(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 56 Laatste
Acties:
  • 521.650 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:29
En een aanvulling: dat is juist ook het mooie van een klimaatfolie. Die beschermd in veel gevallen ruim voldoende tegen vocht wat anders via de warme kant in je dakconstructie kan komen. Maar zorgt er tegelijkertijd voor dat het vocht ook weer via de warme kant kan ontsnappen. Bij dit laatste maakt de oorsprong van het vocht (van buiten of van binnen) niet uit.
Uiteraard werkt dat alleen/het beste i.c.m. een dampopen isolatiemateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Folkert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:39
De zolder van mijn nieuwe woning wil ik binnenkort gaan isoleren. Het aanbod van soorten isolatie en folie is groot en ik ben dan ook op zoek naar wat advies/tips.
Het dak is vrijwel niet geïsoleerd en bestaat uit dakpannen, houten latjes, 1cm piepschuim en dan het dakbeschot. Het geheel ligt op gordingen van 16cm breed. Zie fotos.
Hoe zou ik dit het beste kunnen isoleren? Ik wil dit volledig van binnenuit doen. Ik zat zelf te denken aan PIR van 16cm dik, latjes erover, klimaatfolie, gips en stuc.
Ik twijfel alleen aan het soort folie. En maakt glaswol/steenwol veel uit? Kijkend naar gemak en isolatie waarde?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TE7kv4jFyRHHRV8n1FX34t5W1_8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0y7w9H0MN5ZiXLVw0doprRUj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IeNE4pDQhlkKdlqsZVprJ7COEQg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/624C7AzCegNuTCYuZIyoXqhm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_KWOkXRh2S3iSVHLyF8BXsLM0Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VdkPDFxCmPy83NiYJksq7rV8.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4td61pSntfI_DY9R1Ag46zZnfNE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dezcLUiVteMGHy0Uw9RTPB1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9XnBGG1x4uFwBAJ6mOzyhBLUeU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3nBLsHgdNKoulVumVKJ9SwSQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Folkert schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 07:57:
Het dak is vrijwel niet geïsoleerd en bestaat uit dakpannen, houten latjes, 1cm piepschuim en dan het dakbeschot. Het geheel ligt op gordingen van 16cm breed. Zie fotos.
Je hebt dus een zeer brandbaar dak met die EPS erop. Ga je nog zonnepanelen (laten) plaatsen? Laat je dan goed over brandpreventie adviseren. Vanmorgen stond het nog in de krant, het aantal huisbranden is zeer sterk gestegen en er is nog geen overzicht wat de hoofdoorzaken zijn. Bij brandpreventie kijk je oa naar het verlagen van de kans dat het naar andere ruimte gaat. Is er brand op het dak, dan wil je uiteraard niet dat het naar binnen slaat. Dus de keuze van de binnenisolatie kan dit ondersteunen en ook de hoe de zonnepanelen gelegd worden kan sterk helpen bij mogelijk bluswerk. Dat bleek onlangs nog wel in Arnhem waar er geen enkele ruimte meer over was op het dak nadat de zonnepanelen gelegd waren, dat gaf giga blusproblemen, een aantal huizen waren volledig verwoest wegen gebrek aan blusopties en 6-8 andere huizen zwaar beschadigd.
..... isoleren? ... volledig van binnenuit.... PIR van 16cm dik, latjes erover, klimaatfolie, gips en stuc.
.... En maakt glaswol/steenwol veel uit? Kijkend naar gemak en isolatie waarde?
Allereerst: Is je dak tochtdicht en 100% regendicht?
Nee? Het liefst zou je dan eerst een dampopen/winddichte folie buiten onder de pannen plaatsen, maar je wilt alles van binnenuit. Dan is het raadzaam om eerst dat van binnen uit te doen. Dan weet je zeker dat er geen regen/wind de isolatiewerking kunnen gaan verstoren en ook is er veel minder kans op vochtproblemen. Gelukkig is zeker zo'n dunne laag EPS op het dak dampopen.
De isolatie keuze: Eigenlijk ben ik zelf meestal een voorstander van glas-/steenwol, maar met zo'n brandbaar dak al helemaal.

Met een basis type 032 glaswol ga je van een Rc nu van 0,6 naar 4,5. Dan kies je voor de boven genoemde zekerheid. Met 16 cm PIR wordt het dan ca 5,5 wat wel hoger is maar niet extreem.
Er zijn ook nog lambda 0,030 en 0,031 nog stijvere glaswol platen te koop. HET voordeel van zulke platen is dat ze nog meer zelfklemmend zijn na het afsnijden en je hoeft al dat gekl**i met PUR om de onvermijdelijke klieren af te werken ook niet te doen.
Afwerken met klimaatfolie (voor de zekerheid geen volledig dampdicht type), ik heb er maar even een snel gekozen en dan gipsplaten erop. Waar nodig ontkom je wrs niet aan extra rachelwerk, maar dat geldt vrijwel voor elke isolatie die je kiest.
Give it a thought, hopelijk krijg je nog meer reacties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0WFgN9KJ4DY-nxwF6sJ0TXuvFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KlGgGgDk1PjbBPACXW9I0iwE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Folkert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:39
@route99 enorm bedankt voor je reactie! Brandgevaar had ik nog niet eens aan gedacht. Ik ben te weinig bekend met de materialen. Zeker wel nieuws gevolgd en daarom is je reactie zeer waardevol!

Het dak is regendicht en ook tochtdicht. We hebben deze week ook dakkapellen geplaatst en die nemen al een groot deel van het dak weg. Wat resteert wil ik dus goed isoleren. Ik denk dat 16cm glaswol met klimaatfolie voor mij een goede optie is. De winst met PIR hoeft voor mij niet direct.
Er komt uiteraard nog wat rachelwerk aan te pas om de gips platen aan vast te zetten.

Dank voor het uitzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
Folkert schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:36:
@route99 enorm bedankt voor je reactie! Brandgevaar had ik nog niet eens aan gedacht. Ik ben te weinig bekend met de materialen. Zeker wel nieuws gevolgd en daarom is je reactie zeer waardevol!

Het dak is regendicht en ook tochtdicht. We hebben deze week ook dakkapellen geplaatst en die nemen al een groot deel van het dak weg. Wat resteert wil ik dus goed isoleren. Ik denk dat 16cm glaswol met klimaatfolie voor mij een goede optie is. De winst met PIR hoeft voor mij niet direct.
Er komt uiteraard nog wat rachelwerk aan te pas om de gips platen aan vast te zetten.

Dank voor het uitzoeken!
Kijk ook eens naar houtvezelplaten. Ik wilde eerst ook glaswol gebruiken tot ik in dit forum het advies kreeg om naar dit materiaal te kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

De bio materialen daar worden de voordelen vaak wel goed benoemd, meer buffer opties voor vocht, tragere opwarming bij hittegolf, bio-gebaseerd/.
Als nadeel werd dan wel vaak veel mindere brandwering, vaak klasse D waar glas-/steenwol vaak klasse A zijn. Om die klasse D bij houtvezels te behalen dan moet er wel een flinke bak chemicalien in...
Tot nu toe werd er vaak tot 8 gew-% ammoniumpolyfosfaat (APF of APP, wat eigenlijk ook een kunstmest is) toegevoegd.
Hoe zo'n brandvertrager werkt kun je hier lezen. Er komt altijd ammoniak vrij, wat agressief is.

In een veiligheidsblad van 2012 werd in Pavaflex ook die 8% APF toegepast. Ik kon nog geen recentere vinden.
In Homatherm houtvezels passen ze dat ook toe.

Ik las wel in een recentere melding van Pavaflex dat ze zo min mogelijk gebruiken, wrs een combi met melamine, omdat ze de vorming van een afsluitende koollaag vermelden. Dat mechanisme is ook op bovenstaande Wiki-pagina terug te vinden.
Zodra ik wat meer vind, zal ik het updaten, heb vast nog niet goed genoeg gezocht...

Je ziet om het in klasse E te krijgen moet je best veel chemicaliën toevoegen om dat te bereiken, waar glas- en zeker steenwol van nature niet zo maar branden en daarmee klasse A zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12:57
Ben momenteel bezig met het isoleren van ons oude gordingen dak. Tussen de kepers in zit glaswol (beide 75mm dik). H.o.h. afstand kepers is 430mm. Nu vraag ik mij af wat de beste volgorde aan de binnenkant nu is.
Of kepers - dampdichte folie - rachelwerk - gipsplaat
Of kepers - rachelwerk - dampdichte folie - gipsplaat

De eerste optie lijkt mij de beste, aangezien ik hier enkel bij het rachelwerk de folie doorboor. En op deze plek trekt de rachel ook goed op de keper en sluit het gat af. Desnoods plak ik nog tape over het schroefgat.
Bij de laatste weet ik zeker dat ik met elke schroef in de gipsplaat de folie doorboor.

Jullie mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-05 21:36
Oké, toch gewoon te angstig om voor PIR te gaan i.v.m. opstalan buiten. Voor die 0,5 verschil in Rc waarde doe ik het dus niet. 5cm eindlaag PIR: Rc 7,08. 5cm eindlaag glaswol (indd hier en daar maar 3cm, zie beneden): Rc 6,55.

Niet te erg voor een huis van 78.

Mijn plan is nu het volgende (over twee weken is het eigenlijk zo ver, dan heb ik zeven volle dagen de tijd om de klus te klaren):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0r5iwAJ087qSXKgo13bO2TO320=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0NDIuZwHpJLOczLXUzEsoH7j.png?f=fotoalbum_large

Ik ga geen volledig rachelwerk bouwen maar in plaats daarvan de latten voor de gipsplaten met afstandsschroeven aan de gordingen bevestigen. Dan zit tussen dakbeschot en latten circa 16,8cm en omdat de latten 22mm dik zijn koop ik gewoon 19cm glaswol. Die komt dan tussen dakbeschot en gips, bij de latten even insnijden zodat de glaswol goed om te latten komt. Tussen gordingen en eindafwerking (5cm) komt dan ook nog glaswol van 5cm. Dan een klimaatfolie tegen de latten aan, en afwerken met gips.

Nog drie vragen (sorry voor de herhaling, ik kon de antwoorden even niet zo snel vinden).
-> wat is de beste klimaatfolie? Of maakt merk/soort eigenlijk niet zo veel uit?
-> wellicht voor de zekerheid toch nog een dampdichte folie (of klimaat, met doorlatende kant binnen?) tegen het dakbeschot en over de gordingen heen? Discussie kwam hier eerder langs, vooral bedoelt om vocht van de glaswol weg te houden. Er zijn best wat oude gaten in het dak (van dakdoorvoeren et cetera) die ik zo goed mogelijk zal dichten maar ja, je weet het nooit.
-> ik kan geen 19cm Glaswol 032 van Knauf vinden (helaas de enige optie ivm BRCG-keuring). Ik weet dat isolatie werkt omdat het lucht opsluit. Als ik nu 20cm glaswol koop en maar 19cm ruimte heb.. komt dat nog goed? (en indd maar 17cm ruimte tussen dakbeschot en daar waar latten zijn aangebracht).
-> EDIT, extra vraag: Urgh, er bestaat geen 5cm dikke glaswol 32 voor tussen de gordingen en eindafwerking. Dan maar een extra pakje van dikkere glaswol en uit elkaar halen? De glaswolplaten van 50mm zijn maar 037 en dat scheelt dan weer 0,2 Rc. (Ik weet, niet veel... haha)

[ Voor 15% gewijzigd door ben2513 op 14-07-2023 10:52 ]

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@ben2513 Je mag bij een redelijke isolatiegraad de 032 maar 1 cm indrukken (bij mij zou dat ca 14 cm zijn). Ze hebben een prima helpdesk, leg ze dat anders voor als je meer zekerheid wilt hebben of je bij dikker dit ook aan moet houden.
Anders: Maak er 2 lagen van 10 + 9 cm.. Omdat de 032 niet zo'n stijf materiaal (*) lijkt als de glasvezel platen,... knellen ze wrs ook minder goed. (* het zit immers op een rol).
Knauf adviseert zelf ook ok dikkere lagen als 2 lagen aan te brengen, bij ca 20 cm laagdikte schijnt het nog wel eens een gedoe te zijn om het erin te krijgen en dan wordt er soms te har geduwd met zo'n dikke laag met als gevolg dat je lokaal op de drukplek wrs de isolatie wel meer dan 2 cm in gaat drukken.
Had je uberhaupt dit soort verwerkingspagina gelezen? ...... Knauf zet ze niet voor niets online...
Je ziet daar ook de bovenstaande tip: "Breng de isolatie in 2 lagen aan! " (met uitroepteken daar...)

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 14-07-2023 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Folkert Ben het eens met @route99 zijn betoog. In jouw geval zou ik ook voor glaswol en klimaatfolie gaan. Ik zie zeker bepaalde voordelen in ecologische materialen, maar doordat de isolatiewaarde wat zal afnemen t.o.v. de betere glaswolsoorten zou ik hier nu niet voor kiezen: een Rc van >4,5 zie ik toch wel als het minimum als je nu het dak extra gaat isoleren.

Over de brandklasse van ecologische materialen: ja, die zijn idd minder goed dan glaswol. Al zijn er ook ecologische materialen waar de brandklasse zeker niet slecht is: Metisse heeft b.v. brandklasse B / S1 / D0 wat gewoon prima is. Waarbij B zegt dat het materiaal heel moeilijk ontbrandbaar is, S1 een geringe rookontwikkeling aangeeft en D0 een indicatie is van geen druppelvorming door smelting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Franciesco schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:06:
@Folkert Over de brandklasse van ecologische materialen: ja, die zijn idd minder goed dan glaswol. Al zijn er ook ecologische materialen waar de brandklasse zeker niet slecht is: Metisse heeft b.v. brandklasse B / S1 / D0 wat gewoon prima is. Waarbij B zegt dat het materiaal heel moeilijk ontbrandbaar is, S1 een geringe rookontwikkeling aangeeft en D0 een indicatie is van geen druppelvorming door smelting.
Mag ik hier een kleine aanvulling op doen?
Metisse heeft alleen brandklasse B als het in een constructie met een brandwerende afwerking als een gipsplaat zit, anders heeft het een Eurobrandklasse E!
Je ziet dus hoeveel dat gips voor brandwering kan doen, mits correct aangebracht, met een goede brandwerende nadendichting of wat sommige mensen doen (ik zag het ook op het forum!) , 2 dunne lage 9,5 mm gipsplaat in kruisverband monteren.
Bron: https://www.eco-logisch.n...%20Metisse%20isolatie.pdf

Ik had al eerder gecheckt, maar hier nog niet vermeld, dat Metisse geen 100% katoen is. Er wordt gemiddeld 15% polyestervezel doorheen gewerkt en dan (heet) geperst tot op specificatie. Dan werkt de polyestervezel dus als lijm/bindmiddel om de katoen bij elkaar te houden.

λ = 0,038-0,040 W/mK
C = 1300-1600 J/kg.K
Zie ook Ubakus er staan 3 types in waaronder deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8SA4bfrYS4DqzRp1IjIkDD-wB4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8lgclLwb7tlhadzPuW0Hm7v5.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

ben2513 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:41:
-> ik kan geen 19cm Glaswol 032 van Knauf vinden (helaas de enige optie ivm BRCG-keuring).
Kun/wil je dit toelichten? Veel mensen gaan af op wat er toegestaan is volgens de ISDE subsidieregels. Je mag verwachten dat die allemaal ook BRCG-keuring waardig zijn. Het kwam al eerder ergens voorbij, had nog geen tijd om het goed uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
route99 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:37:
[...]
Kun/wil je dit toelichten? Veel mensen gaan af op wat er toegestaan is volgens de ISDE subsidieregels. Je mag verwachten dat die allemaal ook BRCG-keuring waardig zijn. Het kwam al eerder ergens voorbij, had nog geen tijd om het goed uit te zoeken.
Heeft het isolatiemateriaal geen BCRG-verklaring dan moet een energieadviseur (of hoe je de persoon ook noemt die een energielabel opneemt) met algemene waardes rekenen in plaats van de werkelijke waardes.

Stel dat een adviseur een huis uit de jaren 80 binnenloopt met glaswol onder het dak. Er is geen bewijs beschikbaar voor wat voor een soort glaswol het is (facturen, bouwtekening met typenummer, foto's van het plaatsen, et cetera). De eigenaar weet weliswaar dat het gaat om 100mm glaswol 32, maar omdat er geen bewijs voor is rekent de adviseur met de standaardwaardes. Die waardes zijn iets lager dan glaswol 37. In dit geval betekent het dus dat het dak geen Rc waarde van 2,8 krijgt maar 2,3.

In het geval van PIR is het nog erger. Neem het voorbeeld Jandeisolatieman. Ze verkopen vier verschillende types/merken PIR, maar alleen één ervan heeft een BCRG-verklaring. Dat is de plaat van Unilin. Een 5cm plaat heeft een Rc waarde van 2,49 volgens de verklaring. Heb je een andere plaat gekocht dan zijn de algemene waardes van toepassing. Dan wordt Rc 2,49 opeens Rc 1,49. Zie hier.

Het energielabel houdt dus wel rekening met de isolatie, maar vaak dus met lagere waardes. Daarom is het vrij belangrijk, heb je interesse in een hoger label (bijv. omdat je wilt verkopen of je hypotheekrente wilt verlagen) dan maakt een BCRG-verklaring een heel groot verschil.

De ISDE-lijst heeft niks te maken met de BCRG.

Zie ook dit topic hier op Tweakers. Helaas is OP gestopt met zijn werk.

[ Voor 5% gewijzigd door ben2513 op 14-07-2023 13:51 ]

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
route99 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:29:
[...]
Mag ik hier een kleine aanvulling op doen?
Metisse heeft alleen brandklasse B als het in een constructie met een brandwerende afwerking als een gipsplaat zit, anders heeft het een Eurobrandklasse E!
Je ziet dus hoeveel dat gips voor brandwering kan doen, mits correct aangebracht, met een goede brandwerende nadendichting of wat sommige mensen doen (ik zag het ook op het forum!) , 2 dunne lage 9,5 mm gipsplaat in kruisverband monteren.
Bron: https://www.eco-logisch.n...%20Metisse%20isolatie.pdf
Zeker mag dat, ik ben niet alwetend dus altijd geinteresseerd om bij te leren.
Hmm, als dat inderdaad alleen brandklasse B is i.c.m. de afwerklaag, dan zet het produktblad mij op het verkeerde been. Die zegt namelijk B/S1/D0 zonder verdere specificatie of aanvulling.

https://isolatienoord.nl/...nload/attachment/id/2304/

Ik zal eens navragen bij VRK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Aanvulling: het productblad gaat over de PRT variant, jouw link over MT+. Wellicht zit er een verschil tussen beiden? Eens even afwachten wat VRK te zeggen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

De VRK bron uit deze thesis schrijft hierover:
Fire class
Due to impregnation of the material, its fire class is E (VRK isolatie, 2011)
Maar dat is uit 2011.

Maar in de VRK folder zijn brandvertrager data (9% toeslag) te vinden die sterk lijken op die MT+, zie onder, alleen ze noemen het dan klasse B.
Ben benieuwd naar de data die ze jou verstrekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtcIzS482O9GUmmWTmE-xnkRCq4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FFWrZa3E13h8UVvRXZavUojA.png?f=user_large

Op de homepage van het moederbedrijf vind ik het brandcertificaat:
http://www.isolantmetisse...es/documents-techniques-1
http://inno-therm.com/wp-content/uploads/METISSE-RT-45-à-200-mm-B-S1-d0.pdf

Ze geven uiteraard de klasse B aan die je noemde maar op pagina 5 staan wel de voorwaarden, nl getest met een substraat die klasse A of A2-s1,d0 is (blauw onderstreept). Hiermee lijkt me dat de klasse B afgeven is met die voorwaarde. Dat zou dan imho ook gips kunnen zijn?
Ben nu nog meer benieuwd naar hun reactie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NstoQBS83woylSM3Dm7HXyIjsr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qa2wfGRM9Hwk1zSo9xwBucq7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door route99 op 14-07-2023 19:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ben2513
Nog een tip voor mensen op zoek naar goedkopere klimaatfolie. Kijk eens in Duitsland, bijvoorbeeld via prijsvergelijker idealo.de

60m2 Isover Vario Xtra Safe kost inclusief verzending naar Nederland maar €200.

Kun je zelf naar een Duitse Hornbach dan krijg je daar een soort van huismerk voor nog minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@ben2513 Heb je dat al in Duitsland zo bij Hornbach besteld?

Tot nu toe was op amazon.de en een paar andere bedrijven na, binnen mijn interesseveld, het kopen en verzenden naar NL vaak niet eens mogelijk. Hun thuismarkt is zoveel groter, mogelijk speelt dat een rol?

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 14-07-2023 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
@route99 Hornbach.de was slechts een voorbeeld. Die verzenden niet naar NL. Dat lukt dus alleen als je zelf de grens over kunt.

Op idealo.de kun je zoeken op "Feuchtevariable Dampfbremse" (klimaatfolie). Een paar webshops versturen gewoon naar NL, €16 verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@ben2513 Ik had ook baudstoffshop.de die ook aardig goedkoop was gecheckt .... noppes, dus het leek na 2 pogingen al heel veel op mijn eerdere ervaringen met de .de webshops. Op een bepaald moment gaat dan de prijs weer flink omhoog en daalt wrs mijn interesse.....
Ach het kan leuk zijn om mee te nemen, zelf vind ik het goed slagen toch wel de hoogste prioriteit en niet alleen maar de goedkoopste adressen scoren. Voor hout kan ik hier op ca 15 km bij een bouwmarkt terecht die echt kwaliteit levert en met zaagwerk betaal ik alleen dat wat ik mee neem. Als je wat klein werk met okoume multiplex doe, dan bespaar ik echt heel veel. Ben voor hout wel een beetje bij de P's en G's van de markten uitgekeken, vaak baggerkwaliteit als het om hout gaat.
En zo wie zo, zelfs al heb je niet zo'n folie meevaller, met zelf doen blijf je met afstand het goedkoopste, zeker bij klussen als dak en vloerisolatie om dat te krijgen wat jij vindt dat er moet komen.

[ Voor 56% gewijzigd door route99 op 14-07-2023 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
@route99 zeker, maar dit is echt gewoon de folie online bestellen. Niets ergs aan een Duitse webshop.

Ik heb het in ieder geval geprobeerd. Leuke prijs voor de tape ook. Ben benieuwd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ano-HMnkOR6Y2O9qCyI5wuc4Lik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EpDzsB4ITgIEzKfYDXT2MF7B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Die plaatjes kreeg ik vaak ook ... maar vul je dan je land in... dan is ie er lang niet altijd,
Do'nt worry ik kom digitaal echt heel goed weg....en ben het Duits uitstekend machtig ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:23
ben2513 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:29:
@route99 zeker, maar dit is echt gewoon de folie online bestellen. Niets ergs aan een Duitse webshop.

Ik heb het in ieder geval geprobeerd. Leuke prijs voor de tape ook. Ben benieuwd!

[Afbeelding]
Vergeet niet dat de duitse shops die in EU versturen verplicht zijn de BTW voor NL op 21 en niet 19% te zetten. :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Wij zullen het zien! Zelfs met die twee procentpunten bovenop is het prijsverschil groot.

Ik heb in ieder geval gisteren mijn bestelling geplaatst, zie bovenstaand plaatje. Met Duitse btw en raar genoeg niet eens verzendkosten. Bestelling is betaald en bevestigd. Ben benieuwd!

[ Voor 6% gewijzigd door ben2513 op 15-07-2023 06:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Heeft iemand een tip voor een goede kit om klimaat folie luchtdicht vast te lijmen aan de muur/balken?
Ik heb tot nu toe pro clima orcon classic gebruikt Die ik online besteld heb. Maar de laatste kitbus is bijna leeg en wil vandaag nog verder gaan. Dus ik zoek iets wat ze bij de Hornbach/karwei verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
@_l_Arjan_l_ Geen idee of dat werkt maar ik dacht gewoon aan Den Braven Zwaluw High Tack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
_l_Arjan_l_ schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 09:59:
Heeft iemand een tip voor een goede kit om klimaat folie luchtdicht vast te lijmen aan de muur/balken?
Ik heb tot nu toe pro clima orcon classic gebruikt Die ik online besteld heb. Maar de laatste kitbus is bijna leeg en wil vandaag nog verder gaan. Dus ik zoek iets wat ze bij de Hornbach/karwei verkopen.
ik heb het wel gedaan met denbraven Hybriseal® 2PS toolstation verkoopt het. aanvang sterkte is alleen niet heel hoog. (geen ervaring met op steen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Vergelijk het technisch blad van wat je zou kunnen kopen met wat je had om de keuze te ondersteunen:
https://www.groenebouwsys...ensblad-ORCON-CLASSIC.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
route99 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:04:
@ben2513 Je mag bij een redelijke isolatiegraad de 032 maar 1 cm indrukken (bij mij zou dat ca 14 cm zijn). Ze hebben een prima helpdesk, leg ze dat anders voor als je meer zekerheid wilt hebben of je bij dikker dit ook aan moet houden.
Anders: Maak er 2 lagen van 10 + 9 cm.. Omdat de 032 niet zo'n stijf materiaal (*) lijkt als de glasvezel platen,... knellen ze wrs ook minder goed. (* het zit immers op een rol).
Knauf adviseert zelf ook ok dikkere lagen als 2 lagen aan te brengen, bij ca 20 cm laagdikte schijnt het nog wel eens een gedoe te zijn om het erin te krijgen en dan wordt er soms te har geduwd met zo'n dikke laag met als gevolg dat je lokaal op de drukplek wrs de isolatie wel meer dan 2 cm in gaat drukken.
Had je uberhaupt dit soort verwerkingspagina gelezen? ...... Knauf zet ze niet voor niets online...
Je ziet daar ook de bovenstaande tip: "Breng de isolatie in 2 lagen aan! " (met uitroepteken daar...)
Dank je! Ik heb 5cm 032 glaswol platen kunnen bemachtigen, dus het wordt 14cm rol+5cm plaat, beiden 032 dus in totaal 19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06-05 09:22
Een goedenavond allen
Hierbij een vraag ter bevestiging/tips/opmerkingen

De kruipruimte is zojuist afgerond dus op naar het volgende project!

Ik hoop dat de informatie goed overgebracht word

Hoekhuis 1978
Dak opbouw : dakpannen,panlatten,houtvezelplaat 50mm ,gordingen 50mm glaswol bouwfolie(dampdicht lijkt mij het is doorzichtig folie),rachels, gipsplaten

De zoldervloer is al nageisoleerd met 80mm glaswol ( eigenlijk mag dit niet omdat het dikker is dan de buitenste schil meen ik mij te herinneren )

De dakkapel bouwjaar onbekend :
Dak isolatie ik zie een Aluminium deken maar de dikte is onbekend dan zou ik moeten gaan breken

Zijwangen 50mm glaswol Met aluminium daar overheen dampdichtefolie , gipsplaten

Onderkant dakkapel tot de vloer 10cm glaswol met aluminium maar totaal niet dampdicht aangebracht

Op zolder gaat het oude glaswol eruit en word vervangen door 20cm glaswol zonder aluminium en zo word de volledige gording gevuld hierover komt een klimaatfolie ookal zou dampdicht ook goed zijn aangezien naar buiten toe dampopen is

Kan ik hier ergens problemen verwachten met de aansluiting op de dakkapel?
In het gunstigste geval is daar de isolatie 10cm

De isolatie van het dakterras is maar een matige 1,3 dit zou ik kunnen verbeteren door er een warm dak van te maken?
De kamer eronder het plafond eruit ,isoleren en ook daar een klimaatfolie plaatsen?

Mocht er meer informatie nodig zijn hoor ik het graag
Mvg
Helaas krijg ik mijn schets niet toegevoegdAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Efn6dChegv2r93q8uTWN39KIxi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ht8MjcXBnylBKGIVpLMUuM96.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9xSzAX-iGwe1R77pBJSYL_8QeM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DzCNmXlZNYKAwxxrZdOc43rP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door ReversdRainbow op 16-07-2023 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeeBee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-05 09:59
Vraagje
Waarom mag je de zoldervloer niet dikker isoleren dan de buitenschil?

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
CeeBee schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:19:
Vraagje
Waarom mag je de zoldervloer niet dikker isoleren dan de buitenschil?
Het staat mij bij dat dit dan eigenlijk je nieuwe “buitenschil word en het daarboven dan dus kouder/vochtiger kan worden
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:45

Seafarer

XXX

ReversdRainbow schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:02:
Een goedenavond allen

Hoekhuis 1978
Dak opbouw : dakpannen,panlatten,houtvezelplaat 50mm ,gordingen 50mm glaswol bouwfolie(dampdicht lijkt mij het is doorzichtig folie),rachels, gipsplaten
50mm vezelplaat? Als ik naar de foto kijk dan is de vezel plaat uitelkaar gevallen omdat het uiteinde vochtig is geworden.
Dat zie je vaak. Ik denk dan ook dat je vezelplaat dunner is.
Zeker weten dat alle dakvlakken aan de buitenzijde geen isolatie hebben? Ik heb gezien dat een schuindak van de garage of aanbouw geen isolatie had/heeft en het hogere bovendak op het woongedeelte wel weer isolatie heeft.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeeBee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-05 09:59
ReversdRainbow schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:21:
[...]

Het staat mij bij dat dit dan eigenlijk je nieuwe “buitenschil word en het daarboven dan dus kouder/vochtiger kan worden
Mvg
Dank voor je reactie.
Mijn zolderruimte wordt niet gebruikt en ik wil de warmte niet naar boven laten weglekken. Dus de ruimte tussen plafond en zoldervloer geïsoleerd met 25cm steenwol. Dat het op zolder kouder blijft is dan maar zo. Het spaart mij heel wat gas uit dacht ik.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-05 16:20
route99 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:11:
De bio materialen daar worden de voordelen vaak wel goed benoemd, meer buffer opties voor vocht, tragere opwarming bij hittegolf, bio-gebaseerd/.
Als nadeel werd dan wel vaak veel mindere brandwering, vaak klasse D waar glas-/steenwol vaak klasse A zijn. Om die klasse D bij houtvezels te behalen dan moet er wel een flinke bak chemicalien in...
Ah dat is wel interessante informatie, dank! Weet jij ook of dat geldt voor Isovlas? Bij de productspecificaties zie ik brandklasse C staan.

https://www.isovlas.nl/isovlas-pn-bouwisolatie/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@GerbenBK Dat lijkt voor al hun producten te zijn:
https://www.isovlas.nl/wp...BIOBASED-BOUWISOLATIE.pdf
Isovlas Bouwisolatie = gecertificeerd Europese brandklasse C
Isovlas bouwisolatie is behandeld met een 100% natuurlijke brandvertrager en dus uitermate brandveilig. Isovlas is zelfdovend: het verkoolt. De verkoolde laag werkt als extra isolator tegen brand Isovlas heeft de Europese brandklasse C en is geschikt voor alle toepassingen in de bouw.
Het is al iets beter dan klasse D maar uiteraard geen A en ook geen B die @Franciesco noemde.
Ben wel benieuwd welke natuurlijke brandvertrager ze toepassen en daarmee welke (extra) gassen erbij de verkoling vrij komen. Ik kan wel gaan gissen, maar dat schiet niet op.

Ik heb onder dit stuk info over isolatiekeuze mbt hun brandveiligheid nog een aanvulling gezet. De aanvulling probeert wat meer nuance te geven. De nuance hangt sterk samen met hoe je de brandpreventie aanpakt. Als alles perfect geregeld zou zijn, zou er nooit brand zijn. Des te meer concessies je doet des te grotere het risico. Op factoren die van buitenaf komen heb je zelden invloed, maar dan kan nog wel een hoge mate van brandveiligheid er voor zorgen dat je wel veilig je huis uit kunt en dat het huis niet direct in lichter laaie staat te branden.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 17-07-2023 18:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@GerbenBK & @route99 Volgens de brochure die ik gevonden heb toen ik een tijdje terug info zocht is Isovlas brandklasse C-s2,d0
EN 13823 (SBI test) euroclasse C-s2,d0 according to EN 13501-1:2002 Classification of construction products and construction types about his fire behaviour – Part 1: Classification with results of the test about fire behaviour of construction products
Dus er is (ondoorzichtige) rookvorming.

[ Voor 5% gewijzigd door Franciesco op 17-07-2023 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Overigens heb ik nog geen reactie van VRK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
twain4me schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:09:
[...]

ik heb het wel gedaan met denbraven Hybriseal® 2PS toolstation verkoopt het. aanvang sterkte is alleen niet heel hoog. (geen ervaring met op steen)
Heb je deze beglazingskit vooral gebruikt als lijm om de klimaatfolie over te plakken, of heb je hem op de naad afgekit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
_l_Arjan_l_ schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:48:
[...]

Heb je deze beglazingskit vooral gebruikt als lijm om de klimaatfolie over te plakken, of heb je hem op de naad afgekit?
het was in mijn geval PE folie maar ik heb midden op hout gekit en daarna een nietje door de kit omdat ik er anders niet aan kon trekken vervolgens in de hoek van hout en muur ekit en daar het folie in gedrukt toen het droog was afgesneden gipsplaat en in mijn geval rachels dekte de boel wel af. (tape was op _/-\o_ :+ )

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• route99

route99

Op zoek naar meer info over het gebruik van biomaterialen voor het isoleren kwam ik een uitgebreid recent rapport tegen voor de toepassing ervan voor oa HSB (hout skelet bouw).
In de inleiding de motivatie van het onderzoek:
Een belangrijk knelpunt voor opschaling in de seriematige woningbouw is - of lijkt - brandveiligheid. En in het verlengde daarvan verzekerbaarheid. De vragen zijn daarbij:
  • In welke situaties kan houtbouw, met HSB of CLT, en in combinatie met biobased isolatiematerialen, via de
  • huidige regelgeving al worden toegepast?
  • In welke situaties zijn er oplossingen voorhanden, zoals overdimensionering, toepassen van extra
  • plaatbekleding, impregneren of gelijkwaardigheidsverklaringen?
  • Voor welke situaties is nader onderzoek nodig of zijn brandtesten gewenst?
  • In landen om ons heen worden houtbouw en biobased isolatie al veel meer toegepast; kunnen we deze gegevens en ervaringen interpoleren naar de Nederlandse situatie?
Lees zelf het hele rapport, ik zet hieronder nog een print screen van de samenvatting neer en van de vragen die de resultaten van dit onderzoek opgeroepen hebben.

Disclaimer van mijn kant mbt de presentatie keuze:
Het onderzoek richt zich voor die materialen op HSB terwijl er veel meer stenen huizen gebouwd zijn. Hoe zit het dan met de vertaalbaarheid van de resultaten?
Veel stenen huizen hebben toch een houten dak. Als daar het begin van de brand en de mate waarin je daar dus brandvertraging kunt realiseren er toe doen, zou je kunnen stellen dat als het voor een HSB-gebaseerd huis voor het dak onder de voorgeschreven condities tot een bepaald brandveiligheid leidt, je die veiligheid in een stenen huis met een dak waar een brand ontstaat, ook zou moeten kunnen halen. Ik heb nog geen moeite gedaan of zo'n rapport er voor stenen huizen er al bestaat, ik vond dit al interessant genoeg om te delen. In een rapport als deze zitten immers zaken die je een indruk geven hoe veilig je zou kunnen als je het al in een HSB huis deze bio materialen toepast. Iedereen kan immers zijn eigen mening vormen obv deze publicatie.

De conclusies van het onderzoek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wNoY27Y7aCtx4TZ0Bo4TA96A34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oRB5lKE023aLkKdCpUaK6Hcy.png?f=fotoalbum_large

Conclusies ten aanzien van vervolgonderzoek / teststrategieën
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8T_RY9v11Trfbew0ibmXzM_QR0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ah7l7VoSvUhacKzzd1DZtj7N.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMayM3gKMqv7iKSWNl2Xw4XTDPM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9eHyOUHGWaHTpa7YSv2svLAd.png?f=fotoalbum_large
En dan: Er wordt op aangedrongen om deze kennis te delen, bij deze dus.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6JYwx_hUSYsEHyVQPdvEBTO1p6w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vynHkHfNpX0J8E08fVTzERSc.png?f=fotoalbum_large

Mijn 1e indruk in een kort naschrift:
Het lijkt me een interessant onderzoek, maar imho behoeft vooral nog nuancering tav de 1e conclusie van de brandwerendheid van 0-20 minuten. Immers je wilt toch liever minimaal rond die 20 minuten zitten dan rond die 0 minuten. Ik moet het rapport ook nog meer doorspitten , mogelijk geeft dat meer houvast dan alleen de conclusies. Zoals wanneer gips het verschil kan maken in die range van 0-20 minuten.

Bron: https://circulairebouweco...ouwmaterialen_def_002.pdf
Brandveiligheid biobased isolatiematerialen
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
Nieman Raadgevende Ingenieurs B.V.
Referentie: 20220393 / 27811
Status: Definitief
Datum: November 2022

[ Voor 0% gewijzigd door route99 op 18-07-2023 13:44 . Reden: Typos en een enkele kromme zin.... ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ben2513
ben2513 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 06:43:
Wij zullen het zien! Zelfs met die twee procentpunten bovenop is het prijsverschil groot.

Ik heb in ieder geval gisteren mijn bestelling geplaatst, zie bovenstaand plaatje. Met Duitse btw en raar genoeg niet eens verzendkosten. Bestelling is betaald en bevestigd. Ben benieuwd!
De klimaatfolie en de tape zijn binnen. Vrijdagavond besteld, zaterdag verstuurd, vanochtend geleverd. Lekker snel! Nu zit de winkel ook dichtbij Osnabrück, dus ver was het niet ;-)

Duitse btw, geen verzendkosten naar NL.. goede prijs. Ik ben blij!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlUbN642lfxZaOZbFnfIyqRc8g0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t0vZGl4zTIMX7YGyuqbVxhkG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@route99 Inderdaad: 0-20 minuten is een breed spectrum in deze m.i. cruciale tijdsperiode. Het zou interessant zijn als daar wat meer info en onderzoek over komt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Franciesco
Ander onderwerp wat hier eerder besproken is: warmtedoorslag. Ik had een tijdje terug een foto gepost van een Velux dakraam zonder enige vorm van buitenzonwering maar wel met binnenzonwering. Omdat vorige week de situatie van zowel buitentemperatuur als zonkracht vergelijkbaar waren, heb ik een nieuwe foto gemaakt van hetzelfde dakraam en nu met Velux MHL buitenzonwering.
Beide foto's zijn gemaakt begin van de avond op een dag met ca 30 graden buitentemperatuur en vol zon. Het dakraam ligt op Zuid-Zuid-West en in beide situaties zit er ook binnenzonwering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRGG4PJ1I7CMtwTIKAqnko1BULI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6NeyGNzGI7FDVZ5B1DvI18Nw.png?f=user_large

Het verschil tussen zonder en mét is erg groot. Dat is duidelijk te voelen als je vlakbij het dakraam staat. En waar eerder de metalen randen van de binnenzonwering niet vast te houden waren voor meerdere seconden is dat nu geen enkel probleem: die zijn warm maar niet meer heet zoals eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Franciesco schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:58:
Ander onderwerp wat hier eerder besproken is: warmtedoorslag. Ik had een tijdje terug een foto gepost van een Velux dakraam zonder enige vorm van buitenzonwering maar wel met binnenzonwering. Omdat vorige week de situatie van zowel buitentemperatuur als zonkracht vergelijkbaar waren, heb ik een nieuwe foto gemaakt van hetzelfde dakraam en nu met Velux MHL buitenzonwering.
Beide foto's zijn gemaakt begin van de avond op een dag met ca 30 graden buitentemperatuur en vol zon. Het dakraam ligt op Zuid-Zuid-West en in beide situaties zit er ook binnenzonwering.

[Afbeelding]

Het verschil tussen zonder en mét is erg groot. Dat is duidelijk te voelen als je vlakbij het dakraam staat. En waar eerder de metalen randen van de binnenzonwering niet vast te houden waren voor meerdere seconden is dat nu geen enkel probleem: die zijn warm maar niet meer heet zoals eerder.
MHL is eigenlijk een screen doek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Franciesco schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:58:
.....warmtedoorslag. I.... Velux dakraam zonder enige vorm van buitenzonwering maar wel met binnenzonwering. Omdat vorige week de situatie van zowel buitentemperatuur als zonkracht vergelijkbaar waren, heb ik een nieuwe foto gemaakt van hetzelfde dakraam en nu met Velux MHL buitenzonwering.
Tnx, mooi. Dat maakt idd flink uit.
Met 15% voor licht transparante stof als dat bij jou ook zo is.
Technische specificaties
Type Handbediende buitenzonwering MHL
Kleuren Antraciet
Stof 15% transparant
PS: Ik had alleen de IR-thermometer gebruikt en de metingen daarvan bij vrijwel gelijk oriëntatie en dag-T komen voor onze buitenzonwering met ook Velux binnenzonwering, ook aardig in het T-gebied van jouw 2e foto.
Ik was nog wat aan het zoeken geweest of er iets te verzinnen valt dat je buiten op de echt hete dagen snel bijna 0% transparantie zou krijgen en het liefst met een snel te plaatsen en verwijderbare systeempje, met een zo licht mogelijke kleur die niet de overburen verblindt.... Ik hoop dan de T binnen nog wat lager te krijgen. Mss toch eens een test doen met een simpele wit doek, kijken of er nog een ligt. En dan hopen op een vergelijkbare dag-T.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@route99 op diverse websites van buitenzonwering aanbieders heb ik recent gelezen dat over het algemeen een donkere kleur beter werkt dan een lichte kleur. Het aandeel absorptie (hoger bij een donkere kleur) en transmissie (lager bij een donkere kleur) heeft naar verluid meer invloed dan reflectie (hoger bij een lichte kleur).

Puur om te testen zou je misschien met wasknijpers ofzo een extra doek op de buitenzonwering kunnen vastmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Franciesco Ik zou zulke spectra's wel eens willen zien, kan ik ze zelf interpreteren. Er wordt nogal eens gegoocheld met verhalen omdat er ook een andere reden kan zijn. Zo'n reden die ik al ergens opgepikt heb is dat de lichte kleuren mogelijk teveel reflectie geven voor woonomgevingen, wat daar dus als hindelijk ervaren kan worden.... Dat zou... een imago risico voor Velux kunnen zijn, maar ook dit is "unchecked".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ik heb ChatGPT deze vraag over dit thema gesteld, maar die is ook niet echt eenduidig, je kunt er nog steeds 2 kanten mee heen

Mijn vraag:
Volgens buitenzonwering aanbieders van dakramen, zou een donkere kleur van de buitenzonwering stof beter werken dan een lichte kleur om de ruimte van het dakraam koeler te houden . Er wordt het volgende verondersteld: Het aandeel absorptie (hoger bij een donkere kleur) en transmissie (lager bij een donkere kleur) heeft naar verluid meer invloed dan reflectie (hoger bij een lichte kleur)? Wat is er goed en fout aan dit verhaal?
LET OP dit is een AI tekst van ChatGPT:
ChatGPT
Het idee dat een donkere kleur van buitenzonwering stof beter werkt dan een lichte kleur om de ruimte van het dakraam koeler te houden, is over het algemeen juist. Er zijn echter enkele nuances en factoren waarmee rekening moet worden gehouden.

Donkere kleuren hebben de neiging meer licht te absorberen dan lichte kleuren, waardoor er minder licht de ruimte binnenkomt. Dit vermindert de hoeveelheid zonnewarmte die de kamer binnendringt en kan dus helpen om de temperatuur in de kamer te verlagen.

Transmissie verwijst naar het vermogen van een materiaal om licht door te laten. Als een donkere kleur een lagere transmissie heeft dan een lichte kleur, betekent dit dat minder licht de ruimte kan binnendringen, wat gunstig is om warmteoverdracht te verminderen.

Reflectie verwijst naar het vermogen van een materiaal om licht terug te kaatsen. Een lichte kleur zal meer licht reflecteren dan een donkere kleur. In dit geval kan een hogere reflectie nuttig zijn, omdat het ervoor zorgt dat een groter deel van het zonlicht wordt teruggekaatst en de warmte niet wordt geabsorbeerd. Dit kan helpen om de temperatuur in de kamer nog verder te verlagen.

Dus, hoewel absorptie en transmissie belangrijke factoren zijn bij het bepalen van de effectiviteit van buitenzonwering, kan reflectie ook een rol spelen. In de praktijk kan de keuze voor een donkere of lichte kleur afhangen van verschillende factoren, zoals de specifieke kenmerken van het dakraam, de omgevingsomstandigheden en persoonlijke voorkeuren. Het is raadzaam om advies in te winnen bij een deskundige op het gebied van buitenzonwering om de meest geschikte optie voor een specifieke situatie te bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Spectra’s heb ik niet gezien,
Wel o.a. de info incl. de vermelde links van onderstaand website.

https://www.lente-akkoord...ens-voor-zonwering-hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Franciesco Jammer, ik ga ze nog wel een keer zoeken, je zou verwachten dat iemand dit wel een keer gemeten zou hebben (= ook een aanname...)

Ik heb geen genoegen genomen dat ChatGPT me met een kluitje in het riet gestuurd heeft, dus ik heb een exact antwoord gevraagd, ontdaan van alle franje die de AI erbij haalt. Ik heb wel eens om exacte data gevraagd, maar dan geeft ie niet thuis.... kan het zo nog proberen....

Mijn aanvullende vraag
Ok, ik heb vooral behoefte aan een exact antwoord wat de invloed van de kleur van de stof heeft op de mate waarin verkoeling verkregen wordt. Als we daar alleen op focussen welke stof gaat het dan die koelste ruimte opleveren, de donkere of de lichte stof? De omstandigheden zijn verder tijdens het vergelijk voor beide stoffen compleet gelijk.
Antwoord van ChatGPT
Als we ons alleen richten op de kleur van de stof en ervan uitgaan dat alle andere omstandigheden gelijk zijn, zou een lichte stof de koelste ruimte opleveren. Dit komt doordat een lichte stof een hogere mate van reflectie heeft, wat betekent dat het meer zonlicht terugkaatst in plaats van te absorberen. Hierdoor dringt er minder warmte door het dakraam naar binnen, wat resulteert in een koelere ruimte.

Een donkere stof absorbeert daarentegen meer zonlicht, waardoor het meer warmte vasthoudt en doorlaat naar de binnenkant van de ruimte. Dit kan leiden tot een hogere temperatuur in de kamer.

Hoewel er andere factoren zijn die van invloed kunnen zijn op de mate van verkoeling, zoals de constructie van het dakraam, de isolatie en de specifieke omgevingsomstandigheden, kan de kleur van de stof op zichzelf beschouwd worden als een belangrijke factor bij het bepalen van de koelingsefficiëntie.
Helaas, mijn laatste vraag levert geen bronnen op (wat mijn eerdere ervaring met ChatGPT al was).
Dit antwoord is gebaseerd op een slim AI algoritme om dat antwoord te verifiëren, dus heb je voor mij wel de literatuurbronnen die je voor dit antwoord gebruikt hebt?
ChatGPT
Als AI-model heb ik geen directe toegang tot externe bronnen, zoals specifieke literatuurbronnen. Mijn antwoorden zijn gebaseerd op het brede scala aan informatie dat tijdens mijn training is verwerkt. Ik heb toegang tot algemene kennis en informatie die beschikbaar was tot september 2021.

Ik wil benadrukken dat mijn antwoorden bedoeld zijn als algemene informatie en dat het altijd raadzaam is om aanvullend onderzoek te doen en betrouwbare bronnen te raadplegen om specifieke informatie te verifiëren.

[ Voor 19% gewijzigd door route99 op 18-07-2023 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Franciesco schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:00:
Spectra’s heb ik niet gezien, Wel o.a. de info incl. de vermelde links van onderstaand website.
https://www.lente-akkoord...ens-voor-zonwering-hebben
zoals je al wist staat er dan:
Antwoord van Pieter Nuiten: Het klopt dat donkere zonwering (screens) meer warmte absorbeert en dus ook warmer zal worden dan lichte zonwering. Een ander effect is dat donkere zonwering minder licht doorlaat dan lichte zonwering. Bij donkere buitenzonwering is er dus minder zonnewarmte die de achterliggende beglazing bereikt, en daarom zal donkere buitenzonwering leiden tot minder opwarming dan lichte buitenzonwering. Het bepalende criterium is hier voor screens de waarde Ts voor de zontransmissie, voor gemetalliseerde weefsels gaat het om de reflectiewaarde.
Eigenlijk is het appels met peren vergelijken..... we weten niet wat er nu echt constant gehouden is. Is alleen de kleur veranderd of zijn er meer zaken veranderd waardoor de transmissie voor de licht kleur hoger is dan voor een donkere kleur.
Is verder alles wel gelijk? Dat zou kunnen betekenen dat bijvoorbeeld interne reflecties een (grote?) rol spelen?
En dat bij een transmissie die voor de donkere kleur maar 15% is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Franciesco schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:41:
@route99 .... over het algemeen een donkere kleur beter werkt dan een lichte kleur. Het aandeel absorptie (hoger bij een donkere kleur) en transmissie (lager bij een donkere kleur) heeft naar verluid meer invloed dan reflectie (hoger bij een lichte kleur).
Heb hier nog verder op gezocht, ik denk dat je hiermee het al correct geformuleerd hebt. Ik vond net de ZTA, Zontoetredingsfactor of g-waarde.
https://www.saphiramarkie...soverkappingen-lagune.pdf
Zie pagina 2.
Tnx. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 10:09

Superbeagle

Always smile

Q:Which window screen colors are more effective, dark or lighter. Include sources

ChatGPT4:
Window screen color effectiveness can depend on a variety of factors, including the specific goals of the user, the local climate, and the surrounding environment.

Visibility: Dark-colored screens (like black or charcoal) generally provide better visibility than lighter-colored screens (like silver or gray). This is because they reduce glare and are less visible during the day. Lighter screens can reflect more light and thus can be more visible, particularly in bright conditions.
Source: Phifer Incorporated, a leading manufacturer of window screens, states on their website that "darker colors tend to be more invisible from the inside of the window. The darker the color, the less you see it." (https://www.phifer.com/screening/choosing-a-screen-color/)
Heat Absorption: Darker screens can absorb more heat, which might not be desirable in hot climates. Lighter screens reflect more sunlight and thus can keep a room cooler.
Source: A study by the Florida Solar Energy Center found that solar screens (which are often darker) can significantly reduce cooling costs in hot climates, but they also absorb more heat. (https://www.fsec.ucf.edu/...s/pdf/FSEC-CR-1220-00.pdf)
Aesthetics: This is subjective and depends on the exterior and interior color scheme of your home. Some people prefer darker screens because they are less noticeable from the outside, while others prefer lighter screens because they can blend better with lighter-colored homes.
Source: Home Tips, a home improvement and repair website, suggests that the color of your window screens should complement the color of your home. (https://www.hometips.com/buying-guides/windows-screens.html)
Durability: There's no significant difference in durability between dark and light-colored screens if they are made from the same material. The durability of a screen is more dependent on the material (e.g., fiberglass, aluminum, etc.) than the color.
Source: The Spruce, a home improvement and renovation website, states that the durability of window screens is primarily determined by the material, not the color. (https://www.thespruce.com...w-screen-material-1821660)
In conclusion, the choice between dark or light window screens depends on your specific needs and preferences. If visibility is your main concern, a darker screen might be better. If you live in a hot climate and want to reduce heat absorption, a lighter screen might be more effective. Aesthetics and durability are also important considerations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Vervolgvraag:
Focus only in heat absorbtion. Include sources.

ChatGPT4:
When it comes to heat absorption, the color of the window screen can indeed make a difference. Darker colors tend to absorb more heat, while lighter colors reflect more sunlight and thus can keep a room cooler.

Dark Screens: Darker screens, such as those in black or charcoal, absorb more sunlight and can therefore increase the amount of heat that enters a room. This might be beneficial in colder climates where additional heat is welcome, but it could be a disadvantage in hot climates.
Light Screens: Lighter screens, such as those in silver or gray, reflect more sunlight and can therefore reduce the amount of heat that enters a room. This can help to keep a room cooler, which might be beneficial in hot climates.
However, it's important to note that the color of the screen is just one factor that can affect heat absorption. The material of the screen and the size of the mesh also play significant roles. For example, solar screens, which are often darker, are designed to reduce heat gain and can be more effective at keeping a room cool than regular screens, regardless of color.

Sources:

Florida Solar Energy Center: A study by the Florida Solar Energy Center found that solar screens (which are often darker) can significantly reduce cooling costs in hot climates, but they also absorb more heat. (https://www.fsec.ucf.edu/...s/pdf/FSEC-CR-1220-00.pdf)
Energy.gov: The U.S. Department of Energy states that window screens can help to reduce solar heat gain, but the effectiveness depends on the screen's material and color, as well as the size and shape of the window. (https://www.energy.gov/en...icient-window-attachments)
Phifer Incorporated: Phifer, a leading manufacturer of window screens, states on their website that darker screens can absorb more heat. (https://www.phifer.com/screening/choosing-a-screen-color/)
In conclusion, if reducing heat absorption is your main concern, a lighter-colored screen might be more effective. However, other factors such as the material of the screen and the size of the mesh should also be considered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Aha,.... ik had het in het Engels moeten doen en meteen om de bronnen vragen. Tnx. weer wat geleerd mbt ChatGPT gebruik.

Ik ga het nog verder lezen, maar ik zie bij de Florida onderzoeken al meer nuances, waarbij hogere reflecties blijkbaar gunstiger kunnen uitpakken. Er is dus meer, ik heb dus eea te lezen. Tnx.

[ Voor 63% gewijzigd door route99 op 18-07-2023 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Heb de vraag nog anders geformuleerd:
You are a window screen professional. To keep a room cool, which outdoor glass sun screen color is best? Include sources.

ChatGPT4 met Voxscript plugin:
Based on my search, the best outdoor glass sun screen color for cooling isn't explicitly mentioned. However, the effectiveness of a sun screen is often measured by its ability to block the sun's heat rather than its color. For instance, the Twitchell™ Textilene® 90% Solar Screens are designed to block up to 90% of the sun's heat, which makes them highly rated in terms of heat blockage.

It's important to note that while these screens block more glare and provide better daytime privacy, they may noticeably darken the rooms and outward visibility may not be as clear.

For more specific information about the color of sun screens, you may want to consult with a window screen professional or a manufacturer who can provide more detailed information based on their products and testing.

Al met al lijkt de kleur van ondergeschikt belang te zijn en moet er specifiek gekeken worden naar de percentage zonnestraalwering.

Nu genoeg offtopic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Superbeagle schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 23:08:
Al met al lijkt de kleur van ondergeschikt belang te zijn en moet er specifiek gekeken worden naar de percentage zonnestraalwering.
Daarom schreef ik eerder al vrijwel iets gelijks in andere woorden:
route99 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:27:
Eigenlijk is het appels met peren vergelijken..... we weten niet wat er nu echt constant gehouden is. Is alleen de kleur veranderd of zijn er meer zaken veranderd waardoor de transmissie voor de licht kleur hoger is dan voor een donkere kleur.
Transmissie kun je ook zien als de (1-zonnestraalwering).
@Superbeagle Tnx voor de input.
Textilene_80_90 vergelijk wel jammer van de PVC die erin zit... daar is heel veel stabilisator voor nodig om het licht/thermisch stabiel te houden (afkomstig uit een beroepstrekje verleden....).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okO-zVLehaJnExPJ2th3WRzQhJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2HpW2QqdVHDfNT9euHU5JiCt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door route99 op 19-07-2023 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:14
Ik wil mijn schuindak na isoleren met zo min mogelijk ruimteverlies aan de binnenkant. Idee is om PIR-platen strak tussen balken te monteren (met kit/pur) en balken met een kopmaat van 50mm breed te gebruiken, Dan heb ik geen rachelwerk nodig en schroef ik de gipsplaten haaks direct op de balken.

Kun je 12mm AK gipsplaat monteren met een afstand van 60cm tussenruimte? Eventueel een paar strepen montagekit in het midden om de gipsplaat aan de pir te verlijmen?

Dit idee dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9WfGRFBYc86KZa0NMXUGhwIZf0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OpLG7aAWQqMdo7TigtJg3QrS.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Terrz schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:23:
Ik wil mijn schuindak na isoleren met zo min mogelijk ruimteverlies aan de binnenkant. Idee is om PIR-platen strak tussen balken te monteren (met kit/pur) en balken met een kopmaat van 50mm breed te gebruiken, Dan heb ik geen rachelwerk nodig en schroef ik de gipsplaten haaks direct op de balken.

Kun je 12mm AK gipsplaat monteren met een afstand van 60cm tussenruimte? Eventueel een paar strepen montagekit in het midden om de gipsplaat aan de pir te verlijmen?

Dit idee dus:
[Afbeelding]
Pak eens een recht stuk aluminium hoeklijn van 3 mtr en houd dat eens over je balken op verschillende locaties.

Ik denk dat je meteen wilt rachelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Seafarer schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:45:
[...]

Pak eens een recht stuk aluminium hoeklijn van 3 mtr en houd dat eens over je balken op verschillende locaties.

Ik denk dat je meteen wilt rachelen.
Die balken zet ik zelf tussen de kepers, dus kan ze "vlak" monteren.

Edit; zo dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIMCUEB-W65wYxb3uLpuPJ_4jbI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iZzi5IpQ2Lxwy0NJCw6DEJWX.jpg?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door Terrz op 19-07-2023 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Terrz schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:28:
[...]

Die balken zet ik zelf tussen de kepers, dus kan ze "vlak" monteren.

Edit; zo dus:

[Afbeelding]
Ah zo. Dan gaat het wel goed komen.
Je kunt nog de eerste balk plaatsen, dan pir plaat, volgende balk ertegen rammen en vast zetten en weer pir. Dan zit alles meteen strak opgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-05 16:20
ben2513 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:53:
[...]

De klimaatfolie en de tape zijn binnen. Vrijdagavond besteld, zaterdag verstuurd, vanochtend geleverd. Lekker snel! Nu zit de winkel ook dichtbij Osnabrück, dus ver was het niet ;-)
Welke shop was dit uiteindelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Seafarer schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:44:
[...]Je kunt nog de eerste balk plaatsen, dan pir plaat, volgende balk ertegen rammen en vast zetten en weer pir. Dan zit alles meteen strak opgesloten.
Mits de balken niet te krom/getordeerd zijn.... das bij een aantal bouwmarkten echt wel een ding....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

route99 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:24:
[...]
Mits de balken niet te krom/getordeerd zijn.... das bij een aantal bouwmarkten echt wel een ding....
Uh ja. Wel ergens fatsoenlijk inkopen dat helpt wel.

Maar voordat je de balk tegen de isolatie aanschuift er eerst een laag flex PUR opzetten en dan aanschuiven dat zal het kromme balk probleem behoorlijk verhelpen.

Recht hout blijft het beste. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Seafarer schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:34:
[...]Maar voordat je de balk tegen de isolatie aanschuift er eerst een laag flex PUR opzetten en dan aanschuiven dat zal het kromme balk probleem behoorlijk verhelpen.
Das dan broddelwerk op broddelwerk, ik zou er niet voor kiezen. Als de balk de tijd krijgt/heeft om de onvrijwillig aangebrachte spanning te laten relaxeren... dan zal dat gebeuren en als de flex PUR dit niet weet op te vangen, dan zijn de (scheur)rapen gaar.... Imho een no-go area, doet het in 1x goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:03
Hallo allemaal,

In ons jaren 30 huis ben ik bezig om de isolatie aan te pakken (snel klaar, want die is er niet)

Heb het topic grotendeels doorgenomen en ben op het onderstaande uitgekomen. Doelstelling is om zoveel mogelijk comfort te verkrijgen met de isolatiemaatregelen.

De huidige opbouw is nu als volgt.

1. Keramische dakpan (oud maar nog wel goed)
2. Panlat
3. Dakbeschot

Ik wil daar de volgende opbouw aan toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tzZKRsmrsfmPFWJ-vpVea7ZliA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FE6WfudbLbFxaH6dq680Ufmh.png?f=fotoalbum_large

Voor zover ik kan beoordelen is deze opbouw correct. Maar denk toch even controleren.

Nog een paar vragen

1. Het toevoegen van een dampdoorlatende folie tegen het dakbeschot heeft voor zover ik kan zien geen voordelen?
2. Heb ik zo de opbouw juist, of dien ik nog met zaken rekening te houden?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:26
Een vraagje over Naturoll 032/035 en het plaatsen tussen de gordingen/panlatten.

Ik heb al gelezen dat je tussen de gordingen de isolatie een half cm breder mag afsnijden aan beide zijde. (voor beter te klemmen).

De gordingen zijn 16 cm hoog en er komen panlatten direct op om de 30cm. Helaas is in Naturoll 032/035 geen 160mm meer. Enkel 150 of 170mm. Mag ik 170mm isolatie gebruiken en dan 10mm indrukken ter hoogte van de panlatten of is dat te veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

route99 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:43:
[...]
Das dan broddelwerk op broddelwerk, ik zou er niet voor kiezen. Als de balk de tijd krijgt/heeft om de onvrijwillig aangebrachte spanning te laten relaxeren... dan zal dat gebeuren en als de flex PUR dit niet weet op te vangen, dan zijn de (scheur)rapen gaar.... Imho een no-go area, doet het in 1x goed.
Recht hout kan ook nog krom trekken. :)

Maar direct met fantsoenlijke rechte balken beginnen is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Seafarer Krom is vaak zo krom omdat er krom nagedacht is hoe je het hout moet zagen... of het was "gewoon" al helemaal slecht hout.
Pak dus altijd goed hout als je fatsoenlijk werk wilt hebben, niet om het beter is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
route99 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 23:48:
@Seafarer Krom is vaak zo krom omdat er krom nagedacht is hoe je het hout moet zagen... of het was "gewoon" al helemaal slecht hout.
Pak dus altijd goed hout als je fatsoenlijk werk wilt hebben, niet om het beter is.....
Mede vanwege dit en gebruik van pur ga voor glaswol (Naturol 032). Dan alleen een goede dampdichte of dampremmende folie. Miofol 125 staat niet in Ubakus, Welke kan ik dan het beste gebruiken om te simuleren?

Als ik simuleer met een aluminium laag van 1mm heb ik geen vochtprobleem in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Terrz Miofol 125 is een dampopen folie, die je vnl aan de buitenzijde gebruikt. Hier imho niet geschikt.
Terrz schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:23:
Ik wil mijn schuindak na isoleren met zo min mogelijk ruimteverlies aan de binnenkant. Idee is om PIR-platen strak tussen balken te monteren (met kit/pur) en balken met een kopmaat van 50mm breed te gebruiken
Er is geen compleet overzicht hoe het met je gehele dak staat, dus formeel is er geen advies mogelijk.

In algemene termen kan er wel gesteld worden dat als je buiten op schuine daken ook isolatie hebt en binnen daarom voor dampopen glaswol kiest je dat soort situaties vrijwel altijd met een klimaat folie en daarna gips afwerkt.
Heb je een badkamer onder het schuine dak dan wordt alleen voor dat deel wel vaak geadviseerd (ook door levernaciers) om voor alleen dat stukje dampdichte folie te nemen.
Kijk effe op het forum er komen diverse adviezen voorbij. Sommigen zijn in NL niet altijd te koop, in B of D wel.
In Ubukus probeer je die dan te vinden, dat gaat heel simpel, type "vari" zonder "" er in en je ziet er wel een stuk of 8 of zo staan, te herkennen aan het omringde icoon en in de eigenschappen aan sd=variabel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eh7GOyUyoVnZHH413WyYXGrweSE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yt1mEmdLstMzy0ExcuP7iYhI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 26-07-2023 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubilosis
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-05 13:16
Kapotto schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 23:31:
Een vraagje over Naturoll 032/035 en het plaatsen tussen de gordingen/panlatten.

Ik heb al gelezen dat je tussen de gordingen de isolatie een half cm breder mag afsnijden aan beide zijde. (voor beter te klemmen).

De gordingen zijn 16 cm hoog en er komen panlatten direct op om de 30cm. Helaas is in Naturoll 032/035 geen 160mm meer. Enkel 150 of 170mm. Mag ik 170mm isolatie gebruiken en dan 10mm indrukken ter hoogte van de panlatten of is dat te veel?
Isover heeft ISOCOMFORT 32, die is er wel in 160mm, geen idee over het prijs verschil.

Ik meen gelezen te hebben dat teveel indrukken de werking verlaagd. Ofwel je iso waardes van 170 mag je dan niet meer aanhouden maar zou je met 160 moeten gaan rekenen.

Indrukken bij de panlatten heb ik ook, heb de platen ingesneden zodat ze echt alleen op het raggel werk ingedrukt zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Ubilosis op 26-07-2023 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
route99 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:20:
@Terrz Miofol 125 is een dampopen folie, die je vnl aan de buitenzijde gebruikt. Hier imho niet geschikt.

[...]
Er is geen compleet overzicht hoe het met je gehele dak staat, dus formeel is er geen advies mogelijk.

In algemene termen kan er wel gesteld worden dat als je buiten op schuine daken ook isolatie hebt en binnen daarom voor dampopen glaswol kiest je dat soort situaties vrijwel altijd met een klimaat folie en daarna gips afwerkt.
Heb je een badkamer onder het schuine dak dan wordt alleen voor dat deel wel vaak geadviseerd (ook door levernaciers) om voor alleen dat stukje dampdichte folie te nemen.
Kijk effe op het forum er komen diverse adviezen voorbij. Sommigen zijn in NL niet altijd te koop, in B of D wel.
In Ubukus probeer je die dan te vinden, dat gaat heel simpel, type "vari" zonder "" er in en je ziet er wel een stuk of 8 of zo staan, te herkennen aan het omringde icoon en in de eigenschappen aan sd=variabel.
[Afbeelding]
Bedankt!

Mijn dak bestaat uit dakplaten gevuld met 10cm EPS, deze liggen op de gordingen.
Het is een huis van 1990.

Van buiten naar binnen:
  • Dakpannen
  • Panlatten
  • Groene spaanplaat 9mm (onderdeel van dakplaat)
  • 10cm witte EPS / piepschuim (onderdeel van dakplaat)
  • Laagje spaanplaat met witte verflaag, volgens mij soort melamine (onderdeel dakplaat).
Ik weet niet zeker of die laatste laag dampdicht is. Ik vermoed van wel, in Ubakus krijg ik sowieso geen vochtproblemen als ik kies voor een aluminium laag over de glaswol.

Als ik kies voor dampdichte dakplaat + steenwol + vario folie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TeReu_JuvxSWvTd9lqkwnBMEP7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3m1gwA8c68nj8jQUomLftx6.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik kies voor dampdichte dakplaat + steenwol + alu folie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HW_Z6-7aHoK51W_k1vaEmGOban4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HAQs5HxTrwvgIOCRP24Zuus8.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik kies voor dampopen dakplaat + steenwol + vario folie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWTOb1eXqjOj90BYRPxjAF5IGjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/or5HELSsUQjfegrPPZhEPxkA.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik kies voor dampopen dakplaat + steenwol + alu folie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SprMJHvdY4TvPdRZbAG1zz9_xZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0EYg8hoqXnfNLbWYmZXmjr1.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaar dat ik dus graag een dampremmende / dampdichte folie wil om zeker weten veilig te zitten.
De rode Miofol 125 is wel dampremmend trouwens volgens hun site?

Ik kan wellicht ook dik bouwzeil/plastic pakken, dat is sowieso waterdicht? Of bijvoorbeeld deze dampdichte alufolie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Zou je de plaatjes zo willen weergeven?
Er is nu geen enkel resultaat zichtbaar.
En waarom heb je de buiten-T op 0ºC gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Rostares de opbouw is in principe correct. Een dampopen folie aan de koude kant (liefst buiten onder de pannen) kan verstandig zijn als het dakbeschot niet goed wind- en waterdicht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 23:21

dof

@Terrz en @Rostares, in jullie Ubakus schema's heb je de balken ("spar") waar je isolatie tussenzit niet opgenomen. Dat maakt wel uit voor de vochthuishouding.

Hoeveel durf ik niet te zeggen want dan zou ik het na moeten tekenen, maar het maakt volgens mij wel uit.
In ieder geval wel bij mij....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TN5V1S1YIC7VzodXUb9SjrIek4A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xlZCXkxlXZCqwJptajf3zykf.png?f=fotoalbum_large

Enfin, 'k zou het even meenemen.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Goedenavond
Hierbij begint toch bij mij een twijfel toe te slaan voor het gebruik van een klimaatfolie of een dampdicht

Dak situatie:
Dakpannen/tengels/houtvezelplaat50mm/gordingen(200mm)-hiertussen 50mm glaswol/dampdicht folie doorzichtige bouwfolie/gipsplaten

De constructie zelf is dus dampopen

Nu staat er op de plenning om de volledige gordingen te vullen met glas/steenworp en een mooie rd van 6,3 toe te voegen

De dakkapel die later is toegevoegd is geïsoleerd met spijkerflens dekens van wsl 100mm glaswol en dus ook “dampdicht”

Met een klimaatfolie zit je in principe altijd goed maar financieel gezien is dampdicht een stuk voordeliger en de huidige opstelling zit zo al 20+jaar

Onder de nok /vlieringvloer staan de wp droger en wasmachine dan is het nog wenselijker om deze vochtigere lucht te weren

Welke dampdichte folie raden jullie aan ?
Schijnbaar zijn hier ook nog. Verschillende gradaties in.
Mvg
( foto is de zeikant van de dakkapel maar de situatie is verder in het huis het zelfde )Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxinypCzAw8E-pdQtIio0ZYOy5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LrWMWWOBJMZyn3w9k74cnQFC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:03
Franciesco schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:15:
@Rostares de opbouw is in principe correct. Een dampopen folie aan de koude kant (liefst buiten onder de pannen) kan verstandig zijn als het dakbeschot niet goed wind- en waterdicht is.
Ah, het is bijna 100 jaar oud dus echt heel erg strak is het niet meer. Kiert niet extreem veel maar wellicht nog wel handig om toe te voegen.

Het is eigenlijk echt maar een lullig stukje dak. Er zit een gording in het midden en daarboven een stukje van een meter bij een meter, dan een dakraam, en dan weer een stukje van een meter bij een meter. Onder de gording zit nog een stukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:22
Rostares schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 23:22:
Hallo allemaal,

In ons jaren 30 huis ben ik bezig om de isolatie aan te pakken (snel klaar, want die is er niet)

Heb het topic grotendeels doorgenomen en ben op het onderstaande uitgekomen. Doelstelling is om zoveel mogelijk comfort te verkrijgen met de isolatiemaatregelen.

De huidige opbouw is nu als volgt.

1. Keramische dakpan (oud maar nog wel goed)
2. Panlat
3. Dakbeschot

Ik wil daar de volgende opbouw aan toevoegen.

[Afbeelding]

Voor zover ik kan beoordelen is deze opbouw correct. Maar denk toch even controleren.

Nog een paar vragen

1. Het toevoegen van een dampdoorlatende folie tegen het dakbeschot heeft voor zover ik kan zien geen voordelen?
2. Heb ik zo de opbouw juist, of dien ik nog met zaken rekening te houden?

Alvast dank!
Ik zit een beetje aan dezelfde constructie te denken als hierboven (er staan nog wat Posts van mij eerder in dit topic), maar wat ik me laatst nog afvroeg: moet er rondom de klimaatfolie nog “lucht” zitten?

Ik was van plan de folie bij mij strak tegen het isolatiemateriaal (minerale wol) te plaatsen en vervolgens de gipsplaten direct daar tegenaan te schroeven. Is dat gewoon mogelijk?

n.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@ReversdRainbow je bericht is me niet helemaal duidelijk: je schrijft over dampdichte folie en bouwfolie in de huidige constructie maar noemt het toch dampopen? Typefout?

De keuze om voor een klimaatfolie te gaan is vaak wanneer er een dampdichte laag aan de buitenkant zit, zoals een plat dak met epdm. Maar ook, al verschillen daar de meningen wat over, als er reeds een dampdichte of dampremmende laag in de opbouw zit zoals een bestaande pur of pir laag.

Ben je van plan om de huidige isolatie incl de folies te verwijderen en dan opnieuw te gaan isoleren met glaswol? Als dat het geval is en je hebt dan als basis een dampopen opbouw, dan is een dampremmende folie ipv een klimaatfolie wat mij betreft ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
arjen9551 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 04:01:
[...]

Ik zit een beetje aan dezelfde constructie te denken als hierboven (er staan nog wat Posts van mij eerder in dit topic), maar wat ik me laatst nog afvroeg: moet er rondom de klimaatfolie nog “lucht” zitten?

Ik was van plan de folie bij mij strak tegen het isolatiemateriaal (minerale wol) te plaatsen en vervolgens de gipsplaten direct daar tegenaan te schroeven. Is dat gewoon mogelijk?
Officieel moet er bij de meeste klimaatfolies ruimte zitten tussen de folie en de afwerking (gipsplaat). Maar bekijk eens de montagevoorschriften van de folie die je op het oog hebt.
De reden voor deze ruimte is niet altijd duidelijk: sommige beweren dat het vooral is om de kans op penetratie door schroeven etc te verkleinen. Maar laatst heb ik ook gehoord dat die ruimte nodig is om een dampspanning te creëren zodat vocht weer uit de isolatielaag kan gaan. Al is bij dit laatste mij onduidelijk waarom dat zonder luchtspouw niet zou werken,

Als je de keuze hebt, zou ik de voorschriften van de fabrikant opvolgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:42
route99 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:20:
De 125G is Dampopen, de 125 S versie is dampremmend, die lijkt mij toch wel gebruikt te kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Franciesco schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 08:39:
[...]Officieel moet er bij de meeste klimaatfolies ruimte zitten tussen de folie en de afwerking (gipsplaat). Maar bekijk eens de montagevoorschriften van de folie die je op het oog hebt.....
Als je de keuze hebt, zou ik de voorschriften van de fabrikant opvolgen.
Mee eens.
Bij INTELLO en INTELLO PLUS is er die ruimte blijkbaar dus niet nodig . Aanwijzingen hoe te monteren als tekst en er is ook een video.
https://nl.proclima.com/p...verwerking#sub_navigation
INTELLO en INTELLO PLUS moeten met de foliezijde (tekst) naar de verwerker wijzend worden aangebracht. Zij kunnen strak en zonder doorhangen overlangs en dwars op op de dragende constructie, bijv. spanten, worden aangebracht. Bij horizontaal aanbrengen (dwars ten opzichte van de dragende constructie) is de afstand van de dragende constructie tot maximaal 100 cm beperkt. Na het aanbrengen moet aan de binnenkant een dwars lopende betengeling op een afstand van max. 50 cm het gewicht van het isolatiemateriaal dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Franciesco schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 08:33:
@ReversdRainbow je bericht is me niet helemaal duidelijk: je schrijft over dampdichte folie en bouwfolie in de huidige constructie maar noemt het toch dampopen? Typefout?

De keuze om voor een klimaatfolie te gaan is vaak wanneer er een dampdichte laag aan de buitenkant zit, zoals een plat dak met epdm. Maar ook, al verschillen daar de meningen wat over, als er reeds een dampdichte of dampremmende laag in de opbouw zit zoals een bestaande pur of pir laag.

Ben je van plan om de huidige isolatie incl de folies te verwijderen en dan opnieuw te gaan isoleren met glaswol? Als dat het geval is en je hebt dan als basis een dampopen opbouw, dan is een dampremmende folie ipv een klimaatfolie wat mij betreft ook prima.
Goedendag
Excuus voor de onduidelijkheid
De dampdichte folie is volgens mij gewoon simpel bouwfolie

De huidige 50mm glaswol en dampdichte folie(bouwfolie) worden idd verwijderd en de toekomstige situatie word dan :
Dakpannen/tengels/houtvezelplaat/gordingen/gevuld met 200mm glaswol/dampdicht folie/gipsplaat

Dankjewel voor uw reactie
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
ok, duidelijk @ReversdRainbow. Als je start met een dampopen opbouw en ook nog een dampopen isolatiemateriaal gaat toepassen dan is een dampremmende of zelfs dampdichte folie een prima optie.
Je krijgt dan zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kd-BvxhmzjEFQtzvG5VXXJojtVY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bk3NVjWWPdXHwYI6rtvG7GV3.png?f=fotoalbum_large

Er zijn genoeg varianten van dergelijke folies te vinden zoals de Miofol 125S. Deze is niet dampdicht maar wel dampremmende (Sd van 40m), wat meestal voldoende is voor niet natte ruimtes (dus niet voor een badkamer b.v.). De Miofol 100S (Sd van 100m) is ook prima en neigt al richting een dampdichte folie.
De Miofol 125AV is een dampdichte folie en ook voor badkamers e.d. geschikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
PS: zoals hier vaker opgemerkt: zorg er voor dat het huidige dakbeschot goed wind en waterdicht is voordat je aan de extra isolatie gaat beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Franciesco schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:59:
ok, duidelijk @ReversdRainbow. Als je start met een dampopen opbouw en ook nog een dampopen isolatiemateriaal gaat toepassen dan is een dampremmende of zelfs dampdichte folie een prima optie.
Je krijgt dan zoiets als dit:

[Afbeelding]

Er zijn genoeg varianten van dergelijke folies te vinden zoals de Miofol 125S. Deze is niet dampdicht maar wel dampremmende (Sd van 40m), wat meestal voldoende is voor niet natte ruimtes (dus niet voor een badkamer b.v.). De Miofol 100S (Sd van 100m) is ook prima en neigt al richting een dampdichte folie.
De Miofol 125AV is een dampdichte folie en ook voor badkamers e.d. geschikt.
Goedendag hartstikke bedankt voor uw reactie en de moeite die ervoor genomen is om het uit te werken , word erg gewaardeerd

Het dak word nog even goed geïnspecteerd als alle bestaande gipsplaten en dergelijke verwijderd zijn.

Mocht er iemand geïnteresseerd zijn kwam ik dit nog tegen en dat is in verhouding best een schappelijke prijs

Dampdichte folie
• Afmeting: 1,50 x 25 m (37,5 m²)
• Sd-waarde > 180
ProFol Reflex is een meerlaags gewapende polyethyleenfolie voorzien van een opgedampte aluminium laag, waardoor de dampremmende waarde significant toeneemt. De folie is waterdicht en beschikt dankzij de interne wapening tevens over uitstekende mechanische eigenschappen. ProFol Reflex wordt hoofdzakelijk toegepast als hoge sd-waardes worden geëist.

Voordelen van deze folie:
Dampdicht (sd > 180m)
Waterkerend
Reflecterend/isolerend
Geschikt voor zeer vochtige ruimtes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:22
route99 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:32:
[...]

Mee eens.
Bij INTELLO en INTELLO PLUS is er die ruimte blijkbaar dus niet nodig . Aanwijzingen hoe te monteren als tekst en er is ook een video.
https://nl.proclima.com/p...verwerking#sub_navigation

[...]
Ah ja, top. Dus dat kan inderdaad gewoon strak tegen het isolatiemateriaal, ik zie daar inderdaad verschillende "verwerkingsmethodes" nu over terugkomen.

Later in het stappenplan geven ze vervolgens nog wel aan dat er tengelwerk nodig is: "Tengelwerk (e ≤ 50 cm) voor elastingsverdeling van het isolatiegewicht en de binnenbekleding ter bescherming tegen UV-licht en beschadiging inbouwen." Maar zoals ik dit lees is dat niet direct nodig om een luchtspouw te creeëren?

Dat 'beschadiging inbouwen' triggert nog wel iets anders. We hadden een aantal stopcontacten in het zolderdak zitten en die zou ik idealiter wel weer terugzien. Maar ik kan me voorstellen dat die inbouwdozen best wel wat plek innemen in de dakconstructie? En opbouwdozen moeten natuurlijk ook vastgezet worden met schroeven (en dus kans op beschadigen).

Iemand hier wat concrete ervaring mee? Ik kan ze in principe ook verleggen richting de muren uiteraard ;)

n.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

arjen9551 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:00:
[...]Later in het stappenplan geven ze vervolgens nog wel aan dat er tengelwerk nodig is: "Tengelwerk (e ≤ 50 cm) voor elastingsverdeling van het isolatiegewicht en de binnenbekleding ter bescherming tegen UV-licht en beschadiging inbouwen ." Maar zoals ik dit lees is dat niet direct nodig om een luchtspouw te creeëren?
Nee, zo lees ik dat ook, zie nl links de aanvullende tekst, alleen als er nog ondersteuning nodig is.
Bij inblaasisolaties resp. isolatiematerialen die de neiging hebben om te gaan doorhangen dient op de verlijmingen van de baanoverlappingen tevens een steunlat te worden aangebracht.
Daarom lijkt me de stijvere veel meer klemmend Isover Multimax 030 oid wel handig om aan te brengen, maar helaas bepaald niet goedkoop. En dat UV licht? Er komt echt geen UV-licht door de gipsplaten heen.
Dat 'beschadiging inbouwen' triggert nog wel iets anders. .......die inbouwdozen...... En opbouwdozen moeten natuurlijk ook vastgezet worden met schroeven (en dus kans op beschadigen). ....ik kan ze in principe ook verleggen richting de muren uiteraard ;)
Als dat laatste kan, mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Goedenavond
Aangezien we het boodschappenlijstje aan het samen stellen zijn voor de zolder begon het bij mij gelijk te kriebelen om dan maar meteen het “dakterras”(2,5m diep/4,3M breed mee te nemen

Uit de papieren van de vorige bewoners heb ik uit kunnen maken dat er op dit moment 30mm pir onder het bitumen ligt van 3jaar oud

Nu lees ik op het forum dat xps platen leggen het makkenlijkst/ op dit moment het meest kostenbesparend is

Ik gok dat ik Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5DJXs3ZKv00h7dFXqQvK54mMNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XtKGGEDxeZeLTyiCxbOHSUuY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRUruYTo8cl46MEDENUj5vVfc4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DyHLuIdu9lKSrZyrSbaxtGt2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okFvTAxfkYs5-sJbWGHDt1bzQq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yrDOvUWp63PaqOhcKmBFSn2h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzucD3XVq8Fr46_OrTziqTb7ktI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nSzCg16sGAw3ZbBATTmsOwW6.jpg?f=fotoalbum_largezo n 50mm platen kwijt te kunnen zonder dat ik te hoog uit kom bij de loodslabben.
Rondom blijft er een strook van 10/15cm over aangezien de randstrook schuin loopt , moet ik me hier zorgen maken kwa koudebrug ?

Heeft iemand persoonlijke ervaringen met een omgekeerd dak?

Mijn knelpunten :
Wat zou een realistische toegevoegde R waarde zijn van 50mm? Aangezien het toch “los” ligt en er evt een mm water onderdoor zou kunnen vloeien.

Aangezien de rand vrij blijft rondom heft dit dan ook de eerste 50cm onder de isolatie op?

Helpt het op deze manier meer om de warmte buiten te houden of ook om efficiënt de warmte binnen te houden?

Bvd dank allen
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Morgen is het zover. De glaswol en gipsplaten worden geleverd (hopelijk blijft het droog, ik moet alles alleen de woning in tillen).

Heeft iemand nog last-minute tips? Ik hoop dat één werkdag voldoende is voor het slopen van de bestaande afwerking (gipsplaten). Het hout van het rachelwerk zal ik hergebruiken.

de nok is vier meter hoog trouwens. Dus maar een éénpersoonsrolsteiger gehuurd. Echt een topding. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@ben2513 ja, heb je geen haast :)
Oftewel: neem de tijd. En controleer je dak uitgebreid voordat je weer gaat opbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 17:23
ben2513 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:37:
Morgen is het zover. De glaswol en gipsplaten worden geleverd (hopelijk blijft het droog, ik moet alles alleen de woning in tillen).

Heeft iemand nog last-minute tips? Ik hoop dat één werkdag voldoende is voor het slopen van de bestaande afwerking (gipsplaten). Het hout van het rachelwerk zal ik hergebruiken.

de nok is vier meter hoog trouwens. Dus maar een éénpersoonsrolsteiger gehuurd. Echt een topding. :)
Handschoenen, stofmasker, veiligheidsbril.
Kan smerig stof op die gipsplaten liggen aan de andere kant.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@ReversdRainbow bedoel je dat de rand niet extra geisoleerd kan worden vanwege de uitloop?
Ik heb er zelf geen praktijkervaring mee, maar zou bij de warmdak methode toch wel het hele oppervlak willen doen. Sowieso een behoorlijke klus omdat het dakleer ook opnieuw moet, er afschot gemaakt moet worden/moet blijven etc. En met slechts 3 jaar oud bitumen is dat misschien wat zonde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Franciesco schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:30:
@ReversdRainbow bedoel je dat de rand niet extra geisoleerd kan worden vanwege de uitloop?
Ik heb er zelf geen praktijkervaring mee, maar zou bij de warmdak methode toch wel het hele oppervlak willen doen. Sowieso een behoorlijke klus omdat het dakleer ook opnieuw moet, er afschot gemaakt moet worden/moet blijven etc. En met slechts 3 jaar oud bitumen is dat misschien wat zonde?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94zE2-ah6bBEah5aRE0ZsXcEvGc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4yCuHdBeybluZdkymFIhTBbG.jpg?f=user_large
Goedenmorge
Dankjewel voor uw reactie
De zijkanten moeten idd iets vrij blijven tbv een goot/uitloop.
De opzet was ook om een omgekeerd dak te maken dit zou een tijdelijke manier zijn tot het bitumen wel word vervangen.

Ikzelf ben uiteraard niet thermische? opgeleid maar zoals ik het lees bij de kruipruimte trekt de koude nog +/-50cm door in bv de funderingbalk nu is dit wel kaal beton maar werkt het ook zo bij onze goot/uitloop dan ?

50mm xps heeft een rd van 1,45
Als hier efficiënt rd 1 van over blijft is het al meegenomen “alle beetjes helpen”

Bvd
Mvg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@ReversdRainbow ok, dus eigenlijk zou je dan een omgekeerd dak bovenop het huidige warme dak krijgen? En zou dat betekenen dat je de tegels verwijderd, de XPS bovenop het bitumen plaatst en vervolgens de tegels weer terug op de XPS legt. In theorie zou dat kunnen werken. Maar ik heb wel grote twijfels over de randen: het is moeilijk te bepalen hoe groot de condensatiekans is op die plekken als je daar geen extra isolatie plaatst. Daarnaast wil je ook niet dat er langdurig water blijft staan onder de XPS laag omdat dat een verminderde isolerende werking kan geven met weer condensatiegevaar. De vraag is of dat voorkomen kan worden, wat mede zal afhangen van het dakafschot.

Bovenstaande is bedoeld om met je mee te denken en mijn gedachten weer te geven. Ik zou geen hard advies om het wel/niet te doen durven geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Dank voor de tips! @Franciesco @LED-Maniak

Ik ben inmiddels begonnen en tussen de dakbeschotplaten is minimale vochtschade te zien. De binnenkant van de verwijderde gipsplaten heeft af en toe ook waterschade, duidelijk druppels die naar beneden zijn gevloeid.

Er was geen folie toegepast tussen gips en glaswol (7cm).

Is de naad tussen de dakbeschotplaten een typisch plekje voor condensatie in dit geval? Lijkt mij nogal logisch, immers komt daar de meeste kou doorheen. (Het zijn Opstalan platen trouwens)

Het voelt nergens vochtig, ook al regent het al dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0ELC8IxQIQEAd-CmqAJue2Fol8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IRr5vsBKgJAQYMAIuaNovBLj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y94l5pjGaIWce0Uaw6vwX5aKS9k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VI64ykv2WExHbjHGOOHVBaS6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MN9e7hniZaJqS3wN7viDNbAlFis=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xa4WIYAx2r2ZjmhJCWQpsDwa.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@ben2513 mijn inziens ziet dit er meer uit als waterschade door een lekkage dan condensatie. B.v. door stuifsneeuw wat gesmolten is en door de spleten heen gekomen is.
Het zou interessant zijn als je ter hoogte hiervan eens onder pannen kan kijken.
Pagina: 1 ... 45 ... 56 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: een handige tool als je vragen hebt over wat voor isolatiewaarde een bepaalde maatregel oplevert, mogelijk opsluiten van vocht tussen isolatie en dakbeschot e.d. is de 'U-Wert-Rechner' van https://www.ubakus.de (gratis, geen account nodig). Hiermee kun je een simulatie doen.