De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 96 ... 139 Laatste
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:46
Zo maar een aantal uit het Nederlandse straatbeeld:

Kruitvat: A.S. Watson Group China
Zara: Spaans
H&M: Zweeds
Ikea: Zweeds
ALDI: Duits
LIDL: Duits
Bijenkorf: Central Group Thailand / Signa Oostenrijk
Gamma: deels Bourrelier Frankrijk

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:45
Tsja, ik denk dat het een verandering is die nu eenmaal ingezet is. Alleen winkels met een extra (sfeer, testen etc) zullen overleven.

Ik had maandag een simpel onderdeeltje nodig wat erg belangrijk was voor de keuring van mijn wagen (thermostaat). Die zou ik dinsdagavond dan monteren zodat ie woensdag (op mijn vrije dag) de wagen kan laten keuren.
Bizarre gedachte: laat ik eens mijn lokale onderdelenwinkel bellen. Gebeld, niet op voorraad, maar wel redelijke prijs (wat duurder dan online zelfs incl verzendkosten), dinsdagmiddag wordt het geleverd op het laatst... Okeedandoemaar...... dan rijd ik wel op en neer naar de winkel om het op te halen.
Dinsdag wordt ik gebeld: het komt pas morgenvroeg, woensdag 8 uur of uiterlijk 10 uur.
Woensdag wordt ik gebeld: heel verhaal van een vrachtwagen dit en dat, komt niet om 10 uur maar later, tegen 3 uur. 3 uur zelf gebeld, misschien nog voor 6-en..... Tijdvenster voor de keuring van de wagen mooi naar de knoppen! GRMBL
6 uur rijd ik ernaartoe: nee hoor, nog niet.
Maandagmiddag gebeld, zojuist (donderdagmiddag) kunnen ophalen. Mocht nog even een kwartiertje wachten voordat ik mocht betalen want een klant ervoor had hele verhalen en vragen over van alles en nog wat.

Als ik maandag voor 20 uur had besteld maandag hadden ze het voor goedkoper bij me thuis afgeleverd op dinsdag......

En dan maar zeuren over online winkels. Laatste keer dat ik zoiets doe dus. De lokale winkels bestellen ook gewoon online en het moet uit een magazijn ergens vandaan komen. Waarom dan nog een winkeltje open houden? Kleding misschien (passen en voelen?), diensten (financieel oid?) Ik zie geen voordeel meer in fysieke winkels hoor. Boodschappen is wat anders, maar zelfs dat moet online kunnen.

Wat ik wel belangrijk vind: hoe gaan we de transportstromen goed regelen?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:16
Verwijderd schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:44:
maar welke bedrijven zijn nog echt nederlands. de kleine lokale ondernemer ja maar veel grote partijen al lang niet meer. Dus ga je aan de voordeur eerst een background check doen op een winkel?

is AH nog nederlands? Kruidvat, Trekpleister?

Dit soort grote partijen zitten steeds meer wereldwijd zeker als het komt op aandelen en investeerders.
Twee varianten: ondernemer met een vof ofzo, geen keten, of als ik toevallig weet dat het een franchisenemer is (zoals m'n opticien) die al generaties lang in de familie is.

Ik geef niets om de hierboven genoemde ketens. We hadden in de regio Deen bijvoorbeeld en nu AH, dus dan rijd ik wel om naar Jumbo of Lidl. Ook ketens, maar geen AH. Principes zijn nu eenmaal kostbaar en ik heb ze :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@wowly Is dan wel een dikke fuckup, want meeste garages en automaterialenzaken krijgen gewoon 2-3x per dag bestelligen aangeleverd.

Vandaag besteld morgen in huis is bij Winparts overigens ook geen garantie... vooral als het op dinsdag verzonden moet worden gaat het spannend worden met dat mierennest in Winneweer. Die dag mogen ze de orders van het hele weekend verwerken. Enkelstuks orders willen nog wel, verzamelorders gaan dan standaard een dag later de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:30
Ach, en dan komt het nog in handen van 'slands pakketbezorgers. Die er ook een complete puinhoop van maken de afgelopen tijd....Kortom, maandag besteld is absoluut geen garantie dat het morgen in huis is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Theo74 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:55:
Zo maar een aantal uit het Nederlandse straatbeeld:

Kruitvat: A.S. Watson Group China
Zara: Spaans
H&M: Zweeds
Ikea: Zweeds
ALDI: Duits
LIDL: Duits
Bijenkorf: Central Group Thailand / Signa Oostenrijk
Gamma: deels Bourrelier Frankrijk
Hoe Zweeds is Ikea dan weer op zijn beurt?
Dat bevestigde een woordvoerder van het concern dinsdag aan NU.nl. Volgens hem gaat het om een volledig interne verschuiving en afrekening om de structuur van Ikea helderder te maken. Ikea is van oorsprong een Zweeds bedrijf en blijft dat ook, alleen de merknaam is nu verkocht aan het Nederlandse Inter Ikea Groep
Ikea, met een omzet van een kleine 28 miljard euro in 2012 en een winst van ruim drie miljard euro, is juridisch eigendom van de in Nederland ingeschreven Stichting Ingka en het Liechtensteinse Interogo

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MeNTaL_TO schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:48:
[...]

Hoe Zweeds is Ikea dan weer op zijn beurt?

[...]

[...]
Je zou zelfs kunnen zeggen dat de enige echte IKEA winkel in Delft staat, de rest is namelijk allemaal franchise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

PolarBear schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:57:
[...]

Je zou zelfs kunnen zeggen dat de enige echte IKEA winkel in Delft staat, de rest is namelijk allemaal franchise.
En het hoofdkantoor staat in Leiden volgens Wiki. Dus wat bepaald wat voor nationaliteit Ikea (of iedere andere winkel) heeft?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MeNTaL_TO schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:01:
[...]

En het hoofdkantoor staat in Leiden volgens Wiki. Dus wat bepaald wat voor nationaliteit Ikea (of iedere andere winkel) heeft?
De structuur van IKEA is nogal complex dus je kan daar heel veel kanten op redeneren. De belangrijkste aandeelhouders van de hoogste vennootschappen/stichtingen zijn zeer waarschijnlijk in Zweedse handen. Maar goed dat is wel offtopic.

Ik denk dat de IKEA als fysieke winkel voorlopig geen zonsondergang gaat kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:17
IKEA heeft inderdaad een complexe structuur qua intellectueel eigendom, franchises etc.

Wellicht moet je ook meer kijken naar waar de bulk van het personeel werkt. Dan bedoel ik uiteraard niet de winkels, dat is evident, maar waar de producten bedacht worden, ondersteunende afdelingen etc. Dat is voor een groot deel Zweden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:29
Winparts is inderdaad een grote bende en ik kan iedereen afraden hier te bestellen. Ivm defecte koppeling en geplande vakantie week erop gebeld met Winparts of onderdelen daadwerkelijk op voorraad waren en ook om ze savonds op te halen. Was volgens de klantenservice allemaal op voorraad en het zou savonds klaar liggen in winneweer. Nou mooi niet dus, de dag erna weer niet ondanks opnieuw contact gehad te hebben en weer de toezegging dat volgens het systeem zou het die ochtend zijn geleverd in Winneweer. Na de 3e dag vol leugens van winparts de bestelling maar geannuleerd, gelukkig kon de dealer het dezelfde dag nog leveren en uiteindelijk de auto wel op tijd klaar gekregen. Maar blijkbaar is het bij winparts normaal om klanten complete leugens te verkopen en meerdere keren zinloos naar Winneweer te laten rijden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:10

OMD

stylezzz schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:44:
Ach, en dan komt het nog in handen van 'slands pakketbezorgers. Die er ook een complete puinhoop van maken de afgelopen tijd....Kortom, maandag besteld is absoluut geen garantie dat het morgen in huis is....
Dat valt wel mee. Leveringsgraad bij ons voor DHL is vooralsnog meer dan 98,6%. Daar zitten dan ook computerstoringen , kapotte bussen of andere ongemakken bij.

Morgen in huis kan niemand beloven. Zelfs niet als je het zelf gaat brengen.

[ Voor 6% gewijzigd door OMD op 08-02-2024 22:55 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Prutsertje13 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:49:
Winparts is inderdaad een grote bende en ik kan iedereen afraden hier te bestellen. Ivm defecte koppeling en geplande vakantie week erop gebeld met Winparts of onderdelen daadwerkelijk op voorraad waren en ook om ze savonds op te halen. Was volgens de klantenservice allemaal op voorraad en het zou savonds klaar liggen in winneweer. Nou mooi niet dus, de dag erna weer niet ondanks opnieuw contact gehad te hebben en weer de toezegging dat volgens het systeem zou het die ochtend zijn geleverd in Winneweer. Na de 3e dag vol leugens van winparts de bestelling maar geannuleerd, gelukkig kon de dealer het dezelfde dag nog leveren en uiteindelijk de auto wel op tijd klaar gekregen. Maar blijkbaar is het bij winparts normaal om klanten complete leugens te verkopen en meerdere keren zinloos naar Winneweer te laten rijden....
Het probleem bij Winparts is dat het op dit moment een puinzooi is. Ze zijn de afgelopen jaren enorm gegroeid, meer dan wat er in Winneweer verwerkt kan worden. Daarom gaan ze eind maart deels naar Ede, om vanaf begin mei daar volledig gevestigd te zijn en Winneweer te sluiten. Probleem is alleen dat het personeel in Winneweer dat in de krant moest lezen... de motivatie van het magazijnpersoneel is gewoon shit op dit moment, want eind april is 95% exit.

Maargoed, wat je koppeling betreft, als jij nog geen "ligt klaar voor afhalen" status ziet bij je order kan het gerust ergens liggen in Winneweer, maar ligt het ergens diep in een doos of op een pallet van een zending die nog verwerkt moet worden. Zodra het uit de doos gepakt is en op een plank weggescand is kunnen ze het voor je ophalen als je aan de balie staat, maar eerder dan dat moment gaat niemand voor je zoeken, daar is het proces niet op ingericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:04

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Frame164 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:00:
Toch hebben we dat zelf in de hand. We kunnen gewoon bij Nederlandse bedrijven blijven kopen natuurlijk. We hebben de fout al gemaakt bij de opkomst van Mediamarkt, we zouden nu moeten weten dat we dat niet nog een keer moeten doen.
Nee ik heb niet zoveel in de hand. Ik heb sterk de in druk in een bubbel te leven waarin men nog enige bewuste consumptie hanteert en ook maar iets van principes heeft. Het overgrote deel van de consumenten kijkt louter naar prijs en op plek twee gemak. Zolang daarin niets verandert kan je hoog of laat springen maar is de koers wel duidelijk.

Te veel markten laten al zien dat 'we' daarin niets in de hand hebben, 'we' kiezen simpelweg al decennia hetzelfde.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

stylezzz schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:44:
Het zegt al genoeg dat een disclaimer voor drukte en/of bezorgproblemen tegenwoordig al de standaard is. Het voelt bijna als een soort kartelvorming op voorwaarden. Als iedereen gewoon hun garanties niet haalt heb je op dat vlak ook geen concurrentie. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Gonadan schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:06:
[...]

Het zegt al genoeg dat een disclaimer voor drukte en/of bezorgproblemen tegenwoordig al de standaard is. Het voelt bijna als een soort kartelvorming op voorwaarden. Als iedereen gewoon hun garanties niet haalt heb je op dat vlak ook geen concurrentie. :D
Als ik winkels bel over een pakket wat zogenaamd bezorgd is maar niet bij mij in de bus ligt dan krijg ik tegenwoordig ook standaard te horen dat ik nog een paar dagen moet wachten voordat ze actie ondernemen. Afgelopen week nog een mail gehad dat mijn pakje vrijdag rond 11 uur was bezorgd. Pas op dinsdag lag het echt in de brievenbus. En ik ben het inmiddels zo gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

OMD schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:21:
[...]

Dat is toch een nadeel van die grote bedrijven. Je moet ook echt niet willen dat hier Walmart of Costco gaan zitten oid. Dan kan je vaarwel zeggen tegen de supermarkten zoals wij ze kennen. Walmart heeft hele steden om zeep geholpen maar die kant zie je niet zoveel :/
Walmart heeft het in Duitsland niet gered. De Europese markt zit nu eenmaal anders in elkaar dan de Amerikaanse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

downtime schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:35:
Als ik winkels bel over een pakket wat zogenaamd bezorgd is maar niet bij mij in de bus ligt dan krijg ik tegenwoordig ook standaard te horen dat ik nog een paar dagen moet wachten voordat ze actie ondernemen. Afgelopen week nog een mail gehad dat mijn pakje vrijdag rond 11 uur was bezorgd. Pas op dinsdag lag het echt in de brievenbus. En ik ben het inmiddels zo gewend.
Ergens wel fijn, dat zorgt weer voor een gelijk speelveld. Zo ben ik gisteren gewoon even filters voor mijn koffieapparaat bij een koffiewinkel gaan halen. Vast duurder dan online maar nu had ik ze meteen, plus ik steun de mensen waar ik al jaren een goede band mee heb.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl_umpire
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:31
Online retail failures hit record as high street fights back More than 600 businesses in the sector folded last year while bricks-and-mortar chains invested in their digital channels

Via LinkedIn: CEO Wereldhave, Matthijs Storm: "... Online retail vindt een nieuw evenwicht, zoals het hoort. Verliesgevende bedrijven zijn een probleem als de rente stijgt. Met name voor subsectoren van de detailhandel, zoals discounters, zijn fysieke winkels winnaars ... Cont Europa zal de trend volgen, Nederland volgt dit al volgens GfK-gegevens, andere Cont-landen zullen volgen." (https://www.gfk.com/industries/retail)

Specifiek voor fashion binnen de retail organiseert GfK een webinar 'de toekomst van Fashion Retail'. Een van de punten uit hun rapport is dat "Online krijgt het gehele jaar al klappen, offline doet het beter – met name gedreven door retailers in het lagere segment (prijs/kwaliteit ratio zeer belangrijk)."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:28:
[...]

Ergens wel fijn, dat zorgt weer voor een gelijk speelveld. Zo ben ik gisteren gewoon even filters voor mijn koffieapparaat bij een koffiewinkel gaan halen.
Fijn dat er blijkbaar bij jou nog iets in de buurt is, waar je dat soort spullen fysiek kunt kopen.
Vergeet niet dat voor vele niet-randstedelingen, dit soort zaken gewoonweg niet meer op fietsafstand te koop zijn.

Maar als ik eerst 60km (retour) moet rijden om voor een paar tientjes een paar onderdelen te halen, wordt het wel een erg duur onderdeel. Dat heb ik er simpelweg niet voor over.
Mijn auto rijdt niet gratis.

Nog ongeacht de tijd die dat kost.
Dan wacht ik liever een paar dagen tot de logistieke dienstverlener (ahum ;) ) dat online bestelde pakketje komt afleveren.
Vervolgens kun je weer gaan soebatten wat nou duurzamer was. Zelf heen & weer rijden of laten bezorgen. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@ehtweak Hoewel ik je punt kan begrijpen woon ik ook niet in de Randstad en zou in jouw woonplaats ook prima aan mijn trekken kunnen komen.
En het is inderdaad fijn dat het kan. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:05
downtime schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:35:
[...]

En dat is ook zo. Ik verzend veel via PostNL maar als iemand belt dat ze 2 minuten geleden een afleverbevestiging hebben ontvangen maar niets hebben ontvangen dan kunnen wij daar echt helemaal niets mee. Soms scant de chauffeur al voordat hij/zij langskomt en vaak is het ook gewoon bij directe buren afgeleverd en is het snel terecht. Voor ons om een navraag te doen bij PostNL dient er echt wel een aantal dagen verstreken te zijn.

Niet dat je dan snel antwoord krijgt ofzo... maar dat is wellicht een andere discussie.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:14

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Wat vinden jullie van The Mall of the Netherlands?

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 22:44
Prutsertje13 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:49:
Enige reden dat ik daar haast nooit bestel is de moeilijke gang van zaken om iets retour te sturen. Wat een sleur... Dat gaat bij auto-onderdelen24.nl een stuk makkelijker. Wel zitten ze helaas in Berlijn.

PartsPoint heb ik eigenlijk geen slechte ervaring mee gehad. Zijn wel weer een stukje duurder en moet er een stukje voor rijden.

Ik merk wel dat ik tegenwoordig in het algemeen wel weer naar een fysieke winkel ga. Het is gewoon fijn om een product in het echt te zien i.p.v. alleen maar filmpjes en plaatjes te zitten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl_umpire
"Het aantal winkeliers dat ermee stopt is afgelopen jaar verdubbeld. Enkele duizenden ondernemers hebben er de brui aan gegeven om te voorkomen dat ze in de schulden komen. Ook de krapte op de arbeidsmarkt zorgt voor veel problemen." en " De hoge inflatie zorgt voor hogere inkoop- en loonkosten, de huren stijgen en de consument houdt ook nog eens de hand vaker op de knip."

https://www.nu.nl/economi...chulden-te-voorkomen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Is dat niet gewoon een vertraagde werking van de coronasluitingen? De zogenaamde steun moet terugbetaald worden en als je daar oorlogen en crises bij op telt dan wordt het allemaal bij elkaar wel erg lastig kan ik mij voorstellen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Gonadan schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:36:
Is dat niet gewoon een vertraagde werking van de coronasluitingen? De zogenaamde steun moet terugbetaald worden en als je daar oorlogen en crises bij op telt dan wordt het allemaal bij elkaar wel erg lastig kan ik mij voorstellen.
Er word nogal geklaagd inderdaad over de coronasteun. Veel werkgevers zeggen dat ze liever destijds iedereen hadden ontslagen en geen steun hadden gekregen. Boude uitspraak... Dan waren ze een paar jaar geleden al failliet geweest. Vrees dat een hoop ondernemers dit toch als een soort gift zagen om de coronaperiode te overleven.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

stylezzz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:16:
Er word nogal geklaagd inderdaad over de coronasteun. Veel werkgevers zeggen dat ze liever destijds iedereen hadden ontslagen en geen steun hadden gekregen. Boude uitspraak... Dan waren ze een paar jaar geleden al failliet geweest. Vrees dat een hoop ondernemers dit toch als een soort gift zagen om de coronaperiode te overleven.....
Het is natuurlijk wel een beetje gebracht als een steunpakket om ondernemers te helpen bij de verplichte sluiting, en niet zozeer als uitgestelde executie.
Zelf ben ik geen ondernemer dus kan er hooguit vanaf de zijlijn over oordelen, maar ik proef wel dat velen iets meer coulance hadden verwacht bij het inlossen van de steun.
Aan de andere kant zie ik er ook veel die een houding aannemen waarin ze doen alsof de steun niet bestaan heeft en ze gewoon op oude voet door gingen, en dan nu verbaasd zijn dat ze in de knel komen.
Lastig verhaal weer, zoveel nuances.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Gonadan schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:19:
[...]

Het is natuurlijk wel een beetje gebracht als een steunpakket om ondernemers te helpen bij de verplichte sluiting, en niet zozeer als uitgestelde executie.
Zelf ben ik geen ondernemer dus kan er hooguit vanaf de zijlijn over oordelen, maar ik proef wel dat velen iets meer coulance hadden verwacht bij het inlossen van de steun.
Aan de andere kant zie ik er ook veel die een houding aannemen waarin ze doen alsof de steun niet bestaan heeft en ze gewoon op oude voet door gingen, en dan nu verbaasd zijn dat ze in de knel komen.
Het is vanaf dag 1 gebracht als een soort lening om de coronaperiode door te komen. Nu zijn we alweer een jaartje of 2 verder (godzijdank zonder grote problemen), en vorig jaar heeft de belastingdienst pas de druk opgevoerd om een start te maken met het terugbetalen van de steun. Het is dus absoluut niet zo dat men moest gaan terug betalen toen Premier Rutte het einde van de laatste lockdown aankondigde..... Als je nu resoluut in de problemen komt was je verdienmodel ook al niet goed voor de coronaperiode. Om nu maar weer de zwarte piet naar den haag te schuiven vind ik vrij ongepast....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Tot zover de nuance...

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:36:
De zogenaamde steun moet terugbetaald worden en als je daar oorlogen en crises bij op telt dan wordt het allemaal bij elkaar wel erg lastig kan ik mij voorstellen.
Laten we die zielige ondernemers niet teveel napraten….wat ze hebben gekregen is uitstel van te betalen belasting (winst en omzet) die ze in de normale situatie toch al af hadden moeten dragen, geld wat dus helemaal niet van hen was. Nu moeten ze dat alsnog afdragen, maar niet in 1x maar afhankelijk van het bedrijf in 5-20jr.

