De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 95 ... 142 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:11:
@ehtweak ik weet dat jij fervent klant bent van Amazon (ik bestel er ook)
Ik bestel er gewoon een heel divers gamma aan de producten. Gewoonweg omdat ze, in al die jaren dat wij er bestellen, tot nu toe de leverancier zijn, met het minste gezeik.

Qua producten varieert dat van biologische olijfolie van een kleine producent uit Griekenland tot aan elektra schakelmateriaal van bekende Duitse merken. Van drogisterij artikelen tot aan eigen merk noten, zaden en biologische meelsoorten. Van tech-onderdelen (effectief vaak dezelfde prijs als via AE) tot aan chemicaliën voor proefjes, etc, etc.

Lang niet alles, maar wel heel veel. :)
maar het is toch algemeen bekend hoe zij markten binnen dringen en met onmogelijke prijzen eerst concurrenten weg ellebogen om zodra de plek verworven is marktleider te zijn.
Dat is een zeer specifieke tactiek die Amazon vaak heeft toegepast en niet per se voor elke beursgenoteerde ondernemer de standaard is. Dat verplicht jou geenszins om morele bezwaren te hebben tegen het aankopen bij Amazon, maar verschillen tussen aanpak van bedrijven zijn er wel degelijk en ik kan er best begrip voor opbrengen als mensen dat mee laten wegen.
Door schade en schande wijs geworden heb ik er al jarenang geen fiducie meer in, dat op het Angelsaksische economische model geschoolde ondernemingen überhaupt waarde hechten aan moreel geneuzel. :|
Dus ook Amazon niet. Wat dat betreft allemaal één pot nat. ;w

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-10 17:20

Metalfreak

Hoije woh!

Frame164 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:19:
[...]

Het voordeel van Bol is dan weer dat er vrijwel geen dingen zijn die je er niet kunt krijgen, en dat het er meestal heel snel is, ook van resellers.
Ik gebruik Bol weer juist heel weinig, het is dat ik soms gratis cadeaukaarten voor Bol krijg en ik er dus wel eens iets bestel, maar in mijn ervaring vind ik er juist vaak dingen niet. En als het er is, is het elders wel goedkoper te krijgen. Ik bestel inmiddels meer bij Amazon dan bij Bol en mijn ervaring met klantenservice bij Amazon is ook meer dan goed te noemen. Voor mij hoeft het ook niet altijd meteen de volgende dag geleverd te zijn.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:10
ehtweak schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:22:
[...]

Maar dat verschil is er dus wel.
Nog afgezien van het feit dat Bol gewoonweg niet kan tippen aan het assortiment van Amazon.

En wat betreft de gunfactor (daar heb ik overigens niks mee), kijk nog eens goed wat de grootste aandeelhouders zijn van Ahold Delhaize.

https://nl.marketscreener...IZE-N-V-29752127/bedrijf/
weet je gelijk wie je je geld gunt... :+
(vooral US en Noorwegen)
Dat verschil is er vaak ook niet, zie vaak genoeg gelijkwaardige prijzen (en minder goede levertijden, ben geen prime lid). En qua aandeelhouders val je in herhaling, dat is nou eenmaal de aard vh beestje van een beursgenoteerd bedrijf. Ik zie echter een groot verschil in de afhankelijkheid van de economie van Nederland tussen Ahold en Amazon. Amazon draagt geen ene sikkepit bij aan de economie van Nederland, waar Ahold gezeteld is in Nederland en 125k medewerkers heeft.

En ja, dat laatste vind ik wel een punt om over na te denken als je online besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:00

Dhrax

Prog Lord

Blik1984 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:52:
[...]
En ja, dat laatste vind ik wel een punt om over na te denken als je online besteld.
Voor het gros van de mensen is de prijs doorslaggevend. Het morele kompas doet dan even niet meer mee. Sowieso is men niet in staat om het totaal plaatje voor de lange baan te kunnen inschatten. Het is hier al meermaals door meerdere mensen geroepen.

Amazon heeft maar 1 doel en dat is alles en iedereen om haar heen kapot maken, zodat je zelf alleen heerser kunt spelen en de makt kunt controleren. Precies zoals onze narcistische vriend Bezos het heeft uitgedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

al die platform verkopers moeten ze gewoon eens verantwoordelijk gaan stellen voor wat er over hun platform heen verkocht wordt daar zit het echte probleem. Het zijn de perfecte plaatsen voor nep producten, fraude, chineze handelaren en meer om hun zooi te dumpen. Want na paar weken zijn ze vertrokken en retouren vrijwel onmogelijk.

En bol / amazon / blokker wassen hun handen in de onschuld want zij zijn niet de "verkoper". Maar verdienen grof geld aan deze praktijken. Ik bestel dan ook vrijwel niet op deze platformen en zeker niet bij derde verkopers.

Het probleem is dat hun praktijken de markt zwaar verzieken maar hun kijken alleen naar de winst de rest zal ze een zorg zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:De discussie over Bol en Amazon mag stoppen hier. Die hoort niet thuis in een topic over fysieke winkels.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Dhrax schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:04:
[...]

Voor het gros van de mensen is de prijs doorslaggevend. Het morele kompas doet dan even niet meer mee. Sowieso is men niet in staat om het totaal plaatje voor de lange baan te kunnen inschatten. Het is hier al meermaals door meerdere mensen geroepen.
Volgens die gedachtengang zou het gros van de mensen dan ook niet meer moeten klagen als hun werkgever hun werk naar goedkopere landen verplaatst. Ze doen zelf in feite iets vergelijkbaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastend
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:50
Frame164 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:42:
[...]

Volgens die gedachtengang zou het gros van de mensen dan ook niet meer moeten klagen als hun werkgever hun werk naar goedkopere landen verplaatst. Ze doen zelf in feite iets vergelijkbaars.
Mensen stemmen met hun portemonnee. Dat is funest voor veel winkels gebleken. Spijtig, maar detailhandel is keiharde business. En Nederland is al relatief overbewinkeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Eastend schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:49:
[...]

Mensen stemmen met hun portemonnee.
Ja, en?
Lijkt me nogal evident.

Al dat 'belevings' / 'experience' geneuzel bij vele producten is alleen maar desastreus voor mijn portemonnee. ;w
En als de bodem van de geldvoorraad bij de consument in zicht komt, mede dankzij al die prijsgraaierij van de laatste jaren, dan vind ik dat niet zo vreemd.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:44

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wanneer een ondernemer probeert geld te verdienen ten behoeve van zijn portemonnee of bedrijf dan is het graaien.
Wanneer een consument probeert zijn loon op peil te houden of minder uit te geven dan is het ineens volkomen logisch.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dergelijk eenzijdig redeneren mede oorzaak is van het verlies van vele fysieke winkels.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

D'r is een groot verschil tussen geld verdienen en GELD VERDIENEN. ;)

We kennen allemaal de voorbeelden van krimp- en graaiflatie. :-(

Maar idd; het is vaak meten met meerdere maten.
En waar komt dat door? Nou, ik heb zo'n idee... Er zijn nou eenmaal bepaalde ondernemers die wanstaltig rijk zijn. En die vallen op. :+

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 02-02-2024 15:06 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:23:
Wanneer een ondernemer probeert geld te verdienen ten behoeve van zijn portemonnee of bedrijf dan is het graaien.
Wanneer een consument probeert zijn loon op peil te houden of minder uit te geven dan is het ineens volkomen logisch.
Beide partijen optimaliseren hun cash-flow. Dus in feite doen ze hetzelfde! :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nog voordat 'ie überhaupt open ging, is deze fysieke winkel alweer insolvent.
Weliswaar niet in Nederland, maar wel weer onderdeel van het Signa debacle.

https://orf.at/stories/3347497/

Nächste Signa-Pleite
Wiener Kaufhaus Lamarr beantragt Konkurs

Die Zukunft des aktuell wohl prominentesten Rohbaus Wiens ist mit dem heutigen Tag noch ungewisser. Die Projektgesellschaft des geplanten Kaufhauses Lamarr auf der Wiener Mariahilfer Straße hat am Freitag die Eröffnung eines Konkursverfahrens beim Handelsgericht Wien eingebracht, wie unter anderem der KSV mitteilte. Durch die Insolvenz des Signa-Flaggschiffs Signa Prime Selection sei die Fertigstellung des Kaufhauses nicht mehr gesichert.

Afbeeldingslocatie: https://assets.orf.at/mims/2024/05/66/crops/w=800,q=60,r=1.5/2093696_body_790966_signa_lamarr_a_o.png

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nog een reden waarom ik steeds minder in fysieke winkels kom.
Dit keer vloerbedekking, meer specifiek Marmoleum Click van Forbo.

We moeten een stuk vloer opnieuw leggen, i.v.m. een nieuwe keuken. Ik zoek alleen maar het materiaal.
Geïnformeerd bij de lokale interieurwinkel en die wilde per se de adviesprijs hebben voor die vloerpanelen. Maar liefst 102 euro per vierkante meter.

Afijn, dan maar ff op zoek naar een online aanbieder.
En de eerste paar die ik vind zitten al rond de 60 à 70 euro per vierkante meter.
(gratis verzenden c.q. afhalen in de buurt)

M.a.w. da's niet een klein beetje verschil; dat is een heel groot verschil!
En wat rechtvaardigt, vanuit mijn perspectief, die prijs? Om het bij die lokale winkel te kopen?
Ik zou het werkelijk waar niet weten... :N

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
Eastend schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:49:
[...]

Mensen stemmen met hun portemonnee. Dat is funest voor veel winkels gebleken. Spijtig, maar detailhandel is keiharde business. En Nederland is al relatief overbewinkeld.
Bedrijven doen dat ook. En kiezen dan voor landen met minder goudomrande CAO’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Frame164 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:40:
[...]

Als er internationale onderzoeken zijn naar vestigingsklimaat scoort Nederland hoog. Door zaken als relatief lage belastingen, bijna geen stakingen, stabiliele samenleving en nog wat zooi.

https://nos.nl/artikel/24...uropees-vestigingsklimaat.

Die CAO's zijn nauwelijks van belang

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ehtweak schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:39:

We moeten een stuk vloer opnieuw leggen, i.v.m. een nieuwe keuken. Ik zoek alleen maar het materiaal.
Geïnformeerd bij de lokale interieurwinkel en die wilde per se de adviesprijs hebben voor die vloerpanelen. Maar liefst 102 euro per vierkante meter.

En de eerste paar die ik vind zitten al rond de 60 à 70 euro per vierkante meter.

En wat rechtvaardigt, vanuit mijn perspectief, die prijs? Om het bij die lokale winkel te kopen?
Vanuit jouw perspectief niets, dat is wel duidelijk. Daar hoeven we dit dansje niet meer voor te herhalen toch? Je stelt prijs boven alle, nou oké, dat is een keuze, hoeven we het verder ook niet meer over te hebben dan. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastend
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:50
[...]

Alleen hebben detailhandelsbedrijven met stenen winkels hier niet zoveel aan.
Ze kunnen wel goedkope jongelui op de winkelvloer plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:29
ehtweak schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:39:

Je weet al exact wat je nodig hebt. Dus een showroom om te kijken of een verkoper voor advies heb je niet nodig. Daarom ga je gewoon voor de goedkoopste optie... simpel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:43
[...]

Jullie generaliseren allebei behoorlijk... Zo zwart-wit en karikaturaal is het niet en doet de discussie geen goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:48:
[...]

Vanuit jouw perspectief niets, dat is wel duidelijk. Daar hoeven we dit dansje niet meer voor te herhalen toch? Je stelt prijs boven alle, nou oké, dat is een keuze, hoeven we het verder ook niet meer over te hebben dan. :)
Maar ff serieus:

Ik ga voor een goed degelijk Nederlands kwaliteitsproduct (Marmoleum van Forbo, gemaakt in Assendelft). Het is duidelijk wat ik nodig heb. Zelfs de kleur is geen discussie.
Geen vaag ex-China product van niet nader gespecificeerde grondstoffen en/of door mensen gemaakt onder slechte arbeidsomstandigheden.

We hebben het in dit topic over de zonsondergang van fysieke winkels en het hoe/wat/waarom.
Dan is dit geval toch een typische case?

Wat zou in vredesnaam een argument kunnen zijn om beduidend meer te betalen voor exact hetzelfde product bij een lokale winkel?
Ik vraag me dus oprecht af, waarom een online verkoper datzelfde product veel goedkoper kan aanbieden? Het scheelt namelijk wel erg veel. En ook die online verkoper zal er echt geen geld op toe leggen.
En nee, het is geen Amazon. ;)

En service? Wat voor een service dan? Mochten de panelen beschadigd zijn, dan reclameer ik bij diegene die ze mij verkocht heeft. En dan denk ik dat die online toko vaak hogere volumes omzet en waarschijnlijk nog eerder de delen kan vervangen. (maar dat is en blijft giswerk natuurlijk).

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 02-02-2024 21:54 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
ehtweak schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:53:
[...]

Maar ff serieus:

Ik ga voor een goed degelijk Nederlands kwaliteitsproduct (Marmoleum van Forbo, gemaakt in Assendelft). Het is duidelijk wat ik nodig heb. Zelfs de kleur is geen discussie.
Geen vaag ex-China product van niet nader gespecificeerde grondstoffen en/of door mensen gemaakt onder slechte arbeidsomstandigheden.

We hebben het in dit topic over de zonsondergang van fysieke winkels en het hoe/wat/waarom.
Dan is dit geval toch een typische case?

Wat zou in vredesnaam een argument kunnen zijn om beduidend meer te betalen voor exact hetzelfde product bij een lokale winkel?
Ik vraag me dus oprecht af, waarom een online verkoper datzelfde product veel goedkoper kan aanbieden? Het scheelt namelijk wel erg veel. En ook die online verkoper zal er echt geen geld op toe leggen.

En service? Wat voor een service dan? Mochten de panelen beschadigd zijn, dan reclameer ik bij diegene die ze mij verkocht heeft. En dan denk ik dat die online toko vaak hogere volumes omzet en waarschijnlijk nog eerder de delen kan vervangen. (maar dat is en blijft giswerk natuurlijk).
Dat zeg ik. Jij wist al precies wat je nodig had, dus je hebt helemaal niks aan een showroom of een verkoper om je advies te geven. Je had het net zo goed uit een garagebox om de hoek kunnen kopen. :) maar jouw situatie is natuurlijk niet die van een ander. Zat mensen die een vloer willen kopen en hem eerst willen zien of voelen, en daarbij nog wel verhaaltje of ze nou het best pvc of gewoon laminaat moeten nemen. Etc etc... 2 compleet verschillende situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:43
ehtweak schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:53:
[...]

. En ook die online verkoper zal er echt geen geld op toe leggen.
Ik ken de inkoop- en verkoopprijzenprijzen van Marmoleum niet maar van een heleboel andere producten wel en gek genoeg klopt jouw aanname (geen verlies) heel vaak niet.

Motieven om onder inkoopprijs te willen verkopen? Ik kan niet in de hoofden van verkopers kijken maar het gebeurt vaker dan je denkt en het kan zowel strategie , uitlopend assortiment als een vergissing zijn. En als een verkoper iets online te goedkoop aanbiedt wordt dit vaak door meerdere verkopers automatisch gematched nadat er een spider is langsgeweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:02

Cheezus

Luiaard

stylezzz schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 07:26:
[...]

Dat zeg ik. Jij wist al precies wat je nodig had, dus je hebt helemaal niks aan een showroom of een verkoper om je advies te geven. Je had het net zo goed uit een garagebox om de hoek kunnen kopen. :) maar jouw situatie is natuurlijk niet die van een ander. Zat mensen die een vloer willen kopen en hem eerst willen zien of voelen, en daarbij nog wel verhaaltje of ze nou het best pvc of gewoon laminaat moeten nemen. Etc etc... 2 compleet verschillende situaties.
In zo'n geval kan de winkel toch ook gewoon een korting aanbieden op het product. Leuk dat zichzelf niet als dozenschuiver zien maar als full-service aanbieder: als de klant wat anders vraagt moet je daar ook een beetje in mee kunnen bewegen.

Zo was ik laatst eens bij een lokale garage voor nieuwe banden. Online €150 inclusief montage op mijn oprit. Garage kon ze wel voor €170 aanbieden. Ex. Btw.. Oh, en ex. montage. Ik wil best de lokale ondernemer ondersteunen en een beetje extra betalen maar als je als ondernemer hogere inkoopprijzen hebt dan ik als consument kan vinden en daar bovenop nog de eventuele service gerekend moet worden houdt het natuurlijk wel een beetje op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Cheezus schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:11:
[...]

In zo'n geval kan de winkel toch ook gewoon een korting aanbieden op het product. Leuk dat zichzelf niet als dozenschuiver zien maar als full-service aanbieder: als de klant wat anders vraagt moet je daar ook een beetje in mee kunnen bewegen.

Zo was ik laatst eens bij een lokale garage voor nieuwe banden. Online €150 inclusief montage op mijn oprit. Garage kon ze wel voor €170 aanbieden. Ex. Btw.. Oh, en ex. montage. Ik wil best de lokale ondernemer ondersteunen en een beetje extra betalen maar als je als ondernemer hogere inkoopprijzen hebt dan ik als consument kan vinden en daar bovenop nog de eventuele service gerekend moet worden houdt het natuurlijk wel een beetje op.
Dat is uiteindelijk de keuze van de ondernemer. Het is geen verplichting om in zijn marge te snijden. Als hij zijn boterham kan verdienen met zijn winkel en af en toe nee moet zeggen tegen iemand die korting wil dan is er voor hem niks aan de hand. Het word pas problematisch als hij alleen maar mensen binnen krijgt die korting willen en niemand meer bij hem komt voor advies. Dan zal hij over zijn verdienmodel moeten nadenken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

. Zat mensen die een vloer willen kopen en hem eerst willen zien of voelen,
Daar heeft Forbo een oplossing voor, die ze notabene zelf aanbieden!
Je kunt online (!) een aantal stalen bestellen in diverse kleuren van dat materiaal. En die krijg je dan gratis thuisgestuurd. Met daarbij het vriendelijke verzoek deze, na beoordeling, weer (gratis) te retourneren.
M.a.w. zelfs de fabrikant stuurt aan op online uitzoek- en koopgedrag. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
ehtweak schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:11:
[...]

Je kunt online (!) een aantal stalen bestellen in diverse kleuren van dat materiaal. En die krijg je dan gratis thuisgestuurd. Met daarbij het vriendelijke verzoek deze, na beoordeling, weer (gratis) te retourneren.
Voor sommigen is dat inderdaad ook werkbaar. Tijden veranderen nou eenmaal :) persoonlijk ben ik toch echt naar een showroom gegaan om er echt een goed gevoel bij te krijgen.... een staaltje van 10 bij 10cm geeft me dat weer net niet. Ieder zijn ding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:05
ehtweak schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:11:
[...]

Ik begrijp dat gelijk hebben heel fijn is. Maar kun je je nou oprecht niet voorstellen dat niet elk mens op deze aardbol precies hetzelfde is als jij? Dat iets voor jou geen meerwaarde heeft, betekent niet dat het voor niemand meerwaarde heeft. Dat iets voor jou heel belangrijk is, betekent niet dat het voor iedereen heel belangrijk is. Dan kun je wel een heel specifieke casus gaan aandragen om te 'bewijzen' dat je gelijk hebt, maar zo simpel zit de wereld niet in elkaar.

Fysieke winkels moeten zorgen dat ze meerwaarde bieden voor voldoende mensen om rendabel te zijn. Ze hoeven niet per se te zorgen dat ze meerwaarde bieden voor @ehtweak. En die meerwaarde hoeft ook niet per se individueel gericht te zijn, want niet elk mens denkt alleen maar aan zichzelf. Ik sprak hier laatst een vriend over, die koopt zijn boeken altijd bij de lokale boekhandel. Daar heeft hij zelf alleen maar nadeel van: hij wil niet fysiek naar die winkel, hij wil zijn boeken online uitzoeken en gewoon makkelijk thuisbezorgd krijgen. Zijn lokale boekhandel biedt dat aan, maar ze zijn daarbij duurder en trager dan de bekende online aanbieders. Hun website werkt ook minder prettig. Maar die vriend vertelde dat hij het belangrijk vindt dat in zijn gemeente een goede boekhandel (dus niet alleen een type Bruna/AKO/Primera) zit, want hij denkt dat dat goed is voor de lokale samenleving als geheel, zelfs al heeft het voor hem als individu geen toegevoegde waarde. Dus hij neemt de nadelen voor lief en bestelt toch alles bij die lokale fysieke winkel. Ik ben zelf minder principieel dan hij, maar het heeft me wel aan het denken gezet over het indirecte effect van mijn individualistische keuzes van vandaag op hoe mijn woonplaats er over 10 jaar uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Anakha schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:22:
[...]

Ik begrijp dat gelijk hebben heel fijn is. Maar kun je je nou oprecht niet voorstellen dat niet elk mens op deze aardbol precies hetzelfde is als jij? Dat iets voor jou geen meerwaarde heeft, betekent niet dat het voor niemand meerwaarde heeft. Dat iets voor jou heel belangrijk is, betekent niet dat het voor iedereen heel belangrijk is. Dan kun je wel een heel specifieke casus gaan aandragen om te 'bewijzen' dat je gelijk hebt, maar zo simpel zit de wereld niet in elkaar.
Blijkbaar heb ik dan (nog) niet uitgebreid genoeg omschreven, excuses daarvoor. :$
Het gaat me niet om gelijk hebben, ik zoek naar de reden, het waarom het wel of niet zo is/kan.
Juist in de complexe hedendaagse maatschappij. Waarbij de mogelijkheden op dit gebied ook vele malen groter zijn, dan dat ze ooit geweest zijn.

En uiteraard zal het voor anderen ongetwijfeld anders zijn.
Maar aangezien anno nu, de beperkte financiële middelen van menig consument een belangrijk argument zijn, kunnen we er imho niet omheen dat prijs een issue is.
Of zie ik dat ook 'verkeerd'?
Fysieke winkels moeten zorgen dat ze meerwaarde bieden voor voldoende mensen om rendabel te zijn
Precies! Dus probeer ik te zoeken naar die meerwaarde (die er vroegâh vaak wel was) anno nu. Maar die meerwaarde/service/toevoeging/[whatever voordeel] vind ik steeds minder bij die fysieke winkel...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008

Zat mensen die een vloer willen kopen en hem eerst willen zien of voelen, en daarbij nog wel verhaaltje of ze nou het best pvc of gewoon laminaat moeten nemen. Etc etc... 2 compleet verschillende situaties.
Belangrijkste vraag is, gaat dit aantal mensen genoeg zijn om het grote aantal bouwwinkels welk Nederland rijk is, bestaansrecht te blijven geven?

Je ziet dat de netto omzetten en bruto winsten van dit soort partijen af begint te vlakken. Neem bijvoorbeeld HORNBACH:

2018 - 2019 tot 2019 - 2020: Omzet +8.4%, brutowinst +7.9%.
2019 - 2020 tot 2020 - 2021: Omzet +15.4%, brutowinst +12.8% (coronajaar).
2020 - 2021 tot 2021 - 2022: Omzet +7.7%, brutowinst +7.0%.
2021 - 2022 tot 2022 - 2023: Omzet +6.6%, brutowinst +1.6%.
2022 - 2023 tot 2023 - 2024 (9M): Omzet +1.7%, brutowinst +1.5%.

Zie ook:
https://pers.hornbach.nl/...jfers-boekjaar-2019-2020/
https://pers.hornbach.nl/...jfers-boekjaar-2020-2021/
https://pers.hornbach.nl/...cijfers-boekjaar-2021-22/
https://pers.hornbach.nl/...jfers-boekjaar-2022-2023/
https://pers.hornbach.nl/...r-in-derde-kwartaal-2023/

De boekjaar cijfers voor 2023 - 2024 zijn er nog niet, maar zowel netto omzet als brutowinst zie je in de loop der jaren gewoon afnemen.

Wat HORNBACH hier zelf over te vertellen heeft:
In Nederland groeide de omzet van HORNBACH ook in het derde kwartaal licht. Algemeen directeur HORNBACH Bouwmarkt Nederland Evert de Goede daarover: “Een knappe prestatie in een tijd waarin de inflatie al langer zorgt voor stijgende bedrijfskosten die stevig drukken op het resultaat. We belasten deze kosten niet een-op-een door naar de consument, omdat we in hun belang vasthouden aan onze laagste prijsgarantie. Ook onze medewerkers blijven belangrijk. Het is mooi hoe we op hen kunnen blijven bouwen en vertrouwen. We blijven in hen investeren en hebben daarom in samenwerking met de DHZ-branche per 1 januari 2024 een nieuw cao-akkoord. De lonen in de cao-schalen stijgen dan gemiddeld met meer dan 9%. Met de nieuwe cao bieden we de komende jaren perspectief en vertrouwen voor de toekomst.”
Stijgende bedrijfskosten zijn voor dit soort grote panden natuurlijk gewoon al snel een probleem. Energieconsumptie, grondprijs of eventuele huurlasten tikken natuurlijk flink aan. En in ons kleine landje, gaat dit er niet beter op worden.

Waarbij HORNBACH bij mijn weten nog één van de beter lopende bouwketens is binnen onze regio west Europa.

Ik kan mij goed indenken dat het aantal van dit soort winkels in komende jaren potentieel zal gaan reduceren en reisafstand tot bouwmarkten komt te vergroten. Waarbij het een soort vicieuze cirkel wordt, waarbij online aanschaf weer laagdrempeliger wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
psychodude schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:37:
[...]

Belangrijkste vraag is, gaat dit aantal mensen genoeg zijn om het grote aantal bouwwinkels welk Nederland rijk is, bestaansrecht te blijven geven?

Je ziet dat de netto omzetten en bruto winsten van dit soort partijen af begint te vlakken. Neem bijvoorbeeld HORNBACH:

Zie ook:

De boekjaar cijfers voor 2023 - 2024 zijn er nog niet, maar zowel netto omzet als brutowinst zie je in de loop der jaren gewoon afnemen.

[...]

Stijgende bedrijfskosten zijn voor dit soort grote panden natuurlijk gewoon al snel een probleem. Energieconsumptie, grondprijs of eventuele huurlasten tikken natuurlijk flink aan. En in ons kleine landje, gaat dit er niet beter op worden.

Waarbij HORNBACH bij mijn weten nog één van de beter lopende bouwketens is binnen onze regio west Europa.

Ik kan mij goed indenken dat het aantal van dit soort winkels in komende jaren potentieel zal gaan reduceren en reisafstand tot bouwmarkten komt te vergroten. Waarbij het een soort vicieuze cirkel wordt, waarbij online aanschaf weer laagdrempeliger wordt.
De doe het zelf (of liever gezegd bouwbranche) markt zal nog wel enkele jaren een neergaande lijn laten zien. Tijdens corona hebben ze flink geprofiteert, aangezien veel mensen besloten om toen wat aan hun huis te (laten) doen. Zoals elke branche die toen geprofiteert hebben zal de bouwbranche nu ook flink moeten inleveren. Wellicht zelfs langer als andere branches... want 1 x die nieuwe keuken of vloer geplaatst betekend flink wat jaren geen omkijken meer naar. Daarbij komt ook nog eens een stevige inflatie en gestegen energieprijzen en je hebt een perfect storm te pakken. De eerste keukenboeren vallen alweer links en rechts om....

(Overigens zou ik geen nieuwe vloer bij de hornbach uitzoeken en is het verre van een specialist, maar dat is een andere discussie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-10 21:56
psychodude schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:37:
[...]

Zie ook:

[...]

Je begrijpt dat heel de bouwmarkten sector in 2020-2022 een enorme boom heeft doorgemaakt? Dat kan niet blijven duren, dit is gewoon een afkoelingsfase na overspending. Het is al heel netjes dat de omzet niet is terug gevallen bij Hornbach, dat toont de weerbaarheid van de sector aan. Bouwmarkten is wel een van de laatste sectoren die een harde beweging naar online zullen zien. Vergelijkbare bedrijven als Hornbach in de VS (Home Depot en Loews) zijn hele mooie investeringen als je ze tegen een mooie "crisis"prijs kunt aankopen.

Vloeren, deuren, hout, kranen, verlichting, tuinartikelen enz zullen verkocht blijven worden in fysieke winkels, en voor misschien de helft van het assortiment is het gewoon niet handig om online aan te kopen. Ik ga echt geen 15 zakken cement online bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Galactic schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:12:
[...]

Je begrijpt dat heel de bouwmarkten sector in 2020-2022 een enorme boom heeft doorgemaakt? Dat kan niet blijven duren, dit is gewoon een afkoelingsfase na overspending. Het is al heel netjes dat de omzet niet is terug gevallen bij Hornbach, dat toont de weerbaarheid van de sector aan. Bouwmarkten is wel een van de laatste sectoren die een harde beweging naar online zullen zien. Vergelijkbare bedrijven als Hornbach in de VS (Home Depot en Loews) zijn hele mooie investeringen als je ze tegen een mooie "crisis"prijs kunt aankopen.

Vloeren, deuren, hout, kranen, verlichting, tuinartikelen enz zullen verkocht blijven worden in fysieke winkels, en voor misschien de helft van het assortiment is het gewoon niet handig om online aan te kopen. Ik ga echt geen 15 zakken cement online bestellen.
Je begrijpt dat op het moment dat omzet en winst cijfers negatief uitvallen een bedrijf verlies maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Oke duidelijk, je begrijpt het dus niet. Ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

15 zakken cement is juist een perfect iets om wel te bestellen want anders wordt het 2x rijden en slepen.

Materialen die je snel nodig hebt dat gaat online nog altijd niet. Tijdens een klus 2 dagen wachten op een doosje schroefjes of een lat hout is niet handig.

Psychodude heeft ook wel degelijk een punt. Een bedrijf kan alleen bestaan als er winst wordt gemaakt. Dat het nu even daalt is niet erg maar hoe goed zal het herstel zijn is de vraag. De goede cijfers waren vooral in de corona tijdperk toen iedereen thuis zat en volop ging klussen. Veel bedrijven zijn die cijfers als normaal gaan zien terwijl dat eigenlijk niet was.

Bedrijven zullen weer moeten gaan denken als voor corona maar de kosten zijn hard gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:28
Maar die ene zak die je tekort kwam haal je dan wel weer in de fysieke winkel. Die pallet met 15 stuks laat je gewoon bezorgen, daar ga je zelf niet mee slepen.

Sterker nog, ik moest een kuub beton storten. Dat heb ik kant en klaar gemengd laten komen. Losse zakjes bij de bouwmarkt en 3x heen en weer rijden was net zo duur. (en je beton ligt er in een halfuur in ipv een hele middag draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Galactic schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:12:
[...]

Bouwmarkten blijven goed draaien ondanks het online geweld. Maar goed... als vandaag mijn accutol het tijdens een klus begeeft ga ik een nieuwe halen in de winkel en niet een paar dagen zitten wachten of dat de postnl chauffeur zin heeft om aan te bellen. Die klus moet uiteraard af. :) Groot materiaal zou ik wel laten bezorgen, maar dat is dan niet noodzakelijkerwijs een online aankoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Verwijderd schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:52:
15 zakken cement is juist een perfect iets om wel te bestellen want anders wordt het 2x rijden en slepen.

