De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 7 ... 136 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Naar kerstmarktjes ben in inmiddels wel genoeg geweest, maar hier in mijn deel van Friesland zijn het telkens de kleine dorpjes met de leuke kerstmarkten/sfeer. Maar iets als Heerenveen is gewoon net zo triest als Breukelen. Totaal geen sfeer, Joure doet dat al beter, maar is ook al veel "dorpser" dan Heerenveen.

Qua kerstcadeaus heb ik volgens mij alleen maar echt iets gekocht bij de Action qua "echte winkel", de andere dingen online in Nederland, maar ook wat klein grut uit China.

Veel fysieke winkels hebben gewoon een slecht aanbod, en te hoge prijzen. Mijn pa wilde een muismat voor kerst, dus, ik de enige computerwinkel in. Ik kijk wat rond in dat winkeltje, en ze hebben eigenlijk niks. De enige muismat die er lag, was een of ander no-name ding voor een te hoog bedrag. Tja, dan koop ik het wel via internet, hebben ze wel wat ik zoek, voor een goede prijs.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Wij zijn juist voor het eerst in jaren weer eens analoog inkopen wezen doen en dat beviel eigenlijk best goed! We konden de auto redelijk makkelijk kwijt, het was niet over de top druk en we hebben dingen gekocht die we online niet zo snel uitgezocht zouden hebben.

Daarnaast nog eens voortreffelijk geholpen in een speciaal zaak toen we een tas voor mijn vrouw wilden kopen. Echt een heel leuke middag gehad, lekker gelunched, etc. Ik zeg niet dat we nu elke week in de stad te vinden zijn maar het is alleen maar kommer en kwel dus ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
nachtnet schreef op maandag 21 december 2015 @ 17:10:

Macintosh, het moederbedrijf van schoenenketens als Manfield, Dolcis en Invito, praat over de verkoop van alle winkels. Voor de aandeelhouders zal er (bijna) niets overblijven. De hoop is dat de winkels open kunnen blijven en de medewerkers hun baan kunnen behouden.
DIT vind ik dus nu een management waar ik iets mee kan. Niet de tent zo ver uitwringen dat alles kapot is, maar gewoon weer terug naar 'een enkele' winkel en dan blijven tenminste de winkels die draaien open.
Fiber schreef op maandag 21 december 2015 @ 21:07:
[...]

In een goede kledingwinkel hebben ze leuke verkoopsters die in één oogopslag kunnen zien wat jouw smaak is en wat jouw maat is en de bij jou passende pullovers moeiteloos voor je opzoeken en je en passant ook nog een mooie broek kunnen adviseren...

Kost wel wat meer dan bij de Bon Prix of Zalando natuurlijk...
Daarnaast is het leuk die Bon Prix of Zalando, maar je wilt wel weten of iets 'staat'. Heel de tijd je huiskamer omtoveren naar kledingwinkel moet je ook maar 'zin' in hebben.

Maar de producenten zijn eigenlijk aan zet.
Philips is zo'n partij die het geen ruk interesseert. Verkoop is verkoop. Dus die verkopen sommige LED lampen voor 9,50 aan de groothandel en de webshops zetten ze voor 10,00 online. Die lampenwinkel, die er 10x minder verkoopt, komt op een prijs van... 15,00? 20,00?
Ergo: De winkel stopt met het verkopen van Philips LED lampen, want ze kunnen er simpel weg niks mee, of ze maken er verlies op, of ze lijken ontzettend duur.

Dus je krijgt dan een soort 3 deling. Producten die praktisch alleen online zijn te krijgen, producten die een 'vaste' prijs lijken te hebben online en offline en producten die alleen bij bepaalde winkels te krijgen zijn (eigen merk of exclusief). De MediaMarkt heeft bijvoorbeeld ook 'speciale' versies van producten die niemand anders lijkt te hebben. Online niet te koop, maar wel bij de speciaalzaken. En dan weet je dus dat de producent 'ruimte' maakt voor de winkels om hun werk te doen.

De Hema is even de weg kwijt, maar daar zie je duidelijk hoe sterk een (eigen) merk kan zijn. De Action heeft de 'vlag' overgenomen, vooral door echt enorm op kosten te letten. Maar waar blijven merken als Curver als de Blokker zou 'stoppen'? Nog een 'klein' merk: Ikea, hoeveel Miljard doen die ook alweer? Maar ook 'The Body Shop' doet het niet verkeerd!

In die zin is de zonsondergang van de 'dozenschuiver' eigenlijk ook in zicht. Bol.com bijvoorbeeld, dat is toch gewoon een fysieke winkel? AH. CoolBlue heeft ook gewoon 5 shops. Zelfs Amazon opent tegenwoordig winkels. Maar net als autodealers of computerwinkels, ik hoef geen 10 frot winkels in een straal van 5km, ik wil 1 goede binnen 20-30km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
TheGhostInc schreef op maandag 21 december 2015 @ 22:57:
[...]

DIT vind ik dus nu een management waar ik iets mee kan. Niet de tent zo ver uitwringen dat alles kapot is, maar gewoon weer terug naar 'een enkele' winkel en dan blijven tenminste de winkels die draaien open.
De enige reden daarvoor is de ruimte voor menselijkheid bij eigenaren die zelf al met alles klaar zijn, op leeftijd zijn, het wel gedaan en gezien hebben - en verdere geen echte verantwoordelijkheden hebben. Dit is geen voorbeeld van management, louter een uitzondering op algemeen gedrag.

Let wel, het is niet zo dat investeerders van een koude kermis gaan thuiskomen. Er zijn prima regelingen getroffen, er is enkel niet gekozen voor wat men kent als de traditionele methodologie kent. Wat na verkoop en uitkoop gaat gebeuren is een heel ander verhaal, er is immers genoeg ruimte gelaten voor menig spel na overeenkomst.

Wat de continuïteit van activiteiten die bestendig zijn aangaat, vergeet in deze ook niet dat de eigenaren achter de schermen lang genoeg bezig zijn geweest om niet opgevoed te zijn in de huidige scholen. Men heeft een langere en bredere blik opgebouwd op de cycli over de tijd heen. Ook van wezenlijk belang in deze is het amalgaam van relaties met banken. Oprecht, onderschat dit niet. Er zijn weinig bedrijven in dit soort sectoren waar de investeerders dan wel eigenaren in dezelfde nette kamer zitten.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:55

Fiber

Beaches are for storming.

Servor schreef op maandag 21 december 2015 @ 22:56:
Wij zijn juist voor het eerst in jaren weer eens analoog inkopen wezen doen en dat beviel eigenlijk best goed! We konden de auto redelijk makkelijk kwijt, het was niet over de top druk en we hebben dingen gekocht die we online niet zo snel uitgezocht zouden hebben.

Daarnaast nog eens voortreffelijk geholpen in een speciaal zaak toen we een tas voor mijn vrouw wilden kopen. Echt een heel leuke middag gehad, lekker gelunched, etc. Ik zeg niet dat we nu elke week in de stad te vinden zijn maar het is alleen maar kommer en kwel dus ;).
Zo hoort '(fun)shoppen' inderdaad te zijn. Helaas is het lang niet overal zo leuk (meer).

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14038

Die hele wereld is aan het verschuiven van functie van inderdaad van het ouderwets winkelen voor lage prijzen naar meer funshoppen. Desondanks gaan er nog zat winkels failliet omdat ze niet snel genoeg kunnen innoveren of teveel bagage hebben vanuit het verleden. Daardoor neemt het winkeloppervlak nog steeds af en daar hebben diverse afhankelijke partijen (project ontwikkelaars, gemeentes etc) behoorlijk veel last van en zullen zich aan moeten passen aan de nieuwe situatie.

Er zijn ook winkels die juist de synergie met funshoppen en online winkelen combineren en daardoor meer klanten in hun winkel krijgen die naast de online bestellingen ook nog even dit of dat extra meepakt.

Online shoppen heeft daarnaast ook een heel eigen omgeving waar prijzen wel laag zijn maar de randvoorwaarden daar ook op aan (moeten) sluiten en andere gevaren op de loer liggen.
De eerste generaties die er op tijd bij waren doen het vaak uitstekend mits ze niet te snel te veel wilden en daardoor op een dood spoor zijn beland. Bij latere generaties kost het veel meer moeite en lukt het bijna niet meer om vanuit de garagebox je webshopje te beginnen omdat je daarmee achter loopt op wat er te vinden is.
Wat dat betreft is er al een consolidatie fase bezig waarbij kleinere shops worden overgenomen door de grotere partijen en die steeds meer invloed krijgen in een bepaald marktsegment en concurrentie steeds minder wordt. Op lange termijn gaat dat voor de consument toch weer tot hogere prijzen leiden omdat concurrentie meebeweegt met de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Anoniem: 14038 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 00:54:
De eerste generaties die er op tijd bij waren doen het vaak uitstekend mits ze niet te snel te veel wilden en daardoor op een dood spoor zijn beland. Bij latere generaties kost het veel meer moeite en lukt het bijna niet meer om vanuit de garagebox je webshopje te beginnen omdat je daarmee achter loopt op wat er te vinden is.
Een CoolBlue toont op zich aan dat je nog steeds 'nieuwe' shops kunt launchen in niche markten.

Maar als je gaat kijken naar die clubs dan zijn het eigenlijk nooit echt 'garagebox'-shopjes geweest. Want allemaal hebben ze ZELF hun hele systeem moeten ontwikkelen. Als je dit zou vergelijken met de bakkerijen, vroeger maakte de bakker zelf brood, tegenwoordig draait een groot gedeelte op afbakbrood en fabrieken die massa produceren.

Clubs als 4Launch of Alternate hebben niet alleen een 'webshopje' gebouwd (met alle logistieke ellende erachter), maar zij hebben er mede voor gezorgd dat de grote importeurs/groothandels in NL zijn gaan ontwikkelen, dat de pakketdiensten veel langer pakketten accepteren en dat ze zelfs nu af en toe voor importeur spelen.
Bol.com (of Amazon) is een vergelijkbaar verhaal. Dat is niet alleen maar 'een paar boeken in een magazijn'. En het marktaandeel van die clubs is eigenlijk vrij constant gebleven (gok ik). Bij wijze van spreke doen ze nog steeds 9 van de 10 boeken, maar nu zijn het er 1 miljoen per jaar ipv 1 per dag.

De Belgen bestellen zelfs vaak in NL, omdat dat sneller gaat dan in België bestellen. 8)7

De tijd van de dozenschuiver is in die zin al voorbij in de computermarkt. Een grote webshop kan dusdanig veel schaalvoordeel halen dat ze 'de race naar de bodem' kunnen voorkomen. Als je als 'startende' webshop 6,95 moet betalen om iets te verzenden en je concurrent doet zoveel volume dat ze een euro korting krijgen, dan sta je al 1-0 achter. De grote jongens zijn het nu aan het uitvechten en er vallen 'slachtoffers'. En aangezien de grote jongens op prijs 'vergelijkbaar' zijn komt het aan op klantenservice & logistieke optimalisatie. In die zin was het 'schuiven van de doos' altijd al het makkelijkste gedeelte.

Als je een paar knuffels wilt verkopen vanuit je garage, dan kan dat prima. Maar om een grote webshop te bouwen heb je meer nodig dan Magento en een handvol producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:50
V&d lijkt vandaag weer uitstel van betaling te gaan aanvragen..
Bron. Rtlz.nl

Einde oefening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
nachtnet schreef op woensdag 23 december 2015 @ 00:56:
V&d lijkt vandaag weer uitstel van betaling te gaan aanvragen..
Bron. Rtlz.nl

Einde oefening?
Misschien is een V&D een beetje 'too big to fail' voor de Nederlandse retail. Ik zeg niet dat ze overheidssteun krijgen om overeind te blijven, maar bij een club met zo'n naam en zulke locaties, is er altijd wel iemand te vinden die een doorstart wil maken. Een faillissement van V&D betekent in dit geval dus dat ze hun schulden kunnen afstrepen, hun verliesgevende winkels kunnen sluiten en het personeel waar ze eigenlijk al vanaf wilden omdat ze niet mee kunnen met de nieuwe strategie gaan ontslaan. Daarna gaan ze gewoon weer door op de huidige locaties met een iets veranderde strategie en minder personeel.

Kijk maar naar BAS-group, daar zie je precies hetzelfde spelletje, net als wat er nu bij Macintosh gaat gebeuren. Dit zullen zeker niet de laatste ketens zijn die op deze manier even lekker kunnen saneren.

En over een paar jaar herhaalt dit spelletje zich weer, als het op dat moment allemaal weer goed lijkt te gaan en de eigenaren weer investeringen hebben gedaan die het concern eigenlijk niet kan dragen. Is dat erg? Tsja, het is vervelend voor de mensen die al jaren een baan in een winkel hebben, die zijn gewoon door de techniek ingehaald omdat er veel meer mensen online kopen. Maar dat fenomeen zie je in meer branches terug komen en is niet uniek voor de retail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
Wat is dan voor een investeerder de waarde van vd? Natuurlijk zijn de huurcontracten van de diverse toplocaties van waarde, net als de la place onderdelen.. De warenhuis functie is verliesgevend. Ik zie niet zo snel een stategie om die weer geld op te laten leveren.

Natuurlijk met nu schuldvrij door starten, en gelijktijdig personeel en lastige locaties af te stoten kun je het misschien 1 jaar rekken.. Maar dan..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:13
Kurkentrekker schreef op woensdag 23 december 2015 @ 08:28:
[...]

Misschien is een V&D een beetje 'too big to fail' voor de Nederlandse retail. Ik zeg niet dat ze overheidssteun krijgen om overeind te blijven, maar bij een club met zo'n naam en zulke locaties, is er altijd wel iemand te vinden die een doorstart wil maken.
Een oudbollig merknaam, verouderd assortiment, matig online platform en locaties in grauwe winkelstraten in slecht bereikbare centra.
nachtnet schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:22:
Wat is dan voor een investeerder de waarde van vd? Natuurlijk zijn de huurcontracten van de diverse toplocaties van waarde, net als de la place onderdelen.. De warenhuis functie is verliesgevend. Ik zie niet zo snel een stategie om die weer geld op te laten leveren.
Het doorverhuurbeding zal vast gesneuveld zijn in de heronderhandeling van de huren. Het onderverhuren voor shop-in-shop stond sowieso al onder druk.

Ik zal V&D missen: er zijn immers weinig online winkels die 1+1 gratis op lego hanteren en ook nog uitleveren :+ Dat kan ze afgelopen sinterklaas flink geld hebben gekost :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het ligt ook aan de winkels hoor. Een Hema en een Action doen het nog goed, maar een Blokker en een V&D niet. Volgens mij komt dat vooral omdat ze dezelfde troep verkopen voor hogere prijzen. Action levert dan ook nog goedkoop toiletpapier en afgeprijsde merken voor douche en shampoo enzo (vaak end of line verpakkingen) die nodig zijn bij wekelijkse boodschappen, blokker verkoopt alleen Chinese troep (volgens mij is het van dezelfde eigenaar). Hema levert dan weer betere kwaliteit als de V&D voor lagere prijzen. De uitstraling van de winkel is dan misschien wat minder, maar hee, het is crisis ;) Kruidvat doet het ook nog goed, ook zo'n winkel met een goedkope uitstraling.

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 23-12-2015 09:45 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:00
V&D was ten tijde van VendexKBB to big to fail met Bijenkorf, Hema, Praxis, Dixons, Prenatal etc in de portefeuille. Je kocht eigenlijk altijd bij hetzelfde concern. Door d3 splitsing, sale and lease back etc is het bedrijf enorm uitgehold.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik lees overal dat deze uitstel van betaling van V&D nu komt door de warme maanden november/december, kan iemand dat een beetje uitleggen? Is het simpelweg dat mensen minder warme kleren kopen, bedoelen ze dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ja, maar dat is wel een beetje een drogreden. Bol en Coolblue hebben de drukste tijden ooit. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Laatst online: 01-04 17:01
Op zich zal ik de V&D niet echt missen (alles wat ze verkopen kan je elders krijgen voor evenveel of minder €€), maar ik gruwel van het idee dat er in elke winkelstraat in NL straks wéér een Action-achtige winkel bijkomt vol met troep.
En over het shop-in-concept: In Tilburg bijv. zit een Rituals, Esprit, Ici Paris in de V&D. Laten deze winkels nu ook net de buren zijn van de V&D. 8)7

Ik denk dat de eigenaar van Sun Capital afgelopen week eens is gaan kijken in de V&D en zicht is rotgeschrokken, terwijl hij 's avonds op TV hoorde dat CoolBlue deze week met 60 vrachtwagens voortdurend door het land tuft.

[ Voor 23% gewijzigd door Witte op 23-12-2015 10:03 ]

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
nachtnet schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:22:

Natuurlijk met nu schuldvrij door starten, en gelijktijdig personeel en lastige locaties af te stoten kun je het misschien 1 jaar rekken.. Maar dan..?
Die strategie ligt er (volgens de directie), en de zaak zou in 2016 break-even moeten draaien en daarna weer winst maken. Hoe? Geen idee, maar blijkbaar heeft een of andere cijferdokter bedacht dat het kan.
Zeker als er een groot deel van het personeel en een paar dure huurcontracten als een molensteen om hun nek hangen, kan een faillissement wel handig zijn.
Soldaatje schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:57:
Ik lees overal dat deze uitstel van betaling van V&D nu komt door de warme maanden november/december, kan iemand dat een beetje uitleggen? Is het simpelweg dat mensen minder warme kleren kopen, bedoelen ze dat?
Dat schijnt als reden aangevoerd te worden, maar dat soort redenaties zijn altijd maar een beetje op gevoel, en niet echt op zuivere wetenschap gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-06 23:12

Brons

Fail!

Je moet het wel heel erg slecht doen als het nodig is om uitstel van betaling aan te vragen in de week van kerst. Dit zou de drukste periode van het jaar moeten zijn maar dat is blijkbaar niet voldoende om het hoofd boven water te houden.

Een enkele reis naar faillissement lijkt wenselijk. Personeel en huurcontracten lozen en indien er winstgevende locaties zijn daar een doorstaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:20
V&D is gewoon teveel middelmatigheid. Ze verkopen weinig tot niets waarvoor je als consument naar de V&D zou komen. Dat was vroeger wel anders, maar toen was je als consument veel minder geïnformeerd. Tegenwoordig is er veel meer informatie-pariteit tussen inkopers en consumenten dan 30 jaar terug.

Even een klein voorbeeld; ik wil niet die SX10 ski's die in de Perry liggen, ik wil de betere SX12's. En dan wil ik niet die standaard bindingen erop, maar die andere, betere. Hier kan een Perry sport niet aan voldoen, maar een webshop of een speciaalzaak wel. Tevens kan die speciaalzaak mijn skischoenen aanpassen, dat kan de V&D of de Perry niet, waardoor ik me als klant niet goed geholpen voel.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Witte schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:59:
Ik denk dat de eigenaar van Sun Capital afgelopen week eens is gaan kijken in de V&D en zicht is rotgeschrokken, terwijl hij 's avonds op TV hoorde dat CoolBlue deze week met 60 vrachtwagens voortdurend door het land tuft.
:D :D :D

Ik zie het al voor me dat ze in Eindhoven aan komen lopen en nog voor ze binnen zijn al het idee hebben dat ze de bulldozer vergeten zijn mee te brengen :P

Het punt is dat niemand iets mist aan de V&D. Je kunt het weghalen en het enige nadeel is een verdere verloedering van binnensteden door leegstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Bizar trouwens dat er een of andere redirect actief is op vd.nl naar https://sites.google.com/a/vend.nl/v-d/home . Als je een duidelijk signaal af wilt geven dat het einde oefening is dan moet je het zo doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 23 december 2015 @ 10:10:
[...]
Het punt is dat niemand iets mist aan de V&D. Je kunt het weghalen en het enige nadeel is een verdere verloedering van binnensteden door leegstand.
Maar laten we heel eerlijk zijn, dat geldt voor minstens de helft van de winkels in de meeste binnensteden.

Mijn stelling is in ieder geval dat we in 2016 gewoon nog bij V&D kunnen kopen. Ze gaan nu failliet, lozen wat ballast in de vorm van personeel, huurcontracten en andere ellende, en gaan vrolijk verder. Grote kans dat bovenstaande zich overigens nog een aantal keer herhaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 23 december 2015 @ 10:14:
Bizar trouwens dat er een of andere redirect actief is op vd.nl naar https://sites.google.com/a/vend.nl/v-d/home . Als je een duidelijk signaal af wilt geven dat het einde oefening is dan moet je het zo doen.
Dat vind ik netter dan dat ze proberen de webshop lekker door te laten lopen, betalingen te innen en weten dat producten toch nooit meer geleverd gaan worden. Wat mij betreft maken we er een wet van dat zodra er uitstel van betaling wordt geleverd aan een winkel, alle betalingen uit de webwinkel waar een bestelling tegenover staat, gewoon netjes door de curator moeten worden geannuleerd en het geld worden teurgbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:36

Rannasha

Does not compute.

Kurkentrekker schreef op woensdag 23 december 2015 @ 10:17:
[...]

Dat vind ik netter dan dat ze proberen de webshop lekker door te laten lopen, betalingen te innen en weten dat producten toch nooit meer geleverd gaan worden. Wat mij betreft maken we er een wet van dat zodra er uitstel van betaling wordt geleverd aan een winkel, alle betalingen uit de webwinkel waar een bestelling tegenover staat, gewoon netjes door de curator moeten worden geannuleerd en het geld worden teurgbetaald.
Eens, maar ze hadden ook hun eigen website aan kunnen passen met een nieuwsbericht op de frontpage, bestel-functionaliteit uitzetten, enz... De boel doorverwijzen naar een Google Sites frutseltje dat in 10 minuten in elkaar is gezet is wel erg pauper. Dat geeft meteen de indruk dat je er absoluut geen heil meer in ziet.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Kurkentrekker schreef op woensdag 23 december 2015 @ 10:17:
[...]

Ze zijn nog niet over de kop he ;)
Liever een systeem dat de betaling op zo'n moment naar een third-party gaat.
Product geleverd -> geld naar het bedrijf
Geen product -> Geld terug van de third-party

Nu is het zo, geld naar het bedrijf en geen product en je mag je melden bij de curator en aansluiten in de rij van schuld eiser. Na de belastingdienst en de grote jongens is er weinig kans dat jij ook maar een deel van je geld ziet

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Kurkentrekker schreef op woensdag 23 december 2015 @ 10:15:
Mijn stelling is in ieder geval dat we in 2016 gewoon nog bij V&D kunnen kopen. Ze gaan nu failliet, lozen wat ballast in de vorm van personeel, huurcontracten en andere ellende, en gaan vrolijk verder. Grote kans dat bovenstaande zich overigens nog een aantal keer herhaalt.
Ik denk dat je gedeeltelijk gelijk gaat krijgen. Ik verwacht dat ze van de 62 winkels er 30-40 gaan afstoten, dat ze doorgaan op de voor VD gunstige locaties. Daarnaast zullen ze vrijwel al het personeel zo goedkoopmogelijk willen dumpen.

maar ik verwacht niet dat ze het daarmee in 2016 blijven redden. (Sterk) Dalende omzet is natuurlijk nooit goed voor een investeerder, ook al kun je op andere vlakken zo veel willen besparen.. Volgens mij leeft het paard nog, maar zijn de benen gebroken.... (en kun je er eigenlijk al niet meer aan trekken..)

