@Aardebewoner, gewoon even een vraagje tussendoor : Ben jij toevallig zelf kapper oid met een eigen pand dat je het zo zit te verdedigen?
aardebewoner schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 19:40:
[...]
Dat is niet vergelijkbaar met het kapstervoorbeeld. Hier gaat het om diensten die ter plaatse en op hetzelfde moment worden uitgevoerd ipv vooraf.Het is nou niet echt iets dat makkelijk of 'beter' op bestelling geleverd kan worden.
Het punt is juist wel dat het makkelijk "overal" kan gebeuren zolang er maar een stoel en een schaar is (simpel gezegd). En het is wmb zeker beter als de kapper naar mij toekomt dan dat ik naar de kapper toemoet, ik heb geen tijd overdag (schijn te moeten werken) koopavond / zaterdag heb ik wel iets beters te doen. En waar de kapsalon on 17:00 dicht gaat vanwege allerlei redenen komt mijn thuiskapster rustig om 19:00 langs.
Alleen ik vermoed (niet denigrerend bedoelt) dat jij op het platteland woont en ik vermoed idd dat het daar nog wel even op de huidige weg doorgaat.
Maar bijv de Randstad daar plant een beetje kapper gewoon alle afspraken op een avond in hetzelfde gebied in waardoor ze niet 500km moet rijden.
Of om over je supermarkten te praten, daar zie ik nog wel zoals Amazon al aan het proberen is gewoon drones komen vanuit een paar centrale opslagplaatsen in de randstad. Dan heb je het bijna sneller via een drone dan als je nu zelf naar de supermarkt moet gaan.
Ga je buiten dichtbevolkt gebied zitten dan krijg je idd allerlei zwaarwegende kosten (maar een pand is ook niet gratis) vanwege afstanden etc.
Maar binnen dichtbevolkte gebieden is er over een paar jaar gewoon geen behoefte meer aan winkels volgens mij.
Simpel voorbeeld vind ik bijv Coolblue / Electronica. Dat is tegenwoordig sneller bij mij in huis als ik via internet bestel dan als ik het in de winkel ophaal.
Puur vanwege het feit dat ik werk waardoor mijn enige fysieke shopping momenten zijn : Koopavond of zaterdag, dus als ik zaterdagavond besluit iets te kopen dan mag ik 5 dagen wachten terwijl Coolblue het mij gewoon de volgende dag voor 10 uur bezorgd.
Tankstations zijn onnodig als er maar genoeg elektrische auto's zijn (thuis opladen).
De hele detailhandel is simpelweg vanwege de vooruitgang zo inefficiënt als de pest geworden. Een kapster moet de hele dag betaald worden, ook al is er geen klant. Terwijl een thuiskapster gewoon naar het strand kan gaan of ander werk gaan doen als zij geen afspraken heeft.
Een supermarkt kan ook niet veel langer open blijven dan nu, want de loonkosten van nietsdoende medewerkers zijn gewoon te hoog. Terwijl je met een zooitje drones en 10 inpakkers in een centraal magazijn veel verder komt.
Wat je bijv in Amerika al ziet (alhoewel je hier niet echt zulke grote kantoorgebouwen hebt) is bijv dat een kapster gewoon een halve dag richting een bedrijf gaat, daar een zeiltje neergooit, stoel neerzet en ze knipt gewoon een halve dag alleen maar afspraken zonder vervoerskosten etc.
Dat heb je als kapperszaak niet.
Zoals je zelf al zegt, tijd is geld en in mijn ervaring is mijn tijd toch echt iets duurder dan die van de thuiskapper, plus dat een beetje handige thuiskapper ook nog allerlei extra dingen verkoopt (gel / shampoo etc) waar bij een kapperszaak iedereen denkt : Ik loop zo wel even langs de etos op weg naar mijn auto