De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 9 ... 136 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
aardebewoner schreef op zondag 24 januari 2016 @ 20:04:
Ik geloof niet dat fysieke winkels ooit volledig zullen verdwijnen. Vooral wat betreft supermarkten en levensmiddelenzaken. Mensen willen nog altijd het product uit de schappen in hun handen houden en met alternatieven vergelijken. Tja dan kan je wel stellen, dat dit online mogelijk is maar volgens mij ligt het in het menselijk brein, grotendeels door evolutie en primitieve denkprocessen bepaald, dat door dingen aan te raken en aan te voelen in levensgrote vorm, pas dan kun je het examplaar goed beoordelen en waarderen. De virtuele reality wereld bestaat trouwens ook langer wat betreft woningen maar dan nog wil men de woning fysiek bezoeken want pas dan kan hij of zij het echt goed beoordelen. Hetzelfde met winklproducten dus.
Hoe mensen zich gedragen verandert constant. Dat zie je nu aan het winkelgedrag. De trend naar online winkelen is al een jaar of 10 goed aan de gang, maar als je mij een paar jaar geleden gevraagd had welke winkels fysiek bestaansrecht zouden hebben zou ik vooral aan mode gedacht hebben.
En wat zie je, zelfs die waarvan veel mensen het idee hebben dat ze er emotie bij moeten voelen. Dat ze perse willen passen en zien hoe het staat. Die branche is nu hard aan het verschuiven naar online. Ondanks dat daarmee ook de grootste hobby van veel vrouwen vervalt, hele zaterdagen verpesten door van winkel naar winkel te slenteren en onnodig kleding kopen.

Dan zie ik de andere branches nu ook wel online gaan. Vers ook. Er zijn nu diverse concurrerende initiatieven die nog in de niche markt zitten maar ik weet zeker dat die markt met een jaar of 2 a 3 om is.

Willen winkels fysiek blijven bestaan, dan moeten ze zich richten op gemak. Op kwaliteit of keus gaan ze het nooit winnen. Ik denk dat de gemeentes moeten stoppen met het tegenwerken van mega supermarkten aan de rand van de steden zoals je in Frankrijk ziet. Dat concept zou het nog wel eens uit kunnen houden.
En voor de binnensteden, die zullen rustiger worden en hun leven uit toerisme en horeca moeten halen .

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-01-2018
PilatuS schreef op zondag 24 januari 2016 @ 20:09:
[...]

Toch is dit ook een reden dat veel winkels verdwijnen. Ze kunnen niet qua prijs hetzelfde doen als online, puur omdat de kosten hoger zijn. Dus zie je vaak dat mensen alleen in de winkel komen om advies te krijgen en het product vast te pakken, om vervolgens online te bestellen. Om deze manier verdwijnen er best een hoop winkels.
Kun je voorbeelden geven van welke producten het omgaat (volgens mij had ik het over levensmiddelen zoaks dagelijkse boodschappen). Wan dat zie ik niet zo terug. Vergeet niet dat het product in de fysieke winkel eigenlijk goedkoper kan zijn want daar komen geen verzendings-/verpakkingskosten bovenop. De dingen moeten sowieso al vervoerd worden van de fabriek naar de winkel. En ik zie wel je volgende punt komen - het lijkt me niet wenselijk of mogelijk om fabrieken allemal als magazijnen in te richten, voorzover het uberhaupt kan.

De enige oplossing voor alle problemen is niet naar één oplossing te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
aardebewoner schreef op zondag 24 januari 2016 @ 20:20:
[...]

Kun je voorbeelden geven van welke producten het omgaat (volgens mij had ik het over levensmiddelen zoaks dagelijkse boodschappen). Wan dat zie ik niet zo terug. En ik zie wel je volgende punt komen - het lijkt me niet wenselijk of mogelijk om fabrieken allemal als magazijnen in te richten, voorzover het uberhaupt kan.
Met levensmiddelen zie ik het ook nog niet zo snel gebeuren. Ik doel meer op dingen als kleding, laptop's, telefoons en specifieke dingen zoals bijvoorbeeld helmen.
Vergeet niet dat het product in de fysieke winkel eigenlijk goedkoper kan zijn want daar komen geen verzendings-/verpakkingskosten bovenop. De dingen moeten sowieso al vervoerd worden van de fabriek naar de winkel.
Hier ben ik niet mee eens. Die 3 euro per pakket wat het kost om te verzenden weegt totaal niet op tegen 300 euro per vierkante meter huur, of een all-in van 10.000 euro of meer per maand voor een klein pand in een binnenstad. Ook heb je in een winkel personeel staan dat de halve dag bezig is met alleen maar advies geven wat online niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
aardebewoner schreef op zondag 24 januari 2016 @ 20:20:
[...]
Vergeet niet dat het product in de fysieke winkel eigenlijk goedkoper kan zijn want daar komen geen verzendings-/verpakkingskosten bovenop.
Ik zou zeggen lees je eens in over wat kosten zijn...

Loonkosten zijn een gigantische kostenpost voor bijna elk bedrijf.
En als je die grotendeels kan elimineren dan zou je duurder uit zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Anekdote: Ik was pas even in V&D, op zoek naar een specifiek stuk speelgoed (uiteindelijk gevonden bij Blokker). Ik zag toevallig deze bus staan voor 30 euro. Bij bol 20 euro, en ik had hem pas voor 10 euro in de aanbieding. Met dergelijke prijsverschillen heeft V&D toch amper nog bestaansrecht? Prima toch dat het verdwijnt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-06 23:06
Tegelijkertijd moeten de Nederlandse webwinkels ook de Amazons en Aliexpressen in de gaten gaan houden. Veel producten zijn gewoon goedkoper te bestellen in Frankrijk, Duitsland en natuurlijk China.
Binnenkort is dus mijn zoontje jarig, hij wil graag het Lego Fortrex, Bart Smit 110, online in Nederland de goedkoopste 91 euro maar Amazon.FR voor 79 incl. shipping.

Afgelopen jaar een stofzuiger ruim 40 euro goedkoper bij de Duitse Amazon, een een grasmaaier (met een stalen blad, zijn in Nederland niet te vinden voor onder de 100) op co.uk voor 70 destijds nog incl. shipping.

Collega's van mij gaan graag naar New York om daar te shoppen eens per jaar. Een Levi kost daar 25 USD, je hebt je ticket zo terug verdient. Schoenen zijn er ook een stuk goedkoper.

De belastingdruk voor de ondernemers moet in Nederland gewoon eerst flink omlaag, dan kun je misschien het nog redden als fysieke winkel. De Nederlandse online markt is de volgende als dit zo doorgaat.

[ Voor 47% gewijzigd door Cobb op 24-01-2016 22:18 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
Gomez12 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 21:07:
[...]

Ik zou zeggen lees je eens in over wat kosten zijn...

Loonkosten zijn een gigantische kostenpost voor bijna elk bedrijf.
En als je die grotendeels kan elimineren dan zou je duurder uit zijn?
Je snapt het niet. Ook bij een online winkel heb je personeel nodig. Het werk dat ze verrichten is dan niet per se makkelijker of sneller. Het is alleen anders. Ze moeten bijv mailtjes verwerken, bestellingen ontvangen, desnoods doorsturen en verwerken en dingen verpakken en overbrengen naar het verzendpunt. Ook kan er telefonische klantenverzorging bij komen kijken.

Ook het runnen van een online winkel betekent niet behoefte aan minder personeel. Ik woon in de Verenigde Staten en ik zie hier winkels zat die door een (meestal) of twee man gerund wordt. Er is hier een grote winkelketen 'Family Dollar' geheten, in veel van deslze winkels heb ik maar een vloermedewerker gezien. Deze persoon is verantwoordelijk voor het begroeten, bijvullen van de schappen, verwerken van de klanten en bedienen van de kassa zowel als het benodigde toezicht houden op de winkel natuurlijk. Er zit meestal niemand achterin het kantoor dit heb ik bevestigd door in de ene dan de andere winkel dit aan het personeelslid direct te vragen, een enkele keer maakte ik mee dat de medewerkster 911 moest bellen om verdacht gedrag aan te geven, ze moest in de ene hand de telefoon vasthouden en in de andere de kassa bedienen. Als er een collega ergens was was die zeker ingeschakeld. Klinkt gek en misschien zelfs onmogelijk maar dit is al een tijdje zo en ze krijgen het wel voor elkaar.

Dus om terug te keren naar jouw punt van personeelskosten, tenzij je met bewijs kan tonen dat het runnen van een online winkel daadwerkelijk in de personeelskosten scheelt door minder personeel te vereisen (en dan moet het natuurlijk een groot verschil zijn) of juist hun werk te vergemakkelijken, kun je er niet vanuit gaan dat de online winkel goedkoper is. Ik verwacht niet dat het aantal bestellingen flink afneemt bij een online winkel (en dus minder klanten) wat pas een bewezen oorzaak is van behoefte aan minder personeel (massa-ontslag bijv).

En nog een punt die je makte over winkelruimte-huurkosten, wat dacht je ervan dat het bedrijf evt het pand/land opkoopt? Dat is mss geen optie voor kleinbedrijven maar zeker wel voor de grote ketens. Zo'n beetje alle walmarts sears en jcpenney hier bezitten hun eigen gebouwen, en als ze horen bij een winkelcentrum betalen ze daar een extra accijns voor meer niet. Het enige wat ze dan wel hoeven te betalen bij een kooppand is de belasting maar dat is niet gelijk aan huur want doorgaans vele malen goedkoper. En het verschilt ook per staat.

Volgens mij zijn de meeste winkelpanden in Nederland eigendom van een derde partij, ik geef toe dat dit best ern moeilijke constructie is op de lange termijn.
RemcoDelft schreef op zondag 24 januari 2016 @ 21:27:
Anekdote: Ik was pas even in V&D, op zoek naar een specifiek stuk speelgoed (uiteindelijk gevonden bij Blokker). Ik zag toevallig deze bus staan voor 30 euro. Bij bol 20 euro, en ik had hem pas voor 10 euro in de aanbieding. Met dergelijke prijsverschillen heeft V&D toch amper nog bestaansrecht? Prima toch dat het verdwijnt?
Misschien ligt het dan aan dat specifiek product want ik heb ook wel gezien dat sommige producten die op de winkelschappen liggen juist goedkoper zijn dan elders op een onlinewinkel-website.

Uiteindelijk bepaalt toch de fabrikant de eindprijs. Dan is er geen groot verschil tussen online verkooppunt of juist fysiek. Het gaat eerder om wie er slimmer omgaat met de onkosten/loonkosten/andere kostrn.

[ Voor 13% gewijzigd door Señor Sjon op 25-01-2016 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
*snip* dubbelpost

[ Voor 97% gewijzigd door Señor Sjon op 25-01-2016 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:17

Fiber

Beaches are for storming.

Cobb schreef op zondag 24 januari 2016 @ 22:12:
Tegelijkertijd moeten de Nederlandse webwinkels ook de Amazons en Aliexpressen in de gaten gaan houden. Veel producten zijn gewoon goedkoper te bestellen in Frankrijk, Duitsland en natuurlijk China.
Binnenkort is dus mijn zoontje jarig, hij wil graag het Lego Fortrex, Bart Smit 110, online in Nederland de goedkoopste 91 euro maar Amazon.FR voor 79 incl. shipping.

Afgelopen jaar een stofzuiger ruim 40 euro goedkoper bij de Duitse Amazon, een een grasmaaier (met een stalen blad, zijn in Nederland niet te vinden voor onder de 100) op co.uk voor 70 destijds nog incl. shopping...
Alleen zo jammer dat dat wel ten koste gaat van de werkomstandigheden en arbeidsvoorwaarden bij bedrijven als Amazon. Boeit jou wellicht niks, hadden ze maar een vak moeten leren en zo, maar ik voel me er niet goed bij als ik daar wat koop. En ja, ik weet, ik zou daar bij nog veel meer producten en bedrijven rekening mee moeten houden, maar dat lukt mij helaas nog lang niet met alles. O-)
Cobb schreef op zondag 24 januari 2016 @ 22:12:
[...]

Collega's van mij gaan graag naar New York om daar te shoppen eens per jaar. Een Levi kost daar 25 USD, je hebt je ticket zo terug verdient. Schoenen zijn er ook een stuk goedkoper...
In een fysieke winkel in NY of in een online winkel...? O-)

[ Voor 14% gewijzigd door Fiber op 24-01-2016 23:54 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
aardebewoner schreef op zondag 24 januari 2016 @ 23:22:
[...]
Je snapt het niet.
...
Ook het runnen van een online winkel betekent niet behoefte aan minder personeel.
Ik woon in de Verenigde Staten en ik zie hier winkels zat die door een (meestal) of twee man gerund wordt.
Dat is dus 2 man per winkel (nog even de backoffice medewerkers en de chauffeurs etc erbuiten gelaten)
die een extreem klein gebied kunnen beslaan. Oftewel je hebt veel winkels nodig.

Terwijl je met 1 magazijn en een paar medewerkers een gigantisch groot gebied kunt beslaan.
Dus om terug te keren naar jouw punt van personeelskosten, tenzij je met bewijs kan tonen dat het runnen van een online winkel daadwerkelijk in de personeelskosten scheelt door minder personeel te vereisen (en dan moet het natuurlijk een groot verschil zijn)
Simpel 1 online magazijn kan 100 winkels vervangen.
En nog een punt die je makte over winkelruimte-huurkosten, wat dacht je ervan dat het bedrijf evt het pand/land opkoopt?
Pan / land opkopen is tegenwoordig gratis? En onderhoud hoef je er ook niet aan te doen?
Het enige wat ze dan wel hoeven te betalen bij een kooppand is de belasting maar dat is niet gelijk aan huur want doorgaans vele malen goedkoper. En het verschilt ook per staat.
Tuurlijk, ze hoeven alleen maar de belasting te betalen voor de rest heb je totaal geen onkosten aan een pand...
Volgens mij zijn de meeste winkelpanden in Nederland eigendom van een derde partij, ik geef toe dat dit best ern moeilijke constructie is op de lange termijn.
Tenzij je echt een massa-bedrijf bent met bijv een aparte vastgoedafdeling is huren over het algemeen makkelijker / goedkoper omdat het gewoon beter te overzien is qua kosten. *snip* doe dat onderling ofzo, maar niet in het topic.

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 25-01-2016 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Fiber schreef op zondag 24 januari 2016 @ 23:52:
[...]

Alleen zo jammer dat dat wel ten koste gaat van de werkomstandigheden en arbeidsvoorwaarden bij bedrijven als Amazon. Boeit jou wellicht niks, hadden ze maar een vak moeten leren en zo, maar ik voel me er niet goed bij als ik daar wat koop. En ja, ik weet, ik zou daar bij nog veel meer producten en bedrijven rekening mee moeten houden, maar dat lukt mij helaas nog lang niet met alles. O-)
Of je koopt echt bij uitzonderlijke winkels of je past de struisvogelpolitiek toe.

Of je nu iets bij de Blokker of de Action koopt, of direct bij AliExpress het maakt allemaal geen barst uit, het komt uit dezelfde chinese fabriek die onder slechte omstandigheden opereert.

En zo ongeveer elk groot bedrijf is jaloers op een Amazon. Een AH-distributiecentrum streeft er ook naar om een Amazon te worden.

Zolang de westerlingen zo materieel ingesteld blijven zal het hele westen steeds meer richting Amazon etc gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:40
En als je de optie hebt voor een winkelpand midden in een hoofdstraat voor €3000á7000 per maand of voor hetzelfde geld een mooi groot magazijn ergens en dan via een webwinkel werken, dan is de keuze nogal snel gemaakt lijkt mij?
Maar ook voor de "lokale" webwinkels lijkt het mij lastig opboksen tegen een AliExpress en dergelijke. De enige reden dat ik daar nog niet besteld heb is omdat ik geen zin had in erg lange levertijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Remy!!!! schreef op maandag 25 januari 2016 @ 00:42:
Maar ook voor de "lokale" webwinkels lijkt het mij lastig opboksen tegen een AliExpress en dergelijke. De enige reden dat ik daar nog niet besteld heb is omdat ik geen zin had in erg lange levertijden.
Het hangt een beetje ervanaf waar je bestelt, maar de meeste chinezen doen het ondertussen al een paar jaar en hebben al magazijnen in Europa / naast Schiphol gekocht waarvandaan ze leveren.

Het is nog niet voor 0:00 besteld, volgende dag voor 10:00 bezorgd, maar meest verkochte spullen zijn toch echt wel binnen 2 dagen binnen tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
Gomez12 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 23:53:
[...]

Dat is dus 2 man per winkel (nog even de backoffice medewerkers en de chauffeurs etc erbuiten gelaten)
die een extreem klein gebied kunnen beslaan. Oftewel je hebt veel winkels nodig.

Terwijl je met 1 magazijn en een paar medewerkers een gigantisch groot gebied kunt beslaan.

[...]

Simpel 1 online magazijn kan 100 winkels vervangen.

[...]

Pan / land opkopen is tegenwoordig gratis? En onderhoud hoef je er ook niet aan te doen?

[...]

Tuurlijk, ze hoeven alleen maar de belasting te betalen voor de rest heb je totaal geen onkosten aan een pand...

[...]

Tenzij je echt een massa-bedrijf bent met bijv een aparte vastgoedafdeling is huren over het algemeen makkelijker / goedkoper omdat het gewoon beter te overzien is qua kosten. *snip* doe dat onderling ofzo, maar niet in het topic.
*snip* doe dat onderling ofzo, maar niet in het topic.

Om inhoudelijk verder te gaan, nee ik heb nooit gezegd dat land of een gebouw kopen gratis is. Ik heb juist gezegd dat de grote winkelketens/corporaties daar wel het geld voor hebben. En de aankoop is eenmalig. Dus als het 3000-7000 euro p/m huurgeld in de binnenstad scheelt waarom zou je dan juist niet opkopen?

Wb onderhoud ja dat kan een bijkomende kost zijn maar valt bijna in het niet over den duur
(tenzij je een krakkemikkige jaren 20 gebouw in een verrotte getto koopt, maar ik acht de kans klein dat zoiets zich in de binnenstad bevindt en al helemaal door een corporatie opgekocht) en het geld daarvoor is makkelijk voorhanden door de omzet.

Een vastgoedafdeling? WTF? Waar heb jij het überhaupt over? Ik zeg juist dat talloze amerikaanse bedriven/winkelketens hun eigen gebouw bezitten. Zo zijn er Rite Aid, CVS, Walmart, Family Dollar, Dollard General, Pizza Hut etc. Hoe weet ik dit? Omdat de storefront/dak/gebouw speciaal vorm is gegeven om het thema/motief van het bedrijf weer te geven. Zo heb je bij Taco Bell bijv een mexicaans stijl gebouw met van die vierhoekige uitsteeksels op het dak en cactussen in de tuin. Bij de Red roof Inn is dat een speciaal driehoekige rode dak. Als het gebouw tot een derde partij behoorde dan was het niet zo specifiek op het hurend bedrijf gericht (want dat zou veel renovatiekosten betekenen bij het stopzetten van de huur en het overgaan naar een nieuw bedrijf).

*** De rest van de reactie is gericht aan allen (in het algemeen dus).

Nog altijd geldt dat de klant zijn spullen liever eerder dan later in huis heeft. Ik wet niet wat voor verzendingsmethode jullie voorvechters/gelovigen van de online winkels precies bedoelen maar een eiven truck lijkt me qua kosten niet bepaald goedkoop om spullen mee af te leveren. En zelfs dan beslaat het maar een beperkt gebied.

Als je postorder bedoelt dan lijkt mij dat een enorme belasting op de postdiensten. Zouden de posterijen dan niet hun tarieven verhogen waardoor het alsnog onrendabel wordt?

Ik wil een betere uitleg gegeven worden van wat voor verzendingsmethode al deze onlinewinkels moeten hanteren en waarom dat voor massa-hoeveelheden spullen dus (wat het op neer zou komen bij levensmiddelen, als je ziet wat de gemiddelde alleenstaande westerling laat staan een gezin allemaal aan spullen in de super koopt) goedkoper uit zou komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 25-01-2016 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
aardebewoner schreef op maandag 25 januari 2016 @ 01:24:
[...]
Vooraf gemeld, je betweterige toon (zoe dikgedrukte) staat me niet aan. Zelfs als je gelijk kan hebben, is er geen enkele reden om zo uit de hoogte te doen. Zo sluit je andere mensen uit van de discussie. Mocht je willen dat ik continu met jou discussieer zul je toch echt wel een andere toon moeten aanslaan.
...
Wb onderhoud ja dat kan een bijkomende kost zijn maar valt bijna in het niet over den duur
(tenzij je een krakkemikkige jaren 20 gebouw in een verrotte getto koopt, maar ik acht de kans klein dat zoiets zich in de binnenstad bevindt en al helemaal door een corporatie opgekocht) en het geld daarvoor is makkelijk voorhanden door de omzet.

Een vastgoedafdeling? WTF? Waar heb jij het überhaupt over?
Je kan het uit de hoogte doen noemen, maar simpel gezegd je hebt gewoon geen idee waarover je praat.
Iets basics als een vastgoedafdeling is je onbekend, onderhoud "kan" een bijkomende kost zijn?

Uiteraard moet al het geld overal makkelijk voorhanden zijn door de omzet, al wil je de hele winkel van diamant gaan maken dan is dat ook mogelijk en dat geld daarvoor moet ook makkelijk voorhanden zijn door de omzet.
Nog altijd geldt dat de klant zijn spullen liever eerder dan later in huis heeft.
Ik begrijp dat je in amerika woont, wellicht dat daar de openingstijden anders zijn. Maar hier in NL zijn de "reguliere winkels" ongeveer van 08:00 tot 17:00 open, met een koopavond en een zaterdag. De supermarkten en bouwmarkten zijn ergens tot 20:00 of 22:00 open en dat is het dan.

In de praktijk kan ik nog wel naar de supermarkt na mijn werk, maar voor alles buiten de supermarkt is online tegenwoordig sneller (voor 23:59 besteld volgende dag voor 10:00 op welk adres je maar wilt).
Als je postorder bedoelt dan lijkt mij dat een enorme belasting op de postdiensten. Zouden de posterijen dan niet hun tarieven verhogen waardoor het alsnog onrendabel wordt?
Voorlopig zit er nog meer dan genoeg verschil tussen online kosten en winkel kosten om verzendtarieven een aantal keer over de kop te laten gaan.
Ik wil een betere uitleg gegeven worden van wat voor verzendingsmethode al deze onlinewinkels moeten hanteren en waarom dat voor massa-hoeveelheden spullen dus (wat het op neer zou komen bij levensmiddelen, als je ziet wat de gemiddelde alleenstaande westerling laat staan een gezin allemaal aan spullen in de super koopt) goedkoper uit zou komen.
De verzendingsmethodes zullen zich grofweg op 2 manieren opsplitsen :
- Thuisbezorgen
- Ophaalpunten

En hoe het goedkoper uit kan, tja het kan schelen :
- Parkeergeld
- Benzine
- Zelfs een hele auto (ik ken genoeg mensen die 2 auto's hebben enkel voor de boodschappen)
- Tijd en tijd is geld.
- Geen verleidingen (je wilt niet half weten hoeveel dit scheelt)

En juist voor massa-hoeveelheden spullen is het ideaal. Ik ben alleenstaand, dus normaliter ga ik 's avonds langs de supermarkt. Maar als ik feestje oid geef, dan heb ik massa-hoeveelheden nodig en dan schakel ik juist de thuisbezorg service in.

Ik ken ook genoeg moeders/vriendinnen die liever van thuisbezorgd gebruik maken dan met 2 koters naar verleiding heaven te moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:45
Verschil tussen een fysieke en een online winkel is ook dat een fysieke winkel veel lastiger te plannen is qua personele bezetting. Veel online winkels hebben één keer per dag een moment wanneer alle orders klaar moeten zijn en bij de postbezorgers moeten staan (bedrijven als bol.com even uitgezonderd, die zitten pal naast een distributiecentrum). Vandaar ook de "voor 22:00 besteld, morgen in huis" teksten. Online winkels kunnen dan gedurende de dag de orders die alvast binnen zijn verwerken en hebben naar het einde van de dag een piek die vaak al enige tijd daarvoor aan te komen zien is en zo dus makkelijk personeel bij kunnen schakelen.

Waar bij een online winkel een order die in de ochtend geplaatst is rustig een paar uur kan blijven liggen en kan gaan op pakken wanneer het ze uitkomt, moet je bij een echte winkel natuurlijk direct de klant te woord staan en helpen. Op het moment van een piek kan je niet even snel personeel er bij laten komen, want dan ben je al te laat. Je moet dus personeel inplannen zodat je eventuele pieken goed kan behapstukken. Dat gekoppeld dat je in een fysieke winkel veel meer handelingen moet doen (afrekenen, advies geven, dingen die online allemaal geautomatiseerd gaan) maakt dat de afhandeling in een fysieke winkel gewoon ineffecienter is en dus meer personeel kost.

Daarnaast zijn winkels zoals Wallmart geen winkels die op prime locations zitten (meer zoals in NL supermarkten en bouwmarkten aan de rand van wijken of op industriegebieden zitten) waar in Nederland veel detailwinkels dat wel zitten. Dat wil men ook graag om zo de binnensteden niet leeg te laten lopen.

Ander groot verschil is dat een online winkel assortiment kan aanbieden wat hij niet op de plank heeft liggen, maar wel relatief snel bij een groothandel weg kan krijgen. Zo kan je dus zonder veel voorraad te hebben een heel groot aanbod bieden met hooguit een wat langere levertijd. Door voorraadinformatie van de groothandel direct te koppelen met het voorraadsysteem van de online winkel kan dit goed werken zonder dat de klant daar veel van merkt. Natuurlijk kan een fysieke winkel ook wel iets voor je bestellen wat ze niet direct op de plank hebben liggen, maar dan kan je het net zo makkelijk (makkelijker zelfs) zelf online bestellen.

Vergeet ook niet, een grote kostenpost op de balans van een bedrijf zijn goederen die in een magazijn zijn opgeslagen. Dat is vermogen waar je niets mee kan totdat je het verkoopt en tot die tijd loopt het alleen maar stof te vergaren. Vergelijk dat eens met een online winkel die praktisch gezien direct uit het magazijn van de groothandel kan verkopen en alleen snellopende artikelen zelf op voorraad neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 403357

Ik denk dat voor veel type winkels weinig bestaansrecht meer is, maar een hele range aan winkels ook wel. Zo ben ik van het weekend nog in de stad geweest om voor een leuk bedrag wat kleding mee te nemen. Ik snap echt niet waarom je het dan niet mee zou nemen, maar vervolgens nog 3 uur op het internet gaat zoeken voor 2 tientjes korting. Je had beter gewoon die kleren mee kunnen nemen en komende week 3 uur extra werken, krijg je meer terug dan die 2 tientjes. En dan heb je het met 2 tientjes korting gevonden, ga je vervolgens de dag erna thuis zitten. Ik vraag me wel eens af waar die mensen werken, want mijn baas wordt er echt niet blij van als ik elke maand een dag thuis blijf omdat ik op pakketjes moet wachten.

Ik denk dat het probleem niet zozeer bij de winkels ligt, maar bij de maatschappij die steeds meer meer moet hebben. Ik zie het overal om mij heen, 3 a 4 broeken in je kast is niet meer goed genoeg, het moeten er 10 zijn, ja dan is het niet gek dat je met een normaal inkomen op zoek moet naar aanbiedingen.

Ook met die hoesjes van alibaba, ik heb toen ik mijn iPhone van het werk kreeg daar voor 30 euro bij Apple een hoesje bijgekocht, nou dat heb ik geweten, waarom ik niet bij alibaba voor 3 euro een hoesje kocht net zo goed, maar vervolgens kopen die mensen wel 5 verschillende want het is toch goedkoop en leuk en ondertussen zit je al op de helft van de kosten van het originele hoesje. Die meuk gaat ook nog wel eens kapot dus aan het einde van de twee jaar ben je net zoveel kwijt.

Ik las laatst een tweakblog van iemand die aan het minimaliseren en ik kon me goed in z'n post vinden. Mensen moeten is wat meer terug naar de basis. Je hoeft niet perse alles te gaan uitruimen morgen, maar als iets kapot gaat, bedenk dan eerst hoeveel je het eigenlijk hebt gebruikt voor je het vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-06 14:55
aardebewoner schreef op maandag 25 januari 2016 @ 01:24:
[...]

Om inhoudelijk verder te gaan, nee ik heb nooit gezegd dat land of een gebouw kopen gratis is. Ik heb juist gezegd dat de grote winkelketens/corporaties daar wel het geld voor hebben. En de aankoop is eenmalig. Dus als het 3000-7000 euro p/m huurgeld in de binnenstad scheelt waarom zou je dan juist niet opkopen?

Een vastgoedafdeling? WTF? Waar heb jij het überhaupt over? Ik zeg juist dat talloze amerikaanse bedriven/winkelketens hun eigen gebouw bezitten. Zo zijn er Rite Aid, CVS, Walmart, Family Dollar, Dollard General, Pizza Hut etc. Hoe weet ik dit? Omdat de storefront/dak/gebouw speciaal vorm is gegeven om het thema/motief van het bedrijf weer te geven. Zo heb je bij Taco Bell bijv een mexicaans stijl gebouw met van die vierhoekige uitsteeksels op het dak en cactussen in de tuin. Bij de Red roof Inn is dat een speciaal driehoekige rode dak. Als het gebouw tot een derde partij behoorde dan was het niet zo specifiek op het hurend bedrijf gericht (want dat zou veel renovatiekosten betekenen bij het stopzetten van de huur en het overgaan naar een nieuw bedrijf).

*** De rest van de reactie is gericht aan allen (in het algemeen dus).

Nog altijd geldt dat de klant zijn spullen liever eerder dan later in huis heeft. Ik wet niet wat voor verzendingsmethode jullie voorvechters/gelovigen van de online winkels precies bedoelen maar een eiven truck lijkt me qua kosten niet bepaald goedkoop om spullen mee af te leveren. En zelfs dan beslaat het maar een beperkt gebied.

Winkels willen helemaal geen dood geld in de stenen, dat blokkeert investeringsvermogen. Ga je het belenen, dan heb je alsnog een maandlast. Liever een huur die je op kan zeggen als de locatie niet meer bevalt.

De voorbeelden die je aanhaalt zijn corporate identity zaken, zoals bv ook McDonalds doet. Maar in het gros van de gevallen zijn dat franchisenemers die zo'n pand neer moeten zetten om überhaupt een franchisecontract te krijgen. Qua voorbeelden heb je het ook over miljardenbedrijven. Een winkel met 1-2 filialen kan en wil dat niet betalen.

En ja, zodra je panden bezit moet je het ook onderhouden en heb je allerlei zaken die niks met de winkel te maken hebben, maar wel moeten gebeuren.

Ik weet niet hoe lang je al in de VS zit, maar Nederland is natuurlijk maar een fijnmazig speldenknopje waar bezorgen goed uit kan.

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 25-01-2016 14:35 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:03

Spotmatic

Ken sent me

Je kunt zeggen dat de vastgoedmarkt in de binnensteden niet meer bij deze tijd hoort. De huurprijzen zijn te hoog waardoor winkelbedrijven door de hoge vaste lasten eerder over de kop gaan (bij V&D was dat een van de genoemde redenen, daarom ook hun verzoeken om lagere huur of zelfs het tijdelijk opschorten ervan).

Maar goed, de realiteit komt vanzelf als de helft van de panden in een willekeurig stadscentrum leeg staat. De huren kunnen niet eeuwig op zo'n hoog niveau blijven. Misschien is het tijd om na te denken over alternatieve vormen van huur zoals een percentage van de omzet (winst) waarbij ik moet aantekenen dat ik niet weet of dergelijke constructies al bestaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Spotmatic op 25-01-2016 09:58 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Anoniem: 403357 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 09:29:
Ik denk dat voor veel type winkels weinig bestaansrecht meer is, maar een hele range aan winkels ook wel. Zo ben ik van het weekend nog in de stad geweest om voor een leuk bedrag wat kleding mee te nemen. Ik snap echt niet waarom je het dan niet mee zou nemen, maar vervolgens nog 3 uur op het internet gaat zoeken voor 2 tientjes korting.
Ik snap uberhaupt nog niet eens waarom je de stad ingaat :)
Ik vraag me wel eens af waar die mensen werken, want mijn baas wordt er echt niet blij van als ik elke maand een dag thuis blijf omdat ik op pakketjes moet wachten.
Ach, ik heb een baas die het niet erg vind als er 1x per maand wat pakketjes op mijn werk binnenkomen (het zal niet dagelijks moeten worden)
Ook met die hoesjes van alibaba, ik heb toen ik mijn iPhone van het werk kreeg daar voor 30 euro bij Apple een hoesje bijgekocht, nou dat heb ik geweten, waarom ik niet bij alibaba voor 3 euro een hoesje kocht net zo goed, maar vervolgens kopen die mensen wel 5 verschillende want het is toch goedkoop en leuk en ondertussen zit je al op de helft van de kosten van het originele hoesje. Die meuk gaat ook nog wel eens kapot dus aan het einde van de twee jaar ben je net zoveel kwijt.
Je kent verkeerde mensen denk ik dan.
Wmb is er niets mis met een apple-hoesje, maar ook niet met een ali-baba hoesje.
Alleen die mensen die dus 5 alibaba hoesjes kopen die zouden anders ook 5 apple hoesjes gekocht hebben en ook die dingen gaan wel eens kapot.

Moraal van het verhaal, alibaba is goedkoper, maar voor de rest is het geen spannend verschil.
En ikzelf vind 27 euro (voor een artikel waar ik 2 jaar mee wens te doen) geen groot verschil dus ik zou waarschijnlijk ook voor het apple-hoesje gegaan zijn.
Ik las laatst een tweakblog van iemand die aan het minimaliseren en ik kon me goed in z'n post vinden. Mensen moeten is wat meer terug naar de basis. Je hoeft niet perse alles te gaan uitruimen morgen, maar als iets kapot gaat, bedenk dan eerst hoeveel je het eigenlijk hebt gebruikt voor je het vervangt.
Dan moet je dus ook geen hoesje kopen a 30 euro, want waarom heb je die nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Spotmatic schreef op maandag 25 januari 2016 @ 09:57:
Je kunt zeggen dat de vastgoedmarkt in de binnensteden niet meer bij deze tijd hoort. De huurprijzen zijn te hoog waardoor winkelbedrijven door de hoge vaste lasten eerder over de kop gaan (bij V&D was dat een van de genoemde redenen, daarom ook hun verzoeken om lagere huur of zelfs het tijdelijk opschorten ervan).

Maar goed, de realiteit komt vanzelf als de helft van de panden in een willekeurig stadscentrum leeg staat. De huren kunnen niet eeuwig op zo'n hoog niveau blijven. Misschien is het tijd om na te denken over alternatieve vormen van huur zoals een percentage van de omzet (winst) waarbij ik moet aantekenen dat ik niet weet of dergelijke constructies al bestaan.
Bestaan al lang. V&D betaalde lang niet top dollar voor haar locaties, dus dat was des te schrijnender. En er zijn huurcontracten met een vast bedrag + percentage omzet. Ligt aan de locatie, wensen huurder en verhuurder, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xrubennft
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-03 12:06
Anoniem: 403357 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 09:29:
Ik vraag me wel eens af waar die mensen werken, want mijn baas wordt er echt niet blij van als ik elke maand een dag thuis blijf omdat ik op pakketjes moet wachten.
Je kan zowat alle bestellingen laten afleveren bij een postNL punt bij de Albert Heijn, of via DHL bij afleverpunten etc. Werkt altijd perfect en je hoeft er niet voor thuis te blijven _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 14038

Spotmatic schreef op maandag 25 januari 2016 @ 09:57:

Waarom zijn überhaupt de huren zo hoog als de winkels bij bosjes omvallen?

In 1995 was er eigenlijk al bekend dat er qua huren en winkels een probleem was. In die 20 jaar heeft me dus weinig actie ondernomen om hier iets structureel aan te doen. Hebberigheid van de verhuurders en gemeentes zal er voor zorgen dat winkels verdwijnen en iedereen op lange termijn achteruit gaat.
http://www.volkskrant.nl/...ers-uit-de-markt~a385373/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
Señor Sjon schreef op maandag 25 januari 2016 @ 09:47:
[...]

Winkels willen helemaal geen dood geld in de stenen, dat blokkeert investeringsvermogen. Ga je het belenen, dan heb je alsnog een maandlast. Liever een huur die je op kan zeggen als de locatie niet meer bevalt.

De voorbeelden die je aanhaalt zijn corporate identity zaken, zoals bv ook McDonalds doet. Maar in het gros van de gevallen zijn dat franchisenemers die zo'n pand neer moeten zetten om überhaupt een franchisecontract te krijgen. Qua voorbeelden heb je het ook over miljardenbedrijven. Een winkel met 1-2 filialen kan en wil dat niet betalen.

En ja, zodra je panden bezit moet je het ook onderhouden en heb je allerlei zaken die niks met de winkel te maken hebben, maar wel moeten gebeuren.

Ik weet niet hoe lang je al in de VS zit, maar Nederland is natuurlijk maar een fijnmazig speldenknopje waar bezorgen goed uit kan.
Dat kan wel een goede reden voor zijn. Nederland is een uitzonderingsgeval met zijn kleine oppervlakte. Ik kan je mededelen dat met de enorme uitgestrektheid des lands wat je hier in de VS hebt zowel als de verschillende klimaten (zojuist een flinke blizzard gehad aan de midden-oostkust waardoor al het vervoer geschrapt) je zeker niet binnen de volgende ochtend 'thuis hebt'. Of je moet daar een bak geld voor neerzetten - overnight of Next Day delivery. Voor kleine zaken kan dat zelfs meer dan de prijs van het product kosten of pak m beet de helft.

Het zou hier een logistieke nachtmerrie zijn om alles via post of professionele bezorgingsdienst (UPS, FEDEX, DHL) op te sturen. Dan kom je uit op het idee van de eigen truck. Maar dat lijkt volgens mij ook duur en ook maar voor een bepaald gebied pas geldig. Hoe groot mag dat gebied zijn om winst te genereren? Niet heel groot gok ik, er worden hier door de meeste pizzazaken niet eens verder dan een 3 mijl straal afgeleverd, dat is niet voor niets neem ik aan.

En ik heb het indd over de grote ketens/corporaties, heb dat ook herhaaldelijk gezegd. Maar dat lijkt mij ook wenselijk dat alle bedrijven opgaan in grote ketens en corporaties? Zo worden de klantendienst en de verzorging gestandaardiseed waardoor de klant weet wat hij kan verwachten, als hij bijv een pizza gaat bestellen bij de dominos. Ik weet niet of men daar in Nederland graag klein- en middenbedrijf wil maar hier is het pak m beet sinds een decennium of 3 geen succesformule meer gebleken. Hier heb je zo nu en dan een ma en pa- kleine familie gerunde zaak en meestal hebben dit soort plekken onbeleefd personeel, geen secundaire voorwaarden voor de medewerkers, gebrek aan hygiëne, bouwvallige gebouw, gebrek aan voorzieningen etc. En de klant weet niet eens wat hem te wachten staat, wat er op de menu staat en de prijzen zijn nogal wisselvallig/willekeurig. De amerikaan vindt regelmaat/voorspelbaarheid leuk als klant. Die wil vooraf kunnen bepalen wat voor koffiesmaak die wil gaan halen bij de buurt-Starbucks tijdens een pauze van zijn werkdag en ook hoeveel die daaraan kwijt moet. Als ik zie hoeveel mcdonalds starbucks dominos en subway in Nederland de kop opsteken krijg ik het idee dat ook steeds meer Nederlanders dat willen.

Wat betreft onderhoud, zolang het gebouw reelatief nieuw is zal dat meevallen. Hoe vaak moet er bij jou thuis het dak vervangen worden of de waterleidingen? Nou bij mij bijna nooit hoor, misschien bij een alles vernietigende storm pas. Als je schoonmaakkosten bedoelt ja dat moet ook bij een huurpand. Daar heeft ieder bedrijf zo'n klein budget voor. Verder hoeft er alleen in de zomer gegrasmaaid te worden (en mits noordelijke ligging) in de winter gesneeuwruimd. Ik geef je toe dat met de enorme oppervlaktes aan terrein dit weleens een probleem kan vormen aangezien het ook meestal aan een derde partij ondernemer uitbesteed wordt. Het zou helpen om duidelijk te maken wat je precies met onderhoud bedoelt, zo komen we nog eens uit. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Señor Sjon op 25-01-2016 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:07

servies

Veni Vidi Servici

Fiber schreef op zondag 24 januari 2016 @ 23:52:
...
In een fysieke winkel in NY of in een online winkel...? O-)
Ik heb hetzelfde gehoord van oud collega's van mij die regelmatig in de VS bij klanten zaten. Dat waren fysieke winkels.
En daarbij kwam ook nog eens dat de maatkeuze veel (en dan bedoel ik extreem veel) uitgebreider was.
Waar je hier in Nederland meestal niet veel verder komt dan wijdte maten 28 - 40 met stappen van 2 en dan een beperkte keuze in bijbehorende lengtematen, moet je je daar dan iets van een matrix voorstellen met wijdtematen van 26 t/m 46 in stappen van 1 en lengtematen van 30 t/m 40 in stappen van 1. Oftewel bij wijze van spreken ruim 200 mogelijke combinaties...
En dat heeft allemaal met protectionisme te maken en niets met belastingen. Probeer maar eens een Levi's te kopen via amazon.com... Die krijg je niet naar hier verscheept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
aardebewoner schreef op maandag 25 januari 2016 @ 11:25:
Wat betreft onderhoud, zolang het gebouw reelatief nieuw is zal dat meevallen. Hoe vaak moet er bij jou thuis het dak vervangen worden of de waterleidingen? Nou bij mij bijna nooit hoor, misschien bij een alles vernietigende storm pas. Als je schoonmaakkosten bedoelt ja dat moet ook bij een huurpand. Daar heeft ieder bedrijf zo'n klein budget voor. Verder hoeft er alleen in de zomer gegrasmaaid te worden (en mits noordelijke ligging) in de winter gesneeuwruimd. Ik geef je toe dat met de enorme oppervlaktes aan terrein dit weleens een probleem kan vormen aangezien het ook meestal aan een derde partij ondernemer uitbesteed wordt. Het zou helpen om duidelijk te maken wat je precies met onderhoud bedoelt, zo komen we nog eens uit. :)
De kleinere detailhandel zit in Nederland doorgaans in de binnensteden in oudere panden. Dus inderdaad, zolang het pand relatief nieuw is kan het meevallen, maar in de binnensteden is het vaak niet nieuw. Hoeft voor mij ook niet, de oudere panden hebben veel meer sfeer zo.

Daarnaast zou bij kopen een winkelier in één keer een paar ton op moeten hoesten om een pand te kopen. Nu betaald hij een in verhouding veel kleiner bedrag per maand aan huur en is de initiële investering veel lager. Met de leegstand in de winkelstraten raak je als je winkel het niet meer redt je dure pand ook niet zo makkelijk meer kwijt. Dus dan liever wat meer maandelijkse kosten aan meer huur dan een heel groot risico gaan dragen door te kopen.

Wat horeca betreft zijn juist de kleine zaakjes vaak van betere kwaliteit dan de grote ketens. Ook wordt het personeel hier beter beschermt en zijn ze veel minder afhankelijk van fooien (tips) omdat deze standaard al in de prijs zitten.

Al met al de Nederlandse middenstand gaan meten met US maten is voor een vergelijking wellicht leuk, maar heeft verder niet zo heel veel zin imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:32
aardebewoner schreef op maandag 25 januari 2016 @ 11:25:
[...]

[...]

Om een eigen pand aan te kopen/bouwen heb je geld nodig, dus ofwel je leent het (kost rente) of je hebt het op de spaarrekening staan. Als het goed maak je meer rendement op je activiteiten als ondernemer (=spullen verkopen) dan dat je op onroerend geod verdient (als dat niet zo is dan moet je in het onroerend goed gaan) oftewel een pand kopen kost je geld. Huren kost ook geld maar maakt je flexibel.
Wat betreft onderhoud: als je een pand koopt om maar tien jaar te houden, dan heb je inderdaad geen hoge onderhoudskosten maar heb je hoge afschrijving :) . Onderhoud pleeg je om een pand in stand te houden. Dus ofwel je zult moeten schilderen, er zal wel een keer lekkage zijn. Huur je het pand dan bel je de eigenaar met het verzoek dat te (laten) repareren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:10

liberque

Vrijzinnig!

Er wordt hier heel veel gepraat over waarom de 'oude' formule van winkelketens niet werkt en speerpunten die je vaak tegenkomt zijn voorraad en klantenservice die beneden maat is, maar om eerlijk te zijn is het veel erger gesteld. In mijn jonge jaartjes ben ik een PoS geweest bij de omgevallen formule It's en als dat een referentiepunt mag zijn voor waarom al dat soort bedrijven over de kop gaan dan begrijp ik het heel goed.

Er werd stelselmatig namelijk bewust een lage voorraad gehouden, want je wilde als verkoper geen nieuwe apparaten verkopen, maar juist de oude gedateerde meuk - ofwel hoe ze dat zo mooi noemden: de incourante modellen. Kwam een klant binnen voor het nieuwste van het nieuwste en jij wist hem een oud model aan te smeren dan kreeg je als verkoper waardebonnen voor de V&D. Bij It's was het heel makkelijk om de modellen te herkennen die je waardebonnen opleverden. Namelijk door de prijs achter de komma.

xxx,30 betekende een vrij nieuw model maar met een hoge winstmarge - dus verkopen
xxx,40 betekende een product dat vrij nieuw was maar met een enorm lage winstmarge - dus afkraken bij de klant
xxx,80 betekende een oud product - is wellicht niet eens meer de helft van zijn prijs waard - verkopen betekent 1 waardebon
xxx,88 betekende een heel oud product - je mag er zelfs korting op geven als je het verkoopt want dit product is de winkel geld aan het kosten (schapsprijs) - verkoop is 2 waardebonnen

En zo kwam het dus voor dat een klant kwam kijken voor een core2duo laptop en jij die als verkoper moest afkraken om hem uiteindelijk die oude pentium 3 notebook mee te geven. Iedere keer als het sluitingstijd was verzuchtte je als verkoper omdat je blij was dat die klant niet met een schietijzer terug kwam om je even flink te bedanken voor je oplichtingspraktijken.

Daarboven kwam nog het upsellen van garantie. Miele wasmachines kwamen standaard met 10 jaar garantie als de klant de bon opstuurde. Had je echter een ongeletterde klant dan moest je hem dat dus absoluut niet vertellen en hem 5 jaar extra garantie voor een paar honderd euro aansmeren... en er kwamen uiteindelijk klanten terug die er vragen over gingen stellen. Het was dan jouw taak om een of ander lul verhaal op te hangen over de garantie van Miele dat die niet deugdelijk zou zijn en dat ze zich gelukkig mochten prijzen dat ze garantie van It's hadden gekocht..

Nee, het is niet gek dat Its over de kop ging en het ging echt op alle filialen zo. Je werd er zelfs per regio in getrained en op speciale seminars kreeg je zelfs cadeautjes als je de oplichtingsvragen goed beantwoorde. Dit deden ze om je schuldgevoel af te kopen want jij wist als geen ander dat een klant die 4999 euro neerlapte voor een hd-ready 720p tv beter 2 maanden kon wachten voor een fullhd versie, ,aar hey als jij 20 van die oude tvs verkocht dan kreeg je zelf een full hd tv.

Daarnaast was veel apparatuur gewoon ook gebruikt door het winkelpersoneel. Was het warm dan nam je een nieuwe airco mee naar huis en na een week bracht je die weer terug. Dit deed je onder het mom van testen en was gewoon een valide optie in het systeem. Echter verkocht je daarna de airco gewoon als zijnde nieuw aan een klant.

Als klap op de vuurpijl zag je precies wat de winstmarge was op de computer. Veelal dachten klanten slim te zijn en wilde dealtjes sluiten. Een gratis scart kabel ofzo (waarvan de winstmarge 800% was) en daar deed je als verkoper dan een beetje moeilijk over. Dit terwijl de marge van de tv al ruim een paar honderd euro was.

Nee als slechts een fractie van hetgeen gebeurde bij Its ook gebeurt bij de andere grote ketens dan is het niet gek dat mensen deze winkels uiteindelijk massaal links laten liggen. De schrijnende reclame van het kind dat vraagt wanneer ze nu eens eindelijk om een winterjas gaan en de moeder zegt "nu" en daarop de laptop pakt is gewoon daar een gevolg van. Het was graaien graaien graaien... tja en uiteindelijk is de koek op,

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
Invisible_man schreef op maandag 25 januari 2016 @ 11:54:
[...]

De kleinere detailhandel zit in Nederland doorgaans in de binnensteden in oudere panden. Dus inderdaad, zolang het pand relatief nieuw is kan het meevallen, maar in de binnensteden is het vaak niet nieuw. Hoeft voor mij ook niet, de oudere panden hebben veel meer sfeer zo.

Daarnaast zou bij kopen een winkelier in één keer een paar ton op moeten hoesten om een pand te kopen. Nu betaald hij een in verhouding veel kleiner bedrag per maand aan huur en is de initiële investering veel lager. Met de leegstand in de winkelstraten raak je als je winkel het niet meer redt je dure pand ook niet zo makkelijk meer kwijt. Dus dan liever wat meer maandelijkse kosten aan meer huur dan een heel groot risico gaan dragen door te kopen.

Wat horeca betreft zijn juist de kleine zaakjes vaak van betere kwaliteit dan de grote ketens. Ook wordt het personeel hier beter beschermt en zijn ze veel minder afhankelijk van fooien (tips) omdat deze standaard al in de prijs zitten.

Al met al de Nederlandse middenstand gaan meten met US maten is voor een vergelijking wellicht leuk, maar heeft verder niet zo heel veel zin imho.
Ik geef je toe dat het weinig zin geeft om de Nederlandse economie met dat van de Amerikaanse te vergelijken maar ik probeer het alkeen maar in de juiste context te plaatsen zodat ik het kan begrijpen. Er zijn elementen/aspecten die iedere economie gemeen heeft ongeacht de locatie ter wereld.

Wat ik niet kan begrijpen dus is hoezo zijn er betere voorwaarden en arbeidsbescherming bij de kleine zaken in Nederland? Ik zou juist denken dat de grootbedrijven daar een minopolid op hebben door alles in de collectieve pot te doen en dit vervolgens uit te reiken aan de hulpbehoevende? Zo wordt het risico geconsolideerd. Als de ene filiaal in zwaar weer terechtkomt kunnen de betere varende dat enigszin opvangen en bekostigen.

En verder betekent dat dan dat de Nederlander het leuk vindt om het ene cafe binnen te wandelen en daar een bepaalde prijs voor een kop koffie te betalen en de volgende dag een ander cafe aan een andere straat en daar een totaal andere prijs op te hoesten voor dezelfde kop? Waarvan ook nog eens de smaak en de grootte varieren? Hoe moet ik dit zien?

En wat betreft dure binnensteden waarom gaan de grote ketens daar uberhaupt willen zitten aangezien er sowieso krappe straten zijn en gebrek aan vloer-/verkoopruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
aardebewoner schreef op maandag 25 januari 2016 @ 12:18:
[...]

Ik geef je toe dat het weinig zin geeft om de Nederlandse economie met dat van de Amerikaanse te vergelijken maar ik probeer het alkeen maar in de juiste context te plaatsen zodat ik het kan begrijpen. Er zijn elementen/aspecten die iedere economie gemeen heeft ongeacht de locatie ter wereld.

Wat ik niet kan begrijpen dus is hoezo zijn er betere voorwaarden en arbeidsbescherming bij de kleine zaken in Nederland? Ik zou juist denken dat de grootbedrijven daar een minopolid op hebben door alles in de collectieve pot te doen en dit vervolgens uit te reiken aan de hulpbehoevende? Zo wordt het risico geconsolideerd. Als de ene filiaal in zwaar weer terechtkomt kunnen de betere varende dat enigszin opvangen en bekostigen.
Wat dacht je van een werknemer die met skiën zijn benen breekt en twee jaar lang niet kan werken? Als werkgever moet je hem/haar nog wel twee jaar 70% door betalen? Wat als je een contract van een werknemer niet verlengd, dat je hem dan toch nog een transitievergoeding moet betalen?
Afgezien daarvan: De lonen/loonkosten in NL liggen een stuk hoger dan in bijvoorbeeld de USA. Horeca: In de USA verdient het personeel het geld via de fooi, in Nederland hebben ze gewoon een salaris en is de fooi extra.
En verder betekent dat dan dat de Nederlander het leuk vindt om het ene cafe binnen te wandelen en daar een bepaalde prijs voor een kop koffie te betalen en de volgende dag een ander cafe aan een andere straat en daar een totaal andere prijs op te hoesten voor dezelfde kop? Waarvan ook nog eens de smaak en de grootte varieren? Hoe moet ik dit zien?
Smaken verschillen, wat nu als je de koffie van starbucks niet te drinken vindt? Waar moet je dan heen?
En wat betreft dure binnensteden waarom gaan de grote ketens daar uberhaupt willen zitten aangezien er sowieso krappe straten zijn en gebrek aan vloer-/verkoopruimte?
Omdat daar in NL de consument rond loopt. (of was het liep?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-06 16:41
Invisible_man schreef op maandag 25 januari 2016 @ 08:40:
Daarnaast zijn winkels zoals Wallmart geen winkels die op prime locations zitten (meer zoals in NL supermarkten en bouwmarkten aan de rand van wijken of op industriegebieden zitten) waar in Nederland veel detailwinkels dat wel zitten. Dat wil men ook graag om zo de binnensteden niet leeg te laten lopen.
Iets wat mij in de VS is opgevallen, is inderdaad de grote winkelformules aan de rand van de stadjes, en een binnenstad wat een grote bende vergane glorie is, en waar de helft is dichtgespijkerd. Slechts sporadisch lijkt men in staat te zijn geweest het tij te keren.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
BB-One schreef op maandag 25 januari 2016 @ 12:26:
[...]

Wat dacht je van een werknemer die met skiën zijn benen breekt en twee jaar lang niet kan werken? Als werkgever moet je hem/haar nog wel twee jaar 70% door betalen? Wat als je een contract van een werknemer niet verlengd, dat je hem dan toch nog een transitievergoeding moet betalen?
Afgezien daarvan: De lonen/loonkosten in NL liggen een stuk hoger dan in bijvoorbeeld de USA. Horeca: In de USA verdient het personeel het geld via de fooi, in Nederland hebben ze gewoon een salaris en is de fooi extra.

[...]
In dat geval is het niet juist beter om het risico te consolideren door meerdere filialen te hebben (meer winst) waardoor de ziektekosten van die ene werknemer beter opgevangen kunnen worden? Hoe wordt de kleine zaak daarbij gebaat?

De rest van je reactie kan ik in komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipppertje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-06 10:46
Uiteindelijk heeft de retail gewoon een aantal problemen die niet opgelost worden: er is wantrouwen vanuit de consument (na het verhaal van liberque is dat denk ik meer dan terecht) dat je er niet altijd vanuit kan gaan dat je een goede deal hebt. Vergelijk je niet dan word je waarschijnlijk genaaid. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Daarnaast is het in veel winkelcentra gewoon niet gezellig en is het onhandig opgedeeld. Vaak is het centrum verspreid over een groot oppervlak (dus ver lopen) en staat er in dat grote oppervlak veel leeg. Ik ben er mee eens dat de consument voor de sfeer naar de stad komt, maar als er geen sfeer is kun je net zo goed online iets kopen. Daar is ook geen sfeer, maar het kost tenminste niet zoveel moeite.
Tel daarbij op 10 euro parkeergeld voor een dagje shoppen en de onmogelijkheid om iets specifiekere zaken te kunnen vinden (ik zocht laatst een doorzichtige paraplu, nergens te vinden. Uiteindelijk uit frustratie maar online gekocht) en je ziet dat de retail in een moeilijke situatie terecht is gekomen.
Aan de andere kant liggen er zeker nog kansen: als ik een schroefje nodig heb ga ik naar de Gamma of de Praxis, en kleding pas ik het liefst even aan voor ik het koop.

Maar het had ook zo gekunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
[...]
Die goede voorwaarden zijn er doordat er branch breed CAO's (collectieve arbeidsovereenkomst) worden afgesproken tussen werkgevers en de vakbonden (unions) en er in de wet meer sociale zekerheden zitten. In de CAO staan zaken als maximale werkuren, richtlijnen voor de lonen en zo nog heel wat afspraken. Daarnaast kunnen werkgevers zich tegen bepaalde tegenvallers verzekeren zodat het risico niet alleen op de werknemer hoeft te rusten.

[ Voor 5% gewijzigd door Invisible_man op 25-01-2016 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
ijdod schreef op maandag 25 januari 2016 @ 12:41:
[...]

Iets wat mij in de VS is opgevallen, is inderdaad de grote winkelformules aan de rand van de stadjes, en een binnenstad wat een grote bende vergane glorie is, en waar de helft is dichtgespijkerd. Slechts sporadisch lijkt men in staat te zijn geweest het tij te keren.
Het ligt er ook aan wat voor stad je het over hebt, maar als er iets is die niet dichtgespikerd gaat zijn het juist de binnensteden (met uutzondering van detroit misschien). Daar zitten meestal tegenwoordig de family dollars, dollar tree's, dollar grnerals, save a lots, rite aids en cvs'en. Dit zijn allemaal lage kosten thriftshops, je hebt er hele gezinnen die daar de boodschapoen doen, vaak is het druk en heb je rijen voor de kassa. Daar zitten de binnensteden vol van. Goedkope, ongezonde meuk met slechte klantendienst. Voor de rest zijn het van die geglobaliserde cafes en horeca - starbucks mcdonalds burgerking taco bell fridays etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
Invisible_man schreef op maandag 25 januari 2016 @ 12:54:
[...]

Die goede voorwaarden zijn er doordat er branch breed CAO's (collectieve arbeidsovereenkomst) worden afgesproken tussen werkgevers en de vakbonden (unions) en er in de wet meer sociale zekerheden zitten. In de CAO staan zaken als maximale werkuren, richtlijnen voor de lonen en zo nog heel wat afspraken. Daarnaast kunnen werkgevers zich tegen bepaalde tegenvallers verzekeren zodat het risico niet alleen op de werknemer hoeft te rusten.
Ah dat is dan logisch. Dus ze krijgen door middel van andere soortgelijke constructies alsnog de voordelen van Big Business.

Ik gok dat het voordeel van een kleine zaak dan ligt aan de simpelere boekhouding en management. Wat bij een grootbedrijf oba corporatie enorme rompslomp, bureaucratie, vertraging en complexiteit oplevert.

In de VS heb je zulke sociale en wettelijke beschermingen niet dus dan ligt het aan het bedrijf om dat alsnog te regelen (wat ook niet altijd in de praktijk goed lukt). In dat aspect is het ook best wisselvallig want wat iemand qua voorwaarden bij de walmart kan verwachten zijn weer totaal anders dan bij de best buy al zijn het grotendeels hetzelfde soort bedrijf, dezelfde sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
aardebewoner schreef op maandag 25 januari 2016 @ 13:00:
[...]

Het ligt er ook aan wat voor stad je het over hebt, maar als er iets is die niet dichtgespikerd gaat zijn het juist de binnensteden (met uutzondering van detroit misschien). Daar zitten meestal tegenwoordig de family dollars, dollar tree's, dollar grnerals, save a lots, rite aids en cvs'en. Dit zijn allemaal lage kosten thriftshops, je hebt er hele gezinnen die daar de boodschapoen doen, vaak is het druk en heb je rijen voor de kassa. Daar zitten de binnensteden vol van. Goedkope, ongezonde meuk met slechte klantendienst. Voor de rest zijn het van die geglobaliserde cafes en horeca - starbucks mcdonalds burgerking taco bell fridays etc.
Moet de kantekening plaatsen dat ik het vooral heb over small-town US. In grote delen van de VS is 25000 inwoners al de grootste stad in de regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
ijdod schreef op maandag 25 januari 2016 @ 13:10:
[...]

Moet de kantekening plaatsen dat ik het vooral heb over small-town US. In grote delen van de VS is 25000 inwoners al de grootste stad in de regio.
Nou vele 'suburbia'-plaatsen (van die voor- en buitensteden) zijn inderdaad verpauperd maar de populatie is hier juist flink toegenomen want weinige mensen kunnen nog meer woonruimte betalen in de grote steden. De meeste mensen in de grote steden in de VS wonen in huurwoningen want bijna niemand kan een koopwoning nog betalen. De banken hebben daar sinds 2008 zo ongeveer de leningscriteria flink opgeschroefd. Ook wonen de meesten in gedeelde woonruimtes (op kamers waarbij eenieder zijn eigen slaapkamer uit een apartement huurt). De huurmarkt is juist totaal ingestort door enorme, onredelijk hoog en uit de hand gelopen huurbedragen. De lokale overheden denken zelfs aan rent control - huurbedragbegrenzing.

Aangezien veel mensen nu in de voorsteden willen wonen is de markt ook daar best concurrerend geworden en ook hier zijn de huurbedragen flink omhooggegaan. Bijna niemand meer krijgt een hypotheek van de bank je moet echt een grootverdiener zijn en de meesten zijn dat niet, het horeca personeel al helemaal niet. De lonen stijgen niet in verhouding tot de huur.

Sowieso is het best kloot als je in de grote stad werkt en niet veel verdient want je kan er sowieso niet wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
aardebewoner schreef op maandag 25 januari 2016 @ 12:44:
[...]

In dat geval is het niet juist beter om het risico te consolideren door meerdere filialen te hebben (meer winst) waardoor de ziektekosten van die ene werknemer beter opgevangen kunnen worden? Hoe wordt de kleine zaak daarbij gebaat?

De rest van je reactie kan ik in komen.
Zoals aangegeven daar kun je je tegen verzekeren (lees: kost geld)
Meerdere filialen betekent meer overhead, meer personeel, betekent meer kosten.

Het 'probleem' van de fysieke winkels in NL is juist dat de consument genoeg heeft van dat elke winkelstraat in NL er precies hetzelfde uit ziet. Ik ken Amerika niet genoeg om daar een inhoudelijk oordeel over te hebben, maar mijn persoonlijke mening is dat elk winkelcentrum er precies hetzelfde uitziet en totaal geen "hart" heeft. Als je het hebt over leuke winkelcentra in de VS dan zijn die meestal gelegen in de toeristische gebieden met wat onverwachte leuke winkeltjes. (Een bestbuy en Walmart schaar ik persoonlijk niet onder een "leuk" winkeltje, hoewel ik daar altijd wel even ga kijken als ik in de VS ben en mijn ogen uitkijk naar de prullaria en grote hoeveelheden die daar verkocht worden).

Ik denk dat je de VS niet kan vergelijken met NL, de beleving van de consument is totaal anders. Uit eten? In de VS gebruikelijk om dat meerdere keren per week te doen "even snel tussen door" Mijn Amerikaanse vrienden vinden uit eten gaan in NL een verschrikking, moet je een half uur tot 3 kwartier op je eten wachten? Zelfde geldt mijns inziens ook voor de winkelverwachting. ("shop experience")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 403357

Gomez12 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 10:17:
[...]

Ik snap uberhaupt nog niet eens waarom je de stad ingaat :)
Ik pas de kleding graag voor ik deze koop. Even de stad in, kleding passen, afrekenen en meenemen vind ik echt veel makkelijker dan bestellen, ophalen bij PostNL, passen, niet passende weer terug naar PostNL (ben je ondertussen 2x naar de stad geweest). Meestal drinken we nog wat in de stad. Je hele leven alleen maar binnen zitten en op het werk zitten lijkt me ook niet wat. Ik snap wel dat er meer opties zijn om te doen buiten de deur, maar het door de stad wandelen is ook gewoon een stukje ontspanning in het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:38
[...]

ik begrijp uit je posts dat veel Amerikanen het blijkbaar het mooist vinden om gestandaardiseerde producten te kopen bij standaardketens. Maar zoals ik het om me heen zie in Nederland vinden mensen hier vaak de unieke zaakjes juist leuk.

In principe krijg je wel bij elke zaak een andere kop koffie voor een ander bedrag, maar het is niet zo extreem als je voorstelt. De consument accepteert bepaalde prijzen wel of niet, en ze kennen elkaars prijzen natuurlijk. Koffie zal op de meeste plaatsen iets van € 2.20 tot € 2.90 kosten bijvoorbeeld, vrijwel nooit € 5.00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
aardebewoner schreef op maandag 25 januari 2016 @ 13:28:
[...]
Sowieso is het best kloot als je in de grote stad werkt en niet veel verdient want je kan er sowieso niet wonen.
Dat is an sich niets nieuws in grote steden, niet alleen in de VS. NL is in dat opzich eerder een uitzondering dan de regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

VantageR schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 11:10:
Om nog maar even een frustratie te uiten over fysieke winkels en dan in dit geval voor kleding...
Hoe vaak heb ik het wel niet gehad dat ze mijn maat niet op voorraad hebben, terwijl ik een vrij normaal postuur heb. Juist de minder gebruikelijke maten hebben ze dan weer wel op voorraad. En dit is dan niet tijdens de uitverkoop. Hoe moeilijk kan het zijn om ten alle tijden van elke maat 1 exemplaar op voorraad te hebben?
Dat heb ik wel eens nagevraagd bij een bekende met een kledingwinkel en dat komt omdat de winkels geen vrije keuze hebben qua inkoop.
Ze MOETEN bijvoorbeeld 5x XS, 5x S, 5x M, 5x L, 5x XL en 5x XXL inkopen terwijl ze weten dat ze met bijvoorbeeld alle XS, 4x S, 3x L en 2x XXL blijven zitten. Dus wat denk je dat ze qua inkoop doen...
De kledingindustrie loopt 40 jaar achter en heeft nog steeds niet in de gaten dat de gemiddelde lengte etc. behoorlijk is veranderd in Nederland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
servies schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:17:
[...]

Dat heb ik wel eens nagevraagd bij een bekende met een kledingwinkel en dat komt omdat de winkels geen vrije keuze hebben qua inkoop.
Ze MOETEN bijvoorbeeld 5x XS, 5x S, 5x M, 5x L, 5x XL en 5x XXL inkopen terwijl ze weten dat ze met bijvoorbeeld alle XS, 4x S, 3x L en 2x XXL blijven zitten. Dus wat denk je dat ze qua inkoop doen...
De kledingindustrie loopt 40 jaar achter en heeft nog steeds niet in de gaten dat de gemiddelde lengte etc. behoorlijk is veranderd in Nederland...
Schijnt dat kinderkleding toch steeds groter is geworden om de corpulente kinders te kunnen faciliteren. Ik kan de bron niet meer vinden maar ik dacht dat er onderzoek gedaan was en dat kindermaat x tegenwoordig bij wijze van 3 centimeter breder is dan in 1980.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-06 06:13
servies schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:17:
[...]

(...) Dus wat denk je dat ze qua inkoop doen..(...)
Geen idee? Ze moeten pakketten kopen,stel je. Dus naar een andere leverancier die wel maatwerk levert??? You tell me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
@El_Jay

http://nos.nl/artikel/658...-aangepast-aan-dikte.html deze bedoel je?

Is ergens ook wel belachelijk, het schijnt dat kinderen vroeg geactiveerde vet cellen noot meer kwijtraken met alle gezondheid risico's vandoen...
Voor de kleine moeten we stad en land aflopen om slanke kleding te kunnen krijgen.

Ze zullen binnenkort de BMI formule ook wel aanpassen naar 35... maar goed dit is een andere discussie.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:07

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Fr33z schreef op maandag 25 januari 2016 @ 13:35:

ik begrijp uit je posts dat veel Amerikanen het blijkbaar het mooist vinden om gestandaardiseerde producten te kopen bij standaardketens. Maar zoals ik het om me heen zie in Nederland vinden mensen hier vaak de unieke zaakjes juist leuk.
De zure werkelijkheid natuurlijk is dat mensen dat unieke zaakje heel leuk vinden, rondkijken en er vervolgens niets kopen omdat het toch wel iets duurder is dan bij de standaardwinkels. Toch lijken me de unieke winkeltjes wel een gat in de markt in de stadscentra, waar de winkelbeleving uiteindelijk veel belangrijker aan het worden is. Zie het succes van Rituals e.d. Ooit een uniek winkeltje en nu rap aan het verworden tot standaardwinkel. Het gaat om de beleving.

In Delft heb je in het centrum een centraal stuk met de standaardtoko's (in relatief nieuwe gebouwen), maar langs de grachten zijn het vrijwel allemaal unieke winkeltjes en horeca. Dat is echt de redding van het stadscentrum denk ik. Ik mag hopen dat de huren van dat soort pandjes ook relatief lagen liggen juist om die uitstraling te kunnen behouden.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Marcva schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:58:
[...]

Geen idee? Ze moeten pakketten kopen,stel je. Dus naar een andere leverancier die wel maatwerk levert??? You tell me ;)
Welke andere leverancier?
Er is geen andere leverancier... Het is geen hardware waar je een tiental groothandels voor hebt...
Je hebt 2 opties:
Of je bestelt een pakket van een lijn of je bestelt niks...

[ Voor 8% gewijzigd door servies op 25-01-2016 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-06 13:54
Anoniem: 403357 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 13:35:
[...]

Ik pas de kleding graag voor ik deze koop. Even de stad in, kleding passen, afrekenen en meenemen vind ik echt veel makkelijker dan bestellen, ophalen bij PostNL, passen, niet passende weer terug naar PostNL (ben je ondertussen 2x naar de stad geweest). Meestal drinken we nog wat in de stad. Je hele leven alleen maar binnen zitten en op het werk zitten lijkt me ook niet wat. Ik snap wel dat er meer opties zijn om te doen buiten de deur, maar het door de stad wandelen is ook gewoon een stukje ontspanning in het weekend.
Mijn ervaring met "even" de stad in is heel anders.. Niet mijn maat op voorraad of niet hebben wat ik zoek komt vaker voor dan dat ze het wel hebben, en dat terwijl ik een vrij doorsnee figuur heb. Dan ben je zo 2 uur van huis en 5 euro aan parkeerkosten armer.

Nee dan zoek ik wel tussen de honderden keuzes van zalando, bestel ik 2 maten en stuur ik er een hier op dorp terug, waar ik toch voor de boodschappen moet zijn.

Voor de ontspanning ga ik wel met de hond in het bos wandelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
Ik kan niet zoveel vertellen of dit ook voor de Nederlandse winkels geldt dus ik baseer mijn uitspraak op de Amerikaanse. Één punt die wel voor het voortbestaan van de fysieke winkels pleit is het aanhoudend succes van laagniveau 'kringloop/spaarwinkels' zoals de family dollar, dollar general, en save a lot etc. Deze winkels staan bijna altijd tjokvol met Amerikaanse tokkies, paupers, zwervers en ander gespuis. De klantendienst is erbarmelijk, als je vraagt of ze een bepaald item hebben zeggen ze soms zonder blozen of blikken 'Ik weet het niet. Gewoon wat er op de schappen ligt.' En meer van dat soort nonsens.

Vaak heb je in een drukke winkel letterlijk een medewerker in zijn eentje die de hele show moet runnen. De producten zijn ongezond - ramen noodles, chips, snacks en andere overmatig suiker, vet of conserveringsmiddelen bevattende meuk.

Het enige wat wel goed aan is zijn de vaak zeer lage prijzen voor in verhouding grote kwantiteiten.

Er worden nooit klachten serieus afgehandeld of zelfs opgenomen.

Maar de klanten blijven terugkomen. Wat kan achter het succes van zulke winkels liggen? Ze zijn letterljk als onkruid uit de grond gestampt, ze zijn overal te vinden.

Als iemand hiervoor met een goede verklaring kan komen ben ik meer geneigd om mee te gaan in het idee van de eventuele verdwijning van fysieke winkels. Anders zeg ik gewoon dat mensen nou eenmaal een fysieke winkelervaring nodig hebben en daardoor zullen ze nooit weggaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 666385

Ik vind dat fysieke winkels veel geld vragen meestal in vergelijking met de winkels online, meestal bij een defect kan je ook wel service krijgen bij de fabrikant van het product. Als je een beetje verstand hebt van RMA aanvragen en de procedure kan volgen op de website moet dat wel lukken. In deze tijden van economische crisis let je daar wel echt op, (persoonlijk koop ik altijd online en dan RMA bij de fabrikant, dan haal je er nog voordeel uit onder garantie) en ik heb altijd meer de indruk dat fysieke winkels blijven betsaan voor de mensen die niet zo technisch zijn hierin en ouder zijn, zoals mijn ouders bijvoorbeeld en niet zo veel vertrouwen of ervaring hebben met online kopen. Er zijn natuurlijk ook wel andere bedrijfsconcepten die enkel werken met fysieke winkels, maar vooral voor electronica heb ik wel ergens gelijk denk ik, maar je mag mij uiteraard verbeteren als mijn visie bekrompen lijkt :) Ik heb het wel over aankopen waar de prijzen echt het verschil maken bij aankoop en je makkelijk nog iets anders erbij kan kopen voor dezelfde prijs in de fysieke winkel ...

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 666385 op 26-01-2016 05:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
aardebewoner schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 03:09:
Ik kan niet zoveel vertellen of dit ook voor de Nederlandse winkels geldt dus ik baseer mijn uitspraak op de Amerikaanse. Één punt die wel voor het voortbestaan van de fysieke winkels pleit is het aanhoudend succes van laagniveau 'kringloop/spaarwinkels' zoals de family dollar, dollar general, en save a lot etc. Deze winkels staan bijna altijd tjokvol met Amerikaanse tokkies, paupers, zwervers en ander gespuis. De klantendienst is erbarmelijk, als je vraagt of ze een bepaald item hebben zeggen ze soms zonder blozen of blikken 'Ik weet het niet. Gewoon wat er op de schappen ligt.' En meer van dat soort nonsens.
In Nederland heb je bijvoorbeeld de winkelketen Action welke als paddenstoelen uit de grond vliegen. Alleen zitten deze winkels vaak niet in de binnenstad, maar weer aan de randen van wijken enzo. Nu is het in de Action alleen niet zo erg gesteld als jij dat in de VS ervaart. De Actionwinkels zijn simpel van opzet, maar die formule draait op het groot inkopen van restpartijen en maar een heel klein vast assortiment voeren. Dit heeft twee voordelen, ten eerste natuurlijk de lage prijzen, maar doordat ze elke keer wat anders hebben is er een hele groep mensen die er blijft komen om te zien wat ze nu weer aanbieden.

Ook budget supermarktketens zoals Aldi of Lidl doen het goed en hebben steeds meer een verrassend goed assortiment.
Als iemand hiervoor met een goede verklaring kan komen ben ik meer geneigd om mee te gaan in het idee van de eventuele verdwijning van fysieke winkels. Anders zeg ik gewoon dat mensen nou eenmaal een fysieke winkelervaring nodig hebben en daardoor zullen ze nooit weggaan.
Nou ja, wederom kijk je met een "Murica" bril naar een Nederlands probleem (en begrijp me niet verkeerd, vind het een interessante vergelijking!) want ook al hebben we hier wel iets van dump/outlet stores, is dat bij lange na niet zo extreem als jij ziet in de VS en vult het zeker hier geen gaten op achter gelaten door verdwijnende detailwinkels in binnensteden.

Maar wie weet veranderd dat nog. Er zullen bijvoorbeeld een aantal V&D warenhuizen verdwijnen en dat zijn wel erg grote panden voor wat gewone detailwinkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Vergeet de Primark niet. Het is allemaal goedkoop, dus men verwacht er ook weinig van. Als een trui van een euro stukgaat, dan gooit men het weg.

Nederlands personeel boven de 25 in een winkel is een zeldzaamheid. Net als in de horeca is het vaak een studentenbaan en er wordt in de regel met weinig bezieling gewerkt. Jouw reactie dat alles alleen in de schappen ligt is bv een standaard antwoord in elke bouwmarkt hier.

Ik heb een jaar of zes bij de Praxis gewerkt als bijbaan (1998 tot 2004) en ook in die tijd kon je het klimaat al zien veranderen. Waar we eerst met 4-5 man op een afdeling stonden en minder dan 3 ondenkbaar was, runden we aan het eind van die periode geregeld met zijn tweeën de afdeling op een koopavond. Dat was dan inclusief verhuur, zagerij en keukens. In veel winkels is nog maar een 'skeleton crew' aanwezig die vaak ook minder ervaren is dan vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:04
Anoniem: 666385 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 05:38:
Ik vind dat fysieke winkels veel geld vragen meestal in vergelijking met de winkels online, meestal bij een defect kan je ook wel service krijgen bij de fabrikant van het product. Als je een beetje verstand hebt van RMA aanvragen en de procedure kan volgen op de website moet dat wel lukken. In deze tijden van economische crisis let je daar wel echt op, (persoonlijk koop ik altijd online en dan RMA bij de fabrikant, dan haal je er nog voordeel uit onder garantie) en ik heb altijd meer de indruk dat fysieke winkels blijven betsaan voor de mensen die niet zo technisch zijn hierin en ouder zijn, zoals mijn ouders bijvoorbeeld en niet zo veel vertrouwen of ervaring hebben met online kopen. Er zijn natuurlijk ook wel andere bedrijfsconcepten die enkel werken met fysieke winkels, maar vooral voor electronica heb ik wel ergens gelijk denk ik, maar je mag mij uiteraard verbeteren als mijn visie bekrompen lijkt :) Ik heb het wel over aankopen waar de prijzen echt het verschil maken bij aankoop en je makkelijk nog iets anders erbij kan kopen voor dezelfde prijs in de fysieke winkel ...
Houd er rekening mee dat de Nederlandse wet voorschrijft dat je garantie krijgt van de verkoper, niet van de fabrikant. Fabrieksgarantie in Nederland is een extraatje waar je zeker niet op kan rekenen en eigenlijk alleen in bepaalde a-merken voor consumenten elektronica vaak voorkomt. Bij bijvoorbeeld kleding hoef je meestal niet te proberen om naar een fabrikant te stappen. Dat is ook een legitieme reden om een voorkeur te hebben voor verkopers met een fysieke aanwezigheid.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
We zijn ook best een beetje verwend geraakt aan de gemakken van internetwinkelen de laatste tijd. Winkels die niet op eenzelfde manier service kunnen bieden die we zijn gaan verwachten vanwege internet, zullen gaan verdwijnen als ze zich niet op een andere manier kunnen ondersheiden. Enkele voorbeelden van afgelopen week:

Iemand heeft mij een cadeaubon van de blokker gegeven. Jammer, want gezien het V&D debacle geloof ik niet meer zo in die dingen, dus wil ik hem znel uitgeven. Dan maar een nieuwe staafmixer. Sta ik in de winkel voor een schap met staafmixers, schiet ik een verkoper aan 'deze wil ik graag kopen alstublieft'. Mooi niet, deze was net verkocht, en hij haalt hem voor mijn neus weg. Hij neemt niet eens de moeite om me te vragen of ik hem dan thuisbezorgd wil hebben. Laat staan dat dat zelfde ding vervolgens op de website van Blokker te vinden is. Geen idee wat er met die keten aan de hand is, maar het helpt natuurlijk niet als je graag wil blijven bestaan in deze tijd.

Dit weekend ook even een poging gedaan een nieuwe winterjas te kopen in de binnenstad. Ben bij een paar grote ketens naar binnen geweest, maar voordat je iets van herenmode tegenkomt moet je natuurlijk eerst achterin de winkel zijn, met een roltrap naar boven, om vervolgens tot de conclusie te komen dat jouw maat weer niet niet op voorraad is. Bovendien, zie je maat maar eens te vinden, want de modellen hangen allemaal bij elkaar op soort, niet op maat. Ik snap werkelijk niet waarom kledingwinkels niet zijn ingedeeld op maat. Nu moet ik in ieder schap zoeken naar mijn eigen maat (die overigens nooit op het hangertje staat, maar altijd ergens op een onleesbaar klein kaartje wat ergens in het kledingsstuk is verstopt). Het is toch veel logischer om alle S maten bij elkaar te hangen, zodat ik daar een keuze uit kan maken?

Bovendien, wie heeft besloten dat in alle winkels, de temperatuur in de winter ook op 23 graden moet staan? Nu kom ik binnen, met mijn winterjas aan, lekker ingepakt, en als ik 2 minuten in zo'n toko loop krijg ik het warm en moet ik nodig naar buiten. Dat is toch niet gastvrij? Het is ook niet alsof er bij de ingang van de Bijenkorf een garderobe is waar ik mijn jas in kwijt kan zodat ik even op mijn gemak rond kan kijken...

En als laatste de bouwmarkt. Ik had een nieuwe buitenlamp nodig, en de bouwmarkt was op de route naar huis, dus ik dacht even snel zo'n ding te kunnen halen. Mooi niet, want probeer maar eens producten te vergelijken als ze willekeurig door het schap liggen, en ik vervolgens alle doosjes moet gaan lezen om te kijken welke lamp nu een licht/donker sensor heeft. Personeel is nergens te bekennen, en als je het vraagt, dan gaan ze je helpen met het lezen van de doosjes omdat ze het zelf ook niet weten. Dat neem ik zo'n jongen van 18 ook niet kwalijk (heb zelf ook in winkels gewerkt), maar het maakt het voor de consument niet makkelijker op. Online kan ik gewoon dat vinkje aanzetten en wordt er voor me gefilterd. Het is toch geen vreemde wens dat de producteigenschappen in een winkel ergens eenduidig te vinden zijn?

Kortom, ik ben weer een paar slechte ervaringen rijker in de retail. Allemaal geen halsbrekers ALS de fysieke winkels de enige manier zijn om aan je spullen te komen, maar nu er een gemakkelijker medium is waarbij je geen last hebt van al die dingen, dan snap ik vrij goed dat een aantal ketens omvallen als zij simpelweg geen meerwaarde meer bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Hier beschrijf je ook precies de neerwaartse spiraal van veel winkels. Omzet daalt door internetverkoop. Er worden kosten bespaard op personeel. Personeel is te jong, weet, wil en kan weinig waardoor de winkel helemaal niet meer interessant is tegenover een webwinkel waar je zelf opzoek moet. Er zijn enorm veel winkels waarbij je dit ziet. Zodra je bij een bouwinkel of electronicawinkel geen goede info meer kan krijgen, heeft de winkel ook weinig nut meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Vergeet de keerzijde van die medaille ook niet: bij de winkels die het nog wel kunnen advies inwinnen, en daarna 'want goedkoper' op internet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Eens, en je ziet juist overal dat winkeliers die neerwaarste spiraal proberen te doorbreken door (tevergeefs) voor internetprijzen te gaan verkopen, een nieuwe strategie uit te willen vinden, een webshop te starten, en allemaal andere tactieken die niet aan lijken te slaan. Je kunt de concurrentie met internet op twee manieren aan gaan; door te proberen hetzelfde te doen (lage prijzen, snelle levering), of door proberen te excelleren op punten waar het internet nooit aan kan tippen, zoals echte persoonlijke service. De winkels die proberen mee te gaan met de lage prijzen, zullen bezuinigen op andere zaken, dus je krijgt een karig assortiment, weinig voorraad (want duur), lelijk ingerichte winkels, slechte voorlichting door ongeinteresseerd personeel van 16, etc.

Ergens vind ik het niet zo erg dat er een hoop winkels gaan verdwijnen (ik kan prima zonder Blokker (groep) / Hema / V&D / Kruidvat / etc), maar het is wel zonde voor de honderdduizenden mensen die nu hun baan zullen verliezen omdat ze in een sector werken die min of meer ophoudt in deze vorm te bestaan. Waar kun je naar toe als je 30 jaar bij V&D hebt gewerkt? Welke skills heb je ontwikkeld die in een andere branche ook waardevol zijn?

En wat doen we met die binnensteden? Er is genoeg animo voor de panden in de binnenstad, maar niet voor de prijzen die de vastgoedeigenaren er voor rekenen. Lager verhuren kan ook niet, omdat ze in dat geval hun panden moeten afwaarderen en eigenlijk niemand zin heeft om dat verlies te nemen. Feitelijk is dat verlies al lang gemaakt, maar het is als CEO van een vastgoedbeheerder veel makkelijker om jaarlijks wat inkomsten mis te lopen, dan je volledige portefeuille even met 75% te moeten afwaarderen. Dat eerste overleef je nog wel op korte termijn, maar dat tweede durft niemand.
ijdod schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 16:01:
Vergeet de keerzijde van die medaille ook niet: bij de winkels die het nog wel kunnen advies inwinnen, en daarna 'want goedkoper' op internet kopen.
Die mensen zul je altijd houden. Je kunt natuurlijk niet zomaar voor iedereen de tijd nemen als vervolgens iedereen op internet gaat zoeken voor een paar euro korting. Dat is ook iets wat de fabrikanten moeten oplossen. Zo lang zij geen inkoopkortingen aan fysieke winkels geven, dan zullen die ophouden te bestaan en is er straks geen enkele plek meer waar ik eerst een product in mijn hand kan houden voordat ik het koop. Als de fabrikanten daar mee kunnen leven, dan moeten ze vooral doorgaan op deze manier, maar als ze liever hebben dat hun producten ook mooi in een schap te bewonderen zijn, dan moeten ze daar wel hun steentje aan bijdragen. En ik kan je vertellen, veel fabrikanten willen dolgraag aanwezigheid in een fysieke winkel. Ze weigeren alleen om de kosten daarvoor op zich te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
Kurkentrekker schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 14:35:
We zijn ook best een beetje verwend geraakt aan de gemakken van internetwinkelen de laatste tijd. Winkels die niet op eenzelfde manier service kunnen bieden die we zijn gaan verwachten vanwege internet, zullen gaan verdwijnen als ze zich niet op een andere manier kunnen ondersheiden.
Onbewezen conclusie. Zie de voorbeelden in mijn laatste reactie van goedkope 'rommel' winkels die ranzig slechte klantndienst bieden. Die blijven in de handel. Van de mcdonalds verwacht ik ook geen topprestaties in klantendienst of culinaire hoogstandjes. En toch blijft de macdonalds jarenlang standhouden. Muv dat laatste dalingetje in de omzet van recentelijk, maar dat heeft dus niks met klantendienst te maken eerder gezondgeidsbewuste dieetpatroonveranderingen van de westerse mens.
Iemand heeft mij een cadeaubon van de blokker gegeven. Jammer, want gezien het V&D debacle geloof ik niet meer zo in die dingen, dus wil ik hem znel uitgeven. Dan maar een nieuwe staafmixer. Sta ik in de winkel voor een schap met staafmixers, schiet ik een verkoper aan 'deze wil ik graag kopen alstublieft'. Mooi niet, deze was net verkocht, en hij haalt hem voor mijn neus weg. Hij neemt niet eens de moeite om me te vragen of ik hem dan thuisbezorgd wil hebben. Laat staan dat dat zelfde ding vervolgens op de website van Blokker te vinden is. Geen idee wat er met die keten aan de hand is, maar het helpt natuurlijk niet als je graag wil blijven bestaan in deze tijd.
Weet niet over welke debacle je het over hebt, misschien bedoel je fraude? Als je een discussie erover wilt hebben moet je meer details verschaffen.
Dit weekend ook even een poging gedaan een nieuwe winterjas te kopen in de binnenstad. Ben bij een paar grote ketens naar binnen geweest, maar voordat je iets van herenmode tegenkomt moet je natuurlijk eerst achterin de winkel zijn, met een roltrap naar boven, om vervolgens tot de conclusie te komen dat jouw maat weer niet niet op voorraad is. Bovendien, zie je maat maar eens te vinden, want de modellen hangen allemaal bij elkaar op soort, niet op maat. Ik snap werkelijk niet waarom kledingwinkels niet zijn ingedeeld op maat. Nu moet ik in ieder schap zoeken naar mijn eigen maat (die overigens nooit op het hangertje staat, maar altijd ergens op een onleesbaar klein kaartje wat ergens in het kledingsstuk is verstopt). Het is toch veel logischer om alle S maten bij elkaar te hangen, zodat ik daar een keuze uit kan maken?

Bovendien, wie heeft besloten dat in alle winkels, de temperatuur in de winter ook op 23 graden moet staan? Nu kom ik binnen, met mijn winterjas aan, lekker ingepakt, en als ik 2 minuten in zo'n toko loop krijg ik het warm en moet ik nodig naar buiten. Dat is toch niet gastvrij? Het is ook niet alsof er bij de ingang van de Bijenkorf een garderobe is waar ik mijn jas in kwijt kan zodat ik even op mijn gemak rond kan kijken...
Nergens last van die verwarming gehad. Ik neem aan dat het juist voor de meesten aangenaam voelt om hun gezicht, oren en hoofd zsm te laten opwarmen.

Ik krijg het idee dat je aan het mierenneuken bent en probeert specifieke wensen of eisen over de gehele bevolking te extrapoleren. Zo gaat dat niet.

Er zijn vast aspecten/elementen/eigenschappen die mensen niet leuk vinden waar ze ook ter wereld gaan. Dar betekent niet dat we allemaal ons op zolder preventief opsluiten om al het raars of aangenaams te vermijden.

Bijna iedereen vindt bepaalde dingen aan hun werkplaats niet leuk. Maar dat betekent niet dat we allemaal ontslag nemen en thuis op de bank uitkering trekken. Dat lijkt wel het soort vergelijking die je nu maakt. De wereld is niet perfect en zo kan het ook niet gemaakt wordrn.

En wat betreft dat vinden van de juiste maat ben je m.i. ook aan het muggenziften. Het is lang niet zo moeilijk als jij doet overkomen om ern beetje borden en etikketen op de schappen te lezen (mits duidelijk aangegeven). Als je nou zou gaan klagen dat er geen maten worden aangeven bij de hangertjes of bij de schappen dat was iets anders. Maar volgens mij gaat het daar niet om.
[En als laatste maade bouwmarkt. Ik had een nieuwe buitenlamp nodig, en de bouwmarkt was op de route naar huis, dus ik dacht even snel zo'n ding te kunnen halen. Mooi niet, want probeer maar eens producten te vergelijken als ze willekeurig door het schap liggen, en ik vervolgens alle doosjes moet gaan lezen om te kijken welke lamp nu een licht/donker sensor heeft. Personeel is nergens te bekennen, en als je het vraagt, dan gaan ze je helpen met het lezen van de doosjes omdat ze het zelf ook niet weten. Dat neem ik zo'n jongen van 18 ook niet kwalijk (heb zelf ook in winkels gewerkt), maar het maakt het voor de consument niet makkelijker op. Online kan ik gewoon dat vinkje aanzetten en wordt er voor me gefilterd. Het is toch geen vreemde wens dat de producteigenschappen in een winkel ergens eenduidig te vinden zijn?
Eigenlijk moeten de meesten toch echt wel hun eigen resarch doen voordat ze naar de winkel gaan om iets te kopen waar ze geen verstand van hebben. Het kan eerder aan jou liggen dat jij helemaal geen kennis hebt van verlichting en jezelf ook niet hebt proberen te verdiepen. Het is niet mogelijk om op de verpakkingen van zulke producten een specifiek advies te geven over wat voor iemands behoeftes geschikt is laat staan een gids of cursus over het onderwerp/vak. Als je online koopt krijg je dat advies op maat ook niet, je moet zelf gaan zoeken desnoods op fora en evt je kennis toepassen. Dat de medewerker er niets van afwist is waarschjnlijk opzettelijk zo, als ze voor iedere afdeling gespecialiseerde werkkrachten in dienst zouden nemen gaan de prijzen gemiddeld omhoog.
Kortom, ik beweer een paar slechte ervaringen rijker in de retail. Allemaal geen halsbrekers ALS de fysieke winkels de enige manier zijn om aan je spullen te komen, maar nu er een gemakkelijker medium is waarbij je geen last hebt van al die dingen, dan snap ik vrij goed dat een aantal ketens omvallen als zij simpelweg geen meerwaarde meer bieden.
De wereld is ook niet perfect online. Kom maar eens buiten de zolder want de wereld wordt nooit perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
ijdod schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 16:01:
Dat is ook zeker waar.

Dus of je hebt hoge prijzen met goed personeel, en verkoop je niet genoeg omdat mensen online gaan. Of je hebt lage prijzen met slecht personeel, waardoor je geen meerwaarde hebt en je minder verkoopt.

Beide mogelijkheden schieten natuurlijk niet op.

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 26-01-2016 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
De reden dat ik vaak nog in een winkel artikelen koop is voor dat beetje extra service en de makkelijkheid maar dit is ook meer bij grote aankopen.

Met kleding koop ik denk ik 95% online. Bijv. ik heb schoenmaat 46/47 niet de makkelijkste maat en als ik hiermee in de winkel kom kijken ze me gek aan en kan ik nooit slagen. Online filter het gelijk voor me en dan maar 2 maten bestellen en 1 terug sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

La Place wordt als eerste V&D-onderdeel iig overgenomen door een andere partij, en gaan dus door. In dit geval gaan ze onder de Jumbo Group vallen, van de Jumbo-supermarkten dus.

Zie http://www.nu.nl/ondernem...groep-neemt-la-place.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Mooi, hopelijk gaat de kwaliteit weer omhoog dan, de laatste tijd is het erg achteruit gegaan. Maar met Jumbo heb ik daar wel vertrouwen in.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Zou er ruimte zijn voor een giga-jumbo op een A-lokatie in de binnenstad? :D

...actually..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Een supermarkt, zeker een grote als Foodmarkt, is afhankelijk van parkeerruimte en die heb je niet op dergelijke lokaties.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Laatst online: 14:33
Ik denk dat het voor zowel Jumbo als La Place een goede deal kan zijn. La Place producten als "verse" maaltijden bij de Jumbo in de winkel. De la Place formule zelf lijkt niet zo heel veel mee aan de hand. Dat was zo'n beetje het enige gezonde onderdeel van de V&D.

Na even zoeken op de site van de jumbo lijkt ook een binnenstad vestiging instore mij niet uitgesloten
Jumbo Foodmarkt

In maart 2013 opende Jumbo in Breda de grootste supermarkt van Nederland met het meest uitgebreide foodassortiment. Jumbo Foodmarkt is een nieuw soort winkel. Iets wat Nederland nog niet kent, maar wat ook in Europa niet is te vinden.

Jumbo Foodmarkt richt zich 100% op vers, gezond en lekker eten tegen de allerlaagste prijs. Zo zijn er iedere dag koks en andere specialisten op het gebied van eten bezig de heerlijkste gerechten te maken. Je kunt kiezen of je die kant-en-klaar mee neemt of alleen de ingrediënten, zodat je het gerecht zelf kunt bereiden. Daarnaast is het ook nog eens mogelijk om al dat lekkers ter plekke op te eten. En alles uiteraard voor gegarandeerd de laagste prijs. Dat geeft een heel nieuwe dimensie aan het boodschappen doen!
Ben wel benieuwd hoe en naar welke nieuwe koper de instore la place restaurants gaan.
Zou gezien bovenstaande zomaar kunnen dat jumbo bij een aantal winkelpanden het la place gedeelte wil overnemen. (niet bij de V&D in Bakkeveen maar wel bij bv Amsterdam, Leiden en Den Bosch)

------

Op welke termijn moet trouwens bekend worden wat er met de V&D warenhuizen gaat gebeuren?

[ Voor 54% gewijzigd door nachtnet op 26-01-2016 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
aardebewoner schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 16:38:
[...]

Onbewezen conclusie. Zie de voorbeelden in mijn laatste reactie van goedkope 'rommel' winkels die ranzig slechte klantndienst bieden. Die blijven in de handel. Van de mcdonalds verwacht ik ook geen topprestaties in klantendienst of culinaire hoogstandjes. En toch blijft de macdonalds jarenlang standhouden. Muv dat laatste dalingetje in de omzet van recentelijk, maar dat heeft dus niks met klantendienst te maken eerder gezondgeidsbewuste dieetpatroonveranderingen van de westerse mens.
Misschien niet door zuivere wetenschap, maar recente faillissementen van de ketens Dynabyte, Dixons (2x), Mycom, Schoenenreus, Halfords, Manfield, Dolcis, Free Record Shop, Scapino, V&D, Siebel, House of Shoes, (en dat is alleen uit mijn hoofd even van de afgelopen paar jaar), tonen op z'n minst aan dat er iets mis is.
Zie de voorbeelden in mijn laatste reactie van goedkope 'rommel' winkels die ranzig slechte klantndienst bieden. Die blijven in de handel. Van de mcdonalds verwacht ik ook geen topprestaties in klantendienst of culinaire hoogstandjes. En toch blijft de macdonalds jarenlang standhouden. Muv dat laatste dalingetje in de omzet van recentelijk, maar dat heeft dus niks met klantendienst te maken eerder gezondgeidsbewuste dieetpatroonveranderingen van de westerse mens.
Juist die winkels doen het goed, omdat ze wél een meerwaarde bieden ten opzicht van internet. Goedkope rommel, voor dermate lage prijzen dat het niet meer rendabel is om die dingen online in een assortiment op te nemen, te fotograferen, te verpakken en te versturen. Er is een reden dat Primark, Action, Wibra en dergelijke geen webwinkel hebben: dat kan gewoon niet uit.
De meerwaarde die deze winkels bieden is dat ze goedkoop zijn, dat mensen er lekker uitgebreid kunnen graaien, en het leuk is om daar te winkelen. Action wordt recentelijk beoordeeld als een winkel die mensen leuk vinden om te bezoeken. En nee, daar hoef je inderdaad niet met een vraag over de specificaties van een speelgoed politieauto naar de klantenservice te bellen, maar dat wéét je, en je betaalt er ook niet voor.
[...]
Weet niet over welke debacle je het over hebt, misschien bedoel je fraude? Als je een discussie erover wilt hebben moet je meer details verschaffen.
De cadeaubonnen van V&D. Daar wil ik niet over discussieren, maar ik wil even aangeven dat ik snel van mijn cadeaubonnen af wil, zeker als die zijn uitgegeven door wankele retailers.
[...]

Nergens last van die verwarming gehad. Ik neem aan dat het juist voor de meesten aangenaam voelt om hun gezicht, oren en hoofd zsm te laten opwarmen.

Ik krijg het idee dat je aan het mierenneuken bent en probeert specifieke wensen of eisen over de gehele bevolking te extrapoleren. Zo gaat dat niet.
Misschien, maar het zijn in ieder geval redenen voor mij om met een onbehagelijk gevoel in een winkel te lopen. Zo is het voor een ander weer minder prettig dat het druk is, voor nog een ander is het vervelend dat hij niet naar het toilet kan, etc, etc. Allemaal dingen waar de fysieke retail wel mee te maken heeft, en het internet niet. En dat kunnen dus allemaal kleine druppeltjes zijn waardoor het internet het uiteindelijk wint van de middenmoot-retail.
Er zijn vast aspecten/elementen/eigenschappen die mensen niet leuk vinden waar ze ook ter wereld gaan. Dar betekent niet dat we allemaal ons op zolder preventief opsluiten om al het raars of aangenaams te vermijden.

Bijna iedereen vindt bepaalde dingen aan hun werkplaats niet leuk. Maar dat betekent niet dat we allemaal ontslag nemen en thuis op de bank uitkering trekken. Dat lijkt wel het soort vergelijking die je nu maakt. De wereld is niet perfect en zo kan het ook niet gemaakt wordrn.

En wat betreft dat vinden van de juiste maat ben je m.i. ook aan het muggenziften. Het is lang niet zo moeilijk als jij doet overkomen om ern beetje borden en etikketen op de schappen te lezen (mits duidelijk aangegeven). Als je nou zou gaan klagen dat er geen maten worden aangeven bij de hangertjes of bij de schappen dat was iets anders. Maar volgens mij gaat het daar niet om.
Ik weet niet of je recentelijk nog in een V&D, een WE Fashion, of een H&M bent geweest, maar daar moet ik meestal tig kledingstukken van een stapel afhalen om ergens op een kaartje, dat op verschillende plekken op het kledingsstuk zit vastgemaakt, de maat te vinden. Om in minstens de helft van de gevallen te constateren dat er voor mij niets meer bij zit, want ik ben, hoe gek ook, gewoon 1m82 en 65 kilo. Niet heel erg out of shape dus, maar er is helaas alleen XS en XL te vinden, vanwege hierboven genoemde redenen (dat winkels alleen maar sets kunnen bestellen en niet de maten waar daadwerkelijk meer vraag naar is).

Noem dat maar muggenziften, maar online heb ik dat probleem niet. Daar geef ik mijn maat op, en ze hebben hem.
[...]
Eigenlijk moeten de meesten toch echt wel hun eigen resarch doen voordat ze naar de winkel gaan om iets te kopen waar ze geen verstand van hebben.
Als ik online research moet doen, wat weerhoud mij er dan van om daar ook te bestellen? Ook dat is een reden waarom fysieke winkels het minder goed doen. Ik ga juist naar die fysieke winkel zodat ik geen online zoektocht hoef te beginnen en het even snel kan regelen, maar als ze zo hard hun best doen om dat onmogelijk te maken, dan krijgen ze het moeilijk. Recente faillissementen tonen dat wel aan.
Het kan eerder aan jou liggen dat jij helemaal geen kennis hebt van verlichting en jezelf ook niet hebt proberen te verdiepen. Het is niet mogelijk om op de verpakkingen van zulke producten een specifiek advies te geven over wat voor iemands behoeftes geschikt is laat staan een gids of cursus over het onderwerp/vak. Als je online koopt krijg je dat advies op maat ook niet, je moet zelf gaan zoeken desnoods op fora en evt je kennis toepassen. Dat de medewerker er niets van afwist is waarschjnlijk opzettelijk zo, als ze voor iedere afdeling gespecialiseerde werkkrachten in dienst zouden nemen gaan de prijzen gemiddeld omhoog.
Ik was op dat moment prima bereid om een tientje meer te betalen als ik iets had gevonden wat ik mee kon nemen. Ik ben niet dom, maar ik heb het in een Praxis niet voor elkaar gekregen om met de puinhoop in het schap, een buitenlamp te vinden die uit gaat als het licht wordt, en aan gaat als het donker is. Wel 20 lampen met een bewegingssensor, 16 met een zonnecel, 12 met een inbouwmogelijkheid, en weet ik wat voor andere specs, maar mijn specifieke wens kon ik niet vinden. Is het echt zo gek dat ik dan een medewerker vraag welke ik moet kopen? Terwijl ik online, gewoon in het filter naast de producten het vinkje 'dag/nacht sensor' had aangevinkt en een keuze had kunnen maken.
De wereld is ook niet perfect online. Kom maar eens buiten de zolder want de wereld wordt nooit perfect.
Tsja, of kruip even onder die steen vandaan en realiseer je dat de online wereld wel degelijk voordelen kan bieden. Zeker voor winkeliers, en er zijn er zat die deze techniek goed inzetten waardoor wél meerwaarde ontstaat. Daar koop ik dan ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
ijdod schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 17:11:
Zou er ruimte zijn voor een giga-jumbo op een A-lokatie in de binnenstad? :D

...actually..
Jumbo wil met zijn Foodmarkets meer belevingswinkels creëren, en door er een La Place in te vestigen en het live cooking (maar dan met Jumbo-producten) meer te integreren in de formule. Een hele logische stap dus, ik voorzie een mooie toekomst voor beide formules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Señor Sjon schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 09:25:
[...]
Ik heb een jaar of zes bij de Praxis gewerkt als bijbaan (1998 tot 2004) en ook in die tijd kon je het klimaat al zien veranderen. Waar we eerst met 4-5 man op een afdeling stonden en minder dan 3 ondenkbaar was, runden we aan het eind van die periode geregeld met zijn tweeën de afdeling op een koopavond. Dat was dan inclusief verhuur, zagerij en keukens. In veel winkels is nog maar een 'skeleton crew' aanwezig die vaak ook minder ervaren is dan vroeger.
En mede hierom heb ik dus geen zin meer om naar een winkel te gaan, feitelijk heb ik zonder kundig personeel wat aanspreekbaar is gewoon minder / moeilijker keuze dan online.
aardebewoner schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 16:38:
[...]
Onbewezen conclusie. Zie de voorbeelden in mijn laatste reactie van goedkope 'rommel' winkels die ranzig slechte klantndienst bieden. Die blijven in de handel.
Opzich valt dat best tegen hoor, ik ken wat van dat soort zaken uit Engeland en daardoor weet ik wat een franchise kost (dirt-cheap over het algemeen) en ook wat grofweg de winst is (zogoed als niets) van een franchise.

Alleen het 1e gebruiken ze om extra shops te openen, het 2e blijkt pas achteraf en dan zijn er al leningen aangegaan met het moederbedrijf om spullen te kopen etc en kan menig ondernemer zich er niet meer uit kopen, dus is het of een slecht-belegde boterham hebben of het gewoon niet meer kunnen terugbetalen.

Het opstarten is makkelijk en goedkoop, het stoppen is duur. En daarom zie je er een heleboel openen...
[...]
En wat betreft dat vinden van de juiste maat ben je m.i. ook aan het muggenziften. Het is lang niet zo moeilijk als jij doet overkomen om ern beetje borden en etikketen op de schappen te lezen (mits duidelijk aangegeven).
Ik kan je uit ervaring vertellen dat geen muggenziften is (als je geen standaard aanwezige maat hebt).
In wezen loop je een winkel binnen, je ziet iets leuks, je zoekt naar je maat maar die is niet te vinden, je ziet naar het 2 na leukste en gaat wederom zoeken naar je maat en wederom niet aanwezig. En zo gaat het een tijdje door.
Totdat je uiteindelijk of met lege handen het pand verlaat of je 10e keuze maar neemt om iets te hebben.
[...]
Eigenlijk moeten de meesten toch echt wel hun eigen resarch doen voordat ze naar de winkel gaan om iets te kopen waar ze geen verstand van hebben.
...
Het is niet mogelijk om op de verpakkingen van zulke producten een specifiek advies te geven over wat voor iemands behoeftes geschikt is laat staan een gids of cursus over het onderwerp/vak. Als je online koopt krijg je dat advies op maat ook niet
Dus volgens jou moet je eerst online zoeken naar wat je wilt hebben en daarna moet je of op koopavond of op zaterdag de stad ingaan om te hopen dat je kan kopen wat je online hebt uitgezocht terwijl je het online in 1e instantie al met 1 klik had kunnen bestellen.

En online krijg je dat advies op maat dus wel.
Menig leverancier heeft gewoon een productselector online staan waarvan ze het zelfs aanmoedigen dat webshops ernaartoe linken etc, omdat het gewoon maar 1x bouwkosten zijn en daarna enkel nog wat traffickosten dat is echt dirt-cheap voor een fabrikant, terwijl het fysiek zou neerkomen dat je of fysiek het winkelpersoneel cursus moet geven (gebeurde vroeger vaak genoeg) alleen dan moet er nog wel personeel zijn plus dat het duur is.

Of neem het volgende voorbeeld : http://tweakers.net/categ...SNkESNjaxhIsboyg3BgrX1gIA
Ik heb ingegeven dat ik 200 euro over heb en ik wil een laser printer hebben die kleur en dubbelzijdig kan printen.
Dan kan ik het zo bestellen.
Maar als ik zaterdag de stad inga vermoed ik dat ik de hele dag aan het zoeken ben naar 1 van die printers of ik kan geluk hebben dat iemand een andere ongeveer soortgelijke printer heeft staan maarja daar heb ik dan geen onderzoek naar gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Laatst online: 14:59
Kurkentrekker schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 20:20:
Er is een reden dat Primark, Action, Wibra en dergelijke geen webwinkel hebben: dat kan gewoon niet uit.
De meerwaarde die deze winkels bieden is dat ze goedkoop zijn, dat mensen er lekker uitgebreid kunnen graaien, en het leuk is om daar te winkelen.
Ik weet niet of het zo eenvoudig ligt. Zeeman bijvoorbeeld moet het ook hebben van de extreem lage prijs (en dito marge) en toch hebben ze een webshop. Ja ja, n=1 ik weet het.

Ik vraag me ook wel af, een winkelketen zou ook een webshop kunnen maken zonder dure betaling/verzending maar puur als service dat de spullen voor de klant klaarliggen in winkel filiaal X zodat die niet voor niks komt. En als bonus is de winkel minder kwijt aan voorraad en minder onverkochte artikelen (maten die niet zo goed lopen).

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
mekkieboek schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:20:
[...]

Ik weet niet of het zo eenvoudig ligt. Zeeman bijvoorbeeld moet het ook hebben van de extreem lage prijs (en dito marge) en toch hebben ze een webshop. Ja ja, n=1 ik weet het.

Ik vraag me ook wel af, een winkelketen zou ook een webshop kunnen maken zonder dure betaling/verzending maar puur als service dat de spullen voor de klant klaarliggen in winkel filiaal X zodat die niet voor niks komt. En als bonus is de winkel minder kwijt aan voorraad en minder onverkochte artikelen (maten die niet zo goed lopen).
Dan nog moet je investeren om die webshop op te tuigen, je assortiment daar in te zetten (en up to date houden), en vervolgens in een paar honderd locaties de logistiek inrichten om artikelen te gaan reserveren en apart houden voor klanten die een artikel klaargelegd willen hebben. Daar komt meer bij kijken dan je denkt, de kans dat je een klant teleur zult stellen met een slechter ervaring is groot, en dat is een flink abreukrisico.

Kortom, dit kun je alleen doen als je artikelen verkoopt waarbij de marge het toe laat. En als ik kijk naar Zeeman of Wibra dan denk ik, op een t-shirt van 1 euro kun je maximaal 1 euro winst maken... Moet je het daar voor doen?

[ Voor 9% gewijzigd door Kurkentrekker op 27-01-2016 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:24

Onbekend

...

Wat denk je van de relatief hoge verzendkosten?
Vaak zijn die kosten zo'n 7 euro, en als je voor 5 euro goederen wilt kopen, ben je eigenlijk ruim 2x zo duur uit. Een webshop is vaak alleen de moeite waard voor duurdere producten waarbij de verzendkosten een klein percentage van het totaal bedrag is. Natuurlijk zijn er webshops die naast dure artikelen ook goedkope artikelen leveren, maar als je enkel goedkope artikelen verkoopt, zullen maar weinig mensen voldoende artikelen kopen zodat de verzendkosten in verhouding een stuk minder zal zijn.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Laatst online: 14:59
Kurkentrekker schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:46:
Kortom, dit kun je alleen doen als je artikelen verkoopt waarbij de marge het toe laat. En als ik kijk naar Zeeman of Wibra dan denk ik, op een t-shirt van 1 euro kun je maximaal 1 euro winst maken... Moet je het daar voor doen?
Blijkbaar werkt het voor Zeeman, ik begrijp ook niet waar ze het van doen. Zeeman is wel een stuk groter dan Wibra, dat dan weer wel. Misschien dat het dan onder de streep toch wat oplevert. Maar misschien nemen ze gewoon de kosten voor lief om nieuwe klanten te trekken. Reclame is ook niet gratis.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
Onbekend schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:53:
Vaak zijn die kosten zo'n 7 euro, en als je voor 5 euro goederen wilt kopen, ben je eigenlijk ruim 2x zo duur uit. Een webshop is vaak alleen de moeite waard voor duurdere producten waarbij de verzendkosten een klein percentage van het totaal bedrag is. Natuurlijk zijn er webshops die naast dure artikelen ook goedkope artikelen leveren, maar als je enkel goedkope artikelen verkoopt, zullen maar weinig mensen voldoende artikelen kopen zodat de verzendkosten in verhouding een stuk minder zal zijn.
Precies dit. Zoals ik het zie op talloze webwinkels in Nederland (durf niet te zeggen de meeste) worden de verzendingskosten apart voor ieder item berekend al is het een meerproductenbestelling. Dan ben je er wel wat aan kwijt neem ik aan. Alhoewel daartegenover staat dat de afstanden klein zijn en daardoor zouden de kosten laag moeten uitvallen alleen zie je daar niks van terug. Ook als ik de gemiddelde elektronica of kleding of boeken (bol.com) vergelijk met de prijzen hier in Amerika zijn ze altijd 3-4 keer duurder in Nederland. Vanwaar dit verschil? Kan de BTW zo hoog zijn? Niet als ik het online bestellingsoverzicht bekijk. Dan is de btw niet eens zo hoog.

Misschien worden de verzendingskosten stiekem toch erin gevoegd?

Hier heb ik een Prime membership bij amazon dat betekent gratis verzending voor een hele scala aan producten vanuit heel de VS. Welk product het ook om gaat kan ik in de meeste gevallen een verzender voor vinden die Prime aanbiedt. Dus dat zit me goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Onbekend schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:53:
Ik zie dat iets anders. Als ik naar een winkel moet rijden kost me dat al snel 3 liter diesel (en andere minder zichtbare autokosten) plus eventueel parkeerkosten. Los nog van het feit dat ik vooraf niet de zekerheid heb van slagen is die paar euro over het algemeen aantrekkelijker dan er zelf voor gaan rijden. (heb wel eens 6,95 euro verzendkosten betaald op een bestelling van nog geen 3 euro - had dat ding gewoon snel nodig)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
aardebewoner schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 22:30:
[...]

Precies dit. Zoals ik het zie op talloze webwinkels in Nederland (durf niet te zeggen de meeste) worden de verzendingskosten apart voor ieder item berekend al is het een meerproductenbestelling. Dan ben je er wel wat aan kwijt neem ik aan.
Echt nog nooit gezien bij een nederlandse webshop. Kun je echte voorbeelden geven?
Alhoewel daartegenover staat dat de afstanden klein zijn en daardoor zouden de kosten laag moeten uitvallen alleen zie je daar niks van terug.
Klein land, met een relatief kleine markt.
Ook als ik de gemiddelde elektronica of kleding of boeken (bol.com) vergelijk met de prijzen hier in Amerika zijn ze altijd 3-4 keer duurder in Nederland. Vanwaar dit verschil? Kan de BTW zo hoog zijn? Niet als ik het online bestellingsoverzicht bekijk. Dan is de btw niet eens zo hoog.
Producten worden voor een kleinere markt in gekocht, en daardoor is er minder schaalvoordeel. Boeken in de Nederlandse taal worden gedrukt voor een veel kleiner afzetgebied dan die voor de Engelstalige boekenmarkt
Misschien worden de verzendingskosten stiekem toch erin gevoegd?

Hier heb ik een Prime membership bij amazon dat betekent gratis verzending voor een hele scala aan producten vanuit heel de VS. Welk product het ook om gaat kan ik in de meeste gevallen een verzender voor vinden die Prime aanbiedt. Dus dat zit me goed.
Zou je eens goed willen nadenken over de discussie die hier gevoerd wordt? Het gaat over de ondergang van de fysieke winkel in Nederland/Belgie. Niet over de situatie in de verenigde staten. Een markt die niet vergelijkbaar is. Het lijkt er zelf een beetje op alsof je niet recent in een nederlands winkelgebied geweest bent.
Ankona schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 22:37:
[...]

Ik zie dat iets anders. Als ik naar een winkel moet rijden kost me dat al snel 3 liter diesel (en andere minder zichtbare autokosten) plus eventueel parkeerkosten. Los nog van het feit dat ik vooraf niet de zekerheid heb van slagen is die paar euro over het algemeen aantrekkelijker dan er zelf voor gaan rijden. (heb wel eens 6,95 euro verzendkosten betaald op een bestelling van nog geen 3 euro - had dat ding gewoon snel nodig)
Niet alleen de kosten van benzine en parkeren kun je van die €6,95 aftrekken, vaak krijgt de webwinkel ook nog eens bulkverzendvoordeel waardoor de verzendkosten niet op €6,95 uitkomen maar eerder op €4,95 / €3,95 / €1,95 of zelfs helemaal wegvallen *(dat laatste vaak pas boven bepaald minimum bestelbedrag (~€20,-))

[ Voor 24% gewijzigd door nachtnet op 27-01-2016 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
nachtnet schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 22:41:
[...]

Echt nog nooit gezien bij een nederlandse webshop. Kun je echte voorbeelden geven?

[...]

Klein land, met een relatief kleine markt.

[...]

Producten worden voor een kleinere markt in gekocht, en daardoor is er minder schaalvoordeel. Boeken in de Nederlandse taal worden gedrukt voor een veel kleiner afzetgebied dan die voor de Engelstalige boekenmarkt

[...]

Zou je eens goed willen nadenken over de discussie die hier gevoerd wordt? Het gaat over de ondergang van de fysieke winkel in Nederland/Belgie. Niet over de situatie in de verenigde staten. Een markt die niet vergelijkbaar is. Het lijkt er zelf een beetje op alsof je niet recent in een nederlands winkelgebied geweest bent.

[...]

Niet alleen de kosten van benzine en parkeren kun je van die €6,95 aftrekken, vaak krijgt de webwinkel ook nog eens bulkverzendvoordeel waardoor de verzendkosten niet op €6,95 uitkomen maar eerder op €4,95 / €3,95 / €1,95 of zelfs helemaal wegvallen *(dat laatste vaak pas boven bepaald minimum bestelbedrag (~€20,-))
Talloze voorbeelden. Ga maar eens kijken bij bol.com en plaats daar meerdere bestellingen van verschillende producten. In het bestellingsoverzicht lopen de verzendkosten uiteen.

Je maakt een denkfout. De markten zijn niet anders. Ook Nederland hanteert een kapitalistische vrije marktsamenleving. Er is ook sprake van een zekere globalisatie/consolidatie/monopolievorming. Eigenlijk hebben een aantal multinational megacorporaties het gros van de wereldhndel in handen. Er zijn juist zoveel elementen gemeen dat de verschillen bespreekbaar zijn.

Ik ben wel bij de webshops recentelijk geweest maar de fysieke winkels niet. Is dat noodzakelijk om mee te doen aan discussie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:24

Onbekend

...

Als je speciaal voor een bepaalde winkel een eind moet rijden (13 km afstand neem ik aan (3 liter x 12 km/l /2)) kan het inderdaad goedkoper zijn om via het internet te bestellen.
Maar vaak stap je niet in de auto om alleen naar een goedkope winkels als Zeeman te gaan, maar ga je naar een winkelcentrum toe om meer inkopen te doen waar toevallig ook Zeeman zit.

Dit is ook de reden waarom een winkel als Zeeman niet in een klein dorp of op het platte land zult terugvinden. Het profiteert van grotere winkels die mensen aantrekken, waardoor er veel mensen ook langs de Zeemanwinkel lopen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
aardebewoner schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 23:14:
[...]
Je maakt een denkfout. De markten zijn niet anders. Ook Nederland hanteert een kapitalistische vrije marktsamenleving. Er is ook sprake van een zekere globalisatie/consolidatie/monopolievorming. Eigenlijk hebben een aantal multinational megacorporaties het gros van de wereldhndel in handen. Er zijn juist zoveel elementen gemeen dat de verschillen bespreekbaar zijn.
Niet mee eens.

Loonkosten zijn in de VS enorm veel lager dan hier in NL. Dingen als pensioenen zijn compleet anders waardoor de loonkosten totaal niet vergelijkbaar zijn. En dan heb ik het alleen over loonkosten. Niet over inkomensverschillen, huur of koop van winkelruimte, en nog 20x andere dingen. De VS en NL zijn nogal een appel en peer wat de discussie niet echt makkelijker maakt. Sowieso zit 99% van de mensen op dit forum niet in VS.

Afstanden zijn in VS ook een compleet ander verhaal voor zowel bezorgen als naar fysieke winkels gaan.

Sowieso, extra verzendkosten betalen voor meerdere artikelen ? Never nooit van mijn leven dit ook maar 1x gehad met NL webwinkel.

[ Voor 13% gewijzigd door PilatuS op 28-01-2016 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
PilatuS schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 23:59:
[...]

Niet mee eens.

Sowieso, extra verzendkosten betalen voor meerdere artikelen ? Never nooit van mijn leven dit ook maar 1x gehad met NL webwinkel.
Hooguit als je een wasmachine of een grote televisie in jouw mandje stopt dat de verzendkosten (terecht) toenemen.

Terug naar de winkelstraat: iemand enig idee op welk punt omvorming van winkelgebieden onvermijdelijk gaat zijn? V&D gaat mogelijk een aantal grote gaten in kleine steden en winkel gebieden achterlaten. (ik vermoed dat voor de grote steden en goed lopende gebieden de V&D wel in een of andere vorm verder zal gaan) Op welk punt gaan winkel gebieden gesloopt of verbouwd worden tot woonruimte of ander gebruik?

[ Voor 34% gewijzigd door nachtnet op 28-01-2016 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-06 19:15
PilatuS schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 23:59:
[...]

dat ben ik ook nog niet tegengekomen, maar laatst kwam ik wel wat reclame tegen ergens die adverteerde met een gratis item..alleen de verzendkosten hoefde betaald te worden.. weet niet meer wat het was, volgens mij een zaklampje oid..

dus ik klik hem aan, kom ik op een site waar je je gegevens in kon vullen, en het aantal items..

dus ik zet de teller op 10 (waren maar kleine dingetjes, dus kunnen nog makkelijk in een klein doosje)..

en toen stond het eindbedrag op 67,50 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Verzendkosten apart betalen vind ik juist een voordeel. Je weet dat je het toch wel betaalt, dan betaal ik liever een keer voor een bestelling dan dat ik het voor elk artikel betaal dat in mijn mandje ligt onder het mom van "gratis"

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Enige keren dat ik wel eens meerdere instanties van verzendkosten heb gezien is bij een aantal winkels die ook als reseller fungeren voor derden, zoals Bol en Amazon. Als je je producten dan bij meerdere verkopers haalt *kan* het gebeuren dat je inderdaad meerdere keren verzendkosten in rekening krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

170074

Ankona schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 11:03:
Verzendkosten apart betalen vind ik juist een voordeel. Je weet dat je het toch wel betaalt, dan betaal ik liever een keer voor een bestelling dan dat ik het voor elk artikel betaal dat in mijn mandje ligt onder het mom van "gratis"
Tenzij de inclusiefprijs al concurrerend genoeg is, wat vaak het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
nachtnet schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 00:12:
Op welk punt gaan winkel gebieden gesloopt of verbouwd worden tot woonruimte of ander gebruik?
Niet?
Er is geen 'magisch' omslagpunt. Elk jaar worden wel wat gebieden herontwikkeld. Vraag en aanbod bepalen wat er voor in de plaats komt. Je ziet dat winkelruimte aan de rand van het centrum ook vaak als kantoor of restaurant wordt gebruikt. Er is dus wel wat overlap en verschuiving.

Groot probleem overigens is dat 'nieuwe' gebieden het vaak in eerste instantie heel goed doen. Dus een ontwikkelaar verkoopt meteen alles met huurders erin aan een investeerder. Na verloop van tijd komt de klad erin en dan krijg je leegstand en verloedering. Het wordt daarmee een beetje een 'rondtrekkend' circus.
Een slecht gebied wordt helemaal opgeknapt en vernieuwd en een hoop winkeliers verhuizen naar dit nieuwe gebied. Hierdoor komen andere gebieden weer onder druk te staan. Het enige wat vaak echt overleefd is de supermarkt, een groot deel van de centra draaien op een paar 'grote jongens'.

Het is een organisch geheel dat groeit en krimpt over tijd. Kleine winkeltjes & boetiekjes groeien en grote winkels specialiseren (shop-in-shop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:36
aardebewoner schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 23:14:
[...]

Talloze voorbeelden. Ga maar eens kijken bij bol.com en plaats daar meerdere bestellingen van verschillende producten. In het bestellingsoverzicht lopen de verzendkosten uiteen.
Ik denk dat je nog eens beter moet kijken op de website van bol.com bij wie je nu daadwerkelijk aan het bestellen bent.
Bol.com werkt (net als bijv Amazon) ook samen met andere partijen die de mogelijkheid hebben om hun producten via de website bol.com aan te bieden.
Nog niet gecontroleerd maar de kans lijkt me redelijk richting de 100% te gaan dat jij een aantal produkten bij elkaar geklikt hebt van meerdere leveranciers waardoor je ook meerdere keren verzendkosten moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
ninjazx9r98 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 16:55:
[...]

Ik denk dat je nog eens beter moet kijken op de website van bol.com bij wie je nu daadwerkelijk aan het bestellen bent.
Bol.com werkt (net als bijv Amazon) ook samen met andere partijen die de mogelijkheid hebben om hun producten via de website bol.com aan te bieden.
Nog niet gecontroleerd maar de kans lijkt me redelijk richting de 100% te gaan dat jij een aantal produkten bij elkaar geklikt hebt van meerdere leveranciers waardoor je ook meerdere keren verzendkosten moet betalen.
Je zal vast gelijk hebben maar het ging in dit topic over webshops en bol.com is een webshop en er werd verder geen onderscheid gemaakt tussen webwinkels met meerdere verzendingspunten en die met pas een terwijl ik juist zeg dat dat belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-06 22:18

Jiffy

God, you're ugly!

Je snapt het niet. Lees de reactie van ninjaz9r98 nog eens nauwkeurig door.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
Jiffy schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 22:08:
Je snapt het niet. Lees de reactie van ninjaz9r98 nog eens nauwkeurig door.
Of jij legt eens fatsoenlijk uit wat ik niet snap alhoewel dat in theorie nooit mogelijk zou zijn om te weten - maar goed das een retorische vraag.

Dus leg maar uit waar ik het fout heb in jouw opinie en dan kunnen we een discussie wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:36
Je hebt het over talloze webshops die per item verzendkosten rekenen en komt dan met 1 voorbeeld bol.com
Bol.com verkoopt zelf items, rekent 1 keer verzendkosten per bestelling maar is daarnaast ook nog een etalage voor externe verkopers.
Je koopt dan niet bij bol.com maar bij een derde partij die zorg draagt voor de levering (en dus verzendkosten in rekening brengt) waarbij bol er voor zorgt dat jouw betaling bij die derde partij komt.
Als jij dan van alles en nog wat bij elkaar klikt (waarbij het overigens duidelijk zichtbaar is dat het een externe verkoper betreft) van meerdere partijen betaal je uiteraard meerdere keren verzendkosten en ontvang je dus ook meerdere pakketjes van verschillende verzenders.
En zoals ik al zei kent bijv Amazon ook externe verkopers waarbij ze zelf "alleen maar" etalage zijn.
Heeft dus niets met Nederland of (talloze) Nederlandse webshops te maken maar alles met de manier waarop bepaalde webshops werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:40
Nog even inhakend op de 3e partijen van bol.com, ik bestel best vaak spullen bij bol.com bij meerdere 3e partijen maar ik hoef zelden meer dan 1x verzendkosten te betalen. En mijn laatste bestelling van 4 artikelen van 4 verschillende partijen hoefde ik niet eens verzendkosten te betalen omdat het boven de €20 uitkomt en dan hoef je geen verzendkosten te betalen bij bol.com
Of ik heb geluk of ze hebben het 1 en ander aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
aardebewoner schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 20:39:
[...]

Je zal vast gelijk hebben maar het ging in dit topic over webshops[...]
Uiteindelijk ging het over de fysieke winkels in Nederland, en de redenen waarom die het momenteel zo moeilijk blijken te hebben. En over de gevolgen daarvan voor de maatschappij. Allerlei parallellen trekken met de Amerikaanse markt, (die totaal anders is om hierboven genoemde redenen), zijn niet heel erg relevant voor de discussie, hoogstens af en toe als voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:40
Ik denk dat er diverse winkelcentra wel een probleem krijgen als de V&D daar verdwijnt, laat staan de verhuurders die een groot pand moeten zien te verhuren. In Almere bijvoorbeeld heeft de V&D een A+++-locatie. Maar... zo'n groot pand, wie durft daar nu nog in te gaan zitten? Sowieso lijkt het erop dat het "oude" centrum het momenteel beter lijkt te doen dan het nieuwe deel. C&A had 2 filialen, 1 in het nieuwe deel en 1 in het oude. Wat is er gebeurd,,, die in het nieuwe deel is weer weg, in het oude deel blijft open. Waar eerst C&A zat zit nu Stumpel, mooi groot opgezette boekenwinkel. Maar óf die moeten bijna geen huur betalen, of die gaan eerdaags ook over de kop daar. Maar ik kan echt niet zo snel een keten bedenken die in deze tijd in het pand van V&D wil gaan zitten (en kan betalen)

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-04 17:01
Primark

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
Kurkentrekker schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 08:26:
[...]

Uiteindelijk ging het over de fysieke winkels in Nederland, en de redenen waarom die het momenteel zo moeilijk blijken te hebben. En over de gevolgen daarvan voor de maatschappij. Allerlei parallellen trekken met de Amerikaanse markt, (die totaal anders is om hierboven genoemde redenen), zijn niet heel erg relevant voor de discussie, hoogstens af en toe als voorbeeld.
Misschien is het niet jouw bedoeling maar jouw reactie komt en beetje bot over.
Volgens mij mag je best wel markten vergelijken. Sterker nog, dat is precies wat er geregeld gebeurt tussen de verschillende landseconomiën onderling. Zo kunnen voorspellingen over het gedrag en draagvermogen van de ene op de andere worden gemodelleerd, er worden ook bedrijsfmodellen op elkaar getoetst. Sterker nog er zitten veel Amerikaanse concerns in Nederland zoals Starbucks en Mcdonalds en je ziet zelfs dat ze de lokale markt verdringen ook in de binnenstad. Bovenop alles zitten veel Nederlandse bedrijven op Amerikaanse beurzen dus er is zeker sprake van een wisselwerking. Tegenwoordig verdwijnen kleinbedrijven als sneeuw voor de zin terwijl middenbedrijf en grote corporaties juist overal opduiken. Des te sterker wordt het verband dus.

En als je het over webhandel heeft (ik vind ik het woord webwinkel te klein klinken) moeten ze al helemaal met de Amerikaanse tegenstander concurren. Zo ken ik zelf Nederlanders die duidelijk aangegeven hebben kleding van Amerikaanse websites te kopen aangezien ze goedkoper uit zijn. Het enige waar ze dan over gingen klagen zijn de douanewachtperiodes en de extra verzendkosten. Maar ook dan was het volgens het goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
aardebewoner schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 13:41:
[...]

Misschien is het niet jouw bedoeling maar jouw reactie komt en beetje bot over.
Volgens mij mag je best wel markten vergelijken.
Die vergelijking mag je ook best maken en heb je nu ook al een aantal keren gemaakt wat prima is. Alleen blijf je er nu wel steeds in door gaan en trek je zo de discussie steeds naar een ander vlak wat afleid van de discussie die men hier wil voeren, namelijk de situatie op de Nederlandse markt. Om dan vervolgens mensen die je daar op wijzen steeds maar weer als bot en onbeleefd te bestempelen is op zijn beurt dan ook weer wat bot niet?

Net als de discussie rond bol.com. Leuk dat het daar (soms?) voor komt dat je per product of per sub-leverancier verzendkosten moet betalen, maar dat is echt in Nederland een uitzondering. Bij 99% van de webshops betaal je gewoon één keer verzendkosten en vaak zelfs boven een bepaald bedrag helemaal niet meer en dat zal echt niet snel veranderen. Om dan toch op dit soort N=1 discussies door te blijven gaan terwijl voor iedereen in Nederland wel duidelijk is dat dat echt een uitzondering is geeft dan de nodige wrijving.
aardebewoner schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 13:41:
[...]
En als je het over webhandel heeft (ik vind ik het woord webwinkel te klein klinken) moeten ze al helemaal met de Amerikaanse tegenstander concurren. Zo ken ik zelf Nederlanders die duidelijk aangegeven hebben kleding van Amerikaanse websites te kopen aangezien ze goedkoper uit zijn. Het enige waar ze dan over gingen klagen zijn de douanewachtperiodes en de extra verzendkosten. Maar ook dan was het volgens het goedkoper.
Als het gaat om goederen die daadwerkelijk veel goedkoper zijn (maar dan heeft de douane er vaak ook wat over te vinden, juist bij kleding) of hier simpelweg niet te verkrijgen zijn wil men nog wel in het buitenland bestellen. Maar ook dat zijn de uitzonderingen op de regel. Als ik hier bij een wat grotere webshop in Nederland bestel voor bijvoorbeeld 22:00, dan heb ik het ook de volgende dag in huis. Dat ik dan wellicht wat duurder uit ben dan om het uit het buitenland te bestellen neem ik dan ook maar voor lief. Sowieso moet je voor het buitenland al vaak een creditcard hebben terwijl dat in Nederland helemaal geen gemeengoed is (wij kiezen liever voor ons veiligere PIN-systeem en online betalen met IDEAL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Niet verwonderlijk. Als je de shopreviews erop naslaat zie je soms wat bedenkelijke praktijken. Laatst ook voor een draagriem voor mijn camera. Volgens site overal op voorraad, maar in de winkel zelf nergens te bekennen. Lag ook in geen enkel filiaal, alleen centraal magazijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-06 10:07
[quote]Señor Sjon schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 14:38:
Niet verwonderlijk. Als je de shopreviews erop naslaat zie je soms wat bedenkelijke praktijken. Laatst ook voor een draagriem voor mijn camera. Volgens site overal op voorraad, maar in de winkel zelf nergens te bekennen. Lag ook in geen enkel filiaal, alleen centraal magazijn.
[quote]

Hmm, ik had nog wel goede ervaring in Barendrecht, tv was 160 euro goedkoper als andere zaken.
Het zou al langer niet goed zijn gaan met de elektronicaketen, maar de slechte decembermaand deed het bedrijf de das om. Directielid Jeroen Klein stapte eerder deze maand op om vervolgens op persoonlijke titel concurrent Foka over te nemen.

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Oei, daar kan nog wel Paulanieus handelen uit voortkomen als je bij de een vertrekt om de ander te kopen.
Het is wel ernstig om te zien dat ook de grote retailbedrijven na 1-2 slechte maanden nu kopje onder gaan.
frumper schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 08:44:
Ik denk dat er diverse winkelcentra wel een probleem krijgen als de V&D daar verdwijnt, laat staan de verhuurders die een groot pand moeten zien te verhuren. In Almere bijvoorbeeld heeft de V&D een A+++-locatie. Maar... zo'n groot pand, wie durft daar nu nog in te gaan zitten? Sowieso lijkt het erop dat het "oude" centrum het momenteel beter lijkt te doen dan het nieuwe deel. C&A had 2 filialen, 1 in het nieuwe deel en 1 in het oude. Wat is er gebeurd,,, die in het nieuwe deel is weer weg, in het oude deel blijft open. Waar eerst C&A zat zit nu Stumpel, mooi groot opgezette boekenwinkel. Maar óf die moeten bijna geen huur betalen, of die gaan eerdaags ook over de kop daar. Maar ik kan echt niet zo snel een keten bedenken die in deze tijd in het pand van V&D wil gaan zitten (en kan betalen)
Het nieuwe stadshart is vanaf dag één al problematisch. Je zag het in betere tijden al met diverse winkels die op de fles gingen na verhuizing naar het nieuwe deel, zeker met de astronomische huren erbij.
Primark zit al in Almere.

Pagina: 1 ... 9 ... 136 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels