(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 56 Laatste
Acties:
  • 523.586 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

R-B schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:02:
@hainv201 Ik zou eerst inderdaad even de boel in ubakus.de proberen te tekenen, ff beetje spelen met de boel om je situatie na te tekenen. Neem er de tijd voor.

Buitenom isoleren betekend dat je dakpannen hoger te komen liggen, want je moet ergens je isolatie kwijt. Kan en wil je dat?
Laatst was hier ook zo mooi plaatje in het topic, het nu van RC 4.0 of hoger zag je goed terug. (of juist niet... ;)).
Wat het plaatje volgens mij duidelijk maakt is niet dat > Rc 4 geen zin heeft. Zeker bij daken heeft het wel nut i.t.t.t. gevels en vloeren.

Dit plaatje maakt het duidelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZA5aLvZg385Dup4PU34GqvfgMVU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ML1swQr0EdWzOUMAFu7Kw8yi.jpg?f=user_large

Het moet worden gelezen als: hoe hoger de initiële Rc waarde hoe minder een hogere Rc waarde bijdraagt tot energiebesparing.

Dat plaatje een tijdje terug is trouwens een plagiaat van onderstaand artikel op:
hollands-ontwerp.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Superbeagle Met de hoge gasprijzen kunnen de kleinere verbeteringen in Rc veel sneller uit dan zeg maar 40 jaar geleden.

En mogelijk nog veel belangrijker in relatie tot stookgedrag: Nu is er ok meer bekend over comfort, dus dan kijk je niet alleen maar naar de winst door een kleine verbetering in de Rc maar doordat het comfort een stuk beter wordt kun je mogelijk de thermostaat wel 1 of zelfs 2 graden lager zetten en dat effect kun je uit zulke "eendimensionale" plaatjes niet halen.

Ergo het is nu wel zaak om op meer afstand te kijken naar de verbeteringen die je probeert te bereiken of je soms een factor mee gaat nemen die je een extra toegevoegde waarde gaat geven, zoals mijn voorbeeld over comfort en thermostaatstand.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 13-06-2022 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:03
hainv201 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:54:
[...]

[Afbeelding]
Mijn huidige dak is zoals op de foto hierboven. Mijn vraag is moet ik zowel binnen als buiten isoleren of niet? Is RC= 3,5 genoeg voor afsluitgas?
Je gordingen kan je er ook nog bij zetten, dit zou interessant zijn als je van binnenuit zou gaan isoleren inclusief afwerking erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn dakgordingen liggen zo'n ~100cm uit elkaar. Varieert tussen 99 cm en 104cm. De PIR platen zijn 120x60x14
Dit betekent dus dat elke plaat ~20 cm van de lengte afgezaagd moet worden.

Moet ik dit beschouwen als verlies, of kan ik een aantal stukken samen tot 1 nieuwe verlijmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Kan je gewoon weer verlijmen. Als je de platen nog niet hebt zou je kunnen kijken naar grotere platen die je kleiner zaagt. Bijv. 250cm lang. Dan past het 2.5 keer tussen de gordingen.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:09
Ik heb geprobeerd mijn dakkapel in Ubakus te zetten om te kijken of en hoe ik de boel ga na-isoleren. Betreft een dakkapel met EPDM bedekking met, voor zover ik kan meten, 8 cm EPS. Ik heb nog 8 CM ruimte onder de gordingen waar nog wel wat bij zou passen.

Ik heb even een klein gaatje geboord en gekeken met een endoscoop en volgens mij is dit de opbouw zoals hij nu is, maar dat zou gigantische vochtproblemen moeten geven. Zit er boven die 2e spaanplaat mogelijk nog een luchtspouw? Of mis ik iets anders. Het plaatje van het dak is overigens vanaf de zijkant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeWtPTBBQHqBh_pMxexWqC1uJxA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QTq64IuF295luID9WTRlH2QB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrMRCnKlet_M8BZQbEpGnCDy-Bg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VmLduigm7VrxhGYmcA0aZcns.jpg?f=fotoalbum_tile

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubilosis
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-05 12:09
Ook hier, na aankoop van een nieuwe woning, druk bezig met het kijken naar het hoe wie wat en waar qua isoleren, na druk de verschillende topics doorgelezen te hebben ben ik op het volgende uitgekomen, ik wil hier graag even checken of dit een aardig plan is of dat ik echt iets helemaal gemist heb:

Het dak bestaat uit 2 types beide met sneldek dakpannen, de eerste, het originele dak uit 1989, dat zijn een soort vezelplaten (18mm) met pur schuim erop, (55mm). Na het doorlezen van hoe wie wat en waar zal het dan toch resol platen worden van Kooltherm (K12). Daarna tussen de gordingen een ISOVER Vario Klimaat folie erop, daarna afwerken met rachels en gips. Als ik dit in Ubakus invoer kom ik op het volgende uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfaWr7tOHMVlGvOrcuvrKiTijtc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ctPcxHoJX2AnI7MIz04gn1cv.png?f=fotoalbum_large

Enige waar ik me hier enigszins zorgen om maak is de droogreserve, die wordt als slecht bestempeld, nu weet ik niet precies welke plaat ik beter kan selecteren als de 18mm laag, want het is geen spaanplaat, maar wellicht is dat wel vergelijkbaar met de vezelachtige platen die er nu op zitten? Kan dit kwaad en/of hoe kan ik dit eventueel verhelpen (zonder het dak volledig te vervangen :P )

Het tweede deel van het dak is een dakkapel die later is geplaatst (en constructie technisch gezien door de aannemer recentelijk aangepast, was een vrijdag middag project van de goedkoopste die ze konden vinden |:( :F ). Deze bestaat uit een laag Miofol, spaanplaat (18mm) en tot voor kort 9cm glaswol wat er overal maar een beetje ingeduwd was. Dat is nu allemaal verwijderd en wil ik het volgende ervoor terug gaan plaatsen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-gDKbW-9ICUVj-KAYM5Kb2x_8Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tyrkGxiBNblzIwW7YTMRlcPX.png?f=fotoalbum_large

Ik ben van plan om tegen de spaanplaat Kooltherm K12 (120mm) te maken, de dragers zijn 90mm, ik ben van plan om in de K12 platen met een invalzaag deze uit te zagen zodat het 1 schil wordt, hier overheen wil ik dan nog een laag K12 (40mm) plaatsen om boven de Rc6,5 uit te komen, ook hier weer een klimaat folio overheen (ISOVER Vario KM Duplex) en vervolgens wederom afwerken met rachels + gips. Volgens Ubakus is dit geen probleem.

Ziet iemand hier zaken die ik echt gemist heb of wat echt niet gaat? Alvast bedankt voor het nemen van de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:03
Zoals je het nu ingetekend hebt, zit er direct onder je pannen een houten plaat? Dat waag ik te betwijfelen. Waarschijnlijk heb je bedoeld om de panlatten in te tekenen?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubilosis
Zeker, ik dacht dat het systeem dat zo weer gaf, eens zoeken hoe ik dat aan kan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Ubilosis schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:04:
Zeker, ik dacht dat het systeem dat zo weer gaf, eens zoeken hoe ik dat aan kan passen.
Oh wacht eens even, ik zit waarschijnlijk niet goed te kijken. Het lijken wel panlatten. Excuus voor de verwarring van mijn kant.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Ubilosis schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:59:
Ook hier, na aankoop van een nieuwe woning, druk bezig met het kijken naar het hoe wie wat en waar qua isoleren, na druk de verschillende topics doorgelezen te hebben ben ik op het volgende uitgekomen, ik wil hier graag even checken of dit een aardig plan is of dat ik echt iets helemaal gemist heb:

Het dak bestaat uit 2 types beide met sneldek dakpannen, de eerste, het originele dak uit 1989, dat zijn een soort vezelplaten (18mm) met pur schuim erop, (55mm). Na het doorlezen van hoe wie wat en waar zal het dan toch resol platen worden van Kooltherm (K12). Daarna tussen de gordingen een ISOVER Vario Klimaat folie erop, daarna afwerken met rachels en gips. Als ik dit in Ubakus invoer kom ik op het volgende uit:

[Afbeelding]

Enige waar ik me hier enigszins zorgen om maak is de droogreserve, die wordt als slecht bestempeld, nu weet ik niet precies welke plaat ik beter kan selecteren als de 18mm laag, want het is geen spaanplaat, maar wellicht is dat wel vergelijkbaar met de vezelachtige platen die er nu op zitten? Kan dit kwaad en/of hoe kan ik dit eventueel verhelpen (zonder het dak volledig te vervangen :P )

Het tweede deel van het dak is een dakkapel die later is geplaatst (en constructie technisch gezien door de aannemer recentelijk aangepast, was een vrijdag middag project van de goedkoopste die ze konden vinden |:( :F ). Deze bestaat uit een laag Miofol, spaanplaat (18mm) en tot voor kort 9cm glaswol wat er overal maar een beetje ingeduwd was. Dat is nu allemaal verwijderd en wil ik het volgende ervoor terug gaan plaatsen:

[Afbeelding]

Ik ben van plan om tegen de spaanplaat Kooltherm K12 (120mm) te maken, de dragers zijn 90mm, ik ben van plan om in de K12 platen met een invalzaag deze uit te zagen zodat het 1 schil wordt, hier overheen wil ik dan nog een laag K12 (40mm) plaatsen om boven de Rc6,5 uit te komen, ook hier weer een klimaat folio overheen (ISOVER Vario KM Duplex) en vervolgens wederom afwerken met rachels + gips. Volgens Ubakus is dit geen probleem.

Ziet iemand hier zaken die ik echt gemist heb of wat echt niet gaat? Alvast bedankt voor het nemen van de tijd.
Waarom nog een keer 18mm spouw tussen je PIR platen en gips? Kan je direct op elkaar verlijmen met PUR-Schuim of als je dak al mooi vlak is PIR+Gips kopen.

De PIR platen hebben al een folie aan beide kanten, waarom dan nóg een keer klimaatfolie? Met zo'n dikte van het materiaal komt daar echt niets meer doorheen.

Plafonds en schuin dak is doorgaans 9.5mm gips. Scheelt aardig in gewicht.

Heb hier onderhand zo'n 2 jaar geleden 14cm PIR+9.5mm gips direct op elkaar gelijmd met low expansion PUR van den braven op een schuin hellend dak en plafond. Klinkt erg solide als je er op klopt en is nog geen millimeter bewogen(Geen scheurtjes te bekennen)

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 29-06-2022 16:31 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:46

H-W

De klimaatfolie zeker toepassen, de opbouw met Kooltherm en gedachte erachter is prima, maar de folie op Kooltherm is geperforeerd en daardoor niet geschikt als dampremmende laag. Bovendien is die bestaande laag PUR toch minimaal dampremmend, dus een klimaatfolie zorgt voor dat je constructie toch het beste kan drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:31
LED-Maniak schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:27:
De PIR platen hebben al een folie aan beide kanten, waarom dan nóg een keer klimaatfolie? Met zo'n dikte van het materiaal komt daar echt niets meer doorheen.
K12 platen zijn geen PIR maar Resol. Resol is damp-open. De alu-laag op de K12-platen is geperforeerd om de damp-open-heid te behouden. De klimaatfolie is dus wel relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Ahh :)
Ik zag hardschuim staan. Resol is dus net iets anders. Zelf wat geleerd dus. Dank ;)

Klinkt wel als een drama voor in Nederland gezien de vochtgevoeligheid.

In de datasheet van koolterm staat een opbouw genoemd:
https://www.eco-logisch.n...ormatie_kooltherm-k12.pdf

Daar is de folie en de regels omgekeerd. Dus folie direct tegen gips.

[ Voor 69% gewijzigd door LED-Maniak op 29-06-2022 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:55

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vraagje.. bij ons is recent dakbedekking bitumen vernieuwd (op platte daken) en daarbij is meteen 8cm pir bij gelegd, op de bestaande 8cm pir platen. (Dus nu 2x 8cm pir + bitumen).Met vocht ed heb ik geen rekening gehouden en ik vermoed de dakdekker ook niet. Gaat dit problemen geven ?

Deze platen zitten onder de bitumen.
https://www.isolatiewerel...Y-mwRZlCpcP8aAr-eEALw_wcB

[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 29-06-2022 21:24 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:42

orf

Sport_Life schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:17:
Vraagje.. bij ons is recent dakbedekking bitumen vernieuwd (op platte daken) en daarbij is meteen 8cm pir bij gelegd, op de bestaande 8cm pir platen. (Dus nu 2x 8cm pir + bitumen).Met vocht ed heb ik geen rekening gehouden en ik vermoed de dakdekker ook niet. Gaat dit problemen geven ?

Deze platen zitten onder de bitumen.
https://www.isolatiewerel...Y-mwRZlCpcP8aAr-eEALw_wcB
Dat is een warm dak en dat is prima. Dat moet in principe dampdicht zijn aan de warme kant, maar dat had het ook al moeten zijn bij de 8cm PIR. 16cm (overlappende naden?) geeft een prima isolatiewaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubilosis
LED-Maniak schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:27:
[...]

Waarom nog een keer 18mm spouw tussen je PIR platen en gips? Kan je direct op elkaar verlijmen met PUR-Schuim of als je dak al mooi vlak is PIR+Gips kopen.
De gedachten was dat ik daarmee de isolatie tussen de gordingen kan fixeren, ik had zelf nog niet bedacht om dit direct tegen het dakbeschot te verlijmen, is dat wel de meest gangbare manier van isoleren? Voornamelijk omdat het damp open panelen betreft dacht ik, zo min mogelijk zaken die lucht remmend werken er tussen, of maakt die rechthoek van pur dan niet uit?
H-W schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:19:
De klimaatfolie zeker toepassen, de opbouw met Kooltherm en gedachte erachter is prima, maar de folie op Kooltherm is geperforeerd en daardoor niet geschikt als dampremmende laag. Bovendien is die bestaande laag PUR toch minimaal dampremmend, dus een klimaatfolie zorgt voor dat je constructie toch het beste kan drogen.
&
phYzar schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:39:
[...]

K12 platen zijn geen PIR maar Resol. Resol is damp-open. De alu-laag op de K12-platen is geperforeerd om de damp-open-heid te behouden. De klimaatfolie is dus wel relevant.
Dat was inderdaad iets wat ik overgenomen had uit alle antwoorden die ik in dit topic gevonden had, zeker omdat ik eigenlijk in combi met wat er nu al onder de pannen 'buiten' ligt als dampwerend wordt beschouwd. Zodoende om zoveel mogelijk te laten ademen de combi van resol + klimaat folie.

Bedankt voor de reacties! Weten jullie of die droogreserve rampzalig is zoals deze nu is op het 'oude (1e) deel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W

H-W

LED-Maniak schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:06:

In de datasheet van koolterm staat een opbouw genoemd:
https://www.eco-logisch.n...ormatie_kooltherm-k12.pdf

Daar is de folie en de regels omgekeerd. Dus folie direct tegen gips.
Dat klopt dus niet. De folie dient altijd tegen de isolatie aan verwerkt te worden, dan een ruimte van 20 mm laten en daarna het gips ertegen. Dit omdat de warme kant van de folie (dus de kant waar je van binnenuit tegenaan kijkt, vochtig kan worden doordat de folie dus bedoeld is om vocht tegen te houden. Zit dat direct op je gipsplaten dan worden die dus ook nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
H-W schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 18:28:
[...]

Dat klopt dus niet. De folie dient altijd tegen de isolatie aan verwerkt te worden, dan een ruimte van 20 mm laten en daarna het gips ertegen. Dit omdat de warme kant van de folie (dus de kant waar je van binnenuit tegenaan kijkt, vochtig kan worden doordat de folie dus bedoeld is om vocht tegen te houden. Zit dat direct op je gipsplaten dan worden die dus ook nat.
de warnme kant van dampwerende folie heeft de temp van de ruimte, dus zolang het niet gaat regenen in de ruimte zal het folie nooit nat worden. er is gewoonweg geen temp verschil om een dauwpunt te berijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
H-W schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 18:28:
[...]

Lijkt mij toch sterk dat een kingspan(=fabrikant) een dergelijke fout maakt. Dan kan je ze mooi aansprakelijk stellen als hun product mankementen vertoont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Ubilosis schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:07:
[...]

De gedachten was dat ik daarmee de isolatie tussen de gordingen kan fixeren, ik had zelf nog niet bedacht om dit direct tegen het dakbeschot te verlijmen, is dat wel de meest gangbare manier van isoleren? Voornamelijk omdat het damp open panelen betreft dacht ik, zo min mogelijk zaken die lucht remmend werken er tussen, of maakt die rechthoek van pur dan niet uit?
Ik was mij eerlijk gezegd niet direct met resol bekend en ging er van uit dat hardschuim dus pir was. Bij PIR is direct verlijmen gangbaar. Waar geen lucht zit kan ook geen vocht ophopen is de gedachte. Maar de meningen blijven verdeeld...
Dat was inderdaad iets wat ik overgenomen had uit alle antwoorden die ik in dit topic gevonden had, zeker omdat ik eigenlijk in combi met wat er nu al onder de pannen 'buiten' ligt als dampwerend wordt beschouwd. Zodoende om zoveel mogelijk te laten ademen de combi van resol + klimaat folie.

Bedankt voor de reacties! Weten jullie of die droogreserve rampzalig is zoals deze nu is op het 'oude (1e) deel?
Maar dan krijg je dus dampwerend, dampdoorlatend en dan dampremmend(de folie). Is er een specifieke reden dat je resol kiest? Voor het dampdoorlatende?

Mijn gedachte zou zijn dat de bestaande laag al dampwerend is en het dan niet uit maakt om er direct weer pir achter te plakken. Tenzij je het om ecologische redenen kiest.

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 30-06-2022 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

In hun hellend dak bij na-isoleren voorbeeld zie ik geen luchtspleet van 20mm...zie plaatje.
En na-isoleren is iig wat veel mensen doen.
En aan de warmte kant lijkt mij het ook sterk dat het dauwpunt bereikt wordt, ben het dus eens met @twain4me. En dat lijkt me voor al die dak situaties geldig.

Wat wel zou kunnen en mss dekken ze zich zo in: Die Kooltherm is een nogal hard, wat bros materiaal, dus het komt nogal erg precies met de naden, dus als je niet alles perfect met de flex-PUR aan elkaar zet dan loop je wel het risico dat de naad een koudebrug wordt en dan kan er lokaal wel vocht daar condenseren. De consequenties zijn nogal situationeel, maar dat wil je dus niet zeker als het een kritische situatie betreft, bijv een schuine dak wind in een badkamer waar veel gedoucht wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePs5VEmeCZitmCsmpIGVELBCapo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dqpRQpmkgoImPymszv5sfrm1.png?f=user_large

[ Voor 52% gewijzigd door route99 op 30-06-2022 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ubilosis
LED-Maniak schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:02:

[...]

Maar dan krijg je dus dampwerend, dampdoorlatend en dan dampremmend(de folie). Is er een specifieke reden dat je resol kiest? Voor het dampdoorlatende?
Die damplagen bovenop zitten al op het dak, die kan ik lastig weghalen. Ik dit en andere topics doorgelezen en mensen met dezelfde situatie geven dan aan dat het belangrijk is om te zorgen dat daar geen dichte laag achterzit ivm het houtwerk ertussen. Zodoende damp open isolatie genomen, normaliter wordt er glaswol gebruikt, echter verlies ik dan veel ruimte, resol (de kingspan) is dan wel 'ademend' en zodoende wel geschikt. De klimaat folie zorgt er dan weer voor dat er geen vocht van binnenuit het dak in gaat gedurende de winter en zorgt dat het wel kan ademen gedurende de zomer (of exact andersom ^^). De reden is dus simpel weg zorgen dat ik m'n dakbeschot niet opsluit en zodoende een hoop ellende op m'n nek haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
route99 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:02:
In hun hellend dak bij na-isoleren voorbeeld zie ik geen luchtspleet van 20mm...zie plaatje.
En na-isoleren is iig wat veel mensen doen.
En aan de warmte kant lijkt mij het ook sterk dat het dauwpunt bereikt wordt, ben het dus eens met @twain4me. En dat lijkt me voor al die dak situaties geldig.

[Afbeelding]
Maar naar ik nu begrijp is dit ook niet de situatie. Op het plaatje kan het hele dak ademen inclusief isolatie. Maar bij de vraagsteller ligt er dus al een plaat pir die dampwerend is..

Dus dan krijg je alsnog een dikke laag die opgesloten is tussen een dampwerend dak en een dampremmende folie. Als er dan vocht in het hout van het dak zit dan moet dat ergens heen.. maar waar dan?
De vochtregulerende folie dus(niet dampremmend). Dan komt het vast goed. :)

[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 30-06-2022 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@LED-Maniak Dan is een dampremmende folie geen optimale keuze en moet het dampdicht zijn, zie plaatje/voorbeeld sd=1500 (de Duplex ff uitgeschakeld)

Geen druppel water te zien.... en dus ook geen 20 mm luchtspleet nodig.

WEL: Zorg dat die dampdichte folie goed afgewerkt is zodat je er alsnog geen geen water in krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2OGum-9P3YOnzvx9uNyKZDYYBE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P4xt7cG5rlt0ifOQ3i1eqnv2.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGLEDgohHmDHhi7sHNGodHXJTUo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DrkuFwKVDs7CthLoBiTM96Eh.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

PS: Bij mij adviseerde "Myo" (Meeuwsen) om op riskante delen (douche) dampdicht te gebruiken en op andere plaatsen klimaat folie. We hebben 30 mm kale PUR op het dak. Hoe zeker wil je het spelen?
Myo vertelde dat de klimaatfolie je iig de optie geeft dat er seizoensafhankelijk vocht te ademen valt.

Ik maak me trouwens meer zorgen over de Kooltherm naden... als je dan toch ergens zorgen over maakt... hoe perfect krijg je dat goed dicht?
Maar bij de vraagsteller ligt er dus al een plaat pir die dampwerend is
Ik zie in zijn tekening niet bekleedde PUR met een mu vanaf ca 40, das niet hetzelfde als niet ademende PIR. Lijkt me?

[ Voor 67% gewijzigd door route99 op 30-06-2022 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubilosis
Ik heb gelukkig geen vochtige ruimtes (direct) onder de isolatie, de naden van de Kooltherm wordt natuurlijk een mooi priegel klusje, ik hoop eigenlijk dat ik ze met een sponning oid kan krijgen, sowieso zal er pur lijm tussen gaan. Geheel luchtdicht is uiteraard wel een uitdaging.

Er zit op de buitenlaag inderdaad niet bekleedde PUR van 1989, origineel was dit zeker een waterkerende laag. hoe dat na 33 jaar is, geen idee, sommige zeggen dat je het als damp open mag beschouwen onderhand. ik ben er vanuit gegaan dat het dakbeschot sowieso moet kunnen ademen en zodoende aan de binnenzijde voor een ademende oplossing gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Ubilosis De naad tussen de balken en de Kooltherm kan afh vd vorm en ruwheid vd balken een grotere uitdaging zijn. Op die plaats heb je aan een sponning niets.

Kun je uit bestek of aan opschriften op de PUR plaat nog achterhalen wat voor merk en type het is? Meestal is het als een paneel met 18 mm spaanplaat combi geplaatst en daarvan kon ik de info hier uit 1981 nog bij Unilin terugvinden en ze bellen.

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 01-07-2022 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubilosis
route99 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:00:
@Ubilosis De naad tussen de balken en de Kooltherm kan afh vd vorm en ruwheid vd balken een grotere uitdaging zijn. Op die plaats heb je aan een sponning niets.
Dat is gelukkig allemaal goed vlak, er zullen ongetwijfeld hoeken in de nok zijn die lastiger worden, maar over het algemeen ziet het er goed recht uit, de afstand tussen de gordingen is ook consistent op een afwijking van 5mm over 5meter, dus met een beetje meten en op maat maken moet dat relatief goed te doen zijn lijkt me.
route99 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:00:
@Ubilosis

Kun je uit bestek of aan opschriften op de PUR plaat nog achterhalen wat voor merk en type het is? Meestal is het als een paneel met 18 mm spaanplaat combi geplaatst en daarvan kon ik de info hier uit 1981 nog bij Unilin terugvinden en ze bellen.
Het enige wat ik daar van kan terug vinden in de bestektekening is dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEqC39WBUeMMalvot7b5YaEdT1U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/743fTvICXPuVMaNT1hI1HA1s.png?f=user_large

En "geisoleerd dakplaat" zegt natuurlijk niks over een merk oid. Dus daar kom ik denk niet heel veel verder mee. De plaat zelf is wit en er staat geen type nummer op (ook niet onder het dakschot). De originele bouwer is er ook niet meer (teminste, de man/vrouw mss wel, maar het bedrijf iig niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Het lijkt op deze discussie, lastig.
https://community.eigenhu...at-onder-de-dakpannen-344
Kun je een aantal detail foto's maken, waar zo veel mogelijk op te zien is van de isolatie op het dak?
Mss herkent iemand dat type plaat toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:42
die foto ziet er meer uit als dakbeschot en wel asbest houden enterniet platen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubilosis
route99 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 16:56:
Het lijkt op deze discussie, lastig.
https://community.eigenhu...at-onder-de-dakpannen-344
Kun je een aantal detail foto's maken, waar zo veel mogelijk op te zien is van de isolatie op het dak?
Mss herkent iemand dat type plaat toch?
De enige waar ik zo even makkelijk bij kon komen waar we denk ik niet zoveel aan hebben is deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sy95KhFzXKnAmwlqFLbLc4C2kJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XAauHwCzLBq1zA8GMAP9QzsA.png?f=fotoalbum_large

Eerdaags gaat er ook een stuk van 't dak af ivm een uitbouw, ik zal eens kijken of ik daar dan wat stukken van dichterbij kan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb onderstaande vraag ook in het algemene klus-topic gezet, maar dit lijkt me een betere plek.

Wij zijn ons dak aan het voorzien van PIR-platen aan de binnenzijde. Er is geen dak-isolatie aanwezig. Het huis is van 1970.
Nu had ik verwacht aan de buitenzijde onder de dakpannen spaanplaat te zien (waar ik binnen op kijk). Wat ik aantref is echter spaanplaat(?) van 22mm met een papier-achtige laag. Zie afbeelding (https://imgur.com/a/oGqDrDM en https://imgur.com/a/LY6obpM). Deze foto is genomen tussen bij het dakraam.

Het scheurt als papier en voelt ook zo aan (het is flinterdun). Maar is het dat ook? En wat zijn de consequenties voor de 14cm PIR met alu die wij aanbrengen?

Ik heb rondgezocht en zie dat het bouwpapier kan zijn, welke dampopen zou zijn. Maar ook papier met teer wat dampdicht zou zijn. Of asfalt-papier (maar dat lijkt me dikker te zijn). In dat geval (icm PIR-alu) zou ik het dakbeschot opsluiten. Ik weet nu niet goed hoe ik vaststel wat het echt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remkeau
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-05 23:55
stok schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:24:
Ik heb onderstaande vraag ook in het algemene klus-topic gezet, maar dit lijkt me een betere plek.

Wij zijn ons dak aan het voorzien van PIR-platen aan de binnenzijde. Er is geen dak-isolatie aanwezig. Het huis is van 1970.
Nu had ik verwacht aan de buitenzijde onder de dakpannen spaanplaat te zien (waar ik binnen op kijk). Wat ik aantref is echter spaanplaat(?) van 22mm met een papier-achtige laag. Zie afbeelding (https://imgur.com/a/oGqDrDM en https://imgur.com/a/LY6obpM). Deze foto is genomen tussen bij het dakraam.

Het scheurt als papier en voelt ook zo aan (het is flinterdun). Maar is het dat ook? En wat zijn de consequenties voor de 14cm PIR met alu die wij aanbrengen?

Ik heb rondgezocht en zie dat het bouwpapier kan zijn, welke dampopen zou zijn. Maar ook papier met teer wat dampdicht zou zijn. Of asfalt-papier (maar dat lijkt me dikker te zijn). In dat geval (icm PIR-alu) zou ik het dakbeschot opsluiten. Ik weet nu niet goed hoe ik vaststel wat het echt is.
Mijn dak is nagenoeg identiek in een huis at 1973, zelfde spaanplaat met 'papier'. Omdat ik net als jij aan het twijfelen was, heb ik dat toen gevraagd aan een paar isolatiejongens van verschillende bedrijven die langskwamen voor offertes voor de spouwmuur/kruipruimte. Die zeiden allemaal dat het dampopen was. Sowieso valt het bij mij al zo hard uit elkaar dat het nauwelijks nog damp zou vasthouden :P . Ik heb alles met 16cm PIR geisoleerd vorig jaar (Verder terug in dit topic heb ik een paar posts met progress en ervaring), en zover ik nu kan bemerken totaal geen problemen.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Glenfiddich
Glenfiddich schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:40:
[...]

Inmiddels zijn we weer een stapje verder, en begonnen met de afwerking:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inmiddels weer qua isolatie in de afrondende fase. Hier wat foto's.

Overloop geïsoleerd en afgewerkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMUUYlQlaCjHXO-_ah-YBfALA3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mU3DFjG5rdNH6wVIb6xIuq6V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ioIKtNGkSnv8smchhlMHhvzXxaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WAESK3YrXOIGsemUquWTiQGb.jpg?f=fotoalbum_large

Openingen aftapen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7RSkF5zVAVixWr95xAxU68QelE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUADCPVzVLVNlRVSYleVNKrZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJZD0p_iu1bMCvUvwaeEOOnbLSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obXVxPfWqvxDi8DSukBAa4r9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9tE5ZFRok_VYOwxfX154SEP1CI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B2Gd6W0T2Q1LG142KsAz0rje.jpg?f=fotoalbum_large

Zolderkamer afgemaakt. Ondertussen daar waar mogelijk ook al eea aangelegd voor de toekomstige ventilatie met WTW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErWL_zNnQ--Cba5UQ1Ofr_tIyk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MdoW31YECTyvf9ePBsPYz3oi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vVQgkpHTH5k-0udmB-PVHL7SA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJoqRAf2gbUYWNDlcnGGDPMK.jpg?f=fotoalbum_large

Gaatje boren voor een ventilatiebuis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRzUAdPS98Ns8EFU_pLRHxngpWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbZJJsDJ1eltoAHiYI6TR05B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bd1gYAudXA-ckStKggJTi9_oIjg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSEFPkyznNWE2nrEGUqeqzzb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_gUb2jwIeH5tKsMKKwJZPeADJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WxagN04QUnQMFJT5nYwdUhL0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dYYtZnP6MeCoqpOsHtGEMWoIUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zjgfC3Zn8lcMnAxl6OTFKUK8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cg-Gl_vLzXbVKa_xcalI_LCxpqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fhe0vhNZYgvPOqtaUfp4j8UW.jpg?f=fotoalbum_large

Planken in de whitewash (Jotun Panellak):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/plJ1w2QgPfS9ix2PPHOtQE4Leyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0sinyGsddzPQY3hQXYkCUeUF.jpg?f=fotoalbum_large

Tapijttegels erin, boel weer inrichten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLww4NeySiVwO9U48T9Fm5sBujs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WBUAY2h4OS35ca5JGgZfqnLh.jpg?f=fotoalbum_large

Verwarmingsbuizen nog even geïsoleerd, plintjes verven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccJ20L8-jtjxVu2SjCoLRec7YNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GwU4IxukOQvtklUF2HDuTbv6.jpg?f=fotoalbum_large

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubilosis
Glenfiddich schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:22:
[...]

Gaatje boren voor een ventilatiebuis:
Holy crap, dat ziet er wel netjes uit man! Goed bezig. Ik ben zelf ook voornemens te gaan isoleren zoals je wellicht eerder al zag, maar die afwerking van jou bij het dakraam is wel strak, bij mij zit er nu een grove kier tussen de buitenlaag en de omranding van het dakraam (nog niet binnen afgewerkt) was dat bij jou ook zo in eerste instantie? En hoe heb jij dat weggewerkt?

Daarnaast een sidequestion die eigenlijk in een ander topic hoort, hoe heb jij die gaten voor de WTW in de betonvloer gemaakt, iemand met een boor laten komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
Ubilosis schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:48:
[...]

Holy crap, dat ziet er wel netjes uit man! Goed bezig. Ik ben zelf ook voornemens te gaan isoleren zoals je wellicht eerder al zag, maar die afwerking van jou bij het dakraam is wel strak, bij mij zit er nu een grove kier tussen de buitenlaag en de omranding van het dakraam (nog niet binnen afgewerkt) was dat bij jou ook zo in eerste instantie? En hoe heb jij dat weggewerkt?

Daarnaast een sidequestion die eigenlijk in een ander topic hoort, hoe heb jij die gaten voor de WTW in de betonvloer gemaakt, iemand met een boor laten komen?
Welke rand bedoel je precies?

Die “platen” in het dakraam?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LO3T1epZM3jGBfrRH0L4eh6VwPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJQ04KrvCkswHclbS3szVQRx.jpg?f=fotoalbum_large

Eerst een frame maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5bZrwZPxC7kGScewmwosnvkfhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AggC9yBPY6OpyNdhRFL0gCLh.jpg?f=fotoalbum_large

Dan de platen klaarmaken die in het dakraam gaan, die er in zetten, en dan de afwerking op basis daarvan uitmeten.

En om het hele kozijn heen hebben we dan van die “hoeklatjes” om de kier op te vullen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLR2EhxRM-SlxdEcix3vuXsQnlw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2FAwbQPLvmJ4cBuGgEF2EJme.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PH98CfM_tnLS5UEYGX9meWyhS-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ty8sw1ysRbWdMhdWoJXTEQuV.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels, maar dat staat nog niet op deze foto, hebben we de overgebleven randjes vervolgens dicht gekit.

Of bedoel je wat anders?

Vwb dat gat: ik heb een 127mm diamantboor, zie op de foto’s. Icm de DustTool heb je dan bovendien amper stof/rommel.
Onze vloer is overigens geen massieve betonvloer maar NeHoBo. Kwestie van dmv de leidingzoeker de wapening lokaliseren en daar tussendoor.

[ Voor 20% gewijzigd door Glenfiddich op 19-07-2022 18:51 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 12:23
Als je een echte betonvloer hebt is een watergekoelde diamantboor de enige mogelijkheid. Hier hebben we 12cm massief betonnen verdiepingsvloeren met bergen kiezels en dan is dat de enige optie. Met modernere vloeren zou je met zo’n gatzaag nog wel een kans hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Steyn_E schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:01:
Als je een echte betonvloer hebt is een watergekoelde diamantboor de enige mogelijkheid. Hier hebben we 12cm massief betonnen verdiepingsvloeren met bergen kiezels en dan is dat de enige optie. Met modernere vloeren zou je met zo’n gatzaag nog wel een kans hebben.
Ik ben hier door 16cm beton gegaan met een droge diamant boor. Als je geduld hebt kan dat prima. Ook die kiezels. Aan te raden? Mwa. maar het kan :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
Wij hebben die diamantboor ook gekocht met het idee dat we er een stuk of 5 gaten mee kunnen maken in muren en vloer, dan zijn we klaar en als hij daarna versleten is dan vind ik het best. Ding was 71 euro. Rustig aan doen, na elke centimeter even eruit trekken en af laten koelen en dan weer door. Nu twee gaten gemaakt en het ding ziet er nog prima uit, het valt me niks tegen voor dat geld.

[ Voor 13% gewijzigd door Glenfiddich op 19-07-2022 19:14 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Laatst online: 04-06 12:23
Zat daar ook wapening in? Want dan zul je vast niet veel gaten kunnen maken met 1 zo’n boor. Hier ben ik door 8mm wapening heen gegaan en dat was zelfs met een watergekoelde boor een pittige klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubilosis
Steyn_E schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:14:
Zat daar ook wapening in? Want dan zul je vast niet veel gaten kunnen maken met 1 zo’n boor. Hier ben ik door 8mm wapening heen gegaan en dat was zelfs met een watergekoelde boor een pittige klus.
Dit dus, ik heb een nieuw gat voor de water aanvoer (22mm) geboord, dat ging prima, maar merkte wel dat het even wat anders was dan de kalkzandsteen muur die aan de kopse kanten zitten van het huis. Aangezien ik toch nog wel wat gaten moet gaan maken wellicht dan maar 1 keer iemand laten komen om alles te laten doen. Heb onderhand denk 4 of 5 gaten die "even" gemaakt moeten worden.
Glenfiddich schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:43:
[...]

Welke rand bedoel je precies?
Ik had wat duidelijker kunnen zijn, heb even geen foto's van hoe het nu bij mij is, maar vergelijkbaar met dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJEqS4IcTCi1PwYoAnWxbuYzK-Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cn8OdjVuAIq0oK6hZEM7syBb.png?f=fotoalbum_large

Feitelijk dus een gat tussen de buitenkant van het dak en je dakraam, heb je dat nog opgevuld met pur of moeten die platen waar je het mee afwerkt zorgen voor de luchtdichte afsluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
In het geval van een Velux-raam heb je daar een isolatieframe en een dampremmende folie van velux voor

https://www.velux.nl/prod...cten/installatieproducten

Afbeeldingslocatie: https://www.goedkope-dakramen.nl/contents/media/bbx%20isolatieframe%20+%20bfx.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.brugsdakcentrum.be/resources/productphotos/large/VLX.BBX-SK06-img1.jpeg

Maar dichtpurren en de klimaatfolie goed laten aansluiten kan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Ubilosis schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:20:
[...]

Ik had wat duidelijker kunnen zijn, heb even geen foto's van hoe het nu bij mij is, maar vergelijkbaar met dit:
[Afbeelding]

Feitelijk dus een gat tussen de buitenkant van het dak en je dakraam, heb je dat nog opgevuld met pur of moeten die platen waar je het mee afwerkt zorgen voor de luchtdichte afsluiting?
Ik heb het gepurd met pur die flexibel blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NeLNNVJLWNJLs8mJ2l0MV4FpybM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/drW9rBuuB8LAE8bPmalvno8C.jpg?f=fotoalbum_large

Purrandjes vervolgens netjes afgesneden. en de klimaatfolie er goed op laten aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnONbVG2sV1gWreF3ddVP4Y1tB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wXMrepXWtFCHLe47iftF8Wpk.jpg?f=fotoalbum_large

Op de foto misschien slecht te zien, maar ik heb rondom dubbelzijdige tape gebruikt om de klimaatfolie zo goed mogelijk aan te laten sluiten. Helemaal luchtdicht krijg je dit soort randen toch niet. Van het bestaan van dat isolatieframe en op maat gemaakte folie van Velux waar @phYzar het over heeft wist ik niet, dat zou waarschijnlijk de beste oplossing zijn geweest, al had dan wel het raam er uit gemoeten om dat te monteren.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubilosis
Glenfiddich schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:43:
[...]

Ik heb het gepurd met pur die flexibel blijft.

[Afbeelding]

Purrandjes vervolgens netjes afgesneden. en de klimaatfolie er goed op laten aansluiten.

[Afbeelding]

Op de foto misschien slecht te zien, maar ik heb rondom dubbelzijdige tape gebruikt om de klimaatfolie zo goed mogelijk aan te laten sluiten. Helemaal luchtdicht krijg je dit soort randen toch niet. Van het bestaan van dat isolatieframe en op maat gemaakte folie van Velux waar @phYzar het over heeft wist ik niet, dat zou waarschijnlijk de beste oplossing zijn geweest, al had dan wel het raam er uit gemoeten om dat te monteren.
Kijk, dat is precies wat ik me afvroeg! De aannemer heeft afgelopen week het raam erin gehesen (schijnbaar toch een te kleine trap en te groot raam) dus 'even' eruit halen om die folie nu toe te passen is denk ik een beetje te hoopvol. Ik ga ook met flexibele PUR aan de slag en dan denk ik of de tape of de kit die ISOVER zelf aanraad voor luchtdichte montage? Het klinkt bij mij als feitelijk montage kit, enig idee of het echt ander spul is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

phYzar schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:31:
In het geval van een Velux-raam heb je daar een isolatieframe en een dampremmende folie van velux voor
Prima tip.
Maar dichtpurren en de klimaatfolie goed laten aansluiten kan ook.
Die folie lijkt me dan prima om het correct af te sluiten. Met dat dichtpurren heb ik wel wat moeite. Als je weinig of geen ervaring hebt is de kans groot dat je te weinig of te veel PUR-schuim spuit.
  • Te weinig: Jammer want dan onvoldoende geisoleerd.
  • Teveel: En dat is soms niet een goed en direct zichtbaar... je kunt de raamconstructie dan onder iets teveel druk zetten met het risico dat het Velux raam op den duur gaat lekken.
In het ergste geval druk je het kozijn van het raam deels weg, dan ben je mooi klaar... maar niet heus.
Gebeurt nooit? Heb het al een keer van een vakman gehoord dat hij het gezien heeft... en in de link wordt er ook voor gewaarschuwd.
https://klusvakman.nl/doe-nooit-deze-dingen-met-purschuim/
Gebruik hoog-expansief spray-schuim rond ramen en deuren
Afdichten rond ramen en deuren is een van de meest gebruikelijke toepassingen van expandeerend schuim. Maar het spul met hoge expansie kan de deurposten naar binnen duwen, waardoor ze niet meer te openen zijn. Vermijd dit door minimaal expanderend schuim te gebruiken. Dat is zo samengesteld dat het de ruimte rond ramen en deuren opvult zonder overmatig uitzetten. Zoek naar blikken met het etiket voor gebruik op ramen en deuren.
Je zou ook het eerder genoemde isolatieframe kunnen gebruiken of zelf zoiets opvullen met repen steen- of glaswol uit de hun platen, die laten zich mooi tot repen snijden. Of PIR/PUR platen repen als je erg handig bent om ze op maat de snijden.
Let op: Het mag natuurlijk nooit regenen op de isolatie in alle gevallen moet het van buitenaf regen en wind dicht zijn.
@Ubilosis Succes er mee. Ook met elastische PUR kun je teveel spuiten als je geen ervaring hebt. Zoek dat ff goed uit. Op afstand niet te beoordelen en waterdicht te adviseren......

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 20-07-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
Glenfiddich schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:43:
Van het bestaan van dat isolatieframe en op maat gemaakte folie van Velux waar @phYzar het over heeft wist ik niet, dat zou waarschijnlijk de beste oplossing zijn geweest, al had dan wel het raam er uit gemoeten om dat te monteren.
Het isolatieframe moet inderdaad gemonteerd worden voor het Velux-kozijn erin gaat, dus dat is achteraf inderdaad lastig. De folie valt in de rand aan de binnenkant waarin ook de aftimmering valt, dus dat kan wel op een later tijdstip (mits nog niet afgetimmerd) gedaan worden.
route99 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:23:
In het ergste geval druk je het kozijn van het raam deels weg, dan ben je mooi klaar... maar niet heus.
Klopt, goed opletten met hoog-expansief schuim. Maar met het juiste schuim (toepassing geschikt voor kozijnen staat er in dat geval meestal duidelijk op) is het geen probleem. Nouja, alles met beleid natuurlijk, het moet geen caravalswagen worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubilosis
phYzar schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:12:
[...]

Het isolatieframe moet inderdaad gemonteerd worden voor het Velux-kozijn erin gaat, dus dat is achteraf inderdaad lastig. De folie valt in de rand aan de binnenkant waarin ook de aftimmering valt, dus dat kan wel op een later tijdstip (mits nog niet afgetimmerd) gedaan worden.
Ahh, dat is een goede toevoeging, want het geisoleerde kozijn zit er wel in! Alleen de folie niet, maar die kan je dus later aanbrengen? Dan toch maar even naar kijken!
[...]

Klopt, goed opletten met hoog-expansief schuim. Maar met het juiste schuim (toepassing geschikt voor kozijnen staat er in dat geval meestal duidelijk op) is het geen probleem. Nouja, alles met beleid natuurlijk, het moet geen caravalswagen worden :P
Ik was al even opzoek naar flexibel pur schuim met lage expansie waarde, daarnaast zag ik al veel tips om als je twijfelt het in 2 keer te doen zodat je goed kan zien waar het eventueel al 'vol' zit. Ik denk dat ik even kijk of ik dat op een dag doe dat de aannemer er ook is, soort dagje leren purren O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
[...]

Pff, nooit geweten van die kant en klare folie, je leert altijd weer wat nieuws, soms helaas pas als de klus al klaar is :p

Naja het zit er hier zo luchtdicht in als mogelijk, op een aantal plekken zit hier de folie, náást dat het rondom met dubbelzijdig tape is bevestigd, ook in de rand waar de aftimmering in valt, dus het zal wel goed zijn.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
Goedenavond,

Zoals zovelen hier wil ik graag mijn zolderdak gaan isoleren. In theorie niet zo spannend met Ubakus en alle info hier. Maar toch zijn er een hoop nuances waar ik steeds over twijfel.

Het gaat om een jaren 30 huis met planken dakbeschot zonder bestaande isolatie of folies.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HbuuzxcZceBlyjCCxDTHoIk7go=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOn9h7fVyZOY7bHf2XoQvsk2.jpg?f=fotoalbum_medium
Het witte was houten beplating tegen het dakbeschot, dat is inmiddels weg. Enkel planken en balken nu.
De gordingen zijn hier een centimeter of 16 diep.

En nu het vervelende, ik wil de koppen eigenlijk in het zicht houden.

Huidige idee

Daarmee had ik nu de volgende gedachte.
Van buiten naar binnen

luchtspouw
Ik zat te denken aan een kleine spouw. Mijn gedachte was dat de planken daarmee extra goed kunnen ventileren. Daarbij dacht ik dat het meteen wat speelruimte zou zijn om de krommingen in het dakbeschot in kwijt te raken.

folie
Gezien de open structuur van het dakbeschot leek me een dampdicht folie hier passend?

isolatie
ivm de beperkte dikte wou ik hier voor pir gaan. Ik kom zo uit op een centimeter of 12. Met alucachering.

klimaatfolie
Iets duurder, maar leek me een extra failsafe voor als er toch vocht in de constructie komt (door de gordingen bijvoorbeeld)

gips afwerking
fermacell leek me ook nog wel interessant voor wat extra massa in de constructie. Maar het hangt denk ik een beetje af van de bevestiging van alles (ivm het extra gewicht).

Tot zover nog op/aanmerkingen?

In ubakus kom ik dan ongeveer uit op dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rG4JTCRICtjv-NLWgmxYu-wYjI0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/82rM5PvQDdntoHA61CXOt2kS.png?f=fotoalbum_medium
Alleen de droogreserve is blijkbaar "slecht" maar ik zie niet zo goed of ik hier iets mee moet en wat.

En dan deel 2, bevestigen:

Er is natuurlijk pir met gips voorgemonteerd. Wel wat duurder, maar ok. Alleen krijg je dan niet juist allemaal vochtlekken tussen de platen? Je hebt immers geen plek meer om een sluitende folie aan te brengen. En de enige bevestiging die ik dan nog kan bedenken is door en door schroeven. Maar hoe veel schroeven moeten daar wel niet in per m2? Is dat niet funest voor je isolatiewaarde?

Alternatief zou een rachelwerk zijn aan binnenkant van de isolatie, maar als ik de koppen in het zicht wil houden, betekent dat een verlies van isolatiedikte om dat rachelwerk kwijt te raken.

Hoe hebben anderen dit opgelost? Ik zag wel een paar vergelijkbare situaties voorbij komen, maar heb volgens mij niet echt een eenduidige oplossing gevonden (het was ver scrollen :+ ).

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Wat maakt jouw situatie anders dan de vele vergelijkbare situaties waardoor je een compleet andere opbouw kiest? :)

Wel of geen spouw is al vaak besproken. Dubbele folie ivm. 12cm PIR zie ik persoonlijk het nut niet van in(laat staan een folie).

En dan deel 2, bevestigen:

Er is natuurlijk pir met gips voorgemonteerd. Wel wat duurder, maar ok. Alleen krijg je dan niet juist allemaal vochtlekken tussen de platen? Je hebt immers geen plek meer om een sluitende folie aan te brengen. En de enige bevestiging die ik dan nog kan bedenken is door en door schroeven. Maar hoe veel schroeven moeten daar wel niet in per m2? Is dat niet funest voor je isolatiewaarde?
~15 schroeven per vierkante meter volgens isolatieshops. Wat je verliest valt allemaal wel mee in vergelijking met bijvoorbeeld een raam.

Je krijgt geen vochtlekken omdat je de PIR platen tegen elkaar lijmt met PUR. Zeker bij 12cm gaat dat wel goed.
Alternatief zou een rachelwerk zijn aan binnenkant van de isolatie, maar als ik de koppen in het zicht wil houden, betekent dat een verlies van isolatiedikte om dat rachelwerk kwijt te raken.
Ik heb gips direct tegen de PIR geplakt met PUR-lijm en PIR direct tegen dakbeschot.. Dat zit hartstikke vast en geen schroeven voor hoeven te gebruiken. Eigenlijk is dat hetzelfde als die combi platen alleen een stuk goedkoper(maar meer werk).

Dat was wel voor het plafond + schuin dak. Voor de huiskamermuren ga ik ventilatielatten plaatsen, daartegen lijm ik 10cm PIR en daarna schroef ik er gips tegenaan met 13cm lange schroeven(gezien het PIR al gelijmd zit, een stuk minder dan 15/m2).
Hoe hebben anderen dit opgelost? Ik zag wel een paar vergelijkbare situaties voorbij komen, maar heb volgens mij niet echt een eenduidige oplossing gevonden (het was ver scrollen :+ ).
Er is niet echt een eenduidig antwoord. Vooral een hoop meningen en meerdere manier om iets te doen.
Komt neer op keuzes maken waar jij je het fijnst bij voelt.

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 27-07-2022 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:48
Goedemiddag,

Laatst is er bij ons icynene / quadfoam 500 geplaatst als dakisolatie. Nu mag ik het zelf gaan afwerken maar ik heb nog een paar vragen.
Tussen de isolatie en gipsplaten is het verstandig om dampremmende folie te plaatsen, maar wat als er toch nog vocht onder komt ? Is een klimaat folie niet verstandiger?

Verder heb ik gezocht in de bouwmarkt naar dampremmende folie maar ze hebben alleen damp dichte folie. Dat is een heel andere folie toch?

Laatste vraag, iemand die mij het verschil kan vertellen tussen miofol 125 en 100s kan vertellen? Ik zie geen verschil namelijk...

Alvast bedankt!
Excuses voor de simpele vragen. Het topic is behoorlijk groot en met de zoekfunctie kwam ik niet veel verder.

Edit: overigens hebben wij een "gewoon" dak van dakpannen en dakbeschot. Verder niks.

[ Voor 5% gewijzigd door Rox92 op 31-07-2022 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:27
Bewerkt verkeerde forum.

[ Voor 98% gewijzigd door Philtjens op 01-08-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:36
Met dank aan dit topic ben ik aan de slag gegaan met Ubakus. En daar heb ik enkele vragen over die iemand hopelijk kan en wil beantwoorden.

Woonsituatie: gerenoveerde woonboerderij uit 1936. Toen we hier kwamen wonen was de boerderij nog in vrijwel originele staat en op het dak na (zie verderop) niet geïsoleerd. Wat jaren terug hebben we de boerderij volledig gerenoveerd inclusief vloerisolatie, muurisolatie en nieuwe kozijnen met HR++ glas. Omdat het dak (voor onze tijd) al voorzien was van isolatieplaten is daar toen niks aan gedaan.

Het dak: op de sporenkap is rond de eeuwwisseling het riet vervangen door horizontale dakplaten. Ik heb helaas nog nergens een merk en/of type gevonden. Maar het is ca 9cm piepschuim met aan de buitenkant (onder de dakpannen) een groene laag en aan de binnenkant wit afgewerkte spaanplaat(?).
De vragen die ik heb:
  • kan ik er vanuit gaan dat die groene buitenkant waterkerend en dampdoorlatend is?
  • in Eubakus zie ik EPS met verschillende warmtegeleidingsvermogens: 0,035-0,045W/(mK). Is er iets te zeggen over de meest waarschijnlijke waarde die voor mijn woning van toepassing is?
  • voor de binnenkant heb ik in Ubakus gewoon spaanplaat gekozen. Zou dat inderdaad juist zijn?
De reden voor mijn vragen is dat ik overweeg de daksiolatie te verbeteren. Waarbij ik zit te denken aan het opvullen van de ca 12,5cm ruimte tussen de sporen/ tussen de gipsplaten en de huidige isolatieplaten.

Onderstaand het verzicht van de sitatie zoals ik die nu in Ubakus gezet heb. Als daar dingen niet in kloppen hoor ik dat ook graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmvqG4tmvZD_O_dEYWlMIh58Lcc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KlkA7WatOyLZEPyf1ITbho5T.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ik zou kijken of het mogelijk is om die golfplaten te verwijderen dan daarop buitendak isolatie te plaatsen ( als dat qua kosten binnen bereik ligt ) en dan de platen terug leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Golfplaten? :)
Er liggen gewoon betonnen dakpannen op. Zie Ubakus overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubilosis
Franciesco schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:11:
Maar het is ca 9cm piepschuim met aan de buitenkant (onder de dakpannen) een groene laag en aan de binnenkant wit afgewerkte spaanplaat(?).
Is het zoiets: (schijnt volgens de aannemer mega veel gebruikt te worden, is Unidek van Kingspan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZFWOyAA4Qge5OmV6ZOswyOBH-c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KNvnw3F7YCNoxiz9OrRtAU6q.png?f=user_large
De vragen die ik heb:
• kan ik er vanuit gaan dat die groene buitenkant waterkerend en dampdoorlatend is?
Als ik even snel google en het is een unidek plaat, dan lijkt het daar wel op, ik vraag me dan wel direct af of het EPS (piepschuim) ook niet de boel afsluit? Dat kan een echte expert wellicht wel vertellen.
• in Eubakus zie ik EPS met verschillende warmtegeleidingsvermogens: 0,035-0,045W/(mK). Is er iets te zeggen over de meest waarschijnlijke waarde die voor mijn woning van toepassing is?
Dat ligt dan echt weer aan wat voor soort EPS 't is, mocht je zekerheid willen hebben voor de slechtste gaan voor je berekening, dan kan het alleen maar beter worden. (denk ik dan maar simpel gezegd).

*Als je die unidek platen heb, dan wordt dit gebruikt. Dan zit je dus op 0,031.
• voor de binnenkant heb ik in Ubakus gewoon spaanplaat gekozen. Zou dat inderdaad juist zijn?
Yes, als je de plaat direct achter het EPS bedoeld, de rest zijn vuren latten (spar).
Onderstaand het verzicht van de sitatie zoals ik die nu in Ubakus gezet heb. Als daar dingen niet in kloppen hoor ik dat ook graag.
Dit is de huidige situatie neem ik aan? Kijk even naar de afstand van je latten waar het gips tegen aan zit, dit is best bepalend voor de isolatie waarde, toen ik dat juist instelde ging de isolatie waarde direct omhoog, ook niet gek aangezien ik eerst 60cm hart op hart had ingevuld, maar de gordingen zitten 130cm uit elkaar :D, dan heb je een stuk minder verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Franciesco schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:06:
Golfplaten? :)
Er liggen gewoon betonnen dakpannen op. Zie Ubakus overzicht.
ja sorry nog niet wakker ;-) zag die golven . dat waren de pannen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Ubilosis schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:26:
[...]

Is het zoiets: (schijnt volgens de aannemer mega veel gebruikt te worden, is Unidek van Kingspan)
[Afbeelding]

[...]

Als ik even snel google en het is een unidek plaat, dan lijkt het daar wel op, ik vraag me dan wel direct af of het EPS (piepschuim) ook niet de boel afsluit? Dat kan een echte expert wellicht wel vertellen.

[...]

Dat ligt dan echt weer aan wat voor soort EPS 't is, mocht je zekerheid willen hebben voor de slechtste gaan voor je berekening, dan kan het alleen maar beter worden. (denk ik dan maar simpel gezegd).

[...]

Yes, als je de plaat direct achter het EPS bedoeld, de rest zijn vuren latten (spar).

[...]

Dit is de huidige situatie neem ik aan? Kijk even naar de afstand van je latten waar het gips tegen aan zit, dit is best bepalend voor de isolatie waarde, toen ik dat juist instelde ging de isolatie waarde direct omhoog, ook niet gek aangezien ik eerst 60cm hart op hart had ingevuld, maar de gordingen zitten 130cm uit elkaar :D, dan heb je een stuk minder verlies.
zo iets ja! buiten schil isolatie is het beste!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Ubilosis schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:26:
[...]

[Afbeelding]

[...]

[...]

[...]

[...]

Vandaag heb ik nog eens een nieuwe poging gedaan om een merk te ontdekken. En deze keer gelukt! :)
Het is een Unidek, maar wel met ouderwets wit piepschuim. En dus met een groene buitenlaag (ook spaanplaat?) en wit afgewerkte spaanplaat aan de binnenkant.

De tekening is inderdaad de huidige situatie, ik heb de afstand tussen de latten waar de gipsplaten op gemonteerd zijn aangepast (zitten op ca 30cm hoh in horizontale richting). Maar veel effect op de Rc waarde geeft dat niet.
De afstand tussen de sporen klopte al wel, al varieert die een paar cm afhankelijk van de sporen die ik meet.

Ik heb begrepen dat eps dampremmend is. En dat je hier inderdaad rekening mee moet houden bij na-isoleren. Volgens Ubakus kan zowel een goed dempremmende folie als een klimaatfolie aan de binnenzijde. Voor dit laatste voel ik meer omdat het quasi onmogelijk zal zijn om de boel goed af te dichten overal. Met name bij de overgangen tussen de verdiepingen. Mijn schuine dak begint al op de begane grond op ca 210cm vanaf de vloer.
Maar goed, ik zit pas in de oriënterende fase en heb dus nog wel wat nadenk- en nazoekwerk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Maxwp schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:16:
[...]

zo iets ja! buiten schil isolatie is het beste!!
Ja natuurlijk, maar ook verreweg het duurste. Plus dat dan alle dakdoorvoeren en ook 11 dakramen allemaal opnieuw gemaakt moeten worden. Plus de pannen en zonnepanelen er af en er weer op etc etc.

Maar ik heb nog geen beslissing genomen. Het kan nog alle kanten uit gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W

H-W

Rox92 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:27:

Laatste vraag, iemand die mij het verschil kan vertellen tussen miofol 125 en 100s kan vertellen? Ik zie geen verschil....
Een zichtbaar verschil is dat de 125S folie versterkt is met vezels en daardoor een grotere mechanische weerstand heeft. Alleen interessant natuurlijk als dat voor de toepassing ook enige waarde heeft.
De 100S folie mag dan goedkoper zijn, deze heeft wel een iets grotere dikte, namelijk 200 mu.
Als ik je toepassing zo bekijk, zou ik voor de 100S folie gaan. Een niet geïsoleerd dak dat je isoleert zoals je beschrijft heeft echt geen supersterke folie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Franciesco schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:04:
[...]

Vandaag heb ik nog eens een nieuwe poging gedaan om een merk te ontdekken. En deze keer gelukt! :)
Het is een Unidek, maar wel met ouderwets wit piepschuim. En dus met een groene buitenlaag (ook spaanplaat?) en wit afgewerkte spaanplaat aan de binnenkant.

De tekening is inderdaad de huidige situatie, ik heb de afstand tussen de latten waar de gipsplaten op gemonteerd zijn aangepast (zitten op ca 30cm hoh in horizontale richting). Maar veel effect op de Rc waarde geeft dat niet.
De afstand tussen de sporen klopte al wel, al varieert die een paar cm afhankelijk van de sporen die ik meet.

Ik heb begrepen dat eps dampremmend is. En dat je hier inderdaad rekening mee moet houden bij na-isoleren. Volgens Ubakus kan zowel een goed dempremmende folie als een klimaatfolie aan de binnenzijde. Voor dit laatste voel ik meer omdat het quasi onmogelijk zal zijn om de boel goed af te dichten overal. Met name bij de overgangen tussen de verdiepingen. Mijn schuine dak begint al op de begane grond op ca 210cm vanaf de vloer.
Maar goed, ik zit pas in de oriënterende fase en heb dus nog wel wat nadenk- en nazoekwerk te doen.
nu meer uitgeven betekend minder uitgeven in de toekomst
de beste weg is de lastigste. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BonJonBovi
  • Niet online
Ik ben bezig met het opvragen van offertes voor het na-isoleren van het hellende dak van mijn toekomstige woning. Dit betreft een woning uit 1980 waar onder de pannen een laag van 4cm PUR zit, dus boven het dakbeschot. Ik weet niet of daaronder nog een extra dampremmende laag is aangebracht.

Nu heb ik een voorstel van een partij en die stelt voor om PIF iso fast platen (PIF + MDF platen ineen) te gebruiken. Hier op het forum vindt men PIF gebakken lucht, dus ik ben daar nog niet overtuigd van. Als alternatief werd PIR+gips geopperd. Hierin zit een aluminium cachering in verwerkt, wat dampremmend werkt. Mijn voorkeur gaat uit naar PIR+gips omdat het relatief dun is en een bewezen isolatieproduct is, maar ik weet niet zeker of dit geen problemen oplevert met condens i.c.m. de huidige dakisolatie.

Ik heb dit, zo goed als mogelijk, in Ubakus ingevoerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_inzoQP3iajGHy6yBSiJvrEs6XA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ufNAk9Bp60arsTwvzbrIRin.jpg?f=fotoalbum_large

Dikker zou eventueel kunnen, maar ik wil niet teveel ruimte verliezen op een al relatief kleine zolder.

Op basis hiervan lijken er geen problemen met vocht te ontstaan, maar misschien zie ik iets over het hoofd. Hebben jullie eventueel nog suggesties of commentaar op de materiaalkeuze?

Thanks!

[ Voor 16% gewijzigd door BonJonBovi op 05-08-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubilosis
Franciesco schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:04:
[...]

Het is een Unidek, maar wel met ouderwets wit piepschuim. En dus met een groene buitenlaag (ook spaanplaat?) en wit afgewerkte spaanplaat aan de binnenkant..
Wellicht kan je bij Kingspan dan de gegevens opvragen? Niet geschoten is altijd mis?
BonJonBovi schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:17:
Mijn voorkeur gaat uit naar PIR+gips omdat het relatief dun is en een bewezen isolatieproduct is, maar ik weet niet zeker of dit geen problemen oplevert met condens i.c.m. de huidige dakisolatie.

Op basis hiervan lijken er geen problemen met vocht te ontstaan, maar misschien zie ik iets over het hoofd. Hebben jullie eventueel nog suggesties of commentaar op de materiaalkeuze?

Thanks!
Ik zit exact in de zelfde situatie, ik ben voornemens met Kingspan K12 (resol, dampopen) aan de slag te gaan, daaroverheen dan klimaatfolie, aan de hand van het advies van milieucentraal *klik*.

Daar zeggen ze: "Zit er al een dampdichte of dampremmende laag in het dak? Dan moet je bij het isoleren klimaatfolie gebruiken. Dat is een vochtregulerende folie: dampremmend als het buiten koud is en damp-open in de zomer zodat vocht uit het dak kan ontsnappen."

Aan de andere kant heb ik een aannemer die momenteel bij mij bezig is, deze zegt dat ze normaal ook gewoon PIR+gips gebruiken en dat is in totaal qua materiaal wel goedkoper, de leverancier van de PIR+gips zegt echter op verschillende plekken dat PIR+gips geen succes is als het dak al dicht is aan de buitenkant.

Andere daarentegen zeggen dat het wel weer kan als je het dan maar goed lucht dicht maakt, dit is een uitdaging op zich natuurlijk. Bij mij gaat de aannemer het bij een collega die veel isoleert ook nog eens navragen, kijken met wat voor een verhaal hij komt.

Al met al zal er toch binnen een week hier de kogel door de kerk moeten, anders kom ik in de war met de planning |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Maxwp schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:35:
[...]
nu meer uitgeven betekend minder uitgeven in de toekomst
de beste weg is de lastigste. ;-)
Al ben ik dat in zijn algemeenheid met je eens, lijkt dat in dit geval toch wat kort door de bocht.

Zoals mijn inschattingen a.d.h.v internetprijzen nu zijn kost volledig nieuwe dakisolatie op mijn sporenkap van ca 200m2 vele malen meer dan na-isolatie. Puur aan materiaal zit het waarschijnlijk al op factor 4 en het werk zal niet minder zijn denk ik.
Waarbij ik bij na-isoleren op een Rc van zo'n beetje 5 tot 5,5 kan komen met ecologische materialen zoals cellulose en houtvezel en een Rc van dik 6 met PIR. Met een volledig nieuwe dak is de Rc waarde natuurlijk te kiezen, maar als ik dan ook ca Rc6 neem zal de reële isolatiewaarde vooral beter zijn doordat er minder aansluitingen/betere kierdichting etc is. Dat zal in stookkosten (ik heb een WP) vast iets schelen, maar te weinig om de meerprijs te rechtvaardigen.

Toch heb ik de optie van een volledige nieuwe/vervangende isolatie nog niet helemaal afgeschreven hoor. Ik houd dat in gedachten als toch blijkt dat na-isoleren niet goed kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Ubilosis schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:02:
[...]

Wellicht kan je bij Kingspan dan de gegevens opvragen? Niet geschoten is altijd mis?
Heb ik gedaan, maar vanwege de bouwvak is er niemand beschikbaar die er iets zinnigs over kan zeggen. Na de bouwvak ga ik een nieuw poging wagen.

Mocht iemand weten of je ergens op internet oude Unidek productinformatie kan vinden, dan lees ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

[...]Aan de andere kant heb ik een aannemer die momenteel bij mij bezig is, deze zegt dat ze normaal ook gewoon PIR+gips gebruiken en dat is in totaal qua materiaal wel goedkoper, de leverancier van de PIR+gips zegt echter op verschillende plekken dat PIR+gips geen succes is als het dak al dicht is aan de buitenkant.

Andere daarentegen zeggen dat het wel weer kan als je het dan maar goed lucht dicht maakt, dit is een uitdaging op zich natuurlijk. Bij mij gaat de aannemer het bij een collega die veel isoleert ook nog eens navragen, kijken met wat voor een verhaal hij komt.
Je bedoelt PIR + gips als 1 paneel, kan me voorstellen dat je dan niet goed de naden tussen de PIR platen kunt zien en die naden dicht maken is wel erg belangrijk, zou mijn keuze nooit zijn, hoe mooi het ook lijkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
[...]

Aan de andere kant heb ik een aannemer die momenteel bij mij bezig is, deze zegt dat ze normaal ook gewoon PIR+gips gebruiken en dat is in totaal qua materiaal wel goedkoper, de leverancier van de PIR+gips zegt echter op verschillende plekken dat PIR+gips geen succes is als het dak al dicht is aan de buitenkant.
PIR+gips goedkoper in materialen? Wat een kolder.
12.5mm gips kost je ~3 euro /m2
100mm PIR kost je 27 euro/m2
Voor de gecombineerde plaat betaal je al snel 7 tot 11 euro per m2 meer.

Alleen in arbeid kost losse gipsplaat meer omdat ze in twee lagen moeten werken(maar je kan wel beter de naden doen..).

Als je dak al dicht is dan heb je inderdaad risico van vochtopsluiting.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 05-08-2022 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubilosis
LED-Maniak schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:20:
[...]

PIR+gips goedkoper in materialen? Wat een kolder.
12.5mm gips kost je ~3 euro /m2
100mm PIR kost je 27 euro/m2
Voor de gecombineerde plaat betaal je al snel 7 tot 11 euro per m2 meer.

Alleen in arbeid kost losse gipsplaat meer omdat ze in twee lagen moeten werken(maar je kan wel beter de naden doen..).

Als je dak al dicht is dan heb je inderdaad risico van vochtopsluiting.
Ik snap wat je zegt, misschien had ik duidelijker moeten zijn, je hebt zeker gelijk dat 100mm PIR + los gips goedkoper is. De oplossing waar ik momenteel naar kijk is Resol, dat is duurder, ik kom dan op het volgende uit:

12,5mm gips, 2,82/m3
120mm Kingspan K12, 51.63/m3
ISOVER Vario KM Duplex klimaatfolie, 6.95/m3
ISOVER Vario KB1 Tape 60mm x 40m, 1,35/m

Als je dan dat bij elkaar op telt dan kom je dus op 62,75/m3. Maar dat is dus specifiek voor mijn situatie belangrijk ivm het risico op vochtopsluiting zoals je zelf aan geeft.

Als je normaal PIR kan gebruiken, altijd doen, want dat kost idd maar 32,00/m2. Dat is sowieso goedkoper dan een enkel paneel met PIR+gips, dat gaat voor 49,17/m2. Nu is die 17 euro per vierkante meter wellicht het wel waard als je het door iemand anders laat doen, maar dat is een iets complexere berekening. Ik had het sowieso zelf gedaan in 2 lagen, om goed te kunnen afdichten zoals je aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:20
Ik heb rond de 8 cm van dit spul onder mijn dakpannen liggen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Yh2JCTC4/IMG-20220801-080840.jpg

Is het dan nog zinvol om meer te isoleren?

Als in, ga ik dat echt merken in gevoel en/of besparing met een niet te absurde tvt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:16

Seafarer

XXX

Ik heb een "soort"aanbouw aan de woonkamer. Zit er al vanaf de nieuw bouw.
Vezel plaat 30mm met 25mm PUR.
Balken liggen niet in de breedte van het huis maar in de lengte. Dus een sporenkap. Balk hoogte 160mm. Hartafstand 60 cm, breedte huis 6,2 mtr.

Dat wil ik isoleren met 160mm PIR platen. Wat is wijsheid of handiger platen van 160 mm dik nemen of 2 x80mm ???? Balken zijn niet echt netjes.

Kosten kijken we niet naar.
Ik begrijp dat het direct tegen het dak plaatsen niet iedereen zijn voorkeur geniet maar 30 jaar oude PUR van 25mm laat alles door. Daarbij is het dak niet volledig gepurd er zitten ook nog vrij veel balken direct op de vezel plaat voor de panlatten dus dit kan ook ventileren.
Dus daar gaat de vraag niet over.

Nu maar hopen dat iemand hier praktische ervaring mee heeft. _/-\o_

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

NeutraleTeun schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:02:
Ik heb rond de 8 cm van dit spul onder mijn dakpannen liggen.

[Afbeelding]

Is het dan nog zinvol om meer te isoleren?

Als in, ga ik dat echt merken in gevoel en/of besparing met een niet te absurde tvt?
Merken ga je zeker. Maar hoe uit te voeren? jouw PUR is waarschijnlijk van behoorlijke kwaliteit en 80 mm dik. Dit gaat niet echt vocht doorlaten. Ga je van binnen isoleren dan zou dat dunne laagje hout onder je PUR vochtig kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Seafarer schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:06:
[...]

Merken ga je zeker. Maar hoe uit te voeren? jouw PUR is waarschijnlijk van behoorlijke kwaliteit en 80 mm dik. Dit gaat niet echt vocht doorlaten. Ga je van binnen isoleren dan zou dat dunne laagje hout onder je PUR vochtig kunnen worden.
Daarom: klimaatfolie.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Welke isolatie zou jij dan aan de binnenzijde gebruiken?

Er blijft hout tussen 2 stevige isolatie lagen zitten. Misschien eens in UBAKUS zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Seafarer schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:49:
[...]

Welke isolatie zou jij dan aan de binnenzijde gebruiken?

Er blijft hout tussen 2 stevige isolatie lagen zitten. Misschien eens in UBAKUS zetten. :)
Dat laatste moet je sowieso doen, kan je verschillende opties “uitproberen”.

Ik ben zelf voor 17 cm glaswol gegaan (Knauff Naturoll 032) omwille van de goede “prijs-isolatieverhouding”. Daar dan weer klimaatfolie tegenaan.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BonJonBovi
  • Niet online
BonJonBovi schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:17:
Ik ben bezig met het opvragen van offertes voor het na-isoleren van het hellende dak van mijn toekomstige woning. Dit betreft een woning uit 1980 waar onder de pannen een laag van 4cm PUR zit, dus boven het dakbeschot. Ik weet niet of daaronder nog een extra dampremmende laag is aangebracht.

Nu heb ik een voorstel van een partij en die stelt voor om PIF iso fast platen (PIF + MDF platen ineen) te gebruiken. Hier op het forum vindt men PIF gebakken lucht, dus ik ben daar nog niet overtuigd van. Als alternatief werd PIR+gips geopperd. Hierin zit een aluminium cachering in verwerkt, wat dampremmend werkt. Mijn voorkeur gaat uit naar PIR+gips omdat het relatief dun is en een bewezen isolatieproduct is, maar ik weet niet zeker of dit geen problemen oplevert met condens i.c.m. de huidige dakisolatie.

Ik heb dit, zo goed als mogelijk, in Ubakus ingevoerd:
[Afbeelding]

Dikker zou eventueel kunnen, maar ik wil niet teveel ruimte verliezen op een al relatief kleine zolder.

Thanks!
Ik heb nog een offerte ontvangen, dus ik heb de volgende opties:[list]
  1. PIF (4000 euro, Rd-waarde?)
  2. 90 mm PIR + gips ineen (4600 euro, Rd-waarde 3.6)
  3. 150 mm Knauf Supafil (6400 euro, Rd-waarde 4.4)
Over PIF ben ik niet erg enthousiast, want ik lees vooral dat het alleen goed zou kunnen werken bij een forse spouw. Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar PIR omdat ik daardoor het minste ruimte verlies. Er is namelijk nog slechts 6cm ruimte over in de gordingen. Daarnaast zijn de kosten lager en weet ik niet of de hogere Rd-waarde van Supafil de moeite waard is. Afhankelijk van wat er nodig is, zit er bij de supafil offerte een klimaat- of dampremmende folie inbegrepen.

Daar staat tegenover dat ik niet weet of PIR+gips zomaar kan in mijn dak met boven het dakbeschot een PUR laag. Het hangt (logischerwijs) erg af van welke PIR platen ik kies in Ubakus of de constructie aan de normen voldoet, maar ik weet niet welke de juiste zijn. Zou bijvoorbeeld dubbel aluminium gecacheerde PIR platen voldoende zijn om vochtophoping tegen te gaan?

Misschien nog nuttig: de isolatie is vooral bedoeld om warmte van buiten tegen te houden. Het gaat om een dak op het zuidoosten namelijk. 's Winters zal in deze ruimten beperkt gestookt worden.

Kan iemand mij hierin adviseren?

[ Voor 5% gewijzigd door BonJonBovi op 10-08-2022 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
BonJonBovi schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:14:
[...]

Over PIF ben ik niet erg enthousiast, want ik lees vooral dat het alleen goed zou kunnen werken bij een forse spouw. Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar PIR omdat ik daardoor het minste ruimte verlies. Er is namelijk nog slechts 6cm ruimte over in de gordingen. Daarnaast zijn de kosten lager en weet ik niet of de hogere Rd-waarde van Supafil de moeite waard is. Afhankelijk van wat er nodig is, zit er bij de supafil offerte een klimaat- of dampremmende folie inbegrepen.

Daar staat tegenover dat ik niet weet of PIR+gips zomaar kan in mijn dak met boven het dakbeschot een PUR laag. Het hangt (logischerwijs) erg af van welke PIR platen ik kies in Ubakus of de constructie aan de normen voldoet, maar ik weet niet welke de juiste zijn. Zou bijvoorbeeld dubbel aluminium gecacheerde PIR platen voldoende zijn om vochtophoping tegen te gaan?

Misschien nog nuttig: de isolatie is vooral bedoeld om warmte van buiten tegen te houden. Het gaat om een dak op het zuidoosten namelijk. 's Winters zal in deze ruimten beperkt gestookt worden.

Ze hebben je wel de duurste opties gegeven :+
PIF zou ik inderdaad ook niet gebruiken voor dakisolatie.

Verder;
Waarom niet gewoon Knauf wol, losse dampopen en dichte folie, latten en gips? Waarschijnlijk heb je geeneens folie nodig aan de koude zijde, alleen aan de warme (binnen) zijde.
Ik heb 15cm Knauf Naturoll 032 en de zolder blijft gewoon aangenaam, voorheen werd het echt een sauna (niet geïsoleerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

@ArcticWolf Dan heb je dus een Rd van 4,65.
Ik heb 16 cm tussen de gordingen, maar wil minimaal 6,0 Rd.
Wat is dan wijsheid? Gordingen verdikken tot 20 cm of een combi van PIR + steenwol?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
BonJonBovi schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:14:
[...]

Om warmte van buiten tegen te houden werken natuurlijke isolatiematerialen vaak beter dan PIR en minerale wol. B.v. houtvezel. In Ubakus kun je dit mooi simuleren (kijk naar de faseverschuiving).
De warmtegeleiding van de natuurlijke materialen is wel wat hoger dan b.v. PIR maar als daar je prio niet ligt is dat wellicht geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:43
@BonJonBovi @Franciesco
Inderdaad, als het vooral te doen is om de zomerhitte buiten te houden kan je beter houtwol of cellulose gebruiken om je dak te isoleren

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmiee
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:04
Ik twijfel, ik heb ook unidek van Kingspan: de dakpannen liggen kortgezegd op 10cm dikke piepschuim dakplaten die met een soort spaanplaat zijn afgewerkt. Daarom wil ik er vanuit gaan dat het dampdicht is.

Als ik het goed begrijp is PIR zonder aluminium een optie, beter nog om steenwol of minerale wol te gebruiken. Afwerking wordt een klimaatfolie en daarover weer gipsplaten (ook meteen leidingen erin voor een toekomstige wtw).

Mijn dak wordt hoofdzakelijk gedragen door 2 IPE balken met daartussen een aantal houten balken. Die zijn allemaal weggewerkt in het gipsplaatplafond. Als ik het gipsplaatplafond eruit sloop heb ik ruimte genoeg voor de bovenstaande isolatie. Voor de duidelijkheid, ik heb ongeveer 27 cm, ruimte, zijnde de dikte van de IPE balken.

Ik twijfel wat ik moet met de IPE balken, gewoon PIR/steenwol ertegenaan, of apart luchtdicht afwerken met klimaatfolie en dan steenwol/PIR er tegenaan?

Alle input is welkom!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:17
Ik sluit aan bij de vraag hierboven. Huis met waarschijnlijk opstalan platen (pur laag met daaronder spaanplaat, vergelijkbaar met unidek).

Als ik het goed begrepen heb kan bijna elk materiaal gebruikt worden om na te isoleren zolang er maar klimaat folie wordt gebruikt. PIR is aantrekkelijk, maar mag dat dan met alu cachering of beter van niet?

• route99

route99

Pimmiee schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:36:
Ik twijfel, ik heb ook unidek van Kingspan: de dakpannen liggen kortgezegd op 10cm dikke piepschuim dakplaten die met een soort spaanplaat zijn afgewerkt. Daarom wil ik er vanuit gaan dat het dampdicht is.
Vraag het op bij Kingspan wat het exact is. Zulke bedrijven hebben vaak prima historische archieven.
Ik twijfel wat ik moet met de IPE balken, gewoon PIR/steenwol ertegenaan, of apart luchtdicht afwerken met klimaatfolie en dan steenwol/PIR er tegenaan?
Rockwool adviseert veel over IPE: https://www.rockwool.com/...elprotect-board-nl-vl.pdf
Kijk daar eens naar en/of contacteer hen.
Met 27 cm ruimte zou ik zo wie zo voor steenwol gaan, maar met het IPE aspect erbij ook nog.
Beter in 1x goed dan...

[ Voor 20% gewijzigd door route99 op 11-08-2022 07:49 ]

• route99

route99

@Rukapul Idem, vraag op of het klopt wat je hebt. Dan heb je het zwart op wit ipv iemand hier die het zonder een correcte weblink of bewijs pdf op afstand mogelijk zegt dat het zo is o.b.v. ene paar zinnetjes van jou.
Fact checking is in deze een heel groot goed, je wilt het toch in 1x goed doen?

[ Voor 14% gewijzigd door route99 op 11-08-2022 07:50 ]

• Pimmiee
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:04
route99 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 07:42:
[...]
Vraag het op bij Kingspan wat het exact is. Zulke bedrijven hebben vaak prima historische archieven.

[...]

Rockwool adviseert veel over IPE: https://www.rockwool.com/...elprotect-board-nl-vl.pdf
Kijk daar eens naar en/of contacteer hen.
Met 27 cm ruimte zou ik zo wie zo voor steenwol gaan, maar met het IPE aspect erbij ook nog.
Beter in 1x goed dan...
Gezocht, kingspan is dampdicht, naden afgewerkt met pur dus ook dampdicht. Rockwool raadt dan eigenlijk rockwool af, maar vandaar klimaatfolie.

De info over isolatie van de IPE balken gaat vooral om brandveiligheid, geen woord over vocht en helaas slechts 1 blz in een folder die meldt dat isolatieplaten tegen de brandveiligheid isolatie kan worden gezet. Desalniettemin een heel goed punt waarvoor dank: ik ga eerst kijken wat er nu op de balken zit qua brandvertraging en op basis daarvan verder.

• route99

route99

@Pimmiee Daarom schreef ik ook... en/of contacteer hen.....
Mijn ervaring is inmiddels echt wel dat heel veel zaken nooit 1 op 1 over te zetten zijn, maar mits deelzaken wel goed in de context geplaats zijn, kun je van die kennis wel gebruik maken.
Dat er een IPE balk bij betrokken is wil niet zeggen die ie overal exact op dezelfde manier ingezet is.
Je zult dus door die stukjes deelkennis te koppelen voor jouw case jouw complete verhaal zien op te bouwen.

Vocht: Daar gebruik ik toch vaak eerst Ubakus voor, ondersteunt meestal je vermoeden dat er kans op een koudebrug is.
Zie plaatje voor een voorzet zoals ik dacht dat het zit, maar mss is het fout? Je hebt dan een startvoorbeeld hoe je verder kunt gaan en op papier wat oefenen wat de effecten van verandering zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VaSUZwQqTe56gLYW5wFN_x2vPew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DKlmXB3Wcogb7ELUlHbTstIo.png?f=fotoalbum_large

Je hebt nu Rc = 3,130 m²K/W als je die 27 cm met steenwol gaat vullen kom je minimaal op 10!
Das wat voor NUL op de meter vaak nagestreefd wordt.....

PS: Er staat in de tekening 240 mm omdat Ubakus geen 270 mm accepteerde... maar das een detail...

Zoals ik het nu gedaan heb, wat fout kan zijn... heb je nu geen vochtproblemen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLuT76aK5EVXzb9LlE_3UaKKWzQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IDSxiOoMNHC8mbEJyjivZSeY.png?f=fotoalbum_large

• Franciesco
@Pimmiee & @Rukapul : ik heb vorige week contact gehad met Kingspan/Unidek over mijn Unidek dakplaten. De mijne zijn ca 9cm dik, vermoedelijke rond de 20 jaar oud en zien er uit zoals onderstaande voorbeeld foto (van internet gehaald).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjJmZN32h_gEwENy0gXzsxJgsjM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ROvOT8gJBFWUOGPeCHHqMs5e.png?f=fotoalbum_large

De dame van Unidek gaf aan dat ze documentatie 10 jaar moeten bewaren en dat ze geen oudere documentatie dan dat hebben. Het zou wel kunnen dat er personeel is die, vanwege hun lange werkzame periode bij Kingspan, weten wat de plaateigenschappen zijn. Vanwege de bouwvak was er echter niemand beschikbaar. Ik heb afgesproken rond eind augustus/begin september nog eens te bellen.

Om toch al een beeld te vormen van de eigenschappen van mijn dakplaten, heb ik eens zitten Googlen. En daarbij onderstaand document gevonden wat betrekking zou hebben op de Unidek HD platen van 2005.

https://api.butgb-ubatc.b...e/ATG052070N_020455_1.pdf

Uit dit document concludeer ik dat:
  • Het witte piepschuim is EPS 100 en heeft een warmtegeleidingscoefficient van 0,036 W/(mK).
  • Aan de binnen- en buitenkant zit 3,2mm (≥ 750 kg/m³) spaanplaat type 5 volgens EN 312. Dat betekent een dampdiffusieweerstand van 50µ bij droge platen en 15-20µ bij natte platen. De warmtegeleidingscoefficient is 0,14 W/mK
  • De witte binnenkant is een dampdichte folie met een μd van 190m
  • De groene buitenkant is een waterkerende cacheerlaag met een μd van 105m
Uiteraard weet ik niet 100% zeker dat deze eigenschappen exact kloppen met mijn dakplaten (laat staan die van jullie). Maar ik acht de kans behoorlijk groot dat dit voor mij correct is. Omdat mijn dakplaten vermoedelijk iets ouder zijn dan die van het document ga ik echter wel uit van een iets minder gunstige warmtegeleidingscoefficient (namelijk 0,040 W/(mK)).

Hopelijk hebben jullie wat aan deze info.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Gelukkig denken ze er bij Unilin anders over en hebben ze zelfs online een archief publiek staan.
https://www.unilininsulat...ads?relativePath=/Archief

Voor bedrijven die duurzame producten maken verwacht je ook dat ze hun kennis ook duurzaam bewaren, maar daar zit ik blijkbaar mis mee..... 8)7

• Franciesco
Het zou zeker mooi zijn als Unidek ook een publiek toegankelijk archief van oudere materialen heeft.
Maaruh, het oudste datablad van Unilin die ik zie is uit 2018...

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:17
route99 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:01:
Gelukkig denken ze er bij Unilin anders over en hebben ze zelfs online een archief publiek staan.
https://www.unilininsulat...ads?relativePath=/Archief

Voor bedrijven die duurzame producten maken verwacht je ook dat ze hun kennis ook duurzaam bewaren, maar daar zit ik blijkbaar mis mee..... 8)7
Zelfs de oude Opstalan (overname) brochures met technische info staat daar nog :) Blijkbaar moet ik evt rekening houden met een glasvies cq bitumeuze cacheerlaag aan de buitenzijde (voor zover PUR al niet praktisch dampdicht is).

• route99

route99

@Franciesco Kingspan zou Unidek wel eens overgenomen kunnen hebben en dan kan er bij zo'n overname ook wel eens wat mis gaan met archieven... ook mede afhankelijk van de policy van de overnemende partij....

Ik vind wel wat eerder terug, maar niet zo relevant, ff de search van Google op een manier instellen als op het plaatje en je vindt soms meer dan op de site zelf....
Ik vond ook nog wel eerdere links (2010-2014) alleen die bestanden waren verplaatst.. schiet ook niet op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tmS61I2DCK9rIQmYYdVRKlcUsA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PfUVncmYfhb3UIC3eLKxjy1u.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ik heb wat vragen mbt isolatie van onze zolder, over de noodzaak van een extra dampdichte laag aan de warme kant en hoe ik het beste de aansluiting van de dakisolatie op de spouwmuur kan doen. Ik heb mbt het laatste flink teruggelezen in het topic en hierop gezocht maar kon er weinig over terugvinden. Excuus als dit al wel besproken is.

Wij zijn op dit moment bezig de zolder te isoleren mbt PIR-platen, conform onderstaande opbouw in ubakus. Er zijn een viertal dikke balken die uit de isolatie zullen steken en daarnaast de nodige dikke dwarsbalken die uitkomen op dezelfde diepte als de 120mm PIR-platen. Wij gebruiken Sopratherm platen die niet in ubakus staan, maar deze zouden ongeveer gelijkwaardig moeten zijn. Om de balken representatief in 2D te krijgen heb ik beide balken naast elkaar in ubakus gezet. Het dakbeschot bestaat uit rabatdelen die her en der de nodige lucht doorlaten. Deze gaan we ooit nog wel vervangen tesamen met de pannen, maar niet nu.

Mijn eerste vraag is, is het nog nodig om een dampwerende (aliminium) folie aan de binnenkant toe te passen. De pir-platen zijn onderling verlijmt met pur (3 "strepen" achter elkaar) en ook weer met 3 strepen PUR rondom tussen de balken gelijmd. Daarna zijn alle naden wederom opgevuld met pur. Vervolgens worden alle naden nog weer afgetaped met goede alu-tape.

Dan zou er imho al een volledig dampdichte laag moeten zijn en daarmee dus geen reden om daarover nog weer een dampkerende folie te plaatsen. Ik zie in Ubakus echter wel een verschil in de droogreserve bij het in- en uitschakelen van deze laag, dus er lijkt wel degelijk nog iets te gebeuren.

Als het echt iets toevoegt dan ga ik die folie gewoon toepassen, maar ik vraag me af of dit wel nodig is.

Zonder alu dampwerende folie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVIBjMI5ePbpQlKxJsiupfXOzTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucoxhumYaCXrjEVqGJ7Qlsxc.jpg?f=fotoalbum_large

Met:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_7cUjaD46Ic1uWKE6aAbSku9JQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMFOBsKf8sWfeAsgSNlrpvkG.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn tweede vraag betreft het aansluiten op de met thermoparels geisoleerde spouwmuur. Deze is gevuld met verlijmde parels, en is aan de bovenkant open. Kan ik het beste de isolatie laten aansluiten op de binnenmuur, zodat de ventilatie vanuit de spouwmuur in tact blijft? Of kan ik juist beter proberen aan te sluiten op de parels (en deze evt nog laten aanvullen tot strak aan de pir-plaat) zodat de isolatie doorloopt? Of nog iets anders dan onderstaande varianten? Ik ben benieuwd hoe jullie dit opgelost hebben.

Situatieschets vanaf de zijkant gezien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7ZbG6in-vmdPTP6g3OFOKk6Hbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1icxw311rgZEZB1LkTlqAc9.jpg?f=fotoalbum_large

En nog een foto van de daadwerkelijke situatie (mbt de gaatjes in het hout die je her en der ziet, de boel is inmiddels volledig behandeld tegen houtworm):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGgQrDgzKbVpL6c6O1v0bF8X2Yk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/midq0kVq2k1WnaAVcP48tTVJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 12-08-2022 15:33 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@RonJ Een selectie uit je verhaal:
Het dakbeschot bestaat uit rabatdelen die her en der de nodige lucht doorlaten. Deze gaan we ooit nog wel vervangen tesamen met de pannen, maar niet nu
Een constructie moet eigenlijk wind- en regendicht zijn wat gerealiseerd wordt door een volledige afscherming met damp open folie te monteren.
Stel het komt er niet van, bijv dat er omstandigheden zijn waardoor dat komt, dan blijft de constructiefout zitten.... Ben geen bouwkundige dus verdere risico inschatting kan ik je niet geven.
Mijn tweede vraag betreft het aansluiten op de met thermoparels geisoleerde spouwmuur. Deze is gevuld met verlijmde parels, en is aan de bovenkant open. Kan ik het beste de isolatie laten aansluiten op de binnenmuur, zodat de ventilatie vanuit de spouwmuur in tact blijft? Of kan ik juist beter proberen aan te sluiten op de parels (en deze evt nog laten aanvullen tot strak aan de pir-plaat) zodat de isolatie doorloopt?
Allereerst: Zou het niet handiger zijn om de spouw permanent via de kruipruimte te laten ventileren?
Eea vergt nog meer kennis hoe dat nu allemaal zit. Er is mogelijk een reden om de spouw bovenin open te laten? Zoja, dan vervalt plan B.
.... is het nog nodig om een dampwerende (aliminium) folie aan de binnenkant toe te passen. De pir-platen zijn onderling verlijmt met pur (3 "strepen" achter elkaar) en ook weer met 3 strepen PUR rondom tussen de balken gelijmd. Daarna zijn alle naden wederom opgevuld met pur. Vervolgens worden alle naden nog weer afgetaped met goede alu-tape. Dan zou er imho al een volledig dampdichte laag moeten zijn en daarmee dus geen reden om daarover nog weer een dampkerende folie te plaatsen.
Normaal zou PIR+alu plus de naden en randen goed dicht maken en aftapten met alu-tape OK moeten zijn.

Bij alles besef wel dat alles wat er nu aan isolatie aan de buitenkant op het dak gedaan moet worden damp open moet zijn..... Je kunt dus geen PIR-met-alu-folie op het dak als isolatie gebruiken.... zeker als je dat pas later doet mag je dat wel niet vergeten anders sluit je het hout op en kan het vocht erin nooit meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:12
Wat is jullie ervaring met die spijkerflens rollen? Ik wil hier tussen de kepers isoleren. HoH is 60, daar zou precies de gemiddelde spijkerflens dekens tussen passen.

Wat me wel opvalt is dat die rollen met spijkerflens vaak steenwol zijn en een lagere isolatiewaarde hebben vergeleken met glaswol. Ik wil tussen de 8-10cm isoleren om zo weinig mogelijk ruimte tussen de gordingen te verliezen, die heb ik namelijk hard nodig.

Heb ik verder nog dampdichte folie nodig als ik spijkerflens rollen gebruik, of is dat alu genoeg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

De_Bastaard schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:15:
Wat is jullie ervaring met die spijkerflens rollen? Ik wil hier tussen de kepers isoleren. HoH is 60, daar zou precies de gemiddelde spijkerflens dekens tussen passen.

Wat me wel opvalt is dat die rollen met spijkerflens vaak steenwol zijn en een lagere isolatiewaarde hebben vergeleken met glaswol. Ik wil tussen de 8-10cm isoleren om zo weinig mogelijk ruimte tussen de gordingen te verliezen, die heb ik namelijk hard nodig.

Heb ik verder nog dampdichte folie nodig als ik spijkerflens rollen gebruik, of is dat alu genoeg ?
naden dicht tapen en het is dampdichter dan de gemiddelde dampdichtefolie.

Wat wil je exact weten met betrekking tot de spijkerflensrollen? Ik kan niet echt een vraag ontdekken in je tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:12
twain4me schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:29:
[...]

naden dicht tapen en het is dampdichter dan de gemiddelde dampdichtefolie.

Wat wil je exact weten met betrekking tot de spijkerflensrollen? Ik kan niet echt een vraag ontdekken in je tekst.
Nou ja, ik vroeg me af of het de extra moeite is om kale glaswol te pakken en nadien met dampdichte folie ten opzichte van een spijkerflens rol. Kale glaswol heeft een iets betere isolatiewaarde maar verwerking duurt langer omdat je het dus erna alsnog moet afdichten.

Edit: nevermind ik zie net dat je ook glaswol kunt krijgen met spijkerflens :+

[ Voor 6% gewijzigd door De_Bastaard op 14-08-2022 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

De_Bastaard schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:48:
[...]

Nou ja, ik vroeg me af of het de extra moeite is om kale glaswol te pakken en nadien met dampdichte folie ten opzichte van een spijkerflens rol. Kale glaswol heeft een iets betere isolatiewaarde maar verwerking duurt langer omdat je het dus erna alsnog moet afdichten.
Voordeel kan zijn dat je het kan "spijkeren" en het daarmee dus goed op zijn plek blijft maarja iets ruimer snijden en klemmen werkt doorgaans ook prima totdat folie en/of afwerking is geplaatst. Het gaat meer om eigen voorkeur dan dat het enorm veel werk kost of voorkomt. (het is ook niet dat je honderden vierkante meters moet doen denk ik ;) )goed afplakken als het veel knip en plakwerk is bij minerale wol kan trouwens wel een leuk stukje tape kosten :+

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 14-08-2022 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
route99 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:28:
@RonJ Een selectie uit je verhaal:

[...]
Een constructie moet eigenlijk wind- en regendicht zijn wat gerealiseerd wordt door een volledige afscherming met damp open folie te monteren.
Stel het komt er niet van, bijv dat er omstandigheden zijn waardoor dat komt, dan blijft de constructiefout zitten.... Ben geen bouwkundige dus verdere risico inschatting kan ik je niet geven.

[...]
Normaal zou PIR+alu plus de naden en randen goed dicht maken en aftapten met alu-tape OK moeten zijn.

Bij alles besef wel dat alles wat er nu aan isolatie aan de buitenkant op het dak gedaan moet worden damp open moet zijn..... Je kunt dus geen PIR-met-alu-folie op het dak als isolatie gebruiken.... zeker als je dat pas later doet mag je dat wel niet vergeten anders sluit je het hout op en kan het vocht erin nooit meer uit.
Allereerst dank voor je uitgebreidde reactie! Het laten zitten van het huidige dakbeschot is een bewuste keuze geweest, in overleg met onze aannemer. Het betreft een jaren-30 huis, die nou eenmaal anders gebouwd zijn dan vroeger. De keuze om het dakbeschot en de pannen nu even te laten voor wat ze zijn zit m vooral in de materiaalkosten op dit moment. Het dak heeft een hele grote dakhoek en loopt deels door tot aan de onderkant van de 1e verdieping, waardoor het heel veel m2's zijn. Als de materiaalprijzen voor hout, folie en dakpannen weer een beetje normaal zijn gaan we het vervangen van het beschot en de pannen inplannen bij onze aannemer, het potje hiervoor is er al maar ik wil nu niet 3-4x zoveel aan meteriaal betalen.

Bovendien willen de buren (het is een 2-onder-1-kap) op een later moment ook meedoen, wat weer de nodige problemen voorkomt rond de aansluiting/maatvoering van nieuwe op oude dakpannen bij de tussenspouw. Zij hebben ook de zolder van binnenuit geisoleerd en we willen beide voorkomen dat er een hoogteverschil ontstaat bij de overgang tussen de woningen. Daarmee is van buiten isoleren van de baan. Bovendien heeft dat ook niet zo héél veel zin meer als er al 120mm PIR aan de binnenkant zit. De meerwaarde van nog meer isolatie is imho dan vrij beperkt.

Mochten we dit later toch om een of andere reden zo willen dan zullen we een damp-open materiaal moeten toepassen inderdaad, ik meen dat er ook PIR op de markt is dat damp-open mag worden toegepast.

Het dakbeschot is verder echt kurkdroog van binnen, op één plek bij een verkeerd gemonteerde velux na. Deze hebben we (incl. de nat geworden beschot-rabatdelen) vervangen door een nieuwe met 3-dubbel glas en deze is dit keer met het juiste manchet, isolatieframe, etc. gemonteerd door de aannemer en lekt nu niet meer.

Mocht er toch in de toekomst ergens water gaan lekken door een scheve pan oid, dan zorgen de kleine kieren er iig voor dat dit nog kan drogen. Dit is imho ook een reden om voor plan-A te gaan (zie onder), en dan de dakplaten schuin te zagen en precies uit te laten komen boven de spouw, dan kan eventueel lekkend water ook de spouw inlopen en daar uitdrogen.
Allereerst: Zou het niet handiger zijn om de spouw permanent via de kruipruimte te laten ventileren?
Eea vergt nog meer kennis hoe dat nu allemaal zit. Er is mogelijk een reden om de spouw bovenin open te laten? Zoja, dan vervalt plan B.
Voor zover ik kan zien vind er geen enkele ventilatie plaats vanuit de kruipruimte naar de spouw. Er zijn door het isolatiebedrijf waar mogelijk wat ventilatiekanalen geplaatst naar de kruipruimte, maar deze zijn niet open naar de spouw bij mijn weten. Aan de zijkant van het huis is er geen kruipruimte maar een beton-op-zand vloer en een kelder. Ook zijn er geen stootvoegen in de gevel aanwezig.

Ik denk dat ik dan toch maar voor plan-A ga, dan kan de spouw iig zoals vanouds van bovenaf ventileren/drogen, dan scheelt het maar wat isolatiewaarde.

Edit: Dan komt het er dus zo uit te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEyPaYZm1r7apMH0fXvXbkNF3jU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RToRpzJtJM5v1O8n3lNluz8c.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 15-08-2022 11:25 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@RonJ Tnx voor de uitgebreide feedback. Jammer van de flinke budget overschrijding. Das verder jullie afdeling...
Dak duidelijk. Het allerbelangrijkste is dat je nergens vocht insluit. Plaats van binnenuit alleen echt dampdichte folie als je 100% zeker bent dat er nergens vocht opgesloten wordt, anders dus klimaatfolie nemen en idem dito met de isolatieplaat keuze met of zonder alu-folie die meestal damdicht zijn, maar niet altijd! (bijv bij resol platen).

Die spouw isolatie in zo'n constructie: Ben zelf geen bouwkundige om er meer over te zeggen. Als het nu geen problemen oplevert zo laten en alleen als je via meerdere bronnen een goede onafhankelijke onderbouwing hebt, aanpassingen overwegen.
Succes verder.

[ Voor 10% gewijzigd door route99 op 15-08-2022 10:14 ]

Pagina: 1 ... 26 ... 56 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: een handige tool als je vragen hebt over wat voor isolatiewaarde een bepaalde maatregel oplevert, mogelijk opsluiten van vocht tussen isolatie en dakbeschot e.d. is de 'U-Wert-Rechner' van https://www.ubakus.de (gratis, geen account nodig). Hiermee kun je een simulatie doen.