Tja; is winkelen leuk?
Zowel online en/of irl? Hangt er natuurlijk heel erg vanaf met welk specifiek doel je iets (niet) zoekt. En of je geld over hebt voor emo zaken zoals 'sfeer', 'beleving', 'experience'. En whatever marketing gezwets ze nog meer over je uit willen storten om je portemonnee leeg te trekken.
Aan mij, als techneut zijnde, vrijwel nooit besteed, noch dat ik naar dat soort zaken op zoek ben c.q. er geld voor over heb.
Nog ff op de valreep van oud & nieuw wat ervaringen met bakstenen winkeltoko's en waarom ik daar steeds meer een afkeer van krijg.
-Laatst weer eens langs geweest in de chocolade winkel van Lindt in Batavia Stad (en dat is zogenaamd een outlet center met lagere prijzen).
Zie ik vervolgens een kiloprijs voor de beroemde Lindt Kugeln van 35 euro/kg!
Diezelfde Lindt Kugeln staan bij de Sligro voor rond de 25 euro/kg en bij Amazon.de voor 18 euro/kg!
Nou, noem mij maar gekke Henkie, maar no way dat ik die dan in een fysieke winkel koop.
-De afgelopen jaren al meerder malen geprobeerd om bij een aantal lokale fietsenwinkels wat onderdelen te halen, zoals b.v. een setje tandkrans, complete cassettes, kettingen, binnen-/buitenbanden, etc. Nou, laat maar. Of ze zijn >2x zo duur als dat ik hetzelfde onderdeel online bestel, of "moeilijk meneer, kunnen we wel bestellen, volgende week in huis, u moet wel vooruit betalen". Laat maar...
-Simpel drogisterij artikel, 6 pack met deo; iedere fysieke drogist in Nederland wil hier de hoofdprijs voor hebben. Dan maar online laten komen voor 8,75/6-pack.
-Noctua NH-D15 CPU koeler. Tja... wat zal ik zeggen, online betaalde ik 6 tientjes. In een winkel alhier (als 'ie al te vinden is), soms wel het dubbele...
-Bitumenplaatschroeven met EPDM dichtringen; zijn online EN per direct leverbaar en fors goedkoper dan in welke winkel dan ook. En bovendien dan van een gerenomeerd Duits merk (Made in Germany) en niet gemaakt van waaibomen RVS...
-Specifieke levensmiddelen zoals biologische bloem/meelproducten, gedroogd fruit, zaden en noten; allemaal online besteld. Of de lokale notenwinkel/marktkraam heeft het niet, of ze zijn schokkend duur er mee.
-Diverse spullen voor hikingtrips in de Alpen (van fysieke kaarten tot aan een Deuter rugzak, inlegzolen, gamaschen, speciaal ondergoed, etc,) Heb een keertje een poging gedaan om in een outdoor experience shop een bezoekje te brengen. Nou ik ben daar nog net niet gillend naar buiten gerend. Wat een bs er verteld werd en wat een prijzen!
-enzovoorts, enzovoorts.
Sorry hoor, maar de detailhandel maakt er toch wel zelf een potje van.
Of ze kunnen niet omgaan met mensen die wel verstand van zaken en prijzen hebben...
Oh ja, sommige zaken koop ik nog wel degelijk in een fysieke lokale winkel.
Gewoonweg omdat het niet anders kan, praktisch gezien.
Al m'n verse producten komen wel van de lokale (markt)groentenman, de visboer, de slager, de boerderij.
En voor een nieuwe bril ga ik ook nog steeds naar de HA; één v.d. weinigen die je nog echt als een klant behandelen en niet te duur zijn.
[
Voor 7% gewijzigd door
ehtweak op 31-12-2022 22:20
]