En dan hebben ze vaak ook voor de lopende kosten een deel loonsteun en soms huurverlaging gehad. Nog steeds ging een deel van de lasten door… maar daar zit toch ook wel een stukje ondernemers risico in.

Pittig, maar voor een normaal lopend bedrijf met wat buffer best te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2024 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Verwijderd Bij veel bedrijven dachten ze "dat zal wel loslopen, dat gaan ze niet vorderen".
Die hebben dus nog geen cent afbetaald en verwachten dat het wel kwijtgescholden gaat worden. Als reactie daarop zegt de Belastingdienst "Jij komt je betaalafspraak niet na? Dan vorderen we het hele bedrag ineens".

Maargoed, Belastingdienst heeft een tekort aan deurwaarders, dus gaat nog even duren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:29
[...]

Als ondernemer kan ik er wel iets over zeggen. Ik durf te stellen dat de hele corona-crisis is betaald door de ondernemers, de NOW-vergoedingen en alle variaties daarop waren een lachtertje.

Maar ik sluit mij wel aan bij degenen die boven mij hebben geantwoord. De Belastingdienst is een paar jaar echt heel coulant geweest en er waren tot voor kort echt meer dan prima betalingsregeleningen te treffen over vele jaren. Alleen hebben heel veel ondernemers niet eens een plan bedacht om uitgestelde belasting alsnog iets te gaan betalen en dáár gaan ze nu met gestrekt been in. En terecht want het gaat om omzetbelasting waarbij er dus wél geld is verdiend.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennisdn op 12-02-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
[...]

Ze krijgen al 5 jaar sinds oktober 22 de tijd om het te betalen. Gaat dus al in kleine termijnen. Neem toch aan dat de ondernemers die kleine bedragen toch kunnen dragen. De hogere kosten zijn later pas gekomen. En je hebt nog mogelijkheden met verlenging tot 7 jaar volgens https://www.belastingdien...ld-door-bijzonder-uitstel Als je goede omzet haalt, moet het mogelijk zijn. Is dus niet zo dat ze alles in 1 keer moeten betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-08 17:49
BroWohsEdis schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:15:
Wat vinden jullie van The Mall of the Netherlands?
IK woon er vlak naast en het is een soort pretpark idee (tenminste dat voel ik zo), het is absoluut geen winkelcentrum waar je vroeger terecht kon voor alles. Ja heel veel winkels maar ik mis een ziel erin. HEEL VEEL dagjes mensen en voor bewoners uit de buurt is het een achteruitgang tov Leidschenhage (zoals het vroeger was).

Ik mis vooral de kleine leuke winkels en het is voor 80% grote ketens die er met hun flagship stores zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
rikoos schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:51:
[...]

IK woon er vlak naast en het is een soort pretpark idee (tenminste dat voel ik zo), het is absoluut geen winkelcentrum waar je vroeger terecht kon voor alles. Ja heel veel winkels maar ik mis een ziel erin. HEEL VEEL dagjes mensen en voor bewoners uit de buurt is het een achteruitgang tov Leidschenhage (zoals het vroeger was).

Ik mis vooral de kleine leuke winkels en het is voor 80% grote ketens die er met hun flagship stores zitten.
Dat is het ook natuurlijk. Een dergeljik groot winkelcentrum red het niet als het als 'buurtwinkelcentrum' moet fungeren.... Mall of the Netherlands (de naam zegt het al) heeft een groot regionale (misschien zelfs landelijke) functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

De term winkelscentrum (mall) zegt het al. Dat is totaal iets anders dan een stadscentrum met winkels, een heel andere sfeer.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 17:09
stylezzz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:26:
[...]

Het is vanaf dag 1 gebracht als een soort lening om de coronaperiode door te komen. Nu zijn we alweer een jaartje of 2 verder (godzijdank zonder grote problemen), en vorig jaar heeft de belastingdienst pas de druk opgevoerd om een start te maken met het terugbetalen van de steun. Het is dus absoluut niet zo dat men moest gaan terug betalen toen Premier Rutte het einde van de laatste lockdown aankondigde..... Als je nu resoluut in de problemen komt was je verdienmodel ook al niet goed voor de coronaperiode. Om nu maar weer de zwarte piet naar den haag te schuiven vind ik vrij ongepast....
Dat is te simplistisch. Vele ondernemers hebben tijdens Corona een enorme dip in inkomsten gehad. Dat is opgevangen met NOW steun. Mede door deze steun kon personeel doorbetaald worden dat anders in een uitkering terecht was gekomen. Inkomsten zakten vaak wel dramaqtisch in. Dit betekende dat het vet op de botten bij veel ondernemers weg was. Daarna zijn een aantal kostenposten enorm gestegen: Huisvesting, geindexeerd tegen ongekend hoge inflatiecijfers, energie en personeel. Daar komt nu de terugbetaling van coronasteun bij. Veel ondernemers hoor je niet als het even wat tegen zit. Ze werken vaak 70 of 80 uur per week en zullen niet zomaar de stekker uit hun bedrijf trekken. Door te stellen dat het aan hun verdienmodel lag is veel te kort door de bocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikoos
Ohh dat klopt volledig bovenstaande alleen zijn ze niet doordacht te werkt gegaan met de nieuwe mall, ten eerste is de locatie icm verkeer totaal verkeerd gekozen. Er is geen snelle OV verbinding met bv de trein. Er zijn wat trams maar het is gewoon te weinig en het verkeersnet erom heen slipt meerdere keren per week (vooral weekenden en feestdagen) volledog dicht. Die jaagt mensen gewoon weg en de bewoners kunnen soms niet meer bij hun woning komen hierdoor.

Verder is het winkel aanbod voor heel veel mensen gewoon te luxe. Er zijn buiten de Action geen goedkope winkels daar wat ook veel mensen tegenhoudt.

Ja leuke food courts maar ook daar hoge prijzen en een simpele frikandel kost je meer dan 3 euro ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
bszz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:03:
[...]

Dat is te simplistisch. Vele ondernemers hebben tijdens Corona een enorme dip in inkomsten gehad. Dat is opgevangen met NOW steun. Mede door deze steun kon personeel doorbetaald worden dat anders in een uitkering terecht was gekomen. Inkomsten zakten vaak wel dramaqtisch in. Dit betekende dat het vet op de botten bij veel ondernemers weg was. Daarna zijn een aantal kostenposten enorm gestegen: Huisvesting, geindexeerd tegen ongekend hoge inflatiecijfers, energie en personeel. Daar komt nu de terugbetaling van coronasteun bij. Veel ondernemers hoor je niet als het even wat tegen zit. Ze werken vaak 70 of 80 uur per week en zullen niet zomaar de stekker uit hun bedrijf trekken. Door te stellen dat het aan hun verdienmodel lag is veel te kort door de bocht.
Enorme dip? Veel winkels moesten gewoon 100% dicht. De steunpakketten zijn in het leven geroepen om de boel te redden, niet om uiteindelijk als winst in de zakken van de eigenaar te verdwijnen. Je hebt gelijk dat het enige andere alternatief massa-ontslag en werkeloosheid was. Maar ik blijf erbij dat als men nu grote moeite heeft om de steun terug te betalen, je een paar jaar geleden ook al geen florisante cijfers had. Het was wellicht een stukje uitstel van executie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
rikoos schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:04:
Ohh dat klopt volledig bovenstaande alleen zijn ze niet doordacht te werkt gegaan met de nieuwe mall, ten eerste is de locatie icm verkeer totaal verkeerd gekozen. Er is geen snelle OV verbinding met bv de trein. Er zijn wat trams maar het is gewoon te weinig en het verkeersnet erom heen slipt meerdere keren per week (vooral weekenden en feestdagen) volledog dicht. Die jaagt mensen gewoon weg en de bewoners kunnen soms niet meer bij hun woning komen hierdoor.

Verder is het winkel aanbod voor heel veel mensen gewoon te luxe. Er zijn buiten de Action geen goedkope winkels daar wat ook veel mensen tegenhoudt.

Ja leuke food courts maar ook daar hoge prijzen en een simpele frikandel kost je meer dan 3 euro ;-)
De locatie is misschien niet de meest handige... dat ben ik wel met je eens. Eventuele OV verbindingen heb ik niet zo'n ervaring mee, al stopt er inderdaad een tram voor de deur. Gezien de slechte investeringen de laatste jaren in het OV hoop ik dat dit wellicht in de toekomst aangepakt gaat worden.... Voor een action ga ik overigens geen dagtrip organiseren naar leidschendam... die heb ik al te kust en te keur in mijn woonplaats. Die zou daar dus niet op zijn plek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Blijkbaar loopt het in tegenstelling tot andere winkelcentra als een dolle...
Dus wat is er niet goed doordacht?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
hoevenpe schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:22:
[...]

Blijkbaar loopt het in tegenstelling tot andere winkelcentra als een dolle...
Dus wat is er niet goed doordacht?
Zoals hierboven al aangegeven is lijkt de bereikbaarheid niet echt toereikend. De N14 (van beide kanten) loopt nogal eens helemaal vast in het weekend... Daarnaast kun je je afvragen of het slim is om een dergelijk groot winkelcentrum midden tussen wat woonwijken neer te zetten. Ik vrees dat enige overlast zal moeilijk te voorkomen zijn voor de lokale bevolking....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15:33

Ze hebben echt inderdaad de plank misgeslagen door geen goede OV verbinding te regelen inderdaad, lijkt mij typisch een Amerikaans gevalletje: "ze pakken de auto wel" te zijn geweest.

Een mall is ook vaak meer een beleving, soort Schiphol om te gaan shoppen maar dan zonder vliegtuigen. Dus dan krijg je automatisch wat duurderde merken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
stylezzz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:10:
[...]

Enorme dip? Veel winkels moesten gewoon 100% dicht. De steunpakketten zijn in het leven geroepen om de boel te redden, niet om uiteindelijk als winst in de zakken van de eigenaar te verdwijnen. Je hebt gelijk dat het enige andere alternatief massa-ontslag en werkeloosheid was. Maar ik blijf erbij dat als men nu grote moeite heeft om de steun terug te betalen, je een paar jaar geleden ook al geen florisante cijfers had. Het was wellicht een stukje uitstel van executie....
Ja, veel winkels moesten dicht maar dankzij creativiteit is er vaak toch nog wat omzet gedraaid maar veéél minder dan zonder corona. Wel zijn alle kosten blijven doorlopen, ook de kosten waarvoor zij geen steun hebben ontvangen. Dat coronasteun als winst in de zakken van ondernemers zou zijn verdwenen is een ongefundeerde verdachtmaking. Er zijn ongetwijfeld ondernemers die misbruik hebben gemaakt van een regeling maar voor het grootste deel was het slechts een kleine pleister op op de wond. Zelf heb ik een zogenaamde "essentiele winkel" en heb ik geen gebruik hoeven te maken van steunpakketten maar een hoop van mijn collega's zijn, ondanks de steun aanmerkelijk armer uit de coronacrisis gekomen. Ik zou echt niet durven zeggen dat zij zich verrijkt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nu ben ik er nooit geweest maar als ik eens op de website door de lijst van winkels scroll dan is het toch een best gevarieerd aanbod in verschillende prijsklassen.
Als je alleen maar Action en Zeeman als prijsstelling wenst dan zal het je tegen vallen inderdaad, maar op dat soort winkels kan je ook geen winkelcentrum bouwen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Jorah_Newstone schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:32:
Ze hebben echt inderdaad de plank misgeslagen door geen goede OV verbinding te regelen inderdaad, lijkt mij typisch een Amerikaans gevalletje: "ze pakken de auto wel" te zijn geweest.
Zo'n mega-mall doe je niet met het OV, je gaat er tenslotte heen om veel te kopen (blijkbaar, anders liep het niet zo goed). Wie gaat er met de bus naar IKEA, succes met alle spullen... :)

In mijn jeugd had je In den Boogaard en Leidschenhage, vergelijkbare winkelcentra in de periferie van Den Haag. Je kunt van de Mall of the Netherlands vinden wat je wilt, maar de Boogaard is op sterven na dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
bszz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:36:
[...]

Ja, veel winkels moesten dicht maar dankzij creativiteit is er vaak toch nog wat omzet gedraaid maar veéél minder dan zonder corona. Wel zijn alle kosten blijven doorlopen, ook de kosten waarvoor zij geen steun hebben ontvangen. Dat coronasteun als winst in de zakken van ondernemers zou zijn verdwenen is een ongefundeerde verdachtmaking. Er zijn ongetwijfeld ondernemers die misbruik hebben gemaakt van een regeling maar voor het grootste deel was het slechts een kleine pleister op op de wond. Zelf heb ik een zogenaamde "essentiele winkel" en heb ik geen gebruik hoeven te maken van steunpakketten maar een hoop van mijn collega's zijn, ondanks de steun aanmerkelijk armer uit de coronacrisis gekomen. Ik zou echt niet durven zeggen dat zij zich verrijkt hebben.
Ik doelde niet op bewuste fraude met de steunpakketten, maar dat sommige ondernemers het als een soort 'gift' hebben beschouwd omdat ze dicht moesten. Er is zoiets als ondernemersrisico.... Nu was dit ook wel een bizarre situatie met corona, maar zo blijkt maar dat enig vet op de botten altijd een goed plan is. Het was destijds in het leven geroepen om te voorkomen dat we binnen 3 maanden een paar miljoen werklozen (en navenant ook extra problematiek) zouden hebben. Niet om ondernemers schadeloos te stellen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
stylezzz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:05:
[...]

Ik doelde niet op bewuste fraude met de steunpakketten, maar dat sommige ondernemers het als een soort 'gift' hebben beschouwd omdat ze dicht moesten. Er is zoiets als ondernemersrisico.... Nu was dit ook wel een bizarre situatie met corona, maar zo blijkt maar dat enig vet op de botten altijd een goed plan is. Het was destijds in het leven geroepen om te voorkomen dat we binnen 3 maanden een paar miljoen werklozen (en navenant ook extra problematiek) zouden hebben. Niet om ondernemers schadeloos te stellen....
Het mantra van ondernemersrisico....In het algemeen wordt aangenomen dat buitengewone omstandigheden daar niet onder vallen. Toen corona nog nieuw was was het onredelijk dit als "gewoon"ondernemersrisico te beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Niemand stelt dat een verplichte langdurige sluiting onder het ondernemersrisico valt toch? Er zijn echter ondernemers geweest die terughoudend zijn geweest met terugbetalen en eventuele inkomsten eerst nog aan andere dingen hebben uitgegeven. Sommigen daarvan zitten daardoor nu in de knel, dat noem ik wel ondernemersrisico.

Maar hoe meer ik lees en mee krijg van hoe de economie eigenlijk werkt qua mechanismen hoe complexer het blijkt te zijn. In de sociale media en het nieuws wordt het altijd zo oeverloos versimpeld dat iedereen wel een mening kan roepen, maar het Dunning Krüger effect speelt een grote rol in dit soort discussies ben ik bang.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
bszz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:29:
[...]

Het mantra van ondernemersrisico....In het algemeen wordt aangenomen dat buitengewone omstandigheden daar niet onder vallen. Toen corona nog nieuw was was het onredelijk dit als "gewoon"ondernemersrisico te beschouwen.
Exact, daarom zijn de ondernemers ook niet aan hun lot overgelaten maar kregen ze een helpende hand vanuit de overheid aangereikt. Is het onredelijk om deze steun in 5 (of zelfs 7 jaar?) terug te betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Gonadan schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:34:
Niemand stelt dat een verplichte langdurige sluiting onder het ondernemersrisico valt toch? Er zijn echter ondernemers geweest die terughoudend zijn geweest met terugbetalen en eventuele inkomsten eerst nog aan andere dingen hebben uitgegeven. Sommigen daarvan zitten daardoor nu in de knel, dat noem ik wel ondernemersrisico.

Maar hoe meer ik lees en mee krijg van hoe de economie eigenlijk werkt qua mechanismen hoe complexer het blijkt te zijn. In de sociale media en het nieuws wordt het altijd zo oeverloos versimpeld dat iedereen wel een mening kan roepen, maar het Dunning Krüger effect speelt een grote rol in dit soort discussies ben ik bang.
Volgens mij begon het bij deze post en jouw vraag of dit wellicht een vertraagd corona effect is. Het gaat niet om enkele ondernemers maar om enkele duizenden, ongeveer 4% van de winkeliers. In het artikel wordt overigens aangegeven wat de achtergrond is: Corona, gevolgd door gierende inflatie, hard gestegen energie, huur en personeelslasten. Als je dat allemaal bij elkaar optelt en afdoet met de suggestie dat als je als bedrijf daar niet tegen bestand bent dat je sowieso al geen gezond bedrijf had is dat inderdaad kort door de bocht. Een enkeling daargelaten komt het niet doordat bedrijven coronasteun als winst in de zak hebben gestoken en ja ook enkele niet levensvatbare bedrijven hebben hun onderganbg zo even kunne rekken. Voor het merendeel van de ondernemers geldt echter dat een opeenstapeling van onvoorziene gebeurtenissen met grote impact hen de das omdoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15:33
hoevenpe schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:43:
[...]

Zo'n mega-mall doe je niet met het OV, je gaat er tenslotte heen om veel te kopen (blijkbaar, anders liep het niet zo goed). Wie gaat er met de bus naar IKEA, succes met alle spullen... :)

In mijn jeugd had je In den Boogaard en Leidschenhage, vergelijkbare winkelcentra in de periferie van Den Haag. Je kunt van de Mall of the Netherlands vinden wat je wilt, maar de Boogaard is op sterven na dood.
Nouja ik ben wel eens met de trein/tram naar de Ikea gegaan hoor :+ Het kan, maar niet handig. Een kast laat ik wel bezorgen, maar voor het kleine spul ga ik gewoon met het OV naar de Ikea. Niet heel NL heeft een auto natuurlijk. Nederlandse steden zijn erop berekend om gewoon goed bereikbaar per benenwagen/fiets/bus/tram/trein te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Gewoon 'shoppen' kan prima met het OV, dat doen hele volksstammen, dus ik zie niet zo goed in waarom dat bij zo'n winkelcentrum niet zou kunnen. Sterker nog, het feit dat je niet met je auto naar binnen mag rijden om de kofferbak vol te laden suggereert dat wel.
Dat je bij een winkelcentrum veel geld uitgeeft betekent nog niet dat je met een platte kar naar buiten rijdt.

Hoe zit dat met zoiets als Batavia Stad eigenlijk? Dat is toch wel met het idee om je hele auto af te laden? Althans, dat maak ik op uit de verhalen, ik ben er nooit geweest.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
De mall is best leuk om er eens een keer heen te gaan.
Je kan er leuk winkelen, lekker eten, ze hebben een speelhal en alles ziet er prachtig uit.
Maar je hebt wel een gevulde portemonnee nodig want goedkoop is het niet.
Het eten vind ik echt absurd duur, €15 voor een kleine gerechtje of broodje zit je zo aan, komt er nog een koffietje bij zit je zo op 20 a 25 pp voor de lunch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Gonadan schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:22:
Gewoon 'shoppen' kan prima met het OV, dat doen hele volksstammen, dus ik zie niet zo goed in waarom dat bij zo'n winkelcentrum niet zou kunnen. Sterker nog, het feit dat je niet met je auto naar binnen mag rijden om de kofferbak vol te laden suggereert dat wel.
Dat je bij een winkelcentrum veel geld uitgeeft betekent nog niet dat je met een platte kar naar buiten rijdt.

Hoe zit dat met zoiets als Batavia Stad eigenlijk? Dat is toch wel met het idee om je hele auto af te laden? Althans, dat maak ik op uit de verhalen, ik ben er nooit geweest.
Sterker nog... ik ben er een paar keer met de auto geweest, (doffe ellende met files/parkeren) maar mijn vrouw opperde al om de volgende keer met het OV te gaan. Meteen een dagje denhaag/scheveningen erbij. :)

Nu is het vooral kleding/schoenen etc. wat daar verkocht word, dus dat past wel in een shopping bag.Die 65" OLED laat iedereen toch bezorgen van de mediamarkt... Al kun je die in elke grote nederlandse stad wel ergens bezichtigen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:22

paQ

rikoos schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:51:
[...]

eens

Ook ooit 1 keer geweest, en daar wil ik het ook bij houden. Het foud court idee is goed, net als de cinema erbij, maar kwa winkels is het voornamelijk (!) flagships, concepts, en dingen die je als normale sterveling toch niet zou kopen.
Het is compleet anders dan Hoog Catharijne bijv.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
NicoHF schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:24:
De mall is best leuk om er eens een keer heen te gaan.
Je kan er leuk winkelen, lekker eten, ze hebben een speelhal en alles ziet er prachtig uit.
Maar je hebt wel een gevulde portemonnee nodig want goedkoop is het niet.
Het eten vind ik echt absurd duur, €15 voor een kleine gerechtje of broodje zit je zo aan, komt er nog een koffietje bij zit je zo op 20 a 25 pp voor de lunch.
Prijzig inderdaad.... Maar toen ik gisteren voor 4 bier 21 euro moest afrekenen in boemeldonck (prinsenbeek in normale tijden) was dat weer helemaal gerelativeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat is toch overal wilde ik al zeggen. Volgens mij heeft niet iedereen meegekregen dat horecaprijzen gewoon minimaal verdubbeld zijn, bijna overal.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Gonadan schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:34:
Dat is toch overal wilde ik al zeggen. Volgens mij heeft niet iedereen meegekregen dat horecaprijzen gewoon minimaal verdubbeld zijn, bijna overal.
Tip: ga niet op wintersport... :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• paQ

paQ

stylezzz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:10:
[...]

Het ligt toch echt wat genuanceerder dan dat.
Ik was ook getroffen ondernemer. En het is weliswaar zo dat mijn vaste lasten grotendeels zijn gecompenseerd, maar ik heb in 2 jaar amper iets verdiend. En de hypotheek moet ook gewoon betaald worden.
Nu heb ik mezelf ook niet op de/een loonlijst staan, dus kon verder ook fluiten naar welke verdere tegemoetkoming dan ook. (hoef dan ook niets terug te betalen, want behalve TLV niets ontvangen) Voor mensen zonder financiële reserve kwam de steun die ze kregen te weinig en te laat. Het is dan zo gepiept dat toeslagen of voorschotten die bedoeld waren voor andere posten dan deels in te zetten voor je bestaan.
Ikzelf had gelukkig een reserve, maar uiteindelijk hebben de 'corona-maatregelen' me grofweg 19.000 euro gekost. Dat geld had ik toch graag aan andere zaken besteed, lees: geïnvesteerd in de onderneming, vervangen van apparatuur enz.
Je kunt dat soort dingen niet allemaal op 1 hoop vegen en het scharen onder bedrijfsrisico. let wel: het was vanwege overheidsmaatregelen waardoor ik (en vele andere ondernemers) geen geld meer konden (mochten) verdienen. Een hard gelag als je ziet dat andere sectoren in die periode geld als water hebben verdiend, juist als gevolg van die maatregelen.

De ondernemers die in het artikel worden aangehaald hebben gewoon de kans niet meer gehad tijdig de boel weer op orde te krijgen voor alle andere zaken die direct daarna op hun afkwamen. Het is een opeenstapeling geweest. Niet alles is te voorzien.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 12-02-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

hoevenpe schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:39:
[...]

Tip: ga niet op wintersport... :P
Geen zorgen, dat heeft me nooit getrokken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl_umpire
stylezzz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:13:
[...] ... al stopt er inderdaad een tram voor de deur.
Het is al weer een tijdje geleden dat ik er recent ben geweest (al ben ik er al vele malen geweest). De laatste keer/keren met het OV bij de tramhalte Leidsenhage uitgestapt. Ondanks dat deze 'voor de deur' stopt, zijn er geen faciliteiten voor veilig oversteken, met name omdat de reizigers/bezoeker een olifantenpad hebben gecreëerd naar de zuid-west ingang. Die laatste keer heb ik toen daar in het 'food court' op de eerste etage wat gegeten, maar dat was helaas een enorme tegenvaller. Gelukkig waren toen al ruim de units met elektrische auto's verhuurd aan andere brands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
paQ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:41:
[...]

Het ligt toch echt wat genuanceerder dan dat.
Ik was ook getroffen ondernemer. En het is weliswaar zo dat mijn vaster lasten grotendeels zijn gecompenseerd, maar ik heb in 2 jaar amper iets verdiend. En de hypotheek moet ook gewoon betaald worden.
Nu heb ik mezelf ook niet op de/een loonlijst staan, dus kon verder ook fluiten naar welke verdere tegemoetkoming dan ook. (hoef dan ook niets terug te betalen, want behalve TLV niets ontvangen) Voor mensen zonder financiële reserve kwam de steun die ze kregen te weinig en te laat. Het is dan zo gepiept dat toeslagen of voorschotten die bedoeld waren voor andere posten dan deels in te zetten voor je bestaan.
Ikzelf had gelukkig een reserve, maar uiteindelijk hebben de 'corona-maatregelen' me grofweg 19.000 euro gekost. Dat geld had ik toch graag aan andere zaken besteed, lees: geïnvesteerd in de onderneming, vervangen van apparatuur enz.
Je kunt dat soort dingen niet allemaal op 1 hoop vegen en het scharen onder bedrijfsrisico. let wel: het was vanwege overheidsmaatregelen waardoor ik (en vele andere ondernemers) geen geld meer konden (mochten) verdienen. Een hard gelag als je ziet dat andere sectoren in die periode geld als water hebben verdiend, juist als gevolg van die maatregelen.

De ondernemers die in het artikel worden aangehaald hebben gewoon de kans niet meer gehad tijdig de boel weer op orde te krijgen voor alle andere zaken die direct daarna op hun afkwamen. Het is een opeenstapeling geweest. Niet alles is te voorzien.
Laten we het omdraaien. Wie had de lasten moeten dragen in dat geval in jouw ogen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bszz
stylezzz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:55:
[...]

Laten we het omdraaien. Wie had de lasten moeten dragen in dat geval in jouw ogen?
Als maatschappij hebben we besloten tot een aantal maatregelen. Een deel van de maatschappij heeft daar onevenredig de lasten van gedragen. Dat zijn bijvoorbeeld ondernemers geweest die (tijdelijk) hun onderneming moesten sluiten in het algemeen belang (!) Jij bent degene die keer op keer insinueert dat dat nou eenmaal ondernemersrisico is of dat als je dat niet kunt dragen je vóór corona al geen gezond bedrijf had. Dat is te simpel en klopt gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
stylezzz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:32:
[...]

Prijzig inderdaad.... Maar toen ik gisteren voor 4 bier 21 euro moest afrekenen in boemeldonck (prinsenbeek in normale tijden) was dat weer helemaal gerelativeerd.
Hopelijk was dat wel voor speciaal bier uit de tap?

Bij m'n stam café kost speciaal bier tussen de 5.25 a 8.50 en normaal grolsch bier 3.25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:34:
Van drinken wist ik het wel dat het geleidelijk naar boven ging maar vooral van eten schrik me soms rot.
Zo zijn de broodjes bij een tent waar ik wel eens kwam in ongeveer 2 maanden tijd met circa 4 euro omhoog gegaan.
Ze kosten eerst zo tussen de 6 a 9 en nu 7.50 tot 14 ongeveer, ligt er een beetje aan wat er is en wat je er op wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:15
Even terug naar de ondergang van de stenen winkels, na de luide prijsverlagingen van IKEA en action zag ik vandaag in de mail dat ook de Welkoop heel veel prijzen omlaag doet. Gaat dit een nieuwe race naar de bodem zijn voor de winkels die het al lastig hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:52
nachtnet schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:23:
Even terug naar de ondergang van de stenen winkels, na de luide prijsverlagingen van IKEA en action zag ik vandaag in de mail dat ook de Welkoop heel veel prijzen omlaag doet. Gaat dit een nieuwe race naar de bodem zijn voor de winkels die het al lastig hebben?
Wacht, Ikea en het lastig hebben? Heb ik ergens een memo gemist?

Heb je daar wel eens in het weekend rondgelopen het afgelopen jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
NicoHF schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:40:
[...]

Hopelijk was dat wel voor speciaal bier uit de tap?

Bij m'n stam café kost speciaal bier tussen de 5.25 a 8.50 en normaal grolsch bier 3.25
Speciaal proefde het in ieder geval niet. ;) en in mijn beleving betaal ik elders ook minder voor een pilsje in een cafe of restaurant. Maar het is carnaval...... dus een mooie kans om geld te verdienen denk ik voor wat ondernemers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antenne Bayern
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-07 10:52
30% van het assortiment met 20% in prijs verlaagd
In september 2023 werd de prijs van ruim 600 producten omlaag gebracht. Nu is het tijd voor de tweede grote prijsverlaging, waarbij nog eens 2.700 producten een blijvend lagere prijs krijgen. Het gaat daarbij om populaire producten in alle productcategorieën: van banken tot bedden, van keukens tot woonaccessoires.

Rocamadour Yeshua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
Wilke schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:32:
[...]

Niet Ikea,(of action) maar mogelijk wel anderen die zich nu genoodzaakt voelen om de prijzen mee aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Jumbo is er ook druk mee bezig. Aan de ene kant om wat verloren marktaandeel terug te krijgen, aan de andere kant om wat meer realistische prijzen te krijgen in de winkel. De levensmiddelenfabrikanten hebben handig gebruik gemaakt van de wet dat je levensmiddelen alleen met nl etiket mag verkopen.

https://www.businessinsid...%2C%20huur%20en%20energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Prijsverlaging bij IKEA en Action zal zeker bii bv de Blokker gevoeld worden. Vissen toch in dezelfde vijver qua consumentenverkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:53
Ben wel erg benieuwd in hoeverre dit voor de bühne is van Ikea, en de marge op die geselecteerde producten nu niet 90% maar 70% is. Noem mij cynisch.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
nachtnet schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:48:
Prijsverlaging bij IKEA en Action zal zeker bii bv de Blokker gevoeld worden. Vissen toch in dezelfde vijver qua consumentenverkopen.
Ik was toevallig vorige week nog bij de lokale blokker hier. Ik vraag me serieus af waar dat die nog geld aan verdienen.... goed, ze hebben een eigen huismerk opgezet aan huishoudelijke electronica als waterkokers en gourmetsetjes... maar verder? Philips stofzuigers, bk en tefal pannensets, leifheit dweilen.... dat kan online toch veel goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
bszz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:13:
[...]

Als maatschappij hebben we besloten tot een aantal maatregelen. Een deel van de maatschappij heeft daar onevenredig de lasten van gedragen. Dat zijn bijvoorbeeld ondernemers geweest die (tijdelijk) hun onderneming moesten sluiten in het algemeen belang (!) Jij bent degene die keer op keer insinueert dat dat nou eenmaal ondernemersrisico is of dat als je dat niet kunt dragen je vóór corona al geen gezond bedrijf had. Dat is te simpel en klopt gewoon niet.
Ik geef toe dat ik wat teveel generaliseer, er zijn ook zeker ondernemers die wellicht door andere factoren dan corona in de problemen zijn gekomen. Maar van ketens zoals BCC of big bazar had ik al jaren (ook pre-corona) al mijn twijfels over de levensvatbaarheid....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

stylezzz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:55:
[...]

Waarom is dat de kwestie ineens?

Het is niet zo dat de pauze knop werd ingedrukt en alles even stopte en daarna weer doorliep.
Het is ook niet zo dat alles even on hold werd gezet, en je het daarna 2 keer zo hard weer binnenkrijgt.
Er is op de stop knop gedrukt: zo en nu verdien je niks meer. (en zie maar wat je met je voorraden doet)

Je vraag moet zijn: kut, wat zou ik doen als ik anderhalf jaar nog maar 30% inkomsten heb van wat ik nu verdien? (zonder aankondiging, zonder te weten hoe lang) De overheid vulde dat echt niet effe voor je aan hoor! Zo werkten die steunmaatregelen niet. Dus welke lasten bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
paQ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:16:
[...]

Waarom is dat de kwestie ineens?

Het is niet zo dat de pauze knop werd ingedrukt en alles even stopte en daarna weer doorliep.
Het is ook niet zo dat alles even on hold werd gezet, en je het daarna 2 keer zo hard weer binnenkrijgt.
Er is op de stop knop gedrukt: zo en nu verdien je niks meer. (en zie maar wat je met je voorraden doet)

Je vraag moet zijn: kut, wat zou ik doen als ik anderhalf jaar nog maar 30% inkomsten heb van wat ik nu verdien? (zonder aankondiging, zonder te weten hoe lang) De overheid vulde dat echt niet effe voor je aan hoor! Zo werkten die steunmaatregelen niet. Dus welke lasten bedoel je precies?
Het is maar een vraag? Offtopic zelfs.... ik was slechts benieuwd naar jouw mening hierin.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• paQ

paQ

stylezzz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:22:
[...]

Het is maar een vraag? Offtopic zelfs.... ik was slechts benieuwd naar jouw mening hierin.
Het ding is dat er zat mensen waren waarbij het geen vetpot was, maar gewoon konden leven. Middenstanders. Ik heb het niet over de grootwinkelbedrijven. Maar die ineens werden geconfronteerd met 0 omzet... 0... helemaal niks.
En dan komt er langzaam een TLV (tegemoetkoming vaste lasten) op gang. Iets van 60 of 70% staat me bij. Volgens CBS statistieken bepaald. En in mijn geval klopt de dat aardig goed ook nog.

Gaan we:
70% van mijn omzet pleite. Af en toe beetje televisie, een reparatie of dingen voor een kerk, dat was het. Die sectoren mochten immers door.
70% van mijn vaste lasten zou via het RVO belastingvrij worden overgemaakt na alle nodige rompslomp. Maar, dat duurde ongeveer 4 maanden voordat ik een "voorschot" van 80% kreeg over de eerste 3 maanden.
Zie je hoe je dan al direct met 2-0 achter staat?

Dus na 4 maanden kreeg je 80% van 70% van de vaste lasten van de eerste 3 maanden, en je had ook nog maar 30% inkomsten. (of helemaal geen als je bijv kapper bent)
En het kwartaal erop weer hetzelfde. Aanvragen, wachten op goedkeuring, en dan kreeg ik weer 80% 'voorschot' op geld dat ik 5 maanden ervoor al had uitgegeven.
repeat...
Dat werd op den duur wel 100%, maar toen waren we al bijna een jaar verder. En niets met terugwerkende kracht.

Kan me dus best wel voorstellen dat kleine winkeliers, kapsalons of de familie-schoenenzaak, wellicht meerdere maatregelen hebben aangevraagd om gaten te dichten, en waar ze (achteraf) geen recht op bleken te hebben. Alleen, de klanten die eigenlijk 5 keer geknipt hadden moeten worden, kwamen niet ineens 5 keer knippen. Maar 1 keer.
Klanten die 2 keer per jaar voor schoenen kwamen, zijn niet meer geweest, of kochten online. Die kwamen niet ineens 3 paar schoenen bij je kopen. Dat omzetverlies is voor ik denk de meeste van die ondernemers nooit meer goed te maken. Dat slaat een enorm gat en het is echt niet zo dat steunmaatregelen dat hebben gedicht.
Dat er wellicht ondernemers zijn die het hébben gedicht met belastinggeld of onterechte maatregelen, dat sluit ik niet uit. Alleen die gaan nu alsnog op de fles omdat ze niets hebben om het mee terug te betalen.

Weet je, ja er is een bepaald ondernemersrisico. Er is niets belangrijker dan continuïteit in je onderneming. Alleen een overheid die abrupt besluit dat je je werkzaamheden moet staken, dat is niet te voorzien.

Toen ik het artikel las, wist ik ook precies over welk soort bedrijven het ging en ik kan het me ook levendig voorstellen.

Tegelijkertijd sta ik een DHL pakje in te leveren in een (redelijk nieuwe) giga Blokker, met 2 man personeel en 1 'klant' die een beetje in de gangpaden rondstruint. Ik snap er niks van hoe zo'n zaak open kan blijven...
open van 10:00 tot 20:00, met misschien 714 euro omzet. Hete lucht kanon de hele dag aan, 3 - 4 man op de loonlijst die dag, en een pand van 1400m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
paQ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:41:
[...]

Tegelijkertijd sta ik een DHL pakje in te leveren in een (redelijk nieuwe) giga Blokker, met 2 man personeel en 1 'klant' die een beetje in de gangpaden rondstruint. Ik snap er niks van hoe zo'n zaak open kan blijven...
open van 10:00 tot 20:00, met misschien 714 euro omzet. Hete lucht kanon de hele dag aan, 3 - 4 man op de loonlijst die dag, en een pand van 1400m2
Dank voor je reactie. Altijd mooi om 'de andere kant' van het verhaal te horen....

Ik denk dat we blij mogen zijn als blokker het einde van 2024 haalt. De verkoop van intertoys is afgeketst onlangs.... kortom, de geldput bij mirage zal echt wel een keer leeg raken. De vraag is nog even wanneer..... vorig jaar bcc en big bazar, en de gifbeker zal nog niet leeg zijn.

https://www.rtlnieuws.nl/...oenenverlies-voor-blokker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
paQ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:41:
let wel: het was vanwege overheidsmaatregelen waardoor ik (en vele andere ondernemers) geen geld meer konden (mochten) verdienen. Een hard gelag als je ziet dat andere sectoren in die periode geld als water hebben verdiend, juist als gevolg van die maatregelen.
paQ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:41:

Weet je, ja er is een bepaald ondernemersrisico. Er is niets belangrijker dan continuïteit in je onderneming. Alleen een overheid die abrupt besluit dat je je werkzaamheden moet staken, dat is niet te voorzien.
Hier komt de aap uit de mouw: het is volgens jou de schuld van de overheid.

Ik heb slecht nieuws voor je: de overheid heeft de COVID-19 crisis niet veroorzaakt. Er zijn in het leven belangrijkere zaken dan de continuïteit van jouw onderneming. Er zijn allerlei maatschappelijke belangen. Individueel kun je denken aan je gezondheid. Maar ook dat komt uiteindelijk neer op een maatschappelijk belang. Want indien de overheid alles maar open had gelaten dan was ons zorgstelsel compleet in elkaar gezakt.

M.i. moet ieder gezin en iedere onderneming zorgen voor een gezonde buffer (als ondernemer heb je dat trouwens ook nodig voor je pensioen) en een maatschappelijke ramp als deze is een flinke tegenvaller in je financiële zekerheid. Dat is net zoiets als dat de energiekosten ineens heel hoog worden: ook dat is een risico dat je als gezin of onderneming kunt lopen. Dat is net zoiets als geen verzekering afsluiten, of wel en dan de kosten er niet uit kunnen halen.

Dat vervolgens de omzet en winst omhoog moet na zo'n crisis (en iets als overheidsuitgaven omlaag) snap ik ook. Ik doe er alleen niet aan mee. Sterker nog, de rek is er uit. Want echt niet iedere sector kreeg fatsoenlijke loonsverhogingen.

En dus ga ik niet voor drugs als bier 21 EUR betalen voor 4 stuks (wat is het fijn om geheelonthouder te zijn :Y)). Je kunt geld maar 1x uitgeven, en degenen die de prijs dan maar flink verhogen zullen uitvinden dat ze daardoor ook klanten mis gaan lopen. Voor dat geld ga ik liever naar het theater. Ook dat is prijzig, 11,50 voor een kaartje p.p. afgelopen zondag. Maar mijn kinderen zullen zich dat wel blijven onthouden.

Wat betreft de massaontslagen, die zien we de laatste tijd steeds vaker. Niet alleen in VS.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ

paQ

*knip* Dit voegt niets toe aan de discussie.

[ Voor 66% gewijzigd door Yorinn op 13-02-2024 21:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

In het vervolg hierop:
ehtweak in "De zonsondergang van fysieke winkels"

Vandaag kwamen de pakketen met de bestelde Forbo Marmoleum Click panelen binnen. Die ik dus bij een online toko had besteld.
Hetgeen blijkbaar heiligschennis is volgens sommigen alhier, want ik had de lokale ondernemer moeten steunen.
Welnu; sinds wanneer ondersteunt die lokale ondernemer dan ondergetekende? O-) Maar dat ff terzijde.

En wat schetst mij verbazing; de pakketten met Forbo producten kwamen rechtstreeks uit Assendelft! Bij Forbo zelf vandaan. M.a.w. de fabrikant ondersteunt dus zelf dit circuit van rechtstreekse verkoop en passeert die 'zielige' lokale ondernemer. :?
Waarom zou ik dan fors meer betalen bij die lokale ondernemer? Ik zie daar in de verste verte geen voordelen.

Nog even voor alle duidelijkheid:
De adviesprijs, die de lokale ondernemer in rekening wilde brengen was 102 €/m2. En ik moest rekening houden met 1-3 weken levertijd. Oh ja, en dan moest ik ze wel bij de lokale winkel komen ophalen!
Online besteld moest ik 64 €/m2 betalen, zonder verzendkosten. Afgelopen vrijdag besteld, vandaag afgeleverd!

Wat betreft de Blokker. Tja; ik begrijp ook niet dat die winkels nog levensvatbaar zijn. Vrijwel alles wat er staat hebben anderen ook en vaak goedkoper. En heel veel producten aldaar zijn absoluut geen aanraken/voelen/betasten spullen. Dat kun je net zo goed vanaf een beeldscherm bestellen. Zonder gedoe met parkeren (en de kosten daarvan) en gesleep met de spullen door een stad/dorp.

Is dat hardvochtig? Wellicht. Maar de (winkel)wereld is nu eenmaal veranderd. Dat kunnen we toch niet meer terugdraaien. Hoe zeer je als oude knar ;) daar wellicht naar terug verlangt...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
ehtweak schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:23:
In het vervolg hierop:
ehtweak in "De zonsondergang van fysieke winkels"

Vandaag kwamen de pakketen met de bestelde Forbo Marmoleum Click panelen binnen. Die ik dus bij een online toko had besteld.
Hetgeen blijkbaar heiligschennis is volgens sommigen alhier, want ik had de lokale ondernemer moeten steunen.
Welnu; sinds wanneer ondersteunt die lokale ondernemer dan ondergetekende? O-) Maar dat ff terzijde.

En wat schetst mij verbazing; de pakketten met Forbo producten kwamen rechtstreeks uit Assendelft! Bij Forbo zelf vandaan. M.a.w. de fabrikant ondersteunt dus zelf dit circuit van rechtstreekse verkoop en passeert die 'zielige' lokale ondernemer. :?
Waarom zou ik dan fors meer betalen bij die lokale ondernemer? Ik zie daar in de verste verte geen voordelen.

Nog even voor alle duidelijkheid:
De adviesprijs, die de lokale ondernemer in rekening wilde brengen was 102 €/m2. En ik moest rekening houden met 1-3 weken levertijd. Oh ja, en dan moest ik ze wel bij de lokale winkel komen ophalen!
Online besteld moest ik 64 €/m2 betalen, zonder verzendkosten. Afgelopen vrijdag besteld, vandaag afgeleverd!

Volgens mij val ik in herhaling. Maar jij hebt in jouw geval precies gedaan wat ik ook zou hebben gedaan. Je wist precies wat je nodig had, dus je had geen verdere informatie of advies nodig om tot een aankoop over te gaan. Je kunt dan zonder nadenken gewoon de laagste prijs zoeken... groot gelijk. Maakt dat die winkelier overbodig? Nee. Er zijn nog zat mensen die zeker bij een vloer advies nodig hebben... hem willen zien, voelen en noem maar op. Dat is zijn meerwaarde, die jij niet nodig had. :)

Voor de beeldvorming. Zo'n 85-90% van de omzet in de vloerenbranche vind offline plaats.

https://www.inretail.nl/n...e-verkoop-vloerbedekking/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Laten we allereerst eens beginnen om het geen Corona steun te noemen maar gewoon Corona lening. Want het is uitgestelde belasting in veel gevallen.

Ik ben zelf ondernemer in de retail en kan je zeggen het heeft mij klauwen met geld gekost niet alleen de sluitingen maar ook de verbouwingen en personeel dat weg liep omdat ze die geweldige mondkapjes spuugzat waren. Daarnaast een GGD die met uur tarieven ging smijten waar geen enkele normale ondernemer tegen op kon en daarmee in één klap het gehele jongeren personeelsbestand kapot geslagen heeft. (16 euro per uur voor een 16 jarige is geen normaal uurloon).

Mijn onderneming zat en gelukkig nog steeds vol in zijn groeifase, ik had dus ook geen omzetdaling want deed in die periode 100% groei per jaar. Ik zag echter mijn groei cijfers wel compleet verdampen en had vlak voor corona eind 2019 een investering gedaan van 200.000 euro die bijna compleet is verdampt.

In de retail zijn netto marges van 5-10% heel normaal, als dan je omzet of in mijn geval omzetgroei met meer dan 50% afneemt heb je toch echt wel even een probleem. Als jonge ondernemer kon je vrijwel niet aan krediet komen dus moest je wel kiezen voor uitstel bij de belastingdienst. Maar NOW subsidie en al die andere potjes kwamen alleen de gevestigde orde voor in aanmerking want die zaten al jaren op 0% groei en geen ambitie meer. Dus die konden achter over leunen want dan kreeg je wel subsidie.

De ondernemers die gewoon vol doorgevochten hebben zijn degene die de rekening gepresenteerd hebben gekregen, wij vallen buiten de NOW en andere subsidies dus mogen alles volledig terug betalen.

Daar bovenop kwam kort na corona de klap van de oorlog in oekraine en de inflatie crisis. Dus van die 5-10% netto marge blijft voor veel retailers bar weinig over. Dit soort normale crisis los van corona zet al vaak het water aan de tanden bij retailers. Maar nu krijgen velen en een normale crisis en nog de gevolgen van een ongehoord grote crisis voor hun rekening dus dat trekken ze niet.

Ik heb geluk dat we de oude groei cijfers weer terug hebben sinds corona het land uit is en we weer 30-40% omzet plussen per jaar op dit moment. En heb dan ook al een groot deel van de corona achterstand ingelopen. Maar zo makkelijk als sommige hier van jullie denken is echt veelste kort door de bocht.

Als ondernemer in de retail hebben we echt absurde lasten voor onze kiezen gehad, denk dat ik de winkel 5x verbouwd heb in 1,5 jaar tijd om met de toenmalige regels te mogen blijven draaien. Mijn personeelskosten zijn explosief gestegen sinds corona / inflatie crisis. Mijn huurprijs net zo. Maar mijn marges zijn niet omhoog gegaan dus zeg maar waar moet het geld dan vandaan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
stylezzz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:00:
Ik denk dat we blij mogen zijn als blokker het einde van 2024 haalt. De verkoop van intertoys is afgeketst onlangs.... kortom, de geldput bij mirage zal echt wel een keer leeg raken. De vraag is nog even wanneer..... vorig jaar bcc en big bazar, en de gifbeker zal nog niet leeg zijn.
Wat is nog de reden om naar Blokker te gaan? Kwam er vroeger voor stofzuigerzakken maar die heb je met een Dyson ook niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
hoevenpe schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:31:
[...]

Wat is nog de reden om naar Blokker te gaan? Kwam er vroeger voor stofzuigerzakken maar die heb je met een Dyson ook niet meer...
Ik kwam er om een dhl pakketje op te halen. :p

Stofzuigerzakken kon je ook bij de handyman halen. Maar dat deden ook al niet veel mensen meer.... Bij dyson heb je ze sowieso niet meer nodig. En voor mijn irobot zijn ze legio online te bestellen... keurig vanuit de app als je geen zin hebt om te zoeken.

[ Voor 16% gewijzigd door stylezzz op 12-02-2024 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wilke schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:32:
[...]

Hordes met mensen komen daar even lekker neuzen, nemen die gratis koffie met de ledenpas en gaan dan met een potje of kleerhanger naar huis. Of men komt alleen voor een maaltijd. Lang niet iedereen die daar rond loopt vult de zakken van IKEA ook flink.
Toch kan ik mij voorstellen dat het wel helpt dat wanneer je wel iets wilt kopen het een beter gevoel geeft dat een winkel druk is dan dat hij uitgestorven is. Wanneer je als enige in een grote meubelzaak rondloopt vraag je je vaak toch af waarom daar niemand anders is. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Ik denk dat dit vooral is om hun concurrentiepositie te verstevigen. Het zijn natuurlijk roerige tijden geweest waarin sommige grondstoffen peperduur waren, en ook het containertransport vanuit azie is een tijd het tienvoudige van het normale tarief geweest. Deze effecten zijn echter grotendeels verdwenen.... dus enige ruimte om het prijsbeleid te herzien is er wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:44:
Als ondernemer in de retail hebben we echt absurde lasten voor onze kiezen gehad, denk dat ik de winkel 5x verbouwd heb in 1,5 jaar tijd om met de toenmalige regels te mogen blijven draaien. Mijn personeelskosten zijn explosief gestegen sinds corona / inflatie crisis. Mijn huurprijs net zo. Maar mijn marges zijn niet omhoog gegaan dus zeg maar waar moet het geld dan vandaan komen?
Je had in maart 2020 de handdoek in de ring moeten gooien in plaats van twee jaar lang steeds verder weg zakken omdat je elke keer denkt dat het over drie maanden beter wordt. Maar dat is achteraf makkelijk concluderen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:04
De klappen door corona waren langdurig, maar hadden wel een einddatum. De inflatie die tijdelijk hoog was, maar wel een mooi excuus om het minimumloon aan te passen gaan ons als retailondernemers veel langduriger pijn doen. Ik heb het net even opgezocht, en de CAO lonen in de mode-sport-schoenen zijn van juli 2021 naar januari 2024 (dus 2,5 jaar) gestegen met bijna 37%. Die ruimte zit niet in mijn marge om zoveel meer aan lonen uit te geven. Dit geeft het gevoel dat wij als werkgevers flink mogen betalen en daar geen compensatie als een lagere loonheffing of iets dergelijks voor terugkrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikoos
Gonadan schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:38:
[...]
Als je alleen maar Action en Zeeman als prijsstelling wenst dan zal het je tegen vallen inderdaad, maar op dat soort winkels kan je ook geen winkelcentrum bouwen.
Dat soort zaken waren er in het oude Leidschenhage wel voordat het de Mall werd maar wat ik bedoelde is dat het nu zich richt op de wat hogere inkomens wat op zich niet erg is maar voor Leidschendam zelf is het geen verbetering geworden want zaken als Doe het zelf, hobby winkels etc etc zijn hiermee verdwenen in het dorp. Mensen zijn dus nu gedwongen om buiten Leidschendam of online te kopen.

De mall heeft bijna alleen een soort flagship filialen waardoor (onderwerp van dit topic) mensen dus voor hun kleinere dagelijkse (niet food) zaken dus gedwongen worden om dingen online te kopen want ze zijn er niet meer in de regio door de komst van de mall. Enorme winkels van de reeds bestaande grote ketens of exclusieve merk winkels.

De Mall is leuk voor dagjes mensen maar het heeft het dagelijkse aanbod van kleine winkels/ondernemers hier in de regio enorm verkleint. In het oude winkelcentrum waren tientallen kleine zaken voor eten en kleding nu is het 13 in dozen ketens dus echt een verschraling.
paQ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:31:
[...]
Ook ooit 1 keer geweest, en daar wil ik het ook bij houden. Het foud court idee is goed, net als de cinema erbij, maar kwa winkels is het voornamelijk (!) flagships, concepts, en dingen die je als normale sterveling toch niet zou kopen.
Het is compleet anders dan Hoog Catharijne bijv.
Precies wat ik bedoel en dus zoals de titel van dit topic aangeeft een "zonsondergang" van vele winkels geworden en minder divers qua aanbod. Ik mis de kleine Turkse en Surinaamse eetzaakjes ipv de dure foodcourts die opeens 2x zo duur zijn en restaurants zijn ipv een snelle hap.

Leuk zo'n Manneke Pis "snackbar" maar die zijn gelijk 2x zo duur als de snackbar hier op de hoek ;-) al rekenen ze gelukkig nog niet de Amsterdamse prijzen want daar zijn die 3x zo duur voor toeristen.

[ Voor 25% gewijzigd door rikoos op 13-02-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:34
rikoos schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:41:
[...]

De mall heeft bijna alleen een soort flagship filialen waardoor (onderwerp van dit topic) mensen dus voor hun kleinere dagelijkse (niet food) zaken dus gedwongen worden om dingen online te kopen want ze zijn er niet meer in de regio door de komst van de mall. Enorme winkels van de reeds bestaande grote ketens of exclusieve merk winkels.
Ik ben er zelf nooit geweest maar er zit bijvoorbeeld gewoon een Action en Kruidvat in de Mall zie ik? Wat mij meer zou ergeren is dat je bij een klein winkelcentrum je fiets voor de deur parkeert en in 10 minuten weer buiten kan zijn, ipv alleen al 10 minuten door de slenterende dagjesmensen worstelen.
[...]
De Mall is leuk voor dagjes mensen maar het heeft het dagelijkse aanbod van kleine winkels/ondernemers hier in de regio enorm verkleint. In het oude winkelcentrum waren tientallen kleine zaken voor eten en kleding nu is het 13 in dozen ketens dus echt een verschraling.
Maar als de Mall voor dagjesmensen bedoeld is, dan zou je toch verwachten dat de bestaande kleine ondernemers nog steeds hun klandizie behouden? Mits er voldoende alternatieve winkelruimte beschikbaar is natuurlijk. Overigens heb je op 10 minuten fietsen in Voorburg nog een winkelcentrum oude stijl voor wie dat fijner vindt.

Non-food heeft ook weinig toekomst in de voorsteden, wil je het fysiek zien, dan ben je in een kwartier op Den Haag CS, de meeste mensen zijn echt wel bereid om op de vrije zaterdag dat stukje te reizen voor nieuwe kleding. In Delft is recent ook de C&A gesloten bijvoorbeeld. Ik ook zou niet weten waarom je ook naar het centrum van zo'n relatief kleine stad zou gaan als je in 10 minuten in Rotterdam of Den Haag bent met 10x het aanbod.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat soort zaken waren er in het oude Leidschenhage wel voordat het de Mall werd maar wat ik bedoelde is dat het nu zich richt op de wat hogere inkomens wat op zich niet erg is maar voor Leidschendam zelf is het geen verbetering geworden want zaken als Doe het zelf, hobby winkels etc etc zijn hiermee verdwenen in het dorp. Mensen zijn dus nu gedwongen om buiten Leidschendam of online te kopen.

C&A, H&M, Beter Bed, Hünkemoller, Xenos, Foot Locker, Kruidvat, WE, HEMA, Primera,etc. is allemaal voor de hogere inkomens tegenwoordig? Ik zie gerust wel dat er veel merkwinkels en belevingswinkels bij zitten, een groot aandeel, maar dat is in een gewone winkelstraat ongeveer net zo.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Gonadan schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 07:42:
[...]

Hordes met mensen komen daar even lekker neuzen, nemen die gratis koffie met de ledenpas en gaan dan met een potje of kleerhanger naar huis. Of men komt alleen voor een maaltijd. Lang niet iedereen die daar rond loopt vult de zakken van IKEA ook flink.
Toch kan ik mij voorstellen dat het wel helpt dat wanneer je wel iets wilt kopen het een beter gevoel geeft dat een winkel druk is dan dat hij uitgestorven is. Wanneer je als enige in een grote meubelzaak rondloopt vraag je je vaak toch af waarom daar niemand anders is. :P
Afgelopen week documentaire stuk op RTL-Z over hoe Ikea het geld van je bankrekening trekt...

Het begint al met de reis ernaartoe: op een afgelegen industrieterrein. Je doet moeite om er te komen, dus je gaat niet met lege handen naar huis.
Dan als je binnenkomt: "Oh handig, neem maar mee" artikelen. Die staan door de hele winkel uitgestald. Neem je kinderen mee, heb je overal en nergens knuffels uitgestald...

Leuk die gratis koffie, maar alles behalve de koffie kost geld (en fors ook). Kwaliteit van het eten... nah.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15:19
jopie schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:32:
De klappen door corona waren langdurig, maar hadden wel een einddatum. De inflatie die tijdelijk hoog was, maar wel een mooi excuus om het minimumloon aan te passen gaan ons als retailondernemers veel langduriger pijn doen. Ik heb het net even opgezocht, en de CAO lonen in de mode-sport-schoenen zijn van juli 2021 naar januari 2024 (dus 2,5 jaar) gestegen met bijna 37%. Die ruimte zit niet in mijn marge om zoveel meer aan lonen uit te geven. Dit geeft het gevoel dat wij als werkgevers flink mogen betalen en daar geen compensatie als een lagere loonheffing of iets dergelijks voor terugkrijgen.
Me dunkt dat tussen 2021 en 2024 de prijzen van kledij ook wel met een 30% of meer gestegen zijn.
Zelfstandigen (spreek nu vooral voor België) hebben het vele jaren enorm goed gehad.
Je kon bijvoorbeeld tot je 52-55 jaar zelfstandig zijn en daarna enkele jaren in loondienst gaan werken om een voltallig pensioen te hebben.
Dit is nu "helaas" verleden tijd. De tijd dat je de uitbater van een krantenwinkel, een kledingwinkel, en ... met een dikke Porsche zag wegrijden is gone... tot voor 5 jaar geleden was het de Tesla model X (met de wing door) die je veelal bij zelfstandigen zag gaan (omdat ze kosten moesten maken om zo weinig mogelijk belastingen te betalen)
Alleja als je 120.000€ kan neertellen voor een wagen is het leven als zelfstandige niet zo hard toch ?

Daarmee wil ik wel niet zeggen dat jou leven niet moeilijk en hard is, en ik begrijp dat het tegenwoordig niet meer zo simpel is om zelfstandige te zijn (ik ben het zelf) en kan er van meespreken.
Klopt de laatste 3-4 jaar zijn de kosten / baten veel afgezwakt tegen over 10 jaar geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
stylezzz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:33:
[...]

Volgens mij val ik in herhaling. Maar jij hebt in jouw geval precies gedaan wat ik ook zou hebben gedaan. Je wist precies wat je nodig had, dus je had geen verdere informatie of advies nodig om tot een aankoop over te gaan. Je kunt dan zonder nadenken gewoon de laagste prijs zoeken... groot gelijk. Maakt dat die winkelier overbodig? Nee. Er zijn nog zat mensen die zeker bij een vloer advies nodig hebben... hem willen zien, voelen en noem maar op. Dat is zijn meerwaarde, die jij niet nodig had. :)

Voor de beeldvorming. Zo'n 85-90% van de omzet in de vloerenbranche vind offline plaats.

https://www.inretail.nl/n...e-verkoop-vloerbedekking/
Ik denk dat het verschil inderdaad daar zit: zelf tijd steken in uitzoeken en vooral ook eigen risico nemen.

Ik heb afgelopen week een douchebak op maat geleverd gekregen voor de renovatie van mijn badkamer.
Ik zit zelf in Vlaanderen, de bestelling gedaan via een online configurator op een Nederlandse website.
Dus zelf nadenken over hoe ik het wil, 5 keer nameten, technische info nalezen,...
Prijs: 470€ thuis geleverd.
Als je dit laat doen dan is het prijs X3.

Zelfde maar iets eenvoudiger voor bijvoorbeeld raamdecoratie. Zelf nameten, in de online configurator stoppen en laten leveren.

Het prijsverschil zit in het risico om fouten te maken. Neem je het risico zelf of betaal je daar iemand voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
HallonRubus schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:19:
[...]
Maar als de Mall voor dagjesmensen bedoeld is, dan zou je toch verwachten dat de bestaande kleine ondernemers nog steeds hun klandizie behouden? Mits er voldoende alternatieve winkelruimte beschikbaar is natuurlijk.
Spijker op de kop die ruimte is dus opgeofferd voor dit soort enorme projecten, alles was er op loop afstand in het dorp en dat is nu weg omdat die geen ruimte kunnen betalen op deze locatie.

Alle mensen hier uit de buurt gaan NIET naar de mall of ze moeten er heel gericht zijn.

PS de opmerking van iemand met allemaal bekende winkels, ga eens kijken naar de prijzen dan zal je zien dat de mall behoorlijk hoger zit dan ergens anders.

[ Voor 20% gewijzigd door rikoos op 13-02-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

rikoos schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:46:
PS de opmerking van iemand met allemaal bekende winkels, ga eens kijken naar de prijzen dan zal je zien dat de mall behoorlijk hoger zit dan ergens anders.
Dus de HEMA rekent in de mall structureel hogere prijzen dan alle andere filialen? En dat geldt ook voor die andere winkels die ik genoemd heb? Ik heb moeite dat zomaar te geloven.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 96 ... 139 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels