie rust op regelwerk dat met afstandsschroeven is bevestigd. Het leuke hieraan is dat de acoustiwall doorloopt, er zit dus ook (weliswaar maar 5cm ipv 20) isolatie op de gordingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfW-DY3JiQ9bo1osTwJwj3A4B6I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjlAhct6uIcWfj99SVANUpSG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdFrC4eF7hm16Rf6D2YxdzXh4Wk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFcjQl6VaO5s7t0CDsnpQOWN.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Terrz @ben2513 Goed bezig beiden....
@ben2513 In jouw onderschrift staat:
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5,
Je bent net pas begonnen en is het al ingevuld...of is/was dit een wens-Rc? Of van een vorig huis?

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 03-08-2023 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
ben2513 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:11:
@Terrz leuk gedaan! Mijn klus loopt uit, dus maar de korte stedentrip volgende week afgelast.

Ook ik ben aan de slag met 32 naturrol (15cm) en bovenop nog 5cm acoustiwall. De isolatie rust op regelwerk dat met afstandsschroeven is bevestigd. Het leuke hieraan is dat de acoustiwall doorloopt, er zit dus ook (weliswaar maar 5cm ipv 20) isolatie op de gordingen.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ook goed bezig! Dikke isolatielaag trouwens, welke RD waarde kom je straks op? Of is er helemaal geen isolatie aanwezig nu? Ik om straks op Rd 5.5 uit ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
route99 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:42:
@Terrz @ben2513 Goed bezig beiden....
@ben2513 In jouw onderschrift staat:

[...]
Je bent net pas begonnen en is het al ingevuld...of is/was dit een wens-Rc? Of van een vorig huis?
Al ingevuld :) de rest is al geïsoleerd, alleen het dak nog. 6.5 is dus ook de waarde die Ubakus toont @Terrz. Er zit PUR op de buitenkant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0r5iwAJ087qSXKgo13bO2TO320=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0NDIuZwHpJLOczLXUzEsoH7j.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door ben2513 op 03-08-2023 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Ik heb nog een vraag. Helaas is mijn pas opgevallen dat het tussenmuurtje op zolder (naja, meer een open scheidingswand zonder deur) niet is geïsoleerd, maar wel direct tegen het dakbeschot aanzit. Een best groot koudelek denk ik.

Zou ik hem open moeten zagen en dan vullen? Lijkt mij wel?

EDIT: er loopt wel nog een balk, tussen boven de balk kan ik isoleren, dan hoef ik niet ook de wand isoleren. Mag ik gaten in de muur boren en dan de ruimtes vullen met PUR? Of werkt dat niet goed samen met mijn glaswol?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klIVwy4Kas6MSQd1WMPGGfVF10g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GZxiHdaWxMOQAOIE1empXpuv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0C42VOnKPPHVOnFfixRYhQC34Vw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iXwlIsO2lWpU7HEdz2Z7Q9jn.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 8% gewijzigd door ben2513 op 03-08-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@ben2513 zit dat wandje gemonteerd aan het dakbeschot of alleen aan de gordingen? En lopen de platen van de wand in het laatste geval alleen door tot het dakbeschot zonder een duidelijk constructieve rol? Want dan zou je dat laatste stukje beplating misschien weg kunnen zagen zodat je de dakisolatie kan laten doorlopen. Het weg gehaalde stuk beplating zie je dan ook niet meer zodra het dak is afgewerkt met gipsplaten.

Persoonlijk zou ik die ruimtes niet met PUR willen vol spuiten, maar liever ook vullen met glaswol. Maar ik realiseer me dat er niet altijd keuze is. In mijn situatie van de begane grond had ik ook wat muren die vrijwel tot het schuine dak liepen. Daar zat dan vaak nog een spleet tussen die ik zo goed en kwaad als het kon gevuld heb met vlas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
@Franciesco dank je. Ja definitief niet constructief. Tussen de balk en het dakbeschot is dus ruimte, maar de gordingen onderbreken dat, dus ik kan niet zomaar van boven veel glaswol in drukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Cd_a0LVVEyNI4DdKpUGouhY5bk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fYSb4MFXNR6yNuKzChNv2zwE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0C42VOnKPPHVOnFfixRYhQC34Vw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iXwlIsO2lWpU7HEdz2Z7Q9jn.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Maar dan kun je dus de beplating van de wand wegzagen t/m de diepte van de gordingen? En zo het isolatiemateriaal horizontaal laten doorlopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
@Franciesco haha lekker simpel... oeps! Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
route99 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:34:
[...]

[Afbeelding]
Zit toch steeds meer te kijken om een combi te doen van twee lagen glaswol. Vanwege de verwerking en kosten, en het verschil tussen een R van 6,1 of 5,7 maakt ook niet zoveel uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hODJZ-jWoHi2poK1vtyrBIsW-ZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sp3id2SuQswKBBiP2egOaAjt.png?f=fotoalbum_large

Dit is qua kosten ook wel een stuk aantrekkelijker en een stuk makkelijker aanbrengen. Dan wordt het gewoon 2x een laag Isover Systemroll 1000 of Knauf Naturoll 032 van 10cm.

In het geval van de Isover Systemroll, is dit stevig genoeg om horizontaal te plaatsen, zodat ik lange banen verticaal op elkaar ga zetten, zonder extra gordingen er tussen.

Zijn er nog tips voor de afstand tussen de gordingen? of kan dat prima met een lat (21x48mm)die om de 125cm vastgeschroefd zit aan een gording?

Het dak is vergelijkbaar met deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIRPTs3jN3odaXBmwFqX7XuFL-g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wJY0iNEtFebYOjoIsWdf3BRd.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Gdzr op 03-08-2023 15:06 ]

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travee
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:27
Wat is handiger? Zoldervloerisolatie of dakisolatie?
Ik heb een 1989 huis met van origine een zoldervloerisolatie. Het dakbeschot is kaal, zonder folie en je ziet zo de dakpannen door de kieren. Hier en daar zit er schimmel, maar het is nog beperkt.
Twintig jaar later is er een uitbouw gemaakt met PIR (12cm) als dakisolatie, ook weer zonder folies.
Je kunt je voorstellen dat alle warmte via de uitbouw door het oude dak vertrekt.

Wat is nu handig? Zoldervloerisolatie legt sneller, maar dan heb ik dubbele isolatie in de uitbouw. Het oude dak isoleren is volgens mij ook vragen om problemen, omdat enige vorm van dampopen folie totaal ontbreekt. Plaatje ter illustratie (zonder folie dus)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHokCBQvmJwlEU_dyVytBWppaGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dXZtYr4Zu2R4MjidW2ZeTHqq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Travee op 03-08-2023 17:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Travee schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:22:
Wat is handiger? Zoldervloerisolatie of dakisolatie?
Zonder meer info nog niet te zeggen.
Ik heb een 1989 huis met van origine een zoldervloerisolatie. Het dakbeschot is kaal, zonder folie en je ziet zo de dakpannen door de kieren. Hier en daar zit er schimmel, maar het is nog beperkt.
Begin eerst met de constructie regen & winddicht te maken. Daar heb je damp open folie nodig rode tekst/tekens).

Intussen is het prettig als je een aantal duidelijke foto's maakt en hier plaatst, zodat we eea op afstand kunnen bekijken. Vooral de aansluiting van die 2 ruimtes op elkaar, hoe zit dat precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travee
Begin eerst met de constructie regen & winddicht te maken. Daar heb je damp open folie nodig rode tekst/tekens).
Kan ik in dit geval dampopen folie aan de binnenzijde van het dakbeschot plaatsen? Is niet gewenst, maar het hele dak eraf stel ik graag uit...
Het 2009 gedeelte heeft tevens geen folies, maar groene Spano plaat.
Intussen is het prettig als je een aantal duidelijke foto's maakt en hier plaatst, zodat we eea op afstand kunnen bekijken. Vooral de aansluiting van die 2 ruimtes op elkaar, hoe zit dat precies?
Op onderstaande foto's is de aansluiting goed te zien. De PIR+Spano dakplaten liggen aan de zijkant open. In het oude dakbeschot zijn bovenin ventilatiegaten geboord (komen muizen doorheen).
De aansluiting van het dak op de spouwmuur is ook niet luchtdicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUTLRF7rF4Y2rzVIFq20bzjYx1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fs7r0hVbad0CKHLt1SmkGfoY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nX9KAjBquwxl6CcaALszL6gS5DM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NTGWjkQmYpalEPWTFJYIXzEf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-C47NGV-5T9z0X78XAyIXW8EUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JBmp12O4wPgKfCs0tMVBLjGW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FAiZwJVr5A-SnME6I453c2Qvgs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6Hr7F1liahgiJCplYj322u7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Travee op 03-08-2023 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Gdzr met een dergelijke afstand en de relatief zware Fermacell platen zou ik denk ik wat dikkere latten (32mm) voor het regelwerk nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Travee schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:33:
[...]Op onderstaande foto's is de aansluiting goed te zien.
Mss wel als je het kent, maar voor mij (kan alleen maar voor mijzelf spreken) is deze complexe situatie van de foto's (dank!) op afstand niet te overzien of we (iig "moi") zaken over het hoofd gaan zien..
Haal er een expert bij, of commercieel of er loopt een vrijwilliger bij de wijk- of dorp- of stadsenergiewerkgroep met een bouwkundige achtergrond rond die je kunt vragen om te helpen dit in kaart te brengen.
Heel veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Travee eens met @route99: gezien de situatie lijkt mij luchtdicht maken van het bestaande dak een goed eerste begin. Want het kan haast niet anders dat er door de kieren die je noemde soms vocht in welke vorm dan ook (regen/stuifsneeuw etc) naar binnen komt. De schimmel geeft ook aan dat het er vochtig is, wellicht ook door die kieren.
En als er inderdaad vocht door naar binnen komt, dan kan dat ook een negatieve invloed hebben op de zoldervloerisolatie (mocht je daar voor kiezen).

De foto's zijn voor mij ook niet helemaal duidelijk. Misschien als je wat extra tekst toevoegt per foto waar we precies tegen aan zitten te kijken dat dat helpt. En/of in de foto's zelf aangeven wat wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travee
Ik heb behoorlijk wat vragen maar een forum als dit is niet de plek om die te stellen vrees ik. Ik heb al heel wat 'experts' langs laten komen, maar die willen of hun eigen product verkopen of beginnen er helemaal niet aan. En ze spreken elkaar allemaal tegen. Ik voel me dus niet geholpen.

Ik zag gisteren dat er enkel wat spijkerflenzen met gaten boven de badkamer zitten. Nergens fatsoenlijke dampschermen in deze woning.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

[ Voor 5% gewijzigd door Travee op 04-08-2023 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Travee Vervelende situatie.
Maar wat ik bij jou op de zeer nuttige foto's zag verdient heel veel meer verdieping. Dat kan met nog meer foto's en tekst, maar je komt met een vraag hier en dan is het nog wel de vraag van "wat krijgen we niet te zien". We hebben bij een vraag bijna allemaal een blinde vlek of vlekje.... ik ook dus. Geeft niet, we proberen het hier helder te krijgen, maar soms is het te complex om het hier helemaal rond te krijgen. De input van de vragensteller kan dus toch een kritisch pad worden (niet altijd checkbaar voor ons!).... en dat wil je eigenlijk vermijden.

Tav spijkerflenzen : Ik ben er klaar mee met wat ik bij anderen gezien heb, ze zijn veel te kwetsbaar. Isoleer wel maar zet er vervolgens een schikte stevige folie over heen en werk dat goed af, zeker de randen.
Wrs komen die spijkerflenzen met alu folie uit een tijd dat je nog weinig folie keuze had, nu is er behoorlijk wat folie keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travee
Oh nee, ik snap jouw punt helemaal hoor. De situatie is complex en een foutje is zo gemaakt. Ik kan mijn situatie meer in detail opschrijven, maar ik wil geen boekwerken maken en jullie van jullie tijd beroven. Ik zit te googlen naar een onafhankelijk adviseur, hopelijk iemand die wél de tijd neemt en iemand die ik kan vertrouwen. Er lopen helaas behoorlijk wat cowboys rond.

Ik heb het idee dat de spijkerflenzen bedoeld waren als de hoofdzakelijke (zoldervloer)isolatie in het 2009 gedeelte. Het helpt niet dat ze overal zijn doorboord door de elektra en andere wijzigingen aan de woning.

In afwachting van het advies van de onafhankelijk adviseur, ga ik beginnen met het luchtdicht maken van het dak. Kan ik dampopen folie aan de onderzijde van het dakbeschot plaatsen of is dat ten zeerste af te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Is het eigenlijk ook nog belangrijk om naar de zomer periode te kijken in Ubakus? Als ik namelijk de temperaturen en luchtvochtigheids cijfers verander naar hoe ze bij ons in de zomer kunnen zijn, treed er ineens veel condensatie op afhankelijk van de binnen temperatuur. Logisch te verklaren natuurlijk, omdat het binnen dan kouder is dan buiten. Maar kan dit kwaad? De elektrospouw vullen met PIR lost het probleem meteen op, maar daar wordt het natuurlijk weer duurder van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yaa1TqpD3sggs53Nwaa5TRiejg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OFv0AmegzcSy7ZfowUlX0X9B.png?f=fotoalbum_large

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gdzr schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:31:
Is het eigenlijk ook nog belangrijk om naar de zomer periode te kijken in Ubakus? Als ik namelijk de temperaturen en luchtvochtigheids cijfers verander naar hoe ze bij ons in de zomer kunnen zijn, treed er ineens veel condensatie op afhankelijk van de binnen temperatuur. Logisch te verklaren natuurlijk, omdat het binnen dan kouder is dan buiten. Maar kan dit kwaad? De elektrospouw vullen met PIR lost het probleem meteen op, maar daar wordt het natuurlijk weer duurder van.

[Afbeelding]
Geinig om hier ook even aan te denken.

Wat gebeurt er als je de folie boven je rachels doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Gdzr vooropgesteld dat de condensatie erg beperkt is, dit is een effect bij het gebruik van een folie met een vaste hoge dampweerstand. Probeer eens een klimaatfolie (bv de Isover Vario XtraSafe) in Ubakus, en je zult waarschijnlijk zien dat dan de condensatiedruppels verdwijnen. Of een folie met een lagere vaste Sd waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Travee schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:25:
Oh nee, ik snap jouw punt helemaal hoor. De situatie is complex en een foutje is zo gemaakt. Ik kan mijn situatie meer in detail opschrijven, maar ik wil geen boekwerken maken en jullie van jullie tijd beroven. Ik zit te googlen naar een onafhankelijk adviseur, hopelijk iemand die wél de tijd neemt en iemand die ik kan vertrouwen. Er lopen helaas behoorlijk wat cowboys rond.

Ik heb het idee dat de spijkerflenzen bedoeld waren als de hoofdzakelijke (zoldervloer)isolatie in het 2009 gedeelte. Het helpt niet dat ze overal zijn doorboord door de elektra en andere wijzigingen aan de woning.

In afwachting van het advies van de onafhankelijk adviseur, ga ik beginnen met het luchtdicht maken van het dak. Kan ik dampopen folie aan de onderzijde van het dakbeschot plaatsen of is dat ten zeerste af te raden?
Ik maak mij wel wat zorgen over je dakbeschot, het ziet er echt niet heel goed uit. daar folie tegenaan en daarmee de droging beperken lijkt mij zeker niet de juiste stap. Zeker als je ook de vloer gaat isoleren aangezien het er dan kouder wordt en er nog minder wordt droog gestookt. volgens mij heb je gewoon lekkage, op meerdere plekken. dakpannen eraf en onderdak folie ( waterkerend, dampdoorlatend) is wat mij betreft de juiste stap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Travee schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:33:
[...]

De aansluiting van het dak op de spouwmuur is ook niet luchtdicht.
Als het mogenlijk is dat de spouw dus kan ventileren in de ruimte onder je dak, dan zou ik even kritisch worden en onder de vloer gaan kijken of er soms stenen zijn weggelaten om van onder de vloer door de spouw te ventileren. Dat kan per ongeluk zijn maar als het op een soort patroon lijkt dan is het express gedaan. Je kunt zien of het express tijdens de bouw is gedaan of achteraf er tussen uit gehaald.
Ter oplossing van vochtdoorslag?
En hoe is het met de gevel roosters? Ventileren alleen in de spouw, alleen onder de vloer, allebei?

Die vochtige lucht kan samen met je leef vocht op zolder condenseren.

Hoe ziet het dak eraan de buiten kant uit?

Bovenstaand moge ook de gereserveerde voorzichtigheid van anderen verklaren. Het eventueele probleem zit vaak meters verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
route99 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:39:
[...]
Zonder meer info nog niet te zeggen.

[...]

Het lijkt toch alsof er heel veel vocht door de dakbedekking komt die niet goed wegdroogt ofzo. Dat zou toch pleiten om aan de buitenzijde van het dak te beginnen.
Al die daken staan haaks op elkaar? Heb je lekkende kilgoten misschien? En losse nokpannen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

@No Hands Dat kan allemaal... en dat was ook de reden om te schrijven dat het eigenlijk onmogelijk is om dit op afstand te doen. Heel veel, zeker ook oudere daken vragen eigenlijk erom wat jij schrijft:
Dat zou toch pleiten om aan de buitenzijde van het dak te beginnen.
Mss had ik ook dat ene zinnetje weg moeten laten.
Ons dak is 42 jaren jong maar als de dakpannen vervangen moeten worden dan laat ik ook alle oude daklatten vervangen en minimaal ook een wind- en regendichte folie plaatsen met daarop de nieuwe daklatten. Mijn overbuurman heeft dat zelf zo gedaan, hij is zover ik weet de enigste in de buurt die dat zo deed, dus ik heb hem een compliment ervoor gegeven. Dan is er nog isolatie van buitenaf, das lastiger, ik krijg de buren niet mee. Een minimalistische verbetering is wat zeer recent nog voorbij kwam met multi folies.

Ja.... dus mee eens voor vraag van @Travee , vanuit buiten beginnen met die folie is het beste, dan ga je ook veel beter de gebreken in de constructie bij het volle daglicht zien en al die zaken die je verder noemde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Travee
Vanaf de buitenzijde aanpakken deed ik liever niet, maar als het moet dan moet het. Ik ben wel iemand die de dingen goed wil doen. Het dak ziet er aan de buitenzijde overigens netjes uit.
Ik ga met een onafhankelijk adviseur praten en zal de info uit dat gesprek hier terugkoppelen.

PS Ik heb de oorzaak van de torenhoge (echt héél hoog) energierekening nu in ieder geval gevonden. De vorige bewoners zijn vast blij dat ze het huis kwijt zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Travee op 04-08-2023 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Travee schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:57:
Vanaf de buitenzijde aanpakken deed ik liever niet, maar als het moet dan moet het. Ik ben wel iemand die de dingen goed wil doen. Het dak ziet er aan de buitenzijde overigens netjes uit.
Ik ga met een onafhankelijk adviseur praten en zal de info uit dat gesprek hier terugkoppelen.

PS Ik heb de oorzaak van de torenhoge (echt héél hoog) energierekening nu in ieder geval gevonden. De vorige bewoners zijn vast blij dat ze het huis kwijt zijn.
Als het echt de spuigaten uitloopt, Gas besparen door middel van CV tuning deel IV
"Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)"

Als lees suggestie. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Wat is hier op de een of andere manier in het koopcontract afgesproken?
Er is ook nog iets als een verborgen "gebrek" waar je de vorige bewoners aansprakelijk voor kunt stellen, daar is wel een bepaalde termijn voor om daar en claim op te leggen. Vaak zit er nog iets van redelijkheid bij, vraag het een expert. Als de rekening 4-6x zo hoog uitvalt.... tja en hoe hebben zij het huis gebruikt en hoe gebruiken jullie het? Niet geschoten is altijd mis, je zou het na kunnen vragen.
Er is ook nog een onderzoek/navraagplicht v/d koper.... welke van de 2 geeft nu de doorslag? Ik weet het niet.

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 05-08-2023 09:47 . Reden: onderhoudplicht moet zijn: onderzoek/navraagplicht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

route99 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:05:
[...]
Wat is hier op de een of andere manier in het koopcontract afgesproken?
Er is ook nog iets als een verborgen "gebrek" waar je de vorige bewoners aansprakelijk voor kunt stellen, daar is wel een bepaalde termijn voor om daar en claim op te leggen. Vaak zit er nog iets van redelijkheid bij, vraag het een expert. Als de rekening 4-6x zo hoog uitvalt.... tja en hoe hebben zij het huis gebruikt en hoe gebruiken jullie het? Niet geschoten is altijd mis, je zou het na kunnen vragen.
Er is ook nog een onderhoudsplicht v/d koper.... welke van de 2 geeft nu de doorslag? Ik weet het niet.
Is niets mee te doen. Misschien stonden ze 3 uur onder de douche?
Misschien hangt er nog een VR ketel?
Ook al zijn er wat gebrekjes die bewezen kunnen worden dan nog is het zeer moeilijk te bewijzen hoeveel van het totale verbruik aan dit gebrek is toe te wijzen.

De reden dat ik dat andere topic aanhaalde is het volgende, er werd vroeger wel eens een bypass in de cv onder de vloer gemonteerd. Gewoon een stuk pijp om maar te zorgen dat er flow over de ketel bleef lopen.
Wat dit doet met je gasverbruik lijkt me wel duidelijk.

YouTube: Duurzame energie #40 21 jaar geen hoogrendementsketel door een ver...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands

Is er overigens wel genoeg ventilatie op die zolder als het daar zo vochtig is?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ben2513
ben2513 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:11:

Ook ik ben aan de slag met 32 naturrol (15cm) en bovenop nog 5cm acoustiwall. De isolatie rust op regelwerk dat met afstandsschroeven is bevestigd. Het leuke hieraan is dat de acoustiwall doorloopt (...)
Morgen zou ik eigenlijk klaar moeten zijn, maar dat wordt hem niet (het waren dan zeven gehele dagen). Hopelijk heb ik morgen alle isolatie plaatsen en afwerken met folie. Dan maandag beginnen met de gipsplaten.

54m2 dak, met een nok van 420cm (wat véél erger was dan ik dacht haha). Ik schrijf zodra ik klaar ben ook even een ervaringspost met alle info erin.

Op de tweede foto is de tweede laag isolatie nog niet geplaatst (gordingen nog zichtbaar).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2MCIakL98vtb1H158AWkNRHcAw8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oSoPgiQs1mpDsPI3LfDwgJ6Z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQs4M1c6xdvogzMo1UbQkL3mB3A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZQ3E3gU7ZGbINU4mJCBMX0c8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hA458yABBRri0ilDNDuG0fkC3Y0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nuvPumpOjPhndBrT5QGi0t0u.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-09 19:03
Een goedenavond allen
Even een korte vraag waarbij hier de twijfel
toeslaat
Op zolder zijn alle gipsplaten verwijderd en het bestaande regelwerk is hergebruikt (ookal was er maar 25% daadwerkelijk geïsoleerd)
De gipsplaten liepen tegen elkaar aan in de nok maar dan kan ik dit niet isoleren uiteraard..
Is het verstandig om hier een klein”verlaagd plafond in te maken zodat er iets meer isolatie in kan of heeft dit geen meer waarde?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2i-ngt1AbLslli64L3qRCFb8uoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/inejYmQQ7VQzvzLtvRDlPRjO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0aUEWViP48CgvqElb-IvEsw2V8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xSwh6QHTe4T2cjKu1XyzG9eJ.jpg?f=fotoalbum_large

Bij voorbaat dank
Mvg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Terrz
ReversdRainbow schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 18:13:
Een goedenavond allen
Even een korte vraag waarbij hier de twijfel
toeslaat
Op zolder zijn alle gipsplaten verwijderd en het bestaande regelwerk is hergebruikt (ookal was er maar 25% daadwerkelijk geïsoleerd)
De gipsplaten liepen tegen elkaar aan in de nok maar dan kan ik dit niet isoleren uiteraard..
Is het verstandig om hier een klein”verlaagd plafond in te maken zodat er iets meer isolatie in kan of heeft dit geen meer waarde?[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij voorbaat dank
Mvg
Tja keuzes,Ik zou het denk ik zelf niet doen. Je kan even in Ubakus kijken wat voor RD waarde die nokbalk heeft. Wel goed afwerken met folie, zodat het geen tochtplek wordt.

Hier inmiddels ook een stukje verder, wel duurt het allemaal wel langer dan gedacht (maar zo gaat dat met verbouwen? :P).

Inmiddels de elektra aangelegd, voorzetwand gemaakt en gipsplaten geplaatst. Ze zitten haaks direct op de balken geschroeft (welke HoH 60cm zitten). Als ik wat kracht zet veren de platen wel wat in, dus ik denk dat ik bij de volgende kamer de balkenlaag HoH 30 zet of toch met PIR ga werken om enige spelingsruimte van de gipsplaten tegen te gaan.

Maar goed, de naden afgetaped, afgesmeerd met stucpasta, geschuurd en nog een keer afgesmeerd. Nu nog een keer schuren en dan gaat er nog renovlies overheen. Met een wand en plafondschuurmachine is dat schuren echt snel klaar trouwens :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5FJyug6tYe1_xLNKf4zHNmj7Jw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ktVm0vjsFa4d2I8QBPJZkmH2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44J7KL97cfnhnQ-HcvSoXrSOaSc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6FPuM5fpz168GJecUbUXUDXJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7EDijRiqkAGFuyJsFLZqlOHIy4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7gVbuK4NlHc7heQhIVOtEsMK.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lt_QyxQFX-fM4oqECSl0d8DXZxI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sxdZ85aTzlbZ06eQtyHrTfy8.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 52% gewijzigd door Terrz op 07-08-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Het is niet veel, maar ik heb er wel nog isolatie geplaatst, glaswol platen van 5cm dik @ReversdRainbow .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Hier is inmiddels alles geïsoleerd en folie geplaatst, behalve in de knieschot. Heeft iemand nog tips om daar te isoleren zonder het regelwerk verder door te trekken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wueY6886OJFArPaKtVH4cjDTuM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zoj4uXEv25ksygXX4b2eE5Xg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtMK-HkzD2d62s_aWhte3TFapnE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lQbTfnZTas87TFR7UbcSuKUR.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:15
ben2513 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:00:
Hier is inmiddels alles geïsoleerd en folie geplaatst, behalve in de knieschot. Heeft iemand nog tips om daar te isoleren zonder het regelwerk verder door te trekken?

[Afbeelding][Afbeelding]
Waarom zou je het niet verder doortrekken?

Zoals ik het nu kan zien zou ik de latten in dezelfde hoek schuin zagen.
Op de vloer achter de schuine latten een plank leggen waardoor je ze niet naar achter kan duwen en het vastzetten met montagekit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Terrz schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:57:
[...]

Tja keuzes,Ik zou het denk ik zelf niet doen. Je kan even in Ubakus kijken wat voor RD waarde die nokbalk heeft. Wel goed afwerken met folie, zodat het geen tochtplek wordt.

Hier inmiddels ook een stukje verder, wel duurt het allemaal wel langer dan gedacht (maar zo gaat dat met verbouwen? :P).

Inmiddels de elektra aangelegd, voorzetwand gemaakt en gipsplaten geplaatst. Ze zitten haaks direct op de balken geschroeft (welke HoH 60cm zitten). Als ik wat kracht zet veren de platen wel wat in, dus ik denk dat ik bij de volgende kamer de balkenlaag HoH 30 zet of toch met PIR ga werken om enige spelingsruimte van de gipsplaten tegen te gaan.

Maar goed, de naden afgetaped, afgesmeerd met stucpasta, geschuurd en nog een keer afgesmeerd. Nu nog een keer schuren en dan gaat er nog renovlies overheen. Met een wand en plafondschuurmachine is dat schuren echt snel klaar trouwens :).

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Goedenavond
Dat duurt idd altijd langer dan vooraf verwacht ohw dat doen we “even” haha
Leuk dat je zo enthousiast bezig bent en eerlijk is eerlijk je hebt er toch altijd een hoop eer van als je het zelf voor elkaar gekregen hebt

Ik probeer er een paar cm glaswol tussen te krijgen voor het idee en dan gaat de miofol 125 s er overheen

De zeikanten wou ik 10cm over laten steken kitten/gipsplaten er op /afsnijden en weer kitten

De onderkant niet ik op de vlieringvloer af en plak dit allemaal af met alutape (2eu bij de Lidl)

In een van de kamers loopt het dak nog door waar een dakkapel is geplaatst en hier wil ik dan de kanten naast de dakkapel ook nog gaan isoleren links en rechts zo n 60cm breed

Er blijft alleen een “blinden vlek”zitten van zo n 70cm breed einde waar 10cm glaswol zit waarvoor ik teveel moet gaan breken om ook dit te upgraden ( van einde dakkapel tot vlieringvloer kom ik helaas niet bij )
Kan helaas geen foto s bijvoegen aangezien we heerlijk op Texel zitten!

Het is altijd veel werk maar kijk er met trots op terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
ben2513 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:09:
Het is niet veel, maar ik heb er wel nog isolatie geplaatst, glaswol platen van 5cm dik @ReversdRainbow .
Goedenavond
Ook jij hartstikke bedankt voor je antwoord en succes met de klus
Ik probeer er nog een paar cm glaswol tussen te krijgen ookal is het voor het idee
En dan word het afgewerkt met de miofol 125 s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoostdeSuproost
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-09 15:15
[quote]ben2513 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:00:

Zoiets?
YouTube: Isoleren van schuin dak met glaswol en gipsplaten: stap-voor-stap gi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:06
Terrz schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:57:
[...]

Tussen de lagen door moet je juist niet schuren toch?
Kleine muren doe ik meestal met m'n 125mm excenter, zo'n grote plafondschuurmachine lijkt me ook wel handig omdat je dan in één run de hele strook kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Bobmeister schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:45:
[...]

Tussen de lagen door moet je juist niet schuren toch?
Kleine muren doe ik meestal met m'n 125mm excenter, zo'n grote plafondschuurmachine lijkt me ook wel handig omdat je dan in één run de hele strook kunt doen.
Ik had hier ergens gelezen dat mensen dat wel deden. Ik ben absoluut geen stucadoor, maar in de slaapkamer heb ik met dezelfde werkwijze een glad plafond gekregen :).

Schuurmachine heb ik van Vonroc, een budgetmerk, doet z’n werk beter dan verwacht en niet duur.
ReversdRainbow schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:23:
[...]

Goedenavond
Dat duurt idd altijd langer dan vooraf verwacht ohw dat doen we “even” haha
Leuk dat je zo enthousiast bezig bent en eerlijk is eerlijk je hebt er toch altijd een hoop eer van als je het zelf voor elkaar gekregen hebt
Jij ook goed bezig! Ja zo gaat het vaak "even" de elektra, "even" een voorzetwandje... uiteindelijk toch avondvullende projectjes opzich :P. Maar geeft wel voldoening als het klaar is inderdaad.

[ Voor 31% gewijzigd door Terrz op 08-08-2023 08:20 ]

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:52

orf

Heeft iemand een idee hoe je in Ubakus kunt uitrekenen of het goed gaat met condensatie als je op een plat dak werkt met een goot bovenop een steens muur?

Ik heb hierover dit topic geopend: orf in "Plat dak isoleren met gootstuk, voorkomen condensatie"

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:14
Even een update van mijn kant, veel gelezen in dit topic en dankzij het advies van enkele forum members ben ik eindelijk gestart. ik heb voor de zekerheid de hele dak opbouw nog eens onder het licht gehouden en ik ben uitgekomen op volgende Ubakus simulatie (van buiten naar binnen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxDkPNxViRVV5qaM8uPGM-onjUU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1fwe2dA2qKILMGxdC86LqdQC.png?f=user_large

Na de simulatie begonnen met voorbereiden (omkasting raamkozijn verwijderen, slecht bezetwerk weghalen en opnieuw bezetten, dak ankers opnieuw in de menie, niet dragend knieschot verwijderd).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sf3VqJv7a4CdqW3FwHq7_VcqqMs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tqATtjLmoWnpMUd7eLHj3wFF.jpg?f=user_large

Daarna begonnen met het plaatsen van de Miofol 125G folie (dampopen, waterdicht) tegen het dakbeschot (tip komt uit dit topic). Dit is bedoeld om het dakbeschot waar lucht door komt af te schermen van de isolatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89MlWs5gKIO2TbMF_id6c9zv3Go=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/35l51WrKpYHx3LDTpvGsBwX5.jpg?f=user_large

Panlatten er tegen om de isolatie te klemmen. De afstand van folie tot de panlatten is 16 cm, de isolatie is zelf 17cm Naturoll 032 dus klemt naar mijn gevoel perfect (niet te veel ingedrukt maar voldoende om stevig vast te zitten).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9KbOvq7SSbsrATjKSH3uqd4FkU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gTjSErldLTEZOgvpEvHShTYP.jpg?f=user_large

Isolatie geplaatst en bijkomende panlatten om de isolatie beter te klemmen. Panlatten om de 52 cm was te weinig om de isolatie goed te laten te klemmen. Een deel van de klimaatfolie (Tyvek Airguard Smart) geniet tegen de panlatten. Daarbovenop komen later nog horizontaal panlatten om de 40cm en daar tegen de gipsplaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUMU9TndGBUM-UtMBxQClfNN2OQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hCyrcohTJWH3hUH0QWECNCB8.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb00ter
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-08 22:23
Goedemorgen allemaal, :)

Ik heb een vraag, isolatie.com heeft bij mij mijn zolder na geïsoleerd met icynene.
Nu willen wij mijn zolder vandaag gaan afwerken en de monteur merkt op dat er luchtbellen zitten. (Zie afbeelding) er komt dampwerende folie overheen voor het met gips platen afgewerkt wordt.

Zou dit kwaad kunnen of niet ivm condens wat mogelijk kan komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhkG40QEmudarApvNrs1fDXWym4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kyG1hps6ezzP4hIeu907wuPP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoor graag jullie ideeën!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:38
Ziet er mooi uit! Vraagje. Het lijkt er op dat je je nokbalk opgedikt hebt zodat de latten ertegenaan komen? Ik zit met hetzelfde, hoe heb jij het gedaan?

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapotto
GerbenBK schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:39:
[...]

Ziet er mooi uit! Vraagje. Het lijkt er op dat je je nokbalk opgedikt hebt zodat de latten ertegenaan komen? Ik zit met hetzelfde, hoe heb jij het gedaan?
Ik moest inderdaad mijn nokbalk opdikken omdat de isolatie 17cm was en de nokbalk maar 12,5 cm (door de schuinte van het dak). Ik heb een 44x69mm balk er tegen geschroefd zodat het wel goed uitkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quint.k
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-08 15:25
Hi allemaal,

Binnenkort krijgt mijn jaren 60 tussenwoning een nieuw pannendak. Diverse dakdekkers adviseren om in plaats van dampfolie isolatiefolie aan te brengen. Ze adviseren het gebruik van ATI Pro Bardage dampopen
isolatiefolie met een isolatiewaarde van (RC - 3.72). Nu ben ik van plan om deze winter de binnenzijde van mijn woning te isoleren met glaswol. Ik heb tussen mijn gordingen 16 cm ruimte die ik volledig wil vullen met glaswol. Hiermee kom ik ongeveer op een isolatiewaarde van (Rd:4.55).

Adviseren jullie om de dampopen isolatiefolie aan te brengen en te combineren met glaswol? De meerprijs is ca. €2500 waarvan ik €1500 terug krijg door subsidie.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:26
Kapotto schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:17:
Even een update van mijn kant, veel gelezen in dit topic en dankzij het advies van enkele forum members ben ik eindelijk gestart. ik heb voor de zekerheid de hele dak opbouw nog eens onder het licht gehouden en ik ben uitgekomen op volgende Ubakus simulatie (van buiten naar binnen):
[Afbeelding]

Na de simulatie begonnen met voorbereiden (omkasting raamkozijn verwijderen, slecht bezetwerk weghalen en opnieuw bezetten, dak ankers opnieuw in de menie, niet dragend knieschot verwijderd).
[Afbeelding]

Daarna begonnen met het plaatsen van de Miofol 125G folie (dampopen, waterdicht) tegen het dakbeschot (tip komt uit dit topic). Dit is bedoeld om het dakbeschot waar lucht door komt af te schermen van de isolatie.
[Afbeelding]

Panlatten er tegen om de isolatie te klemmen. De afstand van folie tot de panlatten is 16 cm, de isolatie is zelf 17cm Naturoll 032 dus klemt naar mijn gevoel perfect (niet te veel ingedrukt maar voldoende om stevig vast te zitten).
[Afbeelding]

Isolatie geplaatst en bijkomende panlatten om de isolatie beter te klemmen. Panlatten om de 52 cm was te weinig om de isolatie goed te laten te klemmen. Een deel van de klimaatfolie (Tyvek Airguard Smart) geniet tegen de panlatten. Daarbovenop komen later nog horizontaal panlatten om de 40cm en daar tegen de gipsplaten.
[Afbeelding]
die blauwe miofol mag toch geen kontact maken met dakbeschot of isolatie want dan lekt deze toch als er water op komt ( neem deze folie maak er een kuil in giet er water in dan lekt hij niet maar zodra je er onder iets tegen houd of drukt lekt hij door ) wordt tegenwoordig toch alleen maar vertikaal toegepast , of met onder beluchting , is geen w1 klasse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
Louwm schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:08:
[...]

die blauwe miofol mag toch geen kontact maken met dakbeschot of isolatie want dan lekt deze toch als er water op komt ( neem deze folie maak er een kuil in giet er water in dan lekt hij niet maar zodra je er onder iets tegen houd of drukt lekt hij door ) wordt tegenwoordig toch alleen maar vertikaal toegepast , of met onder beluchting , is geen w1 klasse
Ja das :'( .

Ik heb nog eens naar die blauwe miofol gekeken en je hebt inderdaad gelijk. Ik zie dat de Tyvek soft of Polytex een betere keuze is (hard en zacht mag tegen de folie en W1 klasse).

Dan heb ik drie keuzes:
1. Blauwe Miofol laten zitten. Naar mijn mening de slechtse keuze.
2. Blauwe Miofol weghalen en het kleine aantal aan luchtlekken voor lief nemen. De gekende luchtlekken afdichten met Flex tape.
3. Blauwe Miofol vervangen voor een Tyvek Soft of Polytex folie.

Zelf neig ik naar optie 2. Iemand een betere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wat balen! Je wilt hier het liefste voor 30+ jaar vanaf blijven. Dan is optie 3 wellicht beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin94
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:41
Tegen lekkage helpt de folie toch niet, aangezien deze onder het dakbeschot zit. Maar volgens mij kan de folie ook geen kwaad en helpt het wel tegen wind in de isolatie. Dus ik denk dat optie 1 beter is dan optie 2.

Als je extra bescherming tegen lekkage wil moet je waterkerende folie onder de pannen maar op het dakbeschot plaatsen. Dat is alleen een stuk meer werk.
Pagina: 1 ... 46 ... 56 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: een handige tool als je vragen hebt over wat voor isolatiewaarde een bepaalde maatregel oplevert, mogelijk opsluiten van vocht tussen isolatie en dakbeschot e.d. is de 'U-Wert-Rechner' van https://www.ubakus.de (gratis, geen account nodig). Hiermee kun je een simulatie doen.