Big Bazar wil minder huur betalen en sluit 20 winkels
Vind het van de zijde van de directeur van Big Bazar maar een vreemd verhaal.
"Wanneer de vastgoedeigenaren van de winkelpanden weigeren te praten over het openbreken van het huurcontract, resteert er volgens hem niets anders dan dat Big Bazar stopt met het overmaken van de huur om de gesprekken te openen."
Nou nee, als je de huur te hoog vindt kun je ervoor kiezen het huurcontract op te zeggen. Stoppen met het overmaken van de huur omdat de ander niet wil praten lijkt me nou niet bepaald constructief.
"Gelukkig is hij niet met de situatie. „Maar als we drie keer vragen om een gesprek en een oplossing aanbieden en telkens wordt de deur dichtgedaan, dan zit er niets anders op dan een lelijkere route te kiezen"
Laat me raden... jullie 'oplossing' was veel minder huur betalen?
"Diverse huurbazen zijn al naar de rechter gestapt vanwege huurachterstanden die de keten bewust liet oplopen. De verhuurder van het Big Bazar-filiaal in Goes vroeg zelfs faillissement aan voor de keten. Kooistra zegt dat dit een drukmiddel is om hem tot betaling te dwingen."
Euh ja, dat lijkt me vrij logisch. Je hebt met het volle verstand een overeenkomst afgesloten, en als je die niet nakomt probeert de andere partij af te dwingen dat de overeenkomst wordt nagekomen. Had je anders maar moeten vertrekken uit het pand in plaats van er te blijven zitten zonder huur te betalen.
Wil het absoluut niet opnemen voor de huurbazen, als je eenmaal op een mooie plek zit en de klanten hebben de loop naar je winkel gevonden ontstaat er toch een mate van 'vendor-lock-in'. Maar stoppen met het betalen van huur staat gelijk aan diefstal, en het logisch dat daartegen opgetreden wordt.
"Wij zijn geen Action. Maar wij zijn anders. Wij proberen de consument te verrassen.”
De Action kan goedkoop zijn omdat ze in de regel in goedkopere panden zitten. Jullie willen je schijnbaar onderscheiden door op A-locaties voor 'Action-prijzen' te verkopen. Maar jullie willen niet meer dan Action prijzen voor de huur betalen. Dat maakt jullie inderdaad anders

.
"Kooistra wil het liefst ook nog veel nieuwe winkels openen. Zijn doel is om eind volgend jaar 190 zaken te hebben"
Veel succes met het vinden van verhuurders die nog met jullie in zee willen.
Zit zelf ook in de handel en heb ook wel eens met dit soort lieden te maken. Gouden bergen, maar als het op betalen aankomt de ene smoes na de andere. Ze proberen van hun probleem jouw probleem te maken. En dat is het natuurlijk ook als je geld van ze tegoed hebt. Maar in de regel willen mijn concullega's en ik ons niet telkens aan dezelfde steen stoten. En lieden met zo'n reputatie vinden plotseling heel veel deuren gesloten, met de boodschap dat ze eerst bij hun schuldeisers langs moeten gaan.
Nu dit zo groot in de pers staat weet iedere verhuurder wat voor vlees hij in de kuip heeft met Dhr. Kooistra. Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me.