Wuursj schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:56:[...]Hier ook goed. Ik heb nu zowel pavatex als buitenste laag met PIR aan de binnenkant (schuin dak) als pavaflex onder het pir tussen de balken (plat dak). 's winters lekker warm (mag ook wel rc waarden van respectievelijk 5,7 en

en 's zomers redelijk koel. Heb er vorige week plafond uitgeracheld onder dat dak en dat was vroeger niet te doen

Maar het probleem hier is dat op een gegeven moment de zon door een raam aan de westkant begint te schijnen en dan is het ook met goede isolatie zo gedaan met de koelte.
Zonwering is de volgende stap, pavaflex staat nu al snel buitenspel.
Goed dat je dit laatste nog benadrukt. Zelfs al is er nog niets aan een bestaande situatie gedaan, de meeste mensen weten vast wel dat je de zon van je (slaap)kamerraam moet zien te houden en dat buitenzonwering over het algemeen het meest effectief is.
Heb je dat probleem al kunnen tackelen zodat je pavaflex beter uit de verf komt om het koeler te houden??
Terug naar je Ubakus design:
Je hebt daar een luchtspouw van 80 mm, ik kan maar 12-13cm isolatie kwijt, dus zo grote lucht spouw met stilstaande lucht kan hier niet.
Waarom begin ik er over? Die 80 mm lucht spouw levert je in de Ubakus berekening bij Interne opslagcapaciteit nl altijd 6-7 kJ/m²K op. Mooi meegenomen, maar die 60 is dus eigenlijk 53, wat op zich nog heel mooi is.
Maar voor mensen die met veel dunnere lagen pavaflex genoegen moeten nemen, maakt dat wel uit, of je 30 36 of 37 kJ/m²K Interne opslagcapaciteit is een toename van 25% ! Die spouw van 80 mm is er onder een schuin dak iig nooit, bij jouw was dit de plat dak case uiteraard..
Als ik dan naar Multimax 30 zou gaan wordt het 25 en 31.
Bij die 12 cm isolatie (zonder 8 cm spouw) is het verschil tussen pavaflex en Multimax nog maar 5 punten, pavaflex is beter maar ook niet schokkend.
Al deze getallen bij 12 cm isolatie en dan spelen met of zonder 80 mm luchtspouw. Ik heb het even bij die case gelaten.
Bij die schuin dak case had je zelf ook maar een Interne opslagcapaciteit van 34 kJ/m²K, maar dat is met veel meer cm's isolatie, nl 19 cm en dan is 34 niet echt bijzonder, met Multimax is met 19 cm 29 kJ/m²K interne opslagcapaciteit mogelijk. Bij het plat dak geeft die luchtspouw die extra 7 maar onder het schuin dak komt die pavaflex zelfs bij 19 cm niet spectaculair hoog uit.
Pavaflex, ja het helpt wat, maar reken je niet rijk als je maar 12-19 cm ruimte hebt onder het schuine dak. De zon maximaal buiten houden levert wrs meer rendement op. Bij 12 cm isolatie liggen de fasenverschuivingen ook maar op 6,6-8 uren voor Multimax en pavaflex..
@
Wuursj Zie ik nog wat over het hoofd? Ik was toch wel meer benieuwd dan ik vooraf gedacht had om in die ecologische materialen te duiken. En uiteraard er is dan meer dan alleen Interne opslagcapaciteit, het gebruik van nl ecologisch materiaal, maar aan de andere kant er gaat dan soms wel eens tot zeker 8 % chemische toeslag in om het in brandklasse E te krijgen, wat i.c.m. goed gemonteerde gips- of fermacell platen tot een acceptabele brandveiligheid kan leiden.
Ben dus echt aan het wikken en wegen, materiaalontwikkeling/-onderzoek was 42 jaar mijn core R&D-werk. Wel met chemisch gezien wat andere materialen, maar de principes zijn exact het zelfde en de vlas moleculen zijn wel anders maar wel bekend, niet buitenaards dat we ze niet kennen.... we kennen de chemie uiteraard, hooguit qua specifieke applicatie aspecten moet ik e.e.a. bijlezen.
PS: Ik heb nu even een kaal systeem gemodelleerd, in de praktijk heb ik buiten op het dak nog 30 mm PUR (unbeschichtet) en en dan gaan de waarden naar:
met 12 cm Multimax 10 uren en 31 kJ/m²K
met 12 cm Pavaflex Plus 11 uren en 38 kJ/m²K
Pavaflex is iets beter, met name mbt de interne opslagcapaciteit (31 vs 38) , waarbij 38 nog steeds geel/groen en niet groen is..... het verschil is nog niet schokkend.
[
Voor 6% gewijzigd door
route99 op 26-06-2023 20:04
]