Ergens in maart/april 2016 zullen de cijfers van de herstarte V&D vast weer tegenvallen..

[ Voor 4% gewijzigd door nachtnet op 23-12-2015 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:20
Laten we wel wezen, V&D is al een dood paard sinds de jaren 90. De verkoop van hun vastgoed heeft ze de nek omgedraaid, omdat ze nu met geen mogelijkheid meer op prijs kunnen concurreren.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
brid schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:03:
[...]

Ze zijn nog niet over de kop he ;)
Liever een systeem dat de betaling op zo'n moment naar een third-party gaat.
Product geleverd -> geld naar het bedrijf
Geen product -> Geld terug van de third-party

Nu is het zo, geld naar het bedrijf en geen product en je mag je melden bij de curator en aansluiten in de rij van schuld eiser. Na de belastingdienst en de grote jongens is er weinig kans dat jij ook maar een deel van je geld ziet
Niet onnodig ingewikkeld maken. Indien bedrijf dubieus dan achteraf betalen. Vooraf betalen is een blijk van vertrouwen, geen vanzelfsprekendheid.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

TheGhostInc schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 02:07:
[...]

Als je een paar knuffels wilt verkopen vanuit je garage, dan kan dat prima...
En dat werkt dan vooral goed als het unieke en handgemaakte knuffels zijn. En die mogen dan best wat meer kosten dan in bulk gemaakte zooi uit China.

Zelfde voor bakkers: Elke grote supermarkt heeft 'vers' afbakbrood. Ik zie best een markt (in de stad) voor bakkers die weer echt zelf gaan bakken en met meel dat rechtstreeks van een lokale 'molen' komt unieke en creatieve producten aanbiedt die echt lekker zijn.
Ik heb dit jaar nog geen winterjas gekocht. En ook geen muts, sjaal en handschoenen en ook geen dikke truien. Ja ik den zeker dat kledingwinkels te lijden hebben onder dit Hollandse kwakkelweer. (Kleding)winkels willen graag een echte koude winter, al is het maar een paar weken, om winterkleren te verkopen, dan een mooi voorjaar zodat iedereen weer de lentekriebels krijgt, een warme zomer voor bikini's en zwembroeken, een natte herfst voor regenjassen, etc. etc. Dit aanhoudende kwakkelweer schiet gewoon niet op voor kledingwinkels.

[ Voor 39% gewijzigd door Fiber op 23-12-2015 11:41 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-06 17:21

Foamy

Fulltime prutser

Fiber schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:32:
[...]
Zelfde voor bakkers: Elke grote supermarkt heeft 'vers' afbakbrood. Ik zie best een markt (in de stad) voor bakkers die weer echt zelf gaan bakken en met meel dat rechtstreeks van een lokale 'molen' komt unieke en creatieve producten aanbiedt die echt lekker zijn.
Kwalitatief zit er dan ook een groot verschil tussen supermarktbrood en een "echte" bakker. Waar dat eerste bij mij vaak al binnen twee dagen begint te schimmelen gaat brood bij de bakker vandaan bijna een week mee. Dan heb ik het over de smaak nog niet gehad ;)

En wat de site van de V&D betreft, daar krijg ik momenteel de volgende melding:
This server could not prove that it is www.vd.nl; its security certificate is from *.comlaude.com. This may be caused by a misconfiguration or an attacker intercepting your connection.
Er lijkt ook met het SSL certificaat het een ander mis te gaan. Wekt wel veel vertrouwen dat het weer goed gaat komen zo |:(

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

686932

Inderdaad... Vandaag wilde ik weer op de site van de V&D kijken, misschien zelfs bestellen.
Maar ik kreeg een vaag lap tekst, over dat ze uitstel hebben gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:31

vhal

ಠ_ಠ

Foamy schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:43:
[...]
Kwalitatief zit er dan ook een groot verschil tussen supermarktbrood en een "echte" bakker. Waar dat eerste bij mij vaak al binnen twee dagen begint te schimmelen gaat brood bij de bakker vandaan bijna een week mee. Dan heb ik het over de smaak nog niet gehad ;)
Eerlijk gezegd gaat het supermarktbrood langer mee dan het brood van de bakker wat na 1 dag al 'minder' lijkt te zijn. Ook bij een 'bakker' van een bakkersketen is het brood domweg productiewerk waarbij het gros afgebakt wordt in de winkel.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Supermarktbrood is een jaar of 20 geleden flink in kwaliteit gestegen. Daarvoor had een warme bakker duidelijk meerwaarde, nu heeft die het veel moeilijker.

En dat is dan meteen weer de link terug naar het topic. Iedere winkel moet iets toevoegen om te kunnen overleven.
Op kwaliteit van de producten valt amper te concurreren omdat het allemaal om dezelfde spullen gaat. Op prijs concurreren is lastig voor de kleinere partijen die minder efficiënt kunnen werken en minder mogelijkheden hebben de leveranciers onder druk te zetten.
Service dan? soms, maar ook hier zie je dat de grotere partijen door hun efficiëntere organisatie vaak beter kunnen scoren dan de goedwillende kleine winkelier die zelf ook de kennis mist.
Snelheid? Nog wel, maar de echt grote online shops zetten daar flink op in. De volgende dag leveren is al standaard, maar steeds meer opties voor dezelfde dag afleveren of ophalen bij een service punt.
Winkelbeleving? Schijnt voor sommige vrouwen erg belangrijk te zijn. Maar wat valt er te beleven in een uitgestorven winkelstraat?

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-06 05:07
Gisteren nog een jas besteld bij v&d. Geselecteerd dat ik m in de vestiging kan ophalen bij een kialapunt. In de mail staat dat ie daar vandaag zou moeten aankomen. Ik hoop het. Paar dagen daarvoor dezelfde jas besteld bij v&d maar die ging gelijk retour omdat de DHL te incapabel was om ons adres te vinden, daar moet ik nog geld van teruggestort krijgen. Ik hoop het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:57
[...]

Moet je eens in Maastricht rond lopen, want dan merk je dat idd deze markt aan het groeien is, steeds meer ambachtelijke bakkers en zelfde soort winkels. Alleen zijn dit wel allemaal winkels die zich specialiseren in diverse etenswaren.

Maar dit is meestal onderdeel waar mensen minste op bezuinigen, lekker eten en drinken is toch erg belangrijk (In het zuiden zijn er natuurlijk ook veel bourgondiërs).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-06 11:39
[...]
Ik vind supermarkt brood anders prima te eten, maar ik eet eigenlijk alleen bolletjes of krentenbollen :P En anders is het tijgerbrood. Smaakt naar mijn idee allemaal hetzelfde en is de verschil alleen in de prijs. 3 euro voor een brood bij de bakker of 1 euro bij de supermarkt is voor mij een makkelijke rekensom..

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:26
Ik denk dat iedereen z'n warme kleren al ruim voor november koopt, dat zal het denk ik niet zijn.
Wel kan ik mij voorstellen dat mensen met warm & droog weer in Utrecht eerder het overdekte winkelcentrum uit lopen en buiten in de winkelstraten z'n kleding uitzoekt - en wellicht dat andere V&D locaties zo'n zelfde situatie hebben.

Maar ik denk wel dat als je als bedrijf zo afhankelijk bent van een paar manden goed of slecht weer, dat je businesscase sowieso al niet zo best is - dan is er al meer mis, dan enkel wat omzet missen door het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megajr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
JerX schreef op woensdag 23 december 2015 @ 13:28:
[...]

Ik vind supermarkt brood anders prima te eten, maar ik eet eigenlijk alleen bolletjes of krentenbollen :P En anders is het tijgerbrood. Smaakt naar mijn idee allemaal hetzelfde en is de verschil alleen in de prijs. 3 euro voor een brood bij de bakker of 1 euro bij de supermarkt is voor mij een makkelijke rekensom..
Lichtelijk offtopic maar ik koop 3 broden voor 5 euro bij een lokale bakker. Zaak draait als een tierelier en de supermarkt tipt er niet aan qua prijs/kwaliteit.

Dat is ook wat ik bij meer mensen zie. 'Uniek' aanbod, lokaal gemaakt en door kleine lokale ondernemers is hot op het moment en alle grote ketens hebben het lastig terwijl de kleine ondernemers winst draaien. Ze weten wat ze verkopen en doen het omdat ze het graag willen doen. Dus geen semi-chagrijnig partime naast de studie werkend meisje wat liever de weekendplannen bespreekt met de collega's maar full-time medewerkers die iets neer willen zetten en achter hun producten staan.

En dat is iets wat ik alleen maar toe kan juichen persoonlijk. Ik betaal zelfs graag ietsjes meer als ik daar kwaliteit voor terug krijg en een leukere winkelstraat met meer dan de eenheidsworst die de binnensteden nu kenmerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aksnes
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-06 19:50
KleineJoop schreef op woensdag 23 december 2015 @ 13:19:
Gisteren nog een jas besteld bij v&d. Geselecteerd dat ik m in de vestiging kan ophalen bij een kialapunt. In de mail staat dat ie daar vandaag zou moeten aankomen. Ik hoop het. Paar dagen daarvoor dezelfde jas besteld bij v&d maar die ging gelijk retour omdat de DHL te incapabel was om ons adres te vinden, daar moet ik nog geld van teruggestort krijgen. Ik hoop het...
De jas zal wel gewoon geleverd gaan worden. Het Retouren van de oude jas word denk ik wel een probleem. Mijn vriendin werkt bij de V&D. Ze mogen in de winkels in iedergeval helemaal niks meer retour nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
vanaalten schreef op woensdag 23 december 2015 @ 13:37:
[...]

Ik denk dat iedereen z'n warme kleren al ruim voor november koopt, dat zal het denk ik niet zijn.
Dat is een aanname die retailers maken. Echter schofferen ze daar een flink deel van de populatie mee - zoals ondergetekende - die gewoon just-in-time kleding koopt en die zich niets gelegen willen laten liggen aan seizoenscollectie, uitverkoop en dat soort geneuzel. Als het koud is koop ik warme kleren. Nu nog een retailer die dat snapt. Het is niet zo moeilijk om een gat/gaatje in de markt te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-06 05:07
Wouter_96 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 13:39:
[...]

De jas zal wel gewoon geleverd gaan worden. Het Retouren van de oude jas word denk ik wel een probleem. Mijn vriendin werkt bij de V&D. Ze mogen in de winkels in iedergeval helemaal niks meer retour nemen.
De oude jas was door DHL als pakket blijkbaar al geroutineerd, want ik kreeg mail van V&D dat ze het jammer vinden dat ik de jas retourneer, terwijl ik de jas nog niet eens gezien/gekregen had. DHL is echt zo'n slecht bedrijf. |:( Het belangrijkste is dat ik m'n geld teruggestort krijg, en dat kan nog wel eens lastig worden. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Zojuist op BNR: DA is ook uitstel van betaling verleend.

Niet verrassend overigens. De franchiser bij ons op het plein was afgelopen jaar er mee gestopt omdat het de concurrentie van de nieuwe Jumbo en de nieuwe Kruidvat niet aankon. Verder logisch gezien het prijspeil en weinig onderscheidende karakter.

[ Voor 69% gewijzigd door Rukapul op 23-12-2015 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Gaat hard, derde grote keten binnen een paar dagen. Beginnen de winkelstraten nu echt kritische massa te missen om mensen achter de pc weg te trekken?

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
DA? Dat is toch al erg lang Dio? Hier is het een mix met een apotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:56
266 winkels, maar wel vooral franchisers. Die zijn dus vooral hun centrale inkoop/ merk kwijt en daar zal ook een deel van omvallen, maar 't is wel een iets andere situatie.

Maar er vallen wel veel grote ketens weg op deze manier ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Rukapul schreef op woensdag 23 december 2015 @ 10:14:
Ik ben benieuwd hoe de V&D per 1 januari de webshop had willen runnen, want dat contract (met Docdata, dezelfde logistieke partner als bol.com) was per 1 januari al opgezegd. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Krisp schreef op woensdag 23 december 2015 @ 16:36:
[...]

Ik ben benieuwd hoe de V&D per 1 januari de webshop had willen runnen, want dat contract (met Docdata, dezelfde logistieke partner als bol.com) was per 1 januari al opgezegd. :)
Voor mijn beeldvorming, Docdata doet voor V&D voorraad houden, distributie en website-koppeling?

Vreemd dat het contract al opgezegd lijkt te zijn. (is dat al voor vandaag gebeurd? of vannacht/vanmorgen?)

Ik neem trouwens aan dat ze voor bevoorrading van winkels hun eigen distributiecentrum hebben?

[ Voor 8% gewijzigd door nachtnet op 23-12-2015 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
KleineJoop schreef op woensdag 23 december 2015 @ 14:01:
[...]

De oude jas was door DHL als pakket blijkbaar al geroutineerd, want ik kreeg mail van V&D dat ze het jammer vinden dat ik de jas retourneer, terwijl ik de jas nog niet eens gezien/gekregen had. DHL is echt zo'n slecht bedrijf. |:( Het belangrijkste is dat ik m'n geld teruggestort krijg, en dat kan nog wel eens lastig worden. ;(
Ben benieuwd hoeveel geld DHL V&D heeft gekost. Zoveel moeite moeten doen om mijn bestelling bezorgd te krijgen, dat ik heb voorgenomen nooit meer iets via DHL/VD online te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

nachtnet schreef op woensdag 23 december 2015 @ 16:59:
[...]

Voor mijn beeldvorming, Docdata doet voor V&D voorraad houden, distributie en website-koppeling?

Vreemd dat het contract al opgezegd lijkt te zijn. (is dat al voor vandaag gebeurd? of vannacht/vanmorgen?)

Ik neem trouwens aan dat ze voor bevoorrading van winkels hun eigen distributiecentrum hebben?
Docdata doet normaliter voorraad houden en inpakken (pick&pack) van producten, die dan vervolgens verstuurd worden door TNT/DHL/UPS. Integratie met de website strekt tot voorraadstatussen etc. Het contract met Docdata was al eerder opgezegd. :)

Voor bevoorrading van hun eigen winkels hadden ze een contract met G. Snel. Ik weet niet wie het heeft overgenomen, misschien is het G. Snel wel die het overneemt. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Krisp op 23-12-2015 18:30 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 00:03
Als het koud is koop ik warme kleren. Nu nog een retailer die dat snapt. Het is niet zo moeilijk om een gat/gaatje in de markt te vinden.
Het probleem voor retailers is dat er nog steeds voor seizoenen ingekocht wordt, ook omdat leveranciers leverdata kennen van orders. Als ik van mijn eigen situatie uitga dan koop ik begin december voetbalschoenen, die worden in juli-augustus geleverd. De start van het voetbalseizoen is gelukkig ook beter in te schatten dan de start van een jassenseizoen of sandalen seizoen. Daar gaat het dus ook mis. Dit jaar gaat het pas in januari of misschien wel februari koud worden, maar de detaillist is al veel eerder zenuwachtig en doet de jacks in de uitverkoop. Nu kun je er voor kiezen om daar als winkel niet aan mee te doen, maar als er maar genoeg wel mee doen dan ben je op dat moment niet interessant voor de sale gerichte consument.

Ik denk dan ook dat seizoensartikelen met risico qua weer steeds minder in winkels verkocht worden.
Of er moet een systeem zijn dat de winkelier met minder marge kan verkopen, maar ook ondersteund wordt door de leverancier als de verkoop tegenvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:32
Zeker in de confectie is het lastig, tegenwoordig komt elk label al met minimaal acht collecties per jaar, die ver van te voren ingekocht moeten worden. In zo'n geval gaat het in zo'n winter als nu natuurlijk al snel faliekant mis.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Marges in de kledingbranche zijn dusdanig dat er in de sales nog steeds winst gemaakt wordt en ook met die "uitverkoop" prijzen wordt gecalculeerd.
(je kunt dus ook stellen dat wat in het seizoen voor de hoofdprijs verkocht wordt een bonus is)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Nee, volgens mij wordt er gecalculeerd met een bepaald percentage dat voor de volle mep weg moet. Als dat herhaaldelijk niet gehaald wordt dan heb je als winkel zeker wel een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
Probleem voor de meeste winkels is dat ze niet vernieuwend zijn en star vasthouden aan de oude "formule" dat deze winkels het niet redden verbaasd me dan ook niets.

Ik kom amper in de stad maar als ik er kom zie ik vooral veel kleding en schoenenwinkels die zo goed als allemaal het zelfde verkopen.
Wat is het nut van 20 vergelijkbare winkels op een steenworp van elkaar?

Daarnaast zitten een hoop winkels op premium locaties welke kapitalen in huur kosten, dan zul je echt veel moeten verkopen voor premium prijzen wil je dit terug kunnen verdienen.

Als klant moet je duur parkeren, het is mega druk, opdringerige en/of stinkende mensen, ze hebben je maat niet (meer) etc.

Ik kijk er echt tegen op om naar het centrum te gaan, ik bestel m'n jeans dan liever online bij de levi's store o.i.d.

Besteed die tijd liever aan mijn gezin en het geld wat ik bespaar gaat in het studiefonds van de kleine.

De tijden veranderen, als winkels zicht niet aanpassen dan gaan ze ten onder...
Ik verwacht zelf dat het alleen nog maar sneller zal gaan met de afbraak van winkels, in ieder geval de winkels op AAA locaties.
Dit zal uiteraard ook grote gevolgen hebben voor de vastgoedsector welke panden heeft in de steden waarop erg veel afgeschreven moet gaan worden.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-06 13:16
Rukapul schreef op woensdag 23 december 2015 @ 13:44:
[...]

Dat is een aanname die retailers maken. Echter schofferen ze daar een flink deel van de populatie mee - zoals ondergetekende - die gewoon just-in-time kleding koopt en die zich niets gelegen willen laten liggen aan seizoenscollectie, uitverkoop en dat soort geneuzel. Als het koud is koop ik warme kleren. Nu nog een retailer die dat snapt. Het is niet zo moeilijk om een gat/gaatje in de markt te vinden.
Doe mij triouwens ook een retailer die spul in mijn maat in slaat. V&D heeft op zich best spullen in mijn smaak maar ook zij lijken vooral in te kopen voor een zeer slank gebouwde vent niet langer dan 1.80 meter.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

fast-server schreef op woensdag 23 december 2015 @ 22:03:
Probleem voor de meeste winkels is dat ze niet vernieuwend zijn en star vasthouden aan de oude "formule" dat deze winkels het niet redden verbaasd me dan ook niets.

Ik kom amper in de stad maar als ik er kom zie ik vooral veel kleding en schoenenwinkels die zo goed als allemaal het zelfde verkopen.
Wat is het nut van 20 vergelijkbare winkels op een steenworp van elkaar...?
Beetje een dooddoener. Jij als nerd hebt gewoon niks met kleding. Mensen die wel wat met kleding hebben zien de verschillen vast wel. Maar die zien waarschijnlijk het verschil weer niet tussen de 1200 'dezelfde' computers en de 2000 'dezelfde' laptops in de PW... Geeft verder niks, voor mij zijn alle auto's met vier wielen en een stuur ook 'hetzelfde'...

Wat ik bedoel is, dat je niet moet oordelen over iets waar je geen verstand van hebt.

Dat het slecht gaat met de winkelstraten en de kledingwinkels in het bijzonder is een feit, maar zeggen dat al die winkels hetzelfde zijn is gewoon niet waar. Als je nou zei dat al die winkels van eenzelfde keten hetzelfde zijn had je een punt. En dat al die winkelcentra uitwisselbaar worden met allemaal dezelfde Blokker, Hema, Zeeman, etc. dan heb je ook een punt.

Van mij mogen al die rottige grote ketens over de kop, MITS er leuke, aparte, unieke zelfstandige winkels voor terug komen...

V&D over de kop, honderd kleine zelfstandige winkeltjes in dat grote pand, dan wordt het al een stuk leuker en gevarieerder allemaal. En ook voor een 'grote maten specialist' zal best een markt zijn lijkt mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Fiber op 23-12-2015 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

fast-server schreef op woensdag 23 december 2015 @ 22:03:
Wat mij het meest opvalt in deze is dat de webshop van V&D meteen is dichtgegaan. Dat is zeker niet het enige wat daar niet goed gaat, maar het tekent wel de traditionele manier van denken die V&D hanteert. Meer en meer goederen gaan via het web, en de V&D wil 'aantrekkelijk blijven' door de winkels open te houden. Mijns inziens blijven ze aantrekkelijker door serieus te investeren in de webwinkel, net zoals Wehkamp dat bijvoorbeeld gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Werkkamp komt natuurlijk vanuit een heel andere startpositie en heeft de webwinkel 'zo ongeveer uitgevonden'...

Maar wellicht is het sluiten van de webwinkel wel geen eigen keus maar een eis van de curator of zo. Om zo min mogelijk gedoe te krijgen met retourzendingen en terugbetalingen en zo. In een gewone winkel gaat dat allemaal toch wat rechtstreekser en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:30

garathane

l'enfer, c'est les Autres

Wat mij erg tegen de borst stuit is het aantal mensen dat roept dat personeel 'ballast' is en zo snel mogelijk moet afvloeien. Denken degenen die dat roepen ook over hun eigen werk ?

En dan het grote geheel: ik zie een vicieuze cirkel ontstaan die niet te overziene gevolgen gaat hebben: de dood van de binnenstad.
Vanaf de middeleeuwen (toen de stad ontstond) is de stad altijd het centrum geweest voor handel en nijverheid. De markt is niet voor niets het centrale punt in menige stad. Dat is tot nu toe nooit veranderd.

Nu echter verdwijnt de handel uit de steden. Of je nu de centrale stad neemt of de buitenwijken: winkels verliezen de strijd. Wat gaat er dan gebeuren ? Veel panden zijn te duur of niet geschikt voor andere doeleinden. Bewoners zijn er vaak niet veel meer: de ruimtes boven winkels zijn magazijn of staan leeg. Voordat dat weer geschikt is voor bewoning stroomt er nog flink wat water door de Rijn. En willen mensen daar wel wonen ? Een dood centrum is ook niet zo leefbaar.
Wat blijft er over ? Speciaalzaken ? Ik lees toch nogal veel 'Hollandse' redeneringen hier: een keus voor de portemonnee. Restaurants en cafés ? Trekt dat bewoners of blijven daardoor de voormalige winkelpanden leeg ? en hoe lang blijft die horeca dan bestaan ?

Heel veel vragen, en de antwoorden liggen diep verborgen in de toekomst, maar dat zou wel eens een stuk onprettiger kunnen zijn dan we nu kunnen voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:19
Wehkamp was postorder - internet winkelen toen internet niet bestond. Die verhogen de inzet overigens met bezorging op de dag van bestelling, mede dankzij een volledig gerobotiseerd distributie centrum. Mensen niet meer nodig.

Dat is dus uberhaupt een dingetje met de verandering in retail - het is geen mensenwerk meer.

Als je nu als winkelier geen internet propositie hebt ga je er aan. Een uitzondering daargelaten. Rabobank (kantoren), DA, V&D, Kwantum, Dolcis, wie vult de lijst aan? We zijn er mee opgegroeid en toch verdwijnen ze uit het straatbeeld.
Ben misschien wat minder pessimistisch - er is namelijk nog steeds een verstedelijking gaande. Alleen bepaalde type producten moeten opnieuw uitgevonden worden om verkocht te worden. Binnensteden zijn namelijk ook weer traditioneel gefortificeerde vestingen geworden waar je nauwelijks kan komen zodat de leefbaarheid groter wordt. Nou, de bewoners krijgen hun zin - de stad is dood.

Dus bedrijvigheid op goed bereikbare plekken gaan prima - er zijn talloze plekken waar mensen wel heen willen en geld uitgeven. Alleen is dat vaker niet het oude stadscentrum meer.

[ Voor 38% gewijzigd door NiGeLaToR op 23-12-2015 23:17 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Krisp schreef op woensdag 23 december 2015 @ 22:55:
[...]

Wat mij het meest opvalt in deze is dat de webshop van V&D meteen is dichtgegaan. Dat is zeker niet het enige wat daar niet goed gaat, maar het tekent wel de traditionele manier van denken die V&D hanteert. Meer en meer goederen gaan via het web, en de V&D wil 'aantrekkelijk blijven' door de winkels open te houden. Mijns inziens blijven ze aantrekkelijker door serieus te investeren in de webwinkel, net zoals Wehkamp dat bijvoorbeeld gedaan heeft.
Kan dat niet zijn omdat ze hun webshopvoorraad en afhandeling volledig extern hadden? Als die een bedrag per afgehandelde bestelling krijgt dan gaan die niet meer meewerken natuurlijk...

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Anoniem: 457607

garathane schreef op woensdag 23 december 2015 @ 23:08:
Wat mij erg tegen de borst stuit is het aantal mensen dat roept dat personeel 'ballast' is en zo snel mogelijk moet afvloeien. Denken degenen die dat roepen ook over hun eigen werk ?

En dan het grote geheel: ik zie een vicieuze cirkel ontstaan die niet te overziene gevolgen gaat hebben: de dood van de binnenstad.
Vanaf de middeleeuwen (toen de stad ontstond) is de stad altijd het centrum geweest voor handel en nijverheid. De markt is niet voor niets het centrale punt in menige stad. Dat is tot nu toe nooit veranderd.

Nu echter verdwijnt de handel uit de steden. Of je nu de centrale stad neemt of de buitenwijken: winkels verliezen de strijd. Wat gaat er dan gebeuren ? Veel panden zijn te duur of niet geschikt voor andere doeleinden. Bewoners zijn er vaak niet veel meer: de ruimtes boven winkels zijn magazijn of staan leeg. Voordat dat weer geschikt is voor bewoning stroomt er nog flink wat water door de Rijn. En willen mensen daar wel wonen ? Een dood centrum is ook niet zo leefbaar.
Wat blijft er over ? Speciaalzaken ? Ik lees toch nogal veel 'Hollandse' redeneringen hier: een keus voor de portemonnee. Restaurants en cafés ? Trekt dat bewoners of blijven daardoor de voormalige winkelpanden leeg ? en hoe lang blijft die horeca dan bestaan ?

Heel veel vragen, en de antwoorden liggen diep verborgen in de toekomst, maar dat zou wel eens een stuk onprettiger kunnen zijn dan we nu kunnen voorstellen.
Ik heb onlangs een of andere expert op BNR horen zeggen dat Nederland 30% teveel winkels heeft. Dit is puur overaanbod wat verder nog los staat van andere ontwikkelingen zoals de financiele crisis en de internet trend. Reken dus maar op een 30 - 50% reductie, uitgesmeerd over een heel lange tijd.

Hoe dit uitpakt is heel erg verschillend per stad/gemeente. Om een voorbeeld hier in het zuiden te noemen. Oss, een kleine stad, is als winkelstad inmiddels een ware spookstad. De neergang is er al jaren bezig, enorme leegstand, nul sfeer, je moet echt een heel goede reden hebben om je daar te bevinden.

Enkele kilometers verderop ligt Uden. Ongeveer even groot, maar tien keer leuker. Gezellig, sfeervol, leuk aanbod van winkels, goede horeca, enz. Loopt prima daar.

Dat is een flink verschil. En in dezelfde buurt ligt Den Bosch, wat ook leuk is vanwege tal van andere redenen. Ik denk dat het zo gaat lopen: de echt grote plekken blijven lopen, en ook de leuke stadjes die het wel snappen. De rest van de kleine en middenkleine steden gaan compleet leegbloeden ten koste daarvan.

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 21:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Wat dachten jullie van Leidsenhage. 8)7
Unibail-Rodamco wil de hele winkelcentrum verbouwen. 8)7

http://leidsenhagevernieuwt.nl/
http://www.leidsenhage.nl...um/ftp/gebiedsvisieLH.pdf

Nadelig voor omliggende gemeentes
http://www.binnenlandsbes...inkelmeters.9458732.lynkx

[ Voor 71% gewijzigd door MedionAkoya op 24-12-2015 00:45 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 13:27
Daar zit het grote pijnpunt.. Complete binnensteden en winkelcentra zijn in de handen van een enkeling die hierdoor een monopolie hebben met enorme huurbedragen.. Dan heb je daar bovenop nog organisaties, zoals een DA, die het pand huurt om het vervolgens voor een nog groter bedrag verhuurd aan de franchisers! En dan hebben we het nog niet eens over hoe groothandels de prijzen enorm opdrijven nog voordat het in een winkel ligt.

Zolang gemeenten, project ontwikkelaars, en andere "tussenpersonen" niet willen inzien dat het oude bedrijfsmodel gewoon dood is zullen steeds meer retailers omvallen..

Daarbij lijkt het wel alsof "investering maatschappijen" bedrijven aan het leegzuigen zijn.. Neem een V&D die meer dan een miljard euro aan panden in bezit had. Deze zijn door zo'n maatschappij uit het V&D concern gehaald, verkocht om vervolgens de V&D zonder deze panden weer door te verkopen. Ineens moest de V&D zijn eigen panden terug huren voor enorme bedragen. Hierdoor was er nooit meer kapitaal genoeg om serieus het roer om te gooien, met een miljard euro had de V&D veel kunnen doen!

• garathane

garathane

Allemaal duidelijk en verklarend. Maar wat zullen de gevolgen dan zijn ? Dat weet helemaal niemand, volgens mij. De stad, zoals we die eeuwen gekend hebben, zal verdwijnen en wat ervoor in de plaats komt ?

Dit zal misschien wel vergelijkbaar zijn met wat er zich al een tijd op het Franse,Engelse en misschien ook Nederlandse platteland afspeelt: de dood van het dorp. Alleen dan nu de dood van de stad.....op één of andere manier. Of zie ik dit te zwart ?

Anoniem: 14038

maniak schreef op donderdag 24 december 2015 @ 00:59:
[...]

Daar zit het grote pijnpunt.. Complete binnensteden en winkelcentra zijn in de handen van een enkeling die hierdoor een monopolie hebben met enorme huurbedragen.. Dan heb je daar bovenop nog organisaties, zoals een DA, die het pand huurt om het vervolgens voor een nog groter bedrag verhuurd aan de franchisers! En dan hebben we het nog niet eens over hoe groothandels de prijzen enorm opdrijven nog voordat het in een winkel ligt.

Zolang gemeenten, project ontwikkelaars, en andere "tussenpersonen" niet willen inzien dat het oude bedrijfsmodel gewoon dood is zullen steeds meer retailers omvallen..

Daarbij lijkt het wel alsof "investering maatschappijen" bedrijven aan het leegzuigen zijn.. Neem een V&D die meer dan een miljard euro aan panden in bezit had. Deze zijn door zo'n maatschappij uit het V&D concern gehaald, verkocht om vervolgens de V&D zonder deze panden weer door te verkopen. Ineens moest de V&D zijn eigen panden terug huren voor enorme bedragen. Hierdoor was er nooit meer kapitaal genoeg om serieus het roer om te gooien, met een miljard euro had de V&D veel kunnen doen!
Grootkapitaal en projectontwikkelaars die een hele bedrijfstak uitmelken voor winst ondanks dat ze met moeite rondkomen helpt natuurlijk ook niet. Allemaal op de grens van de wet of er net over maar niemand die er over struikelt (vanwege de eigenbelangen) zorgt ervoor dat er niets aan wordt gedaan.
Resultaat dat er nog meer lege gebouwen in centra komen te staan en een gemeente die van gekkigheid niet meer weten hoe ze die gevuld krijgen en moeten toegeven dat hun beleid gefaald heeft.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-06 13:16
Ik zie in mijn hobby's juist de nieuwe speciaalzaken het heel goed doen. Prima online winkel maar ook een fysieke die 2 of 3 dagen in de week open is en waar je er een praatje, advies en wat impulsaankopen bij krijgt. Maar ja, om hun kosten te drukken zitten die op bedrijventerreinen in de middle of nowhere.

In het centrum vind je op de dure lokaties de grote ketens en ook die doen het dus niet allemaal lekker. Waar het uiteindelijk toch op uit draait is dat er steeds minder voordeel te behalen is aan fysiek winkelen. Als dat niet verandert blijven winkels het moeilijk hebben

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Hooglander1 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 23:11:
[...]

Kan dat niet zijn omdat ze hun webshopvoorraad en afhandeling volledig extern hadden? Als die een bedrag per afgehandelde bestelling krijgt dan gaan die niet meer meewerken natuurlijk...
Ik ben geen jurist maar afaik is juist het idee van uitstel van betaling is dat je als leverancier verplicht wordt om door te leveren om de continuïteit te garanderen. De V&D verkoopt het nu als voordeel voor de klant, maar ik geloof er niet helemaal in. Die webwinkel zou de toekomst van V&D moeten zijn, dus moet je die live houden m.i.
garathane schreef op donderdag 24 december 2015 @ 01:22:
Allemaal duidelijk en verklarend. Maar wat zullen de gevolgen dan zijn ? Dat weet helemaal niemand, volgens mij. De stad, zoals we die eeuwen gekend hebben, zal verdwijnen en wat ervoor in de plaats komt ?

Dit zal misschien wel vergelijkbaar zijn met wat er zich al een tijd op het Franse,Engelse en misschien ook Nederlandse platteland afspeelt: de dood van het dorp. Alleen dan nu de dood van de stad.....op één of andere manier. Of zie ik dit te zwart ?
Vergeet niet dat stadscentra zoals we ze nu kennen nog helemaal niet zo lang populair zijn. Vroeger zaten winkels verspreid in de wijk, op de hoek van een straat. Die verloren het omdat winkelcentra opkwamen. Deze winkelcentra verliezen het nu omdat internet opkomt. Daar is op zich helemaal niets mis mee, maar is wel ontzettend vervelend voor de mensen die er werken (ik begreep dat Macintosh en V&D samen 15.000 man in dienst hebben). De V&D was natuurlijk een winkelcentrum op zichzelf, dus het is tamelijk exemplarisch dat juist dit bedrijf omvalt. Overigens voorspel ik ook weinig goeds voor de HEMA: alhoewel goedkoper, zijn ze nog steeds middensegment en dat heeft het domweg heel erg zwaar, zeker gezien de schuldenlast die ze hebben.

Winkelcentra zullen m.i. (deels) verdwijnen, en in ieder geval kleiner worden. Het aanbod verschuift deels naar internet, deels door mobiliteit naar centra aan de buitenkant van de stad (Bataviastad bijv) of op industrieterreinen. Maar maak wel onderscheid tussen winkelcentrum en stadscentrum: waar die eerste verdwijnt, kan een stadscentrum prima een andere rol krijgen. Horeca, kleine winkels, wellicht weer meer wonen: voor stadscentra ben ik niet zo bang. Ze bestaan -in wisselende vormen- ook al meer dan 400 jaar, en echt leegstand is er nooit geweest.

Ik denk dat winkelcentra zichzelf ook veel meer moeten richten op kwaliteit en/of specialisme: wat mij opviel aan veel winkelcentra was dat ik eigenlijk overal wel hetzelfde aanbod tegenkwam. WE, V&D, Steps, H&M, Invito of soortgenoten zaten overal, en het aanbod was eigenlijk altijd ongeveer gelijk. Logisch dat je dan in tijden van recessie naar de goedkoopste (H&M) gaat, ofwel echt investeert (Bijenkorf) als je er goed bij wilt lopen. Bataviastad gooit bijvoorbeeld het op de lage prijs. Dat kunnen ze omdat ze geen zware investeringen hoefden te doen. Nu Corio nog. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 20:25

mr_obb

Lakse Perfectionist

Ik zie het ook helemaal niet zo somber in voor de stadscentra. Zaken zonder meerwaarde, zoals de V&D en Manfield, verdwijnen. Maar dat zijn ook geen winkels die voor 'gezelligheid' zorgen. Als ik in mijn eigen stadscentrum kijk, dan zie je dat lokale zaken het heel goed doen. De Lego-specialist draait overuren, bij de boekhandel staat een rij, de lokale opticien gaat weer uitbreiden en de koffiebranderij draaide binnen twee maanden quite.

Dat zijn stuk voor stuk winkels met een duidelijke meerwaarde. Medewerkers die hun vak verstaan en passie hebben, uniek aanbod etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Klopt. Eigenlijk is het verdwijnen van van deze winkelcentra symptoom voor nog iets groters: het verdwijnen van de middenmoot. Dat wordt al jaren gepropageerd vanuit bedrijfskundige theorie (Tracy & Wiersma bijv). Op de modellen op zich valt e.e.a. af te dingen, maar de teneur is nog steeds hetzelfde: zorg dat je ergens absoluut de beste in bent. De middenmoot is niets, tenzij je ergens in excelleert ten opzichte van de duurdere jongens. In de mode die je nu goedkopere merken opkomen met het design en de kwaliteit van de dure merken, met dat verschil dat de prijs gehalveerd is (en de oplage verdubbeld). Duur is nog steeds exclusief, maar op kwaliteit winnen ze het niet meer. Dat is mijns inziens de trend waar de Bijenkorf bang voor moet zijn.

Er is nog een tweede trend gaande: decentralisering. Centralisering -zoals nu bijvoorbeeld in de zorg gebeurt- is eigenlijk ontzettend inefficient, tenzij je aantoonbaar schaalvoordelen hebt in je core-proces. Twee ziekenhuizen die fuseren bijvoorbeeld heeft vaak nauwelijks nut. Je staf wordt groter (en dus duurder) terwijl inkoopvoordelen (vaak gegeven als redenen) op veel meer manieren bepaald kunnen worden (zoals bijvoorbeeld een aantal supermarkten doen: een inkoopcombinatie). Tenzij je bijvoorbeeld (dure) ontwikkelingskosten moet terugverdienen (denk aan de halfgeleiderindustrie) of risico's moet spreiden (verzekeringsmaatschappijen, grote bouwbedrijven, olieindustrie) 's schaalvergroting eigenlijk niet interessant. Het is alleen de drang naar 'groter' die bedrijven groter laat worden, vervolgens inefficient waarna ze uiteindelijk kapot gaan.

In het lijstje van bedrijven (niet uitsluitend winkels) die daar niet aan voldoen en m.i. op termijn gaan omvallen als er niets verandert: HEMA, Sanoma, Eneco, Delta, Bruna, RTL, SBS, Rabobank, ABN, ING. Maar we gaan het zien. :P

• Ankona
Fuseren kan toch een voordeel hebben, noem het legale kartelvorming. Twee grote partijen die op dezelfde markt opereren worden geacht elkaars marges onder druk te zetten, door samen te gaan vormen ze een monopoly op die markt. (en als ze maar zorgen dat die markt specifiek genoeg is dan worden de slapende honden in de politiek niet wakker)

alles kan off-topic

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ankona schreef op donderdag 24 december 2015 @ 09:24:
Fuseren kan toch een voordeel hebben, noem het legale kartelvorming. Twee grote partijen die op dezelfde markt opereren worden geacht elkaars marges onder druk te zetten, door samen te gaan vormen ze een monopoly op die markt. (en als ze maar zorgen dat die markt specifiek genoeg is dan worden de slapende honden in de politiek niet wakker)
Dat voordeel is onherroepelijk tijdelijk, zeker in het internettijdperk waar ze achter elkaar komen boven drijven. Zelfs B2B-kartels worden steeds meer aangevallen. Het mooiste voorbeeld vind ik financiering van het MKB: daar zie je steeds meer crowdfunding-voorbeelden waar banken totaal geen invloed hebben. Het internationaal betalingsverkeer staat behoorlijk onder druk doordat Bitcoin mensen in staat stelt om 'gratis' geld te verplaatsen van de ene naar de andere kant van de wereld. Zelfs in de energiewereld, toch een van moeilijkste kartels om te doorbreken zie je nu dat het steeds makkelijk wordt om de gasleiding en over een decennium zelfs de elektriciteitsleiding door te knippen. Het is niet voor niets dat dat soort bedrijven miljarden afschrijven: het kartel is dood.

Er zijn nog wel kartels, maar even zo veel disrupters. Het enige kartel waar eigenlijk nog geen oplossing voor is, is de overheid zelf. Maar het zou me niets verbazen als dat over 50 jaar ook niet meer het geval is.

• Onbekend
  • Laatst online: 22:52

Onbekend

...

garathane schreef op woensdag 23 december 2015 @ 23:08:
Personeel is inderdaad eigenlijk ballast waar je als bedrijf graag vanaf wilt, en wil vervangen door robots.
Het personeel is per week maar beperkt inzetbaar, en (afhankelijk van de functie/loon/omstandigheden) slecht flexibel. Ze willen een x aantal vakantiedagen, kunnen tegen hun baas zeggen dat ze ziek zijn terwijl ze die avond daarvoor flink hebben gezopen (en de baas daar dus geen controle over heeft).

En of het personeel de hele winkel leeg verkoopt of juist niets, de personeelskosten blijven het zelfde.

Zodra personeel eruit kan en vervangen kan worden door iets beters/goedkopers zal dat zeker gebeuren:
- O.a. de AH heeft zelfscanners zodat mensen zelf hun boodschappen kunnen scannen. Dit scheelt weer werk bij de kassa en daardoor is bij de kassa minder personeel nodig.
- Kijk eens naar de Lidl en Aldi. Producten worden niet meer handmatig in de schappen gelegd, maar de producten worden met pallet en al in de winkel gezet. "Mensen pakken toch zelf het product als ze het nodig hebben".
- Kijk eens naar de PostNL. Bezorgers kosten een hoop geld, terwijl de inkomsten zeer onregelmatig zijn.

Maar een bedrijf/winkel blijft altijd een minimaal aantal personeel nodig hebben, maar er zullen zeker nog meer veranderingen aankomen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Ankona
Jouw voorbeeld over de ziekenhuizen vind ik ook een mooie om kartelvorming te illustreren. In de zorg is door de overheid de macht volledig bij de verzekeraars gelegd. Die fuseren als een dolle waardoor nu een oligopolie van 5 concerns de complete (Nederlandse) markt controleren.
Ziekenhuizen en andere zorgaanbieders fuseren nu om niet door de verzekeraars tegen elkaar uitgespeeld te worden.

Weg markt, en nu maar wachten op initiatieven van disruptieve spelers die de boel om kunnen gooien.

alles kan off-topic

• Ankona
Onbekend schreef op donderdag 24 december 2015 @ 09:43:
[...]

Personeel is inderdaad eigenlijk ballast waar je als bedrijf graag vanaf wilt, en wil vervangen door robots.
Het personeel is per week maar beperkt inzetbaar, en (afhankelijk van de functie/loon/omstandigheden) slecht flexibel. Ze willen een x aantal vakantiedagen, kunnen tegen hun baas zeggen dat ze ziek zijn terwijl ze die avond daarvoor flink hebben gezopen (en de baas daar dus geen controle over heeft).

En of het personeel de hele winkel leeg verkoopt of juist niets, de personeelskosten blijven het zelfde.

Zodra personeel eruit kan en vervangen kan worden door iets beters/goedkopers zal dat zeker gebeuren:
- O.a. de AH heeft zelfscanners zodat mensen zelf hun boodschappen kunnen scannen. Dit scheelt weer werk bij de kassa en daardoor is bij de kassa minder personeel nodig.
- Kijk eens naar de Lidl en Aldi. Producten worden niet meer handmatig in de schappen gelegd, maar de producten worden met pallet en al in de winkel gezet. "Mensen pakken toch zelf het product als ze het nodig hebben".
- Kijk eens naar de PostNL. Bezorgers kosten een hoop geld, terwijl de inkomsten zeer onregelmatig zijn.

Maar een bedrijf/winkel blijft altijd een minimaal aantal personeel nodig hebben, maar er zullen zeker nog meer veranderingen aankomen.
Dat is erg kort door de bocht. Personeel moet de onderneming meer opleveren dan dat het kost. Dat geldt voor ieder bedrijfsmiddel, dus ook voor personeel.
Probleem is echter dat de garanties op kwaliteit bij personeel wat minder zijn dan bij andere middelen. En vooral ook de garanties naar de toekomst. Personeel moet zich ontwikkelen om mee te gaan met de behoeften van het bedrijf. Dat een bouwbedrijf zijn hijskranen de deur uit doet als het zich alleen nog gaat specialiseren in sanitair is niet vreemd. Als een winkel iets met kassa medewerkers moet als ze alleen nog online gaan is ook duidelijk.
Zodra andere middelen dus het werk van personeel efficienter uit kunnen voeren moet het personeel maar zorgen elders zijn meerwaarde te houden. Er is vaak werk zat, maar veel personeel investeert niet in zichzelf en ziet het als een taak van de werkgever om maar met een oplossing te komen.

alles kan off-topic

• Roenie
  • Niet online
Virtuozzo schreef op maandag 21 december 2015 @ 23:06:
[...]
De enige reden daarvoor is de ruimte voor menselijkheid bij eigenaren die zelf al met alles klaar zijn, op leeftijd zijn, het wel gedaan en gezien hebben - en verdere geen echte verantwoordelijkheden hebben. Dit is geen voorbeeld van management, louter een uitzondering op algemeen gedrag.

Let wel, het is niet zo dat investeerders van een koude kermis gaan thuiskomen. Er zijn prima regelingen getroffen, er is enkel niet gekozen voor wat men kent als de traditionele methodologie kent. Wat na verkoop en uitkoop gaat gebeuren is een heel ander verhaal, er is immers genoeg ruimte gelaten voor menig spel na overeenkomst.

Wat de continuïteit van activiteiten die bestendig zijn aangaat, vergeet in deze ook niet dat de eigenaren achter de schermen lang genoeg bezig zijn geweest om niet opgevoed te zijn in de huidige scholen. Men heeft een langere en bredere blik opgebouwd op de cycli over de tijd heen. Ook van wezenlijk belang in deze is het amalgaam van relaties met banken. Oprecht, onderschat dit niet. Er zijn weinig bedrijven in dit soort sectoren waar de investeerders dan wel eigenaren in dezelfde nette kamer zitten.
Je verhaal vind ik lastig te volgen. Wat wil je hier mee zeggen?

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 13:27
Krisp schreef op donderdag 24 december 2015 @ 09:17:
Klopt. Eigenlijk is het verdwijnen van van deze winkelcentra symptoom voor nog iets groters: het verdwijnen van de middenmoot.
Ik denk dat je nivelleren ook als schuldige kan aanwijzen. Mensen die €16.200 bruto meer verdienen dan het minimum inkomen houdt er maar €1.800 netto van over. bron: http://daskapital.nl/2015..._wordt_keihard_genaa.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Nee, want afgezien wat conjuncturele schommelingen loopt retail als geheel (inclusief online etc) prima. En gebruik a.b.j. nooit daskapital (zelfprutsers) of z24 (neoliberale nepecoom Bouman) als bron om een serieus punt te onderbouwen. Beide verheffen structureel een zelfgekozen randgeval tot generieke waarheid wat geen enkele discussie verder helpt.

• Ankona
Rukapul schreef op donderdag 24 december 2015 @ 14:05:
. Beide verheffen structureel een zelfgekozen randgeval tot generieke waarheid wat geen enkele discussie verder helpt.
hetgeen opzich weer een interessante discussie vormt....

alles kan off-topic

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 22:06
Ankona schreef op donderdag 24 december 2015 @ 09:50:
[...]
Zodra andere middelen dus het werk van personeel efficienter uit kunnen voeren moet het personeel maar zorgen elders zijn meerwaarde te houden. Er is vaak werk zat, maar veel personeel investeert niet in zichzelf en ziet het als een taak van de werkgever om maar met een oplossing te komen.
Ik proef hier meer een 'vrije markt' betoog als grondslag dan een reeel beeld van hoe de verhoudingen op die banenmarkt liggen. Let wel, ik wil die bal zeker niet 100% bij de werkgever leggen, maar ik vind het wat te makkelijk om dat op deze manier bij de werknemer te leggen. Je bent kassiere. Hoe zie jij het voor je 'in jezelf te investeren'?

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Ankona
ijdod schreef op donderdag 24 december 2015 @ 17:36:
[...]

Ik proef hier meer een 'vrije markt' betoog als grondslag dan een reeel beeld van hoe de verhoudingen op die banenmarkt liggen. Let wel, ik wil die bal zeker niet 100% bij de werkgever leggen, maar ik vind het wat te makkelijk om dat op deze manier bij de werknemer te leggen. Je bent kassiere. Hoe zie jij het voor je 'in jezelf te investeren'?
in een gezonde situatie nemen zowel werkgever als werknemer hier verantwoordelijkheid. Uiteindelijk is de werknemer wel de gene met het meeste belang bij het ontwikkelen van de juiste vaardigheden. Ik zie om me heen maar al te vaak gebeuren dat werknemers wel lopen te klagen dat er zo weinig opleidingen door de werkgever aangeboden worden maar zelf totaal geen verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen toekomst. Daar kan ik dus niet bij. Ok, als je 60+ bent kan ik me er nog wat bij voorstellen, maar veel van de mensen waarbij ik dat zie gebeuren zijn rond de 30 met HBO opleiding.
Ook dat is over een paar jaar ballast waar geen werkgever meer wat mee kan.

Voor wat het winkelpersoneel betreft, het is idioot dat er nog altijd opleidingen als VMBO Handel aangeboden worden. Jongeren die die volgen worden klaargestoomd voor een toekomst in de bijstand terwijl ze nog te jong zijn om zelf verantwoordelijkheid te nemen. Aan de andere kant kan ik ook niet heel veel medelijden hebben met jongeren die stoer niet gaan studeren maar blijven steken in simpele baantjes. Niet iedereen hoeft perse WO te volgen, maar voor bijna iedereen moet het mogelijk zijn om toch minimaal MBO af te ronden. En los daarvan kan ik er niet bij dat mensen in hun eigen vak niet een radar hebben om te zien wat de werkgelegenheid de komende jaren doet. Kop in het zand steken en positief blijven ....

alles kan off-topic

• garathane

garathane

En hoe zit het met in een bepaalde richting geschoolde vaklui die een aantal jaar (enigszins) gespecialiseerd werk doen ? Als het bedrijf of de bedrijfstak er na x jaar mee stopt kunnen zij vaak niet meer aan de bak komen, hoewel die mensen vaak wél willen werken. Niet iedereen kan omscholen, werkgevers kijken (hoewel verboden) toch naar leeftijd,
Zoals jij het stelt lees ik dat dan hun eigen schuld is. Ik weet niet wat jij voor werk doet, maar ik hoop dat jij nooit in die situatie zal terechtkomen.....

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-06 07:30
Vanaf middelbare school bij m'n pa gaan werken, samen runden we auto zaakje. Die is na 25 jaar opgeheven.

Even werk zoeken? Nou nee. Heeft u diploma's? Hoe oud bent u, 47, oei, nee geen plek. Werk nu genoodzaakt bij La Place, à €9.12 per uur. Salaris wordt bij weinig uren aangevuld naar minimum (910/maand). Wil ik ander werk? Sure. Is dat doable? Ik vind het niet gemakkelijk zullen we maar zeggen. Enigszins brakke tijden dus.

Alsnog beetje on topic hier aangezien het ook over V&D ging, en La Place gerelateerd is :)

Nickname does not reflect reality

• Ankona
Noem eens een voorbeeld van iemand die niet kan omscholen?

Nogmaals, de werknemer zelf is de belangrijkste belanghebbende. Wat ontslaat hem van de verantwoordelijkheid zelf voor zijn toekomst te zorgen?

alles kan off-topic

• Onbekend
  • Laatst online: 22:52

Onbekend

...

Even inhakend op het voorbeeld van een caissière van een supermarkt.
Afgezien van de studenten die dit als vakantiebaantje hebben, kom je daar doorgaans alleen maar mensen tegen die niet verder dan het vmbo zijn gekomen. Dit kan verschillende redenen hebben, maar ze hebben vaak niet de kunde, kennis en/of mentaliteit om zelf een extra opleiding te volgen en/of actief naar ander/beter werk te zoeken.

50-plusser? Tja, omscholen naar wat? Wat kan een supermarkt aan een 50-plusser omscholen zodat deze totaal ander werk kan doen? En wil wil deze hebben?
20-er? Vroegtijdiger schoolverlater waarschijnlijk en waarschijnlijk niet voor niets. Omscholen zou misschien nog kunnen, maar bij een vroegtijdige schoolverlater is er meestal wat meer aan de hand waardoor dat lastig is.

Let op:
Ik heb hierboven wel even een paar aannames gedaan, maar het ging om het idee wat daarachter zit. Niet dat ik alle kassamedewerkers als minderwaardige mensen wil wegzetten.

En verder:
Ik heb vroeger tijdens schoolvakanties via een uitzendbureau bij verschillende bedrijven gewerkt, en vaak was dat dan relatief eenvoudig werk. Naast mij stonden dan vaste werknemers van het betreffende bedrijf ook dat zelfde werk te doen en daar heerste gewoon de 8 tot 5 mentaliteit. Precies om 5 uur stoppen met werken en de volgende dag pak je het werk weer op. Er is voor die mensen ook geen uitzicht op verbetering in salaris, functie, arbeidsvoorwaarden en bonussen.
Deze mensen weten niet beter en 10 jaar later werken ze daar nog steeds met de zelfde mentaliteit, zonder dat ze er zelf op vooruit zijn gegaan. En "eventjes" omscholen is er niet bij omdat dat gewoon vele maanden gaat kosten zonder dat het bedrijf er iets aan verdient...

Speel ook Balls Connect en Repeat

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-06 18:49
Krisp schreef op woensdag 23 december 2015 @ 22:55:
[...]

Ik denk dat dat ook een juridische keuze is geweest. Men kan nu niet meer aan de wet koa voldoen. En wie gaat er nog bestellen bij een webshop in surceance? In ieder geval niet door vooruit te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane

garathane

Ankona schreef op donderdag 24 december 2015 @ 21:55:
[...]

Noem eens een voorbeeld van iemand die niet kan omscholen?
Wat dacht je van de laag-opgeleiden onder ons, die er echt nog wel zijn. (zoals Onbekend schreef) Of mensen zoals Brad Pitt (van dit forum, niet de 'echte') die specialisatie koppelt aan een zekere leeftijd, waardoor hij, zelfs al zou hij kans zien gewilde vakkennis op te doen, voor werkgevers te oud en te onervaren in zijn nieuwe vakgebied is.Dan kan je proberen ZZPer te worden...Dáár word je blij van....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
DA zou nu al failliet verklaard zijn: http://www.rtlz.nl/busine...ten-da-failliet-verklaard
Gaat snel, uitstel van betaling kwam iets later dan V&D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Mwoah, V&D is eerder de uitzondering. Dat web van financieringen en supplier credit krijg je niet zomaar ontward. Het bedrijf is sinds de splitsing van VendexKBB structureel gesloopt (zie geschiedenis elders in dit topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Laatst online: 01:22

defiant

Moderator General Chat
Onbekend schreef op donderdag 24 december 2015 @ 22:13:
En "eventjes" omscholen is er niet bij omdat dat gewoon vele maanden gaat kosten zonder dat het bedrijf er iets aan verdient...
Het is de samenleving met de verzorgingsstaat die de klappen opvangt van een arbeidsmarkt die steeds veeleisender en flexibeler wordt, terwijl aan de andere kant het aanbod aan de onderkant toeneemt door ontslagen, automatisering, globalisering en migratie. Die situatie zie ik erg somber in, ik ben benieuwd wanneer de Nederlandse variant van de Hartz IV zal worden ingevoerd, we zijn al een eind op weg.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Met de "plastictasjesverbod" van volgend jaar zullen er vast nog een hoop retailers volgen. Het lijkt een kleinigheidje, maar het houdt veel impulsieve aankopen wel tegen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Die laatste snap ik even niet. Voor supermarkten geldt dat al jaren. Nu moeten de andere winkels volgen. Supermarkten hebben het ook overleefd. Het is ook geen verbod, je moet er nu gewoon voor betalen.

offtopic:
Vraag me nu opeens wel af of dat ook voor frietzaken, afhaal-chinezen en andere take-aways gaat gelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Fiber schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:14:

offtopic:
Vraag me nu opeens wel af of dat ook voor frietzaken, afhaal-chinezen en andere take-aways gaat gelden?
Ja, voor alle plastictasuitdeelwinkels gaat dat gelden. Vandaar dat je al een trendje ziet ontstaan de laatste tijd naar papieren tassen. Bij 'mijn' vreetschuur is dat trouwens al heel wat jaren zo.

Zie het probleem ook niet. Ik loop nu al zelden met een gratis tasje, weiger het doorgaans altijd en doe het netjes in mijn rugzak of zo. Tot soms grote irritatie van de kassamutsen die het al in een tasje hebben gestopt waar ik het dan weer uithaal, tasje laat liggen en wegloop. Moet men maar het fatsoen hebben om te vragen of je het in een tas wil.

[ Voor 39% gewijzigd door Bastien op 29-12-2015 22:17 ]

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Ach krijg je straks bij je aankopen 20 cent korting als je er ook een tasje bij koopt.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Fiber schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:14:
offtopic:
Bastien schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:15:
[...]
Ja, voor alle plastictasuitdeelwinkels gaat dat gelden. Vandaar dat je al een trendje ziet ontstaan de laatste tijd naar papieren tassen. Bij 'mijn' vreetschuur is dat trouwens al heel wat jaren zo.
volgens mij krijg je op plekken die je noemt nog steeds een tasje mee. heeft o.a. te maken met voedselveiligheid.
7. Er zijn situaties waarbij plastic tasjes wel aanvaardbaar zijn. Bij het meenemen van etenswaren spelen voedselveiligheidsaspecten mee. Om die reden zullen plastic tassen die noodzakelijk zijn vanwege functionaliteit of voedselveiligheid uitgezonderd worden van het verbod. Om praktische redenen zal het verbod op gratis plastic draagtassen zich richten op de uitgifte aan de toonbank.
Uitzonderingen
Het verbod op de gratis plastic tas geldt niet voor de plastic tassen met een wanddikte van 0,015 millimeter (15 micron) of minder.

Voedselhygiëne
Dunne plastic tassen mogen gratis meegegeven bij het verpakken van etenswaren waaruit vocht kan lekken dat andere producten kan besmetten, zoals rauw vlees. Het gaat dan om voedselhygiëne.

Voedselverspilling
Ook kunnen klanten een dunne, plastic tassen meenemen wanneer zij etenswaren los kopen. Het gaat hier om het verminderen van voedselverspilling. Bijvoorbeeld enkele losse appels in plaats van een vijf kilo zak.

Overig
Het verbod geldt niet voor dichtgesealde plastic verpakkingen. Denk bijvoorbeeld aan het plastic zakje om vlees(waren) en de plastic kledinghoezen om gereinigde kleding. Deze verpakkingen worden niet beschouwd als draagtas. Plastic verpakkingen met een handgreep voor toiletpapier, diervoeders of potgrond worden ook niet beschouwd als gratis plastic tas, maar als een product-verpakkingseenheid. Het verbod geldt alleen voor ongevulde gratis plastic tassen.
BRON: inretail.nl

[ Voor 36% gewijzigd door nachtnet op 29-12-2015 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kan me niet voorstellen dat een zak patat of bak nasi perse in een plastic tas vervoerd moet worden? Zit toch al in een papieren zak of plastic bak? Ook omdat men spreekt over een verbod bij uitgifte aan de toonbank.

Ik denk eerder dat die zin bedoelt is voor het verpakken van je groente/fruit/etc. in de supermarkt of op de markt. Maar da's maar een aanname.

[ Voor 4% gewijzigd door Bastien op 29-12-2015 22:35 ]

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:55
Onze lokale frietpatatzaak verpakt de bestellingen tegenwoordig ook in een papieren zak. Een goed begin hoewel de patat nog steeds in een plastic bakje zit.
Ik denk eerder dat die zin bedoelt is voor het verpakken van je groente/fruit/etc. in de supermarkt of op de markt.
Inderdaad.

Persoonlijk sleep ik al jaren een paar van deze mee als ik boodschappen ga doen. Dan nog presteren ze vaak om bij de kassa de boel alsnog in een zakje te stoppen, ook als ik al aangeef geen tas nodig te hebben. :(
Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/qpf2fihb1/tas.jpg

Als het even kan probeer ik zelfs de verpakking in de winkel achter te laten. Instant verwarring bij de Blokker en Novy. >:)

Persoonlijk denk ik dat het "plastictasjesverbod" niets gaat uitmaken. Bij een impulsaankoop neem je gewoon voor een paar centen een tasje mee. Als het zo groot is dat het niet in een tasje past laat je het bezorgen. Het gaat er om wat je daarna met dat tasje doet. Iemand met een beetje verantwoordelijkheidsgevoel gooit dat niet zomaar in de natuur. Toch zie ik regelmatig restanten van de McDonalds in de bermen liggen. Iets waar dit "plastictasjesverbod" niets aan gaat veranderen.

Maar terug on topic. Voor mij moet een fysieke winkel meerwaarde bieden. Toen ik laatst op een zaterdagmiddag besloot om alle coax in huis te vervangen door goed spul en een retour geschikte versterker te installeren had ik dat online wel voor bijna de helft van de prijs kunnen kopen. Echter de lokale winkel had alles op voorraad en aangevuld met goede adviezen had ik einde middag goed beeld op alle plaatsen. Daar heb ik wel een meerprijs voor over.
Een ander voorbeeld is de lokale computer zaak. Als ik daar na 3 weken vragen nog steeds geen ssd bracket kan kopen terwijl ik dat via een webshop de volgende dag op de mat kan hebben, denk ik "laat maar". Als die moet stoppen laat ik daar geen traan over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:44
defiant schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 20:38:
[...]

Het is de samenleving met de verzorgingsstaat die de klappen opvangt van een arbeidsmarkt die steeds veeleisender en flexibeler wordt, terwijl aan de andere kant het aanbod aan de onderkant toeneemt door ontslagen, automatisering, globalisering en migratie. Die situatie zie ik erg somber in, ik ben benieuwd wanneer de Nederlandse variant van de Hartz IV zal worden ingevoerd, we zijn al een eind op weg.
Dit is denk ik een discussie op zich, maar wel een interessante... Wat je ziet is dat (grote) bedrijven relatief gezien steeds minder bijdragen aan de schatkist en burgers steeds meer.

Dat terwijl bedrijven inderdaad steeds hogere eisen stellen qua opleiding en flexibiliteit. De kosten hiervan worden opgehoest door de samenleving en steeds minder door bedrijven. Opleidingen worden bijvoorbeeld volledig betaald door overheden en burgers (studieschuld). Flexibiliteit ook door o. a. uitkeringen (WW en bijstand van overheden) of ZZP-constructies (dus door burgers).

Persoonlijk vind ik dat overheden hier scherper op zouden moeten zijn; pak schijnconstructies met ZZP veel harder aan. Belast bedrijven veel zwaarder wanneer zij een hoger percentage flexibele contracten hebben (ipv de huidige flexwet, wat een gedrocht is). Pak belastingfraude... of nee... ontwijking... veel harder aan in EU verband. Maar helaas, overheden laten zich teveel intimideren door de grote bedrijven.

/einde rant en sorry voor de semi-off-topic ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
nachtnet schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:31:
"Het verbod op de gratis plastic tas geldt niet voor de plastic tassen met een wanddikte van 0,015 millimeter (15 micron) of minder."
Dus i.p.v. een zakje meerdere keren te gebruiken, krijg je nu iets wat nog te dun is om als afvalzak te dienen...
Zo'n enorm zinloze regelgeving, gratis plastic zakjes bestaan uit enkele grammen plastic per maand, wat ik netjes bij het plasticafval inlever voor recycling! En dat mag straks opeens niet meer, gevolgd door een heel leger controleambtenaren om te gaan "handhaven", m.a.w. de overheid wordt weer een stuk groter ten koste van gebruiksgemak! En die handhavers komen allemaal met de auto naar hun werk, en verstoken daar olie waar heel veel zakjes van gemaakt hadden kunnen worden.
Doe ik daar nou al die moeite voor met gescheiden inleveren van plastic/metaal/verpakkingen/papier/GFT/glas/KCA/grofvuil/statiegeldflessen/elektrische apparaten en restafval?

Ik heb nu al een hekel aan de waardeloze verpakkingen, pas nog met een zak aardappels: ik pak het op, en het scheurt! Vroeger zat het in een netje, dat bleef wel heel. Koekjes ook: ik maak ze open, verpakking aan gort, dus in een nieuw plastic zakje met ziplocksluiting. Als de verpakking niet zo overdreven dun zou zijn, zou ik niet vele malen meer plastic gebruiken om het opnieuw te verpakken. Maak die verpakking gewoon dusdanig dik dat-ie z'n functie goed vervult, ook nog nadat het product mijn huis bereikt heeft.
Vuilniszakken net zo. Vroeger: "Komo kan meer hebben". Nu: "Komo gemaakt van gebruikt plastic". En vroeger bleef de zak wel heel, nu niet meer...
[/rant] :P

En dit is natuurlijk het fysieke-winkel-topic, als ik iets online bestel komt er wel een verpakking bij. En de bezorgdienst verbruikt vele malen meer olie dan er bij de productie in een plastic zakje gestopt wordt. Net zoals met de auto plasticafval (enkele honderden grammen per volle vuilniszak) wegbrengen naar ondergrondse containers (5,6 km retour!) het milieu ook meer kwaad dan goed doet.
Onze papiercontainer (240 liter) zit elke maand propvol (grotendeels met verpakkingen van online bestellingen), de plasticcontainers in de wijk ook (niet iedereen heeft er een, omdat je dan de restafvalcontainer moet inleveren). Ik hoopte juist dat statiegeld ook eens zou worden afgeschaft en dat plastic gewoon met de rest van het plastic mee kan. Nu hebben we en dunne flessen die je platknijpt bij vastpakken en extra werk aan het inleveren. De flessen worden allang niet meer hergebruikt maar gerecycled dus apart inleveren is zinloos. Het slechtste van twee werelden dus!

Ik heb n.a.v. dit topic ook even zitten denken in hoe weinig winkels ik de laatste 6 maanden geweest ben, en dat valt op een hand te tellen (buiten supermarkten). Het "winkelen" van mijn vrouw tel ik dan niet mee ;)
Nieuwe autostoel: online besteld. Nieuw babybedje: online. Matras: opgehaald bij Ikea, maar dan alleen omdat we toch langsreden en dat was een bliksembezoek waarbij we niet eens naar andere impulsaankopen hebben gekeken. Kinderstoel: online besteld bij Ikea. Slaapzak: online. Laptop: online. Verzekeringen: online.
Action kom ik wel regelmatig, bepaalde producten zijn daar gewoon erg goed. Drogist telt eigenlijk net als supermarkt, luiers online (diverse webshops) of bij de DM in Duitsland per halve kuub zeg maar. Een speelgoedwinkels kijk ik wel soms, maar de loopauto en heel veel ander speelgoed heb ik online besteld (diverse webshops). En dan ben ik weer terug bij het parkeerprobleem: zulke dingen hoef ik niet op de fiets mee te nemen, als ik nog een kinderzitje (ook online besteld trouwens) bij me heb. Ik wil al lange tijd een droogrek kopen bij de Action, maar kan daar niet parkeren.

Hoe staan tweedehandsartikelen eigenlijk t.o.v. de ondergang van fysieke winkels? "Vroeger" had je kaartjes bij de supermarkt, en vrienden/kennissen natuurlijk, en dat was het. Nu heb je Marktplaats en valt vrijwel alles daar te vinden. Fantastisch voor het milieu, veel minder afval, en aanzienlijk goedkoper. In het verleden hebben we wel heel veel babywinkels bekeken, maar de leukste babykamer vonden we op Marktplaats. Ondertussen hoor ik ook van mensen waar ik het totaal niet verwacht had dat ze grote/dure babyspullen tweedehands halen. Nu zullen babywinkels vanwege de hoge marge en hormonen bij aanstaande moeders nog wel even blijven bestaan, maar het hakt ongetwijfeld in de omzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-06 10:23
Wat veel fysieke winkels in mijn ogen ook nog missen is een goede webwinkel. Ik wil de produkten best bij hun kopen maar dan moet ik weer gaan kijken of ze het uberhaupt hebben, teleurgesteld naar huis terug en alsnog uitzoeken waar ze het produkt wel hebben.

En ik hoef het vaak niet eens snel te hebben, ik steun graag de lokale winkel zolang ze maar kunnen leveren op enig moment. Wat mij bij mijn economielessen van vroeger is blijven hangen is dat Nee verkopen not done is. Zo blijkt maar weer, online is het altijd ja, off-line vaak (onnodig) nee.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Pagina: 1 ... 7 ... 136 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels