Had ik dit forum 6 jaar geleden maar gezien.. Helaas, nu hebben we een beetje schimmel in het dak.
Ons huis is uit 1986.
Typische dakplaat voor dit bouwjaar, Opstalan PU-V-1,3/60/14 (maar waar staan deze getallen precies voor? 60mm dik en 14mm PU schuim? En de 1,3 dan?
6 jaar geleden heb ik dit extra geïsoleerd, met 40mm steenwol + gipsplaatje, wat kan het kwaad dacht ik nog

, eventueel vocht kan nog wel makkelijk verdampen

, niet dus. Toevallig kwam ik via dit forum bij ubakus. En ik schrok best wel na het modelleren:
VOOR:
NA 40mm steenwol isolatie 6jaar geleden:
Toen ben ik toch maar even gaan kijken door wat los te halen:
Na 5 winters is dit de schimmel schade:
Het lijkt dus wel mee te vallen, maar toch, dit zat er eerst niet. De vorige bewoners hebben de spaanplaat denk ik eerst wit geschilderd en later is die met wit behang afgewerkt omdat ze het toch niet zo mooi vonden.
NIEUW PLAN:
Om nu niet overhaast weer iets fout te isoleren, toch maar even het verbeterplan met jullie delen voor tips:
N.a.v. dit topic doorgespit te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat je zo'n spaanplaat-PU schuim dakplaat van 35 jaar wel kan beschouwen als (beperkt) damp open. Daarom is het plan nu, tussen de gordingen op te vullen met 170mm isolatie + dampremmende folie + ragelwerk h.o.h. 300mm, afwerklaag gips of dun mdf/triplex? Geen klimaatfolie, want dat is duurder en niet nodig als deze dakplaat echt als open te beschouwen is.
De droogreserve is wel net te weinig eigenlijk
Moet het behang en de eventuele verf nog van de spaanplaat af? Ik hoop het niet, maar als het echt moet dan graag een reactie met wat onderbouwing.
Qua isolatiemateriaal, PIR en PAVATEX is qua brand / gasvorming bij brand mij toch wat te onprettig idee met 3 kleine kinderen. Blijft steenwol en glaswol over, vorige keer had ik steenwol gedaan, maargoed nu heb ik meer nodig. De prijzen gaan maar omhoog in deze gekke tijden

en aan de andere kant las ik in de krant dat schapenhouders hun schapenwol niet meer kwijt kunnen, omdat dit vroeger per zeecontainer naar China ging maar met de containterprijs rond de 10.000 euro is dat blijkbaar niet meer rendabel. In Nederland is onvoldoende vraag, dus blijft over het afvoeren naar verbrandingsovens (tegen kosten omdat het niet goed brand). Zonde dacht ik, waarom niet inzetten al isolatiemateriaal? Wel grappig dat milleucentraal schapenwol benoemd als meest slechte en vervuilende isolatiemateriaal dat er is. Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Als je de stikstof uitstoot meetelt van de schapen is het vervuilend... Maar het is een restproduct nu...
Ik kan alleen bar weinig vinden over DIY schapenwol isolatie. Wat ik wel gevonden heb ik dat de commerciële schapenwolisolatie voorzien wordt van gif tegen insecten.. Maar of dat echt nodig is kom ik niet achter, wellicht is het enkel preventief om geen slecht imago of schadeclaims te kunnen krijgen als fabrikant. Iemand tips?
Mijn lokale schapenhouder was blij met iedereen die het mee wil nemen en er wat nuttigs mee wil doen. Dus ik heb een zakje thuis staan inmiddels

.
Maargoed ik wil niet over x jaar weer de boel moeten leeg halen en vervangen, dus of dit echt een slimme zet is vind ik lastig te beoordelen.
Je kan de schapenwol ook eerst wassen in een waszak in de wasmachine, dat heb ik net al geprobeerd, het wordt wat schoner, maar niet 100%. Daar komt bij dat het wel erg veel wasjes worden voordat je een bigbag gewassen hebt.. Dus misschien maar gewoon zo gebruiken als het is. Het zit zit achter dampdichte folie dus hoeveel last kan je er van hebben?
Qua isolatiewaarde is het vergelijkbaar met glas en steenwol aldus Ukabus. Maar wordt de isolatiewaarde niet beter als ik de dichtheid van de wol verhoog door dit goed aan te drukken?
Reacties zijn welkom