Naja.. van de kralenwinkeltjes waarvan ik niet kan begrijpen dat ze ooit de huur kunnen betalen. Vraag me altijd of het witwasmachines zijn voor de plantindustrie of een winkeltje om de vrouw bezig te houden is. Maar om de huur en salaris te betalen moet je er heel veel van omzetten.
Hetzelfde vraag ik me altijd af bij die tientallen kapperszaakjes en avondwinkels/minisupermarktjes die hier in de wijk zitten
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Misschien krijgen ze subsidie van de gemeente zodat de boel niet leeg staat en verpauperd? Een soort anti kraak voor winkelgebied.
Vaak zijn die winkels alleen maar bemand door de eigenaar en hebben ze geen extra vaste werknemers in dienst. De kleine supermarkten hebben hoogstens wat jongeren die weinig verdienen met een nul-urencontract om wat piekmomenten te kunnen verwerken. Zo'n minisupermarkt is vaak wat duurder, maar wordt evengoed 's avonds bezocht voor de vergeten boodschappen. In de tussentijd dat er geen klanten zijn, vult de eigenaar de schappen aan e.d.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Nee traditionele contracten zijn 5 jaar + een optie op 5 jaar verlenging. Als een pad langdurig leegstaat zie je vaak dat de eigenaar er op tijdelijk contract iemand inzet maar dan wel met een opzegtermijn van bijvoorbeeld een maand. Dat trekt inderdaad dit soort "kralenwinkeltjes" die ook niet investeren maar de boel met oude rommel vullen.YangWenli schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 23:15:
Misschien krijgen ze subsidie van de gemeente zodat de boel niet leeg staat en verpauperd? Een soort anti kraak voor winkelgebied.
Hij/zij moet er toch van leven. Een vrouw van een collega heeft zo'n winkeltje, maar heb niet het idee dat er geld uitkomt. Ze kan beter 10 uur in de supermarkt gaan werken.Onbekend schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 23:22:
Vaak zijn die winkels alleen maar bemand door de eigenaar en hebben ze geen extra vaste werknemers in dienst.
Hij/zij moet er toch van leven. Een vrouw van een collega heeft zo'n winkeltje, maar heb niet het idee dat er geld uitkomt. Ze kan beter 10 uur in de supermarkt gaan werken.Onbekend schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 23:22:
Vaak zijn die winkels alleen maar bemand door de eigenaar en hebben ze geen extra vaste werknemers in dienst.
Of die telefoonreparatieswinkels... Toen ik nog in Arnhem woonde en dagelijks door de Steenstraat fietste, verbaasde ik mij altijd over het aantal dubieuze telefoonhoesjes en -reparatiewinkeltjes, ik denk dat er wel meer dan 10 zaten (op een straat van nog geen 500 meter). En er was nooit iemand..Vrijdag schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:57:
Hetzelfde vraag ik me altijd af bij die tientallen kapperszaakjes en avondwinkels/minisupermarktjes die hier in de wijk zitten
Vaak bu'j te bang!
Nederland is een narcostaat: dus zou mij niets verbazen, dat veel van die winkeltjes waar geen kip komt. Gewoon bedoeld zijn om crimineel geld wit te wassenKnurft schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:10:
Naja.. van de kralenwinkeltjes waarvan ik niet kan begrijpen dat ze ooit de huur kunnen betalen. Vraag me altijd of het witwasmachines zijn voor de plantindustrie of een winkeltje om de vrouw bezig te houden is. Maar om de huur en salaris te betalen moet je er heel veel van omzetten.

Kappers en zonnebankstudio's staan er om bekend. Daar is de omzet eenvoudig op te krikken zonder er een significante stijging van inkoop tegenover te hebben staan. Ik kan me voorstellen dat dat bij andere dienstverlening ook relatief eenvoudig is.Marco-Peters schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:08:
[...]
Nederland is een narcostaat: dus zou mij niets verbazen, dat veel van die winkeltjes waar geen kip komt. Gewoon bedoeld zijn om crimineel geld wit te wassen
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Wat dacht je van telefoonwinkels?FirePuma142 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:13:
[...]
Kappers en zonnebankstudio's staan er om bekend. Daar is de omzet eenvoudig op te krikken zonder er een significante stijging van inkoop tegenover te hebben staan. Ik kan me voorstellen dat dat bij andere dienstverlening ook relatief eenvoudig is.
Bron: mail
Beste , trouwe klant,
In 1953 startte mijn vader schoenhandel van Bommel in Eindhoven en in februari 2023 stop ik met de bedrijfsactiviteiten. Een tijdperk van 70 jaar komt ten einde.
In al deze jaren hebben we geprobeerd een mooie collectie schoenen in te komen om u als klant veel keuze te bieden, in maten, breedten en merken en vooral de grootste collectie in van Bommel Schoenen.
Helaas zijn de tijden en de markt veranderd en zien mijn kinderen en ik geen toekomst om de winkel en de online shop in deze vorm voort te zetten. (Schoenfabriek van Bommel in Moergestel zal een Floris van Bommel store starten aan de nieuwe Emmasingel en online verkopen via hun eigen webshop )
Ik wil u bedanken voor al die jaren klant zijn bij mij. Natuurlijk kunt u nog 1x profiteren van onze FINAL SALE. U vindt onze modellen in de webshop en uiteraard bij de Herenschoenenwinkel, nieuwe Emmasingel 54.
Nogmaals bedankt, met vriendelijke groeten,
Eduard van Bommel en medewerkers, Van Bommelschoenmode.nl en deherenschoenenwinkel.
Daarvan zakt je de moed toch in je van Bommels.Yucon schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:52:
Bron: mail
"In 1953 startte mijn vader schoenhandel van Bommel in Eindhoven en in februari 2023 stop ik met de bedrijfsactiviteiten."
Iets meer nuance hier: https://www.ed.nl/eindhov...de-trouwbranche~a01464ae/ (paywall)
Dit gaat minder om offline vs offline, maar een fabrikant die zijn retailers beconcurreert.
Een dameskapper verdient gewoon goed, kijk maar eens wat vrouwen voor een kapbeurt betalen.FirePuma142 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:13:
[...]
Kappers en zonnebankstudio's staan er om bekend. Daar is de omzet eenvoudig op te krikken zonder er een significante stijging van inkoop tegenover te hebben staan. Ik kan me voorstellen dat dat bij andere dienstverlening ook relatief eenvoudig is.
Ik heb er een paar in mijn vriendenkring zitten maar die komen met een goed en wit inkomen thuis.
u can fool all people some time and fool some people alltime
Dat er wit een goede boterham aan te verdienen valt betekent niet dat het een ongeschikt bedrijf is om mee wit te wassen.digifun schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:17:
[...]
Een dameskapper verdient gewoon goed, kijk maar eens wat vrouwen voor een kapbeurt betalen.
Ik heb er een paar in mijn vriendenkring zitten maar die komen met een goed en wit inkomen thuis.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Het witwassen is inderdaad bedoeld om van zwart geld een goed en wit inkomen te maken.digifun schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:17:
[...]
Een dameskapper verdient gewoon goed, kijk maar eens wat vrouwen voor een kapbeurt betalen.
Er wordt hier wel heel erg snel een hele beroepsgroep gecriminaliseerd. Het is toch ongefundeerd schofferen van een hoop mensen die op een nette en legale wijze een boterham verdienen.FirePuma142 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:03:
[...]
Dat er wit een goede boterham aan te verdienen valt betekent niet dat het een ongeschikt bedrijf is om mee wit te wassen.
u can fool all people some time and fool some people alltime
Nee hoor. Dat lees jij er alleen in. We reageren op deze quote:digifun schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 04:17:
[...]
Er wordt hier wel heel erg snel een hele beroepsgroep gecriminaliseerd. Het is toch ongefundeerd schofferen van een hoop mensen die op een nette en legale wijze een boterham verdienen.
Het gaat dus specifiek over winkeltjes waar geen kip komt. Niet over zaken waar mensen gewoon met hard werken een goed inkomen verdienen.Marco-Peters schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:08:
[...]
Nederland is een narcostaat: dus zou mij niets verbazen, dat veel van die winkeltjes waar geen kip komt. Gewoon bedoeld zijn om crimineel geld wit te wassen
Dat lees ik er niet in. Maar juist omdat er ook voldoende normale kapperszaken zijn die goede inkomsten hebben, is een reden om dit te gebruiken als witwaspraktijk, anders zou het weer gaan opvallen. Je pikt de twijfelachtige zaakjes er trouwens ook wel heel makkelijk uit... Ze vestigen zich regelmatig op plaatsen waar de kappersmarkt al flink verzadigd is en doen eigenlijk weinig moeite om klanten aan te trekken en elke keer als je er langs loopt, zit er niemand binnen.digifun schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 04:17:
[...]
Er wordt hier wel heel erg snel een hele beroepsgroep gecriminaliseerd. Het is toch ongefundeerd schofferen van een hoop mensen die op een nette en legale wijze een boterham verdienen.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Ik heb ooit een interview gelezen met de toenmalige burgemeester van mijn stad (Hilversum) en hij zei dat Hilversum procentueel het hoogste aantal kapperszaken per inwoner van het land heeft en dat er regelmatig invallen zijn in dergelijke zaakjes. Dus ik denk dat dat soort zaken, en inderdaad ook massagesalons, stomerijen en wasserettes vaak als witwaspraktijk worden ingezet. En dat kan ook heel makkelijk lijkt me (want niet goed meetbaar hoeveel werk er wordt verzet).
N=1 maar ook in mijn straat zit er minstens één "kapperszaak" waar ik volgens mij nog nooit een klant in een kappersstoel heb zien zitten (en vanaf de weg gezien zie je ook maar één stoel/werkstation staan in een verder lege ruimte) maar waar wel heel vaak allerlei mannen naar binnen en naar buiten komen. Met vaak ook dure auto's en buitenlandse kentekens.
N=1 maar ook in mijn straat zit er minstens één "kapperszaak" waar ik volgens mij nog nooit een klant in een kappersstoel heb zien zitten (en vanaf de weg gezien zie je ook maar één stoel/werkstation staan in een verder lege ruimte) maar waar wel heel vaak allerlei mannen naar binnen en naar buiten komen. Met vaak ook dure auto's en buitenlandse kentekens.
Wat moet het ontzettend saai zijn om te werken in een zaak, die gebruikt wordt voor witwaspraktijken, maar waar nooit iemand komt. De hele dag open zijn, maar nooit iets te doen...
Geld maakt veel goed.FairPCsPlease schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:11:
Wat moet het ontzettend saai zijn om te werken in een zaak, die gebruikt wordt voor witwaspraktijken, maar waar nooit iemand komt. De hele dag open zijn, maar nooit iets te doen...
Kan me een artikel herinneren over een winkelcentrum (volgens mij in Amsterdam) dat graag aantrekkelijker wilde worden, maar de combinatie van leegstand en schimmige zaakjes was funest. Winkeliers weten precies waar het niet pluis is want zien er nooit klanten, maar kunnen er niks tegen beginnen en moeten met lede ogen aanzien hoe de boel verpaupert. De eigenaar van zo'n winkelcentrum boeit het niks wie er z'n intrek neemt (het bekende financiële kortetermijndenken van veel investeerders) en controle door de overheid kost veel tijd en menskracht, dus daar hoef je ook geen snelle actie van te verwachten.
Voor veel producten kan je enkel nog kiezen tussen Chinees of Chinees, met een verdwaalde Nederlandse of Duitse producent af en toe. Misschien zitten we nu zodanig in de cyclus dat het eindelijk weer loont voor meer producenten op eigen bodem.Rukapul schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:06:
[...]
Iets meer nuance hier: https://www.ed.nl/eindhov...de-trouwbranche~a01464ae/ (paywall)
Dit gaat minder om offline vs offline, maar een fabrikant die zijn retailers beconcurreert.
Anoniem: 217290
Niet alle winkels hebben heel veel klanten per dag nodig. Hier in de straat zit een exclusieve kleding zaak heeft denk 1 tot 3 klanten per dag maar gaan wel met duizenden euros aan kleding per klant naar buiten.
Mijn eigen winkel draait ook prima met 10-15 klanten per dag maar ook hier gaan klanten met 200 tot 300 euro gemiddeld naar buiten.
Uiteraard zie ik als ondernemer ook genoeg voorbeelden die idd wel erg schimmig zijn juist als ondernemer zie je snel het business model van een onderneming en of dat klopt of niet.
Mijn eigen winkel draait ook prima met 10-15 klanten per dag maar ook hier gaan klanten met 200 tot 300 euro gemiddeld naar buiten.
Uiteraard zie ik als ondernemer ook genoeg voorbeelden die idd wel erg schimmig zijn juist als ondernemer zie je snel het business model van een onderneming en of dat klopt of niet.
Kaufhof/Karstadt gaat volgens https://retailtrends.nl/n...l-ruim-40-winkels-sluiten 1/3e van de huidige winkels sluiten.
Maar dat soort winkels zijn echt zeldzaam. Daar vul je geen winkelcentrum/stadscentrum mee en als de rest leeg komt te staan gaat dat ook impact hebben op die exclusieve winkels. De meeste klanten zullen eerder kiezen voor een winkel in de drukke en levendige PC Hooftstraat dan een exclusieve kledingwinkel in een verder lege straat met wellicht wat schimmige pop-up stores.Anoniem: 217290 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:26:
Niet alle winkels hebben heel veel klanten per dag nodig. Hier in de straat zit een exclusieve kleding zaak heeft denk 1 tot 3 klanten per dag maar gaan wel met duizenden euros aan kleding per klant naar buiten.
Ah dat is de winkel in Kleve op die foto, net bij Nijmegen over de grens.martwoutnl schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:20:
Kaufhof/Karstadt gaat volgens https://retailtrends.nl/n...l-ruim-40-winkels-sluiten 1/3e van de huidige winkels sluiten.
Maar dat is al jaren een stervenshuis, vooral de bovenverdiepingen zijn een grote zooi.
Eerst werd het allemaal shop-in-shop, toen c-merk shop-in-shop en later meer goedkope eigen labels.
En nu dus veel filialen sluiten.
Precies zoals het hier ook met de warenhuizen ging, Duitsland loopt wat achter.
De pc hooft is ook wel een beetje een mengeling. Aan de ene kant heb je cartier en breitling waar ze echt geen 20 horloges per dag verkopen, en aan de andere kant wel de douglas en ici paris waar jan en alleman een geurtje komt halen.Frame164 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:12:
[...]
Maar dat soort winkels zijn echt zeldzaam. Daar vul je geen winkelcentrum/stadscentrum mee en als de rest leeg komt te staan gaat dat ook impact hebben op die exclusieve winkels. De meeste klanten zullen eerder kiezen voor een winkel in de drukke en levendige PC Hooftstraat dan een exclusieve kledingwinkel in een verder lege straat met wellicht wat schimmige pop-up stores.
Wat ik wel een keer gehoord heb van een kapper is dat bijvoorbeeld Turken en Marokkanen wel wat ijdeler zijn vooral ten opzichte van hun kapsels, waar Nederlanders dus eens in de vijf/zes weken naar de kapper gaan, gaan zij eens in de twee weken.Gitarist schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:58:
Sommige winkels zitten ook niet per se voor de winst op bepaalde locaties, maar meer om de zichtbaarheid en prestige. Zo hoorde ik van een winkel die ergens in Amsterdam op een A-locatie zit die verlies draait, maar de shop van het merk in het outletcenter compenseert dat ruimschoots. Maar als klanten die winkels niet meer op A-locaties zien, waarderen ze het merk ook minder en zakt de totale omzet van het merk ook.Anoniem: 217290 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:26:
[ Voor 25% gewijzigd door Metalfreak op 02-11-2022 09:05 ]
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Aan brand awareness werken met verliesgevende winkels is een dure excercitie. Dan moeten er wel heel erg veel passanten langskomen. Meestal kun je je geld dan beter in andere (marketing)middelen stoppen om je merkbekendheid te vergroten. Ja, het komt voor maar niet op een significante schaal.Metalfreak schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:00:
[...]
Wat ik wel een keer gehoord heb van een kapper is dat bijvoorbeeld Turken en Marokkanen wel wat ijdeler zijn vooral ten opzichte van hun kapsels, waar Nederlanders dus eens in de vijf/zes weken naar de kapper gaan, gaan zij eens in de twee weken.
[...]
Sommige winkels zitten ook niet per se voor de winst op bepaalde locaties, maar meer om de zichtbaarheid en prestige. Zo hoorde ik van een winkel die ergens in Amsterdam op een A-locatie zit die verlies draait, maar de shop van het merk in het outletcenter compenseert dat ruimschoots. Maar als klanten die winkels niet meer op A-locaties zien, waarderen ze het merk ook minder en zakt de totale omzet van het merk ook.
Zou de prijs voor een simpele knipbeurt ook een rol kunnen spelen? Bij de Turkse/Marokkaanse kapper ben je dikwijls voor de halve prijs van een Cosmo/Team Kappers al klaar. Dan kan je het je ook veroorloven om vaker naar de kapper te gaan.Metalfreak schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:00:
[...]
Wat ik wel een keer gehoord heb van een kapper is dat bijvoorbeeld Turken en Marokkanen wel wat ijdeler zijn vooral ten opzichte van hun kapsels, waar Nederlanders dus eens in de vijf/zes weken naar de kapper gaan, gaan zij eens in de twee weken.
Mitra verhuisd naar nieuw pand. Oud pand staat 3 jaar leeg. Eindelijk iemand op het idee gekomen om de boel om te bouwen tot appartementen. Ik denk dat iedereen in zijn buurt wel dit soort dingen kan aanwijzen.
Als er dan een louche figuur langskomt die gewoon de huur betaald dan knijp je een beetje de ogen dicht.
Als er dan een louche figuur langskomt die gewoon de huur betaald dan knijp je een beetje de ogen dicht.
Is vaak een bestemmingsplanwijziging voor nodig maar dit is wel wat buiten kernwinkelgebieden steeds meer gaat gebeuren gezien het afnemend aantal retail oppervlakte.YangWenli schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:09:
Mitra verhuisd naar nieuw pand. Oud pand staat 3 jaar leeg. Eindelijk iemand op het idee gekomen om de boel om te bouwen tot appartementen. Ik denk dat iedereen in zijn buurt wel dit soort dingen kan aanwijzen.
Ze laten het bewust leeg staan zodat ze na 2 - 3 jaar kunnen roepen dat ze het niet verhuurd krijgen en dan wordt er vaak toestemming gegeven om te verbouwen naar appartementen. Gebeurt bij ons in de winkelstraat bijna constant helaas.
Ik denk eerder dat ze het niet verhuurd krijgen. Met dalende retailhuren en stijgende woninghuren is het logisch om de bestemming te veranderen.Anoniem: 217290 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:05:
Ze laten het bewust leeg staan zodat ze na 2 - 3 jaar kunnen roepen dat ze het niet verhuurd krijgen en dan wordt er vaak toestemming gegeven om te verbouwen naar appartementen. Gebeurt bij ons in de winkelstraat bijna constant helaas.
Er heeft geen enkel te huur bord op gehangen, niet online te huur gestaan nergens iets te vinden dat het uberhaupt te huur staat.
Nee hoor is puur opzet omdat woningen gewoon meer opleveren per vierkante meter dan winkels. Sterker nog gemeente is vanaf begin al betrokken in dit plan maar ze moeten bepaalde richtlijnen naleven alvorens ze kunnen overgaan tot veranderen van het bestemmingsplan.
Nee hoor is puur opzet omdat woningen gewoon meer opleveren per vierkante meter dan winkels. Sterker nog gemeente is vanaf begin al betrokken in dit plan maar ze moeten bepaalde richtlijnen naleven alvorens ze kunnen overgaan tot veranderen van het bestemmingsplan.
Ik huur zelf en de winkels die langere tijd leeg staan zonder op de huurmarkt aangeboden te worden hebben nog een huurcontract lopen omdat de oude huurder naar een betere locatie is gegaan, of zijn onderdeel van de afwikkeling van een faillisement. De winkelpanden die een woonbestemming krijgen zijn onderdeel van de periferie waar de gemeente een actief herbestemmingsbeleid voert. Dat zijn probleemgebieden met langdurige leegstand omdat er daar gewoonweg onvoldoende vraag naar winkellokaties is. In de meeste gemeentes staat deze problematiek op de agenda en wordt vaak gesproken over versterking van het kernwinkgebied, mede door concentratie van retail daar en herbestemming in andere gebiedenAnoniem: 217290 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:48:
Er heeft geen enkel te huur bord op gehangen, niet online te huur gestaan nergens iets te vinden dat het uberhaupt te huur staat.
Ik geloof niet dat er op grote schaal panden jaren expres onverhuurd blijven om de gemeente te dwingen het bestemmingsplan te wijzigen. Dat is eerder gevolg van (strategisch) beleid en niet van dit soort druk van
pandeigenaren .
Ik zie toch echt de andere kant van de medaille en onder druk gezet nee handje klap gemeente wilt het ook graag want levert hun ook gewoon meer op.
Zijn meerdere panden zo gebeurt in onze winkelstraat en ook daar buiten. Als het nog verhuurd zou zijn dan wil de oude huurder echt wel mee werken met het opnieuw laten verhuren die zit ook niet te wachten op dode kosten.
Zijn meerdere panden zo gebeurt in onze winkelstraat en ook daar buiten. Als het nog verhuurd zou zijn dan wil de oude huurder echt wel mee werken met het opnieuw laten verhuren die zit ook niet te wachten op dode kosten.
Bij ons in de stad is het heel makkelijk geworden om winkelpanden om te bouwen naar appartementen. Het heeft voor een betere binnenstad gezorgd. Simpele beleidswijziging en je hebt snel profijt.Anoniem: 217290 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:05:
Vandaag voor het eerst in 1 a 2 jaar weer eens de plaatselijke (Middelburg) Mediamarkt binnen gelopen, deze is qua oppervlakte nog ongeveer 1/3 van wat het was, alle multimedia producten (Games, Dvd's Blu-ray's, Cd's) zijn uit het assortiment, voor mijn gevoel qua apparatuur ook minder uitzoek dan voorheen, de helft van het winkel-oppervlak zijn Shop-in-Shops, zal het ook met Mediamarkt niet zo goed gaan ?
Klinkt eerder als een gezonde strategie om met de tijd mee te gaan.J-roenn schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:08:
Vandaag voor het eerst in 1 a 2 jaar weer eens de plaatselijke (Middelburg) Mediamarkt binnen gelopen, deze is qua oppervlakte nog ongeveer 1/3 van wat het was, alle multimedia producten (Games, Dvd's Blu-ray's, Cd's) zijn uit het assortiment, voor mijn gevoel qua apparatuur ook minder uitzoek dan voorheen, de helft van het winkel-oppervlak zijn Shop-in-Shops, zal het ook met Mediamarkt niet zo goed gaan ?
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
V&D zette ook vol in op de shop-in-shopsde Peer schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:15:
[...]
Klinkt eerder als een gezonde strategie om met de tijd mee te gaan.
Moet zeggen, juist dat is waarom ik noooooit meer in een Mediamarkt kom. Vroeger wilde ik er nog wel eens doorheen struinen en impulsaankomen te doen. Of, omdat ik een muis nodig had, kijken welke het lekkerste in m'n hand lag. Maar dat is ook allemaal verleden tijd...
Ja, als ze dat niet gedaan hadden waren ze misschien al 5 jaar eerder failliet gegaanstylezzz schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:42:
[...]
V&D zette ook vol in op de shop-in-shops
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Mediamarkt... een overschot aan veel te opdringerige verkopers en een onnodig lange rij voor de enige kassa die open is.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Almere zelfde gevoel. Verbouwing maar met een stuk minder winkeloppervlak.J-roenn schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:08:
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Shopinshop is geen gek idee. Dan zorgen je leveranciers voor een goede inrichting van je winkel. En omdat er meerdere zijn willen ze allemaal de gaafste hoek in de winkel hebben dus zorgen ze er ook voor dat het er aantrekkelijk uit blijft zien. En je kunt de vierkante meters ook nog eens aan ze verhuren.de Peer schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:15:
[...]
Klinkt eerder als een gezonde strategie om met de tijd mee te gaan.
Kom er soms, nooit een verkoper gezien. Sterker nog, we waren daar voor een Apple Watch en we spraken iemand aan die zei dat hij er zo aankwam. 10 minuten gewacht, daarna maar naar Amac gelopen. Ballentent, en het stinkt er altijdalexbl69 schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:50:
Mediamarkt... een overschot aan veel te opdringerige verkopers en een onnodig lange rij voor de enige kassa die open is.
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Maar fysieke games zijn er in ieder geval nog wel, rechts achterin waar voorheen de TV "hoek" was. Of andere fysieke media er nog is, geen flauw idee want het is een grote bende en ze lijken aan het verbouwen/inrichten te zijn terwijl de winkel open is.Gunner schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:53:
[...]
Almere zelfde gevoel. Verbouwing maar met een stuk minder winkeloppervlak.
Afgelopen weken twee keer binnen geweest en twee keer een bende waarin men nog bezig is. Ben ook twee keer vertrokken zonder de hele winkel rond te lopen wat we voorheen meestal wel deden. Ben ook nog niet boven geweest.
De winkel verlaten kan nu wel zonder door een poortje te lopen, dat stuk rond de kassa's en servicedesk is meer open maar geen idee of dat blijvend is omdat men nog bezig is.
Je eigen identiteit gaat er wel mee naar zijn grootje. Eigenlijk doe je het omdat je zelf niet meer de kennis of het geld hebt om het zelf te regelen.Frame164 schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:04:
[...]
Shopinshop is geen gek idee. Dan zorgen je leveranciers voor een goede inrichting van je winkel. En omdat er meerdere zijn willen ze allemaal de gaafste hoek in de winkel hebben dus zorgen ze er ook voor dat het er aantrekkelijk uit blijft zien. En je kunt de vierkante meters ook nog eens aan ze verhuren.
Zal wellicht van filiaal tot filiaal verschillen. Dit is de situatie in Hengelo. Kwam er tot een jaar of 4 - 5 geleden regelmatig. Lekker beetje grasduinen tussen de elektronica. Is nu eigenlijk niet meer te doen. Wordt minimaal eens per minuut aangesproken door een verkoper.OMD schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:17:
[...]
Kom er soms, nooit een verkoper gezien. Sterker nog, we waren daar voor een Apple Watch en we spraken iemand aan die zei dat hij er zo aankwam. 10 minuten gewacht, daarna maar naar Amac gelopen. Ballentent, en het stinkt er altijd
De druppel was toen veel artikelen (TVs, tablets) eigenlijk alleen nog maar beschikbaar waren als 'ready' pakket (of hoe ze dat ook noemen). Waarbij jouw mooie nieuwe apparaat al volledig uit de verpakking is gehaald om er de (op dat moment) nieuwste updates op te zetten. Een volkomen overbodig proces waarbij het product op slag een tweedehandsje wordt, maar wel iets waarvoor je tussen de €25 en €100 mag betalen.
Mijn dochter moest een TV hebben, ben er daarom een paar weken geleden nog geweest. Maar van de 5 exemplaren die ze op voorraad hadden waren er 4 voorzien van dat 'ready' pakket terwijl de 5e overduidelijk al verkocht was geweest en retour was gekomen. Toen ik duidelijk maakte dat dit hem niet ging worden boden ze me zowaar de 'netto' prijs voor een 'ready'-TV. Maar heb duidelijk gemaakt dat ik geen reeds geopende verpakking accepteerde en ben naar de buren gegaan.
Anoniem: 1835258
Ik kwam altijd graag bij de MediaMarkt om lekker te snuffelen en kocht er ook regelmatig iets. Tegenwoordig kom ik er nauwelijks meer. Heeft een paar redenen:
- De verschrikkelijke 'ready' pakketten. Paar tientjes betalen voor een opengemaakte doos?
- Consolebundels met Qware troep verkopen.
- Winkeloppervlakte wordt steeds minder bij iedere verbouwing. Steeds minder te ontdekken.
- Tech wordt saaier (imo). Bijv. alle smartphones lijken op elkaar, vroeger zocht je er echt een uit die je aansprak. Media tegenwoordig allemaal digitaal, etc. Hier kan MediaMarkt natuurlijk weinig aan doen, maar het maakt het toch minder interessant om naar een fysieke winkel te gaan.
- De verschrikkelijke 'ready' pakketten. Paar tientjes betalen voor een opengemaakte doos?
- Winkeloppervlakte wordt steeds minder bij iedere verbouwing. Steeds minder te ontdekken.
- Tech wordt saaier (imo). Bijv. alle smartphones lijken op elkaar, vroeger zocht je er echt een uit die je aansprak. Media tegenwoordig allemaal digitaal, etc. Hier kan MediaMarkt natuurlijk weinig aan doen, maar het maakt het toch minder interessant om naar een fysieke winkel te gaan.
Mediamarkt doet nog 1 ding goed en dat is dat ze in ieder geval voorraad in de winkels houden. Liep laatst langs de tmobile winkel waar groots stond aangeplakt dat men geen voorraad meer aanhield van iphones. Tsjah... en als ik nou juist die middag een nieuwe iphone had willen hebben? Dan had ik die daar zeker niet gevonden....Anoniem: 1835258 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:29:
Ik kwam altijd graag bij de MediaMarkt om lekker te snuffelen en kocht er ook regelmatig iets. Tegenwoordig kom ik er nauwelijks meer. Heeft een paar redenen:
Nou niet in de MediaMarkt Breda. Ik moest een nieuwe autoradio hebben, per direct zeg maar, dus ik hop naar de MM in Breda. Er is nog wel een autoradio afdeling, maar van de 20 'display' vakken zijn er 3 gevuld, de rest is gewoon een leeg gat. En vervolgens liggen er misschien 3 radio's op voorraad. Heel sneu allemaal.stylezzz schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:41:
[...]
Mediamarkt doet nog 1 ding goed en dat is dat ze in ieder geval voorraad in de winkels houden. ..
Ze hebben bergen aan TV's .. maar verder is het niks.
Vervolgens kom je bij de kassa.. hebben ze een of ander wachtrij systeem gemaakt.. te debiel voor woorden. Moet je met allemaal mensen in de rij gaan staan wachten tot je naar een genummerde kassa wordt geroepen.
En dan zijn er maar 2 kassa's open terwijl er een rij van 20 man staat..

Vroeger kwam ik echt graag bij de MM. Heerlijk rondlopen, muziek luisteren, nieuwe tech kijken.. tegenwoordig.. liever niet.

*sowieso
Is dat misschien ivm de overvallen ?stylezzz schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:41:
[...]
Mediamarkt doet nog 1 ding goed en dat is dat ze in ieder geval voorraad in de winkels houden. Liep laatst langs de tmobile winkel waar groots stond aangeplakt dat men geen voorraad meer aanhield van iphones. Tsjah... en als ik nou juist die middag een nieuwe iphone had willen hebben? Dan had ik die daar zeker niet gevonden....
Die melding is ook meer voor de "niet-betalende shopper" dat er in de winkel weinig van waarde te halen valt. Anders heb je op sommige plaatsen regelmatig ongewenst bezoek die de voorraad onder bedreiging meenemen. Dat wordt daarmee (hopelijk) voorkomen.stylezzz schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:41:
[...]
Liep laatst langs de tmobile winkel waar groots stond aangeplakt dat men geen voorraad meer aanhield van iphones. Tsjah... en als ik nou juist die middag een nieuwe iphone had willen hebben? Dan had ik die daar zeker niet gevonden....
let the past be the past.
De shopreviews van Mediamarkt zijn ook al heel lang slecht. Ook in Shopping Forum zie je toch overdreven vaak problemen met MM voorbij komen.
[ Voor 20% gewijzigd door Gunner op 20-12-2022 12:59 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Dat komt omdat er geregeld overvallen plaatsvinden om iPhones te stelen. Daarom zijn ze uit de winkels gehaald.stylezzz schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:41:
[...]
Mediamarkt doet nog 1 ding goed en dat is dat ze in ieder geval voorraad in de winkels houden. Liep laatst langs de tmobile winkel waar groots stond aangeplakt dat men geen voorraad meer aanhield van iphones. Tsjah... en als ik nou juist die middag een nieuwe iphone had willen hebben? Dan had ik die daar zeker niet gevonden....
De grap is dat ze zwaar op het serviceorgel gingen met hun reclamevoering nog geen 1-2 jaar geleden, maar ondertussen allerlei servicedingen uit hun webshop hebben verwijderd.Gunner schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:58:
De shopreviews van Mediamarkt zijn ook al heel lang slecht. Ook in Shopping Forum zie je toch overdreven vaak problemen met MM voorbij komen.
Ik was er een maandje geleden voor het eerst in jaren weer (Almere), maar mijn hemel, wat is dat een schreeuwtent geworden. Andere filialen als bv Breda staan er dan toch vaak beter bij, hoewel ik daar ook al jaren niet ben geweest. Als ik zie hoe een HelloTV en KameraExpress haar zaken inricht is het toch een wereld van verschil.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Spijtig... maar daar zou ik toch iets anders op verzinnen. Maar goed, tegenwoordig zie je niet veel volk meer in die telecomwinkeltjes.... Het zijn meer uithangborden geworden, soortje coolblue winkels.... Uiteindelijk word het geld online verdiend.Señor Sjon schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:17:
[...]
Dat komt omdat er geregeld overvallen plaatsvinden om iPhones te stelen. Daarom zijn ze uit de winkels gehaald.
Niet denigrerend bedoeld... Maar is de autoradio markt ook niet een beetje tenonder gegaan? Misschien dat er nog een markt is voor wat replacement speakers of een losse sub als je wat meer power wil.... Maar de laatste auto waar ik uberhaupt een aftermarket radio in kon plaatsen was ook al weer 10 jaar geleden denk ik?DonJunior schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:55:
[...]
Nou niet in de MediaMarkt Breda. Ik moest een nieuwe autoradio hebben, per direct zeg maar, dus ik hop naar de MM in Breda. Er is nog wel een autoradio afdeling, maar van de 20 'display' vakken zijn er 3 gevuld, de rest is gewoon een leeg gat. En vervolgens liggen er misschien 3 radio's op voorraad. Heel sneu allemaal.
Ze hebben bergen aan TV's .. maar verder is het niks.
Vervolgens kom je bij de kassa.. hebben ze een of ander wachtrij systeem gemaakt.. te debiel voor woorden. Moet je met allemaal mensen in de rij gaan staan wachten tot je naar een genummerde kassa wordt geroepen.
En dan zijn er maar 2 kassa's open terwijl er een rij van 20 man staat..
![]()
Vroeger kwam ik echt graag bij de MM. Heerlijk rondlopen, muziek luisteren, nieuwe tech kijken.. tegenwoordig.. liever niet.
Of ze willen juist om al die redenen niet shop-in-shop... Shop-in-shop is o.a. financieel niet altijd heel erg aantrekkelijk voor retailers.Frame164 schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:04:
[...]
Shopinshop is geen gek idee. Dan zorgen je leveranciers voor een goede inrichting van je winkel. En omdat er meerdere zijn willen ze allemaal de gaafste hoek in de winkel hebben dus zorgen ze er ook voor dat het er aantrekkelijk uit blijft zien. En je kunt de vierkante meters ook nog eens aan ze verhuren.
Dat is ook een beetje het punt. Natuurlijk verandert die markt, net als zo'n beetje alles dat met consumenten-elektronica te maken heeft continu verandert.stylezzz schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:21:
[...]
Niet denigrerend bedoeld... Maar is de autoradio markt ook niet een beetje tenonder gegaan? Misschien dat er nog een markt is voor wat replacement speakers of een losse sub als je wat meer power wil.... Maar de laatste auto waar ik uberhaupt een aftermarket radio in kon plaatsen was ook al weer 10 jaar geleden denk ik?
Probleem is juist dat de Mediamarkt niet meer mee verandert. Die zijn nog steeds ingesteld op de situatie zoals die tot 10 jaar geleden bestond.
Tja niet iedereen kan zomaar een nieuwe auto betalenstylezzz schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:21:
[...]
Niet denigrerend bedoeld... Maar is de autoradio markt ook niet een beetje tenonder gegaan? Misschien dat er nog een markt is voor wat replacement speakers of een losse sub als je wat meer power wil.... Maar de laatste auto waar ik uberhaupt een aftermarket radio in kon plaatsen was ook al weer 10 jaar geleden denk ik?
*sowieso
@DonJunior of wel kunnen betalen, maar het geldverspilling vinden. Ik rij in een Skoda Fabia uit 2008 (heb hem in 2015 gekocht) en heeft nu 142k op de teller. Rijd perfect, en een vriend van mij is automonteur die doet de beurtjes en apk.
Betreft de winkels. Wat mij altijd teleurstelde bij bv computerzaken of brommer zaken is dat ze veel niet op voorraad hadden. Dan moesten ze het bestellen, en kon je t later afhalen. Dan ben je snel geneigd om dan maar online te bestellen. Maar dát is wel een van de hoofdredenen dat fysieke winkels verdwijnen. En ook doordat online shops minder kosten hebben dan fysieke winkels, en dus in principe producten goedkoper kunnen verkopen.
Betreft de winkels. Wat mij altijd teleurstelde bij bv computerzaken of brommer zaken is dat ze veel niet op voorraad hadden. Dan moesten ze het bestellen, en kon je t later afhalen. Dan ben je snel geneigd om dan maar online te bestellen. Maar dát is wel een van de hoofdredenen dat fysieke winkels verdwijnen. En ook doordat online shops minder kosten hebben dan fysieke winkels, en dus in principe producten goedkoper kunnen verkopen.
Ik vind het wel aardig om te zien hoe kort retailbedrijven dominant zijn. Mediamarkt kwam in 1999 naar Nederland en binnen een paar jaar later waren ze dominant en hebben ze heel veel speciaalzaken uit de markt gedrukt. Vijftien jaar later is de dominantie verdwenen en worden ze langzaam zelf uit de markt gedrukt. Hoewel dat net als met Blokker nog wel een tijdje gaat duren voordat het licht uit gaat.
Als je wat verder teruggaat in de geschiedenis dan zul je zien dat het een komen en gaan is van retailbedrijven. Er zijn maar weinig echt oude retailbedrijven over en als ze nog bestaan dan is het of een supermarkt of vergane glorie.
Zelfs een webwinkel als Coolblue komt op de middellange termijn nog wel aan de beurt, want die hebben ook niet meer het frisse imago dat ze hadden.
Als je wat verder teruggaat in de geschiedenis dan zul je zien dat het een komen en gaan is van retailbedrijven. Er zijn maar weinig echt oude retailbedrijven over en als ze nog bestaan dan is het of een supermarkt of vergane glorie.
Zelfs een webwinkel als Coolblue komt op de middellange termijn nog wel aan de beurt, want die hebben ook niet meer het frisse imago dat ze hadden.
DonJunior schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:33:
[...]
Tja niet iedereen kan zomaar een nieuwe auto betalen
offtopic:
Daarom is het gemiddelde wagenpark ook iets van 11 jaar oud in nederland. Maar zelfs de auto die ik in 2007 kocht kon al geen aftermarket radio meer in, en die is dus inmiddels al 15 jaar oud.
(najah, het kon wel met een of ander frame, maar dan zag het dashboard er niet meer uit)
Daarom is het gemiddelde wagenpark ook iets van 11 jaar oud in nederland. Maar zelfs de auto die ik in 2007 kocht kon al geen aftermarket radio meer in, en die is dus inmiddels al 15 jaar oud.
MediaMarkt: de laatste keer dat ik er was liepen er mensen rond om energie contracten te verkopen. Dat vond ik wel bizar.
Tsja die energieverkopers stonden er in 2012 ook al toen ik er nog werkte. Toen kreeg je nog meteen 200 euro shop te goed cash in het handje als je een contract tekende ter plekke. Later eenzelfde grap met Ziggo gehad ook nogYangWenli schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:04:
MediaMarkt: de laatste keer dat ik er was liepen er mensen rond om energie contracten te verkopen. Dat vond ik wel bizar.
De laatste drie keer dat ik iets moest hebben bij de MediaMarkt (Ipad, Apple Watch Series 7 en IP Camera) was er direct voorraad en de prijs bij de laagste van de pricewatch dus dat vind ik best een knappe score.
Je merkt trouwens wel dat ze enorm terugschroeven op personeel. Toen ik er nog werkte had je 's avonds 2 mensen per afdeling, nu nog maar eentje. Sta je 30 minuten te wachten omdat je een Ipad wilt kopen die je niet zonder "bonnetje" mee mag nemen
HD4Life @ Full-HD
En hoe bereikte MM dat? Daar jaar op jaar op jaar zeer stevige verliezen te maken die gedekt werden door een grote buitenlandse investeringsmaatschappij.moshimoshi schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 23:45:
Ik vind het wel aardig om te zien hoe kort retailbedrijven dominant zijn. Mediamarkt kwam in 1999 naar Nederland en binnen een paar jaar later waren ze dominant en hebben ze heel veel speciaalzaken uit de markt gedrukt. Vijftien jaar later is de dominantie verdwenen en worden ze langzaam zelf uit de markt gedrukt. Hoewel dat net als met Blokker nog wel een tijdje gaat duren voordat het licht uit gaat.
Tsja, daar is als lokaal en/of nationaal retailbedrijf niet tegenop te boksen.
Ik gebruik MM, net als velen, vooral als handige showroom om artikelen in het echt te bekijken als ik ergens naar op zoek ben. Kopen doe ik het daar waar het het goedkoopste is.
In de context van de 'zonsondergang' en specifieke discussie rondom MediaMarkt. Waar ik voor naar MediaMarkt zou gaat is bijvoorbeeld advies. Nou ben ik redelijk technisch onderlegd en verdiep ik mij iets meer in tech dan de gemiddelde persoon, maar het valt mij op hoe weinig kennis er is bij de gemiddelde MediaMarkt verkoper over het spul dat ze verkopen. Regelmatig worden ook onwaarheden verteld. Dat zou voor mij nog de reden zijn voor een fysieke winkel bezoeken. Stukje tastbaarheid van het spul en ook inhoudelijk gedegen advies.
[ Voor 14% gewijzigd door HollovVpo1nt op 22-12-2022 14:55 ]
Ik heb dat ooit gehad toen ik bij de Mediamarkt een spiegelreflex camera wilde kopen, jaren geleden. Ik wist al precies wat ik wilde en welke precies. Het was een kwestie van ophalen en afrekenen. Er was toen iemand van Pentax daar die me allerlei onwaarheden vertelde over de lenzen op beide cameras. En me probeerde te overtuigen dat ik die Pentax moest kopen. Op een gegeven moment tot aan het vervelende toe. Tot zo ver de kunde bij de Mediamarkt....
Laatst voor het eerst een Coolblue-winkel binnen gestapt. Was totaal onbekend met hun winkelconcept, dus was beetje verbaast toen ik direct werd aangesproken en gevraagd werd naar mijn naam (waar ik mijn achternaam op antwoordde overigens
). Kreeg de vraag waarvoor ik kwam en werd toen doorverwezen naar een volgende balie.
Kwartiertje wat rondkuieren en de Flip phones wat proberen totdat mijn naam genoemd werd. Vervolgens jongeman die wel paar voorbeelden had staan, maar niet datgene wat ik specifiek zocht. Wat ik al wist, want was dat schap al drie keer voorbij gewandeld. Dit kon dan wel besteld worden (terwijl hij de Coolblue keuzefilters voor mij invult), want direct meenemen kon niet wegens geen voorraad.
Vraag mij toch af of dit nu het juiste concept is eerlijk gezegd. Iets wat normaal 5 minuten had moeten duren, duurde nu bijna een half uur, met hetzelfde resultaat. En iemand die voor mij de Coolblue website bediend om een bestelling te plaatsen, is nu ook een beetje overbodig.
Kwartiertje wat rondkuieren en de Flip phones wat proberen totdat mijn naam genoemd werd. Vervolgens jongeman die wel paar voorbeelden had staan, maar niet datgene wat ik specifiek zocht. Wat ik al wist, want was dat schap al drie keer voorbij gewandeld. Dit kon dan wel besteld worden (terwijl hij de Coolblue keuzefilters voor mij invult), want direct meenemen kon niet wegens geen voorraad.
Vraag mij toch af of dit nu het juiste concept is eerlijk gezegd. Iets wat normaal 5 minuten had moeten duren, duurde nu bijna een half uur, met hetzelfde resultaat. En iemand die voor mij de Coolblue website bediend om een bestelling te plaatsen, is nu ook een beetje overbodig.
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Om dan over een paar jaar te gaan klagen dat je niet meer snel even iets lokaal in een winkel kan gaan halen.B-Real schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:27:
[...]
En hoe bereikte MM dat? Daar jaar op jaar op jaar zeer stevige verliezen te maken die gedekt werden door een grote buitenlandse investeringsmaatschappij.
Tsja, daar is als lokaal en/of nationaal retailbedrijf niet tegenop te boksen.
Ik gebruik MM, net als velen, vooral als handige showroom om artikelen in het echt te bekijken als ik ergens naar op zoek ben. Kopen doe ik het daar waar het het goedkoopste is.
Voor de meeste van ons zal dat inderdaad overbodig zijn. Maar er is nog een groot deel van de potentiele markt voor wie internetbestelling nog ongemakkelijk aanvoelen. Die mensen worden nu geholpen in een Coolblue winkel. En dat zijn over het algemeen ook niet de mensen die even snel een winkel in- en uit gaan om iets te kopen. De winkels zijn wat dat betreft een prima aanvulling voor een deel van de klanten.Wom schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:21:
Laatst voor het eerst een Coolblue-winkel binnen gestapt. Was totaal onbekend met hun winkelconcept, dus was beetje verbaast toen ik direct werd aangesproken en gevraagd werd naar mijn naam (waar ik mijn achternaam op antwoordde overigens). Kreeg de vraag waarvoor ik kwam en werd toen doorverwezen naar een volgende balie.
We moeten ook een beetje van het idee af van "one size fits all". Het is een vreselijke marketingkreet, maar "omnichannel" is wel een belangrijke factor voor succes.
Ik denk niet dat het zozeer is geen geld of kennis meer te hebben maar dat het onder aan de streep gewoon effecienter is. Maar zodra een concurrent 2 panden verderop hetzelfde gaat doen dan heb je wel een probleem. Dan heb je geen toegevoegde waarde meer. Maar ik kan me voorstellen dat de Mediamarkten en Bijenkorven van de wereld contractuele afspraken hebben gemaakt dat fabrikanten/merken niet hetzelfde binnen een bepaalde afstand bij een concurrent mogen doen.stylezzz schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 01:48:
[...]
Je eigen identiteit gaat er wel mee naar zijn grootje. Eigenlijk doe je het omdat je zelf niet meer de kennis of het geld hebt om het zelf te regelen.
De ervaringen over de Mediamarkt en CoolBlue is een van de redenen dat mensen of naar echte speciaalzaken gaan of op het interweb zoeken.
Casus, wij gaan van gas naar elektrakoken maar onze gasstel heeft een niet courante inbouwmaat vanwege een wokpit extra. Wij het internet afspeuren was moeilijk want Bosch verkoopt geen kookplaat met onze nismaat terwijl het gasstel van Bosch was. Enfin wij eerst naar expert, maar die verkoopte dat niet en zoeken was te moeilijk, dus wij naar EP en ze hadden er een in de verkoop staan, maar niet voorradig, maar de verkoper ging bellen met de vertegenwoordiger van de fabrikant en die had een andere op voorraad, zij dus besteld, kregen als extra service een elektricien voor een extra groep en wij hebben er een. Dit soort servicen zouden in mijn ogen moeten blijven bestaan als speciaalzaken, en de Mediamarkten van deze wereld zie ik graag vertrekken.
Voor normale zaken als televees zijn webshops gewoon het beste want voor advies heb je google voor reviews. Er zijn zat sites die onafhankelijke reviews geven waardoor een avondje onderzoek je een goed product kan kopen.
Casus, wij gaan van gas naar elektrakoken maar onze gasstel heeft een niet courante inbouwmaat vanwege een wokpit extra. Wij het internet afspeuren was moeilijk want Bosch verkoopt geen kookplaat met onze nismaat terwijl het gasstel van Bosch was. Enfin wij eerst naar expert, maar die verkoopte dat niet en zoeken was te moeilijk, dus wij naar EP en ze hadden er een in de verkoop staan, maar niet voorradig, maar de verkoper ging bellen met de vertegenwoordiger van de fabrikant en die had een andere op voorraad, zij dus besteld, kregen als extra service een elektricien voor een extra groep en wij hebben er een. Dit soort servicen zouden in mijn ogen moeten blijven bestaan als speciaalzaken, en de Mediamarkten van deze wereld zie ik graag vertrekken.
Voor normale zaken als televees zijn webshops gewoon het beste want voor advies heb je google voor reviews. Er zijn zat sites die onafhankelijke reviews geven waardoor een avondje onderzoek je een goed product kan kopen.
TV of witgoed koop ik de laatste tijd altijd bij de winkel hier in de stad. Is een lokale winkel die is aangesloten bij Electroworld maar die ook service geeft. Is er wat dan komt de monteur snel langs. En een TV daar gekocht, wordt snel bij je thuis gebracht en geinstalleerd. En altijd druk als je er komt. De huidige eigenaar is de 3e generatie. Wacht nu nog op een bestelde oven sinds voorjaar maar dat duurt nog even. De bekende chipproblemen. Daar kan hij niets aan doen en hij informeert ook regelmatig bij zijn leverancier.spijkerhoofd schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:38:
Voor een wasmachine vind ik lokaal nog wel handig.
Het is een zwaar en lomp ding, waar ik niet graag zef aan begin.
En als het niet werkt, wil je dat het snel in orde komt.
Verder koop ik zowat alle andere elektronica en huishoudapparaten gewoon online.
Maar ik kan heel goed begrijpen dat niet iedereen hetzelfde erover denkt als ik.
Verder koop ik zowat alle andere elektronica en huishoudapparaten gewoon online.
Maar ik kan heel goed begrijpen dat niet iedereen hetzelfde erover denkt als ik.
Juist. Ik vond de Mediamarkt (in Groningen) vanaf dag 1 al waardeloos. Een eeuwigheid wachten op iemand zonder verstand van zaken. Ik ga er nog wel eens heen als m'n sony dopjes kapot gaan. Of voor een snel kabeltje maar dat soort spul krijg je tegenwoordig ook gewoon bij de supermarkt.spijkerhoofd schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:38:
De ervaringen over de Mediamarkt en CoolBlue is een van de redenen dat mensen of naar echte speciaalzaken gaan of op het interweb zoeken.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Dat hoeft ook niet. Ik kocht 15 jaar geleden mijn wasmachine en droger al online. Netjes thuisbezorgd en aangesloten en de oude hebben ze meegenomen. Gaat er wat stuk dan komt de monteur toch van de fabrikant/importeur.Galactic schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:53:
bijzonder, ik zou juist niet naar MM gaan voor advies. Want ik verwacht daar mensen zonder de benodigde kennis voor mijn specifieke wensen en daarnaast hebben zij belangen bij het verkopen dus zal een eventueel advies nooit objectief zijn.HollovVpo1nt schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:55:
Waar ik voor naar MediaMarkt zou gaat is bijvoorbeeld advies.
Hier hetzelfde, ze vaak ook gewoon concurrerend geprijsd tov een webshops. Wat je bij witgoed ook nog wel eens ziet is dat er verschillende modellen zijn voor fysieke winkels en webshops.martwoutnl schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:49:
[...]
TV of witgoed koop ik de laatste tijd altijd bij de winkel hier in de stad. Is een lokale winkel die is aangesloten bij Electroworld maar die ook service geeft. Is er wat dan komt de monteur snel langs. En een TV daar gekocht, wordt snel bij je thuis gebracht en geinstalleerd. En altijd druk als je er komt. De huidige eigenaar is de 3e generatie. Wacht nu nog op een bestelde oven sinds voorjaar maar dat duurt nog even. De bekende chipproblemen. Daar kan hij niets aan doen en hij informeert ook regelmatig bij zijn leverancier.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Elke winkel heeft belang bij verkoop dus dat doet niets af aan waar je naar toe gaat. Bij de MM kan ik meestal het personeel informeren over hun producten omdat ik al ingelezen naar de winkel ga. Zij gaan dan de bordjes lezen. Soms kom je een verkoper met verstand van zaken tegen, maar meestal hebben ze geen flauw benul en kunnen ze mij niet voorlichten.de Peer schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:30:
[...]
bijzonder, ik zou juist niet naar MM gaan voor advies. Want ik verwacht daar mensen zonder de benodigde kennis voor mijn specifieke wensen en daarnaast hebben zij belangen bij het verkopen dus zal een eventueel advies nooit objectief zijn.
Voor witgoed de laatste keren zeer goede ervaring met CoolBlue die ook alles netjes komt installeren en de droger op de wasmachine zet en alle afval weer mee neemt. Ja, ze doen net alsof het afvoeren van de oude machine een service is, maar dat zijn ze wettelijk gewoon verplicht, dus daar heeft hun marketing afdeling een leuk plasje overheen gedaan. Verder is die ervaring wel prima.
(Het is ook vooral dat er eigenlijk geen speciaalzaak meer in de buurt is. Enige wat ik echt in de buurt heb is een BCC en MM. Nou niet bepaald de winkels voor degelijk advies.)
De TV ooit wel gekocht bij Hello TV (toen nog PlatteTV) en dat is dus een fysieke winkel. Daar had ik wel goede ervaring met het personeel die ook wist waar ze het over hadden. Ook niet perse de duurste TV aanboden, maar vroegen naar het gebruik. Dus wat mij betreft wel een aanrader. Het is uiteraard een grote webshop, maar de winkel zelf is ook de moeite waard om heen te gaan. En ze zijn niet gek: dus met een leuke prijsvergelijk is er altijd wel te praten.
[ Voor 15% gewijzigd door Hann1BaL op 23-12-2022 09:05 ]
Is het niet zo dat fabrikanten voor de grote ketens (Coolblue, Mediamarkt, BCC, Expert, EP en eventueel grote webshops) dezelfde producten vaak net een ander serienummer/productnaam leveren? Op die manier kunnen de winkels dan heel mooi ontkomen aan hun belofte "hetzelfde product elders goedkoper, dan matchen wij de prijs". Want tja, ze zijn niet hetzelfde als er een lettertje anders staat.Hann1BaL schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:04:
[...]
En ze zijn niet gek: dus met een leuke prijsvergelijk is er altijd wel te praten.
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Dat klopt, maar Hello TV doet daar niet aan mee en dus kun je eenvoudig concurrerende prijzen bekijken en in mijn ervaring dat ook voorschotelen. Zo heb ik, nu al wel weer jaren geleden, dat ook gedaan met mijn TV. Helemaal matchen met de goedkoopste kon niet, maar dat wel wel gecompenseerd met extra garantie (lees: extra jaren ontzorgd wat betreft garantie) en direct de TV mee kunnen nemen. Het is mij ook wel wat tientjes waard om de TV te kunnen bekijken naast andere TVs en dan meenemen. De winkel moet ook betaald worden.Vrijdag schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:57:
[...]
Is het niet zo dat fabrikanten voor de grote ketens (Coolblue, Mediamarkt, BCC, Expert, EP en eventueel grote webshops) dezelfde producten vaak net een ander serienummer/productnaam leveren? Op die manier kunnen de winkels dan heel mooi ontkomen aan hun belofte "hetzelfde product elders goedkoper, dan matchen wij de prijs". Want tja, ze zijn niet hetzelfde als er een lettertje anders staat.
Klopt. Als je prijzen gaat vergelijken moet je dus uitzoeken welke producten van een fabrikant vergelijkbaar zijn. Bosch doet dit bijvoorbeeld. Veel van hun producten worden ook onder de Siemens naam verkocht. Beide merken hanteren voor online en fysiek aparte typenummers en Siemens is voor hetzelfde product vaak een paar tientjes goedkoper dan Bosch. En om het interessant te maken zijn de producten vaak ook niet helemaal hetzelfde. Het kan best dat de ene een eiervakje in de koelkast heeft waar de ander gewoon een extra plankje heeft. Dus sterkte als je prijzen wil vergelijken.Vrijdag schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:57:
[...]
Is het niet zo dat fabrikanten voor de grote ketens (Coolblue, Mediamarkt, BCC, Expert, EP en eventueel grote webshops) dezelfde producten vaak net een ander serienummer/productnaam leveren? Op die manier kunnen de winkels dan heel mooi ontkomen aan hun belofte "hetzelfde product elders goedkoper, dan matchen wij de prijs". Want tja, ze zijn niet hetzelfde als er een lettertje anders staat.
Precies dit. No way dat ik de nieuwprijs van een auto ga betalen voor een vervoermiddel van A naar B. Auto's van 5 tot 8 jaar oud zijn perfect veilig en betrouwbaar om in rond te rijdendennis_rsb schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:43:
@DonJunior of wel kunnen betalen, maar het geldverspilling vinden. Ik rij in een Skoda Fabia uit 2008 (heb hem in 2015 gekocht) en heeft nu 142k op de teller. Rijd perfect, en een vriend van mij is automonteur die doet de beurtjes en apk.
Wat betreft fysieke winkels;
Ik loop graag fysieke winkels binnen, waar je echt nog komt voor advies of het fijn vind om producten te bekijken of vast te houden. Veelal zijn dit speciaalzaken en daar zal ik wel blijven komen (tv, audio, bordspellen). In de "Mediamarkts" van deze wereld kom ik nooit. Soms gaat mijn vrouw naar de Primark, H&M of HEMA voor wat zaken zoals kinderkleding of andere zaken.
Is voor mij juist een reden dat ik bij Coolblue bestel. Zoals je aangeeft, lomp en onhandig ding. Bij Coolblue besteld, volgende dag in huis. Een boom van 2 meter tilt even de droger van de oude wasmachine af. Tilt even de oude wasmachine uit het washok alsof deze een kind van 4 optilt; neemt niet eens de moeite om de nieuwe van de steekwagen te halen. Plaatst nieuwe, sluit deze aan, zet de droger er weer probleemloos bovenop.Galactic schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:53:
Kan ik zelf natuurlijk wel gaan zitten kloten. Maar is het mij in ieder geval echt niet waard
Idem dito geldt voor mij ook voor producten als televisies. Die dingen zijn hedendaags van een dusdanig onhandzaam formaat dat je dit gewoon niet lekker even in je eentje vervoert of ophangt (nog even buiten beschouwing gelaten dat ik zelf geen auto bezit; maar überhaupt het transporteren van bijvoorbeeld een 77 inch scherm is natuurlijk al snel een probleem). En het ophangen van zo'n ding is ook niet bepaald iets dat je even makkelijk met vrouwlief doet.
Ook dan kies ik makkelijk voor een winkel als Coolblue waar dit gewoon allemaal voor je geregeld kan worden.
Echt veel andere keus lokaal, behoudens Coolblue, die dat soort diensten aanbiedt is er alhier bij mijn weten verder sowieso niet. Dus dan is Coolblue toch al snel waar ik eindig.
Moet zeggen dat het daadwerkelijk de Coolblue winkel instappen niet vaak gebeurd. Enkel met kleinere, duurdere producten die ik zelf handzaam mee kan nemen doe ik het nog wel eens om eventueel transportschade te beperken. Maar met de Coolblue bezorging op de fiets, doe ik zelfs dat eigenlijk steeds minder.
Ik vind de mediamarkt wel handig voor click & collect. Ik word er altijd gek van dat ik in de winkel sta te staren naar een rek voor 1 seconde en gelijk gestalkt word door een verkoper (geen product expert dus). Dus dan kijk en vergelijk ik liever rustig even op de website en bestel dan voor afhalen in de winkel. Even op mijn fietsje naar de stad in de avond en het ligt klaar bij de servicebalie. Toch wel fijn zo'n fysieke winkel met voorraad in plaats van dat het bezorgd moet worden en je voor een kabeltje thuis moet blijven. 😆
Tegenwoordig kan je bij PostNL en ik dacht bij DHL instellen dat pakjes default afgeleverd dienen te worden op servicepunt X. Heel handig, kan je zelf bepalen wanneer je het ophaalt.FlyingPineapple schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:19:
... in plaats van dat het bezorgd moet worden en je voor een kabeltje thuis moet blijven. 😆
Voordeel van lokaal is dat de lijnen kort zijn en zelfs de winkel zelf nog erachteraan gaat. Bij grote bedrijven ben je snel een nummer. In ieder geval had ik gisteren 3 gemiste telefoontjes van de winkel. Omdat ik bij MM niet slaagde voor een nieuwe vaste telefoon maar even 's middags toen ik weer thuiskwam, langsgereden omdat deze winkel dat ook verkoopt (had wel eentje met antwoordapparaat en handsfree) en bij binnenkomst kreeg ik een grote grijns van de eigenaar. De oven was tot zijn verbazing binnengekomen. In april besteld. Hij kreeg allerlei zaken binnen en zag ook de oven erbij. Check met bestelling bleek dus de oven te zijn. Dinsdag komen ze hem al installeren.downtime schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:25:
[...]
Dat hoeft ook niet. Ik kocht 15 jaar geleden mijn wasmachine en droger al online. Netjes thuisbezorgd en aangesloten en de oude hebben ze meegenomen. Gaat er wat stuk dan komt de monteur toch van de fabrikant/importeur.
Ik heb weleens gelezen dat TVs het minst verkopen op Coolblue omdat het een product is dat mensen willen zien. Daar is een showroom wel handig voor.Wom schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:21:
Laatst voor het eerst een Coolblue-winkel binnen gestapt. Was totaal onbekend met hun winkelconcept, dus was beetje verbaast toen ik direct werd aangesproken en gevraagd werd naar mijn naam (waar ik mijn achternaam op antwoordde overigens). Kreeg de vraag waarvoor ik kwam en werd toen doorverwezen naar een volgende balie.
Komt volgens mij meer omdat Coolblue vaak een stuk duurder is dan andere winkels, helemaal tijdens Black Friday zag je gewoon 300 euro of meer prijsverschillen.YangWenli schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:08:
[...]
Ik heb weleens gelezen dat TVs het minst verkopen op Coolblue omdat het een product is dat mensen willen zien. Daar is een showroom wel handig voor.
Wij doen dit ook. Ook toevallig een Electroworld filiaalmartwoutnl schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:49:
[...]
TV of witgoed koop ik de laatste tijd altijd bij de winkel hier in de stad. Is een lokale winkel die is aangesloten bij Electroworld maar die ook service geeft. Is er wat dan komt de monteur snel langs. En een TV daar gekocht, wordt snel bij je thuis gebracht en geinstalleerd. En altijd druk als je er komt. De huidige eigenaar is de 3e generatie. Wacht nu nog op een bestelde oven sinds voorjaar maar dat duurt nog even. De bekende chipproblemen. Daar kan hij niets aan doen en hij informeert ook regelmatig bij zijn leverancier.
Ja, ook een Electroworld. Hij was al heel lang zelfstandig maar heeft zich paar jaar terug bij Electroworld aangesloten.GeeEs schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:36:
[...]
Wij doen dit ook. Ook toevallig een Electroworld filiaalDie zaak zit er al zo lang ik weet ook, dat zegt vaak ook al genoeg. Topservice, en niet eens echt duurder dan een mm of cb. Maar ook andere zaken probeer ik zoveel mogelijk lokaal te doen. Investeren in je eigen omgeving is altijd een goed idee.
Wat is er precies lokaal aan een elektrozaak? Van een bakker en slager kan ik het voorstellen maar stel jouw zaak stopt er morgen mee dan zijn er nog 1001 andere zaken met hetzelfde assortiment en bezorgservice. Garantie gaat steeds vaker vanuit de fabrikant dus niet dat het personeel dat in de elektrozaak werkt persoonlijk thuiskomt (althans hier niet).GeeEs schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:36:
[...]
Wij doen dit ook. Ook toevallig een Electroworld filiaalDie zaak zit er al zo lang ik weet ook, dat zegt vaak ook al genoeg. Topservice, en niet eens echt duurder dan een mm of cb. Maar ook andere zaken probeer ik zoveel mogelijk lokaal te doen. Investeren in je eigen omgeving is altijd een goed idee.
Hier in de stad hebben we veel ketens als een Coolblue, bcc, expert en wat lokale zaken. De Media Markt ontbreekt al jaren en die komt er ook niet omdat ze weten dat ze niks extra's bieden ten opzichte van de al bestaande ketens hier. Dan moet je elke dag wel bijzonder veel omzetten en dat gaat niet gebeuren.
[ Voor 16% gewijzigd door Deezers op 25-12-2022 10:43 ]
Het is een Electroworld filiaal/familiebedrijf. (Witgoed, keukenspul, tv, audio, etc. ), waarvan het eigen team dus alles regelt. Halen, brengen, aansluiten, eventueel garantie (welke ik nog nooit heb nodig gehad in 25 jaar overigens) maar alles bij ons thuis komt intussen bij hun vandaan. Mijn eerste Grundig crt! TV kocht ik er als student al in 1997...Deezers schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:34:
[...]
Wat is er precies lokaal aan een elektrozaak? Van een bakker en slager kan ik het voorstellen maar stel jouw zaak stopt er morgen mee dan zijn er nog 1001 andere zaken met hetzelfde assortiment en bezorgservice. Garantie gaat steeds vaker vanuit de fabrikant dus niet dat het personeel dat in de elektrozaak werkt persoonlijk thuiskomt (althans hier niet).
Hier in de stad hebben we veel ketens als een Coolblue, bcc, expert en wat lokale zaken. De Media Markt ontbreekt al jaren en die komt er ook niet omdat ze weten dat ze niks extra's bieden ten opzichte van de al bestaande ketens hier. Dan moet je elke dag wel bijzonder veel omzetten en dat gaat niet gebeuren.
Deze zaak zit er dus al zo lang ik weet, onwijs aardige mensen, servicegericht, niks is te gek, prijzen hooguit 10 of 20 euro meer dan de cb... 10 minuten fietsen van ons huis .. No brainer dus
Wij wonen in een kleine gemeente in de randstad/groene hart. MediaMarkt en dergelijken zitten hier dus sowieso niet in het dorp.
[ Voor 5% gewijzigd door GeeEs op 25-12-2022 12:24 ]
Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels