Nul, want ik kom nooit in Rotterdam.psychodude schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:10:
Maar is je ervaring dan feitelijk echt zoveel beter? Of heb jij dusdanig veel winkels gewoonweg afgeschreven?
Stel, ik plaats jou midden in de lijnbaan in Rotterdam. Hoeveel winkels in deze winkelstraat staan bij jou te boek voor hun gedegen advies?
Mijn ervaring is inderdaad wel een stuk beter, maar daarbij wil ik wel aanmerken dat het een stuk lastiger is geworden de afgelopen jaren. Veel winkels met kennis hebben het moeilijk gehad sinds de komst van de prijsvechters waardoor ze zich hebben moeten verlagen tot het niveau van een prijsvechter qua personeel of met moeite overleven of zelfs al verdwenen zijn.
De lijnbaan klinkt echter als een stadscentrum en mijn ervaring is wel dat de betere winkels over het algemeen niet (meer) op de duurdere locaties zitten. Vaak juist wat meer in tweederangs straatjes of wat buiten het centrum.
Je ziet daarin ook wel een duidelijk verschil tussen een grote stad met heel veel aanbod en een wat kleiner dorp. Zo zal een Expert waar wat oude knakkers lopen die echt wel genoeg kennis hebben om de gemiddelde klant te adviseren in een dorp prima overleven. De kosten zijn daar nog enigszins normaal en het is voor de dozenschuivers minder interessant. In de grotere stad kan je niet meer op tegen het geweld van volume, maar daar zie je zelfs dat de pindakaasoppopwinkels het gaan winnen van een normale winkel.
Historische blik vanuit mijn perspectief:
Kijk ik naar bijvoorbeeld de lokale BCC dan had die decennia lang een prima reputatie met advies. Beter dan een block, v&d en uiteraard kijkshop (
Later kwamen de mediamarkten en het internet, dus meer aanbod van lage prijzen. Maakte dat de betere winkels ineens slecht qua advies? Nee, niet direct, maar indirect wel.
Wat je zag gebeuren is dat immorele consumenten naar de goede winkel gingen om te kijken wat ze wilden, en het dan halen bij de goedkopere dozenschuiver of internetwinkel. De goede winkel kreeg het moeilijker en werd genoodzaakt kritischer naar kosten te kijken, er kwamen dus ook wat meer krachten bij die gewoon klanten hielpen maar minder kennis hadden naast de krachten met échte kennis.
Zo was het ook toen ik mijn wasmachine moest hebben. Rondje langs verschillende winkels waaronder MM alwaar je inderdaad direct het bubbelsysteem van Samsung ingeluld wordt want die hebben de boel gesponsord. Bij de lokale BCC kreeg ik toen van een volwassen vent die duidelijk 'op witgoed zat' heel veel informatie en nul sturing qua richting. De informatie kwam van hem, de keuze was aan ons. Daar heb ik dus dan ook mijn wasmachine gekocht, ook al had het vast goedkoper gekund via het internet.
Aangezien ik zelf wel 'tech savvy' genoeg ben lees ik mij uiteraard online genoeg in, en kan er prima doorheen prikken wanneer een verkoper onwaarheden verkoopt. Maar ik heb onderhand toch echt wel een hoop winkels in de regio die gewoon nog goed advies geven, dat geldt lang niet voor allemaal maar als je een beetje wakker bent ben je daar snel achter.
Ik heb verschillende winkels voor: koffie en koffiemachines, koken en spullen daarvoor, hifi, tropische supermarkt, bedden en slaapspul, kampeer- en outdoorartikelen, hardloop- en sportartikelen, kaas, gereedschappen, electrotechniek en dan vergeet ik er zeker weten nog een hoop.
Maar die zitten inderdaad bijna allemaal niet op een A-locatie en zijn ook bijna allemaal geen onderdeel van een grote bekende keten.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8