De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 83 ... 140 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:40
Gunner schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:02:
Zou best kunnen dat ze op een pakketje meer verdienen dan aan een pakje sigaretten.
de winst in het verkopen van tabak zit voor de winkelier dan ook in het verkopen van schapruimte (Lees, de tabaksfabrikant betaalt de winkelier om zijn producten te laten verkopen).

een pakketpunt ontvangt tussen de 20 en 50 cent (afhankelijk van welke pakketdienst en evt. staffelkortingen) per verwerkt pakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 21:52
spone schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:43:
Wat dat betreft is het Amerikaanse 'shopping mall' idee zo gek nog niet. Een winkelcentrum in de middle of nowhere met flink veel parkeergelegenheid eromheen, waar alles zit en je voor alles terecht kunt.
Behoudens het feit dat dit dus haaks staat op zo'n beetje alles voor wat betreft de doelstelling om als maatschappij in bredere zin te gaan verduurzamen.

Daarnaast moeten we natuurlijk ook niet vergeten dat van de duizenden mensen welk bijvoorbeeld een Mediamarkt inloopt op een willekeurige dag, slechts een fractie hiervan daadwerkelijk overgaat tot aanschaf van iets dat je niet even makkelijk in een tasje stopt.

En waar te groot om mee te nemen, kun je vrijwel overal tegenwoordig het ook vanuit de winkel gewoonweg thuis laten bezorgen. Dus besluit je toch die 88" 4K TV of Amerikaanse koelkast aan te schaffen welk toch al niet in een gemiddelde auto past, geen probleem. Je hoeft deze niet eens op je dak te binden. Je laat deze gewoon thuis bezorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 13:57
Slasher schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:31:
[...]

dan moet je heel veel pakketten wegzetten, zo scheutig zijn die bedragen niet die je van de postbedrijven krijgt.
Ja, ook wat webshopjes die hem gebruiken om pakjes te versturen.
En verder in 2024 mag tabak niet meer verkocht worden in supermarkten en horeca, hun zijn al blij, enige verkooppunt in de wijk

[ Voor 17% gewijzigd door Mars18 op 20-06-2023 13:04 ]

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:05
Thomas schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:03:
[...]

Ik ben denk ik een van de weinigen die het oude HC mist. Ik vond de architectuur eigenlijk wel leuk en mis die snackstraat tussen het station en het winkelcentrum :D . Uiteraard nu wel minder zwervers wat heel fijn is, maar ik vond het vroeger met die lage gangen en dan her en der "pleinen" wel wat hebben. Ook zat er een bios, die is nu weg. Nu is het een beetje zielloos als je het mij vraagt. Overigens is in HC ook deels best wat leegstand, het voelt minder bruisend dan "vroeger" (daarmee bedoel ik ~2005). Het gedeelte bij Achter Clarenburg is voor een groot deel leeg. Er zit verder ook weinig unieks meer in HC. Afijn, het is wel een prettige plek om de 'ketens' te bezoeken omdat het voornamelijk flagship stores zijn. Mag niet klagen het HC op loop- /fietsafstand :+ .
Ik denk dat HC op zich een microcosmos is voor binnensteden in het algemeen, je ziet daar hetzelfde gebeuren. Geen detailhandel, alleen grote ketens, relatief veel leegstand. Ja, het ziet er een stuk moderner uit maar het is in feite niet heel erg veranderd qua winkelaanbod sinds ik er kom (vanaf midden jaren '80).
Krisp schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:17:
[...]

Verder is HC een doorn in het oog van veel Utrechters, juist vanwege die graaizucht. Helaas hebben nog meer (niet-)Utrechters daar maling aan en is het winkelcentrum best wel populair. :P
Misschien de Utrechters die van voor het dempen van de singels zijn, maar daarna? Denk dat dat wel meevalt.

[ Voor 9% gewijzigd door Dr. Strangelove op 20-06-2023 13:14 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

psychodude schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:30:
[...]

Behoudens het feit dat dit dus haaks staat op zo'n beetje alles voor wat betreft de doelstelling om als maatschappij in bredere zin te gaan verduurzamen.

Daarnaast moeten we natuurlijk ook niet vergeten dat van de duizenden mensen welk bijvoorbeeld een Mediamarkt inloopt op een willekeurige dag, slechts een fractie hiervan daadwerkelijk overgaat tot aanschaf van iets dat je niet even makkelijk in een tasje stopt.

En waar te groot om mee te nemen, kun je vrijwel overal tegenwoordig het ook vanuit de winkel gewoonweg thuis laten bezorgen. Dus besluit je toch die 88" 4K TV of Amerikaanse koelkast aan te schaffen welk toch al niet in een gemiddelde auto past, geen probleem. Je hoeft deze niet eens op je dak te binden. Je laat deze gewoon thuis bezorgen.
Dit inderdaad. Grote dingen laat ik nagenoeg altijd bezorgen, ook al zou het met de auto kunnen. Ik vind het heerlijk makkelijk, en als de boel wordt gesloopt bij transport draai ik er niet zelf voor op. Ik loop inderdaad een MM in als ik toevallig wat kleiners nodig heb of eens wil kijken hoe groot een TV in het echt is voordat ik 'm (niet bij de Mediamarkt :+ ) bestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:32
[

[ Voor 99% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 20-06-2023 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron!n
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:11
Krisp schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:17:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar een bron, want dit zou m.i. groot nieuws zijn als het klopte. De verhoudingen tussen Kleppiere (uitbater van HC) en de Gemeente Utrecht zijn niet heel goed namelijk.

Verder is HC een doorn in het oog van veel Utrechters, juist vanwege die graaizucht. Helaas hebben nog meer (niet-)Utrechters daar maling aan en is het winkelcentrum best wel populair. :P
Lijkt mij inderdaad onzin, die subsidie. De 4 winkels waar ik iets meer van weet betalen naast een dikke huur (meer dan op de Kalverstraat) een percentage van de winst en hebben verplichte ruime openingstijden (met boetes indien niet nageleefd, wordt bijgehouden door de security).

What's in the case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 22:29
verkeerd topic…. Excuus!

[ Voor 86% gewijzigd door Erwin op 20-06-2023 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:48
https://www.nu.nl/economi...ewerkers-op-de-tocht.html

Ik krijg een beetje het scotch and soda gevoel erbij. Niet goedkoop, maar ook geen hoogstaand/bekend merk.... stuck in the middle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
stylezzz schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:50:
https://www.nu.nl/economi...ewerkers-op-de-tocht.html

Ik krijg een beetje het scotch and soda gevoel erbij. Niet goedkoop, maar ook geen hoogstaand/bekend merk.... stuck in the middle.
Chasin was vrij duur qua jeansmerk met een matige bouwkwaliteit, ik een paar van die broeken gehad en gingen zeer snel stuk. Score vind ik wel jammer want ze hadden qua jeans goede acties, 2 voor 150 euro ofzo. Wellicht toch niet de slagkracht tegen de Zalando's van deze wereld,.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:47

-tom-562

Oliesjeik

spijkerhoofd schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:40:
[...]

Chasin was vrij duur qua jeansmerk met een matige bouwkwaliteit, ik een paar van die broeken gehad en gingen zeer snel stuk. Score vind ik wel jammer want ze hadden qua jeans goede acties, 2 voor 150 euro ofzo. Wellicht toch niet de slagkracht tegen de Zalando's van deze wereld,.
Chasin heeft zichzelf de markt uitgeprijst denk ik. Toen het merk pas nieuw op de markt was, was het niet duur. Nu zit het in dezelfde prijsklasse als G-Star raw e.d., zonder die (merk)status.
Verbaasd mij dus niks

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 13:57
Valt me mee dat hier niks over Van Moof staat

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:55

Spotmatic

Ken sent me

Gerry Weber, Hunter, Vanmoof? Eerlijk: van de eerste twee heb ik nog nooit gehoord. Vanmoof ken ik natuurlijk wel, maar wel vaag omdat ik me nooit verdiept heb in dat fietsmerk (en dat terwijl ik een fervente sportfietser ben). Nu hoef ik me daar ook niet meer in te verdiepen :)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Mars18 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:03:
Valt me mee dat hier niks over Van Moof staat
Is ook een online formule in feite.... Goed, ze hebben wat brandstores geloof ik (inmiddels dicht). Maar in principe is het een onliner...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:01
Spotmatic schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:10:
Gerry Weber, Hunter, Vanmoof? Eerlijk: van de eerste twee heb ik nog nooit gehoord. Vanmoof ken ik natuurlijk wel, maar wel vaag omdat ik me nooit verdiept heb in dat fietsmerk (en dat terwijl ik een fervente sportfietser ben). Nu hoef ik me daar ook niet meer in te verdiepen :)
Van Moof is vooral een hele bekende naam in fietsenland, maar nauwelijks een relevante speler in de markt. Nog geen 1% van de elektrische fietsen in NL is een Van Moof, ze staan op plaats 15 qua marktaandeel (bron: AD). Het is jammer dat er een mooi Nederlands bedrijf verloren gaat, maar als je na bijna 15 jaar nog altijd geen winst maakt dan houdt het natuurlijk vanzelf een keer op…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:06
Valorian schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:32:
Het is jammer dat er een mooi Nederlands bedrijf verloren gaat, maar als je na bijna 15 jaar nog altijd geen winst maakt dan houdt het natuurlijk vanzelf een keer op…
Lijkt een aardige tegenstelling te staan in deze zin, ik denk dat jouw definitie van mooi bedrijf anders is dan de mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:13
Fysieke winkels zouden wat mij betreft handig zijn buiten stadscentra, met goede bereikbaarheid met de auto.

Ik woon in Rotterdam en doe vrijwel altijd mijn aankopen buiten de stad, daar waar ik voor de deur gratis kan parkeren. Dat is vrijwel altijd sneller dan met OV de stad in.

De actuele voorraad online kunnen inzien (zoals bij Hema en veel bouwmarkten) zou ook heel fijn zijn, want niks zo vervelend als ergens heen rijden en met lege handen naar de volgende vestiging moeten.

Bestellen via internet vind ik niet zo fijn en doe ik alleen als ik geen tijd heb om het te gaan halen, het offline niet te krijgen is of als het prijsverschil echt heel groot is. En als ik tijd heb haal ik nog liever een online bestelling persoonlijk op met 2x50km rijden dan dat ik het laat bezorgen.

Laten bezorgen geeft onrust in mijn hoofd. Ik ben niet vaak thuis en pakketten komen juist vaak dan aan. En als ik wel thuis ben heb ik al meer dan eens gehad dat ze net komen als ik aan het douchen ben of om andere redenen niet in staat ben om open te doen. Ook de verwachte leverdag wordt steeds vaker niet gehaald. En tot slot verkeerd geleverde artikelen: geld terugkrijgen is altijd moeilijker dan betalen bij het bestellen.

Nee, wat mij betreft hebben fysieke winkels nog lang bestaansrecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:29
@Josefien Nou rijd jij dan ook een LPG barrel met 6 ton op de teller waar jaarlijks een halve ton bij komt...

Ik haal eigenlijk nog heel weinig bij de fysieke winkel. Mijn boodschappen, de kattenbakvulling en andere dingen als ik het direct nodig heb of toch in de buurt ben.

En eigenlijk zijn de verzendkosten niet eens heel duur. De warmteservice zit hier op 10km afstand. Erheen rijden is 15 minuten rijden en 15 minuten terug. Winkel ben je zo 10 minuten verder, want het is daar altijd druk. Voor 6,95 verzendkosten koop je 40 minuten vrije tijd en bespaar je een liter diesel (of 2 liters LPG in jouw geval).

Vriendin is meestal wel thuis en anders nemen de buren het wel aan. DHL flikkert de boel gewoon achterom in de tuin.

Maargoed, online gaat ook wel eens mis, dan heb je er werk van. Kreeg gisteren een hard kunststof dieselleiding van 85cm binnen voor mijn auto, die heb ik vanmiddag weer terug in de 40x50x20 doos gevouwen en retour gestuurd. Hopelijk is degene die morgenochtend de nieuwe set inpakt slimmer dan de vorige inpakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:13
Hier wordt het soms ook wel door de buren aangenomen, maar die zijn vaak thuis wanneer ik niet thuis ben en andersom. Of het ligt net bij die ene buur die ik niet mag :P

Verzendkosten zijn ook niet duur, gaan halen is vaak duurder. Maar gaan halen geeft meer zekerheid wanneer het binnen is en minder gezeur, als je geen hekel hebt aan autorijden. Door tijdgebrek en dure brandstof kan het helaas niet altijd en moet ik keuzes maken. Maar dat online bestellen met veel frustraties komt voor mij, dat is zeker.

Laatst was ik 's avonds door mijn desoldeerlint heen. De dag erna had ik een vrije dag en had ik graag hetgeen afgemaakt. Bestellen was "voor 22u besteld, morgen in huis" dus dat deed ik. Maar volgende dag om 16u nog niks èn was het al te laat om nog bij een fysieke winkel ver van huis dat lint te halen. Dat lint kwam uiteindelijk 1 dag later en zo kon ik dus mijn reparatie niet afmaken op mijn vrije dag. Dat is voor mij heel frustrerend, omdat ik er zo naar uitgekeken had. Als ik dat eerder had geweten en had besloten om eerder die dag in de auto te stappen, had ik de reparatie nog dezelfde dag af gekregen, zelfs als dat lint van de andere kant v/h land had moeten komen.

En ik ben nu ook al 2 weken aan het wachten tot ik mijn geld van Bol.com terugkrijg voor een verkeerd geleverde wifi-adapter. Was niet gebeurd als ik in de auto had gestapt om het te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Big Bazar ook in de problemen?

https://www.rtlnieuws.nl/...and-vastgoed-keten-winkel

"Big Bazar werd in 2021 verkocht door Mirage Retail, het moederbedrijf van Blokker. Volgens de website van Big Bazar werken er 1.600 mensen in zo’n 122 winkels en op het kantoor in Diemen. Hoe Big Bazar er financieel voorstaat is niet duidelijk, er werden nog geen cijfers gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
ed1703 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:45:
Big Bazar ook in de problemen?

https://www.rtlnieuws.nl/...and-vastgoed-keten-winkel

"Big Bazar werd in 2021 verkocht door Mirage Retail, het moederbedrijf van Blokker. Volgens de website van Big Bazar werken er 1.600 mensen in zo’n 122 winkels en op het kantoor in Diemen. Hoe Big Bazar er financieel voorstaat is niet duidelijk, er werden nog geen cijfers gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel."
Het zou me niet verbazen. Het was natuurlijk het antwoord van blokker destijds op de action. Echter is die razendsnel uitgebreid (ruim 2200 vestigingen) in heel europa... ik denk dat blokker (mirage) de bui destijds al zag hangen en de boel op tijd heeft verkocht....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:44
Er zijn gewoon te veel outlet-stores te afhankelijk van te weinig restpartijen:

Action was natuurlijk ook begonnen als rest partijen verkoper en heeft nu inmiddels eigen lijnen: Op=op voordeelshop en Big bazar (en Die Grenze) vis(t)(s)en natuurlijk allemaal in dezelfde vijver. Restpartijen raken op en poef, daar staat weer een pand leeg.

* nachtnet heeft hier afgelopen jaren al 3 outlet stores zien omvallen/sluiten.
- big bazar is vertrokken
- outletstore met restpartijen is opgekocht door een opkoper en gesloten
- een outletstore aangevuld met Chinese meuk is na een paar jaar ook gesloten.

Nu alleen nog een Action in het centrum & een restpartijen handel op het industrieterrein hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:40

franssie

Save the albatross

Big Bazaar was ook niet echt onderscheidend. Action heeft soms echt wel leuk spul wat je nergens anders kan kopen (handmodel accudrukspuit van FERM waarmee je makkelijk kleine schoonmaak dingen kan doen), ik loop er graag een rondje zo nu en dan. Ik mis wel de partijen die ze in het begin opkochten, had ik weer een of andere Arabische Nivea shampoo in de badkamer oid, voelde me dan bijna een soort wereldreiziger nadat ik daar inkopen had gedaan :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Wellicht dat de prijzen meevallen in vergelijking met Amsterdam maar vandaag even in Hoog Catherijne geweest. Per 12 minuten een euro met een maximum van 40 per dag. Ik snap dat het geld kost maar echt meehelpen zal het niet doen voor de fysieke winkels..😛

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:54
nachtnet schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:02:
Er zijn gewoon te veel outlet-stores te afhankelijk van te weinig restpartijen:

Action was natuurlijk ook begonnen als rest partijen verkoper en heeft nu inmiddels eigen lijnen: Op=op voordeelshop en Big bazar (en Die Grenze) vis(t)(s)en natuurlijk allemaal in dezelfde vijver. Restpartijen raken op en poef, daar staat weer een pand leeg.
Sinds oktober vorig jaar hebben we hier ook Die Grenze maar die vist naar mijn idee toch in een iets andere vijver dan Action en Big Bazar. De enorme hoeveelheid aan voedingsmiddelen kom je niet tegen bij de Action en ook ligt Die Grenze vol met etens/snoepwaren die al (enige) tijd over datum zijn of dat zeer binnenkort zijn.
Staat er over het algemeen ook bij op het kaartje dat er iets met de datum aan de hand is.
De verhouding food - non food is in ieder geval totaal anders.

[ Voor 0% gewijzigd door ninjazx9r98 op 20-07-2023 19:43 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Deruxian schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:41:
Wellicht dat de prijzen meevallen in vergelijking met Amsterdam maar vandaag even in Hoog Catherijne geweest. Per 12 minuten een euro met een maximum van 40 per dag. Ik snap dat het geld kost maar echt meehelpen zal het niet doen voor de fysieke winkels..😛
Tja, 5 euro per uur. Ergens is dat voor een parkeerplek in hartje stad niet echt duur, grond kost een hoop. P1 is overigens max 34 euro per 24 uur volgens het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:05
Hoog Catherijne, dat is toch vlak bij dat treinstation?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Yaksa schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:14:
[...]

Hoog Catherijne, dat is toch vlak bij dat treinstation?
Ja klopt, in Utrecht. De eeuwige bouwput, maar best mooi geworden. Origineel qua winkelaanbod dan weer niet maar zeker eens de moeite waard om te bezoeken. Fiets of trein (daluren) is dan het goedkoopst;)

Nog iets, is het jullie ook opgevallen dat het steeds lastiger is om fatsoenlijke hersenschoenen te vinden in een fysieke zaak? Vroeger was de Ziengs best oké qua aanbod een ook qua personeel maar laatst was ik er en stonden er 3-4 soorten nette hersenschoenen… de verkoper verwees me zelfs naar elders..! Of bestelt iedereen zijn schoenen online?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Deruxian schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 00:07:
[...]
Ja klopt, in Utrecht. De eeuwige bouwput, maar best mooi geworden. Origineel qua winkelaanbod dan weer niet maar zeker eens de moeite waard om te bezoeken. Fiets of trein (daluren) is dan het goedkoopst;)
Vermoed dat de opmerking van @Yaksa cynisch bedoeld was :). Parkeerergernissen bij een winkelcentrum dat letterlijk op een treinstation in het midden van één van de drukste stadscentra van Nederland is gebouwd zijn inderdaad lachwekkend.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
Nog iets, is het jullie ook opgevallen dat het steeds lastiger is om fatsoenlijke hersenschoenen te vinden in een fysieke zaak?
offtopic:
Kom ze ook nergens tegen, wel benieuwd hoe je die over je hoofd aan moet trekken... :P

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

alexbl69 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 07:50:
[...]

Vermoed dat de opmerking van @Yaksa cynisch bedoeld was :). Parkeerergernissen bij een winkelcentrum dat letterlijk op een treinstation in het midden van één van de drukste stadscentra van Nederland is gebouwd zijn inderdaad lachwekkend.
Ah. Deels terecht, maar er schijnen ook nog mensen buiten de randstad te wonen die niet zomaar even bij een station zijn met aansluiting op CS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:35
Deruxian schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:08:
[...]

Ah. Deels terecht, maar er schijnen ook nog mensen buiten de randstad te wonen die niet zomaar even bij een station zijn met aansluiting op CS.
P+R Westraven kun je voor rond de 7 euro de hele dag parkeren, inclusief kaartje voor de sneltram die elke 7/8 min langskomt. Je bent dan in iets van 10 minuten op CS. Afhankelijk vanaf welke kant je naar Utrecht komt is dat meestal net zo snel als met je auto bij Hoog Catharijne zien te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Pyramiden schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:01:
[...]

P+R Westraven kun je voor rond de 7 euro de hele dag parkeren, inclusief kaartje voor de sneltram die elke 7/8 min langskomt. Je bent dan in iets van 10 minuten op CS. Afhankelijk vanaf welke kant je naar Utrecht komt is dat meestal nog sneller ook dan met je auto bij Hoog Catharijne zien te komen.
6,30 euro ;) (correctie: dacht eerst 5 euro, maar ze hebben ook inflatie toegepast zie ik)

Ik doe dat ook altijd als ik in Utrecht moet zijn, maar het is niet zo dat ik Hoog Catharijne de moeite waard vind om daar van ver voor te komen. Het zijn dezelfde dertien in een dozijn winkels die je in elke generieke stad in heel Europa vindt.

[ Voor 5% gewijzigd door Metalfreak op 21-07-2023 09:05 ]

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Deruxian schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:08:
[...]

Eens, maar zoals je zelf ook aangaf is Hoog Catherijne niet heel origineel qua aanbod (het zijn idd veelal de bekende grote(re) ketens) dus die mensen buiten de randstad die niet gemakkelijk met het OV kunnen lijkt me dan toch niet de primaire doelgroep voor Hoog Catherijne. Of hebben die echt geen alternatieven dichterbij of makkelijker te parkeren met de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Vandaag een nieuwsbericht van de NOS:

https://nos.nl/artikel/24...eilijk-in-de-winkelstraat

Kern van het verhaal is dat de noodzakelijke winkels (supermarkten, drogisten, enz.) het goed doen, evenals speciaalzaakjes. Alles daar tussenin niet.
Toch vragen de analisten zich af hoelang deze trend echte leegstand kan voorkomen. "Het houdt ook een keer op met het aantal sportscholen en koffietentjes in één winkelstraat", verwacht Mulder.
Hier hik ik ook tegenaan. In best wel wat centra is er een complete leegloop aan winkels en komen er allemaal eettentjes voor in de plaats, die dan ook regelmatig weer verdwijnen waarna een andere ondernemer het probeert...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Thomas schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:32:

Kern van het verhaal is dat de noodzakelijke winkels (supermarkten, drogisten, enz.) het goed doen, evenals speciaalzaakjes. Alles daar tussenin niet.

[...]

Hier hik ik ook tegenaan. In best wel wat centra is er een complete leegloop aan winkels en komen er allemaal eettentjes voor in de plaats, die dan ook regelmatig weer verdwijnen waarna een andere ondernemer het probeert...
Die trend is inderdaad zichtbaar en hier in het topic eerder volgens mij ook wel benoemd. Het lastige is dat het vullen van een leegstand pand met horeca op zich vaak wel positief wordt ontvangen, het is 100x beter dan een leeg pand (en blijkbaar is horeca door de gemeente ook juridisch (bestemmingsplan) al mogelijk gemaakt of wordt er medewerking aan verleend om het mogelijk te maken).

Het is natuurlijk ook gewoon marktwerking, ik vraag me dan af: waarom gaan die eettentjes zo snel weer dicht? Is men te optimistisch en moet er al heel snel winst gemaakt worden (al dan niet opgelegd vanuit een financierder)? Krijgt men geen tijd om voet aan de grond te krijgen? Onderschat men het vak? Of is er idd teveel aanbod en zijn de marges zo dun dat je niet kan concurreren.

En wonen boven en tussen winkels (of bij langere winkelstraten de winkels meer concentreren en de uitlopers omzetten naar woningen) is ook al jaren een beproefde methode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
Thomas schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:32:

[...]

Ik vind de huidige trend niet erg, voor mij was het grote probleem eigenlijk dat alle winkelstraten dezelfde ketens hadden(de grijze muizen) die matige tot slechte services hadden en dat online het zelfde verkocht. Nu er meer vraag is naar speciaalzaken in welke vorm dan ook word voor mij de winkelstraat weet interessanter als ik wat speciaals nodig heb.

Bijv. als ik een kostuum, of overhemden moet kopen ga ik graag naar een speciaalzaak in Haarlem(Marc Edwards) omdat ik er en goed geholpen word en dat ze qua kostuums veel keuzes hebben omdat ik zelden een pak hoef te dragen wil ik wel wat anders dan het standaard zwart, grijs of blauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wat die eettentjes betreft, die zijn vnml seizoensgebonden. Je kunt prima in het voorjaar zo'n tentje opstarten, mooi wat winkelend publiek trekken, weinig stookkosten hebben, etc, om vervolgens in de winter helemaal kapot te gaan op het teruggelopen publiek en de hoge verwarmingskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
Wally2002 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:10:
[...]

Het is natuurlijk ook gewoon marktwerking, ik vraag me dan af: waarom gaan die eettentjes zo snel weer dicht? Is men te optimistisch en moet er al heel snel winst gemaakt worden (al dan niet opgelegd vanuit een financierder)? Krijgt men geen tijd om voet aan de grond te krijgen? Onderschat men het vak? Of is er idd teveel aanbod en zijn de marges zo dun dat je niet kan concurreren.
Omdat er heel veel eettentjes zijn en dat er minder mensen shoppen. Er is teveel concurrentie en tenzij je echt een unieke kaart kan tonen zijn de meeste niet onderscheidend genoeg. Voorbeeld vanuit mijzelf. Ik ben niet echt een brood. uitsmijter eter en lunch graag met wat meer. De meeste zaken hebben voor mij een matige lunchkaart en bieden vaak geen dinerkaart in de middag. De tentjes die dat wel doen zijn standaard goed gevuld tijden de (late) lunch omdat er meer mensen zijn zoals ik die goed willen eten ipv een te dure uitsmijter/sandwich. Ik kom veel in Haarlem en merk dat de toko's met een goede kaart in de middag al jaren, soms meer dan 10 jaar bestaan, maar de simpele te dure sandwichtentjes is het een komen en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
spijkerhoofd schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:18:
[...]

Omdat er heel veel eettentjes zijn en dat er minder mensen shoppen. Er is teveel concurrentie en tenzij je echt een unieke kaart kan tonen zijn de meeste niet onderscheidend genoeg. Voorbeeld vanuit mijzelf. Ik ben niet echt een brood. uitsmijter eter en lunch graag met wat meer. De meeste zaken hebben voor mij een matige lunchkaart en bieden vaak geen dinerkaart in de middag. De tentjes die dat wel doen zijn standaard goed gevuld tijden de (late) lunch omdat er meer mensen zijn zoals ik die goed willen eten ipv een te dure uitsmijter/sandwich. Ik kom veel in Haarlem en merk dat de toko's met een goede kaart in de middag al jaren, soms meer dan 10 jaar bestaan, maar de simpele te dure sandwichtentjes is het een komen en gaan.
Marktwerking dus. M.i. is het op zich niet verkeerd dat dat soort sandwichtentjes dan over de kop gaan (want er is blijkbaar geen vraag naar). Maar waarom is het dan een komen en gaan van dat soort tentjes? Laat het ruimtelijke beleid van de gemeente alleen dat soort tentjes met bepaalde openingstijden toe? Wordt er door vastgoedeigenaren een te rooskleurig verhaal verkocht aan potentiële ondernemers? Doet men geen research?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:31

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Wally2002 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:35:
[...]

Marktwerking dus. M.i. is het op zich niet verkeerd dat dat soort sandwichtentjes dan over de kop gaan (want er is blijkbaar geen vraag naar). Maar waarom is het dan een komen en gaan van dat soort tentjes? Laat het ruimtelijke beleid van de gemeente alleen dat soort tentjes met bepaalde openingstijden toe? Wordt er door vastgoedeigenaren een te rooskleurig verhaal verkocht aan potentiële ondernemers? Doet men geen research?
Ik denk dat ze inderdaad weinig research doen omdat ze denken dat ze de wijsheid in pacht hebben. Doorgeschoten individualisme.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Niet iedereen doet zes weken vooronderzoek voor de aankoop van een tube koelpasta. Sommige mensen beginnen in Nambië een pannenkoekenrestaurant en zijn dan verbaasd dat er lokaal geen Koopmans pannenkoekenmix te krijgen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
[...]

Nog iets, is het jullie ook opgevallen dat het steeds lastiger is om fatsoenlijke hersenschoenen te vinden in een fysieke zaak? Vroeger was de Ziengs best oké qua aanbod een ook qua personeel maar laatst was ik er en stonden er 3-4 soorten nette hersenschoenen… de verkoper verwees me zelfs naar elders..! Of bestelt iedereen zijn schoenen online?
Dat had ik ook toen ik laatst nog een paar vroeger nette schoenenzaken in liep. Overal een soort sneakers (vaak wel redelijk nette, al snap ik niets van nog een rits aan de zijkant) maar een fatsoenlijke leren schoen is nauwelijks meer te vinden.

De combinatie van wonen boven winkels is al jaren aan de gang.
Maar toch woont het een stuk fijner boven een echte winkel dan boven een eettentje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:54

Boullie

Da Bulster

jadjong schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:46:
Niet iedereen doet zes weken vooronderzoek voor de aankoop van een tube koelpasta. Sommige mensen beginnen in Nambië een pannenkoekenrestaurant en zijn dan verbaasd dat er lokaal geen Koopmans pannenkoekenmix te krijgen is.
Als je als pannenkoekenrestaurant niet weet wat de ingredienten van pannenkoekenmix is dan verdien je het ook om falliet te gaan. :+

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 21:54

FunkyTrip

Funky vidi vici!

_JGC_ schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:14:
Wat die eettentjes betreft, die zijn vnml seizoensgebonden. Je kunt prima in het voorjaar zo'n tentje opstarten, mooi wat winkelend publiek trekken, weinig stookkosten hebben, etc, om vervolgens in de winter helemaal kapot te gaan op het teruggelopen publiek en de hoge verwarmingskosten.
Ik vind het altijd wel leuk om te lunchen in een koffietentje in het weekend. Wonen in het centrum van Delft maakt dat best makkelijk. Maar het verloop is echt hoog! Elk jaar gaan er weer restaurants en koffietentjes dicht en komt er weer iemand anders in. Sommigen houden het net 2-3 jaar vol en zijn dan alweer vertrokken. Meestal (voor mijn gevoel) betreft het dan een vegan tentje of een ander veel te specialistisch thema.

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 21:54

FunkyTrip

Funky vidi vici!

sambalbaj schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:01:
[...]

Dat had ik ook toen ik laatst nog een paar vroeger nette schoenenzaken in liep. Overal een soort sneakers (vaak wel redelijk nette, al snap ik niets van nog een rits aan de zijkant) maar een fatsoenlijke leren schoen is nauwelijks meer te vinden.
Hoe de fuck kun je schoenen online kopen? Dat luistert toch zo nauw? Ik moet er altijd eerst een aantal passen voor er eentje lekker loopt.

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

FunkyTrip schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:39:
[...]

Hoe de fuck kun je schoenen online kopen? Dat luistert toch zo nauw? Ik moet er altijd eerst een aantal passen voor er eentje lekker loopt.
Ik loop altijd op dezelfde soort schoenen, als je eenmaal weet welke maat je hebt dan kun je ze gewoon online bestellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

[...]

Ik koop altijd hetzelfde merk, daarvan weet ik dat ze lekker lopen en ook welke maat ik nodig heb, dus eigenlijk is dat geen probleem. Al is van dat merk ook een winkel in het lokale Outlet Center, dus als ik schoenen nodig heb, loop ik daar meestal even binnen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:26
Wally2002 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:35:
[...]

Geld witwassen?
Als je geld moet lenen om een bedrijf te beginnen, dan moet je een business plan hebben voor de bank.
Dus zonder toekomstperspectief iets beginnen kan dan alleen met eigen (zwart) geld.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Drie maten bestellen en twee paar terugsturen, zo ingewikkeld is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Laatst online: 17:15
hoevenpe schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:03:
[...]

Drie maten bestellen en twee paar terugsturen, zo ingewikkeld is het niet.
Nou dat durf ik alleen met merk-sneakers waarvan ik weet dat die maat van dit of dat model mij past. Ik doe het zeker niet met iets precairs als leren schoenen, dat moet gewooon net goed zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
Sjah schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:55:
[...]

Nou dat durf ik alleen met merk-sneakers waarvan ik weet dat die maat van dit of dat model mij past. Ik doe het zeker niet met iets precairs als leren schoenen, dat moet gewooon net goed zitten.
Ik denk dat dit ook wel de reden is waarom hele stadscentra vol zitten met kleding en schoenwinkels. Persoonlijk heb ik ook een hekel aan kleding (of schoenen) online te bestellen. Het is meestal net niet wat je wil hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Sjah schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:55:
[...]

Zelfs dat gaat wel eens mis. Het 6e paar Nike Airforce 1's die ik heb gekocht zat toch echt kleiner dan de andere 5 die ik daarvoor had. Zelfs na langdurig (proberen) inlopen. Nu ben ik maar over gegaan op Timberland 6" boots.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mawlana
  • Laatst online: 16:57
Parkeerplaats reserveren kan lonend zijn. :Y
P1 parkeren kan al voor € 25 per dag https://parkerencentrumut...eren-bij-hoog-catharijne/
P3 parkeren kan ook vrij goedkoop: 4 uurtjes voor € 8,50 of 1 dag (10:00-00:00) voor € 15. https://www.interparking.nl/nl-NL/find-parking/P3-Radboud/

Hetzelfde geldt voor Rotterdam (parkeergarages Meent, Schouwburgplein 1/2): 2u voor € 3,50, 5u voor € 7, 10u voor € 11,50... https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/book/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Mawlana schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:29:
[...]

Parkeerplaats reserveren kan lonend zijn. :Y
P1 parkeren kan al voor € 25 per dag https://parkerencentrumut...eren-bij-hoog-catharijne/
P3 parkeren kan ook vrij goedkoop: 4 uurtjes voor € 8,50 of 1 dag (10:00-00:00) voor € 15. https://www.interparking.nl/nl-NL/find-parking/P3-Radboud/

Hetzelfde geldt voor Rotterdam (parkeergarages Meent, Schouwburgplein 1/2): 2u voor € 3,50, 5u voor € 7, 10u voor € 11,50... https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/book/
En hoe lang van tevoren moet je dan al gaan reserveren? Dat is toch geen manier van doen zo... En dan nog steeds verbaasd zijn als met dergelijke klantonvriendelijke maatregelen niemand meer komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:14
Metalfreak schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:39:
[...]

En hoe lang van tevoren moet je dan al gaan reserveren? Dat is toch geen manier van doen zo... En dan nog steeds verbaasd zijn als met dergelijke klantonvriendelijke maatregelen niemand meer komt...
De meeste steden proberen (al dan niet terecht) automobilisten zoveel te weren uit de binnenstad en ze te stimuleren om met het OV te komen. Dat werkt alleen beperkt, want een treinkaartje is ook pokkeduur. De beste optie is dan nog om naar een P+R te rijden en het laatste stuk met de bus te doen.

Dat parkeerkosten betalen desastreus kan zijn heeft The Wall in Utrecht wel laten zien, de eerste jaren moest je daar een euro per uur betalen. Tenzij je een kassabon kon overleggen, dan werden de kosten kwijtgescholden. Er kwam toen geen kip! Redelijk bizar voor een winkellocatie direct aan de snelweg en redelijk ver van goede OV-diensten. Nu zijn de eerste 2u gratis, en dat helpt aardig, het is er nu toch vaak redelijk druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Metalfreak schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:39:
[...]

Day Trip Parking P1 (€ 15) voor vandaag is uitverkocht, maar Flex Parking P1 (€ 25) is nog beschikbaar. Voor aanstaande zaterdag is Flex Parking P1 (€ 25) nog wel beschikbaar zie ik (16 plaatsen).
4 Uur Parking P3 (€ 8,50) is vandaag nog beschikbaar (7 plaatsen).

In Rotterdam is de beschikbaarheid geloof ik een stuk beter.

Als je in het weekend spontaan naar Hoog Catharijne wil, dan acht ik de kans klein dat je nog kan reserveren. Maar het is het proberen waard!
Blik1984 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:58:
[...]

De meeste steden proberen (al dan niet terecht) automobilisten zoveel te weren uit de binnenstad en ze te stimuleren om met het OV te komen. Dat werkt alleen beperkt, want een treinkaartje is ook pokkeduur. De beste optie is dan nog om naar een P+R te rijden en het laatste stuk met de bus te doen.

Dat parkeerkosten betalen desastreus kan zijn heeft The Wall in Utrecht wel laten zien, de eerste jaren moest je daar een euro per uur betalen. Tenzij je een kassabon kon overleggen, dan werden de kosten kwijtgescholden. Redelijk bizar voor een winkellocatie direct aan de snelweg en redelijk ver van goede OV-diensten. Nu zijn de eerste 2u gratis, en dat helpt aardig, het is er nu toch vaak redelijk druk.
Voorheen vond ik Amsterdam wel geweldig qua P+R voor € 1. Sinds begin van de maand is het € 6. Nog steeds een mooie prijs, maar minder mooi. :P Amsterdam RAI is maar een kwartiertje rijden voor me, vanaf daar is het centrum op een steenworp afstand dankzij de metro. De metro is ook best goedkoop met het GVB-kaartje (retourtje 2 personen voor € 6; 5 personen voor € 9,50).

[ Voor 43% gewijzigd door Mawlana op 24-07-2023 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Blik1984 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:58:
[...]

Dat parkeerkosten betalen desastreus kan zijn heeft The Wall in Utrecht wel laten zien, de eerste jaren moest je daar een euro per uur betalen. Tenzij je een kassabon kon overleggen, dan werden de kosten kwijtgescholden. Er kwam toen geen kip! Redelijk bizar voor een winkellocatie direct aan de snelweg en redelijk ver van goede OV-diensten. Nu zijn de eerste 2u gratis, en dat helpt aardig, het is er nu toch vaak redelijk druk.
Wat dan weer haaks hier op staat is dat het in de centra van de grote steden, ondanks de hoge parkeertarieven, het drukst is van alle winkelgebieden. De Kalverstraat doorklieven is een expeditie op zich. Kennelijk is het aanbod in die gebieden dusdanig dat mensen het er voor over hebben om daar naar toe te gaan. Leegstand is ook een fractie t.o.v. steden waar parkeren veel goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Frame164 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:39:
[...]

Wat dan weer haaks hier op staat is dat het in de centra van de grote steden, ondanks de hoge parkeertarieven, het drukst is van alle winkelgebieden. De Kalverstraat doorklieven is een expeditie op zich. Kennelijk is het aanbod in die gebieden dusdanig dat mensen het er voor over hebben om daar naar toe te gaan. Leegstand is ook een fractie t.o.v. steden waar parkeren veel goedkoper is.
Als ik weet dat ik maar een uurtje in het centrum moet zijn, dan ga ik niet lopen kutten met P+R en OV. Dan neem ik die hoge tarieven maar voor lief. Maar geen haar op m'n hoofd dat ik uren in het centrum (van Amsterdam) ga parkeren. 8)7 Enige uitzondering: je kan bij Pathé de Munt een uitrijkaart nasteekkaart (op vertoon van een filmkaart) kopen voor € 10 waarmee je 3u kan parkeren in een parkeergarage op de Prinsengracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:31
Mawlana schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:04:
[...]

Als ik weet dat ik maar een uurtje in het centrum moet zijn, dan ga ik niet lopen kutten met P+R en OV. Dan neem ik die hoge tarieven maar voor lief. Maar geen haar op m'n hoofd dat ik uren in het centrum (van Amsterdam) ga parkeren. 8)7 Enige uitzondering: je kan bij Pathé de Munt een uitrijkaart nasteekkaart (op vertoon van een filmkaart) kopen voor € 10 waarmee je 3u kan parkeren in een parkeergarage op de Prinsengracht.
ik heb een kennis die via ING rentepunten door de weeks een filmkaartje bij Pathé voor 8.5 euro kan kopen, daarbij koopt hij die insteekkaart en is hij midden in de stad 18,5 euro voor 3 uur kwijt. De film slaat hij over :D
Super scheef natuurlijk om op die manier '''goedkoop'' te parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
dfbt schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:09:
[...]

ik heb een kennis die via ING rentepunten door de weeks een filmkaartje bij Pathé voor 8.5 euro kan kopen, daarbij koopt hij die insteekkaart en is hij midden in de stad 18,5 euro voor 3 uur kwijt. De film slaat hij over :D
Ik ben zelf niet zo gek om met de auto de binnenstad van Utrecht in te willen, maar volgens mij kán het nog goedkoper:

https://parkerencentrumutrecht.nl
Hier staat 4 uur vanaf 8,50 of tussen 10:00 en 24:00 uur voor 15 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Frame164 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:39:
[...]

Het blijft daarin wel een verrassing en het is maar de vraag wat bijvoorbeeld Westfield Mall in Leidschendam gaat doen mocht het betaald parkeren wordt. Uiteindelijk zijn parkeerkosten een factor maar bovenaan lijkt me het aanbod van winkels dat er is, zeker voor winkelcentra die niet gericht zijn op boodschappen of dagdagelijkse goederen.

Waarom zou je gaan winkelen in een gebied enkel en alleen omdat het parkeren gratis is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 15:10
Valorian schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:21:
[...]
1x gedaan i.c.m. P5 maar reservering werd niet gelezen dus alsnog kaartje getrokken. Terwijl ik eerder bij Interparking in Rotterdam nabij Hotel New York en Interparking nabij Antwerpen centraal het wel goed werkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
dfbt schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:09:
[...]

Als die kennis van je vaker daar wil parkeren, dan kan ie beter Pathé Unlimited nemen. O-)

Door die torenhoge tarieven moet je creatief zijn. 🤷‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
Mawlana schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:06:
[...]

Als die kennis van je vaker daar wil parkeren, dan kan ie beter Pathé Unlimited nemen. O-)

Door die torenhoge tarieven moet je creatief zijn. 🤷‍♂️
Ik werkte vroeger in Haarlem bij het centrum in de buurt, het bedrijf had een eigen parkeerplaats voor de werknemers die in het weekend ook gebruikt mochten worden, ik heb dus met enige regelmaat gratis in Haarlem gestaan waar ik bepaald niet de enige werknemer was op een vrije zaterdag middag op die parkeerplek..

• franssie

franssie

Save the albatross

https://nos.nl/artikel/24...illissement-big-bazar-aan
Een verhuurder die nog achterstallige huur krijgt van Big Bazar, heeft bij de rechtbank in Amsterdam het faillissement van de winkelketen laten aanvragen.
<>
Het gaat om een bedrag van bijna 20.000 euro, zegt Konings, die verwacht dat de winkelketen snel zal betalen. "Ik kan mij niet voorstellen dat Big Bazar failliet verklaard wil worden voor een relatief klein bedrag."
<>
De zitting in Amsterdam staat gepland voor 29 augustus, blijkt uit documenten van de rechtbank. Morgen dient een ander kort geding tegen Big Bazar. Dat is aangespannen door een Belgische geldschieter vanwege het niet betalen van rente.
Ben benieuwd hoe dit balletje gaat rollen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Napo schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:06:
Waarom zou je gaan winkelen in een gebied enkel en alleen omdat het parkeren gratis is?
Mijn ervaring is dat vooral vrouwen uren kunnen winkelen, achteraf 20 euro bij een slagboom aftikken is serieus geld. Niet erg als je eens per jaar een hele garderobe klopt, voor de fun gaat de lol er snel af.

• stylezzz
Moet je niet 2 partijen hebben voor een faillisementsaanvraag?

• Valorian
stylezzz schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:08:
[...]

Volgens mij niet. Als schuldeiser (1 partij dus) kun je te allen tijde naar de rechter stappen en een faillissement aanvragen van een partij die niet wilt betalen. Vervolgens gaat er natuurlijk een hele molen lopen dus het aanvragen zelf hoeft niet te betekenen dat de wanbetalende partij ook in geldnood zit, maar meestal is het wel een teken aan de wand...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
stylezzz schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:08:
[...]

Inmiddels hebben ze volgens https://www.rtlnieuws.nl/...-big-bazar-problemen-huur al meerdere partijen die een verzoek willen steunen. Ze zeggen wel dat het onwaarschijnlijk is dat dit echt een faillissement wordt.

• stylezzz
martwoutnl schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:58:
[...]

Inmiddels hebben ze volgens https://www.rtlnieuws.nl/...-big-bazar-problemen-huur al meerdere partijen die een verzoek willen steunen. Ze zeggen wel dat het onwaarschijnlijk is dat dit echt een faillissement wordt.
Uitstel van executie vermoed ik. De laatste nieuwsberichten geven al aan dat ze 13/15 filialen gaan sluiten dit jaar.... Juist voor een keten die het van schaalgrootte moet hebben zal dat funest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
stylezzz schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:03:
[...]

Uitstel van executie vermoed ik.
Vermoed het ook. Ik ben 1x in die winkel geweest en wat ik toen kocht (gele plakkers) waren erg slecht van kwaliteit. Je scheurde het van elkaar ipv lostrekken en plakte ook niet goed. Action ben ik meer geweest maar dat is ook op 1 hand te tellen. Maar als ik weer iets nodig heb wat Action heeft, stap ik er zo weer binnen (zit een vestiging hier in de plaats). Is alleen wel een type Ikea. Je komt voor 1 ding maar loopt altijd met meer naar buiten.

[ Voor 12% gewijzigd door martwoutnl op 11-08-2023 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
martwoutnl schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:21:
[...]

Vermoed het ook. Ik ben 1x in die winkel geweest en wat ik toen kocht (gele plakkers) waren erg slecht van kwaliteit. Je scheurde het van elkaar ipv lostrekken en plakte ook niet goed. Action ben ik meer geweest maar dat is ook op 1 hand te tellen. Maar als ik weer iets nodig heb wat Action heeft, stap ik er zo weer binnen (zit een vestiging hier in de plaats). Is alleen wel een type Ikea. Je komt voor 1 ding maar loopt altijd met meer naar buiten.
In Heerenveen hadden we ook een big bazar, zat in het pand waar eerst op=op zat. Was een combinatie van troep dat te slecht is voor de Action in combinatie met grootverpakkingen wasmiddelen en dergelijke. Zegmaar op=op meets Action.

Enige reden voor mij om daar iets te kopen was omdat je met Freebees kon betalen. In die tijd reed ik nml LPG en tankte ik meestal bij BP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Big Bazar wil volgens https://www.gelderlander....water-te-houden~aa0eb20e/ 20 filialen gaan sluiten. Nog eens 20 zijn een twijfelgeval. Voor die laatste willen ze een huurverlaging.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Big Bazar wil minder huur betalen en sluit 20 winkels

Vind het van de zijde van de directeur van Big Bazar maar een vreemd verhaal.

"Wanneer de vastgoedeigenaren van de winkelpanden weigeren te praten over het openbreken van het huurcontract, resteert er volgens hem niets anders dan dat Big Bazar stopt met het overmaken van de huur om de gesprekken te openen."
Nou nee, als je de huur te hoog vindt kun je ervoor kiezen het huurcontract op te zeggen. Stoppen met het overmaken van de huur omdat de ander niet wil praten lijkt me nou niet bepaald constructief.

"Gelukkig is hij niet met de situatie. „Maar als we drie keer vragen om een gesprek en een oplossing aanbieden en telkens wordt de deur dichtgedaan, dan zit er niets anders op dan een lelijkere route te kiezen"
Laat me raden... jullie 'oplossing' was veel minder huur betalen?

"Diverse huurbazen zijn al naar de rechter gestapt vanwege huurachterstanden die de keten bewust liet oplopen. De verhuurder van het Big Bazar-filiaal in Goes vroeg zelfs faillissement aan voor de keten. Kooistra zegt dat dit een drukmiddel is om hem tot betaling te dwingen."
Euh ja, dat lijkt me vrij logisch. Je hebt met het volle verstand een overeenkomst afgesloten, en als je die niet nakomt probeert de andere partij af te dwingen dat de overeenkomst wordt nagekomen. Had je anders maar moeten vertrekken uit het pand in plaats van er te blijven zitten zonder huur te betalen.

Wil het absoluut niet opnemen voor de huurbazen, als je eenmaal op een mooie plek zit en de klanten hebben de loop naar je winkel gevonden ontstaat er toch een mate van 'vendor-lock-in'. Maar stoppen met het betalen van huur staat gelijk aan diefstal, en het logisch dat daartegen opgetreden wordt.

"Wij zijn geen Action. Maar wij zijn anders. Wij proberen de consument te verrassen.”
De Action kan goedkoop zijn omdat ze in de regel in goedkopere panden zitten. Jullie willen je schijnbaar onderscheiden door op A-locaties voor 'Action-prijzen' te verkopen. Maar jullie willen niet meer dan Action prijzen voor de huur betalen. Dat maakt jullie inderdaad anders :).

