Dus i.p.v. een zakje meerdere keren te gebruiken, krijg je nu iets wat nog te dun is om als afvalzak te dienen...
Zo'n enorm zinloze regelgeving, gratis plastic zakjes bestaan uit enkele grammen plastic per maand, wat ik netjes bij het plasticafval inlever voor recycling! En dat mag straks opeens niet meer, gevolgd door een heel leger controleambtenaren om te gaan "handhaven", m.a.w. de overheid wordt weer een stuk groter ten koste van gebruiksgemak! En die handhavers komen allemaal met de auto naar hun werk, en verstoken daar olie waar heel veel zakjes van gemaakt hadden kunnen worden.
Doe ik daar nou al die moeite voor met gescheiden inleveren van plastic/metaal/verpakkingen/papier/GFT/glas/KCA/grofvuil/statiegeldflessen/elektrische apparaten en restafval?
Ik heb nu al een hekel aan de waardeloze verpakkingen, pas nog met een zak aardappels: ik pak het op, en het scheurt! Vroeger zat het in een netje, dat bleef wel heel. Koekjes ook: ik maak ze open, verpakking aan gort, dus in een nieuw plastic zakje met ziplocksluiting. Als de verpakking niet zo overdreven dun zou zijn, zou ik niet vele malen meer plastic gebruiken om het opnieuw te verpakken. Maak die verpakking gewoon dusdanig dik dat-ie z'n functie goed vervult, ook nog nadat het product mijn huis bereikt heeft.
Vuilniszakken net zo. Vroeger: "Komo kan meer hebben". Nu: "Komo gemaakt van gebruikt plastic". En vroeger bleef de zak wel heel, nu niet meer...
[/rant]
En dit is natuurlijk het fysieke-winkel-topic, als ik iets online bestel komt er
wel een verpakking bij. En de bezorgdienst verbruikt vele malen meer olie dan er bij de productie in een plastic zakje gestopt wordt. Net zoals met de auto plasticafval (enkele honderden grammen per volle vuilniszak) wegbrengen naar ondergrondse containers (5,6 km retour!) het milieu ook meer kwaad dan goed doet.
Onze papiercontainer (240 liter) zit elke maand propvol (grotendeels met verpakkingen van online bestellingen), de plasticcontainers in de wijk ook (niet iedereen heeft er een, omdat je dan de restafvalcontainer moet inleveren). Ik hoopte juist dat statiegeld ook eens zou worden afgeschaft en dat plastic gewoon met de rest van het plastic mee kan. Nu hebben we
en dunne flessen die je platknijpt bij vastpakken
en extra werk aan het inleveren. De flessen worden allang niet meer hergebruikt maar gerecycled dus apart inleveren is zinloos. Het slechtste van twee werelden dus!
Ik heb n.a.v. dit topic ook even zitten denken in hoe weinig winkels ik de laatste 6 maanden geweest ben, en dat valt op een hand te tellen (buiten supermarkten). Het "winkelen" van mijn vrouw tel ik dan niet mee
Nieuwe autostoel: online besteld. Nieuw babybedje: online. Matras: opgehaald bij Ikea, maar dan alleen omdat we toch langsreden en dat was een bliksembezoek waarbij we niet eens naar andere impulsaankopen hebben gekeken. Kinderstoel: online besteld bij Ikea. Slaapzak: online. Laptop: online. Verzekeringen: online.
Action kom ik wel regelmatig, bepaalde producten zijn daar gewoon erg goed. Drogist telt eigenlijk net als supermarkt, luiers online (diverse webshops) of bij de DM in Duitsland per halve kuub zeg maar. Een speelgoedwinkels kijk ik wel soms, maar de loopauto en heel veel ander speelgoed heb ik online besteld (diverse webshops). En dan ben ik weer terug bij het parkeerprobleem: zulke dingen hoef ik niet op de fiets mee te nemen, als ik nog een kinderzitje (ook online besteld trouwens) bij me heb. Ik wil al lange tijd een droogrek kopen bij de Action, maar kan daar niet parkeren.
Hoe staan tweedehandsartikelen eigenlijk t.o.v. de ondergang van fysieke winkels? "Vroeger" had je kaartjes bij de supermarkt, en vrienden/kennissen natuurlijk, en dat was het. Nu heb je Marktplaats en valt vrijwel alles daar te vinden. Fantastisch voor het milieu, veel minder afval, en aanzienlijk goedkoper. In het verleden hebben we wel heel veel babywinkels bekeken, maar de leukste babykamer vonden we op Marktplaats. Ondertussen hoor ik ook van mensen waar ik het totaal niet verwacht had dat ze grote/dure babyspullen tweedehands halen. Nu zullen babywinkels vanwege de hoge marge en hormonen bij aanstaande moeders nog wel even blijven bestaan, maar het hakt ongetwijfeld in de omzet.