Goedenavond,
Zoals zovelen hier wil ik graag mijn zolderdak gaan isoleren. In theorie niet zo spannend met Ubakus en alle info hier. Maar toch zijn er een hoop nuances waar ik steeds over twijfel.
Het gaat om een jaren 30 huis met planken dakbeschot zonder bestaande isolatie of folies.
:strip_exif()/f/image/xOn9h7fVyZOY7bHf2XoQvsk2.jpg?f=fotoalbum_medium)
Het witte was houten beplating tegen het dakbeschot, dat is inmiddels weg. Enkel planken en balken nu.
De gordingen zijn hier een centimeter of 16 diep.
En nu het vervelende, ik wil de koppen eigenlijk in het zicht houden.
Huidige idee
Daarmee had ik nu de volgende gedachte.
Van buiten naar binnen
luchtspouw
Ik zat te denken aan een kleine spouw. Mijn gedachte was dat de planken daarmee extra goed kunnen ventileren. Daarbij dacht ik dat het meteen wat speelruimte zou zijn om de krommingen in het dakbeschot in kwijt te raken.
folie
Gezien de open structuur van het dakbeschot leek me een dampdicht folie hier passend?
isolatie
ivm de beperkte dikte wou ik hier voor pir gaan. Ik kom zo uit op een centimeter of 12. Met alucachering.
klimaatfolie
Iets duurder, maar leek me een extra failsafe voor als er toch vocht in de constructie komt (door de gordingen bijvoorbeeld)
gips afwerking
fermacell leek me ook nog wel interessant voor wat extra massa in de constructie. Maar het hangt denk ik een beetje af van de bevestiging van alles (ivm het extra gewicht).
Tot zover nog op/aanmerkingen?
In ubakus kom ik dan ongeveer uit op dit plaatje:
/f/image/82rM5PvQDdntoHA61CXOt2kS.png?f=fotoalbum_medium)
Alleen de droogreserve is blijkbaar "slecht" maar ik zie niet zo goed of ik hier iets mee moet en wat.
En dan deel 2, bevestigen:
Er is natuurlijk pir met gips voorgemonteerd. Wel wat duurder, maar ok. Alleen krijg je dan niet juist allemaal vochtlekken tussen de platen? Je hebt immers geen plek meer om een sluitende folie aan te brengen. En de enige bevestiging die ik dan nog kan bedenken is door en door schroeven. Maar hoe veel schroeven moeten daar wel niet in per m2? Is dat niet funest voor je isolatiewaarde?
Alternatief zou een rachelwerk zijn aan binnenkant van de isolatie, maar als ik de koppen in het zicht wil houden, betekent dat een verlies van isolatiedikte om dat rachelwerk kwijt te raken.
Hoe hebben anderen dit opgelost? Ik zag wel een paar vergelijkbare situaties voorbij komen, maar heb volgens mij niet echt een eenduidige oplossing gevonden (het was ver scrollen

).
Wat denken jullie?