"Kooistra wil het liefst ook nog veel nieuwe winkels openen. Zijn doel is om eind volgend jaar 190 zaken te hebben"
Veel succes met het vinden van verhuurders die nog met jullie in zee willen.

Zit zelf ook in de handel en heb ook wel eens met dit soort lieden te maken. Gouden bergen, maar als het op betalen aankomt de ene smoes na de andere. Ze proberen van hun probleem jouw probleem te maken. En dat is het natuurlijk ook als je geld van ze tegoed hebt. Maar in de regel willen mijn concullega's en ik ons niet telkens aan dezelfde steen stoten. En lieden met zo'n reputatie vinden plotseling heel veel deuren gesloten, met de boodschap dat ze eerst bij hun schuldeisers langs moeten gaan.

Nu dit zo groot in de pers staat weet iedere verhuurder wat voor vlees hij in de kuip heeft met Dhr. Kooistra. Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:47

-tom-562

Oliesjeik

alexbl69 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:33:

"Wanneer de vastgoedeigenaren van de winkelpanden weigeren te praten over het openbreken van het huurcontract, resteert er volgens hem niets anders dan dat Big Bazar stopt met het overmaken van de huur om de gesprekken te openen."
Nou nee, als je de huur te hoog vindt kun je ervoor kiezen het huurcontract op te zeggen. Stoppen met het overmaken van de huur omdat de ander niet wil praten lijkt me nou niet bepaald constructief.

"Gelukkig is hij niet met de situatie. „Maar als we drie keer vragen om een gesprek en een oplossing aanbieden en telkens wordt de deur dichtgedaan, dan zit er niets anders op dan een lelijkere route te kiezen"

"Diverse huurbazen zijn al naar de rechter gestapt vanwege huurachterstanden die de keten bewust liet oplopen. De verhuurder van het Big Bazar-filiaal in Goes vroeg zelfs faillissement aan voor de keten. Kooistra zegt dat dit een drukmiddel is om hem tot betaling te dwingen."
Euh ja, dat lijkt me vrij logisch. Je hebt met het volle verstand een overeenkomst afgesloten, en als je die niet nakomt probeert de andere partij af te dwingen dat de overeenkomst wordt nagekomen. Had je anders maar moeten vertrekken uit het pand in plaats van er te blijven zitten zonder huur te betalen.

Wil het absoluut niet opnemen voor de huurbazen, als je eenmaal op een mooie plek zit en de klanten hebben de loop naar je winkel gevonden ontstaat er toch een mate van 'vendor-lock-in'. Maar stoppen met het betalen van huur staat gelijk aan diefstal, en het logisch dat daartegen opgetreden wordt.

"Wij zijn geen Action. Maar wij zijn anders. Wij proberen de consument te verrassen.”
De Action kan goedkoop zijn omdat ze in de regel in goedkopere panden zitten. Jullie willen je schijnbaar onderscheiden door op A-locaties voor 'Action-prijzen' te verkopen. Maar jullie willen niet meer dan Action prijzen voor de huur betalen. Dat maakt jullie inderdaad anders :).

"Kooistra wil het liefst ook nog veel nieuwe winkels openen. Zijn doel is om eind volgend jaar 190 zaken te hebben"

Zit zelf ook in de handel en heb ook wel eens met dit soort lieden te maken. Gouden bergen, maar als het op betalen aankomt de ene smoes na de andere. Ze proberen van hun probleem jouw probleem te maken. En dat is het natuurlijk ook als je geld van ze tegoed hebt. Maar in de regel willen mijn concullega's en ik ons niet telkens aan dezelfde steen stoten. En lieden met zo'n reputatie vinden plotseling heel veel deuren gesloten, met de boodschap dat ze eerst bij hun schuldeisers langs moeten gaan.

Nu dit zo groot in de pers staat weet iedere verhuurder wat voor vlees hij in de kuip heeft met Dhr. Kooistra. Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me.
Waarom zou je uberhaupt naar de Big Bazaar gaan i.p.v. de Action? Action heeft ook continu wisselend assortiment :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:26

H-W

190 winkels door er veel nieuwe te openen? Ik lees dat er juist 20 dicht gaan. Dat lijkt me een bijzonder idee van een heel optimistische directie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
hoevenpe schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:55:
[...]

Mijn ervaring is dat vooral vrouwen uren kunnen winkelen, achteraf 20 euro bij een slagboom aftikken is serieus geld. Niet erg als je eens per jaar een hele garderobe klopt, voor de fun gaat de lol er snel af.
Je kunt ook op andere manieren reizen. Ik zie het hier ieder weekend. Rijen voor de parkeergarages terwijl vrijwel iedereen in de stad op maximaal een kwartiertje fietsen woont. En maar klagen dat parkeren zo duur is. En zoveel mensen "van buiten" komen hier niet. Was dat maar zo, zou goed voor de stad zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Frame164
Action heeft nog een voordeel: het is eigendom van een Britse durfinvesteerders met hele diepe zakken. Alles wat in de buurt van een Action winkel komt kunnen ze kapot concurreren als ze willen. Totdat er geen concurrentie meer is.

Wat op zich wel weer komisch is: als de term durfinvesteerder valt gaan veel mensen schuimbekken want dat zijn allemaal boeven en zo. Maar als er wat goedkoops te halen valt krijgen ze al het geld wat ze maar willen hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian

Ik ben het grotendeels eens met je betoog, maar bij bovenstaande zet ik toch mijn vraagtekens. Volgens mij zit Action in de meeste (middel)grote steden juist vaak óók in het dure centrum (in de binnenstad) zit. En Big Bazar nagenoeg nooit. Een steekproef leert dat dit in ieder geval voor de vier grote steden geldt. Of zie ik het verkeerd? Nu zijn er ook veel meer Actions, dus lijkt logisch dat die ook vaker toch wat A-locaties meepakken, maar ik zie in ieder geval niet echt dat Big Bazaar gemiddeld vaker de A's pakt en Action de B's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Valorian schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:37:
[...]

Ik ben het grotendeels eens met je betoog, maar bij bovenstaande zet ik toch mijn vraagtekens. Volgens mij zit Action in de meeste (middel)grote steden juist vaak óók in het dure centrum (in de binnenstad) zit. En Big Bazar nagenoeg nooit. Een steekproef leert dat dit in ieder geval voor de vier grote steden geldt. Of zie ik het verkeerd? Nu zijn er ook veel meer Actions, dus lijkt logisch dat die ook vaker toch wat A-locaties meepakken, maar ik zie in ieder geval niet echt dat Big Bazaar gemiddeld vaker de A's pakt en Action de B's...
In mijn optiek zit big bazaar inderdaad een beetje op de b locaties. Action heeft inmiddels in elke stad wel meerdere vestigingen, soms nog op een a locatie ook. Ik vrees voor kooistra dat zijn onderscheidend vermogen t.o.v. de action toch te klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Frame164 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:23:
Rijen voor de parkeergarages terwijl vrijwel iedereen in de stad op maximaal een kwartiertje fietsen woont. En maar klagen dat parkeren zo duur is.
Het idee achter winkelen is dat je dingen koopt: een enkel shirtje op Hoog Catherijne doe je met de trein of fiets, een krat bier in de supermarkt of spullen van het tuincentrum/bouwmarkt met de auto. Daar hebben 'we' dat ding gelukkig voor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:04

Theo

moederbord

Valorian schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:21:
[...]

Ik ben zelf niet zo gek om met de auto de binnenstad van Utrecht in te willen, maar volgens mij kán het nog goedkoper:

Mijn ervaring met parkeren in Utrecht om het centrum te bezoeken is dat je beter de P+R kan pakken die naast de snelweg zitten, en dan met het gratis OV naar het centrum te reizen. Parkeren kost 6 euro per dag, en je kan dan met 5 man gratis het OV in Utrecht gebruiken.
Vanaf de snelweg naar het centrum is met de auto gewoon lastig, en dat stukje gaat met het OV sneller dan met de auto vanwege de OV lanen die de tram en bus wel heeft. Ik ben zelf absoluut geen OV-fan (heb niet eens een OV chipkaart), maar P+R is sneller en goedkoper dan in het centrum parkeren (deur tot terras reistijd)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:04

Theo

moederbord

Helaas horen we hier maar één zijde van het verhaal. Ik ben namelijk erg benieuwd naar de daadwerkelijke huren die ze mogen betalen voor die panden, en hoe hard deze huren jaarlijks stijgen. Want bij consumenten is de huurstijging heel erg beschermd, maar in het zakenleven niet. Als een verhuurder jaarlijks de huur harder dan de inflatie laat stijgen 'omdat hij dat wil' dan kom je uiteindelijk bij een huur die amper op te hoesten valt.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Theo schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 07:11:
[...]

Helaas horen we hier maar één zijde van het verhaal. Ik ben namelijk erg benieuwd naar de daadwerkelijke huren die ze mogen betalen voor die panden, en hoe hard deze huren jaarlijks stijgen. Want bij consumenten is de huurstijging heel erg beschermd, maar in het zakenleven niet. Als een verhuurder jaarlijks de huur harder dan de inflatie laat stijgen 'omdat hij dat wil' dan kom je uiteindelijk bij een huur die amper op te hoesten valt.
Ook daar ben je als huurder bij als je het huurcontract ondertekend. Met de hogere inflatie is daar wel enigzins een kanttekening bij te plaatsen maar dat die verhoging plaatsvindt is geen verrassing. We hebben een lange periode gehad waar de inflatie tussen de 1 en 3 procent zat en de laatste 2 jaar 5,7 en 9,5 procent. Die laatste jaren kunnen er dan snel inhakken.

Had de BigBazaar dat moeten weten en zich daar op kunnen voorbereiden? In theorie is dat ondernemersrisico maar in de praktijk kan ik me lastig voorstellen dat men dat in het achterhoofd houdt bij het ondertekenen van het langjarige huurcontract laat staan dat het als groot risico gezien zal worden. Een hogere stijging dan het CPI zie je niet vaak (en als je dat niet hebt afgedekt in het contract als huurder ben je niet heel handig bezig geweest). Bij verlenging loop je wel dat risico maar dat heeft elke ondernemer zonder vaste optie voor verlenging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Maar als het om de verhoging gaat, dan betaal je de huur zonder verhoging ipv helemaal niets. Waarom zou je als verhuurder in discussie gaan met iemand die niks wil betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Er hebben zich nog wat partijen aangesloten bij de faillisementsaanvraag.

https://retailtrends.nl/n...g-bazar-krijgt-meer-steun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

hmmm, dat zouden leveranciers van goederen zijn. Dan kan het snel gaan rollen en omvallen als dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
franssie schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:38:
hmmm, dat zouden leveranciers van goederen zijn. Dan kan het snel gaan rollen en omvallen als dat klopt.
Dat maakt het verhaal van Kooistra ook minder geloofwaardig. Deze heeft het over verhuurders die niet willen zakken met de huur omdat hij dat wil. Maar toeleveranciers niet betalen staat daar helemaal los van....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

stylezzz schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:05:
[...]

Dat maakt het verhaal van Kooistra ook minder geloofwaardig. Deze heeft het over verhuurders die niet willen zakken met de huur omdat hij dat wil. Maar toeleveranciers niet betalen staat daar helemaal los van....
Dat is ook mijn gedachtegang...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
franssie schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:38:
Waarschijnlijk vindt Kooistra de inkoopprijzen te hoog en wil hij door niet meer te betalen de onderhandelingen openen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 18-09 22:05
Napo schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 07:47:
[...]

Ook daar ben je als huurder bij als je het huurcontract ondertekend. Met de hogere inflatie is daar wel enigzins een kanttekening bij te plaatsen maar dat die verhoging plaatsvindt is geen verrassing. We hebben een lange periode gehad waar de inflatie tussen de 1 en 3 procent zat en de laatste 2 jaar 5,7 en 9,5 procent. Die laatste jaren kunnen er dan snel inhakken.

Had de BigBazaar dat moeten weten en zich daar op kunnen voorbereiden? In theorie is dat ondernemersrisico maar in de praktijk kan ik me lastig voorstellen dat men dat in het achterhoofd houdt bij het ondertekenen van het langjarige huurcontract laat staan dat het als groot risico gezien zal worden. Een hogere stijging dan het CPI zie je niet vaak (en als je dat niet hebt afgedekt in het contract als huurder ben je niet heel handig bezig geweest). Bij verlenging loop je wel dat risico maar dat heeft elke ondernemer zonder vaste optie voor verlenging.
Vergis je niet: Bij de meest gebruikelijke contracten kan de huur worden verhoogd met de inflatie. Dat kan de laatste jaren wel 12 of 13% zijn geweest. Ongeveen de helft daarvan is toe te rekenen aan de gestegen energieprijzen. Als huurder zie je dat terug in de huurprijs maar ook in de rekening van je energieleverancier. Je betaalt dus in feite dubbel, maar niet alleen dat: Als de energieprijzen dalen blijft die eenmalige stijging elk jaar toch weer terugkomen in je huurprijs. Dat is eigenlijk wel zuur. Daarom wordt er nu ook gepleit voor het rekenen met de zogenaamde kerninflatie: Inflatie exclusief de energieprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:11
Maar als de energieprijzen weer dalen zou er toch een prijscorrectie naar beneden moeten volgen voor de huurprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
jopie schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:09:
Maar als de energieprijzen weer dalen zou er toch een prijscorrectie naar beneden moeten volgen voor de huurprijs?
Want? Als je contractuele clausule is dat je het CPI volgt is dat een afwijking van het contract. Tenzij het CPI negatief is al wordt dat meestal ook wel afgedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
alexbl69 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:43:
[...]

Waarschijnlijk vindt Kooistra de inkoopprijzen te hoog en wil hij door niet meer te betalen de onderhandelingen openen :+
Kooistra had destijds voor een half miljoen mondkapjes besteld. Bleken alleen niet de juiste kapjes te zijn, dus kon hij ze niet doorverkopen naar Duitsland.
Vervolgens betaalt ie 20K en later nog 10K, om na anderhalf jaar de rechtzaak te verliezen en de rest te moeten betalen. Zijn verklaring: is een formaliteit, die zaak moesten ze aanspannen van de kredietverzekeraar.

Ofwel: niet of deels betalen hoort bij het spelletje, de kredietverzekeraar mag ervoor bloeden. Dat spelletje gaat goed totdat een tegenpartij het niet verzekert of de verzekeraar het niet wil verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Nope, dat is niet zo. Het is eigenlijk al krom dat je 2 keer betaalt voor de hogere energie: 1 keer in je huur en 1 keer in je energiecontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
bszz schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:18:
[...]

Nope, dat is niet zo. Het is eigenlijk al krom dat je 2 keer betaalt voor de hogere energie: 1 keer in je huur en 1 keer in je energiecontract.
En in je personeelskosten. De hoge inflatie (grotendeels veroorzaakt door de energieprijzen) was immers de reden voor de hoge CAO stijgingen en 2x stijging van het minimumloon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
Als je dat opneemt in het hoofdstukje "Prijsindexaties" wel. Voor B2B contracten is niet veel wettelijk geregeld, dat bepaal je voor het grootste deel onderling. In de meeste contracten waar ik aan heb meegewerkt staat een clausule dat prijzen kunnen dalen als bepaalde indexen negatief zijn. Al heb ik het nog nooit meegemaakt dat we dat moesten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Frame164 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:51:
[...]

Als je dat opneemt in het hoofdstukje "Prijsindexaties" wel. Voor B2B contracten is niet veel wettelijk geregeld, dat bepaal je voor het grootste deel onderling. In de meeste contracten waar ik aan heb meegewerkt staat een clausule dat prijzen kunnen dalen als bepaalde indexen negatief zijn. Al heb ik het nog nooit meegemaakt dat we dat moesten doen.
Geen idee wat voor contracten dat zijn maar in de retailcontracten die ik ken staat altijd expliciet dat de huurprijzen nooit zullen dalen bij een negatieve index. Het cpi mandje van vroeger functioneerde eigenlijk vooral goed bij een gelijkmatige verdeling van prijsstijgingen. Dat model werkte naar behoren totdat de energieprijzen exorbitant gingen stijgen. Dan heb je ineens een component waarvoor je als huurder twee keer mag afrekenen.

[ Voor 17% gewijzigd door bszz op 15-08-2023 20:57 ]

Pagina: 1 ... 83 ... 140 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels