Exota was eerstdat een fles(Raak?) zomaar kon ontploffen bij de kassa in duizend glazen scherven door geschudde koolzuur
Wikipedia: Exota
Exota was eerstdat een fles(Raak?) zomaar kon ontploffen bij de kassa in duizend glazen scherven door geschudde koolzuur
Niet alleen Raak. Is mijn vader eens overkomen met een fles Coca Cola. Hij hield er een snee vlak boven zijn oog aan over.Arjantje72 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:11:
[...]
[small]ooh ja die tijd dat mensen nog cheques uitschreven bij de kassa en dat een fles(Raak?) zomaar kon ontploffen bij de kassa in duizend glazen scherven door geschudde koolzuur
Ai, gelukkig boven zijn oog.downtime schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:16:
[...]
Niet alleen Raak. Is mijn vader eens overkomen met een fles Coca Cola. Hij hield er een snee vlak boven zijn oog aan over.
Dat is een al langer aagekondigde strategie: Volume online, advies en service in de winkels. Ik zie niet perse dat dit het begin van het einde is. Ze maken onderdeel uit van dezelfde groep als Blokker en Intertoys, beiden ook weer herrezen uit de dood.martwoutnl schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:19:
BCC zit in de problemen volgens https://fd.nl/bedrijfslev...BeR7KichSAGI9Cx5HDrkHMjl8 Kwart personeel van hoofdkantoor gaat eruit en ze willen de oppervlakte van winkels gaan verkleinen inclusief minder assortiment. Begin van het einde m.i.
LR is een sneue bedoeling inderdaad. Het idee is natuurlijk dat het voor de inwoners van een forse, nieuwe wijk veel makkelijker te bereiken is dan het "echte" centrum, en op zich snap ik dat wel, maar het is dusdanig groots opgezet en dusdanig leeg qua winkelaanbod, dat het echt een super vreemde plek is om te zijn. Had er gewoon een 'doorsnee' winkelcentrum van gemaakt.Valorian schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:17:
Terug naar ontopic:
https://www.duic.nl/algem...um-wat-is-er-aan-de-hand/
Weer leegstand-issues in Leidsche Rijn. Dit keer vooral omdat er een reeks huurcontracten min of meer gelijk is afgelopen en niet verlengd. Maar voor zover ik weet gaan er al berichten over leegstand icm winkels daar vanaf het moment dat het centrum is opgetuigd. Ben benieuwd of er voor het winkelcentrum relatief dicht op de echte stad (15min fietsen/4km) ooit écht volledig bestaansrecht gaat komen, of dat mensen genoeg hebben aan de levensmiddelen-winkels en een paar grote ketens en voor sfeer, gezellig winkelen, cadeautjes kopen, en gebak en koffie op het terras mensen toch liever naar de 'oude stad' blijven gaan. Tel daar het betaald parkeren (binnen 7 jaar is heel LR ook betaald parkeren, net als de rest van Utrecht t.z.t.) bij op en de vraag is: wat hebben mensen dan nog in het winkelcentrum van LR te zoeken...
Mja, als iemand van de concurrent dat zegt neem ik dat al meteen met een flinke schep zout.spijkerhoofd schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:04:
De man van Montel wist ons te vertellen dat Goossens in zwaar weer zat en de helft van de winkels gaan sluiten, dus dat kan de volgende winkel worden die op de fles gaat.
Leiden heeft veel last van The Mall bij Leidschendam en de lokale politiek die de parkeergelden fors omhoog gegooid heeft de afgelopen jaren. Daardoor gaan de mensen van buiten Leiden niet meer Leiden toe om te winkelen. Studenten daar bestellen daar veel online net als in veel studentensteden.Thomas schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:57:
[...]
LR is een sneue bedoeling inderdaad. Het idee is natuurlijk dat het voor de inwoners van een forse, nieuwe wijk veel makkelijker te bereiken is dan het "echte" centrum, en op zich snap ik dat wel, maar het is dusdanig groots opgezet en dusdanig leeg qua winkelaanbod, dat het echt een super vreemde plek is om te zijn. Had er gewoon een 'doorsnee' winkelcentrum van gemaakt.
Daarentegen is het centrum van Utrecht altijd bijzonder druk en ook een steeds minder fijne plek aan het worden voor inwoners om te shoppen in het weekend. Desalniettemin blij dat er nog steden zijn met een druk centrum. Ik ben in Utrecht opgegroeid en daarna een hele tijd in Leiden gewoond om weer terug te gaan naar Utrecht, en Leiden was/is (met Den Haag en A'dam op korte treinafstand) echt compleet aan het leeglopen qua winkels. Dat werd eerst nog wel opgevangen door horeca, maar op een gegeven moment heb je wel genoeg broodjes zaken. Er zijn veel kleinere plaatsen waar het centrum veel meer te bieden heeft dan Leiden.
Het zal mij niks verbazen als ik eerlijk ben, bij Goossens zag ik echt de kwaliteitsverschil in het middenhoge segment voor banken, ook qua bedden is het mindere kwaliteit dan bijv. Swiss Sense of Mline van Beterbed, en beterbed is dan nog beter betaalbaar. Wellicht idd met een korreltje zout maar wellicht zit er wel een kern van waarheid in.vanaalten schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:09:
[...]
Mja, als iemand van de concurrent dat zegt neem ik dat al meteen met een flinke schep zout.
Ik was daar vorige week voor werk. Een uur parkeren op straat 4 euro. Ongetwijfeld goedkoper dan in het centrum maar toch ook absurd.Thomas schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:57:
[...]
LR is een sneue bedoeling inderdaad. Het idee is natuurlijk dat het voor de inwoners van een forse, nieuwe wijk veel makkelijker te bereiken is dan het "echte" centrum, en op zich snap ik dat wel, maar het is dusdanig groots opgezet en dusdanig leeg qua winkelaanbod, dat het echt een super vreemde plek is om te zijn. Had er gewoon een 'doorsnee' winkelcentrum van gemaakt.
Daarentegen is het centrum van Utrecht altijd bijzonder druk en ook een steeds minder fijne plek aan het worden voor inwoners om te shoppen in het weekend. Desalniettemin blij dat er nog steden zijn met een druk centrum. Ik ben in Utrecht opgegroeid en daarna een hele tijd in Leiden gewoond om weer terug te gaan naar Utrecht, en Leiden was/is (met Den Haag en A'dam op korte treinafstand) echt compleet aan het leeglopen qua winkels. Dat werd eerst nog wel opgevangen door horeca, maar op een gegeven moment heb je wel genoeg broodjes zaken. Er zijn veel kleinere plaatsen waar het centrum veel meer te bieden heeft dan Leiden.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Ik snap daar niks van. Zelf geen auto dus ik ga altijd met fiets / OV. maar kan me voorstellen dat LR juist voor automobilisten aantrekkelijk is (staat per slot van rekening een gigant van een garage). Er is ruimte zat om dat gratis te maken.Dr. Strangelove schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:27:
[...]
Ik was daar vorige week voor werk. Een uur parkeren op straat 4 euro. Ongetwijfeld goedkoper dan in het centrum maar toch ook absurd.
Gooi al die winkels behalve de ETOS en de AH dicht en niemand mist er wat aan lijkt me.
Maar dan komen de groene ambities van de gemeenteraad in het gedrang, dus hoe minder auto's hoe beter het is. Dat de hele middenklassen naar de knoppen gaat is van mindere zorg, maar wel klagen over de velen leegstand.Thomas schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:28:
[...]
Ik snap daar niks van. Zelf geen auto dus ik ga altijd met fiets / OV. maar kan me voorstellen dat LR juist voor automobilisten aantrekkelijk is (staat per slot van rekening een gigant van een garage). Er is ruimte zat om dat gratis te maken.
Vind groene ambities an sich niet gek, maar Leidsche Rijn ligt naast de fucking A2. Maak er gebruik van. Je hebt wel the Wall waar je een uur o.i.d. gratis kan parkeren om naar de MediaMarkt en McDonalds te kunnen.spijkerhoofd schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:31:
[...]
Maar dan komen de groene ambities van de gemeenteraad in het gedrang, dus hoe minder auto's hoe beter het is. Dat de hele middenklassen naar de knoppen gaat is van mindere zorg, maar wel klagen over de velen leegstand.
Ik snap dat je het centrum wilt ontzien, daarom vind ik de Duitse manier wel een fijne manier. Zij doen op een half uur lopen van het centrum gratis parkeerplekken creeren en in het centrum moet je betalen, je ontziet het centrum van auto's en de mensen komen alsnog naar het centrum.Thomas schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:33:
[...]
Vind groene ambities an sich niet gek, maar Leidsche Rijn ligt naast de fucking A2. Maak er gebruik van. Je hebt wel the Wall waar je een uur o.i.d. gratis kan parkeren om naar de MediaMarkt en McDonalds te kunnen.
The Wall, Nieuwgein, Houten of IJsselstein zijn gratis, voor een terrasje of bijzondere winkel ga je met de fiets/trein de stad in.Dr. Strangelove schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:27:
Ik was daar vorige week voor werk. Een uur parkeren op straat 4 euro. Ongetwijfeld goedkoper dan in het centrum maar toch ook absurd.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Je hoeft mij niet te overtuigen, ik was daar met een specifieke bestemming voor een korte afspraak en dan ga je niet een kwartier lopen vanaf The Wall. Maar dit is wel hoe je mensen daar wegjaagt terwijl je het als winkelgebied wil laten fungeren. Begrijp ik niet.hoevenpe schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:37:
[...]
The Wall, Nieuwgein, Houten of IJsselstein zijn gratis, voor een terrasje of bijzondere winkel ga je met de fiets/trein de stad in.
Anoniem: 1835258
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1835258 op 14-06-2023 19:11 ]
Gaat het daar goed mee dan?bszz schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:44:
[...]
Dat is een al langer aagekondigde strategie: Volume online, advies en service in de winkels. Ik zie niet perse dat dit het begin van het einde is. Ze maken onderdeel uit van dezelfde groep als Blokker en Intertoys, beiden ook weer herrezen uit de dood.
Ik werk in als manager in een grote retail-omgeving (100 man personeel) en wij hebben een samenwerking met een school voor praktijkonderwijs, omdat we het belangrijk en leuk vinden om ook iets te kunnen betekenen voor de mensen in onze omgeving, zo hebben we ook 3 mensen met een verstandelijke beperking in dienst.Galactic schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:57:
[...]
De aap komt uit de mauw, wat voor een bedrijf de echte waarde van de stagairs zijn, namelijk extreem goedkope arbeidskrachten, wegwerpbaar na enkele maanden komt de volgende weer opdraven. En als ze niet meewerken, hebben ze een slechte stagecore, behoorlijk triest systeem als je er zo over denkt.
Ruimte zat, maar inwoners Utrecht stemmen van oudsher op de groenere / progressievere partijen en die hebben gekozen voor een auto-onvriendelijke route: komende 10 jaar wordt een voor een alles betaald parkeren. Zelfs in wijken als Overvecht Noord, maar ook Vleuten en Vleuterwijde en De Meern wordt elke cm openbare ruimte dan volledig betaald parkeren op straat.Thomas schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:28:
[...]
Ik snap daar niks van. Zelf geen auto dus ik ga altijd met fiets / OV. maar kan me voorstellen dat LR juist voor automobilisten aantrekkelijk is (staat per slot van rekening een gigant van een garage). Er is ruimte zat om dat gratis te maken.
[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 14-06-2023 23:13 ]
Inderdaad, in Leiden het zelfde, en daar zie je wat het beleid tot gevolgen heeft als er ineens een Mall komt waar wel gratis geparkeerd kan worden, een leegloop van winkelende mensen in Leiden waardoor er nu veel leegstand is in Leiden. Als er rond Utrecht ineens ook een Mall gebouwd word moeten we maar eens zien hoe snel Utrecht er last van krijgt.Valorian schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 23:11:
[...]
Ruimte zat, maar inwoners Utrecht stemmen van oudsher op de groenere / progressievere partijen en die hebben gekozen voor een auto-onvriendelijke route: komende 10 jaar wordt een voor een alles betaald parkeren. Zelfs in wijken als Overvecht Noord, maar ook Vleuten en Vleuterwijde en De Meern wordt elke cm openbare ruimte dan volledig betaald parkeren op straat.
Vanuit m'n jeugd veel tijd rondgebracht in het centrum van Leiden. Daarom een paar jaar geleden daar nog 's naartoe geweest om een dagje te winkelen. Wat een treurige bedoening zeg. Veel verder dan horeca + de standaard ketens kom je niet. En dat gecombineerd met shit en duur parkeren en slechte bereikbaarheid.Thomas schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:57:
[...]
Ik ben in Utrecht opgegroeid en daarna een hele tijd in Leiden gewoond om weer terug te gaan naar Utrecht, en Leiden was/is (met Den Haag en A'dam op korte treinafstand) echt compleet aan het leeglopen qua winkels. Dat werd eerst nog wel opgevangen door horeca, maar op een gegeven moment heb je wel genoeg broodjes zaken. Er zijn veel kleinere plaatsen waar het centrum veel meer te bieden heeft dan Leiden.
Leiden heeft nog wel leuke winkels (de Tafelridder bijvoorbeeld), maar die zitten net even buiten het centrum.Gaius schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:16:
[...]
Vanuit m'n jeugd veel tijd rondgebracht in het centrum van Leiden. Daarom een paar jaar geleden daar nog 's naartoe geweest om een dagje te winkelen. Wat een treurige bedoening zeg. Veel verder dan horeca + de standaard ketens kom je niet. En dat gecombineerd met shit en duur parkeren en slechte bereikbaarheid.
Het is vast een leuk centrum als je er studeert of woont, maar als "externe" rij ik liever naar letterlijk ieder ander winkelcentrum. Ik bedoel, nagenoeg ieder winkelcentrum hier in Nederland is toch hetzelfde; Hema, Blokker, Kruidvat, Intertoys, Action, Etos, Ici Paris, Douglas, Zeeman, Primera/Bruna, We, MS Mode, H&M, C&A, reiswinkeltje, paar supermarkten her en der, juweliertje die wat Seiko, Danish Design, Fossil en andere oninteressante 13-in-een-dozijn-zooi verkoopt, en een crapton aan horecatentjes. En als overal toch dezelfde winkels zijn, waarom zou je dan naar een centrum gaan waarvoor je moeite moet doen om er te komen? Zoetermeer, Leidschendam, Leiderdorp zijn tig keer makkelijker.
Er zijn (net als in iedere andere plaats, overigens) best wat leuke winkels. Ik "mis" van Leiden bijvoorbeeld Overgaauw (hifi) en was wel fan van de Tafelridder inderdaad, maar daar houdt het wel op voor mij persoonlijk. Overigens, in Utrecht is ook genoeg leuks verdwenen, en ik vind het nieuwe hoog catherijne zelf echt een aanzienlijke downgrade van het oude. In de oude zat veel meer 'leuks'. Ik moet nu bijvoorbeeld denken aan het verdwijnen van de vishandel omdat je in het nieuwe HC verplicht tot 8 uur 's avonds open moet zijn, en dat kon die vishandel (samen met de hogere huur) niet kon bekokstoven. Met dit soort achterlijk beleid jaag je de 'leuke' ondernemingen (lees; niet de zoveelste keten) weg.ErikT738 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:25:
[...]
Leiden heeft nog wel leuke winkels (de Tafelridder bijvoorbeeld), maar die zitten net even buiten het centrum.
Niet enkel de leuke ondernemingen maar je jaagt de mensen ook weg, want waarom zou ik naar een binnenstad gaan waar enkel grote ketens zijn als ik ook online kan shoppen bij de zelfde grote ketens, of bij Zalando die bijna ieder merk wel verkooptThomas schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:51:
[...]
Er zijn (net als in iedere andere plaats, overigens) best wat leuke winkels. Ik "mis" van Leiden bijvoorbeeld Overgaauw (hifi) en was wel fan van de Tafelridder inderdaad, maar daar houdt het wel op voor mij persoonlijk. Overigens, in Utrecht is ook genoeg leuks verdwenen, en ik vind het nieuwe hoog catherijne zelf echt een aanzienlijke downgrade van het oude. In de oude zat veel meer 'leuks'. Ik moet nu bijvoorbeeld denken aan het verdwijnen van de vishandel omdat je in het nieuwe HC verplicht tot 8 uur 's avonds open moet zijn, en dat kon die vishandel (samen met de hogere huur) niet kon bekokstoven. Met dit soort achterlijk beleid jaag je de 'leuke' ondernemingen (lees; niet de zoveelste keten) weg.
Maar wat zijn nou leuke ondernemingen tegenwoordig? Als eigenaar van een groot winkelcentrum zou ik inderdaad ook wel de focus leggen op enkele grote ketens die een grote aantrekkingskracht uitoefenen op het publiek. Een visboer zou kunnen, maar valt dan in de categorie ondersteunende horeca.... daarvoor gaat echt niemand specifiek naar die locatie.spijkerhoofd schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:07:
[...]
Niet enkel de leuke ondernemingen maar je jaagt de mensen ook weg, want waarom zou ik naar een binnenstad gaan waar enkel grote ketens zijn als ik ook online kan shoppen bij de zelfde grote ketens, of bij Zalando die bijna ieder merk wel verkoopt
Een goede visboer rijden mensen voor omstylezzz schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:58:
[...]
Maar wat zijn nou leuke ondernemingen tegenwoordig? Als eigenaar van een groot winkelcentrum zou ik inderdaad ook wel de focus leggen op enkele grote ketens die een grote aantrekkingskracht uitoefenen op het publiek. Een visboer zou kunnen, maar valt dan in de categorie ondersteunende horeca.... daarvoor gaat echt niemand specifiek naar die locatie.
Ik heb ook mijn favoriete viskraam in de buurt, maar gaat die beste man genoeg publiek trekken om een miljoenen kostend winkelcentrum overeind te houden. Nee.....
Was maandag gewoon open[b]Frank Martin in "De zonsondergang van fysieke winkels"
[...] en is de kokoskoekjes winkel ook al (tijdelijk?) dicht. Alle leuke, niet keten-bedrijven zijn daar nu verdwenen.
/rant
Oh gisteren en vandaag dicht. Maar er is dus nog hoop. Lekkere koekjes, broodjes en een leuke kerel.
Maar voor de zoveelste Hema, Blokker, Mediamarkt, Etos of Kruidvat reis je wel naar Utrecht? Toch ook niet?stylezzz schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:58:
Ze zijn een leuke en gewaardeerde toevoeging.... maar ik denk niet dat ik als brabander daarvoor de reis naar utrecht zou overwegen.
Zeker niet.... Die zitten overal lokaal vertegenwoordigd en sommigen van jouw genoemde namen zelfs zwaar oververtegenwoordigd. Dus daarom mijn vraag ook.... wat moet een winkelcentrum van een zeker formaat (Leidsche Rijn / HC / Westfield Mall etc. groot regionaal of zelfs landelijk bereik) nou aanbieden om een echte publiekstrekker te worden?downtime schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:58:
[...]
Maar voor de zoveelste Hema, Blokker, Mediamarkt, Etos of Kruidvat reis je wel naar Utrecht? Toch ook niet?
[ Voor 3% gewijzigd door stylezzz op 15-06-2023 21:19 ]
Om een echte publiekstrekker te worden moet je naar winkels als Action en Primark kijken. Gooi er een Ikea, Burger King en McDonalds bij en en je zit gebeiteld. Maar dat is voor andere mensen weer een plek waar ze niet dood gevonden willen worden.stylezzz schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:17:
[...]
Zeker niet.... Die zitten overal lokaal vertegenwoordigd en sommigen van jouw genoemde namen zelfs zwaar oververtegenwoordigd. Dus daarom mijn vraag ook.... wat moet een winkelcentrum van een zeker formaat (Leidsche Rijn / HC / Westfield Mall etc. groot regionaal of zelfs landelijk bereik) nou aanbieden om een echte publiekstrekker te worden?
Zou het? Zouden die passanten niet eerder aangetrokken zijn door een goede moot vis, appelkanjers of kokoskoekjes? Want dan zouden we alle winkels die OLED tvs, nieuwe outifits, horloges of sieraden verkopen meteen kunnen weghalen daar. Althans... een passant koopt die niet even denk ik?bszz schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:40:
De winkels op HC zitten er omdat er ontzettend veel passanten langskomen, niet andersom. De meeste mensen gaan niet naar HC om te winkelen maar winkelen omdat ze op HC zijn.
Zeker, er zijn een hoop winkels die daar alleen zitten voor de exposure.stylezzz schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:48:
[...]
Zou het? Zouden die passanten niet eerder aangetrokken zijn door een goede moot vis, appelkanjers of kokoskoekjes? Want dan zouden we alle winkels die OLED tvs, nieuwe outifits, horloges of sieraden verkopen meteen kunnen weghalen daar. Althans... een passant koopt die niet even denk ik?
Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9
Ondanks dat je 'overal' een groot deel dezelfde winkels hebt doen wij dat zeer zeker wel. Een dagje winkelen is voor ons gewoon een dagje uit inclusief ergens een bakkie doen, wat eten enz en dat er dan voor een (groot) deel dezelfde winkels zijn als bij ons in Almere boeit ons in ieder geval niet.downtime schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:58:
[...]
Maar voor de zoveelste Hema, Blokker, Mediamarkt, Etos of Kruidvat reis je wel naar Utrecht? Toch ook niet?
[ Voor 45% gewijzigd door Dr. Strangelove op 16-06-2023 08:55 ]
Het ligt vaak complex. Zo heeft in Utrecht de ontwikkelaar van hoog catherijne winkelcentrum veel geld gestopt in het project en de ontwikkeling van het stationsgebied. Dat was fijn voor de gemeente , maar daarmee hebben ze de ontwikkelaar ook macht gegeven om eea naar eigen hand te zetten, dag was onderdeal van zo’n deal. Een voorbeeld: de ontwikkelaar kreeg invloed op de loopmogelijkheden naar het station (om mensen het zo lastig mogelijk te maken bij de perrons te komen zónder door het winkelcentrum te lopen) en ze mogen ondernemers verplíchten elke dag tot 20:00 uur open te zijn (zondag 18:00). Daarmee zorg je (icm huurprijzen) effectief al dat alleen grote bekende ketens er nog kunnen vestigen.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:50:
Ik 'kies' er niet voor om dergelijke winkels te bezoeken maar als we bewust de stad in gaan is het wel vaak zo dat we dergelijke zaken binnenlopen voor de basic necessities. Dus ik vind ze wel degelijk een essentieel onderdeel van een goed gevulde binnenstad.
Als ze er niet waren zou ik veel meer dingen online gaan kopen en zouden er veel meer pakjes bezorgd moeten gaan worden hier wat ik milieutechnisch absoluut niet wenselijk vindt.
Het grootste probleem zijn gewoon de hoge huurprijzen. Ik ken niemand in mijn omgeving die niet meer winkelaanbod zou willen. Ik woon in Assen en daar zie je dat er best wat nieuwe winkels in oude panden zitten waarvan ik maar aanneem dat de huren relatief laag zijn daar (in de nieuwbouwdelen van de binnenstad is enorme leegstand). Daar zitten allerlei winkeltjes in, veel tweedehandswinkels ook waar ik een enorme fan van ben omdat je recycled én mensen de kans geeft leuke dingen voor een prikkie te kopen. Iedereen happy.
Ben geen vastgoedkenner en zeker ook geen communist maar het zou best goed zijn als er een mechanisme kwam waardoor gemeentes konden zorgen dat huren omlaag gebracht worden voor bepaalde ondernemingen met lage omzet.
Maar als er geen grote ketens zijn, laag je mij als local weg. Noem me een boomer, maar kleding koop ik liever fysiek. En dan is het leuk om die winkel te hebben die een niche merk shirts verkoopt, maar ik wil ook gewoon een C&A (bijvoorbeeld) hebben.spijkerhoofd schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:07:
[...]
Niet enkel de leuke ondernemingen maar je jaagt de mensen ook weg, want waarom zou ik naar een binnenstad gaan waar enkel grote ketens zijn als ik ook online kan shoppen bij de zelfde grote ketens, of bij Zalando die bijna ieder merk wel verkoopt
Ik snap die eigenaren simpelweg niet. En ja ik ken het principe dat met een lagere huur je moet afschrijven op de waarde van je pand. Tegelijk ik woon in een dorp, met wel wat leegstand in het centrumpje. Het pand naast de AH, dus echt de beste locatie zo ongeveer die je kan hebben (immers iedereen komt naar de AH), staat al nu een 5-6 jaar leeg. Het pand tegenover de AH, ook een goede locatie, heeft nog geen week leeggestaan toen de vorige eruit ging. Dat moet gewoon puur de huur zijn die gevraagd wordt, en de ene eigenaar ziet het liever jaren leeg staan, dan dat hij moet afschrijven op zijn vermogen.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:50:
Ben geen vastgoedkenner en zeker ook geen communist maar het zou best goed zijn als er een mechanisme kwam waardoor gemeentes konden zorgen dat huren omlaag gebracht worden voor bepaalde ondernemingen met lage omzet.
De waarde van die panden is van groter belang als de inkomsten uit huur. Soms zitten er pensioenfondsen mee in.... soms een private investeerder die er ooit zijn oude dag mee op ibiza wil financieren. Legio redenen.... er is weinig motivatie om de huur te verlagen in ieder geval.Sissors schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:33:
[...]
Ik snap die eigenaren simpelweg niet. En ja ik ken het principe dat met een lagere huur je moet afschrijven op de waarde van je pand. Tegelijk ik woon in een dorp, met wel wat leegstand in het centrumpje. Het pand naast de AH, dus echt de beste locatie zo ongeveer die je kan hebben (immers iedereen komt naar de AH), staat al nu een 5-6 jaar leeg. Het pand tegenover de AH, ook een goede locatie, heeft nog geen week leeggestaan toen de vorige eruit ging. Dat moet gewoon puur de huur zijn die gevraagd wordt, en de ene eigenaar ziet het liever jaren leeg staan, dan dat hij moet afschrijven op zijn vermogen.
Maar dat kost geld. Vind jij dat iemand met een businessmodel wat niet voldoende omzet genereert recht heeft op een a-locatie met gesubsidieerde huur, waar normaal een vee hogere huurprijs gevraagd zou worden? En zo ja, bij wie zou je die rekening dan willen leggen? Bij de pandeigenaren? Of bij de overheid, waarmee je per saldo de burger laat betalen? Geen verwijt hoor, oprechte interesseDr. Strangelove schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:50:
Die toko heeft dan gewoon geen bestaansrecht. Daar hoeft geen enkele vorm van subsidie bij. Dan gaan ze maar failliet of naar een iets andere locatie.Valorian schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 15:03:
[...]
Maar dat kost geld. Vind jij dat iemand met een businessmodel wat niet voldoende omzet genereert recht heeft op een a-locatie met gesubsidieerde huur, waar normaal een vee hogere huurprijs gevraagd zou worden? En zo ja, bij wie zou je die rekening dan willen leggen? Bij de pandeigenaren? Of bij de overheid, waarmee je per saldo de burger laat betalen? Geen verwijt hoor, oprechte interesse
Als er een goede marktwerking zou zijn zou het niet zo erg zijn maar je hebt nu vaak te maken mat contracten van 5 of 10 jaar en als die aflopen kan het zo maar zijn dat de verhuurder een absurde huurverhoging doorvoert (2 of 3 keer zo hoog). Dan is het slikken of stikken: Uithuilen en ergens anders opnieuw beginnen, stoppen of een te hoge huur accepteren. Subsidiëren van te hoge huur vind echter ik onzin. Wel kan een gemeente invloed hebben op wie wel en wie geen vergunning krijgt en kunnen ze maatregelen treffen om langdurige leegstand en verpaupering te bestrijden.Adlermann schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 15:28:
[...]
Die toko heeft dan gewoon geen bestaansrecht. Daar hoeft geen enkele vorm van subsidie bij. Dan gaan ze maar failliet of naar een iets andere locatie.
Het moet niet mooier worden; je hebt een kut business-model en dan mag de maatschappij of anderen ervoor betalen. Als er helemaal geen winkel (met andere goederen) oid daar kan overleven dan gaat de huur vanzelf wel omlaag.
Anoniem: 217290
[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 217290 op 17-06-2023 17:59 ]
Veel panden zijn (gedeeltelijk) met geleend geld gefinancieerd. De krediietruimte is afhankelijk van de boekwaarde, die weer afhankelijk is van de ( fictieve) huurinkomsten. Verlaging van de huur heeft direct consequenties voor de financiering: niet zelden zal een financier verlangen dat dan ook een deel van de schuld wordt afgelostAnoniem: 217290 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:56:
Wat ze moeten aanpassen is dat de waarde van panden grotendeels leunen op de verhuurwaarde. Nu kan een pand jarenleeg staan omdat de oude verhuur waarde niet meer past in het huidige beeld maar de waarde van het pand wel afhangt van die verhuurwaarde.
Als de belastingdienst zegt dat het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar het uitgangspunt wordt voor waarde bepaling dan is leegstaan een stuk minder lucratief.
Maar die hebben net zoveel belang bij hoge boekwaardes als de investeerders. Want hogere waarde is meer belasting.
Nu is het als volgt pand 200m2 verhuird voor 40.000 per jaar. Boekwaarde 400.000 euro als het pand 3 jaar leeg staat is het nog steeds 400.000 mogelijk zelfs mëer als ze inflatie correctie toepassen.
Maar als verhuurwaarde een gemiddelde van 3 jaar wordt dan is na 1 jaar leegstand de verhuurwaarde nog maar 66% 40.000 * 66% = 26.667 euro boekwaarde 267.000 reken maar dat de verhuurder dan wel in actie komt.
Dit is een ontwikkeling die (uiteindelijk, dus langere termijn) landelijk is. Het is ook feitelijk het enige echte beleidsinstrument dat je hebt om te kunnen bouwen met hele lage parkeernormen (wat Utrecht al doet) zonder dat je enorme parkeeroverlast krijgt in omringende wijken. Daarnaast is met name het tweede autobezit gewoon te hoog, terwijl die auto juist 99% van de tijd wordt gebruikt voor ritten die je heel prima kunt fietsen.Valorian schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 23:11:
[...]
Ruimte zat, maar inwoners Utrecht stemmen van oudsher op de groenere / progressievere partijen en die hebben gekozen voor een auto-onvriendelijke route: komende 10 jaar wordt een voor een alles betaald parkeren. Zelfs in wijken als Overvecht Noord, maar ook Vleuten en Vleuterwijde en De Meern wordt elke cm openbare ruimte dan volledig betaald parkeren op straat.
Nee, merp!
Dat lijkt tegenstrijdig: een weinig gebruikte auto wordt juist goedkoper bij beprijzing gebruik.PauseBreak schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 21:11:
Uiteindelijk heeft het Rijk al bepaald (zie ook het regeerakkoord) dat we naar beprijzen van gebruik gaan voor wat betreft auto's. Ik kan je nu al op een presenteerblad geven dat de tweede auto hierdoor onhoudbaar duur gaat worden voor de meerderheid van de mensen.
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Gigantisch starttarief - kijk maar naar NS beprijzing bijv. Wat ik heb meegekregen vanuit DH ben ik blij dat ik nu al mijn tweede auto weg doebombadil schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 21:51:
[...]
Dat lijkt tegenstrijdig: een weinig gebruikte auto wordt juist goedkoper bij beprijzing gebruik.
Tenzij er een opslag gaat komen voor beprijzing gebruik '2e auto' maar dat heb ik nergens gelezen. Anderzijds; de overheid zal de koe helemaal leeg melken; wordt uitstoot lager, dan ging BPM per gram uitstoot gewoon omhoog dus allicht dat dat hier ook gaat werken..
Nee, merp!
Ik verwacht geen opslag voor gebruik 2e auto, maar wel een forse opslag voor het plaatsen van zo'n 2e auto in de openbare ruimte. In ieder geval wel in steden als Utrecht, waar binnen 10 jaar geen m2 meer te vinden is waar je nog gratis mag parkeren. Dat betekent in praktijk parkeervergunningen voor alle inwoners, maar óók een "knop" voor de gemeente om aan te draaien: makkelijk meer heffen bij meer auto's. Dus tenzij je zélf ruimte hebt waar je die tweede auto kwijt kan gaat het waarschijnlijk toch echt een stuk duurder worden.bombadil schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 21:51:
[...]
Dat lijkt tegenstrijdig: een weinig gebruikte auto wordt juist goedkoper bij beprijzing gebruik.
Tenzij er een opslag gaat komen voor beprijzing gebruik '2e auto' maar dat heb ik nergens gelezen. Anderzijds; de overheid zal de koe helemaal leeg melken; wordt uitstoot lager, dan ging BPM per gram uitstoot gewoon omhoog dus allicht dat dat hier ook gaat werken..
Valorian schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:05:
[...]
Ik verwacht geen opslag voor gebruik 2e auto, maar wel een forse opslag voor het plaatsen van zo'n 2e auto in de openbare ruimte. In ieder geval wel in steden als Utrecht, waar binnen 10 jaar geen m2 meer te vinden is waar je nog gratis mag parkeren. Dat betekent in praktijk parkeervergunningen voor alle inwoners, maar óók een "knop" voor de gemeente om aan te draaien: makkelijk meer heffen bij meer auto's. Dus tenzij je zélf ruimte hebt waar je die tweede auto kwijt kan gaat het waarschijnlijk toch echt een stuk duurder worden.
Maar waarom? Indien een onderneming onvoldoende omzet kan behalen, dan heeft het simpelweg op een bepaalde locatie geen bestaansrecht. De vraag is dan simpelweg onvoldoende vanuit de gemeenschap om de winkel voort te laten bestaan. Waarom zou er dan vanuit de gemeentes vervolgens wel belastingen hier naartoe moeten vloeien om dit mogelijk te maken? Want uiteindelijk is dat natuurlijk simpelweg de enige manier om deze winkels voort te laten bestaan.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:50:
Zeker binnen de grotere steden zie je deze verschuiving natuurlijk overal. De bereikbaarheid met auto wordt minder aantrekkelijk gemaakt, de parkeerkosten in de wijken lopen op. Het aantal straten waar de auto welkom is wordt zeker binnen de stadscentra verder en verder gereduceerd.PauseBreak schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 21:11:
[...]
Dit is een ontwikkeling die (uiteindelijk, dus langere termijn) landelijk is. Het is ook feitelijk het enige echte beleidsinstrument dat je hebt om te kunnen bouwen met hele lage parkeernormen (wat Utrecht al doet) zonder dat je enorme parkeeroverlast krijgt in omringende wijken. Daarnaast is met name het tweede autobezit gewoon te hoog, terwijl die auto juist 99% van de tijd wordt gebruikt voor ritten die je heel prima kunt fietsen.
Uiteindelijk heeft het Rijk al bepaald (zie ook het regeerakkoord) dat we naar beprijzen van gebruik gaan voor wat betreft auto's. Ik kan je nu al op een presenteerblad geven dat de tweede auto hierdoor onhoudbaar duur gaat worden voor de meerderheid van de mensen.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Is natuurlijk onzin. Met het OV is de stadskern nog altijd prima te bereiken. De rest van je post is grotendeels dan ook onzin want bouwt voort onder de valse aanname dat mensen van buitenaf een centrum niet op andere wijze dan met de auto zouden kunnen benaderen.Anoniem: 217290 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:21:
Lang leve het tegenstrijdigr belang van de mens zelf.
Alles moet zo makkelijk mogelijk zijn voor mezelf maar ik mag zo min mogelijk overlast hebben van anderen.
Dus we pesten de mensen van buiten de stadskern weg want dat is overlast. Maar willen wel ons winkelcentrum graag behouden.
En dat iedereen per se met de auto naar het centrum wil..psychodude schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:14:
[...]
Is natuurlijk onzin. Met het OV is de stadskern nog altijd prima te bereiken. De rest van je post is grotendeels dan ook onzin want bouwt voort onder de valse aanname dat mensen van buitenaf een centrum niet op andere wijze dan met de auto zouden kunnen benaderen.
Een grote lego doos, 7kg? Welke sets zijn datAnoniem: 217290 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:49:
Succes met kopen van diverse goederen per ov.. neem jij die nieuwe stofzuiger even mee? Of die nieuwe magnetron? Een forse boodschappen tas is al geen pretje met het ov. Oftewel alleen winkels die echt kleine artikelen verkopen kunnen zitten op de winkel centra. Alles wat maar iets groter is wordt gelijk kansloos. Een grote lego doos is al snel 7kg veel plezier met slenteren op hoog catherijne en dan heb je maar 1 product.
Oftewel we werken zelf de webshops graag in de hand want we maken het de retail steeds moeilijker
[ Voor 3% gewijzigd door souljah1h op 18-06-2023 19:59 ]
Tuurlijk niet, er zijn echt heel veel mensen die graag gaan winkelen op de fiets, met de bus, lopend etc. en die helemaal geen zin hebben om verplicht in de auto naar een shopping mall aan de rand van een stad te gaan. Een stofzuiger koop je misschien maar eens in de 10 jaar, dagelijkse boodschappen zijn veel interessanter en dat kan best autovrij. En koop je misschien een keer een apparaat, dan is die lokale winkelier best bereid om een beetje service te verlenen en dat ding bij jou thuis af te leveren.Anoniem: 217290 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:49:
Succes met kopen van diverse goederen per ov.. neem jij die nieuwe stofzuiger even mee? Of die nieuwe magnetron? Een forse boodschappen tas is al geen pretje met het ov. Oftewel alleen winkels die echt kleine artikelen verkopen kunnen zitten op de winkel centra. Alles wat maar iets groter is wordt gelijk kansloos. Een grote lego doos is al snel 7kg veel plezier met slenteren op hoog catherijne en dan heb je maar 1 product.
Oftewel we werken zelf de webshops graag in de hand want we maken het de retail steeds moeilijker
[ Voor 7% gewijzigd door bszz op 18-06-2023 22:09 ]
Ik sta er juist omgekeerd in. Als ik ga shoppen doe ik dat vaak functioneel (het is een zeldzaamheid dat ik 'voor de gezelligheid' naar een winkel ga). Soms een paar boodschappentassen met spullen, flessen frisdrank etc. Misschien wat kleding of iets bij een elektronicawinkel. Dan vind ik het juist wel makkelijk dat ik er met de auto heen kan, voor de deur parkeren, dingen die ik koop eventueel tussendoor kan droppen in de auto ipv dat ik er de hele tijd mee rond moet lopen.bszz schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:08:
[...]
Tuurlijk niet, er zijn echt heel veel mensen die graag gaan winkelen op de fiets, met de bus, lopend etc. en die helemaal geen zin hebben om verplicht in de auto naar een shopping mall aan de rand van een stad te gaan. Een stofzuiger koop je misschien maar eens in de 10 jaar, dagelijkse boodschappen zijn veel interessanter en dat kan best autovrij. En koop je misschien een keer een apparaat, dan is die lokale winkelier best bereid om een beetje service te verlenen en dat ding bij jou thuis af te leveren.
Je vergeet voor het gemak dat jij niet "de gouden regel" bent. Jij bent één klant met één voorkeur maar er zijn er velen die graag een autovrij winkelcentrum zien.spone schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:43:toon volledige bericht
[...]
Ik sta er juist omgekeerd in. Als ik ga shoppen doe ik dat vaak functioneel (het is een zeldzaamheid dat ik 'voor de gezelligheid' naar een winkel ga). Soms een paar boodschappentassen met spullen, flessen frisdrank etc. Misschien wat kleding of iets bij een elektronicawinkel. Dan vind ik het juist wel makkelijk dat ik er met de auto heen kan, voor de deur parkeren, dingen die ik koop eventueel tussendoor kan droppen in de auto ipv dat ik er de hele tijd mee rond moet lopen.
Parkeerkosten, anti-autobeleid en kleine (dure?) pandjes met nauwelijks voorraad zorgen er bij mij juist voor dat plekken die daar zo lastig in zijn (bijvoorbeeld het hierboven aangehaalde Utrecht of Leidsche Rijn in de toekomst) vermijd. Dan ga ik wel naar een plek waar ik wél welkom ben en waar ik niet al mag betalen voordat ik überhaupt iets gekocht heb. Dan mogen de mensen die in de directe omgeving wonen en "op de fiets, met de bus, lopend" komen het centrum in leven houden. Gelukkig zien sommige locaties ook in dat dat niet voldoende is en wordt links en rechts een beleid van 'eerste x uur gratis parkeren' weer ingevoerd.
Wat dat betreft is het Amerikaanse 'shopping mall' idee zo gek nog niet. Een winkelcentrum in de middle of nowhere met flink veel parkeergelegenheid eromheen, waar alles zit en je voor alles terecht kunt.
[ Voor 6% gewijzigd door spone op 18-06-2023 23:11 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Hi, welkom, je ogen doen misschien nog pijn want je bent een paar bevroren geweest in carbonite. We hebben inmiddels allemaal een mobiele telefoon, auto’s hebben een stekker, en je kunt veilig door een nieuw, breed en goed verlicht hoog catharijne wandelen. De winkelstraten die er achter liggen zijn wel een of twee leegstandjes te betreuren trouwens. ;-)Fiber schreef op maandag 19 juni 2023 @ 01:01:
Hoog Catharijne...? Dat zijn toch die stinkende, donkere, enge gangen vol met junks, zakkenrollers en andere criminelen waar je vanaf het station noodgedwongen doorheen moet als je naar de echt leuke markten, winkelstraten en uitgaansstraten in Utrecht wil...?
1. Ik ben ondernemer, heb een winkel en spreek wekelijks honderden klantenAnoniem: 217290 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 23:18:
vraag even de gemiddelde ondernemer wat die wilt en je hebt je antwoord waarom winkel centra met pak hem beet 10 jaar helemaal leeg en dood zijn.
Hoe meer drempels voor klanten. hoe minder klanten er komen basis regel in economie.
En die grotere buiten de stad gelegen shopping centra zodra die wat wurgkettingen betreft eens wat vrijheid krijgen zal je die zien opleven. je kan er met de auto heen maar ook met OV fiets of whatever.
Jouw elite wens dat iedereen maar op de fiets het lokale winkel centra in leven moet houden is gedoemd te mislukken. Utrecht geeft al jaren subsidie aan winkels om zich te vestigen op hoog catherijne... hoe bedoel je omgekeerde wereld... Winkels moeten sponseren omdat ze anders niet eens komen ja dan ben je echt goed bezig!
Het zwart/wit denken komt vooral doordat veel posters de situatie op hunzelf betrekken denk ik. Iemand die voor zijn dagelijks vervoer (terecht of niet) vooral van zijn auto afhankelijk is zal gruwelen om met de fiets of het ov te moeten gaan shoppen.bszz schreef op maandag 19 juni 2023 @ 07:24:
[...]
1. Ik ben ondernemer, heb een winkel en spreek wekelijks honderden klanten
2. Je maakt een karikatuur van mijn posts Niemand hoeft alleen maar op de fiets te komen: Er zijn genoeg voorbeelden van autovrije of autoluwe centra die bijzonder goed met de auto te bereiken zijn.
3. Ik heb geen "elite wens". Die kwalificatie beschouw ik als een flauw retorisch trucje om iemand anders mening belachelijk te maken.
Jij bedoelt die Amerikaanse winkelcentra die massaal sluiten omdat ze de concurrentie met online niet aankunnen?Anoniem: 217290 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 23:18:
En die grotere buiten de stad gelegen shopping centra zodra die wat wurgkettingen betreft eens wat vrijheid krijgen zal je die zien opleven. je kan er met de auto heen maar ook met OV fiets of whatever.
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeRegio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Dat is gelukkig – zoals @Kurkentrekker al zegt – verleden tijd. Het nieuwe HC is echt een enorme verbetering wat allure betreft. Je kan theoretisch ook zonder een mm HC te bewandelen naar de trein, maar in praktijk is door HC voor veel mensen wel het meest logisch, wat dat betreft heeft de projectontwikkelaar nog steeds een grote vinger in de pap. Maar goed, ook grote zakken, dus dan mag je kennelijk wat eisen stellen. Anyway, de junkentunnels bestaan niet meer. Het toppunt was altijd die smerige bios in hc, dan moest je door een donkere gang en door een trappenhuis waar je over de naalden struikeldeFiber schreef op maandag 19 juni 2023 @ 01:01:
Hoog Catharijne...? Dat zijn toch die stinkende, donkere, enge gangen vol met junks, zakkenrollers en andere criminelen waar je vanaf het station noodgedwongen doorheen moet als je naar de echt leuke markten, winkelstraten en uitgaansstraten in Utrecht wil...?
[ Voor 24% gewijzigd door Valorian op 19-06-2023 08:40 ]
De video gaat er juist over dat wij in Europa het anders/beter aangepakt hebben. Veel minder malls, meer geïntegreerd in de stad met meestal relatief goed OV.downtime schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:20:
Juist die mall in de middle of nowhere kan niet overleven omdat ie het van gemak moet hebben. En online bestellen is nóg gemakkelijker. In alle andere opzichten is het gewoon geen leuke plek om te zijn.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik ben wel benieuwd naar een bron, want dit zou m.i. groot nieuws zijn als het klopte. De verhoudingen tussen Kleppiere (uitbater van HC) en de Gemeente Utrecht zijn niet heel goed namelijk.Anoniem: 217290 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 23:18:
Jouw elite wens dat iedereen maar op de fiets het lokale winkel centra in leven moet houden is gedoemd te mislukken. Utrecht geeft al jaren subsidie aan winkels om zich te vestigen op hoog catherijne... hoe bedoel je omgekeerde wereld... Winkels moeten sponseren omdat ze anders niet eens komen ja dan ben je echt goed bezig!
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Hierin de regio Amsterdam zijn er nog Groot Gelderlandplein in Amstelveen en sinds kort The Style Outlets in Halfweg. Allebei met een eigen profiel maar wel anders dan de 13-in-dozijn groeikern winkelcentra. En idd goed bereikbaar met het OV.hoevenpe schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:51:
[...]
De video gaat er juist over dat wij in Europa het anders/beter aangepakt hebben. Veel minder malls, meer geïntegreerd in de stad met meestal relatief goed OV.
In de randstad heb je imo alleen HC en de Mall of the Netherlands, die doen het best goed omdat het nog steeds iets exclusiefs is. Een luxueus dagje uit, niet een vervallen dertien in een dozijn blokkendoos zoals bijv. De Boogaard in Rijswijk.
Smaken verschillen maar ik vind het stationsgebied in Zaandam wel leuk al ik eerlijk ben. Goed winkelen verder in Zaandam is niet zo leuk als Alkmaar of Haarlem, mede doordat er in Alkmaar en Haarlem geen Primarkt is waardoor het 'volk' iets anders is. Overigens ik ben benieuwd of Westfield meer van die Malls gaat bouwen want er is best veel mogelijk in de buurt van Utrecht en tussen Alkmaar, Haarlem en Amsterdam. Beide gebieden hebben een behoorlijk bevolkingsdichteid en een redelijk hoog inkomen want nog steeds randstad.euchromatic schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:26:
[...]
Hierin de regio Amsterdam zijn er nog Groot Gelderlandplein in Amstelveen en sinds kort The Style Outlets in Halfweg. Allebei met een eigen profiel maar wel anders dan de 13-in-dozijn groeikern winkelcentra. En idd goed bereikbaar met het OV.
Een voorbeeld van hoe het niet moet: Zaandam vlakbij het station. Ook recent herontwikkeld maar echt heel cheesy.
En hebben mensen die in de binnenstad wonen weer een auto nodig om 1 keer in de week naar buiten de stad te rijden om hun spullen te halen. In de VS werkt dat ook zo geweldig.....Anoniem: 217290 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:21:
Als mensen zo graag van de overlast afwillen waarom niet alle winkel centrums naar buiten gebieden aan de rand van de stad. Bouw die overbodige antieke zooi maar om naar woningen dan is de prijs ook weer beetje in balans.
En winkels kunnen weer voor reele prijzen een locatie openen waar mensen ook weer echt naar toe kunnen.
I know. Ik wil er dan ook mee zeggen dat je die Amerikaanse malls “in the middle of nowhere” dan ook niet moet gaan importeren terwijl het concept in de VS al dood is.hoevenpe schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:51:
[...]
De video gaat er juist over dat wij in Europa het anders/beter aangepakt hebben. Veel minder malls, meer geïntegreerd in de stad met meestal relatief goed OV.
Dat is wat ze in de VS doen. Alle winkels naar de stadsranden met heel veel (wettelijk verplichte) parkeerruimte. Het resultaat: De stad verandert in een verzameling snelwegen omdat iedereen letterlijk voor elk pak melk de auto moet pakken, er is geen doorkomen meer aan het verkeer (nee, die achtste rijbaan gaat dat probleem ook niet meer fixen), en de lokale overheid loopt financieel leeg op het onderhoud van al die wegen. Er is een reden waarom de Amerikaanse infrastructuur zo slecht onderhouden is. Dan zwijgen we nog over milieu en leefbaarheid.Anoniem: 217290 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:21:
Als mensen zo graag van de overlast afwillen waarom niet alle winkel centrums naar buiten gebieden aan de rand van de stad. Bouw die overbodige antieke zooi maar om naar woningen dan is de prijs ook weer beetje in balans.
Volgens mij bedient Utrecht Centraal passagiersaantallen waar menig groot internationaal vliegveld jaloers op zou zijnValorian schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:35:
Hoewel niet nieuw was ik dit soort manier van marketing vooral gewend van als je eens op een groot internationaal airport komt, maar kennelijk loont zoiets hier in Utrecht ook...
Ik ben denk ik een van de weinigen die het oude HC mist. Ik vond de architectuur eigenlijk wel leuk en mis die snackstraat tussen het station en het winkelcentrumValorian schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:35:toon volledige bericht
[...]
Dat is gelukkig – zoals @Kurkentrekker al zegt – verleden tijd. Het nieuwe HC is echt een enorme verbetering wat allure betreft. Je kan theoretisch ook zonder een mm HC te bewandelen naar de trein, maar in praktijk is door HC voor veel mensen wel het meest logisch, wat dat betreft heeft de projectontwikkelaar nog steeds een grote vinger in de pap. Maar goed, ook grote zakken, dus dan mag je kennelijk wat eisen stellen. Anyway, de junkentunnels bestaan niet meer. Het toppunt was altijd die smerige bios in hc, dan moest je door een donkere gang en door een trappenhuis waar je over de naalden struikelde.. Als je nog een 'trip to memory lane' wilt kun je overigens altijd nog even buurten in het laatste 'originele' stukje HC, aan de kant van het Moreelse park. Daar vind je nog de oude traverse (lekkende dakramen zijn gelukkig wel aangepakt), de Chinees met het groene prieeltje etc.
Buiten in het 'oude centrum' is ook behoorlijk wat leegstand, waarbij de Lange Elisabeth straat, Steenweg en Achter Clarenburg eruit springen. Ik loop elke dag door Achter Clarenburg en daar staat inmiddels zo'n beetje de helft leeg.
Wat mij in HC opvalt is trouwens dat je er tegenwoordig ook van die pop-up displays hebt staan met personeel die vertelt over een product. Zo staat er nu een Dyson stand. Daar staan dus van ochtends tot 's avonds mensen over Dyson te vertellen aan liefhebbers. En onlangs stond er een elektrische auto midden in HC als reclame-zuil met mensen eromheen. Hoewel niet nieuw was ik dit soort manier van marketing vooral gewend van als je eens op een groot internationaal airport komt, maar kennelijk loont zoiets hier in Utrecht ook...
Haha, ja als je naast een van de belangrijkste/grootste stations van NL een van de grootste overdekte winkelcentra van NL zet en vervolgens die gecombineerde mensenstroom door allemaal smalle gangen propt dan 'bruist' dat inderdaad wel. Zelf zou ik het meer omschrijven als horror.Thomas schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:03:
[...]
Ik ben denk ik een van de weinigen die het oude HC mist. Ik vond de architectuur eigenlijk wel leuk en mis die snackstraat tussen het station en het winkelcentrum. Uiteraard nu wel minder zwervers wat heel fijn is, maar ik vond het vroeger met die lage gangen en dan her en der "pleinen" wel wat hebben. Ook zat er een bios, die is nu weg. Nu is het een beetje zielloos als je het mij vraagt. Overigens is in HC ook deels best wat leegstand, het voelt minder bruisend dan "vroeger" (daarmee bedoel ik ~2005). Het gedeelte bij Achter Clarenburg is voor een groot deel leeg. Er zit verder ook weinig unieks meer in HC. Afijn, het is wel een prettige plek om de 'ketens' te bezoeken omdat het voornamelijk flagship stores zijn. Mag niet klagen het HC op loop- /fietsafstand
.
Ik ben iemand die 99% van zijn winkelen op de fiets doet. Maar laten we wel wezen, ken jij een winkelgebied waar de bijbehorende parkeerplaats niet permanent heel goed gevuld is? Er is dus gewoon een grote vraag naar bereikbaarheid met de auto, of dat nou nodig is of niet.stylezzz schreef op maandag 19 juni 2023 @ 07:56:
[...]
Het zwart/wit denken komt vooral doordat veel posters de situatie op hunzelf betrekken denk ik. Iemand die voor zijn dagelijks vervoer (terecht of niet) vooral van zijn auto afhankelijk is zal gruwelen om met de fiets of het ov te moeten gaan shoppen.
Yep, zie je hier ook. Ik woon in Roermond en wij hebben aan de rand van de stad het Retailpark als winkelcentrum, daar is het gewoon altijd druk en het is vrij slecht met het OV te bereiken en met de fiets is het ook niet ideaal, maar (gratis) parkeerplaatsen voldoende. Op zondag zetten ze altijd verkeersregelaars in om de verkeersstromen te reguleren, zo druk is het er dan. Er zitten dan ook vooral winkels waarbij je dingen kunt kopen die je niet zo snel met de fiets meeneemt en ik vind het zelf ook ideaal. Iets kopen, even in de auto leggen en naar de volgende winkel.Sissors schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:22:
[...]
Ik ben iemand die 99% van zijn winkelen op de fiets doet. Maar laten we wel wezen, ken jij een winkelgebied waar de bijbehorende parkeerplaats niet permanent heel goed gevuld is? Er is dus gewoon een grote vraag naar bereikbaarheid met de auto, of dat nou nodig is of niet.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Is algemeen bekend iets hoor...Krisp schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:17:
[...]
Ik ben wel benieuwd naar een bron, want dit zou m.i. groot nieuws zijn als het klopte. De verhoudingen tussen Kleppiere (uitbater van HC) en de Gemeente Utrecht zijn niet heel goed namelijk.
Verder is HC een doorn in het oog van veel Utrechters, juist vanwege die graaizucht. Helaas hebben nog meer (niet-)Utrechters daar maling aan en is het winkelcentrum best wel populair.
Al jaren blijkt een eenmalige ronde te zijn nav covid-19, nota bene in de link zelf zie je dat je de subsidie niet meer kunt aanvragen.Anoniem: 217290 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:22:
[...]
Is algemeen bekend iets hoor...
https://pki.utrecht.nl/Lo...4da90273894d3a81a930d1928
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Zo'n omwisseling is juist onhandig, waar winkelgebieden wellicht automobilisten trekt heeft dat nog enige spreiding over de dag. Festivals hebben dat minder, festivals hebben een hogere potentie tot geluidsoverlast. Er is een reden waarom menig festivalterrein niet in de binnenstad ligt.Anoniem: 217290 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:27:
Laat het echte centrum maar lekker horeca en festival zijn en het winkelen gooi je naar de buiten randen want dan wil je spullen mee kunnen nemen.
Sinds wanneer is Buitenveldert deel van Amstelveen?euchromatic schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:26:
[...]
Hierin de regio Amsterdam zijn er nog Groot Gelderlandplein in Amstelveen en sinds kort The Style Outlets in Halfweg. Allebei met een eigen profiel maar wel anders dan de 13-in-dozijn groeikern winkelcentra. En idd goed bereikbaar met het OV.
Een voorbeeld van hoe het niet moet: Zaandam vlakbij het station. Ook recent herontwikkeld maar echt heel cheesy.
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Vrienden van ons pakken er toch 20.000 euro per jaar mee, hebben een tabakszaaksambalbaj schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:39:
Ik zie in Nijmegen ineens de BCC in het centrum weg. Dat was een grote zaak.
Wat je ook steeds minder ziet zijn echte pakketpunten.
Veelal vervangen door zelf service of zo'n pakketwand buiten.
Een echt pakketpunt waar je de auto voor de deur kan zetten, heeft voor mij toch echt een meerwaarde.
Maar ja, als je ziet wat die zaken er voor moeten doen en wat het schuift dan snap ik het prima.
Je hebt je hele opslag vol staan, zeikende mensen en iets extra kopen doen ze toch niet. En dat voor een paar cent per pakket.
Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen
dan moet je heel veel pakketten wegzetten, zo scheutig zijn die bedragen niet die je van de postbedrijven krijgt.Mars18 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:25:
[...]
Vrienden van ons pakken er toch 20.000 euro per jaar mee, hebben een tabakszaak
Elect a clown, expect a circus.
Dat hoeft niet uit te maken. Als je de ruimte hebt, en iemand in de winkel die tijd over heeft, dan is het gewoon een mooie extra verdienste. Elke cent is dan meegenomen. Ook als die klant verder niets koopt.Slasher schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:31:
[...]
dan moet je heel veel pakketten wegzetten, zo scheutig zijn die bedragen niet die je van de postbedrijven krijgt.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq