De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 85 ... 137 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Doek Retail, dat enkele tientallen winkels van Vero Moda, Pieces en Vila runde, is failliet.

Dus niet de merken zelf maar een bedrijf achter een hoop winkels met deze merken

[ Voor 32% gewijzigd door sambalbaj op 28-08-2023 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:29
BertVK schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:51:
[...]

Ik heb er geen verstand van, maar Blokker kan ik het me goed voorstellen. Ik ben er laatst toevallig voor het eerst in jaren een paar keer geweest. Wat me opviel was dat er elke keer maar een paar bejaarden rond liepen. Het is zo'n winkel waar je nooit in eerste instantie iets koopt maar alleen als ze het bij de supermarkt oid niet hebben. En wie koopt er daar nog een stofzuiger? Totaal achterhaald concept.
Genoeg 'bejaarden' gezien de vergrijzing waar we mee te maken hebben. Geen idee of er tegenwoordig zwarte cijfers gedraait worden.... intertoys is denk ik nog wel wat waard als overname. Speelgoed is altijd in trek, en als kadootje misschien net zo handig om in de winkel te kopen. Daarnaast flink wat lego, wat anno 2023 ook weer goed in trek is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:46
[...]

Ik heb er geen verstand van, maar Blokker kan ik het me goed voorstellen. Ik ben er laatst toevallig voor het eerst in jaren een paar keer geweest. Wat me opviel was dat er elke keer maar een paar bejaarden rond liepen. Het is zo'n winkel waar je nooit in eerste instantie iets koopt maar alleen als ze het bij de supermarkt oid niet hebben. En wie koopt er daar nog een stofzuiger? Totaal achterhaald concept.
Onder de streep gaat ditzelfde natuurlijk op voor heel veel vormen van verkoop.

Wie koopt er nog een stofzuiger in een fysieke winkel?
Wie koopt er nog een BluRay in een fysieke winkel?
Wie koopt er nog een laptop in een fysieke winkel?
Wie koopt er nog een TV in een fysieke winkel?
Wie koopt er nog schoenen in een fysieke winkel?
Wie koopt er nog kleding in een fysieke winkel?

Binnen dit topic altijd zat mensen welk tot een soort semi-boomer generatie behoort en voor zichzelf redenen probeert te bedenken waarom ze bepaalde zaken nog in een fysieke winkel kopen.

Maar onder de streep, verdwijnt natuurlijk meer en meer uit het straatbeeld.

Een bedrijf als Vera Moda kan het prima op corona willen gooien. Maar laten we wel wezen. Het gemiddelde publiek in Vera Moda was nu niet bepaald het jongste publiek.

Al dit soort zaken worden simpelweg ingehaald door de feiten:
https://opendata.cbs.nl/s...t/83430NED/table?dl=32B14

Ze zijn een achterhaald concept. Fysiek winkelen is voor een voorbijgaande generatie. Met name online aankopen voor in het bijzonder kleding en schoenen toont een gigantische shift naar online indien je kijkt naar mensen van recentere generaties.

Hoeveel is men bereid te investeren in een keten welk circa 20 jaar van nu vrijwel zeker zo goed als waardeloos zal blijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
psychodude schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:44:
[...]

Binnen dit topic altijd zat mensen welk tot een soort semi-boomer generatie behoort en voor zichzelf redenen probeert te bedenken waarom ze bepaalde zaken nog in een fysieke winkel kopen.

Een bedrijf als Vera Moda kan het prima op corona willen gooien. Maar laten we wel wezen. Het gemiddelde publiek in Vera Moda was nu niet bepaald het jongste publiek.

Ze zijn een achterhaald concept. Fysiek winkelen is voor een voorbijgaande generatie. Met name online aankopen voor in het bijzonder kleding en schoenen toont een gigantische shift naar online indien je kijkt naar mensen van recentere generaties.

Hoeveel is men bereid te investeren in een keten welk circa 20 jaar van nu vrijwel zeker zo goed als waardeloos zal blijken?
Fysiek winkelen zal altijd blijven bestaan, alleen zal er een evenwicht ontstaan tussen offline en online. Ik heb geen idee wat de cijfers waren bij een vero moda, maar een ding wat zeker is dat covid een zware wissel getrokken zal hebben op de omzet. Mocht men daarbij ook nog eens flink van de steunpakketten van de overheid gebruik hebben gemaakt dan kun je wel eens een flinke schuld hebben opgebouwd. Komen de klanten na covid niet meer terug naar je winkel en zegt vader overheid na een jaar respijt dat je nu echt die covid hulp moet gaan terug betalen dan kan dat wel eens de neerwaartse spiraal gaan betekenen. Ik vrees dat we de komende tijd nog wel meer van dit soort ellende krijgen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron!n
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:02
[...]
Vero Moda is een label van Bestseller, een Deens familiebedrijf met 20 merken. Ze voeren o.a.
JACK & JONES, NAME IT, OBJECT. ONLY, VERO MODA, VILA
Van de 3000 wereldwijde winkels heeft het moederbedrijf er 2400, de overige 600 worden door partners gedraaid. Doek Retail was een van die partners.
Bestseller doet dus het ontwerp, fabricage, wholesale, retail en web, dit zal geen grote impact hebben.

What's in the case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ron!n schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 23:25:
[...]

Vero Moda is een label van Bestseller, een Deens familiebedrijf met 20 merken. Ze voeren o.a.

[...]

Van de 3000 wereldwijde winkels heeft het moederbedrijf er 2400, de overige 600 worden door partners gedraaid. Doek Retail was een van die partners.
Bestseller doet dus het ontwerp, fabricage, wholesale, retail en web, dit zal geen grote impact hebben.
Wereldwijd voor Bestseller natuurlijk niet, maar lokaal in Nederland gaat Doek wel wat extra gaten geven zeker in plaatsen waar meerdere labels zaten.
http://www.doekretail.nl/stores-2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Wally2002 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:59:
[...]

Op de foto's zie ik een paar graffiti tags. Verder zie ik vooral schone buitenruimte zonder zwerfafval.
Welke overlast? want op de foto's is het niet te ontdekken.
Graffiti in zulke aantallen op je gevels geven wel bepaalde signalen. Grafiti kom je daar normaal niet zo maar op tegen. Daarnaast is dit een soort van nood verhuur maar waarschijnlijk kan de eigenaar geen lagere prijs vragen want dan wordt zijn boekwaarde van zijn pand lager.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:10

Aan de andere kant, wie koopt er theedoeken, stofzuigerzakken en poetsspullen online? Er zijn best wat zaken die ik graag bij de Blokker koop; met name de spullen waarvoor de verzendkosten snel hoger zijn dan de aanschafprijs.

Spullen met een lage marge, dus.

Je ziet dat supermarkten steeds meer van dat aanbod overnemen, en de rest gaat naar de discounters (Action, Wibra, Zeeman, Kruidvat), maar de "nette" winkel waar je een kwalitatief goed aanbod huishoudelijke spullen kunt kopen verdwijnt.
Ik ben benieuwd. Het valt me in het buitenland vaak op dat er een levendig aanbod van winkeltjes is, van het soort die in Nederland al dertig jaar geleden achterhaald werd verklaard.

Ik heb sterk te indruk dat we ook het ineenstorten van de retail-vastgoedbubbel zien. Er is de afgelopen decennia teveel winkelruimte gebouwd; de huurprijzen voor winkelruimte zijn, ondanks de enorme leegstand, nog steeds bizar hoog. De hoge huren eten de marges van de winkelketens op, die dan één voor één omvallen. Maar uiteindelijk zijn het de vastgoedfondsen die fors zullen moeten afschrijven op hun posities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
stylezzz schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 23:20:
[...]

Fysiek winkelen zal altijd blijven bestaan, alleen zal er een evenwicht ontstaan tussen offline en online.
Net als dat personenvervoer met paard en wagen altijd is blijven bestaan, in een ontstaan evenwicht tussen auto's en paard en wagens.
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 07:31:

Aan de andere kant, wie koopt er theedoeken, stofzuigerzakken en poetsspullen online? Er zijn best wat zaken die ik graag bij de Blokker koop; met name de spullen waarvoor de verzendkosten snel hoger zijn dan de aanschafprijs.
Onder andere ik, al ruim meer dan 10 jaar. Gewoon bijvoorbeeld bij bol.com. En ik ben daarin echt niet de enige. Verzendkosten zijn 0 indien je een bol.com abonnement neemt. Dit kost nauwelijks iets, maar zorgt er voor dat je probleemloos dit soort spullen kunt bestellen.
Je ziet dat supermarkten steeds meer van dat aanbod overnemen, en de rest gaat naar de discounters (Action, Wibra, Zeeman, Kruidvat), maar de "nette" winkel waar je een kwalitatief goed aanbod huishoudelijke spullen kunt kopen verdwijnt.
Supermarkten zijn een voorbeeld van winkels, waarvan een klein deel, beter met de tijd meegaat. Eigenlijk is Ahold hierin meest vooraanstaand. Zij zetten natuurlijk al jaar en dag massaal in op online verkoop.

Ik ben benieuwd. Het valt me in het buitenland vaak op dat er een levendig aanbod van winkeltjes is, van het soort die in Nederland al dertig jaar geleden achterhaald werd verklaard.
"Het buitenland" is een zeer groot begrip. Mijn ervaring in het buitenland is vaak het tegenovergestelde. Maar vermoedelijk hebben wij andere vakanties.

In de (extreem) toeristische plaatsen, ja, daar zullen winkels een meer levendig aanbod kennen. Daarin speelt natuurlijk mee het feit dat om een winkel draaiende te houden, het niet gaat om hoe groot het relatieve aantal bezoekers is van een totale dagelijkse populatie. Maar enkel of de absolute drempelwaarde wordt bereikt om een bedrijf in groene cijfers te behouden.

Kom je buiten de wat meer gangbare toeristische trekpleisters, is het al snel een ander verhaal.

Daarnaast moet je je ook realiseren wat bijvoorbeeld een toerist zoekt. Ga je op vakantie in Parijs bij de H&M shoppen met je kids? Of kies je iets anders? Vermoedelijk dit laatste.

En dat valt eigenlijk in lijn met het eerdere gegeven commentaar, er is simpelweg een verschuiving in de manier waarop men van winkels gebruik wenst te maken. Niet voor de essentie, de essentie besteld men wel online. Maar voor de experience.

Experience shopping zal ook veel meer bepaald worden door het publiek dat ergens komt. De standaard formule waarin ieder winkelcentrum in Nederland nagenoeg identieke winkelketens kent, past daar simpelweg niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Wel eens op de site gekeken? Nou ben ik nog nooit in een vero moda winkel geweest, maar als ik de site bekijk bied men daar alles behalve kleding voor de 50+ er aan. Ik denk eerder dat vero moda in hetzelfde hoekje valt als de eerder failliet gegane ms mode en miss etam. Weinig onderscheidende, vooral merkloze kleding voor ook nog eens relatief hoge prijzen. Ingehaald door de zara's, primarks en stradivariussen van deze wereld als het goedkoop moet. En aan de bovenkant de betere dames en herenkleding winkels die vooral hoger segment merkkleding verkopen.

Stuck in the middle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:08

Ik heb sterk te indruk dat we ook het ineenstorten van de retail-vastgoedbubbel zien. Er is de afgelopen decennia teveel winkelruimte gebouwd; de huurprijzen voor winkelruimte zijn, ondanks de enorme leegstand, nog steeds bizar hoog. De hoge huren eten de marges van de winkelketens op, die dan één voor één omvallen. Maar uiteindelijk zijn het de vastgoedfondsen die fors zullen moeten afschrijven op hun posities.
Heb jij medelijden met ze dan? Zie het hier in de Pijp ook, allemaal eetcafes' met hoge prijzen, dat is gewoon de verhuurder die woekerwinsten maakt. Bleeh..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:04

weebl

YARR!

[...]

Dit ja. Is echt een sterfhuis geworden...

Blokker is een winkel waar ik voor m'n gevoel altijd mis grijp, waarna ze het bij de Action wel hebben. Als ik de medewerkers vraag of ze iets hebben is vrij vaak het antwoord dat ze het niet hebben in de winkel. Maar dat ze het wel voor me kunnen bestellen en dat ik het dan over 3 dagen op kan halen. Zeg dan altijd maar vrij bot dat ik daarvoor niet naar een fysieke winkel kom en dat ik het dan wel op bol.com bestel. Hopelijk klagen zij dan weer bij hun management...

Er ligt ook vrij veel decoratie spulletjes, te duur speelgoed en te dure apparatuur. Je merkt dat ze echt flink marge proberen te pakken.

Zinkend schip...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
psychodude schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 07:51:
"Het buitenland" is een zeer groot begrip. Mijn ervaring in het buitenland is vaak het tegenovergestelde. Maar vermoedelijk hebben wij andere vakanties.

In de (extreem) toeristische plaatsen, ja, daar zullen winkels een meer levendig aanbod kennen. Daarin speelt natuurlijk mee het feit dat om een winkel draaiende te houden, het niet gaat om hoe groot het relatieve aantal bezoekers is van een totale dagelijkse populatie. Maar enkel of de absolute drempelwaarde wordt bereikt om een bedrijf in groene cijfers te behouden.
Ik ga meestal op stedentrips; waar Nederlandse steden vooral doodse rijtjeshuisparadijzen zijn, zie je dat in grote Europese steden meer flats te vinden zijn, waar vanzelfsprekend winkelruimte bij hoort. In een buitenwijk van Athene zie je dan niet alleen een bakker, maar ook een winkel in kantoorspullen, naast een ouderwetse schoenlapper (geen hakkenbar die je in Nederland nog wel eens ziet), naast een boekbinderij, naast een groentenboer (die in Nederland echt uitgestorven zijn).

Over het algemeen werken steden in het Europese buitenland veel beter door de hogere bevolkingsdichtheid, en mogelijk een andere houding ten opzichte van de vastgoedjongens. Ik ben er niet van overtuigd dat we in Nederland "voor" lopen op de rest van Europa wat dat betreft.

Als je het liefst naar een afgelegen Frans dorpje met een gemiddelde leeftijd van 78 gaat is je ervaring waarschijnlijk anders, inderdaad. Maar daar heb je een Carrefour op 20 minuten rijden.
Sjah schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 07:59:
Heb jij medelijden met ze dan? Zie het hier in de Pijp ook, allemaal eetcafes' met hoge prijzen, dat is gewoon de verhuurder die woekerwinsten maakt. Bleeh..
Nee, net zoals de kantoorpandenmaffia hadden ze decennia geleden al een flinke klap moeten krijgen. Ik acht de investeerders medeverantwoordelijk voor het feit dat de Nederlandse steden steeds doodser zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:17:
[...]

Ik ga meestal op stedentrips; waar Nederlandse steden vooral doodse rijtjeshuisparadijzen zijn, zie je dat in grote Europese steden meer flats te vinden zijn, waar vanzelfsprekend winkelruimte bij hoort. In een buitenwijk van Athene zie je dan niet alleen een bakker, maar ook een winkel in kantoorspullen, naast een ouderwetse schoenlapper (geen hakkenbar die je in Nederland nog wel eens ziet), naast een boekbinderij, naast een groentenboer (die in Nederland echt uitgestorven zijn).

Over het algemeen werken steden in het Europese buitenland veel beter door de hogere bevolkingsdichtheid, en mogelijk een andere houding ten opzichte van de vastgoedjongens. Ik ben er niet van overtuigd dat we in Nederland "voor" lopen op de rest van Europa wat dat betreft.

Als je het liefst naar een afgelegen Frans dorpje met een gemiddelde leeftijd van 78 gaat is je ervaring waarschijnlijk anders, inderdaad. Maar daar heb je een Carrefour op 20 minuten rijden.
Ik doe mijn vakanties vaak te fiets. Dan kom je dus niet alleen in de Amsterdam's en Den Haag's van het Buitenland. Maar dus ook in de Zwolle's, Hoorn's en Almelo's. Centra's daar zijn daarin vaak erg beperkt. Des te sterker de afhankelijkheid van locals, des te minder toeristen, des te beperkter het aanbod is.
stylezzz schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 07:55:
[...]

Wel eens op de site gekeken? Nou ben ik nog nooit in een vero moda winkel geweest, maar als ik de site bekijk bied men daar alles behalve kleding voor de 50+ er aan. Ik denk eerder dat vero moda in hetzelfde hoekje valt als de eerder failliet gegane ms mode en miss etam. Weinig onderscheidende, vooral merkloze kleding voor ook nog eens relatief hoge prijzen. Ingehaald door de zara's, primarks en stradivariussen van deze wereld als het goedkoop moet. En aan de bovenkant de betere dames en herenkleding winkels die vooral hoger segment merkkleding verkopen.

Stuck in the middle.
De site is irrelevant. Het gaat nu juist om hun fysieke locaties. Vero Moda was nu niet bepaald een trekpleister voor tienermeiden of dames in de 20. Het publiek dat je de Vero Moda hier in Rotterdam in zag gaan, werd er met het jaar eigenlijk alleen maar ouder op. Hun concept spreekt een nieuw publiek slecht aan.

Dit is een vergelijkbaar probleem als dat de V&D destijds ook had. Waar het gemiddeld winkelend publiek in loop der jaren gemiddeld ook steeds ouder werd.

Inderdaad ingehaald door enkele anderen. En daarin op dit moment voor fysieke locaties ook met name een inhaalrace, to the bottom voor veel van dit soort generieke kledingwinkels. Waarbij een steeds belangrijker deel van de winkels buiten de fysieke locaties richting online verplaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Ik denk dat je te veel kijkt vanuit de bril van een IT'er. De gemiddelde winkelstraat in Nederland is na COVID echt enorm druk geworden, dus de vraag naar fysieke winkels is er wel degelijk. Een TV of witgoed kopen veel mensen wellicht liever online omdat het gewoon onhandig is om mee te nemen. Maar kleding, schoenen, sierraden of een stofzuiger kopen veel mensen nog wel in de winkel.

Winkels kunnen moeilijk concurreren met online omdat ze veel huur moeten betalen (de gemeente laat niet overal winkels toe). Het is zelfs zo dat de IKEA voor dezelfde grond veel meer moet betalen dan de Makro, alleen omdat de bestemming van IKEA consumentenverkoop is terwijl de Makro B2B is.
Daarnaast werken in winkels Nederlands sprekend personeel, wat een CAO loon krijgt. In magazijnen werken vaak buitenlanders die minimum loon krijgen, waar ze huren bij de werkgever. Die mensen moeten veel harder werken voor relatief minder geld.
We wonen in Nederland relatief ver verspreid van elkaar. Voor een land met zo'n hoge bevolkingsdichtheid is de woningdichtheid erg laag. Hierdoor is de afstand van de gemiddelde Nederlander tot een winkelcentrum met fatsoenlijk aanbod groot. Aantrekkelijke winkelgebieden worden ook nog onaantrekkelijk gemaakt om met de auto te bezoeken door de gemeentes, terwijl OV geen optie is voor veel mensen, weer door de lage woningdichtheid.

Ja in het buitenland heb je ook gebieden met lage bevolkingsdichtheid, waardoor je alleen met de auto naar winkels kan gaan. Maar daar krijg de de huizen ook voor een appel en een ei. Vergeleken met die plaatsen is Groningen nog dichtbij de bewoonde wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Z___Z schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:50:
Daarnaast werken in winkels Nederlands sprekend personeel, wat een CAO loon krijgt. In magazijnen werken vaak buitenlanders die minimum loon krijgen, waar ze huren bij de werkgever. Die mensen moeten veel harder werken voor relatief minder geld.
De winkels worden natuurlijk ook bevoorraad door magazijnen. Maar je hebt wel een punt; de politiek heeft zorgvuldig een klasse van tweederangsburgers geschapen die niet mogen stemmen, maar wel goedkoop mogen werken. En omdat ze onzichtbaar op de achtergrond hun werk doen, kunnen we doen alsof het allemaal 21e eeuws innovatie is, ipv. 19e eeuwse arbeidsverhoudingen.
psychodude schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:36:
Ik doe mijn vakanties vaak te fiets. Dan kom je dus niet alleen in de Amsterdam's en Den Haag's van het Buitenland. Maar dus ook in de Zwolle's, Hoorn's en Almelo's. Centra's daar zijn daarin vaak erg beperkt. Des te sterker de afhankelijkheid van locals, des te minder toeristen, des te beperkter het aanbod is.
Natuurlijk. Maar daarvoor hoef je niet naar het buitenland. Aan de Zeeuwse kust barst het vaak van de winkeltjes, terrasjes, en andere voorzieningen die totaal niet in verhouding staan tot het aantal vaste inwoners. Met de nadruk op vaste, want het aantal bewoners groeit in de zomer met een factor 10.

Bevolkingsdichtheid maakt rendabel winkelvastgoed mogelijk. Daarom hebben Rotterdam en Amsterdam in Nederland ook een veel beter winkelaanbod dan Alphen aan de Rijn, Assen en Roosendaal.

De typische Nederlandse "winkelcentra" in een gebied met lage dichtheid, gratis parkeren, en overal het zeflde aanbod aan grote ketens zie je in andere landen eigenlijk niet. En ik denk dat vooral die formule nu hard failliet aan het gaan is.
De site is irrelevant. Het gaat nu juist om hun fysieke locaties. Vero Moda was nu niet bepaald een trekpleister voor tienermeiden of dames in de 20. Het publiek dat je de Vero Moda hier in Rotterdam in zag gaan, werd er met het jaar eigenlijk alleen maar ouder op. Hun concept spreekt een nieuw publiek slecht aan.
Op zich is er niet eens zoveel mis met een ouder publiek. Dat heeft gemiddeld een stuk meer te besteden dan meisjes van 20. Maar voor investeerders is het natuurlijk een teken aan de wand.

[ Voor 10% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 29-08-2023 09:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:33
[...]

Los van dat ik geen Bluray's koop is het antwoord op alle andere vragen ja. En volgens mij ben ik daar in mijn omgeving niet de enige in. En volgens mij val ik niet in een semi-boomer generatie. Je veralgemeniseert hier je eigen voorkeuren en dat is volgens mij niet terecht.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-06 20:02

Metalfreak

Hoije woh!

Malfunctions schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:36:
[...]

Los van dat ik geen Bluray's koop is het antwoord op alle andere vragen ja. En volgens mij ben ik daar in mijn omgeving niet de enige in. En volgens mij val ik niet in een semi-boomer generatie. Je veralgemeniseert hier je eigen voorkeuren en dat is volgens mij niet terecht.
Ja, hier ook, en vooral de kleding en schoenen. Dat werkt voor mij online gewoon niet. Als ik dat alleen nog maar online kan doen, ben ik bang dat ik op een gegeven moment kleding met gaten heb omdat ik echt geen zin heb om dat online te moeten doen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:17
Malfunctions schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:36:
[...]

Gewoon benieuwd hoor maar waarom?
Als je bijv. naar de mediamarkt gaat voor een laptop, heb je daar een beperkt assortiment en kom je een verkoper tegen die a) minder verstand heeft van wat hij verkoopt dan de meeste tweakers hier en b) jou het duurste wil aan smeren.
Dat je iets eerst wil zien of in je handen wil hebben kan ik me nog voorstellen maar dan zoek je daarna online toch nog alsnog de beste deal? Daar schijnen zelfs schoenenwinkels last van te hebben tegenwoordig. Mensen komen daar schoenen passen, schrijven het merk/type op en kopen ze vervolgens goedkoper online.

Misschien veralgemeniseer ook ik maar echt iedereen in mijn omgeving van 8 tot 80 koopt tegenwoordig meer online dan fysiek.
Anders dan uit een soort gevoel van principe (milieu/middenstand steunen) kan ik me er weinig bij voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
BertVK schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:56:
[...]

Als je bijv. naar de mediamarkt gaat voor een laptop, heb je daar een beperkt assortiment en kom je een verkoper tegen die a) minder verstand heeft van wat hij verkoopt dan de meeste tweakers hier en b) jou het duurste wil aan smeren.
Dat je iets eerst wil zien of in je handen wil hebben kan ik me nog voorstellen maar dan zoek je daarna online toch nog alsnog de beste deal? Daar schijnen zelfs schoenenwinkels last van te hebben tegenwoordig. Mensen komen daar schoenen passen, schrijven het merk/type op en kopen ze vervolgens goedkoper online.

Misschien veralgemeniseer ook ik maar echt iedereen in mijn omgeving van 8 tot 80 koopt tegenwoordig meer online dan fysiek.
Anders dan uit een soort gevoel van principe (milieu/middenstand steunen) kan ik me er weinig bij voorstellen.
Ligt wellicht aan de plek waar je woont of de groep mensen waarmee je omgaat? Als je ver van winkels af woont is dit denk ik wel logisch gedrag.

De meeste mensen die bij de Mediamarkt een laptop kopen lezen niet eerst uren reviews online om het onderste uit de kan te halen. Die willen gewoon een laptop waar ze mee kunnen surfen, filmpjes kijken, gamen en een briefje in kunnen typen. Ze weten misschien net wat Intel is en kennen Nvidia eerder van AI op het nieuws dan van de gaming GPU's.
De meeste mensen die schoenen passen in de winkel kopen die gelukkig nog wel in diezelfde winkel. Maar het is inderdaad een probleem voor vooral de zelfstandige schoenenwinkel. Een Nike brand store maakt het niet uit, want die maakt z'n omzet wel, ongeacht waar je die schoen koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:33
[...]

Ik koop ook zeker wel online dingen, maar de laatste keer dat ik een laptop nodig had (ik gebruik er normaal 1 die ik van m'n werk heb gekregen) ben ik idd naar de mediamarkt gereden nadat ik op tweakers had gekeken wat er binnen mijn budget een goede aankoop zou zijn. Die hadden ze daar liggen en kon ik direct meenemen.

Maar zeker voor kleding en schoenen wil ik zeker weten dat dingen passen, dus daarvoor ga ik altijd naar een winkel. En ik vind het persoonlijk niet kunnen om dan vervolgens hetgeen ik gepast heb online bij een andere leverancier te gaan bestellen. Mocht bij bijvoorbeeld schoenen het prijsverschil echt te groot zijn, dan zal ik daar wat over zeggen en kijken of ik daar met de winkelier uit kom.

Overigens zitten er bij mij in het dorp een paar prima kledingzaken met mensen die met goede suggesties komen van wat me zou kunnen staan. Daar maak ik vervolgens een selectie uit.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiaggioLuciano
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-06 10:59
[...]

De webshop kan ook een domme opdringerige verkoper zijn. Bij veel tech bedrijven staat er bijvoorbeeld een prijs vanaf waarbij je eigenlijk een redelijk onbruikbaar object voor krijgt. Of bij verzamelsites zoals Bol.com of Amazon krijg je eerst gesponsorde objecten te zien. Daarnaast krijg je bij iedere stap die je zet te maken met koppelverkoop. Configureer nu, voeg nu toe voor slechts X eur, andere kochten ook dit, verzeker dit product et cetera.

Mee eens dat er een paar verkopers zijn die echt niets kunnen, maar ook zat verkopers gesproken die wel naar budget en wensen luisteren en daarmee een goede producten meegeven. En bij die winkels kom ik ook terug.

Maar dat is denk ook wel het crux van het probleem. Er zijn teveel winkels waar je geholpen wordt door studenten/leerlingen die niet echt geïnteresseerd of up-to-date met de kennis zijn, waardoor de service niet geleverd word. De stad moet zich eigenlijk richten op speciaalzaken waarbij het personeel gewoon verstand van zaken heeft, zoals bij een Apple Store, speciaalbierzaak of de lokale stripboekenwinkel. Juist die winkels zitten vaak ook voller omdat je er ook kan komen voor service, of advies.

Tuurlijk, met personeelstekorten overal is het lastig om een zaak te runnen met voldoende vrije man alle tijd, maar ik stond laatst half uur te wachten in de Amac om een Apple Pencil te kopen, en de verkopers zeiden niet eens goedendag ivm de lange wachtrij. Toen maar weggegaan want overduidelijk kunnen ze meer klanten in de zaak niet aan…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:01
[...]

Ik denk dat je te veel kijkt vanuit de bril van een IT'er. De gemiddelde winkelstraat in Nederland is na COVID echt enorm druk geworden, dus de vraag naar fysieke winkels is er wel degelijk. Een TV of witgoed kopen veel mensen wellicht liever online omdat het gewoon onhandig is om mee te nemen. Maar kleding, schoenen, sierraden of een stofzuiger kopen veel mensen nog wel in de winkel.

Winkels kunnen moeilijk concurreren met online omdat ze veel huur moeten betalen (de gemeente laat niet overal winkels toe). Het is zelfs zo dat de IKEA voor dezelfde grond veel meer moet betalen dan de Makro, alleen omdat de bestemming van IKEA consumentenverkoop is terwijl de Makro B2B is.
We wonen in Nederland relatief ver verspreid van elkaar. Voor een land met zo'n hoge bevolkingsdichtheid is de woningdichtheid erg laag. Hierdoor is de afstand van de gemiddelde Nederlander tot een winkelcentrum met fatsoenlijk aanbod groot. Aantrekkelijke winkelgebieden worden ook nog onaantrekkelijk gemaakt om met de auto te bezoeken door de gemeentes, terwijl OV geen optie is voor veel mensen, weer door de lage woningdichtheid.

Ja in het buitenland heb je ook gebieden met lage bevolkingsdichtheid, waardoor je alleen met de auto naar winkels kan gaan. Maar daar krijg de de huizen ook voor een appel en een ei. Vergeleken met die plaatsen is Groningen nog dichtbij de bewoonde wereld.
Kleine noot: Het is een misverstand dat een serieuze webshop goedkoop is. Het vereist flinke investeringen en het internet is bij uitstek de plek om te snijden in de kosten van service, voorlichting, aftersales etc. om te kunnen concurreren op prijs. Voeg daarbij het soms bijna onbegrensde kapitaal wat achter veel webwinkels zit. en je hebt een businessmodel met vrijwel geen marge over. Je kunt je afvragen hoe houdbaar dat op termijn is. Als webwinkels ooit volwassen worden denk ik dat het prijsverschil met fysiek minder groot zal zijn. Een heleboel aankopen willen veel mensen bovendien even in het echt zien, aanraken, etc. voordat ze tot aankoop overgaan. Enerzijds zal dat leiden tot orientatie op internet en aankoop in de winkel maar ook andersom (voor bijvoorbeeld grote , lastig zelf mee te nemen artikelen) zullen winkels meer een showroomfunctie krijgen waarbij de aankopen op internet plaats gaan vinden. Zie hier gelijk de contatering dat online en fysiek elkaar kunnen versterken en het dus niet of het een of het ander is maar het een en het ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Dit is een vergelijkbaar probleem als dat de V&D destijds ook had. Waar het gemiddeld winkelend publiek in loop der jaren gemiddeld ook steeds ouder werd.

Inderdaad ingehaald door enkele anderen. En daarin op dit moment voor fysieke locaties ook met name een inhaalrace, to the bottom voor veel van dit soort generieke kledingwinkels. Waarbij een steeds belangrijker deel van de winkels buiten de fysieke locaties richting online verplaatsen.
Lol... je site is misschien wel het belangrijkst qua van alle marketinguitingen tegenwoordig. Maar goed, blijkbaar woon jij tegenover een vero moda en heb jij een tijdje lang alle bezoekers geinventariseerd qua leeftijd.

De grote warenhuizen als een v&d destijds hebben het vooral moeilijk gekregen door grote retailers als mediamarkt (qua electronica etc) en gespecialiseerde retail op kleding en huishoudelijk assortiment. Waarom zou je nog naar de v&d gaan om te kunnen kiezen uit 5 stofzuigers, terwijl de mediamarkt er 50 heeft staan.

Stuck in the middle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
[...]

Ik denk dat je te veel kijkt vanuit de bril van een IT'er. De gemiddelde winkelstraat in Nederland is na COVID echt enorm druk geworden, dus de vraag naar fysieke winkels is er wel degelijk.
Ik ben geen IT'er.

En de CBS data onderstreept gewoon hetgeen ik aangeef.

Des te jonger, des te meer verschuiving naar online aankopen. Met in het bijzonder juist ook voor kleding.

In 2019 kocht 78,2% van de 18 - 25 jarigen kleding/sport artikelen online. Ten opzichte van 44.1% in de groep van 55 - 65 jarigen of 12.2% bij 75+.

Er zit een gigantische transitie in verplaatsing naar koop online, ook voor zaken als kleding.

Dit heeft helemaal niets te maken met binnen welke beroepsgroep ik werkzaam ben, maar veel meer met het feit hoe niet bij de tijd velen van jullie hier binnen dit topic binnen het leven staan.

En verder zegt dit natuurlijk ook niets over exclusiviteit, maar voor winkels waar het vaak al moeizaam gaat, is het natuurlijk al snel een cruciaal verschil zodra er een toenemend significante concurrentie bestaat van online. Hetgeen bij de jongere doelgroepen zeer aanwezig is.
stylezzz schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:44:
[...]

Lol... je site is misschien wel het belangrijkst qua van alle marketinguitingen tegenwoordig. Maar goed, blijkbaar woon jij tegenover een vero moda en heb jij een tijdje lang alle bezoekers geinventariseerd qua leeftijd.
Je site is niet het belangrijkst qua marketinguiting. Digitale verkoop is hedendaags in toenemende mate het belangrijkste verkoopplatform. Je winkel locatie is in toenemende mate weinig anders dan een veredeld reclamebord.

En ik woon midden in het stadscentrum. Heb een redelijk goed zicht op het winkelend publiek in de diverse winkels ja, waarvan Vero Moda op circa 50 meter loopafstand. En daar zijn zeer zeker patronen in te herkennen.
stylezzz schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:44:

De grote warenhuizen als een v&d destijds hebben het vooral moeilijk gekregen door grote retailers als mediamarkt (qua electronica etc) en gespecialiseerde retail op kleding en huishoudelijk assortiment. Waarom zou je nog naar de v&d gaan om te kunnen kiezen uit 5 stofzuigers, terwijl de mediamarkt er 50 heeft staan.
En in tegenstelling tot de V&D zet mediamarkt ook al jaren in op online presence en verkoop. Pre-corona was Europees 14% van hun verkopen online. Post corona ligt dit percentage momenteel rond de 25% en is korte-termijn ambitie shift naar 30+%.

Je ziet ook binnen de Media Markt dan een verschuiving ontstaan in hun winkel indeling. Eén van de laatste gerenoveerde Media Markten, centrum Rotterdam, is dan ook veel meer een experience center geworden. Het assortiment aan producten op voorraad wordt kleiner. Je doet in de winkel vaker een bestelling voor thuisbezorging.

Kleine winkels gaan hier nauwelijks tegenop kunnen. Maar ook grotere partijen welk te veel vastzitten in een meer traditioneel retail first benadering, gaan het hierin afleggen.

Neem daarnaast een winkel als Coolblue. Heeft zelfs nauwelijks een store presence. Maar al jaren sterk oplopende verkoopcijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:17:
[...]

Maar beschrijf je nu niet (ook) grote inkomensongelijkheid? Even los ervan dat ik genoeg schoenwinkels nog wel zie in Nederland, maar vaak juist buiten de grote centra. Maar veel dingen zijn ook gewoon te duur in Nederland om te doen, zeker op kleine schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
psychodude schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:02:
[...]

Neem daarnaast een winkel als Coolblue. Heeft zelfs nauwelijks een store presence. Maar al jaren sterk oplopende verkoopcijfers.
Yep, maar onder de streep schrijven ze gewoon rode cijfers. Kortom, ook online is het geen hosanna....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:15:
[...]

De winkels worden natuurlijk ook bevoorraad door magazijnen. Maar je hebt wel een punt; de politiek heeft zorgvuldig een klasse van tweederangsburgers geschapen die niet mogen stemmen, maar wel goedkoop mogen werken. En omdat ze onzichtbaar op de achtergrond hun werk doen, kunnen we doen alsof het allemaal 21e eeuws innovatie is, ipv. 19e eeuwse arbeidsverhoudingen.
Euhm wat?
Even los ervan dat er hier ook genoeg in winkels werken die geen Nederlands kunnen, maar kom op zeg. Je bent tegenwoordig een tweederangsburger als je in een magazijn werkt? En niet mogen stemmen? Die mogen gewoon stemmen als ze hier wonen / staan ingeschreven op de lokale verkiezingen. Landelijke verkiezingen zijn inderdaad andere eisen, maar nu ga je echt de complothoek in imo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-06 20:38

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Vanwaar deze classificatie? Verderop ook al aanval op de mensen in dit topic. Wat maakt dat je hier zo fel in zit? :)

Juist kleding zie je stagneren, wat iets is wat al vaker genoemd is. Zodra het gratis verzenden en gratis retourneren vervalt is het ineens niet zo aantrekkelijk meer. Dat is ook een niet houdbaar principe en zolang de tussenliggende bezorgdiensten niet op gezonde wijze het transport kunnen regelen zie ik nog niet zo snel een totaaloverwinning voor online verkoop.

Het verschilt nogal per branche hoe het toekomstbeeld eruit gaat zien. Daarnaast ben ik benieuwd naar de cijfers voor offline aankopen, want het enige wat die CBS-link zegt is dat steeds meer mensen online aankopen doen. Dat is niet vreemd, maar de vraag is in hoeverre dat ten koste van offline aankopen gaat.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:23
Sissors schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:54:
[...]

Euhm wat?
Even los ervan dat er hier ook genoeg in winkels werken die geen Nederlands kunnen, maar kom op zeg. Je bent tegenwoordig een tweederangsburger als je in een magazijn werkt? En niet mogen stemmen? Die mogen gewoon stemmen als ze hier wonen / staan ingeschreven op de lokale verkiezingen. Landelijke verkiezingen zijn inderdaad andere eisen, maar nu ga je echt de complothoek in imo.
Ik denk dat hij magazijn medewerkers bedoeld vanuit Oost Europa. Waarvan de baas of uitzendbureau gaat dreigen als ze naar vakbond gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
[...]

Ik ben geen IT'er.

Des te jonger, des te meer verschuiving naar online aankopen. Met in het bijzonder juist ook voor kleding.

In 2019 kocht 78,2% van de 18 - 25 jarigen kleding/sport artikelen online. Ten opzichte van 44.1% in de groep van 55 - 65 jarigen of 12.2% bij 75+.

Er zit een gigantische transitie in verplaatsing naar koop online, ook voor zaken als kleding.

Dit heeft helemaal niets te maken met binnen welke beroepsgroep ik werkzaam ben, maar veel meer met het feit hoe niet bij de tijd velen van jullie hier binnen dit topic binnen het leven staan.

En verder zegt dit natuurlijk ook niets over exclusiviteit, maar voor winkels waar het vaak al moeizaam gaat, is het natuurlijk al snel een cruciaal verschil zodra er een toenemend significante concurrentie bestaat van online. Hetgeen bij de jongere doelgroepen zeer aanwezig is.

[...]

Je site is niet het belangrijkst qua marketinguiting. Digitale verkoop is hedendaags in toenemende mate het belangrijkste verkoopplatform. Je winkel locatie is in toenemende mate weinig anders dan een veredeld reclamebord.

En ik woon midden in het stadscentrum. Heb een redelijk goed zicht op het winkelend publiek in de diverse winkels ja, waarvan Vero Moda op circa 50 meter loopafstand. En daar zijn zeer zeker patronen in te herkennen.

[...]

En in tegenstelling tot de V&D zet mediamarkt ook al jaren in op online presence en verkoop. Pre-corona was Europees 14% van hun verkopen online. Post corona ligt dit percentage momenteel rond de 25% en is korte-termijn ambitie shift naar 30+%.

Je ziet ook binnen de Media Markt dan een verschuiving ontstaan in hun winkel indeling. Eén van de laatste gerenoveerde Media Markten, centrum Rotterdam, is dan ook veel meer een experience center geworden. Het assortiment aan producten op voorraad wordt kleiner. Je doet in de winkel vaker een bestelling voor thuisbezorging.

Kleine winkels gaan hier nauwelijks tegenop kunnen. Maar ook grotere partijen welk te veel vastzitten in een meer traditioneel retail first benadering, gaan het hierin afleggen.

Nou, je interpreteert de cijfers wel erg vrij: Ja, er zit een groei naar online in, en als je vanaf nul komt is dat ook niet zo gek, maar je conclusie dat fysiek ten dode opgeschreven is is wel wat zwart wit. Het is aannemelijker dat de trend afvlakt en dat er een nieuw evenwicht ontstaat waarbij de meeste aanbieders zowel fysiek als online aanwezig zullen zijn.

En wat Coolblue betreft: 43 miljoen operationele winst op een omzet van 2,35 miljard. Hun winst staat onder druk. Coolblue heeft 14 winkels in Nederland (en 2 in Duitsland) in de grote steden waarmee ze de meerderheid van de Nederlandse bevolking bereiken. Hoezo nauwelijks store presence? De grootste kostenstijgingen waar Coolblue last van heeft zitten in verpakkingsmateriaal en personeelskosten en niet in de fysieke winkels die strategisch van groot belang voor ze zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Ik ben geen IT'er.

[...]
Heb je de link naar de directe bron? 78,2% heeft kleding/sport artikelen online gekocht, dat betekent niet perse dat ze alleen nog maar online deze artikelen kopen. In de winkelstraten is deze groep ook gewoon goed vertegenwoordigd. Je ziet ze vooral bij de Zara, H&M etc. Het is ook een brede categorie aan artikelen. Als je wat tennisballen online gekocht hebt zit je al in die groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Amdwarrior schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:05:
[...]

Ik denk dat hij magazijn medewerkers bedoeld vanuit Oost Europa. Waarvan de baas of uitzendbureau gaat dreigen als ze naar vakbond gaan.
Die bestaan. Er bestaan ook genoeg Nederlanders die het werk doen voor exact hetzelfde salaris. Zijn dat dan ook tweederangs mensen? Ik heb lang geleden, toen ik nog lief en schattig was, in een distributiecentrum gewerkt als bijbaantje. Daar zijn na loop van tijd Polen bijgehaald. Ik ken hun salarisstrookjes niet, maar op de werkvloer werden ze iig niks anders behandeld dan gewoon de Nederlanders.

Natuurlijk zijn er misstanden, maar er zijn ook gewoon heel veel waar het wel prima gaat. Net als dat er ook echt wel winkels zijn waar het mis gaat. Als je dan aankomt met dat het een doel was om mensen hierheen te halen die niet kunnen stemmen, tja. Waar verwacht je dat de gemiddelde Pool hierop zou stemmen?

[ Voor 15% gewijzigd door Sissors op 29-08-2023 14:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
En betreffende de winkelstraten, die zijn gewoon nog heel erg goed gevuld als ik kijk hoe druk het er is. Er is wel leegstand, maar ik blijf erbij, dat komt voor 90% door vastgoedeigenaren die liever leegstand hebben, dan afschrijven op hun investering door lagere huur te vragen. En een keer zullen die erachter moeten komen dat als je geen huur vraagt je ook een keer moet afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-06 20:02

Metalfreak

Hoije woh!

Z___Z schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:06:
[...]

Heb je de link naar de directe bron? 78,2% heeft kleding/sport artikelen online gekocht, dat betekent niet perse dat ze alleen nog maar online deze artikelen kopen. In de winkelstraten is deze groep ook gewoon goed vertegenwoordigd. Je ziet ze vooral bij de Zara, H&M etc. Het is ook een brede categorie aan artikelen. Als je wat tennisballen online gekocht hebt zit je al in die groep.
Ja, zo zou ik er ook onder vallen. Heb wel eens wat specifieks online besteld van kleding, maar gewoon alledaagse kleding koop ik toch echt 100% liever in een fysieke winkel.
Sissors schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:07:
[...]

Die bestaan. Er bestaan ook genoeg Nederlanders die het werk doen voor exact hetzelfde salaris. Zijn dat dan ook tweederangs mensen? Ik heb lang geleden, toen ik nog lief en schattig was, in een distributiecentrum gewerkt als bijbaantje. Daar zijn na loop van tijd Polen bijgehaald. Ik ken hun salarisstrookjes niet, maar op de werkvloer werden ze iig niks anders behandeld dan gewoon de Nederlanders.

Dat er misstanden zijn, is wat heel anders als er een complot van maken.
Nou ja, ik heb zelf ook voor een bedrijf in de logistiek gewerkt, maar het aantal Nederlanders op de magazijnvloer was op 1 hand te tellen. Op een gegeven moment gaf een teamleider al aan dat er op dat moment 23 nationaliteiten aan het werk waren, maar geen ervan was Nederlander. Men gaf ook aan dat ze graag meer Nederlanders wilden, maar dat die gewoon niet te vinden waren. Maar inderdaad, ze hadden wel dezelfde arbeidsvoorwaarden, maar doordat ze ook niet zo op de hoogte zijn van arbeidsrechten in Nederland laten ze zich wel sneller zaken wijs maken.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Ik denk ook niet dat gastarbeiders minder behandeld worden op de werkvloer dan Nederlanders. Het is alleen een minimumloonbaan waar je heel hard voor moet werken, waardoor er dus vrijwel geen Nederlanders te vinden zijn die dit werk willen doen. Daarnaast wordt een stuk salaris "terugverdiend" door het verhuren van woonruimte aan deze gastarbeiders.

Als er geen gastarbeiders waren, dan moesten deze bedrijven meer geld betalen om order pickers te krijgen, waardoor e-com duurder wordt.

E-com is uiteindelijk een winner takes all markt zoals bijna alle big-tech sectoren. Dus naast bol.com, Coolblue en Amazon, zal er alleen nog maar ruimte zijn voor niche webshops. Alle anderen zullen uiteindelijk verdwijnen. Kunnen we een nieuw topic openen:
"zonsondergang van onafhankelijke webshops"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
[...]

Natuurlijk zijn er misstanden, maar er zijn ook gewoon heel veel waar het wel prima gaat. Net als dat er ook echt wel winkels zijn waar het mis gaat. Als je dan aankomt met dat het een doel was om mensen hierheen te halen die niet kunnen stemmen, tja. Waar verwacht je dat de gemiddelde Pool hierop zou stemmen?
Er is zeker iets aan te merken op de gemiddelde vastgoedverhuurder maar bedenk wel dat een deel van hen zijn pand heeft gefinancieerd in een tijd dat de wereld er nog heel anders uit zag. De financiers kunnen dwarsliggen als de huurprijzen dalen. Afschrijven is vaak niet zomaar mogelijk als dat betekent dat je een significant deel van de financiering moet gaan aflossen. Er is overigens wel degelijk een daling van de vraag naar winkelruimte en het is een thema dat bij de meeste gemeentes wel speelt: Waar gaan we inkrimpen en herbestemmen, wat wordt het kernwinkelgebied en hoe houden we het interessant voor bewoners en bezoekers? Het bestrijden van leegstand zie ik dan ook als een opgave voor zowel eigenaren als financiers en gemeentebesturen.

[ Voor 4% gewijzigd door bszz op 29-08-2023 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-06 11:58
[...]
Fysiek winkelen is voor een voorbijgaande generatie. Met name online aankopen voor in het bijzonder kleding en schoenen toont een gigantische shift naar online indien je kijkt naar mensen van recentere generaties.

Dat ben ik voor een groot deel met je eens. Maar toen mijn inbouwkoelkast een tijdje geleden op de late vrijdagmiddag besloot te overlijden, was ik wel blij met een fysieke winkel in de buurt die nog open was.

Diezelfde vrijdag er dus naar toe met de vraag of zij een nieuwe koelkast konden inmeten, leveren en plaatsen.
De daaropvolgende maandagochtend kwamen ze inmeten, 's middags werd ik gebeld voor de opties welke koelkast paste en op voorraad was. De volgende dag werd de nieuwe koelkast geleverd en ingebouwd.

Ik vind dat wel behoorlijk goede service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
[...]

Uit evaring kan ik vermelden dat op m'n oude werklocatie (een zeer grote speler in Nederland met dito distributiecentrum) de Poolse uitzendkrachten evenveel kregen uitbetaald als Nederlanders op dezelfde functie namelijk het miniumloon. Buitenlandse uitzendkrachten mogen namelijk niet onder het minimumloon verdienen in NL dat wordt allemaal gecontroleerd.
De voornaamste reden om vooral Oost-Europese uitzendkrachten te nemen is de uiterst flexibele inzet en hoge arbeiddosis.
Ook wat verderop werd gesuggereerd dat er een verdienmodel zou zijn voor de werkgever/inhuurder mbt huisvesting is niet helemaal waar, met de Poolse uitzendbureaus waar m'n werk contracten mee had hadden allemaal eigen panden in beheer om de uitzendkrachten te kunnen huisvesten, het eventuele verdienmodel komt dan dus bij het uitzendbureau te liggen.

Tuurlijk ken ik de verhalen over alle misstanden van glastuinbouw daar heb ik GEEN evaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Z___Z schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:06:
[...]

Het lijkt me inderdaad sterk dat 80% uit die leeftijdsgroep alleen nog online koopt. Je ziet ze op zaterdag althans in grote getalen door de stadscentra trekken..... ;) Wat veel gebeurd is dat men natuurlijk eerst op de site kijkt, misschien een kledingstuk reserveert/besteld en vervolgens naar de winkel trekt om het te passen en eventueel te kopen. Bij veel winkels is er geen harde scheidslijn meer tussen off en online, maar heeft men het omni of multichannel concept gegrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
NicoHF schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:18:
[...]

Uit evaring kan ik vermelden dat op m'n oude werklocatie (een zeer grote speler in Nederland met dito distributiecentrum) de Poolse uitzendkrachten evenveel kregen uitbetaald als Nederlanders op dezelfde functie namelijk het miniumloon. Buitenlandse uitzendkrachten mogen namelijk niet onder het minimumloon verdienen in NL dat wordt allemaal gecontroleerd.
De voornaamste reden om vooral Oost-Europese uitzendkrachten te nemen is de uiterst flexibele inzet en hoge arbeiddosis.
Ook wat verderop werd gesuggereerd dat er een verdienmodel zou zijn voor de werkgever/inhuurder mbt huisvesting is niet helemaal waar, met de Poolse uitzendbureaus waar m'n werk contracten mee had hadden allemaal eigen panden in beheer om de uitzendkrachten te kunnen huisvesten, het eventuele verdienmodel komt dan dus bij het uitzendbureau te liggen.

Tuurlijk ken ik de verhalen over alle misstanden van glastuinbouw daar heb ik GEEN evaring mee.
Dat is toch hetzelfde. Die Poolse uitzendkrachten wonen dus in de panden in beheer van het uitzendbureau :+
En ja ze verdienen dan hetzelfde minimumloon als de Nederlandse werknemer, maar dat betekent niet dat het uitzendbureau hetzelfde tarief rekent voor de Poolse of Nederlandse uitzendkracht.
stylezzz schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:08:
[...]

Het lijkt me inderdaad sterk dat 80% uit die leeftijdsgroep alleen nog online koopt. Je ziet ze op zaterdag althans in grote getalen door de stadscentra trekken..... ;) Wat veel gebeurd is dat men natuurlijk eerst op de site kijkt, misschien een kledingstuk reserveert/besteld en vervolgens naar de winkel trekt om het te passen en eventueel te kopen. Bij veel winkels is er geen harde scheidslijn meer tussen off en online, maar heeft men het omni of multichannel concept gegrepen.
Omni-channel is denk ik ook de toekomst. Als je dat niet in je strategie zit als retailer, ga je het sowieso verliezen van of de merken met hun eigen e-commerce of de grote namen Amazon/Bol/Coolblue/Zalando.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Z___Z schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:04:
[...]

Dat is toch hetzelfde. Die Poolse uitzendkrachten wonen dus in de panden in beheer van het uitzendbureau :+
En ja ze verdienen dan hetzelfde minimumloon als de Nederlandse werknemer, maar dat betekent niet dat het uitzendbureau hetzelfde tarief rekent voor de Poolse of Nederlandse uitzendkracht.
Dacht dat je bedoelde dat de Nederlandse werkgever verdiende aan de verhuur van woonruimte, maar nu dat ik het terug lees is beide mogelijk volgens jou context.

Uiteraard kan er in de tarieven verschil in zitten. Poolse arbeidsbureau kosten toen der tijd minder dan de Nederlandse bij waar ik werkte. Dat is ook een voordeel die me even ontschoten was.

Maar grootste voordeel was dat ze hard doorwerkte en vooral ook precies, weinig foutmarge en dat was belangrijk.
Moest wel altijd een goede leidinggevende bij staan om de boel aan te sturen anders nemen ze een loopje met je. Maar ja de Nederlanders doen ook niks als de baas weg is😂

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Sissors schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:52:
Maar beschrijf je nu niet (ook) grote inkomensongelijkheid? Even los ervan dat ik genoeg schoenwinkels nog wel zie in Nederland, maar vaak juist buiten de grote centra. Maar veel dingen zijn ook gewoon te duur in Nederland om te doen, zeker op kleine schaal.
Misschien dat inkomensongelijkheid meespeelt, maar vergis je niet; die hakkenbar in een verlept Nederlands winkelcentrum betaalt al snel 2000 euro per maand aan huur. Arbeidskosten zijn maar een deel van het probleem.
Sissors schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:54:
Euhm wat?
Ik vind het verontrustend dat je dit als "complot" bestempelt. Vanaf de jaren '60 heeft de Nederlandse regering het beleid om onze onrendabele industrie te steunen met de import van goedkope gastarbeiders. Met het openen van de Europese grenzen is daar verandering in gekomen, tijdelijk: Roemenen en Bulgaren zijn inmiddels te duur, en de tuinders lobbyen al om Filppijnen en Vietnamezen in te zetten. De tuinbouw is natuurlijk niet de logistiek, maar sectoren die zwaar leunen op ongeschoolde minimumloners zijn natuurlijk communicerende vaten.

Combineer dat met subsidie voor werkgevers die veel minimumloners hebben, en volgens mij is het duidelijk dat de Nederlandse overheid goede omstandigheden creëert voor bedrijven die niet al te mondige arbeiders in willen zetten iin laagbetaalde banen.

Natuurlijk zijn de grenzen niet "hard", vind je af en toe een verdwaalde Nederlander die in een loods werkt, komt je tandarts inmiddels ook uit Bulgarije, etc.

Maar de uitkomst van het Nederlandse beleid is (zoals bekend) hoge arbeidsmigratie, vooral ten gunste van sectoren met lage lonen en matige arbeidsomstandigheden (en dan hebben we het nog niet over de excessen).

Volgens mij is niets hiervan geheim, dus ik ben benieuwd waarom je dit een complottheorie wil noemen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:55
Ik denk dat een hoop mensen het hier te zwart-wit bekijken.

TLDR: Fysieke winkels gaan nooit verdwijnen, maar er zal een nieuw equilibrium ontstaan tussen fysieke/online winkels, waarbij fysieke winkels veelal geconcentreerd zijn rondom drukke gebieden.

Er zijn/waren te veel fysieke winkels voor de vraag ernaar. Met de opkomst van webshops is er een verschuiving geweest van fysieke aankopen naar online aankopen, maar het gaat nooit gebeuren dat alles online gekocht wordt. Wat je wel ziet is dat fysieke winkels veel vaker geconcentreerd zijn in steden en dat het daar druk is. Ga maar eens op een willekeurige zaterdag naar Breda/Rotterdam/Eindhoven en je zal zien dat het écht druk is in de winkelstraten met publiek van alle leeftijden. Natuurlijk is het zo dat vooral jonge mensen meer aankopen online doen, maar jonge mensen vinden het óók fijn en gezellig om naar de stad te gaan en daar hun aankopen te doen.

Wat ik verder constateer is dat veel fysieke winkels in dorpen het zwaar hebben. Waar je voorheen alleen in het dorp aankopen kon doen, kan dit nu ook online en met de toegenomen mobiliteit is het een lagere drempel om naar een stad te gaan en daar te shoppen. Winkels in dorpen moeten innoveren (service/prijs/aanbod) om relevant te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:04:
[...]

Ik vind het verontrustend dat je dit als "complot" bestempelt. Vanaf de jaren '60 heeft de Nederlandse regering het beleid om onze onrendabele industrie te steunen met de import van goedkope gastarbeiders. Met het openen van de Europese grenzen is daar verandering in gekomen, tijdelijk: Roemenen en Bulgaren zijn inmiddels te duur, en de tuinders lobbyen al om Filppijnen en Vietnamezen in te zetten. De tuinbouw is natuurlijk niet de logistiek, maar sectoren die zwaar leunen op ongeschoolde minimumloners zijn natuurlijk communicerende vaten.

Combineer dat met subsidie voor werkgevers die veel minimumloners hebben, en volgens mij is het duidelijk dat de Nederlandse overheid goede omstandigheden creëert voor bedrijven die niet al te mondige arbeiders in willen zetten iin laagbetaalde banen.

Natuurlijk zijn de grenzen niet "hard", vind je af en toe een verdwaalde Nederlander die in een loods werkt, komt je tandarts inmiddels ook uit Bulgarije, etc.

Maar de uitkomst van het Nederlandse beleid is (zoals bekend) hoge arbeidsmigratie, vooral ten gunste van sectoren met lage lonen en matige arbeidsomstandigheden (en dan hebben we het nog niet over de excessen).

Volgens mij is niets hiervan geheim, dus ik ben benieuwd waarom je dit een complottheorie wil noemen?
Dat er ruimte is voor arbeidsmigratie is duidelijk en geen enkele discussie over. En soms is dat nodig, soms ook niet (imo). Maar zodra jij gaat beginnen over dat er specifiek mensen hier worden binnengehaald door de overheid omdat ze niet kunnen stemmen, dan ga je gewoon naar het samenzweringshoekje mijn inziens, en moet je wel hele goede argumenten geven dat dat zo is.

En sowieso zijn tov Nederlanders Polen denk ik gemiddeld genomen conservatiever, en waarschijnlijk zeker de mensen die in een magazijn komen werken, dus dat past mijn inziens ook niet echt bij het idee dat de rechtse regering hier mensen specifiek aan het werk willen hebben die niet kunnen stemmen, gezien er nogal een grote kans is dat ze op hun zouden stemmen als ze wel mochten stemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Fysieke winkels gaan juist uit de grote steden verdwijnen tenzij ze de aanloop echt nodig hebben.

Maar juist dat laatste wordt steeds minder belangrijk en dan gaan die hoge huren voor a locaties alleen nog betaalbaar zijn voor de grote winkel ketens welke prijs afspraken kunnen maken met verhuurders.

Maar juist die duizend in een dozijn winkels gaan rap verminderen de komende jaren. Wat we over houden zijn service gerichte winkels of showroom achtigr winkels.

Kijk naar een coolblue die zit niet op a locaties. Een action ook niet. Winkels gaan er zelf wel voor zorgen dat ze online de klant lekker kunnen maken en als klanten interesse hebben gericht langs gaan komen.

Dus nee juist winkelcentra worden nu in leven gehouden door allemaal beperkende maatregelen van de overheid anders was het allang leeg gelopen. Want je mag een winkel niet runnen buiten de winkelstraten terwijl voor veel winkels doe winkelstraat helemaal niet meer belangrijk is.

Winkelen gaat straks veel meer gericht worden op een beleving en service. Dat zie je afgelopen jaren al. Mediamarkt is lang niet meer zo groot en vol als vroeger maar wel allemaal extra services in de winkels.

Intertoys staat niet voor niets in de etalage ze draaien na veel inkrimping net weer zwarte cijfers dus snel weg ermee.

Kleding en schoenen winkels vallen met bosjes tegelijk om. Online is niet het walhalla maar ouderwets shoppen in de winkelstraat voor de kleding wordt steeds minder. Ze hebben de bulk verkoop producten nog hangen maar als je buiten die bulk valt ben je volledig van het internet afhankelijk.

De snoepwinkels, tabakwinkels en kantoor/tijdschrift zie ik al jaren een teneergang in het aantal bezoekers. Snoep is deels in de taboe hoek gekomen en anders haalt mama het wel bij de supermarkt die paar feestmomentrn per jaar het verbaasd mij dat de jamin nog bestaat. Om over de bruna en primera nog maar te zwijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:33
Anoniem: 217290 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:51:

Kijk naar een coolblue die zit niet op a locaties. Een action ook niet. Winkels gaan er zelf wel voor zorgen dat ze online de klant lekker kunnen maken en als klanten interesse hebben gericht langs gaan komen.
Wat is jouw definitie dan van een A locatie? Coolblue "winkel" Almere zit midden in het centrum maar ik ken ook redelijk wat Action winkels die naar mijn idee toch echt op een A1 of A2 locatie zitten en ik ken er in ieder geval eentje waar dat volgens mij niet het geval is.

Toevallig vorige week in Italie nog bij een Action binnen gelopen uit nieuwsgierigheid en wat ik eerder al eens gelezen heb over de manier waarop men locaties kiest klopt ook. Parkeergelegenheid voor klanten, bereikbaar voor het ene type vrachtwagen dat men gebruikt, grofweg hetzelfde vloeroppervlak ( 1.000 m2 )als de andere winkels. Daar zit volgens mij ook de kracht van Action, alles simpel en geoptimaliseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Anoniem: 217290 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:51:

Dus nee juist winkelcentra worden nu in leven gehouden door allemaal beperkende maatregelen van de overheid anders was het allang leeg gelopen. Want je mag een winkel niet runnen buiten de winkelstraten terwijl voor veel winkels doe winkelstraat helemaal niet meer belangrijk is.
Is dat zo? Misschien is dat in jou stad/dorp het geval maar in m'n omgeving zie ik genoeg winkels buiten de winkelstraten om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
NicoHF schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:19:
[...]

Is dat zo? Misschien is dat in jou stad/dorp het geval maar in m'n omgeving zie ik genoeg winkels buiten de winkelstraten om.
Uiteraard, maar je zal wel degelijk een vergunning moeten krijgen om ergens een winkel te beginnen. Er zal wel iets van controle moeten zijn. Anders krijg je de rotzooi zoals met de flink/gorillas/getir flitsbezorgers. Het is natuurlijk geen echte winkel waar je als consument binnen kan lopen, maar ze genereren wel degelijk veel verkeersbewegingen en daarmee wellicht overlast voor de omwonenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
stylezzz schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:30:
[...]

Uiteraard, maar je zal wel degelijk een vergunning moeten krijgen om ergens een winkel te beginnen. Er zal wel iets van controle moeten zijn. Anders krijg je de rotzooi zoals met de flink/gorillas/getir flitsbezorgers. Het is natuurlijk geen echte winkel waar je als consument binnen kan lopen, maar ze genereren wel degelijk veel verkeersbewegingen en daarmee wellicht overlast voor de omwonenden.
Natuurlijk moet je een vergunning aanvragen dat is ook logisch, het zal getoetst moeten worden of het wel in de omgeving past en niet teveel overlast gaat veroorzaken.

Die darkstores heb je niks aan, ben blij dat ze weg zijn of gaan uit centrums.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
NicoHF schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:50:
[...]

Natuurlijk moet je een vergunning aanvragen dat is ook logisch, het zal getoetst moeten worden of het wel in de omgeving past en niet teveel overlast gaat veroorzaken.

Die darkstores heb je niks aan, ben blij dat ze weg zijn of gaan uit centrums.
Zaten ze maar in centrum's, maar dat wilden ze juist niet. Ze kwamen nogal eens terecht in woonwijken.... want dan kunnen ze immers hun belofte van binnen 10 minuten bezorgen waarmaken. En dat was meteen de oorzaak van de overlast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er zijn inmiddels gemeentes die winkels buiten de winkelstraat toe staan maar veel zijn het er nog niet en vaak ook heel beperkt betreffende welke soort winkels.

Daarnaast heb je winkels met volumieuze producten zoals bouwmarkten die altijd al uitzondering hebben gehad.

Je ziet de laatste jaren wel dat gemeentes het niet eeuwig meer tegen kunnen houden. Dus dir zal zeker gevolgen gaan hebben voor de huurmarkt van winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
stylezzz schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:25:
[...]

Zaten ze maar in centrum's, maar dat wilden ze juist niet. Ze kwamen nogal eens terecht in woonwijken.... want dan kunnen ze immers hun belofte van binnen 10 minuten bezorgen waarmaken. En dat was meteen de oorzaak van de overlast...
Bij mij zaten ze in het centrum maar niet het centrum van het centrum dus het winkelgebied, maar net daarbuiten en dat heel irritant al die fietsen daar en ze rijden bijna allemaal als idioten. Op een gegeven moment zaten er een stuk of drie een beetje verspreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Anoniem: 217290 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:33:
Er zijn inmiddels gemeentes die winkels buiten de winkelstraat toe staan maar veel zijn het er nog niet en vaak ook heel beperkt betreffende welke soort winkels.

Daarnaast heb je winkels met volumieuze producten zoals bouwmarkten die altijd al uitzondering hebben gehad.

Je ziet de laatste jaren wel dat gemeentes het niet eeuwig meer tegen kunnen houden. Dus dir zal zeker gevolgen gaan hebben voor de huurmarkt van winkels.
Vooral ijssalons zie je in een keer overal, echt tientallen zijn er het afgelopen jaar(?) erbij gekomen bij mij in de omgeving. Randstad/Zuid-Holland

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ

Mooi. Winkels hebben altijd in woonwijken gezeten. Dat we ze allemaal naar een "winkelcentrum" verbannen is een uitvinding van de jaren '60.

In bijna elke vooroorlogse wijk zie je op de hoek van de straat een pand met verlaagde ruiten; daar heeft oorspronkelijk een winkel gezeten. Het idee dat dat "overlast" veroorzaakt is zo'n typisch verzinsel van *knip*gebruik normale benamingen in plaats van neerbuigende labels

[ Voor 4% gewijzigd door polthemol op 30-08-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:22:
[...]

Mooi. Winkels hebben altijd in woonwijken gezeten. Dat we ze allemaal naar een "winkelcentrum" verbannen is een uitvinding van de jaren '60.

In bijna elke vooroorlogse wijk zie je op de hoek van de straat een pand met verlaagde ruiten; daar heeft oorspronkelijk een winkel gezeten.
Ahja.... Nou dan ben ik maar een vinex-snowflake, maar ik ben blij dat niet elke harrie een winkel in autobanden kan beginnen bij mij in de straat. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Yorinn op 31-08-2023 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Kom op zeg. Moet dat nou echt op zo'n manier?

En natuurlijk geeft dat overlast. Denk jij dat de gemiddelde wijk waar de "Vinex-snowflakes" wonen gemaakt is op een hele zooi autoverkeer naar een winkel? Waar gaan die allemaal parkeren?

[ Voor 10% gewijzigd door Yorinn op 31-08-2023 08:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Kijkend naar het afgelopen jaar kan je alleen maar stellen dat fysiek de toekomst heeft.

Helaas gebruikt CBS net wat andere indeling voor de 2 overzichten; maar totale omzet in detailhandel nam toe tov 2021. Online omzet nam af.

Totaal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UTV0WQY9kRpJC_8y0MhZd_qi7s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y5PknqCkKchF8Bu3bmA7H4z7.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JnY0GYcnzCCeb1qP87u1LA5V44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I23Wa0RFHQpwq6Tmr2dbiH5k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:39
Ja lekker 2022. Is gewoon een post corona effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@CVTTPD2DQ
Er is natuurlijk wel een verschil met de dorpse uitstraling van vroeger wanneer men voornamelijk wandelde of met de fiets naar een winkel om de hoek ging, en hoe men zich tegenwoordig door de straten begeeft.
Kijk hoe men zich bij de gemiddelde basisschool gedraagt qua verkeersbeeld en je kunt wel inschatten wat een fijne winkel in een woonwijk voor verkeersbeeld gaat geven.

En dat is ook meteen wat mij vaak tegen staat bij veel fysieke winkels, je moet echt het (winkel)centrum in en gemeenten gebruiken dat over het algemeen ook als melkkoe qua parkeerkosten. Na werk even gauw ergens langs gaan zit er bij veel winkels waar ik dat graag zou willen niet in. Dan moet je echt parkeren aan de rand van het centrum, een stuk lopen (10-15 min), even gauw wat kopen, weer een stuk lopen, een paar euro parkeerkosten aftikken en weer naar huis.
Normaal gesproken zou zo zelf even wat ophalen veel beter zijn dan online iets bestellen en dat weer laten bezorgen, qua doorlooptijd en qua belasting door bezorgdiensten. Zo heb ik nu een selectie van winkels waar ik vaak kom omdat ze goed bereikbaar zijn, en een selectie van winkels waar ik incidenteel kom omdat ik het meer moet plannen als echt specifiek 'naar de stad gaan'. Dat laatste doe ik echt niet zo vaak.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Gonadan schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:55:
@CVTTPD2DQ
Er is natuurlijk wel een verschil met de dorpse uitstraling van vroeger wanneer men voornamelijk wandelde of met de fiets naar een winkel om de hoek ging, en hoe men zich tegenwoordig door de straten begeeft.
Kijk hoe men zich bij de gemiddelde basisschool gedraagt qua verkeersbeeld en je kunt wel inschatten wat een fijne winkel in een woonwijk voor verkeersbeeld gaat geven.
Zijn het juist niet die fijne kleine dorpjes waar de afgelopen decennia alle winkels (incl supermarkten) zijn verdwenen?

Juist in de vinex wijken zie je dat er bewust gepland word en wat buurtwinkelcentra worden gebouwd om aan de dagelijkse levensbehoeften te voorzien. De supermarkt, een bakker, slager of desnoods een opticien.... je zult ze er vinden. Uiteraard wel met (hopelijk voldoende) parkeergelegenheid omdat we alles tegenwoordig met de auto moeten doen om maar zo weinig mogelijk tijd te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik schreef dorpse uitstraling, niet dorpjes. Vroeger kon je nog op straat voetballen, dat laat je nu in de gemiddelde woonwijk wel uit het hoofd.

[ Voor 53% gewijzigd door Gonadan op 30-08-2023 18:54 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Gonadan schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:53:
Ik schreef dorpse uitstraling, niet dorpjes. Vroeger kon je nog op straat voetballen, dat laat je nu in de gemiddelde woonwijk wel uit het hoofd.
Ahja... gelukkig hebben ze in die vinex wijken ook wel wat voetbalveldjes en andere sportactiveiten ingepland. Maar recht op straat... nee dat lukt niet meer. Met een half miljoen autos in 1960 tegenover ruim 11 miljoen in 2023 is het dringen geblazen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:40
Gonadan schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:55:
@CVTTPD2DQ

En dat is ook meteen wat mij vaak tegen staat bij veel fysieke winkels, je moet echt het (winkel)centrum in en gemeenten gebruiken dat over het algemeen ook als melkkoe qua parkeerkosten. Na werk even gauw ergens langs gaan zit er bij veel winkels waar ik dat graag zou willen niet in. Dan moet je echt parkeren aan de rand van het centrum, een stuk lopen (10-15 min), even gauw wat kopen, weer een stuk lopen, een paar euro parkeerkosten aftikken en weer naar huis.
Normaal gesproken zou zo zelf even wat ophalen veel beter zijn dan online iets bestellen en dat weer laten bezorgen, qua doorlooptijd en qua belasting door bezorgdiensten. Zo heb ik nu een selectie van winkels waar ik vaak kom omdat ze goed bereikbaar zijn, en een selectie van winkels waar ik incidenteel kom omdat ik het meer moet plannen als echt specifiek 'naar de stad gaan'. Dat laatste doe ik echt niet zo vaak.
Uit pure nieuwsgierigheid: Welke stad heb jij het over?

Ik vraag dat omdat ik eigenlijk geen binnensteden ken waar je 10 minuten moet lopen vanaf de dichtsbijzijnde parkeergarage.

[ Voor 4% gewijzigd door Kalentum op 30-08-2023 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

stylezzz schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:12:
Ahja... gelukkig hebben ze in die vinex wijken ook wel wat voetbalveldjes en andere sportactiveiten ingepland. Maar recht op straat... nee dat lukt niet meer. Met een half miljoen autos in 1960 tegenover ruim 11 miljoen in 2023 is het dringen geblazen.....
Daarom, dus dat er vroeger winkeltjes in een gewone straat zaten betekent niet dat het nu nog steeds kan. Tijden zijn gewoon echt veranderd.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Kalentum schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:13:
Uit pure nieuwsgierigheid: Welke stad heb jij het over?

Ik vraag dat omdat ik eigenlijk geen binnensteden ken waar je 10 minuten moet lopen vanaf de dichtsbijzijnde parkeergarage.
Hoe bedoel je dat? Ik ken geen stad waar elke winkel binnen vijf minuten lopen een parkeergelegenheid heeft die altijd plek heeft en ook nog eens goed bereikbaar is.

Een tijdje terug moest ik hij belsimpel in Amsterdam zijn. Kwartier omrijden omdat de Weesperstraat afgesloten was, parkeergarage met lift o.i.d. zoeken, tig straten door en toen was ik er. Maar dat is wel een extreem voorbeeld. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:40
Gonadan schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:39:
[...]

Hoe bedoel je dat? Ik ken geen stad waar elke winkel binnen vijf minuten lopen een parkeergelegenheid heeft die altijd plek heeft en ook nog eens goed bereikbaar is.

Een tijdje terug moest ik hij belsimpel in Amsterdam zijn. Kwartier omrijden omdat de Weesperstraat afgesloten was, parkeergarage met lift o.i.d. zoeken, tig straten door en toen was ik er. Maar dat is wel een extreem voorbeeld. :+
Ik bedoelde dat de binnensteden die ik ken (en zeker winkelcentra buiten het stadscentrum) over het algemeen goed bereikbaar zijn per auto. Maar even snel stoppen en de winkel in rennen, dat lukt je inderdaad niet zo vaak, ook omdat veel winkels in autovrije straten zitten. Of dat straatparkeren niet meer kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Kalentum schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:46:
Ik bedoelde dat de binnensteden die ik ken (en zeker winkelcentra buiten het stadscentrum) over het algemeen goed bereikbaar zijn per auto. Maar even snel stoppen en de winkel in rennen, dat lukt je inderdaad niet zo vaak, ook omdat veel winkels in autovrije straten zitten. Of dat straatparkeren niet meer kan.
Dat bedoel ik inderdaad. Zo is het centrum van Alkmaar autovrij met parkeergarages aan de randen. Ga je bewust rijdend naar de parkeergarage die het dichtst bij de winkel ligt, of op zoek naar een plek aan de straat vlakbij, dan heb je de kans dat je langer bezig bent met rijden dan het stukje extra lopen zou kosten. Dus dan zet je hem maar in een grote (altijd plek) die goed bereikbaar is maar moet je wel wat extra lopen.
En dan is het centrum nog niet eens groot maar even wat halen bij een winkel kost je zo een half uur tot drie kwartier extra.
Dat is een schril contrast met mijn favoriete slager of slijter waar ik in de straat of op een parkeerplaats er schuin tegenover kan parkeren en alsnog nagenoeg op de route ligt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz

Deze begrijp ik niet. Behalve dat bestemmingsplannen voorzien in concentratie van retail in bepaalde gebieden heeft het ook voor klanten en bewoners grote voordelen dat meerdere winkels bij elkaar zitten. Gemeentes kunnen wel degelijk met een bestemmingsplan tegenhouden dat winkels zich in woonwijken vestigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:53:
Hoezo dat dan?

In de wijken waar ik kom kan je prima voetballen hoor, oké geen zeeën van ruimte altijd maar een gasveld is altijd wel te vinden, genoeg ruimte ervoor.
Zelfs in Amsterdam kan je overal nog wel een balletje trappen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
Gonadan schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:39:
[...]

Amsterdam is nou wel het beste voorbeeld van een nederlandse stad die al decennia lang probeert om de auto uit de stad te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

NicoHF schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:47:
[...]

Hoezo dat dan?

In de wijken waar ik kom kan je prima voetballen hoor, oké geen zeeën van ruimte altijd maar een gasveld is altijd wel te vinden, genoeg ruimte ervoor.
Volgens mij heb jij twee woorden niet gelezen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
NicoHF schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:47:
[...]

Hoezo dat dan?

Gonadan bedoelde daadwerkelijk op straat, niet op een speciaal aangelegd trapveldje o.i.d.
Ik ben opgegroeid in de vroege jaren 80 en woonde aan een pleintje in een dorp. Daar kon je in die tijd nog wel een balletje trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:50:
[...]

Volgens mij heb jij twee woorden niet gelezen. ;)
Beoelde je letterlijk op straat voetballen?
Ook dat kan nog wel zal dan wel een doodlopende straat kiezen 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

NicoHF schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:53:
[...]

Beoelde je letterlijk op straat voetballen?
Ook dat kan nog wel zal dan wel een doodlopende straat kiezen 😅
Ja letterlijk. Vroeger zetten we bakstenen op straat en gingen paaltjesvoetbal doen of in teams met doelen. Voor die incidentele auto of fietser stapte je gewoon even aan de kant. Tegenwoordig rijden ze veel harder, veel meer verkeer en een stuk agressiever als je zoiets zou doen.

Maar toen was de auto dan ook voor lange ritten. De winkels binnen de gemeente deed je met de fiets, of lopend. Schoenenwinkel zat tussen de bakker en de fietsenmaker in een gewone straat met woningen, al was dat wel wat dorps.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:30
Sommige gemeenten zorgen door dat clusteren van winkels er voor dat ik ze oversla, neem een stadje als Hardenberg, hier zitten eigenlijk alle fatsoenlijke supermarkten bij elkaar in het centrum. Uiteraard met betaald parkeren. Vindt dat echt een drama situatie daar en daardoor kom ik er dus ook niet meer. Even gemakkelijk boodschappen doen is er eigenlijk niet bij. Jammer voor de ondernemers maar totaal niet praktisch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
jeroenkb schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:31:
Kijkend naar het afgelopen jaar kan je alleen maar stellen dat fysiek de toekomst heeft.

Helaas gebruikt CBS net wat andere indeling voor de 2 overzichten; maar totale omzet in detailhandel nam toe tov 2021. Online omzet nam af.

Totaal
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Research van Gartner laat ook zien dat voor retail en fashion merken fysieke winkels belangrijker zijn geworden als het gaat om omzet en merk beleving.

De terugkeer van de consument naar de winkels is zelfs de grootste technologische drijfveer voor retail bedrijven. De meesten hebben de afgelopen 10 jaar te veel gefocust op e-commerce, waardoor ze een achterstand hebben opgelopen als het gaat om winstgevende en flexibele fullfillment modellen, in-store customer experience en employee experience.

Als ze kijken naar de top drie focus punten dan zijn dat technologische investeringen in de winkels, nieuwe winkel concepten en investeringen in personeel.

Een andere interessante observatie is dat de meest succesvolle merken focussen op de beleving van zowel de consument als het personeel, digitalisering in de winkels met een hybride model van personeel en techniek, en op een klantgericht aanbod/assortiment.

Een goed voorbeeld is een ervaring die ik had bij de Intersport in Goes. De winkel is aardig, maar de voetscanner is wat voor mij de beleving maakte en er voor zorgde dat ik met een paar schoenen weg ging. Terwijl ik daar eigenlijk voor mijn wederhelft was :)

Een ander voorbeeld is hoe vergevorderd bijvoorbeeld de Albert Heijn is op het gebied van digitalisatie, integratie van de app met in-store beleving en toepassing en een assortiment dat aangepast is op de consument.

• CVTTPD2DQ
stylezzz schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:26:
Ahja.... Nou dan ben ik maar een vinex-snowflake, maar ik ben blij dat niet elke harrie een winkel in autobanden kan beginnen bij mij in de straat. ;)
Maar is dat een realistisch gevaar, of is de kans veel groter dat je een thuiskapper, DHL-afhaalpunt of hakkenbar in de straat krijgt, en dat Harrie zijn autobandenwinkel opent op een plek waar hij veel ruimte heeft?

Verder zijn er nog steeds speciale vergunningen voor winkels die milieuimpact hebben. Een wasserette of fotozaak mag bijvoorbeeld niet overal geopend worden; ik vermoed dat een bandenzaak daar ook onder valt.
Sissors schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:26:
Kom op zeg. Moet dat nou echt op zo'n manier?

En natuurlijk geeft dat overlast. Denk jij dat de gemiddelde wijk waar de "Vinex-snowflakes" wonen gemaakt is op een hele zooi autoverkeer naar een winkel? Waar gaan die allemaal parkeren?
Ik wilde aangeven dat we in Nederland de belevingswereld van de VINEX-bewoner als maatstaf nemen voor wat wenselijk is. En alles wat daar niet in past noemen we "overlast".

Ik heb bijvoorbeeld lange tijd in de buurt van een voetbalstadion gewoond, en ik weet niet anders dan dat bij wedstrijden de straat werd volgeparkeerd met auto's van een formaat en prijsklasse die je normaal nooit in dat buurtje zag. Aan beide zijden in een smalle straat, gevaarlijk op de hoek, en er waren altijd ook mensen die hun auto doodleuk op de stoep neerzetten. In mijn beleving dezelfde nette dorps/VINEX-bewoners die dat in hun eigen wijk niet zouden tolereren. Uiteraard was er bij het stadion zelf meer dan genoeg parkeergelegenheid. Maar ja, dan moest je betalen ...

Was het ergerlijk? Natuurlijk. Was het onacceptabele overlast? Je raakte er wel aan gewend. En als bewoner van een (binnen)-stad ben je niet onder de illusie dat je het recht hebt om je eigen auto binnen 100m van je huis te parkeren.

Hoeveel parkeerimpact zou een winkeltje of twee in de straat hebben? ëén of twee "vreemde" auto's die ergens in de wijk parkeren? Dat is toch prima te doen?

• stylezzz
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:46:
[...]

Maar is dat een realistisch gevaar, of is de kans veel groter dat je een thuiskapper, DHL-afhaalpunt of hakkenbar in de straat krijgt, en dat Harrie zijn autobandenwinkel opent op een plek waar hij veel ruimte heeft?
Ja, het aantal DHL punten, pedicures, kappers of nagelstudio's in de garages bij mij in de vinex wijk tiert welig. Alles behalve die eerste zijn meer uit de hand gelopen hobby's, waarvan vrijwel niemand 'overlast' zal hebben. Pakketpunten worden al wat anders.... Bij een kennis van mij in de straat hebben ze ook zo'n ViaTIM pakketpunt(DHL, DPD en nog wat meer) in de garage gemaakt. Maar je hoort toch al wat frustratie in de buurt ontstaan als daar elke avond iedereen zijn auto neerkwakt om even snel een pakket op te halen. Ik twijfel of dat dit in de toekomst een houdbare oplossing zal zijn.....
Ik heb bijvoorbeeld lange tijd in de buurt van een voetbalstadion gewoond, en ik weet niet anders dan dat bij wedstrijden de straat werd volgeparkeerd met auto's van een formaat en prijsklasse die je normaal nooit in dat buurtje zag. Aan beide zijden in een smalle straat, gevaarlijk op de hoek, en er waren altijd ook mensen die hun auto doodleuk op de stoep neerzetten. In mijn beleving dezelfde nette dorps/VINEX-bewoners die dat in hun eigen wijk niet zouden tolereren. Uiteraard was er bij het stadion zelf meer dan genoeg parkeergelegenheid. Maar ja, dan moest je betalen ...

Was het ergerlijk? Natuurlijk. Was het onacceptabele overlast? Je raakte er wel aan gewend. En als bewoner van een (binnen)-stad ben je niet onder de illusie dat je het recht hebt om je eigen auto binnen 100m van je huis te parkeren.

Hoeveel parkeerimpact zou een winkeltje of twee in de straat hebben? ëén of twee "vreemde" auto's die ergens in de wijk parkeren? Dat is toch prima te doen?
Als je naast een voetbalstadion gaat wonen dan kies je daarvoor. Als men een voetbalstadion tegenover je huis gaat bouwen kies je daar waarschijnlijk niet voor.... ;)

Vliegveld gilze-rijen ligt bij mij om de hoek. Dit houd in dat er met enige regelmaat wat millitair spul in de vorm van vliegtuigen en helikopters opstijgen en landen.... Dit wist ik toen ik er ging wonen.

[ Voor 4% gewijzigd door stylezzz op 31-08-2023 09:32 ]

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Eli3l schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 23:47:
[...]

Research van Gartner laat ook zien dat voor retail en fashion merken fysieke winkels belangrijker zijn geworden als het gaat om omzet en merk beleving.

De terugkeer van de consument naar de winkels is zelfs de grootste technologische drijfveer voor retail bedrijven. De meesten hebben de afgelopen 10 jaar te veel gefocust op e-commerce, waardoor ze een achterstand hebben opgelopen als het gaat om winstgevende en flexibele fullfillment modellen, in-store customer experience en employee experience.

Als ze kijken naar de top drie focus punten dan zijn dat technologische investeringen in de winkels, nieuwe winkel concepten en investeringen in personeel.

Een andere interessante observatie is dat de meest succesvolle merken focussen op de beleving van zowel de consument als het personeel, digitalisering in de winkels met een hybride model van personeel en techniek, en op een klantgericht aanbod/assortiment.

Een goed voorbeeld is een ervaring die ik had bij de Intersport in Goes. De winkel is aardig, maar de voetscanner is wat voor mij de beleving maakte en er voor zorgde dat ik met een paar schoenen weg ging. Terwijl ik daar eigenlijk voor mijn wederhelft was :)

Een ander voorbeeld is hoe vergevorderd bijvoorbeeld de Albert Heijn is op het gebied van digitalisatie, integratie van de app met in-store beleving en toepassing en een assortiment dat aangepast is op de consument.
Kort samengevat: een winkel maakt hebberig. Dat is wat de retailers willen. Als jij met die voetscanner relevante informatie krijgt is de kans dat jij zonder iets te kopen de winkel verlaat heel erg klein geworden. Je hebt er dan al tijd in gestoken en wilt daarvoor beloond worden (door jezelf nieuwe renschoenen te geven). Zo simpel werken onze hersens.En als je goed geholpen wordt (en ze hebben de juiste producten) dan is de prijs helemaal niet zo relevant. De voglende keer ga je weer naar die winkel. Terwijl je online toch veel eerder prijzen vergelijkt (en bezorgopties e.d.)

[ Voor 5% gewijzigd door Frame164 op 31-08-2023 09:56 ]

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
stylezzz schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:32:
[...]

Ja, het aantal DHL punten, pedicures, kappers of nagelstudio's in de garages bij mij in de vinex wijk tiert welig. Alles behalve die eerste zijn meer uit de hand gelopen hobby's, waarvan vrijwel niemand 'overlast' zal hebben. Pakketpunten worden al wat anders.... Bij een kennis van mij in de straat hebben ze ook zo'n ViaTIM pakketpunt(DHL, DPD en nog wat meer) in de garage gemaakt. Maar je hoort toch al wat frustratie in de buurt ontstaan als daar elke avond iedereen zijn auto neerkwakt om even snel een pakket op te halen. Ik twijfel of dat dit in de toekomst een houdbare oplossing zal zijn.....
Ik denk dat de enige houdbare oplossing pakketautomaten zijn, m.n. voor de (kleinere) pakketten die nu vaak naar de afhaalpunten gaan. Die moeten dan natuurlijk wel op plekken staan waar er geen overlast is door afhalers, maar die zijn er genoeg. Denk aan tankstations, supermarkten, winkelcentra. Grotere spullen gaan wel goed want daar worden gewoon afspraken voor gemaakt zodat je thuis bent als het geleverd wordt.

• stylezzz
Frame164 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:00:
[...]

Ik denk dat de enige houdbare oplossing pakketautomaten zijn, m.n. voor de (kleinere) pakketten die nu vaak naar de afhaalpunten gaan. Die moeten dan natuurlijk wel op plekken staan waar er geen overlast is door afhalers, maar die zijn er genoeg. Denk aan tankstations, supermarkten, winkelcentra. Grotere spullen gaan wel goed want daar worden gewoon afspraken voor gemaakt zodat je thuis bent als het geleverd wordt.
Pakketautomaten zie ik zeker als oplossing. Echter zie je nu al dat het (bij mij lokaal) te weinig zijn, kortom je bestelling die je lekker naar de pakketautomaat laat sturen gaat alsnog naar een of ander afhaalpunt wat je niet wil omdat hij vol is. Vergeet niet dat alleen postnl al ruim 1 miljoen pakketjes per dag bezorgd.... Het volume is gigantisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06 13:26
Frame164 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:00:
[...]

Ik vind dat er meer stroomlijning moet komen in de afhaalpunten. Bouw 1 centraal afhaalpunt voor elke wijk (of meerdere wijken) en verplicht alle pakketdiensten daar gebruik van te maken.

Nu komt DHL bij de ene, PostNL bij een ander en DPD weer op een andere plek.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• _JGC_
  • Nu online
Mja, als die automaten dan ook goed zouden werken...

tijdje terug haalde ik er een pakketje uit dat iemand anders naar een winkel retour had gestuurd. Vervolgens krijg je dat er niet weer in want "label is al gebruikt". Heb het bij het naastliggende pakketpunt gebracht, die wisten ook niet wat ze ermee moesten, hebben het maar aan de PostNL meneer meegegeven.

Het pakketje dat we moesten hebben verscheen 4 weken later in de PostNL app om af te halen uit de pakketautomaat. Was al zo lang onderweg dat het ook wel weer retour kon :X.

Ik snap ook niet waarom er daar een pakketautomaat staat... zit op de zijkant van de supermarkt, die heeft ook een pakketpunt en is van 8:00-21:00 elke dag geopend. Als ik iets wil laten afleveren op een pakketpunt kan ik ook niet de supermarkt kiezen, alleen de pakketautomaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
SnowDude schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:16:
[...]

Ik vind dat er meer stroomlijning moet komen in de afhaalpunten. Bouw 1 centraal afhaalpunt voor elke wijk (of meerdere wijken) en verplicht alle pakketdiensten daar gebruik van te maken.

Kan ook, maar dat kost geld. En aangezien we nergens verzendkosten voor willen betalen en de gemiddelde pakketdienst met centen marge moet werken zie ik dat niet snel gebeuren......

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06 13:26
stylezzz schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:48:
[...]

Kan ook, maar dat kost geld. En aangezien we nergens verzendkosten voor willen betalen en de gemiddelde pakketdienst met centen marge moet werken zie ik dat niet snel gebeuren......
Klopt, maar hoe het nu gaat is ook niet te houden, ik kijk vanuit mijn werkkamer uit op de ingang van onze straat, de hoeveelheid pakketbezorgers die elke dag langsrijden voor alleen maar 80 huizen is bizar.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• stylezzz
SnowDude schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:02:
[...]

Klopt, maar hoe het nu gaat is ook niet te houden, ik kijk vanuit mijn werkkamer uit op de ingang van onze straat, de hoeveelheid pakketbezorgers die elke dag langsrijden voor alleen maar 80 huizen is bizar.
Een gecentraliseerd pakketpunt vind ik zeker een optie hoor. Maar dat zal wel gefinancierd moeten worden.... Ik vind het niet ondenkbaar dat de overheid hier nog eens in zal moeten grijpen om de wildgroei aan bezorgdiensten en afhaalpunten te reguleren. Al is het ook maar uit milieuoogpunt.

Maar dit loopt wel heel ver af van fysiek winkelen onderhand ;)

• bszz
Frame164 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:55:
[...]

Kort samengevat: een winkel maakt hebberig. Dat is wat de retailers willen. Als jij met die voetscanner relevante informatie krijgt is de kans dat jij zonder iets te kopen de winkel verlaat heel erg klein geworden. Je hebt er dan al tijd in gestoken en wilt daarvoor beloond worden (door jezelf nieuwe renschoenen te geven). Zo simpel werken onze hersens.En als je goed geholpen wordt (en ze hebben de juiste producten) dan is de prijs helemaal niet zo relevant. De voglende keer ga je weer naar die winkel. Terwijl je online toch veel eerder prijzen vergelijkt (en bezorgopties e.d.)
Nou, jij denkt dat je ongevoelig bent voor de verleidingstrucjes van online???

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-06 09:09
Gonadan schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:03:
[...]

Ja letterlijk. Vroeger zetten we bakstenen op straat en gingen paaltjesvoetbal doen of in teams met doelen. Voor die incidentele auto of fietser stapte je gewoon even aan de kant. Tegenwoordig rijden ze veel harder, veel meer verkeer en een stuk agressiever als je zoiets zou doen.

Maar toen was de auto dan ook voor lange ritten. De winkels binnen de gemeente deed je met de fiets, of lopend. Schoenenwinkel zat tussen de bakker en de fietsenmaker in een gewone straat met woningen, al was dat wel wat dorps.
Zo dorps dat de super ala Flodder gewoon in je straat kwam met een bus, net als de melkman aan huis kwam? Andere tijden :)

• Gonadan

Gonadan

Arjantje72 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:25:
[...]

Zo dorps dat de super ala Flodder gewoon in je straat kwam met een bus, net als de melkman aan huis kwam? Andere tijden :)
De SRV man bedoel je? Ja daar heb ik met regelmaat wat gehaald, maar die kwam niet bij ons in de straat. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-06 09:09
Gonadan schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:27:
[...]

De SRV man bedoel je? Ja daar heb ik met regelmaat wat gehaald, maar die kwam niet bij ons in de straat. :P
Ik was de naam vergeten :). Maar inderdaad, dat was wel fijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

SnowDude schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:16:
[...]

Ben je nu een postkantoor aan het uitvinden? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• stylezzz
Gonadan schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:28:
[...]

Ben je nu een postkantoor aan het uitvinden? :D
Omg.... ja die postnl vakkundig heeft wegbezuinigd :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:46:

[...]

Ik wilde aangeven dat we in Nederland de belevingswereld van de VINEX-bewoner als maatstaf nemen voor wat wenselijk is. En alles wat daar niet in past noemen we "overlast".

Als eerste, wat hebben de "vinex bewoners" jou ooit aangedaan? Je lijkt er nogal veel vooroordelen over te hebben, of ze gewoon te haten.

En zoals een ander al schreef, dat stadion was er waarschijnlijk voor jou. Geloof me als ze een groot stadion naast mijn huis zouden zetten met enorme parkeeroverlast tot gevolg ben ik ook niet blij. Verhuis je ergens naartoe waar dat al zo is, dan weet je waar je aan begint.

Daarnaast, één of twee vreemde auto's in een hele wijk? Kom op zeg, dat soort getallen gaat het niet om. En de lokale pedicure die iemand aanbiedt is ook geen probleem, al was het maar omdat het grotendeels toch gaat op de tijden dat veel weg zijn. Maar kijk eens naar de parkeerplaats van elk klein winkelcentrumpje. Ook maar een fractie daarvan in een straat laten parkeren (daar gaat het om, de straat waar die winkel zit, niet de hele wijk, tenzij je zegt dat mensen maar 5 straten verderop hun auto moeten parkeren, en dan mag je weer jezelf afvragen waarom de "vinex bewoners" daar niet op zitten te wachten), dan is gewoon alles overvol. Zeker op zaterdagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Kort samengevat: een winkel maakt hebberig.
Blijkbaar werken mijn hersens anders. ;)
Ik ren, nog net niet gillend, de winkel uit als al dat zogenaamde experience & belevingsgeneuzel op je wordt losgelaten.
Beginnend van die afgrijselijke geurtjes in menige winkel (daar moet ik van niezen en/of krijg ik het benauwd), tot aan al dat sneaky en geforceerde popie gedoe, must-haves, fomo prikkels, etc.
Dat is wat de retailers willen.
Die retailer misschien wel, maar ik niet. :+

En als ik online, ZELF, op zoek ga naar iets, staan sowieso allerlei mogelijk trackerblokkers en popup filters aan. Schijnbaar mis ik dan een fabeltastische aanbieding. Whatever... ;w
Dat al dat big-data gebeuren je zou verleiden of voorspellen wat je wilt hebben, neem ik ook met een pak zout. Zie ik iedere keer weer gebeuren; heb je net iets gekocht online, betaald en ontvangen. Word je bestookt met suggesties of je datzelfde (!) artikel wellicht wil kopen. Nou lekker intelligent hoor. :F

[ Voor 28% gewijzigd door ehtweak op 31-08-2023 18:02 ]

Mooie Plaatjes   

• _JGC_
  • Nu online
@ehtweak Dat komt vnml van marketingpartijen die gouden bergen beloven. Zo heb ik een klant die mailings verstuurt via zo'n partij. Winkelwagens en orders, alles schieten ze in. Zgn "AI" om persoonlijke aanbiedingen te doen. Maar wij moeten alles sturen met tags bij de data die we inschieten, ze kunnen helemaal niks zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
[...]

Dat vind ik te kort door de bocht. Natuurlijk, een winkel wil je zo optimaliseren dat de indeling en beleving uitnodigd tot kopen.

In dit voorbeeld gaat het echter om de extra dienst die ze leveren: de voetscan en loop analyse. Online kan je dat vergeten. Dit soort extra diensten of service, is onderdeel van de totale beleving. Onderzoek laat zien dat consumenten hier waarde aan hechten en dat laten de cijfers zien.

Nu waren we daar voor hardloopschoenen voor mijn vrouw, maar aangezien ik toch noch padel/tennisschoenen moest hebben, heb ik ook zo een scan gedaan en een loop analyse. Dat had ik waarschijnlijk niet gedaan als ik geen voetscan had kunnen doen.

Is dat omdat de winkel hebberig maakt? Nee, we waren aan het shoppen. Nodigde de winkel uit om bij hun te kopen in plaats van online? Ja zeker, vanwege de service en extra diensten. De totale beleving klopte, waardoor ik in het vervolg zeker terug zal gaan.

Was het duurder? Ja, m'n schoenen waren 5 euro duurder dan online. Maar ik betaal graag een beetje meer als ik daardoor betere service krijg en een betere beleving heb. Dat is mij meer waard dan een paar euro besparen.

Consumenten zijn op zoek naar betere koopervaring in winkels en online, alle grote merken en retailers hebben daarom de totale merk en koop beleving als een van hun top prioriteiten.

Er is enorm veel concurrentie en de totale beleving op orde hebben is een onderscheidende factor.

[ Voor 5% gewijzigd door Eli3l op 31-08-2023 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Bij een kennis van mij in de straat hebben ze ook zo'n ViaTIM pakketpunt(DHL, DPD en nog wat meer) in de garage gemaakt. Maar je hoort toch al wat frustratie in de buurt ontstaan als daar elke avond iedereen zijn auto neerkwakt om even snel een pakket op te halen. Ik twijfel of dat dit in de toekomst een houdbare oplossing zal zijn.....
Als het goed is vervullen winkels in een buurt meestal een behoefte van die buurt. Autoverkeer zou beperkt moeten zijn omdat veel mensen te voet pakketjes kunnen ophalen. Met de manier waarop de pakketbezorgers willekeurig afhaalpunten uitkiezen is dat natuurlijk een ideaal.
Nuance: de wijk was zeker een kilometer van het stadion verwijderd. Maar wel de eerste wijk zonder betaald parkeren.
gaat wonen dan kies je daarvoor. Als men een voetbalstadion tegenover je huis gaat bouwen kies je daar waarschijnlijk niet voor.... ;)
Sissors schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:51:
En zoals een ander al schreef, dat stadion was er waarschijnlijk voor jou. Geloof me als ze een groot stadion naast mijn huis zouden zetten met enorme parkeeroverlast tot gevolg ben ik ook niet blij. Verhuis je ergens naartoe waar dat al zo is, dan weet je waar je aan begint.
Ik pik deze argumenten er even uit, want het is interessant dat twee verschillende mensen zo denken. Volgens mij is het in Nederland niet zo dat je "recht" hebt op de staat van de buurt op het moment dat je hebt gekocht. Je bezit een huis, of je hebt een huurcontract, maar je recht op een rustige, veilige woonomgeving is niet gekoppeld aan de lokatie. Je eigendom strekt zich niet uit buiten het perceel dat je bezet.

Er moet dus een algemeen principe gebruikt worden voor wat acceptabele overlast is.
Daarnaast, één of twee vreemde auto's in een hele wijk? Kom op zeg, dat soort getallen gaat het niet om. En de lokale pedicure die iemand aanbiedt is ook geen probleem, al was het maar omdat het grotendeels toch gaat op de tijden dat veel weg zijn. Maar kijk eens naar de parkeerplaats van elk klein winkelcentrumpje. Ook maar een fractie daarvan in een straat laten parkeren (daar gaat het om, de straat waar die winkel zit, niet de hele wijk, tenzij je zegt dat mensen maar 5 straten verderop hun auto moeten parkeren, en dan mag je weer jezelf afvragen waarom de "vinex bewoners" daar niet op zitten te wachten), dan is gewoon alles overvol.
Juist daarom snap ik het niet. Ik heb een aantal winkelcentra in de buurt, voorzien van meerdere supermarkten. Als ik kijk wat daar op de parkeerplaatsen staat gaat het daar om een dozijn auto's, misschien twee dozijn op een drukke dag. Een individuele winkel in een straat zal misschien een vijftal auto's tegelijk trekken, en dat is iets wat in veel buurten (ok, niet alle) moeiteloos in de achtergrond verdwijnt. Ook omdat zoals je zegt, de winkeluren meestal samenvallen met de tijden dat de forensen van huis zijn.
Als eerste, wat hebben de "vinex bewoners" jou ooit aangedaan? Je lijkt er nogal veel vooroordelen over te hebben, of ze gewoon te haten.
Het is een grote groep mensen die, politiek gezien, de zaakjes uitstekend voor zichzelf geregeld heeft. Je mag ook "Boomer" invullen, of "gemiddelde Tweaker".

Maar je begrijpt me verkeerd; ik wil juist dat vinex-bewoners leuke winkeltjes in hun eigen wijk krijgen, zodat ze gemakkelijk te voet naar de winkel kunnen, en minder parkeerdruk veroorzaken in de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 07:52:
[...]
[...]

Juist daarom snap ik het niet. Ik heb een aantal winkelcentra in de buurt, voorzien van meerdere supermarkten. Als ik kijk wat daar op de parkeerplaatsen staat gaat het daar om een dozijn auto's, misschien twee dozijn op een drukke dag. Een individuele winkel in een straat zal misschien een vijftal auto's tegelijk trekken, en dat is iets wat in veel buurten (ok, niet alle) moeiteloos in de achtergrond verdwijnt. Ook omdat zoals je zegt, de winkeluren meestal samenvallen met de tijden dat de forensen van huis zijn.
5 auto's extra erbij is in zat gebieden al problematisch, want zoveel parkeerruimte teveel is er in de meeste woonwijken die ik ken niet. Zeker niet op zaterdagen.
Maar ik weet niet waar jij woont, maar ik kan je verzekeren dat het winkelcentrum hier, met één supermarkt, niet een dozijn auto's geparkeerd heeft. Dat is een paar dozijn als het rustig is al snel, en op een gemiddelde zaterdag gaat dat naar de 100-150 richting (even ruwe gok, heb niet geteld). En op de echt drukke dagen kunnen wij regelmatig onze parkeerplaats bij appartement nauwelijks uit komen omdat ze gewoon bij onze uitgang auto's neerzetten.
[...]

Het is een grote groep mensen die, politiek gezien, de zaakjes uitstekend voor zichzelf geregeld heeft. Je mag ook "Boomer" invullen, of "gemiddelde Tweaker".

Maar je begrijpt me verkeerd; ik wil juist dat vinex-bewoners leuke winkeltjes in hun eigen wijk krijgen, zodat ze gemakkelijk te voet naar de winkel kunnen, en minder parkeerdruk veroorzaken in de stad.
Hoe moet ik dat zien? Dat Vinex bewoners "politiek gezien" de zaakjes uitstekend voor zichzelf geregeld hebben? Uberhaupt sinds wanneer zijn de Vinex bewoners de boomers? En wat maakt die parkeerdruk jou uit bij een winkelcentrum als dat toch nauwelijks is, dat die winkels in hun straten moeten komen?

Tot voor kort (zeg maar twee weken geleden), dacht ik altijd dat de Vinex bewoners werden gezien als de "loonslaven" die eigenlijk te ver van hun werk in een te saaie wijk moesten wonen omdat ze geen geld hadden voor een mooiere. Maar schijnbaar zijn nu de bewoners van een Vinex rijtjeshuis de "haves" die zwaarder belast moeten worden en kleiner zouden moeten wonen. Ik mis een beetje het "Linkse politiek" topic, als je nog wil weten waarom er niet meer op links stemmen als dat het idee zou zijn van links...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 07:52:
[...]

Als het goed is vervullen winkels in een buurt meestal een behoefte van die buurt. Autoverkeer zou beperkt moeten zijn omdat veel mensen te voet pakketjes kunnen ophalen. Met de manier waarop de pakketbezorgers willekeurig afhaalpunten uitkiezen is dat natuurlijk een ideaal.
Volgens mij een mooie zijstap naar het 'klimaat en mobiliteit' topic . In realiteit pakken we veel te veel even de auto om 3 straten verderop een pakje peuken of een pakketje op te halen. Dit zou anders moeten, ben ik helemaal met je eens....
Ik pik deze argumenten er even uit, want het is interessant dat twee verschillende mensen zo denken. Volgens mij is het in Nederland niet zo dat je "recht" hebt op de staat van de buurt op het moment dat je hebt gekocht. Je bezit een huis, of je hebt een huurcontract, maar je recht op een rustige, veilige woonomgeving is niet gekoppeld aan de lokatie. Je eigendom strekt zich niet uit buiten het perceel dat je bezet.

Er moet dus een algemeen principe gebruikt worden voor wat acceptabele overlast is.
Alles in redelijkheid en billijkheid uiteraard..... Dat men een trapveldje in de wijk maakt zodat de jeugd kan voetballen lijkt me niet meer als normaal. Een compleet voetbalstadion lijkt me van andere orde.....
Pagina: 1 ... 85 ... 137 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels