(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 56 Laatste
Acties:
  • 521.674 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:09
pentaw1nz schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:55:
[...]

Dus je gaat panlatjes met 16cm lange schroeven er doorheen knallen?
Dat is echt een no go.

Vaak heb je gewoon gordingen waar je de panlatten op monteert. Pir tussen de gordingen.
Ik zie het probleem niet. De buitenkant van mijn dak is voorzien van renovatie pir platen. Die gaan het dak op met stoftengels erop en die worden door de stoftengels heen aan het dak vastgezet. Dat is prima te vergelijken met hetzelfde van onderaf doen. je zou de latten kunnen voorboren als je bang bent dat het splijt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
route99 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 07:32:
[...]
????? Je wilt het luchtdicht maken en daar is echt damp openfolie voor bedoeld en niet PUR, het is echt voor een andere toepassing zoals je zelf ook aangeeft.
Lastig? Das even bekijken welke folie vastzet methode het handigste is in een bepaalde situatie en vervolgens is het meters maken. Het is qua hoeveelheid folie materiaal dat per m2 winddicht te maken oppervlak wel tig keer effectiever dan PUR schuim waar je in verhouding veel meer materiaal moet spuiten om 100% zeker te zijn dat het dicht is.

Bijkomend effect: Een PUR bus onder lastige omstandigheden kan ook ineffectief zijn omdat je teveel drijfgas verspilt door de spuithouding, daar lees je veel op het forum over.

Het voordeel van folie is dat als er eens een keer een probleem zou zijn je er vrij makkelijk bij kunt en je het weer dicht kan maken, hooguit een stuk tape erover. PUR kruipt overal achter bij het spuiten, dus nogal een gepulk om erbij te komen, het nodige PUR-afval en je "moet" weer PURren als je via die modus werkt......
Oppervlaktes maak je lucht/tochtdicht met folie of een ander plaatmateriaal wat deze eigenschappen heeft (OSB is ook luchtdicht, maar dampopen).

Maar als je bijvoorbeeld bij renovatie een nieuw kozijn plaatst in een bestaande spouwmuur, heb je toch echt iets als flexibele purschuim nodig om het geheel netjes luchtdicht af te werken. PUR is bij uitstek geschikt om lastige kieren mooi luchtdicht af te werken en daarbij ook nog isolerende eigenschappen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

frennek schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:50:Oppervlaktes maak je lucht/tochtdicht met folie of een ander plaatmateriaal wat deze eigenschappen heeft (OSB is ook luchtdicht, maar dampopen).
OSB kort bij de buitenlucht kan zelf (te) vochtig worden en gaan rotten, ook al is het dampopen. Voor mij een no-go. Toch wel bizar hoor, overal in de bouw lees je dat damp open folie the way is om veilig een huis of zolder winddicht te krijgen. Heb in zulke stukken nog nooit iets over dicht PURren gezien.
Maar als je bijvoorbeeld bij renovatie een nieuw kozijn plaatst in een bestaande spouwmuur,
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? we zitten toch hier bij het topic (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek????? Laten we dat zo houden en het is imho de toepassing elders geen argument om het dan ook maar op zolder te doen terwijl folie plaatsen de main stream technologisch onderbouwde/geaccepteerde methode is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-05 20:59

Gerco-M

mijn tornado res.

route99 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 07:32:
[...]
????? Je wilt het luchtdicht maken en daar is echt damp openfolie voor bedoeld en niet PUR, het is echt voor een andere toepassing zoals je zelf ook aangeeft.
Lastig? Das even bekijken welke folie vastzet methode het handigste is in een bepaalde situatie en vervolgens is het meters maken. Het is qua hoeveelheid folie materiaal dat per m2 winddicht te maken oppervlak wel tig keer effectiever dan PUR schuim waar je in verhouding veel meer materiaal moet spuiten om 100% zeker te zijn dat het dicht is.

Bijkomend effect: Een PUR bus onder lastige omstandigheden kan ook ineffectief zijn omdat je teveel drijfgas verspilt door de spuithouding, daar lees je veel op het forum over.

Het voordeel van folie is dat als er eens een keer een probleem zou zijn je er vrij makkelijk bij kunt en je het weer dicht kan maken, hooguit een stuk tape erover. PUR kruipt overal achter bij het spuiten, dus nogal een gepulk om erbij te komen, het nodige PUR-afval en je "moet" weer PURren als je via die modus werkt......
Als ik kleine kieren heb tussen muren, balken, platen en leidingen kan ik daar echt geen folie op vast zetten, zeker niet als dit in de raarste hoeken is. Waar ik dan met PUR en zeker met mijn verlengde leiding wel bij kan komen.

PUR drijfgas verspillen door de spuithouding? Volgens mij heb je gemist waar deze vraag uberhaupt over ging. Want dat probleem oplossen was de essentie van mijn post.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
route99 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:01:
[...]
OSB kort bij de buitenlucht kan zelf (te) vochtig worden en gaan rotten, ook al is het dampopen. Voor mij een no-go. Toch wel bizar hoor, overal in de bouw lees je dat damp open folie the way is om veilig een huis of zolder winddicht te krijgen. Heb in zulke stukken nog nooit iets over dicht PURren gezien.

[...]
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? we zitten toch hier bij het topic (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek????? Laten we dat zo houden en het is imho de toepassing elders geen argument om het dan ook maar op zolder te doen terwijl folie plaatsen de main stream technologisch onderbouwde/geaccepteerde methode is.
Folies zijn mooi, maar niet altijd makkelijk te bevestigen. Als je oude dakbeschot enorm kiert doordat de planken niet naadloos aan elkaar afgesloten zijn, kan je natuurlijk folies spannen tussen de gordingen tegen je dakbeschot, maar fijn werken is het nou ook weer niet. Hoe bevestig je het? Hoe werk je de randen af? Liever schroef ik dan een dunne plaat hout er tegenaan, gegarandeerd dampopen en je kan gewoon lekker schroeven met een buigstijf materiaal.

In het daadwerkelijk dampopen bouwen, wordt OSB bijvoorbeeld vaak toegepast als vocht barrière, dus aan de warme zijde van de constructie. OSB is dampopen, maar werkt wel als een remmer en op deze fysische eigenschappen kan je prima vertrouwen in de bouw om zonder folies en plastic een robuuste constructie met natuurlijke vochthuishouding realiseren.

En waarom ik een ander bouwvoorbeeld aanhaal? Omdat bouwen iets algemeens is waar technieken grensoverschrijdend gebruikt worden. Het isoleren van een zolderdak gebruikt ook technieken die ergens anders toegepast kunnen worden, dus vind ik het voorbeeld van hoe een kozijn in een spouwmuur gezet wordt niet vreemd. Bij een schuin dak heb je namelijk ook dakramen of de overgang van een spouwmuur naar een dakbeschot, wat ik zie als bijna gelijkwaardige bouwknopen waar je vaak zit met tochtkieren.

Dus opnieuw gezegd, folies zijn leuk om meters te maken, want natuurlijk pur je niet je hele dakbeschot af, maar pur heeft zich wel degelijk bewezen als methode en materiaal om op de juiste plekken een hoop winst en gemak te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-05 11:40
Hi, hier was het plaatwerk aan de gordingen geplakt. Bij het verwijderen zijn er heel veel resten van het plaatwerk achtergebleven op de gordingen. Ging de gordingen 5cm op dikken om er meer mineralenwol tussen te krijgen maar hier kan ik niet op door werken. Is er een truck om hier omheen te werken of te overbruggen? Heb erg veel gordingen en als ik die allemaal schoon moet maken kost met dat veel te veel tijd.
Thanks!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAgBiZeODpmwP2yU5l08i6jE2Ro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YtFHb0LSypg6s37ukYQR9DC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmriJgLWd5zjAVMV9KECcrG06WU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fV2AXBodPhY2JC0btitgmC74.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Gerco-M zie (grotendeels) ook voor jou onder.
frennek schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:14:
[...]Folies zijn mooi, maar niet altijd makkelijk te bevestigen. Als je oude dakbeschot enorm kiert doordat de planken niet naadloos aan elkaar afgesloten zijn, kan je natuurlijk folies spannen tussen de gordingen tegen je dakbeschot, maar fijn werken is het nou ook weer niet. Hoe bevestig je het? Hoe werk je de randen af?
Hoe moeilijk is dit nu voor wie hier naar streeft: Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?
Zie YouTube: Starvap met Easy-cell isolatie
Zou het zelf met geschikte latjes simpeler doen, maar zo is het in de video wel super uitgelijnd.
Als eenmaal de latjes er zitten dan is het meters maken met de folie.
Moet er niet aan denken als ik een dak met naden zou hebben dat naad voor naad moet PURren.
Als je de aansluiting op de muren en de vloer ook netjes maakt volgens de richtlijnen vd folie fabrikant, krijg je een prachtig resultaat.

Dan hoef je dus ook niet in onmogelijke hoeken zitten te PURren waar sommigen hier heus wel adapters voor gemaakt hebben, maar de rest van de Nederlanders die die "mooie oplossingen" niet kennen zitten maar te kl**ien met de PUR in die bussen. Op Youtube hoef je niet lang te zoeken om die gedrochten van spuitwerk te vinden, deels door onkunde v/h spuiten zelf maar ook deels door al die ongelukkige hoeken waar je moet zijn om te kunnen PURren.

En een heel groot voordeel van die folies: Je kunt er altijd weer bij, mits je er een demontabele isolatie overheen zet (+gipslaten afwerking).

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 10-10-2022 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-05 20:59

Gerco-M

mijn tornado res.

@route99 Ik dacht dat ik het vermeld had maar mijn PUR werk ging vooral over onmogelijke hoeken, niet over dakbeschot of meters maken maar over onder de vloer, achter het knieschot, en dan weer verder richting spouw en dakrand waar overal wind en daglicht naar binnen komt. Waar je dus onmogelijk met folie kan komen. Met PIR platen en houtwerk kan ik het aardig goed dicht maken maar de naden van die beide wil ik toch graag volledig tochtdicht hebben met een beetje PUR, vandaar….

Misschien bij nieuwbouw of recente bouw dat alles perfect op elkaar aansluit en je met een stukje folie hier en daar alles al dicht krijgt. Maar bij ons huis uit 1969 en ik denk ook bij oudere woningen was “natuurlijke ventilatie” erg belangrijk. ;) :X

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Gerco-M Ben het niet met je eens dat het voor alleen nieuwere bouw alleen geldt.

Het winddichte damp open folie hoeft helemaal niet ver weg exact in die hoek te zitten, maar het is wel zeer belangrijk dat de nieuwefolie i.c.m. de isolatie, afgewerkt met een klimaat of dampdichte folie + gipsplaten die erop komen samen de nieuwe schil vormen, waarin ieder onderdeel haar functie heeft.

Deze manier van werken geeft een zeer hoge garantie om die nieuwe schil goed te krijgen.

Dus dat betekent dat je voor de latjes echt niet perfect in de hoek hoeft te zitten maar kunt streven naar een compromis met de voor het monteren van de folie opbouw die niet veel extra werkt kost.

Het is echt de nieuwe schil die het verschil gaat maken, imho krijg je het met PURren nooit zo dicht immers voor het PURren blijft die hoek een kl**i hoek... dat zal nooit dat afsluit niveau halen als met folie.

Ik zou wrs zelf met de folie voor de hele wand gaan (want folie kost maar enkele euro per m2) maar als je zeker weet dan boven bijv 60-80 cm hoogte er echt nul tocht is zou je het met een baan van ca 1 meter hoogte kunnen uitvoeren. De resterende 30-40 cm die leg je over de belendende muren en vloeren heen zodat je overal altijd zeker weet dat er ca 15 cm overlap is. De fabrikanten geven aan met welke seal je die dan op de muur/vloer (of schuine wand) vast kunt zetten.

Tis zeker het laatste decennium de nieuwe manier van denken om het zo te doen.

Het geeft je verder ook veel meer zekerheid dat de oude constructie droog blijft waaien omdat die buiten de nieuwe schil blijft waar de wind nog bij kan. Die zekerheid krijg je imho met het dicht PURren echt nooit.

[ Voor 10% gewijzigd door route99 op 10-10-2022 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:29
route99 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:52:
@Gerco-M zie (grotendeels) ook voor jou onder.

[...]

Hoe moeilijk is dit nu voor wie hier naar streeft: Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?
Zie YouTube: Starvap met Easy-cell isolatie
Zou het zelf met geschikte latjes simpeler doen, maar zo is het in de video wel super uitgelijnd.
Als eenmaal de latjes er zitten dan is het meters maken met de folie.
Moet er niet aan denken als ik een dak met naden zou hebben dat naad voor naad moet PURren.
Als je de aansluiting op de muren en de vloer ook netjes maakt volgens de richtlijnen vd folie fabrikant, krijg je een prachtig resultaat.
Misschien begrijp ik je verkeerd in de context van de purren/folie discussie, maar in de video gaat de ruimte achter de folie volgeblazen worden met cellulose. En het is toch de bedoeling om die (in dit geval) cellulose ruimte zoveel mogelijk winddicht te hebben? Oftewel: als de huidige kapconstructie niet voldoende winddicht is, dan moet er nog een extra folie aan de buitenzijde bijgeplaatst worden. Of de naden dichten met pur zoals sommigen het hier doen, maar jij liever niet zo ziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:28

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Asprine schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:49:
Hi, hier was het plaatwerk aan de gordingen geplakt. Bij het verwijderen zijn er heel veel resten van het plaatwerk achtergebleven op de gordingen. Ging de gordingen 5cm op dikken om er meer mineralenwol tussen te krijgen maar hier kan ik niet op door werken. Is er een truck om hier omheen te werken of te overbruggen? Heb erg veel gordingen en als ik die allemaal schoon moet maken kost met dat veel te veel tijd.
Thanks!
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lekker laten zitten, latjes tegen de gordingen aan (en dus alleen lokaal wat weghalen) en dan wol erin, folie eroverheen en gips er tegenaan.

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Franciesco Daar heb je een formeel punt mbt tot de video keuze, maar het is wel de bedoeling om zoets iets als primaire windvang te gebruiken exact zoals ik het beschreven heb, de video was dus niet de beste om het te illustreren op de manier zoals je het trectj n beschrijft, maar de gebruikte techniek die ik beschreef blijft bestaan.
ik had dus beter de video weg kunnen laten.

Als tekst klopt mijn case dus nog wel, en de opbouw van de isolatielaag heb ik ook beschreven en dus de voordelen en de argumenten ervan tov de PUR blijven overeind, dat de video niet helemaal klopte verandert er niks aan. Er zijn tekst matig geen argumenten gekomen tav de isolatie opbouw dat dit niet zou kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:25
Hoe monteren de meeste mensen hier klimaatfolie? Ik lees dubbelzijdige tape, andere nieten weer.. maakt dit nog uit volgens iemand? :) ik neig naar de makkelijke oplossing namelijk (tapen dus :P )

[ Voor 18% gewijzigd door ID-College op 10-10-2022 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

De dubbelzijdige tape lijkt me het beste:https://www.goedkoopisolatiemateriaal.nl/products/vast-r-dubbelzijdige-tape-25mm-x-50mtr
Lees daar de aanbevelingen.

Maar er is nog meer om maar meteen de advocaat vd duivel erbij te halen.....
Ben er zelf nog niet mee bezig maar... .stel je schroeft je gipsplaat vast met schroeven.... waar zit dan bij jou de klimaat folie en ga je die nog met de schroeven vd gipsplaten doorboren.... oeps..... :?

[ Voor 10% gewijzigd door route99 op 10-10-2022 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

ID-College schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:17:
Hoe monteren de meeste mensen hier klimaatfolie? Ik lees dubbelzijdige tape, andere nieten weer.. maakt dit nog uit volgens iemand? :) ik neig naar de makkelijke oplossing namelijk (tapen dus :P )
Nieten en tapen inderdaad. Je begint vanuit het midden met nieten naar de zijkanten toe, dan tape je de overlap af en dan de zijkanten (muren).
Wat ik ook wel heb gedaan is de zijkanten niet afplakken want de tape blijft niet altijd goed zitten op de muur, maar gips er tegen aan (kleine ruimte gelaten), folie afsnijden en dan PUR ertussen.

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 11-10-2022 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Vandaag begin ik met het verwijderen van de huidige binnenafwerking om vervolgens mijn schuine kap te isoleren. Hierbij ga ik eerst de eerste verdieping doen en later de zolder. Ik wil eerst een dampopen folie aanbrengen om het geheel luchtdicht te krijgen.

Is de volgende folie daarvoor de juiste folie: https://www.hornbach.nl/s...-mtr/7049802/artikel.html

Op de volgende afbeelding heb ik met groen aangegeven hoe ik de folie wil gaan plaatsen (dus niet geheel om de gordingen heen). De folie wil ik tegen het dakbeschot aan nieten en vervolgens de overlap afplakken met tape. Is dit zo de juiste manier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMJu0lUQY_Djw8iOcX2KDAUDVxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s35D0uh25UBhAIwEzyyVut0L.jpg?f=fotoalbum_large

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:00
ID-College schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:17:
Ik heb de folie geniet, en dan weer stukjes tape over de nietjes.

Bij strakke muren dubbelzijdig tape gebruikt, en bij de overlappen spinvliestape.

Bij het plakken op vloer en grovere structuur butyltape.
route99 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:15:
De dubbelzijdige tape lijkt me het beste:https://www.goedkoopisolatiemateriaal.nl/products/vast-r-dubbelzijdige-tape-25mm-x-50mtr

Ben er zelf nog niet mee bezig maar... .stel je schroeft je gipsplaat vast met schroeven.... waar zit dan bij jou de klimaat folie en ga je die nog met de schroeven vd gipsplaten doorboren.... oeps..... :?
Ik heb latten tegen de folie aan geschroefd, onvermijdelijk doorboor je daar de folie maar ik stel mij zo voor dat de lat het gaatje wel “dichtdrukt”. Tegen die latten zit dan de eindafwerking, met spijkertjes die qua lengte niet voorbij de latten komen en dus niet de folie nogmaals doorboren.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@leejoow De Miofol 125 G is eigenlijk bedoeld voor toepassing op het dak en niet eronder.
https://www.isolatiemater...-open-folie-15x50m1-75-m2
Algemeen
Miofol 125 G is een waterkerende damp-open folie die beschikt over een sterk uv-gestabiliseerde wapening. Hierdoor behoudt de folie zijn sterkte over een lange periode. De microperforatie zorgt voor de hoogst haalbare waterkering met behoud van zijn dampdoorlatendheid. De folie beschermt uw constructie tegen wind en regen terwijl de damp door de Miofol 125 G folie naar buiten kan.

De Miofol 125 G beschikt over een sd-waarde van 0,28 m dat betekent dat de folie waterkerend (waterdicht) is. Door de ademende eigenschap is de Miofol 125 G geschikt als damp-open laag aan de koude zijde gevelconstructies en als tijdelijke beglazingsfolie. De folie kan in gevels zowel direct op harde als op zachte ondergronden worden toegepast.
Voordelen van Miofol 125 G Dampopen folie:
+ Waterkerende folie (waterdicht)
+ Microperforatie
+ Uv-bestendig door zijn speciale wapening
+ Kan direct op plaatmateriaal en minerale wol worden aangebracht

De folie is geschikt voor toepassingen van buitenaf (koude zijde) zoals bijvoorbeeld in gevels. Volgens het bouwbesluit mogen microgeperforeerde folies niet meer verwerkt worden in dakconstructies in verband met de beperkte waterdichtheid. Deze damp-open folie heeft een afmeting van 1.50 meter breed en een lengte van 50 meter.
Hier staat nog een verdere toelichting bij de makers:
https://www.mg-bouw.com/miofol-125g/
Miofol® 125G wordt als waterkerende dampdoorlatende laag aan de buitenzijde in gevels toegepast. Door de unieke microperforatie kan het bouwvocht, in de vorm van damp, naar buiten afgevoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
route99 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:15:

Ja, maar van wat ik lees maakt dat niet veel uit. De schroeven zorgen voor een luchtdichte afwerking zodra hij erin zit (door het schroefdraad). Zo doet eigenlijk iedereen het dus die geloof ik wel :)

Echter, tapen op hout werkt vaak niet goed, en kan weer voor lucht zorgen. Daarom zie je op die filmpjes iedereen met kit langs de muren gaan voor een luchtdichte afdichting, en dan de 'flap' eraan vast plakken. Gipsplaat ertegen en dan schuin afsnijden tussen de muur en gisplaats. Dan zie je vrijwel niets meer van de 'flap' en steekt hij niet te ver uit :)

Ik denk dat de gisplaat ook de folie wel goed vasthoudt, maar bij tapen denk ik wel dat je dan rondom moet afkitten zodat je zeker weet dat er nergens lucht in kan..

[ Voor 10% gewijzigd door ID-College op 11-10-2022 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

route99 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:49:
@leejoow De Miofol 125 G is eigenlijk bedoeld voor toepassing op het dak en niet eronder.
https://www.isolatiemater...-open-folie-15x50m1-75-m2
De werking van de folie is enkel luchtdicht maken, niet waterdicht. Dan doen de pannen namelijk. Zou ik tussen het dakbeschot en de isolatie als windkering anders ook een dampremmende folie kunnen doen of loop ik dan juist het risico op vochtproblemen?

Juist als ik een folie toevoeg tussen het dakbeschot en de wol zie ik dat er vocht komt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWwqJ_keXQ3aWHphwk2GEUruxSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjZO6QCIakbTiC87a3zjODvu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door leejoow op 11-10-2022 09:35 ]

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

ID-College schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:22:
[...]

Ja, maar van wat ik lees maakt dat niet veel uit. De schroeven zorgen voor een luchtdichte afwerking zodra hij erin zit (door het schroefdraad). Zo doet eigenlijk iedereen het dus die geloof ik wel :)

Echter, tapen op hout werkt vaak niet goed, en kan weer voor lucht zorgen. Daarom zie je op die filmpjes iedereen met kit langs de muren gaan voor een luchtdichte afdichting, en dan de 'flap' eraan vast plakken. Gipsplaat ertegen en dan schuin afsnijden tussen de muur en gisplaats. Dan zie je vrijwel niets meer van de 'flap' en steekt hij niet te ver uit :)

Ik denk dat de gisplaat ook de folie wel goed vasthoudt, maar bij tapen denk ik wel dat je dan rondom moet afkitten zodat je zeker weet dat er nergens lucht in kan..
Daarom PUR en geen kit... PUR kan je gewoon stucen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:07
leejoow schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:27:
[...]

De werking van de folie is enkel luchtdicht maken, niet waterdicht. Dan doen de pannen namelijk. Zou ik tussen het dakbeschot en de isolatie als windkering anders ook een dampremmende folie kunnen doen of loop ik dan juist het risico op vochtproblemen?

Juist als ik een folie toevoeg tussen het dakbeschot en de wol zie ik dat er vocht komt:

[Afbeelding]
Van binnen naar buiten gezien moet je van dampdicht naar dampopen werken. Hoe je het nu hebt, sluit je de lucht op.
Dus als je een folie toepast tegen het dakbeschot t.b.v. luchtdicht maken, zorg ervoor dat die dampopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-04 11:34
Ben al een tijdje hier aan het meelezen maar ben er nog steeds niet helemaal uit wat in mijn situatie het beste is dus bij deze;
Zolderdak van huis uit 1988
Opbouw lijkt te zijn pannen, glaswol, 2cm spaanplaat.

Ik zat zelf te denken aan pir en afwerken met
gipsplaten. Steenwol is ook een optie ivm extra akoestische isolatie.
Verder alle huidige kieren en gaten purren en kitten?

Nu heb ik mensen gesproken die zeggen dat in mijn situatie geen folie nodig is? Hier lijkt de mening te zijn dat er altijd een folie nodig is maar welke zou dat in mijn situatie dan zijn? Er is voldoende ventilatie dankzij dakkapel en airco.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWN1rrEOKwlcJS4T4IJ3pSr-gCQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wS9jQIbdgIzzbZr01s3J559q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xL-pnlzKNtv8iDj-trlQ-nF5cM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ep2Ve3LS3aAivFisQU0JI62K.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8Mk4HxC-aYYSX49_Qrn3kri0os=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1bo1mDcwwmzFYKViXw6k59lD.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uram6U-0M69pTpL9_vUKBVrbQPs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1pr5K7CKWXCU1KFfTREAGngk.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

schalk84 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:30:
Ben al een tijdje hier aan het meelezen maar ben er nog steeds niet helemaal uit wat in mijn situatie het beste is dus bij deze;
Zolderdak van huis uit 1988
Opbouw lijkt te zijn pannen, glaswol, 2cm spaanplaat.

Ik zat zelf te denken aan pir en afwerken met
gipsplaten. Steenwol is ook een optie ivm extra akoestische isolatie.
Verder alle huidige kieren en gaten purren en kitten?

Nu heb ik mensen gesproken die zeggen dat in mijn situatie geen folie nodig is? Hier lijkt de mening te zijn dat er altijd een folie nodig is maar welke zou dat in mijn situatie dan zijn? Er is voldoende ventilatie dankzij dakkapel en airco.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je helemaal geen dakbeschot onder de pannen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
nvm

[ Voor 93% gewijzigd door Wolfram55 op 11-10-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
ArcticWolf schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:38:
[...]

Heb je helemaal geen dakbeschot onder de pannen??
dat moet ik even controleren. Heb maar een klein gat geboord dus lastig te voelen en wil het glaswol er niet uit trekken. Er staan hier 200 dezelfde woningen dus als het gebruikelijk is zal het er wel zitten.

Hoe zit het trouwens met ruimte tussen isolatie en afwerking? Dus tussen bijv pir en gipsplaten? De balken zijn 165mm dik. Als ik daar isolatie tussen duw van 16mm en dan platen op de balken vastzet ipv ertussen heb ik dus zo'n 5mm lucht ertussen. Maakt dit uit? Het zou er wat netter uitzien.
165mm isolatie ben ik alleen tegen gekomen als spouwmuur isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Laatst online: 18:16

H-W

Als ik het goed lees wil je dus tegen de bestaande spaanplaat aan, isolatie gaan plaatsen? Op zich een prima idee, maar zo te zien is die spaanplaat al wel eens geschilderd. Weet je met welke verf? Anders zou ik voor de zekerheid kiezen voor dampopen isolatie met klimaatfolie, wellicht vormt die verflaag wel een dampremmende laag en dan heb je grote kans op de reeds veel besproken vochtproblemen.
Toch vermoed ik dat er ergens wel dakbeschot aanwezig zal zijn, die glaswol en de spaanplaat zullen toch wel ergens aan bevestigd zijn, net als je panlatten en tengels. Heb je geen bouwtekeningen meer van je huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
ArcticWolf schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:56:
[...]

Daarom PUR en geen kit... PUR kan je gewoon stucen.
PUR is niet luchtdicht en de kit zit alsnog achter je gipsplaat. Dus purren is niet nodig, als je het aan de rand met kit afwerkt. De gipsplaat valt er toch overheen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@schalk84 Leen ff zo’n camera waarmee je erin kunt kijken op een flexibele kabel.
Aannemen zoals je kiort hiervoor deed kan killing zijn voor je keuze. De tips die je al kreeg over die geverfde plaat hoort er zeker bij de analyse.
Maar maak eens een tekening met wat je nu exact zou willen. dat zegt veel meer dan die woorden alleen . Dat er nog vragen zijn maakt hiervoor niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
H-W schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:38:
Als ik het goed lees wil je dus tegen de bestaande spaanplaat aan, isolatie gaan plaatsen? Op zich een prima idee, maar zo te zien is die spaanplaat al wel eens geschilderd. Weet je met welke verf? Anders zou ik voor de zekerheid kiezen voor dampopen isolatie met klimaatfolie, wellicht vormt die verflaag wel een dampremmende laag en dan heb je grote kans op de reeds veel besproken vochtproblemen.
Toch vermoed ik dat er ergens wel dakbeschot aanwezig zal zijn, die glaswol en de spaanplaat zullen toch wel ergens aan bevestigd zijn, net als je panlatten en tengels. Heb je geen bouwtekeningen meer van je huis?
Idd tegen bestaande plaat isoleren. Na-isoleren dus.
Ik heb de platen gelatexed.
Bouwtekeningen zou ik moeten opvragen maar ik ga morgen even het dak en onder de pannen kijken (y)

Sorry dacht dat ik al goed mn best had gedaan door fotos bij te voegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W

H-W

Jij hebt de platen voorzien van latex maar waren ze daarvoor ook al geschilderd? Latex is dampopen, maar misschien een eerdere laag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:04

Seafarer

XXX

schalk84 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:36:
[...]

Idd tegen bestaande plaat isoleren. Na-isoleren dus.
Ik heb de platen gelatexed.
Bouwtekeningen zou ik moeten opvragen maar ik ga morgen even het dak en onder de pannen kijken (y)

Sorry dacht dat ik al goed mn best had gedaan door fotos bij te voegen :)
Ik krijg het idee dat jij van die geprefabriceerde bakken op je dak hebt liggen. Waar wol inzit met folie en tengels zo uit de fabriek. Ik kom niet op de juiste naam. Maar dat gaat iemand zo meteen wel roepen. :)

Nergens natte plekken?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Seafarer schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:39:
[...]

Ik krijg het idee dat jij van die geprefabriceerde bakken op je dak hebt liggen. Waar wol inzit met folie en tengels zo uit de fabriek. Ik kom niet op de juiste naam. Maar dat gaat iemand zo meteen wel roepen. :)

Nergens natte plekken?
Een kleine natte plek idd in midden dak. 20cm bij 5cm. Helaas aan kant van dak die niet zo makkelijk te bereiken is. Wordt nog een raam geplaatst dus hoop er dan na te kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
H-W schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:40:
Jij hebt de platen voorzien van latex maar waren ze daarvoor ook al geschilderd? Latex is dampopen, maar misschien een eerdere laag niet.
@schalk84 wil mogelijk voor PIR platen gaan. Die zijn van zichzelf al dampdicht, dan maakt het niet uit of de verflaag dampopen of dicht is. Het hangt er dus even vanaf hoe hij zijn opbouw wil gaan realiseren. Als de akoestische eigenschappen door de glaswol laag nu al voldoende zijn, lijkt PIR mij een prima oplossing in deze situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

schalk84 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:45:
[...]

Een kleine natte plek idd in midden dak. 20cm bij 5cm. Helaas aan kant van dak die niet zo makkelijk te bereiken is. Wordt nog een raam geplaatst dus hoop er dan na te kunnen kijken.
Zoek even op prefab dak.
Als de folie beschadigt en een pan is lek of sluit slecht aan. Dan loopt er water in je isolatie.
Oftewel heel goed onderzoeken waardoor het lekt. Natte isolatie isoleert niet en is een kweekvijver van schimmels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W

H-W

frennek schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:08:
[...]

@schalk84 wil mogelijk voor PIR platen gaan. Die zijn van zichzelf al dampdicht, dan maakt het niet uit of de verflaag dampopen of dicht is. Het hangt er dus even vanaf hoe hij zijn opbouw wil gaan realiseren. Als de akoestische eigenschappen door de glaswol laag nu al voldoende zijn, lijkt PIR mij een prima oplossing in deze situatie.
Dat klopt natuurlijk niet. PIR is inderdaad dampdicht, daar heb je gelijk in. Maar als je die platen dan tegen een mogelijk dampdichte laag aan zet, dan bestaat het risico dat je hier vocht op gaat sluiten. Die discussie is hier al vaak gevoerd. Want naar buiten toe dampopen bouwen. Dus maakt de verflaag in dit geval wel iets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

schalk84 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:36:[...]Sorry dacht dat ik al goed mn best had gedaan door fotos bij te voegen :)
Zou je die mini endoscoop / camera (zoals deze) al ergens kunnen lenen waar ik al eerder over schreef?
Je moet echt onderzoek gaan doen hoe alles in elkaar zit.
Waar komt vocht vandaan etc.
Alleen als je de hele situatie in kaart gebracht hebt en je er zeker van bent dat er geen andere bronnen zijn, moet je eerst een reparatieplan maken en een aantal weken wachten om te zien f je huidige problemen opgelost zijn.
Zoja, dan pas kun je verder met het isolatieplan.
Zo nee.... dan zul toch meer onderzoek moeten doen, doe je dat niet dan komt de extra schade later vast te voorschijn en dan moet je alles wat je aangebracht heb mogelijk wegbreken om de echte oorzaak te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
route99 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:16:
[...]
Zou je die mini endoscoop / camera (zoals deze) al ergens kunnen lenen waar ik al eerder over schreef?
Je moet echt onderzoek gaan doen hoe alles in elkaar zit.
Waar komt vocht vandaan etc.
Alleen als je de hele situatie in kaart gebracht hebt en je er zeker van bent dat er geen andere bronnen zijn, moet je eerst een reparatieplan maken en een aantal weken wachten om te zien f je huidige problemen opgelost zijn.
Zoja, dan pas kun je verder met het isolatieplan.
Zo nee.... dan zul toch meer onderzoek moeten doen, doe je dat niet dan komt de extra schade later vast te voorschijn en dan moet je alles wat je aangebracht heb mogelijk wegbreken om de echte oorzaak te vinden.
Geen idee wie zo'n ding heeft.
Aan 1 kant komt een grote dakkapel en aan andere kant dus een raam. Ik wil het liefst iig het materiaal naar binnen laten heisen als de dakkapel er op komt dus ik ga morgen eens alvast proberen onder de pannen te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Zo'n endoscopische camera? Tja... gewoon rondvragen, met alleen je schouders ophalen dat je het niet weet, kom je er helaas nooit. Dat doen imho heel veel mensen hier als ze er zelf geen hebben.
Vraag eens bij een wijk energie groep (als die er is) of bij de gemeente, die hebben steeds vaker een afdeling die burgers direct of indirect adviseert.

[ Voor 13% gewijzigd door route99 op 11-10-2022 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Destralak schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:22:
[...]

Van binnen naar buiten gezien moet je van dampdicht naar dampopen werken. Hoe je het nu hebt, sluit je de lucht op.
Dus als je een folie toepast tegen het dakbeschot t.b.v. luchtdicht maken, zorg ervoor dat die dampopen is.
Het van binnen naar naar buiten van dampdicht naar dampopen werken begrijp ik. Ik had alleen verwacht dat ik met een dampwerende folie tegen het dakbeschot aan ook van dampdicht (glaswol met folie) via dampwerend (de folie) naar dampopen (het dakbeschot met de pannen) zou gaan.

Een andere uitdaging die ik heb:

Dit is de scheidingsmuur tussen twee ruimtes. Ik kan op dit moment enkel de ruimte isoleren waar ik sta (de andere is al helemaal afgewerkt en ga daar nu niets aan doen. Nu zit ik te denken om dit af te sluiten door een plank hier tegenaan te zetten. Zou dit een goede methode zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jf7Fgl1OmsgjU0PvyVd4UoChOnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCr1BKmvERVTfKm6gsh5m5pz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door leejoow op 12-10-2022 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Bij deze foto van onder de pannen. Raam was kleiner dan ik dacht dus kreeg er maar net een opgetild.
Hopelijk kunnen jullie er iets mee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5v3n0CkzFFc6l_1Hls02An9Fbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NuG0tG8omlnGG3fZzxzNdGBL.jpg?f=fotoalbum_large
Met het latexen van het dakbeschot heb ik me blijkbaar lelijk in mn vingers gesneden. Het er af halen zie wordt echt een rotklus dus hopelijk is daar een oplossing voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

schalk84 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:26:
Bij deze foto van onder de pannen. Raam was kleiner dan ik dacht dus kreeg er maar net een opgetild.
Hopelijk kunnen jullie er iets mee?
[Afbeelding]
Met het latexen van het dakbeschot heb ik me blijkbaar lelijk in mn vingers gesneden. Het er af halen zie wordt echt een rotklus dus hopelijk is daar een oplossing voor..
Sorry, ik kan niets met deze foto. Maar de hele buurt had toch hetzelfde dak?
Iemand in de buurt zal het echt wel weten.

Hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

leejoow schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 07:42:
[...]Dit is de scheidingsmuur tussen twee ruimtes. Ik kan op dit moment enkel de ruimte isoleren waar ik sta (de andere is al helemaal afgewerkt en ga daar nu niets aan doen. Nu zit ik te denken om dit af te sluiten door een plank hier tegenaan te zetten. Zou dit een goede methode zijn?
Als je eerst netjes onder de plank de folie volgens de voorschriften van de folie fabrikant minimaal 10 cm over de muur heen werkt en met geschikte seal vastzet? stop je met de folie op de schuine kant dan fietst het vocht je aan alle kanten rond die plaats de constructie in.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
Dit is hoe ik het wil aanpakken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIo9qyNzbtqEoBVNSIvolkuJzzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UZJk2iXt0gHueL8d7CdU7BfH.png?f=fotoalbum_large

Dus 10 cm PIR direct tegen dakbeschot en vervolgens 6 cm houtvezel, afwerken met gips. Zoals jullie zien is er zelfs onder de meest extreme omstandigheden (-5 buiten, 22 graden binnen met 40% luchtvochtigheid) nog steeds geen kans op condensvorming. Mocht deze wel ontstaan als het nog kouder zou worden heeft het geheel een zeer acceptabele droogtijd. Folies zijn op deze manier niet nodig, dat zou de boel alleen maar onnodig opsluiten.

[ Voor 11% gewijzigd door frennek op 12-10-2022 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jallie
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-05 07:22
Goedemorgen Tweakers

Wij willen de zolder isoleren van onze woning. Nu vroeg ik mij af wat de beste manier is om dit aan te pakken. Wel of geen klimaatfolie en wel of geen luchtspouw laten tussen het dakbeschot en isolatiemateriaal.

Bijgaand foto’s van de huidige situatie.
Ligt op dit moment 2 cm pur(?) tussen de dakpannen en dakbeschot als isolatie.

https://tweakers.net/i/ob...ywN.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/Dd...VcV.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/FY...rUY.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/xh...hr8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schalk84
H-W schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:38:
Ik heb wat isolatiezaken gebeld en ik kom idd uit op dakbeschot>damp open folie>isolatie (geen pir)>klimaatfolie.
De dampopen folie dient voornamelijk als extra bescherming bij lekkages. Pir wordt afgeraden bij dampdichte buitenkant.
Aangezien ik het toch een goed idee vind om wat extra bescherming in te bouwen laat ik de latex op het dakbeschot zitten en doe er folie op.
Ik twijfel nu nog tussen houtvezel en steenwol. Het gaat niet om een heel groot oppervlakte dus voor de prijs hoef ik houtvezel niet te laten. Het schijnt een iets prettiger leefklimaat te geven?

Dan zit ik nog met de vraag of de gipsplaten aan moeten sluiten op de isolatie? Is het erg als er een ruimte van 5 a 10mm tussen isolatie en gipsplaten zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Jallie schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:22:
Goedemorgen Tweakers

Wij willen de zolder isoleren van onze woning. Nu vroeg ik mij af wat de beste manier is om dit aan te pakken. Wel of geen klimaatfolie en wel of geen luchtspouw laten tussen het dakbeschot en isolatiemateriaal.

Bijgaand foto’s van de huidige situatie.
Ligt op dit moment 2 cm pur(?) tussen de dakpannen en dakbeschot als isolatie.

https://tweakers.net/i/ob...ywN.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/Dd...VcV.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/FY...rUY.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/xh...hr8.jpg?f=fotoalbum_large
Ik kan uit de foto's nog niet zo goed beoordelen wat ik zie. Zijn de eerste twee foto's de situatie achter de witte zachtboard platen? En waar zit het tegenaan? Dus die bruine donkere platen, is dat het dakbeschot zelf? Heb je enig idee wat voor materiaal dat is? Heb je ook een foto van de PUR platen tussen je dakbeschot en je dakpannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jallie
@frennek Excuus ik heb het niet helemaal duidelijk gemaakt, die bruine plaat mag je wegdenken deze heb ik over het dakbeschot heen geplaatst omdat er een gat in zat van de kachelpijp die ik heb weg gehaald. het dakbeschot zelf is spaanplaat met daarop 2 cm pur o.i.d. ? foto 1 is het enige waar de isolatie goed is te zien dat bruine spul. het witte op de spaanplaten op de andere foto's is het behang dat de vorige bewoner er over heen heeft gedaan. hopelijk is het nu wat duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Jallie Heb je nog een betere foto van die isolatie dan nr 1?
Hoe is de staat van die isolatie, is het overal nog wind en regendicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jallie
@route99 hierbij een de foto’s, verder is het dak gewoon wind en water dicht. Vast bedankt voor je reactie!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grdZRzga9vEORe8w2N0z2JBBBXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBlVBJxcEtPCJdTNmKEHeBiq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8mNA7-Hh7oCfRTufFjWiQO_D04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qpI9l2YPkUFt2xvzLjt6Bri2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Jallie schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:05:
@route99 hierbij een de foto’s, verder is het dak gewoon wind en water dicht. Vast bedankt voor je reactie!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb nog steeds geen heel duidelijk beeld bij je dak op dit moment. Bij foto twee zie je de opbouw onder je dakpannen, kijk je hier tegen de PUR beplating aan? Dus je tengels zitten hier op de bruine PUR platen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Jallie Tnx.
Hmm is die PUR nog NOK?
Ziet er erg bros uit??? Zie ingezoomde foto.
Als je het nu goed wilt doen, zul je het vast in een keer goed willen doen?
Tis vast erg oud spul, je kunt je afvragen of het nog bijdraagt, in dat geval zou ik hem voor de Rc berekening niet erg relevant vinden, maar hij zit er wel.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZ-p3siY04l8B0gCYm5uVuRVjdA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PiUDH3yb5oaxj5c5aH6b4A1J.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jallie
@frennek constructie als volgt : dakpakken - Isolatie(PUR) - Dakbeschot
Dat bruine is inderdaad de isolatie.

@route99 eens de isolatie heeft inderdaad zijn beste tijd gehad en reken ik ook zeker niet mee,
daarom ook mijn vraag hoe ik dit het beste van binnenuit kan isoleren.
moet hier nog folie of een luchtbrug tussen het dakbeschot en isolatie of kan de isolatie tegen het dakbeschot aangeplaatst worden?

bedankt !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Jallie Tis altijd met de restrictie dat je op afstand niet alles kunt zien. En eigenlijk geldt dat ook voor jou, je hebt het dak nu op 1 of 2 plaatsen bekeken, bekijk het eens random op andere plaatsen en bij overgangen als de schoorsteen.
En probeer te ontdekken of er ergens toch een dampdicht spul gebruikt is want als je binnen PIR met 2xalu platen gebruikt dan mag je buiten geen dampdicht spul hebben anders kan aanwezig vocht niet uit de constructie weg.

Is dat allemaal zeker OK dan wordt vaak het volgende gedaan:
Bijv nr 1: Niet mijn voorkeur want echt dampdicht, mocht er iets in de constructie zitten dat ook dampdicht is dan zit het vocht opgesloten. Dat wil je nooit... je moet alles hier wel heel zeker weten dus...
  • 6-16 cm PIR-2xalu en dan tussennaden dichtmaken en de naden en randen met alu-tape afwerken, ook op de muur vloer, plafond.
  • Afwerken met gipsplaten.
Bijv nr 2: Geeft meer zekerheid tav vocht
  • 6-16 cm steen- of glaswol zonder alu folie met ca 0,5-1cm meer isolatie dan de LxB maat nemen, platen ervan zijn mooi klemmend te monteren.
  • Dan met klimaatfolie afwerken, maar de douche en andere natte ruimtes onder een schuin dak met dampdichte folie doen! Alles wat geniet of anderszins doorboord is moet met een dampdichte tape oid dicht gemaakt worden.
  • Afwerken met gipsplaten.
PS: Die 6-16 cm is maar een voorbeeld wat je aan dikte van de gordingen hebt of wilt gebruiken.

PS2: Die rollen steen- of glaswol met alu folie aan een kant vind ik kwetsbaar plus dat je dan meteen op echt dampdicht zit, wat ik zelf nooit zou doen.

[ Voor 14% gewijzigd door route99 op 16-10-2022 11:14 . Reden: Verwisseling aangepast: bij de douche geen klimaatfolie onder schuin dak. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

route99 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:03:
[...]
Als je eerst netjes onder de plank de folie volgens de voorschriften van de folie fabrikant minimaal 10 cm over de muur heen werkt en met geschikte seal vastzet? stop je met de folie op de schuine kant dan fietst het vocht je aan alle kanten rond die plaats de constructie in.....
Ik wou de plank met een dampdichte folie afwerken, zodat er geen vocht vanuit de aangrenzende kamer richting de isolatie hier kan komen. Het dak zelf is lucht en waterdicht, alleen langs de gevelaansluiting niet. Daar wou ik een rupsje PUR spuiten. Dan de glaswol (daar zit dampremmende aluminium op volgende de beschrijving) en vervolgens nog een dampdichte folie voor de zekerheid. Waarbij die folie uiteraard perfect dicht zit tegen de folie die ik ook tegen de plank heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Schets eens die details, ook dat rupsje PUR, dan kan ik het beter visualiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFlag82
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-05 17:06
Zoals bijna iedereen zit ik momenteel ook na te denken om mijn zolderdak te gaan na-isoleren.
De situatie is als volgt: Het gaat om een huis opgeleverd in 1979 en is van weinig (dak)isolatie voorzien. Voor zover ik kan beoordelen is de opbouw als volgt (buiten -->binnen)

Dakpannen
Purschuim tussen de panlatten
Dakbeschot
Aan de binnenkant afgewerkt met gipsplaten.

In een uitsparing van de gipsplaten zie ik ook een restje doorzichtige folie maar ik kan me niet heugen dat ik folie heb kunnen ontdekken destijds toen we een dakkapel hebben vernieuwd. Geen idee dus of dit overal aanwezig is. Anyway: mijn plan is om tegen de gipsplaten aan de binnenkant PIR platen te lijmen en deze daarna weer af te werken met rachelwerk en een nieuwe laag gipsplaten. Uiteraard heb ik gespeeld met de opbouw in Ubakus en die laat het volgende zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2AuRbDdI7f2aiVsT9ZOoiqsPfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wtF3dHNtvb5gUPomodWLwSxj.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik in Ubakus de folie (waarvan ik dus niet zeker weet of deze overal zit) aan / uitschakel lijkt het niet dat ik potentieel problemen met vocht in de constructie te maken kan krijgen. Hoe zien jullie dit?

Hebben jullie nog tips om het anders / beter te doen?
Ik zie dat de droogreserve als "slecht" wordt getypeerd. Is dat een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

route99 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:34:
Schets eens die details, ook dat rupsje PUR, dan kan ik het beter visualiseren.
Mijn plan is nu als volgt:

Tegen de buitenmuur zitten een aantal kleine kieren. Deze wil ik met PUR winddicht maken. Zie hieronder ook de gele stukken. Hierbij ga ik het uiteraard niet helemaal volblaffen zoals de gele stukken, maar in dat gebied komt een rupsje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIJi_KwtsIQ7BsopjYZGCX2FU9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Zash8MIRBzO9A5Xlxj6Gn4j.jpg?f=fotoalbum_large

Tegen de binnenmuur plaats ik een plank die mooi tussen de gording past en de diepte van de gording heeft. Vervolgens plaats ik over dit stukje plank een dampdichte folie. Dit is om ervoor te zorgen dat de warme lucht vanuit de ruimte ernaast (badkamer) niet kan condenseren in de isolatie. Dit gebeurt dan op de plek waar het nu al gebeurt: de ruimte tussen het dakbeschot en de binnenafwerking bij de badkamer. Deze folie komt tegen het dakbeschot en tegen de tussenmuur. Zie de groene vlakken op onderstaande foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bzus-gSpc3YoudltGUrC9-Nnq70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/toltl94OlJyAEU0fQdybixRV.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens plaats ik tussen de gordingen de glaswol van 16cm. Deze glaswol heeft een aluminium laag, maar voor de zekerheid plak ik er nog een dampdichte folie tegenaan. Tegen de gordingen aan komen verticaal latten die de glaswol op zijn plek houdt en waar de afwerkende gipsplaten tegenaan gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xbox_man
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-04 21:02
Ook ik wil graag wat aan doen aan het dak van ons huis en hoop hier wat wijzer te kunnen worden :)
Situatie: half vrijstaande woning van ca. 1977 met een grote open ruimte boven de eetkamer, een vide en een open trap. Wij vinden het erg mooi, maar de benedenverdieping zit dus direct onder het dak en er gaat veel warmte verloren. Daardoor moeilijk warm te stoken en bij echt koud weer een nare koude tocht vanaf het trapgat. We hebben al opdracht gegeven om de vide dicht te maken (volledige kozijnwand met glas in plaats van balkon) en bovenaan de trap een soort hokje met deur te maken.

Feit blijft echter dat het dak niet geisoleerd is en ik zou dit graag willen doen door isolatie aan de binnenkant tussen de balken aan te brengen. In 2004 hebben de bewoners die er toen zaten nieuwe dakpannen laten plaatsen, maar helaas is toen geen isolatie aangebracht aan de buitenzijde.

Eetkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLCVpL4AaQ_cxAB-4GvePJUsH04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TymcE5x4Cj9oP3OSA7EmZvHW.jpg?f=fotoalbum_large

Schuin dak gezien vanaf bovenverdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZl7GlsnQuj_tKXsA7c8tPGV1PE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1GxJZnJjY1bjGk5tRBAH95R.jpg?f=fotoalbum_large

De balken zijn vrij diep, dus ik denk dat er wel genoeg ruimte is om isolatie aan te brengen. Desondanks breng ik liever niet te dikke isolatie aan, omdat we de balken wel mooi vinden en er graag nog wel iets zichtbaar van willen houden. Ik zat zelf te denken aan PIR platen.

De voornaamste vraag is of het wel zomaar kan. Dakopbouw van buiten naar binnen:
Dakpannen
Panlatten
Folie "Maflex GM 450" - zie hieronder
Tengels
Dakbeshot (houtvezelplaten)
Afwerking binnenkant (gipsplaten, gestuct)

Foto's van de folie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxi7nEjDhQpGkjqgQbTPmRdnRfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KPGyFK8fInSQSKdwU9bSpI0q.jpg?f=fotoalbum_large

Er staat Maflex GM 450 op de folie, maar daar kan ik helemaal niets over vinden. Weet iemand of dit dampdoorlatende folie is?
De folie ligt niet strak op het dakbeschot, zit duidelijk een paar cm ruimte onder

Foto van dichterbij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_ffC_Why70eoNfhFTgsJakioJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T7sMkcK6oWS1TT0nCDr0gDbs.jpg?f=fotoalbum_large

Per ongeluk een scheurtje in gekomen toen ik bezig was, het bleek iets kwetsbaarder dan ik dacht 8)7 Maar kon nu wel een foto maken van de onderkant van de folie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ODVUM3YC9dAOubmB7rTH_knwrg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PtyWalNRb56o7iEzIrYNPbfp.jpg?f=fotoalbum_large

Dan nog een vraag :*)
Is het nodig om de afwerking aan de binnenzijde eerst weg te halen voordat je gaat isoleren? Het kan natuurlijk wel, maar als het kan zou mijn voorkeur zijn om het te laten zitten gezien het een enorme troep zal geven als we de gipsplaten met stucwerk eruit moeten slopen. Zou me een hoop discussie met mijn vrouw schelen ;)

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Jallie schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:44:
@frennek constructie als volgt : dakpakken - Isolatie(PUR) - Dakbeschot
Dat bruine is inderdaad de isolatie.

@route99 eens de isolatie heeft inderdaad zijn beste tijd gehad en reken ik ook zeker niet mee,
daarom ook mijn vraag hoe ik dit het beste van binnenuit kan isoleren.
moet hier nog folie of een luchtbrug tussen het dakbeschot en isolatie of kan de isolatie tegen het dakbeschot aangeplaatst worden?

bedankt !
Zat hier met dezelfde overweging. Het is vaak wel koud boven maar heb niet het idee dat je echt weg waait. Maarja, aan de andere kant: hoe wind en waterdicht kan het dak zijn zonder folie?
Hier zit ook geen folie tussen tussen het PUR en de dakpannen. Zat er zelf aan te denken alle naden rondom af te kitten/purren. Dat helpt wellicht iets want heb ook niet het idee dat het echt door waait. Dus om daar nu een hele folie voor te plaatsen voelt ook weer als veel werk, voor een (naar mijn idee) relatief klein probleem.
Afwerken met klimaatfolie doe ik wel iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ID-College schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:00:
[...]

Zat hier met dezelfde overweging. Het is vaak wel koud boven maar heb niet het idee dat je echt weg waait. Maarja, aan de andere kant: hoe wind en waterdicht kan het dak zijn zonder folie?
Hier zit ook geen folie tussen tussen het PUR en de dakpannen. Zat er zelf aan te denken alle naden rondom af te kitten/purren. Dat helpt wellicht iets want heb ook niet het idee dat het echt door waait. Dus om daar nu een hele folie voor te plaatsen voelt ook weer als veel werk, voor een (naar mijn idee) relatief klein probleem.
Afwerken met klimaatfolie doe ik wel iig.
Spleet in je dak van 1 mm en 6 mtr. lang heeft een oppervlakte van 6000mm² Het is maar een millimeter.

Dit is gewoon een rondgat in je dak van 87mm doorsnede. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Seafarer schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:20:
[...]

Spleet in je dak van 1 mm en 6 mtr. lang heeft een oppervlakte van 6000mm² Het is maar een millimeter.

Dit is gewoon een rondgat in je dak van 87mm doorsnede. O-)
Ja maar het waait er in principe niet. Het is geen woning uit de jaren 30. Het is gedateerd, maar geen kierenwoning. Daarom zit ik te denken om (just in case) toch maar even alle naden / aansluitingen om de muren en t dak na te kitten. Volgens de bouwtekeningen is het overal afgepurt maarja, we zijn nu 40 jaar verder t of t echt nog zo in elkaar zit valt nog te bezien natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:28

Church of Noise

Drive it like you stole it

@Xbox_man , mijn situatie is verschillend maar misschien kan mijn keuze ook relevant zijn voor jou: om de afwerking aan de binnenkant van het dak in ons huis niet te 'raken' (om heel andere redenen, maar het principe blijft dus gelijk), heb ik beslist om een Sarking dak te plaatsen.

Dat wil dus eigenlijk zeggen dat de pannen er af gaan en dat bovenop de bestaande constructie de isolatie geplaatst wordt (en daar komen de pannen dan weer op). Dit is het equivalent van je gevel aan de buitenzijde isoleren.
Voordelen zijn dat je binnenzijde niet verandert, en dat je ook mogelijke koudebruggen en andere imperfecties meteen 'inpakt'.

Zijn er overigens nog leden hier die al een Sarking dak plaatsten en ervaring willen delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ID-College schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:57:
[...]

Ja maar het waait er in principe niet. Het is geen woning uit de jaren 30. Het is gedateerd, maar geen kierenwoning. Daarom zit ik te denken om (just in case) toch maar even alle naden / aansluitingen om de muren en t dak na te kitten. Volgens de bouwtekeningen is het overal afgepurt maarja, we zijn nu 40 jaar verder t of t echt nog zo in elkaar zit valt nog te bezien natuurlijk :)
40 jaar geleden stond afpurren in de bouwtekening vermeld?

40 jaar geleden stond ik met m'n vader op een steiger ons nieuwe huis te voorzien van glaswol in de spouw.
Werkelijk de hele bouwplaats (100 huizen) is langsgekomen om te kijken welke idioot honderden guldens in z'n spouw stond te proppen.

Hadden we toen maar een dubbele laag gedaan. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

ID-College schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:57:
[...]Het is gedateerd, maar geen kierenwoning. Daarom zit ik te denken om (just in case) toch maar even alle naden / aansluitingen om de muren en t dak na te kitten.
Prima plan om het te kitten. het maakt de werking van de isolatielaag een stuk effectiever. Ik zag gisteren een video waar ze met een smeulend wierook stokje langs naden gingen om te zien of er een luchtstroom aanwezig was waar het niet hoort. Je zou dat eerst als check kunnen doen want als er dan niks te zien is dan is op veel plaatsen het kitten ook overbodig, kit dan vooral de randen/de overgangen, zeker als een wierrook test je laat zien dat het nodig is.

PS: Pas wel op met smeulende wierook stokjes qua brandveiligheid op zo'n droge zolder......

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 16-10-2022 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Church of Noise schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:02:
@Xbox_man , mijn situatie is verschillend maar misschien kan mijn keuze ook relevant zijn voor jou: om de afwerking aan de binnenkant van het dak in ons huis niet te 'raken' (om heel andere redenen, maar het principe blijft dus gelijk), heb ik beslist om een Sarking dak te plaatsen.

Dat wil dus eigenlijk zeggen dat de pannen er af gaan en dat bovenop de bestaande constructie de isolatie geplaatst wordt (en daar komen de pannen dan weer op). Dit is het equivalent van je gevel aan de buitenzijde isoleren.
Voordelen zijn dat je binnenzijde niet verandert, en dat je ook mogelijke koudebruggen en andere imperfecties meteen 'inpakt'.

Zijn er overigens nog leden hier die al een Sarking dak plaatsten en ervaring willen delen?
Ik zie dit veel in Duitsland. Rijtje huizen en plots steekt een dak erbovenuit. Als het netjes aansluit op de buren ziet het er niet eens zo schokkend uit. Het is gewoon de beter methode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

route99 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:09:
[...]
Prima plan om het te kitten. het maakt de werking van de isolatielaag een stuk effectiever. Ik zag gisteren een video waar ze met een wierook stokje langs naden gingen om te zien of er een luchtstroom aanwezig was waar het niet hoort. Je zou dat eerst als check kunnen doen want als er dan niks te zien is dan is op veel plaatsen het kitten ook overbodig, kit dan vooral de randen/de overgangen, zeker als een wierrook test je laat zien dat het nodig is.
Dat is de betere methode met wierook?

Ik had in mijn enthousiasme een rookmachine gekocht. Maar eigenlijk krijg je alleen maar mist. en zie je niet echt stroming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Seafarer Nog beter is de blowertest en dan ga je met een FLIR camera kijken waar de je de temperatuur kleuren waaiers ziet ontstaan op de tochtplekken. Als het een koudebrug is dan zie je een ander kleurenvlak, geen kleurenwaaiers.
Vraag vooraf wel of degene die je bevraagt of zij dat ook goed zichtbaar kunnen maken. Z'n test kost meer dan 300-400 euro... dan wil je wel zeker weten dat ze het kunnen en geen cowboys hebben....

Google op wierrook en toch opsporen en je vindt het nodige, ik zou wel nooit de ook regelmatig genoemde kaars gebruiken....

https://www.hetkompasslie...-kampen-met-tocht-in-huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xbox_man
Church of Noise schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:02:

Zeker waar dat dit waarschijnlijk technisch wel de beste oplossing is, maar ik neem aan dat hier wel een flinke prijs aan hangt? Naast het aanbrengen, zullen tenslotte ook zaken als de afwatering aangepast moeten worden. Grote voordeel van binnen isoleren is dat ik het zelf zou kunnen doen. We hebben al best veel gedaan aan het huis, dus moeten ook een beetje op de kosten letten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:28

Church of Noise

Drive it like you stole it

Xbox_man schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:46:
[...]

Zeker waar dat dit waarschijnlijk technisch wel de beste oplossing is, maar ik neem aan dat hier wel een flinke prijs aan hangt? Naast het aanbrengen, zullen tenslotte ook zaken als de afwatering aangepast moeten worden. Grote voordeel van binnen isoleren is dat ik het zelf zou kunnen doen. We hebben al best veel gedaan aan het huis, dus moeten ook een beetje op de kosten letten :)
Àlles wat je zegt klopt, goedkoop is deze optie niet...

In ons geval beschouw ik het als een investering voor de lange termijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W

H-W

route99 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:12:
... maar de douche en andere natte ruimtes onder een schuin dak met klimaat folie doen!
Klimaatfolie mag je niet in vochtige ruimtes gebruiken! Dan liever afwerken met dampdichte folie, en de vochtige ruimte goed ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@H-W Attent, dat moet in die zin precies andersom, zal het aanpassen! Even niet goed genoeg opgelet op het zinsverband blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Seafarer schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:07:
[...]

40 jaar geleden stond afpurren in de bouwtekening vermeld?
Hier wel in ieder geval :P
route99 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:09:
[...]
Prima plan om het te kitten. het maakt de werking van de isolatielaag een stuk effectiever. Ik zag gisteren een video waar ze met een smeulend wierook stokje langs naden gingen om te zien of er een luchtstroom aanwezig was waar het niet hoort. Je zou dat eerst als check kunnen doen want als er dan niks te zien is dan is op veel plaatsen het kitten ook overbodig, kit dan vooral de randen/de overgangen, zeker als een wierrook test je laat zien dat het nodig is.

PS: Pas wel op met smeulende wierook stokjes qua brandveiligheid op zo'n droge zolder......
Ah ja, dat is ook een goed idee.. Mijn idee was ook niet om de hele zolder af te kitten oid, maar puur de randen aan de muur en t dak.. Ik heb al gemerkt dat de meeste lucht van de dakdoorvoeren komen, dus daar moet ik even extra aandacht aan besteden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xbox_man
Church of Noise schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:52:
[...]

Àlles wat je zegt klopt, goedkoop is deze optie niet...

In ons geval beschouw ik het als een investering voor de lange termijn...
Ja snap ik heel goed! Het zou hier ook een ander verhaal zijn als het hele dak aan renovatie toe was. Er is me wel iets opgevallen. In deze buurt staan zo'n 15 van dit soort huizen waarvan bij de meeste de dakpannen al een keer zijn vervangen (zelfs in de afgelopen 3 jaar nog) en zover ik kan zien is er bij geen enkel huis dakisolatie aan de buitenzijde toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:34
H-W schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:58:
[...]

Klimaatfolie mag je niet in vochtige ruimtes gebruiken! Dan liever afwerken met dampdichte folie, en de vochtige ruimte goed ventileren.
Wat doe je dan in het geval van een bitumen dak?
Wij hebben een condens droger staan in een ruimte met bitumen dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

H-W schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:58:
[...]

Waar staat dat gedocumenteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W

H-W

Dit staat op de website van MG Bouw, toch de grootste fabrikant van folies in NL.
In het geval van een condensdroger zou ik het wel aandurven met klimaatfolie en een goede ventilatie, en anders toch maar een dampdichte folie gebruiken ... de beste keuze tussen twee kwaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:23
leejoow schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:50:
[...]

Mijn plan is nu als volgt:

Tegen de buitenmuur zitten een aantal kleine kieren. Deze wil ik met PUR winddicht maken. Zie hieronder ook de gele stukken. Hierbij ga ik het uiteraard niet helemaal volblaffen zoals de gele stukken, maar in dat gebied komt een rupsje.

[Afbeelding]

Tegen de binnenmuur plaats ik een plank die mooi tussen de gording past en de diepte van de gording heeft. Vervolgens plaats ik over dit stukje plank een dampdichte folie. Dit is om ervoor te zorgen dat de warme lucht vanuit de ruimte ernaast (badkamer) niet kan condenseren in de isolatie. Dit gebeurt dan op de plek waar het nu al gebeurt: de ruimte tussen het dakbeschot en de binnenafwerking bij de badkamer. Deze folie komt tegen het dakbeschot en tegen de tussenmuur. Zie de groene vlakken op onderstaande foto:

[Afbeelding]

Vervolgens plaats ik tussen de gordingen de glaswol van 16cm. Deze glaswol heeft een aluminium laag, maar voor de zekerheid plak ik er nog een dampdichte folie tegenaan. Tegen de gordingen aan komen verticaal latten die de glaswol op zijn plek houdt en waar de afwerkende gipsplaten tegenaan gezet worden.
Je buitenmuur is metselwerk. dit moet je afwerken (stucen) of afsmeren met cement, nu is het nl niet luchtdicht. Dat en tape ipv pur (brr.....) geeft je gewenste resultaat!

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

H-W schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:03:
Dit staat op de website van MG Bouw, toch de grootste fabrikant van folies in NL.
In het geval van een condensdroger zou ik het wel aandurven met klimaatfolie en een goede ventilatie, en anders toch maar een dampdichte folie gebruiken ... de beste keuze tussen twee kwaden.
Dank voor de link.

Maar als je even verder spit op deze link zijn er ook folies die wel geschikt zijn voor de badkamer en zelfs zwembad. Klimaat klasse 4.
Weer wat geleerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W

H-W

Graag gedaan @Seafarer deze fabrikant heeft bijna voor elke toepassing wel een oplossing. Maar het ging erover dat klimaatfolie niet kan worden gebruikt in vochtige ruimtes en dat kan je dus daar terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

H-W schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:43:
Graag gedaan @Seafarer deze fabrikant heeft bijna voor elke toepassing wel een oplossing. Maar het ging erover dat klimaatfolie niet kan worden gebruikt in vochtige ruimtes en dat kan je dus daar terug vinden.
Maar dit is toch een klimaat folie?
https://www.mg-bouw.com/f...adkamer-zwembaden-saunas/

Voor badkamers. Of zit ik ergens op een verschrikkelijke manier ergens overheen te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Das klimaatklasse 4 ...
https://www.timmerpartner.nl/productgroepen/bouwfolies/
Een dampdichte reflecterende folie is uitermate geschikt om toe te passen aan de binnenzijde van ruimtes met klimaatklasse 4 zoals badkamers, sauna’s en zwembaden.
Idd badkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W

H-W

@Seafarer Die folie is een dampdichte folie. Absoluut geen klimaatfolie en daarom dus geschikt voor klimaatklasse 4 (badkamer, sauna, zwembad maar ook verzorgingshuis of kinderdagverblijf).

[ Voor 4% gewijzigd door H-W op 16-10-2022 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

@route99 en @H-W ik ga m'n bril zo eens ernstig oppoetsen. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Hoe kijken jullie aan naar de steense muren die doorlopen naar het dakbeschot?

Zie bijvoorbeeld mijn situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yXRC0tTxOkxCNJBC9jTlJQ6ZqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bUTTT6qJtfozGhjSA0LoQ3UL.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat toch snel om een muur die in aanraking is met 10 meter dakbeschot met 10 cm dikte. In principe een koudebrug van 1 vierkante meter. Als ik deze situatie grofweg simuleer in Ubakus, kom ik uit op U-waarde van circa 2 W/(m2 K), ofwel 2 W/K warmtelek voor de totale muur. Voor mijn beoogde dakopbouw zit ik op een U-waarde van 0.182 W/(m2 K) voor 24 m2 dak, dus een totale warmtetransmissie van 4.4 W. Bijna 50% van de warmte lekt straks weg door de muur naar het dakbeschot, dat vind ik wel fors!

Het verlaagd mijn beoogde R-waarde van 5.5 voor mijn dak richting de 4 als ik hier niets aan zou doen.

Nu is het niet noodzakelijk dat de muur doorloopt tot het dakbeschot. De gordingen zitten vrij diep in de muur en de bovenste paar cm geven niet de sterkte en stabiliteit. Zo zou de bovenste 3 cm ingeslepen kunnen worden en worden vervangen door PIR (zie groen gearceerde deel in foto). Mocht je toch de stabiliteit van steen willen houden tot bovenaan het dakbeschot, zou je ook kunnen kiezen voor een oplossing als perinsul. 3 cm pir onderbreking brengt het warmteverlies van de muur al terug van 2 W/K naar 0.5 W/K en het brengt mijn gecombineerde R-waarde terug naar 5.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

frennek schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:44:
Hoe kijken jullie aan naar de steense muren die doorlopen naar het dakbeschot?

Zie bijvoorbeeld mijn situatie:
[Afbeelding]

Het gaat toch snel om een muur die in aanraking is met 10 meter dakbeschot met 10 cm dikte. In principe een koudebrug van 1 vierkante meter. Als ik deze situatie grofweg simuleer in Ubakus, kom ik uit op U-waarde van circa 2 W/(m2 K), ofwel 2 W/K warmtelek voor de totale muur. Voor mijn beoogde dakopbouw zit ik op een U-waarde van 0.182 W/(m2 K) voor 24 m2 dak, dus een totale warmtetransmissie van 4.4 W. Bijna 50% van de warmte lekt straks weg door de muur naar het dakbeschot, dat vind ik wel fors!

Het verlaagd mijn beoogde R-waarde van 5.5 voor mijn dak richting de 4 als ik hier niets aan zou doen.

Nu is het niet noodzakelijk dat de muur doorloopt tot het dakbeschot. De gordingen zitten vrij diep in de muur en de bovenste paar cm geven niet de sterkte en stabiliteit. Zo zou de bovenste 3 cm ingeslepen kunnen worden en worden vervangen door PIR (zie groen gearceerde deel in foto). Mocht je toch de stabiliteit van steen willen houden tot bovenaan het dakbeschot, zou je ook kunnen kiezen voor een oplossing als perinsul. 3 cm pir onderbreking brengt het warmteverlies van de muur al terug van 2 W/K naar 0.5 W/K en het brengt mijn gecombineerde R-waarde terug naar 5.1.
Hoekhuis? Spouw isoleren of anders de muur isoleren?

Als het een rijtjes huis is zou ik er niet al teveel tijd insteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Het gaat om een dragende muur welke inpandig is, andere zijde van deze ruimte is een slaapkamer.

Maar ook als het een buitenmuur is (met geïsoleerde spouw) gaat hetzelfde verhaal op. Het is een binnenmuur met een koudebrug naar je dakbeschot.

Uiteraard kan je zo'n trucje niet herhalen met de scheidingswand naar je buren toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel1905
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-10-2022
frennek schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 07:20:
Het gaat om een dragende muur welke inpandig is, andere zijde van deze ruimte is een slaapkamer.

Maar ook als het een buitenmuur is (met geïsoleerde spouw) gaat hetzelfde verhaal op. Het is een binnenmuur met een koudebrug naar je dakbeschot.

Uiteraard kan je zo'n trucje niet herhalen met de scheidingswand naar je buren toe.
Misschien zit ik helemaal verkeerd, maar ik heb laatst op het internet iets gelezen over een spuitbaar isolatieschuim. Lijkt mij eenvoudig als het gaat om het dichten van naden en om koudebruggen te voorkomen. https://www.kitxpert.nl/purschuimen/purschuim/ staat wel tussen de purschuimen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

frennek schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:44:
Heb je deze aannames/stellingen gecheckt met een architect of bouwkundige die het doorrekent?

Bij alleen al het wegzagen van dat blok tussen de gordingen zal de constructie zich direct anders gaan zetten, immers je haalt tijdelijk de stijfheid uit de constructie. De gordingen constructie had zonder die muur veel groter moeten zijn om dezelfde stijfheid/sterkte te krijgen.
En als je zo'n blok eruit gaat zagen loop je ook nog kans dat er omheen zittende stenen los trillen, e.e.a. nogal afhankelijk v/h oorspronkelijke metselwerkkwaliteit en hoe ga je dat met een grote marge qua veiligheid/risico vaststellen?

Tuurlijk snap ik je punt wel dat je dit graag wilt, ik zou het niet zonder een berekend advies na een serieuze schouw durven doen.
Er komt nog bij dat de constructie al redelijk oud is (>>60 j?), zolang je er niks aan doet gaat het goed maar zodra je zoiets ingrijpends gaat doen?????

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 19-10-2022 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Even een vraagje weer aan de kenners. Mijn dakbeschot platen zitten tegen elkaar aangeduwd, en daarna afgewerkt met een gaasje. Wit dun gaas, wat een beetje lijkt dat elfenspul wat je in de kerstboom doet :P
Het is zacht witte gaas, wat je zo uit elkaar kan trekken.. Dat kan ook komen door ouderdom, maar wat is dit exact?

Ik zie dat dit achter het behang zit en wil het behang eraf trekken, maar dit gaas komt nu dus mee.. Ik heb geen idee wat voor functie het heeft, maar moet dit weer terug op zijn plek? Ik heb vezelplaten met 4,5cm PUR aan de buitenkant (verder niets).

[ Voor 9% gewijzigd door ID-College op 19-10-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@ID-College Een foto doet vaak meer dan.... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ID-College schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:52:
Even een vraagje weer aan de kenners. Mijn dakbeschot platen zitten tegen elkaar aangeduwd, en daarna afgewerkt met een gaasje. Wit dun gaas, wat een beetje lijkt dat elfenspul wat je in de kerstboom doet :P
Het is zacht witte gaas, wat je zo uit elkaar kan trekken.. Dat kan ook komen door ouderdom, maar wat is dit exact?

Ik zie dat dit achter het behang zit en wil het behang eraf trekken, maar dit gaas komt nu dus mee.. Ik heb geen idee wat voor functie het heeft, maar moet dit weer terug op zijn plek? Ik heb vezelplaten met 4,5cm PUR aan de buitenkant (verder niets).
hoe moet ik nu weten wat jij uit elfen trekt om in de kerstboom te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Dit spul dus:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gd1M0ZJ/20221019-124619.jpg

Zit over de naden waar de dakbeschot platen tegen elkaar aan zitten (zit overal, of het is door onze vorige bewoner erop gedaan).. Rijst wel de vraag: moet je dit niet afdichten aangezien er geen folie aan de buitenkant zit bij deze woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@ID-College Das wrs een laag om de behang beter te laten hechten is mijn 1e indruk.
Ik zou zo'n papier (behang) nooit daar achter willen hebben, en zo te zien jij ook niet.
Je weet maar nooit waar het een bron voor is als het opgesloten raakt.

Zeker als het echt tocht door die naden dan is een damp open windscherm prima.
Is vaker voorbij gekomen.

[ Voor 68% gewijzigd door route99 op 19-10-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
route99 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:06:
@ID-College Das wrs een laag om de behang beter te laten hechten is mijn 1e indruk.
Zeker als het echt tocht door die naden dan is een damp open windscherm prima.
Is vaker voorbij gekomen.
Ik kan er ook niets van vinden op internet, dat zou ook kunnen natuurlijk (net als bij gips, om de werking op te vangen). Hoewel dat niet echt meer werkt na al die jaren..
Aan de andere kant: moet je dit niet afdichten met klimaatfolie ervoor. Hoewel de randen van de platen in- en uitspringen zijn (volgens de flyer, dus 0,5cm overlappen ongeveer), gaat lucht er wel doorheen.. Desalniettemin lees ik hier niemand die naden afdichten voordat ze gaan isoleren, terwijl er ook geen folie aan de buitenkant zit die dit buiten houdt.. Hoe kijken we hier tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ID-College schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:04:
[...]

Dit spul dus:

[Afbeelding]

Zit over de naden waar de dakbeschot platen tegen elkaar aan zitten (zit overal, of het is door onze vorige bewoner erop gedaan).. Rijst wel de vraag: moet je dit niet afdichten aangezien er geen folie aan de buitenkant zit bij deze woning
dat spul is om de naden niet zichtbaar te maken door het behang heen.
ik zou er de kitspuit doorheen trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ID-College schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:10:
[...]

Ik kan er ook niets van vinden op internet, dat zou ook kunnen natuurlijk (net als bij gips, om de werking op te vangen). Hoewel dat niet echt meer werkt na al die jaren..
Aan de andere kant: moet je dit niet afdichten met klimaatfolie ervoor. Hoewel de randen van de platen in- en uitspringen zijn (volgens de flyer, dus 0,5cm overlappen ongeveer), gaat lucht er wel doorheen.. Desalniettemin lees ik hier niemand die naden afdichten voordat ze gaan isoleren, terwijl er ook geen folie aan de buitenkant zit die dit buiten houdt.. Hoe kijken we hier tegenaan?
jawel hoor, zeker in het geval van isoleren met bv glaswol dan worden (ook in dit topic) vaak eerst de boel dicht gemaakt met bv een dun plaatje multiplex, is het de moeite echt waard? dat hangt van de kieren af en het gebruikte isolatie materiaal. een goed damp scherm binnen voorkomt lucht stroming door druk verschillen dus het is niet extreem belangrijk, al helpt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
twain4me schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:14:
[...]

dat spul is om de naden niet zichtbaar te maken door het behang heen.
ik zou er de kitspuit doorheen trekken.
Ja dat is optie B. Volgens mij zijn mijn opties:
* A: afwerken met een dampopen folie (maar wel een stuk duurder). Je krijgt dan ook 2 folies over elkaar (dampopen ervoor, isolatie en klimaatfolie erna en dan afwerking).
* B: alle randen en naden afkitten en dan isolatie met klimaatfolie erna.

Of ik mis iets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@ID-College O, ik dacht dat je "erop" ging isoleren. Met dan een geschikte folie (klimaat of damp remmend), heb ik vast overheen gelezen?

Windicht/dampopen folie is niet duur, het kitverbruik is sterk afhankelijk van de grootte van de naden en goede kit is ook niet gratis... tja om eerlijk te zijn, met de folie is het meters maken..... als je veel naden hebt ben je wel ff bezig....

[ Voor 47% gewijzigd door route99 op 19-10-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
route99 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:31:
[...]
Heb je deze aannames/stellingen gecheckt met een architect of bouwkundige die het doorrekent?

Bij alleen al het wegzagen van dat blok tussen de gordingen zal de constructie zich direct anders gaan zetten, immers je haalt tijdelijk de stijfheid uit de constructie. De gordingen constructie had zonder die muur veel groter moeten zijn om dezelfde stijfheid/sterkte te krijgen.
En als je zo'n blok eruit gaat zagen loop je ook nog kans dat er omheen zittende stenen los trillen, e.e.a. nogal afhankelijk v/h oorspronkelijke metselwerkkwaliteit en hoe ga je dat met een grote marge qua veiligheid/risico vaststellen?

Tuurlijk snap ik je punt wel dat je dit graag wilt, ik zou het niet zonder een berekend advies na een serieuze schouw durven doen.
Er komt nog bij dat de constructie al redelijk oud is (>>60 j?), zolang je er niks aan doet gaat het goed maar zodra je zoiets ingrijpends gaat doen?????
Begrijp mij niet verkeerd hoor, ik ga zeker niet zomaar hakken en breken. Ik wilde voornamelijk de discussie op gang brengen dat men vaak voor R > 6 in het dak stopt, terwijl een naastliggende koudebrug vervolgens behoorlijk significant aanwezig kan zijn en mogelijk zelfs het dominante warmtelek kan worden in een dak. Ook is de ingetekende rechthoek in mijn foto een ook overdreven groot. Ik heb ook in andere voorbeelden van woningen gezien dat de muur niet is dichtgemetseld tot het dakbeschot, maar meer een trapvormig geheel is, dan is het niet vreemd om te denken dat het af kan met 2 a 3 cm minder, zeker omdat de gordingen zelf 17 cm hoog zijn.

Belangrijk is dat de gordingen constructief sterk genoeg verankerd zijn in de muren, het is niet zo dat het dakbeschot op de muren rust, dat doet het op de gordingen.

Als ik het al wil oppakken, maak ik waarschijnlijk een dwarsbalk strak tussen de gordingen en strak langs de muren, welke additioneel chemisch veranker in de muur. Vervolgens kan ik de bovenste 3 cm inslijpen aan beide kanten zodat het voorzichtig weg gebroken kan worden. De uiteindelijke constructie is hiermee sterker dan deze oorspronkelijk is en de koudebrug is opgeheven.
Pagina: 1 ... 31 ... 56 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: een handige tool als je vragen hebt over wat voor isolatiewaarde een bepaalde maatregel oplevert, mogelijk opsluiten van vocht tussen isolatie en dakbeschot e.d. is de 'U-Wert-Rechner' van https://www.ubakus.de (gratis, geen account nodig). Hiermee kun je een simulatie doen.