Die besparing kun je met Ubakus volgens mij ook uitrekenen, kopje 'Milieubalans'. Maar je moet dan nog wel e.e.a. omrekenen, van kWh/m2 (dus keer je te isoleren dakoppervlakte) terug naar m3 gas enzo.
dan moet je van ee lagere binnentemp uitgaan. en ergens is dat ook niet realistisch omdat het na isoleren warmer gaat worden. mensen die handigheidjes hebben ontwikkeld om gas te besparen door niet overal te stoken kunnen niet zo heel makkelijk meer gebruik maken van simpele standaard warmteverliesberekening.Teleluvr schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:03:
Hoeveel besparing levert een dakisolatie nou echt op in de praktijk?
Gevoelsmatig laten de 'bespaarwebsites' vaak wel een erg rooskleurig beeld zien.
Afgelopen jaren zat ik altijd rond de 850-900 kuub gasverbruik per jaar (0,32-0,35 m3/graaddag), nu kunnen reduceren tot even onder de 0,30 m3/graaddag door consequent de thermostaat lager te hebben. Op comfort wil ik verder niet inleveren.
Verwachting is nu rond de 700-750 kuub uit te kunnen komen.
De situatie: Hoekwoning van een kleine 100m2 zonder vloerisolatie, matige/verouderde muurisolatie. Geen isolatie van het dak (dakbeschot+pannen), voldoende ruimte voor isolatie. Op de benedenverdieping wordt gestookt, op de bovenverdieping (slaapkamers, badkamer) niet. Bergzolder via Vlizotrap.
In deze situatie, stel ik dat ik het hele dak zou isolaren met minimaal Rd4, wat voor besparing is dan realistisch, 100 kuub? 200 kuub?
warmte gaat omhoog, dus je dak isoleren gaat hoe dan ook een boel betekenen in comfort en beparing. eigenlijk is het gewoon een nobrainer om het te doen. ik zou de tvt even vergeten (als het je daar omgaat) maar als ik een schatting moet doen zal je denk ik tussen de 100 en 200m3 uitkomen.
zo doe ik het ook, ik heb de neiging om te roepen dat een paar jaar geleden er wel 1 instond van isover, maar die focusen zich tegenwoordig meer op zonder aluminium en een appart (klimaat)folieThinkPad schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:12:
Kent iemand in Ubakus een glaswol met aan één zijde aluminiumfolie? Ik kan het niet vinden, heb nu zelf maar aluminiumfolie met 0,1mm dikte toegevoegd aan m'n simulatie.
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 14-03-2022 09:08 ]
Hoe loopt het dak? Niet verder dan de onderkant van de bergzolder?Teleluvr schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:03:
Bergzolder via Vlizotrap.
In deze situatie, stel ik dat ik het hele dak zou isolaren met minimaal Rd4, wat voor besparing is dan realistisch, 100 kuub? 200 kuub?
Zo ja, overweeg om de vloer van die zolder te isoleren. Als je iets meer ruimte daar kunt missen zou ik 032 type glaswol nemen. Vaak is niks recht, dus glaswol kun je overal makkelijk leggen, ook in de lastige hoek van het dak, etc.
Je haalt zo Rc=5 of meer zie plaatje. Als je het zo doet heb je veel minder m2 isolatie nodig en leggen is makkelijker dan tegen een hellend dak...
Wel een dampdicht of klimaatfolie plaatsen aan de warme kant (onder de isolatie).
:fill(white):strip_exif()/f/image/zhbrwDtkwFvIfh8j81YZnZ00.png?f=user_large)
Gebruik simpel opstaande repen OBS als tussenliggers en afwerken met OBS plaat of iets anders goedkoops.
Edit: Er is niks op tegen om met meer cm glaswol naar Rc 6,3 of hoger te gaan.
:strip_exif()/f/image/kIUk6Rks2cscyW8Z2tEzGPoR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 2% gewijzigd door route99 op 14-03-2022 18:58 . Reden: typos.... ]
Ik lees al even mee.
Maar ik ben een eenvoudige apotheker en geen bouwkundige, en ik kan door de bomen het bos niet meer zien. Ook de aanbieders op internet roepen allemaal wat anders over het na-isoleren van mijn zolder (huis, 1981, pannen, soort van EPS laagje, dakbeschot en dan binnen afgewerkt).
Bij wie kan ik terecht voor een objectief advies èn uitvoering. Regio Tiel/Betuwe.
Maar ik ben een eenvoudige apotheker en geen bouwkundige, en ik kan door de bomen het bos niet meer zien. Ook de aanbieders op internet roepen allemaal wat anders over het na-isoleren van mijn zolder (huis, 1981, pannen, soort van EPS laagje, dakbeschot en dan binnen afgewerkt).
Bij wie kan ik terecht voor een objectief advies èn uitvoering. Regio Tiel/Betuwe.
Homo sapiens non urinat in ventum
@Jan Smit Tip: Er zijn in de regio Tiel/Betuwe best energie werkgroepen in diverse steden/dorpen die hun bewoners adviseren. Die zouden onafhankelijk moeten zijn en kunnen aanvullende info geven.
Uiteindelijk na aanvullende vrager, is het jouw beslissing wat de keuze is.
https://www.google.com/se...etuwe+energie+werkgroepen
Ze zijn ook te vinden bij de gemeente waar je onder valt, staan ze bijna altijd op hun website.
Aanvullende vragen kunnen hier ook altijd gesteld worden.
Ze zijn ook te vinden bij de gemeente waar je onder valt, staan ze bijna altijd op hun website.
[ Voor 20% gewijzigd door route99 op 17-03-2022 15:13 ]
dank je.route99 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:12:
@Jan Smit Tip: Er zijn in de regio Tiel/Betuwe best energie werkgroepen in diverse steden/dorpen die hun bewoners adviseren. Die zouden onafhankelijk moeten zijn en kunnen aanvullende info geven.
ik heb na 8 telefoontjes uiteindelijk contact gehad met een isolatiebedrijf. Erg behulpzaam. Ze geven aan dat er een dauwpuntberekening gedaan moet worden, en er zodanig geïsoleerd moet worden dat er geen condensatie optreedt. 'we isoleren ook niet als het niet kan meneer'. Dat vond ik wel geruststellend.
@Jan Smit Mooi, voor een eerste indruk. Een echt onafhankelijk advies zou nog mooier zijn. En ik zou dan altijd meer dan 1 bedrijf benaderen, ook al zou nr 10 of meer zijn...
Een dauwpunt berekening is geen rocket science , doen velen hier zelf.
Video tutorial: YouTube: Ubakus Tutorial
Dan kan de huidige situatie al berekend worden en met de aanvullende isolatie al wat gespeeld worden wat het effect zou zijn.
Bij na isoleren wordt er meestal of een klimaatfolie of een dampdichte folie geplaatst en daardoor valt het dauwpunt niet in de constructie en dat blijkt dan ook uit de Ubakus gegevens/plaatjes.
Dan kan de huidige situatie al berekend worden en met de aanvullende isolatie al wat gespeeld worden wat het effect zou zijn.
Bij na isoleren wordt er meestal of een klimaatfolie of een dampdichte folie geplaatst en daardoor valt het dauwpunt niet in de constructie en dat blijkt dan ook uit de Ubakus gegevens/plaatjes.
Ik had al wat gestoeid met Ubakus, maar het leek me te complex.route99 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:20:
@Jan Smit Mooi, voor een eerste indruk. Een echt onafhankelijk advies zou nog mooier zijn. En ik zou dan altijd meer dan 1 bedrijf benaderen, ook al zou nr 10 of meer zijn...
dit snap ik niet zo goed. Krijg je door het plaatsen van folie dan geen 'opsluiting' van het houten dakbeschot tussen de bestaande buiten-isolatie onder de pannen en tussen de nieuwe isolatie aan de binnenzijde?Bij na isoleren wordt er meestal of een klimaatfolie of een dampdichte folie geplaatst en daardoor valt het dauwpunt niet in de constructie en dat blijkt dan ook uit de Ubakus gegevens/plaatjes.
Want dat was het punt: condensvorming door opsluiting.
Daarom moet bekend hoe NU de constructie in elkaar zit. Of uit het bestek en checken of het zo echt gedaan is OF alleen via een visuele check. Bij twijfel maak foto's het liefst dat een naam e.d zichtbaar is dan kunnen hier nog tips gegeven worden. Dus als dat lukt om dit zelf te doen even wat dakpannen omhoog om dat te kunnen zien. Is er nog een handige hulpvaardige buurman/kennis/familielid?
PS: Welke folie er moet komen hangt dus van dit onderzoek. Het vocht moet vanaf de warme kant dus geregeld worden, gecontroleerd via een klimaat folie of tegen gehouden worden als dampdicht nodig is.
PS: Welke folie er moet komen hangt dus van dit onderzoek. Het vocht moet vanaf de warme kant dus geregeld worden, gecontroleerd via een klimaat folie of tegen gehouden worden als dampdicht nodig is.
[ Voor 20% gewijzigd door route99 op 18-03-2022 11:41 ]
Afhankelijk van je dakconstructie moet je de keuze maken tussen de verschillende folies. Met een klimaatfolie ben je in principe altijd het meest 'safe' wat betreft vocht, doordat de folie zich anders gaat gedragen afhankelijk van het seizoen.Jan Smit schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:33:
[...]
Ik had al wat gestoeid met Ubakus, maar het leek me te complex.
[...]
dit snap ik niet zo goed. Krijg je door het plaatsen van folie dan geen 'opsluiting' van het houten dakbeschot tussen de bestaande buiten-isolatie onder de pannen en tussen de nieuwe isolatie aan de binnenzijde?
Want dat was het punt: condensvorming door opsluiting.
Foto van stukje van mijn schuine dak.route99 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:20:
de EPS is 4,5 cm dik. Het hout dat je ziet óp de EPS is alleen aan de zijkant v/h dak waar de kampannen liggen!
:strip_exif()/f/image/nHB4H4yNFQNquqOHSAydO5tg.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik in Ubakus invul doe ik iets niet goed: de betonnen dakpannen komen automagisch met een houtlaag eronder.
Verder heb ik de dikte v/d stuclaag en de dikte v/h dakbeschot gegokt. De EPS is gemeten 4,5 cm.
:strip_exif()/f/image/2DDx05DW4EfjkC88pxpD2HF7.jpg?f=fotoalbum_large)
De pannen liggen toch op daklatten... das normaal. Kijk maar eens bij anderen hoe ze dat vin Ubakus doen.
Ben dit hele weekend klussen, vul zelf aan kom met gerichte vragen, er is dan vast iemand die er op in kan gaan. Best een actief topic hier.
Mss ben ik 's avond hier nog als ik niet te moe ben...
Ben dit hele weekend klussen, vul zelf aan kom met gerichte vragen, er is dan vast iemand die er op in kan gaan. Best een actief topic hier.
Zoals @route99 zegt zijn die latten inderdaad je panlatten. Normaal gesproken zitten daaronder nog tengels (haaks op de panlatten), zodat er onder de pannen geventileerd wordt met buitenlucht. Als je de tengels toevoegt dan is meteen de condensatie weg:
/f/image/ujYZ6XnCgj7Io8SyHhHdiwRy.png?f=fotoalbum_large)
Een alternatieve manier om dit te simuleren is om de dakpannen weg te laten en te kiezen voor "Geventileerde dakbedekking". Dan wordt er vanzelf al een geventileerd dakbeschot toegevoegd.
/f/image/GvIj2BdGquJ0nvNxQwlw5SLJ.png?f=fotoalbum_large)
Ik verwacht dat je ook nog gordingen hebt. Die kun je ook meenemen in de simulatie. Als je alles compleet hebt kun je na-isolatie simuleren. Een voorbeeld is de volgende simulatie:
/f/image/VCTbcVSPYnznIfDZ8G9B9Fd3.png?f=fotoalbum_large)
Zoals je kunt zien is er lichte condensatie, maar omdat er met klimaatfollie is droogt dit in het voorjaar weer netjes op. Daarnaast zal waarschijnlijk het EPS niet meer zo dampdicht zijn als nieuw, en zal in de realiteit condensatie nog minder een probleem zijn. Zie bijvoorbeeld dit bericht.
Een alternatief is om met een dampdichte laag te werken aan de binnenkant, maar dan is het wel extra belangrijk dat alles dicht is. Als er toch vocht binnenkomt droogt het moeilijker op vergeleken met klimaatfolie. Ook zal de droogreserve afnemen.
Ik ben geen bouwkundig expert, kennis is voornamelijk van het meelezen hier op Tweakers en eigen onderzoek. Ik hoor graag als ik er ergens naastzit
/f/image/ujYZ6XnCgj7Io8SyHhHdiwRy.png?f=fotoalbum_large)
Een alternatieve manier om dit te simuleren is om de dakpannen weg te laten en te kiezen voor "Geventileerde dakbedekking". Dan wordt er vanzelf al een geventileerd dakbeschot toegevoegd.
/f/image/GvIj2BdGquJ0nvNxQwlw5SLJ.png?f=fotoalbum_large)
Ik verwacht dat je ook nog gordingen hebt. Die kun je ook meenemen in de simulatie. Als je alles compleet hebt kun je na-isolatie simuleren. Een voorbeeld is de volgende simulatie:
/f/image/VCTbcVSPYnznIfDZ8G9B9Fd3.png?f=fotoalbum_large)
Zoals je kunt zien is er lichte condensatie, maar omdat er met klimaatfollie is droogt dit in het voorjaar weer netjes op. Daarnaast zal waarschijnlijk het EPS niet meer zo dampdicht zijn als nieuw, en zal in de realiteit condensatie nog minder een probleem zijn. Zie bijvoorbeeld dit bericht.
Een alternatief is om met een dampdichte laag te werken aan de binnenkant, maar dan is het wel extra belangrijk dat alles dicht is. Als er toch vocht binnenkomt droogt het moeilijker op vergeleken met klimaatfolie. Ook zal de droogreserve afnemen.
Ik ben geen bouwkundig expert, kennis is voornamelijk van het meelezen hier op Tweakers en eigen onderzoek. Ik hoor graag als ik er ergens naastzit
Wij gaan hier ook beginnen met de dakisolatie. Ik heb allereerst de bestaande situatie in beeld gebracht met Ubakus. Zie hieronder.
:strip_exif()/f/image/1vM0uCEWqPpehCJKZjIVMGcc.jpg?f=fotoalbum_large)
Het vreemde is dat we kennelijk in de huidige situatie al een probleem hebben. Ik merk daar niks van, alles voelt gewoon droog aan, geen schimmel etc (behalve op een paar plekken waarvan bekend is dat er lekkage is geweest). Het enige dat me opviel is dat de schroefjes waarmee de huidige gipsplaten vastzaten wel wat roestig waren. Het huidige dak zit er al sinds 1976 zo op (behalve dan dat de waterkerende dampdoorlatende folie aan de buitenzijde nieuw is, want die hebben we laten plaatsen toen we de dakpannen hebben laten vervangen).
Dan nu de beoogde nieuwe situatie. De bedoeling is om 12 CM PIR platen te gaan gebruiken. De eindafwerking zullen schrootjes worden.
:strip_exif()/f/image/k9X48qRvWxpHxxxSjlGILpCg.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn vragen:
- is dit goed? suggesties?
- wat betekent het dat de droogreserve zo slecht is? is het nodig dat te verbeteren, en zo ja, hoe is dat te bereiken?
- wat betekent de "redelijk slechte" Interne opslagcapaciteit? Moet ik daar iets mee?
- is de folie nodig? Als ik hem uit deze tekening verwijder dan verandert dat (vrijwel) niets aan de getallen.
Overigens: als ik om de gordingen te "simuleren" balken toevoeg tussen de PIR-platen, dan verbetert ineens de droogreserve. Zie hieronder. In dát geval maakt de folie ineens wel wat uit, want zonder folie is de droogreserve weer slecht. Wel zijn de gordingen bij ons geverfd, met verf waarvan ik de eigenschappen niet ken, zodat ik dat weer niet precies kan simuleren in Ubakus.
:strip_exif()/f/image/1vM0uCEWqPpehCJKZjIVMGcc.jpg?f=fotoalbum_large)
Het vreemde is dat we kennelijk in de huidige situatie al een probleem hebben. Ik merk daar niks van, alles voelt gewoon droog aan, geen schimmel etc (behalve op een paar plekken waarvan bekend is dat er lekkage is geweest). Het enige dat me opviel is dat de schroefjes waarmee de huidige gipsplaten vastzaten wel wat roestig waren. Het huidige dak zit er al sinds 1976 zo op (behalve dan dat de waterkerende dampdoorlatende folie aan de buitenzijde nieuw is, want die hebben we laten plaatsen toen we de dakpannen hebben laten vervangen).
Dan nu de beoogde nieuwe situatie. De bedoeling is om 12 CM PIR platen te gaan gebruiken. De eindafwerking zullen schrootjes worden.
:strip_exif()/f/image/k9X48qRvWxpHxxxSjlGILpCg.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn vragen:
- wat betekent het dat de droogreserve zo slecht is? is het nodig dat te verbeteren, en zo ja, hoe is dat te bereiken?
- wat betekent de "redelijk slechte" Interne opslagcapaciteit? Moet ik daar iets mee?
- is de folie nodig? Als ik hem uit deze tekening verwijder dan verandert dat (vrijwel) niets aan de getallen.
Overigens: als ik om de gordingen te "simuleren" balken toevoeg tussen de PIR-platen, dan verbetert ineens de droogreserve. Zie hieronder. In dát geval maakt de folie ineens wel wat uit, want zonder folie is de droogreserve weer slecht. Wel zijn de gordingen bij ons geverfd, met verf waarvan ik de eigenschappen niet ken, zodat ik dat weer niet precies kan simuleren in Ubakus.
:strip_exif()/f/image/W8cU4eFsQIxNl9gy0RHgVrli.jpg?f=fotoalbum_large)
Catch a smile out there!
Hoewel op mijn vorige bericht nog geen reactie, ben ik nog eens verder gaan kijken naar aanleiding van de slechte "droogreserve". Is glaswol (Knauff Naturoll 032, 170mm) vocht-technisch wellicht een veiliger optie?
Zie hieronder het plaatje uit Ubakus. Nu is de droogreserve wel goed.
:strip_exif()/f/image/uc8wptxZWODuTNZumLBkB4vN.jpg?f=fotoalbum_large)
Het uiteindelijke resultaat qua Rc waarde is vergelijkbaar met de 120mm PIR uit de vorige plaatjes.
Zie hieronder het plaatje uit Ubakus. Nu is de droogreserve wel goed.
:strip_exif()/f/image/uc8wptxZWODuTNZumLBkB4vN.jpg?f=fotoalbum_large)
Het uiteindelijke resultaat qua Rc waarde is vergelijkbaar met de 120mm PIR uit de vorige plaatjes.
[ Voor 11% gewijzigd door Glenfiddich op 28-03-2022 10:37 ]
Catch a smile out there!
Ik heb het hele dak met 14cm pir geïsoleerd, viel niet mee moet ik zeggen. De dikte zorgt voor veel werk om het netjes pas te maken aangezien de boel redelijk schots en scheef is.
Nu ligt er enkel houten dakbeschot onder de pannen, tenminste, dat dacht ik. Aan de voorkant boven de dakkapel lagen een paar pannen eraf en dit is wat er onder zat. Beetje zwart grijs achtig spul. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
/f/image/ZQZ0foOfH5qD6AHqayGUZg69.png?f=fotoalbum_large)
Ik hoop natuurlijk niet iets dat damp dicht is 😅
Nu ligt er enkel houten dakbeschot onder de pannen, tenminste, dat dacht ik. Aan de voorkant boven de dakkapel lagen een paar pannen eraf en dit is wat er onder zat. Beetje zwart grijs achtig spul. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
/f/image/ZQZ0foOfH5qD6AHqayGUZg69.png?f=fotoalbum_large)
Ik hoop natuurlijk niet iets dat damp dicht is 😅
@Megalomania
is dat misschien van dat bitumen papier? Blijft het heel als je het aanpakt? Dat van mij lag er al heel lang en valt uit elkaar als je het aanraakt.
Als het er maar lang genoeg ligt, is het vanzelf niet meer damp dicht
Edit: Dat van mij ligt er al ruim 50 jaar (sinds 1969) en is daarom al vergaan denk ik.
is dat misschien van dat bitumen papier? Blijft het heel als je het aanpakt? Dat van mij lag er al heel lang en valt uit elkaar als je het aanraakt.
Als het er maar lang genoeg ligt, is het vanzelf niet meer damp dicht
Edit: Dat van mij ligt er al ruim 50 jaar (sinds 1969) en is daarom al vergaan denk ik.
[ Voor 15% gewijzigd door Gerco-M op 31-03-2022 10:27 ]
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
@Gerco-M zou kunnen, het valt nog niet echt uit elkaar, maar het is wel erg kwetsbaar. Hoe dik is dat papier bitumen normaal? Het zit onder de tengels trouwens.
Volgens mij echt niet meer dan een mm of wat. Misschien 2? Ik kon het van mij al niet meer goed vastpakken om te checken want het zat er al 50 jaar en als ik er naar keek dan verkruimelde het al. Mijn dak is nu “dampopen” en “ventilatievriendelijk”
Het kan ook zijn dat wat jij heb een variatie is op wat ik heb. Want dat van mij zag er echt uit als bruin papier. Ik ben daar nog geen expert in maar die zijn er vast wel in dit topic?
Het kan ook zijn dat wat jij heb een variatie is op wat ik heb. Want dat van mij zag er echt uit als bruin papier. Ik ben daar nog geen expert in maar die zijn er vast wel in dit topic?
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Het is bij mij wel iets dikker dan 1mm. Denk eerder 3mm. Misschien toch bitumen? Plaatsten ze dat wel eens onder de tengels? Het is sowieso heel oud. De buurvrouw is 84 en weet er niets van.
@Megalomania Soms kun je op een plekje er wel een stukje uitsnijden dan kun je de opbouw ervan via de zijkant beter bestuderen en ook een mening aan anderen vragen. Soms staat er een merk en /of type op de bovenkant geprint, nog een paar dakpannen opschuiven (maar de kans wordt erg klein als het oud is).
Soms is in de gemeentelijk archieven het bestek en de bouwtekening nog op te vragen, tis niet gratis.
https://bouwadviesshop.nl/originele-bouwtekening-opvragen/
https://www.architectdire...ningen-opvragen-gemeente/
Je kunt, hoe vervelend ook, dit nu beter checken, juist omdat je PIR (met aluminiumfolie aan 2 zijden?) hebt.
Negeer je het en het vocht kan echt niet weg uit de constructie dan hoop je inderdaad wat je al schreef: "Ik hoop natuurlijk niet iets dat damp dicht is "
Edit: 3 mm is best dik, als het echt bitumen is dan bijna altijd dampdicht.
Vervelend nu achteraf. Maar goed dat je er toch mee komt en naar een oplossing streeft.
Edit 2:
https://www.klusidee.nl/F...der-oplossen.84490/page-3
Vergelijkbaar geval van dubbele dampdichte laag binnen/buiten. Daar zijn de problemen dus inderdaad echte condensvorming, geen lekkage. Helaas wordt het eind resultaat niet getoond, het tussenresultaat, agv het verwijderen van de bitumen bracht geen echte oplossing, er was daarna ook nog iets met lekkende lucht langs de constructie, maar zover ik las bracht de aanpak daar van nog geen oplossing.
Ergo, verzeker je lokaal van zeer goed advies, op afstand zijn zulke complexe zaken alleen via algemene principes te bespreken.
Soms is in de gemeentelijk archieven het bestek en de bouwtekening nog op te vragen, tis niet gratis.
https://bouwadviesshop.nl/originele-bouwtekening-opvragen/
https://www.architectdire...ningen-opvragen-gemeente/
Je kunt, hoe vervelend ook, dit nu beter checken, juist omdat je PIR (met aluminiumfolie aan 2 zijden?) hebt.
Negeer je het en het vocht kan echt niet weg uit de constructie dan hoop je inderdaad wat je al schreef: "Ik hoop natuurlijk niet iets dat damp dicht is "
Edit: 3 mm is best dik, als het echt bitumen is dan bijna altijd dampdicht.
Vervelend nu achteraf. Maar goed dat je er toch mee komt en naar een oplossing streeft.
Edit 2:
https://www.klusidee.nl/F...der-oplossen.84490/page-3
Vergelijkbaar geval van dubbele dampdichte laag binnen/buiten. Daar zijn de problemen dus inderdaad echte condensvorming, geen lekkage. Helaas wordt het eind resultaat niet getoond, het tussenresultaat, agv het verwijderen van de bitumen bracht geen echte oplossing, er was daarna ook nog iets met lekkende lucht langs de constructie, maar zover ik las bracht de aanpak daar van nog geen oplossing.
Ergo, verzeker je lokaal van zeer goed advies, op afstand zijn zulke complexe zaken alleen via algemene principes te bespreken.
[ Voor 40% gewijzigd door route99 op 31-03-2022 08:50 ]
@Megalomania
Hier kwam je dus in 2021 vandaan.
Heb je nog de adviezen opgevolgd om de constructie eerst winddicht te maken?
En over het algemeen is al een tijd het advies, in tegenstelling tot vroeger, om de PIR (in dit geval dan), strak tegen het dakbeschot aan te plaatsen om lucht te vermijden waar vocht in kan komen/zitten die vervolgens in de constructie kan condenseren. Is dat ook gelukt? En ook de vraag die je destijds had om het allemaal goed dampdicht te maken?
Probeer dus lokaal dat te doen wat ik al min of meer schreef: Bekijk het samen met iets als een expert. Op afstand wordt het met zo'n complexe zaak echt niets. We bedoelen het goed maar bij jou moet het goed gebeuren.
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?
Hier kwam je dus in 2021 vandaan.
Heb je nog de adviezen opgevolgd om de constructie eerst winddicht te maken?
En over het algemeen is al een tijd het advies, in tegenstelling tot vroeger, om de PIR (in dit geval dan), strak tegen het dakbeschot aan te plaatsen om lucht te vermijden waar vocht in kan komen/zitten die vervolgens in de constructie kan condenseren. Is dat ook gelukt? En ook de vraag die je destijds had om het allemaal goed dampdicht te maken?
Probeer dus lokaal dat te doen wat ik al min of meer schreef: Bekijk het samen met iets als een expert. Op afstand wordt het met zo'n complexe zaak echt niets. We bedoelen het goed maar bij jou moet het goed gebeuren.
[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 31-03-2022 10:24 ]
Hoe werken jullie het boven in de nok dampdicht af waar de twee dakhelften bij elkaar komen?
We zijn een zolder aan het isoleren met glaswol, alle naden tapen we af. Maar ben nog beetje zoekende hoe we het beste de nok kunnen doen. Strook dampdichte folie over de volle lengte van de zolder en dat op het glaswol van beide dakhelften vasttapen?
We zijn een zolder aan het isoleren met glaswol, alle naden tapen we af. Maar ben nog beetje zoekende hoe we het beste de nok kunnen doen. Strook dampdichte folie over de volle lengte van de zolder en dat op het glaswol van beide dakhelften vasttapen?
Beetje late reactie maar wij zijn nu bezig met folie plaatsen.ThinkPad schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:46:
Hoe werken jullie het boven in de nok dampdicht af waar de twee dakhelften bij elkaar komen?
Ik heb de folie niet in de nok laten eindigen, maar een strook omgeslagen tegen de nok zeg maar:
:strip_exif()/f/image/wymsmORYAjoWHfoVb1UZD5zv.jpg?f=fotoalbum_large)
Op deze wijze is de folie niet onderbroken in de nok.
:strip_exif()/f/image/1jeEnc38pwVC0dWazcPBYDR4.jpg?f=fotoalbum_large)
Catch a smile out there!
Wij hebben recent het platte dak extra geïsoleerd. Het was een plat dak waar op tekening een Rc van 2,7 aanwezig zou zijn.
Bij het insnijden kwamen we 8cm piepschuim (EPS) tegen en als ik dat in Ubakus invoerde kwam ik echt niet hoger dan 2,3. De bouwer heeft dus lekker beknibbeld destijds.
Nu is er nog 5cm PIR overheen gegaan met een Rd van 2,2, dus kom ik nu op een Rc van ongeveer 4,5 uit.
Het is natuurlijk nog niet echt heel koud geweest sindsdien, maar op dagen dat het in de ochtend maar een graad of 5 was koelde de onderliggende ruimte eindelijk niet zo ver af als voorheen. De warmte blijft ook duidelijk beter hangen, waardoor je op zonnige dagen wel sneller richting te warm gaat. Gelukkig kunnen er veel ramen en deuren open daar, waardoor je het aangenaam kan houden.
De echte test gaan we natuurlijk pas van de winter beleven. Ik ben heel benieuwd. Vorig jaar koelde het in die ruimte af tot een graad of 17 terwijl de rest van het huis rond de 19 zat. Ik ben benieuwd of dat nu ongeveer gelijk blijft.
Bij het insnijden kwamen we 8cm piepschuim (EPS) tegen en als ik dat in Ubakus invoerde kwam ik echt niet hoger dan 2,3. De bouwer heeft dus lekker beknibbeld destijds.
Nu is er nog 5cm PIR overheen gegaan met een Rd van 2,2, dus kom ik nu op een Rc van ongeveer 4,5 uit.
Het is natuurlijk nog niet echt heel koud geweest sindsdien, maar op dagen dat het in de ochtend maar een graad of 5 was koelde de onderliggende ruimte eindelijk niet zo ver af als voorheen. De warmte blijft ook duidelijk beter hangen, waardoor je op zonnige dagen wel sneller richting te warm gaat. Gelukkig kunnen er veel ramen en deuren open daar, waardoor je het aangenaam kan houden.
De echte test gaan we natuurlijk pas van de winter beleven. Ik ben heel benieuwd. Vorig jaar koelde het in die ruimte af tot een graad of 17 terwijl de rest van het huis rond de 19 zat. Ik ben benieuwd of dat nu ongeveer gelijk blijft.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Kort verslag tot zover en blik vooruit:Rzaan schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:38:
@Glenfiddich
Hoe ga je nu verder?
(Ik moet het hele topic nog doorlezen, want ik ga hetzelfde doen)
We zijn begonnen met het plaatsen van het isolatiemateriaal, in ons geval 17 cm dik Knauff Naturoll 032.
:strip_exif()/f/image/JGGjQADC6wcbbMKPgQpRlTuq.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar vervolgens de folie tegenaan nieten, Miofol Active klimaatfolie.
:strip_exif()/f/image/MbE2LG0ut3z2xdHJ0eptvUZ8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cgSbwrhxsM5DUiFmJGcsHvqI.jpg?f=fotoalbum_large)
De volgende stap is het zo goed mogelijk luchtdicht afwerken, dus alle overlappen dicht tapen, nietjes afplakken, en met dubbelzijdige tape de randen tegen de muren en vloer aanplakken. Dat is waar we nu zijn, en is tevens het moment waarop ik mijzelf aan het vervloeken ben voor de vele nietjes die ik gebruikt heb bij het plaatsen van de folie, het afplakken van al die nietjes is echt een pokkewerk.
Op de andere helft van de zolder moeten we nog folie plaatsen, en reken maar dat ik daar wat minder nietjes zal gebruiken
:strip_exif()/f/image/uFECUmXT3shZTXtCGEycilb1.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna komen er horizontaal latten tegenaan, en daar komt de eindafwerking vervolgens tegenaan. Dat zullen waarschijnlijk planken worden (met mes en groef; geen schrootjes maar meer iets van vloerdelen oid) die behandeld worden met vochtregulerende verf.
[ Voor 6% gewijzigd door Glenfiddich op 04-05-2022 11:29 ]
Catch a smile out there!
2 redenen: in de instructies bij de klimaatfolie wordt aangeraden een kleine luchtspouw over te houden tussen de folie en de eindafwerking, en de eindafwerking worden planken in verticale richting.Rainesh schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:43:
@Glenfiddich mooi werk
maar waarom eerst horizontale latten en niet direct eindafwerking erop?
Catch a smile out there!
Help, ik zie zoveel verschillende manieren n en weet niet de juiste keuze te maken.
Ik heb een vraag wat nu de beste methode is voor het isoleren van een gordingen dak zonder kepers met aansluitend gipsplaten er overheen? De gordingen zijn circa 16,5 CM breed.
Wat zijn de voordelen en/of nadelen van onderstaande methodes?
1) Volgens de methode in deze video: YouTube: Zolder isoleren | GAMMA
Door het plaatsen door verticale regels/balken, deze opvullen met isolatie en vervolgens horizontale regels er overheen.
2) Via de methode omschreven op deze website:
https://www.eigenhuisisol...lderisolatie/stappenplan/
Door het schroeven van latten op de onder- en bovenkant van de gordingen van het gehele dak. Om vervolgens staande latten vast te schroeven op de liggende latten.
3) Zoals bovenstaand voorbeeld van Glenfiddich. Verticale latten op de gordingen en deze hieronder opvullen met isolatie.
Ik heb een vraag wat nu de beste methode is voor het isoleren van een gordingen dak zonder kepers met aansluitend gipsplaten er overheen? De gordingen zijn circa 16,5 CM breed.
Door het plaatsen door verticale regels/balken, deze opvullen met isolatie en vervolgens horizontale regels er overheen.
Door het schroeven van latten op de onder- en bovenkant van de gordingen van het gehele dak. Om vervolgens staande latten vast te schroeven op de liggende latten.
3) Zoals bovenstaand voorbeeld van Glenfiddich. Verticale latten op de gordingen en deze hieronder opvullen met isolatie.
Ben me ook aan verdiepen voor aanvullende isolatie en heb nagenoeg dezelfde setup als bij jou.Glenfiddich schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:47:
Wij gaan hier ook beginnen met de dakisolatie. Ik heb allereerst de bestaande situatie in beeld gebracht met Ubakus. Zie hieronder.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn vragen:
[Afbeelding]
Als ik jou simulatie nateken, kom ik op flink afwijkende getallen uit. Wat doe ik verkeerd?
Aanpassen van balklaag, gipsplaten, luchtlaag e.d. heeft geen invloed.
/f/image/Fi7Hyd70fWfG4xa3tjVu5xgk.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yS3xafpO6CnbXsOLVu4G305G.png?f=fotoalbum_large)
In de praktijk heb ik nu bijna geen folie meer, lijkt of meeste stuk is.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S8S2zbp9jj2iK39gP6mnpS0y.jpg?f=user_large)
| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |
Je mist nog een laag 'dakbeschot' onder je dakpannen. Het hout wat je nu in het schema ziet onder de dakpannen simuleert hij volgens mij de panlatten mee.
hmm oke, maar die zit ook niet in zijn plaatje terugkomen? Want daar staan onderdelen ook opgenomenThinkPad schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:14:
Je mist nog een laag 'dakbeschot' onder je dakpannen. Het hout wat je nu in het schema ziet onder de dakpannen simuleert hij volgens mij de panlatten mee.
Ook al voeg ik nu een dakbeschot toe, cijfers bijven nagenoeg hetzelfde.
| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |
Ik weet niet welk element het verschil maakt, dit is mijn "input" voor de bestaande situatie:R-B schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:47:
[...]
Ben me ook aan verdiepen voor aanvullende isolatie en heb nagenoeg dezelfde setup als bij jou.
Als ik jou simulatie nateken, kom ik op flink afwijkende getallen uit. Wat doe ik verkeerd?
Aanpassen van balklaag, gipsplaten, luchtlaag e.d. heeft geen invloed.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In de praktijk heb ik nu bijna geen folie meer, lijkt of meeste stuk is.
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zhXSYvAr9xVuSTRE2zzZSNwb.jpg?f=user_large)
Wat bij ons op het dak ligt qua glaswol lijkt sterk op het jouwe, ook met zo'n plastic laagje dat op veel plekken kapot is. Toch ben ik er veiligheidshalve maar vanuit gegaan dat het een dampdichte laag is, en heb ik daarom voor de isolatie aan de binnenzijde gekozen voor glaswol ipv PIR.
Catch a smile out there!
Sorry voor de kick maar iemand die hier wat zinnigs over kan vertellen? Wil graag snel aan de slag.marcellie schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:11:
Help, ik zie zoveel verschillende manieren n en weet niet de juiste keuze te maken.
M'n dak bestaat verder uit een soort houtvezelplaat (unilin dakplaat) en daarop de panlatten met dakpannen. Bouwjaar 1967
Ik denk dat de eerste vraag die je moet beantwoorden is: welk isolatiemateriaal ga je gebruiken. En dat is afhankelijk van de huidige dakopbouw. Is die dampopen of dampdicht? Wat ligt er allemaal op het dak, gerekend vanaf je dakbeschot tot aan de dakpannen? Ligt er iets van isolatie? Liggen er folies, waterkerende lagen, etc etcmarcellie schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:11:
Catch a smile out there!
Bij mij ligt er nu een multiplexplaat met daarop 2 of 3 cm pur en wellicht een laag folie.Glenfiddich schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:36:
[...]
Ik denk dat de eerste vraag die je moet beantwoorden is: welk isolatiemateriaal ga je gebruiken. En dat is afhankelijk van de huidige dakopbouw. Is die dampopen of dampdicht? Wat ligt er allemaal op het dak, gerekend vanaf je dakbeschot tot aan de dakpannen? Ligt er iets van isolatie? Liggen er folies, waterkerende lagen, etc etc
Maar die laag folie zou dan 42 jaar oud zijn?
Dus die heeft dan waarschijnlijk toch niet meer de werking die deze zou moeten hebben?
Aan de buitenzijde liggen dan de pannen op deze purlaag.
Ik wil aan de binnenkant tussen de balken (166mm) Knauff Naturoll 032 van 170mm doen.
Dan zelfregulerend klimaatfolie.
Dan gipsplaten.
Mijn 'angst' is dat er tussen de dakpannen door toch vocht (via de multiplexplaat) in het glaswol komt.
Is die angst terecht, of moet er heel wat gebeuren voor dat dit voor komt?
Kijk eens bij Unilin of er iets bijnzders is over die platen.marcellie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:14:
[...]M'n dak bestaat verder uit een soort houtvezelplaat (unilin dakplaat) en daarop de panlatten met dakpannen. Bouwjaar 1967
https://www.unilininsulat...e%20documentatie%20Unilin
@Geintereerden : De data site van Unilin heeft pas een nieuw webadres!
https://www.unilininsulation.com/nl-nl/downloads
Op de oude krijg je een 404 melding...
https://cdn.unilininsulation.com/notfound.aspx
Mits je de keuze voor glaswol al gemaakt hebt, dan zijn mijn opmerkingen op bovenstaande methodes: methode 2 is een verspilling van bruikbare ruimte voor isolatie, je wordt hierdoor gedwongen een veel te dunne deken glaswol te gebruiken en dan is je isolatiewaarde ook laag. Je hebt 16.5 cm diepe gordingen, ik persoonlijk zou dus glaswol van 16 of 17 CM gebruiken, en wel die met de hoogste isolatiewaarde. Die van de Gamma in dat filmpje haalt maar een Rd van 4 uit 16 CM glaswol. Knauff Naturoll 032 haalt uit 17 cm dikte een Rd van 5.30. Daar dan een klimaatfolie tegenaan en vervolgens je gipsplaten. Je kan (zoals ik gedaan heb) dus verticale latten tegen de gordingen doen en daarachter de isolatie, vervolgens folie en vervolgens weer latten waar je gipsplaten tegenaan komen.marcellie schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:11:
Eventueel zou je de isolatie op zijn plek kunnen houden met de folie, en daartegenaan vervolgens de verticale latten, dat bespaart je één laag latten. Ik heb hier in dit topic wel iemand het op die manier zien doen, gebruik makend van gewapende folie. Ik vond dat zelf teveel gekloot, dan moet je het isolatiemateriaal op de plek houden terwijl je de folie aanbrengt, vandaar twee lagen latten.
Mbt de methode van de Gamma in het filmpje: dat kan ook, maar ik vind het persoonlijk wel zonde van al de extra onderbrekingen in de isolatie die je aanbrengt met al die vrij dikke balkjes tussen de stroken met isolatiemateriaal.
Catch a smile out there!
Als je echt veel last van tocht hebt kan het beter zijn om aan de buitenzijde de constructie eerst wind/tochtdicht te maken.Rzaan schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:50:
[...]Mijn 'angst' is dat er tussen de dakpannen door toch vocht (via de multiplexplaat) in het glaswol komt.
Is die angst terecht, of moet er heel wat gebeuren voor dat dit voor komt?
Dat gebeurt meestal met een damp open folie.
Als je zeker weet dat het daar echt damp open blijft dan mag je binnen klimaatfolie of dampdichte folie gebruiken. Eea is dan situatie afhankelijk. Vaak wordt voor een natte sectie, direct onder het dak, zoals een douche on de een schuin dak, daar ter plekke dampdicht geadviseerd.
Knauf had daar vroeger een folder voor: https://www.isolatieverko...20luchtdichtheid%20nl.pdf
De huidige website :
https://www.knaufinsulati...-een-gezond-binnenklimaat
Zover ik kan nagaan heb ik nul last van tocht.route99 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:59:
[...]
Als je echt veel last van tocht hebt kan het beter zijn om aan de buitenzijde de constructie eerst wind/tochtdicht te maken.
Het wordt er alleen flink koud in de winter.
Ik zie ergens naast de schoorsteen sporen van lekkage, maar die sporen zijn oud (volgens de bouwkundige inspecteur) en hadden waarschijnlijk te maken met de aansluiting met de schoorsteen.
De schoorsteen gaat binnenkort verdwijnen.
Dak wordt aangeheeld en er komt ook nog een prefab dakkapel aan 1 zijde.
@Rzaan Je mag hoe dan ook niet van 2 zijden de constructie dampdicht afsluiten.
Die koude zal door de isolatie tegen gehouden moeten worden.
Hoe oud is het huis?
Of het huis tochtdicht is kun je met een blower test laten checken. Teveel lekken helpen een (flink) deel van je isolatiewerking om zeep....
Hoe oud is het huis?
Of het huis tochtdicht is kun je met een blower test laten checken. Teveel lekken helpen een (flink) deel van je isolatiewerking om zeep....
Het huis is uit 1980.route99 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:08:
@Rzaan Je mag hoe dan ook niet van 2 zijden de constructie dampdicht afsluiten.
Hoe oud is het huis?
Degelijk gebouwd en ik voel vooralsnog nergens lekken.
Maar ik zal die blowertest eens gaan onderzoeken.
Maar als ik je goed begrijp (hoop ik...) zou ik dus het glaswol rechtstreeks tegen de binnenzijde van de multiplexplaten kunnen bevstigen?
Dan klimaatfolie
Dan gipsplaten ter afwerking.
Ja, dat klopt bijna.
Er is een punt waar Myo klimaatfolie anders is: De willen dit:
https://www.mg-bouw.com/miofol-active/
Hoe kritisch dit is weet ik niet. En of bij andere folie merken dat ook nodig is?
Ik meen minimaal 1 cm.VERWERKING
Miofol Active aan de warme zijde van de dak- en gevelconstructie aanbrengen. Bevestig Miofol Active met behulp van nieten op de achterliggende constructie direct tegen de minerale wol. Voor een goede vochtregulatie een spouw tussen het membraan en de wandafwerking plaatsen. Ter plaatse van horizontale- en verticale overlappen 100 mm overlap aanhouden. Voor een optimale dampremming adviseren wij nieten, naden en overlappen af te plakken met VAST-R Spinvlies tape. Doorvoeren en aansluitingen wind- en waterdicht afsluiten met VAST-R Butyl tape of Tyvek FlexWrap tape.
Hoe kritisch dit is weet ik niet. En of bij andere folie merken dat ook nodig is?
Dus dit is wat @Glenfiddich gedaan lijkt te hebben.route99 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:20:
Ja, dat klopt bijna.
[...]
Ik meen minimaal 1 cm.
Van buiten naar binnen:
- Pannen
- Multiplex (in mijn geval)
- Glaswol
- Folie (bijvoorbeeld de variabele dampremmer zoals uit je link of een andere)
- Dan 10mm spouw (als je Myo gebruikt)
- Dan pas de gipsplaten
[ Voor 6% gewijzigd door Rzaan op 06-05-2022 14:05 ]
Ik volg met interesse dit forum. Ik gebruik Ubakus om de isolatie te bepalen voor mijn zolder (jaren 30) waar het dakbeschot is afgetimmerd met gipsplaat. Het dakbeschot ventileert met de buitenlucht, en die ruimte is als "goed geventileerd met buitenlucht te beschouwen". Als ik Abakus invul voorziet het programma en vochtprobleem, iets dat ik niet merk in de 20 jaar dat ik er woon.
:strip_exif()/f/image/PofOR5O11FoV5yYw0l5OZ3WH.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk aan het (laten) vullen van het dakbeschot met polystyreen korrels, omdat dit snel is. En minder werk dan het weghalen van het beschouwen ed. Nu meldt Ubakus ook een vochtprobleem
:strip_exif()/f/image/6MJotnVXf3MpySoNmH7PfqiH.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij is dit op het randje van toelaatbaar, maar ik overweeg een dampremmende folie aan te brengen over het gipsplaat als er problemen zijn.
Lang verhaal kort, is Ubakus accuraat of is mijn berekening niet goed.
:strip_exif()/f/image/PofOR5O11FoV5yYw0l5OZ3WH.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk aan het (laten) vullen van het dakbeschot met polystyreen korrels, omdat dit snel is. En minder werk dan het weghalen van het beschouwen ed. Nu meldt Ubakus ook een vochtprobleem
:strip_exif()/f/image/6MJotnVXf3MpySoNmH7PfqiH.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij is dit op het randje van toelaatbaar, maar ik overweeg een dampremmende folie aan te brengen over het gipsplaat als er problemen zijn.
De berekening zou wel eens ok kunnen zijn. Jouw aannames kunnen echter wel niet correct zijn.TokoSenang2 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:52:
Is het bij jou op zolder echt 20 graden C ?
Stel dat het 12 graden is.... kijk maar eens wat er met de hoeveelheid mogelijk probleem water gebeurt....
Loop verder alles nog even na of het correct is, deels kunnen we dat niet.
Stel dat het 12 graden is.... kijk maar eens wat er met de hoeveelheid mogelijk probleem water gebeurt....
Dat scheelt inderdaad veel, iig geen vochtprobleem.
Dat scheelt inderdaad veel, iig geen vochtprobleem.
Bedankt, m'n keuze lijkt inderdaad op glaswol te vallen. Waar heb je het isolatiemateriaal aangeschaft en je houten regels? Wat is uiteindelijk de reden dat je los een folie er overheen hebt gedaan en niet al een spijkerflens met isolatie?Glenfiddich schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:59:
[...]
Mits je de keuze voor glaswol al gemaakt hebt, dan zijn mijn opmerkingen op bovenstaande methodes: methode 2 is een verspilling van bruikbare ruimte voor isolatie, je wordt hierdoor gedwongen een veel te dunne deken glaswol te gebruiken en dan is je isolatiewaarde ook laag. Je hebt 16.5 cm diepe gordingen, ik persoonlijk zou dus glaswol van 16 of 17 CM gebruiken, en wel die met de hoogste isolatiewaarde. Die van de Gamma in dat filmpje haalt maar een Rd van 4 uit 16 CM glaswol. Knauff Naturoll 032 haalt uit 17 cm dikte een Rd van 5.30. Daar dan een klimaatfolie tegenaan en vervolgens je gipsplaten. Je kan (zoals ik gedaan heb) dus verticale latten tegen de gordingen doen en daarachter de isolatie, vervolgens folie en vervolgens weer latten waar je gipsplaten tegenaan komen.
Eventueel zou je de isolatie op zijn plek kunnen houden met de folie, en daartegenaan vervolgens de verticale latten, dat bespaart je één laag latten. Ik heb hier in dit topic wel iemand het op die manier zien doen, gebruik makend van gewapende folie. Ik vond dat zelf teveel gekloot, dan moet je het isolatiemateriaal op de plek houden terwijl je de folie aanbrengt, vandaar twee lagen latten.
Mbt de methode van de Gamma in het filmpje: dat kan ook, maar ik vind het persoonlijk wel zonde van al de extra onderbrekingen in de isolatie die je aanbrengt met al die vrij dikke balkjes tussen de stroken met isolatiemateriaal.
Wat is de reden van dubbele latten? Kun je de gipsplaten niet direct op de latten van je isolatie doen? Ik begrijp dat je dan vanwege het bevestigen de boel niet meer luchtdicht hebt. Maar dat krijg je toch ook als je latten op latten gaat bevestigen?