Materialen die je snel nodig hebt dat gaat online nog altijd niet. Tijdens een klus 2 dagen wachten op een doosje schroefjes of een lat hout is niet handig.

Psychodude heeft ook wel degelijk een punt. Een bedrijf kan alleen bestaan als er winst wordt gemaakt. Dat het nu even daalt is niet erg maar hoe goed zal het herstel zijn is de vraag. De goede cijfers waren vooral in de corona tijdperk toen iedereen thuis zat en volop ging klussen. Veel bedrijven zijn die cijfers als normaal gaan zien terwijl dat eigenlijk niet was.

Bedrijven zullen weer moeten gaan denken als voor corona maar de kosten zijn hard gestegen.
Sterker nog die coronapiek (en nu dal) word ook door online shops goed gevoeld. Als we niet ons huis gingen verbouwen kochten we wel een nieuwe tv of homecinemaset om onszelf mee te vermaken. Zeker tv's zijn iets wat tegenwoordig voornamelijk online gekocht word... je wil echt niet zelf gaan slepen met die 55 of 65" oled. Het is niet voor niks dat zelfs de coolblue's van deze wereld na corona rode cijfers zijn gaan schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Ja precies 15 zakken cement 25kg wat denk je dat de leverkosten gaan zijn? Gratis levering de volgende dag? Uit ervaring kan ik zeggen +- 60 euro. Ongeveer even veel dan de goederenprijs dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Galactic schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:48:
Oke duidelijk, je begrijpt het dus niet. Ook goed.
Overduidelijk begrijp jij het kennelijk niet. Zodra een keten niet langer winstgevend is, mede door, zoals vanuit deze partijen zelf wordt aangegeven, de oplopende kosten in relatie van de panden die ze op dit moment niet willen doorberekenen aan de klant. Gaan er een aantal scenarios ontstaan:

1. De keten gaat winkels die het minst lopen sluiten. Jouw reistijd naar de winkel wordt langer. Je brandstof kosten lopen op. Je tijdsbesteding aan dit bezoek loopt op. Het wordt op dat moment een afweging tussen kosten en baten van online bestellen. Of wil jij gaan beweren dat jij tevoren cement wil ruiken, voelen en proeven alvorens jij tot aanschaf overgaat?

2. De keten gaat de kosten doorbelasten. Ook dan staat uiteraard nog steeds de online competitie klaar. De competitie die deze kosten niet door hoeft te belasten, omdat zij enkel een magazijn beheren en het dus geen zak uitmaakt dat het daar in de winter bijvoorbeeld 16 - 17 graden is. Ook dan wordt het dus weer een afweging tussen kosten en baten. Ga jij 15 zakken cement zelf verslepen op het moment dat dit jouw tijd kost? Potentieel zelfs nog duurder uitvalt ook, zelfs bij correctie voor transport kosten?

3. De keten gaat compenseren door lonen te laten stagneren, eventueel waar mogelijk men de deur te wijzen. Hier heb jij als consument onder de streep natuurlijk het minst mee van doen. Maar is natuurlijk wel een vaak toegepaste vorm van kostenbesparing.

Verlieslijdend worden en blijven is geen optie met bestaansrecht.
stylezzz schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:21:
[...]

Sterker nog die coronapiek (en nu dal) word ook door online shops goed gevoeld. Als we niet ons huis gingen verbouwen kochten we wel een nieuwe tv of homecinemaset om onszelf mee te vermaken. Zeker tv's zijn iets wat tegenwoordig voornamelijk online gekocht word... je wil echt niet zelf gaan slepen met die 55 of 65" oled. Het is niet voor niks dat zelfs de coolblue's van deze wereld na corona rode cijfers zijn gaan schrijven.
De corona piek is daarin natuurlijk niet het enige dat meegespeeld heeft. De combinatie van snel opvolgende verslechtering van de economische status, is een belangrijke tweede. De inflatie is pas net een beetje genormaliseerd. Maar in het bijzonder de periodieke lasten, zijn t.o.v. de bestedingsruimte, voor velen nog altijd hoog. Waardoor men kritisch blijft in consumptiegedrag.

En nog altijd is onzeker of de inflatie echt voorbij is, januari 2024 piekt de CPI toch weer ondanks eerdere gunstigere berichten:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...economie/prijzen/inflatie

Ook CPB heeft inflatie voor 2024 nog altijd beraamd op rond circa 4%:
https://www.cpb.nl/macro-...rkenning-mev-2024#cijfers

Waarbij pas vanaf 2025 er een voorzichtige normalisatie verwacht wordt:
https://www.cpb.nl/ramingen

Afgelopen jaar is gelet op binnenlandse consumptie, dan een slecht jaar geweest:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...s-groeit-iets-in-november

Zet dit af tegen pre-corona jaren, en het verschil is duidelijk:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...a-3-procent-hoger-in-juni

En in dit soort tijden, gaat het lastiger zijn voor winkels om neerwaartse cijfers te doen ombuigen. Zeker voor sectoren waar veel gebruikelijke uitgaven, toch minder essentieel zijn.

Waarbij gelet op prognoses qua o.a. de woningmarkt en daaraan gekoppelde woonlasten, energieprijzen, zorglasten; dan blijven de kansen op economische voorspoed de komende jaren gewoon tegenvallend.

En op mondiaal niveau spelen er op dit moment voldoende zaken die één en ander acuut verder kunnen verslechteren. Daarentegen, acuut ineens snel verbeteren, dat zal er weinig inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
psychodude schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:00:
[...]

Overduidelijk begrijp jij het kennelijk niet. Zodra een keten niet langer winstgevend is, mede door, zoals vanuit deze partijen zelf wordt aangegeven, de oplopende kosten in relatie van de panden die ze op dit moment niet willen doorberekenen aan de klant. Gaan er een aantal scenarios ontstaan:

1. De keten gaat winkels die het minst lopen sluiten. Jouw reistijd naar de winkel wordt langer. Je brandstof kosten lopen op. Je tijdsbesteding aan dit bezoek loopt op. Het wordt op dat moment een afweging tussen kosten en baten van online bestellen. Of wil jij gaan beweren dat jij tevoren cement wil ruiken, voelen en proeven alvorens jij tot aanschaf overgaat?

2. De keten gaat de kosten doorbelasten. Ook dan staat uiteraard nog steeds de online competitie klaar. De competitie die deze kosten niet door hoeft te belasten, omdat zij enkel een magazijn beheren en het dus geen zak uitmaakt dat het daar in de winter bijvoorbeeld 16 - 17 graden is. Ook dan wordt het dus weer een afweging tussen kosten en baten. Ga jij 15 zakken cement zelf verslepen op het moment dat dit jouw tijd kost? Potentieel zelfs nog duurder uitvalt ook, zelfs bij correctie voor transport kosten?

3. De keten gaat compenseren door lonen te laten stagneren, eventueel waar mogelijk men de deur te wijzen. Hier heb jij als consument onder de streep natuurlijk het minst mee van doen. Maar is natuurlijk wel een vaak toegepaste vorm van kostenbesparing.

Verlieslijdend worden en blijven is geen optie met bestaansrecht.

[...]

De corona piek is daarin natuurlijk niet het enige dat meegespeeld heeft. De combinatie van snel opvolgende verslechtering van de economische status, is een belangrijke tweede. De inflatie is pas net een beetje genormaliseerd. Maar in het bijzonder de periodieke lasten, zijn t.o.v. de bestedingsruimte, voor velen nog altijd hoog. Waardoor men kritisch blijft in consumptiegedrag.

En nog altijd is onzeker of de inflatie echt voorbij is, januari 2024 piekt de CPI toch weer ondanks eerdere gunstigere berichten:

Afgelopen jaar is gelet op binnenlandse consumptie, dan een slecht jaar geweest:

En in dit soort tijden, gaat het lastiger zijn voor winkels om neerwaartse cijfers te doen ombuigen. Zeker voor sectoren waar veel gebruikelijke uitgaven, toch minder essentieel zijn.

Waarbij gelet op prognoses qua o.a. de woningmarkt en daaraan gekoppelde woonlasten, energieprijzen, zorglasten; dan blijven de kansen op economische voorspoed de komende jaren gewoon tegenvallend.

En op mondiaal niveau spelen er op dit moment voldoende zaken die één en ander acuut verder kunnen verslechteren. Daarentegen, acuut ineens snel verbeteren, dat zal er weinig inzitten.
Jezus man, wat is er niet duidelijk aan het feit dat bij Hornbach al 5 jaar op rij de winst STIJGT. Waar in godsnaam haal je het vandaan dat er verlies is of dat de winst zou teruglopen, of dat er winkels zoudne verwijnen, daar is geen enkele aanwijzing voor. En nu hou ik er over op, er is niet kunnen en er is niet willen... of beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
[b]psychodude in "De zonsondergang van fysieke winkels"psychodude schreef op zondag 4 februari 2024

[...]

In 2023 hebben we nog altijd een economische groei gerealiseerd. Een kleine welliswaar, maar geen krimp. We hebben te maken gehad met een historisch ongekende (voor onze regio) inflatie maar tegelijkertijd zijn ook veel (cao) salarissen net zo hard meegestegen. Er zijn zeker branches die het nu zwaar hebben, zie voorgaande posts... maar er zijn ook zeker branches die postieve cijfers schrijven. Zo zijn er vorig jaar fors meer nieuwe autos geregistreerd.... uiteraard was dit een inhaalslag van een gigantische berg bestellingen die tijdens de coronaperiode zijn gedaan maar de kassa heeft in 2023 goed gerinkeld bij de autodealers. Logischerwijze zal dit in 2024 weer lager uitvallen....

Wel heb je gelijk dat er mondiaal erg veel speelt momenteel, wat zo zijn effecten kan gaan hebben. Overigens wil dat niet zeggen dat er niet snel herstel op kan treden zodra er conflicten opgelost worden.... dat hebben we wel gezien na corona. De wereld zou nooit meer hetzelfde zijn..... helaas, we wisten niet hoe snel we weer in het vliegtuig moesten springen om op vakantie te gaan. En het geroemde thuiswerken lijkt gezien de filezwaarte ook al weer een ding uit het verleden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
psychodude schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:17:
[...]

Je begrijpt dat op het moment dat omzet en winst cijfers negatief uitvallen een bedrijf verlies maakt?
Hornbach maakt over de afgelopen jaren alleen maar winst. Alleen de hoeveelheid winst is minder. En dat is goed te verklaren door het Corona effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:12
Bijna goed. De groei van de winst is lager. Maar dat kan door een versneld tempo van investeren komen. Ze hebben in NL bijvoorbeeld best wel wat winkels geopend.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
SkiFan schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:35:
Bijna goed. De groei van de winst is lager. Maar dat kan door een versneld tempo van investeren komen. Ze hebben in NL bijvoorbeeld best wel wat winkels geopend.
Vergeet niet dat ook bauhaus inmiddels in nederland aan de weg timmert. Dit kan reeds knagen aan de concurrentiepositie van hornbach in diverse steden.....

[ Voor 6% gewijzigd door stylezzz op 04-02-2024 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:41
stylezzz schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:40:
Vergeet niet dat ook bauhaus inmiddels in nederland aan de weg timmert. Dit kan reeds knagen aan de concurrentiepositie van hornbach in diverse steden.....
Ik zie 4 vestigingen, slechts 1 in de Randstad (Den Hoorn). Zolang het daarbij blijft hoeft Hornbach zich geen zorgen te maken.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Galactic schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:25:
Ja precies 15 zakken cement 25kg wat denk je dat de leverkosten gaan zijn? Gratis levering de volgende dag? Uit ervaring kan ik zeggen +- 60 euro. Ongeveer even veel dan de goederenprijs dus :)
En wat kost jouw auto en tijd? Voor 60 euro zou ik het laten bezorgen. Met de auto wordt het vrijwel zeker 2x rijden. 400 - 450kg aan lading mogen de meeste autos niet hebben tegenwoordig. En als je 30 zakken cement nodig hebt blijft het pallet tarief.

Daarnaast hoef ik de deur niet uit kan ik mijn tijd beter besteden aan de grote klus en hoef ik veel minder te slepen met die stomme zakken.

Zo zie je maar weer ieder zijn eigen afweging en dat is ook precies hoe de markt in elkaar zit.

Voorbeeld ik rij zelf een mitsubishi outlander wat toch een vrij forse auto is.

Massa rijklaar 1550kg Maximaal toelaatbaar gewicht 1985kg dat komt dus neer op 435kg. Ik ben zelf niet de lichtste en er licht altijd wel wat aan spullen in de auto dan blijft er al snel maar 250-300kg over aan laadvermogen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2024 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:52:
Bestellingen van dergelijke goederen is niet even een volgende dag in huis verhaal. Ik heb daar geen goede ervaringen mee. Behoorlijke transportkosten, weinig duidelijkheid over aflevermoment en zeker geen flexibiliteit. De laatste keer was dat zo rampzalig dat ik ermee gestopt ben. Als het niet in mijn auto past dan pak ik wel zo'n leenaanhanger, vele malen minder gedoe.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

hoevenpe schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:39:
[...]

Ik zie 4 vestigingen, slechts 1 in de Randstad (Den Hoorn). Zolang het daarbij blijft hoeft Hornbach zich geen zorgen te maken.
Hornbach is ook maar erg beperkt beschikbaar en begint ook aardig door de mand te vallen met hun goedkoopste verhaal. Dat gaat alleen op als je de baggerkwaliteit varianten mee neemt en daar zit ik vaak niet op te wachten. Het is voor mij een ritje niet waard, de dichtstbijzijnde zit op 40 minuten terwijl ik in een straal van tien kilometer al tientallen andere bouwmarkten en -bedrijven heb die mij kunnen voorzien. Het zijn beide eigenlijk vrij kleine spelers in de Nederlandse markt.
psychodude schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:00:
Deze wil ik wel even specifiek op inhaken want ik ben van mening dat we daar alles behalve het minst mee van doen hebben. In mijn optiek is dat één van de grootste oorzaken van het afnemen van kennis en kunde van winkelpersoneel. Daar waar in een bouwmarkt vroeger elke vaste medewerker kennis van zaken had en je op zijn minst van een basisadvies kon voorzien (op die ene jonge slungel in het weekend na waarvan je wist dat hij gewoon hout kwam sjouwen) moet je tegenwoordig hard op zoek naar die enkele volwassen medewerker die nog daadwerkelijk weet hoe je gereedschap gebruikt. (om even binnen het bouwvoorbeeld te blijven)

[ Voor 40% gewijzigd door Gonadan op 05-02-2024 08:33 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-10 20:50
Gonadan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:24:
[...]

Bestellingen van dergelijke goederen is niet even een volgende dag in huis verhaal. Ik heb daar geen goede ervaringen mee. Behoorlijke transportkosten, weinig duidelijkheid over aflevermoment en zeker geen flexibiliteit. De laatste keer was dat zo rampzalig dat ik ermee gestopt ben. Als het niet in mijn auto past dan pak ik wel zo'n leenaanhanger, vele malen minder gedoe.
Idem voor de Ikea. Bij ophalen loop ik direct het magazijn in en binnen 10 minuten ligt de doos achterin de auto.

Bij bezorgen heb je de keus tussen €40 betalen en als je pech hebt kunnen ze het pas over een week brengen, of je kan het ophalen op welgeteld één locatie in heel Nederland (nota bene alsnog tegen betaling van €20). Blijkbaar maken ze meer winst met het inschakelen van een derde partij dan de bestelling met hun eigen vrachtwagens meegeven voor ophalen bij de dichtstbijzijnde Ikea winkel, want sommige artikelen zijn alleen online te bestellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUh-NiuczaNyZHD6RDZve5uymBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snjL0yuV80mtNvnkFDqteQ9B.jpg?f=fotoalbum_large
Gonadan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:30:

Hornbach is ook maar erg beperkt beschikbaar en begint ook aardig door de mand te vallen met hun goedkoopste verhaal. Dat gaat alleen op als je de baggerkwaliteit varianten mee neemt en daar zit ik vaak niet op te wachten. Het is voor mij een ritje niet waard, de dichtstbijzijnde zit op 40 minuten terwijl ik in een straal van tien kilometer al tientallen andere bouwmarkten en -bedrijven heb die mij kunnen voorzien. Het zijn beide eigenlijk vrij kleine spelers in de Nederlandse markt.
Ik heb het idee dat de Gamma en consorten tegenwoordig wel minder duur zijn, vroeger betaalde je daar zomaar het dubbele van bij de Hornbach tenzij er weer zo'n roulerende aanbieding was. Maar voordeel van de Hornbach is nog steeds het veel grote assortiment, en dat je gewoon nog losse schroefjes en bijvoorbeeld slangen zelf af te knippen per meter kan kopen. En je kan op de website opzoeken in welk gangpad alles ligt. Klein goed is soms ook goedkoper bij de regulier webwinkels, UTP dozen kon ik bijvoorbeeld veel goedkoper op Amazon krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:30:
[...]

Hornbach is ook maar erg beperkt beschikbaar en begint ook aardig door de mand te vallen met hun goedkoopste verhaal. [..]Het zijn beide eigenlijk vrij kleine spelers in de Nederlandse markt.
Hornbach is een van de grootste, zo niet de grootste speler is Nederland met een marktaandeel van 25%+. Alleen de Gamma komt dicht in de buurt. Hornbach heeft niet de geografische spreiding van de Gamma maar is zeker geen kleine speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@HallonRubus Gamma is nog steeds erg duur. Maar hangt heel erg af wat je koopt.

Tijdje terug moest ik CV leidingen omleggen. Koppelingen en dergelijke bestel ik meestal online bij Technim. Met 1 22-15-22 T-stuk had ik de verzendkosten er al uit. De CV buis heb ik echter bij de Gamma gehaald, want voor 1 meter bij Technim heb ik er bij de Gamma 2 meter. Wil ik langer dan 1 meter, moet ik lengtes van 6 meter bestellen. En je kunt raden wat dat met de verzendkosten doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32

Spotmatic

Ken sent me

Ik mag me blijkbaar gelukkig prijzen met een ouderwetse GROTE ijzerhandel annex bouwmarkt midden in ons dorp. Op het industrieterrein zat tot voor kort ook een Praxis, maar die gaf er de brui aan wegens tegenvallende omzet. In de ijzerhandel is het sindsdien merkbaar drukker. Zij hebben natuurlijk geen enorm assortiment (denk aan 100 verschillende soorten plinten) maar voor het standaardspul kun je er prima terecht (en niet eens zo duur). Stopcontactje of schakelmateriaal nodig? Gewoon daar halen.

Dat het nog een ouderwetse ijzerhandel is vind ik zelf wel erg prettig. Ik heb namelijk regelmatig obscure onderdeeltjes nodig en die hebben ze gewoon op voorraad.

Heb je zelf ook zo'n plaatselijke ijzerhandel? Geef die dan eens de kans. Het houdt je dorp / omgeving levendig en leefbaar.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:02
Gamma en Karwei is beide van Intergamma.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Jumpman schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:30:
Gamma en Karwei is beide van Intergamma.
Sssst, niet verklappen ;)

Overigens is Karwei altijd wel duurder dan Gamma, scheelt soms meer dan 10% (bij de een is iets dan €6,99, bij de ander €7,99)
Assortiment is praktisch identiek, zeker bij de technischere producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Spotmatic schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:24:
Ik mag me blijkbaar gelukkig prijzen met een ouderwetse GROTE ijzerhandel annex bouwmarkt midden in ons dorp.
Die moet je koesteren! d:)b

Ik verlang terug naar dat soort tijden. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op het industrieterrein zat tot voor kort ook een Praxis, maar die gaf er de brui aan wegens tegenvallende omzet.
Wij hadden er 2, eentje is een paar jaar terug al verdwenen en die er nog zit is het altijd erg rustig, kom er wel eens met mijn vrouw voor plantjes.

Vermoed zelf dat ze erg te lijden hebben van de Hornbach een stukje verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Heb je zelf ook zo'n plaatselijke ijzerhandel? Geef die dan eens de kans. Het houdt je dorp / omgeving levendig en leefbaar.
Hier in Ede zit alles qua bouwmaterialen en bouwmarkten naast elkaar.
Maar de ProBin (ijzerhandel) is zelden de oplossing. Meestal is de ToolStation veruit de goedkoopste en hebben al bijna alles, de Bouwmaat praktisch voor echt bouwmateriaal, de houthandel (Tulp) zit om de hoek en de Welkoop en Zoo&zo (PetsPlace) zijn ook nog weleens de oplossing.
De Praxis, Karwei & Gamma loop ik zelden zomaar in, meestal eerst Googlen of ze het hebben. Vooral raamdecoratie is daar nog wel interessant.

Maar ProBin is bijna altijd een teleurstelling, dan kun je beter online het 'perfecte' ding kopen. 1 of 2 dagen wachten is meestal wel te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:56

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

HallonRubus schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:27:
[...]

Idem voor de Ikea. Bij ophalen loop ik direct het magazijn in en binnen 10 minuten ligt de doos achterin de auto.

Bij bezorgen heb je de keus tussen €40 betalen en als je pech hebt kunnen ze het pas over een week brengen, of je kan het ophalen op welgeteld één locatie in heel Nederland (nota bene alsnog tegen betaling van €20). Blijkbaar maken ze meer winst met het inschakelen van een derde partij dan de bestelling met hun eigen vrachtwagens meegeven voor ophalen bij de dichtstbijzijnde Ikea winkel, want sommige artikelen zijn alleen online te bestellen.

[Afbeelding]
Leuke aan Ikea is dat ze inmiddels steeds minder in de winkel lijken te hebben liggen. Zelfs simpele zaken als binnenlades voor keukens bijvoorbeeld waren een tijd niet op voorraad. En dan word je gedwongen om te bestellen.

Nu heb ik de afgelopen tijd een drietal complete keukenkasten en twee pax kasten laten bezorgen. Met 90% van de dozen die een beschadigd artikel erin hadden. Hoe lang ik ermee bezig ben geweest om dat recht te zetten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik ben bloedserieus, als je je nu na zoveel pagina's in dit topic nog oprecht af wil vragen waarom een dozenschuiver andere prijzen kan hanteren dan een fysieke winkel dan ga ik er geen energie meer insteken dat uit te leggen. Daar zijn echt meer dan genoeg feiten voor beschikbaar.

Of bepaalde toegevoegde waarde in die keten voor jou persoonlijk een meerprijs rechtvaardigt kan alleen jijzelf beoordelen, en aangezien je over het algemeen vrij duidelijk aangeeft geen enkel van die voordelen op jou van toepassing te vinden of überhaupt te willen erkennen is de conclusie wel duidelijk. Dus het heeft weinig zin om daar verder over te discussiëren.

Dat is geen sneer naar jou persoonlijk, maar een discussie heeft alleen zin wanneer daadwerkelijk andere inzichten gecreëerd kunnen worden. Wanneer dat niet het geval is komt het neer op niet meer dan een ander te willen overtuigen van de eigen mening, en daar zie ik verder geen toegevoegde waarde in. :)
Anakha schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:22:
Fysieke winkels moeten zorgen dat ze meerwaarde bieden voor voldoende mensen om rendabel te zijn. Ze hoeven niet per se te zorgen dat ze meerwaarde bieden voor @ehtweak. En die meerwaarde hoeft ook niet per se individueel gericht te zijn, want niet elk mens denkt alleen maar aan zichzelf. Ik sprak hier laatst een vriend over, die koopt zijn boeken altijd bij de lokale boekhandel. Daar heeft hij zelf alleen maar nadeel van: hij wil niet fysiek naar die winkel, hij wil zijn boeken online uitzoeken en gewoon makkelijk thuisbezorgd krijgen. Zijn lokale boekhandel biedt dat aan, maar ze zijn daarbij duurder en trager dan de bekende online aanbieders. Hun website werkt ook minder prettig. Maar die vriend vertelde dat hij het belangrijk vindt dat in zijn gemeente een goede boekhandel (dus niet alleen een type Bruna/AKO/Primera) zit, want hij denkt dat dat goed is voor de lokale samenleving als geheel, zelfs al heeft het voor hem als individu geen toegevoegde waarde. Dus hij neemt de nadelen voor lief en bestelt toch alles bij die lokale fysieke winkel. Ik ben zelf minder principieel dan hij, maar het heeft me wel aan het denken gezet over het indirecte effect van mijn individualistische keuzes van vandaag op hoe mijn woonplaats er over 10 jaar uitziet.
Zo'n iemand zou ik kunnen zijn. Boeken is een makkelijke keuze vanwege de prijsafspraken maar ik betaal met regelmaat meer dan strikt noodzakelijk omdat ik een fysieke winkel wil ondersteunen.

Persoonlijk zie ik wel voordelen in de fysieke keten en ook al heb ik er zelf lang niet altijd persoonlijk baat bij dan nog ben ik van mening dat voor die ene keer dat ik het wel heb dus moet kiezen om daar te kopen. Wanneer een winkel mij een goede ervaring heeft gegeven ga ik dat belonen door daar ook dingen te halen die ik prima zelf had kunnen uitzoeken of die online goedkoper zijn, maar dan puur om de winkel te steunen en hun bedrijf te laten blijven bestaan.

Het is namelijk het opportunistische van de consument wat het fysieke winkels zo moeilijk maakt. Wil de consument advies of service dan gaan ze wel heen en zijn daar blij mee, maar ze hebben dan veelal niet de loyaliteit om een aankoop die ze zelf kunnen uitzoeken alsnog bij zo'n winkel te doen.
Net als het gebruiken van een fysieke winkel als etalage, of zelfs advies inwinnen en het dan alsnog online bij een dozenschuiver kopen. Ik heb daar moreel moeite mee.
Cheezus schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:11:
Absoluut, dat zou hij goed kunnen doen als klantenbinding. Maar wanneer er iemand staat die overduidelijk alleen maar een handjevol panelen voor zo weinig mogelijk wil hebben weet je ook dat je in zo'n geval nul komma nul klantenbinding uit wat coulance haalt. Ik kan mij goed voorstellen dat fysieke winkeliers ook wel een beetje klaar zijn met al die mensen die vinden dat men de absolute bodemprijs van online maar moet matchen en anders is het te duur.

Je wint er namelijk niets mee. Hij zal de volgende keer niet weer bij je terug komen om een vloer voor een prijs te kopen waar je allebei blij van wordt, dan zal weer het spel van het allergoedkoopste gespeeld worden en dat houdt toch een keer op.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

PolarBear schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:00:
Hornbach is een van de grootste, zo niet de grootste speler is Nederland met een marktaandeel van 25%+. Alleen de Gamma komt dicht in de buurt. Hornbach heeft niet de geografische spreiding van de Gamma maar is zeker geen kleine speler.
Heb je daar een bron voor? De laatste cijfers die ik ken was net boven de 10% en in een zeer beperkt deel van Nederland. Qua omzet in de randstad misschien leuk, maar verder niet echt van betekenis.

Zo'n formule met voornamelijk richten op reclame en locaties waar je makkelijk heel veel publiek kunt trekken is ook wat gevoeliger voor schommelingen vermoed ik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
PolarBear schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:00:
[...]

Gezien de omvang van een gemiddelde hornbach zul je die ook alleen in of in de buurt van grote steden tegenkomen. Ze moeten natuurlijk wel binnen 'handbereik' van veel mensen zijn..... Gamma's zijn alweer wat kleiner, en kom je soms met meerdere vestigingen in steden tegen. Daaronder heb je nog een gigantisch aanbod aan ijzerwaren en DHZ zaken, al dan niet nog in zelfstandige handen en gevestigd in kleinere steden of dorpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Zo zat ik gisteren te kijken naar ventilatieroosters om in een deur te maken. Gisteren mechanische ventilatie opgehangen, ding fluit als de ziekte. Even zoeken bij ventilatieshop: geluiddempende roosters van 60 euro. Verder zoeken, Toolstation, simpele kunststof roosters, 4,24 per stuk, 2 op voorraad bij alle vestigingen in de buurt. Moet er 3 hebben.
EAN gekopieerd, verder zoeken, bouwkern. Dat is de lokale ex-doeland bouwmarkt in de buurt. 6,30 euro p/s. Morgen maar even ophalen want lokaal en naast het bedrijf waar ik m'n vriendin 2x per week afzet.

Gamma heeft ze ook, daar kosten ze 9,99 p/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Gonadan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:13:
[...]

Heb je daar een bron voor? De laatste cijfers die ik ken was net boven de 10% en in een zeer beperkt deel van Nederland. Qua omzet in de randstad misschien leuk, maar verder niet echt van betekenis.

Zo'n formule met voornamelijk richten op reclame en locaties waar je makkelijk heel veel publiek kunt trekken is ook wat gevoeliger voor schommelingen vermoed ik.
Het is een beetje een 'wij van WC eend verhaal' maar zie hier :

https://mixonline.nl/news...roeit-hardst-in-nederland

Ik denk dat het wel plausibel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:13:
[...]

Zie onder andere:
https://mixonline.nl/news...aandelen-in-bouwmarktland
https://mixonline.nl/news...arktaandeel-voor-hornbach
https://mixonline.nl/news...klapt-marktaandeel-praxis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

stylezzz schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:17:
[...]

Het is een beetje een 'wij van WC eend verhaal' maar zie hier :

https://mixonline.nl/news...roeit-hardst-in-nederland

Ik denk dat het wel plausibel is.
Ze rekenen zichzelf 26% toe, juistem. :D

Het gemeten marktaandeel is 10%, maar zijzelf berekenen qua omzet dat ze op 26% zitten en publiceren dat. WC-eend is een understatement, dit is pure marketing. ;)

ook voor @PolarBear

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Gonadan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:24:
[...]

Het gemeten marktaandeel is 10%, maar zijzelf berekenen qua omzet dat ze op 26% zitten en publiceren dat. WC-eend is een understatement, dit is pure marketing. ;)

ook voor @PolarBear
Laten we het even omdraaien. Kun jij met cijfers komen die 10% aangeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:24:
[...]

ook voor @PolarBear
Sorry hoor maar wat is anders marktaandeel dan omzet? Dat je meer mensen over de vloer krijgt ofzo? Je kan wel blijven ontkennen dat Hornbach gewoon een grote speler is omdat er niet een bij je in de buurt zit ofzo maar dat houdt echt geen stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

stylezzz schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:27:
Laten we het even omdraaien. Kun jij met cijfers komen die 10% aangeven?
Dat was vrij makkelijk, zoeken naar 'marktaandeel bouwmarkten':

https://www.marketingtrib...gamma-en-praxis/index.xml

[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 05-02-2024 11:42 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

PolarBear schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:29:
Sorry hoor maar wat is anders marktaandeel dan omzet? Dat je meer mensen over de vloer krijgt ofzo? Je kan wel blijven ontkennen dat Hornbach gewoon een grote speler is omdat er niet een bij je in de buurt zit ofzo maar dat houdt echt geen stand.
Dan kunnen we beter aannemen dat we het niet eens gaan worden. Ik kijk verder dan alleen omzet in een bepaald gebied. Zolang een Hornbach zich op zo'n beperkt deel van het land blijft richten zal hij qua vergelijkingen tussen bouwmarkten voor een groot deel van Nederland irrelevant zijn. Kan je hoog en laag over springen maar zo werkt het voor de consumenten die spullen bij een bouwmarkt moeten kopen nu eenmaal wel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Gonadan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:41:
[...]

Dat was vrij makkelijk, zoeken naar 'marktaandeel bouwmarkten':

https://www.marketingtrib...gamma-en-praxis/index.xml
Daar staat exact wat ik ook zeg? Op omzetvlak hebben ze 26% marktaandeel. Wat moet je met een 'mentaal marktaandeel'? Koop je geen pepernoot voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:46:
[...]

Dan kunnen we beter aannemen dat we het niet eens gaan worden. Ik kijk verder dan alleen omzet in een bepaald gebied. Zolang een Hornbach zich op zo'n beperkt deel van het land blijft richten zal hij qua vergelijkingen tussen bouwmarkten voor een groot deel van Nederland irrelevant zijn. Kan je hoog en laag over springen maar zo werkt het voor de consumenten die spullen bij een bouwmarkt moeten kopen nu eenmaal wel.
Maar die omzet komt er niet zo maar, kennelijk weet Hornbach met die 18 winkels in een beperkt stukje Nederland toch heel wat Nederlanders te bereiken. Of heeft Hornbach alleen maar big spenders als klant? Of zou het komen dat Hornbach gewoonweg met de Randstad en Noord-Brabant een groot deel van de Nederlandse consumenten kennelijk wel weet te bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stylezzz schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:51:
[...]

Daar staat exact wat ik ook zeg? Op omzetvlak hebben ze 26% marktaandeel. Wat moet je met een 'mentaal marktaandeel'? Koop je geen pepernoot voor.
Precies… zo’n pendant stukje over marktaandeel in het hoofd van consumenten :-(.

En dan vervolgens nergens aangeven waar de 10% die zij gebruiken vandaan komt en over welk jaar dat dan zou zijn.

Enige wat je weer op de 26% aan kan merken is dat het van de Hornbach zelf komt. En aangezien ze geen harde cijfers publiceren over alleen de NL vestigingen blijft het lastig te valideren.

Maar het is heel simpel, het marktaandeel is fors. Dat is ook precies de reden dat in elke plaats waar ze willen openen de anderen de zaak flink vertragen met procedures. In mijn optiek zijn ze ook superieur tov de meeste andere bouwmarkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk ook dat Praxis en Hornbach appels met peren vergelijken is, een Hornbach zie ik voor de (middel)grote projecten en een Praxis meer voor de kleine zoals een kamertje behangen of een muurtje schilderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
Verwijderd schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:58:
[...]

Precies… zo’n pendant stukje over marktaandeel in het hoofd van consumenten :-(.

En dan vervolgens nergens aangeven waar de 10% die zij gebruiken vandaan komt en over welk jaar dat dan zou zijn.

Enige wat je weer op de 26% aan kan merken is dat het van de Hornbach zelf komt. En aangezien ze geen harde cijfers publiceren over alleen de NL vestigingen blijft het lastig te valideren.

Maar het is heel simpel, het marktaandeel is fors. Dat is ook precies de reden dat in elke plaats waar ze willen openen de anderen de zaak flink vertragen met procedures. In mijn optiek zijn ze ook superieur tov de meeste andere bouwmarkten.
Hornbach is ook mijn standaard 'go-to' bouwmarkt. Eigenlijk puur op assortiment.... Hebben ze het er niet dan zoek ik een specialist op in het vakgebied. De praxissen en gammas van deze wereld kom ik eigenlijk amper meer, tenzij ze een leuke aanbieding hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
PolarBear schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:55:
[...]

Maar die omzet komt er niet zo maar, kennelijk weet Hornbach met die 18 winkels in een beperkt stukje Nederland toch heel wat Nederlanders te bereiken. Of heeft Hornbach alleen maar big spenders als klant? Of zou het komen dat Hornbach gewoonweg met de Randstad en Noord-Brabant een groot deel van de Nederlandse consumenten kennelijk wel weet te bereiken?
Voordat de randstad kaart weer getrokken word. Ook in limburg, gelderland, overijssel en groningen zitten vestigingen van hornbach. Nee, ze hebben zeker geen landelijke dekking, en als je in een klein dorpje woont kan het een serieuze trip zijn om bij een vestiging te komen. Bied andere lokale spelers weer kansen.... Maar ik denk als je het marktaandeel in de steden gaat meten(op omzet ja ;) ) waarin ze een vestiging hebben dat je nog veel hoger als 26% gaat uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

stylezzz schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:51:
[...]

Dat staat er niet, lees het maar eens goed. 10% mentaal, 10% gemeten en de 26% die in de tekst genoemd wordt is het WC-eend getal van mixonline.
Verder houd ik er over op want dit heeft weinig met de fysieke winkeldiscussie te maken. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

stylezzz schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:02:
Hornbach is ook mijn standaard 'go-to' bouwmarkt.
Daar komt de aap uit de mouw. :+ ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Gonadan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:09:
[...]

Daar komt de aap uit de mouw. :+ ;)
Neem aan dat jij ook een standaard go-to bouwmarkt hebt in de buurt? Geen idee wat je met deze opmerking wil bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-10 20:50
Ik zie bij de Hornbach altijd lui in werkkleding met busjes, die vragen gewoon de BTW terug vermoed ik. Geen enkele betaalde klusjesman gaat z'n bouwmateriaal bij de Praxis halen. Misschien dat dit het marktaandeel ook iets vervormt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
HallonRubus schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:13:
Ik zie bij de Hornbach altijd lui in werkkleding met busjes, die vragen gewoon de BTW terug vermoed ik. Geen enkele betaalde klusjesman gaat z'n bouwmateriaal bij de Praxis halen. Misschien dat dit het marktaandeel ook iets vervormt.
Klopt.... Hornbach word ook veel gebruikt als leverancier voor de vele ZZPénde klusbedrijfjes die ons land rijk is. Zeker bij de drive-in die sommige vestigingen hebben is het een komen en gaan van busjes die volgeladen worden met hout, tegels, dakleer, zakken cement of noem het maar op. Bij de praxis of de gamma staan ergens achterin de zaak nog 5 rollen dakleer... Dat is hun focus ook helemaal niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat is hun focus toch ook nooit echt geweest? Daar had je altijd al andere leveranciers voor die kwalitatief vaak ook een stuk beter spul hadden dan de gewone bouwmarkt. Al heb ik ook het gevoel dat van sommige de kwaliteit ook gewoon achteruit gegaan is. Zo is een Karwei tegenwoordig meer een halve Leen Bakker maar rechte planken verkopen ze niet meer. :D

In die zin zit Hornbach dan een beetje tussen die twee behoeftes in?
stylezzz schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:06:
Voordat de randstad kaart weer getrokken word. Ook in limburg, gelderland, overijssel en groningen zitten vestigingen van hornbach. Nee, ze hebben zeker geen landelijke dekking, en als je in een klein dorpje woont kan het een serieuze trip zijn om bij een vestiging te komen. Bied andere lokale spelers weer kansen.... Maar ik denk als je het marktaandeel in de steden gaat meten(op omzet ja ;) ) waarin ze een vestiging hebben dat je nog veel hoger als 26% gaat uitkomen.
Het is juist zeer aannemelijk (ockham en zo) dat ze juist op die manier op de 26% terecht zijn gekomen.
stylezzz schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:11:
Neem aan dat jij ook een standaard go-to bouwmarkt hebt in de buurt? Geen idee wat je met deze opmerking wil bereiken.
Dat noemt men een geintje. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Moeten we deze discussie niet een beetje gaan afronden? Het is wel duidelijk dat de bouwmarkten & supermarkten in een segment opereren waarbij fysieke vestigingen nog belangrijk zijn.

De 'echte' winkeltjes in de DHZ markt zijn bijna allemaal al geruimd (de HUBO e.d.). Daar was geen webwinkel voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Gonadan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:04:
Dat is hun focus toch ook nooit echt geweest? Daar had je altijd al andere leveranciers voor die kwalitatief vaak ook een stuk beter spul hadden dan de gewone bouwmarkt. Al heb ik ook het gevoel dat van sommige de kwaliteit ook gewoon achteruit gegaan is. Zo is een Karwei tegenwoordig meer een halve Leen Bakker maar rechte planken verkopen ze niet meer. :D

In die zin zit Hornbach dan een beetje tussen die twee behoeftes in?
Pre-hornbach was je vooral aangewezen op de aloude gamma en praxis/karwei natuurlijk. Hornbach is een beetje zoals de mediamarkt maar dan in de bouwmarkten. Gigantisch assortiment, maar echt specifieke dingen kun je er weer net niet vinden. Dan blijf je aangewezen op een specialist.... Misschien ook maar goed ook, want het gemiddelde personeel bij een hornbach kijkt je al raar aan als je vraagt waar ze de torx-schroeven hebben liggen. "is dat met zo'n sterretje?' ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

stylezzz schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:13:
[...]
Pre-hornbach was je vooral aangewezen op de aloude gamma en praxis/karwei natuurlijk. Hornbach is een beetje zoals de mediamarkt maar dan in de bouwmarkten. Gigantisch assortiment, maar echt specifieke dingen kun je er weer net niet vinden.
Daarom gaan hier ook al die zzp’ers naar de Hornbach… omdat ze er niets kunnen krijgen 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

stylezzz schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:13:
Pre-hornbach was je vooral aangewezen op de aloude gamma en praxis/karwei natuurlijk. Hornbach is een beetje zoals de mediamarkt maar dan in de bouwmarkten. Gigantisch assortiment, maar echt specifieke dingen kun je er weer net niet vinden. Dan blijf je aangewezen op een specialist.... Misschien ook maar goed ook, want het gemiddelde personeel bij een hornbach kijkt je al raar aan als je vraagt waar ze de torx-schroeven hebben liggen. "is dat met zo'n sterretje?' ;)
Haha ja dat is wel ene beetje mijn ervaring ook, mede waarom ik niet snel in de auto stap om daar wat te gaan halen. Glazig aankijken kunnen ze bij de Praxis om de hoek ook wel. :P

Maar voor echte klussen denk ik niet aan de aloude Gamma om eerlijk te zijn, dan ga je eerder naar een Pontmeyer of Groenhart of zo. (doe ik nu nog steeds voor bepaade dingen)
Dat zijn toch van die typisch fysieke winkels die niet snel verdwijnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 05-02-2024 13:24 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Verwijderd schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:15:
[...]

Daarom gaan hier ook al die zzp’ers naar de Hornbach… omdat ze er niets kunnen krijgen 8)7 .
Zeg ik ergens dat de hornbach niks heeft? Juist de hornbach is daarvoor interessant.... 30 zakken cement nodig? Rij naar de drive in en een kwartier later ben je onderweg naar je klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:45
https://www.rtlnieuws.nl/...oenenverlies-voor-blokker
Nieuw kapitaal
De aanhoudende verliezen zijn niet het enige slechte nieuws voor huishoudketen Blokker. Vorige week erkende moederconcern Mirage dat het als gevolg van de mislukte verkoop van zusterbedrijf Intertoys op zoek moet naar nieuw kapitaal.

Afgelopen jaren kon Blokker nog profiteren van de bruidsschat die de gelijknamige oprichtersfamilie meegaf aan de nieuwe eigenaar Michiel Witteveen. Maar nu dat geld op is en de keten huishoudwinkels nog steeds geen winst maakt, kan het moederbedrijf Blokker steeds moeilijker een helpende financiële hand reiken.
Denk dat er binnenkort weer ee hele hoop vierkante meters op de markt gaan komen, (Pootjes omhoog, doorstarten met heel veel minder winkels, pootjes weer omhoog en einde blokker.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blokker (winkelketen)

Blokker had in 2015 ruim 800 winkels in Nederland, België, Luxemburg en Suriname. Sinds de jaren tien had het bedrijf te kampen met verliezen en teruglopende omzet, mede omdat het bedrijf online achterbleef ten opzichte van de concurrentie.

Blokker - 'Een compleet beeld van de geschiedenis'

- De moderne tijd: hoe gaat Blokker om met veranderingen en nieuwe ontwikkelingen? Als voorbeelden komen onder meer aan de orde: aansturing van de winkelformules, digitalisering, strategische koers en web verkopen;

- De opvolger: Jaap Blokker sterft zowat in het harnas. Hij wikt en weegt over diverse opvolgers. Kan de touwtjes niet loslaten. Wisseling van de wacht heeft pas vlak voor zijn dood plaats;

- De neef: dit hoofdstuk laat zien welke plannen Palmer als opvolger van Jaap Blokker heeft. En poogt door te voeren. Deze veranderingen slagen niet. Ab Blokker en andere oude getrouwen houden de modernisering tegen;

- De generatiekloof: dit hoofdstuk laat twee uitersten zien. Aan de ene kant de nieuwe generatie die wil vernieuwen. En anderzijds zij die behoudend zijn. Deze laatsten onder aanvoering van Ab Blokker. Zowel in dit hoofdstuk als op andere plaatsen in het boek blijkt dat er weinig oppositie is georganiseerd om de leiding scherp te houden. Velen blijven handelen in de geest van Jaap Blokker. Dat geldt ook voor de door hem geselecteerde commissarissen.

Samenvattend; Heeft de Familie Blokker niet gewoonweg zijn eigen graf gegraven, waar ze willens en wetens al met één been instonden?

Zelf vind ik het serieus jammer want ging je (vroeger) niet eerst bij de Blokker kijken voor een nieuw koffiezet apparaat, een cadeautje kopen voor je vader of moeder, je afgedrukte foto's afhalen(?) ... Het was altijd zo'n vertrouwd gezicht in de winkelstraat ;w

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdEJ360XNHUF1iY5OmJ6F7e78pA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/itULeoMxnh7aJesd4ecQCH02.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
nachtnet schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:37:
https://www.rtlnieuws.nl/...oenenverlies-voor-blokker

[...]

Denk dat er binnenkort weer ee hele hoop vierkante meters op de markt gaan komen, (Pootjes omhoog, doorstarten met heel veel minder winkels, pootjes weer omhoog en einde blokker.)
Zijn ze volgens mij al bezig. De Blokker hier in het winkelcentrum is per 1/1 onaangekondigd vertrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Shoeby kan weer door, faillissement is afgewend.
Het akkoord met de schuldeisers kwam tot stand via een Whoa-procedure. Die is er voor bedrijven die op zich gezond zijn, maar kampen met een hoge schuldenlast. De hoge inflatie en de schaarste bij leveranciers maakt het lastig om die slechte periode te compenseren.
Het lijkt erop dat ze nog goede vooruitzichten zien.

* Shoeby heeft 240 vestigingen. Om de shops open te houden gedurende winkeluren het gehele jaar zit je al gauw op 500-1000 man personeel. Retail blijft toch een mens-intensieve business.

[ Voor 17% gewijzigd door desmond op 08-02-2024 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:42
@Verwijderd dit proces verandert pas als mensen het winkelen in de fysieke winkel gaan missen. Doen ze dat niet en te laat, dan houdt het op. Ik moet zeggen dat ik wel interne weerstand voel om 10,- meer uit te geven voor een krabpaal van de lokale dierenspeciaalzaak of een paar sloffen bij de schoenmaker te kopen die ik anders gewoon laat bezorgen.

Maar heb besloten dat ik het het wel waard vindt - zeker nu ik zie dat de online winkels veranderen in 2 of 3 'platformen' met minimale-marge-makers en belabberde service en kwaliteit. Hoop dat dit meer mensen weer op de fiets naar de binnenstad of dorpskern laat gaan de komende jaren.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Er is nog steeds behoefte aan fysiek winkelen je ziet bv dat de action nog volop druk is, maar ook bv de mediamarkt en dat soort winkel waar je echt de producten kan bekijken en voelen dat is nog steeds aanwezig.
Alleen bv €10 meer betalen voor een krabpaal daar hebben ze geen zin meer in en ook het gemak van laten bezorgen speelt mee.

De blokker bv daar komt bijna niemand meer, de winkel is gewoon te duur voor wat je krijgt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@NiGeLaToR @NicoHF Beide hebben jullie een punt, ook wij halen (grote) aankopen liever uit een fysieke winkel, dit omdat websites zoals Trustpilot vaak negatieve ervaringen laten zien over bijvoorbeeld slechte afspraken bij leveringen, incompleet, beschadigd of helemaal niets geleverd. Retouren die niet of incompleet aankomen, of om-dozen zonder inhoud, vooral dat laatste schijnt de laatste tijd een 'trend' te zijn.

Nee trek er liever even een paar uurtjes met vrouwlief *; op uit om alles even te ruiken en te proeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-10 07:51
HallonRubus schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:13:
Hornbach is heel slim ook gericht op de kleinere ondernemers en doet dit met een drive-trough, eigen kassa's, betere kwaliteit bouwmaterialen en natuurlijk de zelfscan-kassa met contact geld machine, voor de goud eerlijke zwartwerker.
Om in de detailhandel te overleven lijkt een extra groot assortiment tegen normale prijzen een goede strategie. Net zoals Mediamarkt dit (d.m.v. consignatie) doet.

Overigens druppelen de mega filialen van Hornbach concurrent Bauhaus ook langzaam Nederland binnen.
Als deze twee partijen doorzetten dan voorzie ik een lastige toekomst voor de kleine bouwmarkten.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:27

OMD

Theo74 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:11:
[...]

Hornbach is heel slim ook gericht op de kleinere ondernemers en doet dit met een drive-trough, eigen kassa's, betere kwaliteit bouwmaterialen en natuurlijk de zelfscan-kassa met contact geld machine, voor de goud eerlijke zwartwerker.
Om in de detailhandel te overleven lijkt een extra groot assortiment tegen normale prijzen een goede strategie. Net zoals Mediamarkt dit (d.m.v. consignatie) doet.

Overigens druppelen de mega filialen van Hornbach concurrent Bauhaus ook langzaam Nederland binnen.
Als deze twee partijen doorzetten dan voorzie ik een lastige toekomst voor de kleine bouwmarkten.
Dat is toch een nadeel van die grote bedrijven. Je moet ook echt niet willen dat hier Walmart of Costco gaan zitten oid. Dan kan je vaarwel zeggen tegen de supermarkten zoals wij ze kennen. Walmart heeft hele steden om zeep geholpen maar die kant zie je niet zoveel :/

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Grote buitenlandse winkelketens die zich in Nederland vestigen is iets wat al jaren speelt.
Ooit was het de ALDI, daarna de IKEA, gevolgd door winkels als H&M, Zara, of een JD.
Op dit moment is mega sportwinkel Decatlon ook steeds vaker gezien, net zoals Primark.
Wallmart heeft in Nederland alleen de postbus adres, net zoals Apple, voor de belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Theo74 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:11:
[...]

Toch hebben we dat zelf in de hand. We kunnen gewoon bij Nederlandse bedrijven blijven kopen natuurlijk. We hebben de fout al gemaakt bij de opkomst van Mediamarkt, we zouden nu moeten weten dat we dat niet nog een keer moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Ik denk dat de Nederlandse consument er geen probelemen mee heeft om vooral in Nederlandse winkels te blijven kopen. Het zijn eerder de prijs en het assortiment wat de deur open zet voor de (buitenlandse) concurrent.
Zoals hierboven al terecht werd geschreven heeft als voorbeeld Gamma of Praxis een erg mager assortiment van vaak bedenkelijke kwaliteit tegen bovengemiddelde prijzen. Als je dan bij de grote concurrenten binnenloopt en een enorm assortiment van goede/betere producten tegen vaak concurrerende prijzen ontdekt waar je wel kunt slagen dan is de keuze eigenlijk al gemaakt.

Ik heb begrepen dat als je momenteel als Nederlandse winkelketen wilt overleven, je of in het lage segment (Action, LIDL, Primark) moet gaan zitten, of in het hoge segment (Bijenkorf, Apple, Miele). Voor alles er tussen kun je waarschijnlijk alleen met grote budgetten een breed assortiment groot en goedkoop/rendabel inkopen, of onder consignatie aanbieden (Hornbach, Mediamarkt, Decatlon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar welke bedrijven zijn nog echt nederlands. de kleine lokale ondernemer ja maar veel grote partijen al lang niet meer. Dus ga je aan de voordeur eerst een background check doen op een winkel?

is AH nog nederlands? Kruidvat, Trekpleister?

Dit soort grote partijen zitten steeds meer wereldwijd zeker als het komt op aandelen en investeerders.
Pagina: 1 ... 95 ... 142 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels