(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 56 Laatste
Acties:
  • 521.605 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:22
twain4me schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:10:
[...]

ik zou stoppen met boeren verstand en gewoon natuurkunde toepassen ;)

De eerste cm isolatie doet het meeste en 2005 zit al heel redelijk in de isolatie, die winst met na isoleren is helaas dan ook minimaal en qua kosten/baten meestal niet heel zinning als je het alleen daarvoor gaat doen. Ga je toevallig iets verbouwen maak het dan direct beter. (kozijnen, glas, dak etc)

Maar in basis heeft het altijd zin ook als je de ruimte niet direct verwarmd
de zolder hefet minder verlies en wordt warmer, daardoor heb je minder verlies van de andere verdiepingen.
na ~15 jaar de rubbers in de ramen etc nalopen kan ook wel wat opleveren. daarnaast kan je er nog een keer een thermografisch onderzoek aan wagen om de bouwknopen te controleren dakramen,dakkapelen, etc, daar zitten nog wel eens bouwfoutjes die met een busje pur oid zijn te verbeteren ;)
We gaan de eerste verdieping komende winter verbouwen. Dus ook het deel waar het schuine dak start. Nu is het geisoleerd met alleen glaswol (cm of 10). Dus dat vervangen door een flink pak PIR is een slim idee, aangezien die wanden toch open gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:29
Bij ons hebben ze een dakkapel geplaatst.
Verkeerd gedacht, gemeten en begonnen, dus ik heb aan de bovenkant een stuk "gat" zitten.
(hun fout trouwens).

Nu hebben ze dat opgevuld door er wat glaswol in te proppen (2x 10cm) en dan een folie erover geniet.

Is dit ok zo?
Ik lees hier heel veel over vocht en dampopen of juist niet.

Volgens mij zit daar boven een simpel houtplaat en dan de pannen (bj '94).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
t14wo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:16:
[...]

We gaan de eerste verdieping komende winter verbouwen. Dus ook het deel waar het schuine dak start. Nu is het geisoleerd met alleen glaswol (cm of 10). Dus dat vervangen door een flink pak PIR is een slim idee, aangezien die wanden toch open gaan.
dan zou ik proberen richting nieuwbouw normen te komen voor die delen. kosten zijn dan doorgaans nog wel te behappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
twain4me schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:25:
[...]

dan zou ik proberen richting nieuwbouw normen te komen voor die delen. kosten zijn dan doorgaans nog wel te behappen.
Hoeveel cm PIR zou daar voor nodig zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

https://www.sleiderink.nl...-aluminium?child_id=42805
13-14 cm....
14 cm = Rd 6,35 m² K/W

Laatste bouwbesluit:
Daken: Rc 6,3 m2K/W

[ Voor 36% gewijzigd door route99 op 05-10-2022 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:44
dof schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:56:
[...]

In ons nieuwe huis zitten we ongeveer met zelfde constructie. Hoewel het schuine dak iets hoger begint.

We hebben op 1ste verdieping wel een klein plafond zoals bij jou (ruimte erboven niet toegankelijk en niet gebruikt) en schotjes opzij (bergruimte, maar erg open en niet geïsoleerd). Huis is uit 1987 en dakbeschot isolatie is iets van 3 cm (las ik in oude bestek.

Voor de esthetiek (WAF) zitten we te denken om plafondje daar weg te halen en tot de nok vrij te maken. En de schotjes opzij ook weg te halen. Maakt het voor het isoleren ook handiger (kan dan van vloer tot nok).

Ik zat, vanwege gewenste zomer-isolatie, ook aan houtvezel isolatie te denken (naast nodige folies) zoals bv Steico Flex 036, maar had nog niet stilgestaan bij het gewicht. Even gekeken en ik lees bij Steico 60 kg per m3. Niet echt licht, maar valt me eigenlijk wel mee als het zich verdeeld over een flink oppervlak (b.v. met dikte 16 cm zou het ~9kg per m2 zijn).

Hoe kom je bij 1800 kg? Heb je zoveel dak?
toon volledige bericht
Steicoflex 036 is ook voor mij een van de kanshebbers.
Cellulose weegt rond de 55kg/m3 volgens de gegevens die ik gevonden heb op internet. En de Steicoflex 036 weegt inderdaad 60kg/m3. Het dakoppervlakte die ik wil na-isoleren is totaal ca 220m2. Afhankelijk van de isolatiedikte kom ik dan op:
12cm --> 220*0,12*60=1584kg
14cm --> 220*0,14*60=1848kg

Ik moet de afmetingen overigens nog een keer extra nameten, maar heel veel afwijking zal er denk ik niet in zitten.
Cellulose lijkt met 55kg/m3 iets lichter en scheelt zo rond de 140kg voor het genoemde oppervlak.
Glaswol weegt een stuk minder, volgens mij vaak rond de 21kg/m3, dus dat scheelt fors. Maar heeft ook cq daardoor een minder goede zomerisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:45

Seafarer

XXX

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:38
@Seafarer @t14wo Bij deze, maar ik heb niet echt een idee waar ik nu naar kijk haha.
Warm water en koken ook op gas trouwens. Nu alleen de eindstanden op de afrekening in februari ingevuld, dan krijg ik deze. Zo te zien dus jaar op jaar wel een flinke besparing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgt3qniF5GDAcUStCqU-5ztZe4Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p7SPg49kGKkg5cvxAbDjNFCc.jpg?f=user_large

[ Voor 40% gewijzigd door RobNemoo op 05-10-2022 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

RobNemoo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:45:
@Seafarer @t14wo Bij deze, maar ik heb niet echt een idee waar ik nu naar kijk haha.
Warm water en koken ook op gas trouwens.

[Afbeelding]
Ik denk dat je wat verkeerde waardes hebt ingegeven. gecorrigeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
Seafarer schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:48:
[...]

Ik denk dat je wat verkeerde waardes hebt ingegeven.
Geen idee. Elke 1e dag van de maand de meterstand.
Ach ja, nevermind. Ik heb het idee dat het beter is zo, dus dat werk om de zolder om te toveren tot een geïsoleerde schil vind ik het waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
[...]

Ik denk dat het daar in Juli/Augustus winter is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 23:21

dof

Franciesco schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:37:
[...]

Steicoflex 036 is ook voor mij een van de kanshebbers.
Cellulose weegt rond de 55kg/m3 volgens de gegevens die ik gevonden heb op internet. En de Steicoflex 036 weegt inderdaad 60kg/m3. Het dakoppervlakte die ik wil na-isoleren is totaal ca 220m2. Afhankelijk van de isolatiedikte kom ik dan op:
12cm --> 220*0,12*60=1584kg

Ik moet de afmetingen overigens nog een keer extra nameten, maar heel veel afwijking zal er denk ik niet in zitten.
Cellulose lijkt met 55kg/m3 iets lichter en scheelt zo rond de 140kg voor het genoemde oppervlak.
Glaswol weegt een stuk minder, volgens mij vaak rond de 21kg/m3, dus dat scheelt fors. Maar heeft ook cq daardoor een minder goede zomerisolatie.
Ok een flinke oppervlakte :) Je zou een constructeur het eens na kunnen laten rekenen.

Ik weet niet wat er verder op je dak ligt, maar bij ons huis zijn dat beton dakpannen en er liggen ook nog 16 zonnepanelen op (20-30 kg per 1,5 m2) wat ik wil uitbreiden. Relatief zal die cellulose isolatie bij ons geen grote vermeerdering van gewicht zijn dunkt me, maar natuurlijk wel iets om even in de gaten te houden.

Ik ga de dakconstructie van ons nieuwe huis nu (net sleutel ontvangen) ook even preciezer inspecteren. Maar ik moet ook nog een grote dakkapel restauratie (laten) doen en een niet gebruikte schoorsteen (laten) verwijderen. Ik denk dat ik even moet wachten tot die dingen afgerond zijn voor ik verder ga isoleren...

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
[...]

Aangepast met alleen de eindstanden van de afrekening in februari. Wel een duidelijke stap omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

RobNemoo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:06:
[...]

Aangepast met alleen de eindstanden van de afrekening in februari. Wel een duidelijke stap omlaag.
plaatje zou mooi zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Franciesco schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:37:
[...]12cm --> 220*0,12*60=1584kg

Zo zou je kunnen rekenen, maar in de praktijk werkt het echt per m2 dak en dan nog of je plat of hellend dak hebt en bij de laatste nog de hoek ook.
Wat je zo wie zo van de max belasting af moet trekken:
* sneeuw belasting
* veel mensen hebben zonnepanelen, max 25 kg/m2 meen ik (praktijk vaak 18-2 kg/m2)
* en dan heb je over.... hoeveel is dat voor jouw situatie?

Daar zul je het bouwbesluit voor in moeten gaan en het checken vor jouw dak wat de max is.
Heb de cijfers niet paraat, dus zoek ze op.

PS: 1848kg/220m2 als het klopt is... 8,4 kg/m2 extra...
Lijkt niet zo veel maar check het want op afstand zijn zaken niet te checken en er wordt nog wel eens lokaal afgeweken... ook al mag het niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
In de originele post aangepast hierboven. Lijkt in ieder geval ergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoudius
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:38
route99 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:25:
@Arnoudius Kan me niet goed genoeg inleven in wat je nu exact bedoeld, kan ook aan mij liggen na 2 dagen doorbuffelen.
Schets eens (iig duidelijk, maar hoeft geen profi-bouw tekenprogramma te zijn) wat je in woorden beschrijft.
Vanmorgen heb ik deze tekening bestudeerd dat ik ik prima volgen, maar ik zou niet weten hoe je dat in woorden ook zo voor elkaar te krijgen, met exact waar wat precies zit.
https://velcdn.azureedge....df/enkel_pannen-n1-v1.pdf
Ok, ja ik stel de vraag ook niet erg duidelijk. Wat ik probeer te achterhalen is of ik tussen - vloer -> isolatie - beter ook klimaatfolie kan plaatsen. - Vloer -> klimaatfolie(warme kant onder) -> isolatie.
Verder ben ik van menig dat die 7 cm die ik de vloer ophoog ik beter isolatie kan plaatsen ipv gewoon hout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

RobNemoo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:45:
Warm water en koken ook op gas trouwens. Nu alleen de eindstanden op de afrekening in februari ingevuld, dan krijg ik deze. Zo te zien dus jaar op jaar wel een flinke besparing.

[Afbeelding]
Serieuze stappen. Mooi plaatje. Bedankt voor het visualiseren. :)
Hier heeft iedereen wat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
RobNemoo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:06:
[...]

Ik denk dat ik toch ook maar een account ga aanmaken, ben wel benieuwd want waar wij wonen ‘was’ een ongeïsoleerd hoekhuis met nog deels enkel glas-in-lood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
dof schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:56:
[...]

Ok een flinke oppervlakte :) Je zou een constructeur het eens na kunnen laten rekenen.

Ik weet niet wat er verder op je dak ligt, maar bij ons huis zijn dat beton dakpannen en er liggen ook nog 16 zonnepanelen op (20-30 kg per 1,5 m2) wat ik wil uitbreiden. Relatief zal die cellulose isolatie bij ons geen grote vermeerdering van gewicht zijn dunkt me, maar natuurlijk wel iets om even in de gaten te houden.

Ik ga de dakconstructie van ons nieuwe huis nu (net sleutel ontvangen) ook even preciezer inspecteren. Maar ik moet ook nog een grote dakkapel restauratie (laten) doen en een niet gebruikte schoorsteen (laten) verwijderen. Ik denk dat ik even moet wachten tot die dingen afgerond zijn voor ik verder ga isoleren...
Ja, een nieuwe constructieberekening aanvragen kan ik doen. Al heb ik er nog eentje liggen van een jaar of 6 geleden die gemaakt is toen mijn woning gerenoveerd ging worden. Ik heb dat document al eens bekeken, maar zit vrij ingewikkeld in elkaar met heel veel gegevens. Wellicht bel ik degene die de berekening gemaakt heeft eens om te vragen of er zo al wat te zeggen is over de extra dakbelasting bij na-isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
johnwoo schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:27:
[...]

Ik wil hetzelfde gaan doen, en neig ernaar om eerst de PIR aan te brengen. De wol kan er later nog voor, met nette afwerking. Enkele redenen om het zo te doen:

- Je hebt sneller de grotere besparing die PIR geeft (in deze tijden iets om rekening mee te houden). Ik heb vrij drukke dagen dus het wordt hier geen 1 of 2 weekenden project (de zolder wordt toch nog niet gebruikt als verblijfsruimte).
- Ik wil gelijk inbouwspots in het plafond plaatsen (en ook een wcd tbv een TV die opgehangen gaat worden), dat gaat nu eenmaal makkelijker met flexibel materiaal zoals wol achter de gipsplaten, dan met harde platen.
- Montage in deze volgorde is ook makkelijker. De PIR past mooi tussen de gordingen, kan eenvoudig gelijmd worden. De wol is makkelijk te verwerken tussen de PIR- en gipsplaten die op rachels over de gordingen komen (qua dikte kom ik mooi uit met 160mm PIR + 50mm wol, aan de wol hoef ik dan niet veel te doen om het op z'n plek te houden). Als ik die volgorde omdraai, zijn PIR platen veel lastiger op een zachte ondergrond te bevestigen -- dat zou dan met studs door de wol moeten, of de platen juist aan de afwerklaag, maar dat lijkt me erg onhandig (bijna net zo onhandig als het maken van een 2e, extra tussenlaag rachels speciaal voor montage van de platen...). Dan zou met gips gecacheerd PIR een uitkomst zijn, maar daarbij blijft het nadeel van lastige elektra inbouw tov wol...

Maar ik ben net als jij wel benieuwd of anderen ervaring hebben met deze combo, en welke volgorde zij kozen...
toon volledige bericht
Allemaal valide redenen inderdaad. Montage is eenvoudiger, elektra wegwerken is eenvoudiger en bij voldoende dikte PIR heb je absoluut geen kans op condensvorming. In dat geval is een dampscherm ook niet meer noodzakelijk want er kan nagenoeg onmogelijk condens ontstaan in de voorste isolatielaag.

Zelf ga ik waarschijnlijk voor 100mm PIR en 60mm houtvezel om tot een gecombineerde R van ongeveer 6 uit te komen. De R-waarde van de PIR laag is zo'n 4.5, waardoor de R-waarde van de houtvezellaag voor de PIR met zo'n 1.6 het dauwpunt nooit kan verleggen tot buiten de PIR laag en er geen vochtproblemen kunnen ontstaan. Bovendien werkt houtvezel ook vochtregulerend doordat het zelf waterdamp kan opnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@route99 ook jij dank voor de reactie. Zie ook mijn vorige bericht.
Je hebt er gelijk in dat normaal gesproken niet het totale extra gewicht, maar het gewicht per m2 bekeken wordt. Correcter: de belasting in kN/m2 die uitgeoefend wordt op de constructie van het dak. Ik zal mijn constructieberekening nog eens goed nakijken om te kijken of ik het snap en anders eens bellen.

Ik heb inderdaad ook zonnepanelen, maar op het dak van het huis niet veel: 9 stuks van elk 17,5kg. Dit is op de plek waar ze liggen ca 10kg/m2. Dat is uiteindelijk meer dan die potentiele extra 14cm isolatie met Steicoflex 036. Had ik niet verwacht!
Sneeuw en (lokale) winddruk spelen ook allemaal een rol in de dakbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 00:23
johnwoo schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:27:
[...]

Ik wil hetzelfde gaan doen, en neig ernaar om eerst de PIR aan te brengen. De wol kan er later nog voor, met nette afwerking. Enkele redenen om het zo te doen:

- Je hebt sneller de grotere besparing die PIR geeft (in deze tijden iets om rekening mee te houden). Ik heb vrij drukke dagen dus het wordt hier geen 1 of 2 weekenden project (de zolder wordt toch nog niet gebruikt als verblijfsruimte).
- Ik wil gelijk inbouwspots in het plafond plaatsen (en ook een wcd tbv een TV die opgehangen gaat worden), dat gaat nu eenmaal makkelijker met flexibel materiaal zoals wol achter de gipsplaten, dan met harde platen.
- Montage in deze volgorde is ook makkelijker. De PIR past mooi tussen de gordingen, kan eenvoudig gelijmd worden. De wol is makkelijk te verwerken tussen de PIR- en gipsplaten die op rachels over de gordingen komen (qua dikte kom ik mooi uit met 160mm PIR + 50mm wol, aan de wol hoef ik dan niet veel te doen om het op z'n plek te houden). Als ik die volgorde omdraai, zijn PIR platen veel lastiger op een zachte ondergrond te bevestigen -- dat zou dan met studs door de wol moeten, of de platen juist aan de afwerklaag, maar dat lijkt me erg onhandig (bijna net zo onhandig als het maken van een 2e, extra tussenlaag rachels speciaal voor montage van de platen...). Dan zou met gips gecacheerd PIR een uitkomst zijn, maar daarbij blijft het nadeel van lastige elektra inbouw tov wol...

Maar ik ben net als jij wel benieuwd of anderen ervaring hebben met deze combo, en welke volgorde zij kozen...
toon volledige bericht
In mijn woning heb geisoleerd met glaswol 220mm en een deel met PIR 140mm. Het gedeelte met PIR heb ik bewust gekozen om toch nog een beetje loopruimte te hebben. Origineel plan was 100 tot 120mm toe te passen, maar ik kwam deze partij tegen een goede prijs.

Het verwerken van glaswol is vele malen makkelijker dan het werken met PIR. Ter vergelijking 50m2 glaswol + plaatsen en plakken van de folie heeft minder tijd gekost dan het plaatsen en dichtplakken van pir gedeelte van 15m2. De akoestische demping bij het glaswol is vele malen hoger dan het kale PIR, wat ook logisch is.

Indien je ruimte genoeg heb voor je gewenste isolatiewaarde zou ik voor glaswol met een folie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-05 16:20
t14wo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:43:
[...]
Maar ik laat me graag overtuigen natuurlijk. Ik doe het liever wel dan niet. Maar wel in de juiste volgorde qua verduurzaming/isolatie van de woning.
Waarom zou iemand op dit forum jou moeten overtuigen? Haal er, als je het wel wil doen, een expert bij waarmee je samen jouw specifieke woning doorloopt en een goed plan maakt waar jij je goed bij voelt.

[ Voor 3% gewijzigd door GerbenBK op 06-10-2022 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Franciesco schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:59: Correcter: de belasting in kN/m2 die uitgeoefend wordt op de constructie van het dak.
Ik had de SI eenheden even niet genoemd, wist niet welke achtergrond je hebt...
....zonnepanelen, ....a 10kg/m2. Dat is uiteindelijk meer dan die potentiele extra 14cm isolatie met Steicoflex 036. Had ik niet verwacht! Sneeuw en (lokale) winddruk spelen ook allemaal een rol in de dakbelasting.
Dat was ook de insteek van mijn reactie. De wind was ik ff vergeten, moest naar een afspraak.
Succes verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psenf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-01 11:26
Hi,

Wij zijn bezig onze zolder te renoveren, het betreft een jaren 80 woning met onder de dakpannen 3cm pur tegen het dakbeschot aan. De binnenkant is nog niet afgewerkt.

Zoals zovelen vraag ik me af hoe ik dit het beste kan isoleren en het risico op vochtproblemen kan beperken.
Ik heb de constructie gesimuleerd in Ubakus, ik kom er echter niet uit wat ik met de draagbalken moet doen, die geven verschillende resultaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rgl3LsAHhhbvIig2kiiXX4OeHWQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ySrLYn09afXAwHZB97OasPVn.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeobShl6zO7viWL0GE0czyTxuRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FN8NxPeLpBYLLscEaLIJhWLz.png?f=fotoalbum_large

Het plan is nu als volgt (van buiten naar binnen):
1) steenwol
2) klimaatfolie
3) metal studs
4) gips
5) stuc

Rondom dit onderwerp zijn er zoveel meningen, dus ik dacht ik doe ook hier maar eens een poging om een antwoord te krijgen op mijn vraag.

Is dit een goede/betrouwbare manier om te isoleren en om vochtproblemen zoveel mogelijk te voorkomen?

Groeten, P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

psenf schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:28:
Hi,

Wij zijn bezig onze zolder te renoveren, het betreft een jaren 80 woning met onder de dakpannen 3cm pur tegen het dakbeschot aan. De binnenkant is nog niet afgewerkt.

Zoals zovelen vraag ik me af hoe ik dit het beste kan isoleren en het risico op vochtproblemen kan beperken.
Ik heb de constructie gesimuleerd in Ubakus, ik kom er echter niet uit wat ik met de draagbalken moet doen, die geven verschillende resultaten.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

1) steenwol
2) klimaatfolie
3) metal studs
4) gips
5) stuc

Rondom dit onderwerp zijn er zoveel meningen, dus ik dacht ik doe ook hier maar eens een poging om een antwoord te krijgen op mijn vraag.

Is dit een goede/betrouwbare manier om te isoleren en om vochtproblemen zoveel mogelijk te voorkomen?

Groeten, P
toon volledige bericht
Weet je zeker dat je een laag PUR hebt?

IK heb ongeveer hetzelfde maar de tengels zitten op het dakbeschot en de pur is daar tussen gespoten. Dat maakt uit in de vochthuishouding omdat eigenlijk de pur laag onderbroken is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tomBbJf88Uea0sJnJD3D9d_eo3Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BkcOnOYhZrokygxPLkqgBG6Q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psenf
@Seafarer je hebt helemaal gelijk! Zoals jij hem hebt gemoduleer, is hij bij mij ook.
Hoe heb jij het dak uiteindelijk geisoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

psenf schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:41:
@Seafarer je hebt helemaal gelijk! Zoals jij hem hebt gemoduleer, is hij bij mij ook.
Hoe heb jij het dak uiteindelijk geisoleerd?
Pir in een sporen kap. Moet je veel zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psenf
Ok, dan hebben we toch niet hetzelfde dak, mijn woning betreft een jaren 80 woning met maar 1 dakspant (dus geen sporenkap. Dat stond ook niet goed in ubakus ...net aangepast.

Nog tips voor het isoleren, nu gekozen voor 80mm steen wol en metal stud, klimaatfolie en afwerken met gips en stucwerk.
Mijn zorgen zitten dus vooral in het condensatievocht, nog tips waar ik rekening mee moet houden?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ErT7aBDzJDDF-9EQDaYakil5ew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CZ66J3jqYEU0QEudxEUVjHrV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

psenf schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:25:
Ok, dan hebben we toch niet hetzelfde dak, mijn woning betreft een jaren 80 woning met maar 1 dakspant (dus geen sporenkap.
uit die jaren een 30 mm Alu-gecacheerde PUR laag is wel heel bijzonder.. weet je dat zeker met die Alu-cachering?
Kun je uit het bestek de fabrikant halen of staat het op de dakpanelen aan de buitenkant ergens op?
Eea kan nl nogal wat uitmaken mbt de vocht huishouding.
Of heb je (ook) een foto ervan?

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 06-10-2022 16:21 . Reden: 3- is 30 mm ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
GerbenBK schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:48:
[...]

Waarom zou iemand op dit forum jou moeten overtuigen? Haal er, als je het wel wil doen, een expert bij waarmee je samen jouw specifieke woning doorloopt en een goed plan maakt waar jij je goed bij voelt.
Waarom zou ik een biased expert laten komen? Een expert is altijd gericht op verkoop van ‘iets’. Hier zitten gewone mensen die verstand/inzicht hebben in isolatie.

Ik ga liever uit van ervaringen op een forum. ;) en daarnaast ben ik handig en kundig genoeg om keuzes te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psenf
@route99 Jullie hebben weer gelijk ;)
Moest gewoon Pur zijn.....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_iftOG3Aw16LL_HbftEwx5PtkE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y0x5z5bOtHKlo5PirdTJCb1j.png?f=fotoalbum_large

Nu lijkt het helemaal goed te lopen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@psenf En wat vind je nu zelf van de vochtbalans? Dat "lijken" is nogal vaag qua "lopen"....

[ Voor 27% gewijzigd door route99 op 06-10-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psenf
@route99 lijkt me uitstekend...hier durf ik wel mee aan de slag te gaan!
Ben wel beniewd hoe belangrijk het goed monteren van het klimaatfolie is en welke risico's je daarmee loopt.

Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?

Gr. P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@psenf Mooi. :)
Volg de instructies van de fabrikant vd folie. Dus goede overlap als je banen naast elkaar hebt en de overgangen naar wand, vloer of andere constructie moet ook zorgvuldig afgewerkt worden.
Zo maar doorboren e.d. dat moet je weer met geschikte tape afwerken.
Heb zelf alleen met damp dicht en damp open gewerkt, maar daar gelden wrs in principe vergelijkbare regels.

PS: weet je zeker dat je constructie overal zo is en niet dat er iets uit de hoge hoed komt? Let op: Soms wordt er toch, en niet bepaald altijd gedocumenteerd, onverwachts van het bestek afgeweken...dus let goed op of je veranderingen in de constructie gaat tegen komen. Heb het al van diverse kanten gehoord dat het optrad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUS_Z7EV6C9-7M0EiyV05JtK-z8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e2vxXUeWgq5dkIuXVCIZ2WnP.jpg?f=user_large

Even een vraag voor de guru's. Ik ben mijn zolder aan het isoleren met PIR-platen van 140 mm dik. Aan de lange kant van mijn platen zit een papierachtige afdekking. Aan de korte kanten zit niets.
Moet ik het papier verwijderen of kan ik het laten zitten? Het zit er vrij stevig op, dus laten zitten heeft de voorkeur.
Het is de bedoeling om kieren op te vullen met flexibel PUR-schuim.
Heb gezocht maar er niets over kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

route99 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:35:
[...]
uit die jaren een 30 mm Alu-gecacheerde PUR laag is wel heel bijzonder.. weet je dat zeker met die Alu-cachering?
Kun je uit het bestek de fabrikant halen of staat het op de dakpanelen aan de buitenkant ergens op?
Eea kan nl nogal wat uitmaken mbt de vocht huishouding.
Of heb je (ook) een foto ervan?
Goed gezien. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:33
Vandaag is er 23m3 PIR geleverd :P

De 240x120x14 platen willen niet door het trapgat naar zolder dus dat wordt op maat maken op de eerste verdieping.

Op maat maken met het isolatiemes vond ik niet goed werken. Met een houtzaag gaat het prima maar geeft wel heel veel stof. Zijn er nog handige alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-05 21:21
Ik heb de tekeningen bekeken van onze woning uit 1981, en daar staat op de bouwtekeningen bij het hellend dak: UNILIN type T pur45T. Ik heb dus (nav hier lezen) unilin gemaild en heel netjes antwoord gehad met een flyer erbij, omtrent de isolatiewaarde en of hij dampopen is ja of nee.

Voor toekomstig gebruik, mocht iemand dit ook tegenkomen. De informatie rondom de plaat:
* 21mm dikke vlasspaanplaat
* vrije geëxpandeerde laag polyurethaanschuim met dikte van 45mm

Isolatiewaarde:
K-waarde m2K/W 0,47. R-waarde: 1,99 :')

Kortom: daar wil ik wat aan gaan doen.. Wat de beste van UNILIN zei is het volgende:

[/quote]
De elementen uit die tijd zijn dampopen. Er werden toen nog geen elementen met dampremmende laag gemaakt.
[quote]

Ik moet hier maar op vertrouwen, maar even ter cross-check bij jullie: doordat het damp-open is kan ik dus 'gewoon' met PIR platen werken met aluminium aan beide zijden. Klopt dat?

Waar ik ook nog een beetje over twijfel: de vorige bewoners hebben de platen behangen en/of geschilderd. Dat doet mij dan weer vermoeden dat het potentieel afgesloten kan zijn (door de verflaag). Hoe erg zou dat zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door ID-College op 06-10-2022 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
t14wo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:42:
[...]

Waarom zou ik een biased expert laten komen? Een expert is altijd gericht op verkoop van ‘iets’. Hier zitten gewone mensen die verstand/inzicht hebben in isolatie.

Ik ga liever uit van ervaringen op een forum. ;) en daarnaast ben ik handig en kundig genoeg om keuzes te maken.
Ik zou inderdaad geen biased expert laten komen nee. Maar hier kun je bijvoorbeeld iemand via de gemeente vragen om de verschillende opties voor jouw huis met je door te lopen. Die is er niet om iets aan je te verkopen.

Ik gaf het aan omdat je leek te twijfelen aan het nut van dakisolatie in jouw geval ten opzichte van andere opties en je ergens van overtuigd wilde worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Rukapul schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:56:

De 240x120x14 platen willen niet door het trapgat naar zolder dus dat wordt op maat maken op de eerste verdieping.

Op maat maken met het isolatiemes vond ik niet goed werken. Met een houtzaag gaat het prima maar geeft wel heel veel stof. Zijn er nog handige alternatieven?
Jij bedoelt zo'n gegolfd mes voor op je reciprozaag? (vondt ik zwaar tegen vallen bij 160mm pir)

Alles met de hand gezaagd met een isolatie zaag. En stofzuiger erbij tijdens het zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
GerbenBK schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:16:
[...]

Ik zou inderdaad geen biased expert laten komen nee. Maar hier kun je bijvoorbeeld iemand via de gemeente vragen om de verschillende opties voor jouw huis met je door te lopen. Die is er niet om iets aan je te verkopen.

Ik gaf het aan omdat je leek te twijfelen aan het nut van dakisolatie in jouw geval ten opzichte van andere opties en je ergens van overtuigd wilde worden.
Nee. Een duurzaamheidsexpert van de gemeente zal mij zeker niet extra inzichten geven. Die zitten op het niveau: als je je tv-hoek op een stekkerblok zet, kan je die uitdoen savonds zodat ze niet op standby staan. Ik heb daar geen hoge pet van op. ;)

Ik vind het gewoon ominteressant om een goede discussie te voeren over een onderwerp en dan helpt het beter als je een extremer standpunt inneemt. Dus: “dakisolatie is zinloos omdat je die ruimtes niet verwarmt.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
Ah ja. Dat kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Seafarer schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:27:
[...]

Jij bedoelt zo'n gegolfd mes voor op je reciprozaag? (vondt ik zwaar tegen vallen bij 160mm pir)

Alles met de hand gezaagd met een isolatie zaag. En stofzuiger erbij tijdens het zagen.
Het isolatiemes lijkt nog het meest op een broodmes met aan de andere kant minder kartels en meer gegolfd. Werkte mij te zwaar en moeilijk recht mee te snijden

Houtzaag bedoel ik een dunne handzaag. Gaat snel, nauwkeurig maar heel veel afval en stof.

Zaag voor in de reciprozaag zou nog aardig idee kunnen zijn mits heel langzaam gezaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

t14wo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:27:
[...]Ik vind het gewoon ominteressant om een goede discussie te voeren over een onderwerp en dan helpt het beter als je een extremer standpunt inneemt. Dus: “dakisolatie is zinloos omdat je die ruimtes niet verwarmt.”
Kun je nu in het kort samenvatten hoe je nu tegen die stelling aan kijkt?
Waar of niet waar en waarom?
Ik denk niet dat iedereen die meeleest scherp heeft hoe het nu precies zit op welke gronden je tot die stelling komt, meer dan alleen omdat je de ruimte op zolder niet verwarmt.
Maak eens een schetsje met voorbeeld temperaturen bijv 5ºC buiten maar ook wanneer het buiten -5ºC wordt en wat jij dan denkt als je geen extra dakisolatie aanbrengt, omdat je toch die ruimte niet verwarmt.

Ben nieuwsgiering naar je uitwerking.

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 06-10-2022 23:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
[...]

Ik vind het gewoon ominteressant om een goede discussie te voeren over een onderwerp en dan helpt het beter als je een extremer standpunt inneemt. Dus: “dakisolatie is zinloos omdat je die ruimtes niet verwarmt.”
Het punt is dat je die ruimtes wel verwarmt, ook al is het indirect.
Warmte stijgt op uit de ruimtes die je wel actief verwarmt, dus komt uiteindelijk op de bovenste verdieping terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
[...]

Nee. Een duurzaamheidsexpert van de gemeente zal mij zeker niet extra inzichten geven. Die zitten op het niveau: als je je tv-hoek op een stekkerblok zet, kan je die uitdoen savonds zodat ze niet op standby staan. Ik heb daar geen hoge pet van op. ;)

Je zit er helaas helemaal naast. Indirect verwarm je alles mee. Zodra je geen dakisolatie hebt, zijn de tussenvloeren en de kamers zelf effectief je 'isolerende laag'. Ga voor de grap eens uitrekenen wat de R-waarde van twee ongeïsoleerde tussenvloeren, twee kamers en je ongeïsoleerde schuine dak is, want dat is de situatie. Een luchtlaag ter grootte van een kamer isoleert bijzonder slecht, want er ontstaat direct convectie.

Dus als je een ijskoude zolderkamer wenst, ga dan vooral je tussenvloer en je tussenmuren naar die betreffende kamer isoleren om je warmte te houden waar het warm moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
frennek schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 07:43:
[...]

Je zit er helaas helemaal naast. Indirect verwarm je alles mee. Zodra je geen dakisolatie hebt, zijn de tussenvloeren en de kamers zelf effectief je 'isolerende laag'. Ga voor de grap eens uitrekenen wat de R-waarde van twee ongeïsoleerde tussenvloeren, twee kamers en je ongeïsoleerde schuine dak is, want dat is de situatie. Een luchtlaag ter grootte van een kamer isoleert bijzonder slecht, want er ontstaat direct convectie.

Dus als je een ijskoude zolderkamer wenst, ga dan vooral je tussenvloer en je tussenmuren naar die betreffende kamer isoleren om je warmte te houden waar het warm moet zijn.
Ja interessant inzicht is dat wel hoor. Daarom vind ik het dus ook goed om hier over te discussieren. Ik had niet perse verwacht dat het 'doorlek' effect zo groot zou zijn.

Dus ik ga bij de verbouwing van de eerste verdieping het schuine dakdeel dus openhalen en de glaswol vervangen door 14 cm PIR.

Parallel hieraan: betekent dit óok dat het interessant is om een isolerende ondervloer aan te brengen voor je laminaat of PVC legt op de eerste verdieping?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:02
[...]

Dan moet je die mening maar eens bij stellen. Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt, een vrijwillige energiecoach die je komt vertellen over tochtstrips en brievenbuskleppen en het professionele energieloket.
Bijna alle gemeentes in NL hebben een professionele energieloket waar onafhankelijke adviseurs werken. Mensen die het niveau tochtstrip en ledlamp wel even voorbij zijn.

Je kunt daar gewoon een onafhankelijk gedegen advies krijgen over de isolatiemogelijkheden van je woning, onderbouwd met kennis van zaken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

No Hands schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:05:
[...]
Dan moet je die mening maar eens bij stellen. Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt, een vrijwillige energiecoach die je komt vertellen over tochtstrips en brievenbuskleppen en het professionele energieloket.
Ik denk ook dat jij je mening wellicht over die vrijwillige energiecoach bij kunt stellen...
De vrijwillige coaches van veel wijkenregie initiatieven worden echt opgeleid, de basis is vooral gericht op een goede analyse van het energieverbruik en de tools die er zijn om de voorkomende problemen op te lossen dan wel te reduceren, maar ze worden ook meer en meer betrokken in het voorbereiden van hoe je de problematiek rondom ongewenst energieverlies met o.a. isolatie aan kunt aanpakken. De coaches hebben hier ook een aantal keren per jaar een meeting om ervaringen uit te wisselen en er zijn online zgn deepdives (soort seminars, komende week over ventilatie, de warmtepomp is al langs geweest) om zich in zulke thema's verder te verdiepen. In onze wijk hebben we ca maandelijks een meeting waar we elkaar bijpraten over diverse thema's, o.a. de warmtewandelingen die we organiseren, de info avonden voor de bewoners over oa isolatie, warmtepompen, etc. Ik ondersteun de groep vooral met achtergrondkennis om daarmee een betere voorlichting te geven aan de bewoners. Het zal geen verrassing zijn dat nu het accent op isoleren ligt. En niet alleen puur het isolatiemateriaal zelf maar vooral eerst van ... breng je huis eens goed in kaart zodat de start situatie goed vast ligt, met allemaal zaken die hier voorbij komen, zoals hoe zit het met vocht en ventilatie, wat zijn de koudebruggen nu, staat er water in de kruipruimte en is dat niet zo, hoe vochtig is het daar, etc....
Ik heb met een paar andere energie groepen contact en zeker eentje is al verder dan wij, maar die bestaan al meer dan 5 jaar wij pas ruim 2 jaar en ik ben er pas 1 jaar bij. Waarschijnlijk gaan we voor volgend jaar ook een collectieve inkoop faciliteren, maar dat is pas in een pril stadium. Ik geef er zelf de voorkeur aan om eerst te zorgen dat iedereen in de groep die dat ambieert op een hoger plan te brengen omdat ze voor inzichtelijk op een veel hoger niveau komen. Dat kan allemaal zonder formules, het is veelal vooral in leren schatten hoe het komt dat er een probleem is en hoe dat aangepakt kan worden. Daarbij komt dan ook een stuk materiaalkennis van het isolatiemateriaal zelf dat men weet wat een dampopen of -dicht type is en hoe je dat icm verschillende type folies kunt toepassen.

Die aanpak doen we in aparte meetings en ik hoor dat dit bij andere werkgroepen ook zo gaat, we zijn daar op zich niet bijzonder in.

Ergo: Er zijn veel initiatieven waar vrijwillige energiecoaches bij betrokken zijn die het stadium dat jij beschrijft, allang ontgroeit zijn. Ze zullen er best nog zijn, de "klassieke vrijwillige e-coach", maar de beschreven ontwikkeling om nu door te pakken naar een next level (vanwege de noodzaak) gaat echt heel hard.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 07-10-2022 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zit zo eens te kijken naar de stappenplannen voor hellende daken op de sites van isolatieverkopers.

Het vreemde is, bij de ene zeggen ze "Gebruik een dampdicht folie" zonder te kijken naar de huidige opbouw:
Stap 3 | Isolatiefolie kiezen
Voor een luchtdichte isolatie die uw producten tevens beschermt tegen vochtschade dient u tijdens het verwerken van het isolatiemateriaal ook een isolatiefolie toe te voegen zoals de Miofol 125 AV dampdichte folie.
https://www.isolatiemater...d-dak-glaswol-stappenplan

Bij de ander is de aanwezigheid van een onderdak al voldoende om geen folie toe te passen. Een onderdak is toch gewoon de houten platen?
U dient wel te kijken of er een onderdak aanwezig is, want dat betekent dat het dakbeschot waterdicht is. Wanneer er geen onderdak aanwezig is, dient u een dampopen folie voor het isolatiemateriaal aan te brengen.
https://www.jandeisolatie...ie/schuin-dak/binnenzijde

Hoe kan het nu zijn dat die bedrijven zo verschillend adviseren?

En nog een vervolgvraag, bij het gebruik van PIR (en glaswol met spijkerflens) is het toch altijd volledig dampdicht mits juist gemonteerd? Die materialen zijn dus niet geschikt voor alle schuine daken omdat je dan geen dampopen- of klimaatfolie kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 00:23
psenf schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:57:
@route99 Jullie hebben weer gelijk ;)
Moest gewoon Pur zijn.....[Afbeelding]

Nu lijkt het helemaal goed te lopen! :)
Waarom stop je de balklaag van 170mm niet helemaal vol met glaswol/steenwol en plaats je de afwerklaag daat bovenop? Je behaald een hogere isolatie waarde, je heb vele minder kieren en hoeken om luchtdicht te maken. Bovendien is je verwerking van je afwerklaag veel eenvoudiger je heb veel minder snijwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
@Wolly: het zijn een soort generieke adviezen die geen moeite doen om verschillende situaties te onderscheiden. Milieucentraal had dat vroeger volgens mij wel, maar daar kan ik het ook niet meer vinden. Beste is dus om zelf de principes ter hand te nemen, de boel in Ubakus te monteren en ter controle hier te posten. Ten tweede is bepaalde kennis ook gewoon achterhaald, zie bijvoorbeeld het advies dat voorheen veel gegeven werd om luchtspouwen toe te passen tussen lagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Wolly schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:16:
Ik zit zo eens te kijken naar de stappenplannen voor hellende daken op de sites van isolatieverkopers.

Het vreemde is, bij de ene zeggen ze "Gebruik een dampdicht folie" zonder te kijken naar de huidige opbouw:

[...]

https://www.isolatiemater...d-dak-glaswol-stappenplan

Bij de ander is de aanwezigheid van een onderdak al voldoende om geen folie toe te passen. Een onderdak is toch gewoon de houten platen?

[...]

https://www.jandeisolatie...ie/schuin-dak/binnenzijde

Hoe kan het nu zijn dat die bedrijven zo verschillend adviseren?

En nog een vervolgvraag, bij het gebruik van PIR (en glaswol met spijkerflens) is het toch altijd volledig dampdicht mits juist gemonteerd? Die materialen zijn dus niet geschikt voor alle schuine daken omdat je dan geen dampopen- of klimaatfolie kan gebruiken?
toon volledige bericht
Gebruik de website van de fabrikant. Niet van een verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Seafarer De fabrikant, 1 voorbeeld maar wel een grote...gaat wel in op tocht en zo maar niet of er buiten op het dak bijvoorbeeld een paneel met 3 cm PUR ligt..... en of dat damp open of -dicht is...
https://www.knaufinsulati...ie/hellend-dak-naisoleren
ISOLEREN HELLEND DAK AANDACHTSPUNTEN
Let op de volgende aandachtspunten als je een dak gaat voorzien van (extra) isolatie tijdens een dakrenovatie:
  • Los lekkages of vochtproblemen op voor je begint met het isoleren van een schuin dak;
  • Controleer het bestaande dakbeschot op kieren. Breng een extra laag plaatmateriaal aan om eventuele kieren af te dichten;
  • Gebruik een isolatie die maximaal 5 mm dikker is dan de hoogte van de gordingen. Wil je een dikkere dakisolatie gebruiken? Dik de gordingen dan op;
  • Zorg ervoor dat er geen luchtspouw ontstaat tussen het dakbeschot en de isolatie;
  • Snijd de isolatie 10 mm langer af dan de tussenmaat van de gordingen. Zo weet je zeker dat er geen thermische lekken zijn en klemt de isolatie zich vast tussen de gordingen;
  • Plaats, nadat de isolatie geplaatst is, een dampdichte folie aan de binnenzijde direct achter de afwerking. Of pas een isolatie toe met een dampdichte folie zoals onze dakisolatie MW 34 Alu Plus of TR312;
  • Laat de foliebanen minimaal 100 mm overlappen. Laat de folies aan de muurzijden 50 mm uitsteken. Nadat je de eindafwerking zoals gipsplaten hebt aangebracht, snijd je de folie rondom weg. Kit de randen vervolgens af om een luchtdichte constructie te krijgen;
  • Voorzie alle naden tussen de folies, de muren, de vloer en de nok van tape. Tape ook eventuele doorvoeren van luchtkanalen en andere leidingen in het dak af.
  • Ventileer de ruimte regelmatig nadat de isolatie en folie geplaatst zijn.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

route99 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:19:
@Seafarer De fabrikant, 1 voorbeeld maar wel een grote...gaat wel in op tocht en zo maar niet of er buiten op het dak bijvoorbeeld een paneel met 3 cm PUR ligt..... en of dat damp open of -dicht is...
https://www.knaufinsulati...ie/hellend-dak-naisoleren

[...]
Uuuh. Dat valt me even tegen. Stel dat iemand een niet te oud huis heeft met goede PUR laag aan de buitenzijde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
route99 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:08:
[...]
Ik denk ook dat jij je mening wellicht over die vrijwillige energiecoach bij kunt stellen...
De vrijwillige coaches van veel wijkenregie initiatieven worden echt opgeleid, de basis is vooral gericht op een goede analyse van het energieverbruik en de tools die er zijn om de voorkomende problemen op te lossen dan wel te reduceren, maar ze worden ook meer en meer betrokken in het voorbereiden van hoe je de problematiek rondom ongewenst energieverlies met o.a. isolatie aan kunt aanpakken. De coaches hebben hier ook een aantal keren per jaar een meeting om ervaringen uit te wisselen en er zijn online zgn deepdives (soort seminars, komende week over ventilatie, de warmtepomp is al langs geweest) om zich in zulke thema's verder te verdiepen. In onze wijk hebben we ca maandelijks een meeting waar we elkaar bijpraten over diverse thema's, o.a. de warmtewandelingen die we organiseren, de info avonden voor de bewoners over oa isolatie, warmtepompen, etc. Ik ondersteun de groep vooral met achtergrondkennis om daarmee een betere voorlichting te geven aan de bewoners. Het zal geen verrassing zijn dat nu het accent op isoleren ligt. En niet alleen puur het isolatiemateriaal zelf maar vooral eerst van ... breng je huis eens goed in kaart zodat de start situatie goed vast ligt, met allemaal zaken die hier voorbij komen, zoals hoe zit het met vocht en ventilatie, wat zijn de koudebruggen nu, staat er water in de kruipruimte en is dat niet zo, hoe vochtig is het daar, etc....
Ik heb met een paar andere energie groepen contact en zeker eentje is al verder dan wij, maar die bestaan al meer dan 5 jaar wij pas ruim 2 jaar en ik ben er pas 1 jaar bij. Waarschijnlijk gaan we voor volgend jaar ook een collectieve inkoop faciliteren, maar dat is pas in een pril stadium. Ik geef er zelf de voorkeur aan om eerst te zorgen dat iedereen in de groep die dat ambieert op een hoger plan te brengen omdat ze voor inzichtelijk op een veel hoger niveau komen. Dat kan allemaal zonder formules, het is veelal vooral in leren schatten hoe het komt dat er een probleem is en hoe dat aangepakt kan worden. Daarbij komt dan ook een stuk materiaalkennis van het isolatiemateriaal zelf dat men weet wat een dampopen of -dicht type is en hoe je dat icm verschillende type folies kunt toepassen.

Die aanpak doen we in aparte meetings en ik hoor dat dit bij andere werkgroepen ook zo gaat, we zijn daar op zich niet bijzonder in.

Ergo: Er zijn veel initiatieven waar vrijwillige energiecoaches bij betrokken zijn die het stadium dat jij beschrijft, allang ontgroeit zijn. Ze zullen er best nog zijn, de "klassieke vrijwillige e-coach", maar de beschreven ontwikkeling om nu door te pakken naar een next level (vanwege de noodzaak) gaat echt heel hard.
toon volledige bericht
Helemaal eens met je verhaal, wij leiden zelf ook energiecoaches op. Het ging mij even om de vergelijking tussen iemand die het vrijwillig doet en een bedrijf wat energieadviseurs heeft die het als dagelijks werk doen. Dat zijn degene di normaal bij het gemeentelijk energieloket werken.
Uiteraard zijn er coaches die vanwege hun achtergrond of hele lange ervaring het kennisniveau van tochtstrip ook allang voorbij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubilosis
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-05 13:16
psenf schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:28:
Hi,

[Afbeelding]
[Afbeelding]

1) steenwol
2) klimaatfolie
3) metal studs
4) gips
5) stuc

Groeten, P
toon volledige bericht
Ik ga ongeveer hetzelfde doen, enige verschil is dat ik de klimaatfolie direct tegen de isolatie doe en dan pas de raggels (in jou geval metalstud) dit is hoe ik het begrepen heb vereist zodat de klimaatfolie niet direct tegen de gipsplaat zit.

Ik kon het even zo snel niet terug vinden in welke product brochure dat staat. Als ik het terug vind dat pas ik m'n post even aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Ubilosis schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:55:
[...]

Ik ga ongeveer hetzelfde doen, enige verschil is dat ik de klimaatfolie direct tegen de isolatie doe en dan pas de raggels (in jou geval metalstud) dit is hoe ik het begrepen heb vereist zodat de klimaatfolie niet direct tegen de gipsplaat zit.

Ik kon het even zo snel niet terug vinden in welke product brochure dat staat. Als ik het terug vind dat pas ik m'n post even aan.
@psenf Klimaat folie mag niet direct achter de gips plaat. Je perforeert hem dan met schroeven.!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Wel een vraag over PIR. Als ik die tegen het schuine dak aan zet, hoe kan ik dan de afwerklaag (gips) hier tegenaanzetten? Kan ik rachels aan de PIR platen monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-05 15:30
Rukapul schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:56:

Meteen de bouwstofzuiger erbij houden. Kan je huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:36
Seafarer schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:27:
[...]

@Rukapul ik had dezelfde "fout" gemaakt door lekker grote platen te bestellen.
wat seafarer zegt, ik heb ook een isolatiezaag gebruikt en een stofzuiger. Wel weer een hoop extra werk (in mijn geval), maar ja.
Succes met de klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

t14wo schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:18:
Wel een vraag over PIR. Als ik die tegen het schuine dak aan zet, hoe kan ik dan de afwerklaag (gips) hier tegenaanzetten? Kan ik rachels aan de PIR platen monteren?
Nee.

Dan ga je door je alu laag heen. En PIR houd niets vast.
Ik denk dat je rachel werk verkeerd in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
PIR platen kan je het mooiste zagen met een cirkelzaag, die verloopt namelijk niet. Met een normale zaag heb je altijd dat het een beetje gaat zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
frennek schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:07:
PIR platen kan je het mooiste zagen met een cirkelzaag, die verloopt namelijk niet. Met een normale zaag heb je altijd dat het een beetje gaat zoeken.
Je hebt helemaal gelijk, maar voor platen van 140-160 mm heb je dan wel een cirkelzaag van de buitencategorie nodig.
Ik moet bekennen dat ik mijn platen van 140 mm soms "voorzaag" met een cirkelzaag, daarna doorzagen met een reciprozaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
gerritjan schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:16:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, maar voor platen van 140-160 mm heb je dan wel een cirkelzaag van de buitencategorie nodig.
Ik moet bekennen dat ik mijn platen van 140 mm soms "voorzaag" met een cirkelzaag, daarna doorzagen met een reciprozaag.
Goed aftekenen en van beide kanten inzagen. Het deel wat overblijft is wel te behappen voor een scherpe zaag. Voorzagen helpt inderdaad al een hoop, je hebt effectief een stootblok/liniaal voor je handzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Seafarer schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:29:
[...]

Nee.

Dan ga je door je alu laag heen. En PIR houd niets vast.
Ik denk dat je rachel werk verkeerd in elkaar zit.
Snap t. Dus je moet eerst een rachelwerk maken, aan de dakcontructie en dan pas de PIR platen monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
t14wo schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:27:
[...]

Snap t. Dus je moet eerst een rachelwerk maken, aan de dakcontructie en dan pas de PIR platen monteren.
Nee want de PIR moet achter het Rachel werk.

Pir tegen bestaande dakbeschot/isolatie.
Rachelwerk komt arm gordingen, muur, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
t14wo schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:18:
Rachels tegen je pir aan en er doorheen vastschroeven in het dakbeschot erachter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:16
No Hands schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:54:
[...]

Rachels tegen je pir aan en er doorheen vastschroeven in het dakbeschot erachter.
Dus je gaat panlatjes met 16cm lange schroeven er doorheen knallen?
Dat is echt een no go.

Vaak heb je gewoon gordingen waar je de panlatten op monteert. Pir tussen de gordingen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
pentaw1nz schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:55:
[...]

Dat is echt een no go.

Vaak heb je gewoon gordingen waar je de panlatten op monteert. Pir tussen de gordingen.
Vochtbruggen maken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

pentaw1nz schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:55:
[...]

Dat is echt een no go.

als het anders kan met een kleinere koude brug is dat beter, maar een no-go noemen is wel heel erg definitief, en gewoon onjuist, afstands schroeven zijn er zo ongeveer voor uitgevonden. (het vast zetten van regelwerk door isolatie heen)

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 08-10-2022 00:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
frennek schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:07:
Decoupeerzaag met een 250mm lange zaag van bosch en geleiding en je bent er ook. Werkt echt grandioos.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McDennis
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-04 18:02
Ik heb eens geïnventariseerd mbt het isoleren langs binnenuit tussen de gordingen en weet dat mijn gordingendak bestaat uit isobouw stramitex platen met ca 6cm EPS ertussen die volgens de fabrikant dampopen zijn.

Graag wil ik tegen de platen/dakbeschot PIR platen of resolplaten direct ertegen plakken.
Qua R-waarde neig ik naar resol maar wat is wijsheid? Resol=dampopen PIR=dampdicht
Zie vaak dat de resol ook met tape helemaal wordt afgeplakt maar dat is dan toch zinloos als deze dampopen is?

Daartegen een rachelwerk (vastmaken tussen gordingen omdat ik deze niet in de dakplaten kan schroeven).
Folie wel of niet nodig? zo ja mag dEze direct tegen de isolatieplaten of moet deze vrij hangen tussen nog een extra rachelwerk?

Afwerken met gipsplaat uiteindelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7yltCLUEkFTUJ2lqBKjAHpNPTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jXNzdMriyWsdeukbRHrOcZBk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpOIWTzGHWGNxNEdzEvccw4XSno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QouBoBPz5mnxZSfvP2Sg96O9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/noWxydaulS5hAgEnsqWLs3B6zAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HiJ0armrbLP1EyStXnf5EFZW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Als je in de nok moet purren dan zit vaak (spuitpistool) je bus met PUR in de weg. Vaak gaat het wel even met regelmatig je bus schudden maar toch merk ik dat je meer gas verliest dan je wil.En het is irritant.

Dus heeft iemand wel eens succesvol zijn PUR pistool verlengt met een slangetje of een andere goede oplossing?

Foto van je oplossing is natuurlijk helemaal tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Ik ben vandaag even wezen stoeien in Ubakus m.b.t. mijn zolder isoleren. Na veel lezen lijkt dit bij mij te kloppen.. Willen er mensen meekijken om te kijken of dit klopt en/of iemand gekke dingen ziet?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PY2fxqf/ubakus.png

Het enige wat ik niet voor elkaar krijg: op de gordingen ga ik vuren latjes maken (27x44) waar ik de gipsplaten op schroef. Die krijg ik niet correct in Ubakus, dus die missen (hij neemt dan aan dat het een vuren plaat is, maar dat is natuurlijk niet zo..)

Ik vraag mij alleen af of de interne opslagcapaciteit nog verbeterd kan worden. Ik vind hem wat laag uitvallen dus als er nog iets te tweaken valt om dit te verbeteren houd ik mij aanbevolen :)

[ Voor 17% gewijzigd door ID-College op 08-10-2022 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

[b]Dus heeft iemand wel eens succesvol zijn PUR pistool verlengt met een slangetje of een andere goede oplossing.
Als het is om je nok winddicht te maken, span dan damp open folie via de zijkanten over de binnenkant v/d nok heen naar de andere dak kant. In dat stuk moet de folie een stuk zijn geen naden, de overlap met een andere folie maak je pas op plaatsen waar je bij kunt.

Of je maakt in de nok een mini verlaagd plafond zoiets:
_
/ \

en dan alles aan elkaar getekend.
De _ is dus het zo kort mogelijke plankje zodat je een platte nok krijgt
en de / en \ zijn de zijkanten van het dak.

Ook als je PIR-platen zou plaatsen kun je met die laatste methode veel beter bij de naden komen.
Pik eruit wat het best past of zelfs beiden, dus de folie plus het korte plakke deel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:42
Seafarer schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:40:
Als je in de nok moet purren dan zit vaak (spuitpistool) je bus met PUR in de weg. Vaak gaat het wel even met regelmatig je bus schudden maar toch merk ik dat je meer gas verliest dan je wil.En het is irritant.

Dus heeft iemand wel eens succesvol zijn PUR pistool verlengt met een slangetje of een andere goede oplossing.

Niet met pistool maar gewoon op de bus een extra slang op de 'bestaande' slang geplakt om in de kruipruimte boven m'n hoofd de convectorput rondom te purren.

Gaat in principe goed.
Wel goed plakband gebruiken want het kan wel losschieten anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

route99 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:18:
[...]
Als het is om je nok winddicht te maken, span dan damp open folie via de zijkanten over de binnenkant v/d nok heen naar de andere dak kant. In dat stuk moet de folie een stuk zijn geen naden, de overlap met een andere folie maak je pas op plaatsen waar je bij kunt.

Of je maakt in de nok een mini verlaagd plafond zoiets:
_
/ \

en dan alles aan elkaar getekend.
De _ is dus het zo kort mogelijke plankje zodat je een platte nok krijgt
en de / en \ zijn de zijkanten van het dak.

Ook als je PIR-platen zou plaatsen kun je met die laatste methode veel beter bij de naden komen.
Pik eruit wat het best past of zelfs beiden, dus de folie plus het korte plakke deel.
Het gaat niet echt om een nok. maar een schuindak tegen een stenen muur. Een halve nok eigenlijk. Ik heb de gipsplaat er al op zitten en zie dat ik eigenlijk een detail foutje hebt gemaakt.
Opvullen met flexible PUR leek me een goede oplossing. Maar je komt er zo slecht bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Wolfram55 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:12:
[...]

Niet met pistool maar gewoon op de bus een extra slang op de 'bestaande' slang geplakt om in de kruipruimte boven m'n hoofd de convectorput rondom te purren.

Gaat in princiepe goed.
Wel goed plakband gebruiken want het kan wel losschieten anders.
Aha. Maar dat kan ik dan ook. Stuk luchtslang wat gebruikt wordt bij push-inn koppelingen, warm maken en met geweld over die spuitmond schuiven.

Dat ga ik eens proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:42
Seafarer schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:51:
[...]

Aha. Maar dat kan ik dan ook. Stuk luchtslang wat gebruikt wordt bij push-inn koppelingen, warm maken en met geweld over die spuitmond schuiven.

Dat ga ik eens proberen. :)
Denk dat je sowieso moet plakken met plakband anders schiet het er vanaf.

succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-05 22:07
Een aantal vragen, wellicht dat iemand tips voor mij heeft.

Op ons dak ligt aan de buitenzijde al purplaten, zodoende gekozen voor klimaatfolie. Onderstaand de constructie die we willen nastreven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWeH1SAUEFbqLpnsaAYoRb8heSo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nckTQUXk30sU2CN0KwYDUZYK.png?f=user_large

Vraag is, hoe bouwen we dan het onderste gedeelte op van het dak bij het knieschot (aansluiting dak en muur). daar kan je moeilijk komen met de folie op de juiste manier. Ook doordat hier ventilatie en cvbuizen doorheen lopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6iDDlnYin-v0bU1NEbm1ACTyVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4pkuRhWyHjlLTRQWvPjbmYBa.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bp3ItK6DRjcMReOrBpncyQaYhkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gTYLfl6am0xven9Rj5vlaxdN.jpg?f=fotoalbum_large

edit: Ik dacht zelf aan onderstaande, maar dan heb ik dus een deel niet van folie voorzien (donkergroene). belangrijk om te vermelden is de hier onderliggend dan ook deels de badkamer is (dus vochtiger dan normaal).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQJbHjCjYW4hIZdVQ4UDaHNbTe8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wi3YIHDIAgb4jojHiJbHDw8r.jpg?f=user_large

En tweede vraag, voor het wtw systeem zijn 2 dakdoorvoeren gemaakt. Op het dakbeschot is hier een luchtdichtmanchet op geplaatst. Moet er uiteindelijk ook zo'n manchet aan de warme kant komen, dus op de gipsplaat?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUKduJlf5PZgT_o6WlQiNIvFI48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4rEeBI0LCtA8rKZEE0FterY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Murkmans op 08-10-2022 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Dus heeft iemand wel eens succesvol zijn PUR pistool verlengt met een slangetje of een andere goede oplossing?

Ja met een aquarium slang van ~1 meter en ik dacht 16mm (kan het wel nazoeken) was getaped met ductape de druk liep wel een beetje op uiteindelijk knalde die er dan ook vanaf (wat een iets minder succes was) je hebt veel minder controle en dus meer zooi maar wat ik vol moest purren was wel vol :+

edit: Het was 12/16mm aquariumslang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Murkmans schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:14:
Een aantal vragen, wellicht dat iemand tips voor mij heeft.
Op ons dak ligt aan de buitenzijde al purplaten, zodoende gekozen voor klimaatfolie. Onderstaand de constructie die we willen nastreven
Kilmaatfolie prima voor de zekerheid.
Vraag is, hoe bouwen we dan het onderste gedeelte op van het dak bij het knieschot (aansluiting dak en muur). daar kan je moeilijk komen met de folie op de juiste manier. Ook doordat hier ventilatie en cvbuizen doorheen lopen. [/URL]

edit: Ik dacht zelf aan onderstaande, maar dan heb ik dus een deel niet van folie voorzien (donkergroene). belangrijk om te vermelden is de hier onderliggend dan ook deels de badkamer is (dus vochtiger dan normaal).[Afbeelding]
Complexe situatie die niet via een paar foto's te overzien is.
Het is zo wie zo not done om te purren als het toch, je maakt een constructie eerst zover mogelijk aan dakzijde van de binnenkant tocht dicht met damp open folie.
Kweennie met welke PUR-schiuim je dat deels gedaan hebt, maar als dat verkeerd of onzeker is en je gaat nu isoleren sluit je het vervolgens helemaal op en loop je ter risico op een constructie icm 45 mm PUR buiten dat het vocht opgesloten raakt. dat wil je never.
Verder zag ik een kapot (?) raam boven de WTW terugvoeren? Hoe zit die constructie in elkaar?
En zo voort......
Ergo: Mijn idee breng eerst maar je hele constructie in kaart want jouw foto's roepen nu al vragen op waar je zelf niets over schreef. Hoe zit het dan met de rest?
Persoonlijk vind ik het onverantwoord om dit op afstand verder te kunnen beoordelen.
De tips die ik geef zijn puur bedoeld om je op gang te helpen en dat je het verder nog uit moet zoeken.
Vind je specifieke punten zelf lastig die je nog vindt, vraag het dan hier ook, zodat je verder kunt bekijken of er nog meer problemen zijn.
Succes.
En tweede vraag, voor het wtw systeem zijn 2 dakdoorvoeren gemaakt. Op het dakbeschot is hier een luchtdichtmanchet op geplaatst. Moet er uiteindelijk ook zo'n manchet aan de warme kant komen, dus op de gipsplaat?
Ja.....met klimaat folie anders lekt het vocht er langs heen.....

[ Voor 35% gewijzigd door route99 op 09-10-2022 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
route99 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:07:
[...]
Kilmaatfolie prima voor de zekerheid.
[...]

Complexe situatie die niet via een paar foto's te overzien is.
Het is zo wie zo not done om te purren als het toch, je maakt een constructie eerst zover mogelijk aan dakzijde van de binnenkant tocht dicht met damp open folie.
Kweennie met welke PUR-schiuim je dat deels gedaan hebt, maar als dat verkeerd of onzeker is en je gaat nu isoleren sluit je het vervolgens helemaal op en loop je ter risico op een constructie icm 45 mm PUR buiten dat het vocht opgesloten raakt. dat wil je never.
Verder zag ik een kapot (?) raam boven de WTW terugvoeren? Hoe zit die constructie in elkaar?
En zo voort......
Ergo: Mijn idee breng eerst maar je hele constructie in kaart want jouw foto's roepen nu al vragen op waar je zelf niets over schreef. Hoe zit het dan met de rest?
Persoonlijk vind ik het onverantwoord om dit op afstand verder te kunnen beoordelen.
De tips die ik geef zijn puur bedoeld om je op gang te helpen en dat je het verder nog uit moet zoeken.
Vind je specifieke punten zelf lastig die je nog vindt, vraag het dan hier ook, zodat je verder kunt bekijken of er nog meer problemen zijn.
Succes.

[...]
Ja.....met klimaat folie anders lekt het vocht er langs heen.....
toon volledige bericht
Ik heb een beetje dezelfde opbouw maar volgens ubakus scoort de isover xstrasafe op sommige punten iets beter.. moet t verschil nóg even uitzoeken maar viel mij op dat isover xstrasafe een soortgelijke werking heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ID-College schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:10:
[...]

Ik heb een beetje dezelfde opbouw maar volgens ubakus scoort de isover xstrasafe op sommige punten iets beter.. moet t verschil nóg even uitzoeken maar viel mij op dat isover xstrasafe een soortgelijke werking heeft..
Wat is de leeftijd van het huis? Ik vind die PUR platen aan de buitenkant zo vreemd. Of iemand heeft een keer heftig nageiisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Seafarer schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:13:
[...]

Wat is de leeftijd van het huis? Ik vind die PUR platen aan de buitenkant zo vreemd. Of iemand heeft een keer heftig nageiisoleerd.
Mijne is uit 1981. Ik heb de bouwtekeningen opgevraagd en de leverancier gemaild met informatie. Die isolatie platen werden destijds vanuit hun (UNILIN) gemaakt en schijnbaar vrij veel toegepast. ze hebben het informatieblad ook gedeeld van destijds..

Het is dus niet ongewoon, alleen een beetje achterhaald, Vandaag de dag natuurlijk veel te weinig (RD waarde van 1,99) maar toen al beter iets dan niets :)

[ Voor 4% gewijzigd door ID-College op 09-10-2022 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-05 22:07
route99 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:07:
En zo voort......
Met flex pur. Wel goed om te vermelden dat de overstek van het dak niet zo ver doorloopt, daarachter loopt de goot namelijk en zit geen pur aan de buitenzijde. eigenlijk een beetje zoals het plaatje wat ik deelde van de dakdoorsnede.

Het "kapotte raam" was oorspronkelijk een dakraam. Bij het vervangen van de pannen +plaatsen purisolatie ergens in de jaren 2000, hebben ze de isolatie hier gewoon overheen door laten lopen.
ID-College schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:10:
[...]

Ik heb oa op sd-waarde vergeleken:
Pro clima intello van 0,25-25
Isover xstrasafe van 0,3-20
Isover km vario van 0,3-5
Miofol active van 0,25-12

Gezien de rollen veelal in 30 60 of 75 m2 komen, is het ook goed om te kijken hoeveel je nodig hebt (en je niet bijvoorbeeld net 2 rollen van 60 nodig hebt) dan ben je soms duurder uit. Ik ben er van uitgegaan dan ik elke overspanning tussen de gordingen van 120cm, de gehele breedte van de rol van 150cm nodig heb.

Op amazon.de liggen de prijzen lager dan in Nederland zo lijkt het.

[ Voor 32% gewijzigd door Murkmans op 09-10-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Murkmans schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:15:
[...]Met flex pur. ......
..................
Het "kapotte raam" was oorspronkelijk een dakraam. Bij het vervangen van de pannen +plaatsen purisolatie ergens in de jaren 2000, hebben ze de isolatie hier gewoon overheen door laten lopen.[...]...................
OK. Maar wat ik nog mis of je wel op de luchtdichtheid aspecten compleet zicht hebt en je eigenlijk damp open folie zou "moeten" plaatsen en of er bij het bekijken van de rest van de zolder er qua constructie geen inconsequente zaken te voorschijn komen waar je op in zou moeten grijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Murkmans schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:15:
[...]

Met flex pur. Wel goed om te vermelden dat de overstek van het dak niet zo ver doorloopt, daarachter loopt de goot namelijk en zit geen pur aan de buitenzijde. eigenlijk een beetje zoals het plaatje wat ik deelde van de dakdoorsnede.

Het "kapotte raam" was oorspronkelijk een dakraam. Bij het vervangen van de pannen +plaatsen purisolatie ergens in de jaren 2000, hebben ze de isolatie hier gewoon overheen door laten lopen.

[...]

Ik heb oa op sd-waarde vergeleken:
Pro clima intello van 0,25-25
Isover xstrasafe van 0,3-20
Isover km vario van 0,3-5
Miofol active van 0,25-12

Gezien de rollen veelal in 30 60 of 75 m2 komen, is het ook goed om te kijken hoeveel je nodig hebt (en je niet bijvoorbeeld net 2 rollen van 60 nodig hebt) dan ben je soms duurder uit. Ik ben er van uitgegaan dan ik elke overspanning tussen de gordingen van 120cm, de gehele breedte van de rol van 150cm nodig heb.

Op amazon.de liggen de prijzen lager dan in Nederland zo lijkt het.
toon volledige bericht
60 is al teveel voor mij, maar 30 te weinig.. dus zal met 60 uit de voeten moeten. Vraag mij wel af wat exact het verschil is tussen klimaatfolie en die vario.. vanavond ff induiken, maar zo te zien ben ik beter af met xtrasafe, hoewel ik de prijzen nog niet echt heb vergeleken :)
Kan voor @Murkmans dus ook gelden!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-05 20:59

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik heb hier mijn huis al in de raarste hoeken helemaal dicht gepurred en dat pistool zelf komt inderdaad zelden ergens makkelijk bij. Dus ik heb nu een mooi “arsenaal” aan PUR pistolen met verschillende slang lengtes. Heb een aluminium stang vast getaped aan het PUR pistool zodat ik de pur nozzle in elk gewenst hoekje kan duwen. De slang is een 4/7 mm siliconen slang die met wat metaal draad vast zit op het pur pistool nozzle. Na elk gebruik even met die pur schoonmaak aceton ellende doorspoelen en ik kan de volgende keer weer gelijk verder! Ik verving eerder telkens de slang maar dat kost mij meer tijd en ergernis dan die schoonmaak zooi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5yzEM_sxGViRaXlPzKuqO2Ge1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wE2wXm7G9SRwztdyF1VmwZj7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7MeX6doIseKv3JJj7BbpMRRoQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/va1RdADfRgoEuBRYDnGUn7Hz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TtRdBHGBqkvVyJz9FZdgROABYJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YdfI6dsBgHgvG7wC07aCecdA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xoCQ6MSlhd-nyeHrOqDny3fvfFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CbU3yPfHmsEN7eCNC3ujssns.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren nog in de convector put net onder de rand een flinke opening dicht gepurred waar ik met mijn langste pur pistool perfect bij kon komen. Dus daar hoef ik volgend jaar in elk geval niet meer 5 kg aan zand uit te halen wat de mieren uit die (open!) spouw telkens naar binnen brengen om plek te maken voor hun onderkomen….

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Gerco-M Dat lijkt een mooie oplossing, maar weet je ook exact waar die PUR heen gaat en zijn de diktes vd PUR overal gelijk?
Op sommige plaatsen zou je een koudebrug kunnen veroorzaken en pas je dan daar op die kritische plaatsen dan een damp dichte of klimaat folie toe?
Ik zie nl op de foto veel hout, mag ik dan aannemen dat op veel andere plaatsen de constructies vooral van hout zijn?
Zou daar zelf zeer terughoudend met die PUR spuit zijn om dit soort risico's te voorkomen, want op een condens probleem i.c.m. hout zit ik niet te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@route99 Ik doe de pur vooral op plaatsen waar ik daglicht zie en de actieve wind voel. Dus dan is een koudebrug al een veel kleiner probleem lijkt me. Ook isoleerd PUR toch wel degelijk dus ik denk dat dat kwa koudebrug wel mee zal vallen?

Mijn huis is nog steeds erg open en er zat ooit bitumenfolie onder de pannen maar die is al vergaan dus ik beschouw het hele dak als “damp open” en gebruik geen folies.
Het zijn ook geen actieve woonruimtes en we hebben goede ventilatie in huis dus ik ben niet al te bang voor condens problemen.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Gerco-M DE aangeraden technologie om "actieve wind" e.d. aan te pakken zijn echt de damp open folie.
In verhouding tot PUR spuiten is het spotgoedkoop, paar euro/m2 en veel duurzamer qua materiaalkeuze en ook nog reversibel aan te leggen tov PUR spuiten.
Als het na de dampdichte folie dus echt winddicht is kun je weer verder gaan met ee rest vh isoleren.
Besef ook dat als je een keer wilt verbouwen dat alles dat met PUR bespoten is vervolgens chemisch afval waar steeds vaker op de gemeentewerven voor betaald moet worden.
Duurzaamheid begint al heel vroeg, door een goede keuze met de route te maken en met de damp open folie is dat heel veel beter dan met het PUR spuiten.

Ik mis nogal wat onderbouwingen bij jouw keuzes, tis een nogal opportunistische risico benadering, tis je eigen huis dus ook je eigen keuze. Ik ben meer een voorstander van meer echte voorspelbaarheid om dat met een gestructureerd plan daar best uit te komen is.
De titel van dit topic ondersteunt mijn voorkeursbenadering....
(Woon)/Zolder dak Isoleren, beste methodiek? ==> (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

[ Voor 24% gewijzigd door route99 op 09-10-2022 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@route99 Dat zijn zeker goede punten maar folies zijn alleen handig op grote vlakke oppervlakken. Op moeilijk bereikbare rare hoeken waar ik toch voel vind ik pur toch iets handiger werken. En daar heb ik hier in dit grote vrijstaande huis uit 1969 toch wel erg veel van. Zoals ik beschreef Pur en folie hebben totaal andere toepassingen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gerco-M schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:12:
[...]

Ik heb hier mijn huis al in de raarste hoeken helemaal dicht gepurred en dat pistool zelf komt inderdaad zelden ergens makkelijk bij. Dus ik heb nu een mooi “arsenaal” aan PUR pistolen met verschillende slang lengtes. Heb een aluminium stang vast getaped aan het PUR pistool zodat ik de pur nozzle in elk gewenst hoekje kan duwen. De slang is een 4/7 mm siliconen slang die met wat metaal draad vast zit op het pur pistool nozzle. Na elk gebruik even met die pur schoonmaak aceton ellende doorspoelen en ik kan de volgende keer weer gelijk verder! Ik verving eerder telkens de slang maar dat kost mij meer tijd en ergernis dan die schoonmaak zooi.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gisteren nog in de convector put net onder de rand een flinke opening dicht gepurred waar ik met mijn langste pur pistool perfect bij kon komen. Dus daar hoef ik volgend jaar in elk geval niet meer 5 kg aan zand uit te halen wat de mieren uit die (open!) spouw telkens naar binnen brengen om plek te maken voor hun onderkomen….
toon volledige bericht
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Gerco-M schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 01:20:
@route99 Zoals ik beschreef Pur en folie hebben totaal andere toepassingen lijkt mij.
????? Je wilt het luchtdicht maken en daar is echt damp openfolie voor bedoeld en niet PUR, het is echt voor een andere toepassing zoals je zelf ook aangeeft.
Lastig? Das even bekijken welke folie vastzet methode het handigste is in een bepaalde situatie en vervolgens is het meters maken. Het is qua hoeveelheid folie materiaal dat per m2 winddicht te maken oppervlak wel tig keer effectiever dan PUR schuim waar je in verhouding veel meer materiaal moet spuiten om 100% zeker te zijn dat het dicht is.

Bijkomend effect: Een PUR bus onder lastige omstandigheden kan ook ineffectief zijn omdat je teveel drijfgas verspilt door de spuithouding, daar lees je veel op het forum over.

Het voordeel van folie is dat als er eens een keer een probleem zou zijn je er vrij makkelijk bij kunt en je het weer dicht kan maken, hooguit een stuk tape erover. PUR kruipt overal achter bij het spuiten, dus nogal een gepulk om erbij te komen, het nodige PUR-afval en je "moet" weer PURren als je via die modus werkt......

[ Voor 10% gewijzigd door route99 op 10-10-2022 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babsan
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-06-2023
waar duiden veel pissebidden onder de dakpannen trouwens op? moet ik me zorgen maken? Kunnen deze beesten niet zomaar richting isolatie begeven (er zit wel piepschuim dat ook het steenwol van buiten beschermt)? Maar wellicht toch te vochtig daar aan de buitenkant onder dakpannen (ik weet dat een schoorsteen niet helemaal ok is, die laat ik opnieuw voegen en lood opnieuw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Babsan Idd erg vochtig. Kijk de dakpannen na of er lekke tussen zitten.
Soms breken de maar liggen ze nog heel netjes in de rij, maar via de breuknaad kan water sijpelen (hadden wij een keer).
Hoe schoon is je dakvlak in het algemeen, allerlei troep van bijv bomen kan de afvoer van water sterk verhinderen, dus moet je dat geregeld schoonmaken anders kan het water tussen de dakpannen komen.

Heb je al eens onder veel meer dakpannen gekeken en hoe goed zijn de daklatten nog, zijn ze OK of rot en zakken de dakpannen weg en kan het water ook niet meer goed weg?

Check al dat soort zaken eerst heel goed voordat je iets anders gaan doen.
Pagina: 1 ... 30 ... 56 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: een handige tool als je vragen hebt over wat voor isolatiewaarde een bepaalde maatregel oplevert, mogelijk opsluiten van vocht tussen isolatie en dakbeschot e.d. is de 'U-Wert-Rechner' van https://www.ubakus.de (gratis, geen account nodig). Hiermee kun je een simulatie doen.