In de bouwtekeningen staat inderdaad dat er gebruik wordt gemaakt van Unilin. Maar als ik de oude informatie beoordeel van die platen op de website dan zie ik allemaal voorbeelden met PU of PIR-schuim tussen of onder de latten. Dit is beide bij mij niet het geval. Het gaat echt enkel en alleen om een soort vlasspaanplaat of houtspaanplaat die als het vochtig wordt langzaam afbrokkeld. Daar bovenop de tengel- en panlatten met de dakpannen. Bouwjaar is 1967 aan de buitenkant van de het dakbeschot zit wel een soort vage witte/zwarte laag maar niet te zien wat dat inhoud.route99 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:51:
[...]
Kijk eens bij Unilin of er iets bijnzders is over die platen.
https://www.unilininsulat...e%20documentatie%20Unilin
@Geintereerden : De data site van Unilin heeft pas een nieuw webadres!
https://www.unilininsulation.com/nl-nl/downloads
Op de oude krijg je een 404 melding...
https://cdn.unilininsulation.com/notfound.aspx
Hierbij wat foto's van binnenuit genomen en van buitenaf onder de dakpan.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
[ Voor 85% gewijzigd door marcellie op 06-05-2022 21:23 ]
Hier heb ik ook wel te maken. Het dakbeschot sluit niet overal even nauwkeurig en in de nok zitten om de zoveel cm een gat voor natuurlijke ventilatie. Waar kan ik dit het beste mee dicht maken? Gewoon pur-schuim en voor de zekerheid isolatietape er overheen en daarna pas de glaswol er tegen aan?Rzaan schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:02:
[...]
Zover ik kan nagaan heb ik nul last van tocht.
Het wordt er alleen flink koud in de winter.
Ik zie ergens naast de schoorsteen sporen van lekkage, maar die sporen zijn oud (volgens de bouwkundige inspecteur) en hadden waarschijnlijk te maken met de aansluiting met de schoorsteen.
De schoorsteen gaat binnenkort verdwijnen.
Dak wordt aangeheeld en er komt ook nog een prefab dakkapel aan 1 zijde.
Hier wat foto's van de ventilatiegaten in de nok en de platen waar je ziet dat ze niet atlijd even nauwkeurig sluiten.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 45% gewijzigd door marcellie op 06-05-2022 21:18 ]
Het isolatiemateriaal bij goedkoopisolatiemateriaal punt nl gekocht, de houten regels gewoon bij de bouwmarkt.marcellie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 20:33:
[...]
Bedankt, m'n keuze lijkt inderdaad op glaswol te vallen. Waar heb je het isolatiemateriaal aangeschaft en je houten regels? Wat is uiteindelijk de reden dat je los een folie er overheen hebt gedaan en niet al een spijkerflens met isolatie?
Wat is de reden van dubbele latten? Kun je de gipsplaten niet direct op de latten van je isolatie doen? Ik begrijp dat je dan vanwege het bevestigen de boel niet meer luchtdicht hebt. Maar dat krijg je toch ook als je latten op latten gaat bevestigen?
Spijkerflens met isolatie is (1) dampdicht want aluminium achterkant, en ik wilde klimaatfolie, en (2) die types glaswol hebben een lagere Rd waarde bij dezelfde dikte als Knauff Naturoll 032.
Reden van de dubbele latten is (1) gemak bij het plaatsen van het isolatiemateriaal, en (2) moet ik van verticaal naar horizontaal omdat de eindafwerking bij ons houten planken worden in verticale richting, dus heb ik hoe dan ook twee lagen nodig (eerst verticaal tussen de gordingen, en dan horizontaal voor de afwerking), en (3) moest na de folie sowieso nog een luchtspouw omdat dat wordt aangeraden door de fabrikant van de folie.
Je krijgt vanwege die luchtspouw dus hoe dan ook een laag latten op de folie, dus om die te bevestigen moet je hoe dan ook wat door de folie spijkeren, volledig luchtdicht lijkt dus hoe dan ook niet haalbaar.
Catch a smile out there!
Ik heb dezelfde constructie, bouwjaar 73.marcellie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 20:33:
[...]
Bedankt, m'n keuze lijkt inderdaad op glaswol te vallen. Waar heb je het isolatiemateriaal aangeschaft en je houten regels? Wat is uiteindelijk de reden dat je los een folie er overheen hebt gedaan en niet al een spijkerflens met isolatie?
Zijn spaanplaten met aan de buitenzijde een bitumen/asfalt papier. Dat is waarschijnlijk zo goed als vergaan dus niet meer helemaal dampdicht. Desalniettemin moet je van binnen alles wel goed damp dicht maken.
Ik heb wel een kleine luchtspouw tussen isolatie en dakbeschot gehouden, enkel om de reden dat mijn dak nog wel gevoelig is voor stuifsneeuw e.d. Mocht er eens lekkage zijn (zoals vorig jaar) dan kan het wat makkelijker drogen . Die gaten heb ik ook vrij gehouden.
Over een paar jaar wil ik eens de dakpannen vervangen en een nieuwe folie aanbrengen. Dan is het dakbeschot wat beter beschermd tegen vocht
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Als je geen damp open folie onder je pannen hebt zou ik altijd een luchtspouw tussen je beschot en pir platen doen.
Kun je dat wat toelichten?Megalomania schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:47:
Als je geen damp open folie onder je pannen hebt zou ik altijd een luchtspouw tussen je beschot en pir platen doen.
Bij mij zit er waarschijnlijk wel iets van folie tussen de pannen en het dakbeschot.
Maar ik weet niet wat voor folie.
Daarnaast is de folie inmiddels over de 40 jaar oud, dus vraag me af of die nog wel aan de oorspronkelijke functie voldoet.
@Rzaan Hij heeft dat vorig jaar al toegelicht.
Maar daar is het gehele dakbeschot ook wel bijna een gatenkaas.
Als je dakbeschot er overal prima uitziet en je nergens vochtplekken ziet, dan is mijn vraag of je dan ook zo'n spouw zou moeten hebben tussen je beschot en pir zou doen.
En zo ja, hoe pak je het dan aan als je glaswol zou gebruiken?
het gaat ook eigenlijk niet om de dampopen werking van de onderdakfolie maar om de waterkerende. bijna elk dak is "lek", daarom zijn er onderdakfolies bedacht. de vraag is of je dat vocht snel genoeg kan afvoeren. in de oude situatie kan het dakbeschot snel drogen omdat het dakbeschot wordt verwarmd door de binnen ruimte na plaatsen van isolatie verlies je dit best wel belangrijk droog element in de seizoenen. een dak wat nu geen problemen lijkt te hebben kan dat zeker wel krijgen na isoleren. damp open waterkerende onderdakfolie is de ultieme oplossing en zou het uitgangspunt moeten zijn, echter is dat soms te duur en willen mensen toch isoleren dan kan een "kaal"dakbeschot ventileren zeker geen slechte seccond best oplossing zijn.Rzaan schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:00:
[...]
Maar daar is het gehele dakbeschot ook wel bijna een gatenkaas.
Als je dakbeschot er overal prima uitziet en je nergens vochtplekken ziet, dan is mijn vraag of je dan ook zo'n spouw zou moeten hebben tussen je beschot en pir zou doen.
En zo ja, hoe pak je het dan aan als je glaswol zou gebruiken?
Uiteindelijk hebben al die folies en ventilatie maatregelen maar 1 gezamelijke functie: Minder vocht toelaten dan de constructie maximaal kan verwerken (drogen) binnen een bepaalde tijd.
Probeer daar eens foto's van te maken.Rzaan schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:50:
[...]Bij mij ligt er nu een multiplexplaat met daarop 2 of 3 cm pur en wellicht een laag folie.
Maar die laag folie zou dan 42 jaar oud zijn?
Dus die heeft dan waarschijnlijk toch niet meer de werking die deze zou moeten hebben?
Aan de buitenzijde liggen dan de pannen op deze purlaag.
En schuif eens wat meer pannen omhoog, wellicht vind je toch een merknaam, zoals meerdere mensen al Unilin tegen kwamen. Heb het hier ook, T30PUR uit 1982, 3 cm PUR op spaanplaat.
Met folie: https://cdn.unilininsulat...33004D8D4C90AF9A0DE823D0A
Zonder folie:
https://cdn.unilininsulat...876F19DC723DE8F8CC2D851F5
Als het een product met folie betreft bel zo'n bedrijf, als het nog bestaat...., of het damp open/dicht betreft. Het gaat hier over zgn Kraft polytheenfolie. Als het nog heel is, geen idee wat het exact is, Google gaf me ook te weinig info.
Precies wat @twain4me zegt. Je beschot kan gewoon nat worden zonder folie onder je pannen. Het droogt slechter als er aan 1 kant een pir plaat tegenaan zit. Leg maar eens een plank in de tuin op de grond.
twain4me schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:22:
[...]
het gaat ook eigenlijk niet om de dampopen werking van de onderdakfolie maar om de waterkerende. bijna elk dak is "lek", daarom zijn er onderdakfolies bedacht. de vraag is of je dat vocht snel genoeg kan afvoeren. in de oude situatie kan het dakbeschot snel drogen omdat het dakbeschot wordt verwarmd door de binnen ruimte na plaatsen van isolatie verlies je dit best wel belangrijk droog element in de seizoenen. een dak wat nu geen problemen lijkt te hebben kan dat zeker wel krijgen na isoleren. damp open waterkerende onderdakfolie is de ultieme oplossing en zou het uitgangspunt moeten zijn, echter is dat soms te duur en willen mensen toch isoleren dan kan een "kaal"dakbeschot ventileren zeker geen slechte seccond best oplossing zijn.
Uiteindelijk hebben al die folies en ventilatie maatregelen maar 1 gezamelijke functie: Minder vocht toelaten dan de constructie maximaal kan verwerken (drogen) binnen een bepaalde tijd.
Nu begrijp ik wat jullie zeggen (denk ik...)Megalomania schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:00:
Precies wat @twain4me zegt. Je beschot kan gewoon nat worden zonder folie onder je pannen. Het droogt slechter als er aan 1 kant een pir plaat tegenaan zit. Leg maar eens een plank in de tuin op de grond.
Als er nu al vocht in de mulitplexplaten zit, kan dat er nog gewoon uit. Mede aan de warme kant.
Maar als ik die mulitplexplaten afsluit met isolatie, dan kan dat vocht alleen nog maar aan de buitenkant weg, en dat gaat misschien niet snel genoeg. Met mogelijk rot tot gevolg.
Zoiets toch?
Een spouw tussen je isolatiemateriaal zou daar bij helpen, want dan kan er een beetje vocht in die spouw komen.
Moet ik dan ook isolatie nemen zoals PIR wat geen of minder vocht opneemt?
Of kan ik alsnog glaswol gebruiken?
Als ik mij het goed herinner heb jij asbest in je dak, een monster dakkapel en een niet heel jong huis. is het geen idee om gewoon het dak opnieuw op te bouwen?Rzaan schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 10:08:
[...]
[...]
Nu begrijp ik wat jullie zeggen (denk ik...)
Als er nu al vocht in de mulitplexplaten zit, kan dat er nog gewoon uit. Mede aan de warme kant.
Maar als ik die mulitplexplaten afsluit met isolatie, dan kan dat vocht alleen nog maar aan de buitenkant weg, en dat gaat misschien niet snel genoeg. Met mogelijk rot tot gevolg.
Zoiets toch?
Een spouw tussen je isolatiemateriaal zou daar bij helpen, want dan kan er een beetje vocht in die spouw komen.
Moet ik dan ook isolatie nemen zoals PIR wat geen of minder vocht opneemt?
Of kan ik alsnog glaswol gebruiken?
Met jouw budget zou ik er anders denk ik gewoon een bouwfisicus bij halen. veel mensen hier proberen alles op een shoestring budget te doen. als dat niet nodig is zou ik dat niet doen, je hebt nog een hele verbouwing om je zorgen over te maken. kennis van buiten is best wel wat minder twijfel en slapenloze nachten waard
Ik heb asbest in de schoorsteen.twain4me schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 10:15:
[...]
Als ik mij het goed herinner heb jij asbest in je dak, een monster dakkapel en een niet heel jong huis. is het geen idee om gewoon het dak opnieuw op te bouwen?
Met jouw budget zou ik er anders denk ik gewoon een bouwfisicus bij halen. veel mensen hier proberen alles op een shoestring budget te doen. als dat niet nodig is zou ik dat niet doen, je hebt nog een hele verbouwing om je zorgen over te maken. kennis van buiten is best wel wat minder twijfel en slapenloze nachten waard
Die wordt verwijderd.
In het dak zelf zit geen asbest.
De dakkapel is aardig groot > 10 meter.
Huis is van 1980.
Ik wil bij het verwijderen van de schoorsteen en een deel van het dakbeschot goed laten kijken hoe het dak er aan toe is. Wat zit er nu precies?
@route99 dan hoop ik de antwoorden te krijgen.
Mocht dit allemaal niet meer helemaal tof zijn, dan zal ik de juiste maatregelen nemen.
Het houtwerk ziet er van binnen nog uitmuntend uit, maar ik heb geen idee over de buitenkant.
Aan de voorzijde van het huis wil ik het hele dak volleggen met zonnepanelen.
Dat ga ik ook nog niet doen als het ondergelegen dak niet heel goed meer is.
Ik vroeg ook over de isolatie omdat ik tijdelijk één ruimte alvast wilde isoleren.
Mijn vrouw geeft daar les, ook in de winter.
Maar er komen ook nog nieuwe stopcontacten, airco en leidingen voor WTW en warmtepomp e.d.
Weet nog niet waar, en wil dus alles nog niet definitief dichttimmeren.
Dus ik dacht: "ik koop genoeg rollen glaswol 032. Bevestig dat provisorisch met draad en span er een doek tegenaan."
Als we dan later de aansluitingen gaan maken, haal ik het glaswol er weer uit (takkenwerk, ik weet het) en bevestig de glaswol na installatiewerkzaamheden definitief, en timmer het af met gipsplaten.
Excuses voor het lange verhaal: net mijn 2de koffie naar binnen gewerkt.
[ Voor 1% gewijzigd door Rzaan op 07-05-2022 10:33 . Reden: taalfouten ]
Bedankt voor het advies.Glenfiddich schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:23:
[...]
Het isolatiemateriaal bij goedkoopisolatiemateriaal punt nl gekocht, de houten regels gewoon bij de bouwmarkt.
Spijkerflens met isolatie is (1) dampdicht want aluminium achterkant, en ik wilde klimaatfolie, en (2) die types glaswol hebben een lagere Rd waarde bij dezelfde dikte als Knauff Naturoll 032.
Reden van de dubbele latten is (1) gemak bij het plaatsen van het isolatiemateriaal, en (2) moet ik van verticaal naar horizontaal omdat de eindafwerking bij ons houten planken worden in verticale richting, dus heb ik hoe dan ook twee lagen nodig (eerst verticaal tussen de gordingen, en dan horizontaal voor de afwerking), en (3) moest na de folie sowieso nog een luchtspouw omdat dat wordt aangeraden door de fabrikant van de folie.
Je krijgt vanwege die luchtspouw dus hoe dan ook een laag latten op de folie, dus om die te bevestigen moet je hoe dan ook wat door de folie spijkeren, volledig luchtdicht lijkt dus hoe dan ook niet haalbaar.
Ik vraag me wel af in hoeverre de extra isolatiewaarde het grote prijsverschil het waard is? Kost bijna het dubbele voor minimaal verschil of mis ik iets?
Knauf naturoll 032 | 170mm dik - rol a 580mm breed (Rd 5,30 m²,K/W) / EUR 12,24 P/M2
Knauf naturoll 037 | 170mm dik - rol a 590mm breed (Rd 4,55 m²,K/W) / EUR 6,72 P/M2
Is er een specifieke reden om voor klimaatfolie te kiezen? Mijn dak bestaat enkel uit vlasspaanplaat / houtvezelplaten met aan de buitenkant niet meer dan een eenvoudige bouwpapier?
Ik heb wat foto's gemaakt, aan de achterkant is het ook flink beschadigd ondermeer door vogelnestjes denk ik en doordat het gewoon op is.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Ik heb nog even gekeken en volgens mij is het niet meer dan een eenvoudig soort bouwpapier.pentaw1nz schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:36:
[...]
Ik heb dezelfde constructie, bouwjaar 73.
Zijn spaanplaten met aan de buitenzijde een bitumen/asfalt papier. Dat is waarschijnlijk zo goed als vergaan dus niet meer helemaal dampdicht. Desalniettemin moet je van binnen alles wel goed damp dicht maken.
Ik heb wel een kleine luchtspouw tussen isolatie en dakbeschot gehouden, enkel om de reden dat mijn dak nog wel gevoelig is voor stuifsneeuw e.d. Mocht er eens lekkage zijn (zoals vorig jaar) dan kan het wat makkelijker drogen . Die gaten heb ik ook vrij gehouden.
Over een paar jaar wil ik eens de dakpannen vervangen en een nieuwe folie aanbrengen. Dan is het dakbeschot wat beter beschermd tegen vocht
Lees: https://www.joostdevree.nl/shtmls/bouwpapier.shtml.
Hoe breed is de luchtspouw die je gehouden heb en raad je dat ook in mijn geval aan? Het lijkt me dat er dan als nog veel koude lucht van buiten naar binnenkomt tot aan de isolatie. Ik was juist voornemens die allemaal zo goed als mogelijk van binnenuit dicht te maken met hier tegen aan de isolatie.
Zie mijn post hierboven voor enkele foto's, helaas niet helemaal overal meer in goede doen.
[ Voor 40% gewijzigd door marcellie op 09-05-2022 09:00 ]
Ik ben zeker geen expert, dus neem mijn adviezen sowieso niet aan.marcellie schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:51:
[...]
Ik heb nog even gekeken en volgens mij is het niet meer dan een eenvoudig soort bouwpapier.
Hoe breed is de luchtspouw die je gehouden heb en raad je dat ook in mijn geval aan? Het lijkt me dat er dan als nog veel koude lucht van buiten naar binnenkomt tot aan de isolatie. Ik was juist voornemens die allemaal zo goed als mogelijk van binnenuit dicht te maken met hier tegen aan de isolatie.
Ik weet ook niet of mijn denkwijze klopt.
Maar volgens mij als je nu aan de binnenkant glaswol direct tegen die houtvezelplaten gaat drukken, dan zou je problemen kunnen gaan krijgen.
Want vocht dat dan vanaf buiten in de platen komt, kan dan óf weer terug naar buiten. Óf het gaat naar binnen en maakt dan je glaswol nat.
Door een spouw van enkele centimeters te bewaren zou dit minder moeten zijn.
Als de houtvezelplaten weer wat droger worden, zouden ze de waterdamp weer opnemen en langzaam weer afgeven naar buiten. (als daar tenminste geen isolatie of folie zit zoals je aangaf.
Nog beter lijkt me PIR want dat neemt minder water op, naar ik verwacht. Zeker als er ook nog aluminiumfolie tegen deze PIR aanzit.
https://www.goedkoopisola...n-naturoll-032-035-en-037marcellie schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:47:
[...]Ik vraag me wel af in hoeverre de extra isolatiewaarde het grote prijsverschil het waard is? Kost bijna het dubbele voor minimaal verschil of mis ik iets?
Knauf naturoll 032 | 170mm dik - rol a 580mm breed (Rd 5,30 m²,K/W) / EUR 12,24 P/M2
Knauf naturoll 037 | 170mm dik - rol a 590mm breed (Rd 4,55 m²,K/W) / EUR 6,72 P/M2I
Er zit 15% verschil in dat de 032 beter is qua isolatie, maar het is ook veel steviger om te verwerken.
Heb je ruimte zat en heb je geen problemen er mee dat de 037 veel slapper is. dan kun je met meer dikte 037 in principe het zelfde resultaat bereiken.
Bij mij is de luchtspouw de dikte van een panlat. Ik heb de 16cm PIR platen daar op geschroefd.marcellie schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:51:
[...]
Ik heb nog even gekeken en volgens mij is het niet meer dan een eenvoudig soort bouwpapier.
Zie mijn post hierboven voor enkele foto's, helaas niet helemaal overal meer in goede doen.
Er kan dan inderdaad wel koude lucht van buiten naar binnen, o.a. door die gaten, maar vervolgens heb ik dan dus 16cm PIR met dubbel alu. Dat leek mij prima.
Of ik het je aanraadt is lastig. Velen zeggen dat het niet hoeft of zelfs niet mag. Ik heb het bewust wel gedaan.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Ik kan niet in je portemonnee kijken natuurlijk, maar hoewel dubbel zo duur per m2 is het op het totale project maar een paar honderd euro verschil voor 15% meer isolatie. Je doet het maar één keer dus doe het dan goed.marcellie schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:47:
[...]
Bedankt voor het advies.
Ik vraag me wel af in hoeverre de extra isolatiewaarde het grote prijsverschil het waard is? Kost bijna het dubbele voor minimaal verschil of mis ik iets?
Knauf naturoll 037 | 170mm dik - rol a 590mm breed (Rd 4,55 m²,K/W) / EUR 6,72 P/M2
De reden is dat het me qua vochtreguleren veiliger leek mét dan zonder, hetgeen ook de simulatie in Ubakus aantoont. Zonder die folie zijn de waardes voor condenswater, houtvochtgehalte en droogtijd niet goed meer.Is er een specifieke reden om voor klimaatfolie te kiezen? Mijn dak bestaat enkel uit vlasspaanplaat / houtvezelplaten met aan de buitenkant niet meer dan een eenvoudige bouwpapier?
Ik heb wat foto's gemaakt, aan de achterkant is het ook flink beschadigd ondermeer door vogelnestjes denk ik en doordat het gewoon op is.
In jouw geval zou ik ook gaan simuleren met Ubakus, dan zie je vanzelf wat de verschillende keuzes voor consequenties hebben.
Met PIR beperk je de droging van vocht wat in je constructie komt tot droging naar buiten. Vanwege de PIR zal die droogtijd mogelijk hoger worden dan nu het geval is, omdat je het vocht niet meer verdampt door de warmte die van binnen komt. @marcellie heeft géén waterkerende folie aan de buitenzijde, wat reden temeer is om eea goed te simuleren.Rzaan schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:19:
[...]
Ik ben zeker geen expert, dus neem mijn adviezen sowieso niet aan.
Ik weet ook niet of mijn denkwijze klopt.
Maar volgens mij als je nu aan de binnenkant glaswol direct tegen die houtvezelplaten gaat drukken, dan zou je problemen kunnen gaan krijgen.
Want vocht dat dan vanaf buiten in de platen komt, kan dan óf weer terug naar buiten. Óf het gaat naar binnen en maakt dan je glaswol nat.
Door een spouw van enkele centimeters te bewaren zou dit minder moeten zijn.
Als de houtvezelplaten weer wat droger worden, zouden ze de waterdamp weer opnemen en langzaam weer afgeven naar buiten. (als daar tenminste geen isolatie of folie zit zoals je aangaf.
Nog beter lijkt me PIR want dat neemt minder water op, naar ik verwacht. Zeker als er ook nog aluminiumfolie tegen deze PIR aanzit.
Als je méér dikte op wil offeren dan kan je natuurlijk beter nog dikkere 032 nemen. Mijn insteek zou toch zijn om binnen de beschikbare dikte de maximaal renderende isolatie te gebruiken.route99 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:31:
[...]
https://www.goedkoopisola...n-naturoll-032-035-en-037
Er zit 15% verschil in dat de 032 beter is qua isolatie, maar het is ook veel steviger om te verwerken.
Heb je ruimte zat en heb je geen problemen er mee dat de 037 veel slapper is. dan kun je met meer dikte 037 in principe het zelfde resultaat bereiken.
Catch a smile out there!
Oei, dat is een lastige (voor mij dan)Glenfiddich schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:46:
Met PIR beperk je de droging van vocht wat in je constructie komt tot droging naar buiten. Vanwege de PIR zal die droogtijd mogelijk hoger worden dan nu het geval is, omdat je het vocht niet meer verdampt door de warmte die van binnen komt. @marcellie heeft géén waterkerende folie aan de buitenzijde, wat reden temeer is om eea goed te simuleren.
Dan zal er dus ergens een omslagpunt zitten, waar PIR te goed isoleert?
Bij welke RC waarde zal die liggen?
@pentaw1nz lijkt het niet met je eens...
Maar als je dan dus wel glaswol gebruikt, lijkt het me toch beter dan een spouw te hebben tussen de glaswol en de houtvezelplaten?
Want als die glaswol eenmaal een beetje nat is, geeft het dat vocht niet zo makkelijk meer af, lijkt me.
Wat bedoelde je met simuleren in deze alinea?
[ Voor 5% gewijzigd door Rzaan op 09-05-2022 14:02 ]
Bedankt, wel vreemd. nabouwen zonder account geeft andere waarden dan nabouwen mét accountGlenfiddich schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:43:
[...]
Ik weet niet welk element het verschil maakt, dit is mijn "input" voor de bestaande situatie:
[Afbeelding]
Wat bij ons op het dak ligt qua glaswol lijkt sterk op het jouwe, ook met zo'n plastic laagje dat op veel plekken kapot is. Toch ben ik er veiligheidshalve maar vanuit gegaan dat het een dampdichte laag is, en heb ik daarom voor de isolatie aan de binnenzijde gekozen voor glaswol ipv PIR.

Nu heb ik het aanzicht op twee manieren, getekend. Want ik ben niet zeker welke oriëntatie ik moet gebruiken. Welke is juist?
Aanzicht 1:
"Boven aanzicht", vanaf de nok naar beneden. Hier zie je dus niet de gordings, maar wel de juiste latten.
:strip_exif()/f/image/6eHEkrw5KW7nDg3SV2hXHGyP.jpg?f=fotoalbum_large)
Aanzicht 2:
"Zij aanzicht". Vanaf zijkant woning gezien. Hier kan je dus niet de verticale latten goed tekenen
:strip_exif()/f/image/OBEcMSDuZOeAxgDIj5pGVJ8J.jpg?f=fotoalbum_large)
Opmerkingen:
- Met rood aangegeven hoe de folie daadwerkelijk zal lopen, om de balk heen. Ik heb gordingen van 240 bij 70 mm namelijk, waarbij ik het gips direct op de gording wil schroeven.
- Of ik plaats de folie tussen de balken, en tape de randen vast op het hout.
- Het plaatse van 2 balkjes links/recht van gording in situatie 2 levert een droogtijd op van 3 naar 26 dagen... Die lijkt me onrealistisch.
[ Voor 9% gewijzigd door R-B op 09-05-2022 22:16 ]
De verwerkingsinstructies van Knauff Naturoll zeggen niks over een luchtspouw, de tekeningen suggereren dat je de vakken gewoon volledig opvult.Rzaan schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:57:
[...]
Oei, dat is een lastige (voor mij dan)
Dan zal er dus ergens een omslagpunt zitten, waar PIR te goed isoleert?
Bij welke RC waarde zal die liggen?
@pentaw1nz lijkt het niet met je eens...
Maar als je dan dus wel glaswol gebruikt, lijkt het me toch beter dan een spouw te hebben tussen de glaswol en de houtvezelplaten?
Want als die glaswol eenmaal een beetje nat is, geeft het dat vocht niet zo makkelijk meer af, lijkt me.
Wat bedoelde je met simuleren in deze alinea?
Ik zeg niet dat PIR op een gegeven moment te goed isoleert. Er bestaat denk ik niet zoiets als te goed isoleren
Maar als je geen waterkerende laag (folie) onder de pannen hebt, dan komt er volgens mij onherroepelijk vocht in je constructie. Denk aan condensvocht dat van je pannen af valt. Maar ook stuifsneeuw, regen die onverhoopt onder de pannen waait. Zonder waterkerende laag ben je extra kwetsbaar.
Dat vocht moet er uit. Is de binnenkant volledig dampdicht (zoals bij PIR met zo'n aluminium laagje), dan is de enige manier voor het vocht om er uit te kunnen de verdamping in de buitenlucht. Dat duurt langer dan wanneer het vocht er aan beide kanten uit kan. Heb je glaswol met klimaatfolie, dan kan in de zomer de constructie sneller drogen omdat het vocht er zowel binnen als buiten uit kan. Mijns inziens de veiligste optie.
En met simuleren bedoel ik de situaties uittekenen in Ubakus.
Catch a smile out there!
@Glenfiddich
Duidelijk uitgelegd!
Zou het dan helemaal gaan verdampen door de glaswol, de folie en de gipsplaten heen?
Dat is nogal een barrière.
Duidelijk uitgelegd!
Zou het dan helemaal gaan verdampen door de glaswol, de folie en de gipsplaten heen?
Dat is nogal een barrière.
[ Voor 61% gewijzigd door Rzaan op 09-05-2022 15:41 ]
Klinkt logisch.Glenfiddich schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:37:
[...]
De verwerkingsinstructies van Knauff Naturoll zeggen niks over een luchtspouw, de tekeningen suggereren dat je de vakken gewoon volledig opvult.
Ik zeg niet dat PIR op een gegeven moment te goed isoleert. Er bestaat denk ik niet zoiets als te goed isoleren
Maar als je geen waterkerende laag (folie) onder de pannen hebt, dan komt er volgens mij onherroepelijk vocht in je constructie. Denk aan condensvocht dat van je pannen af valt. Maar ook stuifsneeuw, regen die onverhoopt onder de pannen waait. Zonder waterkerende laag ben je extra kwetsbaar.
Dat vocht moet er uit. Is de binnenkant volledig dampdicht (zoals bij PIR met zo'n aluminium laagje), dan is de enige manier voor het vocht om er uit te kunnen de verdamping in de buitenlucht. Dat duurt langer dan wanneer het vocht er aan beide kanten uit kan. Heb je glaswol met klimaatfolie, dan kan in de zomer de constructie sneller drogen omdat het vocht er zowel binnen als buiten uit kan. Mijns inziens de veiligste optie.
En met simuleren bedoel ik de situaties uittekenen in Ubakus.
Maar als ik het goed begrijp is de klimaatfolie dan zelfs een luxere en veiligere optie dan enkele dampdicht?
Aangezien ik niks aan de buitenkant heb (wellicht later een damp open folie als ik het dak vernieuw) kan ik beter voor een klimaatfolie kiezen dan voor enkel dampdicht? Nu heb ik alleen een bouwpapier welke me niet 100% waterdicht lijkt.
Er was geloof ik iets met die prijs aan de hand.... En dan is iig 2x0,037 meer isolatie/ euro dan 1x 032 die als veel te duur ervaren werd... Dus 2x032 is uiteraard nog veel beter maar paste niet in de prijsperceptie van de vragensteller.Glenfiddich schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:46:
[...]Als je méér dikte op wil offeren dan kan je natuurlijk beter nog dikkere 032 nemen. Mijn insteek zou toch zijn om binnen de beschikbare dikte de maximaal renderende isolatie te gebruiken.
Kan me voorstellen als geld de limiterende factor zou kunnen zijn dat 2x037 je meer isolatiekracht biedt dan 1x035.... Tis vervolgens een persoonlijke keuze, ook al is 2x032 nog beter maar wel een flink stuk duurder....
Rzaan schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:39:
Zou het dan helemaal gaan verdampen door de glaswol, de folie en de gipsplaten heen? Dat is nogal een barrière.
- Glaswol is volledig dampopen
- De klimaatfolie heeft een variabele dampopenheid en is zeker niet dampdicht... (het heeft een zomer/winter effect tav dampopenheid)
- De gipsplaten zie deze link en dan zie je dat de gipsplaten damp open zijn (meestal een sd van ca. 0,06 à 0,07 meter, >100 meter is zeker al damp remmend en damp dicht begint een stuk hoger maar een sd>1500 meter is zeker dampdicht)
De discussie of je dampdicht of klimaat folie moet gebruiken verschilt nog al, maar dit is zeker
- Gebruik nooit damp dicht binnen als je isolatie met alu-folie gebruikt (vocht uit de constructie kan heel moeilijk weg)
- En ook niet als je buiten damp dichte folie al hebt of gaat gebruiken. Je sluit dan alle vocht op
In een gesprek met Meuwissen Gerritsen (MG) van die Myo folies om iig wel dampdichte folie binnen te nemen als er een natte sectie (badkamer e.d.) lokaal onder het dak zit en voor de rest waar de damp belasting een heel stuk lager is daar klimaat folie te nemen. Die persoon vond dat vocht dat al op de een of andere manier al in de constructie zit (via het materiaal of de voorgeschiedenis) of via iets als stuifsneeuw bij klimaat folie meer kans heeft om weg te komen dan dat er aan een kant een compleet dicht systeem zou zitten.
Ik kan me dit wel voorstellen maar heb geen bouwkundige achtergrond om het verder te verifiëren.
[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 09-05-2022 20:05 ]
Dit verhaal komt op mij heel plausibel over. Simpelweg geen vocht opsluiten tussen 2 dampdichte lagen.route99 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:58:
[...]Ergo dit lijkt me geen probleem, de klimaatfolie is hier de leidende/regelende factor.
- De klimaatfolie heeft een variabele dampopenheid en is zeker niet dampdicht... (het heeft een zomer/winter effect tav dampopenheid)
- De gipsplaten zie deze link en dan zie je dat de gipsplaten damp open zijn (meestal een sd van ca. 0,06 à 0,07 meter, >100 meter is zeker al damp remmend en damp dicht begint een stuk hoger maar een sd>1500 meter is zeker dampdicht)
De discussie of je dampdicht of klimaat folie moet gebruiken verschilt nog al, maar dit is zekerHeb je damp open qua buiten folie en ook damp open isolatie dan heb je nog een keuze voor binnen, damp dicht of klimaat folie.
- Gebruik nooit damp dicht binnen als je isolatie met alu-folie gebruikt (vocht uit de constructie kan heel moeilijk weg)
- En ook niet als je buiten damp dichte folie al hebt of gaat gebruiken. Je sluit dan alle vocht op
In een gesprek met Meuwsen van die Myo folies om iig wel dampdichte folie binnen te nemen als er een natte sectie (badkamer e.d.) lokaal onder het dak zit en voor de rest waar de damp belasting een heel stuk lager is daar klimaat folie te nemen. Die persoon vond dat vocht dat al op de een of andere manier al in de constructie zit (via het materiaal of de voorgeschiedenis) of via iets als stuifsneeuw bij klimaat folie meer kans heeft om weg te komen dan dat er aan een kant een compleet dicht systeem zou zitten.
Ik kan me dit wel voorstellen maar heb geen bouwkundige achtergrond om het verder te verifiëren.
Nog beter, maar duurder, is een nieuwe dakconstructie maken waarmee je het in 1 keer helemaal goed opbouwt. Maar dat is voor velen te duur en/of te ingrijpend, nog los van eventuele hoogteverschillen bij aansluitende daken.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
@PaT Dat is meestal alleen maar haalbaar als een heel blok huizen meedoet. Dat zie je particulier amper, ik zag het een paar jaar geleden wel bij huurwoningen in een groot dorp in de Betuwe. Zag er indrukwekkend uit, maar netjes gedaan.
Een alternatief is dat je heel goed nadenken over goed compartimenteren van je woonlagen. Daar zijn ook grote warmtewinsten mogelijk en de kosten zijn heel veel lager. Dus voor een particulier heel aantrekkelijk. Wil je op een andere woonlaag toch een kamer wat warmer hebben, kun je dat lokaal upgraden zonder de rest van de verdieping en lagen erboven ook nog te moeten doen.
Ik ben dit op papier aan het voorbereiden:
Een alternatief is dat je heel goed nadenken over goed compartimenteren van je woonlagen. Daar zijn ook grote warmtewinsten mogelijk en de kosten zijn heel veel lager. Dus voor een particulier heel aantrekkelijk. Wil je op een andere woonlaag toch een kamer wat warmer hebben, kun je dat lokaal upgraden zonder de rest van de verdieping en lagen erboven ook nog te moeten doen.
Ik ben dit op papier aan het voorbereiden:
- Alle open trappen dichtmaken
- Op de overloop de toegang naar boven en naar beneden met 2 schuifdeuren afsluiten.
[ Voor 35% gewijzigd door route99 op 09-05-2022 20:21 ]
Veel dank voor wederom een verhelderend antwoord!route99 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:58:
[...]Ergo dit lijkt me geen probleem, de klimaatfolie is hier de leidende/regelende factor.
Dan nog een laatste vraagje (hoop ik)
Ik kan 170 mm glaswol kwijt, maar dan zit het sluitend tegen het dakbeschot.
Wat is het beste: Gewoon 170mm 032 gebruiken, of bijvoorbeeld 150mm 032 en dan nog 20mm luchtspouw tussen dakbeschot en glaswol?
Probeer met simulatie van ubakus. Ruimte tussen dakbeshot en wol heeft weinig invloed in mijn situatie bijv.Rzaan schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:21:
[...]
Veel dank voor wederom een verhelderend antwoord!
Dan nog een laatste vraagje (hoop ik)
Ik kan 170 mm glaswol kwijt, maar dan zit het sluitend tegen het dakbeschot.
Wat is het beste: Gewoon 170mm 032 gebruiken, of bijvoorbeeld 150mm 032 en dan nog 20mm luchtspouw tussen dakbeschot en glaswol?
@Rzaan Wat je wel hoort is dat soms mensen 17cm 032 best dik vinden om goed gelijkmatig verdeeld tussen de balk te krijgen. Het stond ook ooit een een folder van Knauf.
Het advies was toen om bij 7+10cm of een andere combi omtrent zulke getallen, die optellen tot 17 cm te nemen, waardoor de 032 egaler tussen de balken zit. Heb er geen ervaring mee, ik kom nooit aan 17 cm....
Het advies was toen om bij 7+10cm of een andere combi omtrent zulke getallen, die optellen tot 17 cm te nemen, waardoor de 032 egaler tussen de balken zit. Heb er geen ervaring mee, ik kom nooit aan 17 cm....
[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 10-05-2022 13:44 ]
Goed plan!route99 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:43:
@Rzaan Wat je wel hoort is dat soms mensen 17cm 032 best dik vinden om goed gelijkmatig verdeeld tussen de balk te krijgen. Het stond ook ooit een een folder van Knauf.
Zou je een spouw nemen tussen het dakbeschot en de glaswol?
En zo ja, hoe groot zou je die dan maken?
Glaswol tegen het dakbeschot aanbrengen!Rzaan schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:53:
[...]
Goed plan!
Zou je een spouw nemen tussen het dakbeschot en de glaswol?
En zo ja, hoe groot zou je die dan maken?
Kun je toelichten waarom?
Er zijn mensen die zeggen dat je beter wel een spouw kunt laten bestaan, zodat het vocht nog makkelijk naar buiten kan verdampen.
Maar wellicht heeft dat er mee te maken wat er op je dak ligt.
Bij mij pannen op een multiplex met ± 30 mm schuim-iets.
Of er nog een folie tussenzit weet ik nu nog niet. (Maar over 2 maanden wel als ze de dakkapel komen plaatsen)
Er komt nagenoeg geen vocht van buiten naar binnen, het beetje vocht wat naar binnenkomt is marginaal vergeleken bij wat er van binnen naar buiten wilt (daarom aan de warme zijde wel doek toepassen)Rzaan schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:05:
[...]
Kun je toelichten waarom?
Er zijn mensen die zeggen dat je beter wel een spouw kunt laten bestaan, zodat het vocht nog makkelijk naar buiten kan verdampen.
Maar wellicht heeft dat er mee te maken wat er op je dak ligt.
Bij mij pannen op een multiplex met ± 30 mm schuim-iets.
Of er nog een folie tussenzit weet ik nu nog niet. (Maar over 2 maanden wel als ze de dakkapel komen plaatsen)
Voorheen werd er inderdaad aangenomen dat een luchtspouw tussen de isolatie en je dakbeschot nog beter zou zijn voor de isolatie, maar naderhand is dat dus niet waar gebleken.
@Rzaan Waarom nu speculeren als je over ca 2 mnd het echie krijgt..... Ik zie wel een punt om het te doen maar ook om het niet te willen.... dus laten de experts het maar zeggen. En daar zie ik bij een klima folie wel een spouw maar die zit aan de gips kant en niet aan het dakbeschot kant... en daar adviseert de leveranvier het zelf ook....
Kun je glaswol een halve centimer inklemmen? Ik heb gordingen van 16,5 CM, zou ik dan glaswol van 17 CM kunnen plaatsen zonder al te veel verlies?
Wauw, dat je deze nog hebt kunnen vinden! Zelf ook gezocht maar niet gevonden, dank hiervoor!
Nu vraag ik mij af, ik heb dus de versie zonder folie.
Dus alleen multiplex (vezel) plaat en PUR. Dan kan ik dus niet direct PIR tegen deze plaat aanplakken als ik het topic zo lees? Ik lees verschillende verhalen, dus het blijft lastig om een keuze te maken
[ Voor 5% gewijzigd door JustinoFTW op 10-05-2022 15:20 ]
5120Wp Oost/West - PV Output
Op een Belgische site stond hierover een hele discussie.marcellie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:00:
Kun je glaswol een halve centimer inklemmen? Ik heb gordingen van 16,5 CM, zou ik dan glaswol van 17 CM kunnen plaatsen zonder al te veel verlies?
Daarin werd zelfs gesteld dat de isolatie zou toenemen.
Omdat de lucht gecomprimeerd werd, zoiets.
Don't shoot the messenger.
Bel ze even op, hun technische support of wat jij hebt damp open of damp dicht en of je er met PIR tegenaan mag en bedoel je dan met of zonder Alu-folie, dus ook tegen hen ontegenzeggelijk duidelijk zijn wat je nu exact wilt.JustinoFTW schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:19:
[...]Nu vraag ik mij af, ik heb dus de versie zonder folie.
Dus alleen multiplex (vezel) plaat en PUR. Dan kan ik dus niet direct PIR tegen deze plaat aanplakken als ik het topic zo lees? Ik lees verschillende verhalen, dus het blijft lastig om een keuze te maken
Ben benieuwd wat je voor het PUR type zonder folie te horen krijgt.
[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 10-05-2022 16:21 ]
ja dat kan.marcellie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:00:
Dat noemen ze de zgn overmaat, ik had het ergens al een keer gelezen op hun site.marcellie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:00:
Kun je glaswol een halve centimer inklemmen?
Het hangt dus er vanaf, lees de geadviseerde details in het pdfje.
Kun je zelf ook gewoon in hun documentatie centrum vinden... heeft Knauf zo'n fatsoenlijk centrum en gebruik je het amper of niet.....
Zo gooi je je hengel daar uit....
https://www.knaufinsulati...iscentrum?search=Naturoll
https://pim.knaufinsulati...sinstructies_naturoll.pdf
/f/image/HVLJQ53T379KJcFHOQjhuOQJ.png?f=fotoalbum_large)
In dat pdfje had ik eerder dus ook die 2 lagen ipv 1 dikke laag techniek al gelezen zodat je veel minder hoeft te proppen en je isolatie dus veel effectiever werkt:
/f/image/nYeVtAiBi4uGislS0HbfySxY.png?f=fotoalbum_large)
Tip: Breng de isolatie in 2 lagen aan!
[ Voor 37% gewijzigd door route99 op 10-05-2022 16:40 ]
Bedankt maar een dikte van 16,5 ga je niet vinden in de dikte. Dus vraag was dan te kiezen voor 16CM dik of 17CM dik, maar ik denk dat ik in mijn geval voor 17CM zodat ik zeker weet dat het goed gevuld is.route99 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:31:
[...]
Dat noemen ze de zgn overmaat, ik had het ergens al een keer gelezen op hun site.
Het hangt dus er vanaf, lees de geadviseerde details in het pdfje.
Kun je zelf ook gewoon in hun documentatie centrum vinden... heeft Knauf zo'n fatsoenlijk centrum en gebruik je het amper of niet.....![]()
Zo gooi je je hengel daar uit....![]()
https://www.knaufinsulati...iscentrum?search=Naturoll
https://pim.knaufinsulati...sinstructies_naturoll.pdf
[Afbeelding]
In dat pdfje had ik eerder dus ook die 2 lagen ipv 1 dikke laag techniek al gelezen zodat je veel minder hoeft te proppen en je isolatie dus veel effectiever werkt:
[Afbeelding]
[...]
@marcellie Die 0,5 cm lijkt me toch nog een prima overmaat. Je moet zo wie zo nooit een ondermaat nemen want dan krijg je kieren, naast dat het niet handig monteren is.
@Glenfiddich - Hoe kijk je hier tegenaan?marcellie schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:29:
[...]
Klinkt logisch.
Maar als ik het goed begrijp is de klimaatfolie dan zelfs een luxere en veiligere optie dan enkele dampdicht?
Aangezien ik niks aan de buitenkant heb (wellicht later een damp open folie als ik het dak vernieuw) kan ik beter voor een klimaatfolie kiezen dan voor enkel dampdicht? Nu heb ik alleen een bouwpapier welke me niet 100% waterdicht lijkt.
Heb ik meteen nog een vraag. Om de hoeveel CM heb je de houten rachels verticaal gemonteerd? Wat is de hart afstand? Het lijkt me dat het redelijk dicht op elkaar zit in jouw geval?
Wat raad je aan als ik voor dezelfde uitvoering als jou kies maar dan afwerk met gipsplaten? Dus ook dubbel rachelwerk.
Ik ga precies hetzelfde doen, afwerken met gipsplaten, zie mijn vorige post t.b.v simulatie.marcellie schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:56:
[...]
@Glenfiddich - Hoe kijk je hier tegenaan?
Heb ik meteen nog een vraag. Om de hoeveel CM heb je de houten rachels verticaal gemonteerd? Wat is de hart afstand? Het lijkt me dat het redelijk dicht op elkaar zit in jouw geval?
Wat raad je aan als ik voor dezelfde uitvoering als jou kies maar dan afwerk met gipsplaten? Dus ook dubbel rachelwerk.
Het is de vraag hoe je gipsplaten monteert, daar pas je je rachels op aan.
Standaard is gips 60 cm breed, dus om de 30 cm een lat nodig (hart op hart) om je gipsplaat te monteren.
Ik heb zelf de klimaatfolie gekozen omdat het me de meest veilige optie leek in onze situatie waarin de isolatie onder de pannen oorspronkelijk dampdicht leek, maar mogelijk ondertussen dampopen is geworden omdat de oorspronkelijk dampdichte plastic folielaag van die isolatie op veel plekken kapot/vergaan is. Of de buitenlaag in werkelijkheid nu dampopen of dampdicht zou blijken te zijn, klimaatfolie zou in beide gevallen een goede optie zijn.marcellie schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:56:
[...]
@Glenfiddich - Hoe kijk je hier tegenaan?
Vandaar de keuze voor klimaatfolie.
Ik heb de verticale latten om de 29 centimeter (hart op hart), dit omdat de isolatie 58 cm breed is. Zodoende ondersteun ik het isolatiemateriaal telkens op de naad en in het midden.
Catch a smile out there!
Denk je dat de constructie niet voldoende is om voor de isolatie te kiezen voor rachels om de 58 CM en daar tegenaan het rachelwerk voor de gipsplaten evt wel om de 30 cm?Glenfiddich schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:22:
[...]
Ik heb zelf de klimaatfolie gekozen omdat het me de meest veilige optie leek in onze situatie waarin de isolatie onder de pannen oorspronkelijk dampdicht leek, maar mogelijk ondertussen dampopen is geworden omdat de oorspronkelijk dampdichte plastic folielaag van die isolatie op veel plekken kapot/vergaan is. Of de buitenlaag in werkelijkheid nu dampopen of dampdicht zou blijken te zijn, klimaatfolie zou in beide gevallen een goede optie zijn.
Vandaar de keuze voor klimaatfolie.
Ik heb de verticale latten om de 29 centimeter (hart op hart), dit omdat de isolatie 58 cm breed is. Zodoende ondersteun ik het isolatiemateriaal telkens op de naad en in het midden.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Tip: een handige tool als je vragen hebt over wat voor isolatiewaarde een bepaalde maatregel oplevert, mogelijk opsluiten van vocht tussen isolatie en dakbeschot e.d. is de 'U-Wert-Rechner' van https://www.ubakus.de (gratis, geen account nodig). Hiermee kun je een simulatie doen.
Tip: een handige tool als je vragen hebt over wat voor isolatiewaarde een bepaalde maatregel oplevert, mogelijk opsluiten van vocht tussen isolatie en dakbeschot e.d. is de 'U-Wert-Rechner' van https://www.ubakus.de (gratis, geen account nodig). Hiermee kun je een simulatie doen.