De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 81 ... 133 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
En de volgende
https://www.nu.nl/economi...voor-nederlands-deel.html

Scotsh & Soda kledingwinkels failliet

[ Voor 14% gewijzigd door Skyaero op 20-03-2023 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mja, S&S is al sinds 2011 in handen van de investeringsmaatschappij Wikipedia: Sun Capital Partners
Dus verbaast me niks dat die de boel gewoon laten klappen, dat kost het minst qua verlies
Jammer voor het van oorsprong NL merk. Oud klasgenootje van me was ooit hun hoofd designer, heeft (denk ik) de boel groot gemaakt. Was na de overname simpelweg binnen, maar denk dat ze nu heel blij is dat ze er weg is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

En vwb Hifi Klubben: hoop dat ze nog lang blijven. Vullen het gat op tussen Mediamarkt en co en de echt serieuze audio winkel (daar waar je rustig 20k kunt uitgeven aan stel speakers en elfen kabels kunt vinden ;) ). Snap prima dat ze bestaansrecht hebben. Marges zijn bij HK redelijk hoog, maar dat geldt met name voor het high end spul.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 22:44
Nog nooit van de keten gehoord, sorry ik kom niet veel in de winkelstraat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Toch blijft de 'verklaring' vreemd:

De problemen bij het Nederlandse merk zijn ontstaan in de coronatijd, schrijft het bedrijf in een persbericht. Toen moesten winkels voor langere tijd dicht vanwege de coronamaatregelen. Die tijd, gecombineerd met de gestegen energieprijzen en torenhoge inflatie, hebben voor "ernstige cashflowproblemen" gezorgd, aldus Scotch & Soda.
...
This was then followed by the large drop in consumer confidence due to the war in Ukraine, the resulting energy crisis and the high inflation rates that followed. This again contributed to severe cash flow issues with which the company has been struggling since June last year and which required ongoing support from its lenders and shareholder.

Alsof er in andere landen er geen coronamaatregelen waren, en geen gestegen energieprijzen en geen torenhoge inflatie... 8)7

De activiteiten in het buitenland, waar Scotch & Soda meer dan tweehonderd winkels heeft, zijn niet in gevaar. Die winkels zijn onder meer in Frankrijk, Engeland en Italië, maar ook in de Verenigde Staten en China te vinden

[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 20-03-2023 22:26 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
The Eagle schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:13:
[...]

Mja, S&S is al sinds 2011 in handen van de investeringsmaatschappij Wikipedia: Sun Capital Partners
Dus verbaast me niks dat die de boel gewoon laten klappen, dat kost het minst qua verlies
Want?
Uit jouw wikipedia link die je kennelijk zelf niet glezen hebt:
Sun Capital's investment strategy involves a variety of proprietary operational tools to help portfolio companies grow revenue, lower costs, improve company cultures, and enhance processes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:41
tinzarian schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:34:
[...]

Want?
Uit jouw wikipedia link die je kennelijk zelf niet glezen hebt:

[...]
Waarschijnlijk is de naam Sun Capital heel negatief blijven hangen na het faillissement van V&D. Dat terwijl Sun er een paar honderd miljoen ingestoken heeft die ze nooit terug hebben gezien. V&D was toen al gesloopt door KKR dmv het verkopen van vastgoed. Sun heeft het alleen maar een beetje gerekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 17:43
ehtweak schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:25:
[...]

Toch blijft de 'verklaring' vreemd:

De problemen bij het Nederlandse merk zijn ontstaan in de coronatijd, schrijft het bedrijf in een persbericht. Toen moesten winkels voor langere tijd dicht vanwege de coronamaatregelen. Die tijd, gecombineerd met de gestegen energieprijzen en torenhoge inflatie, hebben voor "ernstige cashflowproblemen" gezorgd, aldus Scotch & Soda.
...
This was then followed by the large drop in consumer confidence due to the war in Ukraine, the resulting energy crisis and the high inflation rates that followed. This again contributed to severe cash flow issues with which the company has been struggling since June last year and which required ongoing support from its lenders and shareholder.

Alsof er in andere landen er geen coronamaatregelen waren, en geen gestegen energieprijzen en geen torenhoge inflatie... 8)7

De activiteiten in het buitenland, waar Scotch & Soda meer dan tweehonderd winkels heeft, zijn niet in gevaar. Die winkels zijn onder meer in Frankrijk, Engeland en Italië, maar ook in de Verenigde Staten en China te vinden
Inderdaad typisch, want juist in NL was er voor bedrijven zeer ruime steun in vorm van NOW tijdens corona. Maar goed, zal wel een optelsom zijn van omstandigheden icm hoe goed (of slecht) het al liep op de NLmarkt, er is vast niet over een nacht ijs gegaan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-06 22:39

Garyu

WW

Cashflow problemen. Dat is dus niet per se winst of balansproblemen, maar gewoon aan het eind van de maand niet genoeg geld op de rekening om de huur/salarissen te betalen. Dat hoop je normaal gesproken toch te vermijden maar blijkbaar gegokt en verloren (in NL).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-06 21:23
ehtweak schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:25:
[...]

Die zitten in lokale BV's met een eigen P&L.

De S&S winkel hier in de buurt is duidelijk upper-middensegment: mooi ingericht en uitgelicht, met redelijk veel personeel. De kleding lijkt iets beter gemaakt maar ook veel duurder dan Zara etc. Wel is de winkel veel conservatiever qua afprijzen dan de Bijenkorf of online waardoor ze vaak de duurste optie zijn; dezelfde kleding is makkelijk elders goedkoper te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 20 maart 2023 @ 23:24:
[...]

Waarschijnlijk is de naam Sun Capital heel negatief blijven hangen na het faillissement van V&D. Dat terwijl Sun er een paar honderd miljoen ingestoken heeft die ze nooit terug hebben gezien. V&D was toen al gesloopt door KKR dmv het verkopen van vastgoed. Sun heeft het alleen maar een beetje gerekt.
Beetje deja vu-gevoel met het V&D faillissement. Ik vermoed dat Sun Capital erin stapt door aandelenaankoop te financieren met een lening aan S&S tegen hoge rentes. Dit leidt tot hoge, stabiele rente-inkomsten en lage winsten. Zo ontduik je winstbelasting en trek je langzaam de toko leeg. Sowieso vind ik de Nederlandse kledingbranche vreemd: Vanilia, Mexx, Van Gils, de Secon groep, het lijkt een slagveld en toch blijven de brands bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Garyu schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 00:12:
Cashflow problemen. Dat is dus niet per se winst of balansproblemen, maar gewoon aan het eind van de maand niet genoeg geld op de rekening om de huur/salarissen te betalen. Dat hoop je normaal gesproken toch te vermijden maar blijkbaar gegokt en verloren (in NL).
Juist voor die cashflow hebben ze in coronajaren miljoenen subsidie aangevraagd en ontvangen van de overheid. Maar dat heeft dus niet mogen baten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
desmond schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:44:
[...]

Beetje deja vu-gevoel met het V&D faillissement. Ik vermoed dat Sun Capital erin stapt door aandelenaankoop te financieren met een lening aan S&S tegen hoge rentes. Dit leidt tot hoge, stabiele rente-inkomsten en lage winsten. Zo ontduik je winstbelasting en trek je langzaam de toko leeg. Sowieso vind ik de Nederlandse kledingbranche vreemd: Vanilia, Mexx, Van Gils, de Secon groep, het lijkt een slagveld en toch blijven de brands bestaan.
In geval van V&D was het al stervende. Het stond nog overeind omdat ze voordat het geroofd werd geen dikke huren hoefden te betalen voor hun vastgoed. Dat heeft KKR verkocht waardoor ze dik konden cashen, vervolgens V&D aan Sun verkocht. Uiteindelijk wilden de banken grotendeels uitstappen en heeft Sun dat gat gedicht. Daar staan net als bij de banken gewoon rentes tegenover. Uiteindelijk na een slechte november en december omzet en nog steeds rode cijfers hebben ze besloten om er niet nog meer geld in te steken en ook de lopende financiering in te trekken, gevolg was faillissement.

Maargoed, ik maak het nu ook mee bij een klant van me. Dat bedrijf was van 2 nuchtere Groningers. Die waren altijd aan het besparen op alles. Refurbished computers, partijhandel, etc. Uiteindelijk waren beide broers op leeftijd en wilden ze uitstappen, hebben de toko verkocht aan een hele grote organisatie. Nu is er ineens wel geld voor nieuwe systemen, servers, beveiliging, meer voorraad, extra personeel, inpakmachine van een miljoen, etc. Daar staat dan tegenover dat het hele bedrijf nu is afgeladen met management functies en iedereen is druk met rapportjes maken, want hogerhand wil alles inzichtelijk krijgen. Het kladblokje met 4 bedragen (banksaldo, inkomsten, uitgaven, verkoop - allemaal bij benadering) is niet voldoende meer. Elk dubbeltje wordt nu omgedraaid en al kost het een ton om te zien waar dat dubbeltje is omgedraaid, het moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 18:47
Valorian schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:17:
[...]

Juist voor die cashflow hebben ze in coronajaren miljoenen subsidie aangevraagd en ontvangen van de overheid. Maar dat heeft dus niet mogen baten.
Kortom enorm veel kosten voor de samenleving gemaakt, BV nu laten vallen en er onder de holding vandoor met de IP, patenten en het merkrecht.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Jumpman schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:11:
[...]

Kortom enorm veel kosten voor de samenleving gemaakt, BV nu laten vallen en er onder de holding vandoor met de IP, patenten en het merkrecht.
Precies. Ze hebben bijna 10M ontvangen van de overheid en uiteindelijk is nog geen 3M toegekend. Die andere 7 miljoen zal dus terugbetaald moeten worden. Theoretisch kan het natuurlijk zijn dat daar al lang betalingsregelingen voor zijn getroffen, maar kans is natuurlijk groot dat de overheid hier aan het kortste eind trekt...

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 21-03-2023 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:47
-

[ Voor 100% gewijzigd door SgtElPotato op 23-05-2023 13:26 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
downtime schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:29:
[...]

Hifi Klubben reken ik niet eens tot het high end segment maar ook voor hun zal € 500 niet veel zijn. Dat is een studentenbudget in het hifi-wereldje. Maar wie het kleine niet eert, ziet de klant ook niet meer terug komen als ie wel een serieus budget heeft.
Maar met hun aanpak hebben ze wel heel succesvol een (erg voor de hand liggend) gat in de markt gevonden. Voordat Hifi Klubben begon had je of mainstreamspul of high-end/duur. Zij vullen met producten die een hele goede prijs-kwaliteitsverhouding hebben een gat in het winkelaanbod. Ondertussen zie je dat de duurdere hifiwinkels ook een beetje naar het HIFI Klubben assortiment toeschuift.

En inderdaad, 500 euro is niet veel in dat segment. Maar ook weer niet duur voor wat je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:32
Hifi Klubben vult ook wel een gat op dat ontstaan is doordat veel 'mainstream' AV winkels op de fles zijn. Dat middensegment met spul als Denon, Marantz en Cambridge werd vroeger ingevuld door winkels als AV Center Video in Nijmegen en Staffhorst in Utrecht. Allemaal te groot en op de fles nu, maar zij zijn goed in dat gat gesprongen. Ik hoop dat ze het redden.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:55

Toshirou

Vinyl Surfer

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:03:
Hifi Klubben vult ook wel een gat op dat ontstaan is doordat veel 'mainstream' AV winkels op de fles zijn. Dat middensegment met spul als Denon, Marantz en Cambridge werd vroeger ingevuld door winkels als AV Center Video in Nijmegen en Staffhorst in Utrecht. Allemaal te groot en op de fles nu, maar zij zijn goed in dat gat gesprongen. Ik hoop dat ze het redden.
Dan mogen ze eerst eens kundig personeel daar neerzetten in plaats van verkopers die je vragen m.b.t. advies compleet negeren en er ter plekke een heel eigen verhaal maken. Ze beantwoorden je vragen daar niet maar hangen gewoon een aanbieding-van-de-week verhaal aan je broek. Daar kom je niet naar de winkel voor lijkt mij. En dan nog eens het ergste dat wanneer ze merken van de hand doen, deze merken ook even ter plekke in een negatief daglicht zetten.. dat doe je niet als medewerker/verkoper.

Dat je merken van de hand doet, dat kan. Maar om ze dan ter plekke even af te branden als van "het is toch altijd ongeschikt geweest voor de speakers die wij verkopen", dan sta je wel even op te kijken. Dan verlies je toch wel mijn geloofwaardigheid :( . Nee, de webshop heeft leuk materiaal, maar de echte winkels zijn qua service ondermaats. Ondanks dat hoop ik dat ze nog lang mogen bestaan, het is altijd wel leuk om even rond te kijken. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Toshirou op 28-03-2023 12:38 ]

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Denk dat dat wel een goed punt aanstipt. Ik ben iemand die zelf over het algemeen bij dergelijke artikelen goed onderzoek doet op internet over wat er te krijgen is. Een fysieke winkel geeft me dan de kans om een aantal zaken zelf nog even vast te stellen, zoals look and feel, ergonomie, bouwkwaliteit etc, en om vergelijkingen met concurrende producten te doen. Dat is voor mij de toegevoegde waarde boven een webwinkel. Dienstverlening voor dergelijke producten is voor mij eigenlijk niet ter zake doende om dat het internet altijd meer weet dan een verkoper.

Dus voor mij is er wel degelijk een markt voor zaken als Hifi Klubben, zelfs als er alleen maar horks rondlopen. Wat trouwens niet goed is voor de business lijkt me, een klantvriendelijkere benadering zal wel meer sales opleveren. Ik vind de dienstverlening in het high end segment doorgaans wel goed; al zitten daar ook snurkers tussen. Toen een vriend van mij een paar aardig geprijsde luidsprekers kocht bij een dergelijke winkel vroeg ik of ik een vergelijkbaar paar mocht kopen en of we dan wat korting konden krijgen. Dat was niet mogelijk. Resultaat was dat mijn vriend full price betaalde en ik ergens anders voor fors minder dezelfde luidsprekers. Een meer open benadering had denk ik voor mijn vriend en de winkel tot een beter resultaat geleid. Nog afgezien van het feit dat ik niet meer bij deze zaak terugkom.

Overigens is dit 10 jaar terug en toen was het vrij normaal dat je bij duur spul minimaal 5% van de catalogusprijs af kon krijgen, of wat gratis kabels mee kreeg. Geen idee hoe dat nu is.

[ Voor 6% gewijzigd door Dr. Strangelove op 28-03-2023 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:46

Licko

ZVDK

Dus omdat ze geen korting willen geven ga je niet meer terug naar die zaak? :?

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Nee.

Ik heb van 2001 tot 2013 fors wat geld uitgegeven aan hifi. Bij veel winkels geweest, veel goede ervaringen, een paar slechte. Echter voor alle grote uitgaven (+1000 euro) heb ik korting ontvangen op de catalogusprijs, tussen de 5 en 20%. Dat was (toen!) standaard in de branch. Dus als ik bij een winkel sta die daarin niet meegaat terwijl er legio andere zaken zijn die dezelfde producten verkopen voor minder dan winkel ik daar niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Poe was vorige week weer eens op de koopavond in Nijmegen.
Enorm rustig.
Sta je om 20.30 in een redelijk grote keten, blijk je de tweede klant van de avond te zijn.
Heb je al niks te doen en alsnog bijna 1 product vergeten mee te geven na afrekenen.

Nee dat is duidelijk een aflopend verhaal die koopavond. Je ziet nu al meerdere zaken niet meer meedoen en als je er niet van op aan kan wat er open is, dan houdt het nog sneller op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:18
Ik zit hier in een kleine stad (30k inwoners) en hier lukt het ook niet om de koopavond groots te houden.
Voornaamste reden is in mijn ogen de keuze van collega ondernemers om er niet meer aan mee te doen, echter snap ik ook dat ze dat doen als het hen geen rendement oplevert.
Zelf zou ik hem als ondernemer nog niet willen missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Het lijkt net alsof de fastfood ketens ook besmet raken... Ik was bij een nieuwe Burger King in Belgie...

Je komt binnen, en pal voor je neus 5 van die grote bestel-schermen. Daar begint de ergernis al. Het is super unresponsive, je zoekt je een ongeluk, eerst klikken dan pas de prijs zien (duuuur opverigens :o) , allemaal dat soort zaken.
Dingen toevoegen kan zonder issue, dingen weglaten is geen optie.
Je rekent af op de terminal, moet een bordje pakken en dan komen ze het wel brengen. (I know is nu bijna overal zo)
"ineens" wordt er een tray bij je neergezet, en met 2 keer knipperen is die persoon ook weer vertrokken. Op de tray liggen lege bekers; of je die zelf even wilt gaan vullen bij de frisdrankautomaten. mooie machines, beetje lawaaiig en iedereen zit er met zijn jatten aan. (Net als bij de bestelzuilen)
4 miljoen mogelijkheden, en ondertussen moet je je eten achterlaten ergens op een tafeltje.

Ik kijk wat om me heen en het valt op dat er geen muziekje speelt, iedereen zit maar stilletjes voor zich uit te kijken, er is compleet 0 'buzz', en ik heb in totaal denk ik 18 sec iemand van het personeel gezien.

Wat een enorme treurnis is me dat zeg :N
Niemand lacht, geen vrolijkheid, serviceniveau -8, onpersoonlijke bende, afwezig personeel.

Dat was eens en nooit meer voor mij

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:02
Wij geven de voorkeur aan de McD ipv de Burger King en gaan er eigenlijk ook alleen heen als we op doorreis zijn. Ik vind het eigenlijk wel een verademing eigenlijk.

Gewoon op je gemakje je menu bij elkaar zoeken (werkt bij de McD best aardig vind ik). Zaken weglaten die je niet lekker vind, toevoegen kan daar volgens mij niet?
Nummertje van het bordje invullen, plekje zoeken en wachten tot ze het komen brengen.

Veel beter dan de ellende met een wachtrij en met je volle dienblad zoeken naar een plekje.

Onpersoonlijk? Absoluut, maar ik ga daar heen voor een quick &dirty maaltijd niet voor goede gesprekken (met het personeel) :P
De prijs? Die paar keer per jaar niet teveel bij stilstaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
paQ schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:58:
Het lijkt net alsof de fastfood ketens ook besmet raken... Ik was bij een nieuwe Burger King in Belgie...

Je komt binnen, en pal voor je neus 5 van die grote bestel-schermen. Daar begint de ergernis al. Het is super unresponsive, je zoekt je een ongeluk, eerst klikken dan pas de prijs zien (duuuur opverigens :o) , allemaal dat soort zaken.
Je rekent af op de terminal, moet een bordje pakken en dan komen ze het wel brengen. (I know is nu bijna overal zo)
"ineens" wordt er een tray bij je neergezet, en met 2 keer knipperen is die persoon ook weer vertrokken. Op de tray liggen lege bekers; of je die zelf even wilt gaan vullen bij de frisdrankautomaten. mooie machines, beetje lawaaiig en iedereen zit er met zijn jatten aan. (Net als bij de bestelzuilen)
4 miljoen mogelijkheden, en ondertussen moet je je eten achterlaten ergens op een tafeltje.

Ik kijk wat om me heen en het valt op dat er geen muziekje speelt, iedereen zit maar stilletjes voor zich uit te kijken, er is compleet 0 'buzz', en ik heb in totaal denk ik 18 sec iemand van het personeel gezien.

Niemand lacht, geen vrolijkheid, serviceniveau -8, onpersoonlijke bende, afwezig personeel.

Zes hamburgerbroodjes koop je zo bij de super voor 1 euro. Kan je er nog tussen leggen wat je wil goedkope of dure paddy, kip, visstick... Heb misschien het geluk dat ik graag kook en met dat soort dingen bezig ben.

Lang geleden dat in nog een Mc of Burgerking heb gezien. Vind de value for money erg laag. Vroeger had je bij de Mc nog bonnen en was de saus gratis, je werd nog net niet compleet afgeript.

Daarstraks zag ik nog een spoorcafe in kleinere stad. Consumptie +- 2.70 (eerder duur in BE) en dan zelfbediening eisen. Sorry maar dan heb je mij in ieder grval niet meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:52
Galactic schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:26:
[...]

Zes hamburgerbroodjes koop je zo bij de super voor 1 euro. Kan je er nog tussen leggen wat je wil goedkope of dure paddy, kip, visstick... Heb misschien het geluk dat ik graag kook en met dat soort dingen bezig ben.

Lang geleden dat in nog een Mc of Burgerking heb gezien. Vind de value for money erg laag. Vroeger had je bij de Mc nog bonnen en was de saus gratis, je werd nog net niet compleet afgeript.

Daarstraks zag ik nog een spoorcafe in kleinere stad. Consumptie +- 2.70 (eerder duur in BE) en dan zelfbediening eisen. Sorry maar dan heb je mij in ieder grval niet meer mee.
Die prijzen zijn inderdaad bizar geworden! Thuis kun je in mijn ogen betere burgers bakken!

Ik was laats in een burgerding in Amsterdam centrum, ik had daar een burger, patatje en een IPA biertje voor de zelfde prijs als de Mac, met zeer goed Black Angus vlees, echte kaas en zeer goed belegd! Dan doe ik dat liever occasionaly dan naar de Mac gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:45
spijkerhoofd schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:41:
[...]

Die prijzen zijn inderdaad bizar geworden! Thuis kun je in mijn ogen betere burgers bakken!

Ik was laats in een burgerding in Amsterdam centrum, ik had daar een burger, patatje en een IPA biertje voor de zelfde prijs als de Mac, met zeer goed Black Angus vlees, echte kaas en zeer goed belegd! Dan doe ik dat liever occasionaly dan naar de Mac gaan...
Knap, maar dat zaakje heeft waarschijnlijk geen 100 vestigingen door het hele land. Kortom, tenzij je daar toevallig beland zal niemand er weet van hebben.

Overigens kon je 10 of 20 jaar geleden thuis ook al goedkoper je hamburgertje bakken als bij de bekende ketens, veelal nog smakelijker ook. Wat dat betreft is er weinig veranderd, behalve de bestelterminals dan. In mijn ogen welkom... fast food moet ook fast zijn in alle opzichten. In rijen voor de kassa wachten (altijd de verkeerde ;) ) totdat een of andere chagrijnige tiener je bestelling inklopt om vervolgens nog een keer te wachten tot je bestelling klaar is voldoet daar niet echt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Ik vind de fastfood ketens nog meevallen. Bij een “burger federation” op hoog carherijne in utrecht of zelfs bij Meneer Smakers in utrecht in een buitenwijk 2,5km uit centrum betaal je voor een burger + patatje zónder drankje 15+ euro. Bij die eerstgenoemde stoppen ze dan de friet nog in zo’n miniatuur-frituur-houdertje zodat het een mooie ambachtelijke hipster look heeft. Wil je er nog een biertje bij dan komt er 4 (pils) tot 7 (speciaalbiertje) euro bovenop. En denk maar niet dat je als bezoeker erg gewaardeerd wordt: rond etenstijd moet je gemiddeld 30+ minuten wachten omdat er nog 25 thuisbezorgd bonnen voor je zijn. Dat laatste bewijst overigens ook dat er genoeg mensen zijn die deze prijzen graag betalen, dus kennelijk is dit normaal.

PS: de burgers waren overigens heerlijk, maar nog steeds minder lekker dan zelfgebakken…

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 28-03-2023 19:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
En wat is er tegenwoordig fast aan fast-food?
Je wacht even lang in een friettent/patatzaak en voor minder geld en lekkerder. Heb dat nooit begrepen dat fast-food gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Arjantje72 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:24:
En wat is er tegenwoordig fast aan fast-food?
Je wacht even lang in een friettent/patatzaak en voor minder geld en lekkerder. Heb dat nooit begrepen dat fast-food gebeuren.
Een frietzaak is ook fastfood. 😊 Alles wat je alleen in de frituur hoeft te gooien is binnen 5 min klaar, dus wat dat betreft een pot nat. Over de smaak valt uiteraard - zoals altijd - te twisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
stylezzz schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:06:
[...]

Knap, maar dat zaakje heeft waarschijnlijk geen 100 vestigingen door het hele land. Kortom, tenzij je daar toevallig beland zal niemand er weet van hebben.

Overigens kon je 10 of 20 jaar geleden thuis ook al goedkoper je hamburgertje bakken als bij de bekende ketens, veelal nog smakelijker ook. Wat dat betreft is er weinig veranderd, behalve de bestelterminals dan. In mijn ogen welkom... fast food moet ook fast zijn in alle opzichten. In rijen voor de kassa wachten (altijd de verkeerde ;) ) totdat een of andere chagrijnige tiener je bestelling inklopt om vervolgens nog een keer te wachten tot je bestelling klaar is voldoet daar niet echt aan.
True, maar denk dat er iedere middengrote stad wel zo'n zaakje hebben. Maar inderdaad thuis bakken is veel goedkoper zelfs als je goed vlees bij de slager haalt! En dan kun je kiezen wat voor kaas ook nog, al moest ik zeggen dat de blue stilton toch een lekkere kaas is die ze hadden, dat dan weer wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Valorian schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:17:
Ik vind de fastfood ketens nog meevallen. Bij een “burger federation” op hoog carherijne in utrecht of zelfs bij Meneer Smakers in utrecht in een buitenwijk 2,5km uit centrum betaal je voor een burger + patatje zónder drankje 15+ euro. Bij die eerstgenoemde stoppen ze dan de friet nog in zo’n miniatuur-frituur-houdertje zodat het een mooie ambachtelijke hipster look heeft. Wil je er nog een biertje bij dan komt er 4 (pils) tot 7 (speciaalbiertje) euro bovenop. En denk maar niet dat je als bezoeker erg gewaardeerd wordt: rond etenstijd moet je gemiddeld 30+ minuten wachten omdat er nog 25 thuisbezorgd bonnen voor je zijn. Dat laatste bewijst overigens ook dat er genoeg mensen zijn die deze prijzen graag betalen, dus kennelijk is dit normaal.

PS: de burgers waren overigens heerlijk, maar nog steeds minder lekker dan zelfgebakken…
7 euro voor speciaalbier, dan moet die wel heel speciaal zijn! Ik betaalde donderdag in Amsterdam centrum in een speciaalbierkroeg 5 euro per biertje van de tap, ik vind dat nog erg veel maar goed dat doe ik niet wekelijks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
Valorian schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:27:
[...]

Een frietzaak is ook fastfood. 😊 Alles wat je alleen in de frituur hoeft te gooien is binnen 5 min klaar, dus wat dat betreft een pot nat. Over de smaak valt uiteraard - zoals altijd - te twisten.
Je hebt gelijk maar ik bedoel meer die Amerikaanse rommel als fastfood ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
spijkerhoofd schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:37:
[...]

True, maar denk dat er iedere middengrote stad wel zo'n zaakje hebben. Maar inderdaad thuis bakken is veel goedkoper zelfs als je goed vlees bij de slager haalt! En dan kun je kiezen wat voor kaas ook nog, al moest ik zeggen dat de blue stilton toch een lekkere kaas is die ze hadden, dat dan weer wel.
Vast wel, maar je zal er met toeval achter moeten komen. De grote kracht van een MacD (of welke fastfood keten dan ook) is dat je exact weet wat je kan verwachten. Of je nou naar de Mac D in amsterdam of maastricht gaat... de kwaliteit zal hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
spijkerhoofd schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:38:
[...]

7 euro voor speciaalbier, dan moet die wel heel speciaal zijn! Ik betaalde donderdag in Amsterdam centrum in een speciaalbierkroeg 5 euro per biertje van de tap, ik vind dat nog erg veel maar goed dat doe ik niet wekelijks!
Wat is er met amsterdam gebeurd???? Ik betaal 6 euro voor een affligem tripel bij de beren tegenwoordig. Gaan ze nu ook al kwaliteitsvoedsel serveren aan de toeristen daar? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
stylezzz schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:44:
[...]

Vast wel, maar je zal er met toeval achter moeten komen. De grote kracht van een MacD (of welke fastfood keten dan ook) is dat je exact weet wat je kan verwachten. Of je nou naar de Mac D in amsterdam of maastricht gaat... de kwaliteit zal hetzelfde zijn.
Kwaliteit wil ik het niet noemen :+ maar de meuk is het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
stylezzz schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:45:
[...]

Wat is er met amsterdam gebeurd???? Ik betaal 6 euro voor een affligem tripel bij de beren tegenwoordig. Gaan ze nu ook al kwaliteitsvoedsel serveren aan de toeristen daar? ;)
Er zijn zat toko's waar je dat betaald voor een biertje, maar waar ik was zijn ze niet zo erg in prijs gestegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
spijkerhoofd schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:46:
[...]

Kwaliteit wil ik het niet noemen :+ maar de meuk is het zelfde.
Smaak is persoonlijk. Het is geen hoogstandje, maar het is ook geen loterij zoals als je een gemiddelde snackbar binnen loopt voor een hamburger. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
spijkerhoofd schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:48:
[...]

Er zijn zat toko's waar je dat betaald voor een biertje, maar waar ik was zijn ze niet zo erg in prijs gestegen!
Was je wel in amsterdam? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Laatst online: 18:42
Galactic schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:26:
[...]

Hamburger van de Mac overtreffen is ook niet heel erg moeilijk O-) Maar de jeugd van tegenwoordig kan niet koken blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

De Mac begon er mee geloof ik, en de BK volgde. Zoals met de meeste dingen :+

Dat gezegd hebbend: ik geef het 5 jaar, dan komt een robot naar je toe om het spul af te leveren. Personeelskosten zijn zelfs voor laaggeschoold personeel te hoog om niet door een robot vervangen te worden. Bovendien nemen ze nooit vrij, komen ze altijd opdagen en klagen ze nooit. Oh ja, en niet onbelangrijk: op een robot zit wel garantie :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

de klantbeleving (m.i.) is alleen echt helemaal k*t

maar goed, een whopper is gewoon fokking lekker :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:36
+15j niet meer in een Mcd geweest.

Bij een uitstap vorig jaar was het er door de kinderen die er graag eens naar toe wilden toch van gekomen.

Een Mcd in een middelgrote stad in een redelijk historisch gebouw in het centrum.

Best wel een rare gewaarwording zo met die grote displays waarop je een keuze moet maken (overload aan keuzes!)

Ging op zich best goed, idd amper een paar seconden contact met het personeel.

Ik had er een beetje een sciencefiction gevoel bij, dat maakte het wel leuk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MantaMaartuh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07-2023
Net als zelfscankassas een stapje richting dystopia. Ik ga dwars als ik ben gewoon bij de kassa in elk geval. Zolang het kan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

ja idd... het gaat beetje bij beetje.... pubers communiceren met stomme fotootjes via snapchat, hebben elkaars telefoonummer nieteens meer. Gaan niet meer naar winkels, hebben fucking zelfs 0 woorden nodig bij de bloody mac.

We are doomed :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
MantaMaartuh schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:39:
Net als zelfscankassas een stapje richting dystopia. Ik ga dwars als ik ben gewoon bij de kassa in elk geval. Zolang het kan...
Ik zou het doen als ik korting zou krijgen, voor dezelfde prijs en dan nog alsof je een dief bent in de gaten gehouden worden door een personeelslid wat per eilanad van 4 je in de gaten staat te houden en verder niets doet .. no thanks dan voel ik me gewoon een muilezel ofzo.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 09:57
Galactic schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 07:59:
[...]

Ik zou het doen als ik korting zou krijgen, voor dezelfde prijs en dan nog alsof je een dief bent in de gaten gehouden worden door een personeelslid wat per eilanad van 4 je in de gaten staat te houden en verder niets doet .. no thanks dan voel ik me gewoon een muilezel ofzo.
Precies het is veel leuker eerst een kwartier in de rij te staan, dan al je inkopen nog eens twee keer te verplaatsen voordat je naar huis kan :Y)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
LordSinclair schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:08:
[...]

Precies het is veel leuker eerst een kwartier in de rij te staan, dan al je inkopen nog eens twee keer te verplaatsen voordat je naar huis kan :Y)
Inderdaad! Met de zelfscan door de winkel, alles in een keer goed ingepakt, afrekenen en naar huis! Makkelijker kan niet en nooit meer hoeven wachten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Gaan er mensen voor de gezelligheid naar een fastfood keten dan?

Die schermen werken juist perfect. Aanklikken wat je wil, het wordt gebracht, je eet even snel die kartonnen burger op met een paar vrienden en je gaat verder met interessantere dingen.

Een McDonalds, Burger King of KFC is nooit "gezellig" geweest. De lokale dönerzaak is hetzelfde, maar dan zonder makkelijk bestellen en met iemand die drie keer je bestelling vraagt en die vervolgens in plaats van binnen 5 minuten het komt brengen, je over 30 minuten een keer roept dat het klaar is.

Wil je gezellig eten, dan zoek je een restaurant op lijkt me toch?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

het gaat niet om gezellig, het gaat om de complete afwezigheid van enig sociaal contact

Je krijgt in wezen een online ervaring ter plekke

offtopic:
ik weet niet of mijn punt overkomt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:46
Wij gaan naar een Mac, KFC of BK alleen als we even snel onderweg wat moeten eten. Als we wat meer tijd hebben, dan kom je op de Verhage en het liefste naar een restaurant.

Qua sociaal contact ben je er deels zelf bij. Idem bij het zelf bliepen in de supermarkt. Bij ons wordt je niet door een havik in de gaten gehouden. Ik ga ook niet meer in de rij bij de kassa staan omdat ik meestal onderweg naar huis na het werk even snel boodschappen haal. Als ze komen omdat de terminal aangeeft dat je gecontroleerd moet worden, dan zet ik mijn karretje al even klaar voor ze dat ze er bij komen en met een vriendelijk gezicht met een lach erop zeg ik dan: "geen probleem hoor!". En erna wens ik ze een fijne dag.

Het is mij echt om het even, maar als het kan, dan pak ik de snelle en makkelijke manier. Ben zelf overigens uit 81, dus ook weer niet zoals de jeugd van tegenwoordig, maar snap dat punt ook zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
paQ schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:01:
het gaat niet om gezellig, het gaat om de complete afwezigheid van enig sociaal contact

offtopic:
Ik denk het ook niet? Ging jij naar de 'oude macdonalds' om daar goede gesprekken te voeren met het personeel?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Valorian
paQ schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:01:

offtopic:
Hi. Ik snap je punt volledig: het is allemaal erg kil, met zo min mogelijk klantcontact, geen fratsen, geen muziek, geen sfeer, alles van materiaal wat makkelijk schoonmaakt (plastic) of weggegooid kan (placemats, wegwerpbestek etc.). Kortom: ingericht op efficiëntie en niet op beleving.

Ik deel alleen niet je mening: het boeit mij namelijk niets dat dit zo werkt. Ik ga naar een Mac op doorreis langs de snelweg omdat je weet wat je krijgt en daar lage kosten tegenover staan en geen/nauwelijks wachttijd. Of tussen aankomst op een station en een concertje verderop wat 30min later begint. Dat er geen beleving is hoort bij mijn verwachting dus wordt nooit als negatief ervaren. Verder kan ik mij overigens zeer goed vermaken tijdens het eten door te kijken naar wat voor volk zo'n Mac bezoekt. Dat ik daar zelf dan ook deel van uitmaak vergeet ik gemakshalve eventjes ;)

In mijn optiek kost alles wat je aan 'beleving' toevoegt bij de Mac op een of andere manier geld. En gezien de redenen waarom ik een Mac bezoek heb ik dan liever zo min mogelijk kosten en wachttijd dan contact, muziek, sfeer. Overigens is het type Mac-personeel ook niet bepaald het type waar ik enthousiast mee in gesprek ga over de bereidingswijze van het eten, de herkomst van de tomaatjes op de burger of de wijnkaart ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

stylezzz schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:41:
[...]

Ik denk het ook niet? Ging jij naar de 'oude macdonalds' om daar goede gesprekken te voeren met het personeel?
nee, en dat is ook totaal mijn punt niet ;)

Het gaat om de vervreemding. Pubers (en volwassenen) raken steeds meer vervreemd van sociale 1 op 1 contacten. Het wegvallen van winkels, en dus 'buzz' in een stad op koopavond bijvoorbeeld, maar ook dat je om iets te bestellen bij een fastfoodketen er geen enkel woord gewisseld hoeft te worden vind ik best zorgwekkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Arunia schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:20:

Qua sociaal contact ben je er deels zelf bij. Idem bij het zelf bliepen in de supermarkt. Bij ons wordt je niet door een havik in de gaten gehouden. Ik ga ook niet meer in de rij bij de kassa staan omdat ik meestal onderweg naar huis na het werk even snel boodschappen haal. Als ze komen omdat de terminal aangeeft dat je gecontroleerd moet worden, dan zet ik mijn karretje al even klaar voor ze dat ze er bij komen en met een vriendelijk gezicht met een lach erop zeg ik dan: "geen probleem hoor!". En erna wens ik ze een fijne dag.
Karretje? Ik pak mijn boodschappen in terwijl ik ze scan. Dat is sneller dan alles uit het karretje, scannen, weer in het karretje, dan afrekenen, eventueel die steekproef en daarna pas inpakken. Maar vervolgens halen ze die ingepakte tassen weer helemaal overhoop om te controleren. Dat is gewoon ergerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
paQ schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:10:
[...]

Het gaat om de vervreemding. Pubers (en volwassenen) raken steeds meer vervreemd van sociale 1 op 1 contacten. Het wegvallen van winkels, en dus 'buzz' in een stad op koopavond bijvoorbeeld, maar ook dat je om iets te bestellen bij een fastfoodketen er geen enkel woord gewisseld hoeft te worden vind ik best zorgwekkend.
Ahhh check. Ja voor sociale contacten zoekt de jeugd andere dingen denk ik. Zo kom ik geregeld (maar niet genoeg ;) ) bij de basic fit en zie daar hele vriendengroepen een avondje sporten. Zo kan het ook.... :)

Koopavonden zijn ook op sterven na dood, maar dat wisten we al. De koopzondag probeert het nog een beetje overeind te houden.... Maar dan kijk ik toch met 1 oog naar de topictitel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
downtime schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:11:
[...]

Karretje? Ik pak mijn boodschappen in terwijl ik ze scan. Dat is sneller dan alles uit het karretje, scannen, weer in het karretje, dan afrekenen, eventueel die steekproef en daarna pas inpakken. Maar vervolgens halen ze die ingepakte tassen weer helemaal overhoop om te controleren. Dat is gewoon ergerlijk.
Ik heb het idee dat de steekproeven ook gekoppeld zijn aan scangedrag. De keren dat ik bijvoorbeeld iets “weghaalde” uit de scanner (na per abuis per ongeluk 2x te hebben gescand, of na terugleggen van een product wat ik toch niet wilde) kreeg ik vrijwel altijd een steekproef. Ik ga overigens altijd langs zelfscankassa, dus bij mij gaat het van mandje langs scanner-bij-kassa direct in tas. Dat werkt best efficient. Maar ik ben in eentje, als je hele karretjes vupt werkt dat natuurlijk niet echt 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Och, zelfkassa’s zijn ook al ouderwets:

https://datanews.knack.be...canner-aan-colruyt-kassa/

Zoiets zo je ook kunnen bedenken in een fastfoodketen, je neemt een hamburger naar keuze van de schuifaf en drank naar keuze van de tap. De ai-camera heeft het gezien en haalt het geld van je rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Controles van zelfscan zijn wel aardig opgevoerd na al die verhalen over al die diefstallen in de media.

Bij Dirk ben ik bijna altijd de klos, maar ook AH is het een stuk meer geworden.

Jammer dat het zo moet vanwege het dievengilde.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Gunner schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:20:
Controles van zelfscan zijn wel aardig opgevoerd na al die verhalen over al die diefstallen in de media.

Bij Dirk ben ik bijna altijd de klos, maar ook AH is het een stuk meer geworden.

Jammer dat het zo moet vanwege het dievengilde.
Vind het wel meevallen. Het aantal aangeplakte A4'tjes met 'regels' voor de zelfscan valt me wel op. 'Zeg het tegen de kassière als u de boodschappen in 2 delen wilt afrekenen' e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:46
downtime schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:11:
[...]

Sorry, karretje met mijn tas erin en inderdaad scannen en in de tas doen. Ga niet lopen met die tas aan mijn arm die steeds zwaarder wordt. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Wozmro schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:16:
Och, zelfkassa’s zijn ook al ouderwets:

https://datanews.knack.be...canner-aan-colruyt-kassa/

Zoiets zo je ook kunnen bedenken in een fastfoodketen, je neemt een hamburger naar keuze van de schuifaf en drank naar keuze van de tap. De ai-camera heeft het gezien en haalt het geld van je rekening.
Hier in Utrecht zit al een supermarkt zonder kassa of zelfscanners. Je moet eenmalig wat installeren op je telefoon geloof ik en vanaf dat moment loop je gewoon in en uit, hoef je niets meer te scannen.

https://www.rtvutrecht.nl...en-ijsjes-op-de-noordpool

Loopt nog geen storm, de combinatie "Aldi" en "Verplicht creditcard" werkt toch niet zo goed geloof ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ja, zou best kunnen dat het allemaal nog niet zo goed werkt.

Mij maakt het weinig uit. Ikzelf zit zowiezo altijd in de achterhoede wat betreft het concreet implementeren van nieuwe tech in mijn eigen leven.
Wat niet wil zeggen dat ik het niet allemaal interessant vind, integendeel, dan zou ik niet op tweakers zitten.

(Net vandaag iemand voor het eerst ’hey google’ horen zeggen in reallife. :) )

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Ik vind dat heerlijk. Sociaal contact zoek ik op als ik daar behoefte aan heb. Niet omdat we in inefficiënte winkelstraten moeten blijven winkelen. Fastfood moet gewoon snel zijn, een leuke beleving boek ik in een goed restaurant.
Boodschappen zijn een noodzakelijk kwaad, geen leuk uitje. Daarnaast, de keren dat ik wél bij een kassajuf aanschuif is de interactie ook niet meer dan "pinnen graag, en nee, geen bonnetje". En bij meer interactie denk ik eigenlijk alleen "God, hadden ze hier maar een zelfscan". Ik heb gewoon weinig behoefte aan gedwongen interactie met mensen die jolige opmerkingen moeten maken over boodschappen of snacks. Dat gaat namelijk niet, want het is kneitersaaie materie. Het is niet dat ik die mensen niet interessant zou kunnen vinden, maar gewoon wrong place, wrong time. (Tenzij je die tante bent die een heel gesprek aanknoopt met de kassajuf terwijl er een rij staat, dan is het very wrong place, extremely wrong time).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:39

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
[...]

En dan gaan we nu ook nog eens lekker veel thuiswerken met z'n allen. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:48
Het gaat om de vervreemding. Pubers (en volwassenen) raken steeds meer vervreemd van sociale 1 op 1 contacten.
Kan me niet voorstellen dat de gemiddelde Nederlander oprecht persoonlijk contact met een fastfood-medewerker wenst, bestellen is vooral een hinderlijk intermezzo naar de calorierijke bevrediging.

Sowieso zijn het meestal gescheiden werelden, die mensen bevinden zich niet in de bubbel van de doorsnee klant.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ik denk nu ook niet dat we sociaal contact moeten koppelen met consumptie.

Jongeren gaan naar school, volwassenen doen vrijwilligerswerk, er is familie, vrienden, buren,...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:55

Toshirou

Vinyl Surfer

Vanmorgen onderweg naar werk even langs de Dekamarkt geweest, leuk die zelfscan daar. Zoals al eerder aangegeven staat er op die apparatuur ingesteld dat standaard een medewerker je komt "assisteren"... en dat voor enkel één product. Dit is wel heel argwanend t.o.v. de klant. Ik kan begrijpen dat de bijv. AH steekproeven doet op willekeurige basis (al vraag ik mij af welke info ze nog meer aan je winnen met deze assistentie.. maar goed dat terzijde), maar dit is gewoon echt teveel van het goede.

Ze hebben zelfs daar nu bij de zelfscan een kassa gemaakt waar een medewerker een wakend oog houdt. Als ze zo weinig vertrouwen in die zelfscan hebben gekregen, haal het weg of kom met een andere oplossing. Want dit werkt echt niet op deze manier!

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:05
Als ik mag kiezen tussen zelfscan of kassa pak ik zelfscan alleen als een rij erg lang is. Anders prefereer ik de kassa. Bij boodschappen bij AH ooit zelfscan gedaan maar iedere keer was je weer de pineut voor een check. Gewoon niet prettig als je gewoon je best hebt gedaan en alles hebt gescand. Bij Ikea Utrecht heb je trouwens al geen kassa's meer. Alleen maar zelfscan. Ik krijg het gevoel dat het juist daardoor langer duurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Toshirou schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:36:
Vanmorgen onderweg naar werk even langs de Dekamarkt geweest, leuk die zelfscan daar. Zoals al eerder aangegeven staat er op die apparatuur ingesteld dat standaard een medewerker je komt "assisteren"... en dat voor enkel één product. Dit is wel heel argwanend t.o.v. de klant. Ik kan begrijpen dat de bijv. AH steekproeven doet op willekeurige basis (al vraag ik mij af welke info ze nog meer aan je winnen met deze assistentie.. maar goed dat terzijde), maar dit is gewoon echt teveel van het goede.

Ze hebben zelfs daar nu bij de zelfscan een kassa gemaakt waar een medewerker een wakend oog houdt. Als ze zo weinig vertrouwen in die zelfscan hebben gekregen, haal het weg of kom met een andere oplossing. Want dit werkt echt niet op deze manier!
Misschien vinden ze iemand die maar één product afrekent juist extra verdacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

hoevenpe schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 00:32:
Kan me niet voorstellen dat de gemiddelde Nederlander oprecht persoonlijk contact met een fastfood-medewerker wenst, bestellen is vooral een hinderlijk intermezzo naar de calorierijke bevrediging.

Sowieso zijn het meestal gescheiden werelden, die mensen bevinden zich niet in de bubbel van de doorsnee klant.
Dat is juist het hele punt van @paQ. De gemiddelde Nederlander is al niet zo sociaal meer, als we dan de jeugd daar nog eens extra in gaan trainen leef je in de toekomst echt alleen nog maar digitaal.

Zelf maak ik wel veel gebruik van de zelfscan, maar dat is eigenlijk ook juist vanwege het sociale aspect. Wanneer ik bij de supermarkt kom heb ik 'gewoon' even een paar dingen nodig. Bij de kassa staan echter met name mensen die de zelfscan eng vinden en het stiekem ook wel erg leuk vinden om sociaal te doen. Ofwel je staat achter een veelvoud van grijze bolletjes die vijf minuten per persoon er over doen omdat ze tijdens het muntjes uittellen nog hun hele levensverhaal aan het vertellen zijn. :P

Wat ik dan wel weer heel leuk vind en graag doe is over de markt gaan of bij de lokale ondernemer wat kopen. Dat zijn mensen die er daadwerkelijk hun vak van gemaakt hebben en het zelf ook leuk vinden om contact met mensen te hebben. Markt, groenteboer, kaasboer, tropische supermarkt, slager, bakker, Turkse slager, boekhandel, slijterij, fietsenmaker, etc. etc. Allemaal toffe mensen die vriendelijk zijn en waar je met leuke interactie wat koopt.
Bij ketens als BK of McD staat zo goedkoop mogelijk personeel waarvan maximaal een handvol per filiaal daadwerkelijk in volzinnen kan spreken. Daar haal ik zeer zelden extra sociale voldoening uit als ik daar interactie mee heb. Die staan er niet om klanten te helpen of een vriendelijke en sociale beleving te faciliteren, die staan er puur voor hun zakcentje. Daar mis je om eerlijk te zijn niet veel aan ten opzichte van een doehetzelfscherm.
Als is het wel jammer dat daarmee ook de kans om ze te triggeren wel hart voor hun werk te krijgen en het sociale contact te leren ontzegt.

Ik vergelijk het een beetje met de vakkenvullers. In mijn tijd werd je geacht vriendelijk, beleefd en behulpzaam te zijn, je was naast vuller ook gewoon aanspreekbaar personeel en een gezicht van de winkel. Tegenwoordig zie ik vaker dat hele paden geblokkeerd zijn met vulkarren, personeel weinig aandacht heeft voor de klant, vragen nogal kortaf worden beantwoord en ze niet meer mee lopen, en telefoons prima te gebruiken zijn tijdens werk. Vroegâh krijg je onmeunig op je lazer als je dat soort dingen deed, dat was not-done. Wat is daarin veranderd? Het type filiaalmanager misschien, of het type winkel? Ik zie namelijk wel verschillen tussen ketens daarin.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Gonadan schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:03:
[...]

Dat is juist het hele punt van @paQ. De gemiddelde Nederlander is al niet zo sociaal meer, als we dan de jeugd daar nog eens extra in gaan trainen leef je in de toekomst echt alleen nog maar digitaal.

Zelf maak ik wel veel gebruik van de zelfscan, maar dat is eigenlijk ook juist vanwege het sociale aspect. Wanneer ik bij de supermarkt kom heb ik 'gewoon' even een paar dingen nodig. Bij de kassa staan echter met name mensen die de zelfscan eng vinden en het stiekem ook wel erg leuk vinden om sociaal te doen. Ofwel je staat achter een veelvoud van grijze bolletjes die vijf minuten per persoon er over doen omdat ze tijdens het muntjes uittellen nog hun hele levensverhaal aan het vertellen zijn. :P

Wat ik dan wel weer heel leuk vind en graag doe is over de markt gaan of bij de lokale ondernemer wat kopen. Dat zijn mensen die er daadwerkelijk hun vak van gemaakt hebben en het zelf ook leuk vinden om contact met mensen te hebben. Markt, groenteboer, kaasboer, tropische supermarkt, slager, bakker, Turkse slager, boekhandel, slijterij, fietsenmaker, etc. etc. Allemaal toffe mensen die vriendelijk zijn en waar je met leuke interactie wat koopt.
Bij ketens als BK of McD staat zo goedkoop mogelijk personeel waarvan maximaal een handvol per filiaal daadwerkelijk in volzinnen kan spreken. Daar haal ik zeer zelden extra sociale voldoening uit als ik daar interactie mee heb. Die staan er niet om klanten te helpen of een vriendelijke en sociale beleving te faciliteren, die staan er puur voor hun zakcentje. Daar mis je om eerlijk te zijn niet veel aan ten opzichte van een doehetzelfscherm.
Als is het wel jammer dat daarmee ook de kans om ze te triggeren wel hart voor hun werk te krijgen en het sociale contact te leren ontzegt.

Ik vergelijk het een beetje met de vakkenvullers. In mijn tijd werd je geacht vriendelijk, beleefd en behulpzaam te zijn, je was naast vuller ook gewoon aanspreekbaar personeel en een gezicht van de winkel. Tegenwoordig zie ik vaker dat hele paden geblokkeerd zijn met vulkarren, personeel weinig aandacht heeft voor de klant, vragen nogal kortaf worden beantwoord en ze niet meer mee lopen, en telefoons prima te gebruiken zijn tijdens werk. Vroegâh krijg je onmeunig op je lazer als je dat soort dingen deed, dat was not-done. Wat is daarin veranderd? Het type filiaalmanager misschien, of het type winkel? Ik zie namelijk wel verschillen tussen ketens daarin.
Misschien denkt de jeugd ook dat een werkgever niet al teveel mag verwachten voor die 4,5 euro per uur dat ze betaald krijgen, dat zou ik althans als jeugd denken. Ik kluste vroeger (+- 1998-2002) ook bij en had toen al +- 9 euro per uur. Daar deed je dan je best voor... als ik nu jeugd was had ik niet gaan werken voor die habbekrats, en hadden sommige types me misschien lui gevonden, maar ik wil toch niet graag uitgebuit worden, want dat is ht bij mij wel in essentie ook al is het wettelijk toegestaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
PS: Voor wie een keer terug in de tijd geworpen wilt worden kan altijd nog langs de Boni in Utrecht (Amsterdamsestraatweg). Dat is een winkel waar het woord zelfscan nog niet bestaat, en waarbij de gemiddelde transactie langer bestaat uit bijpraten tussenn kassadames en klanten dan het daadwerkelijk afrekenen en scannen van producten. Voor het echte "nostalgische gevoel" hangt er overigens ook nog zo'n jaren 80 "sigaretten-opslag" boven de kassa (geen idee hoe zo'n ding heet, maar vroeger hadden alle supermarkten dat). Kortom, als je even een keer wilt loskoppelen van de 24-uurs-rat-race een hele goede detox ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Galactic schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:11:
[...]

Misschien denkt de jeugd ook dat een werkgever niet al teveel mag verwachten voor die 4,5 euro per uur dat ze betaald krijgen, dat zou ik althans als jeugd denken. Ik kluste vroeger (+- 1998-2002) ook bij en had toen al +- 9 euro per uur.
Was dat wit of zwart, wat voor werk, en hoe oud was je? Ik kan mij niet voorstellen dat je op je 16e 9 euro per uur verdiende in de supermarkt met vakken vullen toch? Als je werk deed waar je fysiek of mentaal meer bij uitgedaagd werd, of zwart werk, dan is het niet zo raar. Maar dan verdien je nu ook wel meer dan 4,50. Maar correct me if wrong ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
Valorian schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:40:
[...]

Was dat wit of zwart, wat voor werk, en hoe oud was je? Ik kan mij niet voorstellen dat je op je 16e 9 euro per uur verdiende in de supermarkt met vakken vullen toch? Als je werk deed waar je fysiek of mentaal meer bij uitgedaagd werd, of zwart werk, dan is het niet zo raar. Maar dan verdien je nu ook wel meer dan 4,50. Maar correct me if wrong ;)
Zowat alle standaard vakantiewerk in mijn tijd was tussen 7,5 en 13 euro bruto (wat dan zo goed als netto was aangezien je jaarinkomsten zeer laag zijn en daarop geen belasting zit) en dat was gewoon legaal werk op mijn 16-18 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Als ik dan even mentaal contact met winkelmedewerkers en horeca wegstreep dan blijft er weinig contact met vreemden over in je leven. Voor mijn kinderen vind ik dat eigenlijk niet zo goed. Die moeten leren ook tegen onbekenden netjes te zijn maar van de andere kant ook leren om de moed op te brengen naar iemand toe te stappen om contact te zoeken.

Zelfde argument trouwens voor al die bedrijven die zich telefonisch verstoppen achter automatische keuzemenu's, maar that ship has sailed a long time ago.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
Valorian schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:40:
[...]

De euro is pas in 2002 ingevoerd, dus ik denk dat we het over guldens hebben. 9 of 10 gulden per uur was in die tijd wel haalbaar als je een goed baantje zocht. (nee, niet vakkenvullen bij de AH :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-06 23:14
Gonadan schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:03:
[...]

Zelf heb ik ook van 16-18 als vakkenvuller gewerkt (nu 36 O-) ). Inderdaad zo dat je ook klanten moest helpen, klantgericht moest zijn. Met je telefoon kloten was 100% not done.

Je ziet dit overigens ook bij bouwmarkten gebeuren. Vulploegen en "gewone" medewerkers op de afdeling.
Allemaal met oortjes in overigens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
jellybrah schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:21:
[...]

Zelf heb ik ook van 16-18 als vakkenvuller gewerkt (nu 36 O-) ). Inderdaad zo dat je ook klanten moest helpen, klantgericht moest zijn. Met je telefoon kloten was 100% not done.

Je ziet dit overigens ook bij bouwmarkten gebeuren. Vulploegen en "gewone" medewerkers op de afdeling.
Bij de AH was overigens vroeger het beleid dat medewerkers ALTIJD mee moesten lopen als iemand naar een product vroeg (dus niet "dat ligt in gangpad x" en de klant aan lot over laten). Ben benieuwd of dat nog steeds zo is, wordt volgens lang niet altijd meer gedaan...

Over vervreemding gesproken: wis je dat bij de Gamma tegenwoordig stagiaires niet meer met klanten mogen communiceren? Dit hebben letterlijk een trui aan waarop staat ""STAGIAIRE. Vraag een medewerker om hulp". 8)7 :? |:( .. Leerzaam, zo'n stage.

+@paQ

[ Voor 16% gewijzigd door Valorian op 30-03-2023 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
stylezzz schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:02:
[...]

De euro is pas in 2002 ingevoerd, dus ik denk dat we het over guldens hebben. 9 of 10 gulden per uur was in die tijd wel haalbaar als je een goed baantje zocht. (nee, niet vakkenvullen bij de AH :P )
Nee hoor het was Belgische frank ;) dus al omgerekend naar euro.
Valorian schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:27:
[...]

Bij de AH was overigens vroeger het beleid dat medewerkers ALTIJD mee moesten lopen als iemand naar een product vroeg (dus niet "dat ligt in gangpad x" en de klant aan lot over laten). Ben benieuwd of dat nog steeds zo is, wordt volgens lang niet altijd meer gedaan...

Over vervreemding gesproken: wis je dat bij de Gamma tegenwoordig stagiaires niet meer met klanten mogen communiceren? Dit hebben letterlijk een trui aan waarop staat ""STAGIAIRE. Vraag een medewerker om hulp". 8)7 :? |:( .. Leerzaam, zo'n stage.

+@paQ
De aap komt uit de mauw, wat voor een bedrijf de echte waarde van de stagairs zijn, namelijk extreem goedkope arbeidskrachten, wegwerpbaar na enkele maanden komt de volgende weer opdraven. En als ze niet meewerken, hebben ze een slechte stagecore, behoorlijk triest systeem als je er zo over denkt.

[ Voor 55% gewijzigd door Galactic op 30-03-2023 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Terug naar ontopic:

https://www.duic.nl/algem...um-wat-is-er-aan-de-hand/
Weer leegstand-issues in Leidsche Rijn. Dit keer vooral omdat er een reeks huurcontracten min of meer gelijk is afgelopen en niet verlengd. Maar voor zover ik weet gaan er al berichten over leegstand icm winkels daar vanaf het moment dat het centrum is opgetuigd. Ben benieuwd of er voor het winkelcentrum relatief dicht op de echte stad (15min fietsen/4km) ooit écht volledig bestaansrecht gaat komen, of dat mensen genoeg hebben aan de levensmiddelen-winkels en een paar grote ketens en voor sfeer, gezellig winkelen, cadeautjes kopen, en gebak en koffie op het terras mensen toch liever naar de 'oude stad' blijven gaan. Tel daar het betaald parkeren (binnen 7 jaar is heel LR ook betaald parkeren, net als de rest van Utrecht t.z.t.) bij op en de vraag is: wat hebben mensen dan nog in het winkelcentrum van LR te zoeken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Gelukkig denken niet alle bedrijven zo, want dat veredelde koffiehaler is inderdaad bedenkelijk.
Galactic schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:11:
Misschien denkt de jeugd ook dat een werkgever niet al teveel mag verwachten voor die 4,5 euro per uur dat ze betaald krijgen, dat zou ik althans als jeugd denken. Ik kluste vroeger (+- 1998-2002) ook bij en had toen al +- 9 euro per uur. Daar deed je dan je best voor... als ik nu jeugd was had ik niet gaan werken voor die habbekrats, en hadden sommige types me misschien lui gevonden, maar ik wil toch niet graag uitgebuit worden, want dat is ht bij mij wel in essentie ook al is het wettelijk toegestaan.
Jeugd moet het leren, dus die moet je zelf enthousiasmeren. Wanneer zij de houding hebben dat ze niet hoeven werken voor het geld dan sta je dat blijkbaar zelf toe als werkgever. Dat je voor een karig loon minder hard rent kan ik ergens wel begrijpen, al heb je ook nog zoiets als eigenwaarde en kan je dan nog steeds vriendelijk zijn tegen klanten.

Ik heb het in de loop der jaren wel zien verschuiven. Vakkenvullers moesten steeds jonger worden, dus steeds minder volwassen gedrag en steeds minder verantwoordelijkheden. Dan glijd je uiteindelijk vanzelf richting wat het nu is geworden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

+@paQ
Ergens snap ik dat wel. Denk dat er nogal eens gezeur van een klant is geweest die advies aan een stagiair heeft gevragen over welke materialen hij het beste kon gebruiken voor zijn badkamer verbouwing.

'Ja, hij heeft me toen geadviseerd. en nu heb ik voor 20K waterschade aan mijn huis!!!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Galactic schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:57:
[...]

Nee hoor het was Belgische frank ;) dus al omgerekend naar euro.
10 belgische franskes? amai.... da's toch al snel 50 cent dacht ik ;)
De aap komt uit de mauw, wat voor een bedrijf de echte waarde van de stagairs zijn, namelijk extreem goedkope arbeidskrachten, wegwerpbaar na enkele maanden komt de volgende weer opdraven. En als ze niet meewerken, hebben ze een slechte stagecore, behoorlijk triest systeem als je er zo over denkt.
Stagiairs in de winkel zijn lastig inzetbaar eigenlijk. Zeker omdat de hedendaagse klant vooral voor advies komt naar de winkel.... Even aanwijzen waar de kruiskopschroeven liggen is natuurlijk geen probleem. Maar je zult maar een overijverige stagiair hebben die een compleet advies voor het omleggen van de meterkast gaat geven..... tsjah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
stylezzz schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:20:
[...]

Ergens snap ik dat wel. Denk dat er nogal eens gezeur van een klant is geweest die advies aan een stagiair heeft gevragen over welke materialen hij het beste kon gebruiken voor zijn badkamer verbouwing.

'Ja, hij heeft me toen geadviseerd. en nu heb ik voor 20K waterschade aan mijn huis!!!'
Eens dat advies enigszins aan banden gelegd moet worden ja. Maar je zou stagiaires toch op zijn minst mensen kunnen helpen met aanwijzen waar ze iets kunnen vinden, of een rol kunnen geven in het oppiepen van een collega voor verder advies. Overigens: volgens mij is Gamma redelijk ingedekt tegen onkundig advies, want de helft van de keren dat ik daar iets aan een wel volwaardige medewerker vroeg eindigde dat ook slechts in het bekijken van de instructies achterop een product. Aan een goede internetverbinding op je telefoon heb je daar in praktijk meer dan aan veel medewerkers. Uiteraard zijn er ook zeer ervaren krachten, maar die moet je dan net treffen. Zoals in elke winkel trouwens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb ooit in een automaterialenzaak gewerkt als vakantiehulp. In het begin moest ik ook alles vragen. Klanten zien aan dat jonge kopje wel dat ze met een vakantiehulp of stagiaire te maken hebben. Meeste mensen doen daar niet moeilijk over, maar heb ook wel eens aso klanten gehad die me volledig afblaften.

Heb daar overigens ook leren inpakken. Moest voor een klant iets inpakken in kadopapier, dat ging voor geen meter want ik deed dat nooit. Klant "Nou, pak je dat zo in? dat ziet er toch niet uit? Dan kan ik het beter zelf doen?". Met de bazin ernaast die me afkeurend aankeek... dat pakte ik heel simpel op: "Ik doe dit normaalgesproken niet, als iemand mij dat even uitlegt kan ik het daarna ook".
Dus die klant heeft me geleerd hoe in te pakken, doe het nog steeds op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
[...]

+@paQ
Misschien dat het met het deel van het land te maken heeft maar hier in Drenthe gebeurt dat nog steeds in alle supermarkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Laatst online: 17:02
[...]

+@paQ
Andere uiterste is een bedrijf waar ik een tijdje gewerkt heb. Die hadden een functie die aaneengesloten vervuld werd door stagiairs. Opzich niet erg, de functie kon prima met een dergelijke kennisniveau gedaan worden.

Echter is er niet altijd aanbod van stagiairs en zeker niet capabele stagiairs. Maarja, functie moet vervuld worden dus nemen we elke gek maar aan op die functie met alle gevolgen van dien.

Al zaten er ook echt wel een aantal goede bij, die dan halverwege hun stageperiode en zeker aan het eind, boven de functie uitstegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het probleem is alleen dat wanneer je een medewerker vraagt je meestal nog steeds geen zinnig antwoord hoeft te verwachten. Vaklui zijn nog maar lastig te vinden bij dat soort winkels.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dr. Strangelove schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:59:
Misschien dat het met het deel van het land te maken heeft maar hier in Drenthe gebeurt dat nog steeds in alle supermarkten.
Dat valt ook wel weer mee. Het is daar nog wat gemoedelijker en minder gehaast, dus men heeft wat sneller tijd voor je, maar ook daar kom je de beschreven vakkenvullers in grote getale tegen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Tja ik weet het niet. Ik heb zelf ook vakken gevuld midden jaren '90 en toen werkte ik ook samen met massa's contactgestoorde tieners. Denk dat het meer een reflectie is van de betrokkenheid van de betreffende winkelmanager. Bij de Jumbo hier zijn ze heel vriendelijk en lopen ze vrolijk met je mee maar ze meuren wel naar de sigaret die ze net hebben leeggezogen.

Kortom, als je zoekt vind je altijd wel wat ;) Of, zoals de Romeinen al zeiden, o tempora o mores.

[ Voor 5% gewijzigd door Dr. Strangelove op 30-03-2023 17:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Sterker nog, in de begintijd dat ik aan vakken vullen deed waren winkels 's avonds nog gesloten. Hoezo contact met klanten? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stylezzz
Gonadan schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:52:
Sterker nog, in de begintijd dat ik aan vakken vullen deed waren winkels 's avonds nog gesloten. Hoezo contact met klanten? :D
Ja joh... wie weet dat nog?. Supermarkten om 18 uur dicht (17 uur op zaterdag, zondag sowieso dicht). En daarna de hele winkel vol met rolkarren om de boel te vullen en te spiegelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:38

Fiber

Beaches are for storming.

[...]

Oortjes van het werk voor onderlinge communicatie en aansturing mag ik toch hopen? Geen eigen oortjes met muziek of zo... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-06 23:14
Fiber schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:43:
[...]

Oortjes van het werk voor onderlinge communicatie en aansturing mag ik toch hopen? Geen eigen oortjes met muziek of zo... O-)
Oortjes voor onderlinge communicatie idd, en ja destijds hadden we stiekem muziek oortjes in O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

[...]

Ik heb zo de schurft aan die dingen. Het kan best handig zijn voor het personeel, maar je merkt ook zo vaak dat wanneer je iemand aan spreekt ze eigenlijk de aandacht voor het oortje hebben en niet voor de klant.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dr. Strangelove schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:19:
Tja ik weet het niet. Ik heb zelf ook vakken gevuld midden jaren '90 en toen werkte ik ook samen met massa's contactgestoorde tieners. Denk dat het meer een reflectie is van de betrokkenheid van de betreffende winkelmanager. Bij de Jumbo hier zijn ze heel vriendelijk en lopen ze vrolijk met je mee maar ze meuren wel naar de sigaret die ze net hebben leeggezogen.

Kortom, als je zoekt vind je altijd wel wat ;) Of, zoals de Romeinen al zeiden, o tempora o mores.
Same here. Toen ik begin jaren 80 als 5- jarige met mijn moeder boodschappen ging doen, rookte men nog tijdens het vakkenvullen op de werkvloer en zat de shag ook nog onder de oksels van de kassière :+

Maar het is ook een generatie dingetje. Je verwacht zelf dingen op basis van de opvoeding die je hebt gehad. De jongere generatie voldoet doet daar per definitie niet aan. Dat was 40 jaar geleden al zo en nu nog. Wel zie je om je heen dat er steeds individualistischer wordt gekeken door mensen, want iedereen wil zijn eigen specifieke ding hebben en daarop bediend worden. Van een algemene mores is al lang geen sprake meer in NL imho.

Maar we dwalen af volgens mij, want wat ik beschrijf is een algemeen verschijnsel en heeft niks met verdwijnen van fysieke winkels te maken. Die AH zal er altijd wel zijn, in welke vorm dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
The Eagle schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:20:
[...]

Same here. Toen ik begin jaren 80 als 5- jarige met mijn moeder boodschappen ging doen, rookte men nog tijdens het vakkenvullen op de werkvloer en zat de shag ook nog onder de oksels van de kassière :+

Maar het is ook een generatie dingetje. Je verwacht zelf dingen op basis van de opvoeding die je hebt gehad. De jongere generatie voldoet doet daar per definitie niet aan. Dat was 40 jaar geleden al zo en nu nog. Wel zie je om je heen dat er steeds individualistischer wordt gekeken door mensen, want iedereen wil zijn eigen specifieke ding hebben en daarop bediend worden. Van een algemene mores is al lang geen sprake meer in NL imho.

Maar we dwalen af volgens mij, want wat ik beschrijf is een algemeen verschijnsel en heeft niks met verdwijnen van fysieke winkels te maken. Die AH zal er altijd wel zijn, in welke vorm dan ook.
ooh ja die tijd dat mensen nog cheques uitschreven bij de kassa en dat een fles(Raak?) zomaar kon ontploffen bij de kassa in duizend glazen scherven door geschudde koolzuur ;) Maar inderdaad, ik dwaal ook af :)
Pagina: 1 ... 81 ... 133 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels