Dat jij het karig vind is uiteraard je goed recht, maar niet meer als een n=1 ervaring. Rosada is in 2006 geopend en gaat dus alweer even mee. Dat het sindsdien al is uitbreid (en nu weer plannen heeft) lijkt me geen teken dat de spinnenwebben aan de kassalades hangen aldaar....Mawlana schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:00:
[...]
Amsterdam The Style Outlets stelt juist niks voor. Het is dat ik om de hoek woon, anders zou mijn eerste bezoek ook meteen het laatste bezoek zijn geweest. Wat betreft Rosada, daar ben ik laatst geweest (onderweg naar Antwerpen). Ik voelde met net in Amsterdam The Style Outlets, zo karig vond ik het aanbod.
Beredeneerd vanuit mijn eigen perspectief kan ik me niet voorstellen dat die twee outletcenters zo'n grote impact hebben op stadscentra. Deze twee outletcenters zijn 't m nét niet. Ik zou er hooguit een uurtje of twee kunnen bezoeken, in tegenstelling tot Roermond, Lelystad en Maasmechelen waar ik me wel een dagje kan vermaken. Dáár geef ik serieus geld uit, geld dat ik niet meer in het stadscentrum kan uitgeven.
Maar weer een beetje on-topic. 
Winkels nemen gewoon tieners aan, en die heb je in alle soorten en maten. Maar tieners hebben over het algemeen nog wel een hoop te leren als het gaat om werkinstelling en klantvriendelijkheid (net als sommige volwassenen, maar dat is een andere discussie). Je kunt niet van een winkelier verwachten dat hij op de jonge krachten een zeer strikt selectiebeleid gaat toepassen op dat vlak, dan blijven er weinig over, en hoe moeten ze anders ergens ervaring gaan opdoen?
Dus klanten moeten accepteren dat in winkels gewoon ook jeugd rondloopt die wellicht (nu nog) iets minder geschikt zijn om vragen aan te stellen. Wanneer ik dan mensen zie of hoor ranten dat 'tegenwoordig' winkels alleen maar goedkoop zinloos tuig neerzetten dan getuigt dat niet van veel begrip in mijn ogen.
Nog los van dat zoiets echt niet alleen van deze tijd is en vroeger niet alles beter was op dat vlak.
Nee, klanten zullen dat moeten accepteren. Dát is mijn punt.downtime schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:33:
Je laat het nu een beetje klinken alsof winkels "sociaal minder vaardige" tieners een kans op een bijbaan willen geven. Ik zou het omdraaien: Winkels zullen moeten accepteren dat sociaal vaardige tieners die een bijbaan willen schaars zijn en dat je die lat niet zo hoog kunt leggen als je wilt dat die vakken gevuld worden.
Winkels nemen gewoon tieners aan, en die heb je in alle soorten en maten. Maar tieners hebben over het algemeen nog wel een hoop te leren als het gaat om werkinstelling en klantvriendelijkheid (net als sommige volwassenen, maar dat is een andere discussie). Je kunt niet van een winkelier verwachten dat hij op de jonge krachten een zeer strikt selectiebeleid gaat toepassen op dat vlak, dan blijven er weinig over, en hoe moeten ze anders ergens ervaring gaan opdoen?
Dus klanten moeten accepteren dat in winkels gewoon ook jeugd rondloopt die wellicht (nu nog) iets minder geschikt zijn om vragen aan te stellen. Wanneer ik dan mensen zie of hoor ranten dat 'tegenwoordig' winkels alleen maar goedkoop zinloos tuig neerzetten dan getuigt dat niet van veel begrip in mijn ogen.
Nog los van dat zoiets echt niet alleen van deze tijd is en vroeger niet alles beter was op dat vlak.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik ben met je eens dat veel jeugd nog wat moet leren, maar het vooral inzetten van goedkopere jeugdige krachten lijkt toch echt iets Nederlands. Bij een bezoek aan Duitsland vorige week was ik wederom verbaasd met het overal tegenkomen van mensen in alle leeftijdsgroepen, en dan vooral 23+, die ergens werkten.
Horeca is daar nog een beroep in plaats van een bijbaan. Maar denk ook aan bakkerijen, supermarkten en winkels.
Horeca is daar nog een beroep in plaats van een bijbaan. Maar denk ook aan bakkerijen, supermarkten en winkels.
Dat is het artikel wat ik zelf gelinkt had. En daarin staan wel degelijk andere dingen dan in jouw eerdere post.downtime schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:38:
[...]
Dat heeft niks met mijn insteek te maken. Ik kan de situatie best van beide kanten bekijken. Maar de bron is deels deze: https://nos.nl/l/2509793
[...]
Of zoals de "opvolger" in het filmpje dat zegt: De zaak is de passie van zijn ouders. Hij voelt die passie zelf niet. Daarmee is natuurlijk niet gezegd dat hij nooit gaat ondernemen maar dan niet in de zaak van zijn ouders.
Juist naar aanleiding van dat artikel ben ik benieuwd hoe het zit met de passie voor vakmanschap. Blijkbaar was dat vroeger niet per se meer dan nu, maar voelde men zich meer verplicht de passie van de ouders over te nemen. Dus nu ben ik benieuwd of die mensen er nog wel zijn en zo ja wat hen er van weerhoudt om een winkel te beginnen of over te nemen.
Het artikel suggereert naast het minder voelen van de verplichting ook nog de onzekerheid qua voortbestaan van zo'n winkel in de huidige markt wat men mogelijk weerhoudt.
De hier steeds genoemde 'ik ga echt niet zes dagen beulen voor dat loon, dan liever op kantoor' komt daar niet naar voren. Dus ik ga mij eens verder verdiepen of al meer onderzocht is hoe dat zit qua passie en vakmanschap, ben benieuwd.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is natuurlijk vooral om het inzetten van arbeidskrachten tussen de 15 en 19 jaar oud in Nederland gewoon heel voordelig zijn. De jeugdlonen zijn in de leeftijden tussen de 30% en 60% procent van het wettelijk minimumloon en ook de werkgeverslasten zijn lager want in die leeftijdscategorie is er ook geen pensioenafdracht.jopie schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:54:
Ik ben met je eens dat veel jeugd nog wat moet leren, maar het vooral inzetten van goedkopere jeugdige krachten lijkt toch echt iets Nederlands. Bij een bezoek aan Duitsland vorige week was ik wederom verbaasd met het overal tegenkomen van mensen in alle leeftijdsgroepen, en dan vooral 23+, die ergens werkten.
Hierdoor zie je zeker in de weekend en avonduren steeds vaker het fenomeen van alle medewerkers op de vloer 15-18 jaar, per afdeling een "leidinggevende" van 19-20 jaar met een paar jaar parttime ervaring en op de hele winkel slechts een fulltime kracht (bedrijfsleider/assistent bedrijfsleider) van 21+. Volwassen arbeidskrachten zijn op deze tijden gewoon veel te duur of kinderen zijn gewoon veel te goedkoop waardoor deze keuze economisch wordt gemaakt.
Als ik nu terugdenk dat ik op mijn 15e vrijwillig in de lokale MediaMarkt werkte voor 2,96 euro per uur en dan ook zelf nog mijn treinkaartje erheen moest betalen dan zou ik mijzelf nu echt voor gek verklaren.
HD4Life @ Full-HD
Dat moet rond 1989 zijn geweest?Davidshadow13 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:10:
Als ik nu terugdenk dat ik op mijn 15e vrijwillig in de lokale MediaMarkt werkte voor 2,96 euro per uur en dan ook zelf nog mijn treinkaartje erheen moest betalen dan zou ik mijzelf nu echt voor gek verklaren.
Heb voor hetzelfde bruto uurtarief in de zomervakantie 8 weken bij de V&D gewerkt.
Edit laat maar: dat waren toen guldens lol
[ Voor 4% gewijzigd door hoevenpe op 26-02-2024 15:28 ]
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
In Duitsland is een regeling waardoor je volwassenen maar weinig hoeft te betalen zolang je onder een bepaald aantal uur blijft. Ik ben de precieze naam even kwijt, maar het onderliggende principe is hetzelfde als hoe winkels in Nederland aan het infuus van minimumjeugdlonen hangen.jopie schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:54:
Bedoel je de minijobs regeling: onder de 450 Euro (tegenwoordig 520) per maand dus +/- maximaal 48 uur werken en niet sociaal verzekerd...Yucon schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:37:
[...]
In Duitsland is een regeling waardoor je volwassenen maar weinig hoeft te betalen zolang je onder een bepaald aantal uur blijft. Ik ben de precieze naam even kwijt, maar het onderliggende principe is hetzelfde als hoe winkels in Nederland aan het infuus van minimumjeugdlonen hangen.
Het hangt ook erg van de regio af, zowel in Nederland als het buitenland. Plus het tijdstip waarop je in zo'n winkel loopt. Ga je eens doordeweeks overdag boodschappen doen (wat je op vakantie vaak wel doet) dan zal je je ook in Nederland ineens verbazen over de gestegen gemiddelde leeftijd.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ook steeds meer normaal in de tuincentra; onfatsoenlijk/ongeïnteresseerd personeel. Soms op het bijdehante af…
Viel me op in de inteatuin/eurofleur. Niet allemaal hoor maar opvallend genoeg om er niet graag naar terug te gaan.
Voor echt advies hoef je er sowieso niet meer heen te gaan. Maar zelfs normale vragen zijn blijkbaar teveel.
Als je weet wat je wilt hebben prima winkels..
Online wordt zoveel gewoon thuisbezorgd met vaak alle informatie voorhanden.
Viel me op in de inteatuin/eurofleur. Niet allemaal hoor maar opvallend genoeg om er niet graag naar terug te gaan.
Voor echt advies hoef je er sowieso niet meer heen te gaan. Maar zelfs normale vragen zijn blijkbaar teveel.
Als je weet wat je wilt hebben prima winkels..
Online wordt zoveel gewoon thuisbezorgd met vaak alle informatie voorhanden.
[ Voor 35% gewijzigd door Deruxian op 29-02-2024 10:53 ]
Ik wist niet eens dat we nog The Body Shops hadden hier in Nederland. Ik dacht dat die allang de boel hadden opgedoekt.
Maar we hebben er blijkbaar nog 27! En hier in Utrecht zit die ook nog eens op de plek waar die altijd al zat. Ben ik totaal blind voor geworden.
Voor The Body Shop en zijn ooit baanbrekende zeepjes en zalfjes lijkt het einde nabij
Nou ja, zal het niet missen aangezien ik er ook al jaren niet meer binnen ben geweest.
Maar we hebben er blijkbaar nog 27! En hier in Utrecht zit die ook nog eens op de plek waar die altijd al zat. Ben ik totaal blind voor geworden.
Voor The Body Shop en zijn ooit baanbrekende zeepjes en zalfjes lijkt het einde nabij
Nederlandse tak ligt er straks dus ook uit.Ook in handen van L’Oreal bleef de klandizie teruglopen. In 2017 werd The Body Shop voor 880 miljoen Britse pond verkocht aan het Braziliaanse cosmeticaconcern Natura, dat de winkelketen in november voor 207 miljoen Britse pond weer doorverkocht aan de Duitse private equity-investeerder Aurelius.
De kerstomzet van The Body Shop was zo schrikbarend dat Aurelius binnen drie maanden alweer faillissement aanvroeg voor de Duitse en Britse tak. Aurelius zou de waarde van zijn nieuwe aanwinst veel te rooskleurig hebben ingeschat, aldus de Financial Times. Peter Wood, de Aurelius-directeur die een sleutelrol speelde in de aankoop van The Body Shop, heeft inmiddels het veld moeten ruimen.
Nou ja, zal het niet missen aangezien ik er ook al jaren niet meer binnen ben geweest.
Ook geen idee wat je er tegenwoordig nog moet doen. Half Nederland koopt bij geen inspiratie bij de Rituals de cadeaus. Lush is inderdaad hipper. Als je snel iets nodig bent loop je naar de Etos of Kruidvat. En verder koop je het online want de laatste tiktoktrends liggen toch niet in de stenen winkels.De Belgische tak van The Body Shop werd dinsdag bankroet verklaard, nadat onlangs de Duitse en Britse bedrijfsonderdelen al faillissement aanvroegen. De 27 Nederlandse vestigingen van de spinaziekleurige keten – de steunkleur ontstond toen Roddick de muren van haar eerste winkel groen sausde om de schimmel te verbergen – zijn vooralsnog wel open, hoewel de Nederlandse webwinkel al dagenlang plat ligt.
Tot overmaat van ramp bleek maandag dat The Body Shop schadevergoeding moet betalen aan cosmeticaketen Rituals. Het Haagse gerechtshof oordeelde dat een huidverzorgingslijn van The Body Shop, met productcategorieën als ‘relaxing ritual’ en ‘revitalising ritual’, tot ‘verwarringsgevaar’ leidt met de naam van de Nederlandse concurrent. Hoe hoog de schadevergoeding uitvalt, is nog onduidelijk.
Dank voor de uitleg met insider-view. Dat is wel verhelderend. Ik zie het alleen maar als buitenstaander. Dat geldt eigenlijk voor alles wat met de wereld van bedrijfsleven/commercie te maken heeft. Zelfs in de non-profitsector zou ik psychisch zo door mijn hoeven gaan door de stress van betaald werk (en is dus ook echt gebeurd, de enige keer in mijn leven dat ik een betaalde baan kreeg). Daarom werk ik ook alleen als vrijwilliger. Sorry ook voor de late reactie, ik was te moe om eerder te antwoorden, maar dat ook door een vol hoofd. Voor mij is 5 uur vrijwilligerswerk in een week een volle werkweek qua belasting en met meer uren wordt het al snel te veel en wordt ik erg uitgeput en somber. Dus dan was mijn reactie misschien ook wel een beetje "de beste stuurlui staan al wal". Wat ik toch wel even kwijt wou, al is het dan dus wel wat laat.Gonadan schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:17:
[...]
Ik weet nog dat ik in de supermarkt ging werken, toen was ik al eind-tiener en dat werd toen al oud gevonden. Mijn toekomstig collega's waren er toen blij mee dat er niet weer een jong broekie kwam.
In die tijd ging de AH gewoon nog om 18:00 dicht en dan begonnen we als vulploeg pas. Lekker alles vol beulen in een winkel zonder klanten, CD-tje met muziek over de omroepinstallatie (radio naast microfoon leggen want geen aux) en gaan. In die tijd zag je als klant de goedkope krachten gewoon niet, want die werden zoveel mogelijk buiten openingstijden ingezet.
Later toen men het nodig vond om per se 's avonds of het hele weekend boodschappen te kunnen doen was dat niet meer haalbaar, toen moesten we met klanten erbij aan het werk en dan merk je al snel irritaties onderling.
Enerzijds moet je lekker vlug zoveel mogelijk vullen, maar klanten mogen geen last van je hebben en als ze een vraag hebben moet je ze vriendelijk helpen. Dat is echt geen onmogelijke combinatie maar de één is daar wel een stuk beter in dan de ander. Het punt daarin is wel dat wanneer je alleen nog maar sociaal vaardige, vriendelijke en behulpzame tieners zou accepteren als vulploeg je een groot deel van de tieners gewoon geen kans op een bijbaan geeft.
Net zoals de cassièr(e)s bij een bouwmarkt. Over het algemeen niet altijd even representatief, niet altijd even snugger of tactvol maar wel in staat je gewoon van dienst te zijn. Waarom zou die persoon dan niet gewoon bij een bouwmarkt mogen werken?
Sommige mensen ergeren zich daar dan aan en gaan open klagen over goedkope krachten en belabberd personeel, maar ik denk dat men soms niet helemaal een realistisch beeld heeft hoe het vroeger was en te weinig begrip heeft voor personeel an sich.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik verwacht in een winkel of dienstverlening ook echt wel een bepaald niveau en dat wordt lang niet altijd gehaald. Maar ik ken ook de andere kant uit de praktijk en de manier waarop klanten zich gedragen tegenover personeel is niet altijd even best en met de tijd ook zeker niet verbeterd.
Het begrip is er niet altijd, het geduld nog minder en het oordeel aardig zwart/wit. Dat helpt niet mee in de beeldvorming.
Zoals wij vroeger vaak zeiden: De klant is koning, maar hij moet zich wel hoffelijk gedragen.
[ Voor 12% gewijzigd door FairPCsPlease op 02-03-2024 20:58 ]
Anderzijds ben ik het met deze reactie ook wel eens: kan je als oudere nog wel werken in een drogist of supermarkt of wordt je gewoon ontslagen op je 23e omdat je te duur wordt?Davidshadow13 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:10:
[...]
Dat is natuurlijk vooral om het inzetten van arbeidskrachten tussen de 15 en 19 jaar oud in Nederland gewoon heel voordelig zijn. De jeugdlonen zijn in de leeftijden tussen de 30% en 60% procent van het wettelijk minimumloon en ook de werkgeverslasten zijn lager want in die leeftijdscategorie is er ook geen pensioenafdracht.
Hierdoor zie je zeker in de weekend en avonduren steeds vaker het fenomeen van alle medewerkers op de vloer 15-18 jaar, per afdeling een "leidinggevende" van 19-20 jaar met een paar jaar parttime ervaring en op de hele winkel slechts een fulltime kracht (bedrijfsleider/assistent bedrijfsleider) van 21+. Volwassen arbeidskrachten zijn op deze tijden gewoon veel te duur of kinderen zijn gewoon veel te goedkoop waardoor deze keuze economisch wordt gemaakt.![]()
Een groot deel wordt ook veroorzaakt omdat wij als consumenten zo min mogelijk willen betalen. Als de ene winkel ouder en dus duurder personeel heeft en daardoor de prijzen moet verhogen rennen we direct naar de winkel die scholieren in dienst heeft die lekker goedkoop zijn. We zouden ook naar een systeem kunnen gaan waar competentie het salaris bepaald en niet leeftijd en/of dienstjaren. Iemand van 40 die hetzelfde kan als iemand van 20 zou dan niet duurder moeten zijn. Maar andersom heb je natuurlijk ook dat voor veel werk extra ervaring geen extra waarde heeft. Als je 20 jaar vakken vult doe je dat niet beter dan iemand die dat 2 jaar doet. Dus als je duurder wordt moet je ook meer bijdragen aan een bedrijf.FairPCsPlease schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:01:
[...]
Anderzijds ben ik het met deze reactie ook wel eens: kan je als oudere nog wel werken in een drogist of supermarkt of wordt je gewoon ontslagen op je 23e omdat je te duur wordt?
Niet generaliseren hèFrame164 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:33:
[...] wij als consumenten zo min mogelijk willen betalen.
[ Voor 5% gewijzigd door FairPCsPlease op 03-03-2024 09:51 ]
Wij stond niet voor niets cursief, de meeste mensen (inclusief ondergetekende) vinden prijs bij dagelijkse boodschappen een belangrijk aspect. Smaak, imago (a-merken) en ander zaken ook belangrijk maar aanbiedingen en structureel lage prijzen zijn waarvoor veel mensen terug blijven komen.FairPCsPlease schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:50:
De laagste prijs staat laag op mijn prioriteitenlijst van dingen waar ik aan denk als ik aan inkopen doe.
Net als wij blijkbaar minder moeite hebben met iets vergeten te scannen dan boodschappen te verstoppen voor een kassiere.
Inderdaad.hoevenpe schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:07:
[...]
Net als wij blijkbaar minder moeite hebben met iets vergeten te scannen dan boodschappen te verstoppen voor een kassiere.
Schrok van de cijfers van Jumbo recent: 22 mio winst en 100 mio verlies door diefstal
Kom er imo van als je klanten als 'gratis personeel' ziet, op veel plekken kan je amper normaal afrekenen.jeroenkb schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:39:
Schrok van de cijfers van Jumbo recent: 22 mio winst en 100 mio verlies door diefstal
Zeker als mensen het niet breed hebben is de verleiding wel heel groot, frequente steekproeven helpen weinig en leveren vooral irritatie op bij mensen die wel netjes alles scannen en in de winkel inpakken. 'Ja meneer, moet echt iets onderin uw fietstas scannen...'

Ik denk niet dat mensen per se "gewoon ontslagen" worden, maar wel dat een groot deel binnen deze leeftijdsgroep natuurlijk uit faseert en op hogere leeftijd de kans bij sollicitatie toch al snel kleiner zal zijn om aangenomen te worden.FairPCsPlease schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:01:
[...]
Anderzijds ben ik het met deze reactie ook wel eens: kan je als oudere nog wel werken in een drogist of supermarkt of wordt je gewoon ontslagen op je 23e omdat je te duur wordt?
Neemt overigens niet weg dat er in de dagelijkse praktijk toch nog altijd best gewoon veel winkels zijn, inclusief grotere ketens, waar men echt niet overal enkel en alleen met tieners werkt.
Maar gelet op ervaring, skills en affiniteit met het werk is leeftijd in deze lang niet altijd een pre. Er zit tenslotte een zekere selection bias in deze. Op jonge leeftijd, zonder verdere scholing, heb je doorgaans een redelijk breed pallet aan capaciteiten onder de medewerkers. Tegelijkertijd daarentegen voor de oudere medewerker die in een winkel staat, heb je veelal toch te maken met een groep die geen of beperkte scholing heeft.
Financiële beloning bepaald uiteindelijk toch in grote mate de te verwachten kwaliteit van personeel, op basis van selection bias. Personeel dat hun waarde kent, gaat niet snel werken tegen een lager tarief.
Hetgeen dus verder weer aansluit bij @Frame164 zijn post. Winkels kunnen zich ook niet één, twee, drie veroorloven om geschoold personeel met goede expertise in te huren voor een beter adviserende rol. Aangezien de gemiddelde consument deze meerprijs niet wil betalen.
Tieners is in mijn beleving vooral de supermarkt, plekken waar advies irrelevant is en vooral vakken gevuld worden. Ouderen zag je daar vroeger vooral achter de kassa, maar die zijn vervangen door handscanners.psychodude schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:46:
Neemt overigens niet weg dat er in de dagelijkse praktijk toch nog altijd best gewoon veel winkels zijn, inclusief grotere ketens, waar men echt niet overal enkel en alleen met tieners werkt.
De cursivering heb ik toegevoegd aan de quote, stond niet in de oorspronkelijke posthoevenpe schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:07:
[...]
Wij stond niet voor niets cursief, de meeste mensen (inclusief ondergetekende) vinden prijs bij dagelijkse boodschappen een belangrijk aspect. Smaak, imago (a-merken) en ander zaken ook belangrijk maar aanbiedingen en structureel lage prijzen zijn waarvoor veel mensen terug blijven komen.
En hoeveel mio heeft men bespaard op personeel?jeroenkb schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:39:
[...]
Inderdaad.
Daarnaast is die 22 mio winst een totaal nietszeggend getal. Misschien huurt Jumbo BV wel de panden van Van Eerd Vastgoed BV voor een hoge prijs en blijft er daarom weinig winst over. Of ze hebben een afschrijving (La Place??) een paar jaar naar voren geschoven om dit jaar de winst laag te houden. Zonder de jaarnota door te pluizen kan een bedrijf met 22 mio winst gezonder zijn dan eentje met 2222 mio winst. (bij gelijke inkomsten)
Toen ik gisteren bij een C&A was viel het op dat er bordjes op de kassa stonden: 'bij ruilen krijgt u een gift-card terug'. Volgens mij is dat nieuw.
1996 belde. Ik dacht dat we die fase van kneuterig doen over retourneren in fysieke winkels wel voorbij waren, iig bij grote ketens. Zeker als je parallel ook een webshop hebt en daar wel je geld terugkrijgt.. met dit soort fratsen moet je ook niet zeuren als je winkels vervolgens leeglopen.
1996 belde. Ik dacht dat we die fase van kneuterig doen over retourneren in fysieke winkels wel voorbij waren, iig bij grote ketens. Zeker als je parallel ook een webshop hebt en daar wel je geld terugkrijgt.. met dit soort fratsen moet je ook niet zeuren als je winkels vervolgens leeglopen.
Ja vreemd. ik denk dat je het moet zien als: dan bieden wij u een giftcard (maar als u er een punt van maakt dan krijgt u uw geld gewoon terug, want dat is uw recht).Yucon schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:40:
Toen ik gisteren bij een C&A was viel het op dat er bordjes op de kassa stonden: 'bij ruilen krijgt u een gift-card terug'. Volgens mij is dat nieuw.
Het ging me voornamelijk om de 100 mio aan winkeldiefstal.jadjong schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:28:
[...]
En hoeveel mio heeft men bespaard op personeel?![]()
Daarnaast is die 22 mio winst een totaal nietszeggend getal. Misschien huurt Jumbo BV wel de panden van Van Eerd Vastgoed BV voor een hoge prijs en blijft er daarom weinig winst over. Of ze hebben een afschrijving (La Place??) een paar jaar naar voren geschoven om dit jaar de winst laag te houden. Zonder de jaarnota door te pluizen kan een bedrijf met 22 mio winst gezonder zijn dan eentje met 2222 mio winst. (bij gelijke inkomsten)
Dat vind ik verbijsterend hoog.
En dan gaat het me niet om discussies over dat ze dan maar meer personeel zouden moeten hebben.
Maar 'het volk' klaagt over 'diefstal' door grote bedrijven door belastingconstructies, maar heeft een paar ton boter op het hoofd
Anoniem: 217290
Geld terug is alleen met wkoa en dus online. Winkels mogen retouren gewoon zelfs weigeren of aan andere voorwaarden verbinden zoals dus een gift card. Ik zie dit overigens steeds meer gebeuren en ook online versoberen ee retour voorwaarden. Gratis retour sturen is bijna overal al verdwenen. Gratis verzending verdwijnt ook al steeds meer.de Peer schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:42:
[...]
Ja vreemd. ik denk dat je het moet zien als: dan bieden wij u een giftcard (maar als u er een punt van maakt dan krijgt u uw geld gewoon terug, want dat is uw recht).
ohja ik zie het inderdaad. Goh ik ben ook helemaal niet meer op de hoogte van hoe dat gaat in winkels (ik kom er nooitAnoniem: 217290 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:10:
[...]
Geld terug is alleen met wkoa en dus online. Winkels mogen retouren gewoon zelfs weigeren of aan andere voorwaarden verbinden zoals dus een gift card. Ik zie dit overigens steeds meer gebeuren en ook online versoberen ee retour voorwaarden. Gratis retour sturen is bijna overal al verdwenen. Gratis verzending verdwijnt ook al steeds meer.
In een fysieke winkel is geld terug niet per definitie een recht, net als dat het mogen retourneren of ruilen dat niet is. Online is dat anders, daar is de koop ontbinden, en dus geld terug binnen een bepaald tijdsbestek wel een recht.de Peer schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:42:
[...]
Ja vreemd. ik denk dat je het moet zien als: dan bieden wij u een giftcard (maar als u er een punt van maakt dan krijgt u uw geld gewoon terug, want dat is uw recht).
Vind het relatief laag, op 11 miljard omzet is het grofweg 1%. Als ik online lees hoe vooral onder jongeren het een sport is om iets niet te scannen had ik het een paar procent hoger ingeschat.jeroenkb schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:53:
Het ging me voornamelijk om de 100 mio aan winkeldiefstal.
Het wegbezuinigen van kassieres is een ordinaire bezuinigingsmaatregel, ons 'verkocht' als gemak.En dan gaat het me niet om discussies over dat ze dan maar meer personeel zouden moeten hebben.
De vanzelfsprekendheid van zo'n puber als bij een steekproef (gevoelsmatig om de 2 a 3 keer) je tas overhoop gegooid wordt. Wanneer ga je mijn tas weer inpakken? Keek heel beteuterd maar deed het wel...
Uberhaubt terugbrengen is geen recht maar een coulance van de winkel.de Peer schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:42:
[...]
Immers, je ziet je product fysiek. Kan het voelen en passen.
Het is netjes dat ze het aanbieden.
Wil je recht op retour moet je online bestellen.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Dat is ook een beetje het meestgehoorde excuus inderdaad. Die grote bedrijven draaien miljardenwinsten, en ik betaal nu een keer zoveel voor mijn boodschappen als een paar jaar terug. Kortom, dat kuipje boter van 4 euro gaan ze echt niet missen..... absoluut verwerpelijk gedrag, diefstal is nooit goed te praten. Het nieuwsbericht van jumbo lijkt me zeker geplant.... eerst een hoop rumoer in de media dat de zelfscan als excuus word gebruikt om de winkel leeg te klaufen, daarna tegenvallende jaarcijfers met als sidenote nog altijd diefstal. Of bij jumbo de winst echt zo gekelderd is zullen we nooit echt exact weten... maar wat ze in ieder geval bereikt hebben is dat er een maatschappelijke discussie ontstaat.jeroenkb schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:53:
[...]
En dan gaat het me niet om discussies over dat ze dan maar meer personeel zouden moeten hebben.
Maar 'het volk' klaagt over 'diefstal' door grote bedrijven door belastingconstructies, maar heeft een paar ton boter op het hoofd
Die zelfscan kassa's zijn inderdaad goedkoper dan een normale caissière. (Dat vermoed ik althans.hoevenpe schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:19:
[...]
Het wegbezuinigen van kassieres is een ordinaire bezuinigingsmaatregel, ons 'verkocht' als gemak.
Naast het uurloon moet ook een compleet kassasysteem met lopende band onderhouden worden.
En als je geen zelfscan kassa's hebt, moet natuurlijk op basis van verwachte drukte een x aantal medewerkers aan de kassa hebben zitten.
En als ik af-en-toe in een supermarkt het zo bekijk, blijft de rij bij de kassa met caissière vaak klein terwijl er maar 1 normale kassa open is. En de zelfscan kassa's worden ook gebruikt.
Het lijkt dus zo te zijn dat veel mensen toch een voorkeur hebben om snel van een zelfscan kassa gebruik te maken, dan langer in de rij bij een normale kassa te moeten staan. Het is dus een goede aanvulling.
En om bij het onderwerp te blijven: Als mensen die zelfscan kassa's niks vinden, dan gingen ze wel naar andere winkels met het gevolg dat de betreffende winkel moet sluiten vanwege gebrek aan klandizie.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Enerzijds natuurlijk een groot bedrag. Anderzijds moeten we natuurlijk ook niet vergeten dat NL een groot aantal inwoners kent die een bezoek brengt aan een supermarkt, op zeer regelmatige basis.jeroenkb schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:53:
[...]
Het bedrag dat per transactie gemiddeld genomen gestolen wordt, zal dus klein zijn.
Daarbij komt natuurlijk ook kijken dat het niet altijd bewust hoeft te zijn. Op jaarbasis, gelet op het aantal supermarkt bezoeken en gemiddeld aantal aangeschafte producten hebben we het over ruim meer dan 10.000 scan acties. Een enkele keer iets missen, een foutpercentage van < 0.01%, lijkt mij niet ondenkbaar.
Was van de week in de Hornbach en daar zat helemaal niemand meer achter de kassa. Allemaal zelfscan. Ik vind dat persoonlijk helemaal niks.
Ik zie die zelf scan kassa's inderdaad ook als 'win win' voor de consument en de uitbater, een verlies natuurlijk voor tieners die een baan als kassa meisje ambieerden.
Over het algemeen kost het me een stuk minder tijd dan voorheen, ook nooit meer in de rij. 1x per 3 maand tot een halfjaar zo'n steekproef, prima.
Over het algemeen kost het me een stuk minder tijd dan voorheen, ook nooit meer in de rij. 1x per 3 maand tot een halfjaar zo'n steekproef, prima.
Eigen schuld, inpakken doe ik pas zodra ik betaald heb.hoevenpe schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:19:
[...]
De vanzelfsprekendheid van zo'n puber als bij een steekproef (gevoelsmatig om de 2 a 3 keer) je tas overhoop gegooid wordt. Wanneer ga je mijn tas weer inpakken? Keek heel beteuterd maar deed het wel...
Ik vind het juist een enorme winst in de supermarkt om nu al direct op moment van het pakken van een product, te kunnen inpakken. Zelfscanner in de hand. Product direct de tas in. Het is vervolgens enkel nog maar afrekenen en gaan.XWB schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:50:
[...]
Eigen schuld, inpakken doe ik pas zodra ik betaald heb.
In den beginne met de zelfscan kassas dacht ik ook nog wel eens 'zoveel tijd bespaard me dit niet, ik ga in de rij bij de normale kassa'. Tot ik daar voor de zoveelste keer alles uit de kar op de lopende band aan het leggen was, om vervolgens te moeten wachten op de persoon voor me die de pinpas niet kon vinden in de handtas en noem het allemaal maar op. Nee zelfscan vind ik persoonlijk wel prettig.Dennism schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:41:
Ik zie die zelf scan kassa's inderdaad ook als 'win win' voor de consument en de uitbater, een verlies natuurlijk voor tieners die een baan als kassa meisje ambieerden.
Dan ga je achter de kassa nog eens alles staan inpakken, dan schiet je weinig op...XWB schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:50:
Eigen schuld, inpakken doe ik pas zodra ik betaald heb.
Anoniem: 374460
Ach, zelfscan. Ik ben ermee gestopt.
Elke keer controle. De controleur moet volgens mij uit Timboektoe komen, zolang duurt het. Scant vervolgens 1 product 2x.. ja ik heb er natuurlijk maar 1.. dus, alles door de normale kassa. Vervolgens werkt het bonnetje van het statiegeld niet meer, was natuurlijk al door mij gescand. En kon ik nog een keer 3 minuten wachten bij de klantenservice om het terug te krijgen.
Heerlijk!!!!!
Elke keer controle. De controleur moet volgens mij uit Timboektoe komen, zolang duurt het. Scant vervolgens 1 product 2x.. ja ik heb er natuurlijk maar 1.. dus, alles door de normale kassa. Vervolgens werkt het bonnetje van het statiegeld niet meer, was natuurlijk al door mij gescand. En kon ik nog een keer 3 minuten wachten bij de klantenservice om het terug te krijgen.
Heerlijk!!!!!
Ik mijd ze ook. Enige uitzondering is een enkele keer Ako/Bruna Schiphol Plaza en Kruidvat. En Ikea maar die heeft in Utrecht alleen maar zelfscan. Laatste keer kregen zowel mijn moeder als ik meteen weer controle daar. Die van mij kwam omdat ik geen Ikea-kaart scande en bij de artikelen een nieuw mes zat. Dan krijg je automatisch controle als het systeem niet kan vaststellen dat je 18 of ouder was. Ik hoefde verder niets aan te tonen. Hij vond me duidelijk ouder dan 18. Zo jong wordt ik niet meer ingeschat.Anoniem: 374460 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:45:
Bij de supermarkten heb ik 9 van de 10 keer controle als ik zelfscan terwijl ik netjes 1 voor 1 scan. Erg frusterend. Dan maar in de rij.
Bij de AH hier in de wijk is het goed geregeld. Daar hoef ik nooit op een controleur te wachten. Zou ik er op moeten wachten dan laat ik m'n boodschappen gewoon staan en zoeken ze het maar uit.Anoniem: 374460 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:45:
Elke keer controle. De controleur moet volgens mij uit Timboektoe komen, zolang duurt het.
Ik heb hier 1x bij de Kruidvat gehad dat er na een minuut ofzo nog steeds niemand was. Ik heb de boodschappen laten staan en ben er sindsdien ook nooit meer geweest. Het is niet alsof er geen andere drogisten zijn.
Dat is meestal wel goed geregeld, maar ze willen altijd het onderste uit te tas scannen. "Ik zie dat u het mooi heeft ingepakt, sorry meneer", en al je spullen liggen overhoop.downtime schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:00:
Bij de AH hier in de wijk is het goed geregeld. Daar hoef ik nooit op een controleur te wachten. Zou ik er op moeten wachten dan laat ik m'n boodschappen gewoon staan en zoeken ze het maar uit.
"Moet van mijn baas" is ook een bekende, ze zijn alleen te jong om mijn "befehl ist befehl" daarop te begrijpen...
Yep. En die enkele keer dat ze het dan weer voor je inpakken wordt het brood geplet onder de blikken soep en pakken melk.hoevenpe schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:07:
[...]
Dat is meestal wel goed geregeld, maar ze willen altijd het onderste uit te tas scannen. "Ik zie dat u het mooi heeft ingepakt, sorry meneer", en al je spullen liggen overhoop.
Nog nooit meegemaakt. De handscanner geeft ook alleen aan hoeveel producten dat ze moeten scannen bij de controle. Niet welke.... waarom dat ze bij jou een blik tomatensoep onderuit je tas trekken zou ik niet weten...hoevenpe schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:07:
[...]
Dat is meestal wel goed geregeld, maar ze willen altijd het onderste uit te tas scannen. "Ik zie dat u het mooi heeft ingepakt, sorry meneer", en al je spullen liggen overhoop.
"Moet van mijn baas" is ook een bekende, ze zijn alleen te jong om mijn "befehl ist befehl" daarop te begrijpen...
Heb het wel eens gevraagd: schijnt dat winkeldieven precies daar de dure rollade of fles wijn verstoppen. Men erop rekent dat alleen de dingen bovenop gescand worden.stylezzz schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:26:
Niet welke.... waarom dat ze bij jou een blik tomatensoep onderuit je tas trekken zou ik niet weten...
Alle supermarkten hebben zelfscan dus wat dat betreft is we weinig keuze variatie.Onbekend schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:36:
[...]
Die zelfscan kassa's zijn inderdaad goedkoper dan een normale caissière. (Dat vermoed ik althans.) Er zijn nu ineens controlemedewerkers
Naast het uurloon moet ook een compleet kassasysteem met lopende band onderhouden worden.
En als je geen zelfscan kassa's hebt, moet natuurlijk op basis van verwachte drukte een x aantal medewerkers aan de kassa hebben zitten.
En als ik af-en-toe in een supermarkt het zo bekijk, blijft de rij bij de kassa met caissière vaak klein terwijl er maar 1 normale kassa open is. En de zelfscan kassa's worden ook gebruikt.
Het lijkt dus zo te zijn dat veel mensen toch een voorkeur hebben om snel van een zelfscan kassa gebruik te maken, dan langer in de rij bij een normale kassa te moeten staan. Het is dus een goede aanvulling.
En om bij het onderwerp te blijven: Als mensen die zelfscan kassa's niks vinden, dan gingen ze wel naar andere winkels met het gevolg dat de betreffende winkel moet sluiten vanwege gebrek aan klandizie.
Ik ga overigens sinds een half jaar weer alleen naar de gewone kassa. Ik ben het zat om elke keer als ik boodschappen gedaan heb en alles netjes in mijn rugtas/kinderwagen/tas gedaan heb er weer uit te moeten trekken omdat ik een controle krijg. Aangezien dat elke één op de twee of drie keer was was dat best vaak. Geheel willekeurig m'n kont er zit gewoon een enorm algoritme achter en er is werkelijks niets willekeurigs aan
Het is een tijdje zelfs zo erg gewest dat ik bijna wist dat als ik een bepaalde combinatie aan producten kocht ik controle zou krijgen, was geloof ik Nutrilon met een bepaald aantal producten wat het algoritme enorm triggerd. Ik heb dit al vaker getyped ik heb zelfs meer dan één keer gehad dat de controle medewerker 5 producten moest scannen ter controle en ik maar 4 producten had

Nee dank u, dan maar even in de rij en geholpen worden door een vriendelijke casssiere
De gemiddelde 16 jarige zal dat ook doen. Tenzij de scanner aangeeft dat hij 12 producten moet scannen terwijl je er 13 hebt.hoevenpe schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:42:
[...]
Heb het wel eens gevraagd: schijnt dat winkeldieven precies daar de dure rollade of fles wijn verstoppen. Men erop rekent dat alleen de dingen bovenop gescand worden.
Bij de AH hier wordt alles gecheckt. Ze controleren niet zo vaak maar als ze controleren gaat de hele tas leeg. Tegenwoordig wacht ik ook met inpakken totdat ik weet of ze controleren.stylezzz schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:26:
[...]
Nog nooit meegemaakt. De handscanner geeft ook alleen aan hoeveel producten dat ze moeten scannen bij de controle. Niet welke.... waarom dat ze bij jou een blik tomatensoep onderuit je tas trekken zou ik niet weten...
Vreemd, ik herken het niet. En dan is de ah ook mijn standaard supermarkt. Sowieso moet je ook eerst op het knopje pinnen drukken voordat het systeem al dan niet de opdracht voor een steekproef geeft. Ga jij echt pas na het afrekenen alles uit de kar in de tas(sen) stoppen?downtime schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:40:
[...]
Bij de AH hier wordt alles gecheckt. Ze controleren niet zo vaak maar als ze controleren gaat de hele tas leeg. Tegenwoordig wacht ik ook met inpakken totdat ik weet of ze controleren.
Hier bij Jumbo stoppen ze het weer netjes terug in je tas. Lijkt me ook wel normaal eerlijk gezegd.hoevenpe schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:07:
[...]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Ik gebruik geen kar maar een mandje. Ik haal het uit het mandje, haal het voor de scanner langs, en zet het dan op het plateau waar dat mandje ook op staat. Ik pak het pas in nadat ik heb gepind.stylezzz schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:46:
[...]
Sowieso moet je ook eerst op het knopje pinnen drukken voordat het systeem al dan niet de opdracht voor een steekproef geeft. Ga jij echt pas na het afrekenen alles uit de kar in de tas(sen) stoppen?
Is dat handig? Nee. Maar alles weer uit de tas halen voor die controles is dat ook niet.
Als je genoeg gewone kassa’s hebt is dat prima. Hier in Utrecht kost in de rij staan bij die kassa teveel tiid, want mijn AH heeft nog maar één zo’n kassa die tegelijkertijd ook service-balie is, naast ongeveer 20 zelfscankassa’s. En omdat de helft van de mensen in die ene rij ook nog met muntjes wil betalen of met vragen staat over wel/geen aanbiedingen is het (voor mij) toch echt aantrekkelijler en sneller om via de zelfscan te gaan, zelfs bij een controle. Wel stop ik alles pas in de tas na betalen, zodat ik het er nooit weer uit en in hoef te doen bij een check.sapphire schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:52:
[...]
Alle supermarkten hebben zelfscan dus wat dat betreft is we weinig keuze variatie.
Ik ga overigens sinds een half jaar weer alleen naar de gewone kassa. Ik ben het zat om elke keer als ik boodschappen gedaan heb en alles netjes in mijn rugtas/kinderwagen/tas gedaan heb er weer uit te moeten trekken omdat ik een controle krijg. Aangezien dat elke één op de twee of drie keer was was dat best vaak. Geheel willekeurig m'n kont er zit gewoon een enorm algoritme achter en er is werkelijks niets willekeurigs aan
Het is een tijdje zelfs zo erg gewest dat ik bijna wist dat als ik een bepaalde combinatie aan producten kocht ik controle zou krijgen, was geloof ik Nutrilon met een bepaald aantal producten wat het algoritme enorm triggerd. Ik heb dit al vaker getyped ik heb zelfs meer dan één keer gehad dat de controle medewerker 5 producten moest scannen ter controle en ik maar 4 producten had![]()
Nee dank u, dan maar even in de rij en geholpen worden door een vriendelijke casssiere
NB: ik haal ook wel eens één vers croissantje bij de jumbo a 39 ct,
‘s ochtendvroeg voor werk. Soms krijg ik dan een check maar duurt vooral eeuwig voor een dan iemand komt. De kassa’s zijn dan allemaal nog leeg, dus dan pak ik het gewoon op en probeer ik het opnieuw bij de kassa ernaast, dat is sneller dan wachten op een kassiere…
[ Voor 9% gewijzigd door Valorian op 03-03-2024 17:21 ]
Twee gewone kassa's tegenover 12 zelfscan kassa's.Valorian schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:18:
[...]
Als je genoeg gewone kassa’s hebt is dat prima. Hier in Utrecht kost in de rij staan bij die kassa teveel tiid, want mijn AH heeft nog maar één zo’n kassa die tegelijkertijd ook service-balie is, naast ongeveer 20 zelfscankassa’s. En omdat de helft van de mensen in die ene rij ook nog met muntjes wil betalen of met vragen staat over wel/geen aanbiedingen is het (voor mij) toch echt aantrekkelijler en sneller om via de zelfscan te gaan, zelfs bij een controle. Wel stop ik alles pas in de tas na betalen, zodat ik het er nooit weer uit en in hoef te doen bij een check.
Ik doe de boodschappen of direct in mij rugtas of onderin de kinderwagen dus later inpakken zit er niet in.
Maargoed zelfs als er een rij staat ga ik naar de gewone kassa, principe kwestie
Ik haal soms hele tassen boodschappen om 7u als ze open gaan, ook altijd leuk want dan er nog geen cassiere
[ Voor 5% gewijzigd door sapphire op 03-03-2024 17:25 ]
Anders kun je altijd zelf nog eens een keer een schapcontrole doenevilution schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:48:
[...]
Hier bij Jumbo stoppen ze het weer netjes terug in je tas. Lijkt me ook wel normaal eerlijk gezegd.
Mijn ervaring is dat ze daar twee keer zo lang over doen als ikzelf en vervolgende de kwetsbare items onderin zitten dus los van wat normaal is doe ik dat toch echt liever zelf 😊.evilution schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:48:
[...]
Hier bij Jumbo stoppen ze het weer netjes terug in je tas. Lijkt me ook wel normaal eerlijk gezegd.
Maar we gaan wel ver off topic zo.
Qua “zonsondergang” hoeven Jumbo en AH weinig te vrezen denk ik. Die twee vormen nog net geen kartel maar zijn wenzo dominant dat ik ze nog heel lang niet uit het straatbeeld zie verdwijnen. In het ergste geval gooien ze de prijzen gewoon omhoog als het allemaal kennelijk niet uitkan.
Ik weet (bijna) zeker dat het afhangt van de stad/buurt waar de AH-vestiging zit. Ik woon in Amsterdam in een gemiddeld arme buurt, en ook hier mag ik standaard ALLE producten uit mijn tassen hengelen bij een controle. Vooral lekker tijdens of na een drukke werkdag. Nu gelukkig circa 6x op rij niet gecontroleerd, maar de weken daarvoor vaker wel dan niet. Goede test van mijn geduld en vriendelijkheid, denk ik dan maarstylezzz schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:46:
[...]
Vreemd, ik herken het niet. En dan is de ah ook mijn standaard supermarkt. Sowieso moet je ook eerst op het knopje pinnen drukken voordat het systeem al dan niet de opdracht voor een steekproef geeft. Ga jij echt pas na het afrekenen alles uit de kar in de tas(sen) stoppen?

Trouwens, eergisteren werd er voor mijn neus een winkeldief staande gehouden in de AH, en laatst bij de Praxis ook 1. En even daarvoor zag ik bij een andere AH een hoe 3 of 4 medewerkers stoeiden met een agressieve klant. En bij weer een andere AH stond een levensgrote, streng kijkende politieagent van karton naast de zelfscankassa's, ter afschrikking. En toen ik een foto maakte van dat bizarre ding, vroeg de manager met klem of ik die alsjeblieft van mijn mobiel wilde verwijderen - zijn vestiging had last van een hetze op social media.
Leuk man, werken in de retail anno 2024!
Geen idee of het daadwerkelijk zo is. Ikzelf woon in een van slands meest gemiddelde vinex wijken... ik denk dat het niet ondenkbaar is dat de software bij de ah bij mij om de hoek iets minder streng staat afgesteld als bij die van jou. Al zal iedereen bij ah dat natuurlijk in alle toonaarden ontkennen....Randfiguur schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:00:
[...]
Ik weet (bijna) zeker dat het afhangt van de stad/buurt waar de AH-vestiging zit. Ik woon in Amsterdam in een gemiddeld arme buurt, en ook hier mag ik standaard ALLE producten uit mijn tassen hengelen bij een controle. Vooral lekker tijdens of na een drukke werkdag. Nu gelukkig circa 6x op rij niet gecontroleerd, maar de weken daarvoor vaker wel dan niet. Goede test van mijn geduld en vriendelijkheid, denk ik dan maar![]()
Trouwens, eergisteren werd er voor mijn neus een winkeldief staande gehouden in de AH, en laatst bij de Praxis ook 1. En even daarvoor zag ik bij een andere AH een hoe 3 of 4 medewerkers stoeiden met een agressieve klant. En bij weer een andere AH stond een levensgrote, streng kijkende politieagent van karton naast de zelfscankassa's, ter afschrikking. En toen ik een foto maakte van dat bizarre ding, vroeg de manager met klem of ik die alsjeblieft van mijn mobiel wilde verwijderen - zijn vestiging had last van een hetze op social media.
Leuk man, werken in de retail anno 2024!
De Jumbo in Almere Buiten heeft al vrij lang geen zelfscan meer. Kan geen info vinden maar ik denk een jaar of twee geleden geïntroduceerd en alweer een jaar of wat verdwenen. Volgens m'n vrouw zijn de zelfscan kassa's bij de Action ook weggehaald en bij de Lidl moeten je boodschappen op een weegschaal waarbij het gewicht moet kloppen met de gescande artikelen.sapphire schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:52:
[...]
Alle supermarkten hebben zelfscan dus wat dat betreft is we weinig keuze variatie.
Hadden we laatst natuurlijk net een non-food product bij de Lidl waarvan het gewicht niet klopte en dat duurde nogal ffies voor men de kassa weer goed aan de gang had. Aan de menu's te zien deed dat meisje haar werk goed, leek de kassa het ook te accepteren maar bij daadwerkelijk afrekenen ging het dan weer mis. Weet niet meer hoe ze het opgelost heeft maar ik vond het te lullig om weg te lopen en heb dus netjes gewacht.
Daar doet de Appie dan ook niet moeilijk ombszz schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:15:
Volgens mij moet een winkel kunnen vertellen op basis waarvan ze controleren als je dat wilt weten.
Heel simpel: random controle.
Daarbij mogen ze in een supermarkt sowieso altijd je tas controleren. Ook bij normale kassa.
Wel ben ik erg benieuwd wat deze hele discussie over het nut of onhandigheid van de zelfscan en bijbehorende controles te maken hebben met dit topic.
Wellicht zie ik het gewoon niet. Maar de meeste winkels die dit hebben zijn erg grote concerns en ik zie de Jumbo/ah/Ikea zomaar niet meer verdwijnen
[sarcasme]
Het heeft totaal niet met dit topic te maken, maar voor The Body Shop lijkt het einde ook nabij.
[/sarcasme]
Uit de Volkskrant:
Het heeft totaal niet met dit topic te maken, maar voor The Body Shop lijkt het einde ook nabij.
[/sarcasme]
Uit de Volkskrant:
Nu ben ik daar ooit maar 1 keer geweest voor rooibosthee, omdat ik dacht dat het een soort Kruidvat was. Maar geen thee daar, dus ik zal het niet missen.De Belgische tak van The Body Shop werd dinsdag bankroet verklaard, nadat onlangs de Duitse en Britse bedrijfsonderdelen al faillissement aanvroegen. De 27 Nederlandse vestigingen van de spinaziekleurige keten – de steunkleur ontstond toen Roddick de muren van haar eerste winkel groen sausde om de schimmel te verbergen – zijn vooralsnog wel open, hoewel de Nederlandse webwinkel al dagenlang plat ligt
Soms ben ik bijna gelukkig
Ondanks dat dat bericht al een keer of 5 gepost is vind ik dat fors beter passend hier dan de discussie over de Albert Heijn zelfscan. Maar dat is mijn mening.
Ondanks dat je er nooit komt betekend het wel weer een leeg pand in het centrum wat voor de panden ernaast ook niet goed is. Nog minder reuring en levendigheid in de centra.
Ondanks dat je er nooit komt betekend het wel weer een leeg pand in het centrum wat voor de panden ernaast ook niet goed is. Nog minder reuring en levendigheid in de centra.
Je kan beredeneren dat door dit soort gezeik mensen boodschappen online gaan bestellenDennis1812 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 00:00:
[...]
Daar doet de Appie dan ook niet moeilijk om
Heel simpel: random controle.
Daarbij mogen ze in een supermarkt sowieso altijd je tas controleren. Ook bij normale kassa.
Wel ben ik erg benieuwd wat deze hele discussie over het nut of onhandigheid van de zelfscan en bijbehorende controles te maken hebben met dit topic.
Wellicht zie ik het gewoon niet. Maar de meeste winkels die dit hebben zijn erg grote concerns en ik zie de Jumbo/ah/Ikea zomaar niet meer verdwijnen
Het is een manier om kosten te reduceren, daardoor kunnen prijzen lager en worden andere spelers met gewone kassa's uit de markt gedrukt.Dennis1812 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 00:00:
Vooral bij non-food is dat een probleem voor de concurrentie: bijv. Blokker zal mede daardoor hogere kosten hebben dan de AH of Jumbo ernaast.
Maar in hoeverre concureert blokker dan met die supermarktketens? Vanwege die drie pannen en potten die de ah verkoopt? En: binnen non food zijn de zelfscans ook al in beeld toch? (Hema, ikea, diverse bouwmarken, kruidvat, decathlon, etc)hoevenpe schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:14:
[...]
Het is een manier om kosten te reduceren, daardoor kunnen prijzen lager en worden andere spelers met gewone kassa's uit de markt gedrukt.
Vooral bij non-food is dat een probleem voor de concurrentie: bijv. Blokker zal mede daardoor hogere kosten hebben dan de AH of Jumbo ernaast.
Ik denk eerder dat hierdoor bepaalde non-food nog goedkoper kan worden bij een supermarkt.
Het is niet de Blokker die concurreert met de supermarktketens, die supermarkten maken de Blokkers van deze wereld het leven nog lastiger dan ze het al hebben. Ze hebben vaak schaalvoordeel, mensen komen er vaak al meerdere keren per week en daar komt goedkopere arbeid dan nog eens bij.
En anders geven ze de producten die Blokker verkoopt wel weg onder het mom van een spaaractie.
Offtopic zelfscan:
Randy Feltface over zelfscan en "Queue rage"
YouTube: Randy - Melbourne International Comedy Festival 2013 Opening Night C...
Het is niet de Blokker die concurreert met de supermarktketens, die supermarkten maken de Blokkers van deze wereld het leven nog lastiger dan ze het al hebben. Ze hebben vaak schaalvoordeel, mensen komen er vaak al meerdere keren per week en daar komt goedkopere arbeid dan nog eens bij.
En anders geven ze de producten die Blokker verkoopt wel weg onder het mom van een spaaractie.
Offtopic zelfscan:
Randy Feltface over zelfscan en "Queue rage"
YouTube: Randy - Melbourne International Comedy Festival 2013 Opening Night C...
Sinds maanden geleden ben ik ook weer overgestapt op de bemande kassa.
Boodschappen doen is al niet mijn favoriete bezigheid, thuis laten bezorgen heeft dan ook al jaren de voorkeur. Soms kan er iets niet geleverd worden of moet er toch iets extra's gehaald worden.
Ik denk aan de puberende medemens die wat wilt verdienen.
-zij willen een bijbaan
-ik wil niet verantwoordelijk worden gehouden voor scanproblemen
-mensen te kakken zetten of voor dief uitmaken mogen ze bij een ander doen
-op de tijdstippen dat ik er ben, is de kassa altijd leeg, wachten op controle duurt dan veel te lang
In het begin vond ik het wel wat hebben, ze hebben het zelf steeds vervelender gemaakt (om problemen op te lossen die ze daarmee zelf hebben gecreëerd)
Waar blijft de beloofde RFID tags met een karretje vol en meteen afrekenen? De controle is dan ook niet nodig omdat alles vast zit aan de producten (losse groente en fruit uitgezonderd)
Boodschappen doen is al niet mijn favoriete bezigheid, thuis laten bezorgen heeft dan ook al jaren de voorkeur. Soms kan er iets niet geleverd worden of moet er toch iets extra's gehaald worden.
Ik denk aan de puberende medemens die wat wilt verdienen.
-zij willen een bijbaan
-ik wil niet verantwoordelijk worden gehouden voor scanproblemen
-mensen te kakken zetten of voor dief uitmaken mogen ze bij een ander doen
-op de tijdstippen dat ik er ben, is de kassa altijd leeg, wachten op controle duurt dan veel te lang
In het begin vond ik het wel wat hebben, ze hebben het zelf steeds vervelender gemaakt (om problemen op te lossen die ze daarmee zelf hebben gecreëerd)
Waar blijft de beloofde RFID tags met een karretje vol en meteen afrekenen? De controle is dan ook niet nodig omdat alles vast zit aan de producten (losse groente en fruit uitgezonderd)
[ Voor 11% gewijzigd door DaWizza op 04-03-2024 08:51 ]
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW
De Aldi heeft al zo'n winkel in Utrecht.DaWizza schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:49:
Dat klopt inderdaad. Helaas heb ik al 3 keer meegemaakt dat of de handscanner of degene die de controle uitvoert een fout maakte. In dat geval moeten alle producten worden gescand en alles moet dan dus de tas uit. Leuk met meerdere volle boodschappentassen......not!stylezzz schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:26:
[...]
Nog nooit meegemaakt. De handscanner geeft ook alleen aan hoeveel producten dat ze moeten scannen bij de controle. Niet welke.... waarom dat ze bij jou een blik tomatensoep onderuit je tas trekken zou ik niet weten...
Dat ze controleren, dat vind ik geen probleem. Maar dat door een door de supermarkt gemaakte fout, de consument de dupe is, dat vind ik ronduit ergerlijk.
Als Hema zelfscankassa's kan introduceren moet dat Blokker ook lukken.hoevenpe schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:14:
[...]
Die bedrijven maken natuurlijk niet hun eigen kassa's dus als er een business case is, kunnen ze ook zelfscan introduceren. Het is meer de vraag of een noodlijdend bedrijf als Blokker die investering wil doen.XWB schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:07:
[...]
Als Hema zelfscankassa's kan introduceren moet dat Blokker ook lukken.
Na een fout van de medewerker kreeg ik wekenlang bijna altijd controle. Het algoritme zet onverbiddelijk een vinkje achter je naam, waar rook is is vuur ofzo...ruftman schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:00:
Dat ze controleren, dat vind ik geen probleem. Maar dat door een door de supermarkt gemaakte fout, de consument de dupe is, dat vind ik ronduit ergerlijk.
Heel herkenbaar helaas. Daarentegen is de controle bij de zelfscankassa's bij de Kruidvat helemaal een aanfluiting. Als daar het seintje voor controle afgaat, dan komt er meestal gewoon niemand en er zijn geen poortjes. Ik pak dan mijn spullen en reken dan bij een andere zelfscankassa af.hoevenpe schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:36:
[...]
Na een fout van de medewerker kreeg ik wekenlang bijna altijd controle. Het algoritme zet onverbiddelijk een vinkje achter je naam, waar rook is is vuur ofzo...
Ik betwijfel het. Ik had een paar maanden geleden ook controle en er werd iets gevonden wat ik (volgens hun) niet had gescand. Nu was ik 100% zeker dat ik alles had gescand en dat ik elke keer een piep hoorde, dus ik weet niet hoe dat kan gebeuren, maar dat terzijde. Maar ik ben daarna niet vaker gecontroleerd.hoevenpe schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:36:
[...]
Na een fout van de medewerker kreeg ik wekenlang bijna altijd controle. Het algoritme zet onverbiddelijk een vinkje achter je naam, waar rook is is vuur ofzo...
Dit hebben ze sinds kort bij de Lidl bij ons ook ingevoerd. Dat heeft er bij mij voor gezorgd dat ik daar weer gebruik maak van de gewone kassa's. Want je moet elk product een voor een scannen en direct op de weegschaal leggen. Dus als je bijvoorbeeld 4 pakken yoghurt hebt kan je er niet een 4x scannen en ze dan alle 4 in de tas doen. Dat mag niet van het systeem.ninjazx9r98 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 23:25:
[...]
De Jumbo in Almere Buiten heeft al vrij lang geen zelfscan meer. Kan geen info vinden maar ik denk een jaar of twee geleden geïntroduceerd en alweer een jaar of wat verdwenen. Volgens m'n vrouw zijn de zelfscan kassa's bij de Action ook weggehaald en bij de Lidl moeten je boodschappen op een weegschaal waarbij het gewicht moet kloppen met de gescande artikelen.
Hadden we laatst natuurlijk net een non-food product bij de Lidl waarvan het gewicht niet klopte en dat duurde nogal ffies voor men de kassa weer goed aan de gang had. Aan de menu's te zien deed dat meisje haar werk goed, leek de kassa het ook te accepteren maar bij daadwerkelijk afrekenen ging het dan weer mis. Weet niet meer hoe ze het opgelost heeft maar ik vond het te lullig om weg te lopen en heb dus netjes gewacht.
Daar ga ik heel slecht op, dus dat doe ik mezelf niet meer aan.
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Ja vreselijk het nieuwe systeem bij de Lidl. Voorheen deed ik mandje links en rugtas rechts maar dat gaat nu ook niet meer.Malfunctions schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:03:
[...]
Dit hebben ze sinds kort bij de Lidl bij ons ook ingevoerd. Dat heeft er bij mij voor gezorgd dat ik daar weer gebruik maak van de gewone kassa's. Want je moet elk product een voor een scannen en direct op de weegschaal leggen. Dus als je bijvoorbeeld 4 pakken yoghurt hebt kan je er niet een 4x scannen en ze dan alle 4 in de tas doen. Dat mag niet van het systeem.
Hoezo dat? Sinds wanneer is het zelfscan-pik-de-pikker-eruit-algoritme naam gebonden?hoevenpe schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:36:
[...]
Het algoritme zet onverbiddelijk een vinkje achter je naam, waar rook is is vuur ofzo...
Dit geldt blijkbaar alleen voor mensen die hun klantenkaart gebruiken om de zelfscanner te unlocken. Ik doe zelf ook niet mee met die ongein, dus tik altijd op "ga verder zonder pas".ehtweak schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:59:
[...]
Hoezo dat? Sinds wanneer is het zelfscan-pik-de-pikker-eruit-algoritme naam gebonden?
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Zelfde bonuskaart.ehtweak schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:59:
Hoezo dat? Sinds wanneer is het zelfscan-pik-de-pikker-eruit-algoritme naam gebonden?
Ach zo, op die fiets.
Ik kom nooit bij dat soort winkels... my bad.
https://randombonuskaart.nl/, https://welbonusgeendata.nl/index.php of één van de andere vele sites die hetzelfde doen
Zoiets heb ik in Frankrijk ook gezien. Dan moest ook alles na scan op een plaat gelegd worden. Daar lagen dan op het einde alle gescande artikelen tegelijk. En geen gedoe met controle. Werkte prima.Malfunctions schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:03:
[...]
Dit hebben ze sinds kort bij de Lidl bij ons ook ingevoerd. Dat heeft er bij mij voor gezorgd dat ik daar weer gebruik maak van de gewone kassa's. Want je moet elk product een voor een scannen en direct op de weegschaal leggen. Dus als je bijvoorbeeld 4 pakken yoghurt hebt kan je er niet een 4x scannen en ze dan alle 4 in de tas doen. Dat mag niet van het systeem.
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
In de meeste landen hebben ze zo'n systeem. Vaak ook met houdertjes waar je je tas aan kunt hangen zodat je toch kunt inpakken.martwoutnl schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:48:
[...]
Zoiets heb ik in Frankrijk ook gezien. Dan moest ook alles na scan op een plaat gelegd worden. Daar lagen dan op het einde alle gescande artikelen tegelijk. En geen gedoe met controle. Werkte prima.
Klopt. Ik heb de selfscan zelf voor het eerst in Engeland gezien vele jaren terug. Daarna zag ik ze elders opkomen.Frame164 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:42:
[...]
In de meeste landen hebben ze zo'n systeem. Vaak ook met houdertjes waar je je tas aan kunt hangen zodat je toch kunt inpakken.
*knip* Offtopic.
[ Voor 98% gewijzigd door Yorinn op 08-03-2024 20:49 ]
https://www.rtlnieuws.nl/...-winkels-andere-doelgroep
De move staat dan weer een beetje in contrast met andere beelden.
Nee, dat denk ik niet.Scheurbuik schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:14:
https://www.rtlnieuws.nl/...-winkels-andere-doelgroep
Winkels gaan uit de binnenstad weg omdat de huurprijzen (per vierkante meter) erg hoog zijn. Om je volledige assortiment aan te kunnen bieden heb je gewoon veel oppervlakte nodig. En je wilt niet met een half assortiment midden in de binnenstad zitten omdat je de klanten dan vaak naar de concurrent moet verwijzen.
Wat Praxis doet is veel interessanter en die kleine winkels krijgen een postorder en reclamefunctie. Ze hebben maar van elk product 1 variant in de winkel. En vervolgens verwijzen ze naar de grote vestiging aan de rand van de stad, of ze bieden de mogelijkheid om iets naar die kleine winkel te bezorgen.
Maar waarom, vraag ik me dan af?Onbekend schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:01:
[...]
... of ze bieden de mogelijkheid om iets naar die kleine winkel te bezorgen.
Dan moet ik, als koper zijnde, alsnog naar die winkel toe. Waarom zou ik het dan niet gelijk thuis laten bezorgen?
Je moet net op dat bezorgmoment thuis zijn. Anders mag je een dag langer op je bestelling wachten, of het wordt bij een pakketpunt bezorgt.ehtweak schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:24:
[...]
Maar waarom, vraag ik me dan af?
Dan moet ik, als koper zijnde, alsnog naar die winkel toe. Waarom zou ik het dan niet gelijk thuis laten bezorgen?
En daarnaast is het leveren bij de winkel vaak gratis omdat er toch elke dag wel een vrachtwagen naartoe rijdt. Maar een levering naar een eigen adres brengt extra kosten met zich mee, dus kan het gemakkelijker zijn om je bestelling naar een vestiging te sturen die dichter bij is.
Is het dan alsnog niet handiger om direct naar de winkel buiten het centrum toe te rijden/fietsen? Daar hebben ze immers het product wel, kan je het direct zien, kopen en meenemen en hoef je dus niet 2x naar dezelfde winkel of (bij thuisbezorging) op een bezorger te wachten.
i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512
Jawel, maar dat wordt ook in het artikel uitgelegd. Die doelgroep kan meteen naar de bestaande grote vestigingen op bedrijventerreinen.spone schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:52:
Is het dan alsnog niet handiger om direct naar de winkel buiten het centrum toe te rijden/fietsen? Daar hebben ze immers het product wel, kan je het direct zien, kopen en meenemen en hoef je dus niet 2x naar dezelfde winkel of (bij thuisbezorging) op een bezorger te wachten.
Die city stores zijn een aanvulling op. worden ook als reclame/uithangbord gebruikt, zijn showroom en bieden een klein basis assortiment plus afhalen van online bestellingen.
Alsnog is de verwachting dat je dit vooral in de echt grote steden gaat zien.
Het blijven natuurlijk relatief dure vierkante meter prijzen.
Het assortiment van de Praxis City Store hier in de buurt (welk overigens niet echt nieuw is, als ik mij niet vergis zit deze er inmiddels al zelfs bijna 10 jaar), is doorgaans niet heel interessant voor thuisbezorging. Veel dingen waarvoor bezorgkosten bij de doorsnee winkel al hoger liggen dan de aankoopprijsehtweak schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:24:
[...]
Maar waarom, vraag ik me dan af?
Een klein verfblikje, een doosje schroeven, wat schuurpapier, etc. Veel van dit soort kleine spullen.
Waar je niet snel voor een grote klus alles binnen de City Store zal halen.
Maar indien je wat vergeten bent, of wilt even een schilderijtje ophangen en hebt geen schroefjes meer, dan is het wel eens handig. Het is tenslotte praktischer dan even een uur op en neer met de auto. En heel veel concurrentie is er hiervoor veelal niet binnen de steden hedendaags.
Verkopen ze daar ook gereedschappen zoals een waterpomptang of schroevendraaiers? Ik kan mij voorstellen dat als je in de stad woont en je doet een klus en dan kom je erachter dat je een bepaald gereedschap mist je dan naar de city praxis gaat om het daar te kopen.psychodude schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:13:
[...]
Het assortiment van de Praxis City Store hier in de buurt (welk overigens niet echt nieuw is, als ik mij niet vergis zit deze er inmiddels al zelfs bijna 10 jaar), is doorgaans niet heel interessant voor thuisbezorging. Veel dingen waarvoor bezorgkosten bij de doorsnee winkel al hoger liggen dan de aankoopprijs.
Een klein verfblikje, een doosje schroeven, wat schuurpapier, etc. Veel van dit soort kleine spullen.
Maar indien je wat vergeten bent, of wilt even een schilderijtje ophangen en hebt geen schroefjes meer, dan is het wel eens handig. Het is tenslotte praktischer dan even een uur op en neer met de auto. En heel veel concurrentie is er hiervoor veelal niet binnen de steden hedendaags.
Wat een Action ook vaak wel heeft, die toch ook vaak wel in de buurt zit. Het nu van dit soort uithangborden ontgaat me volkomen.spijkerhoofd schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 07:26:
[...]
Verkopen ze daar ook gereedschappen zoals een waterpomptang of schroevendraaiers? Ik kan mij voorstellen dat als je in de stad woont en je doet een klus en dan kom je erachter dat je een bepaald gereedschap mist je dan naar de city praxis gaat om het daar te kopen.
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
https://fd.nl/bedrijfslev...e-stadswinkels?gift=aF7rT (10* gratis)
Wat highlights;
Met een winkeloppervlakte van driehonderd vierkante meter zijn ze een stuk kleiner dan een doorsnee C&A.
‘Er zit meer lucht in de winkels, zodat je de producten beter ziet’, zegt Boer. Er zijn minder kledingrekken, meer paspoppen en kledingcombinaties op de wand en aan de rekken. Dat moet klanten op ideeën brengen.
Als een kledingstuk er niet in de juiste maat is, gaat een medewerker het met een bakfiets in een andere winkel halen. Goede klanten kunnen ’s avonds terecht voor personal shopping: op afspraak komen winkelen met een paar vriendinnen.
Het wil af van de enorme warenhuizen, waarmee het groot is geworden. ‘Mensen willen geen vijf verdiepingen meer’, zegt Boer. Sommige winkels moesten dicht en sommige moesten verhuizen.
Eerst hebben we gekeken hoe groot al die winkels moesten zijn. Vooral in Duitsland waren er winkels die veel te groot waren.’
Van het toenmalige aantal van 1400 winkels pasten er 350 niet in de toekomstplannen. Die zijn vergroot of verkleind, verhuisd of gesloten. Vrijwel alle winkels hebben een facelift gekregen. Bovendien is bijna een derde van alle producten afgelopen jaar geschrapt.
Dit zou best eens kunnen werken, die hele grote C&A's zorgen alleen maar voor veel zoeken en veel rekken. En dan sla ik ze meestal over.
Hier in Heerlen is de grote C&A van "vroeger" noodgedwongen opgeknipt over 2 locaties (verzakking winkelcentrum) maar daardoor werken ze wel beter. En net over de grens in Duitsland ligt ook een kleinere. Alleen begane grond, maar daardoor wel overzichtelijk.
Wat highlights;
Met een winkeloppervlakte van driehonderd vierkante meter zijn ze een stuk kleiner dan een doorsnee C&A.
‘Er zit meer lucht in de winkels, zodat je de producten beter ziet’, zegt Boer. Er zijn minder kledingrekken, meer paspoppen en kledingcombinaties op de wand en aan de rekken. Dat moet klanten op ideeën brengen.
Als een kledingstuk er niet in de juiste maat is, gaat een medewerker het met een bakfiets in een andere winkel halen. Goede klanten kunnen ’s avonds terecht voor personal shopping: op afspraak komen winkelen met een paar vriendinnen.
Het wil af van de enorme warenhuizen, waarmee het groot is geworden. ‘Mensen willen geen vijf verdiepingen meer’, zegt Boer. Sommige winkels moesten dicht en sommige moesten verhuizen.
Eerst hebben we gekeken hoe groot al die winkels moesten zijn. Vooral in Duitsland waren er winkels die veel te groot waren.’
Van het toenmalige aantal van 1400 winkels pasten er 350 niet in de toekomstplannen. Die zijn vergroot of verkleind, verhuisd of gesloten. Vrijwel alle winkels hebben een facelift gekregen. Bovendien is bijna een derde van alle producten afgelopen jaar geschrapt.
Dit zou best eens kunnen werken, die hele grote C&A's zorgen alleen maar voor veel zoeken en veel rekken. En dan sla ik ze meestal over.
Hier in Heerlen is de grote C&A van "vroeger" noodgedwongen opgeknipt over 2 locaties (verzakking winkelcentrum) maar daardoor werken ze wel beter. En net over de grens in Duitsland ligt ook een kleinere. Alleen begane grond, maar daardoor wel overzichtelijk.
Dat is het hele idee ook. Nu stadscentra steeds meer een woonfunctie krijgen is er ook behoefte aan winkels die een klein assoriment bouw/klusmaterialen hebben. Je hoeft dan niet voor elk schroefje of blik verf naar het industrieterrein aan de rand van de stad om een bouwmarkt te bezoeken. Niet zozeer gericht op de recreerende funshopper, maar op de lokale bewoner in het centrum.psychodude schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:13:
[...]
Het assortiment van de Praxis City Store hier in de buurt (welk overigens niet echt nieuw is, als ik mij niet vergis zit deze er inmiddels al zelfs bijna 10 jaar), is doorgaans niet heel interessant voor thuisbezorging. Veel dingen waarvoor bezorgkosten bij de doorsnee winkel al hoger liggen dan de aankoopprijs.
[ Voor 3% gewijzigd door stylezzz op 12-03-2024 09:48 ]
Wat op zich een rare move is, want alle andere woonwijken hebben ook niet hun eigen kleine bouw/klusmaterialen winkel.
Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels