Ook ik wil graag wat aan doen aan het dak van ons huis en hoop hier wat wijzer te kunnen worden
Situatie: half vrijstaande woning van ca. 1977 met een grote open ruimte boven de eetkamer, een vide en een open trap. Wij vinden het erg mooi, maar de benedenverdieping zit dus direct onder het dak en er gaat veel warmte verloren. Daardoor moeilijk warm te stoken en bij echt koud weer een nare koude tocht vanaf het trapgat. We hebben al opdracht gegeven om de vide dicht te maken (volledige kozijnwand met glas in plaats van balkon) en bovenaan de trap een soort hokje met deur te maken.
Feit blijft echter dat het dak niet geisoleerd is en ik zou dit graag willen doen door isolatie aan de binnenkant tussen de balken aan te brengen. In 2004 hebben de bewoners die er toen zaten nieuwe dakpannen laten plaatsen, maar helaas is toen geen isolatie aangebracht aan de buitenzijde.
Eetkamer:
Schuin dak gezien vanaf bovenverdieping:
De balken zijn vrij diep, dus ik denk dat er wel genoeg ruimte is om isolatie aan te brengen. Desondanks breng ik liever niet te dikke isolatie aan, omdat we de balken wel mooi vinden en er graag nog wel iets zichtbaar van willen houden. Ik zat zelf te denken aan PIR platen.
De voornaamste vraag is of het wel zomaar kan. Dakopbouw van buiten naar binnen:
Dakpannen
Panlatten
Folie "Maflex GM 450" - zie hieronder
Tengels
Dakbeshot (houtvezelplaten)
Afwerking binnenkant (gipsplaten, gestuct)
Foto's van de folie:
Er staat Maflex GM 450 op de folie, maar daar kan ik helemaal niets over vinden. Weet iemand of dit dampdoorlatende folie is?
De folie ligt niet strak op het dakbeschot, zit duidelijk een paar cm ruimte onder
Foto van dichterbij
Per ongeluk een scheurtje in gekomen toen ik bezig was, het bleek iets kwetsbaarder dan ik dacht

Maar kon nu wel een foto maken van de onderkant van de folie.
Dan nog een vraag
Is het nodig om de afwerking aan de binnenzijde eerst weg te halen voordat je gaat isoleren? Het kan natuurlijk wel, maar als het kan zou mijn voorkeur zijn om het te laten zitten gezien het een enorme troep zal geven als we de gipsplaten met stucwerk eruit moeten slopen. Zou me een hoop discussie met mijn vrouw schelen
Alvast bedankt voor de hulp!